ZIJN ondeugdelijk
AMRO-spaarders
profiteren van de volgende
rentepercentages:
4%
5%
6%
AMRQ BANK
&A%
Sirhan vond
R. Kennedy
een heilige
coupon
onovertroffen.
voor de derde maal in successie:)
eerste pLaats -
voor daf in acropolisralLy
Actie laat
naar je kijken
VERF
rs invullen)
ven
IASTIANEN
n.v.
Enig filmintervieuw sedert veroordeling
acropolisrally 1969: tachtig auto's -gestart, ruim
3200 km dwars door griekenlarid over veelal onverharde
wegen, slechts 22 wagens aan de finish,
daf behaalt een overtuigend succes, de equipe laurent-
marche met daf 55 eerste in de tourwagenklasse tot
1150 cc en - dat is nog veelzeggender - derde in het
algemeen klassement, de equipe haxhe-delferier met
daf 55 derde in de tourwagenklasse tot 1150 cc.
opnieuw een duidelijk bewijs van de kracht en de be-
trouwbaarheid van de volautomatische daf. test 'm zelf»
Tussen haat
en liefde
Drie wensen
AMSTERDAM - ROTTERDAM BANK
ze|fschiWe'cn
ctri'tken en dekken,
Qn verwerking, str,>ken
in eenvoud va kleUrenkeus --ppM'l
DE STEM VAN DONDERDAG 5 JUNI 1969
(ADVERTENTIES)
ritaties.
i-adres
u, uiterlijk 14 dagen van
s bon, aan onze afdeling
che opgaven kunnen niet
In Nederland en België
bracht. Buiten Nederland
lag In rekening gebracht.
Wij verzoeken u dringend
ler te vermelden.
nkelijk van de postbesiel-
I In Zuideuropese landen
nr«j «r*T
ir maand per week
;lnq is.
tlm
ing vermelden.
meeste autospiegels
lende buitenspiegels telden we. De
een al moeier dan de andere en de
andere kwalitatief weer wat beter
dan de een. Maar allemaal hebben
ze één groot nadeel: een stootje te
gen de spiegel en de juiste stand van
de spiegel is zoek. En waar is de be
stuurder, die als het plenst buiten
nog even gauw uit zijn auto stapt om
zijn spiegeltje goed te zetten Maar
dan kan men net zo goed geen bui
tenspiegel hebben. De heer Van Oe-
veren van het Verbond voor Veilig
Verkeer: „Er zouden heel wat min
der ongelukken gebeuren als de men
sen wat meer op hun linkerbuiten
spiegel keken" en „het is een absur
de situatie dat men mag rijden zon
der linkerbuitenspiegel."
Het vervelende in- en uitstappen
om zijn buitenspiegel te stellen is
verleden tijd sinds de technische in
dustrie A. C. Koot N.V. in Montfoort
als wereldprimeur de elektrisch ver
stelbare buitenspiegel bracht. Een
schakelaar op het dashboard maakt
het mogelijk om met een vingerbe
weging de spiegel in elke stand in
te stellen, die de bestuurder wenst.
Daarmee is het mogelijk geworden
om bij lange ritten zo vaak van hou
ding achter het stuur te veranderen
als men wil.
De verkrampte houdingen, de
spierstijfheid, het rusteloos heen en
weer geschuif. De irritatie en daar
aan verbonden verkeersonveiligheid
worden zo afdoend bestreden. Deze
verstelbare buitenspiegel die onder
de naam Brillanta door de Splendor
gloeilampenfabrieken in Nijmegen in
de handel wordt gebracht, is even
min goedkoop als de Supascope bin
nenspiegel. U zult er 54,75 gulden
voor neer moeten tellen, maar is dat
uw veiligheid niet waard?
Er zijn maar een paar woorden
kritiek op de Brillanta: het is met
deze spiegel niet mogelijk om langs
een caravan heen te kijken. Het lijkt
dat de fabrikant er voor een paar
gulden meer ook een telescopische
spiegel van zou kunnen maken, die
voor elke automobilist, dus ook de
caravanrijder het neusje van de zalm
zou betekenen.
Twee spiegels die „eruit sprongen"
bij het onderzoek. Spiegels die elk
voor zich fantastische kwaliteiten
hebben, maar in combinatie van elke
auto wat zicht betreft een veiligheids
paleis je maken.
VEG 2
AIIJ VRAGEN:
en energieke jongeman
net capaciteit en studiezin,
sgenheid bieden
lopen waardoor
edewerker kan worden
te functies in ons bedrijf
bben hiervan de bewijzen
ioneelsbestand.
De gewone autospiegel geeft een beperkt beeld. Slechts het verkeer
achter de auto is zichtbaar.
r-1
Stuur mij informatie over DAF33, DAF44, DAF44 Stationcar,
i DAF55, DAF55 Coupé, DAF55 Stationcar. (Onderstrepen wat i
u wenst.) DP757-17
Naam:L..LS
Adres:Plaats: j
I In enveloppe zonder postzegel zenden aan DAF, antwoordnummer 2000, Eindhoven.'
AUTOMATIC/VARIOMATIC J
Dealer voor Breda en omg.: AUTOBEDRIJF W. ZARYC HTA-BASTIANEN, TETERINGSEDIJK 132-134,
TELEFOON 42750.
Dealer voor Breda en omg.: AUTOBEDRIJF W. ZARYC HTA-BASTIANEN, DR. STRUYCKENSTRAAT 96-98,
TELEFOON 46582.
Dealer voor Oosterhout en omg.: AUTOBEDRIJF W. ZARYCHTA-BASTIANEN, LEYSENHOEK 17,
TELEFOON 5076.
Off. dealer voor Oudenbosch en omstr.: AUTOBEDRIJF ,,'T CENTRUM", MOLENSTRAAT 2, OUDENBOSCH,
TELEFOON 2516.
Dealer voor Raamsdonksveer en omstreken: ANTON STOOPS AUTOMBIELBEDRIJF, TELEFOON 01621-2018,
VERTEGENWOORDIGER 01626-316.
DAF-dealer voor Rijen en omstreken: GARAGE VAN DORST, STATIONSTRAAT 25a, RIJEN,
TELEFOON 2581.
DAF-dealer voor Bergen op Zoom en omstreken: GARAGE C. MEYER EN ZONEN, WASSENAARSTRAAT 10-
12, BERGEN OP ZOOM, TELEFOON 01640-4670.
DAF-dealer voor Bergen op Zoom en omstreken: AUTOMOBIELBEDRIJF WEST-BRABANT, ROOSEVELTLAAN,
BERGEN OP ZOOM, TELEFOON 4646.
DAF-dealer voor Roosendaal en omgeving: JANSSENS AUTOMOBIELBEDRIJVEN, NIEUWE MARKT, ROOSEN
DAAL, TELEFOON 35485.
DAF-dealer voor Zundert, Rijsbergen en Rucphen: GARAGE GODRIE, MOLENSTRAAT 168, ZUNDERT,
TELEFOON 2749.
Dealer voor Etten-Leur en omgeving: KANTERS AUTOMOBIELBEDRIJF, OUDE BREDASEWEG 36, ETTEN,
TELEFOON 01608-2254.
Off. dealer voor 't Land van Altena en Gem. Brakel: GARAGE RIEN VOS, MAASDIJK 59, VEEN.
N.V. GARAGE VERBRUGGE, off. DAF-dealer voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen, m.u.v. het rayon Hulst,
OOSTBURG, OUDE STAD 21, TELEFOON 01170-2473.
TERNEUZEN, INDUSTRIEWEG 37, TELEFOON 01150-3451.
GARAGEBEDRIJF A. BIESBROECK, HULST, TELEFOON 2600. Voor alle inlichtingen - autorijles en gratis
proefrit.
NEW YORK Sirhan Sirhan
heeft in een fterview verklaard
flat hy eens van mening was dat
senator Robert Kennedy een
Prins en een heilige was, totdat de
senator er in het openbaar op aan-
flrong Amerikaanse gevechtsvlieg
tuigen aan Israël te leveren. Daar
na werd ik helemaal gek, aldus
Sirhan in het enige interview dat
hij heeft toegestaan sinds hij op
juni senator Kennedy dood
schoot.
Het interview dat werd ge
filmd kort voordat Sirhan naar
de dodecel in de San Quentin-ge-
vangenis werd overgebracht, werd
dinsdagavond door de „National
Broadcasting Company (N.B.C.)
uitgezonden.
Tijdens het interview vertelde
Sirhan dat zijn gevoelens tussen
heide en haat werden heen en
®ddr geslingerd voor de man, die
di] tezelfdertijd beschouwde als
de. hoop van de armen in de Ver
enigde^ Staten en als de vijand
"an :ijn eigen Arabisch volk.
„Ik dacht dat hij (Kennedy)
een prim was, mijnheer", aldus
eirhan. ,ik dacht dat hij de
troonopvolger van president Ken-
nedy was.
Nanweiyks een minuut later
telde Sirhan dat hij bereid
feweest Kennedy te ver-
«on t 'oen TiU hoorde dat de
«nator straaljagers aan Israël
wilde leveren.
imli°'Eens Sirhan bleven zijn ge-
l118 yoor wiilen de senator tus-
«ïiL en "cfde heen en weer
hi, ?eryn' tot °P het moment dat
de fatale schoten afvuurde.
»f,„'J '<wam mij toen als een
™or, als iemand die wil
doden, als een dan die bommen
op een volk wil gooien om dit
te vernietigen, zo verhaalde
Sirhan. Maar toen ik hem daar
zag, op die avond in de „Ambas
sador" leek hij op een heilige".
Sirhan doelde op zijn bezoek aan
het hotel op de zondag voor de
moord op Kennedy.
Sirhan beweert nog steeds zich
de moord op Kennedy niet te kun
nen herinneren, maar hij gaf wel
een omschrijving van de ogenblik
ken die aan de moord voorafgin
gen en wat erna met hem ge
beurde.
„Ik geloof niet dat hij dood is,
mijnheer", aldus Sirhan op een
ander punt tijdens het gefilmde
intervieuw „Ik bedoel, ik besef
niet dat ik hem vermoord heb".
Sirhan zei niet te geloven dat
hij geestelijk ziek is.
„Ik ben geestelijk niet ziek. maar
ook niet helemaal in ordt zei
hij. Een grote schok was voor hem
geweest, toen hem werd verteld
dat senator Kennedy 10 kinderen
had.
Men vroeg Sirhan wat zijn drie
liefste wensen waren.
„Als eerste zou ik wensen dat
Kennedy nog leefde", zei Sirhan.
„Ten tweede zou ik willen dat er
vrede was in het Midden-Oosten".
Hij gaf geen derde wens".
Sirhan ontkende zich het ge
voel te koesteren dat hij in de
Arabische wereld een held is.
Hij zei te hopen dat vanwege
zijn daad de wereld zou weten dat
30 jaar lijden en onrecht voor het
Palestijnse vol# genoeg is. „Ik ge
loof, dat, hoe gering de aandacht
die erop gevestigd is door mijn
daad, dit mijn leven en spijtig ge
noeg dat van mr. Kennedy waard
is".
De Supascopespiegei geeft een beeld van nagenoeg 180 graden. Het
is daardoor mogelijk om de gehele verkeerssituatie in een oogopslag te
verkennen.
(Van een onzer redacteuren)
ttrECHT Het gebeurde een
k naar dagen terug in de omgeving
van Den Bosch. Twee files kropen
„aast elkaar voort, met een gezapig
raneetje, dat bij alle betrokken auto
mobilisten de houdt-er-de-moed-
stemming al lang had
doen veranderen in één
A van komen-we-er-van-
llfnliil daag-niet-dan-komen-
fvriabu We-er-morgen-wel.
Maar plotseling schiet
B uit de rechterfile een
fall Citroën naar links. De
\m Peugeot naast hem rea
geerde een fractie van
Neen seconde te laat.
Scheurend metaal.
Knarsende remmen.
Een portierdeur ver
nield en een voorspat-
lord in fraai plisse. Commentaar van
de Citroënrijder: „Ik had die auto
helemaal niet gezien
Kijk, en zoiets zet je aan het den
ken Op het allereerste gehoor klinkt
liet'volkomen belachelijk. Natuurlijk
had de goede man de auto die al
gedeeltelijk naast hem reed moeten
lien Hij heeft toch een spiegel in
Bin auto.... Maar die spiegel, kon
hii daarin de auto die schuin achter
hem reed, gedeeltelijk zelfs naast
hem, wel zien
Het Verbond voor Veilig Verkeer
heeft er een zeer besliste mening
over „De man had een buitenspiegel
moeten hebben", zegt de heer Van
Oeveren van het verbond. „De mees
te spiegels die standaard in een auto
zijn ingebouwd deugen niet. Kr
wordt te weinig rekening gehouden
met de dode hoek die gevormd wordt
door de achterstijlen van de ruiten.
Een panoramaspiegel is in dat op
zicht al een hele verbetering, maai
de ideale combinatie is toch wel een
panoramaspiegel met een buiten
spiegel links. Links en rechts is na
tuurlijk de allerbeste combinatie,
maar dat mogen we geloof ik niet
eisen."
Het Verbond voor Veilig Verkeer
heeft zich al eerder met spiegels be
zig gehouden. „Met spiegels ge
stoeid", zoals de heer Van Oeveren
het uitdrukt. Dat was in de actie die
erop gericht was de vrachtwagenrij
ders ervan te doordringen betere
spiegels te monteren en de „luxe"-
automobilisten zich beter te laten
zien aan de chauffeurs van die grote
vrachtbakken en er niet plots achter
vandaan te schieten.
Een actie die misschien wat al te
populair te vertalen zou zijn met
„laat naar je kyken". Het verbond
heeft heel wat succes geoogst met
deze actie. Duidelijk is merkbaar ge
weest dat vele vervoerders hum wa
gens met grotere en beter ingerichte
spiegels hebben uitgerust.
Zo'n gesprekje met de heer Van
Oeveren leidt tot gekke dingen. Zo
kwamen we al pratend tot het be
sluit dat we eens een onderzoekje
moesten gaan instellen naar het aan
tal automobilisten dat nog steeds met
de normale standaardspiegels reed,
naar het aamtal dat bovendien een
buitenspiegel had gemonteerd, en
naar het aantal dat twee buitenspie
gels gemonteerd had, één links en
één rechts. Het is een hele tellerij
geworden. Bij een aantal van dui
zend wagens bleek dat ongeveer acht
procent van de automobilisten geen
buitenspiegel te hebben en anderhalf
procent van de automobilisten had
zoveel voor de veiligheid over dat
het twee spiegels monteerde.
Hoeveel van die spiegels werkelijk
zo gericht stonden dat een duidelijk
beeld van het achteropkomend ver
keer kon worden verkregen kon niet
exact worden nagegaan. Van het
naar verhouding vrij geringe aantal
spiegels dat hierop door het Verbond
van Veilig Verkeer en uw verslag
gever zijn getest bleek toch een pro
cent of tien niet aan de eisen te vol
doen.
Van het een komt het ander en
zo bleek het al gauw een noodzaak
eens „in de spiegels te duiken", te
kijken welke typen en uitvoeringen
er zijn en te beoordelen hoe ze in
de praktijk zullen voldoen. Ze zijn
bekeken, de simpele spiegeltjes van
pak-weg een tientje tot de heel dure
van zestig gulden; de pronkerige
en vaak slechte racespiegels, en de
netjes afgewerkte panoramaspiegel:,
voor binnen.
Uit al dat vergelijken kunnen een
paar conclusies getrokken worden:
als men ervan uitgaat dat een spie
gel voor uw veiligheid en die van
anderen gemonteerd zit op uw auto,
dan mag geen geld te veel zijn voor
een werkelijk goede spiegel. Het
Verbond voor Veilig Verkeer: „de
prijs mag geen bezwaar zijn". Twee
de conclusie: een werkelijk goede
spiegel is duur, fors duur zelfs.
Uit het veelvoud van aanbiedingen
dat de autoshops de automobilist op
spiegelgebied voorzetten zijn er maar
een paar die werkelijk het predikaat
„goede-spiegel" met ere mogen dra
gen. Allereerst is daar in de panora-
maspiegels de supascope, een niet
verkleinende pamoramaspiëgel, be
staand uit een vrij groot huis met
daarin gemonteerd vier of vijf spie
geltjes naast elkaar, die in het spie-
gelhuis schuin en evenwijdig aan elk
aar gemonteerd zyn.
De spiegeltjes zijn van anti-ver
blindend veiligheidsmateriaal ge
maakt, en geven de bestuurder een
beeld van bijna 180 graden. Achter u
en rechts en links naast u kijken is
met deze spiegel inderdaad mogelijk
geworden. De spiegel kreeg in 1967
reeds een onderscneiaing voor het
meest vooruitstrevende auto-veilig-
heidsprodukt. De supascope is een
Engels produkt en wordt hier te lan
de geïmporteerd door de firma Koop
man in Amsterdam. Een heerlijke
spiegel om in de auto te hebben, er
van uitgaand althans dat u niet met
een beslagen achterruit en zijruiten
rjjdt. De prijs is beslist niet laag,
maar men is die gauw vergeten ais
men een tijdje met de spiegel heeft
gereden. De vier-spiegeluitvoering
kost 55 gulden en de vijf-spiegluit-
voering zestig. Ja meneer, inclusief
BTW.
En dan komt het tere punt: de
buitenspiegel. Vierentachtig verschil-
ADVERTENTIE
GARAGEBEDRIJF GEBR. VAN FRAASSEN EN ZONEN, SCHELDESTRAAT 96-98, TELEFOON 01184-2175,
VLISSINGEN, Dealer voor Walcheren.
AUTOMOBIELBEDRIJF DE GROENE N.V., ANJELIERSTRAAT 5-7, GOES, TELEFOON 01100-6810, Dealer voor
Zuid- en Noord-Beveland.
rente op een
AMRO-spaarrekenïng
met een opzegtermijn
'van 3 maanden.
rente op een
AMRO-
spaarrekenïng
met een
opzegtermijn van
6 maanden.
rente op een
AMRO-
spaarrekening
meteen
opzegtermijn van
12 maanden.
rente op een
AMRO-
renteboekje of
spaarrekening.
rente op een
AMRO-spaarrekenïng
met een vaste termijn van
24 maanden.