Boerenzoon uit Ballinasloe
vreemde eend in Engelse bijt
tussen
haakjes j
vooRzn
SKII
AVE
LEE LYNCH VIL ROEM OOGSTEN IN KNOKKE
Olympisc
reglemenl
verouderc
007
Mentaliteit van
eergisteren deel
van de toekomst
RELLEN BIJ MUZIEK
VAN STOCKHAÜSEN
Rapport
Kosmonaut
Voorrecist
Emancipatie
armoede
solo-zanger
ellebogen
ONS ERFDEEL
MAATSTAF
DUX
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans) r
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Luister naar
Geen opposantei
Ik al vijftig
12
DE STEM VAN DINSDAG 24 JUNI 1969
13
(ADVERTENTIE)
(Van onze showredactie)
AMSTERDAM Lee Lynch
haalt ze er zo uit. „Ze hebben al
lemaal een rooie kop en grote,
vlezige handen. Dat mist nooit.
Als je een vierkante vent ziet
met zijn shirt open en met die
loodzware voeten, dan moet het
een Ier zijn.
Ik kan door Londen lopen of in
een pub zitten dan denk ik: „Als
dat geen Ier is, mag ik hangen".
Je ziet het ook aan de manier,
waarop ze hun bier drinken en
hun neus snuiten. Als ze uit Du
blin komen, wordt het wat moei
lijker, daar zijn te veel Britse
invloeden, maar een jongen van
het land hoeft voor mij niet eens
zijn mond open te doen- Hij kan
een bolhoed opzetten en een ge
tailleerde jas laten maken in Ox-
fordstreet, maar dan valt hij nog
door de mand. Een Ier is nu een
maal een apart soort mens."
Lee Lynch heeft recht van spre
ken, want hij komt zelf uit de troos
teloze hoek van Galway in West-Ier -
land. „Ik zal de naam van mijn dorp
maar zelf opschrijven", zegt hij wel
willend, „want anders kom je er toch
niet uit.
Ballinasloe heet het, zes huizen, een
school, een kerk en een aftandse bios
coop, waar ze nog films draaien uit
de stomme periode. Dat is alles, wat
we in onze jeugd hadden. Ik ben er
een van tien en tot mijn elfde heb ik
op blote voeten rondgelopen. Wat zeg
je, klompen Man, wat denk je eigen
lijk, we waren zo arm als een kerkrat.
Het is echt niet zo verwonderlijk, dat
de meeste Ieren dichters zijn, want
de fantasie was de enige mogelijkheid
om uit de armoe te vluchten.
Ik herinner me nog als de dag van
daag, dat ik mijn eerste paar schoe
nen kreeg. Bruine sandalen, die op de
markt waren gekocht. Ik was net
twaalf geworden en ik had het gevoel,
dat ik opeens de hele wereld in mijn
zak kon steken.
Die herinneringen raak je nooit
meer kwijt. In feite zijn het nacht
merries, maar ze zijn me toch dier
baar. Als ik op Piccadilly-Circus sta,
denk ik aan het land achter ons huis.
Zomers ziet het geel van het koren
en zover je kunt kijken is er eenzaam
heid. Ballinasloe betekent „huis der
Lee Lynch „Als je een vierkante vent ziet met z'n shirt open en
met van die loodzware voeten, dan moet het een Ier zijn I"
dapperen" en dat klopt ook wel. Je
moet veel moed hebben om daar op
je dood te wachten. Het is een streek
voor ouwe knarren, voor verstokte
vrijgezellen en zonderlingen. Of je
moet er wortel hebben geschoten zo
als mijn vader.
Later ga je erover nadenken, je
komt voor de eerste keer in Londen
en merkt, dat niet alle mensen zo le
ven als in Ballinasloe. Die ontdekking
was voor mij een bevrijding, ik durf
de opeens weer adem te halen.
In 1954 had ik met vier broers een
bandje, dat zaterdags en zondags in
het patronaat optrad. Ik speelde drum
en was de solo-zanger. Toen droomde
ik al van een fijne carrière als artiest,
maar ik wist alleen niet, hoe ik het
aan moest pakken.
Die eerste keer in Londen vergeet
ik nooit. Ik heb alle impresario's, alle
agente afgelopen, maar niemand had
me nodig. Er waren honderden zan
gers, duizenden artiesten, die al maan
den op de stoep stonden te bedelen
om een engagementje. Ze hadden Lee
Lynch echt niet nodig.
Na een paar weken zei een van die
agenten afgelopen, maar niemand had
gebruiken, er zitten hier veel Ieren
en die vinden het wel leuk om weer
eens iemand in hun eigen taal te ho
ren zingen". Ik wist op dat moment
nog niet, dat het in Londen barst van
de Ieren en van de Ierse clubs. Ze
willen allemaal bij elkaar zitten en
over thuis praten, want ook al spre
ken ze ongeveer dezelfde taal, ze blij
ven zich als een kat in een vreemd
pakhuis vinden.
Zelf heb ik daar nooit last van ge
had, sterker nog, ik voelde me kip
lekker in Londen en ik nam zelfs En
gelse spraakles. Na een paar maanden
was ik mijn accent zo goed als kwijt,
maar toen pruimden ze me niet meer
in de Ierse clubs. Ik dacht„Mijn
God, wat ben ik eigenlijk aan het
doen 7" Ik was gewoon de oude Lee
Lynch niet meer. Gelukkig heb ik dat
accent nou weer terug, want een Ier,
die perfect Engels spreekt, hoeft ner
gens meer aan te komen ga zelf maar
na in Ierland beschouwen ze hem als
een verrader en in Engeland als een
uitslover".
Lee Lynch (mager, bleek gezicht,
brede, indrukwekkende bakkebaar
den, een ouderwets pak met decent
streepje) is de enige van zijn familie,
die als beroepsartiest zijn geluk wil
beproeven.
„De anderen hebben het wel gepro
beerd,,' zegt hij, „maar ze waren
niet hard genoeg. In een stad als Lon
den moet je naast talent ook een paar
stevige ellebogen hebben.
Ik heb nu zes platen gemaakt en
het succes begint te komen. Ik ben
bijvoorbeeld de enige artiest in Enge
land, die wordt uitgebracht op het
Amerikaanse merk Budha. Dat is een
hele eer. Ik zing de laatste tijd ook
op grote feesten, in zalen met zo'n
duizend man, ik vind dat het einde
van alles.
Weet je dat dit de eerste keer is
dat ik op het vasteland van Europa
ben Dat houd je toch niet voor mo
gelijk bij een getrouwde vent van 28.
Volgende maand kom ik weer terug
voor het songfestival in Knokke. Ik
zit in de Engelse ploeg en ik verheug
me er enorm op. Ik ben gek op goeie
hotels, fijn porselein, een mooi gedek
te tafel.
Dat heb ik nooit thuis gezien en ik
heb nu steeds het gevoel dat ik een
hoop moet inhalen. Ik zing straks twee
nummers, „Stay a while" dat oor
spronkelijk voor Tom Jones was ge
schreven en „Don't hold on to yester
day". Het zijn twee goeie melodieën,
waar je in een zaal vol mensen een
hoop mee kunt doen.
Ik vind het een meesterlijk vak,
zanger, maar als je me nou vraagt
wat ik het liefste doe, dan kies ik
toch wat anders. Je bens en blijft
de zoon van een boer en het lijkt
alsof de klei nooit helemaal ach
ter je oren verdwijnt. Als ik
straks wat verdiend heb, dan
koop ik een lap grond in de pro
vincie en dan zet ik er drie vier
Shetland pony's op.
(Van onze kunstredactie)
Behalve misschien voor de beelden
de kunsten geeft het tijdschrift ONS
ERFDEEL, uitg. Kerkstraat 1,
Raamsdonkdorp, steeds - een overi
gens uitstekend - beeld van wat er
zoal reilt en zeilt in het nogal ge
ijkte cultuurpatroon van het Neder
landstalige gebied. Het erfdeel. Ge
zien het enorme aantal abonnees is
er echter - terecht - veel belangstel
ling voor dit cultuurgoed. Ook in het
laatste nummer weer een schatkamer
vol wetenswaardigheden.
„De homo technicus is de homo
economicus verre vooruit, maar
de geestelijke aanpassing van de mens
aan zijn nieuwe levensvormen aan
het leven met computers gaat nog
veel trager vooruit. De mens van de
toekomst zou meer en meer een on
aangepaste mens kunnen zijn, die met
een auto van morgen op wegen van
gisteren rijdt in een mentaliteit van
eergisteren", zo peinst dr. M. van
Haegendoren, die „Vlaanderen wil
afstemmen op de wereld van de toe
komst".
De traditie van het tijdschrift om
Nederlandstalige schrijvers in het
Frans te vertalen wordt deze keer
besteed aan Paul Snoek, na een in
leiding van Willy Spillebeen. De wat
late invloed van de dichter Gezelle
op de Nederlandse litteratoren wordt
door Anton Claessens uitvoerig toe
gelicht. De functie van Het Groot
Limburgs Toneel wordt door Rick
Lanckrok onder de loep genomen,
terwijl de haken en ogen, die vast
zitten aan de Belgische wereldom
roep door Willy Sanders aan het ge
zonde verstand worden vastgemaakt.
Wat Luc Peire met zijn environment,
dat onlangs bij Boymans - Van Beu-
ningen te zien was, bedoelt vertelt
A. de Glas, terwijl Ton Frenken de
recente antikunstvertondngen van
Amsterdam en Bern analyseert. Gas
ton Dumez gaat onvervroren verder
met „Mijn leven onder de Belgen".
De Nederlandse literatuur in Roeme
nië levert interessante gegevens op.
Anderen zullen misschien meer ge
ïnteresseerd zijn in de (vervolgro-
man) economische conjunctuur van
Noord - Frankrijk. Frans Smekens
zet een vraagteken achter een mo
gelijk eeuwfeest van de 75-jarige KVO
en pater Gerlach blijft onvermoeid
Jeroen Bosch ontleden.
Tot mijn verbazing scheen de wer
kelijkheid - Boon en de fictie - Boon
samen te vallen, zegt Weverbergh
in MAATSTAF, (uitg. De Arbeiders
pers, Amsterdam) naar aanleiding
van een gesprek met de auteur.
Deze vertelt daarin interessante za
ken in verband met het boek waar
hij nu aan werkt en dat handelt over
het socialisme en het Daenisme in
Aalst. Peter Verstegen doet een boek
je open over de 240 vertalers in ons
land als mensen, die moeten leven
op water en brood. De Rotterdamse
journalist Aad Wagenaar, gesteund
door de gemeente, is een jaar lang
in staat gesteld om te kunnen wer
ken aan een boek over de gebeurte
nissen in de meidagen '40 in deze
stad. „Rotterdam mei '40" verschijnt
volgend jaar mei. Uit het journaal
voor dit boek worden hier fragmen
ten afgedrukt. Natuurlijk is Cornets
de Groot ook hier weer van de par
tij; nu met een bijdrage over Schier-
beek. Martin Mooij heeft de Duitse
auteurs Walter Jens, Peter Rêhm-
korf, Hubert Fichte, Wolfdietrich
Schnurre en de uitgever Klaus Wa-
genbach bezocht en vertelt daar we
tenswaardigheden over. Verder poe-
zie van ongelijkwaardig en vaak nog
al pessimistisch gehalte van Alba de
Céspedes. Guépin en Komrij.
Wat er achter „Sensitivity trai
ning" schuil gaat kan men uitvoerig
en instructief lezen in de laatste af
levering van DUX, uitg. Maliesingel
13, Utrecht. Zeer interessant voor al
len, die zich bezighouden met metho
den, die de mens willen helpen om te
„functioneren" in groepsprocessen,
die samenhangen met een maatschap
pij in snelle verandering. In een tijd
van conferentie - cultuur een belang
rijk onderwerp. Drs. R. van der Vegt
zet uiteen wat verstaan wordt onder
sensiviteitstraining of T - group trai
ning of laboratoriummethode van
training.
„In een trainingsconferentie be
vindt de deelnemer zich in een leer
situatie die hem mogelijk maakt te
ontdekken in hoeverre en op welke
wijze hij de dynamiek van de groep
mede beïnvloedt en er door beïn
vloed wordt".
Hoe deze training via de Verenig
de Staten vaste voet kreeg in ons
land wordt verteld door drs. J. van
Ravenzw-aaij, terwijl hij tevens in een
andere bijdrage de indicaties en re
acties van het individu in de onge-
strueturele groep nader aanduidt
(functie van de crisissituatie e.d.).
Hoe deze methodiek in een of ande
re vorm is toegepast bij de verande-
ringsproblematiek in het sociale sys
teem der vrouwelijke religieuzen en
bij het onderwijs wordt respectieve
lijk behandeld door dr. A. Swaak en
dr. Q. van der Meer. De psychiater
M. Nevejan maakt tenslotte op- en
aanmerkingen. Met de literatuur -
opgave een instructief nummer voor
allen, die zich op een of andere wij
ze bezighouden met tussenmenselij
ke verhoudingen.
En zorgt dus
voor allerlei voordeeltjes
voor onderweg.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM Het tweede con
cert in de serie Actuele Muziek van
het Holland Festival in Amsterdam,
heeft wel een bijzonder sensationeel
verloop gehad. Aan de orde waren
twee werken van Karl-Heinz Stock
hausen (geboren 1928), sinds 1953
leider van de elektronische studio
van radio-Keulen, van wie twee wer
ken ten gehore werden gebracht. Al
thans ten gehore gebracht hadden
moeten worden: „Stimmung", com
positie voor zes zangers, die in 1968
zijn eerste uitvoering beleefde, en
„Oben und Untcn", dat in het Con
certgebouw als première ging.
De belangstelling voor deze mani
festatie was ongehoord groot, het
aantal bezoekers schatten we op 1900.
Het „Theaterstuck Oben und Unten"
gebracht door drie tonelisten Si-
grid Koetse, vrouw, Jan Retel, man,
Keesjan van Deelen, kind voorts
Alois Kontarsky (piano), Johannes
Fritsch (altviool), Harald Boje (elec-
tronicum), Alfred Alin-gs en Rolf
Gehlhar (slagwerk) en Stockhausen
zelf.
Teksten waren hier op muziek ge
bracht, klanken, woorden en zinnen,
door man en vrouw gesproken, waar
bij het kind slechts nazei, wat het
van vrouw en man hoorde. Voor de
man koos de componist uit de „woor.
den van de voorzitter Mao Tse Toeng"
Een geladen tekst, vol kreten, vol
leuzen, vol gevoelszwangere woorden,
waarvan de uitwerking behalve de
conventionele instrumenten, vooral
ook door elektronisch muzikale mid
delen werd versterkt.
En hoe versterkt overal in de
ruimte van het grote concertgebouw
deden zich de geluiden gelden, al
piepend, krijsend, klokkend deden ze
een permanente aanval op de hulpe
loze hoorder, die aanvankelijk ge
ïnteresseerd in deze waarlijk niet al
ledaagse experimenten, zich dit la
waai, dit onmenselijk lawaai, op de
duur liet welgevallen in doffe
berusting.
De pauze ging in zonder dat er
merkbaar verzet van de zijde der tal
rijke hoorders zich geopenbaard had.
Doch daarna, toen het uit zes leden
bestaande Collegium Vocale uit Keu
len optrad om „Stimmung' te bren
gen, toen begon het. Die Stimmung
bracht na ongeveer 10 minuten Stim
mung in de zaal van een uiterst bal
dadig karakter. We zaten er op te
wachten, gehoord de monotonie der
klanken die ons aanvankelijk niet
onbewogen latend, al spoedig op onze
zenuwen werkten. Op onze lachzenu-
wen wel te verstaan, waardoor we
behoefte gevoelden ook iets te gaan
doen. Te gaan gillen bijvoorbeeld.
Verschillende jongeren, die door
het halfduister in de zaal daartoe
aangespoord, gingen alle zonderlinge
geluiden die men kreeg gepresen
teerd, op waarlijk meesterlijke wijze
imiteren.
En toen zaten we ineens midden
in de rel: er werd geroepen „naar
huis, politie...". Er werd geschreeuwd,
er werd gefloten.
In deze situatie appelleerde Stock
hausen aan het fatsoen der hoorders,
door hen, wie deze muziek niet be
viel, te verzoeken de zaal te verla
ten. Wat sommigen deden, het gros
echter niet.
Men probeerde door te gaan, maar
de „medewerking" in de zaal deed
zich wederom gelden, waarna Stock
hausen hevig verontwaardigd ons
verliet.
Toen konden zich de paraijen vor
men: de pro's en contra's. Er was
een contra met gebroken arm (was
reeds gebroken die hevig tekeer
ging, er was een pro, althans, als we
het wel begrepen een genuanceerde
pro, in casu Peter Schat, die hevig
reageerde, opmerkend dat men eerst
kennis moest nemen van het stuk en
dan moest komen met de aanmerkin
gen. Waarna het begrip „democratie"
ter discussie werd gesteld: dat ont
brak er nog maar aan.
Op dit ogenblik greep de leiding
van het Holland Festival, bij monde
van Jo Elsendoorn in, verklarend,
dat alle „voor en tegens" voldoende
tijd en gelegenheid hadden gehad,
om hun mening kenbaar te maken,
daaraan toevoegend, dat z.i. de orga
nisatoren van het festival er wel aan
hadden gedaan het publiek met deze
muziek kennis te laten maken.
18.50 PLUIMPJE
19.00 NIEUWS
19.07 KENMERK. Informatie uit de
19.32 DE DWAZE WERELD VAN
TOMMY COOPER
20.00 NIEUWS
20.20 WAT NU, GROTE MAN?,
Feuilleton
21.20 ALLEEN. Documentaire over
mensen, die om welke reden
dan ook, zich alleen en verla
ten voelen
21.55 HET CONCERTGEBOUWOR
KEST. Uitvoering van acht de
len uit Romeo en Julia van
Serge Prokofieff
22.30 VAKANTIESTICHTING ORA.
Uitzending van de HIRO
22.40 HIRO -MAGAZINE
22.50 NIEUWS
18.50
19.00
19.03
19.28
20.00
20.20
21.10
22.00
23.00
PLUIMPJE
NIEUWS
WOOBINDA. Feuilleton voor
de jeugd
SCALA
NIEUWS
DUBBELSPION. Spiomagefilm
HET GENERATIECONFLICT
Amerikaanse documentaire
over de kloof tussen de jonge
ren en de ouderen
VERBINDING MET HAAR
LEM. Reportage van de honk
balwedstrijd Nederland-Grand
Rapids Sullivans
NIEUWS.
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 DOCUMENTAIRE OVER
LIBANON
19.30 THE BEACH BOYS
20.00 NIEUWS
20.25 SPEL ZONDER GRENZEN
20.35 MAIGRET EN DE GANG
STERS. Televisiespel van
Georges Simenon
21.50 HET RAPPORT VAN DE
VIER WIJZEN. Programma
over het rapport over het we
tenschapsbeleid in België
23.00 NIEUWS
18.35 NIEUWS
18.40 PING PONG
18.55 KATHOLIEKE GODSDIEN
STIGE UITZENDING
19.25 PLUM-PLUM
19.30 LES DIABLES AU VILLAGE
20.00 JOURNAAL
20.30 PORTRAIT DE LA FRAN-
COPHONIE
22.00 LE FRANCOPHONISSIME,
spel
22.30 JOURNAAL
20.00 NIEUWS
20.15 WAS BIN ICH? Beroepskeuze
21.05 AHNENERBE. Documentair
spel van Horst Mönmich over
de in 1948 terechtgestelde SS'er
Wolfram Sievers
22.50 NIEUWS.
17.30 NIEUWS
17.35 RAUM 1ST IN DER KLEIN
STEN HÜTTE. Feuilleton
18.05 DIE DREHSCHEIBE. Actuali-
teiten en muziek
18.40 MILITaR - MUSIK - SHOW.
Reportage van de taptoe in
Edinburgh
19.10 ABENTEUER AM ROTEN
MEER. Feuilleton
19.45 HEUTE
20.15 DES ENDE DER NACH-
KRIEGSZEIT. Decoumentairs
over het na-oorlogse Duitsland
Aansluitend: NIEUWS
21.00 HIGH CHAPARAL. Westen-
feuilleton
21.50 ASPEKTE. Informatie en me
ningen uit het culturele leven
22.35 NIEUWS.
Dinsdag 24 jvmi
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevar. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.; 13.00
Raden maar.) 14.05 Schoolradio
14.30 Pizzicato: muz- middag-maga
zine. (16.00 - 16.02 Nws.). Overh.-
voorl.: 17.00 Nws. uit de Ned. An
tillen. Spreker: Henk Dennert KRO:
17.10 Voor de kinderen 18.00 Stereo:
Metropole-ork.amus.muz. 1819
Uitz van D'66 18.30 Nws. KRO:
18.4i Act. 19.00 Licht ens. en solis
ten 19.45 Zoekend geloven, godsd.
lez. 20.00 Stereo: Bei Canto: Opera
aria's (gr.) 21.55 Een droom van
een zomer, hoorspel 22.25 Overwe
ging 22-30 Nws. 22.38 Parlementair
overz. 22.45 Meded. 22.50 De zingen
die kerk: geestelijke liederen 23.05
Kontekst: magazine waarin op de
dingen wordt doorgepraat 23.30 Ste
reo: Lichte gr.muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 12.30 Overh.voorl.: Uitz.
voor de landb. 12.40 Sportrevue
1300 Nws 13.11 Radiojourn. NOS:
13.30 Klein chanson 14.30 Spiegel
van Belgie: muz. en nws. van onze
zuiderburen. AVRO: 15.00 Stereo:
Italiaanse operamuz. (gr.) 16.00
Nws. 16.02 Land der muzen: kunst-
kron. 16.20 Stereo: Kamerorkest on
solist: oude en M. muz. 17.00 Ste
reo: Big Band Beat: mod muziek
17-25 Jazz Spectrum 17.50 Reportage
Wimbledon Tenniskampioen
schappen ca. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 Ste
reo: Promenade ork. en zangsoliste
18.55 Paris vous parle 19.00 Tref
punt: disc.rubr. voor act. zaken
19.30 Nws. 19.35 Vergeet 't maar:
gevar. progr. 21.00 Stereo: tenor en
piano: kl. en mod. liederen 21.30
Hiering: progr. voor de jeugd 22.05
Muze zonder make-up: cab.progr.
van jonge artiesten 22.30 Nws. 22.38
Radiojournaal NOS: 22.55 Stereo:
Holland Festival 1969: Instrumenta
listen en acteurs: mod. muz 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VARA: 1300 Nws. 13.03 Eks-
pres: licht pl.progr. (14.00 Nieuws)
15.00 Nws. 15.03 Drie-draai: de 1999
show 16.00 Nws. 16.03 - 18.00 Mix:
licht pl.progr (17.00-17.02 Nws.).
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek 1
(12.40-12.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor de schippers) 12,55
Buitenl. persoverz. 13.00 Nieuws, I
weerber., beursbar. en dagklapper j;
13.20 Tafelmuz 14.00 Nieuws 14.03 j
Gr.muz- 15.00 Nws. 15.03 Symfom-1
sche muz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs-
ber. 16.09 Kl. muz. 16.15 Progr. voor I
oudore luisteraars 17.00 Nws., weer- I
ber., meded. en jazzmuz. 18-00 Nws. I
18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuit- I
slagen 18.30 Franse les 18.32 Gr,-1
muz. 18.35 Verkeerstips 18.40 Lich-1
te ork.muz. 18.45 Sport 18-52 Taal-1
wenken 18-55 Lichte muz. 19.00 Nws. I
weerber. en act. 19.40 Amusements-
muz. 19.45 Beroepsbeiaingen voor de I
Middenstand 19.55 Lichte muziek I
20.00 Kl. muz. 22.00 Nws., ber. en I
22.45 Pianowerken 23.00 Nws. 2340 I
Nws. 23.45-23.55 Ligging van de zee- I
schepen.
Woensdag 25 juni
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende j
woord 7.15 Op het eerste gehoor: I
lichte muz. met nws. en act. TROS: I
8.00 Nws. 8-11 Als dat zou kunnen
verz.pl.progr. (8.30-8.32 Nws.) 9.08 I
Gymn. voor de huisvrouw 9.10 Heel I
toevallig, licht progr. 9.35 Waterst I
9.40 Voor de kleuters 9.55 Stereo: I
Concert a la carte: verz.progr. van I
kl. muz. (gr.) 11.00 Nws, 11.02 Op I
Sleeptros: progr. voor automobilis- I
ten 11.45 Act. 11-55 Meded.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym- L
n. 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Stereo:
Lichte gr.muz (7.30-7.35 Van de I
voorpagina) VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nws. 8 11 Act. 8.20 Ste
reo: Lichte gr.muz. (8.30-8.35 Van
alffle markten thuis, praatje) 9.08
Stereo: Uit eigen huis: opnamen v.
diverse VARA-orkesten en ensembl.
9.40 Schoolradio 10.00 Lichte gram-
mofoonmuz. 10.50 Voor de kleuters
11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw
11-40 Tenor, klavecimbel en viola
da gamba: oude liederen.
HILVERSUM m 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing: lichte voc. muziekjes 10.00
Nws. 10.03 Mengelmuze: nw. lang
speelplaten met kritisch comment.
NOS: 11.00 Nws. 11.03 Muziek-Le'
zen (12.00 Nws.).
ZE zeggen dat onze volksvertegen
woordigers in de Tweede Kamer ook
maar sufferds zijn, maar is dat nou
ook zo? Een man die in elk geval
weet waar hij over praat, Henry
(Wandelganger) Faas van de parle
mentaire redactie van De Volkskrant
heeft de Kamerleden een rapport
verstrekt, dat zeer de moeite waard
is.
Welke afgevaardigden uit Zuid-
west-Nederland krijgen van hem het
laagste, cijfer, een vier? Hier komen
ze: de Brabantse KVP'ers Van Beek
(Reusel), Van Buel (Oss), De Bek-
ker (F-mpel) en de Zeeuw Dusar-
duijn.
Een vijf, dus ook een onvoldoende,
krijgen de Brabantse KVP'ers Ass-
mann (Roosendaal), Van den Heuvel
(Den Bosch) en Van Laak (Waal
wijk), en de Zeeuwse CHU-man Van
der Peijl (Kloetinge), de liberaal
Schlingemann (Goes) en de ARP-
man Van Bennekom (Middelburg).
Een zes („voldoende, maar over
houden doet het niet", zegt Faas)
krijgen de Brabantse KVP'er Corne-
lissen (Best), de ex-BP'er Kronen
burg (Breda), en de socialist Willems
(Oist.erwjjk). Ruim voldoende, een 7,
krijgen de Brabanders mej. Annie
Kessel (PPR, Breda), Westerterp
(KVP, Ulvenhout) en Boertien
(ARP, Geldrop). Onder de nog hoger
geklasseerden, degenen die een 7,5 en
een 8 krijgen, vindt men geen Bra
banders en Zeeuwen. De besta Ka
merleden zijn volgens Faas: Bakker
(CPN), Biesheuvel (ARP), Jongeling
(GPV), Van Mierlo (D'66), Den Uyl
(P.v.d.A.) en Vondeling (P.v.d.A..)
De KVP-fractie heeft „een slappe
top, een gezwollen staart en een re
delijke middenmoot". De P.v.d.A.
heeft weinig onvoldoendes, een nog
betere middenmoot en een goed aan
deel in de top. De VVD is half om
half: goede middenmoot, veel on
voldoendes. De ARP heeft naar ver
houding zeer weinig onvoldoendes en
slecht rapport en hun aanhang al
roepen. Zij hebben natuurlijk gelijk.
Dat weet Faas zelf ook wel. Daarom
heeft hij de Kamerleden, aan wie hij
een broertje dood heeft, een puntje
extra gegeven en degenen die hem
na aan het hart liggen, een puntje
minder. Voor de meeste Brabanders
en Zeeuwen maakt dat niet veel uit.
Je zou op zijn hoogst kunnen zeggen,
dat Annie Kessel van Faas een 7,5
gekregen zou hebben, als ze niet sa
men in dezelfde partij, de PPR, zou
den zitten.
Tip voor de volgende verkiezin
gen: Zuidwest-Nederland, let op uw
zaak!
het Kremlin trachten commerciële
geheimen te ontfutselen.
Een belachelijke zaak, vindt Izwes-
tia. De reactie in Nederland en haar
spreekbuis, de Telegraaf, kunnen vol
gens het Russische orgaan concui re-
ren met de befaamde avonturier 007,
James Bond. „Het wordt echter tijd,
dat zij gaan beseffen dat het proces
vain toenadering tussen de volkeren
niet kan worden tegengehouden met
behulp van sinistere schoonheden,
fatale vrouwen en de eeuwige klets
praatjes over de hand van het Krem
lin".
Weinig liefs uit Moskou.
den. De Russische filosoof gelooft,
dat zijn theorie ook de verklaring is
van de tolerantie van Christus en rijn
democratische gezindheid in een tijd
van kastenmaatschappijen en voor
oordelen. De beschavingsmissie
van Christus op aarde zou mislukt
zijn omdat hij werd beschouwd als
een gevaar voor de gevestigde mach
ten en omdat hij te onwerelds was
om zichzelf te beschermen.
Met deze theorie heeft Waldimir
Zaitsev aldus het blad Izwes-
tia de kant gekozen van de „chris
telijke atheïsten" in het westen, die
„dergelijke theorieën verkondigen
om noig iets van de christelijke mythe
te redden."
Annie Kessel: een zeven met
een griffel en een zoentje van
Faas.
zeer veel zevens en meer. De CHU
zit vooral in de zessen en vijven.
D'66 heeft opvallend veel zessen. De
Boeren blijven beneden het gemid
delde, en de andere kleine partijen
liggen erboven.
Ja, maar die Wandelganger is par
tijdig, horen wij degenen met een
DE spreekbuis van de Nederlandse
reactie. Zo noemt het Russische rege-
rinigsorgaan „Izwestia" het Neder
landse ochtendblad De Telegraaf.
Izwestia beschuldigt De Telegraaf
ervan een campagne te steunen tegen
erkenning van Oost-Duitsland, die
opgezet is door „leidende kringen" in
Nederland.
Wat is het geval Op 11 juni waar
schuwde het landelijk ochtendblad in
een artikel Nederlandse zakenlieden
tegen de risico's, die verbonden zijn
aan het onderhouden van contacten
met Oostduitse hamdelsvertegenwoor-
digera. Die zouden in opdracht van
WE blijven nog even bij Izwestia.
Datzelfde blad doet ook een aanval
op de eigen geleerde Waldimir Zait
sev. Die heeft namelijk de laatste ja
ren mooie theorieën verkondigd over
Christus en zijn discipelen. Die zou
den volgens hem de eerste kosmo
nauten zijn die op de aarde zijn ge
land Hun ruimteschip zou de ster
van Betlehem geweest zijn.
Christus zou nog steeds volgens
deze theorie afkomstig zijn van
een andere planeet, waar recht en ge
lijkheid heersen. De zinsnede „Mijn
koninkrijk is niet van deze aarde"
zou letterlijk opgevat moeten wor-
EEN aardig staaltje ven justitiële
bevoorrechting bereikte ons uit Enge
land. Op 29 september zou het proces
beginnen tegen Rolling Stone Mick
Jagger en zijn vriendin zangeres Ma
rianne Faithful. Zij werden een
maand geleden gearresteerd wegens
het gebruiken en in bezit hebben
van verdovende middelen. Op 29 mei
verschenen zij voor de rechter, maar
ze werden toen vrijgelaten tegen een
borgtocht van 50 pond.
Het proces op 29 september wordt
nu echter uitgesteld om het tweetal
een kans te geven een film te maken
in Australië. Als gewone jongen moet
je wel op komen draven in je werk
tijd. Maar dat kan allemaal als ie
pop-ster bent. Nu de justitie maar
hopen dat deze Stone niet meer aan
het rollen brengt.
MANNEN moeten een h. mis volgen
met ontbloot hoofd, tenzij plaatselij*
ke tradities of speciale omstaiidigh6'
den iets anders voorschrijven.
Vrouwen daarentegen mogen een
kerkdienst uitsluitend bijwonen met
bedekt hoofd. Voor hen geldt g
enkele uitzondering. Dit heeft mgr-
Aninibale Bugnini, secretaris van je
Vaticaanse congregatie voor de
goddelijke eredienst, verklaard.
De regeling voor mannelijke kerk
bezoekers kende vroeger ook
uitzonderingen, maar is gewijzigd-
De regeling voor de vrouwelijk®
kerkbezoekers bestaat al schrik
niet zo'n 1900 jaar.
En wij maar blijven denken dat de
vrouwenemancipatie ook in de kerk
terrein begint te winnen. O
RedactieJosé Toirkens
BydrageKees Bastianen
BREDA De flanl
februaridagen 1968 oi
waren vele tienduizen
Chamrousse gegaan v
de Olympische Winter
rende record van de
naren. Vlak voor de S
zin. Jean Claude Killj
en tenslotte de reuzen
dank zij ook het fanat
derde goud voor Killy
Want in de reuzensla
de Noor Mjoen en de
Schranz betere tijden g
Killy- Maar, zo hadden de
door de dichte mist toch
derscheiden, beide her
twee poortjes gemist. Mj
de", Schranz weigerde vei
dan te zeggen dat hij een
tje had gemist en dat w
doordat een controleur zi
reglementen op de piste
rousse had begeven, wi
om alles beter te kunnen
Hoe dan ook, Schranz wi
diskwalificeerd en de ni
Jean Claude Killy, was
had zijn trilogie voltooid,
super-de-luxe-hotel in
een mokkende president
ternationaal Olympisch C
ry Brundage, tachtig in jai
was des duivels omdat de
nale Skifederatie had ge
merken te laten verwijde
ski's waarmee onder an
Claude Killy uitbundig 1
Evenals de Canadese Nap
ook winnares van goud.
geen gelegenheid voorbij
zodanig op te stellen dat
fen niet anders konden dl
ken ook op de plaat te zd
Toen al, in Grenoble, ze
rige Brundage „Wij hebt
misschien verloren maar
is nog niet ten einde."
alleenheerse in het I.O.C
de rest vrijwel geheel bes
knikkers die er wel voo:
hun erebaantje te riskere
zie te veroorzaken met d<
der, die skifederatie nog
ken nemen. De skifederati
ry Brundage voor toen
1969 op het congres in Ba
danig werd gemanipuleei
amateurvoorschriften dat
met een minder sterke
dan de heer Brundage op
het rijk der levenlozen z<
expedieerd. Skiërs, zo nai
congres aan, mogen voorta;
nationale bonden loonder
kosten en zakgeld ontvang
gen werden niet genoemc
voor zakgeld want dat t
de competentie van de nati
den); met toestemming v
tionale bonden mogen sk:
aan hun naam en prestaties
merciële doeleinden gebru
Killy al lang deed); het
verboden startgelden en
aan te nemen. So what? D
regeld worden met wat w
elk geval maakte de Int*
Skifederatie een eind aan j
die reeds lang in zwang w
deze te legaliseren. En Av
dage bulderde: „Lijnrecht
Olympische reglementen ii
Jen er in Lausanne over spl
Dat gebeurde dan ook. O
Sres van het bejaardencen
zich I.O.C. noemt, drukt*
Brundage zich niet schei
jjjt. waardoor de indruk on
"ij zich bij de bespreking oj
juni j.I. bij de onontkoom
ten had neergelegd. IJIin
ceerde hij zich de volgende
'e verklaren dat de nieuw
Sen zeker niet de goedke
het I.O.Clees, zijn goedl
hadden.
Daab zal de Fédération
hale de Ski zich bitter w
aantrekken. Wat in Grenob
beurd, moest als een gr
gorden opgevat tegenover
jh Barcelona geschiedde. I
Brundage de oorlog verkl
zal waarschijnlijk wel het 1
ten van de president van
ae Zwitser Marc Hodler, c
Penningmeester van het
Brundage duldt geen o
haast zich. Daarvan kan c,
lander Johann Wilhelm
u'e tot ieders verbazing in
secretaris-generaal van 1-
™erd, meepraten. Hij wenst*
enige veranderingen aan tf
h het vermolmde boek m
menten van het I.O.C. Hij
grover in het riante ve
"et I.O.C. in Lausanne als 1
eeft en waagde het erove:
Ken met de grote baas. Bru
Brundage, een eigengereid
"het strenge hand regeert
{hens naast zich duldt. Ook
'ann Wilhelm Westerhoff,
ege van was doordrongen
"een nog te beoefenen zou
rijke lieden als een ieder
Brundage wil. En een ieder