Freek Steiginga
was klasse apart
bij zijspannen
OK-trofee
JACKIE STEWART BLEEK
BESTE IN GRAND PRIX
Administratief commercieel
medewerkster
Medewerkster
Snijder
Leerling-offsetdrukker
Walcheren-dames zegevierden
GO
Rus
Frij
ka:
iffe
S
Paggee
winnaar
DE UITSLl
Roger di
Belgisch
Uitslagen
Eerste plaats voor Lieven
Imponerend
Uitgestippeld
SELECTIE WK
Pech
Staken
Uitslagen
I Direct Boekhoudsysteem N,V.
'i
TWEEDE SPORTPAGINA DE STEM VAN MAANDAG 23 JUNI 1969
(Van ome sportredactie)
ETTEN-LEUR Freek Steiginga
was de gelukkigste man in Etten. In
de zijspankiasse had hij het fortuin
aan zijn kant. Het geluk, dat Herman
Oosterloo - met zijn co-equiper Karei
Herman - brokken kreeg met zijn
motor. Dat opende perspectieven
voor de Noordhoilander Steiginga, de
eeuwige tweede. Steiginga wist dat
hij niet opgewassen zou zijn tegen
Oosterloo. Oosterloo is met zijn
(Van onze zellmedewerker)
VEERE De Middelburgse O.K.-
zeiler en Nederlands kampioen in
deze klasse, Hans van Paggee, heeft
het afgelopen weekeinde tijdens op
het Veerse Meer gehouden selectie
wedstrijden voor de wereldkam
pioenschappen OK-klasse, de eerste
plaats behaald. De Middelburger
werd dan ook door de selectiecom
missie van de OK-Club Nederland
gekozen in het team van OK-zeilers,
die uitgezonden zullen worden naar
Frankrijk, waar dit jaar de wereld
kampioenschappen zullen worden
gehouden.
Bovendien kreeg Hans van Paggee
de zilveren OK-trofee blijvend in
zijn bezit, omdat hij deze voor de
derde maal in successie won.
Ook Wim Sinke uit Goes zal deel
uitmaken van de Nederlandse OK-
vertegenwoordiging op de wereld
kampioenschappen.
Hans van Paggee legde zaterdag
ochtend vrijdag de eerste dag van
het OK-weekeinde moest hij verstek
laten gaan de basis voor zijn over
winning. Ondanks de geringe wind
op het Veerse Meer bouwde hij lang
zaam maar zeker een grote voor
sprong op. Hij finishte biina dertien
minuten door de Rotterdammer N.
Pieterman.
Tijdens de wedstrijden zaterdag
middag eindigde Hans van Paggee
als tweede. Na zondagochtend als
zesde binnengekomen te zijn leverde
hij 's middags een fraaie strijd met
de Goesenaar Wim Sinke. Hans van
Paggee lag aanvankelijk op de derde
plaats, maar wist langzaamaan op te
rukken. Vlak voor de finish leek het
er even op dat Van Paggee ook in
deze wedstrijd de eerste plaats voor
zich zou opeisen, na zeer snel tegen
het eind van de wedstrijd opgekomen
te zijn. Vrijwel gelijk met Wim Sin
ke passeerde hij de finishlijn.
Wim Sinke eindigde in het alge
meen klassement, door zaterdag als
derde en vijfde te eindigen en zon
dagochtend opnieuw als vijfde met
als bekroning op zijn activiteiten
's middags, zoals gezegd een eerste
plaats, op de derde plaats na A. A.
Vosselman uit Nunspeet.
Ook de Middelburger Piet Verstel-
le leverde een fraaie prestatie door
in het algemeen klassement als tien
de te eindigen.
Uitslagen: 1 Hans van Paggee 17,7
pnt.; 2 A. A. Vosselman 25,2 pnt.; 3
Wim Sinke 27,7 pnt.; 4 J. de Vries,
Amsterdam, 29,7 pnt.; 5 A. Berg-
werff, Rotterdam, 41 pnt.; 7 R. Wes
ter, Graauw, 46,4 pnt.; 8 B. Imhoff,
Zutphen, 49,7 pnt.; 9 J. Hellemons,
Maarssen, 58,7 pnt.; 10 P. Verstelle,
Middelburg, 60 pnt.
BMW/RS 500 cc een klasse apart bij
de zijspannen. Hij is de enige man
die is toegelaten tot de Asser TT, het
grandioze motorspectakelstuk dat za
terdag op het programma staat.
Daarom kwam het voor Steiginga zo
goed uit dat Oosterloo met zijn re
serve-combinatie - de goede combi
natie bewaarde hij voor Assen - za
terdag tijdens de trainingsronden
met pech te kampen kreeg.
Steiginga voor de race in Etten - die
twintigste wegrace - „Als ik geen pech
krijg kan me weinig gebeuren. We
hebben de laatste maanden hard aan
de motor gewerkt, en we gaan sneller
dan vorig seizoen. De zaak is geper
fectioneerd". Steiginga kreeg gelijk.
De man die met zijn maat Jan Kort
de zijspancombinatie zelf bouwde
was niet te kloppen in Etten. Zater
dag al tijdens de training had hij
voor de snelste tijd gezorgd. Hij
kwam daardoor in de gunstige start
positie. Hij was ook het eerste weg.
Te achterhalen voor zijn concurren
tie - dertien combinaties - bleek hij
niet meer.
De ruim 13.500 toeschouwers langs
het zonovergoten circuit in Etten -
een record aantal - zagen in de 50 cc-
klasse de Varssevelder Bennie Maat-
kamp op BMS/Kreidler met groot
machtsvertoon winnen. Verrassend
was dit resultaat wei, want iedereen
had de sterke Henk van Kessel als
eerste getipt. Van Kessel had zijn
klasse reeds bewezen in Zandvoort en
Uden, waarhij op de eerste plaats be
slag legde, en hij was dus de man met
de beste papieren. Maatkamp kwam
echter als eerste weg en liet zich
niet verslaan. Een boeiende gevecht
om de overige ereplaatsen werd ge
leverd door Wim Spruit (Bergschen-
hoek), Kees Viets (Wageningen) en
Ton Daleman (Leiden). Spruit bleek
in de slotfase toch de sterkste van dit
drietal, gevolg door Daleman cn
Viets.
gezegd dat hij in deze klasse niet
thuishoort omdat hij over te snel ma
teriaal beschikt, maakte zijn reputa
tie waar.
Hij had daarbij niet te klagen over
het feit dat zijn naaste rivaal Cors
den Boer - winnaar van de eerste se
rie - door pech uit de strijd gehaald
werd. Nu won Geukens onbedreigd,
met een straatlengte voorsprong op
zijn Yamaha. Henk Naber op Kawa
saki werd zeer goede tweede.
Theo Bult (Lonneker) - eveneens
op Yahama - was een klasse apart in
de 350 cc-klasse. Na zijn eerste plaat
sen in Zandvoort, Tubbergen, en
Uden voegde hij gisteren een nieuwe
triomf aan zijn erelijst toe. Al in de
eerste ronde liep hij weg van zijn te
genstanders om zijn voorsprong re
gelmatig te vergroten. Aan de finish
bleek hij bijna een halve minuut
voorsprong op zijn concurrenten te
hebben opgebouwd.
De zware klasse, de 500 cc, aan
vankelijk gepland in twee series en
een finale kon door een aantal af
meldingen in een keer worden afge
werkt. Frits Peeren was hier de onge
naakbare couceur, die resoluut afre
kende met zijn opponenten. De Eind-
hovenaar won zoals hij wilde. Twee
de werd de snelle Rotterdammer De
Graaf, die echter klasse tekort kwam
om Peeren te kunnen bedreigen.
50 cc-klasse; 1 B. Maatkamp (Vars-
seveld), 5 randen in 16.48.9 Gem.
snelheid 107.08 km/uur. 2 H. van
Kessel (Mill), 3 W. Spruit (Berg-
schenhoek), 4 T. Daleman (Leiden)
5 K. Viets (Wageningen). Snelste ron
de: B. Maaitkamp. Gem. snelheid
108,31 km/uur.
125 cc: 1 J. Zoombelt (Oldebroek)
5 ronden in 15.25.7. Gem. snelheid
116.67 km/uur. 2 P. van der Wal
(Haarlem) 3 L. Vorontsov (Rotter
dam), 4 J. Rotting (Koog aan de
Zaan) 5 A. Valster (Hendrik Ido Am
bacht). Snelste ronde: J. Zoombelt.
Gem. snelheid 118 km/uur.
250 cc: 1 N. Geukens (Amsterdam)
6 ronden in 16.29.5. Gem. snelheid
131.03 km/uur. 2 N. Naber (Winkel)
3 P. van der Goorbergh (Breda) 4 N.
van der Zanden (Terheijden) 5 H.
Tappel (Assen). Snelste ronde: N.
Geukens gem. snelheid 133.41 km/
uur.
350 cc: 1 T. Bult (Lonneker) 5 ron
den in 13.27. Gem. snelheid 133,87
km/uur. 2 H. Naber (Winkel) 3 H.
Tappel (Assen), 4 J. de Jonge (Kwa-
dendamme) 5 B. Heman (Amster
dam). Snelste ronde: T. Bult. Gem.
snelheid 137.44 km/uur.
500 cc: 1 F. Peeren (Eindhoven), 6
ronden in 16.26.1. (Jem. snelheid
131.43 km/uur. 2 L. de Graaf (Rotter
dam) 3 D. Alblas (Krimpen) 4 K.
Bouwmeester (Abbeines) 5 A. Gillis
(Den Bosch). Snelste ronde: F. Pee
ren. Gom. snelheid: 133.70 km/uur.
Zijspankiasse: 1 F. Steiginga (Me-
dembllk) 5 ronden in 16.35.9. Gem.
snelheid 108.47 km/uur. 2 A. Klören
(Jutphaas) 3 T. Pauwels (Olst) 4 B.
van Sonsbeek (Utrecht) 5 J. Kor-
ver (Alkmaar). Snelste ronde: F.
Stesginiga. Gem. snelheid 110.52 km/
uur.
-Freek Steiginga met zijn „eo-piloot" Jan de Kort in Etten in actie,
(ADVERTENTIE)
Pech in de 50 cc-klasse had een van
de favorieten, Roelof Post, De cou
reur uit Enschede, als winnaar te
voorschijn gekomen uit de eerste se
rie, kreeg motorpech in de finale en
werd daarmee uitgeschakeld voor een
van de ereplaatsen. In de tweede
ronde kwam hij nog als tweede door
achter Maatkamp, maar daarna ver
dween hij van het strijdtoneel.
In de 125 cc-klasse was het een
slechte dag voor de Bredanaar Piet
van der Goorbergh. Van der Goor
bergh had bij de training een fraaie
tijd gemaakt, goed voor een van de
ereplaatsen. Zaterdag begaf zijn mo
tor het, waardoor de Bredanaar niet
kon starten in deze klasse. Dat de
overwinning vrijwel zeker naar de
Oldebroeker Jan Zoombelt zou gaan
stond al van tevoren vast. Zoombelt
had zich in de voorgaande races,
evenals Etten meetellend voor het
nationale kampioenschap, stevig
op ?de bovenste plaats genesteld.
Zijn Maico is te snel voor die
concurrentie en dat bleek gisteren
opnieuw. Zoombelt ging met ruime
voorsprong op nummer twee, Peter
van der Wal (Haarlem) ais eerste
over de finish.
vraagt voor haar bedrijf te OOSTERHOUT
Op middelbaar niveau, onder haar valt de afd.
verkoop, alsmede assistentie procuratiehouder en
telefonische verkoop.
18 jaar voor het invallen op verschillende afde
lingen, zoals telefoniste-typiste, fakturering-verkoop.
Zeer afwisselende werkkring.
Heel even zag het er naar uit dat
de verantwoordelijke man in Etten,
gezegd had dat hij in deze klasse niet
zou staken. Het publiek bleef de weg
oversteken en dat was levensgevaar
lijk met motoren op de baan die ge
middelde snelheden van zo'n 130 kl-
lometèr per uur draaien. Na herhaal
de verzoeken kwam echter alles weer
voor elkaar en konden de 250 cc-ers
beginnen. Nelis Geukens, van wie de
heer Majoor voor de wedstrijden al
(Van onze sportredactie)
ZANDVOORT De betrouwbaar
heid van het materiaal speelt een
grote rol in autosport. Dat is zaterdag
op het circuit van Zandvoort weer
eens overduidelijk bewezen. Niet de
supersnelle Lotussen van de Oosten
rijker Jochen Rindt veruit de snel
ste in de training en de Brit Gra
ham Hill, maar de solide Matra Ford
van Jackie Stewart ging als eerste
over de streep in de negentiende Gro
te Prijs van Nederland. De langharige
Schot, die eerder dit jaar al in de
Grote Prijzen van Zuld-Afrika en
Spanje triomfeerde, won deze vierde
race voor het wereldkampioenschap
der coureurs onbedreigd, doordat zo
wel Rindt als Hill, die in de beginfase
de strijd beheersten, met peeh te
kampen kregen.
De problemen, die de Oostenrijker
met zijn wagen had, effenden voor
Stewart de weg naar zijn tweede ach
tereenvolgende overwinning op Zand
voort. Immers, Rindt viel uit op een
ogenblik, dat hij een comfortabele
voorsprong (ongeveer 7,5 seconde)
op de blauwe Matra van Ken Tyrells
topman had.
Het gedwongen opgeven van Rindt
was er de oorzaak van, dat de naar
schatting 45.000 toeschouwers op
duintoppen en tribunes een weinig
spectaculaire race te aanschouwen
liegen, want geen der overige cou
reurs slaagde erin een gevaar voor
Stewart te vormen. Het enige, dat
het saaie verloop vooraan, een beetje
compenseerde, was de boeiende strijd
om de derde plaats tussen Dennis
Hulme, Chris Amon, Jackie lekx en
Jack Brabham, die ronden lang vlak
achter elkaar za/ten.
bolide langs de kant te zetten. Hij zag
het hopeloze, een gebroken kruiskop-
peling van de aandrijfas, in en staak
te de strjjd. Plotseling zat Stewart op
fluweel, want de Zwitser Jo Siffert,
de derde Lotus-man, die op indruk
wekkende wijze vanuit de achterhoe
de naar de tweede plaats was opge
rukt, lag ver achter. Slechts onfortuin
zou de Schot nog van de zege af kun
nen houden, maar dat bleef hem be
spaard.
De strijd achter Siffert vergoedde
veel. maar niet alles. Tenslotte gaat
het om de eerste plaats en als daarbij
de spanning ontbreekt, heeft dat zijn
uitwerking op het publiek. De aan
dacht daalt en de stemming, mede
bepalend voor de sfeer van de race,
is ver te zoeken.
minder. Men is wel van plan om de
wagens met vierwielaandrijving, wat
gezien wordt als de oplossing voor
een betere wegligging nu de stabili
satievleugels zijn verboden, te ge
bruiken op circuits met langere rech
te einden.
Voor een goed vakman een zelfstandige positie,
met hoge honorering.
Jackie Stewart op kop, bij het uitgaan van de Gerlachbocht. Hij wordt
gevolgd door Graham Hill, die kort tevoren werd gedubbeld.
De race begon zo goed voor Colin
Chapman, de manager van de Lotus
renstal. Graham Hill, met Stewart en
Rindt in de eerste rij gestart, was het
snelst weg, terwijl Rindt zich op de
tweede plaatst nestelde. In de derde
ronde nam Rindt de kop van HUI
over en direct daarna werd de uit
gestippelde tactiek van Chapman dui- i
del ijk.
De snellere Rindt moest zijn voor
sprong op de rest van het veld ver
groten met medewerking van HUI,
die de opdracht kreeg de concurren
tie op te houden. Aan dat spelletje
kwam echter al spoedig een einde,
want in de vijfde ronde liet Hill even
een gat vallen, waar Stewart onmid
dellijk van profiteerde. Toen echter
had Rindt al een comfortabele voor
sprong. Het oprukken naar de twee
de plaats van de komiek in het ren
nersgezelschap deerde Rindt trou
wens niet. Hij liep elke omloop ver
der uit. Met de regelmaat van de
klok werd de afstand tussen hem en
de Schot groter.
In de zeventiende ronde maakte
heit noodlot een einde aan de illusies
van Rindt. Hij kreeg bij het ingaan
van de Tarzanbocht transmissiemoei
lijkheden en zag zich gedwongen zijn
Nadat HiU ver was terug gevallen
door 'n pitsstop en Bruce wat uitge
vallen, ontspon zich een fascinerende
strijd tussen Hulme, Amon, Brab
ham en Ickz, die na een slechte start
op een imponerende manier de aan
sluiting met de voorste linie tot stand
bracht.
De McLaren Ford van de heersen
de wereldkampioen was de meeste
tijd aan het hoofd van de vier wagens
te vinden. Achter hem werd verschil-
lende malen van plaats veranderd.
Beurtelings bekleedden de rode Fer
rari van Amon en de twee groene
Brabhams de vierde plaats. De stuur
manskunst van Ickz en Brabham
bleek op den duur niet opgewassen
tegen de grotere topsnelheid van de
wagens van Hulme en Amon.
Dat kwam het meest tot uiting bij
het opgaan van de Hunserug, waar
de Brabhams steeds terrein verloren.
Acht ronden voor het einde slaagde
Amon erin Hulme in de Tarzanbocht
te passeren. Hij deed daarna nog een
aanval op de positie van Siffert, maar
de tijd ontbrak hem om de Zwitser
te achterhalen.
Het debuut van de vierwielaandrij
ving op Zandvoort, dat door Lotus,
Matra en McLaren was aangekon
digd, vond geen doorgang. Men zag
daarvan af omdat het Zandvoortse
circuit vele bochten heeft. En juist
in de bochten voldoet dit systeem
door een geringere bestuurbaarheid
Grote Prijs van Nederland: 1 Jac
kie Stewart (G.-B.), Matra Ford, 90
ronden (373,4 km) in 2 uur 6 minu
ten en 42.08 seconden, gemiddelde
snelheid 178,705 km per uur. 2 Jo
Siffert (Zwi.), Lotus Ford. 2.07.06.60
gem. snelh. 178.130 km/h. 3 Chris
Amon (Nw.-Zeel.), Ferrari, 2.07.12.59
gem. snelh. 177.989 km/h. 4 Dennis
Hulme (Nw.-Zeel.), McLaren Ford,
2.07.19.24 gem. snelh. 177.836 km/h.
5 Jackie Ickx (Belg.), Brabham Ford,
2.07.19.75 gem. snelh. 177.823 km/h.
6 Jack Brabham (Austr.), Brabham
Ford, 2.07.52.89 gem. snelh. 177.055
km/h. Op 1 ronde: 7 Graham Hill
(G.-B.), Lotus Ford. Op drie ronden
8 Jean Pierre Beltoise (Fr.), Matra
Ford. 9 John Surtees (G.-B.). BRM.
Op zes ronden 10 Vic. Elford (G.-B.),
MacLaren Ford. Snelste ronde Jackie
Stewart 1.22.94 gem. snelh. 181,995
km/h.
Stand wereldkampioenschap cou
reurs formule 1-wagens: 1 Jackie Ste
wart (G.-B.) 27 punten, 2 Graham
Hill (G.-B.) 15, 3 Jo Siffert (Zwi.)
13, 4 Dennis Hulme (Nw.-Zeel.) 11,
5 Bruce McLaren (Nw.-Zeel.) 10, 6
Piers Courage (G.-B.) 6.
Nationale toerwagenrace (groep 5)
25 ronden (104.825 km): klasse 100-
1300 cc: 1 Nico Chiotakis, Alfa Ro
meo, 24 ronden in 44.17.1, 2 Hans Os
kamp, Austin Cooper. 3 Ernst Berg,
Austin Cooper. Snelste ronde Hans
Oskamp 1.48.8 gem. snelh. 138.74
km/h. Klasse 1300-1600 cc: 1 Frans
Lubin, Ford Escort, 25 ronden 44.36.6,
2 Freek Dudok van Heel, Ford Escort
op een ronde: 3 Rob Slotemaker, Al
fa Romeo. Snelste ronde Frans Lubin
1.45.0, gem. snelh. 143.76 km/h. Klas
se 1600-2500 cc: 1 Gijs van Lennep,
Porsche, 911, 25 ronden in 43.35.1,
op een ronde: 2 H. van der Zee, BMW
2002, op twee ronden: L. R. Wigmans,
BMW 2002. Snelste ronde: Toine He
seman, Porsche 911, 1.41.1 gem. snelh.
147.84 km/h. Klasse boven 2500 cc:
1 Hans Koster, BMW 2002 TI, 25 ron
den in 45.15.3, op drie ronden: 2
Huug de Cruyff (Opel Commodore).
Snelste ronde Hans Koster 1.45.5
gem. snelh. 143.08 km/h.
17 jaar die in een snel groeiend grafisch bedrijf
onder deskundige leiding een goed vak wil leren.
Reiskosten worden vergoed.
Bovenstaande functies worden hoog gehonoreerd,
daar het een huisdrukkerij betreft.
Met vakantieafspraken houden wij rekening.
SOLLICITATIES DAGELIJKS
Direct Boekhoudsysteem N.V.
Florijnstraat 10,
OOSTERHOUT, tel. 01620 - 6050*
Bovendien dinsdag 24 en woensdag 25 juni
's avonds van 7 - 9 uur,
ROTTERDAM (ANP) In Rotter
dam zijn gisteren speedbootwedstrij
den meetellend voor het Nederlands
kampioenschap, gehouden. De uitsla
gen zijn:
CU-klasse: 1 Van der Heide Gro
ningen) 1200 pnt, 2 Wiebenga-
(Sneek) 1050 pnt, 3 Kremer (Gro
ningen) 1000 pnt. DU-klasse: 1 Ter
Braake (Grouw) 1600 pnt, 2 De Pa
ter (Gouda) 1200 pnt, 3 Hoogstad
(Beuzekom) 900 pnt. EU-klasse: 1
Loots (Antwerpen, België) 1500 pul
2 Veerman (Amsterdam) 994 pnt,1
Betten (Hoogezand) 846 pnt, TV'
klasse. 1 De Jong (Venlo) 1500 pW
2 Mousny (Wilrijk, België) 1225 put
3 Van Well (Oss) 877 pnt. IU-klasso
1 Van der Velden (Boxtel) 1500 pnt
2 Eels (Eindhoven) 1150 pnt, 3 Schee»
(Amsterdam) 1050 pnt. NU-klasse: J
Lieven (Den Bosch) 1600 pnt,
Boom (Krimpen a/d IJssel) 1200 pn
3 Van Maanen (Amsterdam) 844 Pn!
(Van onze handbalmedewerker)
VLISSINGEN De grote strijdlust
van de deelnemers aan het zeven-
handbaltoernooi van Walcheren le
verde verschillende spannende mo
menten op. Het toernooi verliep pri
ma en de handbalvereniging Walche
ren kan dan ook weer terugzien op
twee zeer geslaagde handbaldagen.
Zaterdag streden de meisjes en jon
gens adspiranten en pupillen om de
hoogste eer. Bij de meisjes pupillen
won Zeeland Sport in de finale van
EMM met 42. In poule C eindigde
Fortuna (Bergen op Zoom) als eerste
en in poule D Olympus (Vlissingen).
Verder waren het bij de pupillen
Zeeland Sport 2 en Dongen 3 die in
poule E en F beslag legden op de eer
ste plaats. De eindstand bij de meis-
jes-adspiranten was als volgt: 1 For
tuna; 2 Olympus; 3 Zeeland Sport;
poule C: Dongen 2; poule D: Honte-
nisse, poule E: Olympus 3. Jongens-
adspiranten: 1 SIOS (Bergen op
Zoom); 2 Olympus; 3 Fortuna. Jon
gens pupillen: 1 Fortuna en 2 Mara
thon.
Gisteren verschenen de Junioren en
senioren binnen de lijnen. Er werd
zeer sportief gestreden. De finale
wedstrijd bij de dames-senioren werd
uitgevochten tussen Walcheren en
Hellas (Goes). De dames van de or
ganiserende vereniging gaven de
toon aan.
Met de rust hadden zij reeds de
leiding met 51 door doelpunten van
Yvonne de Smit (3x), Marian de
Meurichy en Bep Jacobs. Ook na de
rust bleef Walcheren domineren en
triomfeerde met 122. De eindstan
den waren: poule A: Walcheren; pou
le B: Hellas; poule C: Walcheren 2;
poule D: Robur (Goes); poule E: Wal;
cheren 3. Damesjunioren: poule
Hellas; poule B: Fortuna; poule ft-
Rapid (Breda).
Bij de heren senioren was het a'
las (Goes) dat na een spanneii
strijd tegen Walcheren won met o
en daardoor beslag legde op de ee
ste plaats.
Eindstanden: poule A: Walchere i
poule B: Hellas; poule C: Int® f,
(Etten); poule D: Rapid 2: P0U'®.,J
Walcheren 2. Heren junioren: K.,
A: Niloc (Amsterdam): poule B:
cheren; poule C: Marathon.
BEEK De Nedei
roepsrenners kwam
precies te zijn in We
(22 jaar) die vanui|
Baarle-Nassau verhu
over de grens maar z
naliteit behield.
Sjaak Frijters had ij
nale van het wegkan
Evert Dolman, vorig
pioen nu tw"de.
De uitslag van het Nederl:
pioenschap voor profs: 1 J;
ters (Weelde, België) 204
in 4 uur 44 minuten en 57
2 Eef Dolman (Klimmen);
Karstens (Prinsenbeek); 4
Hartog (Elsloo); 5 Peter Pi
stelveen); 6 Piet de Wit
7Bart Zoet (Waarde); 8 Marii
(Den Haag); 9 Cees Haast
gen) allen z.t.; 10 Henk I
(Leglantiers, Frankrijk) op
Eddy Beugels (Sittard) op
Rini Wagtmans (St -Willebrc
13 Harry Steevens (Elsloo)
Richard Buckaki (Axel) op
Wim Schepers (Meers); 16
kels (Bom); 17 Jan Harings
18 Harm Ottenbros (Hooge
19 Jan v. d Horst (Haarlem)
né Pijnen (Woensdrecht)21
Winden (Beverwijk): 22 Cor
ring (Amsterdam); 23 Jan
wijk (Oploo); 24 Cees Zoontj
burg); 25 Huub Harings (Sibl
in dezelfde tijd als Buckaki.
(Van onze wielermedewerl
METTET Niet Eddie Mei
grote favoriet, is Belgisch
«P de weg geworden, maar
Vlaeminck. Hij demarreerde
het einde toen juist een po;
Van Tighem en Merckx oi
gemaakt was. Roger de VI:
ham snel tweehonderd meti
sprong en had op de streep
dertien seconden.
In dit Belgisch kampioensct
André Poppe ongetwijfeld de
opvallende figuur. Hij leidde
ontsnappingen (waarbij o.a. o
van Looy bijzonder actief w
waagde zijn laatste poging in
ronde, maar ook die liep op nil
Roger de Vlaeminck was hem
tientallen anderen te snel en
af- De uitslag; 1 Roger de Vla]
258,6 kilometer in 6 uur en
op 13 sec.: 2 Walter Godefroo'
fons de Bal; 4 Etienne Sonck;
Leman; 7 Rik van Looy; 3,
Merckx, allen z.t. als Godefri
.De uitslagen van de national
Pioensehanpen in andere landi
.LUXEMBURG: 1 Eddy Schu
kilometer (tijdrit) in 58.58; 2
Lilson op 5 minuten. Ze wa:
en'Re deelnemers
FRANKRIJK: I Raymond E
252 kilometer ln 6 uur 46 n
'9 seconden; op 17 sec.: 2 I
Bernard Guyot, 4 Lucien Ai
Desire Letort, 6 Paul Gutty
2 als Izier: op 25 see 7 Jacqu
llefil. 11 Raymond PouMdor
ZWITSERLAND: 1 B»mha
Han, wegwedstrrd over 132 kil
Oh tijdrit over 48,4 kilometer.
29
T minuten 55 seconden: op
uouis Pfenninger; op 2 35: 3
'halmann; op 3 20: 4 Peter i
Urieh Snahn.
ITALIë; 1 Vittorio Adorni
lometer in 6 uur 37 minuten
seconden; 2 Vito Taccone op
sec.; 3 Italio Zilioli; 4 1
Dancelli; 5 Felice GimoMi: 6
osaUni, allen z.t. ais Zilioli.
WEST-DTTITSLAND: 1 Glerr
kilometer jn 5 ,„ir b minuten;
jteri: 3 c-freng 4 Ronz. allen
1 se,, b Wolf 6 Junkermann;
9Wolfshohl.