WINST MET 29 PROCENT GESTEGEN
KLM voor superinvesteringen
Totaal nieuw
en mild-
ainerikaans
Golden Fiction
25 FILTER KINGS
Bank gaat
vakanties
verkopen
i
13
DE STEM VAN WOENSDAG 9 JULI 1969
17
jint een nieuwe - 2 jaar
ot assistente bij de moto.
an patiënten in de zwak,
rdt gegeven door medici,
ippelijk werkers, fysiothera,
;men meisjes die 17 jaar of
te 3 klassen ULO (MAVO)
(AVO) hebben doorlopen,
ïg hebben voor de zorg voor
elijk gehandicapten en over
igsvermogen en een goede
jke gezondheid beschikken.
si intern. Maaltijden, huis,
I zijn kosteloos gedurende
sisten moeten alleen haar
bn. Wanneer de opleiding
afgesloten, ontvangt da
lij kan dan worden geplaatst
:uten van de STICHTING
elijk en verdere inlichtingen
-Sluys, de directrice van de
i, telefoon (08800) 36094.
Scheepsberichten
ACHILLES 8 te Buena Ventura
AMERSKERK 8 te Bremen
ANCOSPRAY 8 te Pascagoula
ARISTOTELES 8 te Oranjestad
CALAMARES 7 vn New Orleons nr
Galveston
CERES 7 rede Huacho
CINULIA 8 te Curasao
GAASTERLAND p 8 Abrolhos eil nr
Santos
ITTERSUM 8 te Savannah
JASON 7 te Castries
KAAP HOORN 7 vn Pta Cardon nr
Buenos Aires
KALYDON 8 vn Seatle nr Curasao
KREON 8 te Oranjestad
LEUVELLOYD 8 te Cristobal
LOIRELLOYD 9 Wellington verw
MISSISSIPPILLOYD 8 te Cristobal
MUNTTOREN 7 vn Guyaquil nr
Aruba
NAESSCOURIER 7 te Vlissingen
NEPTUNUS 8 te Barbados
MARATHON 8 te Philadelphia
MEDON 7 te Aruba
NIJKERK 7 te Bremen
PENDRECHT 7 nm vn Cartagena nr
Barranquilla
POOLSTER 8 te Hamburg
SEINELLOYD 7 te Antwerpen
STAD DELFT 7 vn Pt Everglades
nr Napels
VIANA 8 te Curasao
WILLEMSKERK 8 vn Fremantle nr
Kaapstad
W0N0GIRI 7 nm vn Pisco nr Callao
ALAMAK 7 te Beyrouth
ATTIS 7 vn Beyrouth nr Lattakia
DAHOMEYKUST 7 te Lobito
GANYMEDES 7 bestemming gewij
zigd in Antwerpen
GEESTLAND p 7 Azoren nr
Dominica
GIESSENKERK 7 vn Marseille nr
Genua
KARACHI 7 vn Bremerhaven nr
Hamburg
KEIZERSWAARD 8 te Hamburg
MOERDIJK 7 vn Glasgow nr
Antwerpen
PATRO 7 vn Le Havre nr Bahias
SOLON 7 vn Pt a Pierre nr
Puerto Ordaz
VLIELAND 7 vn Seatle nr
Los Angeles
EAU p 7 Casablanca nr Kaapstad
CARTAGO 7 te Kingston
DAPHNIS 7 vn Hamburg nr Aden
ECHO p 7 Anticosti nr Le Havre
GAASTERKERK 7 vn Bordeaux nr
Freetown
GULF SWEDE 7 vn Gulfhaven nr
Cabind
LIBERIAKUST 7 vn Freetown nr
Abidjan
PRINSES MARIA 8 te Montreal
STRAAT AUCKLAND 8 te Beira
STRAAT LOMBOK 7 vn Majunga
9 Beira verw
CHEVRON Rotterdam 7 vn Zueitina
nr Perthamboy
KIELDRECHT 8 te Damman
LELYKERK 8 rede Dubai
SPAARNEKERK p 8 Las Palmas nr
Rotterdam
STRAAT ALGOA 9 te Hongkong
verw
ABIDA 8 vn Rotterdam nr Curacao
AMSTELLAND 7 te Amsterdam
DOMBURGH 7 te Rotterdam
DORESTAD 8 te Rotterdam
GORREDIJK 8 vn Rotterdam nr
Gulfports
K0R0VINA 8 te Rotterdam
SEINELLOYD 8 te Rotterdam
STATENDAM 8 te Rotterdam
STREEFKERK 7 vn Rotterdam nr
Hamburg
TOGOKUST 7 te Rotterdam
AEGIS 8 te Beiroeth
AMSTELLAND 7 te IJmuiden
AMSTELSTAD 8 te Ancona
DAPHNE 7 vn Tranmere nr
Mena al Ahmadi
ECHO pass 8 Strait of Belle Isle nr
Le Havre
KLOOSTERKERK 8 vn Barcelona nr
vJSï™"8, 8 Marseille verw,
KOPIONELLA 9 te Port Darwin
verw.
KORATIA 8 vn Dampier nr
Wyndham
KORENIA 8 vn Hongkong nr
Singapore
t-2?®ATELLA 8 te Bahrein verw.
SK,EEK 9 te Colombo verw.
IA 8 vn Essider nr Hamburg
&,L0YD 8 te Singapore
NEDERWAAL 8 thv Port Elisabeth
nr Penang
RnTTvD^K 8 te Freetown
Croix 8 vn st Thomas nr st-
sS,lLcI70YD 8 te Hongkong
SastÏfncF'^ 8 Vn Durl3an nr
MADURA 8 vn Yokohama
Sydney
STRa ar £|arence 8 rede Colombo
STRaat a 8 te Bio de Janeiro
toRAAT MOZAMBIQUE 10 te
Durban verw.
STRAAT MAGELHAEN 7 t.a.
Abidjan
WfoShaven8 qU°in "r
Waterstanden
30^OI?ïrnz 481 (+8)> Rheinfelden
PlitJj Straatsburg 356 2),
(+4) P,°rG489 (+3)' Maxau 536
keim'39wCu,nigeo, 143 (onv->> Mann-
M-i n Steinbach 142 13)
Kaub 273 i~fl\ Bn!ngen 248
KohL Tner 269 (—22),
(—161 u (—10), Keulen 272
1088 «""ï-459 (-17)' Hobith
Nijmegen 880 (—10)
gr. 10), Eefde IJssel 438
3905 4-irf^Ater borgharen
Grave h i' Belfeld U61 (+94),
beneden de sluis 515 17).
I ADVERTENTIE
BfUint mèt en zonder zon
fen1"™" B
2°nnebrand IP
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De KLM heeft in het boekjaar 1968/1969
een winst van 88,7 miljoen gulden gehoekt, tegenover 63.2
miljoen in het boekjaar ervoor. Dit betekent een stijging
van bijna 29 procent. Een fractie echter van hel enorme
investeringsbedrag, dat de maatschappij nodig heeft om
voor 1972 zijn vloot le versterken met onder meer zes
Boeing-luchtrenzen.
Deze vliegtuigen, die in 1971 in
dienst komen, bieden plaats aan 353
passagiers en kosten inclusief de re
serve-onderdelen Li totaal 570 mil
joen gulden. Bovendien zijn no,g 2
D.C. 9-33 toestellen besteld (af te le
veren in 1970), geschikt voor zowel
passagiers ais vrachtvervoer, ter
wijl dit jaar een D.C. 9-32 en drie
D.C. 8-63 afgeleverd moeten zijn.
Met de komst in 1971 van de zes
Boeing-luchtreuzen doet een nieuw
vliegtijdperk zijn entree bij de
K.L.M.
Vooruitlopend op de supersonische
Boeing 2707, waarvan de maatschap
pij er reeds zes reserveerde heeft de
747 een laadvermogen van maar
liefst 53 ton op de route naar New
York, vijf ton hoger, dam het oor
spronkelijke type Dit alles betekent
binnen twee jaar een enorme ver
betering in de luchtvaart. Daarnaast
echter zitten de luchtvaartmaatschap
pijen, dus ook de K.L.M-, door deze
ontwikkeling met grote zorgen. Fi
nancieel, vanwege de enorme inves
teringen, waardoor ook de K.L.M.
de weg naar een grotere samenwer
king met andere luchtvaartmaat
schappijen gevonden heeft. Technisch
omdat een groot aantal luchthavens
in het hoogseizoen nu al te klein is.
Reserveringen en boekingen moeten
nog veel intensiever geautomati
seerd v/orden, om opstoppingen en
vertragingen te voorkomen, zoals Het
jaarverslag terecht schrijft.
Daarom ook moeten hotelcapaciteit
en recreatiegelegenheid op vakantie
oorden aanzienlijk uitgebreid wor
den.
Voor het vrachtverkeer zijn ook mo
derner methoden nodig, terwijl de
vrachtaccommodaties aan de nieuwe
eisen aangepast moeten worden. Dit
ailes vraagt grote investeringen, al
dus 't jaarverslag, waarin tevens ge
wezen wordt op de noodzakelijke
aanpassing van de burgerluchtvaart,
de hotellerie. de expediteurs en de
reisbureaus aan de nieuwe lucht-
vaarteisen.
De moeilijkheden in verschillende
delen van de wereld hebben ook hun
terugslag op de K.L.M. gegeven.
Door dP conflicten in het Midden-
Oosten stagneerden het luchtvervoer
maar het herstelde zich in de loop
van dit jaar redelijk Het passa
giersvervoer op Noord-Amerika werd
beïnvloed door de beperkende maat
regelen van de Amerikaanse regering
voor de Amerikaanse toerist naar en
via Europa.
De groei van 15 tot 20 procent in
de laatste jaren daalde hierdoor tot
5 procent voor de gezamenlijke IA-
TA-maatschappijen De Olympische
Spelen in Mexico zorgden echter
voor een herstel in deze sterke inzin
king. Het vrachtvervoer op de Noord-
Atlantische route vertoonde echter
aldus het jaarverslag een forse groei
van 13 procent. De lijnen op midden-
en Zuid-Amerika voldoen goed. Het
vervoer steeg hier met liefst 20 pro
cent.
De K.L.M. met zijn 14.671 perso
neelsleden zette ook in het voorbije
boekjaar zijn samenwerking voort
met tal van andere maatschappijen.
Met S.A.S. en Swissair voor de aan
koop van de Boeing 747, met de Via
sa en Iberia bij de exploitatie van
de diensten tussen Europa en Midden
Amerika, met de Philippijnse maat
schappij P.A.L. duor het over en
weer huren van vliegtuigcapaciteit en
onderhoudswerk door de K.L.M., met
de Indonesische luchtvaartmaatschap
pij Garoeda door het onder meer ver
huren van K.L.M.-toestellen. Ver
der vliegt de K.L.M. voor oliemaat
schappijen in Iran met drie Friend
ships en werkt de maatschappij
nauw samen met de sinds dit jaar
zelfstandige Antilliaanse luchtvaart
maatschappij. Tal van andere over
eenkomsten hebben vooral betrek
king op Europese routes.
De diensten aan derden betekenen
voor de K.L.M een aanzienlijke bron
van inkomsten. Zij maken 12 pro
cent uit van het totaal aan bedrijfs-
inkomsten in 1968-1969.
Hoewel de exploitatie op de binnen
landse lijn op zichzelf verliesgevend
is, zet de K.L.M. deze dienst via de
N.L.M. voort. „Niet alleen wegens de
aansluitingen op internationale dien
sten, maar ook in het belang van de
verbindingen tussen de verder weg
gelege-n provincie en de randstad
Holland", aldus het jaarverslag. Ver
heugend is dp stijging van het aan
tal passagiers, dat zich, naar ver
wacht wordt ook in dit boekjaar zal
voortzetten.
Het totaal aantal passagiers steeg
in het voorbije boekjaar met maar
liefst 39,3 procent en kwam van
67.900 in 1967-1968 op 94.600 in 't af
gelopen boekjaar. Hierbij behoren
85.400 passagiers van de normale
binnenlandse lijnen en 9.200 (een stij
ging van 55.3 procent) van charter
vluchten bp de N.L.M.
De Noordzee-heLikopters,van de K-
L.M., die vliegen ten behoeve van
het aardgas en -olie onderzoek op de
Noordzee, maakten in liet verslag
jaar ruim 1100 vlieguren. Zij voer
den voor de acht exploratiemaat-
schapijen, die van de diensten ge
bruik maken, 500 vluchten uit naar
booreilanden. Ook naar booreilanden
bij de Engelse en Schotse kust. Voor
andere doeleinden (rondvluchten, re-
clamevluchten, foto- en filmvluchten)
werden nog eens 50, vluchten ge
maakt
De winst- en verliesrekening over
het boekjaar 1968G969 ziet er als
volgt uit:
in duizenden guldens
1968-1969 1967-1968
Bedrijfsinkomsten
vervoersinkomsten 833.301 761.201
overige inkomsten 118.304 102.928
951.605 864.129
Saldo bedrijfsinkomsten
en -kosten 70.263
winst verkoop vliegend
materieel enz. 26.448 21.564
-.ieresc
baten 15.382
.isten 26.091
ialdo overige baten
n lasten 8.023
assurantie-
'ilkering 10.720
64.277
12.858
15.081
20.442
Winst
63.176
Winst per gewoon aandeel
van f 100 (berekend over
2.499.375 aandelen 35,49
25,28
„Zowel het passagiers- ais het
vrachtvervoer vond plaats tegen la
gere tarieven, zodat ook dit de groei I
van de vervoersinkomsten heeft ver
traagd. Niettemin hebben de resulta
ten in hun geheel ruimschoots aan
onze verwachtingen beantwoord", al
dus de KLM-directie.
BERGEN OP ZOOM, 8 juli
Aardbeien: 1 Senga 163; industrie 2
diversen 159-161; frambozen 215;
dubbele bonen 198-237.
GOES 8 juli Voor vlas van de
nieuwe oogst bestaat vrijwel geen be
langstelling.
HOOI: Weidehooi, uit de ruiter ge
perst f 110,- - f 120,- per 1000 kg.
Dijkhooi, uit de ruiter geperst f 85,-
- f 95,- per 1000 kg. Veldbeemd, ge-
oerst f 60,- - f 67,50 per 1000 kg.
Voor afwijkende kwaliteiten weinig
belangstelling. Exclusief BTW.
SIEREN: De eierprijs bedraagt f 1,56
- f 1.64 per kg., afhankelijk van het
af te leveren kwantum.
Exclusief BTW.
GOES 8 juli Rode bessen (5 kg
per krat) IIX 79, II 57. Rode bes-
Bedrijfskosten
salarissen en
sociale lasten
materialen, diensten van
derden en diversen 467.902
afschrijvingen vliegend
materieel 70.444
afschrijvingen overige
duurzame activa 13.610
329.386 292.041
437.965
58.685
11.161
881.342 799.852
WEER LENING B.N.G.
DEN HAAG (ANP) De N.V.
Bank voor Nederlandsche Gemeen
ten komt met een 7,5 pet 25-jarige
obligatielening 1969 tweede lening,
groot 100 min, tot dP koers van
98 pet.
De lening zal worden afgelost in
vijftien jaarlijkse termijnen en wel
afwisselend 7, 6 en 7 pet per jaar,
waarvan de eerste termijn vervalt
op 15 augustus 1980.
Vervroegde extra-aflossing is ge
durende de eerste tien jaar van de
iooptijd niet toegestaan. Daarna is
zij in de jaren 1979 t.m. 1983 alleen
mogelijk tot de koers van 101,5 pet.
en gedurende de verdere looptijd van
de lening tot de koers van 101 pet-
De lening is verdeeld in coupures
van 1000 en 500. Datum van in
schrijving vrijdag 18 juli 1969 en da-
ADVERTENTIE)
MARKT AAN DE FLAUWE KANT
AMSTERDAM (ANP) De staatsfondsenmarkt alsmede de leningen van
de bank voor Nederlandsche Gemeenten zijn gisteren aan de flauwe kant ge
weest. Dit naar aanleiding van een nieuwe IVa pet. lening Bank voor Neder
landsche Gemeenten groot f 100 min. tegen 98 pet. De inschrijving is op 18
juli, de stortingsdatum 18 augustus. Dinsdag noteerde de 7% pet. lening
B.N.G. 99 3/4 doch vandaag werd de koers geadviseerd op 99 1/8. De 7% pet.
staatslening moest circa 5/8 pet. prijsgeven, terwijl ook de overige staatsle
ningen flauw in de markt lagen. De meningen ter beurze over het wel of niet
slagen vam de nieuwe aangekondigde 7Y2 pet. BNG lening lopen uiteen. Zoals
de markt er nu bij ligt zal deze lening wel kans van slagen hebben. Komt er
echter voor 18 juli een discontoverhoging in Nederland dan blijft deze lening
„nergens", aldus de beurs. Het is dus afwachten. De handel in de staatsfond-
senhoek had niet veel te betekenen doch met het -geringe aanbod werd pas op
een verlaagd niveau opgenomen.
De internationale waarde verkeerde gisteren in mineur. Behalve Philips,
welk fonds vrijwel onveranderd was op 66.40, waren de overige toonaange
vende fondsen gemakkelijker tot zwak. AKU verloor een halve gulden op
119.30. Hoogovens moest de winst van dinsdag meer dan prijsgeven op 107.
Unilever daalde f 1.50 tot 109, terwijl Kon. Olie f 2 prijsgaf tot 179.80. Ook
hier had de handel weinig te betekenen.
De situatie rond het Suezkanaal tussen Egypte en Israël schijnt allesbehalve
florissant te zijn. De verklaring hierover door Oe Thant heeft dinsdag een
domper gezet op de aanvankelijk gunstige stemming in Wall Street. De koers
winsten moesten later plaatsmaken voor koersverliezen waardoor de markt
er zwak sloot. Ook de Nederlandse fondsen waren er lager behalve Philips.
De cultures werden genegeerd. De scheepvaartsector gaf merendeels koers
verliezen te zien. Van Ommeren daalt drie punten tot 220, en Maatsclhiapp'-ij
Nederland lVa punt tot 108. Deli Mij was bijna een gulden hoger op 63.30, KZ
Organon weinig veranderd op 157.90 en Heineken een halve gulden lager op
172.80. KLM onveranderd 211.50.
De markt bleef een ongeanimeerd karakter behouden. AKU sloot op circa
119, voor Hoogovens werd 107.30 betaald, voor Philips 66, Unilever kwam op
109.20 en Kon. Olie op 179.80.
de extra milde
25 filter kings 1.75
7/7 8/7
Actieve obligatie»
Staatsleningen
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned
Ned.
Ned.
Ned.
Ned
Ned.
Ned
Ned.
Ned
Ned.
Ned.
Ned.
Nea.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
1966-1 7%
1966-2 1%
1989-7
1968-0%%
'68 2-0%%
1968-8
1966-4
1966-6*4%
1967-6*4%
1967-6
1965-1
'65 2-5%
1964-5*4
'64 2-5*4
1964-5
1958-4%
1959-4
•60 1-4%
'80 2-4%
1963-4%
1964-4%
1959-4*4
1960-4*4
1961-4*4
'63 1-4*4
'63 2-4*4
1961-4
1962-4
1953-3%%
Ned. Staö '47-3%
Ned.
Ned.
Ned
Ned.
Ned
Ned
Ned
Ned
1951-3%
1953 1 2-3%
1956-3
1948-3*4
1950 1 2-3*4
1954 1 2-3*4
1955 1-3*4
1955 2-3*4
Ned. grootb.obl. 3
Ned 1937-3
Ned. Gr.b 1946-8
Ned. Doll 1947-8
Indië 37 a
95ft
95 V*
101ft
89H
89ft
89ft
89ft
891/4
87 Vt
84H
86
85'A
83H
83ft
80%
83ft
80%
82%
78%
77ft
94%
81H
77%
76|3
76%
76ft
79%
75
73%
68%
89ft
81
77ft
68%
69ft
70ft
69%
78
81%
80%
85%*
90%
Bank- en kredietwezen
B. Ned. Gem '57 t
Id. 30 '58/'59 4%
Id. 25 J. '59/1-3 4%
Id 25 '00/3-5 4%
90%
79
82
80:
1%
95&
95*
100 A
89% 5
88%
88%
88%
89^
87
84%
85B
85%
83B*
83%
80%
83%
80%
82%
78%
77%
94%
81%
77%
76%*
76&
76
79^
74%
72%
68A
89%
80%
77
68
69
70
70&
78
43 %x
81%
80%
86*
91
90%
79
82%
7/7 8/7
Actieve aandeiei.
Handel, Industrie Petr.(-oleum)
A'dam Rubber 55%*
HVA Mijen ver 74
AKU 129.405
Deli MJJ t.eext 62.40
Henek. bel en beh 174
Hemekens Bier
Hoogov. hr.v.a.
Kon Zout/Org
Philips Gem. Bez
Unilever c.v.a 110.60 108.90
Dorische Ptr. 980 966
Dortsche Ptr. 7% 974 964
Kon. Petr 182.20 179.70
Scheepvaart en Luchtvaart
55%
74%
119.20
172.50
173.50 172
108.30 107.20
157.80 157.80
66.405
HAL
Java-China Pakk
KLM t.cert,
KNSM b.b
Stv. Ml) Ned.
v. Ommeren v.a
Rotterd Lloyd
Scheepv -UnJe
99%5
138%
212
110%
109%
223%
128
121
99%
142%
208
110%
108%
220
128%
121%|
Bred. v.b. 5
Brit. Petr. "66 7*4
Brit. Petr. '05 6
Bijenkorf beh. 6
Co-op Ned. agb 7
Co-op Ned r.sp.
Co. m.ctr. '96 7%
Co. m.ctr. '67 6%
Hoogoven# '66 6%
K. Zout/K- '63 6
NUN, Bak '46 3%
N. Gr.bez. '36 5
N. Gasunie '66 7*4
N. Gasunie '60 6%
Ned. Gasunie 5%
Nyma 4
Overs. Gae 5%
Philpis dir. '514
philips dir. '48 3%
pegem 1-2 '57 6
pegerr '58 5%
pegem '58 5
Pegem i-3 52 4%
Pegus 1-2 '57 6
ROtt.-Rijn 5*4
Rott-Rijn 4%
Schiphol 6
Scholten-H '65 5%
Scholten-H 5*4
Scholten-H 4%
Scholten-H 4%
Scholten H 83 4%
Unilever
Ver Glae 5
Vet. Mi. '58 5
Ver. MJ. 62 5
Werkspoor 3%
Lucittv., spoorw. prem.-obi
94b
87%x
99b
88%
97b
104
98 %b
90x
91%
90
92b
98%
90
89
58%
95
78%b
92%
89%
84%
83%
94%
98%
92
82%
33%
87
94
94
93
83%
87
84
88%
84
87%x
99%
88%
97%b
104
90
90%
89%
92b
99
90
89A
58
95x
92%
89%
84%
83%
94%
98
92
82%
83%
89%
84%
83%
941/4
84%
87
84%
88%
84
7/7
8/7
104%
104b
114
98%
92%
92%
82%
81%
91
93%
85%
86
93%
93
105
104
83%
83%
86%
86%
Handel, industrie en diverges
A. Heyn wm. "55 4
AKU f 1000
Blauwhoed '66 7*4
Blauwh '67 6%
Blauwhoed 6*4
Blauwhoed 4%
BüjdensL-W. '63 5
Bredero v.g. '65 6
Bred. r.b. '96 7%
121%
85%
95%b
86
85
82%
77%x
85
95%
85%
85
82%
77% x
84
96 %b
KLM '08 7
KLM 15-3artg 5
KLM 20-jarig 4%
Idem '62 4*4
Ned. S. '97-1-2 4 3/4
Alkmaar '56 2%
A'dam '33 3
Id. pr.-obl. '51 2%
td. '56-12%
Id. '50-2 2%
id. '56-3 2%
td. '59 2%
Breda 54 2%
Dordrecht '56 2%
Eindhoven '54 2%
Enschede '54 2%
"3-Gravh '52-1 2%
Id. '32-2 2%
R'dam '52-12%
Id. 52-2 2%
Id '57 2%
Ned. K.K 67 2%
Utrecht '52 2%
Z.-Holland '37 2%
Z.-HoU&nd 59 2%
92ft
87x
95%
85%
132
65%
62%
80%
79%
65%
70
61'A
65
62%
71%
73%
71%
72
73
96
72%
72%
Converteerbar* obligatie»
ABN 136%
AKtJ 4%
Berk. papj. 1%
Berkel patent 9
Gelder Zn„ v. 4%
Graas krat 9%
Hattata 9%
Boek's myi s'/4
Hoogovens
Indohesra
Indoia 9%-t 78%
(nvsntun 9 78x
Koudfle 4% 82%
iCZyOrganon mo
M.N, Bek. 92%
93%
92
85
107
96
94
92
86%
95
85%
63%
132
79%
79%
65
63
64%
73%
71A
71TV
70%
94A
72%
73%
136%
93%
106%
92%
85
83
107%
94%
78%
78x
82 %b
98
279.80
279.80
185
186
111.50
112
57.10
57.80
80%
80%
406
408
135
134
137
122
121
1035
1040
173
173
161.50
162
108
108
138
208
210
135
Meteoor bet. 5%
v. Ommeren 5%
Pont Houth 53/4
Rijn-Schelde 7%
Stokvis en Zn 4%
Th.-Dr.-Ver, 4%
Tilburg water 5 *'2
Ver. Mach. F. 6%
Vette winkel
Vlhamij 6
Wyers
Achtergestelde obligaties
klm 5% 100b
NIet-actieve aandelen
Banken
Alg. Bank Ned.
AMEV NJt.-cert
Amfasgroep
AMRO-bank
Cultuurbank
Delta verz. eert
Eerste N.V.M.
Gron. ind.- Cr.b
Kasassoclatie
Nat, Ned. cert.
Ned. Crediet B
Ned. Lloyd
Ned. Midd.st, B
Slavenburg's B
Ver. NUlmü.
Handel, Industrie en diverseu
Alb. HeUn
Alg. Hmij. Onr. G
A'dam Droog, Mij
A'dam Rit tuig Mb
ANIEM bat. bez
Ball Nedam Gr
Beers en Zn
Begem ann
Bensdorp intern
Bergh-Jurg, f 250
Bergh-Jurg 5l/i7c
Bergose
Berkel's Patent
Bltlderist Will
Bois, Lucas
Borsumlt Wenry
Braat Bouwstof]
Bredero vastgoed
Bredero Ver.bed)
Bübrmann Tettej
Bijenkorf beheer
Calvê
Caivé cum. prei
Carps Garenfabr
Centr Suiker Mij
Cindy Key K
Crane Nederland
Cut, Handel Mti
Oaaiderop
Dagra
Dess taptfteitfabr
Dikker» es Co.
DJt.Ü.
Edy email)»
Sm ba
Enkef
Srdal MtJ
Figee cnaehiabr
Pokkei
Ford
Gazelle rt3w»fabT
Gelder-Paple»
Gelder). Tieten»
Gero «abt. Cert.
Geveke en Co.
Glit en Brocade»
194
194
123
125
75%
76
123
122
69%
69
39 80
90
230
235
115 b
115 b
157
162
177
176
68%
66%
524
523
160
162
66%
65
188
185.50
147
.146%
260
176
170%
469%
469%
558%
570
555%
555%
738%
131
130%
80
85%
404%
405
108.20
111
78%
78%
132
132
149
149
154.50
151.50
100
100
442
442
67
66%
139%
139%
163
169
720 b
720
133
184 b
518
137
135%
140%
141
95
94.80
96.30
96.80
104.50
105.50
7/7
8/7
Grasso maeh.fabr
138%
138%
Grinten, v.d.
290
285
Gruyter en Zn 5%
95
flagemeljer en Co
129
129.50
Halberg mJabr.
48 x
43 x
Hatéma N.V.
v. Hattum Bl.v
32.10
84
Hero-cons.
209
208
Hoek's machefabt
524
527%
Holl. Kattenburg
59%
59%
Holl. Beton Mij.
79.50
80.50
Holl. Melksuiker
200
205
Homburg
183
181%
Hoogenbosch Bch
212
208
Hooimeyer en Zn
93
94%
Indoia
I.H.C. Holland
175
174
industriële mtf.
206
206
Ing. Bur. Bouvm
Internatio
304
303
Int, gew. betonb
395
.391
In ven turn
120%
120%
Jongeneel houtb
264
Kemo
233
232%
Kempen Begeer
107 b
107
Key houthandel
237
Kiene Suikerw
139%
182%
Kluwer
240
241
Kon fabr. vh Alex
65 b
66 b
Kon Paplerfabr
178
173%
K.N Tex Unie
53%
53
Korenschoof
103%
103
Koudys voed.
103
102
Krasnapolsky
60.80
61
Kon. Ver. Tapijt
206%
98
207
Kwatta choc.
97
L./Glinderman
128
129%
Leldse Wolsp
212
211
Lindeleves
144
144
Lips en Gispen
157
134
Lijm en gelatine
108%
107%
Macintosh
475
475
Meel Ned. Bakk
171
180
Mees bouwmat B
90
90
Meteoor Beton
190
188%
Mosa
302
303
Mulder's fabr.
110 X
Muller en Co.
345
347%
Muller en Co 57/-
115
115%
M tin bouw werk
323 b
325
Naarden Chr.fabi
695
686
Nedap
142
143%
Ned Dagbi. Unie
285
284
N. exp. Pap. fabi
115
215 x
N»d Kabelfabr
305%
305
Ned. Springstof
135%
133
Nelle wed. v,
401%
400
Netaro
94
93
Norit
90.50
92
Nutricia
341
340
N1) verdal Cate
87 b
86 b
Oving
90.70
89.70
Overzeese Gas
174
Pakh. hold cert
99
100
Paiemb Ind. MU
69%
69 b
Pal the
66
67
Philips g, t>.
22.10
22
Pietereen auto'»
92%
93
Reesink en Co,
146%
146%
Retneveld Mach
96
96
Rlva
230 b
230 x
Ru baak en Co
185%
187%
Rijn-Scheld»
117%
117
Schev expl. Mij.
98 80
29
Schokbetoo
195
Scholten Karton
212
213
Scholten Honig
64
63.10
Simon de Wit
251
243
Simon's emb.fabr
Smit Nijmegen
Stokvis Zn.
Stoomsp Twenthe
Synres Chem,
Tabak PhD, c.v.
Tech. Unie
Texoprtnt
Texoprlnt 5% pr.
Thom-Dr-Verbliia
Unilever 7%
Idem 6%
Idem 4%
Utermöhlen
Varossieau
Veneco
Ver Glasbr. n.b
Ver. h.ond. Schev
Ver Mach,fabr
Ver. NL.ultg.bedi
Ver. Touwfabr.
Vette winkel
Vezelverw.
Vihamij.
Vredestein
Vulcaansoord
Wereldhaven
Wernlk's Beton
Wessanen
Wyers Ind. H
Zaalberg
91%
110
76
75
132%
68
320
225
100%
67.50
96
80%
55%
236
128
144%
55%
103%
237
91
89%
114%
155
50%
557
111
83
168
91%
110
75%
73%
132
64%
320
224%
100%
69
90
79%
55%
236
129%
142%
55%
103%
236
91%
89%
113%
155
50
558
110
82.50
162%
84%
.Mijnbouw en petroleum
Biüitoo le rubi. 906
Billiton 2e rubr 176.20 371.20
Moeara Enlro 2700 2650 x
Id. cert opr. 1/10 4150 b 4150 b
Id. 1 winstbew. 4450
ld. 4 winstbew.
Scheepvaart
Oostzee
107% 107%
Participatie-bewijzen
Alg Fondsen bezit
HBBbeldepl 1-2 bp
Conyerto l-l bp
Interbonds 1 Dp
Intergas 6 oart
Beleggingsfondsen
A'dam.belmi) f 50
Dutch Int,
[KA bel egg ml]
Nefo f 50
Robeco f 50
Rolinco
Unit as t ik
U till co
Concentis 10 pci
Europaf 1-10 pb
1230
930
870
620
428
149
172.50
205
93.50
252
1230
935
870
620
429
148.50
171.50
206
93.50
251.30
223.50 222.40
531
121.40
328.50
535
535
121.30
328 d
535
Buitenlandse fondsen
Union Mlniêre 1
Dollarfondsen
Anaconda
Bethlehem öteej
Genera) Electric
General Motors
Prot and Gamble
Republic Steel
Shell ou
US Steel 10 cert
1260
1255
35
33% d
32%
32%
93%
93%
78%
77%
93%
93%
4114
41
65%
6474
42Ï'B
42
gedaan en bieden
gedaan en laten
1 ex dividend
sen (2 kg per krat) I 119-124, II 107-
109. Frambozen IX 310, I 237-267, II
229-235, industrie 117.
Aardbeien zonder dop: Senga Senga-
na I en II 162. Redgauntlet I en II
154. Diverse rassen I en II 154. per
doos: Redgauntlet 11 29-56. Vola II
56. Rode bessen I 31-34, II 26. Diver
sen: Redgauntlet met dop (2 kg per
krat) II 146-169. Kruisbessen I 79, II
56 Br. Bruine II 165-222. Markiezen
II 246-275.
KAPELLE, 8 juli Frambozen in
kratten per pk: IX 310, I 237-267, II
229 - 235, Frambozen in tubs 117.
Rode bessen in 2 kg-kratten: IX
125, I 108-111, IIX 89-101, in 5 kg-
kratten I 100, IIX 64-77, II 54, in
doosjes van 250 gram: I 27-37, II
21-26. Aardbeien zonder dop voor
industrie: Senga Senga I en II 162,
Red Gauntlet I en II 154, Diverse
rasser I en II 154. Aardbeien per
doos van 250 gram: Red Gauntlet
I 48-62 II 24, in kratten per kg: Red
Gauntlet I 158-167, II 120-143, Ker
sen per kg: Vroege van Werden II
151, Zure morellen ontsteeld I 67.
Bloemkool 15-16, Dubb. prinsesse-
bonen 148.
OUDENBOSCH, 8 juli Aardbei
en 132-170; frambozen 52; tuinbonen
14-17; aardbeien industrie: Senga
162-154; diversen 153-150; C's 110;
frambozen 136-131.
ROTTERDAM, maandag 7 juli '69.
Aardappelen Gr. 23-37 p. kg, aardap
pelen P. 14-23, Andijvie 14-26, Bloem
kool .0 st. p. bak Ia 44-58 p. st, 8 st.
p. bak Ia 33-42, 10 st. p. bak Ia 29-34,
Snijbonen 150-180 p. kg, Rode kool
38-57, Sla 5-14 p. st., Spinazie 54-65
p. kg., Uien z. lof 59-68, Kroten 38-46,
Selderij 6-9 p. bos, Spitskool 29-42 p.
kg, Peulen 210-330, Rabarber 21-27,
Tuinbonen 24-31, Aardbeien Ia 185-
240 p kg., Aardbeien Ha 121-179. Ro
de Bessen 86-109, Beauty Ia 210-250
Beauty Ila 160-210, Ontario Ia 280,
Net Meloen 5 st. p. bak 126-136 p- st.,
6 st. p. bak 116-124, 8 st. p. bak 103-
114, 10 st. p. bak 95-104, Tomaten Ia
5.20-5.40 p. bak, Ib 5-10-5.30, Ic 5.00,
Icc 3.90-4.20.
ROTTERDAM, 8 juli Totale
aanvoer 2521; weekaanvoer 3748;
slachtrunderen 120; gebruiksvee 430;
vette kalveren 240; graskalveren 93;
nuchtere kalveren 1352; varkens 5;
paarden 19; veulens 6; schapen of
lammeren 214; bokken of geiten 42.
Prijzen: extra kwal., le kwal., ïe
kwal. en 3e kwal.: slachtrunderen
(in ets. per kg) 530-555, 465-510, 400-
425, 370-380; vette kalveren 330-365,
310-325, 305-310; stieren 465-530;
worstkoeien 375-390: nuchtere kalve
ren 115-160; kalf- en melkkoeien (in
gld. p. s.) 1125-1625; vare koeien
925-1275; vaarzen 975-1150; pinken
700-900; graskalveren 475-575; mest-
kalveren 225-305; schapen (per stuk)
85-125; lammeren 125-145.
Overzicht: handel, aanvoer en prijzen
slachtrunderen iets ruimer, kalm, als
gisteren; kalf- en melkkoeien tame
lijk, rustig, onveranderd; vare koeien
gewoon, williger, hoger; vaarzen en
pinken groter, stil, onveranderd; gras
kalveren als vorige week, stug, goed
prijshoudend; vette kalveren groot,
redelijk, gedrukt in prijs; nuchtere
kalveren als vorige week, traag, sta
biel; schapen en lammeren kleiner,
willig, prijshoudend.
STEENBERGEN, 8 juli Eerste
lingen grote 39-41; tweelingen 15;
kriel 26-29; dore klei grote 44; drie
lingen 17; dore zand grote 36-37.
ZWIJNDRECHT, 8 juli Andij
vie 13 - 23 kg, Spinazie 49 - 58 Pos
telein 43 - 52, Rabarber 17 - 20,
Rodekool 29 - 40, Spitskool 31 - 38,
Gele kool 38 - 40, Snijbonen 190 -
220, Tuinbonen 26 32, Stambonen
200 - 250,Kroten 36 - 57, Uien 59 -
66, Bosuien 30 - 34, Aardappelen
Doré 38 - 43, Aardappelen Juliaan-
tjes 46, Paprika 7-19 st, Bloem
kool AA 48 - 63, A 30 - 56 B 31 - 41,
C 18 - 25, Sla A I 6 - 11, Komk. 90
34 - 36, 75+ 28 - 32, 60+ 25 - 28
50+ 22 - 26, 40+ 15 - 20, 35+ 15 -
18, krom 15 16 kg, stek 15, Toma
ten A 5,30 - 5,40 p.b. B 5,10. C 4,90 -
5,10, CC 3,90 - 4,20, Selderie 11 - 16
bos, Peterselie 6, Bospeen 23 - 24.
Met steun ANWB
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De Algemene Bank
Nederland en de A.N.W.B. gaan nog
dit jaar gezamenlijk vakantiereizen
verkopen. De 440 kantoren van de
bank treden daarbij op als verkoop
bureau van de reizen, die door het
reisbureau van de A.N.W.B. aange
boden worden. De Algemene Bank
Nederland is tot deze samenwerking
overgegaan, om de klanten van de
bank een zo volledig mogelijk ser
vicepakket te kunnen aanbieden.
Het besluit van beide instllingen
wordt nog ter goedkeuring voorge
legd aan de Algemene Nederlandse
Vereniging van Reisbureaus, de
AN.V.R.
Dp voorzitter van deze vereniging
heeft er al zijn vrees over uitgespro
ken. Hij is namelijk bang, dat deze
gigantische organisatie het werk van
een aantal andere - veelal kleinere
- reisbureaus zal bemoeilijken. „Niet
het aanbod van reizen wordt ver
groot, alleen 't aantal verkoopadres
sen zal toenemen", aldus de voor
zitter van de vereniging. Hij ziet ech
ter wel de moeilijkheid in, om
deze samenwerking te kunnen ver
hinderen.
De Algemene Bank Nederland
heeft juist de A.N.W.B. benaderd
omdat deZp organisatie de door haar
opgestelde reizen niet zelf aan de
reiziger aanbiedt, maar doorverkoopt
aan andere bureaus. Het zijn geheel
verzorgde reizen, die passen in het
totaal van de diensten voor de le
den van de A.N.W.B.