Kijk naar
IclINGE DOORENBOS WORDT VANDAAG 85 JAAR:
„Er kon geen
kat meer
jongen,
of Clinge
was erbij..."
teerder
.90
.90
roeven
tussen haakjes 1
co
groeven
-itwerf
cnecht
jr
ANN
N vijf miljoen
Keizer
Top-tien
Het stille dal
Reünie
jr*
rerkplaats
IEISJE
huishouding
ÈNS
Tapijt
ROLSCHERMEN
JALOEZIEEN
LUXAFLEX
Nieuwe tv-serie
van N.C.R.V.
in
Bo Moore
Debussy-Henkemans
My life
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë Nederlands
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
I^SLAGGEVERS en Whitehall-
lie „S vooi'spelden eind 1968, dat
!»nd' n- k'"" voor Ibo-thuis-
Piafra' 'n zicht was. Zeker,
|ïe,.as ,£r°ndgebied is sindsdien
VIERDE SPORTPAGINA DE STEM VAN MAANDAG 9 JUNI 1969
nsttreding:
dienst
:heepsdiesel- en
tallaties
'arinig in het jacht-
7.Z. 3 te Veere.
CLEFOON 01140 - 3546
(ADVERTENTIE)
ogelijk
EN
rijbewijs.
solliciteren zonder
tnties.
OON
JE WERKKRING
1027
:raat 59,
Rondkant-
len van on-
uin.
versterkt,
zorgen voor
uze uit drie
(Van onze kunstredactie)
BUSSUM Na 85 jaar is Clin-
je Doorenbos dan wel bereid om
let geheim van zijn waterdicht
succes te onthullen. Het is een
plechtig moment, waarvoor hij
maar vast de kristallen bokaal
Let sherry op tafel heeft gezet,
want meneer kan er op rekenen,
Ut je van rijmen een geweldige
dorst kunt krijgen. Om diezelfde
reden heeft hij er een bus met
route kaasbolletjes naast gezet.
,Een kaasbolletje is nooit weg",
1 stelt hij tevreden vast, „ik zeg het
niet meer, ze staan er voor".
Je knikt en denkt (wat rijmt er
jop voor?) want in de smidse van de
■meester staan ook de dichtaderen
|van de gasten voortdurend op sprin-
;n. Daarom was het ook een lich
tte teleurstelling dat hij niet bij de
Btatendeur al met een panklaar kwa-
llrijn je opving en via een soepel
Isonnet informeerde naar de oplage
Ivan je krant. Akkoord, dwaten
|kan nog komen.
Doorenbos heeft trouwens de laat-
Iste uren bepaald niet stil gezeten.
Wat zou meneer denken van het kloe-
vers dat hij a raison van twee
honderd gulden heeft gemaakt voor
radeloze client uit Rotterdam,
|fc hem per ijlbrief opbiechtte dat hij
7 juni namelijk de familie een
Upoef moet aanbieden aan zijn zwa-
|w Evert en aan zijn schoonzuster
'ia,Iedereen verwacht er een ge
wicht bij", schrijf hij, „maar meer
Bian een paar flauwe zinspelingen op
Bhun achternamen heb ik nog niet
■kunnen verzinnen. Evert heeft wel in
lie laatste oorlog veel mensenlevens
Hgored. Hierin kunnen ernst en luim
elkaar mogelijk afwisselen. Gaarne
Hworden uw vruchten tegemoet ge
zien met bijsluiting van de nota".
„Zulke brieven", zegt Doorenbos.
„krijg ik nog steeds vrijwel elke dag.
Ik maak ook slagzinnen voor fir
ma's en tekstjes voor reclamecam
pagnes. Dat krijg je d'r nooit meer
uit. Ik ben nu eenmaal in Neder
land de snelle hofdichter. Voor die
man uit Rotterdam heb ik op een
avond een mooi versje gemaakt. Of
dat moeite kost? Dat zou met zo'n
enorme ervaring wel bevreemdend
zijn, vindt u niet? Je gaat gewoon
aan je bureau zitten en draait een
schoon vel papier in de typemachine
en dan met een rustige aanslag door
tikken: beste Evert, ouwe sobat, uit
de illigaliteit, ik heb allang iets op
mijn lever, en vandaag wil ik dat
kwijt. Op die manier heb je na een
half uur op je sloffen zestig regels".
Of dergelijke verzen tot de nobele
dichtkunst gerekend moeten worden,
waagt Doorenbos zelf te betwijfelen.
„Het is bij mij altijd vanzelf ge
gaan, je ving een actualiteit op, je
werd door een bepaalde situatie ge
troffen en dan spoten de rijmen er
vanzelf uit. Dat noem ik geen kunst
maar een gunst. Ik heb nu eenmaal
bij mijn geboorte die kronkel mee
gekregen en ik heb er mijn leven
lang goed van kunnen eten en drin
ken, ik kom uit een familie van enkel
predikanten, allemaal dominees die
voorbij zijn gegaan.
Maar ik sprong uit de rij, ik heb
nog wel even bij een oom in Twente
gewerkt, maar zijn fabriek brandde
goddank bijtijds af, zodat ik een gel
dig alibi had om zes weken in een
show te gaan staan".
„Mijn grote kracht is ook altijd
geweest dat ik de laatste actualiteiten
in mijn conférences en liedjes ver
werkte. dat vonden ze prachtig. Ik
heb nog steeds op mijn nachtkastje
een blocnote en een pen liggen en als
mij 's nachts wat te binnenschiet dan
gaat het gelijk op papier. Je moet
met die dingen nooit wachten en er
gelijk bovenop springen. Zo heb ik
HAVERMARKT
TEL;3.6.<4.7.8. BREDA
indertijd ook die kidnapping van dat
kind van Lindbergh gebruikt voor
een actueel vers. En weet je waarom
het aansloeg? Omdat ik er alles van
mezelf had ingelegd, mijn veront
waardiging, mijn machteloosheid. Ik
zeg altijd tegen mijn vrienden: een
goeie dichter krijgt altijd eerst een
propje in zijn eigen keel. want anders
deugt zijn vers niet".
„Toch kan ik de dingen die ik ge
maakt heb moeilijk kunst noemen. Ik
heb tienduizenden verzen gemaakt
en telkens opnieuw gaf ik een stukje
van mezelf weg. Ik heb er daarom
ook nooit echt moeite mee gehad. Je
wist dat het moest rijmen en dat het
zo kort en bondig mogelijk moest
zijn en weet je wat nou het hele ge
heim was? Dat was de alliteratie, je
moest zorgen dat de woorden smeuïg
op elkaar volgden. Meisje met je
mooie mond, moet je met je maatje
mee, lieve Lientje laat je leien, langs
het lusje van lijn twee.
Dat was het hele geheim".
„Het is eigenlijk allemaal goed be
gonnen in de oorlog. Nu hoop ik wel
dat u me goed begrijpt, ik bedoel na
tuurlijk de eerste, tussen 1914 en
1918 dus. Op 1 september 1914 begon
ik in een bovenzaaltje in Maarssen
maar veel publiek was er niet want
ze dachten dat het weer een chris
telijke vereniging was die bijbel
teksten op las. Toch ging het van
mond tot mond dat ene Doorenbos
zulke aardige liedjes zong.
Dat waren dus mijn liedjes uit 1912,
dat wil toch wel wat zeggen?
En er zat geen liedje tussen dat niet
gezien mocht worden door de betere
standen, met sex en viezigheid heb
ik mij nooit ingelaten.
Want ik moest met dat repertoire ook
voor de nonnen optreden en die wil
den het terecht fijntjes houden. Het
klinkt nu misschien een beetje klie-
rig. maar met die eenvoudige dingen
heb ik het juist gered. Man ik had
in de mobilisatie op het laatst een
pasje, persoonlijk uitgeschreven door
generaal Weber en daarmee trok ik
het hele land door. Er kon geen kat
meer jongen of Clinge Doorenbos
was er bij".
„Natuurlijk is ondertussen een
hoop veranderd. Ik zong in het be
gin met mensen als van Riemsdijk.
Pisuisse, Louis Davids, Speenhof.
Ik ben van dat stel de enige die
overgebleven is en nog steeds rustig
doorgaat. Ik heb alleen een stijf knie
tje. een uitgelopen iager zullen we
maar aannemen, maar voor de rest
zit het nog allemaal goed met me.
Ik ben mijn hele leven een misdadige
optimist geweest» zelfs in de be
roerdste omstandigheden zag ik nog
altijd een lichtpuntje. Dat optimisme
heeft het Nederlandse volk blijk
baar aangesproken. Laten ze maar
beweren dat het allemaal rotzooi is
wat ik gemaakt heb, dan kwamen de
deftige heren uit Den Haag toch maar
mooi naar Diligentia om naar die
rotzooi te luisteren. Beschouw het
in godsnaam niet. als opschepperij,
misschien is het hooguit een beetje
ij delheid. Maar de professoren uit
Delft stonden in de rij om naar mijn
eenvoudige liedjes te luisteren".
„Maar kunst, nogmaals nee dat
gaat me toch te ver. Wat Jo Spier te
kende in de oude Elsevier, dat was
kunst. Wat ik doe is hooguit een hob
by die toevallig leuk is uitgepakt.
Ik vindt het leven al 85 jaar een
feest en ik wil het voorlopig zo hou
den. En zolang er nog fabrieksdirec
teuren zijn die iemand op rijm willen
toespreken, kunnen ze op mij reke
nen. Een leuk vers is altijd prijs,
neem dat nou maar van een kenner
aan. En ik ben ijdel genoeg ojm te
beweren dat het vakwerk is wat ik
maak, of dacht je dat al die bussen
met zwaaiende mensen die langs mijn
huis komen, zo maar uit de lucht
zijn gevallen? Nee. die mensen wisten
dondersgoed wie Clinge Doorenbos
was. Dat ie dat met simpele versjes
kunt bereiken vind ik een groot won
der.
(Van onze RTV-redactie)
HILVERSUM Maandag 9 juni
zendt de NCRV om 19.07 uur de eer
ste aflevering uit van een Duitse se
rie, getiteld „hotel Forellenhof" met
vader Otto en moeder Anna Buchner
aan het hoofd. Het hotel blijkt zeer
in trek te zijn, niet in het minst door
de grote forellenkwekerij. Behalve
voor eigen gebruik worden ook ho
reca- en aanverwante bedrijven tot
in de zeer wijde omgeving van fo
rellen voorzien.
In de eerste aflevering blijkt het
met de kwekerij niet geheel in orde
te zijn. Grootvader heeft ontdekt dat
er bij herhaling vissen verdwijnen.
Hij roept kleinzoon Jörg te hulp, die
op zijn manier de dader vindt.
Deze serie werd geschreven door
Heinz Oskar Wuttig en wordt door
de NCRV met een frequentie van
twee afleveringen per maand, steeds
op de maandag (voor)avond en de
zaterdagmiddag via Nederland 1 uit
gezonden.
DE NCRV-TV zal maandag om 20.20
uur een periode uit de zeilvaart
herleven. Dan namelijk wordt een
documentaire uitgezonden getiteld
„Kaap Hoornvaarders". Hierin ko
men mensen aan het woord die uit
eigen ervaring over de oude zeil
vaart kunnen spreken.
Eens per jaar komen de leden Van
de vereniging van oud-Kaap
Hoornvaarders bijeen om na te
praten over de tijd van toen. De
NCRV was bij een van dleze bij
eenkomsten aanwezig met camera
en microfoon.
Een tikkeltje country and wes-
tera met bijbehorende mondhar-
monika en het ritme van een stap
voets lopend paard, maar ook de
lelie trompetten en ritmes, die je
'■J de Tijuana Brass van Herp Al-
Pert hoort, zijn te beluisteren op
de stereo-l.p. van het orkest van
™b Moore. Deze bassist uit Nash
ville, Tennessee, werd vorig jaar
Plotseling erg bekend met zijn
nummer „Mexico". Sommige van
de elf nummers doen er nog erg
a'n denken. Het is een gezellige
Plaat geworden met leuke relaxed
ritmische nummers, die lekker
"i bet gehoor liggen. Vier num
mers zijn door Roy Orbison ge
componeerd. Hem heeft Bob Moore
vaak met zijn orkest begeleid,
evenals Elvis Presley, Brenda Lee,
Connie Francis en Pat Boone. Uit
schieters zijn: „Small town girl",
„Step it up" en „Pistolero", waar
van de eerste de soul nog het meest
nabij komt en de laatste (van Or
bison) het Zuidamerikaanse genre
van Alpert. We willen niet de in
druk wekken, dat Bob Moores or
kest van plagiaat aan elkaar hangt.
Het heeft beslist een eigen geluid.
Good Time Party. Bob (Mexi
co) Moore and his orchestra.
(Hickory MHY S-3126)
Debussy-Henkemans. Onder deze
titel kwam Artone met een l.p. op
de markt. Een juiste benaming
want het is een twee-eenheid. De
bussy klinkt anders als Henke-
mans aan de vleugel zit en Hen-
kemans klinkt anders of beter ge
zegd specialier als hij Debussy
vertolkt.
Hans Henkemans weet precies
wat Claude Debussy toekomt. Met
zijn heerlijke toucher, zijn grote
technische vaardigheid en zijn
muzikale karakter is Henkemans
bij uitstek geschikt een dergelijke
plaat vol te spelen. De keuze der
composities geeft bovendien een
goede indruk van de „muzikale
groei" van de Franse toondichter.
Kant nummer één geeft daarbij
het meest te genieten. De bekende
„Suite Bargamasque" met het we
reldberoemde „Claire de lune" en
de ;,Hommage a Haydn" zijn wer
kelijk puntgaaf in de groeven te
rechtgekomen.
Op kant nummer twee valt te
genieten van de eveneens zeer be
kende „Deux Arabesques", die van
Henkemans juist voldoende speels-
OEBUSSY HSNtKErVtANS
- jKSWSS&iSSw?»
heid meekregen. Tenslotte op deze
plaat nog vijf preludes uit de eer
ste en tweede bundel, waarvan
met name de sprankelende „Led
fees sont d'exquises danseuses" en
de grappige „General Lavtne" het
meeste indruk maken. Debussy-
Henkemans is een monument voor
de prachtige twee-eenheid, die een
groot componist en een pianist van
klasse hier samen vormen.
Debussy-Henkemans (Artone
MDE S-3130)
10200*
„Going out of my head", „A time
for us", „Who am I", „Sunny",
„Funny girl"; Shirley Bassey zingt
deze en nog acht andere songs op
de geweldig explosieve manier van
Barbara Streisand. Geen wonder,
dat ook zij het nummer „Funny
girl" koos. We kunnen ons voor
stellen, dat de liefhebbers van
Streisand ook van Shirley Bassey
houden. Beiden zijn juist geen
jazz-zangeres, juist geen soul
zangeres. Begeleid door een groot
orkest met veel violen, goed slag
en koperwerk maakt Bassey van
ieder nummer een vocale explosie
met een meestal pathetisch uitge
haald einde. Op de achterzijde van
de hoes van haar nieuwe stereo-
..p. staat, dat wanneer Bassey over
liefde zingt, je kan horen, dat ze
verliefd is, dat je haar emoties
goed kunt herkennen. Voor ons
zingt ze alle nummers op een wel
iswaar bekwame en wanneer je er
van houdt meeslepende, maar al
tijd zelfde manier. Van emoties
lijkt deze stem te barsten, maar
het is evenals bij Streisand
meer showwerk dan „zielwerk".
„This is my life" is voor de lief
hebber van de breeduit, volumi
neus geëxploiteerde Amerikaanse
(Engelse) song een pracht plaat.
Shirley Bassey: This is my life.
(United Artists XUA S-5015)
18.50 PLUIMPJE
19.00 NIEUWS
19.07 HOTEL FORELLENHOF
20.00 NIEUWS
20.20 KAAP HOORNVAARDERS
Documentaire over de oude
zeilvaart.
21.00 REÜNIE '69
Muzikaal programma met de
Reunion Jazzband, de Hotclub
'69 en Christiane Legrand.
21.30 BUREAU BRISTOL
Pölitiefeuilleton
22.20 KIJK EENS OM JE HEEN,
ZIJN WE IN DE WERELD
WEL ALLEEN?
Bij belliederen.
22.25 NIEUWS
23.00 TELEAC
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20.20
20.45
21.30
22.00
22.25
PLUIMPJE
NIEUWS
SCALA
VADERS TEGEN WIL EN
DANK
Familiefeuilleton
NIEUWS
BAYANIHAN (1)
PEYTON PLACE
Dubbele aflevering.
NATIONAAL ALLERLEI
Terugblik op één seizoen
„Nationaal Allerlei" met o.a.
Rijk de Gooyer, Sylvia de
Leur en Piet Romer.
AVRO'S TELEVIZIER
NIEUWS
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 ZORRO
Feuilleton
19.25 HET DERTIENDE SCHAAP
19.30 WERELD ZONDER
GRENZEN
J eugdmagazine
19.45 OPENBAAR KUNSTBEZIT
20.00 NIEUWS
20.30 HIGH CHAPARRAL
21.20 GROETEN UIT
JOEGOSLAVIë
Showprogramma
22.05 CONTACT
22.50 NIEUWS
18.20 NIEUWS
18.25 POUM
18.40 LE MONDE DES
PROFESSIONS
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 KLAAS VAAK
19.30 LUNDI-SPORTS
20.00 JOURNAAL
20.30 FAITS-DIVERS
21.30 KETTY COME HOME
22.45 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 REPORT MüNCHEN
Nieuws van gisteren en
morgen
21.00 REISEN IN DEUTSCHLAND
21.45 TELEVISIE-DISKUSSIE
22.30 NIEUWS
22.50 KUNSTREISE NACH
ZAKOPANE
17.30 NIEUWS
17.35 UNSERE KLEINE SHOW
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 AUF DEM JAHRMARKT
Spel van het Praagse poppen
theater Hradec Kralové
19.10 KöNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT
Tv-film
19.45 HEUTE
20.15 PARISER AERO-SALON 69
Aansluitend: NIEUWS
21.00 DIE HaNDE ÜBER DER
STADT
Italiaanse speelfilm
22.45 NIEUWS
Maandag 9 juni
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevar. pro-
gr. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws. 12.41 Act.). 14.05 School
radio. 14.30 Stereo: Harprecital:
klass. en mod. muz. (opn.). 15.00 Ge-
reform. middagdienst. NOS: 15.30
Zoeklicht op Nederland: Informatie
over Utrecht, afgew. met muziek.
(16.00-16.02 Nws.). Overheidsvoorlich
ting: 17.20 Het Surinaamse culturele
patroon. Spreker: T. Petzoldt. NCRV
17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de
jeugd. 18.00 Stereo: Meisjeskoor met
instr. sextet. 18.19 Uitz. van de KVP.
Kaarten op tafel, een uitz. over po
litieke zaken, die de aandacht ver
dienen. 18.30 Nws. en weerpraatje.
NCRV: 18.41 Act. 19.00 Literama:
radiokron. over boeken, schrijvers en
toneel. 19.15 Muz. en dienst: progr.
over kerklied en kerkmuz. in klank
en geschrift. 19.45 Stereo: Muz. rond
de klok van achten: licht gevar. mu-
ziekprogr. 20.30 Geen spaarbankboek
je voor de twintigmiljoemste, docu
mentair progr. 21.00 Het Zevende Na
tionale Orgelimprovisatieconcours te
Bolsward (opn). 22.15 Godsdienstige
lezing. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45
Mod. snaarinstrumenten, hun voorlo
pers en oervormen, muzik. lezing.
23.10 Lichte orkestmuz. (gr). 23.15
Mozart, schrijver van muziek en
brieven, muzik. lezing. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM n 298 M
VPRO: 12.00 Agent 000. 13.00 Nws.
13.11 Informatie: ontwikkelingswerk.
13.20 Pro memorie. 13.25 Klass. muz.
(gr.). 14.25 Schoolradio. 14.45 Gevar.
progr. NOS: 15.00 Promenade orkest.
AVRO: 15.30 Stereo: Altviool en pi
ano: semi klass. muz. 16.00 Nieuws.
16.02 Caribia: muz. uit Suriname
en de Nederl. Antillen. 16.30 Voor de
jeugd. 17.30 Brabant Journaal, plm.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radio-
journ. 18.25 Ik verbind u door....,
praatje. 18.30 Stereo: A la carte: ta-
felmuz. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Nwe
wetenschappelijke gegevens inzake
de aarde. Spreker: Drs. A. A. Man
ten. NOS: 20.05 Afbraak en opbouw
in de Haagse binnenstad, gesprek
ken. Orde Van Vrijmetselaren: 20.
20 Lezing. 20.30 NOS: Stereo: Klass.
gamelanmuz. van Midden-Java (II).
21.00 Gesprek. 21.45 Let the peoples
sing: een internationale koorwed
strijd voor amateurs. 21.50 Licht or
kest en gitaarmuz. (gr.). (Stereo)
22.10 Brood op de plank: uitz. over
beroepskeuze. 22.30 Nws. 22.40 AVRO
Radiojourn. NOS: 22.55 Stereo: Me
tro's Midnight Music: gevar. muz.
progr. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM in 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of
Los). KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act.
13.08 TNT: licht platenprogr. 14.00
Nws. 14.03 Pop-In: licht platenprogr.
15.00 Nws. 15.03 Holster: pop- en
countrymuz. 16.00 Nws. 16.03 10RRR
rrr popmagazine. 17.00 Nws.
17.02 Act. 17.07-18.00 Draaijijofdraai-
ik: verzoekplatenprogr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.08-
12.15 Landbouwkron 12.40-12.48 We
bericht, meded. en SOS-berichten
voor schippers.) 12.55 Buitenlands
persoverz. 13.00 Nws., weerbericht,
meded., SOS-berichten voor schip
pers, beursber. en dagklapper. 13.20
Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Ralletmuz.
15.00 Nws. 15.03 Orkestconcert. 15.53
Pianorecital. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
ber. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws,
weerbericht, meded. en jazzmuziek.
17.30 Blues en negrospirituals. 18.00
Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Protest, godsdienstige uitz. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lich
te muz. 19.00 Nws, weerber. en act.
19.40 Lichte muz. 19.45 Missieklank
beeld. 20.00 Operakron. 22.00 Nws,
kunstrubr. en loterijber. 22.30 Amu-
sementsmuz. (23.00 Nws.) 23.40 Nws,
23.45-0.30 Voor de zeelieden.
Dinsdag 10 juni
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nieuws 7.10 Het le
vende woord 7.15 Op het eerste ge
hoor: lichte muz. met nws. en act,
8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. (gr)
8.30 Nws. 8.32 Toeristische ips 8.45
Voor de huisvr. (9.00-9.10 Gymnast,
voor de huisvr.) 9.35 Waterstanden
9.40 Schoolradio 10.00 Tussen de tij
den, lezing 10.15 Stereo: Operamuz.
(gr) 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Weense
operettemuz. (gr) plusm. 11.55 Me
dedelingen.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 7.00 Nws 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Stereo: Lichte grammo-
foonmuz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojoum.
8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuz.
(8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Mor
genwijding N.O.S.: 9.00 Uitgebreide
reportage of herhaling N.O.S.-progr.
9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en
Renaissance (opn.) AVRO: 10.00
Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvita
minen: populair verzoekplatenprog.
(11.00-11.02 Nws.) 11.30 Voor de
vrouw (Om 11.55 Beursber.)
HILVERSUM m 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep (10.00 Nws) 11.00 Nws.
11.03 (Een opvallend vrolijke gevar.
visite 12.00 Nws).
l-i het^u nken' ^et 'an<f £ee££ no§
bese£ omsingeld te zijn en de
lelL°P het slagveld KAN dicht-
11*™ worden.
I t "lijft. Biafra bestaan, het land
|ij. .'I ln de huiskamer herkennen
ae Magere kinderen in wier ogen
^schrikkelijke „te laat" staat
ïsadern.'.- n ®BC-verslaggever geeft
|i;nde^ee'.ern°l!e commentaar: „De
staren ie wezenloos aan
|act :r een spoortje van herkenning,
i m leonie van de hongerdood
,en 'f1 de laatste verglijdende
nminste helemaal vrij is van
I „folterende
I Hnotrende honger.'!
IHiswv n Bia£ra BLIJVEN bestaan?
|[(n len geeft deze beschrijving van
'Moeting tussen een Biafraan-
se jongen en een Engelse verslagge
ver één antwoord. Wij citeren uit
„The Sunday Times": „De jongen liet
mij een foto zien van zijn zuster, die
bij een bombardement was omgeko
men. „R.I.P." had hij op de foto ge
schreven. Hij vertelde mij: „Toen
mijn zuster dood was, bracht ik het
lijk naar mijn dorp. Dat was op een
maandag. Op dinsdag zei mijn moe
der: „Jij moet teruggaan naar het
front."
Dezelfde jongen ontmoette ik de
dag dat ik Biafra verliet. Hij stond
aan het ziekbed van zijn broer, die
in een gevecht twee ogen en een
arm had verloren. Hij wist, dat zijn
broer zou sterven, maar toch ging
hij elke dag terug naar het front.'
Tot zover de Sunday Times.
De Biafranen, wel de „joden var
zwart Afrika" genoemd, blijven over
eind. Na de een miljoen doden, nr
de moorden, na de ellende van de
honger hebben ze nog één waarde:
bestaan. Biafraan-zijn is evenals
Vietcong- of Jood-zijn: geen witte
vlaggen, maar vechten tot de laatste
man.
Als de „quick kill" gekomen was
zou de kwestie-Biafra opgelost zijn.
Spits gedacht in Whitehall. Als de
geallieerden in 1940 Duitsland ver
slagen zouden hebben zou er geen
Auschwitz geweest zijn. En geen zes
miljoen doden.
Eén miljoen Biafranen zijn al dood.
Er zijin er nog vijf miljoen over.
OFSCHOON ik ben nog zonder wijf,
Schoot ik den vogel op 't lijf.
Een ander maal proheer ik 't we
der
En donder hem nog eens te neder.
En zo mij God verleent de gunst,
Zal hij door toeval of door kunst
Voor de derde maal ook weer val
len.
Dan ben ik keizer van U allen.
Dit fraaie vers schreef in juli
1968 de Oisterwijker Gé Peters (zo
meldt ons de streek-WV Brabants
Centrum) en jawel, God verleende
hem de gunst, want enkele dagen
later schoot gildebroeder Gé de vo
gel ten derde male naar beneden.
Groot gejuich bij het 700 jaar oude
gilde van Sint Barbara, want dat
had nu een keizer. Zijne keizerlijke
hoogheid Gé is 22 jaar, torst nu al
het blinkend gildezüver en drie zil
veren papegaaikes aan een ketting.
Zijn hagiograaf vermeldt dait kei
zer Gé reeds op tweejarige leeftijd
in het eerbiedwaardig gilde vendel
de. Een andere bijzonderheid is dat
het keizerschap hem menig vaatje
bier kost. Een gelukkige omstandig
heid daarbij is, dat zijn vader het
restaurant „Klein Speyck" exploi
teert, zoda hij het gerstenat tegen
inkoopsprijs kan krijgen.
Nieuw Oisterwijks spreekwoord:
vechten om des keizers bier.
De best verkochte boeken in de
maand mei zijn:
1. Prof. dr. L. de Jong, Het ko
ninkrijk der Nederlanden in de
tweede wereldoorlog, dl. 1. Voor
spel (f 17,50).
2. Toon Kortooms, Help! de dok
ter verzuipt.(f 10,90).
3. H. Hoving, Dokter, is politieke
onthouding afdoende? (f 4,25).
4. G. Rattray Taylor, De biologi
sche tijdbom (f 8,90).
5. F. J. Lammers, Van Prinses
tot Grootmoeder (f 8,90).
6. Dagboeken: Harry Mulisch, De
versierde mens. Hugo Raes, De
vadsige koningen. Ivo Michiels, Het
afscheid. Hugo Claus, De zwarte
keizer (4 delen f 10).
7. Ina Boudier - Bakker, De klop
op de deur (f 17,90).
8. A. H. Kloos, Het achterste van
de tong (f 11,90).
9. Mogens Toft, Variaties (f 15).
10. Prof. drs. F. Weinreb, Colla
boratie en Verzet 1940 - 1945 dl. 1
Het land der blinden (f 17,50).
„WIJ allen onder de bezielende lei
ding van de Bekrompen Bestuurde-
ren en Stinkende Industrieën verzie
ken het milieu waarin we leven. Er
zijn nu al geen korstmossen meer in
de industriegebieden. Dezelfde in
secticiden waaraan talloze vogels
sterven hebben ook wij in ons vet-
weefsel. Slechts enkele planten en
diersoorten zullen uiteindelijk over
leven. Zal de mens hierbij zijn?"
Op deze nijpende vraag zou de
werkgroep milieuhygiëne CONGO,
gevormd uit Amsterdamse studenten
in de biologie, graag een antwoord
willen hebben. In samenwerking
me deze groep wordt in de Am
sterdamse galerie De TOR dinsdag
een tentoonstelling geopend, die ge
richt is tegen de industrie, die ons
milieu met zijn afvalprodukten zou
vergiftigen.
Naast de werkgroep milieuhygiëne
CONGO trachten ook verschillende
kunstenaars zich via deze expositie
tegen de toenemende onleefbaarheid
van deze wereld te verdedigen, on
der wie Eddy Dukkers, Dick Hille-
nius, Cor Jaring, Frans de Jong,
Theo Kley, Johanne Kuyt, Yvonne
Muller, Max Reneman, Herman
Stammeshaus, Ferdi Tajiri, Peter
Vos en Antje Ypelaar.
En de naam van de tentoonstel
ling: „De laaste vallei". Geïnspi
reerd op een gedicht van de bio-
loog-dichter Dick Hillenius, waarin
hij protesteert tegen de milieuvervui
ling: „Een dal hadden ze vergeten
met hun industrie
SPECIAAL bericht voor oud-verzet
strijders: in aansluiting op de 25-
jarige herdenking van de bevrijding
van Nijmegen organiseert het voor
malig verzet Nijmegen op 20 septem
ber a.s. een grote reünie van oud-
verzetstrijders die in de jaren 1940-
'45 daadwerkelijk aan het verzet heb
ben deelgenomen.
De reünie wordt georganiseerd on
der auspiciën van de Gemeenschap
Oud-Illegale Werkers in samenwer
king met de stichting '40-'45. U kunt
u opgeven bij Gie] Bal, Houtstraat
33, Dolf Poelen, Hermelijnstraat 4,
Nic. v.d. Pool, Nocturnestraat 41 al
len te Nijmegen. Er wordt een grote
belangstelling verwacht.
Het Voormalig Verzet: Wij rekenen
op u als in de jaren 1940-1945.
Redactie José Toirkens
BijdragenKees Bastianen
Anton 'l'heunissen