ZIJN ondeugdelijk AMRO-spaarders profiteren van de volgende rentepercentages: 4% 5% 6% AMRQ BANK &A% Sirhan vond R. Kennedy een heilige coupon onovertroffen. voor de derde maal in successie:) eerste pLaats - voor daf in acropolisralLy Actie laat naar je kijken VERF rs invullen) ven IASTIANEN n.v. Enig filmintervieuw sedert veroordeling acropolisrally 1969: tachtig auto's -gestart, ruim 3200 km dwars door griekenlarid over veelal onverharde wegen, slechts 22 wagens aan de finish, daf behaalt een overtuigend succes, de equipe laurent- marche met daf 55 eerste in de tourwagenklasse tot 1150 cc en - dat is nog veelzeggender - derde in het algemeen klassement, de equipe haxhe-delferier met daf 55 derde in de tourwagenklasse tot 1150 cc. opnieuw een duidelijk bewijs van de kracht en de be- trouwbaarheid van de volautomatische daf. test 'm zelf» Tussen haat en liefde Drie wensen AMSTERDAM - ROTTERDAM BANK ze|fschiWe'cn ctri'tken en dekken, Qn verwerking, str,>ken in eenvoud va kleUrenkeus --ppM'l DE STEM VAN DONDERDAG 5 JUNI 1969 (ADVERTENTIES) ritaties. i-adres u, uiterlijk 14 dagen van s bon, aan onze afdeling che opgaven kunnen niet In Nederland en België bracht. Buiten Nederland lag In rekening gebracht. Wij verzoeken u dringend ler te vermelden. nkelijk van de postbesiel- I In Zuideuropese landen nr«j «r*T ir maand per week ;lnq is. tlm ing vermelden. meeste autospiegels lende buitenspiegels telden we. De een al moeier dan de andere en de andere kwalitatief weer wat beter dan de een. Maar allemaal hebben ze één groot nadeel: een stootje te gen de spiegel en de juiste stand van de spiegel is zoek. En waar is de be stuurder, die als het plenst buiten nog even gauw uit zijn auto stapt om zijn spiegeltje goed te zetten Maar dan kan men net zo goed geen bui tenspiegel hebben. De heer Van Oe- veren van het Verbond voor Veilig Verkeer: „Er zouden heel wat min der ongelukken gebeuren als de men sen wat meer op hun linkerbuiten spiegel keken" en „het is een absur de situatie dat men mag rijden zon der linkerbuitenspiegel." Het vervelende in- en uitstappen om zijn buitenspiegel te stellen is verleden tijd sinds de technische in dustrie A. C. Koot N.V. in Montfoort als wereldprimeur de elektrisch ver stelbare buitenspiegel bracht. Een schakelaar op het dashboard maakt het mogelijk om met een vingerbe weging de spiegel in elke stand in te stellen, die de bestuurder wenst. Daarmee is het mogelijk geworden om bij lange ritten zo vaak van hou ding achter het stuur te veranderen als men wil. De verkrampte houdingen, de spierstijfheid, het rusteloos heen en weer geschuif. De irritatie en daar aan verbonden verkeersonveiligheid worden zo afdoend bestreden. Deze verstelbare buitenspiegel die onder de naam Brillanta door de Splendor gloeilampenfabrieken in Nijmegen in de handel wordt gebracht, is even min goedkoop als de Supascope bin nenspiegel. U zult er 54,75 gulden voor neer moeten tellen, maar is dat uw veiligheid niet waard? Er zijn maar een paar woorden kritiek op de Brillanta: het is met deze spiegel niet mogelijk om langs een caravan heen te kijken. Het lijkt dat de fabrikant er voor een paar gulden meer ook een telescopische spiegel van zou kunnen maken, die voor elke automobilist, dus ook de caravanrijder het neusje van de zalm zou betekenen. Twee spiegels die „eruit sprongen" bij het onderzoek. Spiegels die elk voor zich fantastische kwaliteiten hebben, maar in combinatie van elke auto wat zicht betreft een veiligheids paleis je maken. VEG 2 AIIJ VRAGEN: en energieke jongeman net capaciteit en studiezin, sgenheid bieden lopen waardoor edewerker kan worden te functies in ons bedrijf bben hiervan de bewijzen ioneelsbestand. De gewone autospiegel geeft een beperkt beeld. Slechts het verkeer achter de auto is zichtbaar. r-1 Stuur mij informatie over DAF33, DAF44, DAF44 Stationcar, i DAF55, DAF55 Coupé, DAF55 Stationcar. (Onderstrepen wat i u wenst.) DP757-17 Naam:L..LS Adres:Plaats: j I In enveloppe zonder postzegel zenden aan DAF, antwoordnummer 2000, Eindhoven.' AUTOMATIC/VARIOMATIC J Dealer voor Breda en omg.: AUTOBEDRIJF W. ZARYC HTA-BASTIANEN, TETERINGSEDIJK 132-134, TELEFOON 42750. Dealer voor Breda en omg.: AUTOBEDRIJF W. ZARYC HTA-BASTIANEN, DR. STRUYCKENSTRAAT 96-98, TELEFOON 46582. Dealer voor Oosterhout en omg.: AUTOBEDRIJF W. ZARYCHTA-BASTIANEN, LEYSENHOEK 17, TELEFOON 5076. Off. dealer voor Oudenbosch en omstr.: AUTOBEDRIJF ,,'T CENTRUM", MOLENSTRAAT 2, OUDENBOSCH, TELEFOON 2516. Dealer voor Raamsdonksveer en omstreken: ANTON STOOPS AUTOMBIELBEDRIJF, TELEFOON 01621-2018, VERTEGENWOORDIGER 01626-316. DAF-dealer voor Rijen en omstreken: GARAGE VAN DORST, STATIONSTRAAT 25a, RIJEN, TELEFOON 2581. DAF-dealer voor Bergen op Zoom en omstreken: GARAGE C. MEYER EN ZONEN, WASSENAARSTRAAT 10- 12, BERGEN OP ZOOM, TELEFOON 01640-4670. DAF-dealer voor Bergen op Zoom en omstreken: AUTOMOBIELBEDRIJF WEST-BRABANT, ROOSEVELTLAAN, BERGEN OP ZOOM, TELEFOON 4646. DAF-dealer voor Roosendaal en omgeving: JANSSENS AUTOMOBIELBEDRIJVEN, NIEUWE MARKT, ROOSEN DAAL, TELEFOON 35485. DAF-dealer voor Zundert, Rijsbergen en Rucphen: GARAGE GODRIE, MOLENSTRAAT 168, ZUNDERT, TELEFOON 2749. Dealer voor Etten-Leur en omgeving: KANTERS AUTOMOBIELBEDRIJF, OUDE BREDASEWEG 36, ETTEN, TELEFOON 01608-2254. Off. dealer voor 't Land van Altena en Gem. Brakel: GARAGE RIEN VOS, MAASDIJK 59, VEEN. N.V. GARAGE VERBRUGGE, off. DAF-dealer voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen, m.u.v. het rayon Hulst, OOSTBURG, OUDE STAD 21, TELEFOON 01170-2473. TERNEUZEN, INDUSTRIEWEG 37, TELEFOON 01150-3451. GARAGEBEDRIJF A. BIESBROECK, HULST, TELEFOON 2600. Voor alle inlichtingen - autorijles en gratis proefrit. NEW YORK Sirhan Sirhan heeft in een fterview verklaard flat hy eens van mening was dat senator Robert Kennedy een Prins en een heilige was, totdat de senator er in het openbaar op aan- flrong Amerikaanse gevechtsvlieg tuigen aan Israël te leveren. Daar na werd ik helemaal gek, aldus Sirhan in het enige interview dat hij heeft toegestaan sinds hij op juni senator Kennedy dood schoot. Het interview dat werd ge filmd kort voordat Sirhan naar de dodecel in de San Quentin-ge- vangenis werd overgebracht, werd dinsdagavond door de „National Broadcasting Company (N.B.C.) uitgezonden. Tijdens het interview vertelde Sirhan dat zijn gevoelens tussen heide en haat werden heen en ®ddr geslingerd voor de man, die di] tezelfdertijd beschouwde als de. hoop van de armen in de Ver enigde^ Staten en als de vijand "an :ijn eigen Arabisch volk. „Ik dacht dat hij (Kennedy) een prim was, mijnheer", aldus eirhan. ,ik dacht dat hij de troonopvolger van president Ken- nedy was. Nanweiyks een minuut later telde Sirhan dat hij bereid feweest Kennedy te ver- «on t 'oen TiU hoorde dat de «nator straaljagers aan Israël wilde leveren. imli°'Eens Sirhan bleven zijn ge- l118 yoor wiilen de senator tus- «ïiL en "cfde heen en weer hi, ?eryn' tot °P het moment dat de fatale schoten afvuurde. »f,„'J '<wam mij toen als een ™or, als iemand die wil doden, als een dan die bommen op een volk wil gooien om dit te vernietigen, zo verhaalde Sirhan. Maar toen ik hem daar zag, op die avond in de „Ambas sador" leek hij op een heilige". Sirhan doelde op zijn bezoek aan het hotel op de zondag voor de moord op Kennedy. Sirhan beweert nog steeds zich de moord op Kennedy niet te kun nen herinneren, maar hij gaf wel een omschrijving van de ogenblik ken die aan de moord voorafgin gen en wat erna met hem ge beurde. „Ik geloof niet dat hij dood is, mijnheer", aldus Sirhan op een ander punt tijdens het gefilmde intervieuw „Ik bedoel, ik besef niet dat ik hem vermoord heb". Sirhan zei niet te geloven dat hij geestelijk ziek is. „Ik ben geestelijk niet ziek. maar ook niet helemaal in ordt zei hij. Een grote schok was voor hem geweest, toen hem werd verteld dat senator Kennedy 10 kinderen had. Men vroeg Sirhan wat zijn drie liefste wensen waren. „Als eerste zou ik wensen dat Kennedy nog leefde", zei Sirhan. „Ten tweede zou ik willen dat er vrede was in het Midden-Oosten". Hij gaf geen derde wens". Sirhan ontkende zich het ge voel te koesteren dat hij in de Arabische wereld een held is. Hij zei te hopen dat vanwege zijn daad de wereld zou weten dat 30 jaar lijden en onrecht voor het Palestijnse vol# genoeg is. „Ik ge loof, dat, hoe gering de aandacht die erop gevestigd is door mijn daad, dit mijn leven en spijtig ge noeg dat van mr. Kennedy waard is". De Supascopespiegei geeft een beeld van nagenoeg 180 graden. Het is daardoor mogelijk om de gehele verkeerssituatie in een oogopslag te verkennen. (Van een onzer redacteuren) ttrECHT Het gebeurde een k naar dagen terug in de omgeving van Den Bosch. Twee files kropen „aast elkaar voort, met een gezapig raneetje, dat bij alle betrokken auto mobilisten de houdt-er-de-moed- stemming al lang had doen veranderen in één A van komen-we-er-van- llfnliil daag-niet-dan-komen- fvriabu We-er-morgen-wel. Maar plotseling schiet B uit de rechterfile een fall Citroën naar links. De \m Peugeot naast hem rea geerde een fractie van Neen seconde te laat. Scheurend metaal. Knarsende remmen. Een portierdeur ver nield en een voorspat- lord in fraai plisse. Commentaar van de Citroënrijder: „Ik had die auto helemaal niet gezien Kijk, en zoiets zet je aan het den ken Op het allereerste gehoor klinkt liet'volkomen belachelijk. Natuurlijk had de goede man de auto die al gedeeltelijk naast hem reed moeten lien Hij heeft toch een spiegel in Bin auto.... Maar die spiegel, kon hii daarin de auto die schuin achter hem reed, gedeeltelijk zelfs naast hem, wel zien Het Verbond voor Veilig Verkeer heeft er een zeer besliste mening over „De man had een buitenspiegel moeten hebben", zegt de heer Van Oeveren van het verbond. „De mees te spiegels die standaard in een auto zijn ingebouwd deugen niet. Kr wordt te weinig rekening gehouden met de dode hoek die gevormd wordt door de achterstijlen van de ruiten. Een panoramaspiegel is in dat op zicht al een hele verbetering, maai de ideale combinatie is toch wel een panoramaspiegel met een buiten spiegel links. Links en rechts is na tuurlijk de allerbeste combinatie, maar dat mogen we geloof ik niet eisen." Het Verbond voor Veilig Verkeer heeft zich al eerder met spiegels be zig gehouden. „Met spiegels ge stoeid", zoals de heer Van Oeveren het uitdrukt. Dat was in de actie die erop gericht was de vrachtwagenrij ders ervan te doordringen betere spiegels te monteren en de „luxe"- automobilisten zich beter te laten zien aan de chauffeurs van die grote vrachtbakken en er niet plots achter vandaan te schieten. Een actie die misschien wat al te populair te vertalen zou zijn met „laat naar je kyken". Het verbond heeft heel wat succes geoogst met deze actie. Duidelijk is merkbaar ge weest dat vele vervoerders hum wa gens met grotere en beter ingerichte spiegels hebben uitgerust. Zo'n gesprekje met de heer Van Oeveren leidt tot gekke dingen. Zo kwamen we al pratend tot het be sluit dat we eens een onderzoekje moesten gaan instellen naar het aan tal automobilisten dat nog steeds met de normale standaardspiegels reed, naar het aamtal dat bovendien een buitenspiegel had gemonteerd, en naar het aantal dat twee buitenspie gels gemonteerd had, één links en één rechts. Het is een hele tellerij geworden. Bij een aantal van dui zend wagens bleek dat ongeveer acht procent van de automobilisten geen buitenspiegel te hebben en anderhalf procent van de automobilisten had zoveel voor de veiligheid over dat het twee spiegels monteerde. Hoeveel van die spiegels werkelijk zo gericht stonden dat een duidelijk beeld van het achteropkomend ver keer kon worden verkregen kon niet exact worden nagegaan. Van het naar verhouding vrij geringe aantal spiegels dat hierop door het Verbond van Veilig Verkeer en uw verslag gever zijn getest bleek toch een pro cent of tien niet aan de eisen te vol doen. Van het een komt het ander en zo bleek het al gauw een noodzaak eens „in de spiegels te duiken", te kijken welke typen en uitvoeringen er zijn en te beoordelen hoe ze in de praktijk zullen voldoen. Ze zijn bekeken, de simpele spiegeltjes van pak-weg een tientje tot de heel dure van zestig gulden; de pronkerige en vaak slechte racespiegels, en de netjes afgewerkte panoramaspiegel:, voor binnen. Uit al dat vergelijken kunnen een paar conclusies getrokken worden: als men ervan uitgaat dat een spie gel voor uw veiligheid en die van anderen gemonteerd zit op uw auto, dan mag geen geld te veel zijn voor een werkelijk goede spiegel. Het Verbond voor Veilig Verkeer: „de prijs mag geen bezwaar zijn". Twee de conclusie: een werkelijk goede spiegel is duur, fors duur zelfs. Uit het veelvoud van aanbiedingen dat de autoshops de automobilist op spiegelgebied voorzetten zijn er maar een paar die werkelijk het predikaat „goede-spiegel" met ere mogen dra gen. Allereerst is daar in de panora- maspiegels de supascope, een niet verkleinende pamoramaspiëgel, be staand uit een vrij groot huis met daarin gemonteerd vier of vijf spie geltjes naast elkaar, die in het spie- gelhuis schuin en evenwijdig aan elk aar gemonteerd zyn. De spiegeltjes zijn van anti-ver blindend veiligheidsmateriaal ge maakt, en geven de bestuurder een beeld van bijna 180 graden. Achter u en rechts en links naast u kijken is met deze spiegel inderdaad mogelijk geworden. De spiegel kreeg in 1967 reeds een onderscneiaing voor het meest vooruitstrevende auto-veilig- heidsprodukt. De supascope is een Engels produkt en wordt hier te lan de geïmporteerd door de firma Koop man in Amsterdam. Een heerlijke spiegel om in de auto te hebben, er van uitgaand althans dat u niet met een beslagen achterruit en zijruiten rjjdt. De prijs is beslist niet laag, maar men is die gauw vergeten ais men een tijdje met de spiegel heeft gereden. De vier-spiegeluitvoering kost 55 gulden en de vijf-spiegluit- voering zestig. Ja meneer, inclusief BTW. En dan komt het tere punt: de buitenspiegel. Vierentachtig verschil- ADVERTENTIE GARAGEBEDRIJF GEBR. VAN FRAASSEN EN ZONEN, SCHELDESTRAAT 96-98, TELEFOON 01184-2175, VLISSINGEN, Dealer voor Walcheren. AUTOMOBIELBEDRIJF DE GROENE N.V., ANJELIERSTRAAT 5-7, GOES, TELEFOON 01100-6810, Dealer voor Zuid- en Noord-Beveland. rente op een AMRO-spaarrekenïng met een opzegtermijn 'van 3 maanden. rente op een AMRO- spaarrekenïng met een opzegtermijn van 6 maanden. rente op een AMRO- spaarrekening meteen opzegtermijn van 12 maanden. rente op een AMRO- renteboekje of spaarrekening. rente op een AMRO-spaarrekenïng met een vaste termijn van 24 maanden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5