GRIEKSE STUDENTEN IN AKEN:
De ene Griek wordt hier
door de andere verraden"
fSB
jjjcj
.1
HEIMWEE NAAR HET VAKMANSCHAP VAN DE OUDE SCHRIJNWERKERS
Vraag naar stijlmeubelen met de dag groter
''1™: n1
lit' ii-itiWtSb
I ei ir 'U-ajBi&Élh.
1 1
H|H
ssp
1 'V
FAMILIE
'0:
m
INFORMATIE
Populair
Veeleisend
24
DE STEM
De Grieken-in-ballingschap laten geen middel onbeproefd om de aan
dacht te vestigen op de situatie in hun vaderland. Hier is men bezig
met de vervaardiging van plakaten voor de bekende componist Theo-
dorakis, die, zoals bekend, reeds maanden lang huisarrest heeft.
(Van een onzer verslaggevers)
AKEN „We hebben het ge
daan om de mensen nog eens een
keer op het hart te drukken, dat
er in Griekenland iets wezenlijks
belangrijks aan de hand is. Nog
steeds. De kwestie dreigt verge
ten te worden door de kranten
omdat het allemaal zogenaamd
niet meer actueel is. Vandaar dit
concert".
Aan het woord zijn een aantal
studenten van de Technische
Hochschule in Aken. Het zijn
Grieken. Zij organiseerden een
concert dat door vele kranten
werd aangekondigd als een con
cert door Mikis Theodorakis. In
werkelijkheid kwam alleen het
orkest van deze Griekse compo
nist. Hij zelf zou van het kolo
nelsregime nooit toestemming
krijgen het land te verlaten.
De studenten willen alleen maar
gefotografeerd worden als hun ge
zichten onherkenbaar zullen wor
den gemaakt. Ook hun namen wil
len zij niet in de krant. Voorzich
tigheidshalve zullen wij ze daarom
maar A, B en C noemen.
A: „Dat orkest van Theodorakis
is een buitenkansje voor ons. Ze
vragen geen geld. We hoeven ze al
leen maar de reis (van Londen naar
Aken) te betalen. In een hotel willen
ze niet, wat dat vinden ze zonde van
het geld dat eventueel beter aan het
verzet besteed kan worden. Ze sla
pen bij studenten".
De putsch van de militairen heeft
de Griekse studenten voor een
moeilijke beslissing geplaatst. Moe
ten zij na het beëindigen van hun
studie nog naar hun vaderland
terugkeren?
B: „Zolang de situatie nog is zo
als ze is, kunnen de meesten van ons
niet eens terug. Ik heb niet eens een
pas meer. Die is verlopen en het
Griekse consulaat geeft me geen
VT:.. "TiS a«ijöijp~
- -
-
-- -
•-
De angst voor verraad is zo groot, dat elke foto onherkenbaar moet
worden gemaakt. Aan de stem is men immers niet altijd te herkennen...
nieuwe. Vanwege mijn activiteiten
hier.
Er zijn studenten hier in Aken die
voor de Griekse regering als spion
optreden. Alle kwade elementen wor
den doorgegeven. Dat kan bij terug
komst betekenen: opgepakt en vast
gezet worden. Er zijn kameraden
/an ons in Griekenland terug ge
weest. Die zijn opgepakt. De politie
wist dingen van hen, tot in de bijzon
dierheden, dingen die doorgegeven
moeten zijn door bekenden of zelfs
„vrienden" van ons.
Hij daar (de spreker wijst me een
van de aam tafel zittenden aan; een
wat moeilijk pratende triest kijkende
student van tegen de dertig) heeft
het zelf meegemaakt. Hij is zes maan
den vastgehouden. De politie wist
tot in de bijzonderheden wat hij in
Aken gedaan had en waarover hij in
de mensa sprak. Hij kan u daar zelf
misschien meer over vertellen".
De bewuste student zwijgt. In alle
talen. Ook in het Grieks. Is het
voor hem nti nog gevaarlijk om te
vertellen wat er toen is gebeurd?
B: „Ja, zeer gevaarlijk. U kunt
schrijven dat de Grieken hier be
spied en afgeluisterd worden. Wan
neer ze „van de verkeerde kant"
zijn, wordt hun bij terugkomst in het
vaderland de pas afgenomen. Daar
na volgt een verhoor door de politie,
waarbij ze proberen je te dwingen
spionnenwerk te verrichten. Ontko
men aan deze druk is alleen legaal
of illegaal mogelijk".
Bestaat er geen vermoeden wie
die spionagekarweitjes in Aken op
knappen?
B: „Er is hier een Griekse stu
dentenvereniging de NGSV, ofwel
Nieuwe Griekse Studentenvereniging
die door de junta financieel onder
steund wordt. De vereniging zelf
zegt dat ze in hun verenigingsgelden
van de Duitse industrie krijgt. De
Duitse industrie zegt echter: „Wij
hebben niets gegeven". In ruil voor
gegevens krijgen ze geld. Elke spion
ongeveer 200 Mark per maand.
We zijn er zeker van dat onder de
leden van de NGSV diverse spion
nen zitten. Natuurlijk zijn ze het niet
allemaal. Bij de NGSV' zitten ook
veel boemelstudenten, die met die
hele politiek niets te maken willen
hebben. Pas geleden hebben mensen
van de NGSV pamfletten uitgedeeld
met- redevoeringen van Papadopou-
los en Patakos. Ook ontplooien ze
andere pro-junta activiteiten.
Ze worden eerst ontboden op het po-
litieburo. Daar wordt hun gezegd,
dat hun zonen of dochters politiek ac
tief zijn. Daarmee wordt de ouders
verweten hun kinderen niet in na
tionale geest te hebben opgevoed.
En of ze er dan maar vlug voor wil
len zorgen dat hun kinderen op het
„rechte" pad komen. Wanneer de fa
milie-leden die raadgevingen niet op
volgen zijn diverse repressaillemaat-
regelen mogelijk. Zo kan de regering
weten te verhinderen dat de ouders
hun hier studerende kinderen nog
geld sturen".
Krijgen de mensen die nu hier
aan tafel zitten zelf ook wel eens
te maken met de Griekse geheime
politie?
A: „Ja, dan wordt je uitgenodigd
op het Griekse consulaat en dan zeg
gen ze je dat je braaf moet zijn, de
politiek moet laten rusten om beter
te kunnen studeren. Wanneer je niet
luistert maken ze je paspoort on
geldig. Normaal kunnen ze je daarna
ook nog terug sturen maar Grieken
land, maar omdat we niet meer een
lingen zijn, maar een krachtige or
ganisatie achter ons hebben, hebben
we dergelijke maatregelen het te
rugsturen dus voorlopig nog we
ten te voorkomen. Dat ze op je let
ten merk je aan alles. Op het ogen
blik krijg ik geen enkele brief uit
Griekenland meer. Ook niet van
thuis. Moeilijk te begrijpen overigens
want in die brieven van thuis stond
nooit iets anders dan: „Jongen, hoe
maak je het?"
Hoe komen jullie te weten wat
er in Griekenland gebeurt?
C: „Een beetje uit brieven van fa
milie (wanneer die door de censuur
heenkomen) verder van studenten die
uit Griekenland terug komen en voor
namelijk uit de illegale bladen die
veelal in het buitenland worden ge
drukt. Soms komen die ook uit Grie
kenland zelf binnen. Via allerlei om
wegen weliswaar, maar 1 ze komen
toch wel vaaik daar, waar ze moe
ten komen. Bladen in het Grieks zijn
zeer streng verboden, wanneer ze in
bijvoorbeeld het Engels gedrukt zijn,
is het iets minder. In Griekenland zelf
worden ook veel illegale bladen ge
maakt. Die drukken, schrijven, of ver
spreiden is zeer gevaarlijk. Het wordt
vaak met 20 jaar gevangenis ge
straft. Wijzelf houden ons voorname
lijk bezig met het wakker maken en
houden van de Duitsers. Velen van
ons doen daarbij werk voor verzets
organisaties. Organisaties waar ook
veel Griekse arbeiders inzitten.
Wat zijn de gevolgen voor de
familieleden van mensen die in het
buitenland activiteiten ontplooien
die tegen de junta zijn gericht?
Is er-
verzet?
Griekenland zelf ook
C: „Die worden onder druk gexet.
B: „Er zijn drie grote verzetsor
ganisaties gesticht na de militaire
machtsovername. Allereerst is er
een front gevormd van politici van
de verschillende richtingen. Daarna
is de Democratische Beweging ge
komen, die voornamelijk bestaat uit
intellectuelen die politiek in het mid
den staan. Op de derde plaats is er
dan nog de B.A.K., die zich rond An
dreas Papandreou geschaard heeft.
Die drie groepen samen hebben een
organisatie gevormd, die het hele
Griekse verzet leidt. Zij versprei
den vlugschriften en kranten zoals
bijvoorbeeld „Nieuw Griekenland"
en „AUG". Die uitgaven worden
voornamelijk verspreid in gelegenhe
den als bioscopen.
Ook worden er hele pakken biljet
ten van hoge gebouwen geworpen zo
dat ze in één keer een heleboel men
sen bereiken. Het verzet is zeer
sterk gebundeld in Athene, Saloniki
en in andere grote plaatsen.
Op het platteland waren er een
jaar geleden geen grote organisaties.
Sinds twee maanden bestaat nu de
Boerenverzetsorganisatie.
Volgens deze organisatie bestaan
er momenteel op het platteland en
in de kleinere steden reeds over de
40 volksverzetsgroepen. Samen met
nog vele kleinere groepjes hebben
die grote organisaties reeds diverse
malen in het openbaar van zich doen
spreken".
Wat moet het Westen aan het
probleem Griekenland doen?
C: „Naast politieke acties van de
democratische landen tegen het re
gime zouden er van het volk uit ac
ties gevoerd moeten en kunnen wor
den. Het zou bijvoorbeeld prachtig
zijn, wanneer in elk land comité's ge
vormd werden, die geld inzamelden
voor de verzetsbewegingen in Grie
kenland. Ook zou er geld beschikbaar
moeten komen ter ondersteuning van
vrouw en kinderen van politieke ge
vangenen. Het heeft geen zin om dit
geld rechtstreeks naar de betrokke
nen te sturen. Dat komt in de mees
te gevallen toch niet aan.
Het geld op de bestemde plaat
sen terecht laten komen, moet via
verschillende omwegen gebeuren.
Mensen die denken dat geld voor een
een dergelijke actie gegeven, wegge
gooid geld is, hebben ongelijk. We
beschikken over genoeg illegale
methoden om te zorgen dat het toch
in de juiste handen komt. Om te zor
gen dat het terecht komt waar het
nodig is. En het is nodig. Hard no
dig. Echt waar".
(Van een bijzondere medewerker)
AMSTERDAM De bezoeker van hel Rijksmuseum zal allereerst een
„bedevaart" r.aar de Nachtwacht maken. Meestal zet hij dan zijn tocht
voort door de schilderijen-galerijen Hij heeft alleen aandacht voor de
wanden waar dan ook het puikje van de Nederlandse schilderkunst hangt.
Wat minder bezoekers dwaien verrukt door het werkelijk unieke prenten
kabinet. Schiet er nog wat tijd over en zijn de voeten nog niet te vermoeid,
ban zal men misschien nog een blik werpen op de zilver-collectie of de
Porselein-verzameling.
Slechts zeer weinigen raken ook
verrukt van de werkelijk unieke
■Muhel-collectie, die in het museum
's samengebracht. De liefhebber van
bat antieke meubel kan werkelijk
2Ün hart ophalen. Alle galerijen zijn
Mecoreerd met antieke meubelen
"it verschillende stijl-perioden en uit
verschillende landen. De wanden en
vloeren zijn vaak ook gedecoreerd
ffiet kostelijke tapijten en gobelins.
ftaar mogelijk is in een zaal een
ottieke betimmering, gesloopt uit
oude herenhuizen en kastelen, aan-
Sobracht. Daarbij heeft het museum
uog een grote collectie poppenhuizen
die
een prachtig beeld geven van de
Woonstijl van onze voorouders.
Het bezit van een meubel, zoals
sta hi r '3 tentoongesteld, kunnen
"Ochts zeer weinigen zich veroor-
.kte Friese keeft-kast de ele-
do v ou's KV stoeltjes, zij kunnen
leïbebber in verrukking brengen,
maar voor hem is het bezit, laat
staan het gebruik, van zo'n museum
stuk niet weggelegd. Spreekt een
bepaalde stijl hem echter aan, dan
is het voor hem toch nog mogelijk
om zijn huis in stijl in te richten.
Mede door de heimwee naar het
vakmanschap vam de schrijnwerkers
en de heimwee naar een minder kil
zakelijke tijd geniet het klassieke
stijlmeubel een grote populariteit.
Jammer is het echter dat niet alle
kopers van stijlmeubelen ook lief
hebbers en kenners van antiek zijn.
Dit zou het stijbneubel slechts ten
goede kunnen komen doordat er dan
meer gevraagd zou worden naar
goede replica van een bepaalde stijl.
Stijl-vermenging, zoals nu vaak op
treedt, zou dan ook wat minder vaak
voorkomen. Een goed stijl-interieut
wordt helemaal naar een bepaalde
stijl-periode ingericht. Een bieder
meier eethoek met een Louis XV
zithoek is géén gezicht en zo'n com
binatie kan een interieur doodge
woon verknoeien.
Antiek en klassiek zijn beide wél
met moderne meubelen te combi
neren. Maar twee klassieke stijlen
door elkaar gaat niet.
Doordat het klassieke meubel van
nu ten dele fabrieksmatig wordt ver
vaardigd zullen vaak vereenvoudi
gingen en kleine veranderingen moe
ten worden toegepast. Dit neemt niet
weg dat een goed stijlmeubel wel
degelijk de stijl van een bepaalde
periode kan ademen en dat zo'n meu
bel ook kan getuigen van een ge
degen vakmanschap van de meubel
maker.
Stijlmeubelen zijn meestal gemaakt
van de goede houtsoorten die ook
de vroegere meubelmaker gebruikte.
Deze houtsoorten winnen vaak nog
aan glans door een gebruik van ja
ren. Natuurlijk is het patina van
een antiek meubel vaak onbereikbaar
maar toch zal het goede stijlmeubel
in de loop der jaren ook steeds meer
van deze glans der ouderdom krijgen.
Welke stijlen vindt men nu het
meest terug in het klassieke inte
rieur? Allereerst het eerlijke en
oerdegelijke Oudhollandse interieur.
Het massieve eiken meubel is een
weerspiegeling van de soberheid van
de Hollander. Vaak is het mooi met
houtsnijwerk bewerkt, maar verder
strak en eenvoudig. De Louis XV-
sti.il ademt een heel andere, meer fri
vole sfeer. Lichtvoetige stoeltjes en
volbuikige kabinetjes op gebogen
pootjes. Vrolijker, maar toch karak
tervol. Ook de verschillende Louis-
stijlen worden nog gemaakt en blij
ven nog steeds en terecht, geliefd
bii het publiek.
Ook het empire-meubel met zijn
wat strengere vormen wordt nog
steeds gevraagd. Dit soms wat pom
peus aandoende meubel, geeft de
sfeer weer van het neo-klassicisme.
De sfeer van de Napoleontische tjjd,
met haar bewondering voor de klas
sieke oudheid, een bewondering die
men ook terugvindt in de architec
tuur uit die tijd, in de zuilen en
kapitelen van sommige gebouwen uit
de vorige eeuw.
Tegenwoordig erg populair is de
biedermeier-stijl. Eigenlijk de stijl
van de gemoedelijke burger uit de
vorige eeuw. Veel later gemaakte
meubelen in biedermeier-stijl zijn
wat strakker van vorm dan de Oor
spronkelijke. Vaak ziet men hier
stijl-vermenging met de Engelse
meubel-stijlen en vindt men elemen
ten terug uit bijvoorbeeld de Hepple-
white-stijl.
Het voert te ver om alle stijlen
die men terug kan vinden in het
stijlmeubel te noemen en te behan
delen. Er zijn natuurlijk ook Queen
Anne meubelen op de markt. Victo
riaanse meubelen, Jugendstil en
prachtige andere antieke stijlen.
Jammer is het dat vele klassieke
meubelen niet naar een bepaalde
sti.il zijn te definiëren. Vermenging
van twee stijlen komt meestai het
meubel niet ten goede, zoals ook twee
stijlen niet goed in één interieur
passen. Voor de liefhebber van een
goed stijlmeubel zijn er echter toch
genoeg goede stijl-zuivere meubels
op de markt.
Een stijl-interieur vergt echter nog
meer dan een zuivere stijl van het
meubel. Ook de vloerbedekking en
de gordijnen zullen moeten passen
bij het meubilair. Hier is echter
nauwelijks sprake van een probleem
Vloerbedekking en gordijnen die bij
stijlmeubelen passen zijn zowel in
synthetische stoffen als in wol en
katoen in ruime mate op de markt
Velours, brokaat etc. zijn er in leven
dige kleuren en patronen. Een De-
venter-tapijt of een pers kunnen het
bii een parketvloer erg goed doen.
Ook vast tapijt is erg geschikt.
Voor vloerbedekking en gordijnen
geldt echter al gauw dat de goed
kopere soorten voor het stijl-interieur
minder geschikt zijn.
Een stijl-interieur is dus een
tamelijk veeleisend interieur. De
bevrediging die echter uitgaat
van goed wonen zal echter veel
van de gedane moeite en de
hogere kosten vergoeden.
JÊÈÈt
Een „goed" stijl-interieur. Sheratoneettafel
met Biedermeierstoelen. De commode is ook
in Sheraton-stijl. Zo U ziet zijn wandbekle-
ding, verlichting en vloerbedekking ook goed
aangepast.