Ir. Bogerd slaat eerste paal voor kerncentrale (garantie !0 miljoen-lening Zeeland moet open staan voor toerist 'BORSSELE MAAKT WERELDNAAM" N DE VAARROUTE OPGENOMEN .Kritiek en klachten van vrijwilligers zijn bekend" Loonzakje voor directeur J In gesprek met M. v. Waterschoot- de Ridder 1 'Ti \NDAAG MORGEN ZONEN DROOG febUrgUcht bew' Pleidooi voor verlaging toltarief BOUW UNIEK COMMENTAAR VAN S.N.V.: Gecompliceerde botsing op kruispunt St.-Anna G.S. vragen lager toltarief Haringvlietbrag per 22 juli Overweg'; nieuw informatieblad bisdom Breda REACTIE P.S.D.: Personenauto's hebben geen voorrang op kleine pont GS-wedden aanvaard DE STEM VAN DONDERDAG 3 JULI 1969 IP ZOOM „Het Bus- diploma bejaarden A. Botermans, O'hout, Bergen op Zoom; toosendaal; M. Jansen, Zoom; J. Koenraadt, J. Knol (Zr Lidewijde) D. Leijten, Roosendaal; ut, Bergen op Zoom; k, Roosendaal; W. v, ostburg; A. v. Pul, Ber. i; C. Reijs (Zr. Christi- bergen; C. Schenkels :a), Roosendaal; P. Se- P. Vermeulen, Putte: sn, Roosendaal. )ONSTELLINGEN IG •f: „Zeeland en de mode" useum: Werken van Dolf i Els Hollebrandse Vleeshal) 10—17 uur rerk van Picasso :shuis Nederlandse stadhuis: Beeldhouw- i keramiek van Paul de' TER itfUIDEN ladhuis: Werken van Jos iaron R. de Meester de uck 'E routzaerte: Werken van t izijn en Pearl Pexlmutter 10-12 en 13-22 uur elling DIVERSEN RG Walcheren, Molenwater van 9-22 uur iven 19.30 uur Midzomer- ivaart 15 uur Tekenwedstrijd jeren jlksdansen IN 21-21.30 uur Kappersde- FILM, CONCERT ENZ. t EN ace for lovers, 14 j. 4, 16, 18, 20 en 22 uur lp ik moet trouwen, 14 j. i 18, 20 en 22 uur let goud van Mackenna, 17.15 en 20.30 uur les Theorema, 14 j. 16.50, 19.10 en 21.30 uur- adora, 14 jr. en 21 uur e sound of music, a.l. 17.15 en 20.30 uur ssi, a.l. 14.30, 16.50, 19.10 en 21.11 e dood in de rode Jaguar 14, 16, 18, 20 en 22 Uit TOONSTELLINGEN [JRG lief Zeeland en de Dordtse Museum Werken van Dolf ;n Els Hollebrandse stadhuis 10-17 uur werk van Picasso E eeshuis: Nederlandse al stadhuis Beeldhouw- fen keramiek van Paul de l TER MUIDEN (Raadhuis Werken van Jos I Baron R. de Meester de -ouck 1PE Troutzaerte Werken van lozijn en Pearl Perlmutter S jt 10-12 en 13-22 uur stelling DIVERSEN URG ir Walcheren, Molenwater van 9-22 uur deze rubriek: tel. 01180- ostbus 116 in Middelburg (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Juist gisteren heeft de PZEM van Pechiney het ge- ïkende contract voor de levering van elektrische energie binnengekregen. De zaak is nu, menselijkerwijs gesproken, geheel rond". Aldus woensdag in de statenvergadering het lid van G.S. A. Kaland bij de behandeling van het Roorstel om de provincie garant te laten staan voor een lening van 90 miljoen gulden, die de PZEM wil aangaan met de Europese Investeringsbank. geld Jet elektriciteitsbedrijf heeft het geld nodig ter gedeeltelijke financie ring van de kerncentrale bij Borssele. Qp een vraag van de heer J. Stenvert (P.v.d.A.) of er niet aan is gedacht de rijksoverheid te benaderen voor het verlenen van deze garantie, ant woordde de heer Kaland dat het hier om een Zeeuwse zaak gaat, zodat ook de beslisingsbevoegdheid bij de pro- vincie dient te liggen. Vooruitzichten voor vrijdag en Uterdag, opge. «teld door het KNMI op woens dag om 18.00 uur: JPeriodes met a®n, voorname lijk droog en gematigde temperatu- mfdiTi'0ruitzichten in cijfers ge- luiddeld oyer Nederland: IB M-"' vAdag: aantal uren zon: 2 tot li *1"' temP-: omstreeks normaal ■b, jP- omstreeks normaal Kans Kr or ge periode van minstens 12 unU Procent. Kans op een geheel etmaal: 70 procent. tot ?nr»i^terdag: aantal uren zon: 3 maai V temP van ongeveer nor- Mav graden boven normaal. od e» jP' omstreeks normaal. Kans H im!. ™°ge Periode van minstens iö£L, procent. Kans op een ge- RBal droog etmaal: 70 procent. HET WEER in EUROPA: jrcelona pgrado Wève psbruck Babon Pcarno Jnden llcnt Dew_ zw. bew. onbew. zw. bew. regen onbew. geh. bew. licht bew. fcllorca Pochen Ice Fijs pnie onweer licht bew. licht bew. onbew. geh. bew. licht bew. geh. bew. o 4 25 0 wnw 2 25 0 ono 1 23 0 w 1 24 4 nnw 9 29 0 windst. 18 4 w 6 24 0 w 2 26 0 zo 6 30 3 zzo 7 26 0 ono 9 31 0 no 4 23 0 w 2 24 0 nnw 6 26 0 wzw 1 26 0 MIDDELBURG (ANP) In een telegram aan de minister van Ver keer en Waterstaat hebben Gedepu teerde Staten vam Zeeland erop aan gedrongen zijn goedkeuring te ver lenen aan een verlaging van de tol tarieven voor de Haringvlietbrug, en wel met ingang van 22 juli a.s., de dag waarop de tunnel onder de Ou de Maas officieel voor het verkeer zal worden opengesteld. G.S. van Utrecht hebben gisteren hun instemming betuigd met het voorstel van Provinciale Staten om gedeelten van de voormalige Grebbelinie ten behoeve van recreatie aan te schaf fen. Deze meisjes wilen hoe dan ook bruin worden. Het liefst waren zij misschien op het strand neerge streken, maar aangezien de veer haven dichterbij was, zochten zij daar de zon op. En zo kon het ge beuren dat de reizigers op de boot tussen Kruiningen en Perkpolder langs zonnend vrouwelijk schoon voeren. (Van een onzer verslaggevers) BORSSELE. „Dit is een mijl paal op het gebied van de elektrici teitsvoorziening. Borssele maakt we reldnaam". Deze uitspraak kwam gis termiddag van ir. R. Brouwer, ad junct-directeur van de Nederlandsche Siemens Maatschappij n.v. in Den Haag, na het heien van de eerste paal voor de eerste commerciële kernenergiecentrale in Nederland. Het ceremoniële heikarwei werd verricht door de directeur van de Maatschappij (PZEM), ir. T. Bogerd. De heer Bogerd zei later in een toespraak, dat hij de mogelijkheid van een sneeuwbaleffect in de indus triële ontwikkeling van Zeeland door de bouw van een kernenergiecentra le beslist niet uitsloot. De PZEM gaf aan Siemens Neder land de opdracht om de centrale bij Borssele, die een capaciteit krijgt van 400 MW te leveren. Door de technici van Siemens en van Brede- ro's Bouwbedrijf Nederland n.v. te Utrecht, dat belast is met de uit voering van de civiele en bouwkundi ge werken, is in de afgelopen maan den in hoog tempo gewerkt om op 2 juli de eerste paal te kunnen slaan. De bouw van de centrale duurt 48 maanden. Naarmate het project vor dert zullen steeds meer arbeidskrach ten nodig zijn. Op een gegeven mo ment zullen ruim duizend mensen aan de bouw werken. De kerncentrale wordt gebouwd naast een conventio nele energiecentrale, waarvoor het heiwerk reeds is begonnen. Voor de eerste paal de grond in kon worden gedreven, was een uitge breid grondonderzoek noodzakelijk. Er worden palen geslagen van 55 x 55 cm met een lengte van 10 tot 12 meter. In totaal moeten er 440 pa len van dit kaliber de grond in. Om het totale heiwerk voor de centrale zonder de koelwaterkanalen en hulp gebouwen - te completeren, worden bovendien nog circa 240 palen gesla gen van 45 x 45 cm. De heer Bogerd wees in zijn toe spraak op de unieke samenwerkings vorm die voor de bouw van deze cen trale tot stand is gekomen. Belang rijkste deelnemers zijn Siemens, Bre- dero, VMF - Stork en de Rijn-Schel- degroep. Zeer waarschijnlijk zal ook Verolme een rol toebedeeld krijgen. „Deze samenwerking is uniek", al dus de heer Bogerd. „Ik zie dit als een eerste aanzet in de industriële ontwikkeling op Europees niveau". (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN „Klachten en kritiek van de zijde van Nederlandse vrij willigers die in onderontwikkelde gebieden werken zijn ons niet onbekend. Ze worden uiteraard door ons nauwkeurig bestudeerd." Aldus het commen taar van de heer J. A. Moliee, hoofd van het bureau recruterng van de Stich ting Nederlandse Vrijwilligers in Den Haag naar aanleiding van het bericht in De Stem van 1 juli, waarin melding werd gemaakt van ernstige kritiek van uit Ivoorkust teruggekeerde vrijwilligers. De heer Mollee geeft toe, dat het wel voorkomt dat vrijwilligers in sommige gebieden vergeefs op ant woord op hun brieven wachten. „Vergeet niet dat je daar geen Neder landse posterijen hebt en dat je hon derden kilometers diep in het bin nenland zit. Op tijdige postbestellin gen kun je nu eenmaal geen staat maken en dan is het logisch dat de vrijwilligers menen dat ze geen ant woord op hun brieven ontvangen." Er is volgens de heer Mo-llee ook niet aan te ontkomen dat vrijwilli gers in hun verwachtingen worden teleurgesteld. Het werk van de vrijwilligers hangt nauw samen met de samenwerking die van de desbetreffende regering verkregen kan worden. Vaak blijkt het dat de gevraagde hulp niet m overeenstemming is met de mogelijk heden in dat land. Het ontwikkelings werk in de arme landen is nog der mate jong dat we eigenlijk nog in het stadium van experimenteren ver keren. Op het ogenblik hebben we zo'n vierhonderd man in het veld staan in Afrika en Zuid-Amerika. Ieder project heeft zijn eigen moei lijkheden. We tobben er zelf ook mee in Den Haag wa-t we er aan kunnen doen". De Stichting Nederlandse Vrijwil ligers bestaat vijf jaar, maar is eigen lijk pas drie jaar daadwerkelijk met het ontwikkelingswerk bezig. „Het loopt bijzonder goed, al is het nog lang niet wat het wezen moet. Ontwikkelingshulp vraagt vooral aanpassingsvermogen. Gekankerd zal er altijd wel worden, maar dat is niet de ware geest voor dit werk. Als je er niet helemaal van doordrongen bent dat hulp aan de arme landen wereld probleem nummer een is, d-an moet je er niet aan beginnen. En daar hoef je ook weer geen wereldbestormer voor te zijn," aldus de heer Mollee. Op 6 augustus zal Socutera een filmdocumentaire vertonen over het werk van Nederlandse vrijwilligers in Afrika. (Van een onzer verslaggevtrs) BORSSELE Ir. T. Bogerd, directeur van de Provinciale Zeeuwse Ele-ktrdciteits Maat schappij, kreeg gisteren, nadat hij de eerste paal de grond in had geslagen bij Borssele voor de bouw van een kernenergie centrale, van ir. A. M. Broeckert, directeur van Bredero's Bouwbe drijf te Utrecht, een echt loon zakje. De inhoud bestond uit het normale loon voor een all round heier. Maar omdat het werk van de heer Bogerd gezien werd als een bijzondere prestatie, kon hij zich ook nog verheugen in een prestatietoesla-g van tien pro cent. Keurig door de computer volgens c.a.o.-bepalingen uitgere kend. De „meevaller" werd door de heer Bogerd in dank aan vaard. Ir. Bogerd gaat de geschiedenis in als de man die de eerste paal sloeg voor de kerncentrale. Op de foto is hij echter de enige die (zo lijkt het) geen oog voor de zo be langrijke paal heeft. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Op het kruispunt St. Anna bij Terneuzen heeft zich woensdagavond een gecompliceerde botsing voorgedaan waarbij vier au to's waren betrokken. Twee personenauto's en een busje met Belgisch DOW - personeel nader den, komend uit de richting van de brug bij Sluiskil, het kruispunt. De voorste personenauto sorteerde voor op de invoegstrook om linksaf naar Terneuzen te rijden. De bestuurder moest plotseling uitwijken voor een rode Volkswagen, die na een ondui delijke manoeuvre achterstevoren op de invoegstrook was gestopt. Het busje en een van de personen auto's liepen door de aanrijding flin ke schade op. Geen van de inzitten den werd gewond. De bestuurder van de rode Volkswagen is zonder zich bekend te maken weggereden. (Van een onzer verslaggevers) BREDA-MIDDELBURG „Het is wat te generaliserend", aldus rea geert directeur J.P. de Regt van de provinciale VVV van Zeeland op het rapport van de Noordzeekustge meenten, waarin wordt gesteld dat de Zeeuwse kust slecht is uitgerust voor de vertierzoekende toerist en dat op de kampeerterreinen - zelfs voor de eenvoudige voorzieningen - nog veel verbeterd moet worden. (Zie de krant van dinsdag) Directeur de Regt erkent, dat de voorzieningen nog verbeterd moeten worden, „maar er is al vee] verbe terd en er zijn nog meer plannen. De exploitanten zijn werkelijk voor uitstrevend omdat zij juist meel mensen willen trekken". In het rapport is ook het gemis geconstateerd aan andersoortige openluchtrecreatie dam alleen maar strand. De heer de Regt: „Wij heb ben grote behoefte aan een dieren tuin, of een eftelingetje. Op Schou wen gaan de gedachten daarnaar ook uit, maar een concreet plan is er nog niet. Het moeilijke punt in het treffen van allerlei voorzienin gen is, dat zelfs wanneer de gemeen ten vorstelijke subsidies zouden krijgen, de lasten en met name het onderhoud van allerlei projecten, te zwaar worden voor het gemeente budget". Niettemin komt de recrea tiegedachte, volgens de heer de Regt, in Zeeland van de grond. De excursies naar boomgaarden en boe renbedrijven, concerten - het zijn even zovele initiatieven die Zeeland aantrekkelijker maken. „Er is nog wel een grotere behoefte aan de coördinatie van allerlei evenemen ten en dat is een taak van de pro vinciale VW. Al coördinerend kun je met een spreiding van evenemen ten, Zeeland ook aantrekkelijk ma ken buiten de typische vakantie maanden", aldus de heer de Regt. Het planmatig aantrekkelijk ma ken van Zeeland voor het grote toe risme hangt nauw samen met het onderzoek, dat volgend jaar gehou den zal worden en waarhij de be hoeften van het publiek gepeild zul len worden. „Naar mijn smaak moet je het karakter van Zeeland bewa ren en er geen kermisgedoe van maken. Zeeland wordt vooral be zocht door families met kinderen, die een rustige vakantie willen heb ben, maar dat zal dat onderzoek wel uitwijzen". Een van Zeelands bestaansbrom- nen is en wordt de recreatie. Veel zal afhangen van het feit tot in hoe verre het toerisme geaccepteerd wordt. Toerisme betekent ook een later sluitingsuur van café's of het open zijn van kampwinkels op zon dag, zaken die in enkele gemeente raden de neiging hebben de tongen los te maken. „Ik geloof niet dat in gemeenten waar recreatie is, grote weerstanden zullen zijn. De hele Zeeuwse bevolking moet zich bewust zijn, dat toerisme een industrie is en We zullen moeten zorgen dat er geen hindernissen zijn. Je moet vel het karakter van Zeeland bewaren, maar je moet ook tegemoet komen aan de wensen van het publiek. De toerist moet ook weten waar _iij is rn zich aanpassen. Veel zal natuur lijk afhangen van welke werving je pleegt", aldus directeur de Regt. Niettemin erkent de heer de Regt dat Zeeland niet over de gehele li nie volkomen open staat voor het toerisme. „Er kan in een aantal ge vallen wel wat verbeterd worden". (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG In een telegram aan de minister van Verkeer en Wa terstaat hebben Gedeputeerde Staten van Zeeland erop aangedrongen, goedkeuring te verlenen aan een ver laging van de toltarieven van de Ha ringvlietbrug en wel met ingang van 22 juli. Op die dag wordt zoals gemeld de tunnel onder de Oude Maas officieel voor het verkeer opengesteld Deze tunnel maakt met de Haring vlietbrug en de Zeelandbrug deel uit van de z.g. Randstad-Zeelandroute. De N.V. Brugverbinding Haring vliet heeft reeds geruime tijd geleden de minister verzocht om het toltarief, dat voor elk motorrijtuig 2,50 be draagt, per 1 juli tot 2,00 te mogen terugbrengen. Tot op heden heeft de minister nog geen definitief besluit genomen. Een verlaging van het tarief achten G.S. van Zeeland ook van belang om de tolbarrières van het verkeer naar deze provincie te verminderen. (Van een onzer verslaggevers') BREDA Onder de naam „Oven- weg" verschijnt deze week het eer ste niuiminer van het nieuwe informa tieblad van het bisdom Breda. Het is een eenvoudig uitgevoerd blad in maigazin-formaat, dat tweemaal per maand zal verschijnen en in de plaats komt van het Bisdomblad Breda. Hiermee is de samenwerking met de twee andere zuidelijke bisdombladen (van de bisdommen Den Bosch en Roermond) nagenoeg geheel komen te vervallen. Dit voornamelijk om fi nanciële redenen. Het nieuwe Wad is meer bescheiden van opzet en geeft niet meer al het kerkelijk nieuws dat volgens eindredacteur Frans Oude- jans, chef persdienst van het bisdom, toch al in de regionale kranten wordt vermeld. „Overweg" is een nuchter, functioneel informatieblad geworden. In het blad verschijnen voortaan wel de berichten, die tot nog toe gestencild alleen aan de priesters werden teogezomden. Hiermee wil men tevens de openbaarheid van de mededelingen en van het beleid be vorderen. De verschillende institu ten van het bisdom zullen regelmatig aan het woord komen. Het ligt bo vendien in de bedoeling om de redac tieraad uit te breiden met een lid van protestants-christelijke huize. Nieuw is ook dat de knipselkrant van het bisdom, die voor intern ge bruik werd samengesteld, in „Over weg" is opgenomen, omdat hier steeds meer vraag naar kwam. (Van een onzer verslaggevers) PERKPOLDER „In de praktijk is het niet te verwezenlijken, dat de plaatsen op de kleine pont (Perkpol- der-Kruiningen) opengehouden wor den voor personenwagens. We kun nen de vrachtwagens niet laten staan. Het zou te veel tijd kosten om tot even voor vertrektijd te wachten op personenwagens en pas daarna het vrachtverkeer te laten komen." Dit is de reactie van een employé van de Provinciale Stoomboot Dien sten in Zeeland op een vraag, die het raadslid J. Menu in de raad van de gemeente Hontenisse stelde. De heer Menu vroeg, of het colege er bij de directie van de P.SD. op wilde aan dringen personenwagens voorrang te verlenen op de kleine pont. Deze pont geeft n.l. aansluiting op de trein. „Tien minuten later vertrekt de grote pont, waarop het vrachtver keer gemakkelijk kan wachten", al dus het raadslid. „Het komt nu voor dat Zeeuwsch-Vlamingen hun auto bij de pont in Perkpolder moeten la ten staan, omdat er voor hun wagen geen plaats meer is op deze boot." De employé van de P.S.D. te Perkpolder erkende dat deze situatie zich voor doet, maar zei. er niets aan te kun nen veranderen. In de praktijk krij gen slechts auto's met een speciale kaart (leden Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten etc.) voorrang op de ponten'. De resterende wagens moeten gewoon wachten. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Provinciale Sta ten van Zeeland hebben zich woens dag met 7 stemmen tegen en 32 stemmen voor uitgesproken voor een verhoging van de jaarwedde vam de leden van G.S. tot f 42.828,- en voorts voor koppeling van volgende verhogingen aan de salarismaatrege len voor het rijkspersoneel. Tot nu toe moesten Provinciale Staten zich steeds uitspreken over verhogingen van deze wedden. DEZE week deden veertigjarige meis jes van de textielfabrieken E. Locke- feer een Betex-examen. De textiel fabriek, waarvan het hoofdkwartier in Hulst staat, heeft als enige in Zee land toestemming gekregen van de arbeidsinspectie niet-leerplichtige veertienjarige meisjes in dienst te hebben. Zonder speciale toestemming mogen meisjes niet voor hun vijf tiende jaar in de industrie werken. Mevrouw M. van Waterschoot-de Ridder, leidster van het atelier, ver telt waarom Lockefeer met deze op leiding is gestart. „EEN textielfabriek heeft veel vrou welijke arbeidskrachten nodig. Er zijn er veel te weinig te krijgen. Een drie tal jaren geleden begrepen we dat we de meisjes van de schoolbanken in de fabrieken moesten leiden. Deden we dat niet, dan kwamen ze niet. Ze gin gen op veertienjarige leeftijd in de huishouding, naar de winkel, of naar een Belgisch georiënteerd bedrijf. Met toestemming suan de arbeidsinspectie hebben we daarom een opleiding ge- creeërd voor meisjes van veertien jaar. Deze kinderen hebben een la- gereschoolopleiding en in de meeste gevallen twee jaar v.g.l.o. Dan komen ze naar het atelier, waar ze opgevan gen worden door een speciale leidster, die met hen 35 uur per week werkt. Bovendien krijgen ze één dag in de week les aan de huishoudschool te Hulst, waar ze allerlei nuttige zaken leren. Niet alleen op textielgebied. Ze krijgen een algemene vorming. Deze week deden meisjes van ons derde leerjaar examen. Dezen zullen als eersten het volgend jaar een verdere opleiding krijgen op de levensschool. Een halve dag per week op kosten van de fabriek. ALS gevolg van de opleiding en de sfeer inhét bedrijf zijn dè meisjes, die we op deze wijze hebben aange trokken gebleven en dat was natuur lijk ons doel. De opleiding van deze meisjes is ons zo goed bevallen, dat we met toestemming van de arbeids inspectie nu ook starten met een op leiding in Terneuzen. Op een andere manier is het n.l. moeilijk meisjet en vrouwen te krijgen voor de tex tielfabriek. Ik geloof dat de aversiê hoofdzakelijk tegen het woord „fa briek" is gericht. De ouders denken onmiddellijk aan een ruwe sfeer, zwa* re machines etc. Terwijl, u ziet het zelf, bij ons de vrouwen in een ateliet werken

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3