Tante Alie's in het ballet de pest voor de kinderen RUSLAND BINNEN TIEN JAAR SUPERIEUR OP ZEE KUNSTENAARSONS GEDULD RAAKT OP VAN E1EUWHK nieuw Kroontapijt van zuiver scheerwol EEKE THOMEEBALLET VOOR AMATEUR NIET HAALBAAR Conclusie deskundigen Getuigt sterft in rechtszaal Subsidiebeleid Achterstand Het einde van Gretna Green? SPIJTOPTANTEN SCHOLEN BEWEGING Kernhaven-explosie in Utrecht veroorzaakt door defecte granaat MACHINIST VERGAT STATION Primeur voor Walcheren Modernste Indrukwekkend Vingertje pijn. Grote meid. Mama heeft jodium. Zonder bijt. betadine jodium presenteert TILBURG „Met de traditionele vooroordelen tegen de ballet wereld valt het in Brabant nogal mee. In Limburg hoor ik van collega's liggen ze in dit opzicht nog tien jaar achter. De sfeer is hier open, maar er is nog veel onkunde. Er is geen traditie van het ballet zoals die elders soms wel bestaat. De schouwburgen hier ge ven veel te weinig ballet. Dat ligt aan de directeuren, want de en kele voorstellingen, die ik hier gezien heb, waren behoorlijk be zocht". Toch zet Eeke Thomée, hoofd van de Dansvakopleiding van het Brabants Conservatorium, enthousiast een punt achter de examens van dit jaar. Er zijn weer vier toneeldansers en tien danspedagogen afgeleverd aan een maatschappij, die steeds meer om deze mensen vraagt. Vanavond worden in de Tilburgse stadsschouwburg de diploma's uitgereikt en vindt de eind uitvoering plaats. In het gebouw van de opleiding aan de Wolstraat in Tilburg wordt de laatste week „dag en nacht" ge werkt aan deze einduitvoering. De muziek en de danspassen beproe ven het oude gebouw. „Dansers Zit ten altijd in oude kasten", zegt Eeke Thomée. „Dit is nu eens geen uit voering, die ik zelf ontworpen heb. Drie leerlingen en één oud-leerling hebben de dansen samengesteld en ingestudeerd. Het is bovendien de eerste keer dat ik zelf bij een der gelijke uitvoering, geen naaimachi ne gezien heb. Ze hebben het met de kostuums allemaal zelf gefikst; voor een paar tientjes, want het rijk geeft nu eenmaal geen subsidie voor uitvoeringen." Uiteraard komen we dan even op de „emancipatiemoeilijkheden" in de studentenwereld, die zich ook op kunstacademies openbaart. „Nee" zegt ze, „daar hebben we hier nog(!) geen last van, ook al bewegen de leerlingen zich in de Tilburgse stu dentenwereld. Maar deze opleiding is nog jong (tweede examenjaar) en de sfeer is wederzijds amicaal. Maar ook van de oudere opleidin gen hoor ik geen geluiden in die richting. Ik denk dat dit voor een deel ook zijn oorzaak vindt in het feit, dat dansers enorm hard moe ten werken en uit zichzelf dan ook nooit een les zullen overslaan; geen tijd hebben voor vergaderingen etc." Er komt dus veel kijken voor een dansvakopleiding. „Nee, geen ballet-opleiding meer, want dat is een veel te éénzijdige benaming". De drie-jarige opleiding „dat moet een vier-jarige opleiding wor den, maar dat is financieel nog niet rond bij het Rijk" bevat een in tensief lesprogramma. Wat Eeke Thomée nog wel van het hart moet: „Die zogenaamde balletgroepjes in parochiehuizen en dergelijke, on der leiding van tante Alie, voor een kwartje per les is de pest voor de kinderen. Laat mensen, die zoiets willen ondernemen contact opne men met ons." Wel is ze ervan over tuigd, dat de dans(ballet)opleiding door vakbekwame krachten in Bra bant minstens even goed is als el ders, „Maar omdat we in Brabant nog maar kort met een vakoplei ding bezig zijn worden veel goede leerlingen daarvan uit West-Bra bant en Zeeland nog doorgestuurd naar Rotterdam en andere steden. Dit jaar hebben 22 leerlingen uit Brabant toelatingsexamen gedaan. Wat ik op toèlatingsexamen krijg is niet zo gek. Het zuiden heeft beel dige kinderen. Alleen komen er te weinig jongëris. Dit jaar hoop ik er vijf te krijgen. Mentaal is de streek, en trouwens heel Nederland nog achter bij de opvattingen over dan sen voor jongens. Het idee van de homofilie speelt daarbij maar zeer betrekkelijk mee. Tot voor kort werd het ook nog niet gezien als een meisjesbaan. Daar komt nog bij, dat degenen, die de dans-peda- gogische richting volgden gezien werden als de „spijt-optanten" van de danskunst (als je fysiek en men taal niet in staat was om zelf te dansen, don werd je maar peda goog). Het accent zal veel meer op de pedagogiek moeten komen te liggen als een zelfstandige waarde. Als zich nu een kandidaat aanmeldt om puur toneel-danser te worden en daartoe niet geschikt blijkt (je moet dan minstens vanaf je twaalf de jaar regelmatig les gehad heb ben anders is er met het lichaam niets meer te beginnen), dan zeg ik niet: ga de pedagogische kant maar op. Dan is het: het spijt me...." De vakopleiding telt momenteel een veertigtal leerlingen, die 25 (toekomst 30) lesuren per week krijgen. (De amateur-opleiding aan de muziekschool van het Brabants Conservatorium o.l.v. Frank Polak telt 800 leerlingen, die dansen vol gens een leerplan van Eeke Tho mée). Het eerste jaar is een con frontatie met de danskunst, waar bij een richting (toneeldanser of pedagoog) gezocht wordt. De theo retische vakken bevatten o.a. ana tomie en muzikale vorming, terwijl de praktische vakken zich richten op de klassieke-, moderne-, folklo ristisch- en jazz-technieken; daar komt nog mime en improvisatie bij. Het tweede jaar komt daarbij didac tiek, methodiek, pedagogiek, pas de deux en dans-compositie. Het derde jaar is vodral gericht op het hos- piteren (lesgeven) en het vierde jaar op stage lopen bij andere ge zelschappen. Vooral dit laatste aspect krijgt nieuwe perspectieven omdat met ingang van het nieuwe seizoen het ballet van de Zuid Nederlandse Opera in Tilburg gevestigd zal wor den en onder leiding zal staan van Frank Polak. „Dat is een prachtige gelegenheid om een natuurlijke overgang naar het beroepsleven mogelijk te maken", meent Eeke Thomée. En verder: „Waar opleidingen ko men, komen ook dansers". En ze droomt van een eigen Zuid Neder lands Ballet naast groepen als het „eigen" Brabants Orkest en toneel gezelschap Globe. „Daarom is een eigen opleiding hier zo van belang, anders hebben we straks een Zuid Nederlands Ballet zonder één Bra bander". Het HBO en Globe zijn daar sprekende voorbeelden van, hetgeen voor de integratie van een dergelijk gezelschap in een streek consequenties oproept. Ervaringen maken rijker. Met een gevoel voor realiteit zegt Eeke Thomée: „We zitten ook met deze onderwijsvorm nog echt in een overgangsperiode. Er zijn nog te weinig differentiaties. Deze tijd met eigen theatervormen als musi cal, de t.v. en groepen als de Dan sers van Morgen vraagt all-round vakmensen. Voor het nieuwe cur susjaar hebben we 12 leerlingen aangenomen. Drie ervan gaan be wust de pedagogiek in en negen worden toneel-dansers. We mogen er geen schapen met negen poten van maken, maar de tendens is toch wel gericht op een vorming, die gelijk staat mét docenten op m.o.- niveau. Het is klets dat de Neder landse opleiding op een lager ni veau zou staan dan die in het bui tenland. Resultaten van Nederland se dansers in Moskou deze week bewijzen het tegendeel." En de toe komst voor afgestudeerden? „Ik moet toegeven", zegt Eeke Thomée, „dat de markt voor de pedagogen nog niet al te gunstig is. Maar de hele ontwikkeling van de creativi teit en de vrije tijd wijst erop, dat in de naaste toekomst een groot be roep op deze mensen gedaan zal wonden. Alles staat of valt met de musische vorming op de scholen. Bij het kleuteronderwijs bestaat er al veel aandacht voor de danskunst, maar bij het basis- en voortgezet onderwijs houdt het nog op. Daar staat tegenover, dat jonge mensen ook jongens omdat ze vrijer staan tegenover het eigen lichaam, steeds meer interesse krijgen in creatieve dansvormen. Echt ballet dansers kunnen er echter maar weinig komen, omdat men daar ge woon geschikt vow moet zijn. Ie dereen kan ook geen concert-pia nist of -violist worden. Maar de genen, die anderen willen leren hoe ze met het dansen bezig kunnen zijn, moeten zelf wel van een klas sieke- en verder gedifferentieerde scholing uitgaan. Ik houd niet van die „pedagogen" die op eigen houtje zogenaamd improviseren in de geest van „lieve kinderen, nu zijn jullie allemaal een vogeltje". Ja, wel is het wenselijk dat we tot een grotere integratie komen met de muziekvakopleiding en de academie voor beeldende kunsten. Ik denk aan workshop-uitvoerin gen. De echte docenten in de dans kunst worden dan ook geen „ballet leraren" meer, maar veel meer do centen op het gebied van de bewe ging. Nogmaals het klassieke bal let is voor de amateur geen haal bare zaak. Maar de elementen, die in het moderne bewegingstheater zitten bieden veel meer aankno pingspunten om creatief met de danskunst bezig te zijn." Eeke Thomée spreekt zelfbewust over de toekomstige opleiding, om dat ze zelf een flinke leerschool achter de rug heeft. Op aanraden van Kurt Joos is ze „klassiek gaan doen" („en daar ben ik in blijven hangen"). Ze studeerde iri Londen en haalde daar haar diploma's om aan kinderen en in de vakopleiding les te kunnen geven. Jaren heeft ze dat in Delft gedaan in een particu liere school, die toen het Rijk nor men ging stellen aan alle eisen bleek te voldoen. Maar in de Mam moetwet paste geen privé-school meer. En zo kwam zij in Tilburg terecht. Zij heeft er geen spijt van. En we geloven dat „Tilburg" er ook geen spijt van heeft, want alles wijst erop, dat deze vakopleiding goed overeind komt en in de naaste toekomst zijn doorwerking zal heb ben op een gezond stuk creativi- teitsvorming in het Zuiden. Eeke Thomée hoopt dat er vanavond ve len komen kijken in de Tilburgse schouwburg; ze wil er dan boven dien persoonlijk nog vertellen, wat haar bezielt. Wat dat is horen en zien we zelf in een huis vol be weging aan de Tilburgse Wolstraat. Cultuur en vrije-tijd gaat steeds meer mensen opeisen voor een 80- urige werkweek. HENK EGBERS WASHINGTON (Reuter) Binnen tien jaar zullen de Russen in maritieme sleutelposities de Verenigde Staten evenaren of zelfs over vleugelen als de huidige uitbreiding en modernisering van de Sovjet- russische vlootstrijdkrachten wordt voortgezet. De Russische produk- tie van kernonderzeeboten uitgerust met ballistische raketten, nieu we helikopterschepen en vliegdekschepen voor vliegtuigen die verti kaal opstijgen en landen, moderne kruisers en jagers vormen een bedreiging voor de Amerikaanse heerschappij ter zee. Amerikaanse vliegdekschepen zul len kwetsbaarder worden als de hui dige tendens zich voortzet, aldus het rapport, dat de Verenigde Staten ad viseert veel meer aandacht te be- Dit zeggen professor Laurence W Martin van de universiteit van Londen, admiraal b d George W Anderson, voormalig chef-operaties van de Amerikaanse marine, Curt Gasteyger, voormalig programma directeur van het Londense instituut voor strategische studies en profes sor J C Hurewitz van de Columbia- universiteit (New York) in een rap port over 'n onderzoek dat zij hebben gedaan op verzoek van het centrum voor strategische en internationale studies van de universiteit van Georgetown. De onkwetsbaarheid van de Ame rikaanse Polarisonderzeeboten zal in de toekomst wellicht met succes kunnen worden aangevochten en de DEN HAAG (ANP) De vermoe delijke oorzaak van de ontploffing van het met dump-munitie geladen schip in de kernhaven te Utrecht op 12 juni 1967 moet worden ge zocht in een tijdens het transport defect geraakte hrandhandgranaat. Tot deze conclusie komt het tech nologisch laboratorium van RVO - TNO na uitgebreide verouderings- en brandproeven meit de munitie soorten, welke die dag in het ramp schip zijn geladen. AMSTERDAM (ANP) Een 65 jarige getuige die zich gisteren bij een strafzaak voor de Amsterdamse rechtbank opwond over een verkla ring van een verdachte werd niet goed en is later in de rechtszaal overleden. Een toevallig op de publieke tri bune aanwezige semi-arts stelde vast dat de mam zuurstof moest worden toegediend. De GGD was echter te laat ter plaatse. UTRECHT (ANP) De machi nist van een personentrein, die on derweg was van Nijmegen naar Arn hem, is gisteravond tegen half zeven vergeten te stoppen in het Betuwse Eist. Dat had volgens de dienstre geling om 18.25 uur moeten gebeu ren. Enkele tientallen reizigers waren verplicht mee te rijden tot Arnhem, waar zij in de eerstvolgende trein terug stapten. Deze trein maakte een extra stop in Eist. Hetzelfde deed een volgende trein uit Nijme gen, die de in Eist achtergebleven passagiers oppikte. „Een menselijke vergissing", zo oordeelde men bij de Spoorwegen, die pas enkele we ken ervaring heeft opgedaan met de rigoureus gewijzigde dienstregeling. (ADVERTENTIE) Nu de bouw van de nieuwe ver koophal van Jac. Hermans Prijs- slag N.V. op het Industrieterrein te Vlissingen zijn voltooiing na dert, hebben wij een gesprek gehad met de directie van dit bedrijf. Onze eerste vraag gold de keu ze van de vestigingsplaats. Niet in het centrum, zelfs niet op winkelstand, maar zo maar op een kaal Industrieterrein. Men verzekerde ons, dat deze keuze zeer bewust was gedaan, waarbij als motivering heeft ge golden de sterk veranderde koop gewoonte van het publiek. Ook in Amerika en Duitsland zien wij steeds meer, dat deze grote verkoopruimten buiten de be staande winkelcentra worden ge vestigd op een plaats waar veel parkeerruimte aanwezig is, die van alle kanten makkelijk be reikbaar is. Deze ontwikkeling is nu ook in Nederland in zeer snel tempo op gang gekomen. De nieuwe ves tiging in Vlissingen is de tweede van Jac. Hermans Prijsslag, die volgens de nu geldende normen is opgezet. De grote parkeergelegenheid, toim 100 auto's, en de centrale ligging tussen Vlissingen, Sou burg en Middelburg geeft de be- '•rijfsleiding de overtuiging dat ook deze nieuwe Super weer een succes zal worden. (Van onze correspondent) AMSTERDAM De Neder- landse Federatie van Beroeps verenigingen van Kunstenaars heeft minister Klompé een ul timatieve nota toegezonden in zake enkele dringende cultu- reel-politieke vraagstukken. Als in de herfst niet aan de gestelde eisen wordt voldaan, zal de 3500 leden worden aan geraden, niet langer zitting te nemen in de raad voor de kunst en in commissies of ju ry's. „Ons geduld raakt op", zei de voor zitter van de federatie, Jan Kassies gistermorgen in Amsterdam. „Wij zeuren nu al jaren om adequate voor zieningen op cultuurgebied. Wij wil len meewerken, maar niet medeplich tig zijn. Er bestaan uitzichtloze situ aties. In een maatschappij, die in we zen geen raad weet met de artistieke creativiteit en waarin waarden, ont leend aan het economisch leven, in principe worden toegepast op het cul turele leven, zijn bepaalde artistiek- creatieve groeperingen niet in staat een eigen maatschappelijke functie en identiteit te verwerven. Het is een misverstand te menen, dat hierdoor alleen het zgn. kunstleven tekort ge daan wordt. Deze situatie is ook fnuikend voor andere levensgebie den zoals het onderwijs, de ruimte lijke ordening, de produktie van ge bruiksgoederen en de recreatie. Het doorbreken van de vicieuze cirkel is op dit moment het meest belangrijke probleem". In de eerste plaats eist de fede ratie van minister Klompé op korte termijn een kunstnota. Het belang rijkste voordeel vain een dergelijke nota zou niet alleen een bezinning zijn op de hele culturele problema tiek, zü zou bovendien een uitdaging tot een principiële discussie in hef parlement dienen in te houden, zodat een aantal principes en een toekom stig beleid duidelijk en openbaar vast gelegd kunnen worden, menen de kunstenaars. In de raad voor de kunst willen zij dusdanige veranderingen op korte termijn aangebracht zien, dat het lichaam van een in hoge mate vrijblijvend adviescollege kan wor den omgezet in een slagvaardig cul tuurpolitiek instrument. Daartoe zijn in eerste instantie no dig een ander benoemingsbeleid, vol komen openbaarheid van alle verga deringen en verbreding van het werkterrein door aan de raad het be heer over een aantal fondsen op te dragen. Voorts dient er begrotings technisch een verhouding gevonden te worden tussen de subsidies aan de bedrijven en instellingen, en die aan de sector scheppende kunst. Deze verhouding zal per definitie flexibel zijn, in die zin dat zij perio diek op haar juistheid dient te wor den doorgelicht. Het huidige subsidiebeleid is on doorzichtig en wordt bovendien ge kenmerkt door een vaak willekeurige verdeling over de verschillende be stuursniveaus, te weten rijk, provin cies en gemeenten, constateert de no ta. Al lang bestaat de behoefte aan een centraal subsidiebureau dat in eerste instantie tot taak zou hebben: een doorlichting van het huidige sub sidiestelsel, het opzetten van een na tionaal plan tot efficiënte verdeling van de subsidieregelingen over de verschillende niveaus, het verlenen van service aan al diegenen die recht menen te hebben op subsidie, contro le op de besteding van de subsidie gelden en tenslotte een jaarlijkse openbare verantwoording van het to taal der bestaande gelden. Een van de laatste plannen van de federatie is de instelling van een kunstinformatiecentrum. Parallei daaraan is een dergelijk initiatief ontstaan binnen de raad voor de kunst. Beide initiatieven lig gen op dit moment bij de minister met het verzoek tot instellen van een voorbereidingscommissie. De federa tie acht blijkens de nota een derge lijk centrum van dermate belang, dat zij de installering van deze commis sie op korte termijn (de komende maanden) gerealiseerd zou willen zien. De nota besluit: „de federatie verwacht, dat de begroting van 1970 die in december wordt ingediend, blijk zal geven van het inzicht van de regering, dat het haar ernst is met „de versterking van het maatschap pelijk en cultureel welzijn" (troon rede 1968). Mocht dit niet het geval zijn, dan zal de federatie zich dit na jaar beraden over haar standpunt in zake medewerking van kunstenaars inzake alle vormen van overheidsbe leid". Voorzitter Jan Kassies gaf de nota het volgende commentaar mee: „Het is geen wonder, dat er spanningen zijn ontstaan, die recentelijk tot het kookpunt zijn egstegen. Het is niet ondenkbaar, dat dergelijke verschijn selen zich ook bij andere groepen van kunstenaars voor zullen gaan doen, wanneer de minister in gebreke blijft om aan hun gerechtvaardigde verlan gens te voldoen. We hebben in Ne derland een grote achterstand, mede, omdat de behoefte aan voorzieningen op cultureel gebied door de evolutie van de moderne maatschappij enorm is toegenomen. Met het inlopen van de achterstand zullen kolossale be dragen gemoeid zijn. Het probleem is, dat de invloed van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk op het overheidsbeleid te klein is. De regering heeft onvoldoende be langstelling voor het culturele. Wjjj vinden, dat nu de tijd gekomen is om een aantal maatregelen te nemen. Wij zijn niet bereid nog langer genoegen te nemen met het uitblijven van de kunstnota en van elementaire voor zieningen. Wij willen een duidelijke cultuurpolitiek voor de nabije toe komst". steden aan de koopvaardij en de ma rine om de rol in de wereld te kun nen blijven spelen die zij nu spelen. Volgens de deskundigen is het Mos- kou's doel dominerende invloed te krijgen in het Suezkanaal, het zui den van de Rode Zee, de Straat van Malakka en de Straat van Gibraltar. Zij noemen de nieuwe Russische met een onderzeebootvloot van 350 tot 285 schepen, waarvan 40 tot 45 met kernaandrijving, welk de groot' ste ter wereld is. De deskundigen zeggen in hun rapport dat de bouw van onderzee boten uitgerust met kern-projectie- lem in de Sovjet-Unie een dergelijk tempo heeft dat Moskou tegen 1971 de Verenigde Staten voorbij zal streven. Van de meer dan 100 met kemraketten uitgeruste Russische onderzeeboten liggen er voortdurend drie op „station" op een afstand van 800 tot 1000 zeemijlen van de Amerikaanse kust. Dit aantal zou kunnen worden vergroot als de Russen hun bevoorradingssysteem voor op station liggende schepen ver beteren. Naast hun marine, breiden de Rus sen ook hen koopvaardij- en vissers vloten uit, zoals ook hun maritieme hulp aan ontwikkelingslanden en oceanoki'gisch onderzoek toeneemt. De Russische koopvaardijvloot staat nu als vijfde op de wereldrang lijst tegen op de 21ste plaats in 1950 en het uitbreidingsttmpo is ook nu nog indrukwekkend, zegt het rap port. De koopvaardijvloot is groot en het zijn vrijwel allemaal moderne schepen. Het tegende©] is met de Amerikaanse koopvaardijvloot het geval. De Russische diepzeevisserijvloot is de grootste en modernste ter we reld (ongeveer elf maal die van de Verenigde Staten). Volgens gegevens van de inlichtingendienst vam de Verenigde Staten omvat de visserij- vloot een verzameling elektronische mlichtingenschepen, gecamoufleerd als vissersschepen (ADVERTENTIE) LONDEN (AP) De kans is groot dat Gretna Green in Schot land, vlak bij de grens van En geland, zijn eeuwenoude aan trekkingskracht gaat verliezen voor jonge mensen van elders die daarheen gaan om te trou wen zonder de toestemming van hun ouders. In Schotland mogen jonge men sen namelijk trouwen zonder toestemming van pa en moe, als zij de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt, en veel verliefde stellen met ernstige bedoelingen uit an dere landen zijn in de loop der eeuwen naar Schotland gereisd om daar in de echt te worden verbonden. Volgens de Schotse wet moe ten de huwelijkskandidaten 23 dagen in het land wonen alvo rens zij er kunnen trouwen. Gretna Green was altijd in trek omdat het zich zo dicht bij de Engelse grens bevindt. In die plaats wordt het huwelijk ge sloten in de vermaarde smidse. De laatste jaren is het aantal in Schotland gesloten huwelijken van jeugdige niet-Schotten lang zaam toegenomen. In 1966 waren het er 999, d.w.z. huwelijken waarbij tenminste een der part ners jonger was dan 21 jaar. Ruim 600 paren kwamen uit En geland en Wales, 210 uit West- Duitsland, 46 uit België, 43 uit Nederland en 32 uit Frankrijk in dat jaar. Ongeveer de helft van deze mensen trouwde in Gretna Green. Als een nieuwe wet die thans in Schotland ontworpen wordt, wordt aangenomen dan zullen buitenlanders alleen in Schot land mogen trouwen als zij een bewijs van hun eigen autoriteiten bij zich hebben dat hiertegen geen bezwaar bestaat, Hoe staat men in Gretna Green tegenover een en ander. De mees te mensen zijn er niet kapot van. Zoals een van de winkeliers zei: „De meeste jongelui kwamen hier aan op een slof en een schoen met nauwelijks geld genoeg op zak om die 23 dagen van te kun nen bestaan". Met andere woor den, het was misschien wel heel romantisch maar wat kopen wij daarvoor. (ADVERTENTIE) KROON TAPIJTEN Nieuw bloemdessin geweven in maar liefst 18 kleuren op een fond van beige of fraise. Kamerbreed natuurlijk en van zuiver scheerwol. Warme, echte tinten, oersterk geweven Gripper-Axminster. Bloemdessins, die doen denken aan de paleizen van Versailles. Alleen in een echt wollen tapijt komen zulke briljante kleuren tot hun recht. Een nieuw wollen kroontapijt, gemaakt door de K.V.T. Dus sterk, onverwoestbaar en toch een stuk weelde, dat uw kamer tot uw trots maakt. Des te verwonderlijker is de prijs; f 225,— per strekkende meter van 4 meter breed. Van Reeuwijk's service is spreekwoordelijk! Dat wist u toch? Dit Kroontapijt wordt door Van Reeu- wijk-vakmensen G RATIS gelegd. Zo komt het prachtige nieuwe bloemdessin in de Kroon-collectie het beste tot zijn recht. TAN REEUWDE Van Reeuwijk, de grootste woninginrichting van Nederland ROTTERDAM„OUDE" BINNENWEG 26,TEL. 010—141800 AMSTERDAM STADHOUDERS-» KADE 3, TEL. 020-160491 HILVERSUM LEEUWENSTRAAT 45-47, TEL. 02150-1456S TILBURG SPOORLAAN 340, TEL. 04250-22326 VENLO KONJNGJNNEPLEIN 46. TEL. 04700-16618 ZUTPHEN GROENMARKT 27-29, TEL. 05750 7620, LANGE HOFSTRAAT), TEL. 06760-5273

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7