Verkeersregelaar op de Schelde bij Hansweert Scheidereus' helpt Ter neuzen cuhna veranderlijk Groene Kruisafdelingen in Oost-Zuid-Beveland willen samengaan Minister vergoedt aan waterschappen kosten kunstwerken Plannen camping Zwin stagneren Het In gesprek, met PUDE RP.-10 WORDT OMGEROUWD heetman^jj ALS ER EEN RIOOL ZOU KOMEN... ze... ze zijn er weer! Woonwagenbewoners mee laten praten over nieuw centrum Dode en vier gewonden bij botsing DE SP5NNE êri waar ANDAAG MORGEN Dikke mossels maar...? Suggestie Van Dongen Burgemeester opent expositie Vragen in Kamer over besmetting mosselpercelen Strijd in Vietnam laait weer op AANPASSING AAN EISEN DELTAWERKEN Stagnatie 't keukencentrum H. van Solingen 3 DE STEM VAN DONDERDAG 19 JUNI 1969 3 VERTENTIE) •ollecties: e, modieuze Fran- tngelse modellen nde huizen, voor vuste vroutven. iGEN, Aagje De- telefoon 3833. Kreukelmarkt 3, 8799. OONSTELLINGEN TER MUIDEN aadhuis Werken van Jos Saron R. de Meester de uck rg Lef Zeeland en de Dordtse Iuscum Werken van Dolf Els Hollebrandse stadhuis Beeldhouw- n keramiek van Paul de PE Troutzaerte Werken van □zijn en Pearl Perlmutert DIVERSEN TRG Walcheren, Molenwater: van 9-18 uur Folkloristische markt film, concert enz. LAS )e piraat des komngs, 14 j. Bederf in Scotland Yard, "weegevecht in da scha- e nacht zonder getuige, )e laatste avonturen van n Hardy, a.l. De langste dag, 14 J. Moord onder dwang, 18 3. ie hel van Vietnam, 18 j. 'EN issi (1), a.l. et brein, a.l. Langste dag, 14 Het goud van Mac Kennia, iuigen of.barsten, 14 j. des Trachel Rachel, 18 harly, 18 j. .evend begraven, 18 j. FILM, CONCERT ENZ. URG ïttheater Toorenvliedt 21 ieo en Julia, door De ïtspelers TOONSTELLINGEN URG hief Zeeland en de Dordtse Museum Werken van Dolf en Els Hollebrandse lal stadhuis Beeldhouw en keramiek van Paul de 1 TER MUIDEN Raadhuis Werken van Jos Baron R. de Meester de rouck 1PE Troutzaerte Werken var pozijn en Pearl Perknuter DIVERSEN .URG ur Walcheren, Molenwater van 918 uur deze rubriek: tel. 01180- 'ostbus 116 in Middelburg. (ADVERTENTIE) En zorgt dus ■voor allerlei voordeeltjes voor onderweg. (Van een onzer verslaggevers) YERSEKE Verschillende mos selkwekers in Yerseke hebben ge constateerd, dat de mossel dit jaar in tegenstelling tot het vorig mos selseizoen bijzonder goed van kwaliteit en gewicht is, ondanks het vroege jaargetijde. Per 100 kilo bru to blijft er 23 kilo mosselvlees net to over. Vorig jaar werd maar 16 kilo gewogen. De mosselkwekers zouden zich dus terecht kunnen verheugen op zoals bekend, zat it seizoen voor lopig niet opengaan, omdat de mossel teveel darmbacteriën bij zich heeft. Zolang de coli-getallen te hoog blij ven, zaj het Rijksinstituut voor Vis serij onderzoek in IJmuiden geen vergunning geven tot verkoop. Volgens de directeur van het Del ta Instituut voor Hydrobiologisch Onderzoek in Yerseke, dr. K. F. Faas, heeft de coli-baeterie geen na delige invloed op de gezondheid van de mens- „Het zijn juist die darm bacteriën", zo verklaarde hij ons, „waar wij last van krijgen. Patho- gene bacteriën, zoals ze wetenschap pelijk worden aangeduid, zijn de verwekkers van ingewandziekten als tyfus en disenterie. We kun nen ze in het water niet waarne men, maar we weten van ze, dat, waar coli-bacteriën zijn, een even grote hoeveelheid darmbacteriën aanwezig zijn Het is daarom dat de coli-bacterie als maatstaf wordt ge nomen". (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het staten lid W. van Dongen (KVP) uit Oostburg heeft het college van Gedeputeerde Staten gevraagd, of het juist is dat G.S. aan de pro vinciale planologische dienst op dracht hebben gegeven om „on der andere in de Goese Polder en bij Nieuw- en St.-Joostland te onderzoeken, welke plaats het meest geschikt zou kunnen zijn voor vestiging van een woonwa gencentrum". De heer Van Dongen vraagt ook, of het aan het college bekend is, dat bij de woonwagenbewoners het ge bied Middelburg-Vlissingen wordt ge prefereerd boven andere gebieden in Midden-Zeeland. Het statenlid zou voorts graag ver nemen of Gedeputeerde Staten be reid zijn om de mogelijkheden van een woonwagenkamp in de nabij heid van Middelburg en Vlissingen te onderzoeken, zodat rekening wordt Behouden met de wensen van de woonwagenbewoners. Aansluitend op dit laatste punt, waagt de heer Van Dongen tenslot te ook, of G.S. bereid zijn om alvorens "e bevindingen c.q. suggesties over Beschikte vestigingsplaatsen ter ken- Ms van derden te brengen, deze eerst bespreken met het bestuur van 06 Bond van Woonwagenbewoners. Vooruitzichten 'oor vrijdag en ^terdag, oPSesteld door K.N.M.I. op Woensdag ;m 18.00 uur: 'oranderlijk toet ongeveer "ormale temperaturen. Weersvooruitzichten in cijfers ge- 'ddeld over Nederland. Voor vrijdag: aantal uren zon: tot 10; minimum-temp.: van on- nomT normaai b°b 3 graden boven raiaal; max-temp.: omstreeks nor- m?„ kans °P een droge periode van em ï8 uur: VI procent; kans op n geheel droog etmaal: 40 procent. toniu zat?rdag: aantal uren zon: 2 tioni "b'"--'6111?-1 van ongeveer !™aal tot 4 graden boven normaal stens 12 omstreeks normaal; op een droge periode van min- uur: 70 procent; kans op een ffah LMUUtJJ droog etmaal: (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het oude rijkspolitievaartuig "RP-10", dat op 18 december 1968 werd vervangen door een geheel nieuw en ultramodern schip, krijgt een nieuwe functie. Het scheepje zal worden omge bouwd en ingericht tot „ver keersregelaar" op de Wester- schclde, en worden gestatio neerd bij Hansweert. In ver band met de aanvaringen die hier vaak plaatsvinden, door dat overstekende binnensche pen de grote vaargeul van zee naar Antwerpen kruisen, is een regelend optreden noodza kelijk gebleken. De oude RP 10 laat zich thams ge duldig bekijken door de technici van de werven, waaronder ook de Zeeuw se, waarvan er één (vermoedelijk in september) de opdracht tot het om bouwen zal krijgen. De RP-10 wordt de eerste „ver keersagent" in het Nederlandse deel van de Schelde. Hij krijgt een spe cifieke plaats in het scheepsrege- lend optreden, dat onder leiding van de Havenmeesterdienst van de Wes- terschelde, zetelend in Vlissingen, wordt verricht. De taak van deze dienst omvat onder meer, het regelmatig en ef ficiënt doen verlopen van het scheepsverkeer in het gehele Ne derlandse Scheldebekken. Wat dit be treft, beschikt de havendienst tot dusver alleen over de „Harmsen" die een bekende verschijning in de Zeeuwse wateren is. Een geheel nieuw schip, dat eveneens een al gemene taak krijgt, is in aanbouw. De oude „rp-10" die wel eens wordt vergeleken met een varende verkeerslichtinstallatie (een niet al te juist beeld) krijgt het toezicht op de scheepsbewegingen ter hoogte van Hansweert. Veel schippers van binnenvaartuigen blijken niet te we ten dat zij een uitwijkplicht hebben ais zij de scheepvaart, die zich in langsrichting over de Schelde be weegt, kruisen. Dat heeft in het ver leden geleid tot aanvaringen en strandingen als gevolg van een in gewikkeld stroombeeld ter hoogte van Hansweert. De verbouwde RP-10 zal als een soort portier voot de havenmond van Hansweert opereren en het in- en uitvaren van de schepen zo rege len dat de „oversteek" naar Ter- neuzen of het opvaren naar Ant werpen van deze schepen kan plaats vinden, zonder dat gevreesd be hoeft te worden voor „voorrangs conflicten". Men heeft op dit mo ment nog geen juiste voorstelling van de eisen waaraan de „verkeers regelaar" precies moet voldoen. De ze eisen kunnen, zo deelde de hoofd ingenieur-directeur van Rijkswa terstaat in Zeeland, ir. J. Zuurdeeg, ons meer, pas duidelijk geformu leerd worden als het schip eenmaal in functie is. Omdat 't hier om een oud, hoewel niet onbruikbaar schip gaat, dat tegen een voordelige prijs van „Domeinen" kon worden over genomen, is het nu mogelijk om, terwijl men ervaringen verzamelt, de eisen op te stellen, waaraan een nieuw te bouwen schip straks moet voldoen. Men is, omdat de Schelde zeer aparte en zware eisen stelt aan schepen die hier regelmatig moeten opereren, wel verplicht eigen ideeën te ontwikkelen. Het is niet moge lijk om zonder meer een systeem van verkeersregeling, dat wellicht elders in gebruik is, voor Zeeland te kopiëren. Dat volgt alleen reeds uit het feit, aldus ir. Zuurdeeg dat de Westerschelde een zeer ruw wa ter is en onvergelijkbaar is met bij voorbeeld de Nieuwe Waterweg. - f 40 procent. (Van een onzer versla,ggeersiers) WOENSDRECHT Een dode, vier gewonden en drie geheel vernielde auto's waren het resultaat van een inhaalmanoeuvre op de Zeeuwseweg ter hoogte van het spoorwegviaduct bij Woensdrecht. De heer C. Kaan uit Ossendrecht kwam uit de richting Bergen op Zoom en botste op de glooiing die achter de bocht ligt bij het viaduct, frontaal op een auto, be stuurd door de heer Van Eckelen uit Bergen op Zoom. Deze automobilist was een andere personenauto aan het inhalen. De heer Kaan, militair van beroep, was op slag dood. Hij was 28 jaar, gehuwd en vader van twee kinderen. De heer Van Eekelen werd ernstig gewond. De inzittenden van de an dere auto, het echtpaar Lauwers, met zeventienjarige zoon, kregen na dat de auto van .de heer Kaan de inhalende auto had geraakt, ook een klap. Het gevolg hiervan was, dat mevrouw Lauwers en haar zoon zeer ernstig, de bestuurder wat minder ernstig gewond werden. De gewon den werden per ziekenauto naar het ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom vervoerd. Het verkeer was eni ge tijd gestremd. De drie wrakken werden weggesleept naar het gras veldje bij het kruispunt Korteven. TERNEUZEN Aan de leiband van twee „dwergen" van sleepboten werd een van de grootste drijvende kranen ter wereld in Terneuzen afgeleverd. De „Scheidereus", zo heet de kolos, is gebouwd door het machinebedrijf Figee te Haarlem. De diesel-elektrisch aangedreven kraaninstallatie is gemonteerd op een ponton van 17 bij 36 meter en heeft een hefvermogen van 16 ton bij een reikwijdte van 30 meter. De kraan kan per uur 500 ton goederen verplaatsen. De „Scheidereus" gaat werken voor het Terneu- zense overslagbedrijf Ovet. Het transport maakte een voorspoedige over steek vanuit Vlissingen. Zonder een schrammetje te hebben opgelopen werd de gigant door het sluizencomplex gemanoeuvreerd en in de Ze- venaarhaven afgemeerd. Het spectaculaire transport werd door een groot publiek gadegeslagen. (Van een onzer verslaggevers) GOES De werkgroep „Schaal vergroting in Oost-Zuid-Beveland" heeft de besturen van de Groene Kruisverenigingen te Riland-Bath, Krabbendijke, Waarde, Yerseke, Kruiningen, Hansweert en Schore, een schriftelijk voorstel gestuurd om per 1 januari a.s. de „Stichting Sa menwerkende Kruis- en Wijkverple- gingsverenigingen in Oost-Zuid-Be veland" op te richten. De besturen wordt verzocht om vóór 1 oktober a.s. hun standpunt te bepalen. Het uitgangspunt van de nieuwe stichting zal in de eerste plaats zijn: het gezamenlijk in dienst hebben van de wijkverpleegsters om de le den een optimale verzorging te kun nen garanderen. Daarnaast zal wor den gestreefd naar een bundeling van activiteiten op het terrein van de maatschapenpelijke gezondheids zorg. De vertegenwoordigers van Yerseke nebben laten weten, dat zij in grote lijnen akkoord gaan met de con cept-stichtingsakte. De vertegen woordigers van Kruiningen, Hans weert, Schore zijn het er over eens, dat schaalvergroting zo spoedig mo gelijk gerealiseerd moet worden Men wil echter eerst orde op zaken stel len wat het eigen personeel betreft. Zij zijn van mening, dat districtsvor ming momenteel niet mogelijk is. Voorgesteld wordt van deze zijde om te wachten tot de nieuwe gemeente Reimerswaal er is. De vertegenwoordigers van Rilland zijn unaniem voor schaalvergroting en liefst zo uitgebreid mogelijk. Een groot aantal vertegenwoordi gers van de diverse kruisverenigings- afdelingen is overigens van mening, dat de schaalvergroting zich niet moet beperken tot de wijkverpleging, maar dat daarin ook moeten worden betrokken de administratie, het ma- gazijnbeheer enz. (Van onze correspondent) RETRANCHEMENT Zaterdag 21 juni zal de gallerie Mauringh in Retranchement officieel door burge meester J. A. Leenhouts worden ge opend. De gallerie gaat van start met een expositie van werk van verschei dene Brabantse kunstenaars. De in leiding tot de tentoonstelling zal ge schieden door Frans Manndos, kunst schilder uit Hilvasenbeek. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De Tweede-Kamer leden ir. Tuynman (VVD), Van der Peyl (CHU), Van Bennekom (AR) en drs. Dusarduijn (KVP) hebben de ministers van Landbouw en Visserij en van Verkeer en Waterstaat een reeks vragen gesteld met betrekking tot de besmetting van mosselpercelen in de Oosterschelde. Kan de minister bevestigen, zo vragen de kamerleden, dat de mos selvisserij, als gevolg van besmetting van het Oosterscheldewater, met on geveer een maand moet worden uit gesteld, hetgeen te wijten zou zijn aan het spuien van rioolwater in de Oosterschelde door o.a. de gemeente Goes? Verder willen zij weten of een en ander voorkomen had kunnen worden en welke maatregelen er worden getroffen om door chemische voorbehandeling van het afvalwater besmetting te verhinderen. Een toegespitste vraag is, om wel ke reden de plannen van Goes om de aanleg van een persleiding voor afvalwater naar de Oosterschelde, nog niet zijn uitgevoerd. Tenslotte informeren de kamerle den of de schade die aan het bedrijfs leven is toegebracht door besmetting vi het water, getaxeerd kan worden. (Van onze redactie buitenland) SAIGON Bij hevige gevechten tussen Amerikaanse en Noordvietna- mese troepen ten zuiden van de ge demilitariseerde zone zijn gisteren 27 Amerikaanse militairen gedood. Op verschillende plaatsen in Zuid- Vietnam is het verder tot hevige ge vechten gekomen. Ook bij de Ameri kaanse bases langs de grens met Cambodja en Laos laaide gisteren de strijd hoog op. Bij gevechten op ver van elkaar liggende plaatsen zijn 13 Amerikanen gedood. De Vietcong verloor volgens Amerikaanse mel dingen minstens 78 man. Amerikaanse B-52 bommenwerpers hebben gisteren Noordvietnamese ba ses en troepenconcentraties bij de grens van Laos gebombardeerd. (ADVERTENTIE) Et voild.-...uwpassepartout-ring! Een blijvend modieuzecreatie die past bij elk toiletje, bij iedere gelegenheid, bij al uwstem- mingen. In een oogwenk verwisseltu een fon kelende granaatvoor een dromerige opaal of stralende saffier. Geïntrigeerd? Beschouwt u deze advertentie gerust als een invitatie! passepartout-ring vanaf 67.- bijpassende stenen vanaf 24.50 edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. LIJNBAAN 92 tel. 116670 filiaal: oostzeedijk 155-157, rotterdam (Van onze correspondent) DEN HAAG Minister Bakker van Verkeer en Waterstaat gaat voor 100 procent de direkte kosten ver goeden, die de waterschappen als uit vloeisel van de Deltawet bij de ver betering van de dijken moeten uit geven. Bovendien komen zowel de direkte als indirekte kosten van de aanpassingswerken ook voor de vol le 100 procent voor rekening van verkeer en waterstaat. Daarnaast is de minister bereid 85 procent van de eigendomswaarde te vergoeden voor woningen en bedrijfspanden, die door dijkverbeteringen en aanpassingswer ken moeten verdwijnen. Hiermede is een einde gekomen aan de financiële onzekerheden waar in de waterschappen in het kustge bied sinds 1963 geleefd hebben. Als gevolg van het Deltaplan moesten namelijk de waterschappen in het hele kustgebied de kunstwerken in eigen rayon verbeteren en aanpassen. In 1963 diende de regering hiervoor een vergoedingsregeling in die echter sterk afweek van de wensen bij de Unie van Waterschappen. Deze unie vroeg namelijk een ver goeding van 95 procent van de kosten (Van een onzer verslaggevers) RETRANCHEMENT Het ge meenteraadslid H. van Solingen wil 68 vakantiehuisjes, neerzetten op zijn camping De Wildhof in het Zeeuwsch-Vlaamse Retran chement nabij Het Zwin: 68 mini- woningen die volkomen beant woorden aan de voorwaarden die duizenden in hun dromen stellen aan hun tweede huis. Met een waarde per stuk van om en nabij 10.000,—. Er zijn belangstellende fabrieken en aannemers voldoende die het pro ject onmiddellijk ter hand willen ne men. De planologen hebben geen be zwaren. De plannen van het gemeen teraadslid stroken volledig met het in het streekplan West-Zeeuwsch- Vlaanderen ontwikkelde gedachte. Zelfs de goedkeuring voor de bouw is bijna volledig. Alleen het akkoord over een riool ontbreekt Het riool. De afvalwaterleiding ligt de heer Van Solingen zwaar op de maag. Deze kwestie stagneert zijn plannen die hij in 1963 al aan de ge meentelijke overheid ontvouwde. De campinghouder wil verder gaan, om dat intensief cijferwerk hem leerde, dat de huisjes hem geen windeieren zouden leggen. Over zijn acties ver telt hij: „In eerste instantie bood ik aan de aanleg van het riool naar de gemeentelijke zuiveringsinstallaties volledig te bekostigen. In tweede in stantie, toen bleek dat de installatie over niet voldoende capaciteit be schikte om het vuil van de huisjes te verwerken, wilde ik zelfs een uit breiding van de zuiveringsinstallatie betalen". „Totale kosten", zo zegt de heer Van Solingen, „ongeveer f 14.000,— Het ging mij echter te ver dat ik voor de huisjes die aangesloten zouden worden op een door mij volledig ge financierd riool ook nog eens riool belasting zou moeten betalen. Om de aanloopkosten voor de gemeentelijke plannenmakerij, speciaal op het riool gericht te bekostigen, werd me daar na gevraagd vast f 10.000,— in de kas van Rentranchement te storten. Op voorwaarde dat ik met de bouw kon beginnen wilde ik dat graag doen. De gemeente kon die toezegging echter niet geven. Er werd daarom een sub sidieaanvraag ingediend, waarmee de f 10.000,betaald kunnen worden. Op de aanvraag die 31 mei 1968 werd verstuurd, is nog niets gehoord". Aldus de al meer dan vijf jaar met zijn plannen leurende campinghou der. Inmiddels hebben buren van de heer Van SoUngen, die in 1961 met (ADVERTENTIE) De keuken in landhuisstijl Baronielaan 59 Breda de camping begon, na een carrière o.a. als belastingambtenaar en deur waarder, te kennen gegeven veel voor het huisjesplan van de eigenaar van de Wildhof te voelen. Uit aan biedingen bleek dat, als er toestem ming wordt gegeven, er zeker 300 huisjes gebouwd kunnen worden. Het enthousiasme van de buren wordt door de heer Van Solingen vlug verklaard: „Op deze landbouw grond is voor boeren niets anders te verdienen dan droog brood. Als een bouwer zijn huisje verhuurt voor vijf weken tegen f 200,per week, is hij uit de kosten". bij dijkverbeteringen tegenover 75 procent van de regeringsvoorstellen. Verder hield het voorstel in een ge splitste vergoeding van 100 procent totale kosten en 100 procent direkte kosten voor de aanpassingswerken. De regering had hiervoor in het wets ontwerp het kustgebied in twee groe pen opgedeeld. Tenslotte wilde de regering volgens het oorspronkelijke ontwerp 75 procent vergoeden van de gebouwde eigendommen die bij de verbetering van de kunstwerken zou den moeten verdwijnen. Minister Bakker en de Tweede Ka mer zijn dinsdag en woensdag echter in deze financiële procedure zeer dicht bij elkaar gekomen. De minis ter ging zelfs verder dan de kamer, die 95 procent kostenvergoeding wil de voor de dijkverbetering. Drs. Bak ker rondde dit af tot de volle 100 procent. Hij noch de kamermeerder heid stemde echter in met een amen dement van de socialist Egas om ook de indirekte kosten van deze verbe tering tot 100 procent te vergoeden. De kamermeerderheid maakte ech ter wel een einde aan het grote ver schil van vergoeding bij de aanpas singswerken in het in twee groepen verdeelde kustgebied. Zij steunde het amendement-Van Koeveren (KVP die een volledige vergoeding voor het gehele gebied wenste). Dit be treft dus zowel de direkte als indi rekte kosten. De minister maakte hiertegen geen bezwaar zodat het amendement kon worden aangeno men. Kamer en minister kwamen even eens dichter bij elkaar bij het bepa len van vergoeding voor bebouwde eigendommen, die eventueel moeten verdwijnen. Het amendement-VaA Rossum (SGP) vroeg ook hiervoor de volle 100 procent. De minister wilde echter per se niet verder gaan dan 85 procent. Dit was intussen al 10 procent meer dan in het o'brspron- kelijke wetsontwerp was opgenomen. De heer Van Rossum legde zich hier bij neer, tevens namens de vier re geringspartijen. De vergoedingsregeling zoals nu is vastgesteld, wordt opgenomen in de Deltawet. Artikel vijf van deze wet spreekt reeds over een nadere rege ling van de kostenvergoeding. Dit artikelen zal met de bereikte resulta ten aangevuld worden. Een en ander gebeurt aan de hand van een amen- dement-Zegering Haddes (WD) om tot vereenvoudiging van de wetge ving over te gaan. (ADVERTENTIE) DE heer H. van Solingen is eigenaar van de camping De Wildhof in Re tranchement. Al meer dan vijf jaar is hij bezig gedaan te krijgen dat er op zijn terrein vakantiehuisjes mogen worden gebouwd. Na vele jaren ploe teren om door de papierwinkel van de overheid heen te komen is de zaak nog niet rond. De heer Van So lingen, die gemeenteraadslid is van Retranchement, is teleurgesteld. ,IK heb geen tegenwerking gekregen van de gemeente", zei hij, „maar ooi geen medewerking. De gemeentelijk overheid van Retranchement is inge slapen. Er gebeurt niets in ons dorp je. Er wordt niet gebouwd, er wor den niet voldoende nieuwe wege. aangelegd. Ik geloof dat de post open bare werken op de begroting zelf kleiner is dan de post salarissen vai de wethouders en presentiegelden vai de raadsleden. Retranchement ziet di enorme mogelijkheden niet die al het ware op straat liggen. DE toeristenindustrie neemt een grol vlucht. Goed, onze gemeente eet me van de toeristenkoek, maar Retran chement profiteert er niet ten voll van. Er zou haast gezet moeten wor den achter plannen zoals ik die al ja ren geleden lanceerde. Alleen al aai forensenbelasting zou de gemeenU door dat plan grote inkomsten krij gen. Verder zou er gebouwd moeten worden voor de plaatselijke bevol- king, ook voor de mensen die in Re tranchement een tweede huis willen kopen. Er waren aannemers voldoen de die in de gemeente premiewonin gen wilden bouwen. Ik kan ze zo op noemen. Er is echter niets gereali seerd. HET gevolg is dat ons dorpje lang zaam maar zeker leegstroomt. We ra ken de jonge mensen kwijt. Ze kun nen bij ons immers geen huis krijgen! Maar niet alleen de jonge mensen wvs* verdwijnen. Weet u dat er in heel Re tranchement geen kapper meer te vinden is, noch een groentemanMis schien begrijpt u, na dit gehoord te hebben, waarom ik blij was 'dat we na de gemeentelijke herindeling bij Sluis komen. Ze zijn in die gemeente progressief, en ze durven iets te on dernemen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3