Levensverzekeringssector
zoekt naar nieuwe wegen
Omzet van 140 miljoen
in lederwarenindustrie
TOEKOMST
FRANSE
CONCORDE
IN GEVAAR
Markten en veilingen
amsterdamse
effectenbeurs
GROEIENDE MACHTSPOSITIE OP KAPITAALMARKT
De ledermarkt
Herstel van staatsfondsen
V ervoersbonden
vragen 1 pet
duurtetoeslag
Scheepsberichten
I PRINS DER NEDERLANDEN 2
v Ontaóelgada n Southampton
I STAD DEN IIAAG 2 te Nantes
f STRAAT FREMANTLE 3 te Kaap
stad1
I DIADEMA 1 te Pulaubukom
I KAAP HOORN 1 540 ono v Belem
I n Curasao
PHILIPS
Winst uitkering
Samenwerking
mUM-MRDT'S
Waterstanden
ACHILLES 3 te Callao
ANCOSPRAY 3 te La Romana
ANGOLAKUST 2 v Pto Cabello n
Barranquilla
CAMEROUNKUST 3 te Milwaukee
■CERES 2 v San Antonio n Anto-
fagasta
'DINTELDIJK 2 v Los Angeles n
Balboa
ITTERSUM 2 te Charleston
KRYPTOS 2 v Point Fortin n Curaqao
MUNTTOREN 2 v Antofagasta n
Guayaquil
NEDER EIjBE 3 te Los Angeles
NIEUW AMSTERDAM 3 v South
ampton n Cobh
PENDRECHT 3 te St. Thomas
ROTTERDAM 2 v St. Maarten n
Fort de France
SOLON 3 te Port of Spain
STRAAT SINGAPORE 3 te Lyttelton
VITREA 3 v Curasao n Pto Miranda
BALONG 2 v Amsterdam n Ant
werpen
BARENDRECHT 2 v Bahrein n Naha
CALAMARES 2 v Cristobal n New
Orleans
HERCULES 2 v Amsterdam n Aarhus
KREBSIA 2 v Curaqao n Honolulu
LIBERIAKUST p 2 Las Palmas n
OMMENKERK 2 v Bremen n Ham
burg
PARTHENON 3 te Paramaribo
SEINE LLOYD 3 te Bilboa
SKADI 2 v Wilmington n Port Royal
i STRAAT AUCKLAND 3 te Lourengo
Marques
i ALGOL 3 te Lagos
AMSTELLAND 2 te Hamburg
AMSTELSLUIS 3 te Lagos
ANDIJK 2 te Dar es Salaam
BINTANG 2 rede Vera Cruz
EEMHAVEN 2 v Santos n Buenos
Aires
GULF ITALIAN p 2 Singapore n
Mena al Ahmadi
NIJKERK 2 v Rotterdam n Hamburg
OLDEKERK 2 v Douala n Takoradi
I ORANJE NASSAU 2 v Funchal n
I Georgetown
TAMARA 2 te Brighton
UTRECHT 2 te Khorramshar
WISSEKERK 2 v Rotterdam n Ant
werpen
ADONIS 3 v Hamburg n Rotterdam
BALONG 3 te Antwerpen
CAMPHUYS 3 rede Abudhabi
DILOMA 3 v Menaal Ahmadi n Sin
gapore
GULF SWEDE 2 v Bantrybay n Gulf-
haven
ISIS 3 te Antwerpen
KALYDON 2 v Anchorage n Seattle
KERMIA 3 v Saigon n Singapore
POELDIJK 2 v Hamburg n Antwer
pen
SCHOUWEN 2 v Kaohsiung n Sin
gapore
STRAAT ALGOA 4 te Singapore
ver.
WISSEKERK 3 te Antwerpen
ALKMAAR 3 v Amsterdam n Curasao
ARCHIMEDES 3 te Rotterdam
CHARIS 3 v Amsterdam n St. Tho
mas
CONGOKUST 3 te Rotterdam
I DOMBURGH 2 te Rotterdam
I GULF HANSA 3 v Rotterdam n Ban
trybay
I HERCULES 2 v IJmuiden n Aarhus
I KORENDIJK 2 te Rotterdam
I NIJKERK 2 v Rotterdam n Bremen
I ULYSSES 3 te Rotterdam
I BASTIAAN BROERE 1 Middlesboro
verw.
I BERNARD JOHN pass 1 Dungeness
I n Benghazi
I ELIZABETH BROERE 2 te Grange
mouth
V PLANCIUS 2 v Leixoes n
I BILLITON 1 te Hongkong
I CAPILUNA 1 450 zzo v Bangkok
I n Mena
I KOUD7EKERK 2 te Port Swetten-
ham verw.
I ^RNE LLOYD 1 te Cochin
1 'e Rotterdam
I ONDINA 1 120 zk v Finisterre n Le
Havre
I ADRASTUS pass 3 Dover nr
Bremen
ATLANTIC STAR 3 vn Gothenburg
nr Bremerhaven
I ATTIS 3 te Alexandrië
I Djajapura verw
I „JLEJTON 4 te Shanghai verw
I BOVENKERK 3 vn Mombasa; 4 le
I Tanga verw
I DORESTAD 3 vn Hamburg nr
Teesport
I ESSO DEN HAAG S te Le Havre
I KARIMATA 3 te Labuan
I KATSEDIJK 3 te Warri
I KEIZERSWAARD 3 te Eastham
I KOPIONELLA 3 vn Singapore nr
I Port Darwin
I LIMBURG 3 vn Singapore nr
Manilla
I MUSI LLOYD 3 te Port
Swettenham
NEDER WESER 3 rede Kaapstad
I ONDINA 3 te Le Havre
I OVERIJSEL 3 te Antwerpen
I RRILIDORA 3 vn Bonny nr Trieste
PHILIPPIA 4 te Tobruk verw
SERVAASKERK 3 vn Yokohama nr
Hongkong
SIMONSKERK 3 vn Lorenso
Marques; 3 te Durban
SKADI 3 te Port Royal
STEENKERK 2 vn Bangkok nr
Pusan
(Van onze financieel-economische medewerker)
TILBURG - In de sector van de levensverzekerings
bedrijven doen zich steeds meer fusies en andere vormen
van samenwerkingen voor. Deze concentratietendens die
buiten Nederland waarneembaar is, leidt, er toe dat de
machtspositie van de institutionele belegger op de kapi
taalmarkt toeneemt. Tezamen met de toenemende con
centratie in de bankwereld kunnen deze verschuivingen
tot grote veranderingen op de kapiaalmarkt leiden.
Immers de institutionele beleggers waartoe voorts nog de pen
sioenfondsen behoren houden zich bezig met kredietverschaffing
op korte, middellange en lange termijn. De levensverzekeringsbedrij
ven zijn voornamelijk geïnteresseerd in de financiering van bouw
projecten en verschaffen onderhandse leningen aan kapitaalbehoef-
tigen.
Het levensverzekeringsbedrijf
over de gehele wereld zal in 1970
een verzekerd bedrag van 8.000
miljard gulden noteren. De groei
van dit kapitaal neemt nog steeds
toe.
Toch is er bij het publiek een ver
andering gaande ten aanzien van de
vorm waarin wordt gespaard. Spa
ren door middel van levensverzeke
ringen (risicoverzekeringen en lijf
renten) zal iin de toekomst meer
worden gevormd uit verzekeringen
gebaseerd op aandelen.
Het levensverzekeringsbedrijf
als traditionele spaarinstelling heeft
in Nederland in de laatste tien ja
ren veel aan belangstelling verloren.
Een van de voornaamste oorzaken
hiervan was de voortschrijdende in
flatie die het voor de spaarder
steeds minder aantrekkelijk maakt
te sparen in de vorm van premies
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
batterijen
die
móéten
we!
goed
zijn!
voor een levensverzekering. Het te
zijner tijd uit te keren bedrag is
sterk aan waarde ingeboet tengevol
ge van de geldontwaarding van ge
middeld vier procent per jaar. De
geldontwaarding tast ook de gewone
vorm van sparen aan. Immers de
rente die de spaarder ontvangt
weegt nauwelijks op tegen de infla
tie. Vandaar dat de banken voor
termijndeposito's hogere rentever
goeding gaan geven. Deze zijn on
langs zelfs gestegen tot 7 procent
voor een tweejaars deposito.
De hoge rentestand is de tweede
oorzaak geweest dat de levensverze
kering als spaarvorm aan populari
teit heeft ingeboet. De Britse levens
verzekeringsbedrijven hebben hierop
iets gevonden. Als de rentevoet be
langrijk hoger blijft dan de rente
die in de tarieven is gecalculeerd,
wordt een deel van de overrente die
door de maatschappij wordt ge
maakt uitgekeerd aan de polishou
ders in de vorm van een winstuit
kering.
Voorts hebben de Britten steeds
minder belegd in objecten met een
vaste rente, zoals hypotheken en de
belegging in aandelen sterk uitge
breid. Naast hypotheken zijn obliga
ties geliefkoosde 'bfeleggihgsöbjecten
voor institutionele'("BëTê|gers. Met
de kapitalen die vrij Itorhen uit de
nieuwe vorm van beleggingen kun
nen de maatschappijen de verzeker
de bedragen die aan de polishouders
worden uitgekeerd verhogen.
Het Nederlandse levensverzekè-
ringsbedrijf heeft tot voor kort nau
welijks gereageerd op de inflatiespi
raal en op de toenemende rente.
Sinds enige tijd hebben zij zich ge
richt op de belegging in aandelen.]
Men verwacht dat deze nieuwe j
methoden van vermogensvorming in
belangstelling zullen toenemen. Dit
kan betekenen dat het merendeel
van de polissen binnenkort geba
seerd zal zijn op een aandelenplan.
Het een en ander ka,n tot gevolg
hebben dat het levensverzekerings
bedrijf in ons land zich afwendt van
de traditionele beleggingsvormen zo
als obligaties, pandbrieven, enz.
Vooral de bouwondernemingen die
hun projecten grotendeels gefinan
cierd zien door institutionele beleg
gers zullen tengevolge van deze ont
wikkelingen in moeilijkheden kunnen
komen. Daarentegen zal door de
grotere belangstelling voor aande
len van goed renderende bedrijven
het effectenbezit worden gepopulari
seerd hetgeen deze bedrijven mede
ten goede komt.
In het levensverzekeringsbedrijf
verwacht men een groter wordende
samenwerking. Deze samenwerking
zal niet beperkt blijven tot levens
verzekeringsbedrijven onderling
doch zal zich uitstrekken tot ande
re financiële instellingen zoals de
handelsbanken. Reeds nu bespeuren
we deze samenwerking bij de aan-
delenplannen waarbij banken en le
vensverzekeringsbedrijf hand in
hand gaan.
De samenwerking met andere in
stellingen kan er toe leiden dat de
kosten van het levensverzekerings
bedrijf worden verlaagd. Dit bete
kent op zijn beurt dat het levens
verzekeringsbedrijf als spaarinstel
ling weer aantrekkelijk wordt.
AMSTERDAM Uit het jaarverslag van het bedrijfschap voor de
lederwarenindustrie blijkt dat de invoer van lederwaren in 1968 sterk
is gestegen. De waarde van de invoer bedroeg in het verslagjaar
bijna 57 miljoen, ruim tweemaal zoveel als de uitvoer ter waarde
van 27 miljoen.
De gemiddelde bedrijfsgrootte in
deze branche is klein. Van de 385
bedrijven hadden ruim 200 een be
zetting van minder dan vijf man,
terwijl slechts 14 bedrijven over
meer dan 50 man personeel beschik
ken. De branche is sterk arbeidsin
tensief. Met in totaal 7.000 man werd
een omzet van circa 140 miljoen ge
realiseerd. Lonen en sociale lasten
maakten 31 procent van de kostprijs
uit.
De werkhandschoenen-industrie is
binnen het geheel in een zeer moei
lijke situatie geplaatst, door het ge
lijktijdig optreden in 1967 van een
lichte recessie in de metaal- en
bouwnijverheid, de sluiting van
steenkolenmijnen en een forse stij
ging van goedkope importen. De
noodzakelijke omschakeling verliep
niet zonder schokken, maar in de
eerste helft van 1969 kon worden
vastgesteld dat de situatie geconsoli
deerd is.
De afzet van tassen en reisartike
len is in het verslagjaar gunstig ver
lopen, waarbij het jaar met een goe
de orderportefeuille werd afgesloten.
De lederwarenindustrie is vooral
geconcentreerd rond de oude centra
van de looierijen in de Langstraat, in
Z.O.-Gelderland en in, het mode- en
handelscentrum van Amsterdam.
(ADVERTENTIE)
HOOFDPIJN POEDERS
DE VOLKSWAGENFABRIEKEN zul
len -ook in de toekomst een actieve
rol sfiërèff bïj"T£Btfes in de automobiel
industrie. Dat heeft algemeen direc
teur dr. Kiirt Lotz gisteren in de jaar
vergadering gezegd.
(Van onze medewerker)
WAALWIJK Het is in de branche
te merken dat dc vakantie nadert.
De activiteit is in de lederhandel
nog groot daar men probeert zo veel
mogelijk opdrachten voor de vakan
tie af te werken. Niet alle firma's
hebben tijdens de vakantie een kern
van personeel voorhanden om de
meest dringende zaken af te hande
len. De lederverwerkende industrie-
en hebben veelal geruime tijd voor
zichtig ingekocht bijgevolg dat de
voorraden vrij beperkt zijn.
Dit is een gunstig teken voor de
handel en looierijen, daar verwacht
mag worden dat do produktie voor
lopig op het huidige niveau kan
doorgaan misschien nog kan worden
uitgebreid. De lederverwerkende in
dustrie plaatst thans behoorlijk or
ders. Soms wordt een korte lever
tijd verlangd wat wel eens moeilijk
heden oplevert voor looiers en af-
werkers.
BERGEN OP ZOOM Aardbeien
natuur 50 ton consumptie I 154172,
II 100—135, ind. Senga 148, div. 139
141, frambozen 198, r. bessen 52,
tomaten A 600630, B 650, C 580, CC
460.
GOES, 3 juli Groene kruisbes
sen I 60, II 38; Rode bessen (5 kg
per krat) IIX 58-67, II 50-52: Rode
bessen 2 kg per krat) I 70-84, II 56-69
Frambozen IX 263, I 227-235, II 221.
Aardbeien zonder dop Senga Senga
na I en II 150. Red Gauntlet I e»i II
138-139; Regina 1 en II 138. Diverse
rassen I en II 141. Aardbeien met dop
(2 kg per krat) Regina II 135-161.
Aardbeien per doos: Red Gauntlet I
36-53, II 24-38; Regina I 35; Gorella
II 29-35. Diversen Rode bessen per
doos I 24-27, II 15-25. Frambozen I
51. Early Rivers I 223-238, II 141-170.
Br, Bruine II 148-210. Markiezen II
205-218. Veilinguren: Zacht fruit:
maandag, woensdag en vrijdag om
11.30 uur; dinsdag en donderdag om
13.00 uur. Groenten: maandag woens
dag en vrijdag' vóór 13.00 uur. Aan-
AMSTERDAM (ANP) Het meest opmerkelijke feit van Beursplein 5
was gisteren het krachtige koersherstel voor de staatsfondsen. De stukken
rolden in deze sector weliswaar niet over elkaar heen, men stond ook niet
te dringen, maar de vraag was overheersend.
De internationale waarden gaven geen veranderingen van enige betekenis
te zien. In deze sector was dp handel zeer kalm. De koersen schommelden
rond het voorgaande slotniveau. AKU was prijshoudend op 118.40, Hoog
ovens iets gemakkelijker op 103.20, Philips kon zich iets verbeteren tot 65.20.
Unilever zakte in tot 111.10 na een opening van 111.60 (111.80). Unilever
gaat het gehele kapitaal van het Italiaanse bedrijf Stabilital S.P.A. met 60
werknemers verwerven. Dit betekent voor Unilever een verdere uitbreiding
op pbSBUsch .gebied. JKqn. Olie ging 40 cent omhoog tot 180. De winst van
de Duitse Shell is over 1968 ruim verdubbeld tut. dm 64,6. mat. .Het-divkie
kan hierdoor worden gebracht van -21/2 procéfft 'óp lT~procent.
Unilever moest later terrein prijsgeven tot 110.80. AKU verliet de markt
op 118.30, Hoogovens 103.50, Philips 65.30 en Kon. Olie oj) ca. 180.
2/7 3/7
Actieve obligaties
Staatsleningen
Ned.
1966-1 7%
95%
9&H
Ned,
1966-2 7%
95*
95%
Ned.
1U6W-7
IOOA
100%
Ned.
1968-6%%
89%*
98%
Ned.
'68 2-6%%
89%
89%
Ned.
1968-3
89%
89%
Ned.
1988-4
89%
89%
Ned.
1966-914%
89A
89%
Ned.
1967-634%
87%
87%
Ned.
1967-6
84%
85%
Ned.
196S-1
86^
86 %b
Ned.
'65 2-5%
85 H
86%
Ned.
1964-514
83%
84%
Ned.
'84 2-5%
83%
83%
Ned.
1964-5
80% 5
80%
Ned.
1956-4%
83A
83%
Ned.
1959-4%
80
80%
Ned.
'60 1-4%
82%
82%
Ned.
'60 2-4%
78A
78%
Ned.
1983-4%
79%
77%
Ned.
1964-4%
74%
94%
Ned.
1959-4J4
73%
81%
Ned.
1960-4(4
77%
77^
Ned.
1961-4*4
94%
77
Ned.
'63 1-454
81%
76%
Ned.
'63 2-454
77%
76%
Ned.
1981-4
7 6Ü
79%
Ned.
1962-4
76%
75
Ned.
1953-3%%
76iV
73%
Ned.
Staff '47-3%
68
68 %x
Ned.
1951-3%
89
89%
Ned.
1953 1 2-3%
81
81%
Ned.
1956-3%
77%
77%
Ned.
1948-3J4
68%
68%
Ned.
1950 1 2-354
69&
69%
Ned.
1954 1 2-354
70%
70%
Ned.
1955 1-3K
70%
70%
Ned.
1955 2-3^4
78%
78%
Ned. grootb.obl. 3
Ned
1937-3
82%
82%
Ned. Gr.b. 1946-8
80%
80&
Ned. Doll. 1947-8
85
84%
Indië 37 a
90%
90%
Bank- en kredietwezen
B Ned. Gem. '57 ts 90% 91%
ld. 30 J '58/"59 4% 78% 79%
ld. 25 '59/1-3 4% 82% 82%
ld. 25 J '60/3-5 4% 80% 80%
Actieve aandelen
Handel, Industrie Petr.(-oleam)
A'dam Rubber 54% 54%
HVA Miien ver 74 74
AKU 118.40 118.305
Del? ftHJ t.eert. 62.10 62.40
Henek. bel en beb 172.70 172
Hemeken» Bier 173 172.20
Hoogov bj-.v.a. 103.70 103.30
Kon Zout/Org. 155.30 155.10
Philips Gem. Bez 655 65.20
Unilever c.v.a 111.60 111
Dortsche Ptr. 97- 970%
Dortsche Ptr. 7% 964 968
Kon. Petr. 179.40 1805
Scheepvaart en Luchtvaart
HAL
Ja va-China Pafck
KLM t.eert.
KNSM h.b
Stv. MO Ned.
v. Ommeren va
Rotterd Uoyd
Scheepv.-Unle
95* 95s4
136% 136%
202 209
110% 110%
108%* 10!
215% 217%
128 127
120% 120%
Handel, industrie en diversen
A. Beytï wj>. Zi
AKU f 1000 84% 85b
Blauwhoed 66 794 94%
Blauwh '67 6% 85% 85%
Blauwhoed 5% 84% 84%
Blauwhoed 4% 82% 84%
Blijdenst.-W. '63 5 77%x 77%x
Bredero v.g. '95 6 82b 83
Rred vb '«6 7% 95 95%
2/7
3/7
Bred. v.b. 5
88
Brit. Petr. '66 7J4
97b
97%
Brit. Petr. '65 6
88%
88%
Bijenkorf beh. 6
96%
Co-op Ned. agb 7
104
104
Co-op Ned r.sp.
158
Co. m.ctr. '66 7Va
98%
98%x
Co. m.ctr. '67 6%
90x
90x
Hoogovens '66 6%
89
89%
K. Zout/K '65 6
89%
89%
MN, Bak '46 3%
92b
92b
N. Gr.bez, '56 5
N. Gasunie '66 754
96
97
N. Gasunie '66 6%
90
90%
Ned. Gasunie 5%
88%
88%
Nyma 4
58
58%
Overz. Gaa 5%
94 %b
95b
Phtlpis dir. '514
78%
Philips dir. '48 3%
92%
92%
Pegem 1-2 '57 6
89%
89%
Pegem '58 5%
84%
84%
Pegem '58 5
83%
83%
Pegera 1-3 52 4%
94b
94b
Pegus 1-2 '57 6
88%
98%
Rott.-Rjjn 554
92%
92
ftotC-Kljn 4%
82 y4
82%
Schiphol 6
83
83%
Scholten-H '65 5Va
86%
86%
Scholten-H 554
93b
93%
Scholten-H 4%
93%
94
Scholten-H 4%
93
93
Scholten H 63 4%
84%
84%
Unilever
86%
86
Ver. Glas 5
83 y*
83%
Ver. ML '58 5
88%
88%
Ver. M.f. '62 5
84%
83
Werkspoor 3%
Lnchtv., spoorw. prem.-ohl
KLM '68 7
92%
93%
KLM 15-Jarig 5
92
92^
KLM 20-Jarig 43/4
87%
87%
Idem '62 454
95%
95%
Ned. S. '57-1-2 43/4
85%
85%
Alkmaar '56 2%
63
A'dam '33 3
129%
132
id. pr.-obl. '312%
65%
65%
i<3.
ld. '56-2 2%
kd. '56-3 2%
td. '59 2Va
Breda *54 2%
Dordrechi '56 2Va
Eindhoven 54 2%
Enschede 54 2%
s-Gravh 52.] 2%
ld.
R'daro
ld.
ld
'52-2 2%
'52-1 2%
52-2 2%
'57 2%
63%
80%
79%
63%
67%
61%
63
62%
71%
73%
68
72%
73%
70%
94A
72%
73
Ned. RK 67 2%
Utrecht '52 2%
Z-Hollanp '57 2%
Z .-Holland '59 2%
Converteerbare obligaties
ABN 6%
AKU 4%
Berh. papx 4%
Berkel patent S
Gelder Zn., v. 4%
Gras* fcjnL 5%
Eiatéma S%
Hoek'e m./z 5%
hoogovens
lndoheem
Lndola
Inventum
KoudSJs 4% 82%
K.Z./Organon 95%
M.N. Bak, '66 6J4 91%
136%
92%
91%
85%
81
105
92%
5%-5 78%
80
79%
64
69
63«
65%
73
72&
96
72%
71%
136%
90%
85%
83
105%
93
78%
78x
83
97%
91%
Meteoor bet. 5%
v. Ommeren 9%
Pont Houth 5%
Rijn-Schelde 7%
Stokvis en Zn 4%
Th.-Dr.-Ver. 4%
Tilburg water 5%
Ver. Mach. F 6%
Vette wink el
Vihamij 6
Wyers
Achtergestelde obligaties
KLM 5% 99
Niet-actieve aandelen
Banken
2/7 3/7
104% 104
113 113%
91
81%
94%
85%
91%
106
92
81%
92
108
83
85%
Alg. Bank Ned.
279.80
269.50
AMEV N.R.-cert
186
184
Amfasgroep
114
111
AMRO-bank
57.50
57
Cultuurbank
82%
80%
Delta verz. eert
397%
680
402
Eerste N.V.M.
689
G-ron. Ind- Cr.b
137
Kaeassociatle
121
121
Nat. Ned. cert.
1010
1012
Ned. Crediet B.
171%
173
Ned. Lloyd
159
159.80
Ned. Midd.st. B,
108
110
Slavenburg's B
208
208%
Ver. Ntllmy.
136
137.90
Handel, Industrie- en diversen
Alb tieUn
Alg Kmij. Onx, G
A'dam Droog. Mij
A'dam Rijtuig Mij
ANIEM nat. bez
Bal] Nedam Gr
Beer* en Zn
Begem ann
Bensdorp Intern
Bergh-Jurg. 250
Bergh-Jurg 5V»%
Bergoss
BerkeJ's Patent
BUjdenst, WU1.
Sols. Lucas
Sorsuratt Wehry
Braat Bouwstof?
Bredero vastgoed
Bredero Ver.bedr
Bührmann Tetter
Bijenkorf beheer
Calvé
Calve cum. pret
Carps Gareniabr.
Centr, Suiker Mft
Cindy Key K
Crane Nederland
Cur. Handel M|J
Oaalderop
Dagra
Desa tapijtenfabj
Dikker» en Co.
DK.U.
Duyvls Jzn.
Edy emaille
Emba
Enkea
Erda) Mij,
Figee machJabr.
Fokker
Ford
Gazelle rtjw.fabr
Gelder-Papier
Gelderl. Tleient
Gero fabr. Cert.
Geveke en Co.
Gist en Brocades
188.10
189 50
116 b
116
75
74%
124%
124
71
70%
90.30
230
220
115
116
150
150
176 b
176
67%
67 X
520
160
160
64 V4
65
190
187.50
145
146%
265
186
469
469%
555
555
554
740
737%
129
86%
88%
402
108.50
110
78%
78%
130
130%
52
52
147
147
148.90
147.90
96
98
441
436
68%
68
139%
139%
155
158
735
735
187 b-
509
510
134
134
140 Vi
141%
92
91 x
97.50
96.80
106
105
Grasso mach.fabr
Grinten, v.d.
Gruyter en Zn 5%
Hagemeijer en Co
Halberg mJabr
Hatéma N.V.
v. Hattum Bl.v
Hero-cons.
Hoek's machJabi
Holl. Kattenburg
HoU. Beton Mij.
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch sch
Hooinjeyer en Zn
Indoia
I.H.C. Holland
Industriële my.
Ing. Bur. Bouwn
Internatlo
Int, gew. betonb
Inventum
Jongenee) houth
Kerao
Kempen Begeer
Key houthandel
Kiene Suikerw.
Kluwer
Kon. fabr. vü Alex
Kon Paplerfabr
K.N. Tex Unie
Korenschoof
Koudys voed.
Rrasnapolaky
Kon. Ver Tapyi
Kwatta choc.
Leidse Wolsp.
Lmdelevea
Lips en Gispen
Lijm en gelatine
Macintosh
Mee) Ned, Bakk
Mees bouwmat B
Meteoor Beton
Mosa
Mulder's fabr.
Mulder-Vogem
Muller en Co.
Muller en Co6%
Mijnbouw werk
Naarden ChrJabi
Nedap
Ned Dagbi. unj«
N. exp. Pap. fabi
Ned Kabelfab*
Ned, Springstof
NeiJe wed. v.
Ne tam
Norit
Nutricia
Nijverdai Caie
Overzeese Gas
Pakh. hold eert.
Palemb Ind. Mij
Pal the
Philips gam, oea
Philips g. b. f%
Pietersen auto's
Reesink en Co.
Reineveld Mach
Riva
Rubaak ea Co.
Rijn-Schelde
Rijn-Schelde d ett
Schev expl. Mjj
Schev. expl. 1886
Schokbeton
Scholten Karton
Scholten Honig
Simon de Wit
2/7
3/7
138%
138%b
285
280
97%
96%
127.20
128
46
47
84 x
83.50
204
206
520%
521 b
59%
81
30
205
205
180
183%
210%
211
93%
94
21.10
174
171
210
205
290%
294
395
396
124%
124 x
267
232
234
106%
236
237
186
186
239
66%
66
176%
176%
53%
52%
104
104
104
104
60.50
60.30
208
101
97
205%
206
139
136
133%
133%
100%
103
480
153
160
89%
39
195
196
304
300
125
124%
344
347
115
115%
320 b
320
695
687
141%
141%
284%
113
113 x
303
301
132
135
400
400
95
94%
90
91
340
345
87
88
94
89%
67
64.30
21.40
94
146
98
230 b
116
87
89
94.50
69%
67%
64.40
21.60
94
146 b
97
234%
185
116
27.70
192 194
210 214
65 «5
259% 260
2/7
3/7
Simon's emb.tabi
91%
91%
Smit Nymegen
110
105
Stokvis Zn.
76
76
Stoomap Twenthe
78
76
Synres Chem.
130
132
62
Tabak Phil. c.v.
59
Tech, UnJo
306
308
Texoprint
225
224
Texoprlnt 6% pi
100
97%
Thom-Dr-Verbli£a
66.20
66.50
Unilever 7%
93
94
Idem 6%
79%
79%
Idem 1%
54%
54%
Utermöhien
228
226%
Varossfeau
Veenend Stm.sp,
140 b
140 b
Veneco
130
128
Ver Glashr. o.b.
144
144%
Ver. h.ond. Schev
55%
55%
Ver Mach.fabr.
103
103%
Ver NL.ultg.bedr
237
237
Ver. Touwfabr.
95
94
Vettewinkel
Vezelverw.
89
89
Vihamt)
113%
113
Vredestein
156
155
Vulcaansoord
50
49
Wereldhaven
531
534
Wveralk'a Beton
120
118%
Wessanen
81.10
82.50
Wyers Ind. A H
165
166
Zaalberg
78 x
76%
Mijnbouw en petroleum
SUiiton le rum
Billiton 2e rubr
168
170.20
Moe ara Enim
2520 b
2600 b
Id. cert. opr. i/io
4100 4100 b
Id. 1 wlnstbew.
4400
4400 b
Id. 4 wlnstbew
4400 4400 b
Scheepvaart
Oostzee
107 y*
107
Participatie-bewijzen
Alg Fondienoezlt
1240
1240
HBBbeldepl 1-2 bp
930
930
Convert© l-l bp
865
860
interbondi 1 bp
620
620
Intergas i part,
424
426
Beleggingsfondsen
A'dam.beimö 50
149.50
149
Dutch Int.
170.50
170.50
OCA beiegg my,
202.70
202.90
Nefo 00
92,50
92.80
Robee© 80
249
250
Rollnco
221.51)
222.50
Unlta» t fib
553
553
Utliico
120.20
120.20
Concentia 10 pet
328
330
Suropaf 1-3.0 pb
535
535
Buitenlandse fondsen
Union Mini ére 1
1275
1280
Dollarfondsen
Anaconda
34%
34%
Bethlehem Steei
32%
32%
General Electric
93%
94
General Motors
78%
79
Pro? and Gamble
90
91
Republic 8tee)
41%
41%
Shell Oil
64%
64%
US stee] 10 eert.
42
42%
m gedaan en bieden
X m laten
f gedaan en laten
b bieden
den dividend
(Van onze correspondent)
PARIJS Het Is niet uitgesloten
dat de Franse regering de verdere
aanmaak van de Concorde, het
nieuwe supersonische vliegtuig, zal
staken om de nieuwe begroting in
het najaar sluitend te maken en te
gelijkertijd te voldoen aan alle ver
kiezingsbeloften van Pompidou, tij
dens; de campagne voor het presi
dentschap van de republiek, volgens
welke zwaar bezuinigd zal moeten
worden op alle inproduktieve uitga
ven, waartoe in de eerste plaats
behoren die vocxr de force de frappe,
de zelfstandige atoombewapening
van Frankrijk en die voor de Con
corde.
De Concorde die in samenwerking
met Engeland tot dusver al meer
dan acht miljard nieuwe franken
heeft gekost, is alleen maar renda
bel als tenminste 250 exemplaren
worden besteld. Tot dusver zijn nog
maar 80 bestellingen binnen geko
men.
De eerste technische moeilijkheden
zijn nog maar pas voor 30 procent
achter de rug en dat percentage zal
gestegen zijn tot 70 wanneer de Con
corde voor het eerst werkelijk su
personisch gaat vliegen Tot dusver
zijn alleen nog maar vluchten ge
maakt met een normale snelheid be
neden die van het geluid. Al deze
vlhtchten zijn goed geslaagd. Men
heeft het toestel zelfs kunnen be
wonderen tegelijk met de Britse
Concorde tijdens de jongste lucht-
vaarttentoonsteliing op Le Bourget
van enkele weken geleden.
Maar dat is voor de grote lucht
vaartmaatschappijen niet voldoende,
want- er is ook nog zoiets als de
concurrentie van de nieuwe Boeing
747, die plaats biedt voor ongeveer
400 personen.
Tegen de tijd dat de Boeing ge
reed komt zal een biljet heen en te
rug Parijs-New York voer de Con
corde het dubbele bedragen van dat
voor de Boeing 747. Terwijl de tijd
winst over de oceaan niet meer
dan 3,5 uur bedi-aagl.
SEABOARD WORLD AIRLINES, die
over de Atlantische oceaan geregelde
vrachtlijndiensten uitvoert, moet haar
plan om op Schiphol een eigen vracht
gebouw te laten optrekken laten va
ren, omdat de directie van de lucht
haven het terrein voor eigen doelein
den wil gebruiken.
voertijden: maandag, woensdag en
vrijdag vóór 10.30 uur; dinsdag ep
donderdag vóór 11.00 uur.
KAPELLE, 3 juli Kruisbessen II
60. Aardbeien zonder dop voor in
dustrie: Regina I en II 138, Senga
Sengana I en II 150, Red Gauntlet 1
en II 138-139. Diverse rassen I en II
141. Frambozen in kratten per kg:
IX 263, I 227-235, II 221. Rode bessen
in 2 kg-kratten per kg: IX 82-86, I
73-77, IIX 65-67, II 58, in 5-kg-krat-
ten per kg. I 71, IIX 64, II 51-52, idem
per doos van 250 gram: extra 32-35,
I 25-32, II 19-27. Aardbeien per doos
van 250 gram: Red Gauntlet I 37-
51, II 25-36; Vola extra 54, I 39, II
34-39, Regina II 28, Senga Sengana I
35. Aardbeien per kg.: Red Gauntlet
I 153-166, II 128-155, Gorella I 156-
158, II 123, Elista I 158, II 116-121, Ta
lisman II 144. Kersen per kg; Hol
landers I 198, II 134, Vroege van
Werden II 161. Aardappelen T' 30-
33, II 27, drielingen 18-21, kriel 11-1.8
Groenten: dubb. prins&ssenbonen 207.
MIDDELBURG, 2 juli Golden
Delicious: 70-3 85; 60-70 49-54; 3 fijn
23; Jonathan: 70 70; 60-70 36-52; 2D
34; 3 grof 26-58; 3 fijn 26; Tomaten 1:
A 678-768; B 660-756; C 516-786; CC
400-444; Tomaten 2: A 400-744; B
464-642; C 400-522; CC 400; Rode
bessen per doos 30-41: Perziken per
stuk 10-49; per kg 83-97; Pruimen
per doos 65-69; Frambozen per doos
44-50; Meloenen 126-211; Aardbeien
per doos 1: Talisman 48; Red Caunt-
let 44-50; Vola 43-49; Cambridge Vi
gour 47; Aardbeien per doos 2: Senga
Sengana 30-32; Talisman 34-43; Re
gina 24-36; Red Cauntlet 36-43; Vola
32; Elista 36-39; Cambridge Vigour
34; Gorella 40; Druiven 646; Kersen
per doos 50-53; Sla 5-10; Andijvie
17-33; Spinazie 20-46; Postelein 50-
Boskroten 7£§3; Spitskool 7-24; SaY>
kool 8-33; Kassnijbonen 143-172; idem
krom 61-122; Kasprinsessenborién 199
-253; Prei 112-121; Rabarber 31-36;
Snijselderij kistje 60-171; Peulen 297-
335; Sjalotten 27-36; Komkommers;
76-91 29-39; 61-76 29-44; 51-61 20-31;
41-51 16-28; krom per kg 16-20; stek
per kg 16-30; Bloemkool; 3 stuks pet-
kist 61; 4 36-63; 6 25-57; 8 15-34; 10
stuks per kist 15-21; Tuinbonen 15-
25; Doperwten 87-92; Pootuien per kg
43-51; Uien per bos 17-27.
OUDENBOSCH, 3 juli Aardbei
en 0,81-1,45; rode bessen 0,54-0,90 p.
kg; rode bessen per doosje 0,23-0,27;
frambozen 0,52-0,54; tuinbonen 0,15-
0,20; industrie: Senga 1,48-1,44; Go
rella 1,41-1,39; diversen 1,37-1,39; C
0,91; Frambozen 1,17.
ZWIJNDRECHT, 3 juli Andijvie
10-15; Spinazie 25-47; Postelein 44-46;
Rabarber 10-15; Rodekool 31-43;
Spitskool 17-24; Tuinbonen 22-25;
Snijbonen 170-200; Stambonen 210-
230; Kroten 46-56; Aardappelen: Doré
38-48; Eerstelingen 31-34; Waspeen
50-52; Uien 53-58; Bosuien 26-30;
Aardbeien 145; Bloemkool AA 47-54;
A 37-48; B 28-37; C 21-26; Komkom
mer 90 47-49; 75 42-46: 60 38-42; 50
28-36; 40 19-25: 35 18-20; krom 20-27;
stek 15-17; Tomaten A 7-7,20; B 8-
8,40; C 6,60-6,70; CC 4,70-4,80; Sla
5-8; Radijs rode 40-43; witpunt 21;
Selderie 9-21; Peterselie 6-7; Boskro-
ten 16-22; Bosuien 26-30.
UTRECHT (ANP) De vier sa
menwerkende bonden van vervoers-
personeel hebben alle werkgevers en
werkgeversorganisaties, waarmee zij
CAO's of andere regelingen hebben
gesloten, schriftelijk verzocht één
procent duurtetoeslag aan het per
soneel uit te keren. Zij hebben dit
gedaan naar aanleiding van het una
nieme advies dat de sociaal-econo
mische raad daarover aan de rege
ring heeft uitgebracht.
De verzoeken hebben betrekking
op het beroeps- en personenvervoer
over de weg, de havenbedrijven in
Amsterdam en Rotterdam, de kleine
havens, de op- en overslagbedtijven
en de gehele binnen- en rijnvaart in
clusief de aanverwante bedrijven.
Een soortgelijk verzoek werd reeds
eerder gedaan voor het spoorweg
personeel en de werknemers bij de
burgerluchtvaart.
Konstanz 401 (—1); Rheinfelden
322 (—3); Straatsburg 376 8);
Plittersdorf 520 (—11); Maxau 578
10); Plochingen 150 4); Mann
heim 453 (—16); Steinbach 135 (—13)
Mainz 393 (—15); Bingen 298 (—14);
Kaub 340 (—20); Trier 327 (—23);
Koblenz 342 (—20); Keulen 344
(—29); Ruhrort 548 (—26); Lobith
1176 (—19); Nijmegen 968 (—17);
Arnhem 953 (—14)Eefde IJssel 504
(—6); Deventer 387 (onv.); Monsin
5474 (onv.); Borgharen 3918 (—4);
Belfeld 1135 (+22); Grave beneden
de Sluis 508 (+13).