„Asterix, de Galliër" nu ook
op het bioscoopscherm
tussen haakjes j
FRANSEN MAKEN AVONDVULLENDE TEKENFILM
Dichter Jan Hanlo overleden
Miss Maz
Monsterproces
Spelletje
onervaren
DALET BALSEM
DALET BALSEM
bij apotheker en drogist
Ned. deelnemers
int. balletconcours
in tweede ronde
TROS-pr o gramma
over Tour de France
Nationaal
filmfestijn 1969
Docentschap voor
Theodorakis
Nieuwe directeur CVK
NEDERLAND I
NEDERLAND II:
BELGIe (Nederl.)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Luister naar
11
DE STEM VAN WOENSDAG 18 JUNI 1969
13
(ADVERTENTIE)
(Van onze filmredactie)
BREDA De kleine Galliër
Asterix, de schrik der Romeinse
legerschare, is filmheld gewor
den. Het parmantige mannetje,
dat met zijn vrienden de domme
veelvraat Obelix en de druïde
Abaracouris als tekenstripfiguur
spoedig zoveel populariteit ge
noot, dat men hem ook een radio-
en telivisiecarrière waardig keur
de is thans te zien in een ruim
een uur durende tekenfilm van
Goseinny en Uder.
Zo, de eerste Franse poging van
dit formaat op het tekenfilmge
bied.
Wijlen Walt Disney was in 1938 de
eerste die het aandurfde zijn bewon
deraars met „Snow white and the
seven dwarfs" een getekende hoofd
film voor te zetten. Om te bewijzen,
dat zo'n gigantisch werk een mi
nuut vereiste al zo'n dikke duizend
tekeningen, die geïnkt en ingekleurd
moesten worden en tegen van te vo
ren ontworpen achtergronden gefo
tografeerd werden niet alleen
voor de Disney-studio's kon worden
uitgevoerd kwam Max Fleischer in
het jaar daarop met zijn „Gullivers
Reizen".
Hoewel ook „Gulliver" zeer goed
hij het publiek ontvangen werd,
bleek deze krachtsexplosie toch te
veel voor Fleischer en zijn ontwer
pers, die zich in de jaren daarna
schielijk beperkten tot de kortere en
commercieel minder riskante Popey-
tekenfilms.
Terwijl Disney naast het korte bij
werk onverstoorbaar doorging met
het maken van langere tekenfilms
van „Bambi" en „Fantasia" tot de
topper „Jungle Boek" beproefden
ook andere landen hun krachten op
de avondvullende getekende film.
Het bleef echter bij incidentele po
gingen. Zo verscheen Spanje kort na
de tweede wereldoorlog met de niet
onverdienstelijke „Ridder Carmen-
cito" en kwam Engeland nog dicht
bij een artistiek succes met „Animal
Farm" naar George Orwells satiri
sche roman.
Zweden, Japan, ja zelfs communis
tisch China waagden zich aan gete
kende hoofdfilms, maar de meesten
bereikten nimmer ons land of moes
ten halverwege om financiële rede
nen de handdoek in de ring gooien.
Zo zagen wij vier jaar geleden op
het tekenfilmfestival van Annecy
fragmenten van een Italiaanse gete-
Asterix en Obelix, gevreesde tegenstanders van de Romeinse leger
schare van Gaius Bonus.
kende western-in-wording waar la
ter nooit meer wat van vernomen
werd.
De avondvullende tekenfilm bleek
alleen maar een haalbare kaart „voor,
de gevestigde tekenfilm-industrieën,
zoals die van de heren Hanna en
Barbera, die met „Hey there it's yogi
bear" en „Geheimagent Fred Flint-
stone" zij het met vereenvoudigde
animation voor Columbia deze
krachtproef voor iedere tekenstudio
doorstonden.
En nu komen de Fransen met hun
volksheld „Asterix de Gallier". Als
eerste avontuur en wie weet vol
gen er meer kozen de makers het
verhaal van de Romeinse veldheer
Gaius Bonus, die een spion naar het
Gallische kamp zendt om te ontdek
ken waar de kleine Asterix zijn bo
venmenselijke kracht vandaan haalt.
Vervolgens laat Gaius Bonus de
druïde Abaracourcix ontvoeren om
deze te dwingen het geheim van de
toverdrank, die Asterix en alle Gal
liërs behalve Obelix gebruiken, prijs
te geven. Maar de dappere Asterix
is de Romeinen te slim af en in
plaats van bovenmenselijke kracht
zitten de heren spoedig opgescheept
met onmenselijk snelle haar- en
baardgroei.
De makers hebben het zich met
vele totaalbeelden lees vrij ge
compliceerde bewerkelijke tekenin
gen, niet gemakkelijk gemaakt. De
animation is soepel. Ook al is het
duidelijk dat moeilijk te tekenen be
wegingen als bijvoorbeeld het wen
den van hoofd en lichaam zoveel mo
gelijk werden vermeden. De hele
produktie maakt een zeer verzorgde
indruk, maar
Natuurlijk is er bij zo'n eerste am
bitieuze poging om een getekende
hoofdfilm te maken een „maar". Er
is een groot verschil tussen een ge
tekend stripverhaal en een film over
dezelfde figuren. Vandaar dat in
„Asterix en de helden" het accent
vaak te veel op de dialogen en de
dialooggrapjes komt te liggen en de
visuele humor voor een film van die
lengte te dun gezaaid is.
Bewonderaars van Asterix en de
zijnen en dat zijn er over de hele
wereld vele zullen het natuurlijk
prachtig vinden hun helden te zien
bewegen en te horen spreken, maar
vele scènes wandelingen door bos
etc. zijn te lang aangehouden, om
dat er niets verrassends en daar
moet de tekenfilm het toch van heb
ben gebeurd. Het haalt het tempo
uit de film en soms lijkt het wel of
de makers met hun vertoningsduur
beslist over het uur hebben willen
uitkomen, maar onvoldoende dwaze
invallen hadden om deze tijd vol te
maken.
Wij kunnen dat rustig op re
kening schrijven van hun oner
varenheid met het medium. De
ijzersterke basis een goed ge
construeerd verhaal met bemin
nelijke, knap ontworpen hoofd
figuren is er. Met wat meer
routine zullen volgende „Aste-
rix"-filmavonturen bovenstaande
mankementjes niet meer verto
nen. Daar hebben de makers te
veel talent voor, dat bewijzen b.v.
de dwaze martelscenes en de se-
kwentie waarin de toverdrank
gaat werken.
(Van onze kunstredactie)
BREDA Op 57-jarige leeftijd is
de dichter Jan Hanlo te Maastricht
overleden. Zaterdag 1.1. kreeg hij met
zijn motor een ernstig ongeluk.
Een van de weinige begrijpelijke
dingen in het leven van de dichter
Jan Hanlo, is zijn dood door een
motorongeluk. Op zijn motoren was
hij razend verliefd. Daarmee raasde
tij door het Limburgse landschap.
Daarmee kon hij krachtig van de
natuur genieten; van het element
wind, de hijgende adem van het le
ven. Een compensatie voor een te
kort aan leven, dat hij zag, doorzag,
kritisch betekende, terwijl hij er in
feite naast stond. Als een schijnbaar
koel, maar in werkelijkheid geënga
geerd toeschouwer.
Zo was Jan Hanlo, een figuur vol
tegenstrijdigheden. Hij hunkerde
naar het leven, maar zag geen kans
er volledig binnen te komen. Hij had
behoefte aan activiteit, felle deelname.
Maar de aanwezigheid van de merel,
de narcissen in de nacht, de welge
schapen droom-meisjes volstonden om
hem gelukkig te maken. Hij had wel
willen vechten tegen de onvolkomen
heden van de maatschappij, hij kwam
er alleen maar toe in zijn poëzie,
spaarzaam, maar sprankelend van de
tails en speelse spotzijn enig ver
zet. Hij had misschien de wereld wel
willen laten veranderen, maar trok
zich terug in het Poorthuisje van de
Volkshogeschool Geerlingshof. Mid
den tussen de waaiende bomen, on
zichtbaar voor de moderne verkeers-
zenuwen.
Hij was in wezen een romanticus,
®aar was een van de eersten die in
Nederland de romantische poëzie al
le luister ontfutselde door zijn klank-
dichten als „Oote, oote, boe", dat rond
'50 de literaire wereld van ons landje
een merkwaardige spiegel voorhield.
Hij schreef na een romantisch impres
sionistisch begin poëzie als een spel,
vol fijne spot, met zeer fijne mense
lijke trekjes en vooral met een milde
dosis kritiek. Geboren in Bandoeng
in 1912 verhuisde hij in 1914 reeds
naar Nederland, met zijn moeeder en
zijn baboe. Zij vestigden zich in Deur-
ne, het dorp van Antoon Coolen en
de Wiegersma's. Hij volgde de HBS
in Helmond en in Heerlen (zij ver
huisden naar Zuid-Limburg). Ging
journalistiek studeren in Utrecht, be
haalde Engels MO-A; bereidde zich
via staatsexamens Latijn en Grieks
voor op de studie psychologie te Am
sterdam, maar moest deze afbreken
door de oorlog. Tenslotte, vermoede
lijk ontgoocheld enerzijds en met een
grote zin voor betrekkelijkheid, trok
hij zich van alles terug en leefde van
de literaire hand in de literaire tand.
Na gedichten in Zuidenwind, Crite
rium e.a. volgde zijn eerste bundeling
in de verzamelbundel „Zes minnaars",
met Paul Haimon, Leo Herbergs, Frans
Babyion en Loe Maas. In 1951 ver
scheen zijn eerste volledige dichtbun
del „Het geverniste". Later „Niet on
gelijk", „Het vreemde land". In 1957
kreeg hij de kleine poëzieprijs van
Amsterdam, twee jaar later de grote
poëzieprijs van Amsterdam, mede naar
aanleiding van zijn bundel „Verza
melde gedichten". In 1966 verscheen
zijn verzameld proza „In een gewoon
rijtuig". Geen overrompelend, maar
zo nu en dan enorm-verrassend dich
ter, met evenveel romantische als
modern-kritische aspecten.
Als modieuze schoenen voor U ondra
gelijk zijn door knobbels dan helpt
Zwellingen aan de grote teen be
hoeven U niet langer te kwellen.
Verkwikkende DALET BALSEM
dringt diep door in de huid,
heft de aandoening op en doet
de zwelling verminderen, waardoor
ook de pijn verdwijnt.
Maak Uw voeten weer pijnloos
slank met de beroemde Franse
AMSTERDAM (ANP) De vier Ne
derlandse deelnemers aan het thans
in Moskou plaatsvindende internatio
nale balletconcours hebben de eerste
ronde met hun klassieke pas de deux
met succes doorstaan, zo wordt van
de zijde van het Nationale Ballet mee
gedeeld.
Olga de Haas, Sylvester Campbell,
Helene Pex en Simon André van het
Nationale Ballet hebben uit de 106
deelnemers zich kunnen kwalificeren
voor de tweede ronde, waarin zij met
ca 35 collega's thans een moderne en
een andere klassieke pas de deux
hebben te dansen.
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM De Tour de Fran,
ce, welke ieder jaar zo'n geweldige
beroering wekt in vrijwel alle landen
van Europa, zal op 22 juni a.s. het
onderwerp zijn van het TROS-pro-
gramma „Sportlight".
Voor een dergelijk programma le
verden de 55 ronden, die tussen 1903
en 1968 zijn verreden, ruimschoots
voldoende materiaal op. Er is uiter
aard veel recent filmmateriaal af
komstig van NOS en BRT, maar voor
dit programma wordt ook geput uit
de archieven van Gaumont Actuali-
tes, van Polygoon en voor wat
betreft oude prenten, knipsels en fo
to's van l'Equipe, het bekende
sportblad dat de Tour organiseert.
AMSTERDAM (ANP) Van 10 tot
en met 13 september zal in de con
certzaal van het Singermuseum in
Laren het Nationaal Filmfestival 1969
worden gehouden. Dit is een jaarlijk
se presentatie van 16mm-films, die
voor talrijke organisaties voor jeugd-
en vormingswerk ter beschikking ko
men. De Stichting Filmcentrum in
Hilversum organiseert een en ander
in samenwerking met de Stichting
Nederlands Filminstituut in Amster
dam.
Deze stichtingen werken sinds kort
zeer nauw samen, met name bij het
aankopen van films. Er zullen films
vertoond worden van de regisseurs
Bunuel, Godard, SkoHmovsky, De
Sica en Pasolini. Verder nieuwe films
van de Nederlandse Filmakademie. In
totaal worden in vier dagen ongeveer
15 speelfilms en 25 korte films ver
toond.
ATHENE (DPA) - De bekende Griek
se componist Mikis Theodorakis, door
het kolonelsbewind verbannen naar
een afgelegen dorpje op de Pelopon
nesus, waar hij onder strenge bewa
king staat, heeft naar verluidt een
docentschap aangeboden gekregen aan
het Princecollege van de universiteit
van New York.
Naar van welingelichte zijde ver
nomen werd, heeft Theodorakis via
zijn advocaat laten weten dat hij de
functie wil aanvaarden indien hem
een uitreisvergunning wordt verleend.
De Griekse vice-premier en minister
van binnenlandse zaken, Pattakos, zei
maandag j.l. in antwoord op de vra
gen daarover van journalisten bot
weg „We zouden het hebben over
serieuze dingen".
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM Dr. G. N. Lammens,
gereformeerd predikant te Heemstede,
is benoemd tot directeur van het Con
vent Van Kerken.
De huidige directeur, Ds. C. van Rij,
is op zijn verzoek ontslag verleend
wegens zijn benoeming tot leraar
godsdienstonderwijs aan het Corderius
College te Amersfoort.
17.00 TWEE KLEURENFILMS
18.50 PLUIMPJE
19.00 NIEUWS
19.07 SCALA
20.00 NIEUWS
20.20 ZENDTIJD POLITIEKE
PARTIJEN G.P.V.
20.30 SOCUTERA
20.35 HOLLAND FESTIVAL
MAGAZINE
Voorbeschouwing van het
Holland Festival
21.00 THE CATERED AFFAIR
Speelfilm met o.a. Bette
Davis, waarin een a.s. echt
paar, dat door allerlei mensen
er toe wordt gedwongen hun
huwelijksplechtigheid in groot
se stijl te doen verlopen.
22.30 NIEUWS
18.50
19.00
19.08
19.26
20.00
20.20
21.20
21.55
22.20
PLUIMPJE
NIEUWS
DE DWAZE WERELD VAN
TOMMY COOPER
Gekke belevenissen van een
onhandige man
DE SOVJETS
Documentaire over het huidi
ge Rusland, waarin ditmaal
aandacht voor het priester
ambt.
NIEUWS
WAT NU, GROTE MAN
Feuilleton
ZELF DOEN
Programma voor de doe-het-
zelvers
BRANDPUNT
NIEUWS
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIPTOP
Programma voor de jeugd
20.00 NIEUWS
20.25 DE ONVRIJWILLIGE
SCHULDIGE
Speelfilm, waarin een jeugd-
misdadiger (gespeeld door
Jerry Lewis) weer op het
rechte pad wordt gebracht.
22.05 GASTPROGRAMMA
Het Vrije Woord
22.35 NIEUWS
17.25 NIEUWS
17.30 FEU VERT
18.55 SPECIAL VOLANTS
19.25 PLUM-PLUM
Voor de kleuters
19.30 CAFé DU SQUARE
20.00 NIEUWS
20.30 LES CHEVALIERS DU CIEL
21.00 FEUX CROISéS
22.15 POEZIE
22.45 NIEUWS
20.00 NIEUWS
20.15 DAS SUDETENLAND
Documentaire over de
Sudeten-Duitsers, die na de
Tweede Wereldoorlog hun ge
boortestreek moesten verlaten
21.00 TOMMI UND DER KRIMI
Feuilleton
21.50 ANATOMIE EINER
BIG-BAND
Jazzprogramma
22.25 NIEUWS
22.45 VOETBAL
Reportage van de selectiewed
strijden van de Bundesliga
17.30 NIEUWS
17.35 MOSAIK
Programma voor ouderen
18.05 DIE DREHSCHEIBE
Actualiteiten en muziek
18.40 FLICKA
Feuilleton
19.10 YANCY DERRINGER, WIE
BIEDT MEER
Feuilleton
19.45 HEUTE
Actualiteiten
20.15 ZDF-MAGAZINE en NIEUWS
21.00 SELTSAMES
ZWISCHENSPIEL
T.v.-spel naar Eugene O'Neill
22.15 NIEUWS
22.25 THEATER IM GESPRaCH
Discussie
Woensdag 18 juni
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevar. progr. (12.22 Wij van het land;
12.26 Meded. t.b-v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Ra
den maai'...; 13.15 Ondernemend).
NCRV: 14.00 Semi-klass. en moderne
orkestwerken (gr) 15.00 Muzik. va
kantiereis door Europa: licht gevar
platenp-ro-gr. 16.00 Nws. 16.02 Voor
de jeugd. 17.00 Lichte grammofoon-
muz. voor de jeugd. Overheidsvoor
lichting: 17.50 Mens en samenleving.
Een reportage over Nederlandse mu
sea. NCRV: 18.00 Veel gevraagde
gewijde muz (gr). 18.30 Nws. 18.41
Act. NOS: 19-00 Openbaar Kunstbez.
19.10 Gastcollege: Macht en invloed,
lezing. 20.00 Stereo: Holland Festival
1969. Rotterdams Philharmonisch or
kest met solist: moderne en klass.
muz. (Vooraf, in de pauze en na af
loop: Festivalndeuws en informatie).
NVSH: 22.20 Sextant, raddoweekblad
van de NVSH. NOS: 22.30 Nws. 22.38
Parlementair overzicht. 22.45 Stereo:
X, een sprong in het duister. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 12.00 Stereo: Promenade
orkest: amusem. muz. 12.30 Stereo:
Pianorecital: klass. en mod. muziek
(gr) 12.54 Voor het platteland. 13.00
Nws. 13.11 Act. 13.20 Stereo: Weens
Filharmonisch orkest: amusements-
muz. 13.45 Gespro-ken portret 14.00
Voor de kinderen- 15.00 Stereo: Ba
riton sn piano: klass. liederen. 15.20
Stereo: Fluit en piano: mod. muz.
15.45 Stereo: Omroep kamerkoor:
oude gewijde liederen. 16.00 Nieuws.
16.02 Muz. en brieven, muzikale le
zing. 17.00 Stereo: Kinderkoor. 17.20
Voor de jeugd. ca. 17.55 Mededelin
gen- 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Uit
zending van de CPN. 18.30 Stereo:
Klink klaar zonder nonsens: licht
platenprogr. 19.30 Nws. 19.35 Stereo:
Tango rumba orkest met zangsolis
ten 20.00 Stereo: Mod. muz. (gr.)
20.20 Country en western muz. 20.40
Buiteml. weekoverz. 20.50 Stereo:
Strijkorkest: lichte muz. 21-20 Stereo:
Licht instrumentaal trio. 21.50 Louis
....mag het zeggen: muzik. interview.
22.30 Nws. 22.38 Act. 22.55 Stereo:
Mod. muz. (gr.) 23.20 Radio Jazz
Magazine- 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojour
naal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platen-
15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen:
populair verzoekpl. progr. 16.00 Nws.
16.30 Gimmick: licht platenprogram-
ma. 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Toppoppology: pop- en
countrymuziek.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40
12.48 Weerbericht, mededelingen,
en SOS-berichten voor de schippers).
12.55 Buitenlands persoverz. 13.00
Nws. weerbericht, dagklapper en
beursber. 13-20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Amusem. muz. 14.30 Waarom
wij niet? 14.50 Wedstrijd Radioschool-
koor 1969. (15.00 Nws. 15.15 Voor de
kleuters. 16.00 Nws. 16.03 Beursber.
16.09 Kamermuz. 16.30 Volksmuziek
uit Indonesië- 17.00 Nws, weerber. en
meded Aansluitend: Jazzmuz. 18.00
Nws. 18.03 Popmuz. voor de soldaten.
18.30 Lekemmoraal en -filosofie. 18.50
Sportkron. 18.58 Taalwenken. 19.00
Nws, weerber. en act. 19.40 Lichte
muz. 20.00 Operettemuz. 22.00 Nws.
berichten en De Zeven Kunsten 22.15
Gevar. muz. (23.00-23.10 Nieuws).
23.40 Nws. 23.45-0.30 Voor de zeelie
den.
Donderdag 19 juli
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klass
en mod. grammof. muz (7.30 Nws:
7.32 Act. 7.50 Overweging; 8.00 Nws).
8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor
de huisvrouw. (9-00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw; 9.35 Waterstan
den). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?
pe-dago-gische lezing. 10.20 Stereo:
Muz. uit de barok (opn.) KRO: 11 00
Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me
dedelingen.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: lichte grammof.
muz 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 Stereo: Lichte grammof. muz.
(8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Mor
genwijding. 9.00 Stereo: Klass. pi
anoconcert (gr.) 9.40 Schoolradio-
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen: Populair verzoekplaten-
programma (11.00-11.02 Nieuws.)
11.30 Vooj. de vrouw
HILVERSUM II FM-KAN
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van vroeger v.
de luisteraars van nu 9.30 Zzzoef
een instrumentaal programma 10.00
Nws. 10.03 Muziek bi) de koffie 11.00
Nieuws.
SHERAZAD is, volgens de boeken,
een meisje dat alles heeft wat de
Natuur een meisje maar kan bieden.
™vendien is zij, alweer volgens de
weken, intelligent genoeg en dat
's dan meegenomen om de haar
Kschonken gaven niet uit behaag-
JUcht, niet alleen uit zucht naar avon
tuur,
heid.
maar ten dienste van de Mens-
uit te buiten.
Sherazad is de hoofd- en titelper-
Mon van twee boeken die het werk
van Maz' Tomorrow Productions
n Den Haag. Ze is blijkbaar van An
gelsaksische oorsprong, maar dat
wordt niet helemaal duidelijk. Uit de
^Bedelingen op de eerste pagina's
s «leen op te maken, dat de boeken
Jer Sherazad door meneer P. A.
v,.et uit het Engels vertaald zijn.
i de eigenlijke (geestelijke) vader
bU'ft in het duister.
^®oar wat doet dat ertoe? She-
a2ad is nu ook in het Nederlands
taalgebied ingevoerd. En hoe! De
twee boekjes zijn door Maz (van To
morrow Productions) zelf rijk van il
lustraties voorzien. Sherazad in alle
standen en staten, soms indrukken
wekkend die door het verhaal niet
gehonoreerd worden.
Maz heeft wél begrepen dat het
moeiliik was om de intelligentie van
het meisje, zelfs met zijn vaardige
tekenstift, op papier te krijgen, maar
dat izch daar met name andere na
tuurlijke gaven bijzonder voor le
nen.
Maar waarom is Sherazad in onze
ogen nu toch een mislukking? We
hebben haar twee boekjes lang dag
en nacht op de voet gevolgd. En wat
blijkt? Sherazad is, ondanks de door
Maz gesuggereerde, maar bedrieg
lijke schijn helemaal geen meisje, ze
is alleen maar een goed, zeer goed
geproportioneerd vechtmachientje, dat
geen hart heeft, maar kabelsterke
spieren, dat niet kan strelen, maar
haar karate goed bijgehouden heeft,
dat niet kan kussen, maar alleen van
zich kan afbijten. Als ze nu in die
twee boekjes maar eens één keer
door haar (eigen) knieën gegaan en
op andermans knieën terecht geko
men was. Zulke meisjes zfljn er toch
zeker niet!
Waarom maakt Maz ze dan?()
BERKELEY is een soort Mekka voor
de studenten. Daar immers hebben
de studenten, moe gestudeerd, op de
dogma's en de zo-moet-het-theorieën
van oude filosofen maar zich fris
drinkend aan de nieuwe dimensie
van Herbert Marcuse via sit-ins,
teach-ins en walk-ins de maatschap
pij, die Vietnamezen liet uitmoorden,
negers en Portoricanen liet uithonge
ren laten weten, dat er „iets" fout
zat. Studenten werden geheel onver
wacht de „jonge rebellen" van de
zestiger jaren. Berkeley was de eer
ste leerschool, waar de nu bekende
technieken van voortdurende agitatie
en continue provocatie (met succes)
werden beproefd.
Berkeley heeft sinds die eerste stu
dentenrevolutie in 1965 niet stil ge
zeten. Nog deze maand heeft Berke
ley de voorpagina's van alle kranten
gehaald, toen politie zich met traan
gas, verfijnde chemische middelen en
zelfs met helikopters teweerstelde te
gen „opstandige" studenten, hippies
en „flower children". Zij richtten op
de gronden van de Berkeley univer
siteit een „Volkspark" in, waarin de
studenten zich ludiek bezighielden
om de Amerikaanse maatschappij te
veranderen.
De wetsuitvoerders zaten natuur
lijk ook niet stil. Op de laatste colle
gadag van de universiteit, gisteren, is
ook in Californië een monsterproces
begonnen tegen 700 studenten (de
Amerikaanse volksmond spreekt van
„kinderen"). Ook daar moest de
staat Californië zeven rechters lenen
om het proces tot een goed einde te
brengen. De aanklachten luidden:
vernieling, verstoring van de open
bare orde, diefstal en verwonding
van politiemannen in functie.
De studenten, die de steun hebben
van vele Amerikaanse universiteiten,
kunnen in Californië niet op veel be
grip rekenen. De gouverneur van
Californië, Ronald Reagan, voorheen
filmster kort geleden nog kandidaat
voor het presidentschap voor de
(rechtse) republikeinen, steekt niet
onder stoelen of banken dat hij met
een „kruistocht" tegen de studenten
bezig is. Hij schijnt er wat zijn per
soonlijke populariteit betreft wel bij
te varen.
Zijn thema: discipline, orde en
recht. Het is een oud liedje: de hei
lige drievuldigheid van rechts. O
U kent hem toch ook? De vader die
's avonds de beeldbuis verlaat en
stilletjes naar boven verdwijnt om
zich op een klein zolderhoekje bezig
te houden met wissels, sporen en
treinen. Of de moeder die met ein
deloos geduld (lijkt het) maar veel
plezier kleertjes maakt voor doch
ters barbiepoppen. Het zijn de vol
wassenen die graag met speelgoed
bezig zijn. Maar ja, als volwassene
ben je de kinderschoenen en het
-speelgoed ontgroeid en mocht je nog
speel-aspiraties hebben dan kun je
die alleen in het geniep uiten.
Maar de tijden veranderen geluk
kig. De commissie Nationale Speel-
goedweek 1969 kwam dezer dagen
met de geruststellende mededeling
dat steeds meer volwassenen ervoor
uit durven komen dat ze in hun hart
eigenlijk grote kinderen zijn. Een
gunstige ontwikkeling volgens de
commissie, want op deze manier
komt er langzamerhand een eind aan
een heleboel verborgen grote-men-
sen-leed. Of raakt u niet gefrustreerd
als u vanwege het volwassenfatsoen
van de legobouwdoos van uw zoon af
moet blijven?
ten over de Speelgoedweek 1969, die
van 21 tot en met 28 juni wordt ge
houden werpen opgelucht de brei
kous weg en beginnen te punniken,
te puzzelen en mozaïeken te maken.
De opa's kunnen natuurlijk bij zo
veel volwassen speelgenot niet
meer achterblijven. Nu bouwt opa
verguld zijn eigen zeilschip, en
kleinzoon Jantje kijkt bewonderend
toe.
Ludiek is een woord, dat pas de
laatste tijd gebruikt wordt. Maar
„zelfs in deze tijd, waarin onze hele
cultuur een revolutie doormaakt, zal
het woord ludiek nog heel wat keren
moeten vallen voor de volwassen
mens zijn starheid volledig laat va
ren en zich onbekommerd aan het
spel wijdt."
Jammer dat spelen voor veel vol
wassenen toch nog wel het taboe zal
houden. En het kan zo fijn zijn.
Er komen gelukkig steeds meer
vaders en moeders die zich bezig-
zo lezen we verder in de persberich-
houden met een mecanodoos of een
Fischerconstructiesysteem, met spi-
rographtekenen of lego. En oma's
Redactie: José Toirkens
Bijdragen: Toon Kloet
Anton Theunissen