Teater Terzijde-week maakt
jongeren wereld-bewuster
Kijk naar
tussen haakjes j
Improvisatie rond
Elis Regina
Sfeer
t 1
mS
Vrij
Katalysator
iiiüi
Opnieuw sollicitant
regionale
zendmachtiging
Knietje geschaafd.
Mama kom gauw.
Jij hebt jodium.
Zonder au.
betadine
jodium
Zesjarige organiste
te Schiedam
Jeugddocumentaire
,het begon met Simba'
Lourdes-uitzending
niet op televise
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Luister naar
■'ÏgSF 'S geen Je het
I Wen te 3i111561133111 mogelijk pro-
Irbüiver, maken> maar die pogingen
van d.v°or een gedeelte afhankelijk
I "falten Tnsen' met w"e je moet
I Wft er ul leyge Engelse kapper
I Nii heeft80-- lets op gevonden.
wp;f?ra^«lsm:n^e^ Laten groeien
Upper SOMA
Verzetje
Kan
DE STEM VAN WOENSDAG A JUNI 1969»
15
j(Van een onzer verslaggeefsters)
BREDA „Toen God, die we
Ivoor het gemak Sjef zullen noe-
Imen alles had verwekt, zei hij
1,.verrekt" want hij (Sjef) zag
't bloed was En God ver
in mij (zei die ook) (Sjef
Iwas kwaad op zichzelf) Hij gaf
Ions lapjes voor 't bloeden een
(voorop, dat noemde Sjef Proloog
h, boeh) een in 't midden,
I Centrum genaamd en een er fa-
|likant langs, dat Terzijde werd
En dat hielp enigszins
Inu kon ie gerust dood gaan God
|hebbe zijn ziel Dik".
Vers op een muurkrant in vor-
1 mingscentrum Bouvigne, gemaakt
I door een deelnemer aan de Teater
I Terzijde week, neergepend aan het
I begin van de week. Er staan nog an-
I dere verzen op de muur, wat krabbe-
I life tekeningen, wat kreten ,o.a. „Het
einddoel van tolerantie is waarheid".
Be oogst valt een beetje tegen. Maar
I dat komt misschien omdat in het be-
I gin iedereen wat onwennig tegenover
I elkaar (en zichzelf) staat.
Aan het eind van deze Teater-
Iweek, georganiseerd door Bouvigne
I in samenwerking met Teater Terzij-
1 »e, yestzaktheater De Trapkes en het
comité Torenfeesten Breda, is dat an-
I te geworden. De 28 deelnemers be
liegen zich vrijer, durven zich meer
en voelen zich meer
ken bij wat er gebeurt. Ten-
zo lang als dat duurt. Want
aj js vrij eenvoudig een vrijere op-
'"1 tegenover je medemensen te
1 als die medemensen dezelfde
aitaliteit hebben, maar hoe lang
'"je zoiets vol als je weer in je
1 e wereldje terugkeert
Jk geloof wel lang" zegt een 17-
®ge HAVO-studente op de voor-
i aatste dag. Haar conclusie: „Je voelt
EiJr^.er ¥s ie de wereld be-
- Het is eigenlijk een hele gekke
'arwording nu. Je bent je van
d meer dingen bewust".
Je bewust worden van de wereld
van alle vormen, waarin je met
li contact kunt maken, dat
I' van de einddoelen van deze
"f™" Terzijde, dat de naam
l'j.Wederlands meest geëngageer-
IÏJ""«'groep _te zijn laat de deel-
I mm?5'. sch°lieren, kwekelingen,
IE ,ch verPlegers, er hard
I 'cnsolhe nie^cadeaufelnent k"jg 36
wordt gebruik gemaakt van
workshops onder leiding van T.T.-
leidster-regiseuse Annemarie Prins,
toneelvoorstellingen in De Trapkes
en twee Bredase kerken, en van ge
sprekken, na afloop van de „trai
ning", tijdens het eten, 's nachts in
de bar.
Vooral in de workshops ervaren
ze, dat theater meer kan zijn dan to
neel op een plankje, dat een groep
als Terzijde feitelijk niet primair met
theater bezig is, maar uitgaat van
maatschappelijke, reële situaties, dat
het doel is nieuwe theatersignalen te
vinden waarmee de toeschouwer zich
niet vereenzelvigt, maar waarmee hjj
wel zelf associaties kan maken.
Het zoeken naar die communicatie
signalen, het vrij durven beschikken
over je lichaam en dat te durven ui
ten in klank, beweging, adem, door
Terzijde gezien als een van elemen
taire beginselen, bleek niet zo een
voudig te zijn.
Annemarie Prins, gekleed in rode
bloes, blauwe pantalon, het haar in
twee staartjes, zeer gespannen, af en
toe nerveus trekkend aan een siga
ret, laat de deelnemers in verschil
lende groepjes samenwerken. Soms
ook individueel, zoals bij enkele
stemoefeningen, waarin ze hun stem
moeten afstemmen op bepaalde pun
ten in de ruimte; zoals bij de bewe
gingsoefeningen waarin ze met hun
lichaam „een liedje moeten zingen",
maar niet mogen uitbeelden of mi
men. Het is een kwestie van uiterste
concentratie. In groepjes moeten ze
leren klanken en bewegingen op el
kaar af te stemmen, aan te passen,
op elkaar te vertrouwen.
Het lukt niet altijd. Soms ontstaat
er alleen maar een nietszeggend „ge
babbel", een aaneenschakeling van
eentonige klanken. Er moet meer
vanuit de stilte gewerkt worden.
„Neem de tijd om te luisteren naar de
stilte en naar eikaars ademhaling",
zegt Annemarie Prins. Op sommige
momenten ontstaan er in groepsver
band verbluffende extremiteiten,
wordt de spanning zo groot dat ie
dereen de neiging krijgt te gaan
schreeuwen om die toestand te door
breken.
Theater Terzijde-speler Gerard
Tholen, die Annemarie Prins in de
workshops vaak terzijde staat zegt:
„Je kunt tot extremiteiten komen in
je theater, in je groep, omdat je weet,
dat die een andere bron hebben dan
werkelijke agressie". De deelnemers
zijn het bijna steeds eens met wat
Annemarie en Gerard vertellen. Dat
èn de vermoeidheid maken de dis
cussies vaak moeilijk en vaag. Slechts
een paar jongeren zien in Terzijde
ergens dezelfde stabiliteit als in an
dere groeepringen. Terzijde heeft de
codes, waar zij zich tegen verzet, niet
verbroken, alleen maar verplaatst.
Voor de slotvoorsteling, tijdens de
laatste middagwerkshop zegt Anne
marie Prins, dat ze deze Teaterweek
erg fijn heeft gevonden. Ze hoopt dat
de deelnemers hun ervaringen aan
■BH
anderen zullen meedelen. ,Ik geloof,
dat jullie die beter kunnen vertellen
aan andere mensen dan wij. Het pu
bliek maakt toch steeds van ons een
autoriteit. Jullie staan er dichter bij."
Er wordt nog nagepraat over de
week, de voorstellingen, met name
over het Apartheidsprogramma, dat
handelt over het rassenvraagstuk in
Suriname.
Het einddoel van tolerantie is waar
heid. Nog niet iedereen is aan het
eind van deze week overtuigd van de
oprechtheid van Terzijde. Er komt
nog een vraag: „Staan jullie nou voor
honderd procent achter wat jullie
doen?". Annemarie Pris kijkt wat
Bij de opvoering van het spel
„Leonce en Lena" in de Bredase
St.-Jan de Doperkerk zaten de
deelnemers aan de Teater Terzijde
week tussen publiek en spelers op
de grond.
nerveus rond. „Anders zouden we
het niet doen" zegt ze. „Wij hebben
ons ter beschikking gesteld van deze
mensen, die strijden tegen de toe
standen in Suriname. Wij willen een
katalysator zijn van de absolute rea
liteit". Blijft natuurlijk de vraag wat
de absolute realiteit is.
J. T.
-\L
Bij een toevallige ontmoeting eind
vorig jaar in Parijs attendeerden Lies-
beth List en Cees Nooteboom de tele
visiechef Karei Prior van de TROS
op een zangeres, die zij in Parijs had
den gehoord. Het was de Braziliaanse
artiste, Elis Regina, die in haar eigen
land reeds zeer hoog genoteerd stond
en die begin 1968 was opgetreden in
de beroemde Parijse music-hall,
Olympia.
Liesbeth List en Cees Nooteboom
waren enthousiast over de prestaties
van deze ster en van dat ogenblik af
was Karei Prior attent op de moge
lijkheid met haar een programma te
maken.
Begin februari van dit jaar zat
Prior naar het programma „Mies-en-
scène" te kijken, toen Mies Bouwman
op een gegeven moment een zekere
Elis aankondigde. Het bleek inder
daad Elis Regina te zijn, die tijdens
een bliksem-tournee onder auspiciën
van haar grammofoonplatenmaat
schappij even Frascati was binnen ge
wipt voor het zingen van een enkel
liedje.
In de daaropvolgende dagen ging
haar tournee naar Londen (BBC) en
Stockholm (Zweedse tv). Elis bleek
nog net een middag beschikbaar te
zijn voor de Nederlandse tv.
De TROS had een reportagewagen
op 5 en 6 februari bij theater Kunst
min in Dordrecht staan voor camera
repetities en opnamen van de Franse
chanscmnière Serge Lama.
De middag van de 5e februari werd
van 4 tot 6 uur alles vrijgemaakt voor
Elis Regina. Na nauwelijks een came
ra-repetitie en terwijl men eigenlijk
met de belichting nog niet gereed
was, werd een bijna bijna half uur
durend optreden van de Braziliaanse
jazz-zangeres op de beeldband vast
gelegd. Er was zelfs in allerijl ook nog
wat publiek gecharterd.
Zo werd het een vrijwel volledig
geïmproviseerde opname onder re
gie va<n Karei Prior waarvan men
het resultaat morgen zal kunnen zien
tussen 21.50 en 22.20 uur via Neder
land 1.
(ADVERTENTIE)
roestvrij
stalen
trommel met
vingertip
sluiting
polypropyleen
kuip met
Mono-knop bediening voor 15
effectieve programma's
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Als zoveelste ge
gadigde in de rij van adspirant-regio-
nale en lokale omroepen heeft zich
thans ook Kennemerland gemeld.
Voor t.v. heeft men in Haarlem niet
zo gek veel belangstelling, maar des
te meer voor een lokale zender met
een compleet programma, dat uit de
reclame-opbrengsten moet worden
gefinancierd. De Kennemers wijzen op
een technisch voordeeltje in hun ge
west de aanwezigheid van Radio-
Bloemendaal met een bruikbare zend
mast en studio-outiliage van een zie-
kenhuisomroep, die drie instellingen
bestrijkt.
Voorzitter van het stichtingsbestuur
is mr. J. P. A. van Ballegoijen de
Jong, directeur van een busbedrijf en
bekend sportfiguur (wielrennen, hoc
key).
Minister Klompe zal het in het na
jaar moeilijk krijgen met haar be
schikking in deze kwestie.
(ADVERTENTIES)
SCHIEDAM (ANP) Ook Schie
dam heeft zijn muzikale wonderkind.
De zesjarige Petra Tettelaar, ontdek
king van organist Gerard Bressers,
blijkt het elektronisch orgel in de
huiskamer van haar ouders met een
vaardigheid te kunnen bespelen, die
volgens kenners weinig volwssen mu
sici haar na zullen doen.
Het begon vorig jaar, toen mevrouw
Tettelaar orgelles nam bij Gerard
Bressers en haar toen vijfjarige kleu
ter meenam. Al spoedig bleek dat
Petra haar moeder „versloeg" op
hand- en pedaalregisters, zij het dat
de nauwelijks tien turven hoge Petra
maar half op het orgelbankje kan zit
ten om met haar voet het pedaal te
kunnen bereiken.
Alhoewel haar voorkeur uitgaat
naar „tophits", blijkt zij een wat
zwaarder programma eveneens te
kunnen uitvoeren.
Noten lezen, evenals gewoon lezen,
is er nog niet bij, want Petra zit nog
op de kleuterschool. Een optreden
voor radio of televisie zit er in Ne
derland, in verband met haar jeug
digs leeftijd, voorlopig nog niet in.
Wel worden onderhandelingen ge
voerd om in Londen het orgelspel van
Schiedams muzikale wonderkind op
de plaat vast te leggen. Zelf maakt
zij zich hierover nog geen zorgen. Het
orgelspel wisselt zich nog maar al te
graag af met een spel met haar pop
pen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM. „Het begon met
Simba" is de titel van een jeugddoku-
mentaire die de Noorse televisie in
het kader van een uitwisselingspro
gramma voor de jeugd heeft gemaakt.
De N.O.S.-televisie zendt deze Noorse
bijdrage uit op zondag 8 juni van
16.00 uur tot 16.30 uur op Nederland 1,
Simba is de naam van een jonge
leeuw die ongeveer tien jaar geleden
uit Afrika werd meegenomen door de
Noor Sigvard Berggren en zijn vrouw.
Op het ogenblik hebben zij een com
plete dierentuin. De film laat zien hoe
zij die bij elkaar hebben gekregen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM. Het lag in het
voornemen van de Eurovisie om op
zondag 28 juni a.s. een rechtstreekse
tv-reportage tv-reportage te geven
van de eucharistieviering tijdens de
NATO-bedevaart naar Lourdes. Aan
gezien op deze dag echter de Franse
presidentsverkiezingen worden ge
houden, heeft de P.R.T.T. geen mate
riaal beschikbaar om voor de eurovi-
sielanden deze uitzending te verzor
gen.
17.00 MIDWEEK
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.07 SCALA
20.00 JOURNAAL
20.20 POLITIEKE UITZENDING
D'66
20.30 HOLLAND FESTIVAL
MAGAZINE
Voorbeschouwingen, inter
views met optredende kunste
naars en achtergrondinforma-
tie
20.55 THE CONSTANT HUSBAND
Zes vrouwen en een man"
22.25 UITZENDING STICHTING
SOCUTERA
22.40 EIGENTIJDS
Redaktie: Jan Venema
Theater Scarabee met
Poppetgom
23.10 TWEEDE JOURNAAL
18.50 PLUIMPJE
19.00 JOURNAAL
19.03 CORONATION STREET
20.00 JOURNAAL
20.20 ACHTER HET NIEUWS
20.55 WERKWINKEL
Optreden van: Lenny Kuhr,
Ann Burton, Odile, Floortje
Klomp, Marianne Del-gorge,
Robert Smit, Peter Blanker,
Joost Nuissl, Dick Poons, Ju
les de Corte, Hans Otjens, Ge
zang 3 en Joop Mackenbach.
21.45 DUBBELE BODEM
Aflevering uit de serie
„Half Hour Story".
22.10 TWEEDE JOURNAAL
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 KLEIN, KLEIN KLEUTERTJE
19.25 TIP-TOP
19.55 DE WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.25 JERRY LEWIS FESTIVAL
22.15 GASTPROGRAMMA
22.45 NIEUWS
16.55 NIEUWS
17.00 FEU VERT
18.30 RAYONS X
18.55 A LA DéCOUVERTE DU
SPORT
19.25 PLUM-PLUM
19.30 CAFé DU SQUARE
20.00 JOURNAAL
20.30 NEUF MILLIONS
22.30 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 HIER LEBE ICH, ICH KANN
NICHT ANDERS.
Christenen en kerken in het
andere deel van Duitsland.
Een reportage uit de serie
Oost en West.
21.00 SALTO MORT ALE (10)
22.00 NANCY, RHYTHM AND
BLUES
Film van Dieter Finnern met
Nancy Holloway en het SFB-
Dansorkest.
22.30 JOURNAAL
22.50 REPORTAGE VAN DE PRO
MOTIEWEDSTRIJDEN IN DE
V OETBAL-BUNDESLIGA
17.30 NIEUWS
17.35 MOSAIK
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 FLICKA
19.10 PERCY STUART
Film
19.45 HEUTE
20.15 ZDF MAGAZIN
21.00 DIE KLEINBURGER
Spel van Maxim Gorki
22.45 NIEUWS
22.55 DIE THIMIGS
Filmportret- van toneelspelers
Woensdag 4 juni
HILVERSUM I, 402 m.
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge-
var. progr. (12.22 Wij van het land
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00
Raden maar... 13.15 Ondernemend).
NCRV: 14.00 Klass. orkestwerken (gr.)
15.00 Stereo: Muziek in de middag
licht gevar. muziekprogr. 16.00 Nws.
16.02 Stereo: Voor de jeugd 17.00 Lich
te gram.muziek voor de tieners. Over
heidsvoorlichting: 17.50 O W. Nico
van Vliet in gesprek met staatssecr.
Mr. J. H. Grosheide van het Min. van
Onderw. en Wetensch. over vorming
en opleiding van de werkende jeugd.
NCRV18.00 Gewijde muziek (gr.)
18.30 Nws. en weerpraatje 18.41 Act.
N.O.S. 19.00 Openb. Kunstbezit 19.10
Gastcollege: Planning en voorspel
baarheid. Recht. 20.00 Symfonie Or
kest van de Hessische Rundfunk: mo.
derne en semi-klass. muziek (opn.).
(In de pauze: 20.25-20.35 Herden
kingsjaar Erasmus) 21.40 Let the
peoples sing: intern, koorwedstrijd
voor amateurs 22.10 Storing: populair
programma over elektronica. NSVH:
22.20 Sextant, radioweekblad van de
NVSH. N.O.S. 22.30 Nws. 22.38 Parle
mentair overzicht 22.45 Stereo: X, een
sprong in het duister 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM n, 298 m.
VARA: 12.00 Stereo: Prom. orkest met
zangsoliste: amusementsmuziek 12.35
Stereo: Viool en piano: moderne muz.
12.54 Voor het platteland 13.00 Nws.
13.11 Act. 13.20 Stereo: Populair klas.
muziek (gr.) 13.45 Gesproken portret
14.00 Voor de kinderen 15.00 Stereo:
Klarinet-kwartet van België: moder
ne muz. 15.20 Stereo: Kamerork. Pie-
ter Hellendaal met solist: klass. en
moderne muz. 16.00 Nws. 16.02 Mu
ziek en brieven, muz. lezing 17.00 Ste
reo: Kinderkoor. 17.20 Voor de jeugd
17.55 Mededelingen 18.00 Nws. 18.11
Act 18.20 Uitz. van de Comm. Partij
van Nederland 18.30 StereoKlink
klaar zonder nonsens 19.30 Nws. 19.35
Stereo: Tango rumbo orkest m. zang
solisten 20.00 Stereo Lichte gram. mu
ziek 20.20 Country en Western muz.
20.40 Buitenl. weekoverzicht 20.50 Ste
reo: Strijkorkest 21.20 Stereo: Pop-
eye: soul- en popmuziek 21.40 Inter
view met SimonCarmiggelt 22.30 Nws.
22.39 Act. 22.55 Stereo: Mod. orkest
muziek (gr.) 23.20 Radio Jazz Maga
zine 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM IH, 240 m. en F.M.
AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojournaal
13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogr.
(14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Arbeids
vitaminen: populair verzoekplaten-
progr. 16.00 Nws. 16.03 Gimmick: licht
platenprogr. 17.00 Nws. 17.02 Radio
journaal 17.05-18.00 Toppoppology I
pop- en countrymuziek.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek (12.40-
12.48 Weerbericht, mededelingen en
SOS-berichten voor de schippers)
12.55 Buitenl. persoverzicht 13.00 Nws.
weerbericht, dagklapper en beursbe
richten 13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws.
14.03 Klassieke muziek 14.30 Waarom
wij niet? 14.50 Wedstrijd Radioschool-
koor 1969 (15.00 Nws.). (Tussen 15.00
en 16.00 Flitsen van de Ronde van Ita
lië) 15.15 Voor de kinderen 16.00 Nws,
16.03 Beursberichten 16.09 Mexicaan
se volksmuziek 16.30 Muzikale lezing
17.00 Nws, weerbericht en mededelin
gen. Aansl.: Jazzmuziek 18.00 Nws.
18.03 Popmuziek voor de soldaten
18.30 Lekenmoraal en -filosofie 18.50
Sportkroniek 18.58 Taalwenken 19.00
Nws., weerbericht en actualiteiten
19.40 Amusementsmuziek 19.45 Peda
gogisch programma 20.00 Operette
muziek 22.00 Nws., berichten, de Ze
ven Kunsten. 22.15 Gevar. muziek
(23.00-23.10 Nws.) 23.40 Nws. 23.45-
0.30 Voor de zeelieden.
Donderdag 5 juni
HILVERSUM I, 402 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Badinerie: klassieke en
moderne muziek (gr.) (7.30 Nws. 7.32
Act. 7.50 Overweging 8.00 Nws.) 8.30
Nws. 8.32 Toeringklub: toeristische
tips 8.45 Voor de huisvrouw (9.00-9.10
Gymn. voor de huisvrouw 9.35 Wa
terstanden). N.O.S.: 10.00 Wat heeft
dat kind?, pedagogische lezing 10.20
Stereo: Muziek uit de Barok (opn.).
KRO 11.00 Nws. 11.02 Voor de zie
ken 11.55 Mededelingen.
HILVERSUM H, 298 m.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn,
7.20 Stereo: Met frisse moed lichte
gram.muziek 8.00 Nws. 8.11 Radio
journaal 8.20 Stereo: lichte gram.mu
ziek (vervolg) (8.30-8.33 De groente
man) 8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo:
Klass. pianoconcert (gr.) 9.40 School
radio 10.00 Voor de kleuters 10.10 Ar
beidsvitaminen: populair verzoekpla-
tenprogr. (11.00-11.02 Nws.) 11.30
Voor de vrouw (11.55 Beursberichten)
HILVERSUM Hl, 240 m. en F.M.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van weg
geweest: muziek van vroeger, voor
luisteraars van nu 9.30 Zzzoeff
instrumentaal programma 10.00 Nws.
10.03 Muziek bij de koffie (11.00 Nws)
I favoon Jlm, ®alon gevestigd in een
I int in T dat aan de buiten-
I Wmerer ,ve^sW verte niet aan een
d?et denken. Van hin
kten tul" kunt er zomaar wat
Maten i„;Sfn antiek meubilair, naar
15 tuin nl618,11' ?ten> zonnebaden in
nog ie u p als, le wilt kun je ook
Ieder n d°en.
'er een8n1d]ie binnen wil moet ech-
zien De w™aatsch'apskaart laten
rekemS' Craze tot zijn vrienden
te bederv °m de werksfeer niet „WAT zou uw houding zijn als een
Waarschvan uw kinderen homofiele trekken
uwingen, 0,a. ook van zijn begon te vertonen?" vraagt Duco van
vrienden, dat hij met diit krankzin
nige plan geen droog brood zou kun
nen verdienen, heeft hij tot nu toe in
de wind geslagen. Hy vindt het vol
doende dat hij het geld verdient dat
hij werkelijk nodig heeft.
Prettig werk is veel waard. Toch
maar te hopen, dat niet al te veel
kappers zijn ideeën zullen overne
men. De kans bestaat anders, dat van
al die mensen die nu zo afgeven op
langharigen er straks ook enkelen
met lange lokken door het leven zul
len moeten gaan.
En waar blijf je dan nog met prin
cipes.
Weerlee in het jongste nummer van
het maandblad „Seq" aan de bekende
„Dux"-redactrice mevrouw drs. H. M.
Dresen-Coenders. Een paar citaten
uit haar antwoord: „Tja, ik ben na
tuurlijk niet zo wereldvreemd, dat ik
met die mogelijkheid nooit rekening
heb gehouden. In het algemeen ben
ik bang voor vroege bindingen, over
haaste huwelijken. Mijn houding zou
je er een van aanvaardend uitstel
kunnen noemen. Dat geldt ook voor
beroepskeuze, het kiezen van een
geestelijk ambt, alles wat met het
menselijk geluk te maken heeft
Groeien laten, niet voortijdig fixe-
„Er zitten wel gevaren aan al die
publiciteit van de laatste jaren. Twee
vrouwen die samenleven, vroeger
was dat helemaal niet verdacht. En
er waren grote groepen ongehuwden.
Er ontstaat nu iets van een kuituur-
psychologische dwang naar de ene of
de andere kant en de druk naar het
huwelijk wordt zo wel erg groot.
Door die uitdrukkelijke openheid
gaat ook een stuk soepelheid verlo
ren. Vroeger mocht je niet masturbe
ren, nu moet je. Het is natuurlijk be
langrijk, dat veel mag en kan. Maar
laat ze niet te gauw alles in een
hokje srtoppen. Wat belangrijk is, is
dat mensen niet te eenzaam zijn, dat
ze een band met anderen hebben en
werk, dat ze als zinvol ervaren?.
„POP en underground worden ge
subsidieerd, als het parlement ak
koord gaat. En als het parlement slim
is, gaat het akkoord. Want hoe kun
je underground beter tot uppergr-
ground maken dan door het te subsi
diëren, per formulier zichzelf in acht-
voud in te laten vullen en te institu
tionaliseren".
Dat schrijft Tessel Polman in de
eerste aflevering van het (weer)
nieuwe literair magazine SOMA, dat
in de Amsterdamse Vrijheidslaan 20
upperground is gekomen.
„Het literair magazine Soma on
derscheidt zich op verschillende pun
ten van de meeste anderen", staat er
te lezen. Dat zit vooral in de ring
band en de frekwentie van verschij
nen. En, zoals we veronderstellen, in
het niet gesubsidieerd zijn.
Nog een uitspraak: „Tegen de Viet
namese oorlog verzet geen demon
strant meer een poot. De ruiten van
de Amerikaanse ambassades blijven
ongebroken. En Nixon is niet de
moordenaar die Johnson in des be
togers ogen was, en die Kennedey
in hoge mate verantwoordelijk voor
de escalatie in Vietnam nu een
maal „principieel" niet kon zijn.
Maar de oorlog in Vietnam gaat door.
De Amerikanen merken dat deësca
leren heel wat moeilijker is dan es
caleren".
Voor een tientje krijgt u zestien
afleveringen met een driewekelijks
overzicht van de literatuur en
zoals het heet inside information
op het gebied van film, politiek,
muziek etc.
Door SOMA wordt weer een stuk
underground geïnstitutionaliseerd.
Misschien volgt de subsidie spoedig
gen het belastingstelsel, heeft in Lyon
op een opmerkelijke, maar waar
schijnlijk toch weinig doeltreffende
manier, de aandacht op zich geves
tigd.
De organisatie maakte daarbij ge
bruik van het „lelijke eendje" van
een vrouwelijke hoofdcontroleur van
de directe belastingen. Het voertuig,
dat de eigenaresse in de middaguren
als vermist had opgegeven werd 's a-
vonds laat weer voor het belasting
kantoor teruggevonden; echter in vol
komen gedemonteerde staat.
Volgens ooggetuigen hadden vijf
mannen met een vrachtauto de stuk
ken van het autootje bij het belas
tingkantoor neergezet nadat zij eerst
met behulp van verkeersborden de
straat voor alle verkeer hadden afge
sloten.
Bij het overschot van het „eendje"
bevond zich een boodschap van de
„organisatie tot onderdrukking van de
onfatsoenlijke en rampzalige belas
tingheffing", waarin werd gewaar
schuwd „Pas op, wij zullen veel ver
der gaan en met veel minder humor
tegenover hen die onze waarschuwing
niet willen begrijpen".
Een verzetje is goed, maar het moet
wel bij een(t)(d)je blijven. O
Textielindustrie uitgenodigd om het
gouden jubileum op te luisteren. De
textielbazen wisten dus vooruit dat
ze lichtvoetig op de hak zouden wor
den genomen.
Kan begon met: „Uw vereniging
wordt de das omgedaan, die uit Ita
lië is ingevoerd. Sinds de mini-rok in
zwang is gekomen is het u niet naar
den vleze gegaan." Geruststellend
kon hij eraan toevoegen: „Uw voor
zitter ziet veel in de toekomst. Het
zal géén paradijs worden."
Kan typeerde de huidige situatie
als „een doorkijkblouse met in
spraak". Hij kon het niet laten ook
even op de politieke toer te gaan:
„De Nederlandse begroting is net de
Enkhuizer almanak. Het staat er al
lemaal in, maar er klopt geen barst
van." De Jong en de troonrede:
„Klein Duimpje luisterend naar zijn
eigen sprookje".
Kan waarschuwde tenslotte tegen
het Leeuwenpark in Hilvarenbeek:
„Daar zitten heel valse leeuwen; sa-
farizeeërs."
SPECIAAL bericht voor node-belas
tingbetalers. Misschien kan het vol
gende u op een idee brengen. Een
Franse organisatie, die zich verzet te-
WIM Kan was door de Nederlandse
Vereniging van Werkgevers in de
Redactie: José Toirkens
Bydragen: Henk Egbars
Pim Gaanderse
Jan Hüsken