het grote plan van de invasie Flores" en „Soemba" mee in de slag D E N K V E N A Laatste „Sumatra" tonden HERINNERING VERWARRING ZWARE STORM b'nn&hl, i KRACHTEM! 7 r BlllUlirf MET KANON Afkj./KERttiSVERMftKfLVKMEDCN, pêrs. vlmw, VER. VoES. Van 2VN LucHT. v VAART K dienst A onder wie VOOR. ZET SEL KEftCL DE SLflAP BE. sruu* ZtTTINfifPR.) Vr'rV'i inhouw Mftffr behou. É^DENS VERGIS. L SING K Cunj «J1TS68R TECHN. SCHOOL 6AOER KfttN, NAAM ONBEK Riviee IN itali& VOOR, 7£»r«t' s011kk.n6 (AFK.> koor, KIEDINÉ STOK jene. -VER (ewe.) cüjats IHEATCR VAAR. tuig MUZIEK. noot ïicht- By OEUIER. liHMD en Anderen SCHElR. j ELEMENT PAARDE. VRACHT sint viool» SNAAR ECNty, VAN Licht, sterkte WETEN WENK (GNG> pers. TLORyn VNW© /Af LEVER. ?ASïfcl vpvmak6n MAAK, stand NAAM IS ON8E HE ND CERIUM M TTVIIUE- VÓORM. LfZ> WATER tussen WAlCHEuEN EN Z.BEVELAKP MIDDEL ï***6, BiVlEA neder. «-*•< "NK ONPgR ANDEREN EJNPpUNT BEHOUDENS D£ T»T£L (lat. Ap<) aarde, OfceND naam» loze venn. SCHftp AF. STANDS MA/Vr 1£E*1 «ter BU£J™- JONG WCTBO« mont («f kj KAARS (Af KJ water VOORZ, op ON. NATUUe J LyKe WyZG attfyDEN tweetal SWMKMtUBOSVNSICAtk DE STEM VAN ZATERDAG 31 MEI 1969 FULST, tel. 01140 - 3451» EN, tel. 01150-2258, b.g.S- ring. k. annen wordt rekening Aan het plan voor de invasie op de kust van Normandië is door duizenden jarenlang gewerkt. Tot in de kleinste bijzonderheden was het uitge werkt. De aan te vallen kust werd in honderdduizenden foto's vastgelegd. Moeilijke punten werden „ergens" in Groot-Brittannië nagebouwd. De mannen die de aanval op die punten zouden doen, oefenden zich op die maquettes onder vuur. De kust werd onderzocht. Grondmonsters kregen in de laboratoria speciale aandacht. Talloze nieuwe uitvindingen werden voor de invasie gedaan. Gehele kunstmatige havens, de „muiberries", werden overgesleept en voor de kust aan het strand tot zinken gebracht. Het grote plan voorzag in vijf aanvalsspitsen, twee onder Amerikaanse leiding. Die lagen het meest westelijk. De landingsstranden kregen de codenamen Utah en Omaha. Direct eraan grenzend, naar het oosten toe, lagen de Britse stranden. Die hadden de codenamen Gold, Juno en Sword. Elk strand werd bestreken door een marine-aanvalsmacht. De Ameri kaanse westelijke Task Force had twee van die aanvalsvloten. De Britse oostelijke had er drie. De oorlogsschepen waren voor de invasie saamgetrokken in de Clyde en bij Belfast. Hr. Ms. Flores en Hr. Ms. Soemba waren daar bij. De doelen van die machtige oorlogsvloot waren, in eerste instantie, de 23 Duitse batterijen. Er waren erbij die van zeer zwaar kaliber waren. Ze konden alleen zeewaarts vuren. Ze werden veelal beschermd door zware betonnen kazematten en dichte mijnenvelden. Honderden schepen naderden, geheel volgens plan, op die ochtend van 6 juni 1944 de kust van Normandie. De invasie was begonnen. Onder de bescherming van duizenden kanonnen, vliegtuigen en zware mitrailleurs proberen de koopvaarders, w.o. heel wat Nederlandse, landingstroepen en materiaal op de kust te zetten. „.«enAT r De Nederlandse ka nonneerboten Soemba en Flo res zusterschepen die in 1926 gered kwamen, 1676 ton, 75,6 me ter lang, 11% meter breed heb ben zich bij de invasie van Nor mandië geducht geweerd. De Soemba als eenheid van de mach tige Amerikaanse vloot, die de westelijke kust van Normandië bombardeerde tijdens en voor de invasie. Die stranden hadden de codenamen Utah en Omaha. De operatie was er vrijwel een Ame rikaanse aangelegenheid. De Flores maakte deel uit van de Eastern Task Force, groep E, sa men met de Britse schepen H.M.S. Belfast en H.M.S. Diadem. Die vloot- macht, beschermd door dertien tor- pedobootjagers, stond onder bevel van schout bij nacht F.H.G. Dalrym- ple-Hamilton. Drie grote landingsge bieden lagen in dat Britse gebied. Direct aan het Omahastrand grens de Gold-beach, dan volgde naar het oosten toe het Junostrand en tenslot te was er het Swordstrand. Dat heJe reusachtige bombarde ment en de daarop volgende landin- 1 gen waren tot in de kleinste details geregeld. Er waren vaargeulen uit gezet om het de landingsschepen mo- j gelijk te maken de hun opgegeven stranden te bereiken. Over de hoof den van de tienduizenden soldaten scheerden de luchtvloten en slinger den de honderden oorlogsschepen hun dodelijke staalladingen op de Duitse kustversterkingen en op de 23 grote Duitse batterijen. Duizenden schepen van de meest uiteenlopende typen verdrongen zich die ochtend van de zesde juni 1944 voor de kust van Normandië. Hr. Ms. Soemba had tot taak aan het Utah-strand te opereren, als een heid van de Amerikaanse Task For ce onder schout bij nacht D.P. Moon U.S.N. Het was door de strategen uit gemaakt, dat op dat Omaha en Utah- strand van ongeveer 32 kilometer, onmiddellijk ten westen van de Brit ten, het Amerikaanse eerste leger zou landen. Soemba-commandant luitenant ter zee der 1ste klasse H. H. L- Pröpper moest kustversterkin gen bij St. Martin de Varreville, ten noord-westen van het Kanaal van Carentan, tot zwijgen brengen. De Nederlandse eenheid lag enige mij len oostelijk van de lichte kruiser „Enterprise" vrijwel aan het eind van een transportgeul voor landings schepen. Om ongeveer 6hl0 op 6 juni had de Soemba haar positie ingenomen en begon het bombardement. De af stand tot het doel varieerde van tot 9 kilometer. Inmiddels waren te gen 6h30 de Rangers geland bij Pointe de Houe. De grote batterij van de Duitsers, vijftien centimeter kanonnen, werd veroverd. Uit alles bleek echter dat de staf van de Amerikaanse admiraal wei nig of geen belangstelling had voor het werk, dat de Soemba met haar getrainde bemanning van ongeveer 150 koppen verder zou kunnen doen. De Amerikanen werkten radiotele- fonisch. Die uitrusting miste de Soemba Bovendien wilden de Ame rikanen er duidelijk voor die twee stranden - Omaha en Utah - een echte Amerikaanse show van maken. Voor dat nietige Nederlandse schip hadden ze geen belangstelling. Niet zo verwonderlijk, gezien de fcjnor- me macht waarmee ze zelf opereer den. Ze hadden zelfs niet de moeite ge nomen de Nederlandse commandant in te lichten over hun plannen. Uit de rapporten van commandant Pröp- per leest men nog de machteloze verontwaardiging en gefrustreerd heid. „Het schip is de gehele dag drij vende gehouden op zijn bombarde mentspositie. Echter is nimmer meer om artilleriesteuin gevraagd. Ande re schepen waren nagenoeg de ge hele dag bezig!" En verder: „zeker is dat de Soemba had kunnen helpen, indien men de hulp niet zo botweg, bij de bespreking, had afgewezen". Geen wonder dat dinsdag 27 juni door de gehele bemanning van de Soemba opgelucht adem werd ge haald, toen het bevel kwam zich on der Brits bevel te stellen. „De Brit ten beschouwden de Soemba niet als een soort buitenstaander. Ook de sfeer bij hun marine was ons veel bekender". Veel beter verging het de comman dant van de Flores, luitenant ter zee der 1ste klasse G. Koudijs - nu lid van de Tweede Kamer - die och tend van de zesde juni. Hij kon het best vinden miet zijn Britse makkers die in de buurt lagen. Het uur H kwam voor zijn schip en de 160 op varenden om 5h 15. Toen zette hij met zijn kanonnen het bombarde ment in op de Duitse 75 mm batte rij Arromanches III voor Bayeux. Driftig en met grote snelheid pa trouilleerde het scherm van dertien torpedobootj'agers tussen de bomfoar- dementsschepen en de kust. Ook een Pool weerde zich uitstekend. De vijand beantwoordde het vuur nauwelijks. De marinemacht zette de kust in vuur en vlam. Rook en stof tekenden zich aan de horizon af. Het eerst gingen de mannen van de vijftigste (Northhumbrian) divi sie aan land. Gedekt door de vuren de oorlogsbodems. Hun vaartuigen hadden zwaar te lijden van het vuur van de vijand, die zich in de dorpen Mont Fleury, Asnelles, Lonques en Port en Bessin vlak bij de zeereep had versterkt. Op dat stuk - 5 kilo meter - kust moesten niet minder dan 2500 versperringen - 900 ton staal en beton - worden opgeruimd! Port en Bessin, grenzend aan de Gold-kust in het westen, moest vol- gens de plannen snel worden ver vend. Het lukte pas na 48 uur en veel tegenslag. Het 47ste Royal Ma rine Commando opende de haven van het plaatsje, doch liet niet minder dan ruim tweehonderd doden ach ter op het strand. De Flores opereerde tijdens de in- vasiedagen steeds onder vijandelijk vuur. Duitse batterijen namen de kleine beweeglijke Nederlandse ka nonneerboot herhaaldelijk onder schot. Zelf weerde de bodem zich geducht, onder andere bij Houlgate, bombar deerde mobiele batterijen en ver sterkingen en troepenconcentraties. Hr. Ms. Flores is vorig jaar naar het buitenland verkocht. Hr. Ms. Soemba doet op het ogenblik in Den Oever dienst als opleidingsschip voor duikers. JACQUES LEVIJ WOUT. •oom re- GEtf moon. msse. mont VOOR» ZET totale VERKoop OVER ZEKER «VBVAK euaopewwi SEEM 4 NEDER. dander If* RK-J GEMEENTS I» Oos-R. vlaaneerem tOF - BICHT voee- Wgorjj De trouwe puzzelklanten we ten zo langzamerhand wel hoe de plaatjespuzzel in elkaar zit. Voor degenen die het nog niet mochten weten volgen hier nog eens „de spelregels". De woorden worden horizon taal en vertikaal gevormd in de richting van de pijltjes, waarbij de eerste letter altijd bij het pijl tje staat. Het is direkt te zien bij welke tekening of opgave een pijltje hoort. Mogelijk is ook, dat van één te kening meerdere woorden moeten worden gevormd. In de gearceer de vakjes komt dan een hele zin, bijv. uitdrukking of spreekwoord. In de vakjes waar geen pijl door loopt mag geen letter worden ingevuld. Met zwaardere pijltjes tenslotte is de looprichting aan gegeven. Zoals bekend kunt u de juiste op lossing vinden op onze pagina fi nancieel. Hr. Ms. Soemba opereerde als onderdeel van een machtige Amerikaanse vloot met als speciale opdracht Duitse versterkingen voor St. Martin de Varreoille tot zwijgen te brengen. De actie is net begonnen. DEN HAAG VRIJDAG 9 JUNI 1944, licht de Nederlandse licht© kruiser Hr. Ms. Sumatra 6795 ton, ruim 155 meter lang en 16 meter breed voor de laatste maal zijn anker. Zijn achttienjarige bewogen geschiedenis loopt ten einde. Aan d© ra van de voormast bakboordzijde wordt de Nederlandse driekleur gehesen. De Britse oorlogswimpel gaat aan stuurboordzijde omhoog. Captain G. E. Sutcliffe voert het bevel. Hij nam het 29 april over. De Nederlandse regering had daarvoor het besluit genomen, dat de „Sumatra" zou deelnemen aan de operatie ,,Concob". Zestig schepen zouden voor de invasiekust tot zinken worden gebracht. In vijf groepen van twaalf. Er zouden op die manier „gooseberry"-havens worden gevormd, enige kilometers uit de kust, schuilplaatsen tegen het weer. De zinkschepen zouden in water van 2% vadem of minder tot zinken worden gebracht. De Sumatra was voorbestemd om deel te worden van zo'n redehaven, een kilometer of acht uit de kust bij Ouistreham, ten westen van de monding van het kanaal van Caen. Haven Concob HI Gooseberry V de Sumatra en een aantal koop vaardijschepen. „Een oud schip" zo had admiraal Fürstner de Koningin meegedeeld. Een brief waarin hij terecht vooronderstelt dat de vorstin de beslissing van de admiraal zal billijken. Ongetwijfeld heeft die mededeling de energieke Wilhelmina in gedach ten teruggevoerd naar die sombere dagen van de Duitse overval op haar land. Op die tiende mei lag het schip in Vlissingen. Het werd naar Engeland gedirigeerd. Zondag 8 juni 1940 lag het in Milfordhaven aan het Kanaal van Bristol. Daar scheepte prinses Juliana zich in, samen met haar dochtertjes Beatrix en Dene. Een klein gevolg en drie detectives volgden op de voet. De opdracht luidde het gezel schap naar de Canadese haven Halifax te brengen. Op 11 juni arriveerde de kruiser er; 12 juni ging het gezelschap van boord. De be manning juichte de prinsessen toe en schaarde zich langs de spoorlijn bij het station om afscheid te nemen. Een herinnering, veelzeggend en vol weemoed. Het harde en van elke sentimentaliteit gespeende oorlogs bedrijf hield er geen rekening mee. Ook niet met dat jaren varen en vechten op de oceanen. De tijd van Hr.Ms. Sumatra was gekomen. Om drie uur 's middags, terwijl zwermen vliegtuigen overvlogen naar Frankrijk, stoomde de Britse gezag voerder op aanwijzing van de „planter" de officier belast met het te juister plaatse leggen van het zinkschip naar de vastgestelde plaats. In het konvooi dat Gooseberry V zou gaan vormen, samen met schepen als de „Empire Tana". „Empire Tamas", „Beecheville", „Dover Hill", „Forbin", „Empire Defiance", de Franse „Courbet". Een konvooi van terdoodveroor- deelden 16hl5 wordt voor de laatste maai het anker uitgeworpen. Sleepboten trekken de Sumatra precies op de vastgestelde plaats. Ze is op een na het laatste schip van de redehaven, dat tot zinken zal worden gebracht. Plotseling wordt het sein „schip verlaten" gegeven. Een fout. Het Britse machinekapierpersoneel stroomt naar de dekken. Grote verwarring. Snel grijpen de officieren in. Via omroepinstallatie en alarm- schel. Alles gaat terug naar de posten. Alles wordt gereedgemaakt voor de laatste operatie, het tot explosie brengen van de spring ladingen. 17h21. Een trilling vaart door de kruiser, rommelende ontploffingen. Het gevaarte wordt ongeveer tien centimeter uit het water getild. Zinkt vervolgens zeer rustig, gelijk matig en zonder dwarsscheepse helling in ongeveer IVx meter diep water. „In peiling hoge licht Ouistreham 14.70 r.w., afstand onge veer 4500 meter," aldus het journaal. Bij de ontploffing worden enige op het kombuisdek liggende losse stukken hout en een eind tros de lucht in en buiten boord geslingerd. Matig dikke rook. bruin, komt uit alle openingen naar buiten. Vrijwel op hetzelfde moment vallen Duitse vliegtuigen aan. Men hoort afweervuur en bominslagen. Men ziet niets. Door de rook. Na vijf minuten is de rook verdwenen, evenals de Duitse vliegtuigen, en ligt de Sumatra muurvast op de juiste plaats. „Er hebben geen ongevallen plaats gehad, slechts zijn enkele hoofd deksels buiten boord gewaaid." Om 17h45 wordt de bemanning met landingsvaartuigen van boord gehaald. Die brengen haar naar South Parade Pier in Portsmouth. Ze krijgt vier dagen verlof. Maandag 23 juni teistert een zware noordwester de geallieerde invasie schepen. Vele zijn daartegen niet bestand. Ze zijn provisorisch ge bouwd. Bijna vijfhonderd zoeken dekking achter de gooseberry-golf- brekers en rijden daar de storm af. „Ze zouden die storm niet overleefd hebben zonder die havens", meldt later de Britse admiraliteit. Zelfs lamgeslagen draagt de Sumatra nog bij aan de geallieerde overwinning.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 23