.V.
De reis naar de maan
Theologische studie in
Tilburg is sterk
maatschappelijk gericht
Pau: 8700 duiven
PHILIPS
1
Doe mee
aan de
prijsvraag
OEFENING
OP AARDE
urs
iteur
ECHT
aning
UI
in
Drgingshuis
a b riek N.V.
ar-
surs
ir
Het grote moment
JULES VERNE
Jules Verne
KANS GEVEN
VEELZEGGEND
BREDASE BOND
NATIONAAL
Een meesterlijke portable
voor u, uw zoon of dochter
Van Philips!
Onmisbaar voor de vakantie.
Uitstekende ontvangst en krachtig
geluid. Met oortelefoon, draagtas
enPhilips service!
12
13,50
'5,-
>5,~
'5,-
^projecten in
kvoopwaarden
|Café-Rest. De
5ENDAAL in
41566 (6 lijn.)
ensttreding vragen
de zal de gehele
flsadminisfratïe aan
trouwd.
oekhoudkundige
Ide tot zijn taak be
an functionaris ver-
ote mate van zelf-
iratesse.
aan uit naar een
wnstreeks 22 jaar,
lulo of gelijkwaar-
minimaal praktijk-
i. Ervaring en ken-
listratie en sociale
|t noodzakelijk.
/engenoemde eisen
dien bereid is op
anderen samen te
een baan met goe-
ien worden gericht
van de instelling,
Tilburg
sttreding:
dige opleiding ver-
itaire dienst reeds
vrijgesteld te zijn.
iet gebied van me
iten de voorkeur.
irsonalia te richten
ïmde N.V.
zalen en
de toe-
nzema-
jeopsnd
8-12 en
en «nep
50 55
DE STEM VAN ZATERDAG 28 JUNI 1969
23
Wie van ons droomt soms niet
heerlijk weg als we een spannend
boek lezen of een avonturenfilm
zien? Allemaal genieten we van
grote heldendaden en soms zou je
zelf de held of heldin uit het ver
haal willen zijn. Als het boek of
de film dan heel erg griezelig
wordt kun je altijd nog vlug den
ken: Het is toch niet echt ge
beurd. Meestal is dat ook wel zo,
maar binnenkort begint er een
enorm groot avontuur dat je in
de kranten kunt lezen en op de
televisie kunt zien, maar waarbij
je niet stiekum kunt denken: het
is toch maar verzonnen.
Dan zal een droom die de eerste
mens misschien al droomde werke
lijkheid worden. „Het mannetje op
de maan", het oude verhaaltje dat je
moeder je vroeger misschien eens
verteld heeft als je aan die donkere
hemel de maan zag staan, wanneer
je ging slapen, dat mannetje zal er
jan echt zijn. Het sprookje is wer
kelijkheid geworden.
Al een hele poos hebben jullie
kunnen lezen en horen over de toch-
len die gemaakt werden om de maan
bereiken. Iedereen weet natuurlijk
.Jr wat een raket is en wat astro
nauten zijn.
Nu, op woensdag 16 juli, volgende
maand, zal de lange gevaarlijke reis
door een grote nog bijna onbekende
weid beginnen die de eerste mens
op de maan moet brengen. De drie
astronauten, Neil Armstrong, Michael
Collins en Edwin Aldrin vertrekken
dan vanaf de lanceerbasis Cape Ken-
tedy in Amerika met de Apollo-11 op
mg naar de maan. Met een snelheid
van 39.000 km per uur schieten ze op
hun doel af. Als je weet dat een auto
ongeveer 90 km per uur rijdt kun je
wel begrijpen dat de Apollo ver
schrikkelijk snel gaat. Toch duurt
het dan nog drie dagen voordat men
de maan bereikt. Zover staat die van
ons vandaan. Dat zou je niet denken
hk Als je 's avonds naar de hemel
kj|kt lijkt het net alsof hij veel dich
terbij 'is. Misschien -pullen de drie
istronauten tijdens die lange reis
(och wel een beetje bang zijn en te
rugdenken aan de mensen die veilig
thuis zitten.
Op zondag 20 juli zal men de maan
bereikt hebben. De astronauten blij
ven nog een dag „binnen". Pas de
volgende dag zal een van hen uit
stappen. Neil Armstrong zal als eer
ste mens in de geschiedenis op de
maan staan.
Je begrijpt dat dit moment voor al
le mensen heel belangrijk is en dat
iedereen vol spanning meeleeft. Dat
'an, want de reis zal ook op de tele-
isie te zien zijn.
Een half uurtje nadat Armstrong
uitgestapt is zal ook zijn vriend Al-
drin volgen. Ja, en wat doe je dian
met zijn tweeën op die maan? Er is
natuurlijk niemand om hen te be
groeten en er zal ook wel niet veel
te beleven zijn. Natuurlijk moeten
ze wel wat souvenirs mee naar huis
brengen. Dat doen ze ook, want ze
zullen een paar stenen meenemen die
dan later op de aarde onderzocht
worden. Zo kunnen de geleerden dan
weer nieuwe dingen leren over de
maan.
De mannen blijven ongeveer twee
en een half uur op de maan en gaan
dan weer terug naar de aarde. De
terugreis duurt ook weer bijna drie
dagen. Op donderdagmiddag 24 juli
moet de Apcllo-11 neerkomen in de
Stille Oceaan in de buurt van de
Hawaii-eilanden.
Daar worden de astronauten opge
pikt door een groot schip dat hen
terugbrengt naar Amerika.
Voordat zij aan boord van het
schip gaan trekken de astronauten
andere pakken aan en zetten een
soort gasmasker op zodat ze heel
Zoals je nu wel gemerkt
zult hebben gaan we in jullie
eigen hoekje ook aandacht
besteden aan de komende
reis naar de maan. Nu is het
niet zo leuk wanneer alleen
maar door ons daarover ge
schreven wordt. Het zou erg
fijn zijn als jullie daar ook
aan mèewerken. Daarom
hebben we besloten een wed
strijd te houden voor alle le
zertjes van de Kleine Stem.
Stuur ons een tekening of
verhaal over de Apollo-11-
reis. Je mag zoveel verzinnen
als je wilt: hoe stel jij je zo'n
tocht voor? Wat zou je doen
als jij een van de drie astro
nauten was? Wat gebeurt er
allemaal bij een dergelijke
reis?, enz-
De vijf beste inzendingen
worden beloond met een
prijs: een mooi boek over een
spannende reis. Voor de win
naars wordt ook een plaatsje
opengehouden in de Kleine
Stem. Daar komt dan hun te
kening of opstel te staaft. Ik
hoop erg veel inzendingen te
krijgen. Je moet die wel voor
9 juli sturen naar:
Redactie De Kleine Stem,
Reigerstraat 16,
Breda.
Vergeet niet je naam en adres
en leeftijd te vermelden.
Veel succes allemaal
goed beschermd zijn. Dat moet, om
dat er op de maan misschien wel on
bekende stoffen zijn die gevaarlijk
kunnen zijn voor de mensen op aar
de. Misschien word je er ziek van.
Als de mannen terug zijn in Ame
rika worden ze drie weken „be
waakt" door doktoren die proberen
te ontdekken of de astronauten nog
goed gezond zijn. Pas dan mogen ze
naar hun vrouw en kinderen toe. Ze
zullen ook niet eerder op de t.v. te
zien zijn.
Natuurlijk kan er onderweg van
alles gebeuren waardoor het avon
tuur heel anders afloopt dan wij nu
denken. Maar dat heb je natuurlijk
altijd bfj gevaarlijke reizen.
Toch kun je wel een klein beetje
voorspellen hoe alles af zal lopen.
Er zijn nu al een paar reizen ge
weest, de geleerden zijn zo knap en
we hebben al zo veel gelezen over de
nieuwe uitvindingen dat de reis bijna
wel moet slagen.
Maar weten jullie ook dat er hon
derd jaar geleden al een man was
die droomde over een reis naar de
maan? Het wonderlijke is dat deze
man in zijn fantasie heel goed gezien
heeft hoe het nu is. Toch wist hij het
helemaal niet. Voor hem was het nog
een droom, voor ons is het nu wer
kelijkheid. Die man was Jules Verne.
Hij schreef wonderlijke reisverha
len over luchtschepen en zeeboten.
Een van zijn boeken gaat over de reis
naar de maan. Natuurlijk kon Jules
Verne honderd jaar geleden niet
voorspellen hoe het precies zou gaan,
maar toch lijkt deze echte maanreis
veel op die uit het boek. Volgende
keer zullen we in De Kleine Stem
een paar verhalen vertellen uit het
boek van Verne. Dan kun je zelf le
zen dat hij toch wel een beetje in de
toekomst kon kijken.
De astronauten Neil Arm
strong en Edwin Aldrin zijn druk
bezig allerlei proeven te nemen
en te oefenen om later op de
maan geen fouten te maken. Na
tuurlijk is dat enorm belangrijk.
Stel je voor dat wanneer ze
eenmaal op weg zijn naar de
maan, ze iets fout doen of ver
geten zijn. Wie weet wat er dan
voor rampen kunnen gebeuren
Alles wordt heel precies van
tevoren geprobeerd en allerlei ge
leerde mannen helpen de astro
nauten daarbij.
Je begrijpt dat iedereen nu vol
spanning wacht op het grote mo
ment wanneer de Apollo-11 met
de drie astronauten vanaf Cape
Kennedy aan de grote reis naar
de maan begint.
Dit is een foto van Jules Verne, de
"fln die honderd jaar geleden heg on
"et het schrijven van boeken die
toen en nu nog door jong en oud ge-
ben worden in heel de wereld.
Jules wilde al als kleine jongen
ttlirijver worden, maar zijn vader
■'Kd dat niet goed. Hij had liever dat
zoon advocaat werd. Jules deed
let toenmaar eigenlijk vond hij het
bemaal niet prettig. Later, toen hij
•har was met zijn studie schreef hij
vader een brief en vertelde hem
tot hij hogelijk wel een goed schrij-
!<r zou worden, maar nooit een goe-
'e advocaat.
Hort daarop schreef hij zijn eerste
Ifofe verhaal: „Vijf weken in een
taitballon". Het boek werd al met-
"n door iedereen gelezen en Jules
»erd binnen de korst mogelijke tijd
rijk. Hij kocht een groot zeiljacht en
niste daarmee over grote wereld-
een en bezocht een heleboel vreem
de landen. Hij bestudeerde voortdu-
'end de moderne ontwikkeling en
fed alle nieuwe uitvindingen bij.
Wj was dus erg goed op de hoogte
"w wat er in de wereld van de we
ienschap gebeurde. Veel van de voor
tellingen die Jules Verne deed in
„avonturen" zijn later werkelijk
heid geworden.
Dr. A. H. Bredero zoekt nieuwe
wegen voor theologen.
(Van een onzer redacteuren)
DONGEN De maatschappe-
lijke functie, die de kerk in het
verleden tot voor kort ver
vulde is in belangrijke mate over
genomen door de samenleving.
Armenzorg, rechtspraak, de zorg
voor het onderwijs om maar
enkele sprekende voorbeelden te
noemen allemaal zaken die ge
heel of voor een groot deel in de
sfeer van de overheid zijn komen
te liggen.
De charitas is nu „sociale zorg"
geworden, geregeld in vele wet
ten en verordeningen. Opbouw
werk en welzijnszorg zijn maat
schappelijke begrippen geworden,
die een breed vlak van overheids
activiteiten omvatten.
Het is duidelijk dat deze ontwik
keling - na de oorlog met name in
de industrielanden in een stroomver
snelling geraakt - de theologische
opleidingen in ons land niet onbe
roerd heeft gelaten. Men zou kun
nen spreken van een „verwereld
lijking" van de roepingen. Heel wat
jonge mensen, die zich aangetrok
ken voelen tot het maatschappelijk
werk, tot het helpen van de mede
mens, kiezen nu de directe maat
schappelijk gerichte beroepsoplei
ding. Ze denken er niet over „the
ologie te gaan studeren".
Te zeer is die opleiding in hun
opvatting gericht op het priester
ambt. Een begrijpelijk misverstand,
gebonden aan de opleiding zoals zij
eigenlijk tot voor kort nog was.
„We zijn met de opleiding aan de
Tilburgse Theologische Faculteit
heel duidelijk bezig de les, die de
maatschappij ons heeft geleerd, voor
honderd procent in de praktijk van
de opleiding toe te passen. Wij gaan
er daarbij vanuit dat in ons cultuur
gebied het mensbeeld, ons denken
en praten over „de mens", een
duidelijk christelijke signatuur
draagt".
Het is dr. A. H. Bredero, docent
voor kerkgeschiedenis, die met en
thousiasme vertelt over de „nieuwe
richting" die men in Tilburg gaat
inslaan. Samen met een groep do
centen werkt hij de plannen ervoor
uit. Zijn praktische ervaring in het
culturele opbouwwerk is daarbij van
niet te onderschatten waarde. „We
benaderen de problemen met open
heid, pogen ze fris en met het oog
op de toekomst op te lossen".
Er wordt naar gestreefd in de
opleiding de theologische deskundig
heid kansen te geven op die ter
reinen, die niet meer uitsluitend tot
het werkgebied van de kerk behoren.
Daarbij kan men denken aan een
nieuwe, moderne vorm van zielzorg,
als belangrijk deel van de totale
welzijnszorg. Die zorg gebeurt te
genwoordig in groepsverband. Het
wijkwerk is er een aspect van.
„We hebben ons gerealiseerd, dat
het onderwijs zijn directieven ont
vangt van de samenleving. De
onderwijsvernieuwing is voor een
goed deel het gevolg van ontwik
kelingen en aandrang, die buiten
dat onderwijs tot uiting komen. Je
kunt stellen, dat ook dat een aspect
is van de menswetenschappen. Wel
nu, in de theologie gebeurt dat ook".
Hij vindt, dat die vernieuwing
misschien in de theologische op
leiding wat gemakkelijker tot stand
kan komen, omdat ze minder ge
bonden is aan academische tradi
ties. „Maar ze is daarom beslist
niet minder academisch". Hij lacht,
zegt dan: „je zou best kunnen stel
len, dat wij in Tilburg bezig zijn
van een opleiding die wijwater-aca-
demici produceerde een universi
taire opleiding te maken. We heb
ben daarbij, dat is mij al herhaal
delijk gebleken, duidelijk het voor
deel, dat we niet vastzitten aan
universitaire tradities die voor een
theologische faculteit bezwaarlijk
zijn".
Bij de opbouw van de Tilburgse
opleiding is men van het begin af
uitgegaan van de functionaliteit
van de theologie, van de christelijke
religie. De faculteit is van een
specialiteitenbuxeau geworden tot
een instituur voor een algemene
theologie studie.
De studie van de religie en alles
wat daarmee samenhangt heet nu
eenmaal theologie, vergelijkende
godsdienststudie. „Jonge mensen,
die nu bij ons gaan studeren, stellen
hun beroepskeuze een aantal jaren
uit, kunt u stellen. De vernieuwing,
verfrissing, modernisering, die wü
doorvoeren is erop gericht te komen
tot een functionele uitsplitsing. Dat
betekent dat dit academische uit-
sel van de beroepskeuze kan leiden
tot een veelheid van functies".
Plotseling schiet hem iets te
binnen. „Neemt u nu het brandende
vraagstuk van oorlog en vrede. De
kerk heeft op dit gebied, dat zovelen
tot in de ziel treft en dag en nacht
bezighoudt, na de late middel
eeuwen geen wezenlijk nieuwe bij
drage geleverd. Maar juist daar
door is er nu voor haar de kans op
dit gebied tot een grote progres
sieve bijdrage te komen".
De algemene lijn van de Tilburgse
vernieuwing is, dat de theologische
studie er maatschappelijk gericht
wordt. De opleiding-nieuwe-stijl wil
allerlei mogelijkheden geheel open
laten. Het wordt een algemeen
theologische en menswetenschappe
lijke opleiding. „We beogen ermee
de theologische deskundigheid te
institutionaliseren in het welzijns
werk. We willen dat onze opleiding
de theologie functioneel gaat in
passen in het maatschappelijk op
bouw- en welzijnswerk.
Men houdt daarbij voor ogen, dat
het in de nabije toekomst wel eens
heel gewoon zou kunnen worden dat
er part-time ambtsdragers worden
gerecruteerd uit de groep mensen,
die gewoon maatschappelijk werk
doen.
Die lijn trekt de studiegroep ver
der. Dat is ook de reden van het
gesprek, dat wordt gevoerd met de
sociale academies over de mogelijk
heid theologisch gevormden aan die
inrichtingen verdere toerusting te
verschaffen.
„Het is toch veelzeggend dat 29
procent van de priesters die het
ambt hebben verlaten in het maat
schappelijk opbouwwerk een nieuwe
levensvervulling hebben gevonden.
En 35 procent van hen werkt in de
culturele sector. Dat is toch wel
iets om over na te denken en om
rekening mee te houden bij de po
gingen de theologische studie een
eigentijds karakter te geven. Een
theologische faculteit kan reeds
daarom niet meer uitsluitend stu
denten opleiden voor een kerkelijk
ambt, maar moet ook hen kunnen
opleiden, die als leek de levensbe
schouwelijke deskundigheid willen
invoeren in de verschillende secto
ren van de maatschappij.
JACQUES LEVIJ
(Van onze duivensportmedewerker)
BREDA Mijnheer De Bruin:
Twee losse duivinnen zitten met een
Franse koleire. Ze vliegen op lijk bos
jes met vlooien en geven mekaar bek
en vleugelslagen (mee de koekpan
boven op d'r asses - den Br.), ze
rollen en vechten om een oude we
duwman, die ze omzeggens van haar
noch pluim kennen, tenzij het roe
pen en koeren dat hij gans de dag
doet. Wat hieraan gedaan?" getekend
J. B.
Antwoord: Ge moet die hellevegen
opsluiten in konijnekotjes en ze bui
ten gehoor van die weduwman zet
ten. En geeft ze niet te veel kemp
zaad te eten. Dertig grammen gerst
en een weinig maïs per dag, zullen
de zenuwen wel doen kalmeren.
De provincie Antwerpen vloog
Tours met 1393 duiven, zie hier de
tien eersten: 1 Van Gils en zoon te
Merksem, met een duif van good old
Frans Buelens te Mechelen, hij is
op zijn drie en zeventigste jaar voor
de tweede keer getrouwd en houdt nu
geen duiven meer; 2 Weduwe Coster-
mans te Wijnegem, 3 Marcel Adri-
aenssens te Kalmthout, 4 Jos Geerts
te Ekeren, 5 Petrus De Laet te
Nieuwmoer, beter bekend als Peerke
de Knikker, zeer groot kampioen, een
der fijnste van heel België, 6 Rudolf
De Kegel te Lokeren, nog een grote
vriend van Harrie Gijzen, 7 Michel
Hildersom te Deurne, 8 Jos Smits te
Zoerzel, 9 Arnold De Kindt te Mort-
sel, 10 Albert De Kepper te Deurne
enz. Louis Van Oorschot te Bels Put
is met de grote centen lopen aan de
46e prijs.
De diamantslijpers te Lier (en om
streken) hebben op Corbeil weer lus
tig door gepéérd: 1 Paul Truyts te
Nijlen (25.322), 2 Jan Ruttiens te Lier
(14.047), 3 Emiel Verhelst te Nijlen
(15.771), 4 Jefke De Swert te Kessel
(22.895), 5 Louis van Loon te Poppel,
6 Karei Somers te Grobbendonk, 7
Jef Delien te Nijlen, 8 Gust Janssens
te Nijlen (21.995), 9 Gust Theeuwes
te Poppel, 10 Gust van Loon te Weel
de. Nog een paar zware kloppen: 12
Jef van den Bosch te Berlaar (19.895)
14 Louis van Loon te Poppel (12.915)
enz. De grote kampioen Louis van
Loon wint: 5 10 14 15 enz.
Bredase Bond op St. Denis met 776
duiven: 1 C. Jaspers, twee knaken,
2 M. Beerens, 3 C. Kouwenberg, 4
Jan Sips, 5 S. van der Put, 6 W. de
Vree, 7 Jac. Horward, 8 Jan van
Eijk, 9 Jac. Horward sr., 10 B. Buyn-
sters, 11 Jan Rijken, 12 Bos-Wenne-
kers, 13 L. Spierenburg, 14 C. Wil-
lamsen, 15 Gebr. Oomens, 16 C.
Nolten, 17 S. Hermans, 18 M. van
den Akker, 19 P. Boeren, 20 P.
Broekaart enz.
Dongense Bond op St. Denis: 12 5
A. Verharen (Hoge Ham), dit is de
vader van Koos, hij gaat al naar de
tachtig zodus geen eerste jonkheid
meer, doch speelt al jaren met de
beruchte duifsoorten v. Gustje Smol
ders uit Alphen. Ik ken deze persoon
sedert de slechte tijden van 1929. Als
kleermaker zijnde, mijnheer De Bruin
zei de Gust toen kunde gij
groot weekgeld verdienen, alswan-
neer ge veertien dagen op een week
werkt. Maar die Verharen is effenaf
terribel, sportief gesproken: hij ver-
muit of verhaart niet. 3 en 9 Koos
Verharen enz. (Vebro), wat hem ik
U gezeed?, 4 en 6 W. de Bont, 7 H.
Smulders, 8 P. Pijnenburg, 10 W.
Laros enz.
Ginneken en Ulvenhout op St. De-
nes: 1 A. van Rijkevorsel met zijn
gekende 310, zeven en twintig keer
in de mand zeven en twintig keer
prijs, 2 Dré Antonissen, 3 M. Houte
pen, 4 G. de Rooij, 5 en 13 Gebr.
Graumans, 6 en 12 J. Rops, 7 J. VeT-
heijen, 8 C. Wijgaarts, 9 K. Grau
mans, 10 J. van den Broek enz.
Alphen op St. Denis: 15 9 Gustje
Smolders, 2 F. Verhoeven, 3 A. Ber-
naerts, 4 Gebr. Van Bergen enz.
Oosterhoutse Bond op St. Denis
met 610 duiven, voor de verandering
eens Jan Strik. Het is zijn gekende
jaarling 68-981788, Wat deze duif ge
presteerd heeft, tart iedere beschrij
ving, hij zit er altijd met zijn trac-
tement tussen: In 1969 de volgende
kopprijzen: 6e St. Ghislain 1613 dui
ven, 28e St. Quentin 1344 duiven, 17e
Pont St Maxence 1569 duiven, le St.
Denis 770 duiven, tien minuten los
vooruit, 2e Orleans 441 duiven, le
St. Denis 610 duiven, zes minuten
los vooruit. Wie doet hem na?
H(j zit nu op Pont St. Maxence
(vermoedelijk los de eerste). Heel
Oosterhout is eens kurieus wat deze
wondervogel nog voor toeren zal uit
steken. Opvolgers 2 Hofkens-Lee-
mans, 3 J. C. Oomen, 4 Jac. van den
Avoird, 5 A. de Rooij, 6 W. van Gooi,
7 M. Kops, 8 W. Smans, 9 G. Seve-
rijns, 10 J. Marijnissen enz.
Conooursbond Zuid-Beveland op
Beaumets met 827 (jonge) duiven:
1 Jac. Schrier, 2 A. Princen, 3 G.
van de Velde, 4 L. Paauwe, 5 Jac.
Minnard, 6 G. Verbart, 7 M. Koens,
8 P. Kuyper, 9 L. Traas, 10 M. de
Nooijer, enz.
Idem met 1161 oude duiven: 1 en 4
P. van 't Westeinde, 2 C. Hermes,
deze mannen houden de Lewedorpse
kleuren hoog, 3 M. Beenhakkers, 5
en 9 Joh. van de Velde, 6 G. de Toon
der, 7 G. van Strien, 8 G. Steenbak
kers, 10 A. van Bremen enz.
Rectificatie: De naam C. van Al
sem in ons vorig stukje, berust op
een telefonisch misverstand. Moet
zijn G. van Alphen. De Bredase dui-
vensjaxels zullen dit alreeds begre
pen hebben. Proficiat.
Pau (in de Pyreneeën, 1018 km
van Breda). De uitslag in de Fond
Union „De Baronie" 626 duiven is
als volgt: 1 C. van den Broek te Made
met drie kwartier los vooruit op zijn
stalmaat C. Rademakers, het is straf
en ze houden in deze negerijen toch
niet allemaal konijnen, 3 L. de Krom
te Agtmaal, 4 A. Leys te Etten, 5 Jac.
Oomens te Breda, 6 17 24 Kiske Bro-
sens met zijn ijzeren fondkleppers, 7
P. Snoeren te Oosterhout, 8 Gebr.
Stoop te Oosterhout, 9 Gebr. Oomens
te Breda, 10 G. de Hoogh te Ooster
hout, 11 G. van Rumund, te been
houwer, die er ook eens even het
grote mes opgezet had, 12 B. de Wijs
te Zundert, 13 H. Godschalk te Made,
14 Chr. Jochems te Etten, 15 A. Leys
te Etten enz. De duif van Van den
Broek is gevallen te 10.01 uur.
Pau in de conooursbond Zuid-Be
veland: 1 Gebr. Mange, 2 en 12 Jac.
Minnaard, 3 P. de Boe (Kattendijke),
4 en 5 J. Philipse, 6 en 8 G. van
Strien, 9 J. Brandt, 7 P. van Leeu
wen, 10 G. Koks enz.
Nationaal Pau, 8700 duiven, gege
ven te Eindhoven, eerste aankom
sten: 1 en overwinnaar Pol Poismans
te Maastricht, gepakt te 8.15, het is
een geschelpte doffer van 65, krui
sing van de rassen Janssen van Aren-
donk en Goossens te Aarschot. Hij is
meteen met de auto weg. Volgende
meldingen: 9.15 Van Dommelen te
St. Philipsland, 9.26 Staf Dobbelaere
te Schoondijke, 9.30 en 9.45 J. Vos
te Sas van Gent, twee vroege duiven,
alhoewel men de kortvlucht natuur
lijk niet vergeten mag, 9.40 Van Dors-
selaer te Groenendijk, 9.43 De Koek
te Stoppeldijk, 9.44 H. Peeters (Muk)
te Venlo, als dit bericht juist is, zeer
vroege vogel, 9.51 J. P. Duste te
Oostburg, 9.52 Willaert de Klinge,
9.54 D. Dinjens te Maastricht, 9.55
Jan Akkermans te Dongen, vermoe
delijk 4e prijs nationaal, 9.55 Thomaes
te Hoofdplaat, 9.56 De Ridder te Ar-
nemuiden, 10 Verhezen te Bergen op
Zoom, 10.01 Van den Broek te Made,
10.01 Lammers te Schijndel, 10.02
Zelissen te Oirsbeek, 10.02 Van Dijk
te Steenbergen, 10.04 De Meulemees-
ter te Arnemuiden, laat de klok maar
luiden, 10.04 Th. Baartmans te Steen
bergen, 10.05 Van der Zande te Hal
steren, 10.05 Stallaert te Klooster-
zande, 10.06 Roks te Steenbergen,
10.07 Van Noordenne te Hardinxveld,
10.08 Peeters te Linne-Herten, 10.08
Verschoor te Noordhoek, 10.09 Wil-
lekens te Roermond, 10.12 Roosen
daal te Lepelstraat, 10.14 Van Oort
te Gorinchem, 10.14 Van Esdonk te
Mierlo Hout, 10.15 Stegen te Maas
tricht, 10.16 Aarts te Aalst, 10.17 en
10.20 Haak te Hoek (Z.V.), 10.21
Sprenkels te Aalsmeer, meteen de
eerste prijs voor boven de rivieren.
Sluiting tussen 14 en 15 uur.
Allemaal goeie,
DEN BRUINEN
(ADVERTENTIE)
10 cm.
39.95
6,3 cm.