LAURENS VAN ROOYEN: 'De show, daar gaat liet om, daar moet alles voor wijken" KNOKKE-VIJF" OP TV Voor u 31/2°/o op uw salarisrekoning en desgewenst ©en maand salaris extra als gezinskrediet en vooru.... Kijk naar f tussen haakjes et ABRIEK MMNEN de barak waar ook zich thuis voelt Ballingschap I Ballingschap II Gfas-in-lod Tijdroof EL MG tot ing de te uit- am, Hulst DE SIGAAR CABARETTOER WAANZINNIG GLOEILAMPJES "SÊÊÊiÊÊÊÊÈ NEDERLAND I NEDERLAND II Pöï IJaBSH Hoe? Heel eenvoudig. Open een salarisrekening bij onze bank, de NMB. U profiteert dan van 31/2°/° rentevergoeding. Bovendien is er de mogelijkheid een maandsalaris extra op te nemen als gezinskrediet. Als rekeninghouder geniet u een uitgebreide persoonlijke service. Zo kunt u bijvoor beeld gebruik maken van betaalcheques, waarmee u bijna overal betalen kunt. BELGIë (Frans) DUITSLAND I BELGIë (Nederl.)DUITSLAND II Luister naar 4 DE STEM VAN MAANDAG 30 JUNI 1969 >P- so- sda ÏE SLUIT takt bekend dat de ergadering van 26 artikel 21 ^an de ig, heeft besloten: gebied aangeduid rende kaart, gele- :n en betrekking aarvoor nog geen ;en bestemmings- i is, zonder schrif- burgemeester en under I bedoelde 3 vuilnis- en af leggen; lijke werken aan erharden; brengen; ekerijen of aard- leggen en bomen planten. «doelde besluit ter mieder ter inzage an Hulst, r"-stofzuigers be- heden m.b.t. on- -werkzaamheden E. tegen een goed en u vrijblijvend onen: t 203, stkade 106 •psplein 6 .e werkuren da- atelier METER- euzen. vaarde en kregen te pakken'. hoor ie lat? I yan onze radio- en t.v.-redactie) UTRECHT De man achter lierman van Veen, de pianist ach- |er het fenomeen: Laurens van looyen, Utrechtse kruideniers- |pon, misdienaar op non-actief, levvezen kerkorganist en nu mild ljimlachende mede-eigenaar en lleugeladjudant van de weldoor- nmerde cabaretgroep „Harle- i Holand". „Weet je, dat ik er Dg vaak van droom", zegt hij, Jan zie ik me weer in een toogje ip de onderste altaartrede knie- ei, We hadden toogjes in allerlei llleuren, zwart voor het normale Iterk, rood voor de keren, |jat er flink uitgepakt moest wor- m. Dan zat je midden tussen de I Jakkerende kaarsen en overal I keven de wierookgeuren. Man, |jat heeft een waanzinnige indruk pme gemaakt. J Als zoon van een katholieke mid- |astander kon je er eenvoudig niet llags, het was gewoon een bekeken dat je allerlei klussen in de moest opknaippen. Ik werd ook la de haverklap van school gehaald la orgel te spelen bij trouwmissen I-, rouwdiensten. Dies Irae en Veni Itreator, ik stampte het er allemaal li Hoe oud zal ik toen helemaal Ifïeest zijn, dertien, veertien mis- lïhien. Ik verdronk tussen al die or- Ijilpijpen en registers en speciaal Ijor mij moest er een kussentje op |t bank worden gelegd, want an- las kon ik niet eens bij de toetsen. Het mooiste vond ik altijd de galm |ie rollende donder langs de gewei- Vijf minuten hield dat aan en la je flink doordrukte, dan zag je I:: muren trillen. Op zo'n moment lacht ik: „Dat is nou allemaal jouw lurk Laurens". Prachtig vond ik het. li kapelaan kwam altijd speciaal lar schooi om me te halen. We ■sten weer omhoog, zei ie dan te- lia de directeur. „Kan Laurens effe meekomen". Ik ging achterop zijn fiets naar de kerk. Ik vond het een uiterst vreemde situatie, die voor een jongen van twaalf nauwelijks te dragen was. Ik zou aanvankelijk tussen de grut terswaren een mooie toekomst op bouwen, maar vader had al gauw door, dat het geen haalbare kaart was. Toen il; zes was liet ie al een piano thuis komen, want hij vond, dat ik zo'n muzikaal baasje was. Ze droegen die zwarte kist de huiska mer binnen en ik was op hetzelfde moment verpletterd. Die koperen pe dalen, al dat ivoor, ik vond het een ongelooflijk instrument- Vanaf dat moment liep de muziek als een dikke, rode draad door mijn leven. Ik had volgens vader een be genadigd talent en als hij jarig was dan werden alle ooms en tantes ge prest om hun glaasje advocaat neer te zetten en eerbiedig te luisteren naar die dekselse Laurens, die zo mooi de kinderstukjes van Mozart speelde. Herman heb ik leren kennen op het Utrechts conservatorium en vanaf het eerste moment klikte het tussen ons We maakten persiflages op de klassieke reuzen en de ke ren, dat Bach de sigaar was, waren op het laatst niet meer te tellen. Zelfs een doodserieus vak als de har monieleer vormde voor ons nog vol doende aanleiding voor een krankzin nige stunt. Als Herman aan de beurt was om wat akkoorden te ma ken, begon ie altijd met lang en ui terst geconcentreerd uit het raam te staren. „Meneer van Veen", zei de leraar dan, „maakt u eens een do minant septiem akkoord op f". „Juist" zei Herman, „een dominant septiem akkoord op f, ik geloof waarachtig, dat ik begrijp, waar u heen wilt. U verwacht van mij een dominant septiem akkoord op f. Goed, dan gaan we dat nu maken". Vervolgens draaide hij zich om en begon uit het raam te staren. Dat hele akkoord interesseerde hem geen bliksem, waarschijnlijk dacht ie op dat moment aUeen aan het feest van de vorige dag, maar na vijf minuten kwam ie toch voor de Zaterdag 5 juli brengt de Tros onder de titel de „Vijf van Knokke" Je deelnemers aan het Knokke-songfestival op het scherm. De foto toont Rosita Bloom, tijdens de opname van dit programma. draad met een werkstukje. AlLe an deren maakte zo'n akkoord vanaf de basis, maar Herman startte boven aan en sukkelde dan via es, c en a naar de grondtoon. Hij had daar een waanzinnige techniek in ontwik keld. Hij schreef toen ook aj de meest krankzinnige teksten, die ik op muziek zette. „Als we daar later wat mee kunnen doen", dacht ik, „hoef ik geen concertpianist te wor den". Na vijf jaar kwamen we van het conservatorium. Herman had als hoofdvak viool gehad. Ik piano. We zijn daarna meteen begonnen met die cabarettoer, we wilden gewoon het bewijs leveren, dat je 't met een goeie klassieke ondergrond ook in de klein kunst een eind kunt schoppen. Ik zag me trouwens niet de hele dag Beethoven en Schubert spelen- Ei genlijk heb ik gloeiend de pest aan al die romantische jongens, die een labyrinth van stemmingen en sen timenten hebben getimmerd. Ik heb geen enkele affiniteit met dat soort zwijmelarij en de enige componist uif die periode, die voor mij te prui men is, is Bach. Bach heeft diezelf de strakheid als de grote Italianen: Vivaldi, Scarlatti Dat is pure mu ziek. Daarna komt er wat mij be treft een hele tijd niks en dan begint het weer bij Strawinsky, Schönberg en Weber. Dat is de muziek, waar ik mij persoonlijk jofel bij voel". Laureuis van Rooyen heeft er ach teraf geen spijt van, dat hij zijn ta lent heeft geïnvesteerd in de klein kunst. Hij zegt: „Ik geloof voor 100 procent in Harlekijn. Ik wil ook wel uitleggen, waarom. Wij vormen geen losvaste groep schnabbelaars, die voortdurend aan de poen loopt te denken. Elke cent, die we tot nog toe verdienen, hebben we gelijk in de zaak gestoken, we zijn gewoon waan zinnig ambitieus en zijn bereid om ons kapot te werken. Bij ons wordt niet op de klok gekeken en met een collectieve arbeidsovereenkomst gewerkt. De show, daar gaat het om en daar moet alles voor wijken. Ik vergelijk Harlekijn altijd met de commune-gedachte van Frede- rik van Eeden. Die probeerde ook met een gemeenschap vah gelijkge stemden zijn doel te bereiken. Dat hij het achteraf niet gehaald heeft, is voor ons nog geen reden om het ook niet eens te proberen. We heb ben nu een groep van tien man en dat zijn ook tien vrienden. Wij be schouwen dit ook niet als een vak, maar als een roeping. Een zij zijn er met zijn allen van overtuigd, dat het zal lukken- Dingen, waar je voor 100 procent achter staat, ge beuren gewoon- Dat houdt geen mens tegen. Wij zijn bijvoorbeeld nu serieais be zig met een internationale opbouw. De show, die wij brengen, leent zich daar helemaal voor, het is geen ty pisch Nederlandse humor, die wij brengen. We beginnen in september met een aantal proefvoorstellingen voor buitenlanders, die in Nederland werken en als dat lukt, dan sprin gen we de grens over. Er wordt al gesleuteld aan een show voor de wereldtentoonstelling in Tokio, er zijn al contacten gelegd met Duits land en Scandinavië. Zeg nou niet, dat we met onze kop in de wolken lopen. Want meneer Philips heeft ook nooit geweten, dat hij in de schuur achterin zijn tuiin werkte aan een internationaal im perium. Dat gebeurde gewoon, die man was bezeten van zijn gloeilamp jes. Wij zijn nu toevallig bezeten van Harlekijn en ik beloof je, dat ze over een paar jaar in New York zullen weten, wie we zijn en wat we doen. Er is geen mens, die dat meer uit onze koppen praat". LAURENS VAN ROOYEN: „de kapelaan kwam altijd speciaal naar de school...." (ADVERTENTIE) NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Breda: Veemarktstraat 55-57, Valkeniersplein 14. Bergen op Zoom: Zuivel- plein 5. Dongen: Hoge Ham 19. Etten-Leur (N.Br.): Markt 34. Halsteren: Dorpsstraat 13. Oostburg: Nieuwstraat 24. Oosterhout: Heuvelstraat 8. Roosendaal: Markt 19. Terneuzen: Nieuwstraat 10. Voorts bijkantoren te Breskens, Goes, Hulst, Sas van Gent en Zaamslag. 18.15 TOUR DE FRANCE 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 HET HOLLAND FESTIVAL TER DISCUSSIE 20.00 JOURNAAL 20.20 DE SHADOKS EN DE GIBIS (kleuir) 20.22 MET DE MUZIEK MEE 21.20 ACHTER HET NIEUWS IN ZUID CELEBES 22.10 TWEEDE JOURNAAL 22.15 SLUITING 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 'N ANDERE WERELD (kleur) 20.00 JOURNAAL 20.20 WAT NU, GROTE MAN: „De crisis" 21.20 DE KLEINE DEMOCRATIE: werking vaal de democratie in de sport 21.52 VIVE LA TOUR (kleur)ker misachtige sfeer roinid de Tour die France 22.10 TWEEDE JOURNAAL 22.15 SLUITING de heer W. van Klaveren Commercieel Medewerker kantoor Terneuzen IN DE MIDDAG: REPORTAGE VAN DE TOUR DE FRANCE 18.40 NIEUWS 18.45 POUM 19.00 ANTENNE-SOIR 19.25 PLUM-PLUM 19.30 SPORTPROGRAMMA 20.00 JOURNAAL 20.30 FILMVERSLAG VAN DE TOUR DE FRANCE 20.40 TV-PORTRET VAN BAS- TOGNE 21.00 CHAPEAU MELON ET BOTTES DE CUIR 21.50 CE PAYS EST a VOUS 22 20 BALLET ANTONIO DANST OP MUZIEK VAN ALBENIZ 22.55 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 MONITOR 21.00 BITTE UMBLaTTERN Amusementsprogramma 21.45 TAPTOE VOOR HEINRICH LÜBKE 22.30 JOURNAAL 22.50 REPORTAGES VAN DE TOUR DE FRANCE 23.00 PORTRET VAN HEINRICH LÜBKE 's NiMmnans: tour DE L/uiiOL/nnw 'S NAMIDDAGS: TOUR DE FRANCE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH 19.30 ATELIER 19.55 DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.30 TOUR DE FRANCE 20.40 DE INDRINGERS 21.30 ANACONDA. Filmreportage over een expeditie in het Ama zone-gebied 23.00 NIEUWS. 17.30 NIEUWS 17.35 DIE TINTENFISCHE 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 SENSATIONEN ZWISCHEN HIMMEL UND ERDE 19.10 KÖNIGLICH BAYERISCHES AMTSGERICHT 19.45 HEUTE 20.15 GEHEIMNISVOLLES ROTES MEER. (kleur) TV-fiikn van Bruno Vailaiti 21.00 DUNNER MANN 22.40 NIEUWS. Maandag 30 juni HILVERSUM I 402 m NCRV12.00 Los-Vast: gevar. progr. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinb., 12.30 Nws. 12.41 Actual.) 14.05 Stereo: Weens Staatsopera-orkest: pop. klass. muziek (gr.) 14.30 Stereo: Moderne kamermuz. (opn.) 15.00 Geref. mid- dagdienst. N.O.S.: 15.30 Zoeklicht op Nederland: inform, over Friesland, afgew. met muziek (16.00-16.02 Nws). Overheidsvoorlichting: 17.20 Surina me journaal. Spreker: mr. dr. H. J. Roethof. NCRV: 17.30 Voor de kleu ters 17.45 Koorzang met ritm. begel. 17.55 Report. Wimbledon-tennistoer- nooi 1969, 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instrument, sextet 18.19 Gramm. muziek 18.30 Nws. 18.41 Actual. 19.00 Literama: radiokroniek oveT boeken, schrijvers en toneel 19.15 Stereo NCRV-Vocaal ensemblemoderne koorwerken 19.45 Stereo: lichit instr. trio (gr.). N.O.S.: 20.00 Stereo: Hol land Festival 1969: Sopraan en piano; Ned. Strijkkwartet en piano: klassieke muziek (vooraf, in de pauze en na af loop: Festivalnieuws en informatie). NCRV 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen 22.45 Avondoverdenking 22.55 Stereo: Lichte gram.muziek 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H 298 m VPRO: 12.00 Agent 000: lichte gram. muziek en interviews 13.00 Nws. 13.11 Informatie: ontwikkelingswerk 13.20 Pro memorie 13.25 Klass. kamermu ziek (opn.) 14.25 Licht instrum. kwin tet 14.45 Gevar. progr. N.O.S.: 15.00 Stereo: Lichte gram. muziek. AVRO: 15.30 Stereo: Altviool en piano: mo derne muziek 16.00 Nws. 16.02 Brazi- liana: lichte muziek uit Lat. Amerika 16.30 Voor de jeugd 17.30 Licht orgel spel 17.40 Overheidsvoorl.: Den Haag aan de lijn 17.55 Mededelingen 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.30 Stereo: A la carte: tafelmuziek 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.: Overheid en sport. N.O.S.: 20.05 Afbraak en opbouw in de Haagse binnenstad, een discussie over de schilderswijk 20.30 Stereo Lichte gram. muziek 20.50 Van be langstelling alléén kan de mens niet leven.. (I), documentaire 21.20 Gam ma van alpha en bèta: een program ma over recente vorderingen in de wetenschap 22.20 Bond zonder Naam: Ook een ander wet het een en ander! lezing 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radio journaal. N.O.S. 22.55 Nabeschou wing Ronde van Frankrijk 1969. 23.02 Radiorama: een veertiendaags mini- magazine 23.25 Jazz uit het historisch archief 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM Hl 240 m f.m. TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of Los) KRO13.00 Nws. 13.03 Ronde van Frankrijk 13.08 Actual. 13.13 T.N.T. muziek van één tot twee 14.00 Nws. 14.03 Ronde van Frankrijk 14.08 Pop- In: licht platenpro.gr. 15.00 Nws. 15.03 Ronde van Frankrijk 15.08 Holster pop- en countrymuziek 16.00 Nws. (Tussen 16.00 en 17.00 onderbreking voor de Ronde van Frankrijk) 16.03 10RRR popmagazine 17.00 Nws. 17.02 Actual. 17.07-18.00 Draaijijof- draaiik: verzoekplatenprogramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 m 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek (12.08- 12.15 Landbouwkroniek. 12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen en SOS- berichten voor de Schippers) 12.55 Buitenl. persoverzicht 13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursbe richten. Aansluitend: De Ronde van Frankrijk 13.20 De Ronde van Frank rijk en lichte muziek 14.00 Nws. 14.03 Koormuziek 14.25 Klass. muziek 15.00 Nws.) 15.03 De Ronde van Frankrijk en lichte muziek (16.00 Nws. 16.03 Beursberichten 16.09 Voor de zieken 17.00 Nws., weerbericht en medede lingen) 18.00 Nws 18.03 Popmuziek voor de soldaten 18.28 Paardesport- uitslagen 18.30 Lichte muziek 18.45 Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muziek 19.00 Nws, weerbericht en ac tualiteiten 19.40 Lichte muziek 20.00 Operakroniek 22.00 Nws, berichten en De Zeven Kunsten 22.15 Gevar. muz, (23.00-23.10 Nws. 23.40 Nws. 23.45- 0.30 Voor de zeelieden. Dinsdag 1 juli HILVERSUM I 402 m NCRV7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor lichte gram. muziek met nieuws en actualiteiten 8.00 Nws. 8.11 gewijde muziek 8.30 Nws. 8.32 Vakantietdps 8.45 Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Waterstanden 9.40 Moderne jazzmu ziek (gr.) 10.00 Tussen de tijden, le zing 10.15 Stereo: Italiaanse, Duitse en Russische Opera-aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Operettemuziek (gr.) 11.15 Voor de zieken 11.55 Me dedelingen. HILVERSUM H 298 m AVRO 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: lichte gram. muziek 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo: lichte gram. muziek (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Morgenwijding. N.O.S.: 9.00 Van belangstelling alléén kan de mens niet leven (II), docu mentaire 9.40 Muziek uit de Middel eeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvita minen populair verzoekplatenprogr. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12 programma voor de vrouw. (Om 11.55 B eursberichten HILVERSUM Hl 240 m f.m. VARA: 9.00 Nws 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevarieerde visite licht platenprogramma. HOE leeft een koning in balling schap? Een vraag die u niet iedere lag maar toch wel af en toe zal be- sighouden. Vandaag kunnen we u sets vertellen over balling Konstan- tijn, de Griekse koning, die anderhalf laar geleden naar Rome vluchtte. Hij leidt er het rustige leven van een monarch in ballingschap. Een 'ijke monarch. Konstantijn is zelf rijk, maar krijgt bovendien van het segime te Athene nog altijd een jaar- •ïjkse toelage van 580.000 dollar. Een zakcentje dat niet te versmaden is. Het regime heeft hem bovendien zijn particuliere jacht, de „Pegasus II" gezonden. Waarmee vult een koning in bal lingschap zijn tijd? Hij brengt van tijd tot tijd een bezoek aan de Griek se ambassade om besprekingen te voeren met de ambassadeur. Hij leest Griekse kranten en ontmoet soms een oude vriend die door Rome komt. Maar, zo meldt een verslaggever van het persbureau A.P. ons, aan de stoet van afgezanten van het mili taire regime te Athene is een einde gekomen en niemand heeft de laat ste tijd de koning bezocht om hem te vragen naar zijn land terug te ke ren. O KONSTANTIJN houdt zich verder bezig met golf spelen, paardrijden en jagen. De Griekse koninklijke fami lie houdt zich verre van het luidruch tige nachtleven van Rome. Voor de zwangerschap van konin gin Anee-Marie leidde de Griekse koninklijke familie een actiever le ven en reisde veel, bezocht o.a. En geland, Denemarken, Spanje, Luxem burg, West-Duitsland, België, Neder land en Frankrijk in de laatste ander half jaar. Koning Konstantijn onttrekt zich overigens niet aan zijn verplichtin gen als Grieks monarch. Eind maart is hij nog naar Washington gevlogen om de begrafenis van ex-president Dwight D. Eisenhower bij te wonen. Als officieel vertegenwoordiger van de regering in Athene was toen echter aanwezig Stylianos Patakos, de tweede man van het Griekse mi litaire regime. Waaruit blijkt dat een koning in ballingschap meer plich ten dan rechten heeft. Voor de ludieke mens van de toe komst ontwierp de Duitse beeldhou wer Cristian Weiser dit stukje speel goed. Een kogel met ronde gaten, waardoor men naar binnen kan krui pen om ermee rond te rollen. Dit spel vereist wel een aardig beetje spier- beheersing van de roller. U hebt nog even tijd om te oefenen, want het is nog niet bekend wanneer deze speei- kogel op grote schaal op de markt wordt gebracht. Fabrikanten zagen er tot nu toe geen gat in. Masai VOOR de vrouw die haar image nu eens op een andere wijze „hoog wil houden" een aardig nieuwtje: een bustehouder van glas-in-lood. Dit grandioze idee kiomt van een Weense kunstenaresse, die o.a. de glas-in-lood-ramen voor de Washing ton Cathedral heeft vervaardigd. Uit het haar vertrouwde materiaal knut selde zij een bustehouder, die ze „Tif fany Neha" noemde. De beha bestaat uit gekleurd glas, dat met héél, héél zacht metaal aan elkaar is vastge maakt en wordt met een ketting om de hals gedragen. Met een bijpassend broekje vormt het een unieke bikini. Kunnen de mannen op het strand heel decent zeggen: „Oh, mevrouw wat hebt u een schattig glas-in-lood-raam". Wél natuurlijk met het risico dat ze hom eigen ruiten ingooien, uit Rijsel, waar een eenvoudige bank bediende dank zij een in bankkringen slechte gewoonte een grote roof wist helpen oplossen. De bankrovers hadden het allemaal zo mooi opgezet. Voor de aankomst van het personeel hadden zij zich al verschanst in de gebouwen en de huisbewaarder overweldigd. Een voor een werden de personeelsleden, die zich in de ochtend naar hun arbeid spoedden, daarna opgewacht en over meesterd. De kassier en directeur konden daarna niet anders doen dan de kluis, waarin twee miljoen frank, openen. Het liep echter mis, omdat de ro vers de punctualiteit van het bank personeel hadden onderschat. Eén be diende kwam te laat, zag een gekne velde kassier achter een van de ge traliede ramen en zette de achtervol ging in. Na een schietpartij met de politie konden de drie bankoverval lers worden ingerekend. Waarschijnlijk zal de bank in het vervolg een wat soepeler houding aannemen ten opzichte van telaat- komers. Want ook verloren tijd is geld, zoals is gebleken. DE werkelijkheid is vaak vreemder dan de vreemdste roman. We hebben u daarvan in deze rubriek al meer voorbeelden gegeven. Ditmaal eentje Redactie: José Toirkens Bijdrage: Pierre Petit j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5