GRIEKSE STUDENTEN IN AKEN: De ene Griek wordt hier door de andere verraden" fSB jjjcj .1 HEIMWEE NAAR HET VAKMANSCHAP VAN DE OUDE SCHRIJNWERKERS Vraag naar stijlmeubelen met de dag groter ''1™: n1 lit' ii-itiWtSb I ei ir 'U-ajBi&Élh. 1 1 H|H ssp 1 'V FAMILIE '0: m INFORMATIE Populair Veeleisend 24 DE STEM De Grieken-in-ballingschap laten geen middel onbeproefd om de aan dacht te vestigen op de situatie in hun vaderland. Hier is men bezig met de vervaardiging van plakaten voor de bekende componist Theo- dorakis, die, zoals bekend, reeds maanden lang huisarrest heeft. (Van een onzer verslaggevers) AKEN „We hebben het ge daan om de mensen nog eens een keer op het hart te drukken, dat er in Griekenland iets wezenlijks belangrijks aan de hand is. Nog steeds. De kwestie dreigt verge ten te worden door de kranten omdat het allemaal zogenaamd niet meer actueel is. Vandaar dit concert". Aan het woord zijn een aantal studenten van de Technische Hochschule in Aken. Het zijn Grieken. Zij organiseerden een concert dat door vele kranten werd aangekondigd als een con cert door Mikis Theodorakis. In werkelijkheid kwam alleen het orkest van deze Griekse compo nist. Hij zelf zou van het kolo nelsregime nooit toestemming krijgen het land te verlaten. De studenten willen alleen maar gefotografeerd worden als hun ge zichten onherkenbaar zullen wor den gemaakt. Ook hun namen wil len zij niet in de krant. Voorzich tigheidshalve zullen wij ze daarom maar A, B en C noemen. A: „Dat orkest van Theodorakis is een buitenkansje voor ons. Ze vragen geen geld. We hoeven ze al leen maar de reis (van Londen naar Aken) te betalen. In een hotel willen ze niet, wat dat vinden ze zonde van het geld dat eventueel beter aan het verzet besteed kan worden. Ze sla pen bij studenten". De putsch van de militairen heeft de Griekse studenten voor een moeilijke beslissing geplaatst. Moe ten zij na het beëindigen van hun studie nog naar hun vaderland terugkeren? B: „Zolang de situatie nog is zo als ze is, kunnen de meesten van ons niet eens terug. Ik heb niet eens een pas meer. Die is verlopen en het Griekse consulaat geeft me geen VT:.. "TiS a«ijöijp~ - - - -- - •- De angst voor verraad is zo groot, dat elke foto onherkenbaar moet worden gemaakt. Aan de stem is men immers niet altijd te herkennen... nieuwe. Vanwege mijn activiteiten hier. Er zijn studenten hier in Aken die voor de Griekse regering als spion optreden. Alle kwade elementen wor den doorgegeven. Dat kan bij terug komst betekenen: opgepakt en vast gezet worden. Er zijn kameraden /an ons in Griekenland terug ge weest. Die zijn opgepakt. De politie wist dingen van hen, tot in de bijzon dierheden, dingen die doorgegeven moeten zijn door bekenden of zelfs „vrienden" van ons. Hij daar (de spreker wijst me een van de aam tafel zittenden aan; een wat moeilijk pratende triest kijkende student van tegen de dertig) heeft het zelf meegemaakt. Hij is zes maan den vastgehouden. De politie wist tot in de bijzonderheden wat hij in Aken gedaan had en waarover hij in de mensa sprak. Hij kan u daar zelf misschien meer over vertellen". De bewuste student zwijgt. In alle talen. Ook in het Grieks. Is het voor hem nti nog gevaarlijk om te vertellen wat er toen is gebeurd? B: „Ja, zeer gevaarlijk. U kunt schrijven dat de Grieken hier be spied en afgeluisterd worden. Wan neer ze „van de verkeerde kant" zijn, wordt hun bij terugkomst in het vaderland de pas afgenomen. Daar na volgt een verhoor door de politie, waarbij ze proberen je te dwingen spionnenwerk te verrichten. Ontko men aan deze druk is alleen legaal of illegaal mogelijk". Bestaat er geen vermoeden wie die spionagekarweitjes in Aken op knappen? B: „Er is hier een Griekse stu dentenvereniging de NGSV, ofwel Nieuwe Griekse Studentenvereniging die door de junta financieel onder steund wordt. De vereniging zelf zegt dat ze in hun verenigingsgelden van de Duitse industrie krijgt. De Duitse industrie zegt echter: „Wij hebben niets gegeven". In ruil voor gegevens krijgen ze geld. Elke spion ongeveer 200 Mark per maand. We zijn er zeker van dat onder de leden van de NGSV diverse spion nen zitten. Natuurlijk zijn ze het niet allemaal. Bij de NGSV' zitten ook veel boemelstudenten, die met die hele politiek niets te maken willen hebben. Pas geleden hebben mensen van de NGSV pamfletten uitgedeeld met- redevoeringen van Papadopou- los en Patakos. Ook ontplooien ze andere pro-junta activiteiten. Ze worden eerst ontboden op het po- litieburo. Daar wordt hun gezegd, dat hun zonen of dochters politiek ac tief zijn. Daarmee wordt de ouders verweten hun kinderen niet in na tionale geest te hebben opgevoed. En of ze er dan maar vlug voor wil len zorgen dat hun kinderen op het „rechte" pad komen. Wanneer de fa milie-leden die raadgevingen niet op volgen zijn diverse repressaillemaat- regelen mogelijk. Zo kan de regering weten te verhinderen dat de ouders hun hier studerende kinderen nog geld sturen". Krijgen de mensen die nu hier aan tafel zitten zelf ook wel eens te maken met de Griekse geheime politie? A: „Ja, dan wordt je uitgenodigd op het Griekse consulaat en dan zeg gen ze je dat je braaf moet zijn, de politiek moet laten rusten om beter te kunnen studeren. Wanneer je niet luistert maken ze je paspoort on geldig. Normaal kunnen ze je daarna ook nog terug sturen maar Grieken land, maar omdat we niet meer een lingen zijn, maar een krachtige or ganisatie achter ons hebben, hebben we dergelijke maatregelen het te rugsturen dus voorlopig nog we ten te voorkomen. Dat ze op je let ten merk je aan alles. Op het ogen blik krijg ik geen enkele brief uit Griekenland meer. Ook niet van thuis. Moeilijk te begrijpen overigens want in die brieven van thuis stond nooit iets anders dan: „Jongen, hoe maak je het?" Hoe komen jullie te weten wat er in Griekenland gebeurt? C: „Een beetje uit brieven van fa milie (wanneer die door de censuur heenkomen) verder van studenten die uit Griekenland terug komen en voor namelijk uit de illegale bladen die veelal in het buitenland worden ge drukt. Soms komen die ook uit Grie kenland zelf binnen. Via allerlei om wegen weliswaar, maar 1 ze komen toch wel vaaik daar, waar ze moe ten komen. Bladen in het Grieks zijn zeer streng verboden, wanneer ze in bijvoorbeeld het Engels gedrukt zijn, is het iets minder. In Griekenland zelf worden ook veel illegale bladen ge maakt. Die drukken, schrijven, of ver spreiden is zeer gevaarlijk. Het wordt vaak met 20 jaar gevangenis ge straft. Wijzelf houden ons voorname lijk bezig met het wakker maken en houden van de Duitsers. Velen van ons doen daarbij werk voor verzets organisaties. Organisaties waar ook veel Griekse arbeiders inzitten. Wat zijn de gevolgen voor de familieleden van mensen die in het buitenland activiteiten ontplooien die tegen de junta zijn gericht? Is er- verzet? Griekenland zelf ook C: „Die worden onder druk gexet. B: „Er zijn drie grote verzetsor ganisaties gesticht na de militaire machtsovername. Allereerst is er een front gevormd van politici van de verschillende richtingen. Daarna is de Democratische Beweging ge komen, die voornamelijk bestaat uit intellectuelen die politiek in het mid den staan. Op de derde plaats is er dan nog de B.A.K., die zich rond An dreas Papandreou geschaard heeft. Die drie groepen samen hebben een organisatie gevormd, die het hele Griekse verzet leidt. Zij versprei den vlugschriften en kranten zoals bijvoorbeeld „Nieuw Griekenland" en „AUG". Die uitgaven worden voornamelijk verspreid in gelegenhe den als bioscopen. Ook worden er hele pakken biljet ten van hoge gebouwen geworpen zo dat ze in één keer een heleboel men sen bereiken. Het verzet is zeer sterk gebundeld in Athene, Saloniki en in andere grote plaatsen. Op het platteland waren er een jaar geleden geen grote organisaties. Sinds twee maanden bestaat nu de Boerenverzetsorganisatie. Volgens deze organisatie bestaan er momenteel op het platteland en in de kleinere steden reeds over de 40 volksverzetsgroepen. Samen met nog vele kleinere groepjes hebben die grote organisaties reeds diverse malen in het openbaar van zich doen spreken". Wat moet het Westen aan het probleem Griekenland doen? C: „Naast politieke acties van de democratische landen tegen het re gime zouden er van het volk uit ac ties gevoerd moeten en kunnen wor den. Het zou bijvoorbeeld prachtig zijn, wanneer in elk land comité's ge vormd werden, die geld inzamelden voor de verzetsbewegingen in Grie kenland. Ook zou er geld beschikbaar moeten komen ter ondersteuning van vrouw en kinderen van politieke ge vangenen. Het heeft geen zin om dit geld rechtstreeks naar de betrokke nen te sturen. Dat komt in de mees te gevallen toch niet aan. Het geld op de bestemde plaat sen terecht laten komen, moet via verschillende omwegen gebeuren. Mensen die denken dat geld voor een een dergelijke actie gegeven, wegge gooid geld is, hebben ongelijk. We beschikken over genoeg illegale methoden om te zorgen dat het toch in de juiste handen komt. Om te zor gen dat het terecht komt waar het nodig is. En het is nodig. Hard no dig. Echt waar". (Van een bijzondere medewerker) AMSTERDAM De bezoeker van hel Rijksmuseum zal allereerst een „bedevaart" r.aar de Nachtwacht maken. Meestal zet hij dan zijn tocht voort door de schilderijen-galerijen Hij heeft alleen aandacht voor de wanden waar dan ook het puikje van de Nederlandse schilderkunst hangt. Wat minder bezoekers dwaien verrukt door het werkelijk unieke prenten kabinet. Schiet er nog wat tijd over en zijn de voeten nog niet te vermoeid, ban zal men misschien nog een blik werpen op de zilver-collectie of de Porselein-verzameling. Slechts zeer weinigen raken ook verrukt van de werkelijk unieke ■Muhel-collectie, die in het museum 's samengebracht. De liefhebber van bat antieke meubel kan werkelijk 2Ün hart ophalen. Alle galerijen zijn Mecoreerd met antieke meubelen "it verschillende stijl-perioden en uit verschillende landen. De wanden en vloeren zijn vaak ook gedecoreerd ffiet kostelijke tapijten en gobelins. ftaar mogelijk is in een zaal een ottieke betimmering, gesloopt uit oude herenhuizen en kastelen, aan- Sobracht. Daarbij heeft het museum uog een grote collectie poppenhuizen die een prachtig beeld geven van de Woonstijl van onze voorouders. Het bezit van een meubel, zoals sta hi r '3 tentoongesteld, kunnen "Ochts zeer weinigen zich veroor- .kte Friese keeft-kast de ele- do v ou's KV stoeltjes, zij kunnen leïbebber in verrukking brengen, maar voor hem is het bezit, laat staan het gebruik, van zo'n museum stuk niet weggelegd. Spreekt een bepaalde stijl hem echter aan, dan is het voor hem toch nog mogelijk om zijn huis in stijl in te richten. Mede door de heimwee naar het vakmanschap vam de schrijnwerkers en de heimwee naar een minder kil zakelijke tijd geniet het klassieke stijlmeubel een grote populariteit. Jammer is het echter dat niet alle kopers van stijlmeubelen ook lief hebbers en kenners van antiek zijn. Dit zou het stijbneubel slechts ten goede kunnen komen doordat er dan meer gevraagd zou worden naar goede replica van een bepaalde stijl. Stijl-vermenging, zoals nu vaak op treedt, zou dan ook wat minder vaak voorkomen. Een goed stijl-interieut wordt helemaal naar een bepaalde stijl-periode ingericht. Een bieder meier eethoek met een Louis XV zithoek is géén gezicht en zo'n com binatie kan een interieur doodge woon verknoeien. Antiek en klassiek zijn beide wél met moderne meubelen te combi neren. Maar twee klassieke stijlen door elkaar gaat niet. Doordat het klassieke meubel van nu ten dele fabrieksmatig wordt ver vaardigd zullen vaak vereenvoudi gingen en kleine veranderingen moe ten worden toegepast. Dit neemt niet weg dat een goed stijlmeubel wel degelijk de stijl van een bepaalde periode kan ademen en dat zo'n meu bel ook kan getuigen van een ge degen vakmanschap van de meubel maker. Stijlmeubelen zijn meestal gemaakt van de goede houtsoorten die ook de vroegere meubelmaker gebruikte. Deze houtsoorten winnen vaak nog aan glans door een gebruik van ja ren. Natuurlijk is het patina van een antiek meubel vaak onbereikbaar maar toch zal het goede stijlmeubel in de loop der jaren ook steeds meer van deze glans der ouderdom krijgen. Welke stijlen vindt men nu het meest terug in het klassieke inte rieur? Allereerst het eerlijke en oerdegelijke Oudhollandse interieur. Het massieve eiken meubel is een weerspiegeling van de soberheid van de Hollander. Vaak is het mooi met houtsnijwerk bewerkt, maar verder strak en eenvoudig. De Louis XV- sti.il ademt een heel andere, meer fri vole sfeer. Lichtvoetige stoeltjes en volbuikige kabinetjes op gebogen pootjes. Vrolijker, maar toch karak tervol. Ook de verschillende Louis- stijlen worden nog gemaakt en blij ven nog steeds en terecht, geliefd bii het publiek. Ook het empire-meubel met zijn wat strengere vormen wordt nog steeds gevraagd. Dit soms wat pom peus aandoende meubel, geeft de sfeer weer van het neo-klassicisme. De sfeer van de Napoleontische tjjd, met haar bewondering voor de klas sieke oudheid, een bewondering die men ook terugvindt in de architec tuur uit die tijd, in de zuilen en kapitelen van sommige gebouwen uit de vorige eeuw. Tegenwoordig erg populair is de biedermeier-stijl. Eigenlijk de stijl van de gemoedelijke burger uit de vorige eeuw. Veel later gemaakte meubelen in biedermeier-stijl zijn wat strakker van vorm dan de Oor spronkelijke. Vaak ziet men hier stijl-vermenging met de Engelse meubel-stijlen en vindt men elemen ten terug uit bijvoorbeeld de Hepple- white-stijl. Het voert te ver om alle stijlen die men terug kan vinden in het stijlmeubel te noemen en te behan delen. Er zijn natuurlijk ook Queen Anne meubelen op de markt. Victo riaanse meubelen, Jugendstil en prachtige andere antieke stijlen. Jammer is het dat vele klassieke meubelen niet naar een bepaalde sti.il zijn te definiëren. Vermenging van twee stijlen komt meestai het meubel niet ten goede, zoals ook twee stijlen niet goed in één interieur passen. Voor de liefhebber van een goed stijlmeubel zijn er echter toch genoeg goede stijl-zuivere meubels op de markt. Een stijl-interieur vergt echter nog meer dan een zuivere stijl van het meubel. Ook de vloerbedekking en de gordijnen zullen moeten passen bij het meubilair. Hier is echter nauwelijks sprake van een probleem Vloerbedekking en gordijnen die bij stijlmeubelen passen zijn zowel in synthetische stoffen als in wol en katoen in ruime mate op de markt Velours, brokaat etc. zijn er in leven dige kleuren en patronen. Een De- venter-tapijt of een pers kunnen het bii een parketvloer erg goed doen. Ook vast tapijt is erg geschikt. Voor vloerbedekking en gordijnen geldt echter al gauw dat de goed kopere soorten voor het stijl-interieur minder geschikt zijn. Een stijl-interieur is dus een tamelijk veeleisend interieur. De bevrediging die echter uitgaat van goed wonen zal echter veel van de gedane moeite en de hogere kosten vergoeden. JÊÈÈt Een „goed" stijl-interieur. Sheratoneettafel met Biedermeierstoelen. De commode is ook in Sheraton-stijl. Zo U ziet zijn wandbekle- ding, verlichting en vloerbedekking ook goed aangepast.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 25