„Kar ik er wat
aan doen, dat
alles wat ik aanpak
gelijk bonje wordt?"
tussen haakjes J
tussen
haakjes j
Marktw
RINI
„Mert
lof o\
MIDD
LOU VAN REES, DE MAN ACHTER SINGING EUROPE
EERBEEK 24
UUR LANG
FREE VILLAGE'
JUBILEUM
HOOFDSTAD
OPERETTE
Roemeen
Kruideniers
Frost on Monday
ELLENDE
KNOKKE
GEEN SLEUR
't keukencentrum
NEDERLAND h
NEDERLAND II:
BELGIë (NederIJ:
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
DE STEM VAN MAANDAG 7 JULI 1969
(Van onze showredactie)
SCHEVENINGEN - Lou in
Scheveningen, hippe Lou in een
krappe pantalon, die zijn buik
spieren dwingt om overuren te
maken, blauw sporthemd, boven
ste knoopje open, want het voet
volk op het plein mocht eens den
ken, dat alleen zijn vierkant hoofd
de kleur van gesausde tabak heeft.
Lou in zijn open, witte sport
wagen, kaarsrecht in de blauwe
somptueuze zetel. Lou met een
permanente kingsize-smile, waar
mee hij vriend en vijand vanuit
zijn glimmend feest blik verplet
tert.
„Nee jongen, die veertienduizend
kilometer op de teller dat is nep. hij
is al twee keer de klok rond ge
weest. Tweehonderduizend, maar
loopt hij formidabel of niet? Ik zal
je wel vertellen, doodserieus. Dat
hele impressario spelen is een kwes
tie van feeling. Net als autorijden.
Je hebt chauffeurs, die 't nooit zul
len leren, die drie, vier keer voor
hun rijexamen zijn gezakt. Een een
ander stapt in en ramt er gelijk op
los. Feeling, enkei feeling. Als ik de
Telegraaf opsla en ik zie een kleu
renfoto van Shirley waarop ze een
oud wijf lijkt, dan denk ik „Zonde
van zo'n zangeres". Shirley heeft al
les in zich, die zou een hele grote ar
tieste kunnen zijn, maar er is nie
mand in Nederland, die de capaci
teiten heeft om het er uit te halen.
Het is verdomd jammer, dat ik geen
tijd heb. Ik zit met dat songfestival,
ik zit met „HAIR". Dat festival, jon
gen, dat is een onpeilbare zaak daar
heb ik dag en nacht aan gewerkt.
Dat is ook niet te betalen''.
Kan hij dan wei zeggen, hoe
groot de schamele tegemoetkoming
is, die de organisatoren in zijn
knuistjes hebben gedrukt? Lou
draait zijn whiskyglas losjes in zijn
hand, staart naar de zee, glim
lacht. „Een prachtige zomeravond",
zegt hij. „Die zon, die langzaam
ondergaat, de wolken. Prachtig.
Zullen we dat onderwerp betaling
maar niet liever laten rusten. Dat
gaat toch geen mens aan.
Ik heb een staf van zeventien
mensen, die ik uit mijn eigen zak
betaal. Ik heb voor Scheveningen
mijn eigen zaak half naar god ge
bracht. Schrijf dat maar op. Ik heb
100 orkesten onder contract, ik le
ver artiesten in de Hiltons, ik zorg
voor het entertainment op de boten
van de Holland-Amerika lijn. Ik heb
die zaak al zeventien, achttien jaar,
maar daar is geen mens, (he er
koud of warm van wordt.
Goed, ik wil je dit zeggen. Ik heb
drie keer geweigerd om dit festival
te organiseren En als het straks
geweldig slaagt, dan weet ik toch
niet of ik het volgend jaar weer
zo iets doe. Ze boden me de eerste
keer een bedrag met vier nullen,
meer zeg ik niet. Vier nullen; ik
heb geweigerd. De derde keer ben
ik er toch ingetrapt en nou weet
ik, dat het nog steeds te weinig is,
wat ze me geven. Dat is misschien
aardig voor een jongen als Willem
Duys, die niks om handen heeft.
Maar ik heb een zaak, ik hoef niet
Ik zou op dit moment in een lig
stoel kunnen zitten in mijn huis in
Vinkeveen- Ik zou met alles kunnen
stoppen, maar ik doe het niet. Ik
zit hier ook zalig. Dit is de eerste
keer vandaag, dat ik geen telefoons
om me heen hoor rinkelen. Op kan
toor wordt de hele dag gebeld. Ik
had net een bespreking in het cir
custheater. Gelijk gaat de telefoon.
Een vrouw vroeg, of ze strandhuis
jes kon huren. Gegild hebben we.
Ze bellen uit Groningen op om
kaarten voor „Hair". Er zijn geen
kaarten meer, maar ze roepen bij
na huilend, dat ze er honderd gul
den per stuk voor willen betalen. Ik
heb natuurlijk wat kaarten achter
gehouden voor de goeie vrienden.
Ik heb een geweldige angst, dat ik
straks „neen" moet zeggen, als er
een hele belangrijke relatie belt.
Straks komt Jimmy, dat is de Ame
rikaanse consul in Amsterdam. Een
geweldige muzikantengek. Die man
kan ik niet teleurstellen.
Als ik 's nachts een Hilton-hotel
binnenstap, dan is er ook altijd een
kamer voor me. Van Rees heeft al
tijd een bed.
Je kunt je natuurlijk afvragen,
waarom Van Rees al die ellende op
zijn hals haalt. Al die vergaderin
gen, de kleinste details moet je
zelf regelen, want anders klopt er
geen bliksem van. En dan stuurt
Jansen van het Kurhaus je nog een
vuil briefje, waarin hij je een heel
slim mannetje noemt. Hij wilde, dat
alle artiesten, die bij hem logeren
zijn contract zelf ondertekenen,
maar ik kan die papieren toch
moeilijk naar Londen sturen. Daar
om heb ik het zelf gedaan-
Hij is nou bang, dat hij zijn geld
niet krijgt. Verdomme, ai moet ik
het uit mijn eigen zak betalen. Dat
is de pest, de showbusiness is zo
groot als de grenzen van het land
het toelaten. Dat is mooi gezegd.
Waar je hier ook heen rijdt, binnen
twee uur ben je gegarandeerd het
land uit Dit is het land van de
enorme middelmaat.
Ik vertel je nog wat. Ik heb een
zwak voor Knokke, ik vind het
jammer, dat het zo gelopen is. Die
sfeer daar is niet te evenaren, die
hele entourage, ik denk alleen al
aan die negerinnen in die nacht
club. Dat is toch formidabel. Maar
toch had ik „neen" gezegd, als ze
gevraagd hadden, of ik dit jaar
weer ploegleider van de Neder
landse Knokkeploeg had willen wor
den. Ik kan me dat niet veroorlo
ven. Als er geen materiaal is, dan
gaat de zaak over. Ik heb het niet
voor niets Willem Duys twee keer
laten doen. Als er een gek is, die
het wil doen, moet hij het weten.
Wacht effe, nou lijkt het, alsof ik
Willem Duys een gek vind. Dat
mag niet. Ik moet zeggen: „Ze
hebben hem zo gek gekregen. Die
jongen is er gewoon ingestonken-
Na elk Knokke-festival kwam er
een moment, dat ik dacht: „waar
om heb ik dat nou allemaal ge
daan. Al die ruzies, al die strijd.
Ik ben vorig jaar als een dolleman
te keer gegaan tegen de jury, om
dat de beslissing onrechtvaardig
was. De Engelse ploeg was formi
dabel en die werd er uitgegooid.
Dat mag niet Engeland en Belgie
stonden aan de top en dan kwam
er een hele tijd niks. Dat zag zelfs
een leek. Ik ben een ontzettende
vriendelijke man, maar als ik wat
onrechtvaardigs zie, dan vecht ik
me kapot. Dat is een naar gebrek
van me. Achteraf schrijven sommi
ge kranten dan: „Dat doet Lou
voor zijn eigen standje, Lou is
ijdel". Ik ijdel! Man ik houd niet
eens meer een plakboek bij.
Die ruzies, daar kan ik niks aan
doen. Dat komt door de broodnijd
in het vak. Als ik zie, dat ze me
een kunstje flikken, dan ga ik de
strijd niet uit de weg. Kan ik er
wat aan doen, dat alles wat ik
aanraak bonje wordt? Ik ga naar
Polen en gelijk wordt Tsjechoslowa-
kije aangevallen. Daar hadden ze
achteraf ook nog wat over te zeg
gen. Alsof ik die Polen tegen had
kunnen houden. Ik ga naar Knokke
en de jury pleegt fraude. Als ik
volgend jaar naar Luxemburg ga,
dan zul je zien, dat op hetzelfde
moment Luxemburg Duitlsand de
oorlog verklaart- Je zou er bijna
bijgelovig van worden.
Als Knokke voorbij was, reed ik
altijd op mijn dooie gemak door
Zeeland terug. Via het veer in
Breskens, dat is geweldig. Prachti
ge natuur, lekker rustig. En dan
zag je die hele luchtballon lang
zaam in elkaar zakken Allemaal
flauwekul, dacht ik dan, er blijft
geen bliksem van over. Dat zijn
kritieke momenten voor mensen zo
als ik. Je weet, dat straks de sleur
weer komt, de honderd orkestjes,
de duizend telefoontjes. En op het
zelfde moment begin je automa
tisch weer aan fijne dingen te den
ken. Je wilt gewoon iets zaligs
doen. Dat is het. Het is geen kunst
om op je stoel te blijven zitten en
na veertig jaar met een klap op je
bureau te vallen. Maar ik krijg die
hartaanval liever op deze toer. Ik
heb me altijd vastgeklampt aan
drie dingen: werk ontzettend hard,
probeer zo correct mogelijk te zijn
en wees een dilomaat.
Louis Armstrong, een hele goeie
vriend van me zei: „When I am
dying, I am going to heaven and
there I take over Gabriels horn".
Begrijp je? Dat. vind ik kenmerkend
voor Louis. Die man hoeft ook niet
meer, die weet met zijn geld geen
raad, maar hij kan niet ophouden.
Ik kan ze je zo noemen, de im-
pressario's, die zich in korte tijd
aan ons vak verrijkt hebben. Neen,
ik noem geen namen waarom zou
ik in die pot gaan roeren- Ze we
ten toch wel, hoe ik over ze denk.
Ze pakken 40, 50 procent van de
gages en als ze bij V. en D. voor
10.000 gulden een feestavond moe
ten verzorgen, dan knijpen ze de ar-
tiestenprijzen net zo lang uit, totdat
ze er zelf 5 mille schoon aan over
houden. Dat noem ik schandalig,
maar er is geen moer tegen te
doen.
Je ziet mensen met groot lef dit
vak binnenstappen, die er nooit wat
in gepresteerd hebben. Ze hebben
een zak aardappelen verkocht en
denken, dat ze voor hetzelfde geld
een zak mensen kunnen verkopen.
Dat kan niet.
Wat je hier In Nederland wel
leert is hoe je het vak niet moet
doen. In Amerika zou ik waar
schijnlijk al miljonair zijn, daar pak
ken ze de zaken professioneel aan,
maar hier is verrekte weinig, waar
je je aan op kunt trekken. Je krijgt
wel een hoop na-apers achter je
gat aan. Paul Acket moest toch ook
zo nodig een grote jongen worden.
Hij gapte zelfs de lay-out van mijn
affiches, zodat ik de bestellingen
kreeg voor zijn shows. Ik begon
met nachtvoo-rstellingen, hij ook-
Nou heeft hij zijn zin. Hij is een
ouwe man geworden.
Weet je hoe ik rieleks? Op de wa-
tersiki's, in mijn boot. Wat ik drink
mag geen naam hebben, goed ik
heb nou een whiskietje genomen,
omdat er geen telefoon rinkelt. Ik
voel me zalig, maar ik kan het
ook rustig laten staan Ik heb ook
nooit gerookt. Roken is de pest
voor mensen, die zo snel ademha
len als ik.
Ik werd door Mies Bouwman ge
beld, die vond het ook een raadsel,
hoe ik het. allemaal lapte. „Lou",
zei ze, „je staat op de waterski's,
je hangt aan vliegers, hoe doe je
dat nou allemaal?" Ik voelde me
enorm gevleid, maar ze was nog
niet uitgesproken. „Hoe is dat mo
gelijk op jouw leeftijd", zei ze d'r
achteraan. Voor mij hoefde het toen
al niet meer. Ik zat enorm in de
put.
Weet je, dat er een moment
komt, waarop je opeens denkt:
„God bewaar me, over zes jaar is
alles voorbij. Dan ben ik een ouwe
zak". Bij mij kwam dat op mijn
51e, 52e. De schrik sloeg om mijn
hart. Ik had er nog nooit over na
gedacht. Je zit met goeie vrienden
in Vinkeveen en voordat je het
weet, is de dag voorbij. Je hebt een
zalig leven, je hebt niks te betreu
ren, maar er komt een einde aan-
Als ik vroeger op vakantie ging
dan maakte ik altijd een lijstje van
de dagen. Net als een gevangenis
boef. Elke dag streepte ik er een
door, maar voordat ik bij de 15
was, zat ik al weer thuis.
Dat heb ik de laatste tijd ook in
mijn leven. Het stormt voorbij en
er is geen weg terug Dat is de
pest van een zalig leven. Ik denk
wei eens: als er meer dagen met
regen waren geweest, dan had het
misschien allemaal wat langer ge
duurd. Zo'n grijze dag duurt altijd
langer dan een feest".
(Van onze correspondent)
NIJMEGEN „Free village" is
de benaming voor een 24-uurs mani
festatie in het rustieke Gelderse
dorp Eerbeek op 13 en 14 september
a.s.
Men wil daar een ludieke leef
ruimte scheppen, waarbinnen een
poging zal worden ondernomen een
bijdrage te leveren aan verbreiding
van de popwereld in alle toonaar
den.
In twee grote tenten op het sport
terrein kunnen in totaal 6000 men
sen luisteren naar verschillende pop
groepen, waaronder Les Baroques,
Teckels, Blue Dimension, Cosmic
Dealer, Outsiders, Zipps, Motions,
Livin Blues en Brainbox. Over de
komst van een Engelse topgroep
wordt nog onderhandeld. Tussen de
popgroepen door zuilen een aantal
dichters, waaronder Johnny de
Selfkicker, optreden.
Meer naar het dorpscentrum is
een zaal gereserveerd voor experi
mentele jazz; op weer een andere
plek in het dorp komen stalletjes
met lektuur over alle denkbare gees
telijke en politieke stromingen.
Er komt bijvoorbeeld ook een
beeldende „expressieworkshop",
waarin de bezoekers samen met een
zevental „echte" kunstenaars crea
tief bezig kunnen zijn. Voorts komt
er een plastic fashion workshop,
waar iedereen zijn of haar kleding
kan maken of aanvullen met be
hulp van plastic, metaal, folie, tex
tiel, karton en papier.
Het hele dorp krijgt een ander
aanzien door de versieringen aange
bracht door leerlingen van de acade
mie voor beeldende kunsten uit Arn
hem-
De manifestatie „Free village",
die in eerste Instantie opgezet en
uitgevoerd wordt door „toet 103",
het jongerenproject van de stichting
dorpshuis Eerbeek, wordt gereali
seerd in samenwerking met de
stichting v°or sociaal cultureel werk
te Hellendoorn, de Hengelose stich
ting voor buurt- en clubhuiswerk,
de stichting 't Klokhuis te Rheden,
de stichting voor sociaal cultureel
werk Deventer en de provadya-?
groepen uit Arnhem, Deventer, Hen
gelo en Utrecht.
(ADVERTENTIE)
Europa's
meest exclusieve keuken
Baronielaan 59 Breda
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM De hoofdstad
operette, voortzetting van de voor
malige Fritz Hirsch operette, be
staat het komende seizoen 25 jaar.
In verband met dit jubileum heeft
de directie - de dames Netty Hamel
en Ruth Aurich de keuze laten val
len op de operette „Die Zirkusprin-
zessin" van Emmerich Kalman. De
première is vastgesteld op 5 septem
ber in Grand Theatre Gooiland in
Hilversum.
De tournee omvat ca. 250 voor
stellingen in 110 plaatsen. In de
maand november bespeelt het ge
zelschap met de jubileumoperette de
Kleine Komedie te Amsterdam,
De regie heeft Walter Kochner. De
hoofdroi van Mister X in „Die Zir-
kusprinzessin" wordt gezongen door
de Nederlander Leo de Beer, die in
Duitsland deze rol het afgelopen sei
zoen 315 maal achtereen heeft ge
zongen. Leo de Beer is eerste tenor
van het Berlijnse Metropol Theater
en teven3 verbonden aan de Ko
mische Oper van Felsenstein.
De bezetting van de jubileumope
rette met o.a. een balletgroep zal
het gezelschap het komende seizoen
op ruim veertig medewerkers bren
gen. Naast Leo de Beer zijn als so
listen gecontracteerd: Lizzi Schoff-
mann, Herman Valsner, Claire Glai
ry, Rudi Vogler, Grete Kieser, Karl
Frey, Antond Wink e.v.a. Voor de
choreografie is aangetrokken de Rus
sische danseres Nina Feist. De de
cors zijn ontworpen door Karei
Bruckman. Het orkest van de hoofd
stad operette staat ol.v. dirigent
John Kapper.
18.15 TOUR DE FRANCE
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.07 HOTEL FORELLENHOF
20.00 JOURNAAL
20.20 SINGING EUROPE (kleur)
21.20 GEVRAAGD (kleur)
22.35 NIEUWS UIT DE
DISCOTHEEK
22.40 TWEEDE JOURNAAL
22.45 SLUITING
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 TEKENFILMPJESFESTIVAL
(kleur)
20.00 JOURNAAL
20.20 KEEP IN TOUCH WITH THE
DUTCH
20.30 A KIND OF LOVING
22.20 TWEEDE JOURNAAL
22.25 SLUITING
16.30—17.30 REPORTAGE VAN DE
TOUR DE FRANCE
(9e etappe)
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 FILMMUSEUM VAN DE
SCHATERLACH
19.30 WERELD ZONDER
GRENZEN
19.45 OPENBAAR KUNSTBEZIT
19.55 DE WEERMAN
20.00 JOURNAAI
20.30 FILMVERSLAG
TOUR DE FRANCE
20.40 HIGH CHAPARRAL
21.30 GELADEN EN GESPOORD
Industriële documentaire
22.15 ENGLISH POETRY AND
MUSIC
22.40 JOURNAAL
16.30—17.30 REPORTAGES VAN
DE TOUR DE FRANCE
18.40 NIEUWS
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 REPORTAGES VAN DE
TOUR DE FRANCE
20.40 WALLONIË 69
21.25 CHAPEAU MELON ET
BOTTES DE CUIR
22.15 TOLSTOI (2)
22.45 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 REPORT MÜNCHEN
Filmreportajge
21.00 ALLES ODER NICHTS
21.45 TELEVISIE-DISCUSSIE UIT
MÜNCHEN
22.30 JOURNAAL
22.50 TOUR DE FRANCE
23.00 BIENALE 1969 - NEUREN-
BERG
23.45 JOURNAAL
17.30 NIEUWS
17.35 UNSERE KLEINE SHOW
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 AUF DEM JAHRMARKT
Die zweite Maus war kriminell
19.10 KöNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT
Aufruhr, spel van Georg
Lohmeier
19.45 HEUTE
20,15 GESUNDHEITSMAGAZIN
PRAXIS
Aansluitend: NIEUWS
21.00 LIEBEN KANN MAN NUR
ZU ZWEIT
22.45 NIEUWS
Maandag 7 juli
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: Gevar.
progr. (12.21 Voor boer en tuind;
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.;
12.30 Nws.; 12.41 Actualit.). 14.05
Lichte grammofoonmuziek. 14.40
Stereo: Piamorec.: klassieke muz.
15.00 Geref. middagdiemst. 15.30
Zoeklicht op Ned.: inform, over
Noord Brab., afgewisseld met muz.
(16.00-1602 Nws.). Overheidsvoorlich
ting: 17.20 Toeristische aspekten van
Suriname. Spreker: T. Petzoldt:
NCRV: 17.30 Voordr. 17.45 Stereo:
Licht Zuid-Amerik. ensemble (gr).
18.00 Stereo: Meisjeskoor met or-
kestbegeleid. (gr.). 18.19 Stereo: lich
te Grammofoonmuz. 18.30 Nws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 Literama: radio-
kroniek over boeken, schrijvers en
toneel. 19.15 Stereo: Amsterdams Vo
caal kwartet met piano: mod. liede
ren 19.30 Stereo: Muz. in de avond:
licht gevar. platenprogr. NOS: 20.00
Stereo: Holland Fest. 1969: Residen
tieorkest, Madrigaalkoor uit Boeka
rest en solisten: klassieke en mod.
muz. (Vooraf, in de pauze en na
afloop Festivalnieuws en inform.).
NCRV: 22.30 Nws. 22.40 Meded.
22.45 Avondoverdenking. 22.55 Ste
reo: Lichte grammofoonmuz. 23.15
Mozart, schrijver van muz. en brie
ven, muzikaal klankbeeld. 23.55-2400
Nws.
HILVERSUM II 298 M
VPRO: 12.00 Agent 000: lichte
13.00 Nws. 13.11 Inform: ontwen
grammofoonmuz. en interviews.
13.00 Nws. 13.11 Inform: ontwikke
lingswerk. 13.20 Pro memorie. 13.25
Kerkorgelconc.: klassieke muz; Cel
lo en gamba: klassieke muz. 14.25
Metropole orkest en solist. 14.45
Gevar. progr. NOS: 15.00 Stereo:
Licht orkest (gr.). AVRO: 15.30 Ste
reo: Pianorecital: mod. muz. 16.00
Nws. 16.02 Parijs in Emmeloord:
Volksmuziekgr. uit West-Indië. 16.30
voor de jeugd. 17.30 Brab. Journaal.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 radio
journaal. 18.25 Ik verbind u door
praatje. 18.30 Stereo: A la carte:
tafelmuz. 19.30 Nws. 19.35 RVU:
Muzikaal Spectrum Spreker: Klaas
A. Posthuma. NOS: 20.05 Kop dicht
houden of een andere baas zoeken,
discussie. 20.20 Orde van Vrijmetse
laren: Lezing. 20.30 Spreekt u
AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS:
22.55 De ronde van Frankrijk: nabe
schouwing. 23.02 Stereo: Singing Eu
rope 1969: songfestival te Scheve
ningen. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of
los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 De ronde
van Frankrijk. 13.08 Actualiteiten.
13.13 TNT: muz. vam één tot twee.
14.00 Nws. 14.03 De ronde van Fran-
rijk 14.08 Pop-In: licht platenprogr.
15.00 Nws. 15.03 De ronde van Frank-
rijk. 15.08 Holster: pop- en country-
muz. 16.00 Nws. (tussen 16.80 en
17.00 onderbreking voor de ronde
van Frankrijk). 16.03 Ronde van
Frankrijk. 16.08 lORRRrrr. pop
magazine. 17.00 Nws. 17.02 Actuali
teiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik:
verzoekplatenprogr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz.
(12.08-12.15 Landb. kron. 12.40-12.48
Weerber., meded. en SOS-ber. voor
de schippers). 12.55 Buitenlands
persoverz. 13.00 Nws, weerber. en
radio-portret. Aansd.: Meded., dag-
klapper en SOS-ber. voor de schip
pers. 13.20 De Ronde van Frankrijk
en lichte muz. 14.Q0 Nws. 14.03 Sym
fonisch conc. 15.00 Nws. 15.63 Ie
Ronde van Frankrijk en lichte muz.
(vervolg). (16.00 Nws. 16.03 Beun-
her. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Ka
weerber. en meded.). 17.30 Blus
gospels en negro-spirituals. 18.61
Nws. 18.03 Popmuz. voor de sol
daten. 18.28 Paardesport-uitslagen,
18.30 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.53
Taalwenken. 18.55 Grammofoon:®:
19.00 Nws. en weerber. 19.30 Spar
se volksmuz. 20.00 Operamuz. 22.66
Nws., ber. en De Zeven Kunsten.
22.15 Gevar. muz. (23.00-23.10 Nws).
23.40-23.45 Nws. 23.45-0.30 Voorde
zeelieden.
Dinsdag 8 juli
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het
woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muz. met nws. en actualitei
ten. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde
muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Vakantie-
tips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-
9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw)
9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo:
licht ensemble (gr.). 10.00 Taal en
symbool, lezing over de bijbel. 10.15
Operafragmenten (gr). 11.00 Nws,
11.02 Stereo: Operettemuz. (gr.).
11.15 Voor de zieken. 11.55 Meded.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend-
gym. 7.20 Stereo: Lichte grammo
foonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojour
naal. 8.20 Stereo: Lichte grammo
foonmuz. (8.30-8.33 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit
gebreide reportage of herhaling
NOS-progr. 9.40 Muz. uit de Middel
eeuwen en Renaissance. AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen: populair verzoek-
progr. (11.00-11.02 Nws). 11.30 Rond
om 12: voor de vrouw. (Om 11-®
Beursber.).
HILVERSUM IH 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nws). 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke gevar.
visite. (12.00 Nws.).
NIXON gaat naar Roemenië en zijn
public-ralations-jongens sjouwen zich
te pletter om de grote baas van vol
doende informatie te voorzien om de
conversatie met Ceausescu ook bui
ten het politieke babbeluurtje gaande
te kunnen houden.
Litteratuur?
Panaït Istrati, ook al is hij van voor
de oorlog, kan gelukkig nog, dat was
een populist. Virgil Georghiu van het
Vijfentwintigste uur komt minder in
aanmerking bij deze gelegenheid- Mu
ziek?
Over Georges Enesco niets dan
goeds, verder kan er nog een traan
geplengd worden over de betreurde
Dinu Lipatti en met enthousiasme
uitgehaald over Lola Bobesco. Dan
hebben we het zo ongeveer wel ge
had.
We geloven niet dat Nixon's p.r.
boys het bestaan van de filosoof Cio-
ran zullen ontdekken. Net als elk an
dere Roemeen van betekenis woont
hij al jaren in Parijs en schrijft hij
in het Frans. Zijn uitspraken zouden
best van pas komen, bij zo'n harte
lijke diplomatieke ontmoeting. Hier
zijn er een paar:
„Wie uit naam van anderen spreekt
is een bedrieger. Politici, hervormers
en allen die zich op een collectiviteit
beroepen zijn oplichters. Alleen ar
tiesten liegen niet, die vinden steeds
zichzelf uit". Of: „De tragische pa
radox van de vrijheid is dat ze mo
gelijk wordt gemaakt door middelma-
tigen die niet in staat zijn haar te
waarborgen". Bij een praatje over
de ruimtevaart kan deze van pas ko
men: „De Schepping was de eerste
sabotage-daad". En bij de obligate
kranslegging: „Elke held is een we
zen zonder talent".
Men ziet het: de 57-jarige Cioran,
zoon van een orthodox priester
dat kan, in Roemenië loopt een
mooie kans bij de filosofen van het
nihilisme te worden ingedeeld. Toch
niet terecht, gezien zijn woord: „Wij
leven in een hel, waarin elk ogenblik
een wonder is"
Het valt te betwijfelen of Nixon
en Ceausescu ooit tot zo'n gezamen
lijk communique zullen komen.O
HET Hollandse volkje, dat zichzelf
zo graag „jongens van Jan de Wit"
of „mannen van stavast" noemt,
heeft buiten de gTenzen niet zo'n ge
weldige naam. Tenslotte wordt op
sommige Vlaamse (dorps)scholen
niet voor niets eindeloos het liedje
„Oldander, bollander, kaeskop" ge
zongen. Vooral hebben wij faam
verworven als handelaars. En er
wordt weinig nagelaten om die faam
te preciseren tot kruideniers, hande
laars in grutten
Het sterkste staaltje van de laat
ste tijd leverde de Bergen op Zoom-
se Winkeliersvereniging. Die heeft
D'66 officieel verboden deel te ne
men aan de Braderie. D'66 wilde er
voor alle politieke groeperingen van
de stad een „politieke markt'' hou
den. Met kraampjes en standwer
kers en zo. Aardige grap, die alleen
tot doel had, de „hogere poëtiek"
(dia merkwaardig genoeg veelvuldig
achter de schermen lijkt te moeten
worden uitgedokterd) in het daglicht
te halen.
„Nee", zeiden de Bergse kruide
niers, „geen politieke polonaise aan
ons lijf". D'66 laat het daar natuur
lijk niet bij. Ze moest al die midden
standers maar een cadeautje sturen:
krenten. Krenten voor regenten.
DAVID Frost, de „bright young
mam" van de Engelse TV, werkt
ongeveer 20 uur per dag en hoopt
dat vol te houden tot zijn 32ste jaar,
wanneer hij met pensioen gaat. Hij
heeft telefoon aan boord van zijn
gouden Mercedes en kleurentelevi
sie in alle kamers (inclusief de bad
kamer) van zijn kapitale villa. Hij
verzorgd per week drie televisie
programma's waarover iedereen
spreekt, wordt door de conservatie
ve Brit als een nationaal gevaar be
schouwd en barst van de ideeën.
Frost, hier bekend van de TV-
show, „Frost on Sunday", heeft in
middels samen met Anthony Jay
een boekje geschreven over de En
gelsen (Uitgave Thorboeken). Het
is een speels boekje geworden met
talloze pittige uitspraken. Satiris-
tem zijn in Engeland altijd welkom
geweest in tijden van moeilijkheden.
En moeilijkheden heeft good old En
geland op dit moment meer dan
Frost kan psommen. Deze week,
te beginnen vandaag, zullen wij in
deze rubriek enkele pittige uitspra
ken van Frost opnemen.
Warmbloedigheid, zegt Frost,
schijnt de frigiditeit van de Engel
sen bij lange na niet volledig te heb
ben verdrongen. Hij geeft dit voor
beeld: „Het is voor een jeugdige
Engelsman geen ongewone ervaring
om in heit halfduister met zijn meis
je op een divan te zitten terwijl zij
hem vertelt dat ze in een winkel een
geweldig geraffineerd minirokje
heeft gezien met hoge splitjes op
het einde gewoon, en waar je e®
wit, strak doorzichtig truitje M
draagt met een gat in het midi®
en een heel diep uitgesneden hals.
en een paar super-v»„„,.
een wuft kanten onderrokje met zij
den op-art voering.
trigeerd probeert hij haar te kussen
En krijgt een klap in zijn gezicht
De hele situatie van de sexy jougo
in Engeland is in de gretige verbeel
ding van een afgunstige oudere Èe L
neratie enorm opgeblazen. In elk jjej
val heeft niemand ooit beweerd c°
de Engelsen het helemaal zont
sex stellen; het was hun vernwl®
om vlot te flirten, hun onbehag® I
ten overstaan van tederheid, waar'
door zij zich van andere naties
derscheidden.
RedactieJosé Toirkens
BijdragenJoop Bartman
Hans Lutz
Anton Theunisse»
(Van onze
THONON-LES-BAINS Na
mans (die van zichzelf zegt: „I
ronde gekomen. Door allerlei o<
uitslagen maken"), dat zijn mar
in het sjieke Grandhotel van he
hebben de leiders van Faema
bedragen voor hem geboden. V
Wagtmans een serie niet onbek
„want", zei Merckx, „ofschoon
eigen kans wil bewaren, heeft h:
krachtsinspanning gesteund. Dat
dus, na negen dagen Tour, bij.
Wat die verleidelijk aanbiedini
mans' ploegleider Ton Vissers he
beslist kenbaar gemaakt dat ze 1
tract van Rini Wagtmans loopt
maar we hebben nog een jaar oj
zelf: „Als het er op aar» komt, l
er goed naar mijn zin, dus waarc
uit verhalen van bijvoorbeeld Ke
landse firma zo is, dat je je niet
landse ploeg. Voorwaarde is natu
betaalt als anderen willen doen.
om de poen. Voor de Tour heb i
Men weet dus wat ik wil".
Behalve het vooruitzicht van
voor het volgende jaar, leeft Rir
na de Tour geld kan verdienen
machtigste man bij de organisato
flat ik niet verstandig deed door f
d'Alsace gingen.
Maar het was het beste dat ik k(
Eddy mij, Altig, De Vlaeminck e
genoeg, dat zag ik. Waarom zou il
naam opgebouwd en Eddy spree
publiciteit. Die heb je als jonge rer
Op het tafeltje naast zijn bed
Sf.-Wïllebrord en wijde omgeving
maar Rini Wagtmans vindt de bri
natuurlijk goed en ik waardeer da
wat overdreven. De Tour duurt
weten we allemaal. Uit de klein
ze hoeven mij niks wijs te make
de komende etappes overigens
fris".
Een niet onbelangrijk aandeel
eetlust van Rini Wagtmans die v
toch wel even aan moet wennen
een maaltijd meer dan zijn ploe
nodige hilariteit geleid.
Meteen na de koers trekt Wagl
groot mes in een reusachtige boe
bouillon en neemt tot slot een poi
zijn tweede menu, soep, groente:
toe, „begin ik met een ontbijt van
weer acht sneden brood met vee)
eten. Hier in Frankrijk krijg j"e v
minimaal. Dus moet ik met mijn
Middelburg is er voor d
current SC Enschede en
Zeeuwburg is er °Pnieuw in gesl.
euwse spelers nn do
spelers op de schouders