VERSTOPPING?
Kiik naar
tussen haakjes
het establishment aan de kaak gesteld
Steeds groeiende
onverdraagzaamheid
voor het
echt-lijkende drama
Europa op zijn smalst in Breda
WENNEKER
T.V.-reclame
in België
onafwendbaar
Vlammend protest
Vrij en Blij
Knoop
Groot
Gemangelde expositie in kader torenfeesten
PHILIPS
batterijen
Twee reportages
van bezoek paus
aan Genève
OOK DIT JAAR
„TOURING CLUBS"
VOOR TOERISTEN
VOLGENS CEPESS
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
13
DE STEM VAN VRIJDAG 6 JUNI 1969
17
-
Een niet-joodse acteur speelt in
een televisiedrama de rol van een
bestaand-hebbende Amerikaanse
jood. Eigenlijk een zielige rol, in een
op de grens van melodrama geschre
ven stuk, waarin de schrijver duide
lijk kiest voor de interpretatie dat
deze Rosenberg op de elektrische
stoel kwam terwijl de grootst moge
lijke twijfel aan zijn schuld kan be
staan. De rol wordt knap en door
leefd gespeeld. Na afloop van de uit
zending begint de telefoon aan het
privé-adres van die acteur. Anonie
me mensen bedreigen hem, schelden
hem „vuile rotjood", „landverra
der", „jodenhater". In dat TV-spel
wilde de auteur aantonen hoezeer
een mensenmassa door demagogen
kan worden opgehitst tot een vorm
van collectieve hysterie, waarin men
niet meer toegankelijk is voor fei
ten, bewijzen of eerlijke argumenten.
Precies datzelfde wilde een ande
re schrijver aantonen- Maar hij koos
niet voor dramatisering van een wer
kelijk gebeuren, dat nog vers in het
geheugen las; hij koos een vergijlk-
bare situatie van 300 jaar geleden.
Omdat hij een knapper schrijver
was dan die Fransman van „De Ro
senbergs" kwam zijn betoog tegen
massa-hysterie in zijn eigen tijd ei
genlijk veel harder, scherper en ont-
hullender aan. Dat was Arthur Mil
ler, het stuk van de Vuurproef, en
noch in de theaters noch na de tele
visie-uitzendingen was er één mens
die zich boos maakte, belde of in
gezonden brieven schreef Als toneel
groep Centrum het zeer kritische
stuk Adrianus 7 speelt, handelend
binnen het binnendste van Vaticaan
se kringen en een vlijmende satire
op bepaalde aspecten van het Paus
dom, dan amuseert het publiek zich
kostelijk omdat het zich afspeelt in
een duidelijk onbestaanbare droom
wereld. Maar als Rotterdams Toneel
een dramatisering van bestaan heb
bende werkelijkheden rondom Paus
aanvaard worden, is er niets mis met
Pius 12 opvoert (De Plaatsbekleder,
van Hochhuth) dan lopen in de pauze
de mensen boos weg en wil men het
stuk verboden zien.
Een paar voorbeelden, die uit het
repertoire van theater en TV uit de
laatste paar seizoenen met nog tal
loze andere zouden uitgebreid kunnen
worden, en die alsmaar opnieuw be
wijzen dat het publiek een groeiende
onverdraagzaamheid ontwikkelt te
genover drama, dat naar onderwerp
of situatie rechtstreeks inhaakt bij
de ons omringende werkelijkheid.
Daar etgenover kan men, met name
in de TV, constateren dat historische
spelen of drama uit vervlogen tijden
het bij de kijker bijzonder goed doen.
Waarbij de geamuseerde kijker zich
geen seconde bewust is dat bijvoor
beeld Skakespeare in 80 proeent van
zijn stukken rechtstreeks bestaande
toestanden en personen op de korrel
nam; dat Shaw in zijn stukken voor
iedere tijdgenoot herkenbare citaten
invlocht van de mensen die hjj haat
te; dat Molière dank zij hoge protec
tie een paar maal zijn kop heeft
kunnen redden van de beschuldiging
van Majesteitsschennis of van smaad
tegen bestaande hoge personen.
Deze lijn van amper vermomde
tijdswerkelijkheid is zelfs terug te
trekken tot in de bloeiperiode van
de Griekse tragedie. Want ook toen
werd, mythologisch vermomd, de ei
gen tijd en de toenmalige establish
ment aan de kaak gesteld. Terecht
en begrijpelijk. Want één van de be
langrijkste functies van het drama
binnen het cultuurpatroon van een
samenleving is juist, dat de kritiek
op die samenleving de gestalten kan
aannemen van kwasie-bestaande per
sonages, die in een quasi-werkelijk-
heid „beleven" en „verpersoonlij
ken" waartoe bepaalde menselijke
eiigensc' - open en denkpatronen in
uiterste consequenties kunnen leiden,
Daarop berust ook het reinigend ef
fect, de „katharsis" van het drama;
dat onszelf, onze tijdgenoten en on
ze tijdstekorten kunnen herkennen in
niet-werkelijke, voor ons allen repre
sentatieve personages.
Zodra deze normale werking van
drama door het publiek niet meer
Arthur Miller scherp betoog tegen de massa-hysterie.
het theater, maar met het tijdsbe
stek waarin dat drama plaats vindt.
Onzekerheid bijvoorbeeld. De heime
lijke angst dat dit „goede leven" zou
kunnen verkeren. Of overvoerdheid
met kritiek in andere vorm: studen
ten en arbeiders, politici en filoso
fen die zwakheden aan de kaak stel
len en door de enorme uitbreiding
van de informatie via de massacom
municatiemiddelen aantallen en in
dividuen bereiken, die vroeger letter
lijk en figuurlijk buiten schot bleven.
Overgeprikkeddheid du3 van Jan Pu
bliek, die zegt; ik krijg dagelijks al
zoveel rotzooi uit de hele wereld in
m'n huiskamer opgediend, dat ik vind
dat drama nou maar eens wat an
ders moet bieden.
Waarbij Jan Publiek vergeet dat dra
ma mits goed altijd wat „an
ders" biedt, zelfs als het die zelfde
rotzooi en ellende tot onderwerp
neemt. Omdat in goed drama altijd
het alternatief is ingebouwd, dat ac
tualiteit in zijn registrerende functie
niet biedt. De kracht van goed ge
schreven drama is, dat wij van mo
ment tot moment getuige zijn waar
en hoe het anders had kunnen gaan
om niet tot noodlottig einde te voe
ren; dat wij dus ervaren dat het
slechts het menselijk onvermogen
voor het juiste alternatief is, dat on
ze rotzooi tot rótzooi maakt-
C. NICOLAI
(Van onze kunstredactie)
BREDA Naar homogeniteit
moet men niet zoeken in de ten
toonstelling „Europese Schilders"
in het Katholiek Militair Tehuis
te Breda. Zo „één" kan Europa
blijkbaar niet zijn of haar schil
ders blijven wel een stelletje in
dividualisten. Op zichzelf overi
gens een verheugend feit, want
dat is een steeds verder uitster
vend soort. Ook zal men er ver
geefs zoeken naar enige ordening
I in de wijze van exposeren Dat
de werken niet land bij land han
gen is in de hele opzet begrijpe
lijk maar dat men daarom dus
maar een hevig rammelend en
nogal dubieus doek van ene Jan
Cox, Belg, tussen twee schitte
rende en voorbeeldige Jaap Wa-
gemakers heeft gewrongen is niet
goed te praten.
Het zaaltje waarin de tentoonstel-
nas is weggestopt is een schandaal
standbouwer aan het werk te zetten.
Zodat er toch nog enige structuur
was ontstaan, in plaats van deze
nare hokjes waar men vanwege te
rugloop en lichtval geen enkele mo
gelijkheid tot afstandname heeft.
Missers van formaat.
Maar goed. Wie dat allemaal voor
lief neemt kan toch nog wel wat
beleven, vooral wanneer men zich
niet laat verleiden tot Iandsgewijs
vergelijken en maar gewoon schil
derijen kijkt. Waaronder bovenal
twee sublieme Molenkampen, wat
een kracht, wat een souplesse, wat
een diepe beleving en menselijkheid
in kleur en structuur. En een ver
rassende Pierre Vlerick, op zoek naar
wiens „Portrait de Mme. Jolanle
Heurtebise" het oog zich verrukke
lijk verliest in aquarel-achtige kleu
ren. En Jacques Chemay, bij wie
men vreemd genoeg toch associaties
voelt opkomen aan zo'n fruitgedeelte
in een Rubens-school-schilderij. En
voorzichtige maar eerlijke gouaches
van Joseph Kutter, en een bijzonder
mooi en „gezien" landschap van Rie-
ser.
Minder geslaagd vonden wij de
keuze van twee slobberige stukken
Stiick van Werner Hartmann, en de
inderdaad zéér „Wetmatige" en ste
riele Peter Stroyekens, en een Mau
rice Wyckaert die wel de compositie
en kleur, maar verder dan ook niets
van Appel heeft.
Al met al een feestelijk en loffelijk
streven van Cercle Francais en
Stichting Europese Culturele Activi
teiten in het kader van de Bredase
Torenfeesten, dat helaas ietwat ge
mangeld uit de vele raderen tevoor
schijn is gekomen.
JAN ASSELBERGS
en een aanfluiting voor Breda, dat
toch zoveel meer en betere mogelijk-
neüen heeft. Al had men maar het
nele dynamische en ritmisch geor
dende trappenhuis van het K.M.T.
hennt.
En waarom heeft men verzuimd,
oen men eenmaal in dit benauwde
Keurslijf gedwongen was, om een
(ADVERTENTIES)
die
móéten
wel
goed
zijn!
Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen KIAI 1'. >11 av
bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: NUUIIILHA
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM De Nederlandse
televisiekijkers zullen dinsdag 10 ju
ni geen rechtstreekse tv-reportages
kunnen aanschouwen welke de Euro
visie maakt van het pauselijk bezoek
aan Genève. Desondanks blijven zij
niet verstoken van deze bijzondere
gebeurtenis.
Het interkerkelijk magazine „Ken
merk" zal dinsdag in de vooravond
van 19.0719.30 uur op Nederland 1
een samenvatting geven van de aan
komst van de heilige vader in Ge
nève.
Vervolgens ziet men beelden van
zijn bezoek aan de I.L.O. (Iinterna-
tional Labour Organisation), terwijl
ook de toespraak van de paus tot de
jubilerende wereldorganisatie wordt
uitgezonden. Daarna vertoont men
een impressie van de tocht welke de
paus door Genève maakt als hij op
weg is naar de vergadering van de
wereldraad der kerken.
Het commentaar bij deze samen
vatting in kleur zal worden verzorgd
door Joop Rijnbout. Aan liet einde
van de avond zendt de KRO-tv op
Nederland 2 van 22.2022.50 uur een
tweede samenvatting in kleur uit,
o.a. van de toespraak welke de paus
zal houden tijdens de bijeenkomst
van de wereldraad van kerken.
(Van onze r.t.v.-redactie)
HILVERSUM Voor het derde
achtereenvolgende seizoen zullen
NCRV en KRO van maandag 2 juni
1969 tot en met zaterdag 13 septem
ber 1969 het programma „Touring
club" als co-produktie uitzenden.
„Touring club" is een radioprogram
ma voor vakantiegangers en dagjes
toeristen, waarin informatieve ser
vice in de ruimste zin wordt geboden
in het Nederlands, Duits en Engels.
Gedurende de maanden juni en
september wordt het programma al
leen in het Nederlands uitgezonden.
De samenstelling en presentatie hier
van berust bij Ben Smit.
Teneinde buitenlandse vakantie
gangers attent te maken op deze ser
vice, worden, evenals vorige jaren,
in tal van hotels verwijzingen ge
plaatst aan de balie. Uit steekproe
ven is wel gebleken, dat deze infor
maties bij de toeristen aanslaan en
dat een steeds groter aantal luis
teraars bij het samenstellen van hun
uitstapjes rekening houden met deze
uitzendingen.
Ook van de zijde van de VVV
wordt een groeiende belangstelling
geconstateerd en allerwegen is men
bereid mee te werken teneinde een
zo verantwoord mogelijke samenstel
ling en spreiding te krijgen. „Touring
club" zal iedere dag behalve woens
dag worden uitgezonden van 08.32
08.45 uur op de zender Hilversum 1.
(ADVERTENTIE)
SCHIEDAM ROOSENDAAL
(Van onze r.t.v.-redactie)
BREDA België is momenteel het
enige Westeuropese land, waar tv-
reclame verboden blijft. Het invoe
ren van commerciële reclame bij de
BRT valt nochtans niet langer te
ontwijken. Tot deze conclusie kwam
het belangrijke Belgische centrum
voor politieke, economische en so
ciale studies (Cepess), dat gisteren
een massieve studie over het vraag
stuk publiceerde.
In de studie houdt men er reke
ning mee, dat machtige groepen in
België gekant zijn tegen reclame-tv:
in de erste plaats allerlei sociale
en culturele groepen, die de opper
macht van de industriële sponsors
vrezen, en in de tweede plaats de
Belgische pers, die weinig kan mis
sen van het in België al niet zo ruime
reclamebudget.
Het voornaamste argument al
dus het machtige Cepess dat pleit
voor het invoeren van reclame bij
radio en tv, is wel het feit, dat der
gelijke etherreclame toegelaten is in
alle omringende landen, en dat de
invloed van die reclame op de Bel
gische markt erg ten nadele van de
Belgische industrie begint te wer
ken.
De Cepess zou, bij eventuele in
voering van etherreclame, wel aller
lei beperkende maatregelen, en een
sterke controle eisen.
18.50 PLUIMPJE
19.00 NIEUWS
19.07 SIGNALEMENT.
20.00 NIEUWS
20.20 ACHTER HET NIEUWS
20.45 T.V.-RECHTBANK
22.40 NIEUWS
23.00 TELEAC
Franse les (28)
18.50
19.00
19.03
19.30
20.00
20.20
20.45
20.50
21.20
22.07
22.40
PLUIMPJE
NIEUWS
SCALA
DE SOVJETS
NIEUWS
HIJ EN ZIJ
HARTEN 5
VOORWAARTS MARS
Amusementsprogramma rond
de componist John Philip
Sousa, die vooral bekendheid
kreeg door zijn marsen
BONANZA
BRANDPUNT
NIEUWS
14.00 RONDE VAN ITALIë
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 LUCEAT
Uitzending voor de katholie
ken
19.30 ZIET U ER WAT IN
19.45 ZOEKLICHT
19.55 DE WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 D-DAY
Documentair filmverslag over
de landing van de geallieerde
strijdkrachten in Normandië
21.15 DE MONOCLE LACHT
GROEN
22.50 NIEUWS
14.30 RONDE VAN ITALIë
18.20 NIEUWS
18.25 FRANCIS AUX PAYS DES
GRANDS FAUVES
18.40 LE MONDE DES
PROFESSIONS
18.55 AFFICHES
19.25 PLUM-PLUM
Voor de kleuters
19.30 CAFé DU SQUARE
20.00 NIEUWS
20.30 6 JUNI 1944.
Documentaire over D-Day
21.15 FEUX CROISéS
21.45 LA MUSIQUE DE CINEMA
22.30 NIEUWS
20.00 NIEUWS
20.15 ZEICHEN DER ZEIT.
21.00 REPORTAGE UIT BONN
21.15 DER TEUFELSKREIS
22.05 NIEUWS
22.20 E.K. BOKSEN AMATEURS
23.50 NIEUWS
17.30 NIEUWS
17.35 SPORT
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 PAT UND PATACHON
19.10 EIN SOMMER MIT NJCOLE
19.45 HEUTE
Actualiteiten
20.15 DER KOMMISSAR
Aansluitend: NIEUWS
21.15 TESTFALL JAMAIKA
21.45 DAGBOEK UIT DE
KATHOLIEKE KERK
22.00 NIEUWS
22.10 NICHTS ALS DIE
WAHRHEIT
Televisiespel van Alexander
May naar een gegeven van
Michel Tonecki
Vrijdag 6 juni
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevar. progr. (12.22 Wij van. het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuiinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Acit.; 13.00
Raden maar.14.05 Schoolradio
14.30 Stereo: Musiësta: licht gevar.
muz.progr. TROS: 15.00 Licht ge
var. pl.progr. 16.00 Nws. 16.02 Ste
reo: Iene Miene Muze: nws. over
underground en westcoast music
16.30 Sterrebeeld: Shani Wallis 17.00
Sportkompas 17.45 Act. NCRV: 18.00
Kerkorgelcoinc.: kl. en semi-kl. muz.
18.30 Nws. en weerpr. 18.41 Act.
19.00 Wereldpanorama 19.10 Country
and western rubriek 19.40 Wijd als
de wereld: wekelijkse intern, oriën
tatie in kerk, zending en oecumene
20.00 Zomaar Zomers: licht pl.progr.
20.55 Esmoreit, hoorspel. TROS:
22.00 Sentimental journey: muz.
herinneringen aan vroeger jaren
22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Voet
sporen in de sneeuw (dl. 1), hoor
spel 23.15 Licht pfprogr. 23.45 Act.
23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NOS: 12.00 Blik op de wereld: in
formatief progr. 12.30 Overh.voorl.:
Uitz. voor de landbouw 12.40 Ste
reo: Licht ork. (gr.) 12.50 Recht en
slecht, praaje 13.00 Nws. VARA:
13.11 Act. 13.20 Stereo: Kl. kamer-
muz. (gr.) NOS: 14.10 Stereo: Licht
ork. (gr.) 14.30 Stereo: Mod. kamer-
muz. (opn.) 15.10 Stereo: Licht ork.
(gr.) 15.20 De ochtend van bloed,
zweet en tranen, klankbeeld over 6
juni 1944 15.50 Spelen met taal.
VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis: pro
gr. voor thuiszittenden 16.45 Rotter
dams Filh. Ork.: mod. en kl. muz.
17.40 Informatie: achtergronden en
commentaar 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.11 Opspraak, lez. 18.20 Uitz. van
de Partij van de Arbeid: Socialis
tisch bekeken 18.30 Hee, een progr.
voor onvolwassenen 19.10 Jazz-rondo
19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst
nader beschouwd 20.00 Jazzmuziek.
VARA: 21.00 Kl. en mod. ork.wer-
ken (opn.) 22.30 Nws. 22.40 Act.
22.55 Stereo: Prettig Weekend: licht
gevar. pfprogr. 23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30.
(13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03
Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws
15.03 Muziek Boetiek: licht muziek-
progr. (16.00 Nws.) 17.00 Nieuws
17.02 Radiojournaal 17.05 - 18.00 In-
dekraamtepas: verz.pl.progr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek.
(12.40 - 12.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor de schippers) 12.55
Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weer
ber., dagklapper en beursber. 13.20
Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Koor- en
instr. muz. (Tussen 15.00 en 16.00
Flitsen van de Ronde van Italië)
15.00 Nws. 15.03 Mod. muz. 16.00
Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Hongaar
se volksliederen 16.30 Muz. lezing
16.50 Volksdansen 17.00 Nws., weer
ber. en meded. Aansluitend: Jazz-
muz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. voor
de soldaten 18.28 Paardesportuitsla-
gen 18.30 Lichte muz. 18.35 Tips
voor het verkeer 18.40 ichte muz.
18.45 Sportkron. 18.52 Taalwenken
18.55 Lichte muz. 19.00 Nws., weer
ber. en act. Aansluitend: Weerover-
zicht 19.40 Oude muz. 20.15 Kl. en
mod. muz. 21.38 Kamermuz. 22.00
Nws., ber. en De Zeven Kunsten
22.15 Cab.pregr. 23.00 Nws. 23.10 Ge
var. muz. 23.40 - 23.45 Nws.
Zaterdag 7 juni
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte gr.muz. met nws. en act. 8.00
Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muziek
8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vak.tips
8.45 Stereo: Weens Filh. ork.: amu
sementsmuziek (gr.) 9.00 Theologi
sche etherleergang 9.35 Waterstan
den 9.40 Voor de huisvrouw. (9.40 -
9.50 Gymn. voor de huisvrouw).
10.15 Stereo: Boston Symfonie Ork.:
kl. muz. (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Nieu
we wegen met het oude Boek, lez.
11.15 Solarium: hoogezonprogram-
mat voor het hele gezin. 11.55 Me
ded.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym-
n. 7.20 Soc. strijdlied 7.23 Weekeind:
gevar. progr. voor de jeugd. VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws.
Aansluitend: Van de voorpagina 8.15
Z.O. 135: gevar. progr. 10.30 Werk-
ge vein en -nemen: progr. over arbeid
en arbeidsverhoudingen 10.50 Voor
nu en later, lez. 11.00 Nieuws 11.02
Stereo: Een nieuw geluid: kennis
making met jonge artiesten 11.25
Afrikaanse kroniek.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: ge
var. progr. (10.00 en 11.00 Nws.).
»Sn? moe' n'e' denken dat het een
sluit me is- Jongen, dit be-
h»k i!5. d en verschrikkelijk, ik
een iff ®.evoe.1. alsof ik bezig ben
»n» Ult mÜn eigen vlees te snij-
Haagse schilder Pieter
van n ^e, auniuer pieier
len „t°tdzwaard §aat een daad stel-
wüj P^testeren tegen de woon
den uen m ve'e Nederlandse ste-
zeot |"Pet stikt van de krotten",
cuTti.ni' "Daarnaast wil ik met die
ker e wanklank het geweten wak-
nmt„, den. Als erkend kunstenaar
cult,,! i °P die manier tegen de
witarele verkrotting".
om'Ln al veel lanSer van Plan
maar ,d van protest te stellen,
het. hJ.°L h,et schok-effect dat hem
het besi,7;t Jc"°k-effect dat hem
slött„ j ed nemen, zorgde ten-
over X afschuwelijke brok film
televisie SSS ^^dersbuurt" op
Voor "de daad" ontleen-
boerlkLaaiT de zelfverbranding van
Alle 150 monniken in Vietnam.
^y.mci zichzelf verbran-
«et „ehÜL "ia lievelingsschilderij,
gebeurt vanmiddag, om 3 uur,
in een plantsoentje voor het Haagse
gemeente-archief. Hij pikt dan gelijk
de krachtige verkeersstroom over
het Rijkswijkseplein mee en hij heeft
de brandweerkazerne onder handbe
reik. Voor het geval het vlammend
protest onverhoopt uit de hand loopt-
Het schilderij waar het om gaat
heeft hij in 1965 gemaakt. Hij heeft
het nagemeten, het is ruim 2,5 bij
1,5 meter; louter kostelijk linnen ge
spannen op een spierraam. „Er zit
wat vegetatie in en als je goed kijkt
kun je er ook nog wat mensen in
herkennen. Juist, die bloedrode slier
ten, dat zijn ze. Mijn God, het af
scheid zal verschrikkelijk zijn."
Het schilderij heeft indertijd op de
Scheveningse Pier gehangen een een
hele fijne pers gekregen. De critici
prezen het colariet en de krachtige
compositie. Hij had het doek „ge
boorte" genoemd, later heeft hij er
„oorsprong" van gemaakt, maar wat
doet het er op dit moment nog toe.
„Ik vind het een fijn schilderij zegt
hij, „maar het moet gebeuren..".
Vanmiddag om 3 uur. O
Vrijheid ja, blijheid nee, of in ie
der geval ja met een groot vraag
teken, uit Breda. Ze heeft haar er
varingen, opgedaan in gesprekken
met jonge mensen, in dichtvorm aan
ons doorgegeven:
We zitten met problemen en com
plexen
Praten graag met d'andere sekse
We stellen heel diepzinnige vragen
Hoe dacht men vroeger, hoe in on
ze dagen!
We praten met Cato, omdat die zo
nerveus is
't Blijkt dat Piet toch haar verkeer
de keus is
Het is een feit, dat hij geremd is bij
't beminnen
Wat moet Cato met hem beginnen?
De psychiater zegt: ,,'t Stamt uit
de jaren
Dat men de sex zag vol gevaren"
Cato doet beter maar te scheiden
Dat is het beste voor hun beiden!
En Kees komt bij ons klagen
En 's avonds laat nog vragen
Wat zal hij doen, nu hij verliefd is
En Mien warempel nu gegriefd is!
We willen beat hun allemaal steunen
Maar hebben zelf niets om tegen
aan te leunen!
We zitten zelf vol problemen en
complexen
Omtrent de liefde tot ons eigen De weg naar de sex geleerd
sekse
Ja, we stellen diepzinnige vragen
't Zit hem echt in 't onderbewust- Maar we willen niet klagen
zijn Wat zijn we nu vrij
Uit de periode nog van babyklein En wat leven we blij
Toen heeft men ons vast verkeerd
SPECIAAL bericht voor degenen die
willen weten waar het grootste we
genknooppunt van Europa te vinden
is: het ligt te Loncin, vlakbij Luik.
Het „verkeersplein" is 205 ha groot
(zo lezen wij ir_ „België', economische
en technische informaties", een bul
letin voor de buitenlandse pers), telt
22 viaducten in 28 km weg, en wordt
's avonds en 's nachts verlicht door
900 lampen. Er is vijf jaar aan ge
bouwd en het heeft meer dan 11 mil
joen gulden gekost.
En tóch zijn de Belgische wegen
slecht.
Bij de „geboorte" van de nieuwe gemeente Lensden moest minister ir.
W. Schut van Volkshuisvesting zoete koek aannemen.
GROTE mannen zijn niet altijd grote
mannen in de ogen van hun kinderen.
Cecil King, een van Engelands groot
ste persbaronnen, o.a. ex-uitgever van
de Daily Mirror, is in de ogen van
zijn dochter een niet erg positieve
figuur.
„Hij kan altijd zien wat er verkeerd
is maar hij weet niet altijd hoe hij dat
weer recht moet trekken", zo vertelde
ze onlangs tegen een Engelse journa
list, die haar mening vroeg over de
net uitgekomen memoires van haar
beroemde vader.
In die memoires komt King naar
voren als een zeer egocentrische per
soonlijkheid. Zijn dochter „Hij zegt,
dat hij nooit iemand ontmoet heeft
die meer weet dan hij. Wel ik ook
niet. Hij is fascinerend gezelschap,
hoeft voor niemand onder te doen. En
hij heeft een onverzadigbare nieuws
gierigheid".
Over King als vader „Hij had geen
eigen meningen. Hij liet alles aan ons
eigen oordeel over. Ik wilde altijd
doen wat hij het beste vond, maar dat
wilde hij nooit zeggen".
Ze vindt het boek niet erg eerlijk,
noch ten opzichte van de familie noch
ten opzichte van Cecil King zelf. „Hij
is erg kritisch en niet erg construc
tief. In het boek prijst hij maar wei
nig mensen, buiten zichzelf. Toch be
schouwt hij zichzelf als een nederig
man".
Inderdaad, niet de manier om ook
in nederigheid groot te zijn.
TIJDENS DE ALGEMENE VER
GADERING der maatschappij tot be
vordering der toonkunst, die in Wa-
geningen is gehouden, is prof. dr E.
Reeser afgetreden als algemeen voor
zitter. Hij heeft deze functie bijna
twintig jaar vervuld. Hij werd be
noemd tot lid van verdienste der
maatschappij, terwijl hem tevens de
„Van Beresteynpenning" werd aan
geboden.
Prof. Reeser werd als algemeen
voorzitter opgevolgd door mr A. S. H.
A. Blaisse te Schiedam, tot nu toe al
gemeen ondervoorzitter. Tot lid van
het hoofdbestuur werd gekozen prof.
dr J. E. Spruit in de functie van ai-
gemeen ondervoorzitter.
RedactieJosé Toirkens
Bijdrage Kees Bastianen