EK AAN T EN J.M, NEDERLAND )P 64 'ELDEN A 4 4H4 L. Tegeiibosch als „de geroepene of „elegante beul Er zit wel muziek in de techniek van de twintigste eeuw ZEEUWSE BOERENSCHUUR WERD (BRABANTSE) GALERIE 12 muziek van de twintigste eeuw De kunstcriticus Lambert Tegen- oosch is ons het liefst wanneer hij "Vnjbhjvende" onderwerpen aan bidt; wanneer hij de Acropolis K™'Pt. door Franse kathedralen Slelt',v?or mijn part in de umma duikt of van ,de oude gek' mi3?80. de balans opmaakt Het Hu !aatftëe.noemde een zorg zijn. aai niemand over zijn bol te bJÜ"' maF zelfs de criticus „als f Pene' of als „elegante beul" won man van persoonlijkenan- sil sympathieën. En wanneer kiiTiJfUu- f te duidelijk zijn is wmstkntiek geen kunst meer, DE STEM VAN ZATERDAO 12 JULI 1969 J. MUHR1NG - )nder het motto „wie niet waagt, niet wint" trekt de witspeler in onderstaande partij reeds in tning ten aanval. Hij vermijdt hier. de geijkte paden der theorie, lan. rrt een pionoffer en brengt daar- ■e psychologisch juist bekeken n tegenstander in paniek. Wellicht was bij een goede verde. ting nog wat te bereiken geweest, tegenaanval wordt nu door wit met npowinst weerlegd en dan volgt n slotoffensiief, waartegen geen uid meer gewassen is. De vijandelijke koning neemt nog il de benen, maar wordt op de ncht door 'n venijnige pion mat ge. t. Een fijne partij voor aanvalspe- rs en andermaal een bewijs, dat nval de beste verdediging is. rit: H. Schauffelberg. Zwart: H, arl. espeeld in het toernooi te Zürich 69. jaans. e2-e4, e7-e5 2. Pgl-f3, Pb8-c6 Lfl-b5, Pg8-f6 4. 0-0, Pf6xe4. >e z.g.n. Rio-variant van de Berlijn. verdediging - een belangrijke ver. kking van het Spaans) d2-d4, Lf8-e7 6. Tfl-el (Beter li De2) Pe4-d6 7. d4xe5, Pd6xb5 8. a2. d7-d6 9. e5-e6 (Een riskant» instpoging) Lc8xe6 10. a4xb5, Pc6-e5 11, f3-d4, Le6-d7 (Veiliger was 11. ...O-O) 2. f2-f4, Pe5-g6 13. Tal-a3(Met de reiging 14. Tae3) 3. 0-0 14. f4-f5, Pg6-e5 15. Ta3. 3, Le7-g5 (Om de gevaarlijke witte anvalsloper door ruil onschadelijk te raken) 16. Pbl-c3, Lgöxcl 17. Ddlx 1, c7-c5 18. Pc3-d5 Prachtig gecombineerd. Na 18. d4: 19. Te5; De5: 20. f6!, Lh3: 21. >g5 moet zwart zijn dame prijsgeven m niet mat gezet te wonden) telling na 18. Po3-d5! IWit w li m w 18Tf8-e8 19. Th3-g3, De8-ii 20. Tel-e4 (Wederom fraai gecombineerd. Im mers 20. De4: faalt op 21. Pf6+ met damewinst) 20. Dh4-d8 21. Te4xe5!, Te8xeS Ï2. Dcl-h6, g7-g6 23. Tg3-h3, Te5xdS 24. Dh6xh7+, Kg8-f8 25. Dh7-h8r, Kf8-e7 26. f5-f6 mat. Stelling na 26. f5-f6 mat. ER ZIJN' NOG STEEDS NOTEBO; MEN - Georges Simenon - A-J*' I Bruna Zoon, Utrecht/Antwerp®. De tweehonderdste Siménon is I zer dagen ver-schenen en het is voo I stelbaar dat men het werk van ae I „veelschrijver" met de nodige resen onder ogen neemt. Het is bijna denkbaar dat een auteur van eena gelijk aantal boeken onveinujaeiij moet vervallen in clichés, zowel w stijl als inhoud betreft. Deze 20(le.®8' ménon is daarom een grote verrass s-1 Het bevat namelijk de psychol0&is benadering van de oud geworden n> en dat gebeurt op een wijze, die d danig boeit dat men geneigd is 1 boek in één ruk uit te lezen. Het b° I terug-1 hoogtepunt, is echter niet ui hij rondom de hoofdpersoon e Het zou te wensen zijn, dat I ouder wordende mens op een I lijke manier afstand zou weten I men van zijn verleden om in de oude dag door te komen dood af te wachten. Vanmorgen zijn ze vertrokken naar BoedapestPiet Zeegers en Frans van de Vorst uit Eindho ven. Achter de muziek aan! Naar hef 23e wereldcongres van de Fédération Internationale des Jeunesses Musicales. Dat is een muzikale mond-vol, maar die is te reduceren tot „Jeugd en Mu ziek" (of J.M.); althans de laat ste organisatie wordt weer overkoepeld door de eerste, die zich erop kan beroepen een van de grootste jeugdorganisaties ter wereld te zijn met anderhalf miljoen leden over 28 landen verspreid. Nederland heeft 26 afdelingen, waarvan er in Zee land twee zijn (Middelburg-Vlis- singen en Hulst) en in Brabant slechts één (Eindhoven). Er zijn besprekingen gaande om ook in Breda tot een afdeling te ko men. Op de valreep voor Boe dapest praten we met Piet Zee gers en A. M. v. 't Veer uit Vlis- singen die in Zeeland actief is voor J.M. Bovendien vertellen Jur. Naessens, die de publiciteit van J.M. verzorgt en Cora van Lierop van de Sociale Academie Markendael enthousiast over de activiteiten van deze muzikale jongerenorganisatie. Piet Zeegers (l.) en Frans van ie Vorst op pad naar Boedapest. Zoals wellicht bekend be staat J. M. dit jaar 20 jaar in Nederland. Dat is in het voorjaar met een feestelijk concert herdacht. De orga nisatie is eigenlijk gegroeid van uit de zogenaamde „jeugd-concer- ten", die reeds in de twintiger ja ren ontstonden en nu nog oveT- al plaatsvinden, al lijden ze in Bra bant aan bloedarmoede. „Maar de bakermat van zegt Naes sens „ligt eigenlijk in België". In 19(0 was het Marcel Cuvelier, die in bet Brusselse Paleis voor Scho ne Kunsten „Les Jeunesses Musi cales" introduceerde. Het baan brekende daarbij was dat de jeugd niet slechts concerten bijwoonde, maar dat zij - toen al - „inspraak" kreeg; in de organisatie, in de voorbereiding zelf, voor ledenwer ving zorgde en zich in muziekgroe pen formeerde om jazz, klassieke of avant-garde-werken te spelen. Nederland kreeg een aftakking van deze organisatie in 1948-'49 on der directeur Sem Dresden. Maar ivat ons meer interesseert is, wat JM. op dit moment in ons land te betekenen heeft en mogelijk te be tekenen krijgt. [)e Nederlandse afdeling blijkt officieus uitgegroeid tot een J. C. in plaats van een J.M.-organi- satie. „Natuurlijk staat Jeugd en Muziek centraal, maar langzamer hand wordt er ook meer aan dacht besteed aan alle mogelijke vormen van Cultuur of Creativi- h- h. suitkenscbm.jtk is sober geschreven met een - houdendheid, die de inhoud verrij Het is het verhaal van een als ,a[lhea I zeer geslaagd man, wiens prive-tev i echter minder stabiliteit vertoont u l men van een bankman zou verwa i i ten. Frangois Perret-Latour heett n melijk drie huwelijken gekend daardoor een nogal chaotisch gö leven beleefd. Als oude man w hij met de gevolgen daarvan P'J™ I geconfronteerd, maar de probie i waarvoor hij dan komt te staalJfende hij op met een haast vanzelfspreK wjjsheid en in een ëem0.e^1ïfjlelir! aantoont, dat deze man niets bet van wat in het verleden is v0 °r. vallen. Overigens is de manier, vr I op hij de moeilijkheden rondom -„I kleindochter, die een buiten-ech I kind verwacht, nogal aan I sche kant en de enige zwakke I in 't boek. Deze zwakke plek, di I ménon kennelijk bedoelde ais I staatdie tait n66" verstoorde emotionali- K verzamelbundel „Kans op Utrerhfi Amboboeken- tintai bevat evenwel een der- Wp eerder verschenen onder- dan si1 Varl e?n wat langere adem tiea v interne conflictsitua- zer'a n^armef T' zii" argeloze le- t schenen® r eens placht °P te twee fnaar keuze met een of om 'n iP. k daar- uitsteP pressant boek, omdat hij h vet ud deJ.pen hanteert dat hen die nog geloven in de teit". Vandaar de C. „J.M. wil in Nederland kunst in het algemeen bij jongeren bevorderen. Natuur lijk zijn daar ook talrijke andere organisaties voor. Maar wij bege ven ons niet op het terrein van het onderwijs, niet op het educatieve vlak. Het gaat puur om het muziek maken; meer vormend dan educa tief", wordt gezegd, alsof er tussen beide begrippen een onderscheid zou bestaan. Duidelijker is: „Het hangt vooral van de plaatselijke af deling af, hoe dit wordt bereikt- Het centraal bureau in Amster dam is daarbij alleen een service verlenend instituut". piet Zeegers, die aan het Til- burgse conservatorium piano en orgel studeert: „In Eindhoven zijn we een jaar geleden opnieuw be gonnen in de vorm van een socië teit, een soort café chantant op ie der,, zondagavond. Er zijn 39 leden, maar geregeld een 70-tal bezoe kers. Iedereen doet wat met zijn eigen instrument. Het accent ligt wel op de gitaar en de folksong. Maar er zijn ook blokfluiten en er wordt Telemann gespeeld Als trek pleister is er meestal ee® beroeps musicus bij, die laat horen tot wel ke perfectie je kunt komen, We luisteren naar elkaar en ik coör dineer daarbij. Af en toe zijn er concerten. Zo kwamen dit jaar het Vocaal quartet en het Alarius En semble uit Brussel, waarbij „Am sterdam" bemiddelt. Ik vind het een ideale vorm. De bezoekers zijn allen „vrije jongens". Van de mu ziekschool kan ik aLie medewerking krjjgen, maar leerlingen daarvan komen niet; die komen trouwens ook niet op de eigen avonden, die de school organiseert". M. van 't Veer (was fabrikant in frisdranken en nu assistent tijdelijk van de havenmeester in Veere): „Wij draaien nu ongeveer zes jaar. Vlissingen is nu bij Mid delburg getrokken, omdat daar geen goede accommodatie was. Twee jaar geleden hadden wij nog de zelfde opzet als Eindhoven. Het was een groot succes, maar het rustte geheel op mij en dat was niet vol te houden. Voor het komende sei zoen zijn er 30 avonden gepland- We proberen zonder er ons mee te identificeren binnen het ka- Mamen als Stockhausen, Cage, Kagel, Boulez en dichterbij Van Beurden, L. Andriessen, Van Vlij men en Schat beginnen iets meer gemeengoed te worden, ook al weer het grote concertpubliek er meestal nog geen raad mee. De boeken over Beethoven, Bach en Mozart hebben waarschijnlijk dan ook nog een grotere markt dan bijvoorbeeld „Muziek van de twin tigste eeuw" van H.H. Stucken- schmidt (uitg. W. de Haan - J.M. meulenhoff ƒ14,90). De Duitse titel van het oorspronkelijke werk „Musik zwischen Ordnung und Freiheit" van deze hoogleraar aan de TH te Berlijn dekt wel zo goed de inhoud van dit lezenswaardige boek. Dat een th-prof dit boek schreef mag daarbij wel tekenend heten. Op de eerste plaats is er in de twintigste eeuw een sterke tech nische ontwikkeling (in de breed ste zin van het woord) in de mu ziek gaande e-n bovendien verklaart dit ook voor een deel de andere be naderingswijze, die in dit boek ge volgd wordt. der van Prwadya? de jeugd te be trekken in onze activiteiten. Die vinden plaats in de schouwburg van 19 uur tot 2 uur 's nachts. Er zijn 15 filmavonden bij en vier jazz-concerten (niet omdat dit zo'n succes zal zijn, maar omdat het nodig is); koste wat kost komt er ook de elektronische muziek aan bod: daarvoor hebben we ons ver zekerd van de medewerking van George Madge. Barok is natuurlijk nog steeds erg in en ook daaraan wordt aandacht besteed. Ja, we be trekken er ook plaatselijke harmo nie- en fanfaregezelschappen bij. En vergeet ook niet, dat het Zeeuws Jeugdorkest uit J.M. is voortgeko men. Jaarlijks is er een Nieuw jaarskamp en er is een jeugd-mu- ziekconcours. De samenwerking met de muziekschool daarbij is uitste kend". A. M. van 't Veer dan komt de overkoepelen de organisatie weer aan het woord„Er zijn ruim 3000 leden of aangeslotenen in ons land. Er is de laatste tijd een groei zichtbaar. Het zijn allemaal amateurs of vak leerlingen. Je kunt actief lid (zelf musicerend) of receptief lid (luis terend) zjjn. Wij helpen bij het sa menstellen van jeugdprogramma's, literaire kunst nog steeds aantrek kelijk) en bovendien ie staat is talloze aspecten van een of ander onderwerp fundamenteel te ampli- ficeren. Het boek heeft een driedeling meegekregen: 1 Kunst zonder kunst; 2 Kunst en kunstenaars; 3 Kans op kunst. Omdat hier, aldus Tegenbosch, sprake is van journalistiek stukwerk, dat als boek bij geluk bijeengeschreven is, zou deze driedeling wat geforceerd kunnen zijn. Dat dit niet het ge val is komt, omdat de auteur een grote veelzijdigheid aan onderwer pen behandelde vanuit een per soonlijk uitgesponnen visie. Zo schreef hij een stuk persoonlijke en een stuk kunstgeschiedenis bij een, die zich laat bundelen. Er zijn overigens schrijvers, die zich zelf niet zo gelukkig achten met 't tijdstip in hun leven, waarop „het bundelen" is aangebroken. Het heeft iets van een afsluiten en van een test-case op verkondigde me ningen, die achter je liggen. En er geven een blad uit en verzorgen le zingen. Nederland is een heel pro gressief lid van de internationale federatie. Dat merken we bijvoor beeld bij ons contact met de Bel gische J.M. Verder hebben we de indruk dat de afdelingen in het zuiden vooruitstrevender zijn dan die in het noorden van ons land' De afdelingen hebben een grote autonomie". J.M. stimuleert en houdt ook in stand de Nederlandse jeugdorkes ten en met name het Nationaal Jeugd Orkest. Dat kan, want de organisatie beschikt over subsidie gelden We heb ben ook een eigen dirigentencursus voor jeugdorkes ten; dit jaar in het J.M.-zomer- kamp van 9-16 augustus in Woud- schoten o.l.v. Ru Sevenhuijsen. Daar vinden elkaar 120 jongeren van deze organisatie bij het zelf- musiceren (kamporkest en ka merorkest). Opvallend is dat de pianocursus van dit kamp nu ver vangen wordt door een accordeon- cursus. Voor hen die niet zelf spe len zijn er cursussen „Geniet meer van muziek", „Amateurmusicolo- gie" en „Moderne Muziek". piet Zeegers moet op tijd uit Boedapest terug zjjn voor deze dMgentencursus. Het interessant ste van dit congres vindt hij „de ontmoetingen met talloze muzi kale mensen uit alle mogelijke landen". Behalve dit informatieve deel is er natuurlijk sprake van een officieel gedeelte, waarbij de nieuwe richtlijnen worden opge steld, allerlei werkgroepen worden gevormd, jonge artiesten worden gepousseerd (voor Nederland de violist John Helstone) en een In ternationaal Jeugd Orkest o.l.v. Janos Sador zal repeteren en con certeren. Nederland zendt ook een orkest. Dat het Nederlandse Jeugd Orkest (waarvan enkele leden naar Boedapest gaan) in Brabant en Zeeland nog niet zo is ingebur gerd vertelt het laatste staatje van de 100 leden, waarvan slechts 5 musici uit deze provincies ko men (Margriet Kieboom, Den Bosch, Olga Janssen, Terneuzen, Ruud Ja cobs, Mechteld Gratama, Ooster hout en Clement van der Bulck, Terneuzen). £)eze bloemlezing van activitei ten kan actueel worden met de deelname van het Nationaal Jeugd Orkest aan het Internationaal Youth Festival of the Arts in Edin burgh (9-16 augustus). Onder lei ding van Nico Hemans wordt ge concerteerd in Edinburgh, Leith en Glasgow met werken van Flot- huis, Rubbra, Vredenburg, Rims- ky-Korsakoff, Laio, J. Andriessen, Röntgen, Mozart, Boyce en Stra- winsky. En dan te bedenken, dat de leden ervan slechts in de schoolva kanties uit het gehele land bij elk aar komen om te repeteren. Het festival wordt bijgewoond door jon geren uit België, Cyprus, Tsjecho- slowakije, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland, India, Noor wegen, Turkije, de V.S. en Neder land. De Duitsers en dg Engelsen komen ook met een jeugdorkest. Dat het niet alleen „klassiek" ge blazen is, bewjjst o.a. een pop-con cert in een voetbalstadion. Liet Haarlemse Jeugd-Orkest van J.M.-afdeling Haarlem (dat a a. tijdens de Bredase Torenfeesten zo'n uitstekende indruk achterliet) gaat deelnemen aan het Interna tional Festival of Youth Orches tras in St-Moritz (19-30 augustus). Onder leiding van André Kaart worden concerten gegeven in St.- Moritz, Lecco (Italië), Bienne (Ju ra), Davos, St.-Moritz en Locar no, met werken va® Rossini, Cha vez, Pijper, Gabriëli, Strawinsky, David, Mozart, Ton de Leeuw, Bach en Handel. Bovendien zullen 17 le den van dit orkest tenslotte deel uitmaken van het Internationaal Jeugd Orkest o.l.v. Leopold Sto- kowsky. rje club van vier rond de tafel hoopt dat er in Breda ook een bloeiende afdeling van J.M. zal ontstaan. Wie weet, een eerste aan zet tot een Brabants Jeugd Orkest waardoor onder andere een nieuwe aanpak van jeugdorkesten in deze streek levensvatbaar zou kunnen zijn. Misschien ook een beetje om de B van het HBO een authentieker aceent te kunnen geven. De opwaart se lijn van de muziekscholen en het conservatorium in dit gewest zou den bovendien door een actief cen trum van J.M. nog meer muziek kunnen brengen in 't nieuwe leven van Zuidwest-Nederland. HENK EGBERS gtuckenschmidt bouwt zijn ver haal op met de bouwstenen, die deze tijd in het muzikale leven aandraagt; tendele geerfde grond stoffen, maar voor een belangrijk deel ook totaal nieuwe elementen. Vandaaruit schrijft hij naar de be staande modellen toe en niet om gekeerd, zoals te doen gebruikelijk. Bovendien weet hij deze gegevens een maatschappelijke context mee te geven, die de plaats van mu ziek en componist in het sociale leven stelt. Voorzien van talrijke noten- en grafische voorbeelden en omspeelt door vele foto's (tend dele in kleur) ontstond er een muzi kaal woord-beeld-verhaal, dat ie dereen, die maar enigszins de hui dige muzikale ontwikkeling^,, wil blijven volgen, verklaard wil we ten en de voornaamste grondbe grippen der muziek kent dienstig kan zijn. F)e grondtoon der ontwikkelin gen liggen hier bij Wagner, Mah ler, Strauss, Skrjabin en Debussy. Via de „bevrijding" uit de georden de muzikale poezie naar het vrije proza (Moussorgsky, Schonberg, 3ÜiPëia^iëii3Wi.TOÜ CAM BERT TEGENBOSCH KANS OP KUNST AMBO! Bartok, Strawinsky e.a.) komt hij tot de behandeling van geruis en klankkleur (Berg, Webem, Varèse e.a.), die niet alleen van in vloed zijn geweest op de huidige stand van zaken maar evenzeer de evolutie van ons gehoor-orgaan bepaalt. De Nieuwe ordeningen (Les Six e.a.), waarop „revisies" en tegenstellingen volgen (Krenek, Hindemith, Weill, Sjostakowitsj doen ons belanden bij „geenga- geerde muziek" (Tippet, Britten, Messiaen, Stockhausen). Na een hoofstuk over Folklore en exoti sche muziek, is het laatste deel gewijd aan „technisch klankma teriaal; mathematica en anti-ma- thematica en jaren van experi ment" (waarbij aan eerder ge noemde namen natuurlijk mannen als Berio, Cage, Nono ter sprake komen); niet 't minst interessante deel. Het toevoegsel van J. Hohan- nes over de Nederlandse bijdrage is (te) beknopt. Een onvolledige en niet zo streng te scheiden in houdsopgave, maar misschien vol doende om naar het boek te grij pen. Het is het waard. H.E. zijn opinies bij in dit boek, die je rustig kunt laten liggen, maar het grootste deel is boeiend genoeg ge bleven om nu nog eens in een to taalbeeld bijeen te lezen. {Jiteraard is het ook interessant wat hij in het slot bijeenplaatst over de taak van de kunstkritiek en de kunstcriticus. Het is o.i. nogal dogmatiserend en verengend. Waarmee gezegd kan worden dat het boek stof geeft tot discussie, waarbij goede tegen-argumenten geëist worden; hetgeen pleit voor het gehalte van het boek. De sche- matiek van het geheel tracht een lijn te trekken door de ontwikke lingen in de cultuurgeschiedenis naar aanleiding van besproken ex posities e.d. in de afgelopen jaren. Zo is er tevens een „catalogus" ontstaan, die ons in herinnering roept wat er de laatste jaren aan de hand is geweest in de kunst wereld en met Lambert Tegen bosch. H.E. Tn de Boerenschuren van Re- tranchement vinden we een illus tere naam als Ru van Rossum, die hier met enkele voortreffelijke etsen vertegenwoordigd is- Behal ve wat conventionele aquarellen toont ook Frans Mandos overwe gend abstracte grafiek. Dat doet ook Werner Moonen, die gefasci neerd is door de lijn en alles wat door een uiterst sensibele hante ring daarvan te bereiken is. Het resultaat daarvan bij Moonen is zeer verfijnd en poëtisch en be hoort tot het het mooiste van de ze expositie. Kleurengrafieh; met geometrische vormen is er ook van Kees Mandos, terwijl Huub Biezen 'n aantal technisch knappe breedop- gevatte landschapsaquarellen toont, nog wat academisch, maar meer dan verdienstelijk. ^/erder is er beeldhouwwerk overwegend kleinplastiek, van Hans Claesen; nogal wisselend van kwaliteit, maar enkele beeldjes zoals het mooie „Beweging" sprin gen eruit. Theo Mols toont grotere plastieken in hout; z'n vrouw Han- neke Mols-Van Gooi beweegt zich weer in de kleinere formaten. Ver der zijn er wandkleden naar ont werp van Frans Mandos, gevoelige De pas geopende galerie Mau- ringh, die in haar naam de bou wer van de vesting Retranche- ment eert en bestaat uit een oude, mooi gerestaureerde rui me boerenschuur is haar activi teiten, die zich voorlopig nog tot het zomerseizoen zullen be perken, begonnen met een ex positie van Brabantse kunste naars. Brabantse kunstenaars ongetwijfeld omdat de galerie houder, de Tilburgse schilder Ben Ie Roy, zelf een geboren en getogen Brabander is. Hij is we liswaar al jaren verliefd op Zeeuwsch-Vlaanderen, maar zijn eerste exposanten bracht hij voor het merendeel van huis tekeningen en schetsboekbladen van Joo-p Liesker en enkele uit stekend geschilderde Zeeuwsch- Vlaanise landschappen van Ben le Roy die men bij het abstracte expressionisme zou kunnen inlijven en waarin 'n verfijnd kleurgevoel zich paart aan dichterlijk inlevings vermogen men uit de opsomming reeds merkt is het wat veel dat hier getoond wordt en een aan tal voorwerpen van primitieve Afrikaanse kunst die ook nog in de ruimte opgesteld zjjn doen de maat bijna overlopen. Maar dat zijn zonder twijfel de perikelen van 't begin, waaraan ook de drang „elck wat wils" te bieden zeker niiet vreemd is. Een wat overladen en topzware, maar in elk geval goede start van Galerie Mauringh, een start met werk op niveau dat de moeite van het bezichtigen ruimschoots loont. En de onderne mende en actieve galeriehouder Ben Ie Roy zal ongetwijfeld ook in dit opzicht tot de overtuiging komen die hij in zijn eigen schil derijen al lang belijdt: voor de toekomst is minder meer. De ex positie blijft te bezichtigen tot 1 september a.s. WILLEM ENZINCK. Ru van Rossum: variatie op Afrikaanse maskers (fragment) L

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 15