.V. De reis naar de maan Theologische studie in Tilburg is sterk maatschappelijk gericht Pau: 8700 duiven PHILIPS 1 Doe mee aan de prijsvraag OEFENING OP AARDE urs iteur ECHT aning UI in Drgingshuis a b riek N.V. ar- surs ir Het grote moment JULES VERNE Jules Verne KANS GEVEN VEELZEGGEND BREDASE BOND NATIONAAL Een meesterlijke portable voor u, uw zoon of dochter Van Philips! Onmisbaar voor de vakantie. Uitstekende ontvangst en krachtig geluid. Met oortelefoon, draagtas enPhilips service! 12 13,50 '5,- >5,~ '5,- ^projecten in kvoopwaarden |Café-Rest. De 5ENDAAL in 41566 (6 lijn.) ensttreding vragen de zal de gehele flsadminisfratïe aan trouwd. oekhoudkundige Ide tot zijn taak be an functionaris ver- ote mate van zelf- iratesse. aan uit naar een wnstreeks 22 jaar, lulo of gelijkwaar- minimaal praktijk- i. Ervaring en ken- listratie en sociale |t noodzakelijk. /engenoemde eisen dien bereid is op anderen samen te een baan met goe- ien worden gericht van de instelling, Tilburg sttreding: dige opleiding ver- itaire dienst reeds vrijgesteld te zijn. iet gebied van me iten de voorkeur. irsonalia te richten ïmde N.V. zalen en de toe- nzema- jeopsnd 8-12 en en «nep 50 55 DE STEM VAN ZATERDAG 28 JUNI 1969 23 Wie van ons droomt soms niet heerlijk weg als we een spannend boek lezen of een avonturenfilm zien? Allemaal genieten we van grote heldendaden en soms zou je zelf de held of heldin uit het ver haal willen zijn. Als het boek of de film dan heel erg griezelig wordt kun je altijd nog vlug den ken: Het is toch niet echt ge beurd. Meestal is dat ook wel zo, maar binnenkort begint er een enorm groot avontuur dat je in de kranten kunt lezen en op de televisie kunt zien, maar waarbij je niet stiekum kunt denken: het is toch maar verzonnen. Dan zal een droom die de eerste mens misschien al droomde werke lijkheid worden. „Het mannetje op de maan", het oude verhaaltje dat je moeder je vroeger misschien eens verteld heeft als je aan die donkere hemel de maan zag staan, wanneer je ging slapen, dat mannetje zal er jan echt zijn. Het sprookje is wer kelijkheid geworden. Al een hele poos hebben jullie kunnen lezen en horen over de toch- len die gemaakt werden om de maan bereiken. Iedereen weet natuurlijk .Jr wat een raket is en wat astro nauten zijn. Nu, op woensdag 16 juli, volgende maand, zal de lange gevaarlijke reis door een grote nog bijna onbekende weid beginnen die de eerste mens op de maan moet brengen. De drie astronauten, Neil Armstrong, Michael Collins en Edwin Aldrin vertrekken dan vanaf de lanceerbasis Cape Ken- tedy in Amerika met de Apollo-11 op mg naar de maan. Met een snelheid van 39.000 km per uur schieten ze op hun doel af. Als je weet dat een auto ongeveer 90 km per uur rijdt kun je wel begrijpen dat de Apollo ver schrikkelijk snel gaat. Toch duurt het dan nog drie dagen voordat men de maan bereikt. Zover staat die van ons vandaan. Dat zou je niet denken hk Als je 's avonds naar de hemel kj|kt lijkt het net alsof hij veel dich terbij 'is. Misschien -pullen de drie istronauten tijdens die lange reis (och wel een beetje bang zijn en te rugdenken aan de mensen die veilig thuis zitten. Op zondag 20 juli zal men de maan bereikt hebben. De astronauten blij ven nog een dag „binnen". Pas de volgende dag zal een van hen uit stappen. Neil Armstrong zal als eer ste mens in de geschiedenis op de maan staan. Je begrijpt dat dit moment voor al le mensen heel belangrijk is en dat iedereen vol spanning meeleeft. Dat 'an, want de reis zal ook op de tele- isie te zien zijn. Een half uurtje nadat Armstrong uitgestapt is zal ook zijn vriend Al- drin volgen. Ja, en wat doe je dian met zijn tweeën op die maan? Er is natuurlijk niemand om hen te be groeten en er zal ook wel niet veel te beleven zijn. Natuurlijk moeten ze wel wat souvenirs mee naar huis brengen. Dat doen ze ook, want ze zullen een paar stenen meenemen die dan later op de aarde onderzocht worden. Zo kunnen de geleerden dan weer nieuwe dingen leren over de maan. De mannen blijven ongeveer twee en een half uur op de maan en gaan dan weer terug naar de aarde. De terugreis duurt ook weer bijna drie dagen. Op donderdagmiddag 24 juli moet de Apcllo-11 neerkomen in de Stille Oceaan in de buurt van de Hawaii-eilanden. Daar worden de astronauten opge pikt door een groot schip dat hen terugbrengt naar Amerika. Voordat zij aan boord van het schip gaan trekken de astronauten andere pakken aan en zetten een soort gasmasker op zodat ze heel Zoals je nu wel gemerkt zult hebben gaan we in jullie eigen hoekje ook aandacht besteden aan de komende reis naar de maan. Nu is het niet zo leuk wanneer alleen maar door ons daarover ge schreven wordt. Het zou erg fijn zijn als jullie daar ook aan mèewerken. Daarom hebben we besloten een wed strijd te houden voor alle le zertjes van de Kleine Stem. Stuur ons een tekening of verhaal over de Apollo-11- reis. Je mag zoveel verzinnen als je wilt: hoe stel jij je zo'n tocht voor? Wat zou je doen als jij een van de drie astro nauten was? Wat gebeurt er allemaal bij een dergelijke reis?, enz- De vijf beste inzendingen worden beloond met een prijs: een mooi boek over een spannende reis. Voor de win naars wordt ook een plaatsje opengehouden in de Kleine Stem. Daar komt dan hun te kening of opstel te staaft. Ik hoop erg veel inzendingen te krijgen. Je moet die wel voor 9 juli sturen naar: Redactie De Kleine Stem, Reigerstraat 16, Breda. Vergeet niet je naam en adres en leeftijd te vermelden. Veel succes allemaal goed beschermd zijn. Dat moet, om dat er op de maan misschien wel on bekende stoffen zijn die gevaarlijk kunnen zijn voor de mensen op aar de. Misschien word je er ziek van. Als de mannen terug zijn in Ame rika worden ze drie weken „be waakt" door doktoren die proberen te ontdekken of de astronauten nog goed gezond zijn. Pas dan mogen ze naar hun vrouw en kinderen toe. Ze zullen ook niet eerder op de t.v. te zien zijn. Natuurlijk kan er onderweg van alles gebeuren waardoor het avon tuur heel anders afloopt dan wij nu denken. Maar dat heb je natuurlijk altijd bfj gevaarlijke reizen. Toch kun je wel een klein beetje voorspellen hoe alles af zal lopen. Er zijn nu al een paar reizen ge weest, de geleerden zijn zo knap en we hebben al zo veel gelezen over de nieuwe uitvindingen dat de reis bijna wel moet slagen. Maar weten jullie ook dat er hon derd jaar geleden al een man was die droomde over een reis naar de maan? Het wonderlijke is dat deze man in zijn fantasie heel goed gezien heeft hoe het nu is. Toch wist hij het helemaal niet. Voor hem was het nog een droom, voor ons is het nu wer kelijkheid. Die man was Jules Verne. Hij schreef wonderlijke reisverha len over luchtschepen en zeeboten. Een van zijn boeken gaat over de reis naar de maan. Natuurlijk kon Jules Verne honderd jaar geleden niet voorspellen hoe het precies zou gaan, maar toch lijkt deze echte maanreis veel op die uit het boek. Volgende keer zullen we in De Kleine Stem een paar verhalen vertellen uit het boek van Verne. Dan kun je zelf le zen dat hij toch wel een beetje in de toekomst kon kijken. De astronauten Neil Arm strong en Edwin Aldrin zijn druk bezig allerlei proeven te nemen en te oefenen om later op de maan geen fouten te maken. Na tuurlijk is dat enorm belangrijk. Stel je voor dat wanneer ze eenmaal op weg zijn naar de maan, ze iets fout doen of ver geten zijn. Wie weet wat er dan voor rampen kunnen gebeuren Alles wordt heel precies van tevoren geprobeerd en allerlei ge leerde mannen helpen de astro nauten daarbij. Je begrijpt dat iedereen nu vol spanning wacht op het grote mo ment wanneer de Apollo-11 met de drie astronauten vanaf Cape Kennedy aan de grote reis naar de maan begint. Dit is een foto van Jules Verne, de "fln die honderd jaar geleden heg on "et het schrijven van boeken die toen en nu nog door jong en oud ge- ben worden in heel de wereld. Jules wilde al als kleine jongen ttlirijver worden, maar zijn vader ■'Kd dat niet goed. Hij had liever dat zoon advocaat werd. Jules deed let toenmaar eigenlijk vond hij het bemaal niet prettig. Later, toen hij •har was met zijn studie schreef hij vader een brief en vertelde hem tot hij hogelijk wel een goed schrij- !<r zou worden, maar nooit een goe- 'e advocaat. Hort daarop schreef hij zijn eerste Ifofe verhaal: „Vijf weken in een taitballon". Het boek werd al met- "n door iedereen gelezen en Jules »erd binnen de korst mogelijke tijd rijk. Hij kocht een groot zeiljacht en niste daarmee over grote wereld- een en bezocht een heleboel vreem de landen. Hij bestudeerde voortdu- 'end de moderne ontwikkeling en fed alle nieuwe uitvindingen bij. Wj was dus erg goed op de hoogte "w wat er in de wereld van de we ienschap gebeurde. Veel van de voor tellingen die Jules Verne deed in „avonturen" zijn later werkelijk heid geworden. Dr. A. H. Bredero zoekt nieuwe wegen voor theologen. (Van een onzer redacteuren) DONGEN De maatschappe- lijke functie, die de kerk in het verleden tot voor kort ver vulde is in belangrijke mate over genomen door de samenleving. Armenzorg, rechtspraak, de zorg voor het onderwijs om maar enkele sprekende voorbeelden te noemen allemaal zaken die ge heel of voor een groot deel in de sfeer van de overheid zijn komen te liggen. De charitas is nu „sociale zorg" geworden, geregeld in vele wet ten en verordeningen. Opbouw werk en welzijnszorg zijn maat schappelijke begrippen geworden, die een breed vlak van overheids activiteiten omvatten. Het is duidelijk dat deze ontwik keling - na de oorlog met name in de industrielanden in een stroomver snelling geraakt - de theologische opleidingen in ons land niet onbe roerd heeft gelaten. Men zou kun nen spreken van een „verwereld lijking" van de roepingen. Heel wat jonge mensen, die zich aangetrok ken voelen tot het maatschappelijk werk, tot het helpen van de mede mens, kiezen nu de directe maat schappelijk gerichte beroepsoplei ding. Ze denken er niet over „the ologie te gaan studeren". Te zeer is die opleiding in hun opvatting gericht op het priester ambt. Een begrijpelijk misverstand, gebonden aan de opleiding zoals zij eigenlijk tot voor kort nog was. „We zijn met de opleiding aan de Tilburgse Theologische Faculteit heel duidelijk bezig de les, die de maatschappij ons heeft geleerd, voor honderd procent in de praktijk van de opleiding toe te passen. Wij gaan er daarbij vanuit dat in ons cultuur gebied het mensbeeld, ons denken en praten over „de mens", een duidelijk christelijke signatuur draagt". Het is dr. A. H. Bredero, docent voor kerkgeschiedenis, die met en thousiasme vertelt over de „nieuwe richting" die men in Tilburg gaat inslaan. Samen met een groep do centen werkt hij de plannen ervoor uit. Zijn praktische ervaring in het culturele opbouwwerk is daarbij van niet te onderschatten waarde. „We benaderen de problemen met open heid, pogen ze fris en met het oog op de toekomst op te lossen". Er wordt naar gestreefd in de opleiding de theologische deskundig heid kansen te geven op die ter reinen, die niet meer uitsluitend tot het werkgebied van de kerk behoren. Daarbij kan men denken aan een nieuwe, moderne vorm van zielzorg, als belangrijk deel van de totale welzijnszorg. Die zorg gebeurt te genwoordig in groepsverband. Het wijkwerk is er een aspect van. „We hebben ons gerealiseerd, dat het onderwijs zijn directieven ont vangt van de samenleving. De onderwijsvernieuwing is voor een goed deel het gevolg van ontwik kelingen en aandrang, die buiten dat onderwijs tot uiting komen. Je kunt stellen, dat ook dat een aspect is van de menswetenschappen. Wel nu, in de theologie gebeurt dat ook". Hij vindt, dat die vernieuwing misschien in de theologische op leiding wat gemakkelijker tot stand kan komen, omdat ze minder ge bonden is aan academische tradi ties. „Maar ze is daarom beslist niet minder academisch". Hij lacht, zegt dan: „je zou best kunnen stel len, dat wij in Tilburg bezig zijn van een opleiding die wijwater-aca- demici produceerde een universi taire opleiding te maken. We heb ben daarbij, dat is mij al herhaal delijk gebleken, duidelijk het voor deel, dat we niet vastzitten aan universitaire tradities die voor een theologische faculteit bezwaarlijk zijn". Bij de opbouw van de Tilburgse opleiding is men van het begin af uitgegaan van de functionaliteit van de theologie, van de christelijke religie. De faculteit is van een specialiteitenbuxeau geworden tot een instituur voor een algemene theologie studie. De studie van de religie en alles wat daarmee samenhangt heet nu eenmaal theologie, vergelijkende godsdienststudie. „Jonge mensen, die nu bij ons gaan studeren, stellen hun beroepskeuze een aantal jaren uit, kunt u stellen. De vernieuwing, verfrissing, modernisering, die wü doorvoeren is erop gericht te komen tot een functionele uitsplitsing. Dat betekent dat dit academische uit- sel van de beroepskeuze kan leiden tot een veelheid van functies". Plotseling schiet hem iets te binnen. „Neemt u nu het brandende vraagstuk van oorlog en vrede. De kerk heeft op dit gebied, dat zovelen tot in de ziel treft en dag en nacht bezighoudt, na de late middel eeuwen geen wezenlijk nieuwe bij drage geleverd. Maar juist daar door is er nu voor haar de kans op dit gebied tot een grote progres sieve bijdrage te komen". De algemene lijn van de Tilburgse vernieuwing is, dat de theologische studie er maatschappelijk gericht wordt. De opleiding-nieuwe-stijl wil allerlei mogelijkheden geheel open laten. Het wordt een algemeen theologische en menswetenschappe lijke opleiding. „We beogen ermee de theologische deskundigheid te institutionaliseren in het welzijns werk. We willen dat onze opleiding de theologie functioneel gaat in passen in het maatschappelijk op bouw- en welzijnswerk. Men houdt daarbij voor ogen, dat het in de nabije toekomst wel eens heel gewoon zou kunnen worden dat er part-time ambtsdragers worden gerecruteerd uit de groep mensen, die gewoon maatschappelijk werk doen. Die lijn trekt de studiegroep ver der. Dat is ook de reden van het gesprek, dat wordt gevoerd met de sociale academies over de mogelijk heid theologisch gevormden aan die inrichtingen verdere toerusting te verschaffen. „Het is toch veelzeggend dat 29 procent van de priesters die het ambt hebben verlaten in het maat schappelijk opbouwwerk een nieuwe levensvervulling hebben gevonden. En 35 procent van hen werkt in de culturele sector. Dat is toch wel iets om over na te denken en om rekening mee te houden bij de po gingen de theologische studie een eigentijds karakter te geven. Een theologische faculteit kan reeds daarom niet meer uitsluitend stu denten opleiden voor een kerkelijk ambt, maar moet ook hen kunnen opleiden, die als leek de levensbe schouwelijke deskundigheid willen invoeren in de verschillende secto ren van de maatschappij. JACQUES LEVIJ (Van onze duivensportmedewerker) BREDA Mijnheer De Bruin: Twee losse duivinnen zitten met een Franse koleire. Ze vliegen op lijk bos jes met vlooien en geven mekaar bek en vleugelslagen (mee de koekpan boven op d'r asses - den Br.), ze rollen en vechten om een oude we duwman, die ze omzeggens van haar noch pluim kennen, tenzij het roe pen en koeren dat hij gans de dag doet. Wat hieraan gedaan?" getekend J. B. Antwoord: Ge moet die hellevegen opsluiten in konijnekotjes en ze bui ten gehoor van die weduwman zet ten. En geeft ze niet te veel kemp zaad te eten. Dertig grammen gerst en een weinig maïs per dag, zullen de zenuwen wel doen kalmeren. De provincie Antwerpen vloog Tours met 1393 duiven, zie hier de tien eersten: 1 Van Gils en zoon te Merksem, met een duif van good old Frans Buelens te Mechelen, hij is op zijn drie en zeventigste jaar voor de tweede keer getrouwd en houdt nu geen duiven meer; 2 Weduwe Coster- mans te Wijnegem, 3 Marcel Adri- aenssens te Kalmthout, 4 Jos Geerts te Ekeren, 5 Petrus De Laet te Nieuwmoer, beter bekend als Peerke de Knikker, zeer groot kampioen, een der fijnste van heel België, 6 Rudolf De Kegel te Lokeren, nog een grote vriend van Harrie Gijzen, 7 Michel Hildersom te Deurne, 8 Jos Smits te Zoerzel, 9 Arnold De Kindt te Mort- sel, 10 Albert De Kepper te Deurne enz. Louis Van Oorschot te Bels Put is met de grote centen lopen aan de 46e prijs. De diamantslijpers te Lier (en om streken) hebben op Corbeil weer lus tig door gepéérd: 1 Paul Truyts te Nijlen (25.322), 2 Jan Ruttiens te Lier (14.047), 3 Emiel Verhelst te Nijlen (15.771), 4 Jefke De Swert te Kessel (22.895), 5 Louis van Loon te Poppel, 6 Karei Somers te Grobbendonk, 7 Jef Delien te Nijlen, 8 Gust Janssens te Nijlen (21.995), 9 Gust Theeuwes te Poppel, 10 Gust van Loon te Weel de. Nog een paar zware kloppen: 12 Jef van den Bosch te Berlaar (19.895) 14 Louis van Loon te Poppel (12.915) enz. De grote kampioen Louis van Loon wint: 5 10 14 15 enz. Bredase Bond op St. Denis met 776 duiven: 1 C. Jaspers, twee knaken, 2 M. Beerens, 3 C. Kouwenberg, 4 Jan Sips, 5 S. van der Put, 6 W. de Vree, 7 Jac. Horward, 8 Jan van Eijk, 9 Jac. Horward sr., 10 B. Buyn- sters, 11 Jan Rijken, 12 Bos-Wenne- kers, 13 L. Spierenburg, 14 C. Wil- lamsen, 15 Gebr. Oomens, 16 C. Nolten, 17 S. Hermans, 18 M. van den Akker, 19 P. Boeren, 20 P. Broekaart enz. Dongense Bond op St. Denis: 12 5 A. Verharen (Hoge Ham), dit is de vader van Koos, hij gaat al naar de tachtig zodus geen eerste jonkheid meer, doch speelt al jaren met de beruchte duifsoorten v. Gustje Smol ders uit Alphen. Ik ken deze persoon sedert de slechte tijden van 1929. Als kleermaker zijnde, mijnheer De Bruin zei de Gust toen kunde gij groot weekgeld verdienen, alswan- neer ge veertien dagen op een week werkt. Maar die Verharen is effenaf terribel, sportief gesproken: hij ver- muit of verhaart niet. 3 en 9 Koos Verharen enz. (Vebro), wat hem ik U gezeed?, 4 en 6 W. de Bont, 7 H. Smulders, 8 P. Pijnenburg, 10 W. Laros enz. Ginneken en Ulvenhout op St. De- nes: 1 A. van Rijkevorsel met zijn gekende 310, zeven en twintig keer in de mand zeven en twintig keer prijs, 2 Dré Antonissen, 3 M. Houte pen, 4 G. de Rooij, 5 en 13 Gebr. Graumans, 6 en 12 J. Rops, 7 J. VeT- heijen, 8 C. Wijgaarts, 9 K. Grau mans, 10 J. van den Broek enz. Alphen op St. Denis: 15 9 Gustje Smolders, 2 F. Verhoeven, 3 A. Ber- naerts, 4 Gebr. Van Bergen enz. Oosterhoutse Bond op St. Denis met 610 duiven, voor de verandering eens Jan Strik. Het is zijn gekende jaarling 68-981788, Wat deze duif ge presteerd heeft, tart iedere beschrij ving, hij zit er altijd met zijn trac- tement tussen: In 1969 de volgende kopprijzen: 6e St. Ghislain 1613 dui ven, 28e St. Quentin 1344 duiven, 17e Pont St Maxence 1569 duiven, le St. Denis 770 duiven, tien minuten los vooruit, 2e Orleans 441 duiven, le St. Denis 610 duiven, zes minuten los vooruit. Wie doet hem na? H(j zit nu op Pont St. Maxence (vermoedelijk los de eerste). Heel Oosterhout is eens kurieus wat deze wondervogel nog voor toeren zal uit steken. Opvolgers 2 Hofkens-Lee- mans, 3 J. C. Oomen, 4 Jac. van den Avoird, 5 A. de Rooij, 6 W. van Gooi, 7 M. Kops, 8 W. Smans, 9 G. Seve- rijns, 10 J. Marijnissen enz. Conooursbond Zuid-Beveland op Beaumets met 827 (jonge) duiven: 1 Jac. Schrier, 2 A. Princen, 3 G. van de Velde, 4 L. Paauwe, 5 Jac. Minnard, 6 G. Verbart, 7 M. Koens, 8 P. Kuyper, 9 L. Traas, 10 M. de Nooijer, enz. Idem met 1161 oude duiven: 1 en 4 P. van 't Westeinde, 2 C. Hermes, deze mannen houden de Lewedorpse kleuren hoog, 3 M. Beenhakkers, 5 en 9 Joh. van de Velde, 6 G. de Toon der, 7 G. van Strien, 8 G. Steenbak kers, 10 A. van Bremen enz. Rectificatie: De naam C. van Al sem in ons vorig stukje, berust op een telefonisch misverstand. Moet zijn G. van Alphen. De Bredase dui- vensjaxels zullen dit alreeds begre pen hebben. Proficiat. Pau (in de Pyreneeën, 1018 km van Breda). De uitslag in de Fond Union „De Baronie" 626 duiven is als volgt: 1 C. van den Broek te Made met drie kwartier los vooruit op zijn stalmaat C. Rademakers, het is straf en ze houden in deze negerijen toch niet allemaal konijnen, 3 L. de Krom te Agtmaal, 4 A. Leys te Etten, 5 Jac. Oomens te Breda, 6 17 24 Kiske Bro- sens met zijn ijzeren fondkleppers, 7 P. Snoeren te Oosterhout, 8 Gebr. Stoop te Oosterhout, 9 Gebr. Oomens te Breda, 10 G. de Hoogh te Ooster hout, 11 G. van Rumund, te been houwer, die er ook eens even het grote mes opgezet had, 12 B. de Wijs te Zundert, 13 H. Godschalk te Made, 14 Chr. Jochems te Etten, 15 A. Leys te Etten enz. De duif van Van den Broek is gevallen te 10.01 uur. Pau in de conooursbond Zuid-Be veland: 1 Gebr. Mange, 2 en 12 Jac. Minnaard, 3 P. de Boe (Kattendijke), 4 en 5 J. Philipse, 6 en 8 G. van Strien, 9 J. Brandt, 7 P. van Leeu wen, 10 G. Koks enz. Nationaal Pau, 8700 duiven, gege ven te Eindhoven, eerste aankom sten: 1 en overwinnaar Pol Poismans te Maastricht, gepakt te 8.15, het is een geschelpte doffer van 65, krui sing van de rassen Janssen van Aren- donk en Goossens te Aarschot. Hij is meteen met de auto weg. Volgende meldingen: 9.15 Van Dommelen te St. Philipsland, 9.26 Staf Dobbelaere te Schoondijke, 9.30 en 9.45 J. Vos te Sas van Gent, twee vroege duiven, alhoewel men de kortvlucht natuur lijk niet vergeten mag, 9.40 Van Dors- selaer te Groenendijk, 9.43 De Koek te Stoppeldijk, 9.44 H. Peeters (Muk) te Venlo, als dit bericht juist is, zeer vroege vogel, 9.51 J. P. Duste te Oostburg, 9.52 Willaert de Klinge, 9.54 D. Dinjens te Maastricht, 9.55 Jan Akkermans te Dongen, vermoe delijk 4e prijs nationaal, 9.55 Thomaes te Hoofdplaat, 9.56 De Ridder te Ar- nemuiden, 10 Verhezen te Bergen op Zoom, 10.01 Van den Broek te Made, 10.01 Lammers te Schijndel, 10.02 Zelissen te Oirsbeek, 10.02 Van Dijk te Steenbergen, 10.04 De Meulemees- ter te Arnemuiden, laat de klok maar luiden, 10.04 Th. Baartmans te Steen bergen, 10.05 Van der Zande te Hal steren, 10.05 Stallaert te Klooster- zande, 10.06 Roks te Steenbergen, 10.07 Van Noordenne te Hardinxveld, 10.08 Peeters te Linne-Herten, 10.08 Verschoor te Noordhoek, 10.09 Wil- lekens te Roermond, 10.12 Roosen daal te Lepelstraat, 10.14 Van Oort te Gorinchem, 10.14 Van Esdonk te Mierlo Hout, 10.15 Stegen te Maas tricht, 10.16 Aarts te Aalst, 10.17 en 10.20 Haak te Hoek (Z.V.), 10.21 Sprenkels te Aalsmeer, meteen de eerste prijs voor boven de rivieren. Sluiting tussen 14 en 15 uur. Allemaal goeie, DEN BRUINEN (ADVERTENTIE) 10 cm. 39.95 6,3 cm.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 13