ERLAND DERTIG JAAR NEDERLANDS KAMERKOOR Felix de Nobel bezorgde koor internationale faam HOLLAND FESTIVAL IN CIJFERS naaf tussen haakjes J Frost on Thlrsday Merckxwaardig Lou Scheveningen Toptien Gebelgd relatie koortj es bestaan prijzen NEDERLAND I NEDERLAND II BELGlë (Nederl.) BELGlë (Frans): DUITSLAND I DUITSLAND II Luister naar DE STEM VAN DONDERDAG 10 JULI 1969 19 Het jubilerende Nederlands Kamerkoor FELIX DE NOBEL, dirigent van het koor die bovendien vele com ponisten wist te stimuleren muziek te schrijven voor „zijn" koor- (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM Het is thans 30 jaar geleden dat het Nederlands Kamerkoor zich voor het eerst onder deze naam aan het publiek pre senteerde- Dezer dagen werd een jubileumconcert gegeven onder leiding van Felix de Nobel, die al deze jaren het koor geleid heeft en rBJJOl tOlï 6 een internationale faam heeft bezorgd door concerten, grammofoon platen en radio-uitzendingen. Het koor bestaat thans uit 6 sopranen, 5 alten, 4 tenoren en 4 bassen; zangers die allen ook als solist optre den. Het Kamerkoor legt zich voornamelijk toe op de a capella zang, de zang zonder instrumentale begeleiding die in de Lage Landen in de 15e en 16e eeuw tot grote bloei is gekomen. voorzieningen welke daaraan verbon den zijn. Hierin kon men een offi ciële erkenning zien van het koor zangerschap als zodanig. De reeds een halve eeuw in Ne- bestaande traditie, dat de a zang door beroepszangers op het hoogste niveau werd beoefend en gepropageerd, is indertijd voortgezet door het Nederlands Kamerkoor, dat op 9 januari 1939 onder deze haam voor het eerst in het openbaar ver scheen (dit was in het thans niet meer bestaande Haarlemse concert zaaltje De Leeuwerik). In 1937 vatte de omroepvereniging VARA het plan op, een kleine serie Cantates van J. S. Bach uit te zen den. Aan Felix de Nobel werd ge vraagd, hiervoor een groep jonge, pas afgestudeerde beroepsvocalisten bij een te brengen. Dat aan de toenmaals 30-jarige Felix de Nobel deze op dracht werd verstrekt, was niet ver wonderlijk, want hoewel hij aan het Amsterdams Conservatorium als pia nist was opgeleid, voelde hij zich van meet af aan sterk aangetrokken tot alles wat met de zangkunst verband houdt. Dank zij zijn vele verbintenissen met de zangerswereld maakte Felix de Nobel zich een brede kijk eigen op de mogelijkheden en de techniek van de stem, hetgeen hem later als leider van het Nederlands Kamerkoor goed te stade zou komen. In het begin der dertiger jaren nam hij de leiding op zich van een Vocaal Kwartet, be staande uit To van der Sluys, Annie Woud, Marcus Plooyer en Hendrik Koning. Intussen had Felix de Nobel reeds jong de gelegenheid om zich als koor- dingent te bekwamen en wel bij een uit eenvoudige liefhebbers bestaand koor Credo Canto te Zandvoort, waar nij de bereidheid aantrof om tal van buiten het gewone amateurrepertoire vallende composities in te studeren: vaP Josquin tot Hindemith. Met meer geschoolde stemmen richtte hij het Aerdenhouts Vrouwen koor op, waarmee zulke goede re sultaten bereikt werden, dat het door lerre Monteux werd uitgekozen om in het Concertgebouw de vocale par tijen in 'Sirenes' van Debussy te ver zorgen. Dank zij zijn vele relaties in de zangerswereld kostte het Felix de Nobel slechts een uurtje telefoneren om het koor bijeen te krijgen, dat de Bach-eantates voor de VARA op zich wilde nemen. Hij zal niet vermoed hebben, dat daarbij de basis van een nieuwe levenstaak gelegd werd. Op 28 november 1937 vond de eerste uit zending plaats met de Cantate 'Schwingt freudig euch empor' door het Kamerkoor Pro Musica met me dewerking van een instrumentaal en semble van radiomusici, met Rutger Schoute aan het klavecimbel. Terwijl het nog Pro Musica gehe ten kamerkoor zich op de Bach-can- tates en andere radio-opdrachten toe legde, nam Felix de Nobel de gele genheid waar om met dit vocale en semble ook a capella werken te gaan instuderen. Het Nederlands Kamerkoor heeft in de loop der jaren een respectabel repertoire opgebouwd, dat zich over zes eeuwen uitstrekt. Het radio-bedrijf heeft het Neder lands Kamerorkest dikwijls gelegen heid gegeven aan bepaalde componis ten of stijlen een cyclus te wijden. Het verzorgen van zulk een cyclus behoort tot de meest aantrekkelijke opgaven die het Nederlands Kamer koor op zich neemt, omdat men door dagelijks bezig te zijn met het werk van één componist zich in diens stijl volledig kan verdiepen. Naast het grote gebied van de klas sieke polyfonie (Josquin des Prez, Orlando di Lasso, Clemens non Papa, Giovanni Gabrieli, Hans Leo Hassler en talrijke meesters meer) is Felix de Nobel er van het begin af attent op geweest de nieuwe stromingen in het repertoire van het Nederlands, Kamerkoor te weerspiegelen. Onder de Franse componisten mag in het ij zonder Francis Poulenc gen o emd /orden, wiens 'Chansons' en 'Motet ten' door het Nederlands Kamerkoor over de gehele wereld werden gezon gen. Toen het Nederlands Kamerkoor in 1951 voor het eerst in Parijs op trad, schreef Poulenc een enthousiast artikel in het blad Opéra. Sedertdien verzuimde hij, wanneer hij in ons land vertoefde, nimmer de gelegen heid om een repetitie van het Ne derland Kamerkoor bij te wonen. Een componist met wie het Neder lands Kamerkoor steeds nauwe ban den heeft onderhouden is de Zwitser Frank Martin van wie, kort nadat hij zich in ons land gevestigd had, te Amsterdam 'Le Vin Herbé' werd uitgevoerd, spoedig gevolgd door een uitvoering te Wenen. Frank Martin heeft naderhand speciaal voor het Nederlands Kamerkoor twee compo sities geschreven: de 'Songs of Ariël' en de 'Ode a la Musique'. Ook andere buitenlandse componisten schreven na het Nederlands Kamerkoor be luisterd te hebben werken voor dit ensemble, onder meer A. Hopkins (Five Studies) en A. Tansman (Ouatre Psumes). Wanneer Felix de Nobel in een ge zelschap van componisten vertoefde, hoorde men hem dikwijls in het voor bijgaan zeggen: „Koortjes, heren, koortjes!" Deze oproep is niet zonder resultaat gebleven, want er is vrij wel geen enkele Nederlandse compo nist uit de laatste dertig jaren te noe men, die er geen gehoor aan gaf. Een volledige opsomming van de Nederlandse koorwerken, die d-oor stimulans van Felix de Nobel en het Nederlands Kamerkoor tot stand ge komen zijn, zou in dit bestek te ver voeren. Enige werken mogen echter niet ongenoemd blijven, bijvoorbeeld de „Drie koren op Italiaanse teksten" van Hendrik Andriessen, de „Partita Piccolo" van Lex van Delden, de „Cantica pro tempore Natali" van Herman Strategier, „La Nuit" van Ant'hon van der Horst en „Le vrai visage de la Paix" en „Ceil, Air et Vents" van Rudolf Escher. Ofschoon het koor zich na de oor log mocht verheugen in de levendige belangstelling van prof. G. van der Leeuw, de toenmalige minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen, werd enige grond van bestaans zekerheid eerst na veertien jaar van noeste arbeid verkregen, toen in 1953 op de rijksbegroting een post van f 30.000 ten behoeve van het Neder lands Kamerkoor werd uitgetrokken, een bedrag dat geleidelijk omhoog gegaan is, zodat aan de leden van het Nederlands Kamerkoor een basissa laris toegekend kon worden. In een aanmerkelijk gunstiger fi nanciële positie kwam het Neder lands Kamerkoor enige jaren gele den te verkeren, toen het werd on dergebracht in de Nederlandse Koor stichting, te zamen met het koor van de voormalige Nederlandse Opera. Deze maatregel had tot gevolg, dat de leden van het Nederlands Kamer koor ongeveer volgens hetzelfde systeem gehonoreerd worden als de leden van de gesubsidieerde beroeps symfonie-orkesten, met alle sociale (Van onze kunstredactie) DEN HAAG De resultaten van het Holland-Festival zijn reeds tastbaar; tenminste, wan neer men zich uitsluitend op cij fers wil baseren. Cijfers, die wel iets zeggen over de belangstel lingsgraad, echter niet direct de kwaliteit van het gebodene bepa len. Die belangstelling te Amster dam en Rotterdam was groter dan in vorige jaren. Den Haag bleef achter. Niet minder dan veertien plaatsen betoonden naast Rotterdam, Den Haag en Amster dam interesse voor wat het Hol- land-Festival-1969 te bieden had. Dat waren Arnhem, Delft, Eind hoven, Gouda, Groningen, Haar lem, Heerenveen, Hengelo, 's- Hertogenbosch, Leiden, Middel burg, Nijmegen, Zwolle en Hil versum. Het Holland-Festival toucheerde een rijkssubsidie van f 500.000,dat is 1 procent van de vijftig miljoen, die het departement van Cultuur, Recre atie en Maatschappelijk werk bestemd heeft voor muziek. Mozarts Cosi fan tutte trof overal, maar dan ook overal, volle zalen. Met Wagners Rhemgold viel het resultaat, gezien de bezetting van zestig pro cent, tegen. Doch voor Leo Vromans Voorgrond Achtergrond zijn de mensen in ons land bepaald niet warm gelopen. Elf maal ging dit spel te Den Haag, Rot terdam, Amsterdam, Nijmegen, Am- hem, Eindhoven, Delft, 's-Hertogen- bosch, Middelburg, Groningen, Hil versum. De verspreidingsigedachte was hier zo aardig gerealiseerd. Voor Béjarts „Speurtocht naar nieu we waarden en uitdrukkingsvormen in de moderne dans", had natuurlijk heel Nederland oog, was men ge neigd te zeggen. Die prognose bleek niet volledig juist: Nijmegen en Rot terdam waren helemaal vol, Amster dam en Den Haag stelden teleur. Het Alwin Nikolais Dance Theatre uit New York kon overal Amsterdam, Arnhem, Rotterdam, Groningen, Den Haag echt tevreden zijn. Wat het Nationaal Ballet betreft, hier betoon de Amsterdam grote interesse, Den Haag was verheugend, Rotter dam stel de teleur. De serie Actuele Muziek in het Amsterdamse Concertgebouw werd 'n doorslaand succes. Wat de orkestcon certen betreft, hier liet Den Haag het afweten. Wat ook tegenviel: de poging tot popularisering in de twee door het Promenadeorkest gegeven Offenbach- programma's en in de uitvoering van het concert voor harmonie en fanfare, Een ongelofelijk succes waren de twee opvoeringen van Brittens Noye's Fludde, waar jeugdamateurs en pro fessionals elkander ontmoetten en tot eendrachtige samenwerking kwa. men: de Jakobskerk te Den Haag was tweemaal geheel gevuld. De jeugd Feit is, dat de duurste plaatsen het snelst en best verkocht werden: ty pisch symptoom voor een welvaarts staat. Waarbij dient opgemerkt, dat men als goedkopere rangen kon zit ten voor prijzen van f 4,- tot f 5,25. Te Rotterdam kon men zelfs Mozarts Cosi, Vromans Voorgrond, het Natio naal Ballet en Danstheater uit New York bezien en beluisteren voor f 2,90 BHE 16.00 urr DE OUDE FILMDOOS 16.15 NATUURGETROUW 16.40 DORIS DAY-SHOW 17.05 VERKENNINGEN IN NEDERLAND 17.10 SLUITING 18.15 TOUR DE FRANCE 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 PISTE 20.00 JOURNAAL 20.20 BRANDPUNT 20.50 ZOMERTHEATER: DRIE KONINGENAVOND 22.32 TWEEDE JOURNAAL 22.37 SLUITING 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 CORONATION STREET 20.00 JOURNAAL 20.20 DE SHADOKS EN DE GIBIS 20.22 THE VIRGINIAN (kleur) 21.35 SIMON CARMIGGELT LEEST 21.40 WIE SPEELT HET SPELLETJE. Eenakter 22.05 TWEEDE JOURNAAL 22.10 SLUITING 16.00 -17.00 REPORTAGE VAN DE TOUR DE FRANCE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 LIVEN GEVAERT 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 JOURNAAL 20.30 FILMVERSLAG TOUR DE FRANCE 20.40 DE HEREN VAN ZICHEM TV-feuilletan 21.40 GOOD OLD DAYS Amusementsprogramma 22.30 PREMIÈRE 23.10 JOURNAAL 16.00—17.00 REPORTAGES VAN DE TOUR DE FRANCE 18.35 NIEUWS 18.40 JEUDI-JEUX 18.55 ALL6 LES JEUNES 19.25 PLUM-PLUM 19.30 LES DIABLES AU VILLAGE Feuilleton 20.00 JOURNAAL 20.30 REPORTAGES VAN DE TOUR DE FRANCE 20.40 L'ALIBI Detective-film 22.05 LE CARROUSEL AUX IMAGES 22.50 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 DER BLAUMILCHKANAL Satire van Ephraim Kishon 21.45 SPaTSTART De Duitse lucht- en ruimte vaart-industrie 22.30 JOURNAAL 22.50 TOUR DE FRANCE 17.30 NIEUWS 17.35 .18 - 20 - NUR NICHT PASSEN 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 IMMER DIESE ELTERN 19.10 DAS SCHRECKLICHE BETT 19.45 HEUTE 20.15 TONY'S FREUNDE Musical voor jonge mensen 21.45 ZUR SACHE 22.30 NIEUWS Donderdag 10 juli HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.0C Los-Vast: gevar. pro gramma. (12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actu aliteiten). 14.00 Stereo: Lichte muz. 14.30 Stereo: Pianorecital: moder ne muz. 15.00 Herv. middagdienst. NOS: 15.30 Vonken onder de as: progr. over Ned. volksverhalen en volksgebruiken. 16.00 Nws. 16.02 Meer over minder, inform, progr. over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. 17.30 Toe risme: toeristische inform, uit bin nen- en buitenland. NCRV: 17.45 Stereo: Lichte orkestmuz. (gr). 18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije tijd: A. Mandoline-orkest; B. Kamerkoor; C. Harmonie-orkest. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Zestig jaar CNV: samenvattende reportage. 19.15 Ste reo: Muz. van Het Leger des Heils (gr). 19.30 Holland Festival 1969: Haarlemse Orgelmaand 1969. 20.00 Raket: gevar. progr. 22.20 Avond overdenking. 22.30 Nws. 22.20 Meded. 22.50 Stereo: Sterren in Stereo: licht gevar. platenprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H 298 M AVRO: 12.30 Modern platteland. 12.35 Toppers v-an toen (gr.). 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 't Muzikantenuur: I. Stereo: Pianore cital: klassieke muz.; II. Stereo: Omroepdubbelkwartet: oude liede ren; II. Mono: Twee viole-n en con trabas: klassieke muz. 14.30 't Is historisch: progr. over geschiedenis en archeologie. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Schakeringen: een cultureel p-roigr. in woord en muz. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte grammofoonmuz. voor de tie ners. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Me ded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Stereo: Dis-sonantjes. 19.25 De gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en bijbel. 19.50 Functionele theologie, gesprek. AVRO: 20.05 Ste reo: Elektronisch orgel met ritmi sche begeleiding. 20.20 Stereo: La Rondine, opera van Puccini (gr). 20.00 Zo goed als nieuws!: berichten van toen en de feiten van nu. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Na beschouwing Ronde van Frankrijk. 23.02 Streo: Moderne muz. (gr). 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM IH 240 M EN FM NOS: 12.00 Nws. 12.03 Micro-noti ties. KRO: 13.00 Nws. 13.03 De Ron de van Frankrijk. 13.08 Actualiteiten. 13.13 TNT: muz. van één tot twee. 14.00 Nws. 14.03 De Ronde v. Frank rijk. 14.08 Pop-In: gezellig aanpla- ten. 15.00 Nws. 15.03 De Ronde van Frankrijk 15.08 Holster: Pop- en Countrymuz. 16.00 Nws. (Tussen 16.00 en 17.00 onderbreking voor de Ronde van Frankrijk). 16.03 De ron de van Frankrijk. 16.08 10RRRrrr._. hitparade. 17.00 Nws. 17.02 Actuali teiten. 17.07-18.00 Draaijijofdnaaiik: verzoekplatenprogr. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40-12.48 Weerber., meded., en SOS-ber. voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverz. 13.00 Nws., weerber., radio-portret, meded., daig- klapper en SOS-ber. voor de schip pers. 13.20 Ronde van Frankrijk en lichte muz. 14.00 Nws. 14.03 Symfo nisch concert. 15.00 Nws. 15.03 Ron de van Frankrijk en lichte muziek (vervolg). (16.00 Nws. 16.03 Beurs- ber. 17.00 Nws., weerber., en me ded.). 17.30 Jazzkrondek. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. voor de soldaten. 18.28 Paardesportuitslaigen. 18.20 Franse les. 18.33 Grammofoonmuz. 18.35 Tips voor het verkeer. 18.40 Grammofoonmuz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Trek kersliederen. 20.00 Vlaamse muziek. 20.10 Boekbespreking. 20.25 Gram mofoonmuz. 20.30 Hoorspel. 21.36 Concert. 22.00 Nws., Ber., en De Zeven Kunsten. 22.15 Amusements- muz. (23.00-23.10 Nws.) 23.40-23.45 Nws. Vrijdag 11 juli HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klas sieke muz. (gr). (7.30 Nws.; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging). 8.00 Nws. 8.11 Vakantie-jeugdprogr. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstan den. 9.40 Nieuwe aarde: Impressie en bezinning over het thema: men sen in nood. 10.00 Stereo: Aubade: klassieke orkestwerken (gr). 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. HILVERSUM H 298 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz. (2.30-8.33 De groen teman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Stereo: Berlioz in woord en muz. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: Populair verzoek platenprogramma. (11.00-11.02 Nws) 11.30 Stereo: Weens Filharmonisch orkest (gr): Lichte muziek. 11.55 Beursber. HILVERSUM III 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nws) NOS.: 11.00 Nws. 11.03 Felix Meurders. DE Belgen hebben het al weken druk met Eddy Merckx, de geweldenaar, hi het weekblad Sport '69 is nu ont- "Uid dat de hond van Eddy nooit in dat Eddy graaS worteltjes eet (goed voor de ogen, weet je wel), en dat zijn vrouw eigenhandig zijn in°*T 0S wastl We lezen dat allemaal jn Neerlandia, het maandblad van Algemeen Nederlands Verbond. F^elg«s knaPste fietser, de heer 7 Merckx, onder beschuldiging van doping uit de ronde van Italië frw? ?eze knaPPe jongeman, dool van alle Belgen die het hart op rff reckt's'e plaats dragen, slacht- tier van een ongehoord snood kom- w ®enckt tegen onze nationale wie- 7e en,haar roemrijke faam. On- VlÜtv. di; j°neen van bescheiden viaamse afkomst, die in het Brus selse onderwijs werd verfranst en iournan 6 V?fg van buitenlandse journalisten of hij Vlaming of Waal was, antwoordde dat hij zich als een Belg beschouwde, antwoord waar voor hij door de toenmalige minister president Vanden Boeynants prompt met een gelukwenstelegram werd be loond." Rond Eddy voelen de Belgen zich weer één. Hoor maar eens hoe de li beraal Vanaudenhove afscheid nam als voorzitter van zijn partij: „België leeft in het hart van het volk. De recente beroering omtrent een jonge kampioen die België in het buiten land vertegenwoordigde en uit een kompetitie werd geweerd, waaruit hij als overwinnaar had moeten komen, heeft het hart van vele Vlamingen, Walen en Brusselaars een ogenblik doen stilstaan. Daarom zijn mijn laat ste woorden: Walen van Wallonië, blijft vurige Walen. Vlamingen, blijft Vlaming, trouw aan taal en kuituur. Brusselaars, verdedigt de belangen van uw stad. Maar blijft allen samen: fiere Belgen!" En dan zijn er nog mensen die be weren dat sport niets met politiek te maken heeft. ren, de Grieken het bestuur regelen, en de omgangstaal Nederlands is. Niet dat hier enige werkelijke ken nis van ziaken aan ten grondslag ligt. Verre van dat. Vraag iedere willekeurige Engelsman wat de voor- produkten van onze toe- collega's zijn en de alge- consensus zal zijn, dat de Spanjaarden iets te maken hebben met uien en omeletten, de Zwitsers met zoete broodjes, de Portugezen met kwallen, de Italianen met stro hoeden, de Hollanders met veilingen en dronkenschap, de Fransen met kleding en kleermakerskrijt, en de Duitsers met rodehond. Buitenlanders zijn gewoon niet goed genoeg voor ons, ofschoon we er natuurlijk begrip voor hebben dat zij het niet kunnen helpen! ER zijn vele definities van de hel, maar de Engelsen vinden deze de beste: De hel is een oord waar de Duitsers de politiemannen zijn, de Zweden de toneelspelers, de Itali anen de verdedigingsstrijdmacht vor men, de Fransen de wegen aanleg gen, de Belgen de popzangers zijn, de Spanjaarden de spoorwegen ver zorgen, de Turken de maaltijden be reiden, de Ieren als kelners funge „Als er iemand is die beter denkt te kunnen doen dan ik laat hij zich dan melden. Hij mag voor 200.000 gul den mijn baan voor volgend jaar overnemen." „Wat zeuren ze toch over die Trou badours (Franse groep met zegge en schrijve één Fransman, voor de rest aangevuld met gastarbeiders uit de Grote Bosatlas, red.). Voor mij blijft het een Franse groep. Goed, ze zijn toevallig ergens anders geboren en ze spreken nauwelijks Frans en ze wo nen ook niet in Frankrijk, maar wat dondert dat nou. Als ze maar knof look door hun bal gehakt doen." „Na de helft krijgt een festival vijanden en vrienden, grote vrienden - die ook in de finale komen." „Ik had ervaring in dit vak, maar ik wist niet dat het zo moeiijk was. Hoe kan ik een orkest dat al zoveel werk heeft gedaan vragen op één avond nog eens 45 liedjes te doen." „Volgend jaar krijgen we weer een songfestival in Scheveningen. We no digen ook een ploeg uit Israël uit en ik heb hier al een heel lijstje van verbeteringen." Dit is de man, dit was zijn festival. O BEN Cramer (Nederlands ploeglid): „Het is een gok en het kost veel geld. Iedereen denkt wel dat iedere artiest hieraan verdient, maar dat is hele maal niet zo. Je moet het zien als een investering en pas later komen de verdiensten". HERMAN Stok (Nederlands ploeglei der): „Iedereen heeft hard gewerkt. We hebben ons best gedaan en meer konden we niet doen". DICK van Bommel (t.v.-amusements- chef): „Zo'n festival als dit moeten we dri jaar de kans geven. We heb ben op het gebied van de showbizz in Nederland toch al niks. Laten we hier nou een evenement van maken". DE internationale pers Hallo meneer van Rees waar brengt u ons naar toe Naar festivalland, jaja naar festivalland En geeft u ons een releen rel voor onze krant? Jaja, in festivalland Want Zweden zijn precies als Britten: net dezelfde kankerpitten met dezelfde luizestreken dat staat allemaal in de krant van festivalland, van festivalland. Tenslotte moet iedere show een her kenningsmelodie hebben. kun je die Hollander zo goed ruiken". Tweede grap. Hoe krijg je tien Hollanders in een DAF-je? Moet je er eens oen gulden in gooien. BELGEN blijven doorgaan met zich grappen te veroorloven ten koste van „Ollanders". Ondanks of mis schien juist wel dank zij het feit, dat zij de mond vol hebben over de vrijheid, die de Nederlanders heb ben als het gaat om denken en pra ten over taboes- Maar goed, de grappen: Vraag: „Hoe kun je de gro-nd het best be mesten?" Antwoord: „Een laag mest, een Hollandei. en weer een laag mest". Vraag: .Waarom moet die Hollander tussen dP twee lagen mest liggen?" Antwoord: „Anders VOLGENS het bureau collectieve propaganda van het Nederlandse boek is Toon Kortooms' Help, de dok ter verzuipt (f 10,90) in de maand juni het best verkochte boek. Gevolgd door (2) Het koninkrijk der Neder landen in de tweede wereldoorlog van prof. dr. L. de Jong, (3) Dok ter is politieke onthouding afdoende? van H. Hoving (f 4,25), (4) Collabo ratie en Verzet 1940-1945 van prof. drs. F. Weinreb (f 17,50), (5) Ton Regtiens Universiteit in opstand (6,50), (6) De biologische tijdbom van G. Rattray Taylor (f 8,90), (7) A. Huguenot van der Lindens Sprong zonder einde (f 9,90), (8) Godfried Bomans' Van Hetzelfde (f 7,90), (9) Variaties van Mogens Toft (f 15,00), (10) Het afschuwelijkste uit Jan Wol kers van Jan Wolkers (5,00). Redactie José Toirkens Bijdragen Kees Bastianen Hans Lutz Anton Theunissen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9