Kijk naar
Herman van Veen: "Suzanne
is als een godsgeschenk
uit de hemel komen vallen"
VERSTOPPING?
tussen
haakjes j
Ik moet het theater ruiken voor ik los kan branden
Rolconflict I
Rolconflict II
Zelfspot
Diets
tranen
groot lef
hart
haal gratis de
speelgoedweek
vakantiespelletjes
kinderkrant
bij de speelgoed
winkel
Internationaal
schrijversfestival
in Nijmegen
PHILIPS
batterijen
Tune „Singing
Europe" van
Peter Snoey
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
(Van onze showredactie)
DEN HAAG De oogst op deze
handwarme juni-avond valt alles
mee: driehonderd en vier betalen
de bezoekers en vijf introducees,
die dus bij voorbaat al voldoende
redenen hadden om ongeremd te
genieten. Weliswaar is de tempe
ratuur in het Paviljoen-theater
voor de pauze reeds opgelopen tot
waarden, die alleen geaccepteerd
worden door vaste sauna-bezoe
kers, maar de gevolgen daarvan
blijven toch beperkt tot een gros
klamme handen en langzaam uit
dijende vochtplekken op de bloe
metjesjaponnen.
Wat Herman van Veen betreft: hij
is gewend om zich in het zweet te
werken en werpt zijn one-man-show
dan ook met de tomeloze drift van
een standwerker over het voetlicht.
Om kwart over acht is hij met de
veerkrachtige tred van een gerouti
neerde rattenvanger het toneel opge
komen en daarna heeft hij schijnbaar
moeiteloos zijn avondvullende snoer
van liedjes en conferences geregen.
Hij heeft viool gespeeld en het ivoor
van de zwarte vleugel vakkundig ge
beukt, hij heeft gezonden over de
ouwe, bruine cafés met hun lage zol
dering en over even oude echtparen,
die na een leven vol kleine peste
rijen tot de troostende ontdekking ko
men, dat ze ergens toch van elkaar
hebben gehouden.
En natuurlijk heeft hij ook gezon
gen over Suzanne, goeie Suzanne, die
niet alleen al zijn gedachten in haar
hand houdt, maar ook nog de blozen
de appel voor een geweldige nadorst.
Met de vitale zelfverzekerdheid van
ie geëmancipeerde vrouw heeft ze
hem geïntroduceerd in het exclusieve
reservaat van de top tien, waar hij
nu alweer negen weken als een ver
dwaalde eend tussen de swingende
popgroepen zijn schijfjes telt.
Ruim 30.000 exemplaren van Su
zanne zijn tot nog toe door de fans
afgenomen en nog steeds wast de
stroom. Het langste applaus is dan
ook op deze avond weer voor haar
gereserveerd.
„Suzanne", zegt hij na afloop in
de kleedkamer, „is voor mij als een
godsgeschenk uit de hemel komen
vallen, Ik had net een paar flinke
opdonders gehad door mijn twee tele
visieshows, die compleet de mist in
zeilden. Ik weet, wat je zeggen wilt.
Natuurlijk was het mijn eigen schuld,
ik had moeten zeggen: „Dat kan niet,
dit mag niet worden uitgezonden",
ik had trouwens een heel ander pro
gramma in mijn kop, maar tijdens de
besprekingen viel driekwart van de
nummers onder tafel.
Het ene kon niet vanwege de poen,
het andere was technische niet te re
aliseren. Ik heb het allemaal over
mijn kant laten gaan, ik moest waar
schijnlijk. zo nodig met mijn kop op
de buis.
Nou moet ik er bij vertellen, dat
ik vanaf het begin bewust risico's
heb willen lopen. Ik heb gewoon in
het openbaar uitgezocht, wat myn
zwakke en sterke kanten zijn. Een
ander sluit zich twee jaar in een zol
derkamertje op en komt voor de
draad met een uitgebalanceerde act,
maar dat kan ik niet.
Ik moet mensen om me heen heb
ben, ik moet het theater ruiken, voor
dat ik los kan branden. Daarmee loop
ie het levensgrote gevaar, dat je
voortdurend voor joker staat.
Herman van Veen: „Als het effe kan wil ik een ongrijpbare jongen
blijven
Ik zing Suzanne ook in het theater
en elke keer opnieuw is het voor mij
een enorme opgave. Ik geloof, dat ik
gewoon een slechte vakman ben. Ik
kruip te veel in mijn onderwerpen.
Als ik dat prachtige liedje van Brell
zing, over die ouwe man en die ouwe
vrouw, die aarzelend bekennen, dat
ze elkaar nog zo nodig hebben, man,
dan ben ik een knar van tachtig. Een
uiterst vermoedende zaak, neem dat
maar van mij aan.
Vind je het overigens geen gewel
dige zaak, dat een uitgesproken fijn
liedje als Suzanne negen weken ach
ter elkaar op de top tien kan staan?
Dat is voor mij een openbaring. Ik
merk het ook in de zaal: de mensen,
die me maar half kennen verwachten
een uitgelaten jongen, die de nar uit
hangt. En dan ineens zing je met een
geknepen lichtje „Is dit een grap of
om te huilen".
Van dat soort contrasten houd ik.
Je moet je publiek voortdurend in het
ongewisse laten over je identiteit. Je
smijt ze van links naar rechts, je
springt van de hak op de tak. Als ze
dat nou maar van me pikken, dan
voel ik me happy. Ik wil als het effe
kan een ongrijpbare figuur blijven.
Je merkt het ook weer, als je mijn
tweede langspeelplaat draait. Daar
zitten gave stampers op, maar ook
liedjes, die Suzanne royaal overtref
fen. We hebben er meer dan een half
jaar aan gewerkt en toen ie klaar
was, heb ik de band mee naar huis
genomen om hem op mijn dooie ge
mak bij te schaven. We hadden de
keuze uit 50 chansons en uiteindelijk
zijn er 12 overgebleven.
Die plaat beschouw ik als de lo
gische afsluiting van mijn eerste pe
riode. Ik heb nu twee jaar geëex-
perimenteerd, ik ben met schade en
schande wijs geworden. Ik weet nu
bijvoorbeeld dat ik voorlopig van de
televisie af moet blijven. Misschien
één uitzending van mijn show, dat
kan nog net. Daarnaast werk ik heel
rustig door aan een carrière^ in het
buitenland. Het klinkt misschien wat
voorbarig, maar ik zie het toch wel
helemaal voor me.
Misschien ga ik straks in Ame
rika compleet de mist in, maar ik ga
er naar tce. Is het niet vandaag,
dan is het morgen. Ik moet gewoon
één keer op een Amerikaanse plank
hebben gestaan.
Die televisie is daar een gaaf voor
beeld van. Ik dacht werkeiijk: „Dat
varkentje wassen we wel even", maar
de praktijk pakte het iets anders
uit. Hetzelfde is gebeurd met die
film, waar ik opeens de hoofdrol in
speelde. Óp een gegeven moment denk
je, dat je alles kan. Je springt met
groot lef voor de camera, je maakt
opnamen in Venetië en in Engeland
en als je dan achteraf de resultaten
ziet, dan schrik je je rot.
Man, ik ben er gewoon ingeston
ken. Wist ik veel van film. Technisch
zit ie perfect in elkaar, maar het
verhaal lijkt op niks. Kop noch staart,
weet je wel. De enige hoop, die ik nu
nog heb is, dat hij niet eens de Ne
derlandse bioscopen haalt. Het zou me
echt tegenvallen van de inkopers, als
ze dat prul pikken. Ik moet er niet
aan denken,wat er gebeurt, als hij
wel in roulatie wordt gebracht.
Nou komt het vreemde. Je denkt
zelf: „Die televisie is een doodklap
geweest", maar in werkelijkheid heb
ben die paar uitzendingen voor nieuw
publiek gezorgd. Vijftig procent van
de mensen, die nu in het theater naar
me komen kijken, had tot vorig jaar
nog nooit van Herman van Veen ge
hoord.
In zoverre ben ik er dus geen buil
aan gevallen.
Na die mislukte televisieshows heb
ik me als een bezetene op het theater
gegooid. Je mag rustig weten, ik heb
me de kleren gewerkt, ik wilde zo
vlug mogelijk die laffe smaak uit mijn
bek spoelen. Ik voelde me net een
uitgeknepen spons, die weer in het
water wordt gegooid. Opeens veerde
ik weer op, woep zei ie. Ik kocht pla
ten, ik begon te schrijven. Korte lied
jes, zoef.
Ik zag het weer helemaal zitten.
Op een gegeven moment hoor ik
een liedje van de „Sand Pipers". Een
krankzinnig fijne melodie, dat hoor
je gelijk. Het snijdt dwars door je
hart. Ik denk: „Hap, dat is het". Het
ging over een geweldige vrouw, die
even een stukje met je omloopt en
dan weer uit je leven verdwijnt.
Iedere vent maakt zo'n situatie wel
eens mee.
Je denkt: „Dat is het helemaal, daar
zou ik mee verder willen", maar tus
sen droom en daad staan altijd ber
gen bezwaren.
Op het moment, dat je er aan begint,
weet je ai, dat het einde in zicht is.
Crispijn heeft gelijk een vertaling
gemaakt en binnen twee weken was
die plaat op de markt. Crispijn is een
geweldige vogel, die stuurde me op
een gegeven moment wat teksten,
waar ik niks mee kon doen, maar je
merkte wel, dat hij het helemaal had.
Die tekst van Suzanne heeft hij su
bliem gemaakt. Dat is een compleet
gedicht. De eerste weken heeft die
plaat bijna niks gedaan. Vierhonderd
exemplaren met allebei je handjes.
Toen vroeg Mies Bouwman, of ik wat
wilde doen in die televisieshow van
de Monseigneur Bekkerstichting.
Dat heeft de grote knauw gegeven.
Vanaf dat moment ging het met hon
derden tegelijk.
Dat betekent niet. dat ik de rest
van mijn leven in Amerika wil slij
ten. God bewaar me, dat is het laat
ste, wat ik ambieer.
Ik ben er net geweest, ik wilde wat
sfeer opsnuiven, maar na tien dagen
ben ik gewoon gevlucht. Ik beken het
eerlijk: ik ben me rot geschrokken.
Ik ben compleet overdonderd.
Ik heb me in Amerika wezenloos
gezocht naar een beetje roman
tiek, een handjevol sentiment.
Maar het lijkt, alsof ze het hart
konsekwent uit hun samenleving
hebben gesneden. Het enige men
selijke was een man die op één
been stond te bedelen. Die man
nam tenminste nog de moeite om
naar de hemel te kijken.
Ik dacht: „Herman, dit is geen
klimaat voor jou. Je moet zo gauw
mogelijk pleite".
En dan dat terugkomen, man,
dat is een feest. Dan besef je pas,
dat Nederland een ongelooflijk
lief land is. Ik merkte het al met
een op Schiphol. Ik keek naar de
startbanen en zag, hoe fris die er
bij lag.
Ik voelde me gelijk weer „thuis".
(ADVERTENTIE)
speelgoedweekkwartetspel,
gratis bij f 4.-- aan speelgoed
(Van onze correspondent)
NIJMEGEN In de eerste week
van november wordt te Nijmegen
een internationaal schrijversfestival
gehouden. De verschillende festivi
teiten omvatten tentoonstellingen en
andere manifestaties, die in de rand
gebieden van de literaire kunstvorm
liggen. Daarbij behoren ook nog to
neelstukken, concerten voor jazz en
poëzie, chansons en het optreden
van troubadours en andere gedich
tenzangers.
Honderden schrijvers zullen wor
den uitgenodigd. De helft hiervan
zal uit Nederland komen. Om
spraakverwarring te voorkomen wil
men dat het werk van de buiten
landse schrijvers in het Frans,
Duits of Engels moet zijn gepubli
ceerd en dat zij één van deze talen
zelf goed moeten beheersen. Er zul
len nogal wat exposities zijn.
In het gebouw van de Raad van
Arbeid wordt internationale visuele
poëzie tentoongesteld en in het Be-
siendershuis zal werk van leden van
de gemeenschap beeldende kunste
naars Hagne te zien zym in relatie
met proza en poëzie. In het Waag
gebouw komen oude gekalligrafeerde
gedichten en in het concertgebouw
De Vereniging komt een expositie
van in het buitenland uitgegeven
Nederlandse literatuur en een selec
tie van de best verzorgde boeken
uit de laatste jaren.
De bedoeling is, dat er in samen
werking met de scholen een poëzie
wedstrijd wordt georganiseerd onder
de titel „Goed gebekt". De toneel
groep Theater te Arnhem geeft in
die week in de Nijmeegse schouw
burg de première van Peter
Handtke's stuk „Kaspar". Gezocht
zal op deze manifestatie der 100
dichters vooral worden naar moge
lijkheden het publiek en in het bij
zonder de jeugd door eigen activi
teit te betrekken in het ontstaan van
poëzie en proza door, zoals de or
ganisatoren het noemen, het spel
met woorden.
(ADVERTENTIE)
die
móéten
wet
goed
zijn!
(Van onze showredactie)
SCHEVENINGEN Peter Snoey,
muzikaal leider en pianist-zanger van
de popgroep Popera, heeft de her
kenningsmelodie gemaakt voor het
Scheveningse songfestival „Singing
Europe '69".
Hij won hiermee de door de Stich
ting Conamus (Comité voor Neder
landse Amusementsmuziek) onder
Nederlandse componisten uitgeschre
ven wedstrijd. De jury vond de in
zending van Peter Snoey een in mo
derne stijl geschreven compositie, die
melodisch, harmonisch en ritmisch
interessante mogelijkheden biedt
voor instrumentatie.
18.50 PLUIMPJE
19.00 NIEUWS
19.07 DE FLINTSTONES
19.32 LASSO
20.00 NIEUWS
20.20 WAT NU GROTE MAN
21.20 BRANDPUNT
22.00 DE GLUURDER
22.50 NIEUWS
23.00 TELEAC
18.50 PLUIMPJE
19.00 NIEUWS
19.03 SCALA
19.30 CORONATION STREET
20.00 NIEUWS
20.20 DE SHADOKS EN DE GIBIS
21.10 ZOMAAR EEN
ZOMERAVOND
22.20 NIEUWS
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 LUCECAT
19.30 ZIET U ER WAT IN
19.45 ZOEKLICHT
19.55 WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 DE DEMARKATIELIJN
22.25 NIEUWS
22.30 JOSEPH CONRAD
18.35 NIEUWS
18.40 FRANCIS AU PAYS DES
GRANDS FEUVES
18.55 AFFICHES
19.25 PLUM-PLUM
19.30 HISTOIRES ENTRANGES
20.00 NIEUWS
20.30 BARABBAS
22.00 LA MUSIQUE DE CINEMA
22.45 NIEUWS
20.00 NIEUWS
20.15 DIE LEGENDE VON DER
SPANISCHEN NATION
21.00 REPORTAGE UIT BONN
21.15 DAS JADESPIEGEL
Misdaadfeuilleton
22.05 NIEUWS
22.20 DAS ATTENTAT
23.35 NIEUWS
17.25 WEERBERICHT VOOR
VAKANTIEGANGERS
17.30 NIEUWS
17.35 SPORT-INFORMATIE
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 PAT UND PATACHON
19.10 RENN, BUDY RENN!
19.45 HEUTE
20.15 AKTENZEICHEN XY...
UNGELöST
22.00 DAGBOEK UIT DE
R.-K. KERK
22.15 NIEUWS
22.30 AKTENZEICHEN XY...
22.35 FILMFORUM
Vrijdag 20 juni
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevar. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinb.; 12.30 Nws. 12.41 Act.; 13.00
Raden maar..) 14.05 Schoolradio
14.30 Stereo: Musiësta: licht gevar.
muz.progr. (opn.). TROS: 15.00
Lachte gr.muz. 16.00 Nws. 16.02
Iene Miene Muze: nws. over under
ground en westcoast music 16.30
Sterrebeeld: Barbara Streisand,
muz. klankb. 17.00 Sportkompas
17.45 Act. NCRV: 18.00 Kapel van
de Kon. Luchtmacht 18.30 Nws. 18.41
Act. 19.00 Wereldpanorama 19.10
Country aind western rubriek 19.40
Wijd als de wereld: wek. intern,
oriëntatie in kerk, zending en oecu
mene 19.50 Zomaar Zomers: licht
pl.progr. 21.05 Het eiland van de
verraderlijke slaap, hoorsp. (herh.
van 25 - 10 - 1968). TROS: 22.00
Sentimental journey: muz. herinne
ringen aan vroeger jaren 22.30 Nws.
22.40 Meded. 22.45 Voetsporen in de
sneeuw, hoorspel (slot) 23.15 Licht
gevar. pl.progr. 23.45 Act. 23.55 -
24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NOS: 12.00 Blik op de wereld: in
formatief progr. 12.30 Overh.voor-
lichting: Uitz. voor de landb. 12.40
Stereo: Lichte gr.muz. 12.50 Recht
en slecht, praatje 13.00 Nws. VA
RA: 13.11 Act. 13.20 Stereo: Klass.
kamermuz. (gr.). NOS: 14.10 Ste
reo: Lichte gr.muz. 14.30 Stereo:
Mod. kamermuz. 15.10 Stereo: Licht
voc. ens. (gr.) 15.20 De rol van de
levensbeschouwing in het rouwpro
ces, lez. 15.50 Spelen met taal.
VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis: pro
gr. voor thuiszittenden 16.45 Stereo:
Ned. Blazers ens. en soliste: mod.
en kl. muz. 17.40 Informatie: ach
tergronden en comm. 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Opspraak, lezing
18.20 Uitz. van de PvdA 18.30 Hee:
een progr. voor on volwassenen 19.10
Jazz-rondo 19.30 Nws. 19.35 Criteri
um: kunst nader beschouwd 20.00
Tot beter begrip: Fanfare-orkest
speelt mod. muz. 20.45 Radee-uni-
versiteit (II), gesprekkea VARA:
21.00 Stereo: Radiokamerorkest en
solist: kl. en mod. muz. 22.10 Pia-
norec.: kl. muz. (stereo) 22.30 Nws.
22.40 Act. 22.55 Stereo: Prettig
weekend: licht gevar. pl.progr.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30
13.00 Nws. 13.03 Top-30 (vervolg).
TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx (of
Los). AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Mu
ziek Boetiek: licht muz.programma
(16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Radio-
journ. 17.05 - 18.00 Indekraamte-
pas: verz.pl.progr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek.
(12.40-12.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor de schippers). 12.55
Buitenl. persoverz. 13.00 Nieuws,
weerber., dagklapper en beursber.
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Concertante muz. 15.00 Nws. 15.03
Symf. muz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
ber. 16.09 Pianomuz. 16.30 Vlaamse
volksmuz. 16.50 Volksdansen 17.00
Nws., weerber. en med.d Aansluitend
Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz.
voor de soldaten 18.28 Paardesport-
uitslagen 18.30 Lichte muz. 18.35
Tips voor het verkeer 18.40 Lichte
muz. 18.45 Sportkron. 18.52 Taai-
wenken 18.55 Lichte muz. 19.00
Nws., weerber. en act. 19.40 Oude
muz. 20.15 Symf. muz. 21.30 Gevar.
muz. 22.00 Nws., ber. en De Zeven
Kunsten 22.15 Cab.progr. 23.00 Nws.
23.10-23.40 Gevar. progr.
Zaterdag 21 juni
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte gr.muz. met nws. en act. 8.00
Nws. 8.11 Gew. muz. 8.30 Nieuws
8.32 Vak.tips 8.45 Stereo: Kl. kam.-
muz. (gr.) 9.00 Theol. etherleergang
9.35 Waterst. 9.40 Voor de huis
vrouw (9.40 - 9.50 Gymn. voor de
huisvrouw) 10.15 Stereo: Mod. ork.-
werken (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Be
zwaren tegen het toneel vroeger en
nu, lez. 11.15 Solarium: hoogtezon-
progr. voor iedereen 11.55 Meded.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym-
n. 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Voor de
jeugd. VPRO: 7.54 Deze dag. VA
RA: 8.00 Nws. en Van de voorpagi
na 8.15 Z.O. 135, gevar. progr. 10.30
Werkgeven en -nemen: progr. over
arbeid en arbeidsverhoudingen 10.50
Voor nu en later, lez. 11.00 Nws.
11.02 Stereo: Een nieuw geluid:
kennismaking met jonge artiesten
11.40 Afrikaanse kroniek.
HILVERSUM III 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: ge
var. progr. (10.00 en 11.00 Nws.).
(ADVERTENTIE)
Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen M/MIDll JIV
bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: rgvUatlLnA
'N deze amusante en interessante
decade waarin de gewone man steeds
®eer leert over dingen waarvan hij
steeds minder begrijpt, is de sociolo-
Ste vaak de hulp in de nood. Zij
vwrijkt onze spreektaal met mooie
"oorden die wij kunnen gebruiken
toestanden aan te duiden die te
Becompliceerd zijn om uit te leggen,
frustratie we barsten er allemaal
bijkans van is zo'n woord.
Eon ander dat je steeds meer hoort
o® zelfs al in je krant tegen komt is
"et „rolconflict".
Rolconflicten zijn de plaag van de
l'jversten onder ons; degenen die
aa® één stoel niet genoeg hebben en
ar dus meerdere bezetten. Nu kan
°.e' 20 zijn dat de belangen die je,
«ttend op stoel A, dient te beharti-
jten frontaal in botsing komen met de
Jo«ngen die je nastreeft in de uren
"elke je op stoel B doorbrengt. Dat
Hemma heet rolconflict.
VERMAKELIJK is het om te zien
hoe sommigen dit conflict trachten te
ontlopen, of liever: te elimineren.
Zoals bijvoorbeeld drs. Ed van
Thijn, het vriendelijke, sociaal be
wogen tweede kamerlid van de PvdA
en voor diezelfde partij lid van de
gemeenteraad van Amsterdam.
Op stoel A dient de heer Van Thijn
de belangen van het land, op stoel B
die van zijn stad.
Nu wil het geval dat Amsterdam
gebukt gaat onder het lawaai, dat
Schiphol maakt en daarom heeft Van
Thijn (als tweede kamerlid wel te
verstaan) de minister van Verkeer
en Waterstaat gevraagd spoed te be
trachten met de plannen van de
KLM om haar lesvluchten over te
brengen naar Woensdrecht. Dat dit
slechts een verplaatsing van het la
waai is (de DC-8en en DC-9's van
de KLM maken overigens heel wat
meer herrie dan de vroeger op
Woensdrecht gestationeerde straal-
trainers van de luchtmacht) is niet
zo belangrijk. Het gaat er om dat
Van Thijns Amsterdam van het la-
waal af is.
Het is interessant de vraag te stel
len in welke hoedanigheid Van Thijn
in wérkelijkheid hier naar voren
treedt. Als Amsterdammer of als so
cialistisch parlementslid dat de be
langen van het verdrukte deel der
natie van de héle natie dient
te behartigen.
Van Thijn, die zelf al wel alles van
rolconflicten moet afweten, heeft
echter deze vraag zien aankomen en
er zich tegen gewapend.
Want in zijn vragen wijst de heer
Van Thijn er volgens het ANP niet
alleen op „dat een realisering van
deze plannen de geluidshinder in en
om Schiphol aanzienlijk zal vermin
deren" maar óók dat „daardoor de
werkgelegenheid in en om Bergen op
Zoom wordt bevorderd". Dat klinkt
heel aardig maar ons lijkt het een
lachertje.
Blokken wegtrekken hoeft niet
meer in de moderne luchtvaart, voor
instructeur lijken ons de meeste
werkzoekenden niet geschikt en ver
der valt er hoogstens een kop koffie
te zetten voor pauzerende instruc
teurs en leerlingen, hoewel we ook
dat nog betwijfelen omdat de vlieg
tuigen wel van Schiphol uit zullen
opereren en Woensdrecht slechts zul
len gebruiken om hun bulderende
„doorstarts" te maken.
Bergen op Zoom mag in elk geval
de heer Van Thijn dankbaar zijn
voor diens welwillende aandacht.
Want kwaad bedoeld kan het niet
zijn.
DE Telegraaf, de krant die het volk
zo graag geeft wat het vraagt, is de
ze week toch aardig van dit principe
afgeweken. Oorzaak was een adver
tentie van de beginnende uitgeverij
De Forel uit Nieuwendijk, u weet wel
de uitgeverij die Nederland de ko
mende tijd de gelegenheid wil geven
zich uit te spreken over belangwek
kende dingen, en mensen, zoals Luns,
Gert en Hermien, De Telegraaf. Deze
uitspraken worden dan in boekvorm
uitgegeven. Het eerste boekje. „Het
volk over Luns" zal binnenkort van
de persen rollen. Nu start de verza-
melactie voor „Het volk over De Te
legraaf."
Om „het volk" hiervan op de hoog
te te stellen plaatst de Forel adver
tenties. De laatste advertentie werd
door de Telegraaf geweigerd. Jacque
line M. den Haselaar: „De opzet is
juist om het hele volk aan het woord
te laten. Door deze maatregel ont
neemt De Telegraaf zijn half miljoen
lezers de mogelijkheid te reageren".
Zelfspot is dus blijkbaar uit den
boze bij dit landelijk ochtendblad.
Dat doet ons denken aan een boekje,
dat we enige tijd geleden gelezen
hebben, waarin de ambtsperiodes van
de Amerikaanse presidenten werden
vergeleken. Hierin werd opgemerkt,
dat de mannen, die de meeste zelfspot
konden opbrengen de beste presiden
ten waren.
Van Nederlandse kranten bestaat
een dergelijke vergelijking niet naar
ons weten.
„HET ogenblik is dringend dat wij
ons in Noord- en Zuid-Nederland be
zinnen op het bindende, dat wij opra
pen er vasthouden: onze kracht wel
ke is uit het Dietse wezen."
„Thans echter Hollanders naast
Vlamingen, Drenten naast Braban
ders, Limburgers naast Zeeuwen
„al volk van Dietsen bloede, volk van
Dietse geest", één in de erkenning
van en de liefde tót het ganse, ieder
zich zelf, volgens eigen geaardheid,
eigen trant kunde en zede, maar al
len vereend in de schittering, de vol
heid en de orde van het Dietse we
zen".
„God legt elk Volk het eigen we
zen aan 't hart als een levende gou
den bloem, en Zijn gebod is: dat het
geen blad ervan kreuken laat; dat
noch de kroon, noch de stengel, noch
enig deel, hoe gering ook, door de
schuld des Volks zou verslensen, ver.
dorren, vergaan. Vaak moet een Volk
de bloem van zijn eigenheid in stand
Er liepen dit jaar weer veel ver
sierde vrouwen bij de Ascot-ren-
nen.
houden met tranen en bloed. Het
moet er mee door vuur en onweer,
want de eeuwigheid lijdt geweld en
enkel door de trouw aan zich zelf, de
altijd „dadige", nooit versagende
trouw, wint een Volk ook zijn eeu
wigheid".
Aldus Wies Moens in Dietsland-
Europa, maandblad van het Verbond
van Nederlandse Werkgemeenschap
pen Were Di, geheel gewijd aan de
herdenking van de Gulden Sporen
slag op vrijdag 27 juni te 20.00 uur in
zaal Cortina, Kerkstraat 66 te Ant
werpen.
De jonge Gentse dichter Roni Ran
ke zal dan voorlezen uit eigen werk,
„woorden ons zo uit het hart gegre
pen". Roni:
Jk wil tot een gevaarlijk volk
behoren
en niet tot een formatie vis:
de held slaat men als graan uit koren,
de lafaard lijmerig uit lis".
O (Diets) Land van Hoop en Glo
rie, O Dietsland, Dietsland boven al
les
Redactie: José Toirkens
Bijdragen: Kees Bastianen
Wim Koek