Tante Alie's
in het ballet
de pest voor
de kinderen
RUSLAND BINNEN
TIEN JAAR
SUPERIEUR OP ZEE
KUNSTENAARSONS GEDULD RAAKT OP
VAN E1EUWHK
nieuw
Kroontapijt
van zuiver
scheerwol
EEKE THOMEEBALLET VOOR AMATEUR NIET HAALBAAR
Conclusie deskundigen
Getuigt
sterft
in rechtszaal
Subsidiebeleid
Achterstand
Het einde van
Gretna Green?
SPIJTOPTANTEN
SCHOLEN
BEWEGING
Kernhaven-explosie in
Utrecht veroorzaakt
door defecte granaat
MACHINIST
VERGAT STATION
Primeur voor
Walcheren
Modernste
Indrukwekkend
Vingertje pijn.
Grote meid.
Mama heeft jodium.
Zonder bijt.
betadine
jodium
presenteert
TILBURG „Met de traditionele vooroordelen tegen de ballet
wereld valt het in Brabant nogal mee. In Limburg hoor ik van
collega's liggen ze in dit opzicht nog tien jaar achter. De sfeer is
hier open, maar er is nog veel onkunde. Er is geen traditie van het
ballet zoals die elders soms wel bestaat. De schouwburgen hier ge
ven veel te weinig ballet. Dat ligt aan de directeuren, want de en
kele voorstellingen, die ik hier gezien heb, waren behoorlijk be
zocht".
Toch zet Eeke Thomée, hoofd van de Dansvakopleiding van het Brabants
Conservatorium, enthousiast een punt achter de examens van dit jaar.
Er zijn weer vier toneeldansers en tien danspedagogen afgeleverd aan een
maatschappij, die steeds meer om deze mensen vraagt. Vanavond worden
in de Tilburgse stadsschouwburg de diploma's uitgereikt en vindt de eind
uitvoering plaats.
In het gebouw van de opleiding
aan de Wolstraat in Tilburg wordt
de laatste week „dag en nacht" ge
werkt aan deze einduitvoering. De
muziek en de danspassen beproe
ven het oude gebouw. „Dansers Zit
ten altijd in oude kasten", zegt Eeke
Thomée. „Dit is nu eens geen uit
voering, die ik zelf ontworpen heb.
Drie leerlingen en één oud-leerling
hebben de dansen samengesteld en
ingestudeerd. Het is bovendien de
eerste keer dat ik zelf bij een der
gelijke uitvoering, geen naaimachi
ne gezien heb. Ze hebben het met
de kostuums allemaal zelf gefikst;
voor een paar tientjes, want het rijk
geeft nu eenmaal geen subsidie
voor uitvoeringen."
Uiteraard komen we dan even
op de „emancipatiemoeilijkheden"
in de studentenwereld, die zich ook
op kunstacademies openbaart. „Nee"
zegt ze, „daar hebben we hier nog(!)
geen last van, ook al bewegen de
leerlingen zich in de Tilburgse stu
dentenwereld. Maar deze opleiding
is nog jong (tweede examenjaar)
en de sfeer is wederzijds amicaal.
Maar ook van de oudere opleidin
gen hoor ik geen geluiden in die
richting. Ik denk dat dit voor een
deel ook zijn oorzaak vindt in het
feit, dat dansers enorm hard moe
ten werken en uit zichzelf dan ook
nooit een les zullen overslaan; geen
tijd hebben voor vergaderingen
etc."
Er komt dus veel kijken voor een
dansvakopleiding. „Nee, geen
ballet-opleiding meer, want dat is
een veel te éénzijdige benaming".
De drie-jarige opleiding „dat
moet een vier-jarige opleiding wor
den, maar dat is financieel nog niet
rond bij het Rijk" bevat een in
tensief lesprogramma. Wat Eeke
Thomée nog wel van het hart moet:
„Die zogenaamde balletgroepjes in
parochiehuizen en dergelijke, on
der leiding van tante Alie, voor
een kwartje per les is de pest voor
de kinderen. Laat mensen, die zoiets
willen ondernemen contact opne
men met ons." Wel is ze ervan over
tuigd, dat de dans(ballet)opleiding
door vakbekwame krachten in Bra
bant minstens even goed is als el
ders, „Maar omdat we in Brabant
nog maar kort met een vakoplei
ding bezig zijn worden veel goede
leerlingen daarvan uit West-Bra
bant en Zeeland nog doorgestuurd
naar Rotterdam en andere steden.
Dit jaar hebben 22 leerlingen uit
Brabant toelatingsexamen gedaan.
Wat ik op toèlatingsexamen krijg is
niet zo gek. Het zuiden heeft beel
dige kinderen. Alleen komen er te
weinig jongëris. Dit jaar hoop ik er
vijf te krijgen. Mentaal is de streek,
en trouwens heel Nederland nog
achter bij de opvattingen over dan
sen voor jongens. Het idee van de
homofilie speelt daarbij maar zeer
betrekkelijk mee. Tot voor kort
werd het ook nog niet gezien als
een meisjesbaan. Daar komt nog
bij, dat degenen, die de dans-peda-
gogische richting volgden gezien
werden als de „spijt-optanten" van
de danskunst (als je fysiek en men
taal niet in staat was om zelf te
dansen, don werd je maar peda
goog). Het accent zal veel meer op
de pedagogiek moeten komen te
liggen als een zelfstandige waarde.
Als zich nu een kandidaat aanmeldt
om puur toneel-danser te worden
en daartoe niet geschikt blijkt (je
moet dan minstens vanaf je twaalf
de jaar regelmatig les gehad heb
ben anders is er met het lichaam
niets meer te beginnen), dan zeg ik
niet: ga de pedagogische kant maar
op. Dan is het: het spijt me...."
De vakopleiding telt momenteel
een veertigtal leerlingen, die 25
(toekomst 30) lesuren per week
krijgen. (De amateur-opleiding aan
de muziekschool van het Brabants
Conservatorium o.l.v. Frank Polak
telt 800 leerlingen, die dansen vol
gens een leerplan van Eeke Tho
mée). Het eerste jaar is een con
frontatie met de danskunst, waar
bij een richting (toneeldanser of
pedagoog) gezocht wordt. De theo
retische vakken bevatten o.a. ana
tomie en muzikale vorming, terwijl
de praktische vakken zich richten
op de klassieke-, moderne-, folklo
ristisch- en jazz-technieken; daar
komt nog mime en improvisatie bij.
Het tweede jaar komt daarbij didac
tiek, methodiek, pedagogiek, pas de
deux en dans-compositie. Het derde
jaar is vodral gericht op het hos-
piteren (lesgeven) en het vierde
jaar op stage lopen bij andere ge
zelschappen.
Vooral dit laatste aspect krijgt
nieuwe perspectieven omdat met
ingang van het nieuwe seizoen het
ballet van de Zuid Nederlandse
Opera in Tilburg gevestigd zal wor
den en onder leiding zal staan van
Frank Polak. „Dat is een prachtige
gelegenheid om een natuurlijke
overgang naar het beroepsleven
mogelijk te maken", meent Eeke
Thomée.
En verder: „Waar opleidingen ko
men, komen ook dansers". En ze
droomt van een eigen Zuid Neder
lands Ballet naast groepen als het
„eigen" Brabants Orkest en toneel
gezelschap Globe. „Daarom is een
eigen opleiding hier zo van belang,
anders hebben we straks een Zuid
Nederlands Ballet zonder één Bra
bander". Het HBO en Globe zijn
daar sprekende voorbeelden van,
hetgeen voor de integratie van een
dergelijk gezelschap in een streek
consequenties oproept. Ervaringen
maken rijker.
Met een gevoel voor realiteit zegt
Eeke Thomée: „We zitten ook met
deze onderwijsvorm nog echt in een
overgangsperiode. Er zijn nog te
weinig differentiaties. Deze tijd
met eigen theatervormen als musi
cal, de t.v. en groepen als de Dan
sers van Morgen vraagt all-round
vakmensen. Voor het nieuwe cur
susjaar hebben we 12 leerlingen
aangenomen. Drie ervan gaan be
wust de pedagogiek in en negen
worden toneel-dansers. We mogen
er geen schapen met negen poten
van maken, maar de tendens is toch
wel gericht op een vorming, die
gelijk staat mét docenten op m.o.-
niveau. Het is klets dat de Neder
landse opleiding op een lager ni
veau zou staan dan die in het bui
tenland. Resultaten van Nederland
se dansers in Moskou deze week
bewijzen het tegendeel." En de toe
komst voor afgestudeerden? „Ik
moet toegeven", zegt Eeke Thomée,
„dat de markt voor de pedagogen
nog niet al te gunstig is. Maar de
hele ontwikkeling van de creativi
teit en de vrije tijd wijst erop, dat
in de naaste toekomst een groot be
roep op deze mensen gedaan zal
wonden. Alles staat of valt met de
musische vorming op de scholen.
Bij het kleuteronderwijs bestaat er
al veel aandacht voor de danskunst,
maar bij het basis- en voortgezet
onderwijs houdt het nog op. Daar
staat tegenover, dat jonge mensen
ook jongens omdat ze vrijer
staan tegenover het eigen lichaam,
steeds meer interesse krijgen in
creatieve dansvormen. Echt ballet
dansers kunnen er echter maar
weinig komen, omdat men daar ge
woon geschikt vow moet zijn. Ie
dereen kan ook geen concert-pia
nist of -violist worden. Maar de
genen, die anderen willen leren hoe
ze met het dansen bezig kunnen
zijn, moeten zelf wel van een klas
sieke- en verder gedifferentieerde
scholing uitgaan. Ik houd niet van
die „pedagogen" die op eigen houtje
zogenaamd improviseren in de geest
van „lieve kinderen, nu zijn jullie
allemaal een vogeltje".
Ja, wel is het wenselijk dat we
tot een grotere integratie komen
met de muziekvakopleiding en de
academie voor beeldende kunsten.
Ik denk aan workshop-uitvoerin
gen. De echte docenten in de dans
kunst worden dan ook geen „ballet
leraren" meer, maar veel meer do
centen op het gebied van de bewe
ging. Nogmaals het klassieke bal
let is voor de amateur geen haal
bare zaak. Maar de elementen, die
in het moderne bewegingstheater
zitten bieden veel meer aankno
pingspunten om creatief met de
danskunst bezig te zijn."
Eeke Thomée spreekt zelfbewust
over de toekomstige opleiding, om
dat ze zelf een flinke leerschool
achter de rug heeft. Op aanraden
van Kurt Joos is ze „klassiek gaan
doen" („en daar ben ik in blijven
hangen"). Ze studeerde iri Londen
en haalde daar haar diploma's om
aan kinderen en in de vakopleiding
les te kunnen geven. Jaren heeft ze
dat in Delft gedaan in een particu
liere school, die toen het Rijk nor
men ging stellen aan alle eisen
bleek te voldoen. Maar in de Mam
moetwet paste geen privé-school
meer. En zo kwam zij in Tilburg
terecht. Zij heeft er geen spijt van.
En we geloven dat „Tilburg" er ook
geen spijt van heeft, want alles
wijst erop, dat deze vakopleiding
goed overeind komt en in de naaste
toekomst zijn doorwerking zal heb
ben op een gezond stuk creativi-
teitsvorming in het Zuiden. Eeke
Thomée hoopt dat er vanavond ve
len komen kijken in de Tilburgse
schouwburg; ze wil er dan boven
dien persoonlijk nog vertellen, wat
haar bezielt. Wat dat is horen en
zien we zelf in een huis vol be
weging aan de Tilburgse Wolstraat.
Cultuur en vrije-tijd gaat steeds
meer mensen opeisen voor een 80-
urige werkweek.
HENK EGBERS
WASHINGTON (Reuter) Binnen tien jaar zullen de Russen in
maritieme sleutelposities de Verenigde Staten evenaren of zelfs over
vleugelen als de huidige uitbreiding en modernisering van de Sovjet-
russische vlootstrijdkrachten wordt voortgezet. De Russische produk-
tie van kernonderzeeboten uitgerust met ballistische raketten, nieu
we helikopterschepen en vliegdekschepen voor vliegtuigen die verti
kaal opstijgen en landen, moderne kruisers en jagers vormen een
bedreiging voor de Amerikaanse heerschappij ter zee.
Amerikaanse vliegdekschepen zul
len kwetsbaarder worden als de hui
dige tendens zich voortzet, aldus het
rapport, dat de Verenigde Staten ad
viseert veel meer aandacht te be-
Dit zeggen professor Laurence
W Martin van de universiteit van
Londen, admiraal b d George W
Anderson, voormalig chef-operaties
van de Amerikaanse marine, Curt
Gasteyger, voormalig programma
directeur van het Londense instituut
voor strategische studies en profes
sor J C Hurewitz van de Columbia-
universiteit (New York) in een rap
port over 'n onderzoek dat zij hebben
gedaan op verzoek van het centrum
voor strategische en internationale
studies van de universiteit van
Georgetown.
De onkwetsbaarheid van de Ame
rikaanse Polarisonderzeeboten zal in
de toekomst wellicht met succes
kunnen worden aangevochten en de
DEN HAAG (ANP) De vermoe
delijke oorzaak van de ontploffing
van het met dump-munitie geladen
schip in de kernhaven te Utrecht
op 12 juni 1967 moet worden ge
zocht in een tijdens het transport
defect geraakte hrandhandgranaat.
Tot deze conclusie komt het tech
nologisch laboratorium van RVO -
TNO na uitgebreide verouderings-
en brandproeven meit de munitie
soorten, welke die dag in het ramp
schip zijn geladen.
AMSTERDAM (ANP) Een 65
jarige getuige die zich gisteren bij
een strafzaak voor de Amsterdamse
rechtbank opwond over een verkla
ring van een verdachte werd niet
goed en is later in de rechtszaal
overleden.
Een toevallig op de publieke tri
bune aanwezige semi-arts stelde
vast dat de mam zuurstof moest
worden toegediend. De GGD was
echter te laat ter plaatse.
UTRECHT (ANP) De machi
nist van een personentrein, die on
derweg was van Nijmegen naar Arn
hem, is gisteravond tegen half zeven
vergeten te stoppen in het Betuwse
Eist. Dat had volgens de dienstre
geling om 18.25 uur moeten gebeu
ren.
Enkele tientallen reizigers waren
verplicht mee te rijden tot Arnhem,
waar zij in de eerstvolgende trein
terug stapten. Deze trein maakte
een extra stop in Eist. Hetzelfde
deed een volgende trein uit Nijme
gen, die de in Eist achtergebleven
passagiers oppikte. „Een menselijke
vergissing", zo oordeelde men bij
de Spoorwegen, die pas enkele we
ken ervaring heeft opgedaan met de
rigoureus gewijzigde dienstregeling.
(ADVERTENTIE)
Nu de bouw van de nieuwe ver
koophal van Jac. Hermans Prijs-
slag N.V. op het Industrieterrein
te Vlissingen zijn voltooiing na
dert, hebben wij een gesprek
gehad met de directie van dit
bedrijf.
Onze eerste vraag gold de keu
ze van de vestigingsplaats.
Niet in het centrum, zelfs niet
op winkelstand, maar zo maar op
een kaal Industrieterrein.
Men verzekerde ons, dat deze
keuze zeer bewust was gedaan,
waarbij als motivering heeft ge
golden de sterk veranderde koop
gewoonte van het publiek. Ook
in Amerika en Duitsland zien wij
steeds meer, dat deze grote
verkoopruimten buiten de be
staande winkelcentra worden ge
vestigd op een plaats waar veel
parkeerruimte aanwezig is, die
van alle kanten makkelijk be
reikbaar is.
Deze ontwikkeling is nu ook in
Nederland in zeer snel tempo op
gang gekomen. De nieuwe ves
tiging in Vlissingen is de tweede
van Jac. Hermans Prijsslag, die
volgens de nu geldende normen
is opgezet.
De grote parkeergelegenheid,
toim 100 auto's, en de centrale
ligging tussen Vlissingen, Sou
burg en Middelburg geeft de be-
'•rijfsleiding de overtuiging dat
ook deze nieuwe Super weer een
succes zal worden.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM De Neder-
landse Federatie van Beroeps
verenigingen van Kunstenaars
heeft minister Klompé een ul
timatieve nota toegezonden in
zake enkele dringende cultu-
reel-politieke vraagstukken.
Als in de herfst niet aan de
gestelde eisen wordt voldaan,
zal de 3500 leden worden aan
geraden, niet langer zitting te
nemen in de raad voor de
kunst en in commissies of ju
ry's.
„Ons geduld raakt op", zei de voor
zitter van de federatie, Jan Kassies
gistermorgen in Amsterdam. „Wij
zeuren nu al jaren om adequate voor
zieningen op cultuurgebied. Wij wil
len meewerken, maar niet medeplich
tig zijn. Er bestaan uitzichtloze situ
aties. In een maatschappij, die in we
zen geen raad weet met de artistieke
creativiteit en waarin waarden, ont
leend aan het economisch leven, in
principe worden toegepast op het cul
turele leven, zijn bepaalde artistiek-
creatieve groeperingen niet in staat
een eigen maatschappelijke functie en
identiteit te verwerven. Het is een
misverstand te menen, dat hierdoor
alleen het zgn. kunstleven tekort ge
daan wordt. Deze situatie is ook
fnuikend voor andere levensgebie
den zoals het onderwijs, de ruimte
lijke ordening, de produktie van ge
bruiksgoederen en de recreatie. Het
doorbreken van de vicieuze cirkel is
op dit moment het meest belangrijke
probleem".
In de eerste plaats eist de fede
ratie van minister Klompé op korte
termijn een kunstnota. Het belang
rijkste voordeel vain een dergelijke
nota zou niet alleen een bezinning
zijn op de hele culturele problema
tiek, zü zou bovendien een uitdaging
tot een principiële discussie in hef
parlement dienen in te houden, zodat
een aantal principes en een toekom
stig beleid duidelijk en openbaar vast
gelegd kunnen worden, menen de
kunstenaars. In de raad voor de kunst
willen zij dusdanige veranderingen
op korte termijn aangebracht zien,
dat het lichaam van een in hoge mate
vrijblijvend adviescollege kan wor
den omgezet in een slagvaardig cul
tuurpolitiek instrument.
Daartoe zijn in eerste instantie no
dig een ander benoemingsbeleid, vol
komen openbaarheid van alle verga
deringen en verbreding van het
werkterrein door aan de raad het be
heer over een aantal fondsen op te
dragen. Voorts dient er begrotings
technisch een verhouding gevonden te
worden tussen de subsidies aan de
bedrijven en instellingen, en die aan
de sector scheppende kunst.
Deze verhouding zal per definitie
flexibel zijn, in die zin dat zij perio
diek op haar juistheid dient te wor
den doorgelicht.
Het huidige subsidiebeleid is on
doorzichtig en wordt bovendien ge
kenmerkt door een vaak willekeurige
verdeling over de verschillende be
stuursniveaus, te weten rijk, provin
cies en gemeenten, constateert de no
ta. Al lang bestaat de behoefte aan
een centraal subsidiebureau dat in
eerste instantie tot taak zou hebben:
een doorlichting van het huidige sub
sidiestelsel, het opzetten van een na
tionaal plan tot efficiënte verdeling
van de subsidieregelingen over de
verschillende niveaus, het verlenen
van service aan al diegenen die recht
menen te hebben op subsidie, contro
le op de besteding van de subsidie
gelden en tenslotte een jaarlijkse
openbare verantwoording van het to
taal der bestaande gelden.
Een van de laatste plannen van de
federatie is de instelling van een
kunstinformatiecentrum.
Parallei daaraan is een dergelijk
initiatief ontstaan binnen de raad
voor de kunst. Beide initiatieven lig
gen op dit moment bij de minister
met het verzoek tot instellen van een
voorbereidingscommissie. De federa
tie acht blijkens de nota een derge
lijk centrum van dermate belang, dat
zij de installering van deze commis
sie op korte termijn (de komende
maanden) gerealiseerd zou willen
zien. De nota besluit: „de federatie
verwacht, dat de begroting van 1970
die in december wordt ingediend,
blijk zal geven van het inzicht van de
regering, dat het haar ernst is met
„de versterking van het maatschap
pelijk en cultureel welzijn" (troon
rede 1968). Mocht dit niet het geval
zijn, dan zal de federatie zich dit na
jaar beraden over haar standpunt in
zake medewerking van kunstenaars
inzake alle vormen van overheidsbe
leid".
Voorzitter Jan Kassies gaf de nota
het volgende commentaar mee: „Het
is geen wonder, dat er spanningen
zijn ontstaan, die recentelijk tot het
kookpunt zijn egstegen. Het is niet
ondenkbaar, dat dergelijke verschijn
selen zich ook bij andere groepen van
kunstenaars voor zullen gaan doen,
wanneer de minister in gebreke blijft
om aan hun gerechtvaardigde verlan
gens te voldoen. We hebben in Ne
derland een grote achterstand, mede,
omdat de behoefte aan voorzieningen
op cultureel gebied door de evolutie
van de moderne maatschappij enorm
is toegenomen. Met het inlopen van
de achterstand zullen kolossale be
dragen gemoeid zijn. Het probleem is,
dat de invloed van het ministerie van
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk op het overheidsbeleid te klein
is. De regering heeft onvoldoende be
langstelling voor het culturele. Wjjj
vinden, dat nu de tijd gekomen is om
een aantal maatregelen te nemen. Wij
zijn niet bereid nog langer genoegen
te nemen met het uitblijven van de
kunstnota en van elementaire voor
zieningen. Wij willen een duidelijke
cultuurpolitiek voor de nabije toe
komst".
steden aan de koopvaardij en de ma
rine om de rol in de wereld te kun
nen blijven spelen die zij nu spelen.
Volgens de deskundigen is het Mos-
kou's doel dominerende invloed te
krijgen in het Suezkanaal, het zui
den van de Rode Zee, de Straat van
Malakka en de Straat van Gibraltar.
Zij noemen de nieuwe Russische
met een onderzeebootvloot van 350
tot 285 schepen, waarvan 40 tot 45
met kernaandrijving, welk de groot'
ste ter wereld is.
De deskundigen zeggen in hun
rapport dat de bouw van onderzee
boten uitgerust met kern-projectie-
lem in de Sovjet-Unie een dergelijk
tempo heeft dat Moskou tegen 1971
de Verenigde Staten voorbij zal
streven. Van de meer dan 100 met
kemraketten uitgeruste Russische
onderzeeboten liggen er voortdurend
drie op „station" op een afstand
van 800 tot 1000 zeemijlen van de
Amerikaanse kust. Dit aantal zou
kunnen worden vergroot als de
Russen hun bevoorradingssysteem
voor op station liggende schepen ver
beteren.
Naast hun marine, breiden de Rus
sen ook hen koopvaardij- en vissers
vloten uit, zoals ook hun maritieme
hulp aan ontwikkelingslanden en
oceanoki'gisch onderzoek toeneemt.
De Russische koopvaardijvloot
staat nu als vijfde op de wereldrang
lijst tegen op de 21ste plaats in 1950
en het uitbreidingsttmpo is ook nu
nog indrukwekkend, zegt het rap
port. De koopvaardijvloot is groot
en het zijn vrijwel allemaal moderne
schepen. Het tegende©] is met de
Amerikaanse koopvaardijvloot het
geval.
De Russische diepzeevisserijvloot
is de grootste en modernste ter we
reld (ongeveer elf maal die van de
Verenigde Staten). Volgens gegevens
van de inlichtingendienst vam de
Verenigde Staten omvat de visserij-
vloot een verzameling elektronische
mlichtingenschepen, gecamoufleerd
als vissersschepen
(ADVERTENTIE)
LONDEN (AP) De kans is
groot dat Gretna Green in Schot
land, vlak bij de grens van En
geland, zijn eeuwenoude aan
trekkingskracht gaat verliezen
voor jonge mensen van elders
die daarheen gaan om te trou
wen zonder de toestemming van
hun ouders.
In Schotland mogen jonge men
sen namelijk trouwen zonder
toestemming van pa en moe, als
zij de leeftijd van 16 jaar hebben
bereikt, en veel verliefde stellen
met ernstige bedoelingen uit an
dere landen zijn in de loop der
eeuwen naar Schotland gereisd
om daar in de echt te worden
verbonden.
Volgens de Schotse wet moe
ten de huwelijkskandidaten 23
dagen in het land wonen alvo
rens zij er kunnen trouwen.
Gretna Green was altijd in trek
omdat het zich zo dicht bij de
Engelse grens bevindt. In die
plaats wordt het huwelijk ge
sloten in de vermaarde smidse.
De laatste jaren is het aantal
in Schotland gesloten huwelijken
van jeugdige niet-Schotten lang
zaam toegenomen. In 1966 waren
het er 999, d.w.z. huwelijken
waarbij tenminste een der part
ners jonger was dan 21 jaar.
Ruim 600 paren kwamen uit En
geland en Wales, 210 uit West-
Duitsland, 46 uit België, 43 uit
Nederland en 32 uit Frankrijk in
dat jaar. Ongeveer de helft van
deze mensen trouwde in Gretna
Green.
Als een nieuwe wet die thans
in Schotland ontworpen wordt,
wordt aangenomen dan zullen
buitenlanders alleen in Schot
land mogen trouwen als zij een
bewijs van hun eigen autoriteiten
bij zich hebben dat hiertegen
geen bezwaar bestaat,
Hoe staat men in Gretna Green
tegenover een en ander. De mees
te mensen zijn er niet kapot van.
Zoals een van de winkeliers zei:
„De meeste jongelui kwamen hier
aan op een slof en een schoen
met nauwelijks geld genoeg op
zak om die 23 dagen van te kun
nen bestaan". Met andere woor
den, het was misschien wel heel
romantisch maar wat kopen wij
daarvoor.
(ADVERTENTIE)
KROON
TAPIJTEN
Nieuw bloemdessin geweven in maar liefst 18 kleuren
op een fond van beige of fraise. Kamerbreed natuurlijk
en van zuiver scheerwol. Warme, echte tinten, oersterk
geweven Gripper-Axminster. Bloemdessins, die doen
denken aan de paleizen van Versailles. Alleen in een
echt wollen tapijt komen zulke briljante kleuren tot hun
recht.
Een nieuw wollen kroontapijt, gemaakt door de K.V.T.
Dus sterk, onverwoestbaar en toch een stuk weelde,
dat uw kamer tot uw trots maakt. Des te verwonderlijker
is de prijs; f 225,— per strekkende meter van 4 meter
breed.
Van Reeuwijk's service is spreekwoordelijk!
Dat wist u toch? Dit Kroontapijt wordt door Van Reeu-
wijk-vakmensen G RATIS gelegd. Zo komt het prachtige
nieuwe bloemdessin in de Kroon-collectie het beste
tot zijn recht.
TAN REEUWDE
Van Reeuwijk,
de grootste woninginrichting
van Nederland
ROTTERDAM„OUDE" BINNENWEG 26,TEL. 010—141800 AMSTERDAM STADHOUDERS-»
KADE 3, TEL. 020-160491 HILVERSUM LEEUWENSTRAAT 45-47, TEL. 02150-1456S
TILBURG SPOORLAAN 340, TEL. 04250-22326 VENLO KONJNGJNNEPLEIN 46. TEL.
04700-16618 ZUTPHEN GROENMARKT 27-29, TEL. 05750 7620, LANGE HOFSTRAAT),
TEL. 06760-5273