ERLAND
DERTIG JAAR NEDERLANDS KAMERKOOR
Felix de Nobel bezorgde
koor internationale faam
HOLLAND FESTIVAL IN CIJFERS
naaf
tussen haakjes J
Frost on Thlrsday
Merckxwaardig
Lou
Scheveningen
Toptien
Gebelgd
relatie
koortj
es
bestaan
prijzen
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGlë (Nederl.)
BELGlë (Frans):
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Luister naar
DE STEM VAN DONDERDAG 10 JULI 1969
19
Het jubilerende Nederlands Kamerkoor
FELIX DE NOBEL, dirigent van het koor die bovendien vele com
ponisten wist te stimuleren muziek te schrijven voor „zijn" koor-
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM Het is thans 30 jaar geleden dat het Nederlands
Kamerkoor zich voor het eerst onder deze naam aan het publiek pre
senteerde- Dezer dagen werd een jubileumconcert gegeven onder
leiding van Felix de Nobel, die al deze jaren het koor geleid heeft en rBJJOl tOlï 6
een internationale faam heeft bezorgd door concerten, grammofoon
platen en radio-uitzendingen. Het koor bestaat thans uit 6 sopranen,
5 alten, 4 tenoren en 4 bassen; zangers die allen ook als solist optre
den. Het Kamerkoor legt zich voornamelijk toe op de a capella zang,
de zang zonder instrumentale begeleiding die in de Lage Landen in
de 15e en 16e eeuw tot grote bloei is gekomen.
voorzieningen welke daaraan verbon
den zijn. Hierin kon men een offi
ciële erkenning zien van het koor
zangerschap als zodanig.
De reeds een halve eeuw in Ne-
bestaande traditie, dat de a
zang door beroepszangers op
het hoogste niveau werd beoefend en
gepropageerd, is indertijd voortgezet
door het Nederlands Kamerkoor, dat
op 9 januari 1939 onder deze haam
voor het eerst in het openbaar ver
scheen (dit was in het thans niet
meer bestaande Haarlemse concert
zaaltje De Leeuwerik).
In 1937 vatte de omroepvereniging
VARA het plan op, een kleine serie
Cantates van J. S. Bach uit te zen
den. Aan Felix de Nobel werd ge
vraagd, hiervoor een groep jonge, pas
afgestudeerde beroepsvocalisten bij
een te brengen. Dat aan de toenmaals
30-jarige Felix de Nobel deze op
dracht werd verstrekt, was niet ver
wonderlijk, want hoewel hij aan het
Amsterdams Conservatorium als pia
nist was opgeleid, voelde hij zich van
meet af aan sterk aangetrokken tot
alles wat met de zangkunst verband
houdt.
Dank zij zijn vele verbintenissen met
de zangerswereld maakte Felix de
Nobel zich een brede kijk eigen op de
mogelijkheden en de techniek van de
stem, hetgeen hem later als leider van
het Nederlands Kamerkoor goed te
stade zou komen. In het begin der
dertiger jaren nam hij de leiding op
zich van een Vocaal Kwartet, be
staande uit To van der Sluys, Annie
Woud, Marcus Plooyer en Hendrik
Koning.
Intussen had Felix de Nobel reeds
jong de gelegenheid om zich als koor-
dingent te bekwamen en wel bij een
uit eenvoudige liefhebbers bestaand
koor Credo Canto te Zandvoort, waar
nij de bereidheid aantrof om tal van
buiten het gewone amateurrepertoire
vallende composities in te studeren:
vaP Josquin tot Hindemith.
Met meer geschoolde stemmen
richtte hij het Aerdenhouts Vrouwen
koor op, waarmee zulke goede re
sultaten bereikt werden, dat het door
lerre Monteux werd uitgekozen om
in het Concertgebouw de vocale par
tijen in 'Sirenes' van Debussy te ver
zorgen. Dank zij zijn vele relaties in
de zangerswereld kostte het Felix de
Nobel slechts een uurtje telefoneren
om het koor bijeen te krijgen, dat de
Bach-eantates voor de VARA op zich
wilde nemen. Hij zal niet vermoed
hebben, dat daarbij de basis van een
nieuwe levenstaak gelegd werd. Op
28 november 1937 vond de eerste uit
zending plaats met de Cantate
'Schwingt freudig euch empor' door
het Kamerkoor Pro Musica met me
dewerking van een instrumentaal en
semble van radiomusici, met Rutger
Schoute aan het klavecimbel.
Terwijl het nog Pro Musica gehe
ten kamerkoor zich op de Bach-can-
tates en andere radio-opdrachten toe
legde, nam Felix de Nobel de gele
genheid waar om met dit vocale en
semble ook a capella werken te gaan
instuderen.
Het Nederlands Kamerkoor heeft
in de loop der jaren een respectabel
repertoire opgebouwd, dat zich over
zes eeuwen uitstrekt.
Het radio-bedrijf heeft het Neder
lands Kamerorkest dikwijls gelegen
heid gegeven aan bepaalde componis
ten of stijlen een cyclus te wijden.
Het verzorgen van zulk een cyclus
behoort tot de meest aantrekkelijke
opgaven die het Nederlands Kamer
koor op zich neemt, omdat men door
dagelijks bezig te zijn met het werk
van één componist zich in diens stijl
volledig kan verdiepen.
Naast het grote gebied van de klas
sieke polyfonie (Josquin des Prez,
Orlando di Lasso, Clemens non Papa,
Giovanni Gabrieli, Hans Leo Hassler
en talrijke meesters meer) is Felix
de Nobel er van het begin af attent
op geweest de nieuwe stromingen in
het repertoire van het Nederlands,
Kamerkoor te weerspiegelen. Onder
de Franse componisten mag in het
ij zonder Francis Poulenc gen o emd
/orden, wiens 'Chansons' en 'Motet
ten' door het Nederlands Kamerkoor
over de gehele wereld werden gezon
gen. Toen het Nederlands Kamerkoor
in 1951 voor het eerst in Parijs op
trad, schreef Poulenc een enthousiast
artikel in het blad Opéra. Sedertdien
verzuimde hij, wanneer hij in ons
land vertoefde, nimmer de gelegen
heid om een repetitie van het Ne
derland Kamerkoor bij te wonen.
Een componist met wie het Neder
lands Kamerkoor steeds nauwe ban
den heeft onderhouden is de Zwitser
Frank Martin van wie, kort nadat
hij zich in ons land gevestigd had,
te Amsterdam 'Le Vin Herbé' werd
uitgevoerd, spoedig gevolgd door een
uitvoering te Wenen. Frank Martin
heeft naderhand speciaal voor het
Nederlands Kamerkoor twee compo
sities geschreven: de 'Songs of Ariël'
en de 'Ode a la Musique'. Ook andere
buitenlandse componisten schreven
na het Nederlands Kamerkoor be
luisterd te hebben werken voor dit
ensemble, onder meer A. Hopkins
(Five Studies) en A. Tansman
(Ouatre Psumes).
Wanneer Felix de Nobel in een ge
zelschap van componisten vertoefde,
hoorde men hem dikwijls in het voor
bijgaan zeggen: „Koortjes, heren,
koortjes!" Deze oproep is niet zonder
resultaat gebleven, want er is vrij
wel geen enkele Nederlandse compo
nist uit de laatste dertig jaren te noe
men, die er geen gehoor aan gaf.
Een volledige opsomming van de
Nederlandse koorwerken, die d-oor
stimulans van Felix de Nobel en het
Nederlands Kamerkoor tot stand ge
komen zijn, zou in dit bestek te ver
voeren. Enige werken mogen echter
niet ongenoemd blijven, bijvoorbeeld
de „Drie koren op Italiaanse teksten"
van Hendrik Andriessen, de „Partita
Piccolo" van Lex van Delden, de
„Cantica pro tempore Natali" van
Herman Strategier, „La Nuit" van
Ant'hon van der Horst en „Le vrai
visage de la Paix" en „Ceil, Air et
Vents" van Rudolf Escher.
Ofschoon het koor zich na de oor
log mocht verheugen in de levendige
belangstelling van prof. G. van der
Leeuw, de toenmalige minister van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen, werd enige grond van bestaans
zekerheid eerst na veertien jaar van
noeste arbeid verkregen, toen in 1953
op de rijksbegroting een post van
f 30.000 ten behoeve van het Neder
lands Kamerkoor werd uitgetrokken,
een bedrag dat geleidelijk omhoog
gegaan is, zodat aan de leden van het
Nederlands Kamerkoor een basissa
laris toegekend kon worden.
In een aanmerkelijk gunstiger fi
nanciële positie kwam het Neder
lands Kamerkoor enige jaren gele
den te verkeren, toen het werd on
dergebracht in de Nederlandse Koor
stichting, te zamen met het koor van
de voormalige Nederlandse Opera.
Deze maatregel had tot gevolg, dat
de leden van het Nederlands Kamer
koor ongeveer volgens hetzelfde
systeem gehonoreerd worden als de
leden van de gesubsidieerde beroeps
symfonie-orkesten, met alle sociale
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG De resultaten
van het Holland-Festival zijn
reeds tastbaar; tenminste, wan
neer men zich uitsluitend op cij
fers wil baseren. Cijfers, die wel
iets zeggen over de belangstel
lingsgraad, echter niet direct de
kwaliteit van het gebodene bepa
len. Die belangstelling te Amster
dam en Rotterdam was groter
dan in vorige jaren. Den Haag
bleef achter. Niet minder dan
veertien plaatsen betoonden naast
Rotterdam, Den Haag en Amster
dam interesse voor wat het Hol-
land-Festival-1969 te bieden had.
Dat waren Arnhem, Delft, Eind
hoven, Gouda, Groningen, Haar
lem, Heerenveen, Hengelo, 's-
Hertogenbosch, Leiden, Middel
burg, Nijmegen, Zwolle en Hil
versum.
Het Holland-Festival toucheerde een
rijkssubsidie van f 500.000,dat is
1 procent van de vijftig miljoen, die
het departement van Cultuur, Recre
atie en Maatschappelijk werk bestemd
heeft voor muziek.
Mozarts Cosi fan tutte trof overal,
maar dan ook overal, volle zalen. Met
Wagners Rhemgold viel het resultaat,
gezien de bezetting van zestig pro
cent, tegen.
Doch voor Leo Vromans Voorgrond
Achtergrond zijn de mensen in ons
land bepaald niet warm gelopen. Elf
maal ging dit spel te Den Haag, Rot
terdam, Amsterdam, Nijmegen, Am-
hem, Eindhoven, Delft, 's-Hertogen-
bosch, Middelburg, Groningen, Hil
versum.
De verspreidingsigedachte was hier
zo aardig gerealiseerd.
Voor Béjarts „Speurtocht naar nieu
we waarden en uitdrukkingsvormen
in de moderne dans", had natuurlijk
heel Nederland oog, was men ge
neigd te zeggen. Die prognose bleek
niet volledig juist: Nijmegen en Rot
terdam waren helemaal vol, Amster
dam en Den Haag stelden teleur. Het
Alwin Nikolais Dance Theatre uit
New York kon overal Amsterdam,
Arnhem, Rotterdam, Groningen, Den
Haag echt tevreden zijn. Wat het
Nationaal Ballet betreft, hier betoon
de Amsterdam grote interesse, Den
Haag was verheugend, Rotter dam stel
de teleur.
De serie Actuele Muziek in het
Amsterdamse Concertgebouw werd 'n
doorslaand succes. Wat de orkestcon
certen betreft, hier liet Den Haag het
afweten.
Wat ook tegenviel: de poging tot
popularisering in de twee door het
Promenadeorkest gegeven Offenbach-
programma's en in de uitvoering van
het concert voor harmonie en fanfare,
Een ongelofelijk succes waren de
twee opvoeringen van Brittens Noye's
Fludde, waar jeugdamateurs en pro
fessionals elkander ontmoetten en
tot eendrachtige samenwerking kwa.
men: de Jakobskerk te Den Haag was
tweemaal geheel gevuld. De jeugd
Feit is, dat de duurste plaatsen het
snelst en best verkocht werden: ty
pisch symptoom voor een welvaarts
staat. Waarbij dient opgemerkt, dat
men als goedkopere rangen kon zit
ten voor prijzen van f 4,- tot f 5,25.
Te Rotterdam kon men zelfs Mozarts
Cosi, Vromans Voorgrond, het Natio
naal Ballet en Danstheater uit New
York bezien en beluisteren voor
f 2,90
BHE
16.00 urr DE OUDE FILMDOOS
16.15 NATUURGETROUW
16.40 DORIS DAY-SHOW
17.05 VERKENNINGEN IN
NEDERLAND
17.10 SLUITING
18.15 TOUR DE FRANCE
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.07 PISTE
20.00 JOURNAAL
20.20 BRANDPUNT
20.50 ZOMERTHEATER: DRIE
KONINGENAVOND
22.32 TWEEDE JOURNAAL
22.37 SLUITING
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 CORONATION STREET
20.00 JOURNAAL
20.20 DE SHADOKS EN DE GIBIS
20.22 THE VIRGINIAN (kleur)
21.35 SIMON CARMIGGELT
LEEST
21.40 WIE SPEELT HET
SPELLETJE. Eenakter
22.05 TWEEDE JOURNAAL
22.10 SLUITING
16.00 -17.00 REPORTAGE VAN DE
TOUR DE FRANCE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 LIVEN GEVAERT
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.30 FILMVERSLAG TOUR DE
FRANCE
20.40 DE HEREN VAN ZICHEM
TV-feuilletan
21.40 GOOD OLD DAYS
Amusementsprogramma
22.30 PREMIÈRE
23.10 JOURNAAL
16.00—17.00 REPORTAGES VAN
DE TOUR DE FRANCE
18.35 NIEUWS
18.40 JEUDI-JEUX
18.55 ALL6 LES JEUNES
19.25 PLUM-PLUM
19.30 LES DIABLES AU VILLAGE
Feuilleton
20.00 JOURNAAL
20.30 REPORTAGES VAN DE
TOUR DE FRANCE
20.40 L'ALIBI
Detective-film
22.05 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
22.50 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 DER BLAUMILCHKANAL
Satire van Ephraim Kishon
21.45 SPaTSTART
De Duitse lucht- en ruimte
vaart-industrie
22.30 JOURNAAL
22.50 TOUR DE FRANCE
17.30 NIEUWS
17.35 .18 - 20 - NUR NICHT
PASSEN
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 IMMER DIESE ELTERN
19.10 DAS SCHRECKLICHE BETT
19.45 HEUTE
20.15 TONY'S FREUNDE
Musical voor jonge mensen
21.45 ZUR SACHE
22.30 NIEUWS
Donderdag 10 juli
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.0C Los-Vast: gevar. pro
gramma. (12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actu
aliteiten). 14.00 Stereo: Lichte muz.
14.30 Stereo: Pianorecital: moder
ne muz. 15.00 Herv. middagdienst.
NOS: 15.30 Vonken onder de as:
progr. over Ned. volksverhalen en
volksgebruiken. 16.00 Nws. 16.02
Meer over minder, inform, progr.
over mensen en dingen die minder
op de voorgrond treden. 17.30 Toe
risme: toeristische inform, uit bin
nen- en buitenland. NCRV: 17.45
Stereo: Lichte orkestmuz. (gr). 18.00
Tijd vrij voor muz. in vrije tijd:
A. Mandoline-orkest; B. Kamerkoor;
C. Harmonie-orkest. 18.30 Nws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 Zestig jaar CNV:
samenvattende reportage. 19.15 Ste
reo: Muz. van Het Leger des Heils
(gr). 19.30 Holland Festival 1969:
Haarlemse Orgelmaand 1969. 20.00
Raket: gevar. progr. 22.20 Avond
overdenking. 22.30 Nws. 22.20 Meded.
22.50 Stereo: Sterren in Stereo:
licht gevar. platenprogr. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM H 298 M
AVRO: 12.30 Modern platteland.
12.35 Toppers v-an toen (gr.). 13.00
Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 't
Muzikantenuur: I. Stereo: Pianore
cital: klassieke muz.; II. Stereo:
Omroepdubbelkwartet: oude liede
ren; II. Mono: Twee viole-n en con
trabas: klassieke muz. 14.30 't Is
historisch: progr. over geschiedenis
en archeologie. 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nws. 16.02 Schakeringen: een
cultureel p-roigr. in woord en muz.
17.00 Tussen 10 plus en 20 min:
lichte grammofoonmuz. voor de tie
ners. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Me
ded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.25 Stereo: Dis-sonantjes. 19.25 De
gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR:
19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40
Mens en bijbel. 19.50 Functionele
theologie, gesprek. AVRO: 20.05 Ste
reo: Elektronisch orgel met ritmi
sche begeleiding. 20.20 Stereo: La
Rondine, opera van Puccini (gr).
20.00 Zo goed als nieuws!: berichten
van toen en de feiten van nu. 22.30
Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Na
beschouwing Ronde van Frankrijk.
23.02 Streo: Moderne muz. (gr).
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nws. 12.03 Micro-noti
ties. KRO: 13.00 Nws. 13.03 De Ron
de van Frankrijk. 13.08 Actualiteiten.
13.13 TNT: muz. van één tot twee.
14.00 Nws. 14.03 De Ronde v. Frank
rijk. 14.08 Pop-In: gezellig aanpla-
ten. 15.00 Nws. 15.03 De Ronde van
Frankrijk 15.08 Holster: Pop- en
Countrymuz. 16.00 Nws. (Tussen
16.00 en 17.00 onderbreking voor de
Ronde van Frankrijk). 16.03 De ron
de van Frankrijk. 16.08 10RRRrrr._.
hitparade. 17.00 Nws. 17.02 Actuali
teiten. 17.07-18.00 Draaijijofdnaaiik:
verzoekplatenprogr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz.
(12.40-12.48 Weerber., meded., en
SOS-ber. voor de schippers). 12.55
Buitenlands persoverz. 13.00 Nws.,
weerber., radio-portret, meded., daig-
klapper en SOS-ber. voor de schip
pers. 13.20 Ronde van Frankrijk en
lichte muz. 14.00 Nws. 14.03 Symfo
nisch concert. 15.00 Nws. 15.03 Ron
de van Frankrijk en lichte muziek
(vervolg). (16.00 Nws. 16.03 Beurs-
ber. 17.00 Nws., weerber., en me
ded.). 17.30 Jazzkrondek. 18.00 Nws.
18.03 Popmuz. voor de soldaten.
18.28 Paardesportuitslaigen. 18.20
Franse les. 18.33 Grammofoonmuz.
18.35 Tips voor het verkeer. 18.40
Grammofoonmuz. 18.45 Sport. 18.52
Taalwenken. 18.55 Lichte muziek.
19.00 Nws. en weerber. 19.30 Trek
kersliederen. 20.00 Vlaamse muziek.
20.10 Boekbespreking. 20.25 Gram
mofoonmuz. 20.30 Hoorspel. 21.36
Concert. 22.00 Nws., Ber., en De
Zeven Kunsten. 22.15 Amusements-
muz. (23.00-23.10 Nws.) 23.40-23.45
Nws.
Vrijdag 11 juli
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klas
sieke muz. (gr). (7.30 Nws.; 7.32
Actualiteiten; 7.50 Overweging). 8.00
Nws. 8.11 Vakantie-jeugdprogr. 8.30
Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw). 9.35 Waterstan
den. 9.40 Nieuwe aarde: Impressie
en bezinning over het thema: men
sen in nood. 10.00 Stereo: Aubade:
klassieke orkestwerken (gr). 11.00
Nws. 11.02 Voor de zieken.
HILVERSUM H 298 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Ra
diojournaal. 8.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuz. (2.30-8.33 De groen
teman). 8.50 Morgenwijding. NOS:
9.00 Stereo: Berlioz in woord en muz.
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen: Populair verzoek
platenprogramma. (11.00-11.02 Nws)
11.30 Stereo: Weens Filharmonisch
orkest (gr): Lichte muziek. 11.55
Beursber.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nws) NOS.:
11.00 Nws. 11.03 Felix Meurders.
DE Belgen hebben het al weken druk
met Eddy Merckx, de geweldenaar,
hi het weekblad Sport '69 is nu ont-
"Uid dat de hond van Eddy nooit in
dat Eddy graaS worteltjes
eet (goed voor de ogen, weet je wel),
en dat zijn vrouw eigenhandig zijn
in°*T 0S wastl We lezen dat allemaal
jn Neerlandia, het maandblad van
Algemeen Nederlands Verbond.
F^elg«s knaPste fietser, de heer
7 Merckx, onder beschuldiging
van doping uit de ronde van Italië
frw? ?eze knaPPe jongeman,
dool van alle Belgen die het hart op
rff reckt's'e plaats dragen, slacht-
tier van een ongehoord snood kom-
w ®enckt tegen onze nationale wie-
7e en,haar roemrijke faam. On-
VlÜtv. di; j°neen van bescheiden
viaamse afkomst, die in het Brus
selse onderwijs werd verfranst en
iournan 6 V?fg van buitenlandse
journalisten of hij Vlaming of Waal
was, antwoordde dat hij zich als een
Belg beschouwde, antwoord waar
voor hij door de toenmalige minister
president Vanden Boeynants prompt
met een gelukwenstelegram werd be
loond."
Rond Eddy voelen de Belgen zich
weer één. Hoor maar eens hoe de li
beraal Vanaudenhove afscheid nam
als voorzitter van zijn partij: „België
leeft in het hart van het volk. De
recente beroering omtrent een jonge
kampioen die België in het buiten
land vertegenwoordigde en uit een
kompetitie werd geweerd, waaruit hij
als overwinnaar had moeten komen,
heeft het hart van vele Vlamingen,
Walen en Brusselaars een ogenblik
doen stilstaan. Daarom zijn mijn laat
ste woorden: Walen van Wallonië,
blijft vurige Walen. Vlamingen, blijft
Vlaming, trouw aan taal en kuituur.
Brusselaars, verdedigt de belangen
van uw stad. Maar blijft allen samen:
fiere Belgen!"
En dan zijn er nog mensen die be
weren dat sport niets met politiek te
maken heeft.
ren, de Grieken het bestuur regelen,
en de omgangstaal Nederlands is.
Niet dat hier enige werkelijke ken
nis van ziaken aan ten grondslag
ligt. Verre van dat. Vraag iedere
willekeurige Engelsman wat de voor-
produkten van onze toe-
collega's zijn en de alge-
consensus zal zijn, dat de
Spanjaarden iets te maken hebben
met uien en omeletten, de Zwitsers
met zoete broodjes, de Portugezen
met kwallen, de Italianen met stro
hoeden, de Hollanders met veilingen
en dronkenschap, de Fransen met
kleding en kleermakerskrijt, en de
Duitsers met rodehond.
Buitenlanders zijn gewoon niet
goed genoeg voor ons, ofschoon we
er natuurlijk begrip voor hebben dat
zij het niet kunnen helpen!
ER zijn vele definities van de hel,
maar de Engelsen vinden deze de
beste: De hel is een oord waar de
Duitsers de politiemannen zijn, de
Zweden de toneelspelers, de Itali
anen de verdedigingsstrijdmacht vor
men, de Fransen de wegen aanleg
gen, de Belgen de popzangers zijn,
de Spanjaarden de spoorwegen ver
zorgen, de Turken de maaltijden be
reiden, de Ieren als kelners funge
„Als er iemand is die beter denkt
te kunnen doen dan ik laat hij zich
dan melden. Hij mag voor 200.000 gul
den mijn baan voor volgend jaar
overnemen."
„Wat zeuren ze toch over die Trou
badours (Franse groep met zegge en
schrijve één Fransman, voor de rest
aangevuld met gastarbeiders uit de
Grote Bosatlas, red.). Voor mij blijft
het een Franse groep. Goed, ze zijn
toevallig ergens anders geboren en ze
spreken nauwelijks Frans en ze wo
nen ook niet in Frankrijk, maar wat
dondert dat nou. Als ze maar knof
look door hun bal gehakt doen."
„Na de helft krijgt een festival
vijanden en vrienden, grote vrienden
- die ook in de finale komen."
„Ik had ervaring in dit vak, maar
ik wist niet dat het zo moeiijk was.
Hoe kan ik een orkest dat al zoveel
werk heeft gedaan vragen op één
avond nog eens 45 liedjes te doen."
„Volgend jaar krijgen we weer een
songfestival in Scheveningen. We no
digen ook een ploeg uit Israël uit en
ik heb hier al een heel lijstje van
verbeteringen."
Dit is de man, dit was zijn festival.
O
BEN Cramer (Nederlands ploeglid):
„Het is een gok en het kost veel geld.
Iedereen denkt wel dat iedere artiest
hieraan verdient, maar dat is hele
maal niet zo. Je moet het zien als een
investering en pas later komen de
verdiensten".
HERMAN Stok (Nederlands ploeglei
der): „Iedereen heeft hard gewerkt.
We hebben ons best gedaan en meer
konden we niet doen".
DICK van Bommel (t.v.-amusements-
chef): „Zo'n festival als dit moeten
we dri jaar de kans geven. We heb
ben op het gebied van de showbizz in
Nederland toch al niks. Laten we hier
nou een evenement van maken".
DE internationale pers
Hallo meneer van Rees
waar brengt u ons naar toe
Naar festivalland, jaja naar
festivalland
En geeft u ons een releen rel voor
onze krant?
Jaja, in festivalland
Want Zweden zijn precies als Britten:
net dezelfde kankerpitten
met dezelfde luizestreken
dat staat allemaal in de krant
van festivalland, van festivalland.
Tenslotte moet iedere show een her
kenningsmelodie hebben.
kun je die Hollander zo goed ruiken".
Tweede grap. Hoe krijg je tien
Hollanders in een DAF-je? Moet je
er eens oen gulden in gooien.
BELGEN blijven doorgaan met zich
grappen te veroorloven ten koste van
„Ollanders". Ondanks of mis
schien juist wel dank zij het feit,
dat zij de mond vol hebben over de
vrijheid, die de Nederlanders heb
ben als het gaat om denken en pra
ten over taboes-
Maar goed, de grappen: Vraag:
„Hoe kun je de gro-nd het best be
mesten?" Antwoord: „Een laag
mest, een Hollandei. en weer een
laag mest". Vraag: .Waarom moet
die Hollander tussen dP twee lagen
mest liggen?" Antwoord: „Anders
VOLGENS het bureau collectieve
propaganda van het Nederlandse
boek is Toon Kortooms' Help, de dok
ter verzuipt (f 10,90) in de maand
juni het best verkochte boek. Gevolgd
door (2) Het koninkrijk der Neder
landen in de tweede wereldoorlog
van prof. dr. L. de Jong, (3) Dok
ter is politieke onthouding afdoende?
van H. Hoving (f 4,25), (4) Collabo
ratie en Verzet 1940-1945 van prof.
drs. F. Weinreb (f 17,50), (5) Ton
Regtiens Universiteit in opstand
(6,50), (6) De biologische tijdbom
van G. Rattray Taylor (f 8,90), (7)
A. Huguenot van der Lindens Sprong
zonder einde (f 9,90), (8) Godfried
Bomans' Van Hetzelfde (f 7,90), (9)
Variaties van Mogens Toft (f 15,00),
(10) Het afschuwelijkste uit Jan Wol
kers van Jan Wolkers (5,00).
Redactie
José Toirkens
Bijdragen
Kees Bastianen
Hans Lutz
Anton Theunissen