VERSTOPPING? Kiik naar tussen haakjes het establishment aan de kaak gesteld Steeds groeiende onverdraagzaamheid voor het echt-lijkende drama Europa op zijn smalst in Breda WENNEKER T.V.-reclame in België onafwendbaar Vlammend protest Vrij en Blij Knoop Groot Gemangelde expositie in kader torenfeesten PHILIPS batterijen Twee reportages van bezoek paus aan Genève OOK DIT JAAR „TOURING CLUBS" VOOR TOERISTEN VOLGENS CEPESS NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Luister naar 13 DE STEM VAN VRIJDAG 6 JUNI 1969 17 - Een niet-joodse acteur speelt in een televisiedrama de rol van een bestaand-hebbende Amerikaanse jood. Eigenlijk een zielige rol, in een op de grens van melodrama geschre ven stuk, waarin de schrijver duide lijk kiest voor de interpretatie dat deze Rosenberg op de elektrische stoel kwam terwijl de grootst moge lijke twijfel aan zijn schuld kan be staan. De rol wordt knap en door leefd gespeeld. Na afloop van de uit zending begint de telefoon aan het privé-adres van die acteur. Anonie me mensen bedreigen hem, schelden hem „vuile rotjood", „landverra der", „jodenhater". In dat TV-spel wilde de auteur aantonen hoezeer een mensenmassa door demagogen kan worden opgehitst tot een vorm van collectieve hysterie, waarin men niet meer toegankelijk is voor fei ten, bewijzen of eerlijke argumenten. Precies datzelfde wilde een ande re schrijver aantonen- Maar hij koos niet voor dramatisering van een wer kelijk gebeuren, dat nog vers in het geheugen las; hij koos een vergijlk- bare situatie van 300 jaar geleden. Omdat hij een knapper schrijver was dan die Fransman van „De Ro senbergs" kwam zijn betoog tegen massa-hysterie in zijn eigen tijd ei genlijk veel harder, scherper en ont- hullender aan. Dat was Arthur Mil ler, het stuk van de Vuurproef, en noch in de theaters noch na de tele visie-uitzendingen was er één mens die zich boos maakte, belde of in gezonden brieven schreef Als toneel groep Centrum het zeer kritische stuk Adrianus 7 speelt, handelend binnen het binnendste van Vaticaan se kringen en een vlijmende satire op bepaalde aspecten van het Paus dom, dan amuseert het publiek zich kostelijk omdat het zich afspeelt in een duidelijk onbestaanbare droom wereld. Maar als Rotterdams Toneel een dramatisering van bestaan heb bende werkelijkheden rondom Paus aanvaard worden, is er niets mis met Pius 12 opvoert (De Plaatsbekleder, van Hochhuth) dan lopen in de pauze de mensen boos weg en wil men het stuk verboden zien. Een paar voorbeelden, die uit het repertoire van theater en TV uit de laatste paar seizoenen met nog tal loze andere zouden uitgebreid kunnen worden, en die alsmaar opnieuw be wijzen dat het publiek een groeiende onverdraagzaamheid ontwikkelt te genover drama, dat naar onderwerp of situatie rechtstreeks inhaakt bij de ons omringende werkelijkheid. Daar etgenover kan men, met name in de TV, constateren dat historische spelen of drama uit vervlogen tijden het bij de kijker bijzonder goed doen. Waarbij de geamuseerde kijker zich geen seconde bewust is dat bijvoor beeld Skakespeare in 80 proeent van zijn stukken rechtstreeks bestaande toestanden en personen op de korrel nam; dat Shaw in zijn stukken voor iedere tijdgenoot herkenbare citaten invlocht van de mensen die hjj haat te; dat Molière dank zij hoge protec tie een paar maal zijn kop heeft kunnen redden van de beschuldiging van Majesteitsschennis of van smaad tegen bestaande hoge personen. Deze lijn van amper vermomde tijdswerkelijkheid is zelfs terug te trekken tot in de bloeiperiode van de Griekse tragedie. Want ook toen werd, mythologisch vermomd, de ei gen tijd en de toenmalige establish ment aan de kaak gesteld. Terecht en begrijpelijk. Want één van de be langrijkste functies van het drama binnen het cultuurpatroon van een samenleving is juist, dat de kritiek op die samenleving de gestalten kan aannemen van kwasie-bestaande per sonages, die in een quasi-werkelijk- heid „beleven" en „verpersoonlij ken" waartoe bepaalde menselijke eiigensc' - open en denkpatronen in uiterste consequenties kunnen leiden, Daarop berust ook het reinigend ef fect, de „katharsis" van het drama; dat onszelf, onze tijdgenoten en on ze tijdstekorten kunnen herkennen in niet-werkelijke, voor ons allen repre sentatieve personages. Zodra deze normale werking van drama door het publiek niet meer Arthur Miller scherp betoog tegen de massa-hysterie. het theater, maar met het tijdsbe stek waarin dat drama plaats vindt. Onzekerheid bijvoorbeeld. De heime lijke angst dat dit „goede leven" zou kunnen verkeren. Of overvoerdheid met kritiek in andere vorm: studen ten en arbeiders, politici en filoso fen die zwakheden aan de kaak stel len en door de enorme uitbreiding van de informatie via de massacom municatiemiddelen aantallen en in dividuen bereiken, die vroeger letter lijk en figuurlijk buiten schot bleven. Overgeprikkeddheid du3 van Jan Pu bliek, die zegt; ik krijg dagelijks al zoveel rotzooi uit de hele wereld in m'n huiskamer opgediend, dat ik vind dat drama nou maar eens wat an ders moet bieden. Waarbij Jan Publiek vergeet dat dra ma mits goed altijd wat „an ders" biedt, zelfs als het die zelfde rotzooi en ellende tot onderwerp neemt. Omdat in goed drama altijd het alternatief is ingebouwd, dat ac tualiteit in zijn registrerende functie niet biedt. De kracht van goed ge schreven drama is, dat wij van mo ment tot moment getuige zijn waar en hoe het anders had kunnen gaan om niet tot noodlottig einde te voe ren; dat wij dus ervaren dat het slechts het menselijk onvermogen voor het juiste alternatief is, dat on ze rotzooi tot rótzooi maakt- C. NICOLAI (Van onze kunstredactie) BREDA Naar homogeniteit moet men niet zoeken in de ten toonstelling „Europese Schilders" in het Katholiek Militair Tehuis te Breda. Zo „één" kan Europa blijkbaar niet zijn of haar schil ders blijven wel een stelletje in dividualisten. Op zichzelf overi gens een verheugend feit, want dat is een steeds verder uitster vend soort. Ook zal men er ver geefs zoeken naar enige ordening I in de wijze van exposeren Dat de werken niet land bij land han gen is in de hele opzet begrijpe lijk maar dat men daarom dus maar een hevig rammelend en nogal dubieus doek van ene Jan Cox, Belg, tussen twee schitte rende en voorbeeldige Jaap Wa- gemakers heeft gewrongen is niet goed te praten. Het zaaltje waarin de tentoonstel- nas is weggestopt is een schandaal standbouwer aan het werk te zetten. Zodat er toch nog enige structuur was ontstaan, in plaats van deze nare hokjes waar men vanwege te rugloop en lichtval geen enkele mo gelijkheid tot afstandname heeft. Missers van formaat. Maar goed. Wie dat allemaal voor lief neemt kan toch nog wel wat beleven, vooral wanneer men zich niet laat verleiden tot Iandsgewijs vergelijken en maar gewoon schil derijen kijkt. Waaronder bovenal twee sublieme Molenkampen, wat een kracht, wat een souplesse, wat een diepe beleving en menselijkheid in kleur en structuur. En een ver rassende Pierre Vlerick, op zoek naar wiens „Portrait de Mme. Jolanle Heurtebise" het oog zich verrukke lijk verliest in aquarel-achtige kleu ren. En Jacques Chemay, bij wie men vreemd genoeg toch associaties voelt opkomen aan zo'n fruitgedeelte in een Rubens-school-schilderij. En voorzichtige maar eerlijke gouaches van Joseph Kutter, en een bijzonder mooi en „gezien" landschap van Rie- ser. Minder geslaagd vonden wij de keuze van twee slobberige stukken Stiick van Werner Hartmann, en de inderdaad zéér „Wetmatige" en ste riele Peter Stroyekens, en een Mau rice Wyckaert die wel de compositie en kleur, maar verder dan ook niets van Appel heeft. Al met al een feestelijk en loffelijk streven van Cercle Francais en Stichting Europese Culturele Activi teiten in het kader van de Bredase Torenfeesten, dat helaas ietwat ge mangeld uit de vele raderen tevoor schijn is gekomen. JAN ASSELBERGS en een aanfluiting voor Breda, dat toch zoveel meer en betere mogelijk- neüen heeft. Al had men maar het nele dynamische en ritmisch geor dende trappenhuis van het K.M.T. hennt. En waarom heeft men verzuimd, oen men eenmaal in dit benauwde Keurslijf gedwongen was, om een (ADVERTENTIES) die móéten wel goed zijn! Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen KIAI 1'. >11 av bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: NUUIIILHA (Van onze radio- en tv-redacteur) HILVERSUM De Nederlandse televisiekijkers zullen dinsdag 10 ju ni geen rechtstreekse tv-reportages kunnen aanschouwen welke de Euro visie maakt van het pauselijk bezoek aan Genève. Desondanks blijven zij niet verstoken van deze bijzondere gebeurtenis. Het interkerkelijk magazine „Ken merk" zal dinsdag in de vooravond van 19.0719.30 uur op Nederland 1 een samenvatting geven van de aan komst van de heilige vader in Ge nève. Vervolgens ziet men beelden van zijn bezoek aan de I.L.O. (Iinterna- tional Labour Organisation), terwijl ook de toespraak van de paus tot de jubilerende wereldorganisatie wordt uitgezonden. Daarna vertoont men een impressie van de tocht welke de paus door Genève maakt als hij op weg is naar de vergadering van de wereldraad der kerken. Het commentaar bij deze samen vatting in kleur zal worden verzorgd door Joop Rijnbout. Aan liet einde van de avond zendt de KRO-tv op Nederland 2 van 22.2022.50 uur een tweede samenvatting in kleur uit, o.a. van de toespraak welke de paus zal houden tijdens de bijeenkomst van de wereldraad van kerken. (Van onze r.t.v.-redactie) HILVERSUM Voor het derde achtereenvolgende seizoen zullen NCRV en KRO van maandag 2 juni 1969 tot en met zaterdag 13 septem ber 1969 het programma „Touring club" als co-produktie uitzenden. „Touring club" is een radioprogram ma voor vakantiegangers en dagjes toeristen, waarin informatieve ser vice in de ruimste zin wordt geboden in het Nederlands, Duits en Engels. Gedurende de maanden juni en september wordt het programma al leen in het Nederlands uitgezonden. De samenstelling en presentatie hier van berust bij Ben Smit. Teneinde buitenlandse vakantie gangers attent te maken op deze ser vice, worden, evenals vorige jaren, in tal van hotels verwijzingen ge plaatst aan de balie. Uit steekproe ven is wel gebleken, dat deze infor maties bij de toeristen aanslaan en dat een steeds groter aantal luis teraars bij het samenstellen van hun uitstapjes rekening houden met deze uitzendingen. Ook van de zijde van de VVV wordt een groeiende belangstelling geconstateerd en allerwegen is men bereid mee te werken teneinde een zo verantwoord mogelijke samenstel ling en spreiding te krijgen. „Touring club" zal iedere dag behalve woens dag worden uitgezonden van 08.32 08.45 uur op de zender Hilversum 1. (ADVERTENTIE) SCHIEDAM ROOSENDAAL (Van onze r.t.v.-redactie) BREDA België is momenteel het enige Westeuropese land, waar tv- reclame verboden blijft. Het invoe ren van commerciële reclame bij de BRT valt nochtans niet langer te ontwijken. Tot deze conclusie kwam het belangrijke Belgische centrum voor politieke, economische en so ciale studies (Cepess), dat gisteren een massieve studie over het vraag stuk publiceerde. In de studie houdt men er reke ning mee, dat machtige groepen in België gekant zijn tegen reclame-tv: in de erste plaats allerlei sociale en culturele groepen, die de opper macht van de industriële sponsors vrezen, en in de tweede plaats de Belgische pers, die weinig kan mis sen van het in België al niet zo ruime reclamebudget. Het voornaamste argument al dus het machtige Cepess dat pleit voor het invoeren van reclame bij radio en tv, is wel het feit, dat der gelijke etherreclame toegelaten is in alle omringende landen, en dat de invloed van die reclame op de Bel gische markt erg ten nadele van de Belgische industrie begint te wer ken. De Cepess zou, bij eventuele in voering van etherreclame, wel aller lei beperkende maatregelen, en een sterke controle eisen. 18.50 PLUIMPJE 19.00 NIEUWS 19.07 SIGNALEMENT. 20.00 NIEUWS 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.45 T.V.-RECHTBANK 22.40 NIEUWS 23.00 TELEAC Franse les (28) 18.50 19.00 19.03 19.30 20.00 20.20 20.45 20.50 21.20 22.07 22.40 PLUIMPJE NIEUWS SCALA DE SOVJETS NIEUWS HIJ EN ZIJ HARTEN 5 VOORWAARTS MARS Amusementsprogramma rond de componist John Philip Sousa, die vooral bekendheid kreeg door zijn marsen BONANZA BRANDPUNT NIEUWS 14.00 RONDE VAN ITALIë 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 LUCEAT Uitzending voor de katholie ken 19.30 ZIET U ER WAT IN 19.45 ZOEKLICHT 19.55 DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 D-DAY Documentair filmverslag over de landing van de geallieerde strijdkrachten in Normandië 21.15 DE MONOCLE LACHT GROEN 22.50 NIEUWS 14.30 RONDE VAN ITALIë 18.20 NIEUWS 18.25 FRANCIS AUX PAYS DES GRANDS FAUVES 18.40 LE MONDE DES PROFESSIONS 18.55 AFFICHES 19.25 PLUM-PLUM Voor de kleuters 19.30 CAFé DU SQUARE 20.00 NIEUWS 20.30 6 JUNI 1944. Documentaire over D-Day 21.15 FEUX CROISéS 21.45 LA MUSIQUE DE CINEMA 22.30 NIEUWS 20.00 NIEUWS 20.15 ZEICHEN DER ZEIT. 21.00 REPORTAGE UIT BONN 21.15 DER TEUFELSKREIS 22.05 NIEUWS 22.20 E.K. BOKSEN AMATEURS 23.50 NIEUWS 17.30 NIEUWS 17.35 SPORT 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 PAT UND PATACHON 19.10 EIN SOMMER MIT NJCOLE 19.45 HEUTE Actualiteiten 20.15 DER KOMMISSAR Aansluitend: NIEUWS 21.15 TESTFALL JAMAIKA 21.45 DAGBOEK UIT DE KATHOLIEKE KERK 22.00 NIEUWS 22.10 NICHTS ALS DIE WAHRHEIT Televisiespel van Alexander May naar een gegeven van Michel Tonecki Vrijdag 6 juni HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van. het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuiinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Acit.; 13.00 Raden maar.14.05 Schoolradio 14.30 Stereo: Musiësta: licht gevar. muz.progr. TROS: 15.00 Licht ge var. pl.progr. 16.00 Nws. 16.02 Ste reo: Iene Miene Muze: nws. over underground en westcoast music 16.30 Sterrebeeld: Shani Wallis 17.00 Sportkompas 17.45 Act. NCRV: 18.00 Kerkorgelcoinc.: kl. en semi-kl. muz. 18.30 Nws. en weerpr. 18.41 Act. 19.00 Wereldpanorama 19.10 Country and western rubriek 19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse intern, oriën tatie in kerk, zending en oecumene 20.00 Zomaar Zomers: licht pl.progr. 20.55 Esmoreit, hoorspel. TROS: 22.00 Sentimental journey: muz. herinneringen aan vroeger jaren 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Voet sporen in de sneeuw (dl. 1), hoor spel 23.15 Licht pfprogr. 23.45 Act. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M NOS: 12.00 Blik op de wereld: in formatief progr. 12.30 Overh.voorl.: Uitz. voor de landbouw 12.40 Ste reo: Licht ork. (gr.) 12.50 Recht en slecht, praaje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13.20 Stereo: Kl. kamer- muz. (gr.) NOS: 14.10 Stereo: Licht ork. (gr.) 14.30 Stereo: Mod. kamer- muz. (opn.) 15.10 Stereo: Licht ork. (gr.) 15.20 De ochtend van bloed, zweet en tranen, klankbeeld over 6 juni 1944 15.50 Spelen met taal. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis: pro gr. voor thuiszittenden 16.45 Rotter dams Filh. Ork.: mod. en kl. muz. 17.40 Informatie: achtergronden en commentaar 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Opspraak, lez. 18.20 Uitz. van de Partij van de Arbeid: Socialis tisch bekeken 18.30 Hee, een progr. voor onvolwassenen 19.10 Jazz-rondo 19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst nader beschouwd 20.00 Jazzmuziek. VARA: 21.00 Kl. en mod. ork.wer- ken (opn.) 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Prettig Weekend: licht gevar. pfprogr. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30. (13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws 15.03 Muziek Boetiek: licht muziek- progr. (16.00 Nws.) 17.00 Nieuws 17.02 Radiojournaal 17.05 - 18.00 In- dekraamtepas: verz.pl.progr. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek. (12.40 - 12.48 Weerber., meded. en SOS-ber. voor de schippers) 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weer ber., dagklapper en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Koor- en instr. muz. (Tussen 15.00 en 16.00 Flitsen van de Ronde van Italië) 15.00 Nws. 15.03 Mod. muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Hongaar se volksliederen 16.30 Muz. lezing 16.50 Volksdansen 17.00 Nws., weer ber. en meded. Aansluitend: Jazz- muz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. voor de soldaten 18.28 Paardesportuitsla- gen 18.30 Lichte muz. 18.35 Tips voor het verkeer 18.40 ichte muz. 18.45 Sportkron. 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weer ber. en act. Aansluitend: Weerover- zicht 19.40 Oude muz. 20.15 Kl. en mod. muz. 21.38 Kamermuz. 22.00 Nws., ber. en De Zeven Kunsten 22.15 Cab.pregr. 23.00 Nws. 23.10 Ge var. muz. 23.40 - 23.45 Nws. Zaterdag 7 juni HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte gr.muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muziek 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vak.tips 8.45 Stereo: Weens Filh. ork.: amu sementsmuziek (gr.) 9.00 Theologi sche etherleergang 9.35 Waterstan den 9.40 Voor de huisvrouw. (9.40 - 9.50 Gymn. voor de huisvrouw). 10.15 Stereo: Boston Symfonie Ork.: kl. muz. (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Nieu we wegen met het oude Boek, lez. 11.15 Solarium: hoogezonprogram- mat voor het hele gezin. 11.55 Me ded. HILVERSUM II 298 M VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym- n. 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Weekeind: gevar. progr. voor de jeugd. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. Aansluitend: Van de voorpagina 8.15 Z.O. 135: gevar. progr. 10.30 Werk- ge vein en -nemen: progr. over arbeid en arbeidsverhoudingen 10.50 Voor nu en later, lez. 11.00 Nieuws 11.02 Stereo: Een nieuw geluid: kennis making met jonge artiesten 11.25 Afrikaanse kroniek. HILVERSUM IH 240 M EN FM KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: ge var. progr. (10.00 en 11.00 Nws.). »Sn? moe' n'e' denken dat het een sluit me is- Jongen, dit be- h»k i!5. d en verschrikkelijk, ik een iff ®.evoe.1. alsof ik bezig ben »n» Ult mÜn eigen vlees te snij- Haagse schilder Pieter van n ^e, auniuer pieier len „t°tdzwaard §aat een daad stel- wüj P^testeren tegen de woon den uen m ve'e Nederlandse ste- zeot |"Pet stikt van de krotten", cuTti.ni' "Daarnaast wil ik met die ker e wanklank het geweten wak- nmt„, den. Als erkend kunstenaar cult,,! i °P die manier tegen de witarele verkrotting". om'Ln al veel lanSer van Plan maar ,d van protest te stellen, het. hJ.°L h,et schok-effect dat hem het besi,7;t Jc"°k-effect dat hem slött„ j ed nemen, zorgde ten- over X afschuwelijke brok film televisie SSS ^^dersbuurt" op Voor "de daad" ontleen- boerlkLaaiT de zelfverbranding van Alle 150 monniken in Vietnam. ^y.mci zichzelf verbran- «et „ehÜL "ia lievelingsschilderij, gebeurt vanmiddag, om 3 uur, in een plantsoentje voor het Haagse gemeente-archief. Hij pikt dan gelijk de krachtige verkeersstroom over het Rijkswijkseplein mee en hij heeft de brandweerkazerne onder handbe reik. Voor het geval het vlammend protest onverhoopt uit de hand loopt- Het schilderij waar het om gaat heeft hij in 1965 gemaakt. Hij heeft het nagemeten, het is ruim 2,5 bij 1,5 meter; louter kostelijk linnen ge spannen op een spierraam. „Er zit wat vegetatie in en als je goed kijkt kun je er ook nog wat mensen in herkennen. Juist, die bloedrode slier ten, dat zijn ze. Mijn God, het af scheid zal verschrikkelijk zijn." Het schilderij heeft indertijd op de Scheveningse Pier gehangen een een hele fijne pers gekregen. De critici prezen het colariet en de krachtige compositie. Hij had het doek „ge boorte" genoemd, later heeft hij er „oorsprong" van gemaakt, maar wat doet het er op dit moment nog toe. „Ik vind het een fijn schilderij zegt hij, „maar het moet gebeuren..". Vanmiddag om 3 uur. O Vrijheid ja, blijheid nee, of in ie der geval ja met een groot vraag teken, uit Breda. Ze heeft haar er varingen, opgedaan in gesprekken met jonge mensen, in dichtvorm aan ons doorgegeven: We zitten met problemen en com plexen Praten graag met d'andere sekse We stellen heel diepzinnige vragen Hoe dacht men vroeger, hoe in on ze dagen! We praten met Cato, omdat die zo nerveus is 't Blijkt dat Piet toch haar verkeer de keus is Het is een feit, dat hij geremd is bij 't beminnen Wat moet Cato met hem beginnen? De psychiater zegt: ,,'t Stamt uit de jaren Dat men de sex zag vol gevaren" Cato doet beter maar te scheiden Dat is het beste voor hun beiden! En Kees komt bij ons klagen En 's avonds laat nog vragen Wat zal hij doen, nu hij verliefd is En Mien warempel nu gegriefd is! We willen beat hun allemaal steunen Maar hebben zelf niets om tegen aan te leunen! We zitten zelf vol problemen en complexen Omtrent de liefde tot ons eigen De weg naar de sex geleerd sekse Ja, we stellen diepzinnige vragen 't Zit hem echt in 't onderbewust- Maar we willen niet klagen zijn Wat zijn we nu vrij Uit de periode nog van babyklein En wat leven we blij Toen heeft men ons vast verkeerd SPECIAAL bericht voor degenen die willen weten waar het grootste we genknooppunt van Europa te vinden is: het ligt te Loncin, vlakbij Luik. Het „verkeersplein" is 205 ha groot (zo lezen wij ir_ „België', economische en technische informaties", een bul letin voor de buitenlandse pers), telt 22 viaducten in 28 km weg, en wordt 's avonds en 's nachts verlicht door 900 lampen. Er is vijf jaar aan ge bouwd en het heeft meer dan 11 mil joen gulden gekost. En tóch zijn de Belgische wegen slecht. Bij de „geboorte" van de nieuwe gemeente Lensden moest minister ir. W. Schut van Volkshuisvesting zoete koek aannemen. GROTE mannen zijn niet altijd grote mannen in de ogen van hun kinderen. Cecil King, een van Engelands groot ste persbaronnen, o.a. ex-uitgever van de Daily Mirror, is in de ogen van zijn dochter een niet erg positieve figuur. „Hij kan altijd zien wat er verkeerd is maar hij weet niet altijd hoe hij dat weer recht moet trekken", zo vertelde ze onlangs tegen een Engelse journa list, die haar mening vroeg over de net uitgekomen memoires van haar beroemde vader. In die memoires komt King naar voren als een zeer egocentrische per soonlijkheid. Zijn dochter „Hij zegt, dat hij nooit iemand ontmoet heeft die meer weet dan hij. Wel ik ook niet. Hij is fascinerend gezelschap, hoeft voor niemand onder te doen. En hij heeft een onverzadigbare nieuws gierigheid". Over King als vader „Hij had geen eigen meningen. Hij liet alles aan ons eigen oordeel over. Ik wilde altijd doen wat hij het beste vond, maar dat wilde hij nooit zeggen". Ze vindt het boek niet erg eerlijk, noch ten opzichte van de familie noch ten opzichte van Cecil King zelf. „Hij is erg kritisch en niet erg construc tief. In het boek prijst hij maar wei nig mensen, buiten zichzelf. Toch be schouwt hij zichzelf als een nederig man". Inderdaad, niet de manier om ook in nederigheid groot te zijn. TIJDENS DE ALGEMENE VER GADERING der maatschappij tot be vordering der toonkunst, die in Wa- geningen is gehouden, is prof. dr E. Reeser afgetreden als algemeen voor zitter. Hij heeft deze functie bijna twintig jaar vervuld. Hij werd be noemd tot lid van verdienste der maatschappij, terwijl hem tevens de „Van Beresteynpenning" werd aan geboden. Prof. Reeser werd als algemeen voorzitter opgevolgd door mr A. S. H. A. Blaisse te Schiedam, tot nu toe al gemeen ondervoorzitter. Tot lid van het hoofdbestuur werd gekozen prof. dr J. E. Spruit in de functie van ai- gemeen ondervoorzitter. RedactieJosé Toirkens Bijdrage Kees Bastianen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 31