GEEN PANIEK IN DE DELTA toch niet weer gebeuren Hoe vaak hoor je niet: Eoyal Club Tonic zal wel veel duurder zijn dan gewone tonic „SENAAT GAF KLAP IN HET GEZICHT" ARZINE HET „KRITIEKE UUR" VAN DE COMMUNISTEN Prof. baron Van Wijnbergen 59 GEWAARSCHUWD DUIDELIJK TIJDIG KLAAR Begrijpelijk. Royal Club Tonic is ook zo goed. En toch is de prijs maar 75 cent voor een grote ties. voorkomt reisziekte Einde Duidelijk Groter Zelfbeheersing Linclsay verliest voorverkiezing Militairen bij oefening gewond DE STEM VAN DONDERDAG 19 JUNI 1969 9 jyph.- :.U U „Het pontje puft kalm over de Eendracht'* THOLENSINT-PHILIPSLAND - Het pontje puft kalm achter zijn kabels aan de honderd meter Een dracht over, die Oud- en Nieuw-Vossemeer van elkaar scheiden. Bij eh althans. Dan klemmen de drassige schorretjes langs de dijken het water dicht tot een smal kanaal. Bij vloed groeit de afstand tussen Oud- en Nieuw-Vossemeer zienderogen. Nu de Volkerakdam ge sloten is stijgt het water ho ger en daalt het lager. De veerman, bruin verbrand („Meer van de wind dan van (lezon", zegt hij) maakt zich daar weinig zorgen over. Hij monkelt wat, kijkt langs ine heen naar het steigertje, waar de Iandingsklep van zijn pontje elke paar minuten vre dig overheen schuurt om eens een auto of een paar fietsers af te zetten en zegt: „Nee, je hoort er weinig over. In het dorp wordt er nauwelijks over ge- Sraat. Ach, in Nieuw-Vossemeer zijn de dijken op Deltahoogte en wij in Oud-Vossemeer hebben ook in '53 geen last gehad". Achter de dijken ligt het vre digste landschap ter wereld. In de camping achter de Deltadijk van Nieuw-Vossemeer heeft niemand de verontrustende berichten ge hoord. Voor de vakantiegangers schijnt de zon. Het zwembad ligt uitnodigend tussen het felle witte zand. De kantinebaas heeft andere berekeningen aan z'n hoofd dan die van rijkswaterstaat. Oud-Vossemeer is een wirwar van straatjes, een prachtige oude kerk, de verrassing van een barok raadhuis De bakkersdochter heeft de berichten gelezen. Ze zegt fi losofisch: „Sommigen praten er over, sommigen niet. Maar onge rust? Nou, ik geroof niet dat men zich hier erg ongerust maakt". Achter de dijken de grote vier kanten van d^ polders, die de zon vangen in duizend schakeringen van groen. Tholem, Sint-Phiüps- land, Schouwen-Duiveland. De ver vaarlijke dijklichamen steken gro tesk af tegen de kalme wateren met hun vriendelijke namen, Krab- benkreek, Kramer, Eendracht, Vol- kerak. Maar op Sint-Philipsiland wetef. ze beter. Daar zeggen de vrouwen: „Het zal ons toch niet weer gebeuren zeker?" En ze vretellen weer 't verhaal. 9 mensen zijn toen verdronken. „Tot hier stond het water", wijst een vrouw mij aan, „twee meter hoog". En een jonge schilder: „In dit huis is een oude man verdronken. Hij was boven op de kachel gaan staan. Gek, hè, maar wat doe je in je paniek? Zijn zus zat boven op de zolder". De mannen op de dijk schudden bedachtzaam het hoofd: „Alle in stanties zijn nu gewaarschuwd. Het is_ heel anders dan toen". Maar één loopt met me mee langs de dijk. Bij een bocht wijst hij in het water: „Vroeger lag het dorp Flipland daar. Bij laag water kun je er gemakkelijk bij komen. Die huisjes moeten erg klein geweest zijn; boven de rode plavuizen was hun bedstee. Er wordt nog wel 'ns wat aardewerk gevonden". Het zijn de resten van een mid deleeuws Flipland- Het dorp van voor '53 is er nog helemaal. Maar toen de herfststorm in '54 begon waren er weer heel wat vrouwen, die spullen uit kamer en keuken naar boven brachten. Voor alle ze kerheid. De Prins Hendrikpolder is de enige verbinding van Sint-Philips,- land met het Brabantse vasteland. In de brief van de Zeeuwse gede puteerden aan de Deltadienst gaat het in de eerste plaats over die polder. „Je moet ®r toch niet aan denken", zegt een wat oudere vrouw. Ze maakt haar zin niet af. Het is voor de omstaanderg wel duidelijk- „Toen wordt er maar weinig over gepraat", zegt de man dis met ons langs de dijk loopt. „Het is menselijk om de gemakkelijkste weg te kiezen. Ze zeggen hier dan. zoiets gebeurt maar eens in een mensenleven. Of: tegenwoordig is men toch eigenlijk op alles goea voorbereid. Maar in hun hart zijn ze wel ongerust. Ik zelf geloof ook nieit, dat het nodig is om bang te zijn. Maar zondagavond reed ik over de Slaakdam, u weet wel, de weg door de Prins Hendrikpoldei naar Steenbergen Ik dacht: we Leven hier toch altijd nog op een eiland. M'n vrouw zei: „Zou je de auto van de winter wel in de ga rage zetten?" Maar dat is natuur lijk onzin. Ze zullen heus wel tijdig genoeg klaar zijn met die dijkver hogingen...." JAN HüSKEN: (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) NIJMEGEN „De reden van mijn besluit tot aftreden moet gezien worden tegen de achtergrond van de senaatsvergadering van maan dagavond, die op zijn zachtst gezegd zeer onwillend was tegenover mij. Er waren daar enige zeer verontrustende elementen. De kritiek van de senaat bevatte tal van onjuistheden en was vaak op geen enkele wijze gefundeerd". Aldus de als rector-magnificus afgetreden prof. Baron S. van Wijnbergen, gistermorgen op een persconferentie in het curatorengebouw van de Nij meegse universiteit. Hij achtte het een ongebruikelijke aangelegenheid, dat hij de kritiek op hem eerst uit de krant had moeten lezen. Ook vond hij het onjuist, dat de senaat zijn kritiek onmiddellijk begon met reso luties, zonder eerst informatie te vragen. „Er was naar mijn mening met deze vergadering niet te praten. Daar waren ook veel mensen, die men anders nooit op senaatsver gaderingen ziet. De vergadering praatte er eerst anderhalf uur over of ze wel openbaar zou zijn, een psychologisch zeer ongunstig ge baar. Dat gebeurde zogenaamd om dat de kritiek persoonlijk zou zijn, maar er kwam geen enkele per soonlijke aangelegenheid aan de orde. De kritiek was niet gefun deerd, maar richtte zich op bij komstigheden. Ik zou onder meer uitsluitend contact hebben gezocht met niet-representatieve groeperin gen onder de studenden." Prof. Van-.- Wijnbergen zaig in de resoluties van de senaat betreffende de universiteitsvergadering van 11 juni louter negatieve kritiek, terwijl daarin volgens hem toch tal van positieve elementen te ontdekken zijn. Immers er worden zeer veel betrokkenen bereikt en voorts zijn deze vergaderingen het beste mid del om de meningsvorming te pei len. „Ik kan het na deze senaats- vergadering moeilijk verkopen, dat de senaat het ernstig meent met de democratisering. Men weet dat ik daar volkomen achter sta. Men wist precies waar men met mij aan toe was. Na enig beraad kon ik uit deze houding van de senaat slechts een bij apotheek en drogist (Van een onzer redacteuren) Miljoenen communisten zullen op dit moment hun „kritieke uur" doormaken. Zoals miljoenen katholieken zich na de encycliek •Humanae Vitae" verbitterd en veelal teleurgesteld afvroegen of «Rome" nog een toekomst had, 1o zullen thans oprechte commu nisten zich na het rode concilie 'u Moskou angstig afvragen of ™t communisme nog een toekomst heeft. Iele vragen zullen de oprechte ™mmunisten op de lippen branden, 'ivoorbeeld: Waaraan kun je het juarxisme in het communisme nog "erkennen? Waar is het marxisme, een alternatief verschafte aan opkomende volkeren aan wier om standigheden het economische stel sel van het westen en de politieke e" maatschappelijke instellingen. die ermee verhonden waren, niet te passen was? De communis- 'u zullen nu zeker wel toegeven, Jat het marxisme niet het ENIG mogelijk alternatieve stelsel was. j'aar dan toch het enige, lat de ynamiek, het begrip en de emotio- e'e aanzuigkracht bezat, dat de estand van die jonge volkeren ver te. De communisten zagen het atxisme, door velen lange tijd u onrechte vereenzelvigd met de jr^'t-ideologie, als een universele acht met een universele zending. Net is een historisch feit: het feu 1Sme vormde de twintigste- ji Ws,e .maatschappij langs lijnen, utwijken van ailes, wat in het jjlen hekend was en zijn kracht, Sploven de communisten, is nog uitgeput. Toch rijst hier 2 'ijk een vraaS voor de °P- te communist: Zal uitgerekend oovjet-Unie, het land, dat toch voor een deel op de stellingen van Marx zijn revolutie baseerde, de kracht en die eerlijke solidariteit van het marxisme uithollen? Mao van China zegt onverbloemd ja. Honderden communisten in andere landen beantwoorden die vraag eveneens zonder aarzeling bevesti gend. Als er tijdens het rode concilie iets duidelijk is geworden, is het wel dit: Aan de mythe van het derde Rome eenheid en solidari teit in de communistische wereld is voorgoed een einde gemaakt. Het wereldcommunisme wordt voortaan beheerst door het sectariërdom (Brezjnev heeft dit onverhuld ge zegd), waarbij Moskou een stem is waarnaar de anderen niet meer zo aandachtig zullen luisteren als voor heen. Voor zover de Russen vorig jaar in Praag het communistische internationalisme nog niet volledig met hun tanks hadden onderge- walst, dan hebben ze de afgelopen dagen in Moskou de wereldrevolutie een definitieve doodsteek gegeven. De zure baas in het Kremlin, Le onid Brezjnev, heeft er dezer dagen de nadruk op gelegd, dat de „dicta tuur van het proletariaat onvermij delijk is gedurende de gehele perio de van overgang van het kapitalis me naar het socialisme". Simpel vertaald betekent dit, dat de Russi sche leider een „parlementaire weg" uitsluit. Hij heeft op de top conferentie met geen enkel woord gerept over de „.verschillende we gen naar het socialisme" zoals Kroeststjev in 1956 een nieuwe fase in het communisme inluidde door veelvuldig over het „nationale com munisme" (bedoeld o.a. China) en „de afzonderlijke wegen naar het socialisme" (bedoeld o.a. Joegosla vië) te praten. De huidige Russische leiders wil len geen eigen wegen. Zij willen, dat de andere communistische par tijen, slaafs dansen naar Moskou's pijpen en dat zij het Russische schabloon van de revolutie kritiek loos volgen. Dat betekent, dat nie mand twijfels mag hebben over die dictatuur van het proletariaat en de socialistische bureaucratie. In plaats vain de vooruitgang (dat is in wezen „revolutie") in andere landen (Polen, Tsjechoslowakije, Hongarije etc.) te dienen, klampen de Russen zich vast aan een situa tie die hen vertrouwd is. Wanneer elders (Praag) iets anders gebeurt, zonder dat overigens communisti sche principes overboord worden gegooid, grijpen zij naar het enige machtsmiddel waarover een conser vatieve, machtige staat kan be schikken: geweld. Rusland koos (het eigen belang mag men in de politiek nooit uit het oog verliezen) niet voor de we reld-revolutie, maar voor macht, in vloed en Russische belangen. Met die keuze werd de breuk tussen een humanistisch marxisme en een dogmatische dictatuur bekrachtigd. De toespraak van Brezjnev op het rode concilie spreekt in dit verband duidelijke taal. De Russische leider vertelde dat de verschillen in de communistische wereld „fundamen tele problemen en de essentie van de communistische beweging be treffen". De uitnemende Rusland kenner Victor Zorza, die in „The Gu ardian" van woensdag 11 juni de toespraak van Brezjnev analiseer- de, schreef: „Brezjnev sprak niet langer meer over de verschillen met China „ter linkerzijde", maar ook over die met andere partijen „ter rechterzijde" en hij trok de con clusie, dat het „waarschijnlijk lange tijd en een strijd zonder compro missen zal vergen om deze te over winnen". Dit, zo zegt Zorza, is in feite een ideologische oorlogsverkla ring aan beide afwijkende richtin gen, een toegeven, dat het niet lan ger mogelijk is de verschillen te verdonkeremanen en een waarschu wing, dat zij onder ogen moeten worden gezien en tot het bittere einde moeten worden uitgevochten. Zorza bestempelt de toespraak van Brezjnev als een „afscheid van zelfbedrog", want Ruslandheeft nu eindelijk eens duidelijk gezegd, dat het niet alleen China niet pruimt (dat wisten we al), maar ook de rechtse afwijkingen niet, waarbij Brezjnev vooral de communistische partij van Italië op het oog had. Brezjnev zei natuurlijk niet, wat Rusland in werkelijkheid vreest. Niet wat er met de communistische partijen in het westen zal gebeuren, maar wel de invloed die hun veran derende politieke oriëntatie (in men selijkheid en vrijheid, zoals de par tijen in Italië en Frankrijk willen, maar ook de partij in Tsjechoslo wakije wilde) zou kunnen hebben op Rusland, de Russische heerschappij in het algemeen. Rusland is bang van onafhankelijkheid. Daarom keerde Brezjnev zich, aldus Zorza, „tot al die communistische partijen die willen terugkeren naar de demo cratische tradities, waaruit hun be weging voortkwam, voordat zij op de totalitaire zijsporen van de Rus sische autocratie werd geleid". Heeft het communisme toekomst? Uit de gebeurtenissen op het rode concilie (erg veel is daarover nog niet bekend) kan men voorzichtig af leiden dat de crisis in de commu nistische beweging heel wat groter is dan de crisis in de westerse par lementaire democratieën, die op dit moment de uitdagingen van de stu dentenonrust, onverschilligheid en onvrede met de bestaande toestand moeten aanvaarden. Men kan stellen, dat ondanks bedenkingen tegen som mige methoden tot nu toe de ver anderingen in de westerse parlemen taire democratieën op democratische wijze tot stand zijn gekomen. Rus land echter heeft door het gebruik van geweld in Praag toegegeven en op het rode concilie nog eens beves tigd dat zijn communisme niet op democratische wijze te veranderen is. Het Kremlin heeft toen (Praag) en nu (Moskou) laten blijken, dat het communisme „voor lange tijd" het soort systeem moet blijven, dat Stalin in zijn tijd consolideerde. Het heeft bovendien laten blijken, dat de communistische structuur in Rus land zo evenwichtig is opgebouwd dat zelfs door het wegvallen van één steen - bijvoorbeeld de censuur op de pers - het gehele bouwsel in el kaar valt. Zo zien de Russen het thans en zij hebben hun visie niet verdoezeld. De keuze tussen ideologie en macht is uitgevallen voor het laatste. Dat is misschien jammer, maar niet onbe grijpelijk. Niet meer „het spook van het communisme waart rond in Euro pa" (zoals de beginwoorden uit het „Kommunistisch Manifest" van 1848 vaststelt), maar wel „een ruige Russische beer, wiens sterke zenu wen nooit trillen" (zoals Macbeth in het gelijknamige toneelstuk zegt). Die beer maalt om ideologie, maar heeft wel kracht en gevaarlijke (nu cleaire) tanden. Nog een historische parallel, mis schien wat gezocht en niet helemaal eerlijk, maar wel leerzaam. Met na me op de Russische geschiedenis is het spreekwoord van toepassing, dat de historie zich telkens weer her haalt. De parallel: Het laatste rijk van de Romanovs was een heksenketel van sociale, staatkundige en culture le spanningen, die een revolutionaire uitbarsting zo goed als onafwend baar maakten. Ook in die tijd was men bang, dat elke verandering een verzwakking van het eenhoofdige ge zag zou betekenen. De weerstand te gen hervorming en meedogenloze vervolging van allen, die ze wilden, maakten toen de toestand nog erger, want op economisch en militair ter rein werd vooruitgang gemaakt. Wat de Tsaren ook deden, zij groeven hun eigen graf, zoals het Ancien Régime gedaan had. Zal deze historie zich herhalen? Wachten de mensen, die een commu nisme met een menselijk gezicht voorstaan (Dubcek, Smrkovsky, Tito en miljoenen anderen) op een soort gelijke ontwikkeling? Of blijven ook zij zich „in dit kritieke uur" verzet ten? A.T. consequentie trekken: Deze lijn kan ik niet volgen. Ik vraag me af hoe men de schade wil herstellen, die door deze onbezonnen vergadering is teweeg gebracht". Weigering Bij ontstentenis van de rector- magnificus neemt normaliter de pro rector deze functie waar (rector van hiet voorgaande jaar). Deze (prof. Mertens) heeft echter gewet» gerd, omdat hij het beleid van de rector volkomen steunt. Ook de vroegere rectores hebben geweigerd of hebben de mogelijkheid niet. Waarschijnlijk zal het felste lid van de oppositie, prof. Duynstee voorzitter z(jn van de se naatsvergadering op donderdag avond. Volgens de aftredende rec tor zijn er nog enkele pogingen ge daan om hem van zijn besluit af te brengen, maar de argumentatie vond hij niet voldoende steekhou dend. „Uit mijn ontslag moet u niet de conclusie trekken, dat de demo cratisering van de universiteit er helemaal niet kan komen; die komt er, dat staat als een paal boven wa ter. Men zal eraan moeten geloven". Prof. Bonting zei het nogmaals te betreuren, dat de rector de resolu ties heeft beschouwd als moties van wantrouwen. Zij waren, volgens hem, in elk geval niet zo bedoeld. Prof. Van Wijnbergen: „Uit de hou ding van de senaat bleek een groot wantrouwen. Er was een zeer emo tionele sfeer en als die blijft is er met de senaat niet te werken. Ik ge loof, dat veel hoogleraren niet op de hoogte zijn met de bewegingen. Zij werken de hele dag in hun labora torium en dan voelen ze zich ineens bedreigd. Ik vind dat de studenten veel zelfbeheersing hebben opge bracht. Ik had mij kunnen voorstel len, dat zo'n abrupte afwijzing van anderhalf jaar hard werken, zo'n klap in het gezicht, de studenten tot meer radicale acties had gebracht", aldus de afgetreden rector-magnifi- NEW YORK (Reuter) Burge meester John Lindsay heeft de voor verkiezing om de republikeinse kan didatuur voor het burgemeesterschap van New York verloren, maar zal als liberaal kandidaat in november toch aan de burgemeestersverkiezing deel nemen. Lindsay legde het af tegen senator John Marchi, met een zeer klein ver schil. Bij de democraten heeft oud burgemeester Robert Wagner het on derspit gedolven tegen gemeente-ac countant Mario Procaccino. De overwinningen van Marchi en Procaccino volgen op conservatieve successen in de recente burgemees tersverkiezingen in Los Angeles en Minneapolis. EDE (ANP) Twee uit Assen af komstige sergeants zijn bij een oe» fening in Ede ernstig gewond ge» raakt doordat een mitrailleurnaboot» ser (losse munitie) te vroeg ontplof» te.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 9