APOLLO
Prehisl
count-
stukje
bij Ette
VOOR VAKANTIE EN VRIJE TIJD
Deze IS
politiek
niet m<
VROOM DREESM AN N
7,
E"18.90
6.95
3.95
5.95
225.-
TELEURGEST
VLOT ZEILJACK
BADSTOF
JONGENSPOLOPULL
VELDBED
LEUKE echt zomerse
SANDALET
ROYALE BADTAS
VRIJETIJDS
SCHOENEN
Suiker
VRIJETIJDS HEMDEN
TERLENKA
HERENSHORT
LEUKE DAMES
BLOUSE
PITTIG MINIROKJE
TRICOT HERENSHIRT
KANGEROEBAL
„CORSICA"
STRETCH BADSTOF
JAPON
HERENREGENJAS
DAMESSLIPS
CHARMANT
NACHTHEMD
MEISJESPOLO
„IJSSEL-
MEER"
met ritssluiting, capuchon en
tricot manchetten; geheel wa
ter- en winddicht. In bleu,
oranje, rood, appelgroen en
marine.
Maten 36-48.
met een korte mouw. Met
knoop- of ritssluiting. In vele
zomerse kleuren. Maten 176-188
9.-, 140-164 8.-,
104-128
met hoogglanzend
verzinkt frame. De
stevige katoenen
tijk is verend opge
hangen in stalen
veertjes. Ingenaai
de strips voorko
men inscheuren.
Gedessineerd 21.-
met „ingebouwde" hak. U kunt
kiezen uit verschillende kleu
ren. Maten 36-42. Een zonnige
vakantieprijs rj 0Q
in vrolijke bloemdessins. De
bovenkant is geplooid en met
een stalen beugel versterkt.
Met plastic gevoerd 3.95
voor dames en heren. In zo
mers linnen. U kunt kiezen uit
vele modellen en kleuren. Alle
maten, voor dames
en heren n m
(Van on:
BREDA De „count-down"
mime. Gesticulerend, gezichti
wijzend, maar volstrekt onh
motor van het „aeroplaan
pers zich voor op de lancerini
nemen ook want het „aeropl
behulp van een valblok en vam
Voorlaatste hoogtepunt in
arm omhoog, een zijden doe
vingers gestoken. Pas als de w
in beweging te brengen werd
de aviateur moest tenslotte d<
en vervolgens het „vliegtoest
drie... twee... één... Go...!
De datum: 27 juni 1909, de
20.20 uur, de plaats: een klu
stuk hei bij het Brabantse dorp
vlak bij Breda. Voor het eerst
hief zich vanaf de Nederlands
dem een vliegtoestel, zwaarden
lucht.
Nederland was er niet vluj
met de vliegerij, een achterstand
rigens die een tiental jaren
met opvallend elan zou worde
gehaald (Albert Plesman, Am
Fokker en anderen).
Het eerste vliegmachine dat
steeg was dat van de gebro
Wright op 17 december 1903 bij
ty Hawk in de Verenigde Staten
ropa volgde pas drie jaar latei
13 september bracht de Fran
Santos Dumont (die eerder bi
en luchtschepen had bestuurc
Parijs een vliegtuig in de lucl
1908 bewees Henri Farman, o
een Fransman, dat een vliegtuig
alleen kon vliegen, maar dat ji
ook je wil kon opleggen, dat j<
kon besturen.
In 1909 verwierf de legendar
Antwerpenaar Jan Olieslagers
door het winnen van een vlieg
strijd te Antwerpen en kort dó
maakte ook Nederland kennis
het nieuwe wonder. Eerst in Lei
een maand later in Den Haag.
Initiatiefnemer tot het histor
gebeuren bij Leur was de Li
suikerfabrikant Heerma van
wiens fabriek veertig jaar bes
Weken lang werd erover ges
ven in de kranten. En het had
al wat voeten in aarde eer he
ver was dat het voor tienduize
de moeite loonde naar de Le
hei te gaan. Ironisch genoeg he
de meesten van hen het histor
moment niet eens meegemaakt,
tenslotte leken de weergoden de
gerij niet welgezind te zijn.
Slechts enkele honderden nat
gende volhouders zagen het wc
voor hun eigen ogen gebeuren:
de Lambert vloog! Als een vog
„spottend met alle wetten vai
zwaartekracht", zoals de verbi
de verslaggever van het D
van Noordbrabant voor
Nieuwe Bredasche Courant (en
De Stem) schreef.
Het was een dag om nooit te
geten voor degenen die er bij v
en van wie er nu nog slechts ei
leven.
Laten we de bovengenoemde
slaggever maar citeren. Zijn r
den geven beter weer wat er w
lijk gebeurde dan die welke eel
tig jaar later levende, aan de
van een vliegveld geboren en
(Van onze parlementaire reda
DEN HAAG Een moedelo
to Boetes zegt: „Ik kan dit niet
aan. Het lijkt wel of er een
Moloch over ons trekt. Enkele
sen proberen het nog wel en
wat kreten. Maar we bereiken
We voelen ons onmachtig".
De 45-jarige senator O.M.
uit Heiloo, P.S.P.-er en revolutj
uit overtuiging, staat op het
gestoelte van de Eerste Kamer]
stem klinkt moedeloos, als hi
vernietigend oordeel uitspreekt
bet politieke bedrijf in het Nede
se parlement. Hij zegt met hitte
„Ik trek me moedeloos terug, dj
ik niet meer".
Na twee jaar politiek bedreij
hebben in de Eerste Kamer he
verder bedankt voor de eer. Eej
eerder had hij al gezegd:
misschien wel interessant en
om hier te zitten, maar wij
Kamerleden praten alleen ma
mosterd na de maaltijd". EiJ
aantal mede-senatoren had hij
van een van de beste over
hemdfabrikanten van Neder
land, waarvan wij de naam in
deze advertentie niet mogen
noemen. In zelfstrijkende pope-
line of Terlenka. In ruiten,
strepen of uni 14.-
in een vlot, sportief model met
riem. U kunt kiezen uit 4 ver
schillende kleuren. Maten 44
t/m 56 en -||-
48s t/m 54 J lO.UU
in drie verschillende uitvoerin
gen, waaronder ajour en plissé
O.a. in wit, bleu en rose.
Maten 38 t/m 46 g Qg
in een vrolijk biokdessin. In
groen, rood en turquoise. Ma-
ten 34 t/m 40 g Qg
in een polomodel. Met borst
zak. Vervaardigd van 100% ge-
merceriseerde
katoen
de hippe rage van deze zomer.
Een zeer solide bal met een
middellijn van meer dan een
halve meter. Alleen bij Vroom
Dreesmann n />r
een prachtige bungalowtent, die gemakkelijk is op te zetten. De grote luifel verdub
belt bijna de dagruimte en geeft schaduw aan het hele gezin. Door de bijna lood
rechte wanden overal' sta-hoogte. Binnentent 240 x 200, O il ET
buitentent 410 x 260, luifel 300 x 230 Complete tent /Zin
Grondzeil, gedessineerd 19.50 Effen 17.50
In uw vakantiegarderobe mag
deze leuke
niet ontbreken. *\f-
Maten 38-44 U ,U0
PI A^TIP
Erg gemakkelijk voor de va-
van ribtricot naar keuze
met of zonder kantje.
Maten 38-50. Verpakt
per 5 STUKS r* f\
Vanaf 4.50
geheel in dubbel
nylon. Vele varia
ties in dessins en
modellen. Kan
gemakkelijk mee
in de koffer. De
prijs is een
uitzondering
met ritssluiting. Korte mouw,
vlotte, moderne streepstelling.
Maten 92-164.
Vanaf maat 92
Kleine stijging per maat.
een neopreen op
blaasboot met vele
mogelijkheden, o.a.
voor de visvangst.
Met 2 luchtkamers.
Compleet met hou
ten vlonder, buis-
kap en motorspie-
gel, dus geschikt
voor buitenboord
motor. 338 x 135 cm.
Gewicht 24 kg.
Degelijke voetpomp
met zeer groot ver
mogen 20.-