Kermisachtige gezelligheid op Musement uuagenziek? tussen haakjes j yAN MUMMIEKIST TOT PLASTIC FLUITJE ET TT Tm lil Protest van Bergense kunstenaars Tunnel Meer mans Indonesië Vliegtuigbommen 1 u Japan verbeeld Hele dag film 0PREI5 John Lennon en Yoko Ono gewond NEDERLAND 1: NEDERLAND II: BELGIë (NederL): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Luister naar DE STEM VAN DONDERDAG 3 JULI 1969 13 (Van onze kunstredactie) Voorna^sjste doel van Musement, de gezamenlijke manifestatie van zo'n 150 Nederlandse musea in de Irene-hal van de Utrechtse jaarbeurs, is het publiek ertoe te brengen de drempelvrees die nog velen van een museumhezoek af houdt af te leggen. Het is nauwe lijks aan te nemen dat Musement daarvoor het geëigende middel is. De „stad" die in de Irenehal is opgebouwd heeft immers een ge heel andere sfeer als 'n museum. Die sfeer is van 'n kermisachtige gezelligheid en dat is iets wat men in onze musea gemeenlijk niet aantreft. Argeloze bezoekers die op Musement hun museum première beleven zullen wellicht teleurgesteld zijn als zij straks de drempel van een echt museum overstappen. Wij willen daarbij vooropstellen dat een bezoek aan Musement (kan nog tot 13 juli) alleszins de moeite waard is. En dat vooral om het ver- rassingseffekt. Iedereen die min of meer regelmatig in een museum komt weet wel dat men daar schil derijen, beeldhouwwerken en derge lijke kunstzinnige zaken kan gaan zien. Men kent ook nog wel de „stijl kamers" met meubelen en gebruiks voorwerpen van vroegere tijden. „Maar er wordt zoveel meer be waard, dingen waar men vaak geen weet van heeft". Het zijn juist die dingen die op Musement het meeste opval len. Natuurlijk is er ook kunst. Oude zowel als nieuwe. De anatomische les van Rembrandt heeft er een ere plaats, de fraaie beeldencollectie van het Aaartsbisschoppelijk Mu seum is er goed gerepresentateerd en dankzij de inzending van het Ste delijk Museum te Schiedam kan men ook een redelijke indruk krijgen van wat bet kunstleven van vandaag be paalt. Maar ondanks die ruime aan wezigheid wordt de grote-K-kunst toch een beetje op de achtergrond gedrukt. We geloven bepaald niet dat een plechtstatige sfeer nodig is om kunst te bekijken. Maar men „con sumeert" een Rembrandt toch op een andere wijze als een draaiorgel, een gotisch beeld anders dan een oude locomotief. Het klinkt mis schien gek, maar we zouden haast willen adviseren om bij een bezoek aan Musement de „Kunst" een beet je links te laten liggen en zich te be palen tot die andere zaken. Dat is nogal wat. Men kan er van alles zien van oud-Egyptische mum- miekisten tot een plastic-fluitje dat gebruikt werd bij de bezetting van het Maagdenhuis. Er is een variatie van vliegtuigbommen tot bijenkor ven, van jeneverstookketels tot scheepsmodellen. Het aardigst is wellicht wat door kleine musea en Een moriaan. Deze beeldjes wer den vroeger gebruikt als herken ningssymbool voor tabakswin kels. WW"-" "vTr:V- v "bi .:V i v v Als de grote Gavioli speelt is dat op de hele tentoonstelling te horen, maar het Utrechtse museum „Van speeldoos tot pierement" toont ook orgels van bescheidener omvang. oudheidskamers werd ingezonden. Musea die gewoonlijk niet overlopen worden met bezoekers maar die hier hun beste beentje voorzetten. Men kan er te weten komen over terp-afgravingen in de noordelijke provincies, boerenwagens bewonde ren uit het Gelderse Buren, zien welke schatten de Brabantse musea bewaarden. Daarbij komt dat het bureau PremseJa en Vonk gezorgd heeft voor een voortreffelijke vormgeving. Zij deelden de stands in met een soort honingraat-systeem, waardoor elke stand een eigen intimiteit krijgt. Men ondergaat daardoor Musement niet als een massale en massieve tentoonstelling maar werkelijk als een rondgang door een stad waarbij men zelf de straten en pleintjes kan bezoeken waar men voorkeur voor heeft. En waar men tussendoor rust plaatsen kan vinden om zonodig wat op adem te komen. Van de vierhonderd Nederlandse musea doen er pim. 150 mee aan Musement. Namen noemen zou niet eerlijk zijn, ook al omdat soms heel kleine - dus financieel beperkte - musea soms de aardigste dingen to nen. Wel moeten we stellen dat de „thuisspelende' Utrechtse musea het best voor de dag komen. En ook dat we persoonlijk van de grotere musea het meeste genoegen beleefden aan de inzending van het Museum voor Volkenkunde te Leiden die een goed beeld geeft van het traditionele en moderne Japan. Musement is een echt levende ten toonstelling. Men kan er zelf tot ac tie komen: schidertn in de stand van het Van Goghmuseum, grafiek be oefenen op een grafisch atelier. Men kan er oude ambachten zien beoefe nen en luisteren naar stemmen van grote toneelspelers. Er wordt geres taureerd, gedrukt, er worden pennin gen geslagen en men kan er luiste ren naar kleine speeldoosjes en het' grote Gavioli-rogel. Men kan er meer: iedereen heeft wel een penning, een tegel, een prentje waar men meer van zou willen weten. Welnu, nooit waren er zoveel musikale deskundigen bijeen als thans op Musement en zij zijn graag bereid om u in te lichten. Tenslotte is er een bioscoop waar men desgewenst de gehele dag te recht kan voor oude en nieuwe films. Musement kortom is enorm geva rieerd en, als u het ons vraagt, enorm gezellig. Wat men er ziet is representatief voor de enorme vari atie die in onze musea te vinden is. Keuze uit openbaar bezit, uit ons ei gen bezit dus. U zult nooit vermoed hebben dat u zo rijk was. De volgende Brabantse insti tuten zijn vertegenwoordigd op Musement Oudheidkundig Streekmuseum, Alphen; Gemeentemuseum, Ber gen op Zoom; Stedelijk museum, Breda; Museum Dinghuis, Deur- ne; Museum Kempenland, Eind hoven; Stedelijke Oudheidkamer, Geertruidenberg; Oudheidkamer „Jan Uten Houte", Etten-Leur; „Het Smiske", Goirle; Gemeen temuseum, Helmond; Noordbra bants museum, Den Bosch; Streekmuseum, Heusden; Ge schied- en Oudheidkundige Ka mer, Hilvarenbeek; Nederlands Molenmuseum, Nieuw Vosse- meer; Zouavenmuseum, Ouden bosch; Nederlands Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum, Overloon; Museum de Ghulden Roos, Roosendaal; Somerense Oudheidkamer, Someren; Schrijf- en Schrijfmachinemuseum, Til burg; Nederlands Textielmuseum Tilburg; Nederlands Museum v. Schoenen, leder en lederwaren, Waalwijk; Breda Collectie, Bre da; Volkenkundig Museum „Jus- tinus van Nassau", Breda en Evoluon, Eindhoven- De provincie Zeeland is niet vertegenwoordigd. (ADVERTENTIE) BH Er zijn toch iff Primatour tegen reisziekte! werkt snel en lang een product (ADVERTENTIE) «RBOVIT tegen maag- en 'darmstoornissen. HUGOLIH (reukloos) I ter voorkoming van muggebeten. INVERNESS Beatle John Len non en zijn vrouw Yoko Ono zijn dinsdagavond na betrokken te zijn geraakt bij een auto-ongeluk opge nomen in het ziekenhuis van Golspie in Noord-Schotland. Hoewel het ziekenhuis weigerde inlichtingen te verstrekken, zouden beiden slechts licht gewond zijn. John zou een snee in zijn kin heb ben opgelopen, van Yoko moesten röntgenfoto's worden genomen. Ook de zoon van John en dochter van Yoko - beiden uit hun vorige huwe lijken - zouden licht letsel hebben opgelopen. Uit de officiële lezing over het ongeval blijkt slechts dat geen tweede auto bij het ongeval is betrokken. John, Yoko en de kinderen bren gen een vakantie door bij een tante van John in Durness. (ADVERTENTIE) Bartex is de fijnste snel- scheercrême die ik ken. En nog de voordeligste ook! (Van een onzer verslaggevers) BERGEN Om uiting te geven aan de visie op het frustrerende cul tuurbeleid in Nederland traden gis teren vele Bergense kunstenaars aan op het plein in het dorp om daar op grote wanden cartoons aan te brengen, die de tien stellingen van de beroepsvereniging van beeldende kunstenaars in beeld brengen. Ver volgens grepen zij manmoedig naar penseel en verfpot om doelbewust Rembrandt van Rijns Nachtwacht te herscheppen in het tijdsbestek van omstreeks vijf uren. De Leidse mo lenaarszoon Rembrandt Harmens- zoon van Rijn, 313 jaar geleden fail liet gegaan, zou verbaasd hebben rond gekeken, als hij daar zijn be roemdste schepping in segmenten zag herleven. Rembrandt,, verviel des tijds tot bittere armoede, zijn colle ga's van nu hebben daar beslist geen zin in. Ze zeggen over deze eerste kunstmarkt van Bergen, die een vol ledig uit de verf gekomen protest markt was: „Deze manifestatie van de actiegroep van beeldende kun stenaars Bergen dient tot steun van en is een betuiging van adhesie aan de acties van de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars te Am sterdam. Wij worden nog altijd be schouwd als maatschappelijke rand figuren en als zodanig evenredig ge honoreerd. Wij eisen van de samen leving die verantwoordelijk is voor deze cultuur dat zij ons de midde len geeft die ons in staat stellen om ons werk naar beste kunnen en ver mogen te volbrengen". In Bergen werden gisteren veel stellingen van de kunstenaars ge lanceerd, o.a. deze: „Kunstenaars worden opgetrommeld voor manifes taties in binnen- en buitenland om het gezicht van onze cultuur te to nen. Na de opening van de expositie gaan de ambassadeurs en ministers naar hun villa's terug en kunstenaars naar hun tochtig zolderkamertje. Hun meedoen wordt beloond met de vernederende hoerenfooi van een paar tientjes, waarmee hij nog blij is omdat hij dan tenminste die week weer te eten heeft". De VARA is van plan om op 28 juli uitvoerig aandacht aan de Ber gense actie te besteden in een tele visieprogramma. Eerder kan men er over horen in het radioprogramma „Artistieke Staalkaart" komende za terdagmiddag. HET TELEVISIEVERSLAG van het pauselijke bezoek aan Oeganda, dat op 31 juli begint en drie dagen zal duren, zal via een satelliet naar Europa en Nocxrd-Amerika worden daartoe worden getroffen door de televisie van Oeganda en een Ita liaanse televisieploeg. 16.00 UIT DE OUDE FILMDOOS 16.15 NATUURGETROUW (kleur) 16.40 DORIS DAY-SHOW (kleur) 17.05 SLUITING 18.15 TOUR DE FRANCE 18.50 PLUIMPJE (kleur) 19.00 JOURNAAL 19.07 THE RAIDERS EN THE BEACH BOYS 19.35 HAAL JE KIJKGELD TERUG 20.00 JOURNAAL 20.20 HIER EN NU 20.45 STANDGERECHTELIJK VONNIS 22.35 NIEUWS UIT DE DISCOTHEEK 22.40 TWEEDE JOURNAAL 18.00 WIMBLEDON (kleur) 18.50 PLUIMPJE (kleur) 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 VADERS TEGEN WIL EN DANK (kleur) 20.00 JOURNAAL 20.20 PEYTON PLACE Aflevering 118 en 119 21.05 PARIJS IN EMMELOORD MET SYLVIE VARTAN 21.55 AVRO'S TELEVIZIER 22.10 TWEEDE JOURNAAL 16.30—17.30/45 TOUR DE FRANCE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 DORIS DAY SHOW 19.25 FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH 19.40 POLITIEKE TRIBUNE 20.00 NIEUWS 20.30 TOUR DE FRANCE 20.40 WIJ, HEREN VAN ZICHEM 21.25 ERTUSSENDOOR 22.15 PREMIèRE 22.55 NIEUWS 14.00 18.20 18.25 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 20.40 22.20 23.05 REPORTAGE VAN HET TENNISTOERNOOI TE WIMBLEDON Daarna: TOUR DE FRANCE NIEUWS JEUDI-JEUX VOOR DE JEUGD ZANDMANNETJE LES DIABLES AU VILLAGE JOURNAAL TOUR DE FRANCE OS BANDEIRANTES Exotische film LE CARROUSEL AUX IMAGES JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 DER VETTER BASILIO Tv-film 21.45 PRO EN CONTRA 22.30 JOURNAAL 22.50 TOUR DE FRANCE 23.00 CONCERT MET DE SOPRAAN SYLVIA GESZTY 23.40 NIEUWS 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 21.45 22.30 NIEUWS FILMNIEUWS DIE DREHSCHEIBE IMMER DIESE ELTERN. Das Steckenpferd DAS GESPENST VON CANTERVILLE Tv-spel naar Oscar Wilde HEUTE FINALE DUITS SCHLAGERCONCOURS 1969 Aansluitend: NIEUWS DIALOG NIEUWS Donderdag 3 juli HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.00 Losvast: gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen t. b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten). 14.00 The Kilima Hawaiians Show: licht muziekprogr. (Stereo). 14.30 Stereo (Klassieke en semi-kiassieke kamermuziek. 15.00 Protestantse middagdienst. N.O.S. 15.30 Bezigheden: magazine over liefhebberijen en vrijetijdsbesteding. 16.00 Nieuws. 16.02 Meer over min der, informatief, programma over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. 17.30 Toerismo: toeristische informatie uit binnen- en buitenland. NCRV: 17.45 Stereo: Licht instrumentaal kwartet met zangsofete. 17.55 Reportage Wimble- don-tenni&toernooi 1969. 18.00 Tijd vrdj voor muziek in vrije tijd: Koor zang en klassieke orkestwerken. 18.30 Nieuws. 1.841 Actualiteiten. 19.0 Lichte grammofoonmuziek. 19.15 Mu ziek van Het Leger des Hedls (opn). 19.30 Stereo: New Philharmonia Or chestra: klassieke muziek(gr). 20.00 Raket: gevarieerd programma. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45 Mededelingen. 22.50 Stereo: Sterren in stereo: licht gevarieerd ptatenpro- gramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M AVRO. 12.00 Programma voor de vrouw. 12.30 Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 't Muzikantenuur: I Moderne kamermuziek. II Stereo: Omroep Dubbelkwartet. III. Instrumentaal kwintet: moderne muziek, (stereo). 14.30 't Is historisch, programma over geschiedenis en archeologie. 15.00 Voor de ziekein. 16.00 Nieuws, 16.02 Stereo: Hoorn en piano: moder ne muziek. II Zang en gitaar. III Ac- cordeonmuziek. 17.00 Tussen 10 plus en 29 min: lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.30 Voor de jeugd. Pim. 17.55 Meded. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Stereo: Dis-So- nantjes. 19.25 Gespr. brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij- Alternatives to war: consultatie van de Wereldraad van Kerken op Bossey 19.50 Avondgebed. AVRO: 20.05 Tout a toi: inform, progr. uit Parijs, 20.30 Stereo: Sopr. en piano klass. en moderne liederen. 21.37 De kin deren van Verona, hoorspel. 22.30 Nws. 22.38 Radiojournaal. 22.55 Na beschouwing Ronde vain Frankrijk. 23.02 Flitsen van de lustrumviering van de Groninger studenten. 23.25 Stereo: nieuwe grammofoonpl. met concertante muziek van deze eeuw. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM Hl 240 M en FM KAN. N.O.S.: 12.00 Nws. 12.03 Micro-no- titeits. KRO: 13.00 Nws. 13.03 Ronde van Frankrijk. 13.08 Actualiteiten. 13.13 T.N.T.: muziek van één tot twee. 14.00 Nws. 14.03 Ron. v. Frank rijk. 14.08 Pop-In: licht platenprogr. 15.00 Nws. 15.03 Ronde v. Frankrijk. 15.08 Holster: Pop- en countrymu- ziek. 16.00 Nws. (Tussen 16.00 en 17.00 onderbr. voor de Ronde van Frankrijk). 16.03 lORRRrrrr..: hit parade. 17.00 Nws. 17.02 Actualitei ten. 17.0718.00 Draaijijofdraaiik: verzoekplatenprogramma. BRUSSEL: NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gev. muziek. (12.40 12.48 Weerber., meded. en SOS- ber. voor de schippers). 12.55 Bui tenlands persoverz. 13.00 Nws. weer ber., beursber. en dagklapper- Aan sluitend: Ronde v. Frankrijk. 13.20 De Ronde v. Frankrijk en lichte mu ziek. 14.00 Nws. 14.03 Kamermuziek. 15.00 Nws. 15.03 De Ronde v. Frank rijk en lichte muziek. (16.00 Nws. 16.03 Beursber. 17.00 Nws, weerber. en meded.). 18.00 Nws. 18.03 Popmu ziek voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportuitsl. 18.30 Franse les. 18.33 Gr. muziek. 18.35 Tips voor het verkeer. 18.40 Gr. muziek. 18.45 Sport. Vrijdag 4 juli HILVERSUM I 402 M. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: Moderne en klass. muziek (gr.). (7.30 Nws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overwegingen). 8.00 Nws. 8.11 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips 8.45 Voor de huisvrouw. (9.009.10 Gymnastiek voor de huisvr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Nwe Aarde: Impressie en bezin ning o-ver het thema: Er moet ge werkt worden. 10.00 Stereo: Aubade: klass. orkestwerken (gr). 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Medtd. HILVERSUM U 298 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: lichte grammo foonmuziek. 8.00 Nws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 Stereo: lichte grammofoon muziek. (8.308.33 De groenteman). 8.50 Woordelijk vandaag de dag. N.O.S.Stereo: Berlioz in woord en muziek. AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeisvitaminen: popu lair verzoekplatenprogramma. (11.00 —11.02 Nws.). 11.30 Stereo: Vocaal ensemble: muziek van de Philippij- nen. 11.55 Beursber. HILVERSUM in 240 M en FM KAN VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show. 10.00 Nws.) N.O.s!: 11.00 Nws. 11.03 Folix Meursers. SEDERT het bekend worden van de plannen voor een betere oeverver binding tussen de Hoeksche Waard en IJsselmonde hebben de burge meesters en gemeentenarne van Heinenoord en Barendrecht gekib beld over de naam van de vervan ger van de Barendrechtse brug. De nieuwe tunnel ligt gedeeltelijk op Barendrechts grondgebied en deels op dat van Heinenoord. Baren drecht zegt: Het is altijd Baren drechtse brug geweest, dus het moet Barendrechtse tunnel worden. Hei nenoord stelt: Barendrecht heeft 80 jaar zijn naam aan de brug mogen geven, nou moet de tunnel Heine- noords worden. Rijkswaterstaat heeft wat de naamgeving betreft de kerk keurig in het midden gehoudpn. ze spreekt van Rijkstunnel onder de Oude Maas tussen Heinenoord en Baren drecht. Toevallig is die benaming net even te lang voor de ANWB-bor- den. Tot meerdere glorie van de Hoeksche Waard spreekt de toeris tenbond van Heinenoordtunnel. Dinsdag tijdens een persontvangst gaf burgemeester P. Groeneweg van Heinenoord er blijk van, dat hij de naam van Heinenoord aan de tunnel koste wat kost wil verbinden. Toen ANP-fotograaf Cor Out dan ook een foto wilde maken van bur gemeester C. Hogweegen van Baren drecht, die op een van een tunnel- arbeider geleende fiets voor de tun nelingang wenste te poseren, stapte burgemeester Groeneweg kordaat het beeld van Outs camera binnen; knoopte waardig zijn colbert dicht; trok nauwlettend zijn broekspijpen op en liet zich vervolgens op de ba gagedrager zakken met een blik van: geen vreemde vogels voor mijn (Heinenoord)tunnel. OP de vliegbasis Gilze-Rijen is de 56ste verjaardag van de Koninklijke Luchtmacht gevierd. Met vee[ mili tair vertoon, uiteraard, en met spel letjes, zoals rikken en touwtrekken. Echt feest dus. Toch was er een sombere onder toon te beluisteren in de toespraak van commandant kolonel Hofstede. Wat immers zei hij tot de verzamel de manschappen: „U zult er zich meer en meer vertrouwd mee moe ten maken, dat met minder perso neel meer zal moeten worden ge presteerd. Een deel van de Neder landse bevolking is niet bereid de verzekering voor haar huis van de mocratie en vrijheid nog langer te bekostigen". „We horen anti-geluiden hier, anti daar- Laat ons hopen, dat geen der de wereldoorlog nodig is om ons volle weer het belang van een mo dern leger te doen inzien, ofschoon met Tsjechoslowakije als jongste herinnering hieraan wel moet wor- den getwijfeld". De aalmoezenier deed er nog een schepje boven op: „Ik zie het heden als snijpunt van verleden en toe komst". In een ieger, waar tijd is om dit PW I^WC"* WVT/ De vaderlandse driekleur wilde in Gilze-Rijen graag wat lager blijven hangen. O soort uitspraken te bedenken, zou het inderdaad niet gek zijn als „met minder mensen meer gepres teerd werd". „IK verwijt je hierbij, dat je anderen met de reportage en met je commen taren dwingt zich af te vragen in hoeverre zij in die tijd de ogen heb ben gesloten voor de werkelijkheid bewust of onbewust zonder dat jij er zelf blijk van geeft in dat hele grote geheel ook een rolletje te heb ben meegespeeld." Een zin uit een open brief van de journalist Hairy Amerika in Het Vrije Volk aan het adres van Pier Tania, een van de makers van de geruchtmakende documentaire over Indonesië, die Achter het Nieuws deze week, een dag voor het kamer debat over deze kwestie, uitzond. Zoals iedereen kon zien had Pier Tania op Zuid-Celebes blijkbaar geen moeite gehad om mensen te vinden, die „zich nog goed de bestialiteiten van het toenmalige Nederlandse le ger herinnerden". Niet zo vreemd, aldus Harry Amerika, omdat Piet Tania twintig jaar geleden ook ai in die plaatsen was. Hij was toen (bij hetzelfde legeronderdeel als Ameri ka) hoofd van de dienst legercontac- ten in Oost-Indonesië met als stand plaats Makassar. Amerika: „In die tijd (1948 en 1949) hadden jij en ik als we dat gewild hadden al op onderzoek kun nen uitgaan. En we waren zij het dat het minder gemakkelijk was ge gaan dan met ongeveer hetzelfde materiaal thuisgekomen. Dat we daarentegen in die tijd de verhalen over de zuiveringsmethoden van topi merah Westerling slechts hoofdschuddend aanhoorden, maar voor de rest de „pacificatie" van Zuid Celebes als een gegeven aan vaardden en gewoon doorgingen met het voorlichten van „de troep" over alle mogelijke pietluttigheden en in onze radiopraatjes naar Nederland de mensen hier tot vervelens toe op wekten om toch vooral mee te le ven met de jongens overzeedat heeft toch alles te maken met het hele probleem, dat Achter het Nieuws nogmaals: terecht aan de orde stelt!". Amerika geeft hiermee de essentie van het probleem aan: in hoeverre zijn alle op enigerlei wijze bij de zaak betrokkenen schuldig? Pier Ta nia had deze éne belangrijke infor matie over zijn werk in Indonesië de kijker niet mogen onthouden. Achter het Nieuws had dat al kunnen leren uit gelijksoortige gebeurtenissen uit het verleden (Wigbold). Een dergelijk feit, waarvan vele mensen op de hoogte zijn, kan nooit lang verborgen blijven. Het op deze manier bekend worden kan de reac tie alleen maar in de kaart spelen. Dat is reeds gebeurd getuige een aanval van een landelijk ochtendblad op Achter het Nieuws. We zijn mét Amerika van mening, dat het een ernstig verzuim was van Pier Tania, nu zijn functie in die tijd niet te noemen. Maar dat doet aan de belangwekkende reële waar de van deze Indonesië-doeumentaire niets af. Redactie José Toirkens Bijdragen Hans Lutz Pim Gaanderse

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 13