Teater Terzijde-week maakt jongeren wereld-bewuster Kijk naar tussen haakjes j Improvisatie rond Elis Regina Sfeer t 1 mS Vrij Katalysator iiiüi Opnieuw sollicitant regionale zendmachtiging Knietje geschaafd. Mama kom gauw. Jij hebt jodium. Zonder au. betadine jodium Zesjarige organiste te Schiedam Jeugddocumentaire ,het begon met Simba' Lourdes-uitzending niet op televise NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Luister naar ■'ÏgSF 'S geen Je het I Wen te 3i111561133111 mogelijk pro- Irbüiver, maken> maar die pogingen van d.v°or een gedeelte afhankelijk I "falten Tnsen' met w"e je moet I Wft er ul leyge Engelse kapper I Nii heeft80-- lets op gevonden. wp;f?ra^«lsm:n^e^ Laten groeien Upper SOMA Verzetje Kan DE STEM VAN WOENSDAG A JUNI 1969» 15 j(Van een onzer verslaggeefsters) BREDA „Toen God, die we Ivoor het gemak Sjef zullen noe- Imen alles had verwekt, zei hij 1,.verrekt" want hij (Sjef) zag 't bloed was En God ver in mij (zei die ook) (Sjef Iwas kwaad op zichzelf) Hij gaf Ions lapjes voor 't bloeden een (voorop, dat noemde Sjef Proloog h, boeh) een in 't midden, I Centrum genaamd en een er fa- |likant langs, dat Terzijde werd En dat hielp enigszins Inu kon ie gerust dood gaan God |hebbe zijn ziel Dik". Vers op een muurkrant in vor- 1 mingscentrum Bouvigne, gemaakt I door een deelnemer aan de Teater I Terzijde week, neergepend aan het I begin van de week. Er staan nog an- I dere verzen op de muur, wat krabbe- I life tekeningen, wat kreten ,o.a. „Het einddoel van tolerantie is waarheid". Be oogst valt een beetje tegen. Maar I dat komt misschien omdat in het be- I gin iedereen wat onwennig tegenover I elkaar (en zichzelf) staat. Aan het eind van deze Teater- Iweek, georganiseerd door Bouvigne I in samenwerking met Teater Terzij- 1 »e, yestzaktheater De Trapkes en het comité Torenfeesten Breda, is dat an- I te geworden. De 28 deelnemers be liegen zich vrijer, durven zich meer en voelen zich meer ken bij wat er gebeurt. Ten- zo lang als dat duurt. Want aj js vrij eenvoudig een vrijere op- '"1 tegenover je medemensen te 1 als die medemensen dezelfde aitaliteit hebben, maar hoe lang '"je zoiets vol als je weer in je 1 e wereldje terugkeert Jk geloof wel lang" zegt een 17- ®ge HAVO-studente op de voor- i aatste dag. Haar conclusie: „Je voelt EiJr^.er ¥s ie de wereld be- - Het is eigenlijk een hele gekke 'arwording nu. Je bent je van d meer dingen bewust". Je bewust worden van de wereld van alle vormen, waarin je met li contact kunt maken, dat I' van de einddoelen van deze "f™" Terzijde, dat de naam l'j.Wederlands meest geëngageer- IÏJ""«'groep _te zijn laat de deel- I mm?5'. sch°lieren, kwekelingen, IE ,ch verPlegers, er hard I 'cnsolhe nie^cadeaufelnent k"jg 36 wordt gebruik gemaakt van workshops onder leiding van T.T.- leidster-regiseuse Annemarie Prins, toneelvoorstellingen in De Trapkes en twee Bredase kerken, en van ge sprekken, na afloop van de „trai ning", tijdens het eten, 's nachts in de bar. Vooral in de workshops ervaren ze, dat theater meer kan zijn dan to neel op een plankje, dat een groep als Terzijde feitelijk niet primair met theater bezig is, maar uitgaat van maatschappelijke, reële situaties, dat het doel is nieuwe theatersignalen te vinden waarmee de toeschouwer zich niet vereenzelvigt, maar waarmee hjj wel zelf associaties kan maken. Het zoeken naar die communicatie signalen, het vrij durven beschikken over je lichaam en dat te durven ui ten in klank, beweging, adem, door Terzijde gezien als een van elemen taire beginselen, bleek niet zo een voudig te zijn. Annemarie Prins, gekleed in rode bloes, blauwe pantalon, het haar in twee staartjes, zeer gespannen, af en toe nerveus trekkend aan een siga ret, laat de deelnemers in verschil lende groepjes samenwerken. Soms ook individueel, zoals bij enkele stemoefeningen, waarin ze hun stem moeten afstemmen op bepaalde pun ten in de ruimte; zoals bij de bewe gingsoefeningen waarin ze met hun lichaam „een liedje moeten zingen", maar niet mogen uitbeelden of mi men. Het is een kwestie van uiterste concentratie. In groepjes moeten ze leren klanken en bewegingen op el kaar af te stemmen, aan te passen, op elkaar te vertrouwen. Het lukt niet altijd. Soms ontstaat er alleen maar een nietszeggend „ge babbel", een aaneenschakeling van eentonige klanken. Er moet meer vanuit de stilte gewerkt worden. „Neem de tijd om te luisteren naar de stilte en naar eikaars ademhaling", zegt Annemarie Prins. Op sommige momenten ontstaan er in groepsver band verbluffende extremiteiten, wordt de spanning zo groot dat ie dereen de neiging krijgt te gaan schreeuwen om die toestand te door breken. Theater Terzijde-speler Gerard Tholen, die Annemarie Prins in de workshops vaak terzijde staat zegt: „Je kunt tot extremiteiten komen in je theater, in je groep, omdat je weet, dat die een andere bron hebben dan werkelijke agressie". De deelnemers zijn het bijna steeds eens met wat Annemarie en Gerard vertellen. Dat èn de vermoeidheid maken de dis cussies vaak moeilijk en vaag. Slechts een paar jongeren zien in Terzijde ergens dezelfde stabiliteit als in an dere groeepringen. Terzijde heeft de codes, waar zij zich tegen verzet, niet verbroken, alleen maar verplaatst. Voor de slotvoorsteling, tijdens de laatste middagwerkshop zegt Anne marie Prins, dat ze deze Teaterweek erg fijn heeft gevonden. Ze hoopt dat de deelnemers hun ervaringen aan ■BH anderen zullen meedelen. ,Ik geloof, dat jullie die beter kunnen vertellen aan andere mensen dan wij. Het pu bliek maakt toch steeds van ons een autoriteit. Jullie staan er dichter bij." Er wordt nog nagepraat over de week, de voorstellingen, met name over het Apartheidsprogramma, dat handelt over het rassenvraagstuk in Suriname. Het einddoel van tolerantie is waar heid. Nog niet iedereen is aan het eind van deze week overtuigd van de oprechtheid van Terzijde. Er komt nog een vraag: „Staan jullie nou voor honderd procent achter wat jullie doen?". Annemarie Pris kijkt wat Bij de opvoering van het spel „Leonce en Lena" in de Bredase St.-Jan de Doperkerk zaten de deelnemers aan de Teater Terzijde week tussen publiek en spelers op de grond. nerveus rond. „Anders zouden we het niet doen" zegt ze. „Wij hebben ons ter beschikking gesteld van deze mensen, die strijden tegen de toe standen in Suriname. Wij willen een katalysator zijn van de absolute rea liteit". Blijft natuurlijk de vraag wat de absolute realiteit is. J. T. -\L Bij een toevallige ontmoeting eind vorig jaar in Parijs attendeerden Lies- beth List en Cees Nooteboom de tele visiechef Karei Prior van de TROS op een zangeres, die zij in Parijs had den gehoord. Het was de Braziliaanse artiste, Elis Regina, die in haar eigen land reeds zeer hoog genoteerd stond en die begin 1968 was opgetreden in de beroemde Parijse music-hall, Olympia. Liesbeth List en Cees Nooteboom waren enthousiast over de prestaties van deze ster en van dat ogenblik af was Karei Prior attent op de moge lijkheid met haar een programma te maken. Begin februari van dit jaar zat Prior naar het programma „Mies-en- scène" te kijken, toen Mies Bouwman op een gegeven moment een zekere Elis aankondigde. Het bleek inder daad Elis Regina te zijn, die tijdens een bliksem-tournee onder auspiciën van haar grammofoonplatenmaat schappij even Frascati was binnen ge wipt voor het zingen van een enkel liedje. In de daaropvolgende dagen ging haar tournee naar Londen (BBC) en Stockholm (Zweedse tv). Elis bleek nog net een middag beschikbaar te zijn voor de Nederlandse tv. De TROS had een reportagewagen op 5 en 6 februari bij theater Kunst min in Dordrecht staan voor camera repetities en opnamen van de Franse chanscmnière Serge Lama. De middag van de 5e februari werd van 4 tot 6 uur alles vrijgemaakt voor Elis Regina. Na nauwelijks een came ra-repetitie en terwijl men eigenlijk met de belichting nog niet gereed was, werd een bijna bijna half uur durend optreden van de Braziliaanse jazz-zangeres op de beeldband vast gelegd. Er was zelfs in allerijl ook nog wat publiek gecharterd. Zo werd het een vrijwel volledig geïmproviseerde opname onder re gie va<n Karei Prior waarvan men het resultaat morgen zal kunnen zien tussen 21.50 en 22.20 uur via Neder land 1. (ADVERTENTIE) roestvrij stalen trommel met vingertip sluiting polypropyleen kuip met Mono-knop bediening voor 15 effectieve programma's (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Als zoveelste ge gadigde in de rij van adspirant-regio- nale en lokale omroepen heeft zich thans ook Kennemerland gemeld. Voor t.v. heeft men in Haarlem niet zo gek veel belangstelling, maar des te meer voor een lokale zender met een compleet programma, dat uit de reclame-opbrengsten moet worden gefinancierd. De Kennemers wijzen op een technisch voordeeltje in hun ge west de aanwezigheid van Radio- Bloemendaal met een bruikbare zend mast en studio-outiliage van een zie- kenhuisomroep, die drie instellingen bestrijkt. Voorzitter van het stichtingsbestuur is mr. J. P. A. van Ballegoijen de Jong, directeur van een busbedrijf en bekend sportfiguur (wielrennen, hoc key). Minister Klompe zal het in het na jaar moeilijk krijgen met haar be schikking in deze kwestie. (ADVERTENTIES) SCHIEDAM (ANP) Ook Schie dam heeft zijn muzikale wonderkind. De zesjarige Petra Tettelaar, ontdek king van organist Gerard Bressers, blijkt het elektronisch orgel in de huiskamer van haar ouders met een vaardigheid te kunnen bespelen, die volgens kenners weinig volwssen mu sici haar na zullen doen. Het begon vorig jaar, toen mevrouw Tettelaar orgelles nam bij Gerard Bressers en haar toen vijfjarige kleu ter meenam. Al spoedig bleek dat Petra haar moeder „versloeg" op hand- en pedaalregisters, zij het dat de nauwelijks tien turven hoge Petra maar half op het orgelbankje kan zit ten om met haar voet het pedaal te kunnen bereiken. Alhoewel haar voorkeur uitgaat naar „tophits", blijkt zij een wat zwaarder programma eveneens te kunnen uitvoeren. Noten lezen, evenals gewoon lezen, is er nog niet bij, want Petra zit nog op de kleuterschool. Een optreden voor radio of televisie zit er in Ne derland, in verband met haar jeug digs leeftijd, voorlopig nog niet in. Wel worden onderhandelingen ge voerd om in Londen het orgelspel van Schiedams muzikale wonderkind op de plaat vast te leggen. Zelf maakt zij zich hierover nog geen zorgen. Het orgelspel wisselt zich nog maar al te graag af met een spel met haar pop pen. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM. „Het begon met Simba" is de titel van een jeugddoku- mentaire die de Noorse televisie in het kader van een uitwisselingspro gramma voor de jeugd heeft gemaakt. De N.O.S.-televisie zendt deze Noorse bijdrage uit op zondag 8 juni van 16.00 uur tot 16.30 uur op Nederland 1, Simba is de naam van een jonge leeuw die ongeveer tien jaar geleden uit Afrika werd meegenomen door de Noor Sigvard Berggren en zijn vrouw. Op het ogenblik hebben zij een com plete dierentuin. De film laat zien hoe zij die bij elkaar hebben gekregen. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM. Het lag in het voornemen van de Eurovisie om op zondag 28 juni a.s. een rechtstreekse tv-reportage tv-reportage te geven van de eucharistieviering tijdens de NATO-bedevaart naar Lourdes. Aan gezien op deze dag echter de Franse presidentsverkiezingen worden ge houden, heeft de P.R.T.T. geen mate riaal beschikbaar om voor de eurovi- sielanden deze uitzending te verzor gen. 17.00 MIDWEEK 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.07 SCALA 20.00 JOURNAAL 20.20 POLITIEKE UITZENDING D'66 20.30 HOLLAND FESTIVAL MAGAZINE Voorbeschouwingen, inter views met optredende kunste naars en achtergrondinforma- tie 20.55 THE CONSTANT HUSBAND Zes vrouwen en een man" 22.25 UITZENDING STICHTING SOCUTERA 22.40 EIGENTIJDS Redaktie: Jan Venema Theater Scarabee met Poppetgom 23.10 TWEEDE JOURNAAL 18.50 PLUIMPJE 19.00 JOURNAAL 19.03 CORONATION STREET 20.00 JOURNAAL 20.20 ACHTER HET NIEUWS 20.55 WERKWINKEL Optreden van: Lenny Kuhr, Ann Burton, Odile, Floortje Klomp, Marianne Del-gorge, Robert Smit, Peter Blanker, Joost Nuissl, Dick Poons, Ju les de Corte, Hans Otjens, Ge zang 3 en Joop Mackenbach. 21.45 DUBBELE BODEM Aflevering uit de serie „Half Hour Story". 22.10 TWEEDE JOURNAAL 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 KLEIN, KLEIN KLEUTERTJE 19.25 TIP-TOP 19.55 DE WEERMAN 20.00 NIEUWS 20.25 JERRY LEWIS FESTIVAL 22.15 GASTPROGRAMMA 22.45 NIEUWS 16.55 NIEUWS 17.00 FEU VERT 18.30 RAYONS X 18.55 A LA DéCOUVERTE DU SPORT 19.25 PLUM-PLUM 19.30 CAFé DU SQUARE 20.00 JOURNAAL 20.30 NEUF MILLIONS 22.30 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 HIER LEBE ICH, ICH KANN NICHT ANDERS. Christenen en kerken in het andere deel van Duitsland. Een reportage uit de serie Oost en West. 21.00 SALTO MORT ALE (10) 22.00 NANCY, RHYTHM AND BLUES Film van Dieter Finnern met Nancy Holloway en het SFB- Dansorkest. 22.30 JOURNAAL 22.50 REPORTAGE VAN DE PRO MOTIEWEDSTRIJDEN IN DE V OETBAL-BUNDESLIGA 17.30 NIEUWS 17.35 MOSAIK 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 FLICKA 19.10 PERCY STUART Film 19.45 HEUTE 20.15 ZDF MAGAZIN 21.00 DIE KLEINBURGER Spel van Maxim Gorki 22.45 NIEUWS 22.55 DIE THIMIGS Filmportret- van toneelspelers Woensdag 4 juni HILVERSUM I, 402 m. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge- var. progr. (12.22 Wij van het land 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Raden maar... 13.15 Ondernemend). NCRV: 14.00 Klass. orkestwerken (gr.) 15.00 Stereo: Muziek in de middag licht gevar. muziekprogr. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Voor de jeugd 17.00 Lich te gram.muziek voor de tieners. Over heidsvoorlichting: 17.50 O W. Nico van Vliet in gesprek met staatssecr. Mr. J. H. Grosheide van het Min. van Onderw. en Wetensch. over vorming en opleiding van de werkende jeugd. NCRV18.00 Gewijde muziek (gr.) 18.30 Nws. en weerpraatje 18.41 Act. N.O.S. 19.00 Openb. Kunstbezit 19.10 Gastcollege: Planning en voorspel baarheid. Recht. 20.00 Symfonie Or kest van de Hessische Rundfunk: mo. derne en semi-klass. muziek (opn.). (In de pauze: 20.25-20.35 Herden kingsjaar Erasmus) 21.40 Let the peoples sing: intern, koorwedstrijd voor amateurs 22.10 Storing: populair programma over elektronica. NSVH: 22.20 Sextant, radioweekblad van de NVSH. N.O.S. 22.30 Nws. 22.38 Parle mentair overzicht 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n, 298 m. VARA: 12.00 Stereo: Prom. orkest met zangsoliste: amusementsmuziek 12.35 Stereo: Viool en piano: moderne muz. 12.54 Voor het platteland 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.20 Stereo: Populair klas. muziek (gr.) 13.45 Gesproken portret 14.00 Voor de kinderen 15.00 Stereo: Klarinet-kwartet van België: moder ne muz. 15.20 Stereo: Kamerork. Pie- ter Hellendaal met solist: klass. en moderne muz. 16.00 Nws. 16.02 Mu ziek en brieven, muz. lezing 17.00 Ste reo: Kinderkoor. 17.20 Voor de jeugd 17.55 Mededelingen 18.00 Nws. 18.11 Act 18.20 Uitz. van de Comm. Partij van Nederland 18.30 StereoKlink klaar zonder nonsens 19.30 Nws. 19.35 Stereo: Tango rumbo orkest m. zang solisten 20.00 Stereo Lichte gram. mu ziek 20.20 Country en Western muz. 20.40 Buitenl. weekoverzicht 20.50 Ste reo: Strijkorkest 21.20 Stereo: Pop- eye: soul- en popmuziek 21.40 Inter view met SimonCarmiggelt 22.30 Nws. 22.39 Act. 22.55 Stereo: Mod. orkest muziek (gr.) 23.20 Radio Jazz Maga zine 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM IH, 240 m. en F.M. AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojournaal 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Arbeids vitaminen: populair verzoekplaten- progr. 16.00 Nws. 16.03 Gimmick: licht platenprogr. 17.00 Nws. 17.02 Radio journaal 17.05-18.00 Toppoppology I pop- en countrymuziek. BRUSSEL NEDERLANDS 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muziek (12.40- 12.48 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor de schippers) 12.55 Buitenl. persoverzicht 13.00 Nws. weerbericht, dagklapper en beursbe richten 13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03 Klassieke muziek 14.30 Waarom wij niet? 14.50 Wedstrijd Radioschool- koor 1969 (15.00 Nws.). (Tussen 15.00 en 16.00 Flitsen van de Ronde van Ita lië) 15.15 Voor de kinderen 16.00 Nws, 16.03 Beursberichten 16.09 Mexicaan se volksmuziek 16.30 Muzikale lezing 17.00 Nws, weerbericht en mededelin gen. Aansl.: Jazzmuziek 18.00 Nws. 18.03 Popmuziek voor de soldaten 18.30 Lekenmoraal en -filosofie 18.50 Sportkroniek 18.58 Taalwenken 19.00 Nws., weerbericht en actualiteiten 19.40 Amusementsmuziek 19.45 Peda gogisch programma 20.00 Operette muziek 22.00 Nws., berichten, de Ze ven Kunsten. 22.15 Gevar. muziek (23.00-23.10 Nws.) 23.40 Nws. 23.45- 0.30 Voor de zeelieden. Donderdag 5 juni HILVERSUM I, 402 m. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Badinerie: klassieke en moderne muziek (gr.) (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50 Overweging 8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Toeringklub: toeristische tips 8.45 Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gymn. voor de huisvrouw 9.35 Wa terstanden). N.O.S.: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn.). KRO 11.00 Nws. 11.02 Voor de zie ken 11.55 Mededelingen. HILVERSUM H, 298 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn, 7.20 Stereo: Met frisse moed lichte gram.muziek 8.00 Nws. 8.11 Radio journaal 8.20 Stereo: lichte gram.mu ziek (vervolg) (8.30-8.33 De groente man) 8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo: Klass. pianoconcert (gr.) 9.40 School radio 10.00 Voor de kleuters 10.10 Ar beidsvitaminen: populair verzoekpla- tenprogr. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Voor de vrouw (11.55 Beursberichten) HILVERSUM Hl, 240 m. en F.M. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van weg geweest: muziek van vroeger, voor luisteraars van nu 9.30 Zzzoeff instrumentaal programma 10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de koffie (11.00 Nws) I favoon Jlm, ®alon gevestigd in een I int in T dat aan de buiten- I Wmerer ,ve^sW verte niet aan een d?et denken. Van hin kten tul" kunt er zomaar wat Maten i„;Sfn antiek meubilair, naar 15 tuin nl618,11' ?ten> zonnebaden in nog ie u p als, le wilt kun je ook Ieder n d°en. 'er een8n1d]ie binnen wil moet ech- zien De w™aatsch'apskaart laten rekemS' Craze tot zijn vrienden te bederv °m de werksfeer niet „WAT zou uw houding zijn als een Waarschvan uw kinderen homofiele trekken uwingen, 0,a. ook van zijn begon te vertonen?" vraagt Duco van vrienden, dat hij met diit krankzin nige plan geen droog brood zou kun nen verdienen, heeft hij tot nu toe in de wind geslagen. Hy vindt het vol doende dat hij het geld verdient dat hij werkelijk nodig heeft. Prettig werk is veel waard. Toch maar te hopen, dat niet al te veel kappers zijn ideeën zullen overne men. De kans bestaat anders, dat van al die mensen die nu zo afgeven op langharigen er straks ook enkelen met lange lokken door het leven zul len moeten gaan. En waar blijf je dan nog met prin cipes. Weerlee in het jongste nummer van het maandblad „Seq" aan de bekende „Dux"-redactrice mevrouw drs. H. M. Dresen-Coenders. Een paar citaten uit haar antwoord: „Tja, ik ben na tuurlijk niet zo wereldvreemd, dat ik met die mogelijkheid nooit rekening heb gehouden. In het algemeen ben ik bang voor vroege bindingen, over haaste huwelijken. Mijn houding zou je er een van aanvaardend uitstel kunnen noemen. Dat geldt ook voor beroepskeuze, het kiezen van een geestelijk ambt, alles wat met het menselijk geluk te maken heeft Groeien laten, niet voortijdig fixe- „Er zitten wel gevaren aan al die publiciteit van de laatste jaren. Twee vrouwen die samenleven, vroeger was dat helemaal niet verdacht. En er waren grote groepen ongehuwden. Er ontstaat nu iets van een kuituur- psychologische dwang naar de ene of de andere kant en de druk naar het huwelijk wordt zo wel erg groot. Door die uitdrukkelijke openheid gaat ook een stuk soepelheid verlo ren. Vroeger mocht je niet masturbe ren, nu moet je. Het is natuurlijk be langrijk, dat veel mag en kan. Maar laat ze niet te gauw alles in een hokje srtoppen. Wat belangrijk is, is dat mensen niet te eenzaam zijn, dat ze een band met anderen hebben en werk, dat ze als zinvol ervaren?. „POP en underground worden ge subsidieerd, als het parlement ak koord gaat. En als het parlement slim is, gaat het akkoord. Want hoe kun je underground beter tot uppergr- ground maken dan door het te subsi diëren, per formulier zichzelf in acht- voud in te laten vullen en te institu tionaliseren". Dat schrijft Tessel Polman in de eerste aflevering van het (weer) nieuwe literair magazine SOMA, dat in de Amsterdamse Vrijheidslaan 20 upperground is gekomen. „Het literair magazine Soma on derscheidt zich op verschillende pun ten van de meeste anderen", staat er te lezen. Dat zit vooral in de ring band en de frekwentie van verschij nen. En, zoals we veronderstellen, in het niet gesubsidieerd zijn. Nog een uitspraak: „Tegen de Viet namese oorlog verzet geen demon strant meer een poot. De ruiten van de Amerikaanse ambassades blijven ongebroken. En Nixon is niet de moordenaar die Johnson in des be togers ogen was, en die Kennedey in hoge mate verantwoordelijk voor de escalatie in Vietnam nu een maal „principieel" niet kon zijn. Maar de oorlog in Vietnam gaat door. De Amerikanen merken dat deësca leren heel wat moeilijker is dan es caleren". Voor een tientje krijgt u zestien afleveringen met een driewekelijks overzicht van de literatuur en zoals het heet inside information op het gebied van film, politiek, muziek etc. Door SOMA wordt weer een stuk underground geïnstitutionaliseerd. Misschien volgt de subsidie spoedig gen het belastingstelsel, heeft in Lyon op een opmerkelijke, maar waar schijnlijk toch weinig doeltreffende manier, de aandacht op zich geves tigd. De organisatie maakte daarbij ge bruik van het „lelijke eendje" van een vrouwelijke hoofdcontroleur van de directe belastingen. Het voertuig, dat de eigenaresse in de middaguren als vermist had opgegeven werd 's a- vonds laat weer voor het belasting kantoor teruggevonden; echter in vol komen gedemonteerde staat. Volgens ooggetuigen hadden vijf mannen met een vrachtauto de stuk ken van het autootje bij het belas tingkantoor neergezet nadat zij eerst met behulp van verkeersborden de straat voor alle verkeer hadden afge sloten. Bij het overschot van het „eendje" bevond zich een boodschap van de „organisatie tot onderdrukking van de onfatsoenlijke en rampzalige belas tingheffing", waarin werd gewaar schuwd „Pas op, wij zullen veel ver der gaan en met veel minder humor tegenover hen die onze waarschuwing niet willen begrijpen". Een verzetje is goed, maar het moet wel bij een(t)(d)je blijven. O Textielindustrie uitgenodigd om het gouden jubileum op te luisteren. De textielbazen wisten dus vooruit dat ze lichtvoetig op de hak zouden wor den genomen. Kan begon met: „Uw vereniging wordt de das omgedaan, die uit Ita lië is ingevoerd. Sinds de mini-rok in zwang is gekomen is het u niet naar den vleze gegaan." Geruststellend kon hij eraan toevoegen: „Uw voor zitter ziet veel in de toekomst. Het zal géén paradijs worden." Kan typeerde de huidige situatie als „een doorkijkblouse met in spraak". Hij kon het niet laten ook even op de politieke toer te gaan: „De Nederlandse begroting is net de Enkhuizer almanak. Het staat er al lemaal in, maar er klopt geen barst van." De Jong en de troonrede: „Klein Duimpje luisterend naar zijn eigen sprookje". Kan waarschuwde tenslotte tegen het Leeuwenpark in Hilvarenbeek: „Daar zitten heel valse leeuwen; sa- farizeeërs." SPECIAAL bericht voor node-belas tingbetalers. Misschien kan het vol gende u op een idee brengen. Een Franse organisatie, die zich verzet te- WIM Kan was door de Nederlandse Vereniging van Werkgevers in de Redactie: José Toirkens Bydragen: Henk Egbars Pim Gaanderse Jan Hüsken

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 13