APOLLO Prehisl count- stukje bij Ette VOOR VAKANTIE EN VRIJE TIJD Deze IS politiek niet m< VROOM DREESM AN N 7, E"18.90 6.95 3.95 5.95 225.- TELEURGEST VLOT ZEILJACK BADSTOF JONGENSPOLOPULL VELDBED LEUKE echt zomerse SANDALET ROYALE BADTAS VRIJETIJDS SCHOENEN Suiker VRIJETIJDS HEMDEN TERLENKA HERENSHORT LEUKE DAMES BLOUSE PITTIG MINIROKJE TRICOT HERENSHIRT KANGEROEBAL „CORSICA" STRETCH BADSTOF JAPON HERENREGENJAS DAMESSLIPS CHARMANT NACHTHEMD MEISJESPOLO „IJSSEL- MEER" met ritssluiting, capuchon en tricot manchetten; geheel wa ter- en winddicht. In bleu, oranje, rood, appelgroen en marine. Maten 36-48. met een korte mouw. Met knoop- of ritssluiting. In vele zomerse kleuren. Maten 176-188 9.-, 140-164 8.-, 104-128 met hoogglanzend verzinkt frame. De stevige katoenen tijk is verend opge hangen in stalen veertjes. Ingenaai de strips voorko men inscheuren. Gedessineerd 21.- met „ingebouwde" hak. U kunt kiezen uit verschillende kleu ren. Maten 36-42. Een zonnige vakantieprijs rj 0Q in vrolijke bloemdessins. De bovenkant is geplooid en met een stalen beugel versterkt. Met plastic gevoerd 3.95 voor dames en heren. In zo mers linnen. U kunt kiezen uit vele modellen en kleuren. Alle maten, voor dames en heren n m (Van on: BREDA De „count-down" mime. Gesticulerend, gezichti wijzend, maar volstrekt onh motor van het „aeroplaan pers zich voor op de lancerini nemen ook want het „aeropl behulp van een valblok en vam Voorlaatste hoogtepunt in arm omhoog, een zijden doe vingers gestoken. Pas als de w in beweging te brengen werd de aviateur moest tenslotte d< en vervolgens het „vliegtoest drie... twee... één... Go...! De datum: 27 juni 1909, de 20.20 uur, de plaats: een klu stuk hei bij het Brabantse dorp vlak bij Breda. Voor het eerst hief zich vanaf de Nederlands dem een vliegtoestel, zwaarden lucht. Nederland was er niet vluj met de vliegerij, een achterstand rigens die een tiental jaren met opvallend elan zou worde gehaald (Albert Plesman, Am Fokker en anderen). Het eerste vliegmachine dat steeg was dat van de gebro Wright op 17 december 1903 bij ty Hawk in de Verenigde Staten ropa volgde pas drie jaar latei 13 september bracht de Fran Santos Dumont (die eerder bi en luchtschepen had bestuurc Parijs een vliegtuig in de lucl 1908 bewees Henri Farman, o een Fransman, dat een vliegtuig alleen kon vliegen, maar dat ji ook je wil kon opleggen, dat j< kon besturen. In 1909 verwierf de legendar Antwerpenaar Jan Olieslagers door het winnen van een vlieg strijd te Antwerpen en kort dó maakte ook Nederland kennis het nieuwe wonder. Eerst in Lei een maand later in Den Haag. Initiatiefnemer tot het histor gebeuren bij Leur was de Li suikerfabrikant Heerma van wiens fabriek veertig jaar bes Weken lang werd erover ges ven in de kranten. En het had al wat voeten in aarde eer he ver was dat het voor tienduize de moeite loonde naar de Le hei te gaan. Ironisch genoeg he de meesten van hen het histor moment niet eens meegemaakt, tenslotte leken de weergoden de gerij niet welgezind te zijn. Slechts enkele honderden nat gende volhouders zagen het wc voor hun eigen ogen gebeuren: de Lambert vloog! Als een vog „spottend met alle wetten vai zwaartekracht", zoals de verbi de verslaggever van het D van Noordbrabant voor Nieuwe Bredasche Courant (en De Stem) schreef. Het was een dag om nooit te geten voor degenen die er bij v en van wie er nu nog slechts ei leven. Laten we de bovengenoemde slaggever maar citeren. Zijn r den geven beter weer wat er w lijk gebeurde dan die welke eel tig jaar later levende, aan de van een vliegveld geboren en (Van onze parlementaire reda DEN HAAG Een moedelo to Boetes zegt: „Ik kan dit niet aan. Het lijkt wel of er een Moloch over ons trekt. Enkele sen proberen het nog wel en wat kreten. Maar we bereiken We voelen ons onmachtig". De 45-jarige senator O.M. uit Heiloo, P.S.P.-er en revolutj uit overtuiging, staat op het gestoelte van de Eerste Kamer] stem klinkt moedeloos, als hi vernietigend oordeel uitspreekt bet politieke bedrijf in het Nede se parlement. Hij zegt met hitte „Ik trek me moedeloos terug, dj ik niet meer". Na twee jaar politiek bedreij hebben in de Eerste Kamer he verder bedankt voor de eer. Eej eerder had hij al gezegd: misschien wel interessant en om hier te zitten, maar wij Kamerleden praten alleen ma mosterd na de maaltijd". EiJ aantal mede-senatoren had hij van een van de beste over hemdfabrikanten van Neder land, waarvan wij de naam in deze advertentie niet mogen noemen. In zelfstrijkende pope- line of Terlenka. In ruiten, strepen of uni 14.- in een vlot, sportief model met riem. U kunt kiezen uit 4 ver schillende kleuren. Maten 44 t/m 56 en -||- 48s t/m 54 J lO.UU in drie verschillende uitvoerin gen, waaronder ajour en plissé O.a. in wit, bleu en rose. Maten 38 t/m 46 g Qg in een vrolijk biokdessin. In groen, rood en turquoise. Ma- ten 34 t/m 40 g Qg in een polomodel. Met borst zak. Vervaardigd van 100% ge- merceriseerde katoen de hippe rage van deze zomer. Een zeer solide bal met een middellijn van meer dan een halve meter. Alleen bij Vroom Dreesmann n />r een prachtige bungalowtent, die gemakkelijk is op te zetten. De grote luifel verdub belt bijna de dagruimte en geeft schaduw aan het hele gezin. Door de bijna lood rechte wanden overal' sta-hoogte. Binnentent 240 x 200, O il ET buitentent 410 x 260, luifel 300 x 230 Complete tent /Zin Grondzeil, gedessineerd 19.50 Effen 17.50 In uw vakantiegarderobe mag deze leuke niet ontbreken. *\f- Maten 38-44 U ,U0 PI A^TIP Erg gemakkelijk voor de va- van ribtricot naar keuze met of zonder kantje. Maten 38-50. Verpakt per 5 STUKS r* f\ Vanaf 4.50 geheel in dubbel nylon. Vele varia ties in dessins en modellen. Kan gemakkelijk mee in de koffer. De prijs is een uitzondering met ritssluiting. Korte mouw, vlotte, moderne streepstelling. Maten 92-164. Vanaf maat 92 Kleine stijging per maat. een neopreen op blaasboot met vele mogelijkheden, o.a. voor de visvangst. Met 2 luchtkamers. Compleet met hou ten vlonder, buis- kap en motorspie- gel, dus geschikt voor buitenboord motor. 338 x 135 cm. Gewicht 24 kg. Degelijke voetpomp met zeer groot ver mogen 20.-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 6