k naar
JUDY GARLAND
gebroken door het systeem
tussen
haakjes j
Festival van Vlaandereneen groots muziekfeest
Posidonia
Mooi I
Mooi II
Pil
Kies
Lou
Tempelser
Scliij
Bitter
Gent
Brugge
Brussel
Leuven
WALTER GROPIUS
IN NEW YORK
OVERLEDEN
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II
Luister naar
(Van onze rtv-redactie)
LONDEN— E. Y. Harburgi is de
naam waarachter een groot deel
van het succes van de vorige
week overleden Judy Garland
schuil gaat. Het lied „Over the
Rainbow" waarmee Judy door
stootte naar de top, was van zijn
hand.
„Yip" Harburg, de zeventig al
gepasseerd, heeft bijna een halve
eeuw in de „rauwe wildernissen"
van Hollywood en Broadway rond
gezworven. De talloze films en mu
sicals waaraan hij heeft meege
werkt, hebben hem een fortuin op
geleverd. Thans is hij verbitterd en
verbolgen over het systeem, dat
Judy Garland met de ene hand ge
maakt en met de andere hand ge
broken heeft Van terzijde heeft hij
met het koele oog van de schrijver
gadegeslagen, wat de werkelijke tra
gedie van Judy was. Hij wilde het
systeem blootleggen, in zekere zin
om de aanslagen te wreken, die re
gelmatig op het leven van de zan
geres werden gedaan.
ïl
Harburgs cynisme matigt zijn
medelijden wat. „Er heeft nooit een
echte wereld bestaan voor Judy
Garland. Het was een schijnwereld
vanaf het eerste moment toen haar
vader haar -vier jaar oud- op het
toneel zette om „Jingle Bells" te
zingen. Vanaf dat ogenblik werd
dit kleine kind uitgebuit omdat ze
een lief stemmetje, een persoonlijk
heid en bovendien nog talent voor
het theater had. Ze heeft niet eens
gemerkt dat ze jong was. Toen ze
veertien was, had ze een formidabe
le stem, ik geloof wel de beste stem,
die de laatste vijftig jaar geklonken
had. Die ging dwars door merg en
been naar het hart".
„Maar wat gebeurt er met zo'n
kind? Plotseling is het geen kind
meer maar een handelsartikel, dat
rollen in films krijgt. En wat doen
ze dan? De „Wizard of Oz" blijkt
een geweldig succes en Judy is
een ster. De commercie stort zich
op haar. De ene film na de andere,
drie of vier per jaar. Weet je wel
wat dat betekent, een film maken?
De mensen denken, dat het een rus
tig tijdsverdrijf is, maar ik geloof
niet dat er iets bestaat dat meer
van je zenuwen vergt".
„Je staat elke morgen om vijf uur
op zonder dat je hebt kunnen slapen
omdat er de vorige avond mensen
van de studio waren. Dan moet je
opnamen maken, opnames en nog
eens opnamen. Voortdurend moet je
je inleven in gevoelens die niet van
JUDY GARLAND
slachtoffer van eenzaamheid en opwekkende middelen
jezelf zijn. Je hele leven vormt één
grote verloochening van je gevoe
lens, één emotionele uitputtingsslag.
En als kind leef je zonder eens te
kunnen spelen of contact met ie
mand te hebben. Je bent je maar
van een ding bewust: applaus be-
wondering, eigenliefde, hoe zie ik 1'CCCl
eruit. Hoe kun je dat jaren achter,
een volhouden en toch nog kind blij
ven? En het meest vervloekte van
alles is, dat de maatschappij, waar
voor je werkt, je tot op het bot uit
buit om-dat je nu iets betekent,
maar als ster elk ogenblik kunt
neerstorten. Een leven dat balan
ceert tusse nroem en verguizing".
„Dan zien we Judy Garland en
zeggen: Oh, ze is aan de drank ge
raakt, ze gebruikt verdovende mid
delen. In 's hemelsnaam, bestaat er
nog menselijkheid? Die pure wreed
heid van de mensen, als je in de
recensies leest dat ze werd uitge
jouwd toen ze het toneel opkwam.
Dat kind kon niet recht meer voor
zich uit kijken, ze kon nauwelijks
rechtop blijven staan. Haar zenuw
stelsel had een knak gehad. Je
sprak tegen een kreupele: verminkt
door de studio's, door de uitbuiting.
Sinds haar vierde jaar had ze geen
enkel ogenblik van natuurlijkheid
meer gekend".
„Het leven van Judy was één
lange pijnbank. Ik ben maar. schrij
ver en hoef niet voor het voetlicht,
maar ik voel die opwinding, die
spanning van het werk op de plan
ken. Het te-pakken-krijgen en het
weer moeten laten schieten. dat
neemt me 's avonds zo in beslag
dat de liedjes door mijn hoofd gaan
spoken. Je slikt dan, net als Judy,
een pil en op het eind van het jaar
werkt die niet meer, dus slik je er
twee en daarna drie. Dan doe je ze
allemaal bij elkaar. En daarna doe
je er nog drank bij en voor je het
weet is er van je zenuwstelsel niet
veel meer dan een ruine over".
„Maar het ergste van alles", zegt
Harburg, „was dat Judy er ontzag
gelijk veel moeite mee had te ont
dekken wat echte liefde betekende.
Haar hele leven heeft ze het gepro
beerd Het was voor haar net als
applaus, omdat dat de enige bewon
dering was die ze kende. Langzaam
maar zeker heeft dat vervloekte
systeem haar gekregen en haar de
nek omgedraaid".
„Yip" Harburg zelf heeft zich
nooit door het systeem zand in de
ogen laten strooien, want hij groei
de op veilige afstand ervan op. Hij
was de pientere zoon van een arme
kleermaker uit de achterbuurten
van Lower East Side in New York.
De sloppen en stegen vormden zijn
thuis. Om zijn scholing te bekosti
gen verkocht hij kranten en stak hij
lantaarns aan.
Harburg was een verbitterde jon
geman. En hij werd nog bitterder
toen de bescheiden zaak, die hij had
opgebouwd om zijn ouders uit de
achterbuurten te halen, door de cri
sis van 1929 failliet ging- Zijn bit
terheid heeft hjj neergelegd in een
lied dat in onze dagen nog gezon
gen wordt, „Brother Can You Spare
a Dime". De ironie van 't lot wil
de dat de „Dimes" (stuivers) die
dit lied opbracht, bij hem binnen
stroomden als water uit de hemel.
Daarmee zat hij in zaken
(ADVERTENTIE)
(Van onze kunstredactie)
BRUGGE In het kader van het
Festival van Vlaanderen van
15 tot 19 september in Brugge,
Gent, Brussel en Leuven vin
den dit jaar enkele belangrijke
muzikale gebeurtenissen plaats.
Vlaanderen zet z'n kathedralen,
stadhuizen en kastelen wijd open
om oude en nieuwe muziek tot
klinken te brengen.
Het beroemde Spaanse koor Cho
ral Sant Jordi verzorgt een concert
met Spaanse polyfonie uit vroeger
eeuwen en zingt in de hoogmis op
zondag 24 augustus de Missa de Vit-
toria (Kathedraal).
Het inmiddels befaamde Belgse
Alariusensemble speelt in de fraaie
stadhuiszaal werken van Scarlatti,
Farina, Rameau en Rebel. Het he
dendaagse trio Leonardt - Bruggen -
Bijlsma speelt eveneens in het stad
huis muziek uit de 16e en 17e
eeuw (30 augustus).
De stad Brugge heeft als festival
thema „Luister van de Renaissance
I en Barok". Hoogtepunten zijn op 18
augustus in de Walburgakerk de uit-
I voering van Vespro della Beate Ver-
I Sine van Monteverdi en op 20 augus-
lc' Zesde boek madrigalen even
eens van Monteverdi. Het koor is in
oeide concerten het Monteverdi-Chor
Hamburg o.l.v. Jurgen Jurgens.
In Gent valt het licht op Mozart,
Italië en hedendaagse polyfonie. Van-
Mozart worden drie opera's uitge
voerd: Le Nozze di Figaro, Die Ent-
fiihrung aus dem Serail en Cosi fan
tutte. De sopraan Ingeborg Hall-
stein verzorgt een liederavond met
liederen van Mozart en Strausz.
De Italiaanse muziek is rijk ge
schakeerd aanwezig: vanaf Willaert,
Ortiz en Merulo via Frescobaldi,
Scarlatti en Galuppi en Italiaanse
tijdgenoten van Moztra (Boccherini en
Paisello) naar de romantici Rossini
en Verdi. Van laatstgenoemde com
ponist gaat de opera La Traviata en
het Te Deum. Van de Oostenrijkse
romanticus Bruckner zullen in de ka
thedraal de laatste drie symphonieën
woeden uitgevoerd. (Orkest is even
als vorig jaar, het Concertgebouw
orkest o.l.v. Haitink). Van de Tsjech
Janaeek worden 2 opera's uitge
voerd: Het sluwe vosje en Katja Ka-
bainowa.
Die hedendaagse polyfonie wordt
gerepresenteerd door een uitvoering
van Hindemiths Ludus Tonalis (Sa
men met de barokke tegenhanger
Bachs Wohltemperiemte Klavier), 'n
koorconcert door het N.C.R.V.-Vo-
oaal Ensemble met werk van Pep
ping, Penderecki, Britten en Krenök,
verder orkestwerken van Schöraberg
en Webern en een concert met het
Dies Irae van Penderecki en Mis-
siaens Trois Petites Liturgies.
Onder het motto „Gent Festival
stad" vinden nog zes concerten
plaats, waarvan we weer een optre
den van 't Alariusensemble vermel
den (Willaert, Ortiz en Rossi) een
pianorecital door de Belgse pianist
Abel Matthijs (Bach, Scarlatti en
Liszt) en een koorconcert met Mon
teverdi, de Monte en Waeirant.
Brussel opent z'n reeks met de
„Fairy Queen" van Purcell. Uitvoe
renden zijn het English Chamber Or
chestra, enkele Belgse koren, Peter
Pears, Jennifer Vyvyan en James
Bowman. Het geheel wordt geleid
door de Engelse componist Benja
min Britten.
In de Leuvense Pieterskerk is een
opvallend concert van Venetiaanse
Barokmeesters: Willaert, Gabrielli
en Cavalii.
Het Festival van Vlaanderen
verdient zeer de aandacht; vooral
door z'n interessante concerten
met Italiaanse muziek, met name
de renaissance. Een progressiever
geluid bij de hedendaagse pro
grammering zou waarschijnlijk
nog meer geboeid hebben.
En zorgt dus
voor allerlei voordeeltjes
voor onderweg.
(Van onze kunstredactie)
Op 86-jarige leeftijd is prof. Walter
Gropius in Amerika gestorven. Zijn
naam blijft onverbrekelijk verbonden
met het Bauhaus en de invloed daar
van op architectuur en de realisering
ervan in teams van „handwerklie
den". Na de perioden Weimar, Dessau
en Berlijn werd het werken hem on
mogelijk gemaakt door de nazi's
(„Bauhaus broedplaats voor cultureel
bolsjewisme") en week hij uit naar
Engeland. Later in Amerika werkte
hij enkele jaren samen met Marcel
Breuer en stichtte er in 1946 „The
architects Collaborative", waarin hij
tot het laatst zijn geloof in het
groepswerp heeft beleden en uitge
werkt.
Van 30 november '68 tot januari
1969 was in het Stedelijk museum te
Amsterdam de grote tentoonstelling
„50 jaar Bauhaus" te zien, die een
hommage was aan Walter Gropius.
Hij was de architect, die na enkele
opvallende bouwwerken in 1919
benoemd werd ais directeur van een
sinds 1909 bestaande kunstacademie
te Weimar. „Einddoel van alle beel
dende kunst is de bouw", was het uit
gangspunt voor zijn beleid aan het
Staatliches Bauhaus Weimar. Opval
lend was daarbij de wijze waarop de
opleiding geregeld werd (met een
doorwerking, die zeer actueel is) en
de kwaliteit van het docentencorps,
dat hij wisLaan te trekken. Miensen
als Josef ÉÊoers, Hinnerk Scheper,
George Mcrehe, Laslo Moholy-Nagy,
Herbert Bayer, Joost Schmidt, Marcel
Breuer, Kadinsky, Paul Klee, Feindn-
ger, Stolzl e.a. legden er met hem de
grondslagen van de moderne archi
tectuur. Nieuwe zakelijkheid en ge
bruik van moderne materialen stoel
den op-principes als „Architecten,
beeldhouwers, schilders, wij moeten
allemaal naar het handwerk terug.
Er bestaat geen „kunst van beroep".
Er is geen wezenlijk onderscheid tus
sen kunstenaars en ambachtslieden".
De gedachte dat kunst met alle as
pecten van het leven te maken heeft
is een zeer actuele geworden.
De Bauhausgedachte (in Nederland
niet vreemd; De Stijl) werd door tal
rijke leerlingen ook i-n ons land uit
gedragen (o.a. Paul Citroen). Vele
moderne Amerikaanse steden zijn ge
tekend door Bauhaus-iravloed (Cro-
pius zelf, Mies van der Robe en
Breuer).
In Europa stond de Bauhaus-invloed
vanaf 1933 to.t in de vijftiger jaren
praktisch stil. Maar nadien en tot op
de dag van vandaag is die naam van
Gropius en het Bauhaus ook hier nie-t
meer weg te denken.
Walter Gropius (midden) geflan
keerd door een aantal van zijn
mede-leraren aan het Bauhaus.
16.00 UIT DE OUDE FILMDOOS
16.15 NATUURGETROUW
16.40 DORIS DAY-SHOW
17.05 VERKENNINGEN DOOR
NEDERLAND
18.15 TOUR DE FRANCE
18.56 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.07 KENMERK
19.32 MARTY (kleur)
20.00 JOURNAAL
20.20 DE SHADOKS EN DE GIBIS
20.22 ACHTER HET NIEUWS
20.45 DE LAATSTE VIJF
MINUTEN
22.25 TWEEDE JOURNAAL
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 WOOBINDA (kleur
19.28 SCALA
20.00 JOURNAAL
20.20 DUBBELSPION (kleur)
21.10 HET GENERATIECONFLICT
22.00 SINGING EUROPE (kleur)
23.00 TWEEDE JOURNAAL
23.05 SLUITING
15.30—16.30 TOUR DE FRANCE
10e etappe
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 ERASMUS
19.30 TIENERKLANKEN
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 JOURNAAL
20.30 TOUR DE FRANCE
20.40 MAIGRET EN HET SPOOK
Tv-spel
21.55 VLAANDEREN ACHTEROP
IN HET WETENSCHAPPE
LIJK ONDERZOEK. Discussie
22.50 JOURNAAL
15.30—16.30 REPORTAGE VAN
DE TOUR DE FRANCE
18.35 NIEUWS
18.40 PINGPONG
18.55 KATHOLIEK GODSDIENSTI
GE UITZENDING
19.25 PLUM-PLUM
19.30 LES DIABLES AU VILLAGE
20.00 JOURNAAL
20.30 REPORTAGES VAN DE
TOUR DE FRANCE
20.40 L'ENTRE DEUX GUERRES
21.55 MADE IN RED, WHITE AND
ZERO
23.25 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 DIE KNEF. Orkest Kurt Edel-
hagen met Hildegard Knef
21.00 CDU-PARTIJDAG IN ESSEN
21.30 DAS RaTSEL VON PISKOV
Spel van Zdenek Blaha
22.40 JOURNAAL
23.00 TOUR DE FRANCE
23.10 SPORTPROGRAMMA
23.55 JOURNAAL
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
20.45
21.35
22.20
NIEUWS
RAUM 1ST IN DER KLEIN
STE HÜTTE
Tv-film
DIE DREHSCHEIBE
AUS DEM ZIRKUSLEBEN
ABENTEUER AM ROTEN
MEER. Tv-film
HEUTE
VERKIEZINGSCONGRES
VAN DE CDU
Aansluitend: Nieuws
HIGH CHAPARRAL
ASPEKTE
NIEUWS
Dinsdag 8 juli
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Vain twaalf tot twee:
gev. progr. (12.22 Wij van het land;
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00
Raden maar 14.00 Stereo: Kalei-
doskoop: lichte muziek uit eigen pro-
duktie. 14.30 Pizzicato: muzikaal mid
dag-magazine. (16.00-16.02 Nws).
O verheidsvoorl.17.00 De kerk in de
Ned. Antillen. Vraaggespr. van Ray-
mundo Debrot met pater Brenneker.
KRO: 17.10 Voor de kinderen. 18.00
Stereo: Metropole orkest: amus.
muz. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Ste
reo: Luc Lutz. 20.00 Opera-aria's
(gr.). 21.00 Vrije vrijdagavond, hoor
spel. 22.10 Bisschoppenconferentie te
Chur, beschouwingen. 22.25 Overwe
ging. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45
De zingende kerk: gew. muz. (opn.).
23.00 Horizonten: toeristische kroniek
23.30 Stereo: Lichte grammof. muz.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 12.30 Overheidsvoorl.Uit
zending voor de landb. 12.40 Sport-
revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn.
N.O.S.: 13.30 Klein chanson. 14.30
Speigel van België: muz. en nws. van
onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Ste
reo: Duitse operafragm. (gr). 16.00
Nws. 16.02 Kunstkroniek: Land der
Muzen. 16.20 Mod. Deense muz.
(opn). 17.00 Stereo: Big Band Beat:
Diansorkest The Skymasters. 17.25
Jazz Spectrum, plm. 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25
Parijs in Emmeloord: Les Gardiens
de la Paix: amus. muz. 18.55 Paris
vous parle. 19.00 Trefpunt: Discus
sierubriek voor act. zaken. 19.30 Nws
19.35 Vergeet 't maar: gevarieerd
progr. 21.00 Stereo: Pianorecital:
mod. muz. (opn). 21.30 Hiering:
jeugdprogramma. 22.05 Muze zonder
make-up: cabaretprogr. van jonge
artiesten. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour
naal. 22.55 Nabeschouwing Ronde v.
Frankrijk. NOS: 23.02 Stereo: Muz.
van deze eeuw (opn) 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM m 240 M en F.M.
13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht
pl. progr. (14.00 Nwis) 15.00 Nws.
15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 De
Ronde v. Frankrijk. 16.08 Mix: licht
platenprogr. (17.00-17.02 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.40
-12.48 Weerber., meded. en SOS-ber.
voor de schippers 12.55 Buitenl. pers-
overz. 13.00 Nws. weerber. radio
portret, meded., dagklapper en SOS-
ber. voor de schippers. 13.20 Ronde
v. Frankrijk en lichte muz. 14.00 Nws.
14.03 Operettemuz. 15.00 Nws. 15.03
Ronde v. Frankrijk en lichte muz.
(vervole). 16.00 Nws. 16.03 Beursber.
16.15 Progr. voor oudere luisteraars.
17.00 Nws., weerber., meded. en
jiazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz.
voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
uitsl. 18.30 Franse les. 18.32 Gram.-
muz. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Tiroler-
feest. 18.45 Sport 18.52 Taalwenkem.
18.55 Gr.-muz. 19.00 Nws en weerber.
19.30 Toonhoogte 19.45 Syndicale kro
niek. 19.55 Gram.-muz. 20.00 Show-
progr. 22.00 Nws, ber. en De Zeven
Kunsten. 22.15 Gev. muz. 23.00 Nws
23.10 Concert. 23.40 Nws. 23.45-2355
Ligging v.d. zeeschepen.
Woensdag 9 juli
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 700 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muz. met nws en act. TROS:
8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen.
verz. pl. progr. (8.30-8.32 Nieuws),
9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw.
9.10 Heel toevallig, licht progr. 9.35
Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters.
9.55 Stereo: Concert a la carte: verz.
progr. v. klass. en mod. muz. 11.00
Nws. 11.02 Op Sleeptros: progr. voor
automobilisten. 11.45 Act. plm. 11.55
Mededelingen.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nws en ochtendigym.
7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Ste
reo: lichte grammof.muz. (7.30-7.35
Van de voorpag.) VPRO: 7.54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nws. en act. 8.20
Stereo: Lichte grammof.muz. (8.30-
8.35 Van alle markten thuis) 9.00
Stereo: Uit eigen huis: opn. v. div.
VARA-orkesiten en ensembles. 9.40
Voor de jeugd. 10.00 Plaatjes voor
de pep (gr.). 10.50 Voor de kleuters
11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40
Stereo: Klass. muz. (gr.).
HILVERSUM m 240 M en FM-kan.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing!: licht vocale muziekjes. 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: nwe -lang-
speelpl., met kritisch commentaar.
NOS: 11.00 Nws. 11.03 Muz. - lezen.
(12.00 Nws).
IN het laatste nummer van het per
soneelsorgaan van de N.V. Kon. Mij
!7ij de" wordt met trots ge-
jneld, dat de „Rijn-Schelde" tot wel-
M combinatie het Vlissingse bedrijf
I de eni§e groep Nederlandse
was' die aan de Griekse
nia ,?Pyafrttent0C>nstelling „Posido-
ma b9 deelnam.
vtveljiswaar presenteerde Stork zich
leverancier van grote dieselmo-
i Snrt' J h verd0r was er geen Ne-
merkt1 mzendin2' 20 wordt opge-
De Rijn-Schelde heeft, zo vermeldt
net verslag ook in Griekenland een
l Jz°nder goed figuur geslagen.
•Hyperend voor de waardering, die
Riin I5a^d ï00r de inzending van
dn r i t ls wel het feit' dat
ILriekse) minister van koopvaar-
recSJS Uur,lang de Riin-Schelde
avoni bez°cht terwijl op dezelfde
andere '{og ,viif grot« recepties door
ónï* n landen werden gegeven," al
ms de verslaggever,
heis°e vriendelijk de Griekse over-
po?ulair aangeduid met het
SSrTer 2ich °P deze Ne-
landse stand aandiende in de fi
suur van de genoemde minister wordt
met een foto nog eens extra duidelijk
gemaakt.
Gelukkig komen daarop geen ko
lonels voor. De enige man in uniform
commandant van de Griekse kust
wacht.
V.l.n.r. De commandant, de mi
nister, de aartsbisschop en de Rijn-
Schelde-man J. Burlage.
POLITICI kun-nen het zo mooi zeggen.
Luister bijvoorbeeld maar eens naar
de Brabantse gedeputeerde P-H. Cop-
pes, lid van de Eerste Kamer, vice-
voorzitter van het Wit-Gele Kruis in
Noord - Brabant, enzovoorts, enzo
voorts. Hij sprak zaterdagmiddag in
Gilze.
„Door mijn vele functies kan ik veel
in breder verband bezien. Ik vroeg
mij af, of ik mij opnieuw beschikbaar
zou stellen. Ik deed het om in mijn
fractie de sectie volksgezondheid te
kunnen en mogen dienen. Ik compli
menteer uw voorzitter, dat hij zo ad
rem op deze feestelijke herdenkings-
zitting mijn herverkiezing tot lid van
de Eerste Kamer openbaar maakte".
Enzovoorts, enzovoorts.
BURGEMEESTERS doen voor politici
niet onder. Ook zij zagen van dik hout
mooie planken. 's-Gravenhages eer
ste burger mi. V. Marijnen bij de o-
pening van 't zingzangfeest in Sche-
veningen: „In deze tijd, nu die wereld
gonst van de protesten en oproerige
geluiden, stellen wij uw aanwezigheid
eens te meer.' 0p prijs. Immers, mét
uw talent hebt u 'n goodwill bood
schap meegebracht. U houdt zich niet
Op met politieke leuzen. Alleen de u-
niverselp taal van de muziek heeft
uw volle belangstelling".
Mooi. Maar wat mooi is hoeft nog
niet waar te zijn
ALS alle vrouwen de pil gebruik
ten zouden er minder van hen sterven
dan wanneer zij kinderen kregein of
op andere conceptiemiddelen ver
trouwden. De pil verlengt het leven
van vele vrouwen en is het doeltref
fendste anti-conseptiemiddel.
Dit zijn conclusies van de twee En
gelse geleerden John Peel, lector in
de sociologie aan de universiteit van
Hull, en dr. Malcolm Pots, hoofd van
de faculteit der medicijnen in Cam
bridge.
Hun resultaten zijn gebaseerd op
een schatting van het sterftecijfer bij
vrouwen, die gewild of ongewild in
verwachting zijn. Van elke een mil
joen vrouwen die geen anti-concep
tiemiddelen gebruiken sterven er
jaarlijks ongeveer 2600 als gevolg van
zwangerschap. Van elke een miljoen
wouwen, die abortus hebben laten
plegen sterven er naar schatting 125
als deze abortus onder medisch toe
zicht plaats vindt, 2500 als medisch
toezicht heeft ontbroken.
Van de 1 miljard vrouwen, die op
coitus inteiruptus vertrouwen sterven
er waarschijnlijk 44. Daarentegen
sterven er jaarlijks maar 23 wouwen
die de pil gebruiken, 3 van hen als
gevolg van ongewenste zwangerschap
en 20 door de risico's die de pil met
zich meebrengt, aldus de Engelse ge
leerden in een boek, dat zij vorige
week publiceerden.
Nog een aardige conclusie van het
tweetal: het risico dat een vrouw
door het gebruik van de pil zou ster
ven zou even groot zijn als het risico
dat men loopit door 7 sigaretten per
maand te roken.
En tenslotte iets speciaals voor de
mannen: het risico dat de echtge
noot tijdens een partijtje voetbal in
het weekeinde dodelijk gewond raakt
is groter dan de mogelijkheid dait een
vrouw zal sterven omdat zij de pil
gebruikt.
LOU van Rees heeft na drie dagen
Singing Europe bewezen, dat hij toch
liever voor het voetlicht treedt, dan
achter de schermen opereert. Behal
ve uit het geven van bloemen en
zoenen aan „sterren" bestaat dat
voor het voetlicht treden dan voorna
melijk in het pareren van aanvallen
op zijn beleid.
Met een verrassende logica, speelt
hij het steeds weer klaar om elk pro
test, met een. beminnelijke glimlach
respectievelijk met een strenge maar
nooit bloeddorstige blik, van de ta
fel tg vegem-
Het woord fraude bijvoorbeeld
komt niet in het woordenboek van
Lou voor. Dat de Franse jury - voor
zitter zijn eigen ploeg steunt, is nor
maal, volgens Lou. Dat de Franse
ploeg twee niet - Fransen bevat, is
normaal, volgens Lou. Het hele festi
val verloopt doodnormaal, volgens
Lou.
Lou de Festivdïboer.
DE Amsterdamse anatoom prof. dr.
Jameis Hamilton, heeft vele mannen
in de wereld voor een moeilijke keus
geplaatst. Na een lang en uitputtend
onderzoek is hem namelijk gebleken,
dat gecastreerde mannen gemiddeld
een hogere leeftijd bereiken dan man
nen die deze bepaald niet gevolgloze
ingreep weigeren.
Gecastreerde mannen blijken na
melijk gemiddeld 69,3 jaar te worden
complete mannen slechts 55,7 jaar.
Mannen moeten nu kiezen tussen
twee aangename dingen. Of toch niet?
„WIJ verlangen een rehabilitatie van
de roomskatholieke kerk, die mede
verantwoordelijk is voor de politieke
massamoord in de jaren 1313 tot
1318 op onze grootmeester Jacques
de Molay en zijn duizenden ridders.
Philips de Schone moet worden
veroordeeld en als voorloper van
Hitier de geschiedenis ingaan".
Deze duidelijke taal komt uit de
mond van de heer C. L. van Uden
te Zwolle, landcommandeur van Ne
derland van de orde van de roos en
het kruis van Jeruzalem.
Ter verheldering even een stukje
geschiedenis: De orde van de tem
pel werd opgericht in 1118. In het
begin van de 14e eeuw voelde Phi
lips de Schone er zich ernstig door
bedreigd, want de beweging stond
het Frans nationalisme in de weg.
Hij slaagde erin heel Europa, in
cluis de paus, tegen de orde op te
zetten. Philis deed het om meer
dan ideële redenen: Hij had het ook
op de rijkdommen van de tempe
liers gemunt, aldus de heer Van
Uden. Hetzelfde verhaaj deed hij
nog niet zo lang geleden ook op een
rididerdag van neo-rididers in het slot
van de voormalige graven van
Vlaanderen te Male-Brugge.
De heer Van Uden: „Nog dage
lijks worden de tempelieren gelas
terd en gesmaad. In een geïllus
treerde bijlage van de Telegraaf
werd de tempelorde onlangs nog be
schreven als een model-middeleeuw
se gangsterbende onder de kop
„Tempelieren vloeken en zuipen".
Wat willen landcommandeur Van
Uden (drager van tenminste drie
grootkruizen, ereburger van Nebras-
ka, president van het laureaat van.
de arbeid in Nederland enz. enz.)
en zijn ridders? Een nieuw proces,
gevoerd door een tribunaal waarvan
Godfried Bomans (ook Grootkruis
ridder) gevraagd werd het voorzit
terschap op zich te nemen.
De heer Van Uden is ervan over
tuigd dat het vonnis zal resulteren
in vrijspraak voor de tempelorde.
En dan zo verwacht hij, zal de paus
dat vonnis stellig erkennen, „opdat
eenieder kan zien, dat de huidige
kerk een nieuwe koers vaart". Als
blijk van erkenning verwacht hij dan
ook meteen van de paus kerkelijke
goedkeuring van de statuten.
Waarmee bewezen is dat de tem
peliers toch het onderste uit de kan
willen hebben.
RedactieJosé Toirkens
Bijdragen Kees Bastianen
Hans Maas
Pierre Petit
Cliarles Schets