„Asterix, de Galliër" nu ook op het bioscoopscherm tussen haakjes j FRANSEN MAKEN AVONDVULLENDE TEKENFILM Dichter Jan Hanlo overleden Miss Maz Monsterproces Spelletje onervaren DALET BALSEM DALET BALSEM bij apotheker en drogist Ned. deelnemers int. balletconcours in tweede ronde TROS-pr o gramma over Tour de France Nationaal filmfestijn 1969 Docentschap voor Theodorakis Nieuwe directeur CVK NEDERLAND I NEDERLAND II: BELGIe (Nederl.) BELGIë (Frans) DUITSLAND I DUITSLAND II Luister naar 11 DE STEM VAN WOENSDAG 18 JUNI 1969 13 (ADVERTENTIE) (Van onze filmredactie) BREDA De kleine Galliër Asterix, de schrik der Romeinse legerschare, is filmheld gewor den. Het parmantige mannetje, dat met zijn vrienden de domme veelvraat Obelix en de druïde Abaracouris als tekenstripfiguur spoedig zoveel populariteit ge noot, dat men hem ook een radio- en telivisiecarrière waardig keur de is thans te zien in een ruim een uur durende tekenfilm van Goseinny en Uder. Zo, de eerste Franse poging van dit formaat op het tekenfilmge bied. Wijlen Walt Disney was in 1938 de eerste die het aandurfde zijn bewon deraars met „Snow white and the seven dwarfs" een getekende hoofd film voor te zetten. Om te bewijzen, dat zo'n gigantisch werk een mi nuut vereiste al zo'n dikke duizend tekeningen, die geïnkt en ingekleurd moesten worden en tegen van te vo ren ontworpen achtergronden gefo tografeerd werden niet alleen voor de Disney-studio's kon worden uitgevoerd kwam Max Fleischer in het jaar daarop met zijn „Gullivers Reizen". Hoewel ook „Gulliver" zeer goed hij het publiek ontvangen werd, bleek deze krachtsexplosie toch te veel voor Fleischer en zijn ontwer pers, die zich in de jaren daarna schielijk beperkten tot de kortere en commercieel minder riskante Popey- tekenfilms. Terwijl Disney naast het korte bij werk onverstoorbaar doorging met het maken van langere tekenfilms van „Bambi" en „Fantasia" tot de topper „Jungle Boek" beproefden ook andere landen hun krachten op de avondvullende getekende film. Het bleef echter bij incidentele po gingen. Zo verscheen Spanje kort na de tweede wereldoorlog met de niet onverdienstelijke „Ridder Carmen- cito" en kwam Engeland nog dicht bij een artistiek succes met „Animal Farm" naar George Orwells satiri sche roman. Zweden, Japan, ja zelfs communis tisch China waagden zich aan gete kende hoofdfilms, maar de meesten bereikten nimmer ons land of moes ten halverwege om financiële rede nen de handdoek in de ring gooien. Zo zagen wij vier jaar geleden op het tekenfilmfestival van Annecy fragmenten van een Italiaanse gete- Asterix en Obelix, gevreesde tegenstanders van de Romeinse leger schare van Gaius Bonus. kende western-in-wording waar la ter nooit meer wat van vernomen werd. De avondvullende tekenfilm bleek alleen maar een haalbare kaart „voor, de gevestigde tekenfilm-industrieën, zoals die van de heren Hanna en Barbera, die met „Hey there it's yogi bear" en „Geheimagent Fred Flint- stone" zij het met vereenvoudigde animation voor Columbia deze krachtproef voor iedere tekenstudio doorstonden. En nu komen de Fransen met hun volksheld „Asterix de Gallier". Als eerste avontuur en wie weet vol gen er meer kozen de makers het verhaal van de Romeinse veldheer Gaius Bonus, die een spion naar het Gallische kamp zendt om te ontdek ken waar de kleine Asterix zijn bo venmenselijke kracht vandaan haalt. Vervolgens laat Gaius Bonus de druïde Abaracourcix ontvoeren om deze te dwingen het geheim van de toverdrank, die Asterix en alle Gal liërs behalve Obelix gebruiken, prijs te geven. Maar de dappere Asterix is de Romeinen te slim af en in plaats van bovenmenselijke kracht zitten de heren spoedig opgescheept met onmenselijk snelle haar- en baardgroei. De makers hebben het zich met vele totaalbeelden lees vrij ge compliceerde bewerkelijke tekenin gen, niet gemakkelijk gemaakt. De animation is soepel. Ook al is het duidelijk dat moeilijk te tekenen be wegingen als bijvoorbeeld het wen den van hoofd en lichaam zoveel mo gelijk werden vermeden. De hele produktie maakt een zeer verzorgde indruk, maar Natuurlijk is er bij zo'n eerste am bitieuze poging om een getekende hoofdfilm te maken een „maar". Er is een groot verschil tussen een ge tekend stripverhaal en een film over dezelfde figuren. Vandaar dat in „Asterix en de helden" het accent vaak te veel op de dialogen en de dialooggrapjes komt te liggen en de visuele humor voor een film van die lengte te dun gezaaid is. Bewonderaars van Asterix en de zijnen en dat zijn er over de hele wereld vele zullen het natuurlijk prachtig vinden hun helden te zien bewegen en te horen spreken, maar vele scènes wandelingen door bos etc. zijn te lang aangehouden, om dat er niets verrassends en daar moet de tekenfilm het toch van heb ben gebeurd. Het haalt het tempo uit de film en soms lijkt het wel of de makers met hun vertoningsduur beslist over het uur hebben willen uitkomen, maar onvoldoende dwaze invallen hadden om deze tijd vol te maken. Wij kunnen dat rustig op re kening schrijven van hun oner varenheid met het medium. De ijzersterke basis een goed ge construeerd verhaal met bemin nelijke, knap ontworpen hoofd figuren is er. Met wat meer routine zullen volgende „Aste- rix"-filmavonturen bovenstaande mankementjes niet meer verto nen. Daar hebben de makers te veel talent voor, dat bewijzen b.v. de dwaze martelscenes en de se- kwentie waarin de toverdrank gaat werken. (Van onze kunstredactie) BREDA Op 57-jarige leeftijd is de dichter Jan Hanlo te Maastricht overleden. Zaterdag 1.1. kreeg hij met zijn motor een ernstig ongeluk. Een van de weinige begrijpelijke dingen in het leven van de dichter Jan Hanlo, is zijn dood door een motorongeluk. Op zijn motoren was hij razend verliefd. Daarmee raasde tij door het Limburgse landschap. Daarmee kon hij krachtig van de natuur genieten; van het element wind, de hijgende adem van het le ven. Een compensatie voor een te kort aan leven, dat hij zag, doorzag, kritisch betekende, terwijl hij er in feite naast stond. Als een schijnbaar koel, maar in werkelijkheid geënga geerd toeschouwer. Zo was Jan Hanlo, een figuur vol tegenstrijdigheden. Hij hunkerde naar het leven, maar zag geen kans er volledig binnen te komen. Hij had behoefte aan activiteit, felle deelname. Maar de aanwezigheid van de merel, de narcissen in de nacht, de welge schapen droom-meisjes volstonden om hem gelukkig te maken. Hij had wel willen vechten tegen de onvolkomen heden van de maatschappij, hij kwam er alleen maar toe in zijn poëzie, spaarzaam, maar sprankelend van de tails en speelse spotzijn enig ver zet. Hij had misschien de wereld wel willen laten veranderen, maar trok zich terug in het Poorthuisje van de Volkshogeschool Geerlingshof. Mid den tussen de waaiende bomen, on zichtbaar voor de moderne verkeers- zenuwen. Hij was in wezen een romanticus, ®aar was een van de eersten die in Nederland de romantische poëzie al le luister ontfutselde door zijn klank- dichten als „Oote, oote, boe", dat rond '50 de literaire wereld van ons landje een merkwaardige spiegel voorhield. Hij schreef na een romantisch impres sionistisch begin poëzie als een spel, vol fijne spot, met zeer fijne mense lijke trekjes en vooral met een milde dosis kritiek. Geboren in Bandoeng in 1912 verhuisde hij in 1914 reeds naar Nederland, met zijn moeeder en zijn baboe. Zij vestigden zich in Deur- ne, het dorp van Antoon Coolen en de Wiegersma's. Hij volgde de HBS in Helmond en in Heerlen (zij ver huisden naar Zuid-Limburg). Ging journalistiek studeren in Utrecht, be haalde Engels MO-A; bereidde zich via staatsexamens Latijn en Grieks voor op de studie psychologie te Am sterdam, maar moest deze afbreken door de oorlog. Tenslotte, vermoede lijk ontgoocheld enerzijds en met een grote zin voor betrekkelijkheid, trok hij zich van alles terug en leefde van de literaire hand in de literaire tand. Na gedichten in Zuidenwind, Crite rium e.a. volgde zijn eerste bundeling in de verzamelbundel „Zes minnaars", met Paul Haimon, Leo Herbergs, Frans Babyion en Loe Maas. In 1951 ver scheen zijn eerste volledige dichtbun del „Het geverniste". Later „Niet on gelijk", „Het vreemde land". In 1957 kreeg hij de kleine poëzieprijs van Amsterdam, twee jaar later de grote poëzieprijs van Amsterdam, mede naar aanleiding van zijn bundel „Verza melde gedichten". In 1966 verscheen zijn verzameld proza „In een gewoon rijtuig". Geen overrompelend, maar zo nu en dan enorm-verrassend dich ter, met evenveel romantische als modern-kritische aspecten. Als modieuze schoenen voor U ondra gelijk zijn door knobbels dan helpt Zwellingen aan de grote teen be hoeven U niet langer te kwellen. Verkwikkende DALET BALSEM dringt diep door in de huid, heft de aandoening op en doet de zwelling verminderen, waardoor ook de pijn verdwijnt. Maak Uw voeten weer pijnloos slank met de beroemde Franse AMSTERDAM (ANP) De vier Ne derlandse deelnemers aan het thans in Moskou plaatsvindende internatio nale balletconcours hebben de eerste ronde met hun klassieke pas de deux met succes doorstaan, zo wordt van de zijde van het Nationale Ballet mee gedeeld. Olga de Haas, Sylvester Campbell, Helene Pex en Simon André van het Nationale Ballet hebben uit de 106 deelnemers zich kunnen kwalificeren voor de tweede ronde, waarin zij met ca 35 collega's thans een moderne en een andere klassieke pas de deux hebben te dansen. (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM De Tour de Fran, ce, welke ieder jaar zo'n geweldige beroering wekt in vrijwel alle landen van Europa, zal op 22 juni a.s. het onderwerp zijn van het TROS-pro- gramma „Sportlight". Voor een dergelijk programma le verden de 55 ronden, die tussen 1903 en 1968 zijn verreden, ruimschoots voldoende materiaal op. Er is uiter aard veel recent filmmateriaal af komstig van NOS en BRT, maar voor dit programma wordt ook geput uit de archieven van Gaumont Actuali- tes, van Polygoon en voor wat betreft oude prenten, knipsels en fo to's van l'Equipe, het bekende sportblad dat de Tour organiseert. AMSTERDAM (ANP) Van 10 tot en met 13 september zal in de con certzaal van het Singermuseum in Laren het Nationaal Filmfestival 1969 worden gehouden. Dit is een jaarlijk se presentatie van 16mm-films, die voor talrijke organisaties voor jeugd- en vormingswerk ter beschikking ko men. De Stichting Filmcentrum in Hilversum organiseert een en ander in samenwerking met de Stichting Nederlands Filminstituut in Amster dam. Deze stichtingen werken sinds kort zeer nauw samen, met name bij het aankopen van films. Er zullen films vertoond worden van de regisseurs Bunuel, Godard, SkoHmovsky, De Sica en Pasolini. Verder nieuwe films van de Nederlandse Filmakademie. In totaal worden in vier dagen ongeveer 15 speelfilms en 25 korte films ver toond. ATHENE (DPA) - De bekende Griek se componist Mikis Theodorakis, door het kolonelsbewind verbannen naar een afgelegen dorpje op de Pelopon nesus, waar hij onder strenge bewa king staat, heeft naar verluidt een docentschap aangeboden gekregen aan het Princecollege van de universiteit van New York. Naar van welingelichte zijde ver nomen werd, heeft Theodorakis via zijn advocaat laten weten dat hij de functie wil aanvaarden indien hem een uitreisvergunning wordt verleend. De Griekse vice-premier en minister van binnenlandse zaken, Pattakos, zei maandag j.l. in antwoord op de vra gen daarover van journalisten bot weg „We zouden het hebben over serieuze dingen". (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM Dr. G. N. Lammens, gereformeerd predikant te Heemstede, is benoemd tot directeur van het Con vent Van Kerken. De huidige directeur, Ds. C. van Rij, is op zijn verzoek ontslag verleend wegens zijn benoeming tot leraar godsdienstonderwijs aan het Corderius College te Amersfoort. 17.00 TWEE KLEURENFILMS 18.50 PLUIMPJE 19.00 NIEUWS 19.07 SCALA 20.00 NIEUWS 20.20 ZENDTIJD POLITIEKE PARTIJEN G.P.V. 20.30 SOCUTERA 20.35 HOLLAND FESTIVAL MAGAZINE Voorbeschouwing van het Holland Festival 21.00 THE CATERED AFFAIR Speelfilm met o.a. Bette Davis, waarin een a.s. echt paar, dat door allerlei mensen er toe wordt gedwongen hun huwelijksplechtigheid in groot se stijl te doen verlopen. 22.30 NIEUWS 18.50 19.00 19.08 19.26 20.00 20.20 21.20 21.55 22.20 PLUIMPJE NIEUWS DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER Gekke belevenissen van een onhandige man DE SOVJETS Documentaire over het huidi ge Rusland, waarin ditmaal aandacht voor het priester ambt. NIEUWS WAT NU, GROTE MAN Feuilleton ZELF DOEN Programma voor de doe-het- zelvers BRANDPUNT NIEUWS 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIPTOP Programma voor de jeugd 20.00 NIEUWS 20.25 DE ONVRIJWILLIGE SCHULDIGE Speelfilm, waarin een jeugd- misdadiger (gespeeld door Jerry Lewis) weer op het rechte pad wordt gebracht. 22.05 GASTPROGRAMMA Het Vrije Woord 22.35 NIEUWS 17.25 NIEUWS 17.30 FEU VERT 18.55 SPECIAL VOLANTS 19.25 PLUM-PLUM Voor de kleuters 19.30 CAFé DU SQUARE 20.00 NIEUWS 20.30 LES CHEVALIERS DU CIEL 21.00 FEUX CROISéS 22.15 POEZIE 22.45 NIEUWS 20.00 NIEUWS 20.15 DAS SUDETENLAND Documentaire over de Sudeten-Duitsers, die na de Tweede Wereldoorlog hun ge boortestreek moesten verlaten 21.00 TOMMI UND DER KRIMI Feuilleton 21.50 ANATOMIE EINER BIG-BAND Jazzprogramma 22.25 NIEUWS 22.45 VOETBAL Reportage van de selectiewed strijden van de Bundesliga 17.30 NIEUWS 17.35 MOSAIK Programma voor ouderen 18.05 DIE DREHSCHEIBE Actualiteiten en muziek 18.40 FLICKA Feuilleton 19.10 YANCY DERRINGER, WIE BIEDT MEER Feuilleton 19.45 HEUTE Actualiteiten 20.15 ZDF-MAGAZINE en NIEUWS 21.00 SELTSAMES ZWISCHENSPIEL T.v.-spel naar Eugene O'Neill 22.15 NIEUWS 22.25 THEATER IM GESPRaCH Discussie Woensdag 18 juni HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b-v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Ra den maai'...; 13.15 Ondernemend). NCRV: 14.00 Semi-klass. en moderne orkestwerken (gr) 15.00 Muzik. va kantiereis door Europa: licht gevar platenp-ro-gr. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Lichte grammofoon- muz. voor de jeugd. Overheidsvoor lichting: 17.50 Mens en samenleving. Een reportage over Nederlandse mu sea. NCRV: 18.00 Veel gevraagde gewijde muz (gr). 18.30 Nws. 18.41 Act. NOS: 19-00 Openbaar Kunstbez. 19.10 Gastcollege: Macht en invloed, lezing. 20.00 Stereo: Holland Festival 1969. Rotterdams Philharmonisch or kest met solist: moderne en klass. muz. (Vooraf, in de pauze en na af loop: Festivalndeuws en informatie). NVSH: 22.20 Sextant, raddoweekblad van de NVSH. NOS: 22.30 Nws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M VARA: 12.00 Stereo: Promenade orkest: amusem. muz. 12.30 Stereo: Pianorecital: klass. en mod. muziek (gr) 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.20 Stereo: Weens Filharmonisch orkest: amusements- muz. 13.45 Gespro-ken portret 14.00 Voor de kinderen- 15.00 Stereo: Ba riton sn piano: klass. liederen. 15.20 Stereo: Fluit en piano: mod. muz. 15.45 Stereo: Omroep kamerkoor: oude gewijde liederen. 16.00 Nieuws. 16.02 Muz. en brieven, muzikale le zing. 17.00 Stereo: Kinderkoor. 17.20 Voor de jeugd. ca. 17.55 Mededelin gen- 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Uit zending van de CPN. 18.30 Stereo: Klink klaar zonder nonsens: licht platenprogr. 19.30 Nws. 19.35 Stereo: Tango rumba orkest met zangsolis ten 20.00 Stereo: Mod. muz. (gr.) 20.20 Country en western muz. 20.40 Buiteml. weekoverz. 20.50 Stereo: Strijkorkest: lichte muz. 21-20 Stereo: Licht instrumentaal trio. 21.50 Louis ....mag het zeggen: muzik. interview. 22.30 Nws. 22.38 Act. 22.55 Stereo: Mod. muz. (gr.) 23.20 Radio Jazz Magazine- 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojour naal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platen- 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzoekpl. progr. 16.00 Nws. 16.30 Gimmick: licht platenprogram- ma. 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Toppoppology: pop- en countrymuziek. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40 12.48 Weerbericht, mededelingen, en SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverz. 13.00 Nws. weerbericht, dagklapper en beursber. 13-20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Amusem. muz. 14.30 Waarom wij niet? 14.50 Wedstrijd Radioschool- koor 1969. (15.00 Nws. 15.15 Voor de kleuters. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Kamermuz. 16.30 Volksmuziek uit Indonesië- 17.00 Nws, weerber. en meded Aansluitend: Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. voor de soldaten. 18.30 Lekemmoraal en -filosofie. 18.50 Sportkron. 18.58 Taalwenken. 19.00 Nws, weerber. en act. 19.40 Lichte muz. 20.00 Operettemuz. 22.00 Nws. berichten en De Zeven Kunsten 22.15 Gevar. muz. (23.00-23.10 Nieuws). 23.40 Nws. 23.45-0.30 Voor de zeelie den. Donderdag 19 juli HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klass en mod. grammof. muz (7.30 Nws: 7.32 Act. 7.50 Overweging; 8.00 Nws). 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9-00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw; 9.35 Waterstan den). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind? pe-dago-gische lezing. 10.20 Stereo: Muz. uit de barok (opn.) KRO: 11 00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me dedelingen. HILVERSUM II 298 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: lichte grammof. muz 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammof. muz. (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Mor genwijding. 9.00 Stereo: Klass. pi anoconcert (gr.) 9.40 Schoolradio- 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen: Populair verzoekplaten- programma (11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Vooj. de vrouw HILVERSUM II FM-KAN NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van vroeger v. de luisteraars van nu 9.30 Zzzoef een instrumentaal programma 10.00 Nws. 10.03 Muziek bi) de koffie 11.00 Nieuws. SHERAZAD is, volgens de boeken, een meisje dat alles heeft wat de Natuur een meisje maar kan bieden. ™vendien is zij, alweer volgens de weken, intelligent genoeg en dat 's dan meegenomen om de haar Kschonken gaven niet uit behaag- JUcht, niet alleen uit zucht naar avon tuur, heid. maar ten dienste van de Mens- uit te buiten. Sherazad is de hoofd- en titelper- Mon van twee boeken die het werk van Maz' Tomorrow Productions n Den Haag. Ze is blijkbaar van An gelsaksische oorsprong, maar dat wordt niet helemaal duidelijk. Uit de ^Bedelingen op de eerste pagina's s «leen op te maken, dat de boeken Jer Sherazad door meneer P. A. v,.et uit het Engels vertaald zijn. i de eigenlijke (geestelijke) vader bU'ft in het duister. ^®oar wat doet dat ertoe? She- a2ad is nu ook in het Nederlands taalgebied ingevoerd. En hoe! De twee boekjes zijn door Maz (van To morrow Productions) zelf rijk van il lustraties voorzien. Sherazad in alle standen en staten, soms indrukken wekkend die door het verhaal niet gehonoreerd worden. Maz heeft wél begrepen dat het moeiliik was om de intelligentie van het meisje, zelfs met zijn vaardige tekenstift, op papier te krijgen, maar dat izch daar met name andere na tuurlijke gaven bijzonder voor le nen. Maar waarom is Sherazad in onze ogen nu toch een mislukking? We hebben haar twee boekjes lang dag en nacht op de voet gevolgd. En wat blijkt? Sherazad is, ondanks de door Maz gesuggereerde, maar bedrieg lijke schijn helemaal geen meisje, ze is alleen maar een goed, zeer goed geproportioneerd vechtmachientje, dat geen hart heeft, maar kabelsterke spieren, dat niet kan strelen, maar haar karate goed bijgehouden heeft, dat niet kan kussen, maar alleen van zich kan afbijten. Als ze nu in die twee boekjes maar eens één keer door haar (eigen) knieën gegaan en op andermans knieën terecht geko men was. Zulke meisjes zfljn er toch zeker niet! Waarom maakt Maz ze dan?() BERKELEY is een soort Mekka voor de studenten. Daar immers hebben de studenten, moe gestudeerd, op de dogma's en de zo-moet-het-theorieën van oude filosofen maar zich fris drinkend aan de nieuwe dimensie van Herbert Marcuse via sit-ins, teach-ins en walk-ins de maatschap pij, die Vietnamezen liet uitmoorden, negers en Portoricanen liet uithonge ren laten weten, dat er „iets" fout zat. Studenten werden geheel onver wacht de „jonge rebellen" van de zestiger jaren. Berkeley was de eer ste leerschool, waar de nu bekende technieken van voortdurende agitatie en continue provocatie (met succes) werden beproefd. Berkeley heeft sinds die eerste stu dentenrevolutie in 1965 niet stil ge zeten. Nog deze maand heeft Berke ley de voorpagina's van alle kranten gehaald, toen politie zich met traan gas, verfijnde chemische middelen en zelfs met helikopters teweerstelde te gen „opstandige" studenten, hippies en „flower children". Zij richtten op de gronden van de Berkeley univer siteit een „Volkspark" in, waarin de studenten zich ludiek bezighielden om de Amerikaanse maatschappij te veranderen. De wetsuitvoerders zaten natuur lijk ook niet stil. Op de laatste colle gadag van de universiteit, gisteren, is ook in Californië een monsterproces begonnen tegen 700 studenten (de Amerikaanse volksmond spreekt van „kinderen"). Ook daar moest de staat Californië zeven rechters lenen om het proces tot een goed einde te brengen. De aanklachten luidden: vernieling, verstoring van de open bare orde, diefstal en verwonding van politiemannen in functie. De studenten, die de steun hebben van vele Amerikaanse universiteiten, kunnen in Californië niet op veel be grip rekenen. De gouverneur van Californië, Ronald Reagan, voorheen filmster kort geleden nog kandidaat voor het presidentschap voor de (rechtse) republikeinen, steekt niet onder stoelen of banken dat hij met een „kruistocht" tegen de studenten bezig is. Hij schijnt er wat zijn per soonlijke populariteit betreft wel bij te varen. Zijn thema: discipline, orde en recht. Het is een oud liedje: de hei lige drievuldigheid van rechts. O U kent hem toch ook? De vader die 's avonds de beeldbuis verlaat en stilletjes naar boven verdwijnt om zich op een klein zolderhoekje bezig te houden met wissels, sporen en treinen. Of de moeder die met ein deloos geduld (lijkt het) maar veel plezier kleertjes maakt voor doch ters barbiepoppen. Het zijn de vol wassenen die graag met speelgoed bezig zijn. Maar ja, als volwassene ben je de kinderschoenen en het -speelgoed ontgroeid en mocht je nog speel-aspiraties hebben dan kun je die alleen in het geniep uiten. Maar de tijden veranderen geluk kig. De commissie Nationale Speel- goedweek 1969 kwam dezer dagen met de geruststellende mededeling dat steeds meer volwassenen ervoor uit durven komen dat ze in hun hart eigenlijk grote kinderen zijn. Een gunstige ontwikkeling volgens de commissie, want op deze manier komt er langzamerhand een eind aan een heleboel verborgen grote-men- sen-leed. Of raakt u niet gefrustreerd als u vanwege het volwassenfatsoen van de legobouwdoos van uw zoon af moet blijven? ten over de Speelgoedweek 1969, die van 21 tot en met 28 juni wordt ge houden werpen opgelucht de brei kous weg en beginnen te punniken, te puzzelen en mozaïeken te maken. De opa's kunnen natuurlijk bij zo veel volwassen speelgenot niet meer achterblijven. Nu bouwt opa verguld zijn eigen zeilschip, en kleinzoon Jantje kijkt bewonderend toe. Ludiek is een woord, dat pas de laatste tijd gebruikt wordt. Maar „zelfs in deze tijd, waarin onze hele cultuur een revolutie doormaakt, zal het woord ludiek nog heel wat keren moeten vallen voor de volwassen mens zijn starheid volledig laat va ren en zich onbekommerd aan het spel wijdt." Jammer dat spelen voor veel vol wassenen toch nog wel het taboe zal houden. En het kan zo fijn zijn. Er komen gelukkig steeds meer vaders en moeders die zich bezig- zo lezen we verder in de persberich- houden met een mecanodoos of een Fischerconstructiesysteem, met spi- rographtekenen of lego. En oma's Redactie: José Toirkens Bijdragen: Toon Kloet Anton Theunissen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11