Kijk naar Herman van Veen: "Suzanne is als een godsgeschenk uit de hemel komen vallen" VERSTOPPING? tussen haakjes j Ik moet het theater ruiken voor ik los kan branden Rolconflict I Rolconflict II Zelfspot Diets tranen groot lef hart haal gratis de speelgoedweek vakantiespelletjes kinderkrant bij de speelgoed winkel Internationaal schrijversfestival in Nijmegen PHILIPS batterijen Tune „Singing Europe" van Peter Snoey NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Luister naar (Van onze showredactie) DEN HAAG De oogst op deze handwarme juni-avond valt alles mee: driehonderd en vier betalen de bezoekers en vijf introducees, die dus bij voorbaat al voldoende redenen hadden om ongeremd te genieten. Weliswaar is de tempe ratuur in het Paviljoen-theater voor de pauze reeds opgelopen tot waarden, die alleen geaccepteerd worden door vaste sauna-bezoe kers, maar de gevolgen daarvan blijven toch beperkt tot een gros klamme handen en langzaam uit dijende vochtplekken op de bloe metjesjaponnen. Wat Herman van Veen betreft: hij is gewend om zich in het zweet te werken en werpt zijn one-man-show dan ook met de tomeloze drift van een standwerker over het voetlicht. Om kwart over acht is hij met de veerkrachtige tred van een gerouti neerde rattenvanger het toneel opge komen en daarna heeft hij schijnbaar moeiteloos zijn avondvullende snoer van liedjes en conferences geregen. Hij heeft viool gespeeld en het ivoor van de zwarte vleugel vakkundig ge beukt, hij heeft gezonden over de ouwe, bruine cafés met hun lage zol dering en over even oude echtparen, die na een leven vol kleine peste rijen tot de troostende ontdekking ko men, dat ze ergens toch van elkaar hebben gehouden. En natuurlijk heeft hij ook gezon gen over Suzanne, goeie Suzanne, die niet alleen al zijn gedachten in haar hand houdt, maar ook nog de blozen de appel voor een geweldige nadorst. Met de vitale zelfverzekerdheid van ie geëmancipeerde vrouw heeft ze hem geïntroduceerd in het exclusieve reservaat van de top tien, waar hij nu alweer negen weken als een ver dwaalde eend tussen de swingende popgroepen zijn schijfjes telt. Ruim 30.000 exemplaren van Su zanne zijn tot nog toe door de fans afgenomen en nog steeds wast de stroom. Het langste applaus is dan ook op deze avond weer voor haar gereserveerd. „Suzanne", zegt hij na afloop in de kleedkamer, „is voor mij als een godsgeschenk uit de hemel komen vallen, Ik had net een paar flinke opdonders gehad door mijn twee tele visieshows, die compleet de mist in zeilden. Ik weet, wat je zeggen wilt. Natuurlijk was het mijn eigen schuld, ik had moeten zeggen: „Dat kan niet, dit mag niet worden uitgezonden", ik had trouwens een heel ander pro gramma in mijn kop, maar tijdens de besprekingen viel driekwart van de nummers onder tafel. Het ene kon niet vanwege de poen, het andere was technische niet te re aliseren. Ik heb het allemaal over mijn kant laten gaan, ik moest waar schijnlijk. zo nodig met mijn kop op de buis. Nou moet ik er bij vertellen, dat ik vanaf het begin bewust risico's heb willen lopen. Ik heb gewoon in het openbaar uitgezocht, wat myn zwakke en sterke kanten zijn. Een ander sluit zich twee jaar in een zol derkamertje op en komt voor de draad met een uitgebalanceerde act, maar dat kan ik niet. Ik moet mensen om me heen heb ben, ik moet het theater ruiken, voor dat ik los kan branden. Daarmee loop ie het levensgrote gevaar, dat je voortdurend voor joker staat. Herman van Veen: „Als het effe kan wil ik een ongrijpbare jongen blijven Ik zing Suzanne ook in het theater en elke keer opnieuw is het voor mij een enorme opgave. Ik geloof, dat ik gewoon een slechte vakman ben. Ik kruip te veel in mijn onderwerpen. Als ik dat prachtige liedje van Brell zing, over die ouwe man en die ouwe vrouw, die aarzelend bekennen, dat ze elkaar nog zo nodig hebben, man, dan ben ik een knar van tachtig. Een uiterst vermoedende zaak, neem dat maar van mij aan. Vind je het overigens geen gewel dige zaak, dat een uitgesproken fijn liedje als Suzanne negen weken ach ter elkaar op de top tien kan staan? Dat is voor mij een openbaring. Ik merk het ook in de zaal: de mensen, die me maar half kennen verwachten een uitgelaten jongen, die de nar uit hangt. En dan ineens zing je met een geknepen lichtje „Is dit een grap of om te huilen". Van dat soort contrasten houd ik. Je moet je publiek voortdurend in het ongewisse laten over je identiteit. Je smijt ze van links naar rechts, je springt van de hak op de tak. Als ze dat nou maar van me pikken, dan voel ik me happy. Ik wil als het effe kan een ongrijpbare figuur blijven. Je merkt het ook weer, als je mijn tweede langspeelplaat draait. Daar zitten gave stampers op, maar ook liedjes, die Suzanne royaal overtref fen. We hebben er meer dan een half jaar aan gewerkt en toen ie klaar was, heb ik de band mee naar huis genomen om hem op mijn dooie ge mak bij te schaven. We hadden de keuze uit 50 chansons en uiteindelijk zijn er 12 overgebleven. Die plaat beschouw ik als de lo gische afsluiting van mijn eerste pe riode. Ik heb nu twee jaar geëex- perimenteerd, ik ben met schade en schande wijs geworden. Ik weet nu bijvoorbeeld dat ik voorlopig van de televisie af moet blijven. Misschien één uitzending van mijn show, dat kan nog net. Daarnaast werk ik heel rustig door aan een carrière^ in het buitenland. Het klinkt misschien wat voorbarig, maar ik zie het toch wel helemaal voor me. Misschien ga ik straks in Ame rika compleet de mist in, maar ik ga er naar tce. Is het niet vandaag, dan is het morgen. Ik moet gewoon één keer op een Amerikaanse plank hebben gestaan. Die televisie is daar een gaaf voor beeld van. Ik dacht werkeiijk: „Dat varkentje wassen we wel even", maar de praktijk pakte het iets anders uit. Hetzelfde is gebeurd met die film, waar ik opeens de hoofdrol in speelde. Óp een gegeven moment denk je, dat je alles kan. Je springt met groot lef voor de camera, je maakt opnamen in Venetië en in Engeland en als je dan achteraf de resultaten ziet, dan schrik je je rot. Man, ik ben er gewoon ingeston ken. Wist ik veel van film. Technisch zit ie perfect in elkaar, maar het verhaal lijkt op niks. Kop noch staart, weet je wel. De enige hoop, die ik nu nog heb is, dat hij niet eens de Ne derlandse bioscopen haalt. Het zou me echt tegenvallen van de inkopers, als ze dat prul pikken. Ik moet er niet aan denken,wat er gebeurt, als hij wel in roulatie wordt gebracht. Nou komt het vreemde. Je denkt zelf: „Die televisie is een doodklap geweest", maar in werkelijkheid heb ben die paar uitzendingen voor nieuw publiek gezorgd. Vijftig procent van de mensen, die nu in het theater naar me komen kijken, had tot vorig jaar nog nooit van Herman van Veen ge hoord. In zoverre ben ik er dus geen buil aan gevallen. Na die mislukte televisieshows heb ik me als een bezetene op het theater gegooid. Je mag rustig weten, ik heb me de kleren gewerkt, ik wilde zo vlug mogelijk die laffe smaak uit mijn bek spoelen. Ik voelde me net een uitgeknepen spons, die weer in het water wordt gegooid. Opeens veerde ik weer op, woep zei ie. Ik kocht pla ten, ik begon te schrijven. Korte lied jes, zoef. Ik zag het weer helemaal zitten. Op een gegeven moment hoor ik een liedje van de „Sand Pipers". Een krankzinnig fijne melodie, dat hoor je gelijk. Het snijdt dwars door je hart. Ik denk: „Hap, dat is het". Het ging over een geweldige vrouw, die even een stukje met je omloopt en dan weer uit je leven verdwijnt. Iedere vent maakt zo'n situatie wel eens mee. Je denkt: „Dat is het helemaal, daar zou ik mee verder willen", maar tus sen droom en daad staan altijd ber gen bezwaren. Op het moment, dat je er aan begint, weet je ai, dat het einde in zicht is. Crispijn heeft gelijk een vertaling gemaakt en binnen twee weken was die plaat op de markt. Crispijn is een geweldige vogel, die stuurde me op een gegeven moment wat teksten, waar ik niks mee kon doen, maar je merkte wel, dat hij het helemaal had. Die tekst van Suzanne heeft hij su bliem gemaakt. Dat is een compleet gedicht. De eerste weken heeft die plaat bijna niks gedaan. Vierhonderd exemplaren met allebei je handjes. Toen vroeg Mies Bouwman, of ik wat wilde doen in die televisieshow van de Monseigneur Bekkerstichting. Dat heeft de grote knauw gegeven. Vanaf dat moment ging het met hon derden tegelijk. Dat betekent niet. dat ik de rest van mijn leven in Amerika wil slij ten. God bewaar me, dat is het laat ste, wat ik ambieer. Ik ben er net geweest, ik wilde wat sfeer opsnuiven, maar na tien dagen ben ik gewoon gevlucht. Ik beken het eerlijk: ik ben me rot geschrokken. Ik ben compleet overdonderd. Ik heb me in Amerika wezenloos gezocht naar een beetje roman tiek, een handjevol sentiment. Maar het lijkt, alsof ze het hart konsekwent uit hun samenleving hebben gesneden. Het enige men selijke was een man die op één been stond te bedelen. Die man nam tenminste nog de moeite om naar de hemel te kijken. Ik dacht: „Herman, dit is geen klimaat voor jou. Je moet zo gauw mogelijk pleite". En dan dat terugkomen, man, dat is een feest. Dan besef je pas, dat Nederland een ongelooflijk lief land is. Ik merkte het al met een op Schiphol. Ik keek naar de startbanen en zag, hoe fris die er bij lag. Ik voelde me gelijk weer „thuis". (ADVERTENTIE) speelgoedweekkwartetspel, gratis bij f 4.-- aan speelgoed (Van onze correspondent) NIJMEGEN In de eerste week van november wordt te Nijmegen een internationaal schrijversfestival gehouden. De verschillende festivi teiten omvatten tentoonstellingen en andere manifestaties, die in de rand gebieden van de literaire kunstvorm liggen. Daarbij behoren ook nog to neelstukken, concerten voor jazz en poëzie, chansons en het optreden van troubadours en andere gedich tenzangers. Honderden schrijvers zullen wor den uitgenodigd. De helft hiervan zal uit Nederland komen. Om spraakverwarring te voorkomen wil men dat het werk van de buiten landse schrijvers in het Frans, Duits of Engels moet zijn gepubli ceerd en dat zij één van deze talen zelf goed moeten beheersen. Er zul len nogal wat exposities zijn. In het gebouw van de Raad van Arbeid wordt internationale visuele poëzie tentoongesteld en in het Be- siendershuis zal werk van leden van de gemeenschap beeldende kunste naars Hagne te zien zym in relatie met proza en poëzie. In het Waag gebouw komen oude gekalligrafeerde gedichten en in het concertgebouw De Vereniging komt een expositie van in het buitenland uitgegeven Nederlandse literatuur en een selec tie van de best verzorgde boeken uit de laatste jaren. De bedoeling is, dat er in samen werking met de scholen een poëzie wedstrijd wordt georganiseerd onder de titel „Goed gebekt". De toneel groep Theater te Arnhem geeft in die week in de Nijmeegse schouw burg de première van Peter Handtke's stuk „Kaspar". Gezocht zal op deze manifestatie der 100 dichters vooral worden naar moge lijkheden het publiek en in het bij zonder de jeugd door eigen activi teit te betrekken in het ontstaan van poëzie en proza door, zoals de or ganisatoren het noemen, het spel met woorden. (ADVERTENTIE) die móéten wet goed zijn! (Van onze showredactie) SCHEVENINGEN Peter Snoey, muzikaal leider en pianist-zanger van de popgroep Popera, heeft de her kenningsmelodie gemaakt voor het Scheveningse songfestival „Singing Europe '69". Hij won hiermee de door de Stich ting Conamus (Comité voor Neder landse Amusementsmuziek) onder Nederlandse componisten uitgeschre ven wedstrijd. De jury vond de in zending van Peter Snoey een in mo derne stijl geschreven compositie, die melodisch, harmonisch en ritmisch interessante mogelijkheden biedt voor instrumentatie. 18.50 PLUIMPJE 19.00 NIEUWS 19.07 DE FLINTSTONES 19.32 LASSO 20.00 NIEUWS 20.20 WAT NU GROTE MAN 21.20 BRANDPUNT 22.00 DE GLUURDER 22.50 NIEUWS 23.00 TELEAC 18.50 PLUIMPJE 19.00 NIEUWS 19.03 SCALA 19.30 CORONATION STREET 20.00 NIEUWS 20.20 DE SHADOKS EN DE GIBIS 21.10 ZOMAAR EEN ZOMERAVOND 22.20 NIEUWS 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 LUCECAT 19.30 ZIET U ER WAT IN 19.45 ZOEKLICHT 19.55 WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 DE DEMARKATIELIJN 22.25 NIEUWS 22.30 JOSEPH CONRAD 18.35 NIEUWS 18.40 FRANCIS AU PAYS DES GRANDS FEUVES 18.55 AFFICHES 19.25 PLUM-PLUM 19.30 HISTOIRES ENTRANGES 20.00 NIEUWS 20.30 BARABBAS 22.00 LA MUSIQUE DE CINEMA 22.45 NIEUWS 20.00 NIEUWS 20.15 DIE LEGENDE VON DER SPANISCHEN NATION 21.00 REPORTAGE UIT BONN 21.15 DAS JADESPIEGEL Misdaadfeuilleton 22.05 NIEUWS 22.20 DAS ATTENTAT 23.35 NIEUWS 17.25 WEERBERICHT VOOR VAKANTIEGANGERS 17.30 NIEUWS 17.35 SPORT-INFORMATIE 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 PAT UND PATACHON 19.10 RENN, BUDY RENN! 19.45 HEUTE 20.15 AKTENZEICHEN XY... UNGELöST 22.00 DAGBOEK UIT DE R.-K. KERK 22.15 NIEUWS 22.30 AKTENZEICHEN XY... 22.35 FILMFORUM Vrijdag 20 juni HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws. 12.41 Act.; 13.00 Raden maar..) 14.05 Schoolradio 14.30 Stereo: Musiësta: licht gevar. muz.progr. (opn.). TROS: 15.00 Lachte gr.muz. 16.00 Nws. 16.02 Iene Miene Muze: nws. over under ground en westcoast music 16.30 Sterrebeeld: Barbara Streisand, muz. klankb. 17.00 Sportkompas 17.45 Act. NCRV: 18.00 Kapel van de Kon. Luchtmacht 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Wereldpanorama 19.10 Country aind western rubriek 19.40 Wijd als de wereld: wek. intern, oriëntatie in kerk, zending en oecu mene 19.50 Zomaar Zomers: licht pl.progr. 21.05 Het eiland van de verraderlijke slaap, hoorsp. (herh. van 25 - 10 - 1968). TROS: 22.00 Sentimental journey: muz. herinne ringen aan vroeger jaren 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Voetsporen in de sneeuw, hoorspel (slot) 23.15 Licht gevar. pl.progr. 23.45 Act. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M NOS: 12.00 Blik op de wereld: in formatief progr. 12.30 Overh.voor- lichting: Uitz. voor de landb. 12.40 Stereo: Lichte gr.muz. 12.50 Recht en slecht, praatje 13.00 Nws. VA RA: 13.11 Act. 13.20 Stereo: Klass. kamermuz. (gr.). NOS: 14.10 Ste reo: Lichte gr.muz. 14.30 Stereo: Mod. kamermuz. 15.10 Stereo: Licht voc. ens. (gr.) 15.20 De rol van de levensbeschouwing in het rouwpro ces, lez. 15.50 Spelen met taal. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis: pro gr. voor thuiszittenden 16.45 Stereo: Ned. Blazers ens. en soliste: mod. en kl. muz. 17.40 Informatie: ach tergronden en comm. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Opspraak, lezing 18.20 Uitz. van de PvdA 18.30 Hee: een progr. voor on volwassenen 19.10 Jazz-rondo 19.30 Nws. 19.35 Criteri um: kunst nader beschouwd 20.00 Tot beter begrip: Fanfare-orkest speelt mod. muz. 20.45 Radee-uni- versiteit (II), gesprekkea VARA: 21.00 Stereo: Radiokamerorkest en solist: kl. en mod. muz. 22.10 Pia- norec.: kl. muz. (stereo) 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gevar. pl.progr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM IH 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30 13.00 Nws. 13.03 Top-30 (vervolg). TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Mu ziek Boetiek: licht muz.programma (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Radio- journ. 17.05 - 18.00 Indekraamte- pas: verz.pl.progr. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. (12.40-12.48 Weerber., meded. en SOS-ber. voor de schippers). 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nieuws, weerber., dagklapper en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Concertante muz. 15.00 Nws. 15.03 Symf. muz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs ber. 16.09 Pianomuz. 16.30 Vlaamse volksmuz. 16.50 Volksdansen 17.00 Nws., weerber. en med.d Aansluitend Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. voor de soldaten 18.28 Paardesport- uitslagen 18.30 Lichte muz. 18.35 Tips voor het verkeer 18.40 Lichte muz. 18.45 Sportkron. 18.52 Taai- wenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Oude muz. 20.15 Symf. muz. 21.30 Gevar. muz. 22.00 Nws., ber. en De Zeven Kunsten 22.15 Cab.progr. 23.00 Nws. 23.10-23.40 Gevar. progr. Zaterdag 21 juni HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte gr.muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Gew. muz. 8.30 Nieuws 8.32 Vak.tips 8.45 Stereo: Kl. kam.- muz. (gr.) 9.00 Theol. etherleergang 9.35 Waterst. 9.40 Voor de huis vrouw (9.40 - 9.50 Gymn. voor de huisvrouw) 10.15 Stereo: Mod. ork.- werken (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Be zwaren tegen het toneel vroeger en nu, lez. 11.15 Solarium: hoogtezon- progr. voor iedereen 11.55 Meded. HILVERSUM II 298 M VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym- n. 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Voor de jeugd. VPRO: 7.54 Deze dag. VA RA: 8.00 Nws. en Van de voorpagi na 8.15 Z.O. 135, gevar. progr. 10.30 Werkgeven en -nemen: progr. over arbeid en arbeidsverhoudingen 10.50 Voor nu en later, lez. 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Een nieuw geluid: kennismaking met jonge artiesten 11.40 Afrikaanse kroniek. HILVERSUM III 240 M EN FM KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: ge var. progr. (10.00 en 11.00 Nws.). (ADVERTENTIE) Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen M/MIDll JIV bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: rgvUatlLnA 'N deze amusante en interessante decade waarin de gewone man steeds ®eer leert over dingen waarvan hij steeds minder begrijpt, is de sociolo- Ste vaak de hulp in de nood. Zij vwrijkt onze spreektaal met mooie "oorden die wij kunnen gebruiken toestanden aan te duiden die te Becompliceerd zijn om uit te leggen, frustratie we barsten er allemaal bijkans van is zo'n woord. Eon ander dat je steeds meer hoort o® zelfs al in je krant tegen komt is "et „rolconflict". Rolconflicten zijn de plaag van de l'jversten onder ons; degenen die aa® één stoel niet genoeg hebben en ar dus meerdere bezetten. Nu kan °.e' 20 zijn dat de belangen die je, «ttend op stoel A, dient te beharti- jten frontaal in botsing komen met de Jo«ngen die je nastreeft in de uren "elke je op stoel B doorbrengt. Dat Hemma heet rolconflict. VERMAKELIJK is het om te zien hoe sommigen dit conflict trachten te ontlopen, of liever: te elimineren. Zoals bijvoorbeeld drs. Ed van Thijn, het vriendelijke, sociaal be wogen tweede kamerlid van de PvdA en voor diezelfde partij lid van de gemeenteraad van Amsterdam. Op stoel A dient de heer Van Thijn de belangen van het land, op stoel B die van zijn stad. Nu wil het geval dat Amsterdam gebukt gaat onder het lawaai, dat Schiphol maakt en daarom heeft Van Thijn (als tweede kamerlid wel te verstaan) de minister van Verkeer en Waterstaat gevraagd spoed te be trachten met de plannen van de KLM om haar lesvluchten over te brengen naar Woensdrecht. Dat dit slechts een verplaatsing van het la waai is (de DC-8en en DC-9's van de KLM maken overigens heel wat meer herrie dan de vroeger op Woensdrecht gestationeerde straal- trainers van de luchtmacht) is niet zo belangrijk. Het gaat er om dat Van Thijns Amsterdam van het la- waal af is. Het is interessant de vraag te stel len in welke hoedanigheid Van Thijn in wérkelijkheid hier naar voren treedt. Als Amsterdammer of als so cialistisch parlementslid dat de be langen van het verdrukte deel der natie van de héle natie dient te behartigen. Van Thijn, die zelf al wel alles van rolconflicten moet afweten, heeft echter deze vraag zien aankomen en er zich tegen gewapend. Want in zijn vragen wijst de heer Van Thijn er volgens het ANP niet alleen op „dat een realisering van deze plannen de geluidshinder in en om Schiphol aanzienlijk zal vermin deren" maar óók dat „daardoor de werkgelegenheid in en om Bergen op Zoom wordt bevorderd". Dat klinkt heel aardig maar ons lijkt het een lachertje. Blokken wegtrekken hoeft niet meer in de moderne luchtvaart, voor instructeur lijken ons de meeste werkzoekenden niet geschikt en ver der valt er hoogstens een kop koffie te zetten voor pauzerende instruc teurs en leerlingen, hoewel we ook dat nog betwijfelen omdat de vlieg tuigen wel van Schiphol uit zullen opereren en Woensdrecht slechts zul len gebruiken om hun bulderende „doorstarts" te maken. Bergen op Zoom mag in elk geval de heer Van Thijn dankbaar zijn voor diens welwillende aandacht. Want kwaad bedoeld kan het niet zijn. DE Telegraaf, de krant die het volk zo graag geeft wat het vraagt, is de ze week toch aardig van dit principe afgeweken. Oorzaak was een adver tentie van de beginnende uitgeverij De Forel uit Nieuwendijk, u weet wel de uitgeverij die Nederland de ko mende tijd de gelegenheid wil geven zich uit te spreken over belangwek kende dingen, en mensen, zoals Luns, Gert en Hermien, De Telegraaf. Deze uitspraken worden dan in boekvorm uitgegeven. Het eerste boekje. „Het volk over Luns" zal binnenkort van de persen rollen. Nu start de verza- melactie voor „Het volk over De Te legraaf." Om „het volk" hiervan op de hoog te te stellen plaatst de Forel adver tenties. De laatste advertentie werd door de Telegraaf geweigerd. Jacque line M. den Haselaar: „De opzet is juist om het hele volk aan het woord te laten. Door deze maatregel ont neemt De Telegraaf zijn half miljoen lezers de mogelijkheid te reageren". Zelfspot is dus blijkbaar uit den boze bij dit landelijk ochtendblad. Dat doet ons denken aan een boekje, dat we enige tijd geleden gelezen hebben, waarin de ambtsperiodes van de Amerikaanse presidenten werden vergeleken. Hierin werd opgemerkt, dat de mannen, die de meeste zelfspot konden opbrengen de beste presiden ten waren. Van Nederlandse kranten bestaat een dergelijke vergelijking niet naar ons weten. „HET ogenblik is dringend dat wij ons in Noord- en Zuid-Nederland be zinnen op het bindende, dat wij opra pen er vasthouden: onze kracht wel ke is uit het Dietse wezen." „Thans echter Hollanders naast Vlamingen, Drenten naast Braban ders, Limburgers naast Zeeuwen „al volk van Dietsen bloede, volk van Dietse geest", één in de erkenning van en de liefde tót het ganse, ieder zich zelf, volgens eigen geaardheid, eigen trant kunde en zede, maar al len vereend in de schittering, de vol heid en de orde van het Dietse we zen". „God legt elk Volk het eigen we zen aan 't hart als een levende gou den bloem, en Zijn gebod is: dat het geen blad ervan kreuken laat; dat noch de kroon, noch de stengel, noch enig deel, hoe gering ook, door de schuld des Volks zou verslensen, ver. dorren, vergaan. Vaak moet een Volk de bloem van zijn eigenheid in stand Er liepen dit jaar weer veel ver sierde vrouwen bij de Ascot-ren- nen. houden met tranen en bloed. Het moet er mee door vuur en onweer, want de eeuwigheid lijdt geweld en enkel door de trouw aan zich zelf, de altijd „dadige", nooit versagende trouw, wint een Volk ook zijn eeu wigheid". Aldus Wies Moens in Dietsland- Europa, maandblad van het Verbond van Nederlandse Werkgemeenschap pen Were Di, geheel gewijd aan de herdenking van de Gulden Sporen slag op vrijdag 27 juni te 20.00 uur in zaal Cortina, Kerkstraat 66 te Ant werpen. De jonge Gentse dichter Roni Ran ke zal dan voorlezen uit eigen werk, „woorden ons zo uit het hart gegre pen". Roni: Jk wil tot een gevaarlijk volk behoren en niet tot een formatie vis: de held slaat men als graan uit koren, de lafaard lijmerig uit lis". O (Diets) Land van Hoop en Glo rie, O Dietsland, Dietsland boven al les Redactie: José Toirkens Bijdragen: Kees Bastianen Wim Koek

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11