Boerenzoon uit Ballinasloe vreemde eend in Engelse bijt tussen haakjes j vooRzn SKII AVE LEE LYNCH VIL ROEM OOGSTEN IN KNOKKE Olympisc reglemenl verouderc 007 Mentaliteit van eergisteren deel van de toekomst RELLEN BIJ MUZIEK VAN STOCKHAÜSEN Rapport Kosmonaut Voorrecist Emancipatie armoede solo-zanger ellebogen ONS ERFDEEL MAATSTAF DUX NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans) r DUITSLAND I DUITSLAND II Luister naar Geen opposantei Ik al vijftig 12 DE STEM VAN DINSDAG 24 JUNI 1969 13 (ADVERTENTIE) (Van onze showredactie) AMSTERDAM Lee Lynch haalt ze er zo uit. „Ze hebben al lemaal een rooie kop en grote, vlezige handen. Dat mist nooit. Als je een vierkante vent ziet met zijn shirt open en met die loodzware voeten, dan moet het een Ier zijn. Ik kan door Londen lopen of in een pub zitten dan denk ik: „Als dat geen Ier is, mag ik hangen". Je ziet het ook aan de manier, waarop ze hun bier drinken en hun neus snuiten. Als ze uit Du blin komen, wordt het wat moei lijker, daar zijn te veel Britse invloeden, maar een jongen van het land hoeft voor mij niet eens zijn mond open te doen- Hij kan een bolhoed opzetten en een ge tailleerde jas laten maken in Ox- fordstreet, maar dan valt hij nog door de mand. Een Ier is nu een maal een apart soort mens." Lee Lynch heeft recht van spre ken, want hij komt zelf uit de troos teloze hoek van Galway in West-Ier - land. „Ik zal de naam van mijn dorp maar zelf opschrijven", zegt hij wel willend, „want anders kom je er toch niet uit. Ballinasloe heet het, zes huizen, een school, een kerk en een aftandse bios coop, waar ze nog films draaien uit de stomme periode. Dat is alles, wat we in onze jeugd hadden. Ik ben er een van tien en tot mijn elfde heb ik op blote voeten rondgelopen. Wat zeg je, klompen Man, wat denk je eigen lijk, we waren zo arm als een kerkrat. Het is echt niet zo verwonderlijk, dat de meeste Ieren dichters zijn, want de fantasie was de enige mogelijkheid om uit de armoe te vluchten. Ik herinner me nog als de dag van daag, dat ik mijn eerste paar schoe nen kreeg. Bruine sandalen, die op de markt waren gekocht. Ik was net twaalf geworden en ik had het gevoel, dat ik opeens de hele wereld in mijn zak kon steken. Die herinneringen raak je nooit meer kwijt. In feite zijn het nacht merries, maar ze zijn me toch dier baar. Als ik op Piccadilly-Circus sta, denk ik aan het land achter ons huis. Zomers ziet het geel van het koren en zover je kunt kijken is er eenzaam heid. Ballinasloe betekent „huis der Lee Lynch „Als je een vierkante vent ziet met z'n shirt open en met van die loodzware voeten, dan moet het een Ier zijn I" dapperen" en dat klopt ook wel. Je moet veel moed hebben om daar op je dood te wachten. Het is een streek voor ouwe knarren, voor verstokte vrijgezellen en zonderlingen. Of je moet er wortel hebben geschoten zo als mijn vader. Later ga je erover nadenken, je komt voor de eerste keer in Londen en merkt, dat niet alle mensen zo le ven als in Ballinasloe. Die ontdekking was voor mij een bevrijding, ik durf de opeens weer adem te halen. In 1954 had ik met vier broers een bandje, dat zaterdags en zondags in het patronaat optrad. Ik speelde drum en was de solo-zanger. Toen droomde ik al van een fijne carrière als artiest, maar ik wist alleen niet, hoe ik het aan moest pakken. Die eerste keer in Londen vergeet ik nooit. Ik heb alle impresario's, alle agente afgelopen, maar niemand had me nodig. Er waren honderden zan gers, duizenden artiesten, die al maan den op de stoep stonden te bedelen om een engagementje. Ze hadden Lee Lynch echt niet nodig. Na een paar weken zei een van die agenten afgelopen, maar niemand had gebruiken, er zitten hier veel Ieren en die vinden het wel leuk om weer eens iemand in hun eigen taal te ho ren zingen". Ik wist op dat moment nog niet, dat het in Londen barst van de Ieren en van de Ierse clubs. Ze willen allemaal bij elkaar zitten en over thuis praten, want ook al spre ken ze ongeveer dezelfde taal, ze blij ven zich als een kat in een vreemd pakhuis vinden. Zelf heb ik daar nooit last van ge had, sterker nog, ik voelde me kip lekker in Londen en ik nam zelfs En gelse spraakles. Na een paar maanden was ik mijn accent zo goed als kwijt, maar toen pruimden ze me niet meer in de Ierse clubs. Ik dacht„Mijn God, wat ben ik eigenlijk aan het doen 7" Ik was gewoon de oude Lee Lynch niet meer. Gelukkig heb ik dat accent nou weer terug, want een Ier, die perfect Engels spreekt, hoeft ner gens meer aan te komen ga zelf maar na in Ierland beschouwen ze hem als een verrader en in Engeland als een uitslover". Lee Lynch (mager, bleek gezicht, brede, indrukwekkende bakkebaar den, een ouderwets pak met decent streepje) is de enige van zijn familie, die als beroepsartiest zijn geluk wil beproeven. „De anderen hebben het wel gepro beerd,,' zegt hij, „maar ze waren niet hard genoeg. In een stad als Lon den moet je naast talent ook een paar stevige ellebogen hebben. Ik heb nu zes platen gemaakt en het succes begint te komen. Ik ben bijvoorbeeld de enige artiest in Enge land, die wordt uitgebracht op het Amerikaanse merk Budha. Dat is een hele eer. Ik zing de laatste tijd ook op grote feesten, in zalen met zo'n duizend man, ik vind dat het einde van alles. Weet je dat dit de eerste keer is dat ik op het vasteland van Europa ben Dat houd je toch niet voor mo gelijk bij een getrouwde vent van 28. Volgende maand kom ik weer terug voor het songfestival in Knokke. Ik zit in de Engelse ploeg en ik verheug me er enorm op. Ik ben gek op goeie hotels, fijn porselein, een mooi gedek te tafel. Dat heb ik nooit thuis gezien en ik heb nu steeds het gevoel dat ik een hoop moet inhalen. Ik zing straks twee nummers, „Stay a while" dat oor spronkelijk voor Tom Jones was ge schreven en „Don't hold on to yester day". Het zijn twee goeie melodieën, waar je in een zaal vol mensen een hoop mee kunt doen. Ik vind het een meesterlijk vak, zanger, maar als je me nou vraagt wat ik het liefste doe, dan kies ik toch wat anders. Je bens en blijft de zoon van een boer en het lijkt alsof de klei nooit helemaal ach ter je oren verdwijnt. Als ik straks wat verdiend heb, dan koop ik een lap grond in de pro vincie en dan zet ik er drie vier Shetland pony's op. (Van onze kunstredactie) Behalve misschien voor de beelden de kunsten geeft het tijdschrift ONS ERFDEEL, uitg. Kerkstraat 1, Raamsdonkdorp, steeds - een overi gens uitstekend - beeld van wat er zoal reilt en zeilt in het nogal ge ijkte cultuurpatroon van het Neder landstalige gebied. Het erfdeel. Ge zien het enorme aantal abonnees is er echter - terecht - veel belangstel ling voor dit cultuurgoed. Ook in het laatste nummer weer een schatkamer vol wetenswaardigheden. „De homo technicus is de homo economicus verre vooruit, maar de geestelijke aanpassing van de mens aan zijn nieuwe levensvormen aan het leven met computers gaat nog veel trager vooruit. De mens van de toekomst zou meer en meer een on aangepaste mens kunnen zijn, die met een auto van morgen op wegen van gisteren rijdt in een mentaliteit van eergisteren", zo peinst dr. M. van Haegendoren, die „Vlaanderen wil afstemmen op de wereld van de toe komst". De traditie van het tijdschrift om Nederlandstalige schrijvers in het Frans te vertalen wordt deze keer besteed aan Paul Snoek, na een in leiding van Willy Spillebeen. De wat late invloed van de dichter Gezelle op de Nederlandse litteratoren wordt door Anton Claessens uitvoerig toe gelicht. De functie van Het Groot Limburgs Toneel wordt door Rick Lanckrok onder de loep genomen, terwijl de haken en ogen, die vast zitten aan de Belgische wereldom roep door Willy Sanders aan het ge zonde verstand worden vastgemaakt. Wat Luc Peire met zijn environment, dat onlangs bij Boymans - Van Beu- ningen te zien was, bedoelt vertelt A. de Glas, terwijl Ton Frenken de recente antikunstvertondngen van Amsterdam en Bern analyseert. Gas ton Dumez gaat onvervroren verder met „Mijn leven onder de Belgen". De Nederlandse literatuur in Roeme nië levert interessante gegevens op. Anderen zullen misschien meer ge ïnteresseerd zijn in de (vervolgro- man) economische conjunctuur van Noord - Frankrijk. Frans Smekens zet een vraagteken achter een mo gelijk eeuwfeest van de 75-jarige KVO en pater Gerlach blijft onvermoeid Jeroen Bosch ontleden. Tot mijn verbazing scheen de wer kelijkheid - Boon en de fictie - Boon samen te vallen, zegt Weverbergh in MAATSTAF, (uitg. De Arbeiders pers, Amsterdam) naar aanleiding van een gesprek met de auteur. Deze vertelt daarin interessante za ken in verband met het boek waar hij nu aan werkt en dat handelt over het socialisme en het Daenisme in Aalst. Peter Verstegen doet een boek je open over de 240 vertalers in ons land als mensen, die moeten leven op water en brood. De Rotterdamse journalist Aad Wagenaar, gesteund door de gemeente, is een jaar lang in staat gesteld om te kunnen wer ken aan een boek over de gebeurte nissen in de meidagen '40 in deze stad. „Rotterdam mei '40" verschijnt volgend jaar mei. Uit het journaal voor dit boek worden hier fragmen ten afgedrukt. Natuurlijk is Cornets de Groot ook hier weer van de par tij; nu met een bijdrage over Schier- beek. Martin Mooij heeft de Duitse auteurs Walter Jens, Peter Rêhm- korf, Hubert Fichte, Wolfdietrich Schnurre en de uitgever Klaus Wa- genbach bezocht en vertelt daar we tenswaardigheden over. Verder poe- zie van ongelijkwaardig en vaak nog al pessimistisch gehalte van Alba de Céspedes. Guépin en Komrij. Wat er achter „Sensitivity trai ning" schuil gaat kan men uitvoerig en instructief lezen in de laatste af levering van DUX, uitg. Maliesingel 13, Utrecht. Zeer interessant voor al len, die zich bezighouden met metho den, die de mens willen helpen om te „functioneren" in groepsprocessen, die samenhangen met een maatschap pij in snelle verandering. In een tijd van conferentie - cultuur een belang rijk onderwerp. Drs. R. van der Vegt zet uiteen wat verstaan wordt onder sensiviteitstraining of T - group trai ning of laboratoriummethode van training. „In een trainingsconferentie be vindt de deelnemer zich in een leer situatie die hem mogelijk maakt te ontdekken in hoeverre en op welke wijze hij de dynamiek van de groep mede beïnvloedt en er door beïn vloed wordt". Hoe deze training via de Verenig de Staten vaste voet kreeg in ons land wordt verteld door drs. J. van Ravenzw-aaij, terwijl hij tevens in een andere bijdrage de indicaties en re acties van het individu in de onge- strueturele groep nader aanduidt (functie van de crisissituatie e.d.). Hoe deze methodiek in een of ande re vorm is toegepast bij de verande- ringsproblematiek in het sociale sys teem der vrouwelijke religieuzen en bij het onderwijs wordt respectieve lijk behandeld door dr. A. Swaak en dr. Q. van der Meer. De psychiater M. Nevejan maakt tenslotte op- en aanmerkingen. Met de literatuur - opgave een instructief nummer voor allen, die zich op een of andere wij ze bezighouden met tussenmenselij ke verhoudingen. En zorgt dus voor allerlei voordeeltjes voor onderweg. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM Het tweede con cert in de serie Actuele Muziek van het Holland Festival in Amsterdam, heeft wel een bijzonder sensationeel verloop gehad. Aan de orde waren twee werken van Karl-Heinz Stock hausen (geboren 1928), sinds 1953 leider van de elektronische studio van radio-Keulen, van wie twee wer ken ten gehore werden gebracht. Al thans ten gehore gebracht hadden moeten worden: „Stimmung", com positie voor zes zangers, die in 1968 zijn eerste uitvoering beleefde, en „Oben und Untcn", dat in het Con certgebouw als première ging. De belangstelling voor deze mani festatie was ongehoord groot, het aantal bezoekers schatten we op 1900. Het „Theaterstuck Oben und Unten" gebracht door drie tonelisten Si- grid Koetse, vrouw, Jan Retel, man, Keesjan van Deelen, kind voorts Alois Kontarsky (piano), Johannes Fritsch (altviool), Harald Boje (elec- tronicum), Alfred Alin-gs en Rolf Gehlhar (slagwerk) en Stockhausen zelf. Teksten waren hier op muziek ge bracht, klanken, woorden en zinnen, door man en vrouw gesproken, waar bij het kind slechts nazei, wat het van vrouw en man hoorde. Voor de man koos de componist uit de „woor. den van de voorzitter Mao Tse Toeng" Een geladen tekst, vol kreten, vol leuzen, vol gevoelszwangere woorden, waarvan de uitwerking behalve de conventionele instrumenten, vooral ook door elektronisch muzikale mid delen werd versterkt. En hoe versterkt overal in de ruimte van het grote concertgebouw deden zich de geluiden gelden, al piepend, krijsend, klokkend deden ze een permanente aanval op de hulpe loze hoorder, die aanvankelijk ge ïnteresseerd in deze waarlijk niet al ledaagse experimenten, zich dit la waai, dit onmenselijk lawaai, op de duur liet welgevallen in doffe berusting. De pauze ging in zonder dat er merkbaar verzet van de zijde der tal rijke hoorders zich geopenbaard had. Doch daarna, toen het uit zes leden bestaande Collegium Vocale uit Keu len optrad om „Stimmung' te bren gen, toen begon het. Die Stimmung bracht na ongeveer 10 minuten Stim mung in de zaal van een uiterst bal dadig karakter. We zaten er op te wachten, gehoord de monotonie der klanken die ons aanvankelijk niet onbewogen latend, al spoedig op onze zenuwen werkten. Op onze lachzenu- wen wel te verstaan, waardoor we behoefte gevoelden ook iets te gaan doen. Te gaan gillen bijvoorbeeld. Verschillende jongeren, die door het halfduister in de zaal daartoe aangespoord, gingen alle zonderlinge geluiden die men kreeg gepresen teerd, op waarlijk meesterlijke wijze imiteren. En toen zaten we ineens midden in de rel: er werd geroepen „naar huis, politie...". Er werd geschreeuwd, er werd gefloten. In deze situatie appelleerde Stock hausen aan het fatsoen der hoorders, door hen, wie deze muziek niet be viel, te verzoeken de zaal te verla ten. Wat sommigen deden, het gros echter niet. Men probeerde door te gaan, maar de „medewerking" in de zaal deed zich wederom gelden, waarna Stock hausen hevig verontwaardigd ons verliet. Toen konden zich de paraijen vor men: de pro's en contra's. Er was een contra met gebroken arm (was reeds gebroken die hevig tekeer ging, er was een pro, althans, als we het wel begrepen een genuanceerde pro, in casu Peter Schat, die hevig reageerde, opmerkend dat men eerst kennis moest nemen van het stuk en dan moest komen met de aanmerkin gen. Waarna het begrip „democratie" ter discussie werd gesteld: dat ont brak er nog maar aan. Op dit ogenblik greep de leiding van het Holland Festival, bij monde van Jo Elsendoorn in, verklarend, dat alle „voor en tegens" voldoende tijd en gelegenheid hadden gehad, om hun mening kenbaar te maken, daaraan toevoegend, dat z.i. de orga nisatoren van het festival er wel aan hadden gedaan het publiek met deze muziek kennis te laten maken. 18.50 PLUIMPJE 19.00 NIEUWS 19.07 KENMERK. Informatie uit de 19.32 DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER 20.00 NIEUWS 20.20 WAT NU, GROTE MAN?, Feuilleton 21.20 ALLEEN. Documentaire over mensen, die om welke reden dan ook, zich alleen en verla ten voelen 21.55 HET CONCERTGEBOUWOR KEST. Uitvoering van acht de len uit Romeo en Julia van Serge Prokofieff 22.30 VAKANTIESTICHTING ORA. Uitzending van de HIRO 22.40 HIRO -MAGAZINE 22.50 NIEUWS 18.50 19.00 19.03 19.28 20.00 20.20 21.10 22.00 23.00 PLUIMPJE NIEUWS WOOBINDA. Feuilleton voor de jeugd SCALA NIEUWS DUBBELSPION. Spiomagefilm HET GENERATIECONFLICT Amerikaanse documentaire over de kloof tussen de jonge ren en de ouderen VERBINDING MET HAAR LEM. Reportage van de honk balwedstrijd Nederland-Grand Rapids Sullivans NIEUWS. 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 DOCUMENTAIRE OVER LIBANON 19.30 THE BEACH BOYS 20.00 NIEUWS 20.25 SPEL ZONDER GRENZEN 20.35 MAIGRET EN DE GANG STERS. Televisiespel van Georges Simenon 21.50 HET RAPPORT VAN DE VIER WIJZEN. Programma over het rapport over het we tenschapsbeleid in België 23.00 NIEUWS 18.35 NIEUWS 18.40 PING PONG 18.55 KATHOLIEKE GODSDIEN STIGE UITZENDING 19.25 PLUM-PLUM 19.30 LES DIABLES AU VILLAGE 20.00 JOURNAAL 20.30 PORTRAIT DE LA FRAN- COPHONIE 22.00 LE FRANCOPHONISSIME, spel 22.30 JOURNAAL 20.00 NIEUWS 20.15 WAS BIN ICH? Beroepskeuze 21.05 AHNENERBE. Documentair spel van Horst Mönmich over de in 1948 terechtgestelde SS'er Wolfram Sievers 22.50 NIEUWS. 17.30 NIEUWS 17.35 RAUM 1ST IN DER KLEIN STEN HÜTTE. Feuilleton 18.05 DIE DREHSCHEIBE. Actuali- teiten en muziek 18.40 MILITaR - MUSIK - SHOW. Reportage van de taptoe in Edinburgh 19.10 ABENTEUER AM ROTEN MEER. Feuilleton 19.45 HEUTE 20.15 DES ENDE DER NACH- KRIEGSZEIT. Decoumentairs over het na-oorlogse Duitsland Aansluitend: NIEUWS 21.00 HIGH CHAPARAL. Westen- feuilleton 21.50 ASPEKTE. Informatie en me ningen uit het culturele leven 22.35 NIEUWS. Dinsdag 24 jvmi HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar.) 14.05 Schoolradio 14.30 Pizzicato: muz- middag-maga zine. (16.00 - 16.02 Nws.). Overh.- voorl.: 17.00 Nws. uit de Ned. An tillen. Spreker: Henk Dennert KRO: 17.10 Voor de kinderen 18.00 Stereo: Metropole-ork.amus.muz. 1819 Uitz van D'66 18.30 Nws. KRO: 18.4i Act. 19.00 Licht ens. en solis ten 19.45 Zoekend geloven, godsd. lez. 20.00 Stereo: Bei Canto: Opera aria's (gr.) 21.55 Een droom van een zomer, hoorspel 22.25 Overwe ging 22-30 Nws. 22.38 Parlementair overz. 22.45 Meded. 22.50 De zingen die kerk: geestelijke liederen 23.05 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat 23.30 Ste reo: Lichte gr.muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 12.30 Overh.voorl.: Uitz. voor de landb. 12.40 Sportrevue 1300 Nws 13.11 Radiojourn. NOS: 13.30 Klein chanson 14.30 Spiegel van Belgie: muz. en nws. van onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Stereo: Italiaanse operamuz. (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Land der muzen: kunst- kron. 16.20 Stereo: Kamerorkest on solist: oude en M. muz. 17.00 Ste reo: Big Band Beat: mod muziek 17-25 Jazz Spectrum 17.50 Reportage Wimbledon Tenniskampioen schappen ca. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 Ste reo: Promenade ork. en zangsoliste 18.55 Paris vous parle 19.00 Tref punt: disc.rubr. voor act. zaken 19.30 Nws. 19.35 Vergeet 't maar: gevar. progr. 21.00 Stereo: tenor en piano: kl. en mod. liederen 21.30 Hiering: progr. voor de jeugd 22.05 Muze zonder make-up: cab.progr. van jonge artiesten 22.30 Nws. 22.38 Radiojournaal NOS: 22.55 Stereo: Holland Festival 1969: Instrumenta listen en acteurs: mod. muz 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM VARA: 1300 Nws. 13.03 Eks- pres: licht pl.progr. (14.00 Nieuws) 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai: de 1999 show 16.00 Nws. 16.03 - 18.00 Mix: licht pl.progr (17.00-17.02 Nws.). BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek 1 (12.40-12.48 Weerber., meded. en SOS-ber. voor de schippers) 12,55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nieuws, I weerber., beursbar. en dagklapper j; 13.20 Tafelmuz 14.00 Nieuws 14.03 j Gr.muz- 15.00 Nws. 15.03 Symfom-1 sche muz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs- ber. 16.09 Kl. muz. 16.15 Progr. voor I oudore luisteraars 17.00 Nws., weer- I ber., meded. en jazzmuz. 18-00 Nws. I 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuit- I slagen 18.30 Franse les 18.32 Gr,-1 muz. 18.35 Verkeerstips 18.40 Lich-1 te ork.muz. 18.45 Sport 18-52 Taal-1 wenken 18-55 Lichte muz. 19.00 Nws. I weerber. en act. 19.40 Amusements- muz. 19.45 Beroepsbeiaingen voor de I Middenstand 19.55 Lichte muziek I 20.00 Kl. muz. 22.00 Nws., ber. en I 22.45 Pianowerken 23.00 Nws. 2340 I Nws. 23.45-23.55 Ligging van de zee- I schepen. Woensdag 25 juni HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende j woord 7.15 Op het eerste gehoor: I lichte muz. met nws. en act. TROS: I 8.00 Nws. 8-11 Als dat zou kunnen verz.pl.progr. (8.30-8.32 Nws.) 9.08 I Gymn. voor de huisvrouw 9.10 Heel I toevallig, licht progr. 9.35 Waterst I 9.40 Voor de kleuters 9.55 Stereo: I Concert a la carte: verz.progr. van I kl. muz. (gr.) 11.00 Nws, 11.02 Op I Sleeptros: progr. voor automobilis- I ten 11.45 Act. 11-55 Meded. HILVERSUM II 298 M VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym- L n. 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Stereo: Lichte gr.muz (7.30-7.35 Van de I voorpagina) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8 11 Act. 8.20 Ste reo: Lichte gr.muz. (8.30-8.35 Van alffle markten thuis, praatje) 9.08 Stereo: Uit eigen huis: opnamen v. diverse VARA-orkesten en ensembl. 9.40 Schoolradio 10.00 Lichte gram- mofoonmuz. 10.50 Voor de kleuters 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw 11-40 Tenor, klavecimbel en viola da gamba: oude liederen. HILVERSUM m 240 M EN FM NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing: lichte voc. muziekjes 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze: nw. lang speelplaten met kritisch comment. NOS: 11.00 Nws. 11.03 Muziek-Le' zen (12.00 Nws.). ZE zeggen dat onze volksvertegen woordigers in de Tweede Kamer ook maar sufferds zijn, maar is dat nou ook zo? Een man die in elk geval weet waar hij over praat, Henry (Wandelganger) Faas van de parle mentaire redactie van De Volkskrant heeft de Kamerleden een rapport verstrekt, dat zeer de moeite waard is. Welke afgevaardigden uit Zuid- west-Nederland krijgen van hem het laagste, cijfer, een vier? Hier komen ze: de Brabantse KVP'ers Van Beek (Reusel), Van Buel (Oss), De Bek- ker (F-mpel) en de Zeeuw Dusar- duijn. Een vijf, dus ook een onvoldoende, krijgen de Brabantse KVP'ers Ass- mann (Roosendaal), Van den Heuvel (Den Bosch) en Van Laak (Waal wijk), en de Zeeuwse CHU-man Van der Peijl (Kloetinge), de liberaal Schlingemann (Goes) en de ARP- man Van Bennekom (Middelburg). Een zes („voldoende, maar over houden doet het niet", zegt Faas) krijgen de Brabantse KVP'er Corne- lissen (Best), de ex-BP'er Kronen burg (Breda), en de socialist Willems (Oist.erwjjk). Ruim voldoende, een 7, krijgen de Brabanders mej. Annie Kessel (PPR, Breda), Westerterp (KVP, Ulvenhout) en Boertien (ARP, Geldrop). Onder de nog hoger geklasseerden, degenen die een 7,5 en een 8 krijgen, vindt men geen Bra banders en Zeeuwen. De besta Ka merleden zijn volgens Faas: Bakker (CPN), Biesheuvel (ARP), Jongeling (GPV), Van Mierlo (D'66), Den Uyl (P.v.d.A.) en Vondeling (P.v.d.A..) De KVP-fractie heeft „een slappe top, een gezwollen staart en een re delijke middenmoot". De P.v.d.A. heeft weinig onvoldoendes, een nog betere middenmoot en een goed aan deel in de top. De VVD is half om half: goede middenmoot, veel on voldoendes. De ARP heeft naar ver houding zeer weinig onvoldoendes en slecht rapport en hun aanhang al roepen. Zij hebben natuurlijk gelijk. Dat weet Faas zelf ook wel. Daarom heeft hij de Kamerleden, aan wie hij een broertje dood heeft, een puntje extra gegeven en degenen die hem na aan het hart liggen, een puntje minder. Voor de meeste Brabanders en Zeeuwen maakt dat niet veel uit. Je zou op zijn hoogst kunnen zeggen, dat Annie Kessel van Faas een 7,5 gekregen zou hebben, als ze niet sa men in dezelfde partij, de PPR, zou den zitten. Tip voor de volgende verkiezin gen: Zuidwest-Nederland, let op uw zaak! het Kremlin trachten commerciële geheimen te ontfutselen. Een belachelijke zaak, vindt Izwes- tia. De reactie in Nederland en haar spreekbuis, de Telegraaf, kunnen vol gens het Russische orgaan concui re- ren met de befaamde avonturier 007, James Bond. „Het wordt echter tijd, dat zij gaan beseffen dat het proces vain toenadering tussen de volkeren niet kan worden tegengehouden met behulp van sinistere schoonheden, fatale vrouwen en de eeuwige klets praatjes over de hand van het Krem lin". Weinig liefs uit Moskou. den. De Russische filosoof gelooft, dat zijn theorie ook de verklaring is van de tolerantie van Christus en rijn democratische gezindheid in een tijd van kastenmaatschappijen en voor oordelen. De beschavingsmissie van Christus op aarde zou mislukt zijn omdat hij werd beschouwd als een gevaar voor de gevestigde mach ten en omdat hij te onwerelds was om zichzelf te beschermen. Met deze theorie heeft Waldimir Zaitsev aldus het blad Izwes- tia de kant gekozen van de „chris telijke atheïsten" in het westen, die „dergelijke theorieën verkondigen om noig iets van de christelijke mythe te redden." Annie Kessel: een zeven met een griffel en een zoentje van Faas. zeer veel zevens en meer. De CHU zit vooral in de zessen en vijven. D'66 heeft opvallend veel zessen. De Boeren blijven beneden het gemid delde, en de andere kleine partijen liggen erboven. Ja, maar die Wandelganger is par tijdig, horen wij degenen met een DE spreekbuis van de Nederlandse reactie. Zo noemt het Russische rege- rinigsorgaan „Izwestia" het Neder landse ochtendblad De Telegraaf. Izwestia beschuldigt De Telegraaf ervan een campagne te steunen tegen erkenning van Oost-Duitsland, die opgezet is door „leidende kringen" in Nederland. Wat is het geval Op 11 juni waar schuwde het landelijk ochtendblad in een artikel Nederlandse zakenlieden tegen de risico's, die verbonden zijn aan het onderhouden van contacten met Oostduitse hamdelsvertegenwoor- digera. Die zouden in opdracht van WE blijven nog even bij Izwestia. Datzelfde blad doet ook een aanval op de eigen geleerde Waldimir Zait sev. Die heeft namelijk de laatste ja ren mooie theorieën verkondigd over Christus en zijn discipelen. Die zou den volgens hem de eerste kosmo nauten zijn die op de aarde zijn ge land Hun ruimteschip zou de ster van Betlehem geweest zijn. Christus zou nog steeds volgens deze theorie afkomstig zijn van een andere planeet, waar recht en ge lijkheid heersen. De zinsnede „Mijn koninkrijk is niet van deze aarde" zou letterlijk opgevat moeten wor- EEN aardig staaltje ven justitiële bevoorrechting bereikte ons uit Enge land. Op 29 september zou het proces beginnen tegen Rolling Stone Mick Jagger en zijn vriendin zangeres Ma rianne Faithful. Zij werden een maand geleden gearresteerd wegens het gebruiken en in bezit hebben van verdovende middelen. Op 29 mei verschenen zij voor de rechter, maar ze werden toen vrijgelaten tegen een borgtocht van 50 pond. Het proces op 29 september wordt nu echter uitgesteld om het tweetal een kans te geven een film te maken in Australië. Als gewone jongen moet je wel op komen draven in je werk tijd. Maar dat kan allemaal als ie pop-ster bent. Nu de justitie maar hopen dat deze Stone niet meer aan het rollen brengt. MANNEN moeten een h. mis volgen met ontbloot hoofd, tenzij plaatselij* ke tradities of speciale omstaiidigh6' den iets anders voorschrijven. Vrouwen daarentegen mogen een kerkdienst uitsluitend bijwonen met bedekt hoofd. Voor hen geldt g enkele uitzondering. Dit heeft mgr- Aninibale Bugnini, secretaris van je Vaticaanse congregatie voor de goddelijke eredienst, verklaard. De regeling voor mannelijke kerk bezoekers kende vroeger ook uitzonderingen, maar is gewijzigd- De regeling voor de vrouwelijk® kerkbezoekers bestaat al schrik niet zo'n 1900 jaar. En wij maar blijven denken dat de vrouwenemancipatie ook in de kerk terrein begint te winnen. O RedactieJosé Toirkens BydrageKees Bastianen BREDA De flanl februaridagen 1968 oi waren vele tienduizen Chamrousse gegaan v de Olympische Winter rende record van de naren. Vlak voor de S zin. Jean Claude Killj en tenslotte de reuzen dank zij ook het fanat derde goud voor Killy Want in de reuzensla de Noor Mjoen en de Schranz betere tijden g Killy- Maar, zo hadden de door de dichte mist toch derscheiden, beide her twee poortjes gemist. Mj de", Schranz weigerde vei dan te zeggen dat hij een tje had gemist en dat w doordat een controleur zi reglementen op de piste rousse had begeven, wi om alles beter te kunnen Hoe dan ook, Schranz wi diskwalificeerd en de ni Jean Claude Killy, was had zijn trilogie voltooid, super-de-luxe-hotel in een mokkende president ternationaal Olympisch C ry Brundage, tachtig in jai was des duivels omdat de nale Skifederatie had ge merken te laten verwijde ski's waarmee onder an Claude Killy uitbundig 1 Evenals de Canadese Nap ook winnares van goud. geen gelegenheid voorbij zodanig op te stellen dat fen niet anders konden dl ken ook op de plaat te zd Toen al, in Grenoble, ze rige Brundage „Wij hebt misschien verloren maar is nog niet ten einde." alleenheerse in het I.O.C de rest vrijwel geheel bes knikkers die er wel voo: hun erebaantje te riskere zie te veroorzaken met d< der, die skifederatie nog ken nemen. De skifederati ry Brundage voor toen 1969 op het congres in Ba danig werd gemanipuleei amateurvoorschriften dat met een minder sterke dan de heer Brundage op het rijk der levenlozen z< expedieerd. Skiërs, zo nai congres aan, mogen voorta; nationale bonden loonder kosten en zakgeld ontvang gen werden niet genoemc voor zakgeld want dat t de competentie van de nati den); met toestemming v tionale bonden mogen sk: aan hun naam en prestaties merciële doeleinden gebru Killy al lang deed); het verboden startgelden en aan te nemen. So what? D regeld worden met wat w elk geval maakte de Int* Skifederatie een eind aan j die reeds lang in zwang w deze te legaliseren. En Av dage bulderde: „Lijnrecht Olympische reglementen ii Jen er in Lausanne over spl Dat gebeurde dan ook. O Sres van het bejaardencen zich I.O.C. noemt, drukt* Brundage zich niet schei jjjt. waardoor de indruk on "ij zich bij de bespreking oj juni j.I. bij de onontkoom ten had neergelegd. IJIin ceerde hij zich de volgende 'e verklaren dat de nieuw Sen zeker niet de goedke het I.O.Clees, zijn goedl hadden. Daab zal de Fédération hale de Ski zich bitter w aantrekken. Wat in Grenob beurd, moest als een gr gorden opgevat tegenover jh Barcelona geschiedde. I Brundage de oorlog verkl zal waarschijnlijk wel het 1 ten van de president van ae Zwitser Marc Hodler, c Penningmeester van het Brundage duldt geen o haast zich. Daarvan kan c, lander Johann Wilhelm u'e tot ieders verbazing in secretaris-generaal van 1- ™erd, meepraten. Hij wenst* enige veranderingen aan tf h het vermolmde boek m menten van het I.O.C. Hij grover in het riante ve "et I.O.C. in Lausanne als 1 eeft en waagde het erove: Ken met de grote baas. Bru Brundage, een eigengereid "het strenge hand regeert {hens naast zich duldt. Ook 'ann Wilhelm Westerhoff, ege van was doordrongen "een nog te beoefenen zou rijke lieden als een ieder Brundage wil. En een ieder

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 12