Verkeersregelaar op de
Schelde bij Hansweert
Scheidereus' helpt
Ter neuzen
cuhna
veranderlijk
Groene Kruisafdelingen
in Oost-Zuid-Beveland
willen samengaan
Minister vergoedt aan
waterschappen
kosten kunstwerken
Plannen camping
Zwin stagneren
Het
In gesprek, met
PUDE RP.-10 WORDT OMGEROUWD
heetman^jj
ALS ER EEN RIOOL
ZOU KOMEN...
ze... ze zijn er weer!
Woonwagenbewoners
mee laten praten
over nieuw centrum
Dode en vier
gewonden bij
botsing
DE SP5NNE
êri waar
ANDAAG
MORGEN
Dikke mossels
maar...?
Suggestie Van Dongen
Burgemeester
opent
expositie
Vragen in Kamer
over besmetting
mosselpercelen
Strijd in Vietnam
laait weer op
AANPASSING AAN EISEN DELTAWERKEN
Stagnatie
't keukencentrum
H. van Solingen
3
DE STEM VAN DONDERDAG 19 JUNI 1969
3
VERTENTIE)
•ollecties:
e, modieuze Fran-
tngelse modellen
nde huizen, voor
vuste vroutven.
iGEN, Aagje De-
telefoon 3833.
Kreukelmarkt 3,
8799.
OONSTELLINGEN
TER MUIDEN
aadhuis Werken van Jos
Saron R. de Meester de
uck
rg
Lef Zeeland en de Dordtse
Iuscum Werken van Dolf
Els Hollebrandse
stadhuis Beeldhouw-
n keramiek van Paul de
PE
Troutzaerte Werken van
□zijn en Pearl Perlmutert
DIVERSEN
TRG
Walcheren, Molenwater:
van 9-18 uur
Folkloristische markt
film, concert enz.
LAS
)e piraat des komngs, 14 j.
Bederf in Scotland Yard,
"weegevecht in da scha-
e nacht zonder getuige,
)e laatste avonturen van
n Hardy, a.l.
De langste dag, 14 J.
Moord onder dwang, 18 3.
ie hel van Vietnam, 18 j.
'EN
issi (1), a.l.
et brein, a.l.
Langste dag, 14
Het goud van Mac Kennia,
iuigen of.barsten, 14 j.
des Trachel Rachel, 18
harly, 18 j.
.evend begraven, 18 j.
FILM, CONCERT ENZ.
URG
ïttheater Toorenvliedt 21
ieo en Julia, door De
ïtspelers
TOONSTELLINGEN
URG
hief Zeeland en de Dordtse
Museum Werken van Dolf
en Els Hollebrandse
lal stadhuis Beeldhouw
en keramiek van Paul de
1 TER MUIDEN
Raadhuis Werken van Jos
Baron R. de Meester de
rouck
1PE
Troutzaerte Werken var
pozijn en Pearl Perknuter
DIVERSEN
.URG
ur Walcheren, Molenwater
van 918 uur
deze rubriek: tel. 01180-
'ostbus 116 in Middelburg.
(ADVERTENTIE)
En zorgt dus
■voor allerlei voordeeltjes
voor onderweg.
(Van een onzer verslaggevers)
YERSEKE Verschillende mos
selkwekers in Yerseke hebben ge
constateerd, dat de mossel dit jaar
in tegenstelling tot het vorig mos
selseizoen bijzonder goed van
kwaliteit en gewicht is, ondanks het
vroege jaargetijde. Per 100 kilo bru
to blijft er 23 kilo mosselvlees net
to over. Vorig jaar werd maar 16
kilo gewogen.
De mosselkwekers zouden zich
dus terecht kunnen verheugen op
zoals bekend, zat it seizoen voor
lopig niet opengaan, omdat de mossel
teveel darmbacteriën bij zich heeft.
Zolang de coli-getallen te hoog blij
ven, zaj het Rijksinstituut voor Vis
serij onderzoek in IJmuiden geen
vergunning geven tot verkoop.
Volgens de directeur van het Del
ta Instituut voor Hydrobiologisch
Onderzoek in Yerseke, dr. K. F.
Faas, heeft de coli-baeterie geen na
delige invloed op de gezondheid van
de mens- „Het zijn juist die darm
bacteriën", zo verklaarde hij ons,
„waar wij last van krijgen. Patho-
gene bacteriën, zoals ze wetenschap
pelijk worden aangeduid, zijn de
verwekkers van ingewandziekten
als tyfus en disenterie. We kun
nen ze in het water niet waarne
men, maar we weten van ze, dat,
waar coli-bacteriën zijn, een even
grote hoeveelheid darmbacteriën
aanwezig zijn Het is daarom dat de
coli-bacterie als maatstaf wordt ge
nomen".
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het staten
lid W. van Dongen (KVP) uit
Oostburg heeft het college van
Gedeputeerde Staten gevraagd,
of het juist is dat G.S. aan de pro
vinciale planologische dienst op
dracht hebben gegeven om „on
der andere in de Goese Polder en
bij Nieuw- en St.-Joostland te
onderzoeken, welke plaats het
meest geschikt zou kunnen zijn
voor vestiging van een woonwa
gencentrum".
De heer Van Dongen vraagt ook,
of het aan het college bekend is, dat
bij de woonwagenbewoners het ge
bied Middelburg-Vlissingen wordt ge
prefereerd boven andere gebieden in
Midden-Zeeland.
Het statenlid zou voorts graag ver
nemen of Gedeputeerde Staten be
reid zijn om de mogelijkheden van
een woonwagenkamp in de nabij
heid van Middelburg en Vlissingen
te onderzoeken, zodat rekening wordt
Behouden met de wensen van de
woonwagenbewoners.
Aansluitend op dit laatste punt,
waagt de heer Van Dongen tenslot
te ook, of G.S. bereid zijn om alvorens
"e bevindingen c.q. suggesties over
Beschikte vestigingsplaatsen ter ken-
Ms van derden te brengen, deze eerst
bespreken met het bestuur van
06 Bond van Woonwagenbewoners.
Vooruitzichten
'oor vrijdag en
^terdag,
oPSesteld door
K.N.M.I. op
Woensdag
;m 18.00 uur:
'oranderlijk
toet ongeveer
"ormale temperaturen.
Weersvooruitzichten in cijfers ge-
'ddeld over Nederland.
Voor vrijdag: aantal uren zon:
tot 10; minimum-temp.: van on-
nomT normaai b°b 3 graden boven
raiaal; max-temp.: omstreeks nor-
m?„ kans °P een droge periode van
em ï8 uur: VI procent; kans op
n geheel droog etmaal: 40 procent.
toniu zat?rdag: aantal uren zon: 2
tioni "b'"--'6111?-1 van ongeveer
!™aal tot 4 graden boven normaal
stens 12
omstreeks normaal;
op een droge periode van min-
uur: 70 procent; kans op een
ffah LMUUtJJ
droog etmaal:
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het oude
rijkspolitievaartuig "RP-10",
dat op 18 december 1968 werd
vervangen door een geheel
nieuw en ultramodern schip,
krijgt een nieuwe functie. Het
scheepje zal worden omge
bouwd en ingericht tot „ver
keersregelaar" op de Wester-
schclde, en worden gestatio
neerd bij Hansweert. In ver
band met de aanvaringen die
hier vaak plaatsvinden, door
dat overstekende binnensche
pen de grote vaargeul van zee
naar Antwerpen kruisen, is
een regelend optreden noodza
kelijk gebleken.
De oude RP 10 laat zich thams ge
duldig bekijken door de technici van
de werven, waaronder ook de Zeeuw
se, waarvan er één (vermoedelijk in
september) de opdracht tot het om
bouwen zal krijgen.
De RP-10 wordt de eerste „ver
keersagent" in het Nederlandse deel
van de Schelde. Hij krijgt een spe
cifieke plaats in het scheepsrege-
lend optreden, dat onder leiding van
de Havenmeesterdienst van de Wes-
terschelde, zetelend in Vlissingen,
wordt verricht.
De taak van deze dienst omvat
onder meer, het regelmatig en ef
ficiënt doen verlopen van het
scheepsverkeer in het gehele Ne
derlandse Scheldebekken. Wat dit be
treft, beschikt de havendienst tot
dusver alleen over de „Harmsen"
die een bekende verschijning in de
Zeeuwse wateren is. Een geheel
nieuw schip, dat eveneens een al
gemene taak krijgt, is in aanbouw.
De oude „rp-10" die wel eens
wordt vergeleken met een varende
verkeerslichtinstallatie (een niet al
te juist beeld) krijgt het toezicht
op de scheepsbewegingen ter hoogte
van Hansweert. Veel schippers van
binnenvaartuigen blijken niet te we
ten dat zij een uitwijkplicht hebben
ais zij de scheepvaart, die zich in
langsrichting over de Schelde be
weegt, kruisen. Dat heeft in het ver
leden geleid tot aanvaringen en
strandingen als gevolg van een in
gewikkeld stroombeeld ter hoogte
van Hansweert.
De verbouwde RP-10 zal als een
soort portier voot de havenmond
van Hansweert opereren en het in-
en uitvaren van de schepen zo rege
len dat de „oversteek" naar Ter-
neuzen of het opvaren naar Ant
werpen van deze schepen kan plaats
vinden, zonder dat gevreesd be
hoeft te worden voor „voorrangs
conflicten". Men heeft op dit mo
ment nog geen juiste voorstelling
van de eisen waaraan de „verkeers
regelaar" precies moet voldoen. De
ze eisen kunnen, zo deelde de hoofd
ingenieur-directeur van Rijkswa
terstaat in Zeeland, ir. J. Zuurdeeg,
ons meer, pas duidelijk geformu
leerd worden als het schip eenmaal
in functie is. Omdat 't hier om een
oud, hoewel niet onbruikbaar schip
gaat, dat tegen een voordelige prijs
van „Domeinen" kon worden over
genomen, is het nu mogelijk om,
terwijl men ervaringen verzamelt,
de eisen op te stellen, waaraan een
nieuw te bouwen schip straks moet
voldoen. Men is, omdat de Schelde
zeer aparte en zware eisen stelt aan
schepen die hier regelmatig moeten
opereren, wel verplicht eigen ideeën
te ontwikkelen. Het is niet moge
lijk om zonder meer een systeem
van verkeersregeling, dat wellicht
elders in gebruik is, voor Zeeland
te kopiëren. Dat volgt alleen reeds
uit het feit, aldus ir. Zuurdeeg dat
de Westerschelde een zeer ruw wa
ter is en onvergelijkbaar is met bij
voorbeeld de Nieuwe Waterweg.
- f
40 procent.
(Van een onzer versla,ggeersiers)
WOENSDRECHT Een dode, vier
gewonden en drie geheel vernielde
auto's waren het resultaat van een
inhaalmanoeuvre op de Zeeuwseweg
ter hoogte van het spoorwegviaduct
bij Woensdrecht. De heer C. Kaan
uit Ossendrecht kwam uit de richting
Bergen op Zoom en botste op de
glooiing die achter de bocht ligt bij
het viaduct, frontaal op een auto, be
stuurd door de heer Van Eckelen uit
Bergen op Zoom. Deze automobilist
was een andere personenauto aan
het inhalen. De heer Kaan, militair
van beroep, was op slag dood. Hij
was 28 jaar, gehuwd en vader van
twee kinderen.
De heer Van Eekelen werd ernstig
gewond. De inzittenden van de an
dere auto, het echtpaar Lauwers,
met zeventienjarige zoon, kregen na
dat de auto van .de heer Kaan de
inhalende auto had geraakt, ook een
klap. Het gevolg hiervan was, dat
mevrouw Lauwers en haar zoon zeer
ernstig, de bestuurder wat minder
ernstig gewond werden. De gewon
den werden per ziekenauto naar het
ziekenhuis Lievensberg in Bergen op
Zoom vervoerd. Het verkeer was eni
ge tijd gestremd. De drie wrakken
werden weggesleept naar het gras
veldje bij het kruispunt Korteven.
TERNEUZEN Aan de leiband van twee „dwergen" van sleepboten werd
een van de grootste drijvende kranen ter wereld in Terneuzen afgeleverd.
De „Scheidereus", zo heet de kolos, is gebouwd door het machinebedrijf
Figee te Haarlem. De diesel-elektrisch aangedreven kraaninstallatie is
gemonteerd op een ponton van 17 bij 36 meter en heeft een hefvermogen
van 16 ton bij een reikwijdte van 30 meter. De kraan kan per uur 500 ton
goederen verplaatsen. De „Scheidereus" gaat werken voor het Terneu-
zense overslagbedrijf Ovet. Het transport maakte een voorspoedige over
steek vanuit Vlissingen. Zonder een schrammetje te hebben opgelopen
werd de gigant door het sluizencomplex gemanoeuvreerd en in de Ze-
venaarhaven afgemeerd. Het spectaculaire transport werd door een groot
publiek gadegeslagen.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De werkgroep „Schaal
vergroting in Oost-Zuid-Beveland"
heeft de besturen van de Groene
Kruisverenigingen te Riland-Bath,
Krabbendijke, Waarde, Yerseke,
Kruiningen, Hansweert en Schore,
een schriftelijk voorstel gestuurd om
per 1 januari a.s. de „Stichting Sa
menwerkende Kruis- en Wijkverple-
gingsverenigingen in Oost-Zuid-Be
veland" op te richten.
De besturen wordt verzocht om
vóór 1 oktober a.s. hun standpunt te
bepalen.
Het uitgangspunt van de nieuwe
stichting zal in de eerste plaats zijn:
het gezamenlijk in dienst hebben
van de wijkverpleegsters om de le
den een optimale verzorging te kun
nen garanderen. Daarnaast zal wor
den gestreefd naar een bundeling
van activiteiten op het terrein van
de maatschapenpelijke gezondheids
zorg.
De vertegenwoordigers van Yerseke
nebben laten weten, dat zij in grote
lijnen akkoord gaan met de con
cept-stichtingsakte. De vertegen
woordigers van Kruiningen, Hans
weert, Schore zijn het er over eens,
dat schaalvergroting zo spoedig mo
gelijk gerealiseerd moet worden Men
wil echter eerst orde op zaken stel
len wat het eigen personeel betreft.
Zij zijn van mening, dat districtsvor
ming momenteel niet mogelijk is.
Voorgesteld wordt van deze zijde om
te wachten tot de nieuwe gemeente
Reimerswaal er is.
De vertegenwoordigers van Rilland
zijn unaniem voor schaalvergroting
en liefst zo uitgebreid mogelijk.
Een groot aantal vertegenwoordi
gers van de diverse kruisverenigings-
afdelingen is overigens van mening,
dat de schaalvergroting zich niet
moet beperken tot de wijkverpleging,
maar dat daarin ook moeten worden
betrokken de administratie, het ma-
gazijnbeheer enz.
(Van onze correspondent)
RETRANCHEMENT Zaterdag
21 juni zal de gallerie Mauringh in
Retranchement officieel door burge
meester J. A. Leenhouts worden ge
opend. De gallerie gaat van start met
een expositie van werk van verschei
dene Brabantse kunstenaars. De in
leiding tot de tentoonstelling zal ge
schieden door Frans Manndos, kunst
schilder uit Hilvasenbeek.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De Tweede-Kamer
leden ir. Tuynman (VVD), Van der
Peyl (CHU), Van Bennekom (AR)
en drs. Dusarduijn (KVP) hebben de
ministers van Landbouw en Visserij
en van Verkeer en Waterstaat een
reeks vragen gesteld met betrekking
tot de besmetting van mosselpercelen
in de Oosterschelde.
Kan de minister bevestigen, zo
vragen de kamerleden, dat de mos
selvisserij, als gevolg van besmetting
van het Oosterscheldewater, met on
geveer een maand moet worden uit
gesteld, hetgeen te wijten zou zijn
aan het spuien van rioolwater in de
Oosterschelde door o.a. de gemeente
Goes? Verder willen zij weten of een
en ander voorkomen had kunnen
worden en welke maatregelen er
worden getroffen om door chemische
voorbehandeling van het afvalwater
besmetting te verhinderen.
Een toegespitste vraag is, om wel
ke reden de plannen van Goes om
de aanleg van een persleiding voor
afvalwater naar de Oosterschelde,
nog niet zijn uitgevoerd.
Tenslotte informeren de kamerle
den of de schade die aan het bedrijfs
leven is toegebracht door besmetting
vi het water, getaxeerd kan worden.
(Van onze redactie buitenland)
SAIGON Bij hevige gevechten
tussen Amerikaanse en Noordvietna-
mese troepen ten zuiden van de ge
demilitariseerde zone zijn gisteren 27
Amerikaanse militairen gedood.
Op verschillende plaatsen in Zuid-
Vietnam is het verder tot hevige ge
vechten gekomen. Ook bij de Ameri
kaanse bases langs de grens met
Cambodja en Laos laaide gisteren de
strijd hoog op. Bij gevechten op ver
van elkaar liggende plaatsen zijn 13
Amerikanen gedood. De Vietcong
verloor volgens Amerikaanse mel
dingen minstens 78 man.
Amerikaanse B-52 bommenwerpers
hebben gisteren Noordvietnamese ba
ses en troepenconcentraties bij de
grens van Laos gebombardeerd.
(ADVERTENTIE)
Et voild.-...uwpassepartout-ring!
Een blijvend modieuzecreatie die past bij elk
toiletje, bij iedere gelegenheid, bij al uwstem-
mingen. In een oogwenk verwisseltu een fon
kelende granaatvoor een dromerige opaal of
stralende saffier. Geïntrigeerd? Beschouwt
u deze advertentie gerust als een invitatie!
passepartout-ring
vanaf 67.-
bijpassende stenen
vanaf 24.50
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
LIJNBAAN 92 tel. 116670
filiaal: oostzeedijk 155-157, rotterdam
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Minister Bakker
van Verkeer en Waterstaat gaat voor
100 procent de direkte kosten ver
goeden, die de waterschappen als uit
vloeisel van de Deltawet bij de ver
betering van de dijken moeten uit
geven. Bovendien komen zowel de
direkte als indirekte kosten van de
aanpassingswerken ook voor de vol
le 100 procent voor rekening van
verkeer en waterstaat. Daarnaast is
de minister bereid 85 procent van de
eigendomswaarde te vergoeden voor
woningen en bedrijfspanden, die door
dijkverbeteringen en aanpassingswer
ken moeten verdwijnen.
Hiermede is een einde gekomen
aan de financiële onzekerheden waar
in de waterschappen in het kustge
bied sinds 1963 geleefd hebben. Als
gevolg van het Deltaplan moesten
namelijk de waterschappen in het
hele kustgebied de kunstwerken in
eigen rayon verbeteren en aanpassen.
In 1963 diende de regering hiervoor
een vergoedingsregeling in die echter
sterk afweek van de wensen bij de
Unie van Waterschappen.
Deze unie vroeg namelijk een ver
goeding van 95 procent van de kosten
(Van een onzer verslaggevers)
RETRANCHEMENT Het ge
meenteraadslid H. van Solingen
wil 68 vakantiehuisjes, neerzetten
op zijn camping De Wildhof in
het Zeeuwsch-Vlaamse Retran
chement nabij Het Zwin: 68 mini-
woningen die volkomen beant
woorden aan de voorwaarden die
duizenden in hun dromen stellen
aan hun tweede huis. Met een
waarde per stuk van om en nabij
10.000,—.
Er zijn belangstellende fabrieken
en aannemers voldoende die het pro
ject onmiddellijk ter hand willen ne
men. De planologen hebben geen be
zwaren. De plannen van het gemeen
teraadslid stroken volledig met het
in het streekplan West-Zeeuwsch-
Vlaanderen ontwikkelde gedachte.
Zelfs de goedkeuring voor de bouw
is bijna volledig. Alleen het akkoord
over een riool ontbreekt
Het riool. De afvalwaterleiding ligt
de heer Van Solingen zwaar op de
maag. Deze kwestie stagneert zijn
plannen die hij in 1963 al aan de ge
meentelijke overheid ontvouwde. De
campinghouder wil verder gaan, om
dat intensief cijferwerk hem leerde,
dat de huisjes hem geen windeieren
zouden leggen. Over zijn acties ver
telt hij: „In eerste instantie bood ik
aan de aanleg van het riool naar de
gemeentelijke zuiveringsinstallaties
volledig te bekostigen. In tweede in
stantie, toen bleek dat de installatie
over niet voldoende capaciteit be
schikte om het vuil van de huisjes te
verwerken, wilde ik zelfs een uit
breiding van de zuiveringsinstallatie
betalen".
„Totale kosten", zo zegt de heer
Van Solingen, „ongeveer f 14.000,—
Het ging mij echter te ver dat ik voor
de huisjes die aangesloten zouden
worden op een door mij volledig ge
financierd riool ook nog eens riool
belasting zou moeten betalen. Om de
aanloopkosten voor de gemeentelijke
plannenmakerij, speciaal op het riool
gericht te bekostigen, werd me daar
na gevraagd vast f 10.000,— in de kas
van Rentranchement te storten. Op
voorwaarde dat ik met de bouw kon
beginnen wilde ik dat graag doen. De
gemeente kon die toezegging echter
niet geven. Er werd daarom een sub
sidieaanvraag ingediend, waarmee de
f 10.000,betaald kunnen worden.
Op de aanvraag die 31 mei 1968 werd
verstuurd, is nog niets gehoord".
Aldus de al meer dan vijf jaar met
zijn plannen leurende campinghou
der.
Inmiddels hebben buren van de
heer Van SoUngen, die in 1961 met
(ADVERTENTIE)
De keuken in landhuisstijl
Baronielaan 59 Breda
de camping begon, na een carrière
o.a. als belastingambtenaar en deur
waarder, te kennen gegeven veel
voor het huisjesplan van de eigenaar
van de Wildhof te voelen. Uit aan
biedingen bleek dat, als er toestem
ming wordt gegeven, er zeker 300
huisjes gebouwd kunnen worden.
Het enthousiasme van de buren
wordt door de heer Van Solingen
vlug verklaard: „Op deze landbouw
grond is voor boeren niets anders te
verdienen dan droog brood. Als een
bouwer zijn huisje verhuurt voor vijf
weken tegen f 200,per week, is hij
uit de kosten".
bij dijkverbeteringen tegenover 75
procent van de regeringsvoorstellen.
Verder hield het voorstel in een ge
splitste vergoeding van 100 procent
totale kosten en 100 procent direkte
kosten voor de aanpassingswerken.
De regering had hiervoor in het wets
ontwerp het kustgebied in twee groe
pen opgedeeld. Tenslotte wilde de
regering volgens het oorspronkelijke
ontwerp 75 procent vergoeden van
de gebouwde eigendommen die bij de
verbetering van de kunstwerken zou
den moeten verdwijnen.
Minister Bakker en de Tweede Ka
mer zijn dinsdag en woensdag echter
in deze financiële procedure zeer
dicht bij elkaar gekomen. De minis
ter ging zelfs verder dan de kamer,
die 95 procent kostenvergoeding wil
de voor de dijkverbetering. Drs. Bak
ker rondde dit af tot de volle 100
procent. Hij noch de kamermeerder
heid stemde echter in met een amen
dement van de socialist Egas om ook
de indirekte kosten van deze verbe
tering tot 100 procent te vergoeden.
De kamermeerderheid maakte ech
ter wel een einde aan het grote ver
schil van vergoeding bij de aanpas
singswerken in het in twee groepen
verdeelde kustgebied. Zij steunde het
amendement-Van Koeveren (KVP
die een volledige vergoeding voor
het gehele gebied wenste). Dit be
treft dus zowel de direkte als indi
rekte kosten. De minister maakte
hiertegen geen bezwaar zodat het
amendement kon worden aangeno
men.
Kamer en minister kwamen even
eens dichter bij elkaar bij het bepa
len van vergoeding voor bebouwde
eigendommen, die eventueel moeten
verdwijnen. Het amendement-VaA
Rossum (SGP) vroeg ook hiervoor
de volle 100 procent. De minister
wilde echter per se niet verder gaan
dan 85 procent. Dit was intussen al
10 procent meer dan in het o'brspron-
kelijke wetsontwerp was opgenomen.
De heer Van Rossum legde zich hier
bij neer, tevens namens de vier re
geringspartijen.
De vergoedingsregeling zoals nu is
vastgesteld, wordt opgenomen in de
Deltawet. Artikel vijf van deze wet
spreekt reeds over een nadere rege
ling van de kostenvergoeding. Dit
artikelen zal met de bereikte resulta
ten aangevuld worden. Een en ander
gebeurt aan de hand van een amen-
dement-Zegering Haddes (WD) om
tot vereenvoudiging van de wetge
ving over te gaan.
(ADVERTENTIE)
DE heer H. van Solingen is eigenaar
van de camping De Wildhof in Re
tranchement. Al meer dan vijf jaar is
hij bezig gedaan te krijgen dat er op
zijn terrein vakantiehuisjes mogen
worden gebouwd. Na vele jaren ploe
teren om door de papierwinkel van
de overheid heen te komen is de
zaak nog niet rond. De heer Van So
lingen, die gemeenteraadslid is van
Retranchement, is teleurgesteld.
,IK heb geen tegenwerking gekregen
van de gemeente", zei hij, „maar ooi
geen medewerking. De gemeentelijk
overheid van Retranchement is inge
slapen. Er gebeurt niets in ons dorp
je. Er wordt niet gebouwd, er wor
den niet voldoende nieuwe wege.
aangelegd. Ik geloof dat de post open
bare werken op de begroting zelf
kleiner is dan de post salarissen vai
de wethouders en presentiegelden vai
de raadsleden. Retranchement ziet di
enorme mogelijkheden niet die al
het ware op straat liggen.
DE toeristenindustrie neemt een grol
vlucht. Goed, onze gemeente eet me
van de toeristenkoek, maar Retran
chement profiteert er niet ten voll
van. Er zou haast gezet moeten wor
den achter plannen zoals ik die al ja
ren geleden lanceerde. Alleen al aai
forensenbelasting zou de gemeenU
door dat plan grote inkomsten krij
gen. Verder zou er gebouwd moeten
worden voor de plaatselijke bevol-
king, ook voor de mensen die in Re
tranchement een tweede huis willen
kopen. Er waren aannemers voldoen
de die in de gemeente premiewonin
gen wilden bouwen. Ik kan ze zo op
noemen. Er is echter niets gereali
seerd.
HET gevolg is dat ons dorpje lang
zaam maar zeker leegstroomt. We ra
ken de jonge mensen kwijt. Ze kun
nen bij ons immers geen huis krijgen!
Maar niet alleen de jonge mensen
wvs*
verdwijnen. Weet u dat er in heel Re
tranchement geen kapper meer te
vinden is, noch een groentemanMis
schien begrijpt u, na dit gehoord te
hebben, waarom ik blij was 'dat we
na de gemeentelijke herindeling bij
Sluis komen. Ze zijn in die gemeente
progressief, en ze durven iets te on
dernemen".