„Kar ik er wat aan doen, dat alles wat ik aanpak gelijk bonje wordt?" tussen haakjes J tussen haakjes j Marktw RINI „Mert lof o\ MIDD LOU VAN REES, DE MAN ACHTER SINGING EUROPE EERBEEK 24 UUR LANG FREE VILLAGE' JUBILEUM HOOFDSTAD OPERETTE Roemeen Kruideniers Frost on Monday ELLENDE KNOKKE GEEN SLEUR 't keukencentrum NEDERLAND h NEDERLAND II: BELGIë (NederIJ: BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Luister naar DE STEM VAN MAANDAG 7 JULI 1969 (Van onze showredactie) SCHEVENINGEN - Lou in Scheveningen, hippe Lou in een krappe pantalon, die zijn buik spieren dwingt om overuren te maken, blauw sporthemd, boven ste knoopje open, want het voet volk op het plein mocht eens den ken, dat alleen zijn vierkant hoofd de kleur van gesausde tabak heeft. Lou in zijn open, witte sport wagen, kaarsrecht in de blauwe somptueuze zetel. Lou met een permanente kingsize-smile, waar mee hij vriend en vijand vanuit zijn glimmend feest blik verplet tert. „Nee jongen, die veertienduizend kilometer op de teller dat is nep. hij is al twee keer de klok rond ge weest. Tweehonderduizend, maar loopt hij formidabel of niet? Ik zal je wel vertellen, doodserieus. Dat hele impressario spelen is een kwes tie van feeling. Net als autorijden. Je hebt chauffeurs, die 't nooit zul len leren, die drie, vier keer voor hun rijexamen zijn gezakt. Een een ander stapt in en ramt er gelijk op los. Feeling, enkei feeling. Als ik de Telegraaf opsla en ik zie een kleu renfoto van Shirley waarop ze een oud wijf lijkt, dan denk ik „Zonde van zo'n zangeres". Shirley heeft al les in zich, die zou een hele grote ar tieste kunnen zijn, maar er is nie mand in Nederland, die de capaci teiten heeft om het er uit te halen. Het is verdomd jammer, dat ik geen tijd heb. Ik zit met dat songfestival, ik zit met „HAIR". Dat festival, jon gen, dat is een onpeilbare zaak daar heb ik dag en nacht aan gewerkt. Dat is ook niet te betalen''. Kan hij dan wei zeggen, hoe groot de schamele tegemoetkoming is, die de organisatoren in zijn knuistjes hebben gedrukt? Lou draait zijn whiskyglas losjes in zijn hand, staart naar de zee, glim lacht. „Een prachtige zomeravond", zegt hij. „Die zon, die langzaam ondergaat, de wolken. Prachtig. Zullen we dat onderwerp betaling maar niet liever laten rusten. Dat gaat toch geen mens aan. Ik heb een staf van zeventien mensen, die ik uit mijn eigen zak betaal. Ik heb voor Scheveningen mijn eigen zaak half naar god ge bracht. Schrijf dat maar op. Ik heb 100 orkesten onder contract, ik le ver artiesten in de Hiltons, ik zorg voor het entertainment op de boten van de Holland-Amerika lijn. Ik heb die zaak al zeventien, achttien jaar, maar daar is geen mens, (he er koud of warm van wordt. Goed, ik wil je dit zeggen. Ik heb drie keer geweigerd om dit festival te organiseren En als het straks geweldig slaagt, dan weet ik toch niet of ik het volgend jaar weer zo iets doe. Ze boden me de eerste keer een bedrag met vier nullen, meer zeg ik niet. Vier nullen; ik heb geweigerd. De derde keer ben ik er toch ingetrapt en nou weet ik, dat het nog steeds te weinig is, wat ze me geven. Dat is misschien aardig voor een jongen als Willem Duys, die niks om handen heeft. Maar ik heb een zaak, ik hoef niet Ik zou op dit moment in een lig stoel kunnen zitten in mijn huis in Vinkeveen- Ik zou met alles kunnen stoppen, maar ik doe het niet. Ik zit hier ook zalig. Dit is de eerste keer vandaag, dat ik geen telefoons om me heen hoor rinkelen. Op kan toor wordt de hele dag gebeld. Ik had net een bespreking in het cir custheater. Gelijk gaat de telefoon. Een vrouw vroeg, of ze strandhuis jes kon huren. Gegild hebben we. Ze bellen uit Groningen op om kaarten voor „Hair". Er zijn geen kaarten meer, maar ze roepen bij na huilend, dat ze er honderd gul den per stuk voor willen betalen. Ik heb natuurlijk wat kaarten achter gehouden voor de goeie vrienden. Ik heb een geweldige angst, dat ik straks „neen" moet zeggen, als er een hele belangrijke relatie belt. Straks komt Jimmy, dat is de Ame rikaanse consul in Amsterdam. Een geweldige muzikantengek. Die man kan ik niet teleurstellen. Als ik 's nachts een Hilton-hotel binnenstap, dan is er ook altijd een kamer voor me. Van Rees heeft al tijd een bed. Je kunt je natuurlijk afvragen, waarom Van Rees al die ellende op zijn hals haalt. Al die vergaderin gen, de kleinste details moet je zelf regelen, want anders klopt er geen bliksem van. En dan stuurt Jansen van het Kurhaus je nog een vuil briefje, waarin hij je een heel slim mannetje noemt. Hij wilde, dat alle artiesten, die bij hem logeren zijn contract zelf ondertekenen, maar ik kan die papieren toch moeilijk naar Londen sturen. Daar om heb ik het zelf gedaan- Hij is nou bang, dat hij zijn geld niet krijgt. Verdomme, ai moet ik het uit mijn eigen zak betalen. Dat is de pest, de showbusiness is zo groot als de grenzen van het land het toelaten. Dat is mooi gezegd. Waar je hier ook heen rijdt, binnen twee uur ben je gegarandeerd het land uit Dit is het land van de enorme middelmaat. Ik vertel je nog wat. Ik heb een zwak voor Knokke, ik vind het jammer, dat het zo gelopen is. Die sfeer daar is niet te evenaren, die hele entourage, ik denk alleen al aan die negerinnen in die nacht club. Dat is toch formidabel. Maar toch had ik „neen" gezegd, als ze gevraagd hadden, of ik dit jaar weer ploegleider van de Neder landse Knokkeploeg had willen wor den. Ik kan me dat niet veroorlo ven. Als er geen materiaal is, dan gaat de zaak over. Ik heb het niet voor niets Willem Duys twee keer laten doen. Als er een gek is, die het wil doen, moet hij het weten. Wacht effe, nou lijkt het, alsof ik Willem Duys een gek vind. Dat mag niet. Ik moet zeggen: „Ze hebben hem zo gek gekregen. Die jongen is er gewoon ingestonken- Na elk Knokke-festival kwam er een moment, dat ik dacht: „waar om heb ik dat nou allemaal ge daan. Al die ruzies, al die strijd. Ik ben vorig jaar als een dolleman te keer gegaan tegen de jury, om dat de beslissing onrechtvaardig was. De Engelse ploeg was formi dabel en die werd er uitgegooid. Dat mag niet Engeland en Belgie stonden aan de top en dan kwam er een hele tijd niks. Dat zag zelfs een leek. Ik ben een ontzettende vriendelijke man, maar als ik wat onrechtvaardigs zie, dan vecht ik me kapot. Dat is een naar gebrek van me. Achteraf schrijven sommi ge kranten dan: „Dat doet Lou voor zijn eigen standje, Lou is ijdel". Ik ijdel! Man ik houd niet eens meer een plakboek bij. Die ruzies, daar kan ik niks aan doen. Dat komt door de broodnijd in het vak. Als ik zie, dat ze me een kunstje flikken, dan ga ik de strijd niet uit de weg. Kan ik er wat aan doen, dat alles wat ik aanraak bonje wordt? Ik ga naar Polen en gelijk wordt Tsjechoslowa- kije aangevallen. Daar hadden ze achteraf ook nog wat over te zeg gen. Alsof ik die Polen tegen had kunnen houden. Ik ga naar Knokke en de jury pleegt fraude. Als ik volgend jaar naar Luxemburg ga, dan zul je zien, dat op hetzelfde moment Luxemburg Duitlsand de oorlog verklaart- Je zou er bijna bijgelovig van worden. Als Knokke voorbij was, reed ik altijd op mijn dooie gemak door Zeeland terug. Via het veer in Breskens, dat is geweldig. Prachti ge natuur, lekker rustig. En dan zag je die hele luchtballon lang zaam in elkaar zakken Allemaal flauwekul, dacht ik dan, er blijft geen bliksem van over. Dat zijn kritieke momenten voor mensen zo als ik. Je weet, dat straks de sleur weer komt, de honderd orkestjes, de duizend telefoontjes. En op het zelfde moment begin je automa tisch weer aan fijne dingen te den ken. Je wilt gewoon iets zaligs doen. Dat is het. Het is geen kunst om op je stoel te blijven zitten en na veertig jaar met een klap op je bureau te vallen. Maar ik krijg die hartaanval liever op deze toer. Ik heb me altijd vastgeklampt aan drie dingen: werk ontzettend hard, probeer zo correct mogelijk te zijn en wees een dilomaat. Louis Armstrong, een hele goeie vriend van me zei: „When I am dying, I am going to heaven and there I take over Gabriels horn". Begrijp je? Dat. vind ik kenmerkend voor Louis. Die man hoeft ook niet meer, die weet met zijn geld geen raad, maar hij kan niet ophouden. Ik kan ze je zo noemen, de im- pressario's, die zich in korte tijd aan ons vak verrijkt hebben. Neen, ik noem geen namen waarom zou ik in die pot gaan roeren- Ze we ten toch wel, hoe ik over ze denk. Ze pakken 40, 50 procent van de gages en als ze bij V. en D. voor 10.000 gulden een feestavond moe ten verzorgen, dan knijpen ze de ar- tiestenprijzen net zo lang uit, totdat ze er zelf 5 mille schoon aan over houden. Dat noem ik schandalig, maar er is geen moer tegen te doen. Je ziet mensen met groot lef dit vak binnenstappen, die er nooit wat in gepresteerd hebben. Ze hebben een zak aardappelen verkocht en denken, dat ze voor hetzelfde geld een zak mensen kunnen verkopen. Dat kan niet. Wat je hier In Nederland wel leert is hoe je het vak niet moet doen. In Amerika zou ik waar schijnlijk al miljonair zijn, daar pak ken ze de zaken professioneel aan, maar hier is verrekte weinig, waar je je aan op kunt trekken. Je krijgt wel een hoop na-apers achter je gat aan. Paul Acket moest toch ook zo nodig een grote jongen worden. Hij gapte zelfs de lay-out van mijn affiches, zodat ik de bestellingen kreeg voor zijn shows. Ik begon met nachtvoo-rstellingen, hij ook- Nou heeft hij zijn zin. Hij is een ouwe man geworden. Weet je hoe ik rieleks? Op de wa- tersiki's, in mijn boot. Wat ik drink mag geen naam hebben, goed ik heb nou een whiskietje genomen, omdat er geen telefoon rinkelt. Ik voel me zalig, maar ik kan het ook rustig laten staan Ik heb ook nooit gerookt. Roken is de pest voor mensen, die zo snel ademha len als ik. Ik werd door Mies Bouwman ge beld, die vond het ook een raadsel, hoe ik het. allemaal lapte. „Lou", zei ze, „je staat op de waterski's, je hangt aan vliegers, hoe doe je dat nou allemaal?" Ik voelde me enorm gevleid, maar ze was nog niet uitgesproken. „Hoe is dat mo gelijk op jouw leeftijd", zei ze d'r achteraan. Voor mij hoefde het toen al niet meer. Ik zat enorm in de put. Weet je, dat er een moment komt, waarop je opeens denkt: „God bewaar me, over zes jaar is alles voorbij. Dan ben ik een ouwe zak". Bij mij kwam dat op mijn 51e, 52e. De schrik sloeg om mijn hart. Ik had er nog nooit over na gedacht. Je zit met goeie vrienden in Vinkeveen en voordat je het weet, is de dag voorbij. Je hebt een zalig leven, je hebt niks te betreu ren, maar er komt een einde aan- Als ik vroeger op vakantie ging dan maakte ik altijd een lijstje van de dagen. Net als een gevangenis boef. Elke dag streepte ik er een door, maar voordat ik bij de 15 was, zat ik al weer thuis. Dat heb ik de laatste tijd ook in mijn leven. Het stormt voorbij en er is geen weg terug Dat is de pest van een zalig leven. Ik denk wei eens: als er meer dagen met regen waren geweest, dan had het misschien allemaal wat langer ge duurd. Zo'n grijze dag duurt altijd langer dan een feest". (Van onze correspondent) NIJMEGEN „Free village" is de benaming voor een 24-uurs mani festatie in het rustieke Gelderse dorp Eerbeek op 13 en 14 september a.s. Men wil daar een ludieke leef ruimte scheppen, waarbinnen een poging zal worden ondernomen een bijdrage te leveren aan verbreiding van de popwereld in alle toonaar den. In twee grote tenten op het sport terrein kunnen in totaal 6000 men sen luisteren naar verschillende pop groepen, waaronder Les Baroques, Teckels, Blue Dimension, Cosmic Dealer, Outsiders, Zipps, Motions, Livin Blues en Brainbox. Over de komst van een Engelse topgroep wordt nog onderhandeld. Tussen de popgroepen door zuilen een aantal dichters, waaronder Johnny de Selfkicker, optreden. Meer naar het dorpscentrum is een zaal gereserveerd voor experi mentele jazz; op weer een andere plek in het dorp komen stalletjes met lektuur over alle denkbare gees telijke en politieke stromingen. Er komt bijvoorbeeld ook een beeldende „expressieworkshop", waarin de bezoekers samen met een zevental „echte" kunstenaars crea tief bezig kunnen zijn. Voorts komt er een plastic fashion workshop, waar iedereen zijn of haar kleding kan maken of aanvullen met be hulp van plastic, metaal, folie, tex tiel, karton en papier. Het hele dorp krijgt een ander aanzien door de versieringen aange bracht door leerlingen van de acade mie voor beeldende kunsten uit Arn hem- De manifestatie „Free village", die in eerste Instantie opgezet en uitgevoerd wordt door „toet 103", het jongerenproject van de stichting dorpshuis Eerbeek, wordt gereali seerd in samenwerking met de stichting v°or sociaal cultureel werk te Hellendoorn, de Hengelose stich ting voor buurt- en clubhuiswerk, de stichting 't Klokhuis te Rheden, de stichting voor sociaal cultureel werk Deventer en de provadya-? groepen uit Arnhem, Deventer, Hen gelo en Utrecht. (ADVERTENTIE) Europa's meest exclusieve keuken Baronielaan 59 Breda (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM De hoofdstad operette, voortzetting van de voor malige Fritz Hirsch operette, be staat het komende seizoen 25 jaar. In verband met dit jubileum heeft de directie - de dames Netty Hamel en Ruth Aurich de keuze laten val len op de operette „Die Zirkusprin- zessin" van Emmerich Kalman. De première is vastgesteld op 5 septem ber in Grand Theatre Gooiland in Hilversum. De tournee omvat ca. 250 voor stellingen in 110 plaatsen. In de maand november bespeelt het ge zelschap met de jubileumoperette de Kleine Komedie te Amsterdam, De regie heeft Walter Kochner. De hoofdroi van Mister X in „Die Zir- kusprinzessin" wordt gezongen door de Nederlander Leo de Beer, die in Duitsland deze rol het afgelopen sei zoen 315 maal achtereen heeft ge zongen. Leo de Beer is eerste tenor van het Berlijnse Metropol Theater en teven3 verbonden aan de Ko mische Oper van Felsenstein. De bezetting van de jubileumope rette met o.a. een balletgroep zal het gezelschap het komende seizoen op ruim veertig medewerkers bren gen. Naast Leo de Beer zijn als so listen gecontracteerd: Lizzi Schoff- mann, Herman Valsner, Claire Glai ry, Rudi Vogler, Grete Kieser, Karl Frey, Antond Wink e.v.a. Voor de choreografie is aangetrokken de Rus sische danseres Nina Feist. De de cors zijn ontworpen door Karei Bruckman. Het orkest van de hoofd stad operette staat ol.v. dirigent John Kapper. 18.15 TOUR DE FRANCE 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 HOTEL FORELLENHOF 20.00 JOURNAAL 20.20 SINGING EUROPE (kleur) 21.20 GEVRAAGD (kleur) 22.35 NIEUWS UIT DE DISCOTHEEK 22.40 TWEEDE JOURNAAL 22.45 SLUITING 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 TEKENFILMPJESFESTIVAL (kleur) 20.00 JOURNAAL 20.20 KEEP IN TOUCH WITH THE DUTCH 20.30 A KIND OF LOVING 22.20 TWEEDE JOURNAAL 22.25 SLUITING 16.30—17.30 REPORTAGE VAN DE TOUR DE FRANCE (9e etappe) 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH 19.30 WERELD ZONDER GRENZEN 19.45 OPENBAAR KUNSTBEZIT 19.55 DE WEERMAN 20.00 JOURNAAI 20.30 FILMVERSLAG TOUR DE FRANCE 20.40 HIGH CHAPARRAL 21.30 GELADEN EN GESPOORD Industriële documentaire 22.15 ENGLISH POETRY AND MUSIC 22.40 JOURNAAL 16.30—17.30 REPORTAGES VAN DE TOUR DE FRANCE 18.40 NIEUWS 19.00 ANTENNE-SOIR 19.25 ZANDMANNETJE 19.30 SPORTPROGRAMMA 20.00 JOURNAAL 20.30 REPORTAGES VAN DE TOUR DE FRANCE 20.40 WALLONIË 69 21.25 CHAPEAU MELON ET BOTTES DE CUIR 22.15 TOLSTOI (2) 22.45 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 REPORT MÜNCHEN Filmreportajge 21.00 ALLES ODER NICHTS 21.45 TELEVISIE-DISCUSSIE UIT MÜNCHEN 22.30 JOURNAAL 22.50 TOUR DE FRANCE 23.00 BIENALE 1969 - NEUREN- BERG 23.45 JOURNAAL 17.30 NIEUWS 17.35 UNSERE KLEINE SHOW 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 AUF DEM JAHRMARKT Die zweite Maus war kriminell 19.10 KöNIGLICH BAYERISCHES AMTSGERICHT Aufruhr, spel van Georg Lohmeier 19.45 HEUTE 20,15 GESUNDHEITSMAGAZIN PRAXIS Aansluitend: NIEUWS 21.00 LIEBEN KANN MAN NUR ZU ZWEIT 22.45 NIEUWS Maandag 7 juli HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.00 Los-Vast: Gevar. progr. (12.21 Voor boer en tuind; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Actualit.). 14.05 Lichte grammofoonmuziek. 14.40 Stereo: Piamorec.: klassieke muz. 15.00 Geref. middagdiemst. 15.30 Zoeklicht op Ned.: inform, over Noord Brab., afgewisseld met muz. (16.00-1602 Nws.). Overheidsvoorlich ting: 17.20 Toeristische aspekten van Suriname. Spreker: T. Petzoldt: NCRV: 17.30 Voordr. 17.45 Stereo: Licht Zuid-Amerik. ensemble (gr). 18.00 Stereo: Meisjeskoor met or- kestbegeleid. (gr.). 18.19 Stereo: lich te Grammofoonmuz. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Literama: radio- kroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.15 Stereo: Amsterdams Vo caal kwartet met piano: mod. liede ren 19.30 Stereo: Muz. in de avond: licht gevar. platenprogr. NOS: 20.00 Stereo: Holland Fest. 1969: Residen tieorkest, Madrigaalkoor uit Boeka rest en solisten: klassieke en mod. muz. (Vooraf, in de pauze en na afloop Festivalnieuws en inform.). NCRV: 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Avondoverdenking. 22.55 Ste reo: Lichte grammofoonmuz. 23.15 Mozart, schrijver van muz. en brie ven, muzikaal klankbeeld. 23.55-2400 Nws. HILVERSUM II 298 M VPRO: 12.00 Agent 000: lichte 13.00 Nws. 13.11 Inform: ontwen grammofoonmuz. en interviews. 13.00 Nws. 13.11 Inform: ontwikke lingswerk. 13.20 Pro memorie. 13.25 Kerkorgelconc.: klassieke muz; Cel lo en gamba: klassieke muz. 14.25 Metropole orkest en solist. 14.45 Gevar. progr. NOS: 15.00 Stereo: Licht orkest (gr.). AVRO: 15.30 Ste reo: Pianorecital: mod. muz. 16.00 Nws. 16.02 Parijs in Emmeloord: Volksmuziekgr. uit West-Indië. 16.30 voor de jeugd. 17.30 Brab. Journaal. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 radio journaal. 18.25 Ik verbind u door praatje. 18.30 Stereo: A la carte: tafelmuz. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Muzikaal Spectrum Spreker: Klaas A. Posthuma. NOS: 20.05 Kop dicht houden of een andere baas zoeken, discussie. 20.20 Orde van Vrijmetse laren: Lezing. 20.30 Spreekt u AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 De ronde van Frankrijk: nabe schouwing. 23.02 Stereo: Singing Eu rope 1969: songfestival te Scheve ningen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 De ronde van Frankrijk. 13.08 Actualiteiten. 13.13 TNT: muz. vam één tot twee. 14.00 Nws. 14.03 De ronde van Fran- rijk 14.08 Pop-In: licht platenprogr. 15.00 Nws. 15.03 De ronde van Frank- rijk. 15.08 Holster: pop- en country- muz. 16.00 Nws. (tussen 16.80 en 17.00 onderbreking voor de ronde van Frankrijk). 16.03 Ronde van Frankrijk. 16.08 lORRRrrr. pop magazine. 17.00 Nws. 17.02 Actuali teiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekplatenprogr. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.08-12.15 Landb. kron. 12.40-12.48 Weerber., meded. en SOS-ber. voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverz. 13.00 Nws, weerber. en radio-portret. Aansd.: Meded., dag- klapper en SOS-ber. voor de schip pers. 13.20 De Ronde van Frankrijk en lichte muz. 14.Q0 Nws. 14.03 Sym fonisch conc. 15.00 Nws. 15.63 Ie Ronde van Frankrijk en lichte muz. (vervolg). (16.00 Nws. 16.03 Beun- her. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Ka weerber. en meded.). 17.30 Blus gospels en negro-spirituals. 18.61 Nws. 18.03 Popmuz. voor de sol daten. 18.28 Paardesport-uitslagen, 18.30 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.53 Taalwenken. 18.55 Grammofoon:®: 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Spar se volksmuz. 20.00 Operamuz. 22.66 Nws., ber. en De Zeven Kunsten. 22.15 Gevar. muz. (23.00-23.10 Nws). 23.40-23.45 Nws. 23.45-0.30 Voorde zeelieden. Dinsdag 8 juli HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muz. met nws. en actualitei ten. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Vakantie- tips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00- 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo: licht ensemble (gr.). 10.00 Taal en symbool, lezing over de bijbel. 10.15 Operafragmenten (gr). 11.00 Nws, 11.02 Stereo: Operettemuz. (gr.). 11.15 Voor de zieken. 11.55 Meded. HILVERSUM II 298 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- gym. 7.20 Stereo: Lichte grammo foonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 Stereo: Lichte grammo foonmuz. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit gebreide reportage of herhaling NOS-progr. 9.40 Muz. uit de Middel eeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen: populair verzoek- progr. (11.00-11.02 Nws). 11.30 Rond om 12: voor de vrouw. (Om 11-® Beursber.). HILVERSUM IH 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevar. visite. (12.00 Nws.). NIXON gaat naar Roemenië en zijn public-ralations-jongens sjouwen zich te pletter om de grote baas van vol doende informatie te voorzien om de conversatie met Ceausescu ook bui ten het politieke babbeluurtje gaande te kunnen houden. Litteratuur? Panaït Istrati, ook al is hij van voor de oorlog, kan gelukkig nog, dat was een populist. Virgil Georghiu van het Vijfentwintigste uur komt minder in aanmerking bij deze gelegenheid- Mu ziek? Over Georges Enesco niets dan goeds, verder kan er nog een traan geplengd worden over de betreurde Dinu Lipatti en met enthousiasme uitgehaald over Lola Bobesco. Dan hebben we het zo ongeveer wel ge had. We geloven niet dat Nixon's p.r. boys het bestaan van de filosoof Cio- ran zullen ontdekken. Net als elk an dere Roemeen van betekenis woont hij al jaren in Parijs en schrijft hij in het Frans. Zijn uitspraken zouden best van pas komen, bij zo'n harte lijke diplomatieke ontmoeting. Hier zijn er een paar: „Wie uit naam van anderen spreekt is een bedrieger. Politici, hervormers en allen die zich op een collectiviteit beroepen zijn oplichters. Alleen ar tiesten liegen niet, die vinden steeds zichzelf uit". Of: „De tragische pa radox van de vrijheid is dat ze mo gelijk wordt gemaakt door middelma- tigen die niet in staat zijn haar te waarborgen". Bij een praatje over de ruimtevaart kan deze van pas ko men: „De Schepping was de eerste sabotage-daad". En bij de obligate kranslegging: „Elke held is een we zen zonder talent". Men ziet het: de 57-jarige Cioran, zoon van een orthodox priester dat kan, in Roemenië loopt een mooie kans bij de filosofen van het nihilisme te worden ingedeeld. Toch niet terecht, gezien zijn woord: „Wij leven in een hel, waarin elk ogenblik een wonder is" Het valt te betwijfelen of Nixon en Ceausescu ooit tot zo'n gezamen lijk communique zullen komen.O HET Hollandse volkje, dat zichzelf zo graag „jongens van Jan de Wit" of „mannen van stavast" noemt, heeft buiten de gTenzen niet zo'n ge weldige naam. Tenslotte wordt op sommige Vlaamse (dorps)scholen niet voor niets eindeloos het liedje „Oldander, bollander, kaeskop" ge zongen. Vooral hebben wij faam verworven als handelaars. En er wordt weinig nagelaten om die faam te preciseren tot kruideniers, hande laars in grutten Het sterkste staaltje van de laat ste tijd leverde de Bergen op Zoom- se Winkeliersvereniging. Die heeft D'66 officieel verboden deel te ne men aan de Braderie. D'66 wilde er voor alle politieke groeperingen van de stad een „politieke markt'' hou den. Met kraampjes en standwer kers en zo. Aardige grap, die alleen tot doel had, de „hogere poëtiek" (dia merkwaardig genoeg veelvuldig achter de schermen lijkt te moeten worden uitgedokterd) in het daglicht te halen. „Nee", zeiden de Bergse kruide niers, „geen politieke polonaise aan ons lijf". D'66 laat het daar natuur lijk niet bij. Ze moest al die midden standers maar een cadeautje sturen: krenten. Krenten voor regenten. DAVID Frost, de „bright young mam" van de Engelse TV, werkt ongeveer 20 uur per dag en hoopt dat vol te houden tot zijn 32ste jaar, wanneer hij met pensioen gaat. Hij heeft telefoon aan boord van zijn gouden Mercedes en kleurentelevi sie in alle kamers (inclusief de bad kamer) van zijn kapitale villa. Hij verzorgd per week drie televisie programma's waarover iedereen spreekt, wordt door de conservatie ve Brit als een nationaal gevaar be schouwd en barst van de ideeën. Frost, hier bekend van de TV- show, „Frost on Sunday", heeft in middels samen met Anthony Jay een boekje geschreven over de En gelsen (Uitgave Thorboeken). Het is een speels boekje geworden met talloze pittige uitspraken. Satiris- tem zijn in Engeland altijd welkom geweest in tijden van moeilijkheden. En moeilijkheden heeft good old En geland op dit moment meer dan Frost kan psommen. Deze week, te beginnen vandaag, zullen wij in deze rubriek enkele pittige uitspra ken van Frost opnemen. Warmbloedigheid, zegt Frost, schijnt de frigiditeit van de Engel sen bij lange na niet volledig te heb ben verdrongen. Hij geeft dit voor beeld: „Het is voor een jeugdige Engelsman geen ongewone ervaring om in heit halfduister met zijn meis je op een divan te zitten terwijl zij hem vertelt dat ze in een winkel een geweldig geraffineerd minirokje heeft gezien met hoge splitjes op het einde gewoon, en waar je e® wit, strak doorzichtig truitje M draagt met een gat in het midi® en een heel diep uitgesneden hals. en een paar super-v»„„,. een wuft kanten onderrokje met zij den op-art voering. trigeerd probeert hij haar te kussen En krijgt een klap in zijn gezicht De hele situatie van de sexy jougo in Engeland is in de gretige verbeel ding van een afgunstige oudere Èe L neratie enorm opgeblazen. In elk jjej val heeft niemand ooit beweerd c° de Engelsen het helemaal zont sex stellen; het was hun vernwl® om vlot te flirten, hun onbehag® I ten overstaan van tederheid, waar' door zij zich van andere naties derscheidden. RedactieJosé Toirkens BijdragenJoop Bartman Hans Lutz Anton Theunisse» (Van onze THONON-LES-BAINS Na mans (die van zichzelf zegt: „I ronde gekomen. Door allerlei o< uitslagen maken"), dat zijn mar in het sjieke Grandhotel van he hebben de leiders van Faema bedragen voor hem geboden. V Wagtmans een serie niet onbek „want", zei Merckx, „ofschoon eigen kans wil bewaren, heeft h: krachtsinspanning gesteund. Dat dus, na negen dagen Tour, bij. Wat die verleidelijk aanbiedini mans' ploegleider Ton Vissers he beslist kenbaar gemaakt dat ze 1 tract van Rini Wagtmans loopt maar we hebben nog een jaar oj zelf: „Als het er op aar» komt, l er goed naar mijn zin, dus waarc uit verhalen van bijvoorbeeld Ke landse firma zo is, dat je je niet landse ploeg. Voorwaarde is natu betaalt als anderen willen doen. om de poen. Voor de Tour heb i Men weet dus wat ik wil". Behalve het vooruitzicht van voor het volgende jaar, leeft Rir na de Tour geld kan verdienen machtigste man bij de organisato flat ik niet verstandig deed door f d'Alsace gingen. Maar het was het beste dat ik k( Eddy mij, Altig, De Vlaeminck e genoeg, dat zag ik. Waarom zou il naam opgebouwd en Eddy spree publiciteit. Die heb je als jonge rer Op het tafeltje naast zijn bed Sf.-Wïllebrord en wijde omgeving maar Rini Wagtmans vindt de bri natuurlijk goed en ik waardeer da wat overdreven. De Tour duurt weten we allemaal. Uit de klein ze hoeven mij niks wijs te make de komende etappes overigens fris". Een niet onbelangrijk aandeel eetlust van Rini Wagtmans die v toch wel even aan moet wennen een maaltijd meer dan zijn ploe nodige hilariteit geleid. Meteen na de koers trekt Wagl groot mes in een reusachtige boe bouillon en neemt tot slot een poi zijn tweede menu, soep, groente: toe, „begin ik met een ontbijt van weer acht sneden brood met vee) eten. Hier in Frankrijk krijg j"e v minimaal. Dus moet ik met mijn Middelburg is er voor d current SC Enschede en Zeeuwburg is er °Pnieuw in gesl. euwse spelers nn do spelers op de schouders

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 6