Tussen twaalf en twee" populair
bij meer clan twee miljoen fans
Kijk riaar
I tussen haakjes
f
GERARD HULSHOF: „ZOVEEL MOGELIJK MENSEN BEREIKEN"
Jiingit
TOOR-
EWERKERS
Afrika in trek
Film
Essef
ixpeditiebedrijf
VOOR LAGER
DilSONDERWIJS
of
pschool
kro-lepel
draaiboeken
polonaise
schuifdeuren
kostelijke grap
zelfde vaatje
witte veder
brandpunt
MAANDAG:
NEDERLAND I:
BELGIë (Frans):
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
DE STEM VAN MAANDAG 23 JUNI 1969
/an tien jaar, is na een
ekte, van ons heenge-
;je en broertje
N
[roefde ouders, broertjes
lanou
1969.
it 2.
srbaar zoontje en broer-
aandagavond tijdens de
;kerk.
mgelenmis, waarbij u
laats hebben op dinsdag
n de parochiekerk van
Lourdes, waarna de be-
raafplaats te Bergen op
ziekenhuis St.-Joanna te
van de H. Sacramenten
eliefde vrouw, dochter,
ZUNDEREN
aar.
1969.
ideren
ourtin
ideren
ideren-van Stappen
en kinderen
irijdijk en kinderen
ts hebben op dinsdag 24
i van de H. Blasius te
lur.
aandagavond can 7.30 uur
ïze diepe droefheid na
H. Sacramenten der zie-
th-ziekenhuis te Sluiskil,
l, vader, groot- en over-
:ef, de heer
ANTONIUS
BERGH
t van mevr.
nel ia van Beek
sbergh-van Beek
jrgh
rgh-v. d. Vijver
amer-Mijnsbergh
ithamer
irgh-van Steenberghe
en Claudine.
1969.
n gevolgd door de begra-
n op dinsdag 24 juni a.s.
chiekerk van O. L. Vrouw
Gent.
ur aan de kerk.
parochiekerk maandag 23
1 geen rouwbrief mochten
je advertentie als zodanig
mannelijke en vrouwelij-
pellebrug, tel. 01440-2112
1-3983
tn 9. Middelburg,
ir een functie in de handel?
ndernemerschap en zelfstan'
Bedrijfseconomie, admini'
bedrijfsrekenen, handelsken'
lands, moderne talen, aar^'
atschappijleer en esthetisch*'
le algemene warenkennis.
Etaleren, reclame, creatie)
machineschrijven.
;n. middenstandsdiploma be'
ipfunctionaris in de handel)-
idelsschool
2 overgang naar de 4e Klas
eidend hoger of middelbaar
economie, commerciële vor
en statistiek recht,
nds, moderne talen, maat'
sche vorming.
iologie, fysica en scheikunde,
sbevoegdheid in vrijwel all'
telefonische afspraa"
(Van onze showredactie)
HILVERSUM „De Smidse",
waarin Nederlands populairste
radioprogramma „tussen twaalf
en twee" met de regelmaat van
de angelusklok gestalte krijgt, is
een rommelige pijpela, uiterst
strategisch gelegen bij de KRO-
kantine, waar het bier overvloe
dig schuimt en de broodjes kaas
nog net niet krassen.
Verwacht geen schmink, geen uit
gekiend decor en costuums met
opgevulde borstpartijen, want dat
soort zaken heeft de besnorde
heer Van Doorn exclusief gere
serveerd voor zijn boys, die even
verderop de vaderlandse beeld
buizen voeden.
Begrijpelijk, want het oog van de
trouwe radio-belijder is immers
met blindheid geslagen en de
KRO is niet bereid haar omroep-
gelden voor een handvol loslo
pende bezoekers over de balk te
smijten.
Nieuwsgierigen, die tegen twaal
ven de studio binnen struikelen -
Limburgse dauwtrappers, complete
collectanten-collega's en trouwe le
den, die hun zwaar verzilverde
KRO-lepel nu ook wel eens in de
breipot van hun eigen omroepvereni
ging willen laiten staan - worden dan
ook gelijk geconfronteerd met een
entourage, die op een boerenbrui
loft niet zou misstaan.
In het midden van de studio staat
een koffieketel, die tijdens het pro
gramma voortdurend wordt afgetapt
door dorstige musici en artiesten;
voor hen zijn ook de broodjes be
doeld, die op een schoon servet lig
gen uitgespreid. Het is vandaag
vrijdag en de broodjes zijn dus be
legd met kaas. Zelfs voor de KRO
zijn er grenzen.
Toen het programma twee jaar
geleden voor het eerst uit de start
blokken schoot, wei-den er n°g lijvi
ge draaiboeken gestencild, maar die
hebben slechts één week dienst ge
daan Sindsdien worden de teksten
en interviews met behulp van pla
tenhoezen uit de losse pols geïm
proviseerd.
„Ik laat nu twee blanco draaiboe
ken nieten", zegt Hulshof, „en daar
mee beginnen we de uitzending. Dat
wil niet zeggen, dat we in ons pro
gramma maar raak improviseren,
want dan zou het binnen de kortste
keren een geweldige bende zijn. Het
is juist de kunst om met je ervaring
twee uur zendtijd te vullen zonder
de zaak dood te organiseren".
„Mijn opdracht was vanaf het eer
ste moment om een programma te
maken, dat door zoveel mogelijk
mensen beluisterd zou worden. Hoe
ik dat deed w_s volledig mijn zaak.
Twee jaar geleden hadden de AVRO
en de VARA om één uur 's mid
dags een luisterdichtheid van ruim
één miljoen, terwijl de KRO nog
tiet de helft had".
„Dat kwam, omdat het nieuws bij
ons om half één werd uitgezonden
en op de andere zender om één uur.
Dat nieuws van één uur was een
kapitale magneet, die alle aandacht
van onze programma's weg zoog".
„Bij de uitwerking van dat pro
ject ben ik van twee dingen uitge-
Baan: „Tussen twaalf en twee"
meest live de lucht in en kon alleen
maar bestaan bij de gratie van de
continuïteit. Een man, die Op dins-
voorbeeld helemaal, die dampt de
klare vreugde de zaai in. Zoiets is
een gave.
Bij mij liggen de zaken anders. Ik
heb in het begin nog de pretentie ge
had om een educatieve noot in het
programma te smokkelen, wist ik
veel, dat het uitsluitend ging om een
onverplicht programma, waar nie
mand bij mocht denken. Ik had de lie
deren gekregen, die Theodorakis in
zijn vel had geschreven, ik had de
primeur, maar later heb ik het begre
pen: zo'n item kun je niet ongestraft
tussen Sjakie Schram en Tante Leen
schuiven. Dat is je reinste vechten
tegen de bierkaai.
Na twee jaar denk je: „Kom, er
moet maar eens wat anders gebeu
ren".
Ik heb in dlie twee jaar een ge
weldige hekel gekregen aan alles
wat showbusiness is, aan al die
mensen, over wie gezegd wordt:
„dit Saat Let helemaal worden, dit
zie je nooit meer". En wat blijkt
achteraf? De zangeres, die zo graag
blues wilde zingen, heeft een stam
pertje gemaakt, die zanger, die vier
maanden terug nog zei, dat hij
geen concessies zou doen, staat op
eene ondier contract bij Johnny
Hoes.
In het midden van de pijpenla staat een koffieketel, die tijdens het programma voortdurend wordt af
getapt door dorstige musici en artiesten. Ook Felix Huizinga komt in KRO-beheer nog steeds
graag op de koffie.
clag zijn radio aanzet wil een duide
lijk herkenningspunt, een gimmick,
die hem vertrouwd is. Met opzet
hebben we daarom dat spelletje
„raden maar" om één uur gezet. Je
dwingt je fans op diie manier een
keus te maken: of het nieuws of het
spelletje. Er zijn nu dagen, dat er
tegen één uur twee miljoen mensen
naar ons programma luisteren. Een
bewijs dus, dat de formule aanslaat
bij het grocte publiek. Voor mij is
het een hele geruststelling om te
zien, dat je door middel van de lo
gica iets dergelijks kunt bereiken.
Natuurlijk, ik maak ook liever een
keer per maand een goddelijk pro
gramma, waar ik helemaal achter
kan staan. Maar dat houdt nog niet
in, dat ik „Tussen twaalf en twee"
met tegenzin de lucht ingooi".
Dat hij geen woord te veel heeft
gezegd bewijzen de bezoekers, die
ook op deze middag weer uit vrije
wil inhaken bij elk smeuig refrein,
dat de langskomende artiesten in de
microfoons stampen. Een knipoog
van presentator Kees Schilperoort is
voldoende om ook nog de klapgrage
handen op elkaar te krijgen. De
sfeer is gemoedelijk: een kruising
tussen een patronaatsfeesf en een
verjaardag, waarop de aanwezigen
het ogenblik verbeiden, dat de ta
lentvolle oudste zoon tussen de
schuifdeuren het Standchen van
Schubert zal gaan spelen.
De musici, die zich rondom diri
gent Jo Budy hebben geschaard, ver
sterken op hun beurt het huiselijk
karakter van het programma. Ze
hangen ontspannen op hun stoel, de
hemdsmouwen opgerold en de strop
dassen op kwart over twaalf.
Geen moment krijgen de bezoekers
dain ook de indruk, dat er zelfs
maar één poging wordt gedaan om
serieus te musiceren. Van tijd tot
tijd wordt slechts een tuba aan de
lippen geplaatst en verneemt men
een troebel gekwaak, dat de overige
musici tot uitzinnige vreugde brengt.
Ais daarna de pianist diwars tegen
de draad een dissidente melodie in
zet, wenden de anderen snikkend
het hoofd af.
Toch is het ook hier weer de
schijn, die bedriegt. Ailie valse noten,
die gekraakt worden en alle klassie
ke meesterwerkjes, die men met
vereende krachten om zeep brengt,
zijn tevoren wel degelijk door een
talentvolle arrangeur tot één dikke
hutspot gestampt.
Jo Budy fungeert daarbij als gang
maker en hofbeul.
Een van zijn trouwe paladijnen is
sinds mensenheugenis de langzaam
kalende slagwerker Gerard van Be-
zey, die hoog tronend boven het or
kest zijn verrukkelijke slag slaat.
„Een geweldig programma", zegt
hij, „De radio is tegenwoordig zo
dood als een pier, maar hier kan
gelukkig nog alles. Dit tintelt van
leven en toch blijft het netjes. Als
je persé zou willen, dan kon je de
'schunnigste opmerkingen in de mi
crofoon gooien en niemand zou er
iets tegen kunnen doen- Maar het
bomt gewoon niet voor De mensen
beschouwen het gewoon als een
kostelijke grap en zo moet het blij
ven ook".
Presentator Schilperoort heeft
zichtbaar minder moeite met die
telkens terugkerende metamorfose
van burger tot pseudo-agrarier. Als
Lubbert van Gortel is hij het blo
zend idool van miljoenen Nederlan
ders geworden en freewheelend op
dat succes tapt hij ook tussen twaalf
en twee uit hetzelfde vat met door
douwers en dijenkletsers. Gerard
Hulshof zegt van hem: „Kees is
een enorme vakman, een figuur,
waar je als regisseur volkomen
blind op kan varen. Hij heeft na-
tuurlijk niet dat relativerende van
een Felix Huizinga, maar het door
snee publiek heeft daar ook geen
behoefte aan. Schilperoort is een
man, die onmiddellijk herkend
wordt als „een van de onze".
Dit kan voor een programma als
dit een winstpunt betekenen". Blon
de, loom acterende Felix Huizinga
is onmiddellijk geneigd hem gelijk
te geven. Hij heeft zichzelf na twee
jaar trouwe dienst bij „tussen
twaalf en twee" in de buitemspelval
gemanoeuvreerd en zit nu tussen de
toeschouwers met de zalvende blik
van een parochieherder, die het na
het concilie allemaal niet meer zo
ziet. Toch zijn alle insiders het er
over eens, dat Huizinga met zijn
bedriegelijke amateur-aanpak het
gezicht van „tussen twaalf en twee"
voor een belangrijk deel heeft be
paald. Zijn interviews met arties
ten, kunstfluiters en betweters wa
ren doorgaans gedrenkt in een
zachtaardig loodzuur-extract, dat
het ene aureool na het andere
roemloos deed verbleken.
Huizinga, die jaren geleden reeds
met een hoorspel over Arendsoog
en Witte Veder in de Hilversumse
dreven penetreerde, is wel bereid
wat redenen voor zijn plotselinge
verdwijnen uit „tussen twaalf en
twee" bijeen te sprokkelen.
„Allereerst", zegt hij, „ben ik
niet de presentator, die bij de be
kende brede lagen van het pnbliek
aanslaat. Dat „populaire jongen"
speten ligt me gewoon niet. Ik ben
zelfs vrü moeilijk en beslist niet al
tijd gezellig- Populair ben je of je
bent het niet Je kunt zoiets niet
forceren, Schilperoort heeft het bij-
Ik ben nu op een gevaarlijk punt
gekomen, geloof ik. Het programma
loopt goed en vanzelf wordt je mee
gesleurd in dlie populariteit. Voor
dat je het weet, sta je in Ap
pelscha de tombola te leiden en
dan kun je niet meer zeggen, dat
het eigenlijk je killeur niet was.
Je wordt opgebeld en dian vraagt
een heer, hoe duur je bent. Je
hebt een angstig vermoeden, je
zegt: „500 gulden". „Dat doen ze
toch nooit", denfk je opgelucht. En
dam die man weer: „alleen voor de
tombola meneer Huizinga, als u
nou voor dia* bedrag ook nog de po
lonaise leidt, kunnen we tot zaken
komen.". Als je op dat moment niet
ommiidldiellijk „neen" zegt sta je
binnen de kortste keren in een boe
renkiel en met een petje op in een
achtergebleven gebied te schmie
ren.
„Felix zegt. Goeieavonid. Ik hoor
niks beste mensen. Nog één keer.
Felix zegt. Goeieavond".
Geloof me: „Eén zo'n schnabbel
en je komt er noodt meer uit".
Huizinga heeft inmiddels het
vangnet aangetrokken voor zijn
sprong naar de televisie. Via en
kele presentaties bij Brandpunt
buitenspel hoopt hij nu binnen de
aantrekkingskracht te komen van
de brandpuntplaneet, waar de be
snorde chef Jacques Grijpink
reeds handenwrijvend op hem
wacht. Wat hij daar precies moet
gaan doen is hem vooralsnog on
duidelijk.
„Ik ben niet het type van de
rappe reporter en politiek zegt
me ook niks. Misschien worden
het onderwerpen, waarbij een so
ciale bewogenheid belangrijk is-
Ik houd van actuele dingen, van
het avontuur. Televisie is voor mij
een onbekend medium en dat
maakt de zaak alleen maar span
nender".
21.20 MISSA SOLEMNIS.
22.45 NIEUWS
18.50
19.00
19.07
19.32
20.00
20.20
20.50
21.40
22.30
23.00
PLUIMPJE
NIEUWS
VADERS TEGEN WIL EN
DANK. Feuilleton.
AVRO'S REGIOVIZIER.
NIEUWS
KEER KWIS. Quizprogramma
met Fred Oster.
THE SAINT. Feuilleton.
MANANA. Programma over
ontwikkelingswerk in Zuid-
Amerika.
NIEUWS
TELEAC
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20.20
21.50
22.25
22.30
PLUIMPJE
NIEUWS
SCALA
YAO. Feuilleton naar oude
volksverhalen van de Ivoor
kust.
NIEUWS
TOW ARISCH.
OMDAT IE ANDERS IS?
Documentair programma over
verpleegden in een psychiatri
sch centrum.
OVERDENKING
NIEUWS
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 CHARLIE POLITIEMAN.
Oude film met Charlie Chaplin
19.20 KORTE FILM
19.30 WERELD ZONDER GRENZEN
19.45 OPENBAAR KUNSTBEZIT
19.55 DE WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 HIGH CHAPARRAL.
18.40 NIEUWS
18.45 POUM
19.00 REGIONALE WEEKKRO-
NIEK
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 SPORTUITZENDING
20.00 JOURNAAL
20.30 TROIS JEUNES TAMBOURS
20.45 WALLONIë 69.
21.30 20-JARIG BESTAAN VAN DE
NATO
22.30 DEBAT
20.00 NIEUWS
20.15 REPORT. Nieuws en gisteren
en vandaag nader belicht.
21.00 MEINE MELODIE. Verzoek-
concert.
21.45 DREI MaNNER MIT MANDA
TEN. Achtergronden van de
studentenakties.
22.30 NIEUWS
22.50 NOSFERATU. Duitse speel
film.
23.55 NIEUWS
17.30 NIEUWS
17.35 UNSERE KLEINE SHOW.
18.05 DIE DREHSCHEIBE. Actuali
teiten en muziek.
18.40 GUT GEFRAGT 1ST HALB
GEWONNEN. Quizprogramma.
19.10 KöNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT. Feuilleton.
19.45 HEUTE
20.15 DER MALER MAX
BECKMANN, aansluitend:
NIEUWS.
21.00 DÜNNER MAAN, 2. FALL.
Maandag 23 juni
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.21 Voor boer en
tuinder; 12.26 Mededelingen tbv land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
Actualiteiten). 14.05 Schoolradio 14.30
Stereo: Mezzo-sopraan en piano;
moderne liederen. 15.00 Pro
testante middagdienst. NOS: 15.30
Zoeklicht op Nederland: Informatie
over Zuid-Holland afgewisseld met
muziek. (Om 16.00-16.02 Nieuws). O-
verheidsvoorlichting: 17.20 De peri
ode Gouverneur de Savomin Loh-
man in Suriname. Spreker: F.J. van
Wel. NCRV: 17.30 Voor de kleuters.
17.45 Kinderliedjes. 17.55 Wimble-
don-Tennistoernooi. 18.00 Stereo:
Meisjeskoor met instrumentaal sex
tet. 18.19 Uitzending van de Katho
lieke Volkspartij. 18.30 Nieuws.
NCRV: 18.41 Actualiteiten. 19.00 Li-
terama: radiokroniek over boeken,
schrijvers en toneel. 19.15 Muziek en
dienst: programma over kerklied
en kerkmuziek in klank en geschrift.
20.10 Stereo: Metropole-orkest met
zangsolist: amusementsmuziek. 20.30
Semi-klassieke symfonische mu
ziek (gr. - gedeeltelijk stereo).
21.45 Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek. 22.20 Avondoverdenking. 22.30
Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45
Blaasmuziek - vroeger en nu mu
zikale lezing. 23.15 Mozart, schrijver
van muziek en brieven, muzikaal
klankbeeld. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
VPRO: 12.00 Gevarieerd klassiek
platenprogramma (gedeeltelijk ste
reo). (Om 13.00-13.10 Nieuws). 14.20
Schoolradio. 14.45 Gevarieerd pro
gramma. NOS: 15.00 Stereo: Amu
sementsmuziek (gr.). AVRO: 15.30
Stereo: Viool en piano: moderne mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Canta Ame
rica: lichte muziek uit Latijns A-
merika. 16.30 Voor de jeugd. 17.30
Brabant Journaal, ca. 17.55 Mede
delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio
journaal. 18.25 Ik verbind U door.
praatje. 18.30 Stereo: A la carte:
Tafelmuziek. 19.30 Nieuws. 19.35
RVU: De plastische taal van de
schilder Constant Permeke. Spre
ker: A. Snijders. NOS: 20.05 Ste
reo: Holland Festival 1969: 20.05
Festivalnieuws en informatie; 21.00
Tour de Chant, met Metropole Or
kest en zangsolisten. In de pauze:
ca. 22.10 Nieuws: ca. 22.20 AVRO's
Radiojournaal; voorts Festival-
nieuws en informatie. Na afloop:
Festivalnieuws en informatie. 23.25
Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Lynx
(of Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03
Actualiteiten. 13.08 TNT: licht mu
ziekprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03
Pop-in: gezellig aanplaten. 15.00
Nieuws. 15.03 Holster: pop- en coun-
trymuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
lORRRrrr: pop-magazine. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-
18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpda-
tenprogramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde mu
ziek. (12.08-12.15 Landbouwkroniek.
12.40-12.48 Weerbericht, mededelin
gen en SOS-berichten voor de schip
pers). 12.55 Buitenlands persover
zicht. 13.00 Nieuws, weerbericht,
dagklapper en beursberichten. 13.20
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Symfonische muziek. 15.00 Nieuws.
15.03 Symfonische muziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Voor de zieken. 17.00 Nieuws, weer
bericht, mededelingen en Jazzmu
ziek. 17.30 Blues, gospels en negro
spirituals. 18.00 Nieuws. 18.03 Pop
muziek. 18.28 Faardesportuitslagm.
18.30 Protestantse godsdienstuitzen
ding. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00
Nieuws, weerbericht en actualitei
ten. 19.40 Orkestmuziek. 20.00 Ope
rakroniek. 22.00 Nieuws, berieh.
ten en De zeven kunsten, aan
sluitend: Loterij-uitslagen. 22.30 Ge
varieerde muziek (23.00-23.10 Nws)
23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Uitzending
voor de zeelieden.
Dingdag 24 juni
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muz. met nws. en act. 8.00
Nws. 8.11 Stereo: Klass. gewijde
muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Vakantie-
tips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-
9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw).
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Tussen de tijden, lezing. 10.15
Opera-aria's (gr). 11.00 Nws. 11.02
Operettemuz. (gr). 11.15 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM n 298 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram-
mofooumuz. 8.00 Nws. 8.11 Radio-
journ. 8.20 Stereo: Lichte grammof,
muz. (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50
Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebr.
reportage of herhaling NOS-progr.
9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en
Renaissance (opn.) AVRO: 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen: populair verzoekplatenprogr.
11.00 Nws. 11.02 RVU: Lichamelijke
taal; spreker: R. A. Carnets de
Groot. 11.32 Rondom 12: programma
voor de vrouw. (Om 11.55 Beursbe
richten.)
HILVERSUM ni 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke
gevar. visite. (12.00-12.02 Nieuws.)
JE zult altijd mensen tegenkomen
'■J de maatschappij die iets meer in
vloed uitoefenen dan andere. Dat is
J°dig ook, want als iedereen precies
'venyeel invloed heeft je kunt ei-
ftolijk beter zeggen: als niemand
en'Se invloed heeft dan komen we
"recht in een soort jungle-maat
schappij".
Uitspraak van prof. J. J. van der
'to. a.s. rector-magnificus van de
'^universiteit Utrecht in een in
terview in het NKV-blad Ruimzicht.
„Be professor spreekt zich uit over
'•W rectoraat („Ofschoon ik heel lang
«eb meegedraaid in een verouderde
structuur, waarbij ik mij helemaal
•tot ongelukkig heb gevoeld, zie ik
Wel in, dat er thans drastische her-
™rmingen noodzakelijk zijn. Ik denk
•to mezelf dat ik de geestelijke sou-
ftosse heb om achter de hervor
mingsideeën te kunnen staan"), over
te wetenschap („Heel lang heeft men
wetenschap beoefend zonder te kij
ken welke maatschappelijke waarden
daarmee werden gediend of ge
schaad"), over de universiteitsstruc-
tuur in vergelijking tot politiek en
bedrijfsleven („De bestuursstructuur
is verouderd. Ik geloof ook wel, dat
er daarom aan de universiteit mis
schien meer reden is om agressiever
op te treden dan elders").
Prof. Van der Ven moet van radi
cale activiteiten echter niets hebben.
Die kunnen leiden tot een verarming
van de wetenschap. Bovendien vindt
hij het heel vervelend als bepaalde
„hervormings"-gesprekken worden
doorkruist door radicale acties om
alvast bepaalde punten af te dwin
gen.
Opvattingen van een permanente
onrust-situatie wijst hij beslist af.
„We kunnen van de universiteit geen
permanent discussiecentrum maken.
Dat is schadelijk voor de primaire
opgave: het beoefenen van de weten
schap en het opleiden daartoe."
De volgens Ruimzicht nog
niet met zoveel verzet besmette
Utrechtse universiteit kan het ko
mend studiejaar prof. Van der Ven's
opvattingen aan de praktijk toet
sen.
VOLGENS het jongste jaarboek van
de Unie van Internationale Organi
saties te Brussel (1968 1969) telt
men in de Republiek van Zuid-Afri-
ka 828 filialen van multinationale
buitenlandse maatschappijen, waar
omder 500 Britse, 193 Amerikaanse,
39 Westduitse, 33 Nederlandse, 17
Franse, 14 Zweedse, 12 Zwitserse, 9
Italiaanse, 5 Belgische, 4 Deense,
evenals 1 Oostenrijkse en 1 Noorse.
Wat Afrika betreft komt de Repu
bliek aan de spits met 828 vreemde
filialen, voor Rhodesië met 239, Ni
geria met 222, Marokko met 189,
Kenya met 160 en Kongo (Kinsha
sa) met 138.
De voorkeur der Amerikaanse
maatschappijen gaat naar Zuid-Afri-
ka, (193). Nigeria komt op de twee
de plaats met 47.
Er zijn in Afrika 124 filialen van
Belgische maatschappijen waarvan
86 in Kong) (Kinshasa), 8 in Ma
rokko, 5 in Angola en 5 in Zuid-
Afrika.
In totaal zijn er in Afrika 2.942
filialen van buitenlandse maat
schappijen; hiervan 828 in Zuid-Afri-
ka.
En de V.N. Zuid-Afrika maar
boycotten.
„MEN krijgt dingen te zien, die de
gewone burger zullen verbazen, amu
seren en boeien", zo meldt ons een
AP-verslaggever uit Londen. Dit
nieuwsgierigheid opwekkende zinne
tje betreft een door de BBC en ITV
gemaakte film over „Engelands oud
ste familiebedrijf", het koninklijk
huis.
Wat zijn die verbazingwekkende
dingen? Men krijgt te zien dat hare
majesteits paarden wortelen krijgen
aangeboden op een schotel waarover
een gesteven linnen doekje is gelegd;
dat de koningin zoveel juwelen heeft,
dat zij niet eens weet welke zij wel
dan niet gedragen heeft; dat er op
haar jacht Brittannia met de hand
signalen worden gegeven omdat dat
„rustiger is"; dat de Britse koninklijke
familie nog lakens in gebruik heef
die dateren uit de 18e eeuw en dat de
nieuwste hofauto al acht jaar oud is
De film werd totaal niet gecensu
reerd. De koninklijke familie zou bij
zonder tevreden zijn over de manier,
waarop zij binnenkort aan de hele
wereld gepresenteerd wordt.
Een van de hoofdrolspelers in de
nieuwe BBC-film: prins Charles.
„HOE hevig wilde Malagate de mo
nitor van Teehalt hebben? Zou hij
een wacht in elke ruimtehaven zet
ten? Theoretisch was dat mogelijk
door zekere havenfunctionarissen om
te kopen. De goedkoopste en mis
schien doeltreffendste manier was
wel het uitloven van een klinkende
beloning aan degeen die de aankomst
van Gersen rapporteerde. Natuurlijk
kon Gersen gaan landen in een ander
sterrenstelsel. Het zou moeilijk val
len een bewaking op te zetten over
elke ruimtehaven van de Oikoume-
ne".
Dit is een stukje Essef. Oftewel
een stukje moderne geheimtaal. Es
sef hoort daar voor oningewijden
ook bij. Want dat woordje is in
geen enkele dictionair te vinden.
Het is de fonetisch geschreven afkor
ting (SF) voor Science Fiction, u
weet wel, het genre dat Jules Verne
zo succesrijk beoefende.
Die goeie, ouwe Jules zou in onze
dagen in de kortste keren multimii-
onair zijn geworden. Of misschien
.och ook niet. Tenslotte is een reis
naar de maan geen Essef meer. Die
krijg je via satellieten (waar Jules
Verne nog geen bal van wist) tussen
de Fabeltjeskrant en Sextant thuis
bezorgd. Bij de thee en de A -nhemse
Meisjes. Compleet met alle maanpok-
ken tot in detail belicht.
En wat doen dus de Jules Vernes
van nu? Ze reizen gewoon verder.
Naar manen en planeten waarvan we
niet eens weten of er een mannetje
in zit. Daar kunnen ze hun Essef-
fantasie bot vieren. En dan kom je
tot Duivelsprinsen, die de hele be
volking van Fraaibergen als slaven
wegvoeren en uitmoorden. En tot
Sterrekoningen, die als enige wezens
uiterlijk precies gelijken op de mens,
maar hun gedachten en drijfveren
hebben niets menselijks Wie er
meer van wil weten leze de Meulen-
hoff Essef-poeket „De Sterrekoning"
van de Amerikaan Vance.
Met alle respect voor Vance: wij
hebben Jules Verne toch nog hoger
staan, al is hij dan zelfs in zijn rijke
fantasie, nooit verder gekomen dan
de maan. Maar bij hem bleef de toe
komst, die onze tegenwoordige tijd is,
een menselijke aangelegenheid. En
dat valt van Vance c.s. niet te zeggen.
In hun toekomst (de tegenwoordige
tijd van onze kindskinderen) blijft
geen mens meer over.
Enkel wezens die uiterlijk op men
sen gelijken. En dat vinden wij zó be
nauwend (nu al!), dat we blij zijn
van Essef weinig of niets te begrij
pen.
Redactie: José Toirkens
Bijdragen: Toon Kloet
t