LAURENS VAN ROOYEN:
'De show, daar gaat
liet om, daar moet
alles voor wijken"
KNOKKE-VIJF" OP TV
Voor u 31/2°/o op uw
salarisrekoning en
desgewenst ©en
maand salaris extra als
gezinskrediet
en vooru....
Kijk naar
f tussen haakjes
et
ABRIEK
MMNEN
de barak waar ook zich thuis voelt
Ballingschap I
Ballingschap II
Gfas-in-lod
Tijdroof
EL
MG
tot
ing
de
te
uit-
am,
Hulst
DE SIGAAR
CABARETTOER
WAANZINNIG
GLOEILAMPJES
"SÊÊÊiÊÊÊÊÈ
NEDERLAND I
NEDERLAND II
Pöï IJaBSH
Hoe? Heel eenvoudig. Open een salarisrekening bij onze
bank, de NMB. U profiteert dan van 31/2°/° rentevergoeding.
Bovendien is er de mogelijkheid een maandsalaris extra
op te nemen als gezinskrediet. Als rekeninghouder geniet
u een uitgebreide persoonlijke service. Zo kunt u bijvoor
beeld gebruik maken van betaalcheques, waarmee u bijna
overal betalen kunt.
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
BELGIë (Nederl.)DUITSLAND II
Luister naar
4
DE STEM VAN MAANDAG 30 JUNI 1969
>P-
so-
sda
ÏE SLUIT
takt bekend dat de
ergadering van 26
artikel 21 ^an de
ig, heeft besloten:
gebied aangeduid
rende kaart, gele-
:n en betrekking
aarvoor nog geen
;en bestemmings-
i is, zonder schrif-
burgemeester en
under I bedoelde
3 vuilnis- en af
leggen;
lijke werken aan
erharden;
brengen;
ekerijen of aard-
leggen en bomen
planten.
«doelde besluit ter
mieder ter inzage
an Hulst,
r"-stofzuigers be-
heden m.b.t. on-
-werkzaamheden
E. tegen een goed
en u vrijblijvend
onen:
t 203,
stkade 106
•psplein 6
.e werkuren da-
atelier METER-
euzen.
vaarde
en kregen
te pakken'.
hoor ie
lat?
I yan onze radio- en t.v.-redactie)
UTRECHT De man achter
lierman van Veen, de pianist ach-
|er het fenomeen: Laurens van
looyen, Utrechtse kruideniers-
|pon, misdienaar op non-actief,
levvezen kerkorganist en nu mild
ljimlachende mede-eigenaar en
lleugeladjudant van de weldoor-
nmerde cabaretgroep „Harle-
i Holand". „Weet je, dat ik er
Dg vaak van droom", zegt hij,
Jan zie ik me weer in een toogje
ip de onderste altaartrede knie-
ei, We hadden toogjes in allerlei
llleuren, zwart voor het normale
Iterk, rood voor de keren,
|jat er flink uitgepakt moest wor-
m. Dan zat je midden tussen de
I Jakkerende kaarsen en overal
I keven de wierookgeuren. Man,
|jat heeft een waanzinnige indruk
pme gemaakt.
J Als zoon van een katholieke mid-
|astander kon je er eenvoudig niet
llags, het was gewoon een bekeken
dat je allerlei klussen in de
moest opknaippen. Ik werd ook
la de haverklap van school gehaald
la orgel te spelen bij trouwmissen
I-, rouwdiensten. Dies Irae en Veni
Itreator, ik stampte het er allemaal
li Hoe oud zal ik toen helemaal
Ifïeest zijn, dertien, veertien mis-
lïhien. Ik verdronk tussen al die or-
Ijilpijpen en registers en speciaal
Ijor mij moest er een kussentje op
|t bank worden gelegd, want an-
las kon ik niet eens bij de toetsen.
Het mooiste vond ik altijd de galm
|ie rollende donder langs de gewei-
Vijf minuten hield dat aan en
la je flink doordrukte, dan zag je
I:: muren trillen. Op zo'n moment
lacht ik: „Dat is nou allemaal jouw
lurk Laurens". Prachtig vond ik het.
li kapelaan kwam altijd speciaal
lar schooi om me te halen. We
■sten weer omhoog, zei ie dan te-
lia de directeur. „Kan Laurens effe
meekomen". Ik ging achterop zijn
fiets naar de kerk. Ik vond het een
uiterst vreemde situatie, die voor
een jongen van twaalf nauwelijks te
dragen was.
Ik zou aanvankelijk tussen de grut
terswaren een mooie toekomst op
bouwen, maar vader had al gauw
door, dat het geen haalbare kaart
was. Toen il; zes was liet ie al een
piano thuis komen, want hij vond,
dat ik zo'n muzikaal baasje was.
Ze droegen die zwarte kist de huiska
mer binnen en ik was op hetzelfde
moment verpletterd. Die koperen pe
dalen, al dat ivoor, ik vond het een
ongelooflijk instrument-
Vanaf dat moment liep de muziek
als een dikke, rode draad door mijn
leven. Ik had volgens vader een be
genadigd talent en als hij jarig was
dan werden alle ooms en tantes ge
prest om hun glaasje advocaat neer
te zetten en eerbiedig te luisteren
naar die dekselse Laurens, die zo
mooi de kinderstukjes van Mozart
speelde.
Herman heb ik leren kennen op
het Utrechts conservatorium en
vanaf het eerste moment klikte het
tussen ons We maakten persiflages
op de klassieke reuzen en de ke
ren, dat Bach de sigaar was, waren
op het laatst niet meer te tellen.
Zelfs een doodserieus vak als de har
monieleer vormde voor ons nog vol
doende aanleiding voor een krankzin
nige stunt. Als Herman aan de
beurt was om wat akkoorden te ma
ken, begon ie altijd met lang en ui
terst geconcentreerd uit het raam
te staren. „Meneer van Veen", zei de
leraar dan, „maakt u eens een do
minant septiem akkoord op f".
„Juist" zei Herman, „een dominant
septiem akkoord op f, ik geloof
waarachtig, dat ik begrijp, waar u
heen wilt. U verwacht van mij een
dominant septiem akkoord op f.
Goed, dan gaan we dat nu maken".
Vervolgens draaide hij zich om en
begon uit het raam te staren. Dat
hele akkoord interesseerde hem
geen bliksem, waarschijnlijk dacht
ie op dat moment aUeen aan het
feest van de vorige dag, maar na
vijf minuten kwam ie toch voor de
Zaterdag 5 juli brengt de Tros onder de titel de „Vijf van Knokke"
Je deelnemers aan het Knokke-songfestival op het scherm. De foto
toont Rosita Bloom, tijdens de opname van dit programma.
draad met een werkstukje. AlLe an
deren maakte zo'n akkoord vanaf de
basis, maar Herman startte boven
aan en sukkelde dan via es, c en a
naar de grondtoon. Hij had daar
een waanzinnige techniek in ontwik
keld. Hij schreef toen ook aj de
meest krankzinnige teksten, die ik
op muziek zette. „Als we daar later
wat mee kunnen doen", dacht ik,
„hoef ik geen concertpianist te wor
den".
Na vijf jaar kwamen we van het
conservatorium. Herman had als
hoofdvak viool gehad. Ik piano. We
zijn daarna meteen begonnen met die
cabarettoer, we wilden gewoon het
bewijs leveren, dat je 't met een goeie
klassieke ondergrond ook in de klein
kunst een eind kunt schoppen. Ik
zag me trouwens niet de hele dag
Beethoven en Schubert spelen- Ei
genlijk heb ik gloeiend de pest aan
al die romantische jongens, die een
labyrinth van stemmingen en sen
timenten hebben getimmerd. Ik heb
geen enkele affiniteit met dat soort
zwijmelarij en de enige componist
uif die periode, die voor mij te prui
men is, is Bach. Bach heeft diezelf
de strakheid als de grote Italianen:
Vivaldi, Scarlatti Dat is pure mu
ziek. Daarna komt er wat mij be
treft een hele tijd niks en dan begint
het weer bij Strawinsky, Schönberg
en Weber. Dat is de muziek, waar
ik mij persoonlijk jofel bij voel".
Laureuis van Rooyen heeft er ach
teraf geen spijt van, dat hij zijn ta
lent heeft geïnvesteerd in de klein
kunst. Hij zegt: „Ik geloof voor 100
procent in Harlekijn. Ik wil ook wel
uitleggen, waarom. Wij vormen geen
losvaste groep schnabbelaars, die
voortdurend aan de poen loopt te
denken. Elke cent, die we tot nog toe
verdienen, hebben we gelijk in de
zaak gestoken, we zijn gewoon waan
zinnig ambitieus en zijn bereid om
ons kapot te werken. Bij ons wordt
niet op de klok gekeken en met een
collectieve arbeidsovereenkomst
gewerkt. De show, daar gaat het
om en daar moet alles voor wijken.
Ik vergelijk Harlekijn altijd met
de commune-gedachte van Frede-
rik van Eeden. Die probeerde ook
met een gemeenschap vah gelijkge
stemden zijn doel te bereiken. Dat
hij het achteraf niet gehaald heeft,
is voor ons nog geen reden om het
ook niet eens te proberen. We heb
ben nu een groep van tien man en
dat zijn ook tien vrienden. Wij be
schouwen dit ook niet als een vak,
maar als een roeping. Een zij zijn
er met zijn allen van overtuigd, dat
het zal lukken- Dingen, waar je
voor 100 procent achter staat, ge
beuren gewoon- Dat houdt geen
mens tegen.
Wij zijn bijvoorbeeld nu serieais be
zig met een internationale opbouw.
De show, die wij brengen, leent zich
daar helemaal voor, het is geen ty
pisch Nederlandse humor, die wij
brengen. We beginnen in september
met een aantal proefvoorstellingen
voor buitenlanders, die in Nederland
werken en als dat lukt, dan sprin
gen we de grens over. Er wordt al
gesleuteld aan een show voor de
wereldtentoonstelling in Tokio, er
zijn al contacten gelegd met Duits
land en Scandinavië.
Zeg nou niet, dat we met onze kop
in de wolken lopen. Want meneer
Philips heeft ook nooit geweten, dat
hij in de schuur achterin zijn tuiin
werkte aan een internationaal im
perium. Dat gebeurde gewoon, die
man was bezeten van zijn gloeilamp
jes.
Wij zijn nu toevallig bezeten
van Harlekijn en ik beloof je,
dat ze over een paar jaar in New
York zullen weten, wie we zijn en
wat we doen. Er is geen mens, die
dat meer uit onze koppen praat".
LAURENS VAN ROOYEN:
„de kapelaan kwam altijd speciaal naar de school...."
(ADVERTENTIE)
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
Breda: Veemarktstraat 55-57, Valkeniersplein 14. Bergen op Zoom: Zuivel-
plein 5. Dongen: Hoge Ham 19. Etten-Leur (N.Br.): Markt 34. Halsteren:
Dorpsstraat 13. Oostburg: Nieuwstraat 24. Oosterhout: Heuvelstraat 8.
Roosendaal: Markt 19. Terneuzen: Nieuwstraat 10. Voorts bijkantoren te
Breskens, Goes, Hulst, Sas van Gent en Zaamslag.
18.15 TOUR DE FRANCE
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.07 HET HOLLAND FESTIVAL
TER DISCUSSIE
20.00 JOURNAAL
20.20 DE SHADOKS EN DE GIBIS
(kleuir)
20.22 MET DE MUZIEK MEE
21.20 ACHTER HET NIEUWS IN
ZUID CELEBES
22.10 TWEEDE JOURNAAL
22.15 SLUITING
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 'N ANDERE WERELD (kleur)
20.00 JOURNAAL
20.20 WAT NU, GROTE MAN: „De
crisis"
21.20 DE KLEINE DEMOCRATIE:
werking vaal de democratie in
de sport
21.52 VIVE LA TOUR (kleur)ker
misachtige sfeer roinid de Tour
die France
22.10 TWEEDE JOURNAAL
22.15 SLUITING
de heer W. van Klaveren
Commercieel Medewerker
kantoor Terneuzen
IN DE MIDDAG: REPORTAGE
VAN DE TOUR DE FRANCE
18.40 NIEUWS
18.45 POUM
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 PLUM-PLUM
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 FILMVERSLAG VAN DE
TOUR DE FRANCE
20.40 TV-PORTRET VAN BAS-
TOGNE
21.00 CHAPEAU MELON ET
BOTTES DE CUIR
21.50 CE PAYS EST a VOUS
22 20 BALLET ANTONIO DANST
OP MUZIEK VAN ALBENIZ
22.55 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 MONITOR
21.00 BITTE UMBLaTTERN
Amusementsprogramma
21.45 TAPTOE VOOR HEINRICH
LÜBKE
22.30 JOURNAAL
22.50 REPORTAGES VAN DE
TOUR DE FRANCE
23.00 PORTRET VAN HEINRICH
LÜBKE
's NiMmnans: tour DE L/uiiOL/nnw
'S NAMIDDAGS: TOUR DE
FRANCE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 FILMMUSEUM VAN DE
SCHATERLACH
19.30 ATELIER
19.55 DE WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.30 TOUR DE FRANCE
20.40 DE INDRINGERS
21.30 ANACONDA. Filmreportage
over een expeditie in het Ama
zone-gebied
23.00 NIEUWS.
17.30 NIEUWS
17.35 DIE TINTENFISCHE
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 SENSATIONEN ZWISCHEN
HIMMEL UND ERDE
19.10 KÖNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT
19.45 HEUTE
20.15 GEHEIMNISVOLLES ROTES
MEER. (kleur) TV-fiikn van
Bruno Vailaiti
21.00 DUNNER MANN
22.40 NIEUWS.
Maandag 30 juni
HILVERSUM I 402 m
NCRV12.00 Los-Vast: gevar. progr.
(12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinb., 12.30
Nws. 12.41 Actual.) 14.05 Stereo:
Weens Staatsopera-orkest: pop. klass.
muziek (gr.) 14.30 Stereo: Moderne
kamermuz. (opn.) 15.00 Geref. mid-
dagdienst. N.O.S.: 15.30 Zoeklicht op
Nederland: inform, over Friesland,
afgew. met muziek (16.00-16.02 Nws).
Overheidsvoorlichting: 17.20 Surina
me journaal. Spreker: mr. dr. H. J.
Roethof. NCRV: 17.30 Voor de kleu
ters 17.45 Koorzang met ritm. begel.
17.55 Report. Wimbledon-tennistoer-
nooi 1969, 18.00 Stereo: Meisjeskoor
met instrument, sextet 18.19 Gramm.
muziek 18.30 Nws. 18.41 Actual. 19.00
Literama: radiokroniek oveT boeken,
schrijvers en toneel 19.15 Stereo
NCRV-Vocaal ensemblemoderne
koorwerken 19.45 Stereo: lichit instr.
trio (gr.). N.O.S.: 20.00 Stereo: Hol
land Festival 1969: Sopraan en piano;
Ned. Strijkkwartet en piano: klassieke
muziek (vooraf, in de pauze en na af
loop: Festivalnieuws en informatie).
NCRV 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen
22.45 Avondoverdenking 22.55 Stereo:
Lichte gram.muziek 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM H 298 m
VPRO: 12.00 Agent 000: lichte gram.
muziek en interviews 13.00 Nws. 13.11
Informatie: ontwikkelingswerk 13.20
Pro memorie 13.25 Klass. kamermu
ziek (opn.) 14.25 Licht instrum. kwin
tet 14.45 Gevar. progr. N.O.S.: 15.00
Stereo: Lichte gram. muziek. AVRO:
15.30 Stereo: Altviool en piano: mo
derne muziek 16.00 Nws. 16.02 Brazi-
liana: lichte muziek uit Lat. Amerika
16.30 Voor de jeugd 17.30 Licht orgel
spel 17.40 Overheidsvoorl.: Den Haag
aan de lijn 17.55 Mededelingen 18.00
Nws. 18.11 Radiojournaal 18.30 Stereo:
A la carte: tafelmuziek 19.30 Nws.
19.35 R.V.U.: Overheid en sport.
N.O.S.: 20.05 Afbraak en opbouw in
de Haagse binnenstad, een discussie
over de schilderswijk 20.30 Stereo
Lichte gram. muziek 20.50 Van be
langstelling alléén kan de mens niet
leven.. (I), documentaire 21.20 Gam
ma van alpha en bèta: een program
ma over recente vorderingen in de
wetenschap 22.20 Bond zonder Naam:
Ook een ander wet het een en ander!
lezing 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radio
journaal. N.O.S. 22.55 Nabeschou
wing Ronde van Frankrijk 1969. 23.02
Radiorama: een veertiendaags mini-
magazine 23.25 Jazz uit het historisch
archief 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM Hl 240 m f.m.
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of Los)
KRO13.00 Nws. 13.03 Ronde van
Frankrijk 13.08 Actual. 13.13 T.N.T.
muziek van één tot twee 14.00 Nws.
14.03 Ronde van Frankrijk 14.08 Pop-
In: licht platenpro.gr. 15.00 Nws. 15.03
Ronde van Frankrijk 15.08 Holster
pop- en countrymuziek 16.00 Nws.
(Tussen 16.00 en 17.00 onderbreking
voor de Ronde van Frankrijk) 16.03
10RRR popmagazine 17.00 Nws.
17.02 Actual. 17.07-18.00 Draaijijof-
draaiik: verzoekplatenprogramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek (12.08-
12.15 Landbouwkroniek. 12.40-12.48
Weerbericht, mededelingen en SOS-
berichten voor de Schippers) 12.55
Buitenl. persoverzicht 13.00 Nieuws,
weerbericht, dagklapper en beursbe
richten. Aansluitend: De Ronde van
Frankrijk 13.20 De Ronde van Frank
rijk en lichte muziek 14.00 Nws. 14.03
Koormuziek 14.25 Klass. muziek 15.00
Nws.) 15.03 De Ronde van Frankrijk
en lichte muziek (16.00 Nws. 16.03
Beursberichten 16.09 Voor de zieken
17.00 Nws., weerbericht en medede
lingen) 18.00 Nws 18.03 Popmuziek
voor de soldaten 18.28 Paardesport-
uitslagen 18.30 Lichte muziek 18.45
Sport 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte
muziek 19.00 Nws, weerbericht en ac
tualiteiten 19.40 Lichte muziek 20.00
Operakroniek 22.00 Nws, berichten en
De Zeven Kunsten 22.15 Gevar. muz,
(23.00-23.10 Nws. 23.40 Nws. 23.45-
0.30 Voor de zeelieden.
Dinsdag 1 juli
HILVERSUM I 402 m
NCRV7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor
lichte gram. muziek met nieuws en
actualiteiten 8.00 Nws. 8.11 gewijde
muziek 8.30 Nws. 8.32 Vakantietdps
8.45 Voor de huisvrouw (9.00-9.10
Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35
Waterstanden 9.40 Moderne jazzmu
ziek (gr.) 10.00 Tussen de tijden, le
zing 10.15 Stereo: Italiaanse, Duitse
en Russische Opera-aria's (gr.) 11.00
Nws. 11.02 Stereo: Operettemuziek
(gr.) 11.15 Voor de zieken 11.55 Me
dedelingen.
HILVERSUM H 298 m
AVRO 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Stereo: lichte gram. muziek 8.00
Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo:
lichte gram. muziek (8.30-8.33 De
groenteman) 8.50 Morgenwijding.
N.O.S.: 9.00 Van belangstelling alléén
kan de mens niet leven (II), docu
mentaire 9.40 Muziek uit de Middel
eeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00
Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvita
minen populair verzoekplatenprogr.
(11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12
programma voor de vrouw. (Om 11.55
B eursberichten
HILVERSUM Hl 240 m f.m.
VARA: 9.00 Nws 9.02 Plaatjes voor
de pep (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03
Een opvallend vrolijke gevarieerde
visite licht platenprogramma.
HOE leeft een koning in balling
schap? Een vraag die u niet iedere
lag maar toch wel af en toe zal be-
sighouden. Vandaag kunnen we u
sets vertellen over balling Konstan-
tijn, de Griekse koning, die anderhalf
laar geleden naar Rome vluchtte.
Hij leidt er het rustige leven van
een monarch in ballingschap. Een
'ijke monarch. Konstantijn is zelf
rijk, maar krijgt bovendien van het
segime te Athene nog altijd een jaar-
•ïjkse toelage van 580.000 dollar. Een
zakcentje dat niet te versmaden is.
Het regime heeft hem bovendien zijn
particuliere jacht, de „Pegasus II"
gezonden.
Waarmee vult een koning in bal
lingschap zijn tijd? Hij brengt van
tijd tot tijd een bezoek aan de Griek
se ambassade om besprekingen te
voeren met de ambassadeur. Hij leest
Griekse kranten en ontmoet soms een
oude vriend die door Rome komt.
Maar, zo meldt een verslaggever
van het persbureau A.P. ons, aan de
stoet van afgezanten van het mili
taire regime te Athene is een einde
gekomen en niemand heeft de laat
ste tijd de koning bezocht om hem te
vragen naar zijn land terug te ke
ren. O
KONSTANTIJN houdt zich verder
bezig met golf spelen, paardrijden en
jagen. De Griekse koninklijke fami
lie houdt zich verre van het luidruch
tige nachtleven van Rome.
Voor de zwangerschap van konin
gin Anee-Marie leidde de Griekse
koninklijke familie een actiever le
ven en reisde veel, bezocht o.a. En
geland, Denemarken, Spanje, Luxem
burg, West-Duitsland, België, Neder
land en Frankrijk in de laatste ander
half jaar.
Koning Konstantijn onttrekt zich
overigens niet aan zijn verplichtin
gen als Grieks monarch. Eind maart
is hij nog naar Washington gevlogen
om de begrafenis van ex-president
Dwight D. Eisenhower bij te wonen.
Als officieel vertegenwoordiger
van de regering in Athene was toen
echter aanwezig Stylianos Patakos,
de tweede man van het Griekse mi
litaire regime. Waaruit blijkt dat een
koning in ballingschap meer plich
ten dan rechten heeft.
Voor de ludieke mens van de toe
komst ontwierp de Duitse beeldhou
wer Cristian Weiser dit stukje speel
goed. Een kogel met ronde gaten,
waardoor men naar binnen kan krui
pen om ermee rond te rollen. Dit spel
vereist wel een aardig beetje spier-
beheersing van de roller. U hebt nog
even tijd om te oefenen, want het is
nog niet bekend wanneer deze speei-
kogel op grote schaal op de markt
wordt gebracht. Fabrikanten zagen er
tot nu toe geen gat in.
Masai
VOOR de vrouw die haar image nu
eens op een andere wijze „hoog wil
houden" een aardig nieuwtje: een
bustehouder van glas-in-lood.
Dit grandioze idee kiomt van een
Weense kunstenaresse, die o.a. de
glas-in-lood-ramen voor de Washing
ton Cathedral heeft vervaardigd. Uit
het haar vertrouwde materiaal knut
selde zij een bustehouder, die ze „Tif
fany Neha" noemde. De beha bestaat
uit gekleurd glas, dat met héél, héél
zacht metaal aan elkaar is vastge
maakt en wordt met een ketting om
de hals gedragen.
Met een bijpassend broekje vormt
het een unieke bikini. Kunnen de
mannen op het strand heel decent
zeggen: „Oh, mevrouw wat hebt u
een schattig glas-in-lood-raam". Wél
natuurlijk met het risico dat ze hom
eigen ruiten ingooien,
uit Rijsel, waar een eenvoudige bank
bediende dank zij een in bankkringen
slechte gewoonte een grote roof wist
helpen oplossen.
De bankrovers hadden het allemaal
zo mooi opgezet. Voor de aankomst
van het personeel hadden zij zich al
verschanst in de gebouwen en de
huisbewaarder overweldigd. Een voor
een werden de personeelsleden, die
zich in de ochtend naar hun arbeid
spoedden, daarna opgewacht en over
meesterd. De kassier en directeur
konden daarna niet anders doen dan
de kluis, waarin twee miljoen frank,
openen.
Het liep echter mis, omdat de ro
vers de punctualiteit van het bank
personeel hadden onderschat. Eén be
diende kwam te laat, zag een gekne
velde kassier achter een van de ge
traliede ramen en zette de achtervol
ging in. Na een schietpartij met de
politie konden de drie bankoverval
lers worden ingerekend.
Waarschijnlijk zal de bank in het
vervolg een wat soepeler houding
aannemen ten opzichte van telaat-
komers. Want ook verloren tijd is
geld, zoals is gebleken.
DE werkelijkheid is vaak vreemder
dan de vreemdste roman. We hebben
u daarvan in deze rubriek al meer
voorbeelden gegeven. Ditmaal eentje
Redactie: José Toirkens
Bijdrage: Pierre Petit
j