k naar JUDY GARLAND gebroken door het systeem tussen haakjes j Festival van Vlaandereneen groots muziekfeest Posidonia Mooi I Mooi II Pil Kies Lou Tempelser Scliij Bitter Gent Brugge Brussel Leuven WALTER GROPIUS IN NEW YORK OVERLEDEN NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II Luister naar (Van onze rtv-redactie) LONDEN— E. Y. Harburgi is de naam waarachter een groot deel van het succes van de vorige week overleden Judy Garland schuil gaat. Het lied „Over the Rainbow" waarmee Judy door stootte naar de top, was van zijn hand. „Yip" Harburg, de zeventig al gepasseerd, heeft bijna een halve eeuw in de „rauwe wildernissen" van Hollywood en Broadway rond gezworven. De talloze films en mu sicals waaraan hij heeft meege werkt, hebben hem een fortuin op geleverd. Thans is hij verbitterd en verbolgen over het systeem, dat Judy Garland met de ene hand ge maakt en met de andere hand ge broken heeft Van terzijde heeft hij met het koele oog van de schrijver gadegeslagen, wat de werkelijke tra gedie van Judy was. Hij wilde het systeem blootleggen, in zekere zin om de aanslagen te wreken, die re gelmatig op het leven van de zan geres werden gedaan. ïl Harburgs cynisme matigt zijn medelijden wat. „Er heeft nooit een echte wereld bestaan voor Judy Garland. Het was een schijnwereld vanaf het eerste moment toen haar vader haar -vier jaar oud- op het toneel zette om „Jingle Bells" te zingen. Vanaf dat ogenblik werd dit kleine kind uitgebuit omdat ze een lief stemmetje, een persoonlijk heid en bovendien nog talent voor het theater had. Ze heeft niet eens gemerkt dat ze jong was. Toen ze veertien was, had ze een formidabe le stem, ik geloof wel de beste stem, die de laatste vijftig jaar geklonken had. Die ging dwars door merg en been naar het hart". „Maar wat gebeurt er met zo'n kind? Plotseling is het geen kind meer maar een handelsartikel, dat rollen in films krijgt. En wat doen ze dan? De „Wizard of Oz" blijkt een geweldig succes en Judy is een ster. De commercie stort zich op haar. De ene film na de andere, drie of vier per jaar. Weet je wel wat dat betekent, een film maken? De mensen denken, dat het een rus tig tijdsverdrijf is, maar ik geloof niet dat er iets bestaat dat meer van je zenuwen vergt". „Je staat elke morgen om vijf uur op zonder dat je hebt kunnen slapen omdat er de vorige avond mensen van de studio waren. Dan moet je opnamen maken, opnames en nog eens opnamen. Voortdurend moet je je inleven in gevoelens die niet van JUDY GARLAND slachtoffer van eenzaamheid en opwekkende middelen jezelf zijn. Je hele leven vormt één grote verloochening van je gevoe lens, één emotionele uitputtingsslag. En als kind leef je zonder eens te kunnen spelen of contact met ie mand te hebben. Je bent je maar van een ding bewust: applaus be- wondering, eigenliefde, hoe zie ik 1'CCCl eruit. Hoe kun je dat jaren achter, een volhouden en toch nog kind blij ven? En het meest vervloekte van alles is, dat de maatschappij, waar voor je werkt, je tot op het bot uit buit om-dat je nu iets betekent, maar als ster elk ogenblik kunt neerstorten. Een leven dat balan ceert tusse nroem en verguizing". „Dan zien we Judy Garland en zeggen: Oh, ze is aan de drank ge raakt, ze gebruikt verdovende mid delen. In 's hemelsnaam, bestaat er nog menselijkheid? Die pure wreed heid van de mensen, als je in de recensies leest dat ze werd uitge jouwd toen ze het toneel opkwam. Dat kind kon niet recht meer voor zich uit kijken, ze kon nauwelijks rechtop blijven staan. Haar zenuw stelsel had een knak gehad. Je sprak tegen een kreupele: verminkt door de studio's, door de uitbuiting. Sinds haar vierde jaar had ze geen enkel ogenblik van natuurlijkheid meer gekend". „Het leven van Judy was één lange pijnbank. Ik ben maar. schrij ver en hoef niet voor het voetlicht, maar ik voel die opwinding, die spanning van het werk op de plan ken. Het te-pakken-krijgen en het weer moeten laten schieten. dat neemt me 's avonds zo in beslag dat de liedjes door mijn hoofd gaan spoken. Je slikt dan, net als Judy, een pil en op het eind van het jaar werkt die niet meer, dus slik je er twee en daarna drie. Dan doe je ze allemaal bij elkaar. En daarna doe je er nog drank bij en voor je het weet is er van je zenuwstelsel niet veel meer dan een ruine over". „Maar het ergste van alles", zegt Harburg, „was dat Judy er ontzag gelijk veel moeite mee had te ont dekken wat echte liefde betekende. Haar hele leven heeft ze het gepro beerd Het was voor haar net als applaus, omdat dat de enige bewon dering was die ze kende. Langzaam maar zeker heeft dat vervloekte systeem haar gekregen en haar de nek omgedraaid". „Yip" Harburg zelf heeft zich nooit door het systeem zand in de ogen laten strooien, want hij groei de op veilige afstand ervan op. Hij was de pientere zoon van een arme kleermaker uit de achterbuurten van Lower East Side in New York. De sloppen en stegen vormden zijn thuis. Om zijn scholing te bekosti gen verkocht hij kranten en stak hij lantaarns aan. Harburg was een verbitterde jon geman. En hij werd nog bitterder toen de bescheiden zaak, die hij had opgebouwd om zijn ouders uit de achterbuurten te halen, door de cri sis van 1929 failliet ging- Zijn bit terheid heeft hjj neergelegd in een lied dat in onze dagen nog gezon gen wordt, „Brother Can You Spare a Dime". De ironie van 't lot wil de dat de „Dimes" (stuivers) die dit lied opbracht, bij hem binnen stroomden als water uit de hemel. Daarmee zat hij in zaken (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) BRUGGE In het kader van het Festival van Vlaanderen van 15 tot 19 september in Brugge, Gent, Brussel en Leuven vin den dit jaar enkele belangrijke muzikale gebeurtenissen plaats. Vlaanderen zet z'n kathedralen, stadhuizen en kastelen wijd open om oude en nieuwe muziek tot klinken te brengen. Het beroemde Spaanse koor Cho ral Sant Jordi verzorgt een concert met Spaanse polyfonie uit vroeger eeuwen en zingt in de hoogmis op zondag 24 augustus de Missa de Vit- toria (Kathedraal). Het inmiddels befaamde Belgse Alariusensemble speelt in de fraaie stadhuiszaal werken van Scarlatti, Farina, Rameau en Rebel. Het he dendaagse trio Leonardt - Bruggen - Bijlsma speelt eveneens in het stad huis muziek uit de 16e en 17e eeuw (30 augustus). De stad Brugge heeft als festival thema „Luister van de Renaissance I en Barok". Hoogtepunten zijn op 18 augustus in de Walburgakerk de uit- I voering van Vespro della Beate Ver- I Sine van Monteverdi en op 20 augus- lc' Zesde boek madrigalen even eens van Monteverdi. Het koor is in oeide concerten het Monteverdi-Chor Hamburg o.l.v. Jurgen Jurgens. In Gent valt het licht op Mozart, Italië en hedendaagse polyfonie. Van- Mozart worden drie opera's uitge voerd: Le Nozze di Figaro, Die Ent- fiihrung aus dem Serail en Cosi fan tutte. De sopraan Ingeborg Hall- stein verzorgt een liederavond met liederen van Mozart en Strausz. De Italiaanse muziek is rijk ge schakeerd aanwezig: vanaf Willaert, Ortiz en Merulo via Frescobaldi, Scarlatti en Galuppi en Italiaanse tijdgenoten van Moztra (Boccherini en Paisello) naar de romantici Rossini en Verdi. Van laatstgenoemde com ponist gaat de opera La Traviata en het Te Deum. Van de Oostenrijkse romanticus Bruckner zullen in de ka thedraal de laatste drie symphonieën woeden uitgevoerd. (Orkest is even als vorig jaar, het Concertgebouw orkest o.l.v. Haitink). Van de Tsjech Janaeek worden 2 opera's uitge voerd: Het sluwe vosje en Katja Ka- bainowa. Die hedendaagse polyfonie wordt gerepresenteerd door een uitvoering van Hindemiths Ludus Tonalis (Sa men met de barokke tegenhanger Bachs Wohltemperiemte Klavier), 'n koorconcert door het N.C.R.V.-Vo- oaal Ensemble met werk van Pep ping, Penderecki, Britten en Krenök, verder orkestwerken van Schöraberg en Webern en een concert met het Dies Irae van Penderecki en Mis- siaens Trois Petites Liturgies. Onder het motto „Gent Festival stad" vinden nog zes concerten plaats, waarvan we weer een optre den van 't Alariusensemble vermel den (Willaert, Ortiz en Rossi) een pianorecital door de Belgse pianist Abel Matthijs (Bach, Scarlatti en Liszt) en een koorconcert met Mon teverdi, de Monte en Waeirant. Brussel opent z'n reeks met de „Fairy Queen" van Purcell. Uitvoe renden zijn het English Chamber Or chestra, enkele Belgse koren, Peter Pears, Jennifer Vyvyan en James Bowman. Het geheel wordt geleid door de Engelse componist Benja min Britten. In de Leuvense Pieterskerk is een opvallend concert van Venetiaanse Barokmeesters: Willaert, Gabrielli en Cavalii. Het Festival van Vlaanderen verdient zeer de aandacht; vooral door z'n interessante concerten met Italiaanse muziek, met name de renaissance. Een progressiever geluid bij de hedendaagse pro grammering zou waarschijnlijk nog meer geboeid hebben. En zorgt dus voor allerlei voordeeltjes voor onderweg. (Van onze kunstredactie) Op 86-jarige leeftijd is prof. Walter Gropius in Amerika gestorven. Zijn naam blijft onverbrekelijk verbonden met het Bauhaus en de invloed daar van op architectuur en de realisering ervan in teams van „handwerklie den". Na de perioden Weimar, Dessau en Berlijn werd het werken hem on mogelijk gemaakt door de nazi's („Bauhaus broedplaats voor cultureel bolsjewisme") en week hij uit naar Engeland. Later in Amerika werkte hij enkele jaren samen met Marcel Breuer en stichtte er in 1946 „The architects Collaborative", waarin hij tot het laatst zijn geloof in het groepswerp heeft beleden en uitge werkt. Van 30 november '68 tot januari 1969 was in het Stedelijk museum te Amsterdam de grote tentoonstelling „50 jaar Bauhaus" te zien, die een hommage was aan Walter Gropius. Hij was de architect, die na enkele opvallende bouwwerken in 1919 benoemd werd ais directeur van een sinds 1909 bestaande kunstacademie te Weimar. „Einddoel van alle beel dende kunst is de bouw", was het uit gangspunt voor zijn beleid aan het Staatliches Bauhaus Weimar. Opval lend was daarbij de wijze waarop de opleiding geregeld werd (met een doorwerking, die zeer actueel is) en de kwaliteit van het docentencorps, dat hij wisLaan te trekken. Miensen als Josef ÉÊoers, Hinnerk Scheper, George Mcrehe, Laslo Moholy-Nagy, Herbert Bayer, Joost Schmidt, Marcel Breuer, Kadinsky, Paul Klee, Feindn- ger, Stolzl e.a. legden er met hem de grondslagen van de moderne archi tectuur. Nieuwe zakelijkheid en ge bruik van moderne materialen stoel den op-principes als „Architecten, beeldhouwers, schilders, wij moeten allemaal naar het handwerk terug. Er bestaat geen „kunst van beroep". Er is geen wezenlijk onderscheid tus sen kunstenaars en ambachtslieden". De gedachte dat kunst met alle as pecten van het leven te maken heeft is een zeer actuele geworden. De Bauhausgedachte (in Nederland niet vreemd; De Stijl) werd door tal rijke leerlingen ook i-n ons land uit gedragen (o.a. Paul Citroen). Vele moderne Amerikaanse steden zijn ge tekend door Bauhaus-iravloed (Cro- pius zelf, Mies van der Robe en Breuer). In Europa stond de Bauhaus-invloed vanaf 1933 to.t in de vijftiger jaren praktisch stil. Maar nadien en tot op de dag van vandaag is die naam van Gropius en het Bauhaus ook hier nie-t meer weg te denken. Walter Gropius (midden) geflan keerd door een aantal van zijn mede-leraren aan het Bauhaus. 16.00 UIT DE OUDE FILMDOOS 16.15 NATUURGETROUW 16.40 DORIS DAY-SHOW 17.05 VERKENNINGEN DOOR NEDERLAND 18.15 TOUR DE FRANCE 18.56 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 KENMERK 19.32 MARTY (kleur) 20.00 JOURNAAL 20.20 DE SHADOKS EN DE GIBIS 20.22 ACHTER HET NIEUWS 20.45 DE LAATSTE VIJF MINUTEN 22.25 TWEEDE JOURNAAL 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 WOOBINDA (kleur 19.28 SCALA 20.00 JOURNAAL 20.20 DUBBELSPION (kleur) 21.10 HET GENERATIECONFLICT 22.00 SINGING EUROPE (kleur) 23.00 TWEEDE JOURNAAL 23.05 SLUITING 15.30—16.30 TOUR DE FRANCE 10e etappe 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 ERASMUS 19.30 TIENERKLANKEN 19.55 MEDEDELINGEN 20.00 JOURNAAL 20.30 TOUR DE FRANCE 20.40 MAIGRET EN HET SPOOK Tv-spel 21.55 VLAANDEREN ACHTEROP IN HET WETENSCHAPPE LIJK ONDERZOEK. Discussie 22.50 JOURNAAL 15.30—16.30 REPORTAGE VAN DE TOUR DE FRANCE 18.35 NIEUWS 18.40 PINGPONG 18.55 KATHOLIEK GODSDIENSTI GE UITZENDING 19.25 PLUM-PLUM 19.30 LES DIABLES AU VILLAGE 20.00 JOURNAAL 20.30 REPORTAGES VAN DE TOUR DE FRANCE 20.40 L'ENTRE DEUX GUERRES 21.55 MADE IN RED, WHITE AND ZERO 23.25 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 DIE KNEF. Orkest Kurt Edel- hagen met Hildegard Knef 21.00 CDU-PARTIJDAG IN ESSEN 21.30 DAS RaTSEL VON PISKOV Spel van Zdenek Blaha 22.40 JOURNAAL 23.00 TOUR DE FRANCE 23.10 SPORTPROGRAMMA 23.55 JOURNAAL 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 20.45 21.35 22.20 NIEUWS RAUM 1ST IN DER KLEIN STE HÜTTE Tv-film DIE DREHSCHEIBE AUS DEM ZIRKUSLEBEN ABENTEUER AM ROTEN MEER. Tv-film HEUTE VERKIEZINGSCONGRES VAN DE CDU Aansluitend: Nieuws HIGH CHAPARRAL ASPEKTE NIEUWS Dinsdag 8 juli HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Vain twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar 14.00 Stereo: Kalei- doskoop: lichte muziek uit eigen pro- duktie. 14.30 Pizzicato: muzikaal mid dag-magazine. (16.00-16.02 Nws). O verheidsvoorl.17.00 De kerk in de Ned. Antillen. Vraaggespr. van Ray- mundo Debrot met pater Brenneker. KRO: 17.10 Voor de kinderen. 18.00 Stereo: Metropole orkest: amus. muz. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Ste reo: Luc Lutz. 20.00 Opera-aria's (gr.). 21.00 Vrije vrijdagavond, hoor spel. 22.10 Bisschoppenconferentie te Chur, beschouwingen. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 De zingende kerk: gew. muz. (opn.). 23.00 Horizonten: toeristische kroniek 23.30 Stereo: Lichte grammof. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 12.30 Overheidsvoorl.Uit zending voor de landb. 12.40 Sport- revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. N.O.S.: 13.30 Klein chanson. 14.30 Speigel van België: muz. en nws. van onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Ste reo: Duitse operafragm. (gr). 16.00 Nws. 16.02 Kunstkroniek: Land der Muzen. 16.20 Mod. Deense muz. (opn). 17.00 Stereo: Big Band Beat: Diansorkest The Skymasters. 17.25 Jazz Spectrum, plm. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Parijs in Emmeloord: Les Gardiens de la Paix: amus. muz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Trefpunt: Discus sierubriek voor act. zaken. 19.30 Nws 19.35 Vergeet 't maar: gevarieerd progr. 21.00 Stereo: Pianorecital: mod. muz. (opn). 21.30 Hiering: jeugdprogramma. 22.05 Muze zonder make-up: cabaretprogr. van jonge artiesten. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour naal. 22.55 Nabeschouwing Ronde v. Frankrijk. NOS: 23.02 Stereo: Muz. van deze eeuw (opn) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM m 240 M en F.M. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht pl. progr. (14.00 Nwis) 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 De Ronde v. Frankrijk. 16.08 Mix: licht platenprogr. (17.00-17.02 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40 -12.48 Weerber., meded. en SOS-ber. voor de schippers 12.55 Buitenl. pers- overz. 13.00 Nws. weerber. radio portret, meded., dagklapper en SOS- ber. voor de schippers. 13.20 Ronde v. Frankrijk en lichte muz. 14.00 Nws. 14.03 Operettemuz. 15.00 Nws. 15.03 Ronde v. Frankrijk en lichte muz. (vervole). 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.15 Progr. voor oudere luisteraars. 17.00 Nws., weerber., meded. en jiazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. voor de soldaten. 18.28 Paardesport- uitsl. 18.30 Franse les. 18.32 Gram.- muz. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Tiroler- feest. 18.45 Sport 18.52 Taalwenkem. 18.55 Gr.-muz. 19.00 Nws en weerber. 19.30 Toonhoogte 19.45 Syndicale kro niek. 19.55 Gram.-muz. 20.00 Show- progr. 22.00 Nws, ber. en De Zeven Kunsten. 22.15 Gev. muz. 23.00 Nws 23.10 Concert. 23.40 Nws. 23.45-2355 Ligging v.d. zeeschepen. Woensdag 9 juli HILVERSUM I 402 M NCRV: 700 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muz. met nws en act. TROS: 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen. verz. pl. progr. (8.30-8.32 Nieuws), 9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.10 Heel toevallig, licht progr. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Stereo: Concert a la carte: verz. progr. v. klass. en mod. muz. 11.00 Nws. 11.02 Op Sleeptros: progr. voor automobilisten. 11.45 Act. plm. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM II 298 M VARA: 7.00 Nws en ochtendigym. 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Ste reo: lichte grammof.muz. (7.30-7.35 Van de voorpag.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. en act. 8.20 Stereo: Lichte grammof.muz. (8.30- 8.35 Van alle markten thuis) 9.00 Stereo: Uit eigen huis: opn. v. div. VARA-orkesiten en ensembles. 9.40 Voor de jeugd. 10.00 Plaatjes voor de pep (gr.). 10.50 Voor de kleuters 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Klass. muz. (gr.). HILVERSUM m 240 M en FM-kan. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!: licht vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze: nwe -lang- speelpl., met kritisch commentaar. NOS: 11.00 Nws. 11.03 Muz. - lezen. (12.00 Nws). IN het laatste nummer van het per soneelsorgaan van de N.V. Kon. Mij !7ij de" wordt met trots ge- jneld, dat de „Rijn-Schelde" tot wel- M combinatie het Vlissingse bedrijf I de eni§e groep Nederlandse was' die aan de Griekse nia ,?Pyafrttent0C>nstelling „Posido- ma b9 deelnam. vtveljiswaar presenteerde Stork zich leverancier van grote dieselmo- i Snrt' J h verd0r was er geen Ne- merkt1 mzendin2' 20 wordt opge- De Rijn-Schelde heeft, zo vermeldt net verslag ook in Griekenland een l Jz°nder goed figuur geslagen. •Hyperend voor de waardering, die Riin I5a^d ï00r de inzending van dn r i t ls wel het feit' dat ILriekse) minister van koopvaar- recSJS Uur,lang de Riin-Schelde avoni bez°cht terwijl op dezelfde andere '{og ,viif grot« recepties door ónï* n landen werden gegeven," al ms de verslaggever, heis°e vriendelijk de Griekse over- po?ulair aangeduid met het SSrTer 2ich °P deze Ne- landse stand aandiende in de fi suur van de genoemde minister wordt met een foto nog eens extra duidelijk gemaakt. Gelukkig komen daarop geen ko lonels voor. De enige man in uniform commandant van de Griekse kust wacht. V.l.n.r. De commandant, de mi nister, de aartsbisschop en de Rijn- Schelde-man J. Burlage. POLITICI kun-nen het zo mooi zeggen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de Brabantse gedeputeerde P-H. Cop- pes, lid van de Eerste Kamer, vice- voorzitter van het Wit-Gele Kruis in Noord - Brabant, enzovoorts, enzo voorts. Hij sprak zaterdagmiddag in Gilze. „Door mijn vele functies kan ik veel in breder verband bezien. Ik vroeg mij af, of ik mij opnieuw beschikbaar zou stellen. Ik deed het om in mijn fractie de sectie volksgezondheid te kunnen en mogen dienen. Ik compli menteer uw voorzitter, dat hij zo ad rem op deze feestelijke herdenkings- zitting mijn herverkiezing tot lid van de Eerste Kamer openbaar maakte". Enzovoorts, enzovoorts. BURGEMEESTERS doen voor politici niet onder. Ook zij zagen van dik hout mooie planken. 's-Gravenhages eer ste burger mi. V. Marijnen bij de o- pening van 't zingzangfeest in Sche- veningen: „In deze tijd, nu die wereld gonst van de protesten en oproerige geluiden, stellen wij uw aanwezigheid eens te meer.' 0p prijs. Immers, mét uw talent hebt u 'n goodwill bood schap meegebracht. U houdt zich niet Op met politieke leuzen. Alleen de u- niverselp taal van de muziek heeft uw volle belangstelling". Mooi. Maar wat mooi is hoeft nog niet waar te zijn ALS alle vrouwen de pil gebruik ten zouden er minder van hen sterven dan wanneer zij kinderen kregein of op andere conceptiemiddelen ver trouwden. De pil verlengt het leven van vele vrouwen en is het doeltref fendste anti-conseptiemiddel. Dit zijn conclusies van de twee En gelse geleerden John Peel, lector in de sociologie aan de universiteit van Hull, en dr. Malcolm Pots, hoofd van de faculteit der medicijnen in Cam bridge. Hun resultaten zijn gebaseerd op een schatting van het sterftecijfer bij vrouwen, die gewild of ongewild in verwachting zijn. Van elke een mil joen vrouwen die geen anti-concep tiemiddelen gebruiken sterven er jaarlijks ongeveer 2600 als gevolg van zwangerschap. Van elke een miljoen wouwen, die abortus hebben laten plegen sterven er naar schatting 125 als deze abortus onder medisch toe zicht plaats vindt, 2500 als medisch toezicht heeft ontbroken. Van de 1 miljard vrouwen, die op coitus inteiruptus vertrouwen sterven er waarschijnlijk 44. Daarentegen sterven er jaarlijks maar 23 wouwen die de pil gebruiken, 3 van hen als gevolg van ongewenste zwangerschap en 20 door de risico's die de pil met zich meebrengt, aldus de Engelse ge leerden in een boek, dat zij vorige week publiceerden. Nog een aardige conclusie van het tweetal: het risico dat een vrouw door het gebruik van de pil zou ster ven zou even groot zijn als het risico dat men loopit door 7 sigaretten per maand te roken. En tenslotte iets speciaals voor de mannen: het risico dat de echtge noot tijdens een partijtje voetbal in het weekeinde dodelijk gewond raakt is groter dan de mogelijkheid dait een vrouw zal sterven omdat zij de pil gebruikt. LOU van Rees heeft na drie dagen Singing Europe bewezen, dat hij toch liever voor het voetlicht treedt, dan achter de schermen opereert. Behal ve uit het geven van bloemen en zoenen aan „sterren" bestaat dat voor het voetlicht treden dan voorna melijk in het pareren van aanvallen op zijn beleid. Met een verrassende logica, speelt hij het steeds weer klaar om elk pro test, met een. beminnelijke glimlach respectievelijk met een strenge maar nooit bloeddorstige blik, van de ta fel tg vegem- Het woord fraude bijvoorbeeld komt niet in het woordenboek van Lou voor. Dat de Franse jury - voor zitter zijn eigen ploeg steunt, is nor maal, volgens Lou. Dat de Franse ploeg twee niet - Fransen bevat, is normaal, volgens Lou. Het hele festi val verloopt doodnormaal, volgens Lou. Lou de Festivdïboer. DE Amsterdamse anatoom prof. dr. Jameis Hamilton, heeft vele mannen in de wereld voor een moeilijke keus geplaatst. Na een lang en uitputtend onderzoek is hem namelijk gebleken, dat gecastreerde mannen gemiddeld een hogere leeftijd bereiken dan man nen die deze bepaald niet gevolgloze ingreep weigeren. Gecastreerde mannen blijken na melijk gemiddeld 69,3 jaar te worden complete mannen slechts 55,7 jaar. Mannen moeten nu kiezen tussen twee aangename dingen. Of toch niet? „WIJ verlangen een rehabilitatie van de roomskatholieke kerk, die mede verantwoordelijk is voor de politieke massamoord in de jaren 1313 tot 1318 op onze grootmeester Jacques de Molay en zijn duizenden ridders. Philips de Schone moet worden veroordeeld en als voorloper van Hitier de geschiedenis ingaan". Deze duidelijke taal komt uit de mond van de heer C. L. van Uden te Zwolle, landcommandeur van Ne derland van de orde van de roos en het kruis van Jeruzalem. Ter verheldering even een stukje geschiedenis: De orde van de tem pel werd opgericht in 1118. In het begin van de 14e eeuw voelde Phi lips de Schone er zich ernstig door bedreigd, want de beweging stond het Frans nationalisme in de weg. Hij slaagde erin heel Europa, in cluis de paus, tegen de orde op te zetten. Philis deed het om meer dan ideële redenen: Hij had het ook op de rijkdommen van de tempe liers gemunt, aldus de heer Van Uden. Hetzelfde verhaaj deed hij nog niet zo lang geleden ook op een rididerdag van neo-rididers in het slot van de voormalige graven van Vlaanderen te Male-Brugge. De heer Van Uden: „Nog dage lijks worden de tempelieren gelas terd en gesmaad. In een geïllus treerde bijlage van de Telegraaf werd de tempelorde onlangs nog be schreven als een model-middeleeuw se gangsterbende onder de kop „Tempelieren vloeken en zuipen". Wat willen landcommandeur Van Uden (drager van tenminste drie grootkruizen, ereburger van Nebras- ka, president van het laureaat van. de arbeid in Nederland enz. enz.) en zijn ridders? Een nieuw proces, gevoerd door een tribunaal waarvan Godfried Bomans (ook Grootkruis ridder) gevraagd werd het voorzit terschap op zich te nemen. De heer Van Uden is ervan over tuigd dat het vonnis zal resulteren in vrijspraak voor de tempelorde. En dan zo verwacht hij, zal de paus dat vonnis stellig erkennen, „opdat eenieder kan zien, dat de huidige kerk een nieuwe koers vaart". Als blijk van erkenning verwacht hij dan ook meteen van de paus kerkelijke goedkeuring van de statuten. Waarmee bewezen is dat de tem peliers toch het onderste uit de kan willen hebben. RedactieJosé Toirkens Bijdragen Kees Bastianen Hans Maas Pierre Petit Cliarles Schets

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9