MARKT VANDEREN Diversen intie-adres fters invullen) uto koopt, de boot \ANDEREN \N DFZE TIJD sl DIE VOORUITZIEN CALAIS/RAMSGATE - Het trilt aan het strand van Calais. Een aantal mensen kijkt uit naar een voertuig van de toekomst, een inmens lucht kussenvoertuig. Op het zand staat een rij auto's met het front richting Engeland. Als een enorme reuzenkwal, omgeven door opspuitende watergordijnen, komt de Hovercraft. SR. N4 „Sure" aan de heiige ein der te voorschijn en schuift het strand op. De vier grote propellers ma len allengs langzamer; het luchtkussen, bijeengehouden door een bij zonder gecompliceerde „rok" van rubber en nylon, krimpt ineen en hef luchtkussenvoertuig zakt op het strand. De grote deuren aan de voorkant zwaaien open en de eerste auto's rij den uit het gevaarte. Onmiddellijk na de ontscheping rijdt een nieuwe lading wagens de „bek" binnen, stewardessen leiden passagiers naar de Hovercraft en een grote tankwagen levert een nieuwe hoeveel heid brandstof af. Nauwelijks tien minuten na de aankomst komt het luchtkussenvoer tuig weer statig overeind om met een snelheid van 75 kilometer per uur voor de zoveelste maal het Kanaal over te vliegen (of moeten we varen zeggen?) gezagvoerders accijnsvrij Reportage en foto's- Piet Mijzen DE STEM :-spa- gveld- Voor normale prijs te koop j st. Welshpony's oud l jaar en een stel hoornschapen n.o.z. zeer mooi. Hoogstraat 9 Gorin, chem. varte rur- St.- tjes en lat 29. Grote schieting op zaterdag juni bij P. Lecraert-NJjs, Hulst. Begin 3 uur. Pony m, al »r vol- aag- 2. <51ekenhuisverzekering ongèT" acht kwalen. Voor leeftijd tot 100 jaar. Assurantiekantoor q H. Vijgeboom. GouverneurBtr' 6—8. Sluis. Kermisschieting zondag 29, maandag 30 juni en dinsdag j juli bij Edie Ottjes te St.-Jan. »ol- 1 bij oosen- il. steen. Begin 3 uur. Schieting zondag 29 juni Hon. Claessens, Lamswaarde. Begin 3 uur. Schieting zondag 29 juni „oü de Heide", De Klinge. 2 x 1150 fr. Begin 3 uur. uim 20 r- en ns-v.d. sis tra at elefoon Kermisschieting staande wip" zaterdag 28, zondag 29 en maandag 30 juni, Café Sport St.-Jansteen. Aanvang 3 uur, e Ara- n. pri- okmaat )or <ia- Lau- gen Gaaibolling op zondag 29 juni bij A. Menheere te Walsoorden Noordstraat. Aanvang 3 uur. Schieting op zondag 29 junf bij V. de Caluwé, Graauw, op 2 wippen. Inleg 2,75. Terug 2,., Begin 3 uur. li, uiterlijk 14 dagen van te- i bon, aan onze afdeling lische opgaven kunnen niet n Nederland en België zullen pracht. Buiten Nederland en rekening gebracht. Wij verzoeken u dringend Immer te vermelden. |fhankelijk van de postbestel- pral in Zuideuropese landen O per maand per week* kt* lepassing is. 1/ ti ezending vermelden. over hoge zusterflat ccasions rken, tegen nde prijs garantie klanten behoren en praten Bovag Garantie :HEEL VERNIEUWDE PAND uit 75 automobielen res tegen zeer lage prijs. HOVEREN OVER HET KANAAL Het is nog niet zó lang geleden dat Christoffel Cockerell peinzend stond te kijken naar de haardroger van zijn vrouw. En dan wel in het bijzonder naar de luchtstroom die het apparaat produceerde. Na lang te hebben nagedacht, nam hij twee conserveblikjes, de één met een iets kleinere diameter als de andere, zodat zij in elkaar pasten en liet de luchtstroom van de haardroger in de opening tussen de twee blikjes spelen. Het systeem van het lucht kussenvoertuig was geboren. Op 1 april 1969 zette prins Philip, de echtgenoot van konigin Elisabeth van Engeland, zijn koninklijke voet aan boord van de Hovercraft „Swift" om de eerste lijndienst met luchtkussenvoertuigen te openen. De lijndienst tussen Calais en Rams- gate over het Kanaal. Sindsdien snel len de twee Hovercrafts „Swift" en „Sure", 2,5 meter boven het water van het Kanaal, in gemiddeld veer tig minuten naar de overkant. Na de eerste, uiteraard moeilijke weken waarin voornamelijk nieuws gierigen kwamen kijken, beginnen de twee vreemde gevaartes in Enge land en Frankrijk zo langzamerhand een begrip te worden. Nu het vakan tieseizoen weer in volle gang is, heeft de maatschappij Hoverlloyd niet meer te klagen over de belang stelling van passagiers en auto's. Er kunnen 250 passagiers en onge veer dertig auto's mee in de Hover craft. De Hoverports, zoals de „lucht- zeehavems" voor de luchtkussenvoer tuigen worden genoemd, zijn nog niet helemaal gereed. De ruimtelijke omgeving, normaal al eigen aan een luchthaven, krijgt een eigen sfeer door de ligging van een wijds strand. De douane schijnt het nieuwe mid del van vervoer goedgezind te zijn, want zij is opmerkelijk coulant voor de passagiers. En dat terwijl de Britse douane in het algemeen toch niet bekend staat om haar snelheid. Het al of niet rustig varen naar de andere zijde van het Kanaal hangt in de eerste plaats af van de zeegang. De scheiding tussen Noord zee en Atlantische Oceaan staat be kend om zijn grillige grondzeeën en venijnig korte golfslag (soms toch ook wel een lekker lui zeetje). Het luchtkussen onder het voertuig past zich aan de golfslag aan. Dat houdt dus in dat de bewegingen van de Hovercraft min of meer gelijk zijn aan de zeegang. De overtocht ban dus variëren van zeer rustig tot en met een rit in een ouderwetse cake walk. Toch worden slechts weinig passagiers lucht- of zeeziek. "Wel licht komt dit omdat de overtocht slechts zo kort duurt. Het uitzicht wordt nogal drastisch beperkt door de enorme watergor- dijnen, die het luchtkussen van de Hovercraft produceert. Er is trou wens tijdens de overtocht toch niet veel te zien, ondanks het feit dat er veel schepen in het Kanaal varen. Het luchtkussenvoertuig navigeert voornamelijk op radiar en ontwijkt, wegens zijn hoge snelheid en geringe maneuvreerbaarheid, elk mogelijk obstakel. De gezagvoerders komen over het algemeen van de handelsvaart en dienen in het bezit te zijn van een kapdteinsdiploma. Zij hanteren zelf de stuurknuppel. Naast de gezag voerder zit de eerste officier op het stuurdek, dat zich boven op de Ho vercraft bevindt. Zijn taak bestaat voornamelijk uit de controle op de machines. Honderden metsrtjes, lampjes en knopjes geven hem een beeld van alles wat zich in en om de voortstuwing afspeelt. Voor het hydraulische gedeelte zijn aparte panelen aangebracht, die eveneens door de eerste officier in het oog worden gehouden. De derde man die zich op het vliegdek bevindt, is de navigatie- officier. Hij houdt zich o.m. bezig met de radarapparatuur. De offi cieren zijn onderling verbonden door een intercom. De Hovercrafts ver bruiken een enorme hoeveelheid brandstof. Voor één overtocht ge bruikt het gevaarte maar liefst, ruim 22.000 liter vliegtuigkerosine Daarom moet ook na elke vlucht worden getankt. De verbinding Calais-Ramsgate is bijzonder gunstig gesitueerd voor „Engelandvaarders" in Zuidwest- Nederland. Via de „koninklijke rou te" Breskens - Sluis - Knokke - Oos tende - Duinkerken of via de nieuwe Scheldetunnel bij Antwerpen, be draagt de afstand naar C-aïais zo'n 200 a 250 kilometer, al naar gelang de woonplaats. Die prijs valt ook mee. Wij betaalden voor een auto met chauffeur en zeven passagiers in totaal f 88,00. Foto hoven: Stewardessen, perfect tweetalig, spoeden zich naar de zojuist gearriveerde „Sure" om de passagiers behulpzaam te zijn hij het Foto onder: Over veertig minuten aan de overkant van het Kanaal Vergeet daarbij niet de mogelijk heid om Uw voordeel te doen me' de accijnsvrije verkoop van tabak er drank. De acht, bijzonder char mante, Engelse stewardessen in dc Hovercraft zijn bereid U daarmee van dienst te zijn. Een fles goede Janus die Tippelaar kost aan boorc negen gulden. De douane doet zeider moeilijk en daarmee is de afzet du? gegarandeerd. Er bestaan al plannen voor een nog grotere uitgave van de Hover craft. De man die aan de wieg van het eerste luchtkussenvoertuig stond, Christoffel Cockerell zeg' daarover: „Wat we aan het tekenen zijn, is natuurlijk top-secret. Maar binnen twintig jaar en mét kern energie gaan we de oceaan over." Wij zijn nieuwsgierig wanneer we ons, bijvoorbeeld, in Vlissingen kunnen inschepen. Zeer zeevaste stewardessen bewe gen zich gracieus door de voortra zende Hovercraft. Hun tijd wordt het meest in beslag genomen door de verkoop van accijnsvrije tabak en drank.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 25