FABRIEK LEVERT IEDERE DAG 3600 PIJPEKOPPEN edelstenen edelmetalen en edelvrouwen Uit de oogst van honderden pijpen kan ineens een juweel tevoorschijn komen adres s invullen) DE STEM VAN ZATERDAG 7 JUNI 1969 Caravan, z.g.a.n., van u weinig gebruikt, fabr ï-f1», 3-4-pers., gew. 310 tal 1907 met gesloten vo^te™11»!. deiyke prijs, finane. i Molenstr. 50, EoosendM 01650 - 35098. aal> H Vakantiewoning t. h 7-- keuken, douche, 3 V., ^0, Vrij voor 19 juli en p. o en T. v. Asselt, Boigerdwj-«k Rolde j'Dr.). tel. 059zS' I T. k, grote sta-carava^" aparte slaapkamers e»Tt l ravans, v.a. f 400 liday Kemper, v. Boxtel 1 seweg 26, Ossendreeht Jf1"' I 408. w. Schimmert, voiiecüpj^r^. 1 12 p.p.p.d., slapen bijt 8 p.p.p.d,, va», uu penilon ■e.u., slapen niet 2, K p.p.p.d., warm I koud stromend water cekL 1 verwarming. J. Sleben. t I straat 5a, Schimmert hg f 12 gs bijt i 5 koud Huwelijken Weduwnaar, 68 jaar iu kM not van a.o.w. en rijkspen^»' zoekt kennismaking met nS dame (zonder kinderend gelijke leeftijd of jonger^., i doel is, om tot een gezellrf vensavond te komen. Br J, no. SK 520 De Stem. m- I R.K. jongeman zoekTk^T making met een R.K. meiSl jaar. Brieven mef oP erewoord retour rL, onder no. 3130—K5* Charmante dame, midden!"""" standsmüieu, ongehuwd 71 40 jaar, wilde graag m komen met charmante heer goed voorkomen, middenstand zakenman of net cafébedriifn) goede positie tot 38 jaar lfeS weduwnaar zonder kindéren. Beslist serieus om na wéder i zijds goedvinden een gelukS huwelijk aan te gaan. BrWn ond. no. 3124 K 5. £n Charmante dame, m goed verzorgd, z.k.m. heer, leeftijd financieel -i 48-60^ I academisch gevormd milieu zakelijke kring of onderwijs' Brieven, gaarne met foto die I op erewoord retour - zonden, onder no. S® Huisdieren T. k. Dwergpoedeltjes, Fox- Terriers, Tekkeltjes, Laagveld- I sestra. 7, R'daal. Tel. 36712 f T. k. zwarte dwergpoedeltjes met stamboom. Mevr. Buur stede, Dorpsstraat 189a, St.- Willebrord. Tel. 2635. on, ug, Staat ter dekking: Reeds 3 jr. goedgekeurde Welsh-Ponny. hengst Arnout v. Thamen (stokm. 139 m.) Vader: 1?u. ran volbl. Arab.) Laagveld» sestr. 7, R'daal, tel. 36712. T. k. Duitse herder 10 weken I met stamb. Haagse Markt 25. I Breda, tel. 35318. Goed tehuis gezocht voor 4 jonge poesjes, u krijgt er gra- tis een pak Felix vleesbrokjes bij waar ze zo dol op zijn. 1 Past. Breugelstraat 77, Bos- schenhoofd. Goed tehuis gezocht voor 4 jonge poesjes, u krijgt er gra-1 tis een pak Felix vleesbrokjes bij waar ze zo dol op zijn. Turnstraat 18, Breda. Goed tehuis gezocht voor 2 jonge poesjes, u krijgt er gr* tis een pak Felix vleesbrokjei bij waar ze zo dol op zijn. Ju-1 lianalaan 87, Breda. ge- af- yale mo- pas, aat iti- 12 in f in ien- iTeL feit: f T. k. zwarte en zilvergrijze dwergpoedeltjes, teckeltjes, pinchertjes en kleine huis- hondjes, alle ingespoten, v. Boxtel, Putseweg 26, Ossen- drecht, tel. 488. T.k.a. zwarte dwergp., peki- neesjes en huishondjes. Ampè«| restraat 29, Roosendaal. T. k. Kemper trommelschud- ders, tegen, zeer lage prijzen, Kemper cyclo maaiers voor I tractoren, vanaf 25 p.k. Fa. C. I van Gaans, Slaaistraat 2, Roo*| sendaal, tel. 01650-33036. et te nd- Ois- t.k. Landbouw Diversen Ziekenhuisverzekering onje* acht kwalen. Voor leeftijd toll 100 jaar. Assurantiekantoor G.l H. Vijgeboom, Gouverneurstr. I 6—8, Sluis. Jubileumschieting fam- vooy, zaterdag 7 juni, S-_ wip, café „Sport'', St.-Jansteen Begin 3 uur. Grote schieting op zondag 8 ju-1 ni bij J. v. Helsland, Hulst. Begin 3 uur. Bejaardenschietmg op dinsdag I 10 juni te Kloosterzande. Kermisschieting te ^jaxa I de op zaterdag 7, zondag b maandag 9 juni, op 2 wiPP« bij H. Claessens. Begin 3 uur" I Sociëteit Vrede 1. uiterlijk 14 dagen van bon, aan onze afdeling \e opgaven kunnen niet i Nederland en België acht. Buiten Nederland i in rekening gebracht, i verzoeken u dringend r te vermelden, kelijk van de postbestel- m Zuideuropese landen ■nsand per week ng ii. i| t/m ng vermelden. (Van een speciale verslaggeefster) ROERMOND Pijpen ma ken is een bezigheid, waar mee vooral de Engelsen faam verworven hebben. Toch wordt een wereldbe roemde pijp, de Big Ben, niet in Engeland gemaakt, maar in Roermond. „Er zijn niet veel mensen die dal weten, nee", zegt de heer J. E. Gubbels Hij is de oudste directeur van Gub bels „fabriek van tabakspij pen en groothandel" in Roer mond. Twee zonen zitten met hem in de direktie, de een als ontwerper (van onder meer de bekende pipo-pijp), de ander als zakelijk leider. De firma bestaat sinds 1870, maar tot en met de jaren van de L iweede wereldoorlog hield men zicli uitsluitend bezig met grossie- I w. „Daarna", zegt directeur Gub- ,1 Ee's' „zijn we ze noodgedwongen ffilf gaan maken. De kwestie was: I we konden geen gereed product uit -et buitenland betrekken op dat i moment, wel grondstoffen. En we badden in de oorlog al genoeg op een houtje zitten bijten. Daarom naalden we een paar Franse vak- j Jansen hierheen en met acht man begonnen we pijpen te maken. Nu i werken hier honderd mensen. Sa nten maken we 25 gros dat wil ze9gen: 3600 pijpekoppen per Jaar gaan al die pijpen TOE» De heer Gubbels: „Onder diverse ?e/™anien, waarvan Big Ben de bekendste is, exporteren we onze pij- |i Pen naar alle landen van West-Eu- j "PS, naar Amerika, Canada, Austra le en Zuid-Afrika. Ze gaan dus bijna 'e hele wereld rond. Het meest naar WMere klimaten, dus meer naar «Midmavië dan naar Spanje." 3600 Pijpekoppen gaan hier per dag door de nijvere handen. daarom echte een pijp bij warm weer niet Vraagt u maar eens aan een Pijproker. Bij frisse tempera s' ®en'et hij van zÖn PÖP> maar I L, ecët warm dan grijpt men I' n ¥rtter naar een sigaret." Ue heer Gubbels is zelf een fervent Puproker. Hij hoort bij die speciale Wep mannen, die het roken van een WJP omgeven met een ritueel. Meest- z'jn dat mannen, die ook een goed Sss wfjn of een goed boek naar «arde weten te schatten. Het zijn mannen, in elk geval beza- !j™r dan de sigarettenroker. Het ezen van tabak, het mengen van 'erse soorten, het stoppen en ro- 7. va" een pijp is voor hein een J?' ceremonieel. „Zelfs zijn stoel is I wijze van spreken gebouwd op het GSelJan Zi^n pijp"' zegt de heei WJN ER IN NEDERLAND VEEL AN DIE MANNEN „Niet zo veel als vroeger. Voor de oorlog rookte eigenlijk iedereen wel een pijp. Nu is het accent verscho ven, het zijn voornamelijk studenten, academici, mensen die hun hoofd ge bruiken. Zij roken ook niet „zomaar" een pijp, ze vragen een goede kwa liteit en kiezen en roken hun pijp met zorg. Meestal hebben ze een hele collectie pijpen, dat hoort er zo bij." De fabriek van Gubbels is geves tigd in een nieuw gebouw, waar de gekleurde houtkrullen in het rond vliegen en waar een aantal vrouwen en meisjes de laatste hand legt aan de door mannen vervaardigde pijpen. Het kantoor ligt een eindje verder op aan dezelfde straat, een oud he renhuis, met een pracht van een toon- kamer waar de liefhebber zijn hart kan ophalen. Er hangt een prettige, ouderwetse sfeer. Tientallen pijpen vragen er om be keken en in de hand genomen te worden. De heer Gubbels zegt, dat hij van mooie exemplaren soms met weemoed afscheid neemt. „Je zou elke pijp even apart in de hand moe ten nemen", vindt hij, „elke pijp is anders, ze worden uit levend ma teriaal gemaakt dat nooit dezelfde struktuur vertoont. Dat maakt dit vak zo boeiend, elke dag kan er uit de oogst van honderden pijpen in eens een juweel tevoorschijn komen. En de allermooiste, die houden we zelf, die verkopen we niet." Zijn liefde voor.de pijp wordt ge deeld door zijn medewerkers. Dat is duidelijk bij een bezoek aan de fa briek. Een buitenstaander heeft wel enige moeite om te begrijpen wat daar allemaal gebeurt, maar de heer Gubbels geeft graag een lesje weg. „Pijpen worden gemaakt van hei- dewortel. Die groeit in landen rond de Middellandse Zee, Albanië, Grie kenland, Corsica. Als ze gekapt zijn, zijn dat enorme, ruwe knoesten en die worden ter plaatse fabrieksklaar gemaakt. Eenvoudig is dat niet, het is een proces van twee tot drie jaar Het hout wordt eerst in gestandaar diseerde maten in blokjes gesneden, die blokjes moeten gekookt worden en daarna gedroogd. Uiteindelijk gaan ze in zakken naar pij penfabrie ken over heel de wereld. Wjj krijgen hier dus vrachten klei ne blokjes aan en die moeten, voor we er iets mee kunnen doen, op maat worden gezet. Onze machines worden namelijk op een bepaald mo del pijpekop afgesteld, we maken er daar 20.000 van en schakelen dan weer over naar een ander model. Het hangt van de grootte van zo'n blokje af, welke kop eruit gemaakt wordt, uit de kleine blokjes kleine modellen, uit de grotere blokken maken we ook grotere koppen. Er moet zo min mogelijk afval zijn. Het sorteren is een hels karwei, maar daar hebben we iets op gevon den. Mijn zoon heeft een elektroni sche sorteermachine laten maken, naar eigen ontwerp. De blokjes lopen over een band en worden onfeilbaar op gelijke maat bij elkaar in bakken gegooid. Die blokjes gaan langs een zaag, die ze schoon scheert, zoals dat in vaktaal beet. Daarna wordt op een frees van een bepaald model de kop eraan gemaakt en op een andere machine de steel. Met de hand wordt de kop wat bijgevijld. Het lijkt heel eenvoudig, maar we zijn er nog lang niet. De pijp moet worden fijngeslepen op schuurlinnen, eventuele gaatjes in het hout moeten worden gestopt of gemasticeerd, zoals wij dat noemen, hij moet worden gepolijst en gebeitst, 't Laatst komt de steel eraan en het merk erop. Enfin, als een pijp klaar is, heeft hij zo'n zestig verschillende bewerkingen ondergaan. Hij is ge maakt door mannen en afgewerkt door vrouwen. Die hebben voor dat detailwerk veel meer aandacht en doen het bovendien stukken sneller dan een man. Het belangrijkste komt als de pijp klaar is: dan wordt hij op kwaliteit beoordeeld. Bij een pijp kun je na melijk van tevoren nooit zeggen of hij mooi of middelmatig wordt. Hei- dewortel heeft een prachtige teke ning, de „bloem" in vaktaal. Maar die komt pas na het polijsten aan de oppervlakte. Welnu, hoe mooier de bloem, hoe duurder de pijp. Het grappigste is dus, dat ook voor ons tot het laatst verborgen blijft of we iets fraais hebben gemaakt. Wat uit eindelijk niet aan onze eisen voldoet, gaat weg, naar andere fabrieken die goedkopere produkten maken. Wjj hebben met onze diverse merken di verse kwaliteitsklassen en wat be neden onze kwaliteit blijkt te zijn, wordt van de hand gedaan," hoeveel verschillende pijpen maakt u? „We hebben in totaal 40 verschillen de pijpekoppen, onderverdeeld in een stuk of 7 kwaliteiten en aan de ene kop komt weer een ander mond stuk dan aan de ander. Hoeveel ver schillende modellen we in totaal ma ken, dat weet ik eigenlijk niet eens. Bij Gubbels worden ook pijpen ontworpen. De zoon, die de nieuwe modellen ontwerpt, brengt er per jaar twee uit. Zijn grote vondst was de pipo. Het kleine handzame pijpje, dat over heel de wereld een bestsel ler is geworden. Pipo is een be schermd model en voor een pijp wil dat heel wat zeggen. Alleen volsla gen nieuwe modellen komen ervoor in aanmerking. wordt zo'n model als het niet is beschermd, gesto len? „O jee, ja" zegt de heer Gubbels. „Ze hebben het ons zelfs met pipo gelapt. Zo'n namaak-pijpje van in ferieure kwaliteit werd dan voor 4,50 aangeboden onder onze naam. Dat hebben we niet op ons laten zit ten. Het is een rechtszaak geworden, die wü natuurlijk wonnen." hoe rookt men een nieuwe pijp goed in? „Een houten pijp wordt om te beginnen maar half met tabak gevuld en moet dan helemaal leeg gerookt worden- Na een keer of 30 is de pijp fijn. Een meer schuimen kop moet meteen hele maal vol gestopt worden, maar half leeggerookt en de rest weg gegooid. Echte kenners „smok ken hun pijp, dat wil zeggen dat hij maar net brandend gehouden moet worden. Snel trekken, zoals sigarettenrokers doen, is heele- maal fout. Wie dat doet geniet niet van zijn pijp". AMSTERDAM „Een échte juwelier is iemand, die alleen maar eigen werk kan tonen: bijoux op eigen atelier ontworpen en ge creëerd. Dikwijls in over leg met de opdrachtgever en aangepast bij het wezen van wie ze dragen zal". De ernstige, nog jonge man die deze uitleg geeft, is C. Le reneer, chef d'atelier van de nieuwste „echte" juwe lier, die Amsterdam zopo.s is rijk geworden: F. J. Coo per Inc. (Juweliers by bith, since 1883). Om het geschetste beeld af te ma ken: „Hij is een vertrou- wensfiguur die oprecht ad viseert en streeft naar perfectie." Douglas Cooper (37), president van het befaamd Amerikaans juweliers concern met de hoofdzetel in Philadelphia en filialen op Jamaica en Puerto Ri co, koos voor het eerste fi liaal in Europa juist Am sterdam als diamantstad bij uitstek; men rekent door de roem van de stad én die van Cooper aller eerst op Amerikaanse clientèle! Het 17e-eeuwse huis aan de Herengracht, een juweel van bouwkunst, (bouw meester Vingbooms) dat onder Monumentenzorg hoort, is door de juweliers firma gekocht en in vol maakte stijl ingericht. Voor de gala-opening kwamen genodigden uit Amerika en Canada over gevlogen, welgestelden „die zich. oprecht hadden laten adviseren" getuige de sie raden van de dames. Tussen de opeengehoop te heren in donker kostuum zullen zich wel enkele „stillen" hebben opgehou den, want er was die avond voor een paar miljoen aan kostbaarheden te zien en de voordeur bleef open staan. In vitrines achter glas flonkerden sieraden; door de twee toonkamers ver spreid stonden de 15 zil ver-met-gouden beelden, die gravin Tauni de Les- seps voor deze opening maakte van Coopers mate rialen; zij zullen daar te bezichtigen blijven tot in de herfst. Amerikanen houden van de glans die titels afstra len (men houdt van wat men niet heeft, zegt een Frans spreekwoord) en van klinkende namen. Het lijkt geen toeval dat de direc trice van het Nederlands filiaal een Mademoiselle Couve is, nicht van Mon sieur Couve de Murville en dochter van een Barones van Boetselaar (in óns land vraagt men immers nog graag hoe ze van zichzelf heet). De directrice was zeven jaar werkzaam op een ambassade toen Dou glas Cooper deze échte pa rel (geen cultivé) zag en haar waardig keurde te glanzen in zijn Amsterdam se kroon. Om de bijoux van vlees en bloed compleet te ma ken, was gravin van Lim burg Stirum zo lief de pronkstukken, die de firma Cooper nog onverkocht in bezit heeft, te willen tonen. De set van honinggele saffieren: een collier dat op drie manieren gedragen kan worden, oorhangers die uit drie geledingen van saffier bestaan en een ring met een 23 karaats gele saffier (alleen al 32.000 dollar waard) strijdt om het schoonst genoemd te worden met een set van vuuropalen die uitgestald ligt in een kleine taiel- vitrine. De kristallen luch ter hangt er recht bonen, in het plafond zijn schijn werpers zeer onopvallend geplaatst en onder de lijst die op het glas van het toonkastje loopt, is nog eens licht verborgen. Een vuurfontein sproeit dan ook uit de opalen die tus sen Douglas Cooper en mij inliggen en een vermogen waard zijn. Ik vraag hem waar hij de stenen van daan heeft. Het duurt 2 minuten voor ik mijn vraag heb uitgesproken en drie voor hij heeft kunnen ant woorden: zakenlieden en Amerikaanse vrouwen die hem over de laatste en de voorgenomen aankoop spreken, onderbreken tel kens de eenvoudige vraag en antwoord De stenen zijn afkomstig vit een an tiek stuk dat Cooper in Engeland op de kop tikte. De salons zijn ingericht in de bel-étage, daarboven liggen de i~ stijl gemeubi leerde woonvertrekken voor de Coopers die rond reizen en bij elke Cooper- onderneming enkele maan den wonen. (Dat zal hen lm Amsterdam niet zwaar vallen: mevrouw Coopers moeder was een harens meisje; haar dochter houdt van Holland en studeerde vóór haar huwelijk 4 jaar aan de Amsterdamse kunstacademie). Van de antieke portretten (de Utrechtse meester Moreel- se) de wit met oudblauwe stoeltjes, de zilveren kan delabers in de vorm van negerslaafjes, door deuren waarboven meesterlijke „witjes" zijn geschilderd, over de fluweelzachte lo pers langs gebeeldhouwde trapleuningen naar de vol gende verdieping om te be landen in het klinisch koe le atelier. Hier zwaait Lesener de scepter samen met me vrouw van Monsjou, die expert is in emailleren. De werktafel is door de heer Lesener zelf ontwor- 43en. De tien plaatsen zijn in de tafel uitgehold. Men werkt ongeveer op schou derhoogte, een uittrekbaar blad onder het werkniveau vangt de kostbare afval op. De in Parijs geboren en naar Amerika getrokken gravin Tauni de Lesseps is de kleindochter van Ferdi nand die het Suezkanaal en het Panamakanaal ont wierp. Hij werd geboren in 1805 dus zijn kleinkind Tauni kan geen 30 meer zijn, dat zien we dan ook van dichtbij maar op een afstand lijkt zij nog jong! Deze avond draagt zij een witkanten jurkje en een parure van fijn goud met parels, halskraag-col lier en waaiervormige oorhangers. Zij heeft haar leven lang geschilderd zonder on it op geleid te zijn, begon later te beeldhouwen en had een voorliefde voor brons. Cooper kwam oo de ge dachte haar zilver en goud ter beschikking te stellen om daarmee te gaan wer ken. Een klein jaar lang heeft zij niets anders meer gedaan en de collectie beeldjes (alle ca. een hal ve meter hoog of lang) zijn het fascinerende resultaat. „Mijn schilderijen zijn vrolijk, maar mijn beeld houwwerken ernstig, zelfs dramatisch. Mensen en die ren uit de mythologie heb ben mij erg geboeid". Wij staan bij een van de meest dramatische figuren uit de Gravin Tauni de Les seps bij een van haar zilver-met-gouden creaties. godenwereld: Prometheus die door de goden aan een rots is geklonken waar een adelaar zijn lever ver scheurt de straf voor de halfgod die het vuur van de Olympos roofde en aan de mensen gaf. „De rotsen waarop ik mijn figuren ge hecht heb zocht ik zelf uit Ik ben er voor naar Afrika gereisd. Het zijn halfedel stenen, kristallen, kwart- sen in gehakte en ongesle pen staat". Ze vormen een deel van het geheel en in sommige van haar schep pingen maken zij de helft van de schoonheid uit. ,^dijn procédé in zilver is hetzelfde als in brons: cire perdue." Dit „verloren was-pro- cédé", al 2Y2 duizend jaar v. C. in Mesopotamië en Egypte bekend, werd o.a. ook graag toegepast door de onovertroffen renais- sance-edelsmid Cellini. Een kern van het model wordt gemaakt van klei. Hierover heen legt de kun stenaar een laag was: „de valse vorm", waarin nog enigszins geboetseerd kan worden. Dan bedekt een mantel van verhardend materiaal de valse vorm. Als kern en mantel vol doende verhard zijn, wordt de was weggesmolten „verloren was" In de ont stane leemte kan nu vloei baar metaal gegoten wor den en alleen het breken van de mantel kan het gietstuk aan het daglicht brengen. Het kunstwerk is uniek en nooit meer te re produceren. Bij de zilveren beeldjes van Tauni de Lesseps is het goud, in details zoals de zwierende haren, pas later aan het gietstuk toe gevoegd. Ondanks al deze „kapi tale" schoonheid, hoeft nie mand drempelvrees te koesteren. „U kunt hier óók een gouden sierspeld voor f 40,- kopen", zegt Carel Lsener. En daar heb je dan handwerk voor. A. MAC GILLAVRY Gravin van Limburg Stirum toont enkele pronkstukken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 23