Prehistorische count-down op stukje hei bij Etten-Leur Znid-NedurL Stoomtramweg-Mij. Deze Nederlandse politiek kan ik niet meer aan VAN RIEUWUK Kroontapijt van zuiver scheerwol APOLLO-11 MINUS ZESTIG JAREN: Kerk van Nederland op zoek naar meer openheid in structuur TELEURGESTELDE P.S.P.'ER OTTO BOETES KARDINAAL ALFRINK IN V.S. BEKENDMAKING. 7UE0EN LEUR. m Suiker Duizenden Officier gevestigd! te BHEDA» j 6en dag zullen Extra Stoomtrams rijden vanBREOA HAAGPOORT Hoera Moedeloosheid Afwijzing Experiment presenteert (Van onze luchtvaartredacteur) BREDA De „count-down" van die jaren bestond uit een soort panto mime. Gesticulerend, gezichten trekkend, naar de wolken kijkend en wijzend, maar volstrekt onhoorbaar door het knetterend lawaai dat de motor van het „aeroplaan" maakte, bereidden de „aviateur" en zijn hel pers zich voor op de lancering. En dat laatste kan men nog bijna letterlijk nemen ook want het „aeroplaan" werd als het ware gekatapulteerd met behulp van een valblok en vanaf een rail. Voorlaatste hoogtepunt in de „count-down": de „aviateur" strekt de arm omhoog, een zijden doekje (andere stof was te zwaar) tussen de vingers gestoken. Pas als de wind niet in staat was het frêle zijden vaantje in beweging te brengen werd het „five seconds to go", of iets meer, want de aviateur moest tenslotte de oorkleppen van zijn pet nog neerklappen en vervolgens het „vliegtoestel" bestijgen. Dan de climax... vijf... vier... drie... twee... één... Go...! DÊ STEM VAN VRIJDAG 27 JUNI 1969 De datum: 27 juni 1909, de tijd: 20.20 uur, de plaats: een kluiterig stuk hei bij het Brabantse dorp Leur, vlak bij Breda. Voor het eerst ver hief zich vanaf de Nederlandse bo dem een vliegtoestel, zwaarder dan lucht. Nederland was er niet vlug bij met de vliegerij, een achterstand ove rigens die een tiental jaren later met opvallend elan zou worden in gehaald (Albert Plesman, Anthony Fokker en anderen). Het eerste vliegmachine dat op steeg was dat van de gebroeders Wright op 17 december 1903 bij Kit ty Hawk in de Verenigde Staten, Eu ropa volgde pas drie jaar later. Op 13 september bracht de Fransman Santos Dumont (die eerder ballons en luchtschepen had bestuurd) bij Parijs een vliegtuig in de lucht. In 1908 bewees Henri Farman, ook al een Fransman, dat een vliegtuig niet alleen kon vliegen, maar dat je het ook je wil kon opleggen, dat je het kon besturen. In 1909 verwierf de legendarische Antwerpenaar Jan Olieslagers roem door het winnen van een vliegwed strijd te Antwerpen en kort daarna maakte ook Nederland kennis met het nieuwe wonder. Eerst in Leur en een maand later in Den Haag. Initiatiefnemer tot het historische gebeuren bij Leur was de Leurse suikerfabrikant Heerma van Voss wiens fabriek veertig jaar bestond. Weken lang werd erover geschre ven in de kranten. En het had nog al wat voeten in aarde eer het zo ver was dat het voor tienduizenden de moeite loonde naar de Leurse hei te gaan. Ironisch genoeg hebben de meesten van hen het historische moment niet eens meegemaakt, want tenslotte leken de weergoden de vlie gerij niet welgezind te zijn. Slechts enkele honderden natgere gende volhouders zagen het wonder voor hun eigen ogen gebeuren: graaf de Lambert vloog! Als een vogel en „spottend met alle wetten van de zwaartekracht", zoals de verbijster de verslaggever van het Daglad van Noordbrabant voorheen Nieuwe Bredasche Courant (en thans De Stem) schreef. Het was een dag om nooit te ver geten voor degenen die er bij waren en van wie er nu nog slechts enkele leven. Laten we de bovengenoemde ver slaggever maar citeren. Zijn woor den geven beter weer wat er werke lijk gebeurde dan die welke een zes tig jaar later levende, aan de rand van een vliegveld geboren en opge groeide, en met maanreizen ver trouwd geraakte collega kan produ ceren. „Hoeveel duizenden daar rond de vlieghei stonden of zaten is niet te schatten", schreef hij. „Op geen tien duizend na. Van alle kanten waren ze komen opzetten, per tram, rij tuig, auto of fiets. Een bewoner van den Prinsenhaagschenweg heeft tus sen 3 en 4 uur dat was niet het drukste uur 2700 fietsen geteld. Dicht bij ons stond een groepje hee- ren uit Groningen!! „Uit onze provincie waren er natuurlijk veele duizenden; heele zwermen uit Tilburg en talrijke groepen uit Den Bosch" „De Zuid Nederlandsche Stoomtram weg Maatschappij deelt ons mee, dat zij gisteren zevenduizend 328 per sonen heeft vervoerd. En aan het spoorwegstation moeten er drom men menschen uit Rotterdam en verder gelegen plaatsen zijn aangeko men. Het leek een ware landverhui zing Een harmonie hield de wachten- dei bezig. Heerma van Voss leid de steeds grotere groepen naar de hangaar waarin het toestel stond opgeborgen en ïaar de op het noor den gerichte rail vanwaar de door de gebroeders Wright gebouwde machine (Heerma van Voss wil de per se dat de demonstratie met een Wright zou worden gehouden, een toestel dat doorging voor je- van-het onder de vliegtuigen) zou worden weggeslingerd. Het duurde en bleef duren. Het waaide te hard. Velen en met hen onze verslag gever dachten daar het hunne van: „Nu woei het gisterenmiddag volstrekt niet hard. Een kalm bries je woei uit het Westen. Als die wind hinderde, dan kon men met een vliegmachien toch nog niet veel. Of ficieren kwamen tot de conclusie, dat een vliegtoestel nog geen oorlogs werktuig was De harmonie kan blazen wat ze wil, de menigte wordt ongeduldig. Wat let die Fransen om nu einde lijk eens te beginnen. Het is toch goed weer. En de middag is al om. Het loopt tegen zessen. „En toen er tegen zessen een wil de eend kwam gevlogen over de hei, barstte er plotseling een oorverdo vend geschreeuw los, wezen duizen den handen naar het rap vluchtende beest en klonk het (voor de Fran- schen heel onaangenaam): Canard, Canard Kort na zes uur: eindelijk. Het vliegtuig wordt naar buiten gerold De voorbereidde» lat het vliegen to t.cur, op XOMJ4 27 dèset zij» reed* vervoerd en mee Bimgcvsügen. vileg«MtóhüJC is naar d< loods op bet terrein vw i ie mei bet opsieilee. daarvan bcgoaneo De Paardentram naar LIESBOSCÜ loopt dien dag biet alsook ÜIET de Paardentrammen Vos. 96 en 97. naar RIJNBERGEN om i uur am. eu om 2,40 uur n.m. td. 1,33 en 3,13 BTTEN om 12,56 uur n.m, eo om 2,45 uur n.m, ïd. 1,33 en 3.25 Heerma van Voss naar Attnk 133 BREDA, 25 Jani 1909. en op de rail geplaatst. De motor slaat aan. Wat doen die Fransen nu weer. Met bezorgde gezichten kijken ze rond, wijzen naar de he mel. Daar naderen donkere wolken. Een bui. Die zal de wind doen aan wakkeren en draaien. De motor komt sputterend en amechtig ku chend tot stilstand. Het gaat niet door. Duizenden verlaten teleurge steld de hei. Kort daarna striemt de regen de nog achtergebleven toeschouwers en opnieuw blazen honderden de aftocht. Voor hen hoeft het niet meer. Zij geloven er al lang niet meer in. Enkele honderden wel en zij blijven. Rond acht uur gaat de wind liggen. Heer ma van Voss, die ai heel wat ge nodigden heeft moeten uitleggen waarom zijn gedurfde onderneming nog dreigt te mislukken, leeft weer op. De rail is gedraaid, mèt de wind. Tien minuten voo-r half negen: „De Lambert zat in het toestel, onbewe gelijk, de oigen recht vooruit. Een honderdtal genodigden met den heer Heerma van Voss in het midden stond, ondanks regen en wind, in he vige spanning te wachten op het groote moment. En de schroeven ratelden al sneller en sneller. Lefè- bre spande het touw, een haast on merkbaar knikje van De Lambert, daar vloog in razende vaart het toes tel langs de rail, hei, het was reeds de lucht in geslingerd en zette de kop al naar boven. Dat oogenblik vergeten we nooit. In stomme bewondering stonden we het wonder aan te zien. Zoolang het toestel de rail hield, die enkele se conden maar, zag je iets snels ge beuren, iets gewaagds, maar de sen satie van het buitengewone kwam pas toen die magere, lange Fransch man daar los van de aarde met zijn toestel de lucht in werd gegooid, en zweven bleef, hooger steeg, alle wet ten van de zwaartekracht ten spijt. Toen riepen we hoera, wij en allen die rondom stonden De verslaggever is niet zo verbijs terd of hij stelt vast dat De Lam bert dat hoerageroep niet meer kan horen. Die draait intussen zijn rondjes boven de hei „als een sier lijke vogel" en „razend snel". „Plots: daar daalt hij. En snel. Weg is hij al. Wat zou er gebeurd zijn? Een ongeluk?" De honderden stormen over de klonterige doorweekte hei naar de plaats waar het vliegtuig is ver dwenen. De Lambert staat zijn op gewonden publiek daar nuchter op te wachten. „De regen vertelde hij kalm, was in e magneet gekomen, die de elek trische stroom ontsteekt, welke de motor voedt. En het water had den boel bedorven. Toen hij hoorde dat de motor begon te weigeren en de schroeven hun vaart verminderden, was hij gaan uitzien naar een gunsti ge gelegenheid om te landen En zo beleefde Nederland niet al leen zijn eerste vliegtuigvlucht maar ook zijn eerste noodlanding. Zij die erbij waren zouden 't nooit meer vergeten en ze zouden het vertellen aan hun kinderen en kindskinderen „Toen wij in den stroomenden re gen langs de modderige wegen in het donker huiswaarts peddelden hadden we toch de voldoening, ge zien te hebben het wonder der 20- ste eeuw: den vogel-mensch!" Hoe zou zo'n journalist gerea geerd hebben als je hem toen had voorspeld dat nog lang voor die twintigste eeuw om zou zijn, men sen op de maan zouden landen? De luchtvaart is nog niet oud, maar zij leeft ontzettend snel.... WIM KOCK. 55 55 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Een moedeloze Ot- fo Boetes zegt: „Ik kan dit niet meer aan. Het lijkt wel of er een grote Moloch over ons trekt. Enkele men sen proberen het nog wel en slaken Wat kreten. Maar we bereiken niets. We voelen ons onmachtig". De 45-jarige senator O.M. Boetes uit Heiloo, P.S.P.-er en revolutionair uit overtuiging, staat op het spreek gestoelte van de Eerste Kamer. Zijn stem klinkt moedeloos, als hij dit vernietigend oordeel uitspreekt over het politieke bedrijf in het Nederland se parlement. Hij zegt met bitterheid: ..ik trek me moedeloos terug, dit kan ik niet meer". Na twee jaar politiek bedreven te hebben in de Eerste Kamer heeft hij Verder bedankt voor de eer. Een dag eerder had hij al gezegd: „Het is Rüsschien wel interessant en eervol °m hier te zitten, maar wij Eerste- Kamerleden praten alleen maar als Mosterd na de maaltijd". En een aantal mede-senatoren had hij al eer der la-ten weten: „Voor mij hoeft het niet meer". Nu staat hij voor het laatst tegen over minister Luns, die hij zijn scher pe en revolutionaire kritiek looit ge spaard heeft. Voor het laatst zegt hij: „Deze bewindsman praat precies als al die mensen die zogenaamde rea listen, die in deze wereld zijn. Maar ze durven geen mensen te zijn „in de wereld en toch niet van de wereld". Even later mompelt een wat ouder en ervarener Eerste-Kamerlid: „Het is gewoon tragisch zo'n jonge idea list hier ten onder te zien gaan. Het lijkt wei een vlucht uit de werkelijk heid". De politiek is een hard bedrijf en zij bereikt twee dingen: de politicus wordt keihard of hij gaat er onder door. De harde jongens houden het lang uit, de anderen - de geëmotio- neerden en rechtlijnigen - verdwijnen Ze zijn als deze Otto Boetes: ze stap pen eruit. Ze leggen, zoals hij deze week zei. het moedeloze hoofd in de schoot. „Ik hoop dat een frissere kracht mij opvolgt, maar daar twijfel ik ook al aan". Toen verliet hij het spreek gestoelte. „Met het moedeloze hoofd in de schoot bereikt u hier helemaal niets", verweten hem sommige sena toren. „Ergens anders kan ik beter werken", was het laatste commen taar. De revolutionair Boetes heeft blijk baar nog te weinig geleerd van oude re waarschijnlijk toch grotere revo lutionairen als Domela Nieuwenhuis, Troelstra, Wijnkoop, om maar enke le spectaculaire parlementariërs uit het verleden te noemen. Zelfs zijn bewonderd voorbeeld Ché Guevara heeft hem nog te weinig geleerd. On macht en moedeloosheid zijn woor den van de revolutionair Boetes, die al de andere revolutionairen voorgoed uit hun woorden-schat verwijderd heb ben. P.S.P.-er Boetes is er nog steeds niet toe gekomen dit voorbeeld te volgen. Of is het dan toch waar, dat de P.S.P.-er Boetes ook in zijn eigen par tij zoals men mompelt zijn onmacht voelt om zijn idealen te kunnen ver- weze-lijken. Demonstraties en bezet tingsacties liggen hem beter. Het compromis van de politiek klinkt hem ais een vloek in de oren. De Neder landse democratie als compromis ligt hem helemaal niet. Hij is de man van de zogenaamde elite-democratie, die zich meten kan met de zogenaam de elite-oppositie, maar dan altijd zelf gelijk heeft. Een dag voordat hij met pathe tisch gebaar afscheid nam van de Eerste Kamer zei hij nog: „Ik heb geen behoefte aan een hogere ver goeding. Wij krijgen al genoeg voor onze wekelijkse show". Een show heeft hij er zelf in de afgelopen twee jaar wel van gemaakt. Met zijn non-conformistische truien, en veelkleurige shirts onder een wol lige baard. Met zijn kerstkribbetje voor de minister van defensie en zijn felle revolutionaire kreten in de vaak nogal dommelige Eerste Kamer. „Ik voel me verwant aan verschil lende kamerleden, die bijna hetzelf de denken als ik. Maar bij dat „bij na" houdt het dan ook op. Dat kan ik niet meer aan". De stafdocent filosofie en sociale politieke wetenschappen O.M. Boetes, P.S.P.-er en nu oud-Eerste-Kamerlid, zal men in de toekomst wel vaker tegenkomen in het roerige Amster dam. Hij voelt zich daar, naar eigen zeggen, veel beter thuis dan op het Haagse Binnenhof. Met hem verdwijnen uit de Eerste Kamer onder meer ook prof. De Quay, de heer Aigra, de heer Del- prat en pater Stokman. Ook zij heb ben op hun manier gezorgd voor veel beroering in de Nederlandse politiek: als de grote schoonmaker van de Ne- ADVERTENTIE derlandse literatuur, als K.V.P.-radi- kaal en laatste priester in het parle ment enz. enz. Moedeloos zijn deze politici echter nooit geworden, soms wel wat aangeslagen misschien. Mensen als Boetes kunnen de poli tiek beter laten voor wat hij is. Zij besparen zichzelf dan veel narigheid. En laten de mensen ook met minder vraagtekens achter. Want wat is er waar van die grote onmacht, wanneer men zich her haalde! jk opstelt aan het hoofd van honderden demonstranten. Of wan neer men één is met 600 Maagden huisbezetters, die gelijk denken als deze O.M. Boetes? Menig Nederlands politicus zou willen zo'n aanhang te hebben. PHILADELPHIA (KNP) Onder de Nederlandse katholieken is een verhoogde gevoeligheid gegroeid voor de kerk als persoonsgemeenschap, waarin de voornaamste zorg uitgaat naar waarden, die de persoon inner lijk herkent en vrijwillig aanvaardt, een gemeenschap, welke allereerst een uitnodiging is en een getuigenis van de blijde boodschap. Met deze woorden heeft kardinaal Aifrink gis teren in Villa Nova bij Philadelphia in de Ver. Staten het katholicisme in Nederland getypeerd. Hij sprak daar voor de universiteit van Villa Nova, waar de kardinaal was uitge nodigd een uiteenzetting te geven van de situatie der katholieke kerk in Ne derland. Dit gebeurde in het kader van een congres, dait de universiteit had geor ganiseerd over de gezagsuitoefening had men daarbij voor de wijze, waar op de Nederlandse bisschoppen via het pastoraal concilie van Noordwij- kerhout proberen om in daloog met de geloofsgemeenschap hun opdracht te vervullen. Er is waarschijnlijk geen land ter wereld, aldus de kardinaal, waar de overgang van geslotenheid naar open- in de wereld. Bijzondere interesse heid zo snel ging als in Nederland. Hij noemde deze overgang het werke lijke experiment van het Nederlandse katholicisme, waarbij niet zo maar een paar, maar integendeel grote groepen van priesters en leken be trokken waren. Enkele algemene factoren hebben hierin een rol gespeeld. Het democra tiseringsproces heeft de moderne mens tot een graad van emancipatie gebracht, die het hem moeilijk maakt het feit te aanvaarden, dat beslissin gen over hem zonder hem genomen worden. Het democratische beginsel is als geesteshouding in alle facet ten van het leven binnengedrongen. Kardinaal Alfrmk wijst er dan op, dat deze factoren een belangrijke rol spelen in de beoordeling van het ker kelijke gezag. De grotere waardering voor de kerk als persoonsgemeen schap heeft ertoe geleid, dat „een au toritair bewind in de kerk door velen, als mens en als gelovige, ervaren wordt als onwaardig voor en in strijd met de heiligheid der gemeenschap zelf". De gezagscrisis in de kerk als we reldkerk noemde kardinaal Aifrink ook een zeer gevoelige kwestie, om dat in de wereldkerk het gezag wordt uitgeoefend door mensen van een an dere cultuur en andere nationaliteit, In grote lijnen schilderde kardinaal Aifrink vervolgens de organisatie en opbouw van het Nederlands pastoraal concilie, dat gebaseerd is op gedeel de verantwoordelijkheid. Door mid del van dit pastoraal concilie komen de bisschoppen tot een nieuwe metho de van gezagsuitoefening. Het is niet alleen een wederzijdse dialoog van bisschoppen onderling, maar ook een dialoog van bisschoppen, deskundi gen, afgevaardigden van priesters, le ken en religieuzen met elkaar. Deze dialoog geschiedt in volle openbaar heid en is open voor pers, radio en televisie. Kardinaal Aifrink beklemtoonde hier dat het prestige der bisschop pen daaronder niet geleden heeft, doch integendeel verhoogd is. In dit proces van overleg blijven de bis schoppen niet afzijdig staan en zij treden niet op als verkondigers van 't geloof met verantwoordelijkheden, die niet deiegeerbaar zijn. Deze pro cedure van overleg wordt dan ook door iedereen uiterst serieus geno men, aldus de kardinaal. Maar - zo besloot hij - het pasto raal concilie der Nederlandse kerk provincie blijft 'n experiment en dait wordt in het buitenland zo nu en dan vergeten. De kerk heeft er nog geen ervaring mee dat opinies in geza menlijk overleg tot stand komen, dat gelovigen en ambtsdragers gezamen lijk tot beslissingen komen. Ook zullen hieruit nieuwe spelre gels voort moeten komen, die een dia loog tussen leiding en kerkvolk mo gelijk en vruchtbaar zullen maken, zowel als tussen de verschillende denkrichtingen binnen de kerk. Het pastoraal concilie der Nederlandse kerkprovincie is - aldus de kardinaal - in wezen de verwezenlijking van iets, een serieuze poging om te ko men tot een nieuwe methodologie in de uitoefening van het bisschoppelijk gezag in dialoog en overleg. Het is vamzelfspreken dat de bis schoppen hun eigen verantwoordelijk heid daarbij blijven behouden. Dit behoeft echter niet te betekenen, dat de bisschoppen elke bocht in de weg precies moeten aangeven. Hun taak is het veeleer de voorwaarden te scheppen, waaronder een vrij en ge meenschappelijk zoeken van het he le kerkvolk een kans heeft. De bis schoppen van Nederland willen aan gelovig zoeken en het zoekend ge loven, een persoonlijk en gemeen schappelijk avontuur, de best mo gelijke kans geven. (ADVERTENTIE) II pWWWl'l KROON TAPIJTEN i iÉÉmhil Nieuw bloemdessin geweven in maar liefst 18 kleuren op een fond van beige of fraise. Kamerbreed natuurlijk en van zuiver scheerwol. Warme, echte tinten, oersterk geweven Gripper-Axminster. Bloemdessins, die doen denken aan de paleizen van Versailles. Alleen in een echt wollen tapijt komen zulke briljante kleuren tot hun recht. Een nieuw wollen kroontapijt, gemaakt door de K.V.T. Dus sterk, onverwoestbaar en toch een stuk weelde, dat uw kamer tot uw trots maakt. Des te verwonderlijker is de prijs: f 225,- per strekkende meter van 4 meter breed. Van Reeuwijk's service is spreekwoordelijk! Dat wist u toch? Dit Kroontapijt wordt door Van Reeu- wijk-vakmensen GRATIS gelegd.Zo komt het prachtige nieuwe bloemdessin in de Kroon-collectie het beste tot zijn recht. VAN REEUWDE Van Reeuwijk, de grootste woninginrichting van Nederland ROTTERDAM .OUDE" BINNENWEG 26, TEL. 010-141800 AMSTERDAM STADHOUDERS KADE 3. TEL. 020-160491 HILVERSUM LEEUWENSTRAAT 45 - 47, TEL. 02150-1456S TILBURG SPOORLAAN 340, TEL. 04250 - 22326 VENLO KONINGINNEPLEIN 46, TEL. S^°°„;l6iiaiVJPHEN GROENMARKT 27-29. TEL. 05750-7620, LANGE HOFSTRAATtI TcL. 05750—5273

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7