Zoon of dochter op bestelling troeven CONSEQUENTIES VAN EXPERIMENT NIET TE OVERZIEN O Het wonder van het leven (IV) groeven geen experimenten weinig kinderen carriers mutaties en atoombommen bloeder Vioolconcerten Makings Mozart Ogdon-Liszt Rusalka Zonder het door Mendel in gevoerde en sindsdien onver flauwd gehanteerde experiment had de genetica nooit de beteke nis kunnen krijgen die zij nu heeft. Nauwkeurig ontworpen en uiterst nauwgezet uitgevoerde kruisingen zijn weer telkens de hechte basis gebleken voor de conclusies, waarbij vooral van betekenis is, dat het experiment te allen tijde door anderen moet kunnen worden herhaald en dan tot dezelfde uitkomsten moet leiden. Om ethische redenen vervalt deze mogelijkheid om te experimenteren bijna geheel wanneer we de erfe lijkheid van de mens bestuderen. Er is geen bijzondere reden om te veronderstellen, dat de X- en Y- cellen in het menselijke sperma niet evengoed gescheiden zouden kunnen worden als bijvoorbeeld al met enig succes geschiedt bij het sperma van stieren. Onder toepassing van kunst, matige inseminatie, die al heel veel en met succes bij de mens wordt toe gepast, is het dan mogelijk jongens af meisjes te bestellen. Laten we niet meteen op louter emotionele gronden deze mogelijk heden afwijzen, maar evenmin gretig begroeten, wat we in de consequen ties nog niet kunnen overzien. Ze ker is, dat de mogelijkheid bestaat, hoewel zij nog technische verbete ringen behoeft. Het gaat er nu om óf en hóe we de boel gaan gebrui ken; daartoe moet veel gedacht en veel gesproken worden. Om dan van nog ingrijpender experimenteren maar niet te spreken. Het zou ongetwijfeld interessant zijn om te weten, wat uit de ver bintenis van een Papoea en een Es kimo geboren zou worden. We moe ten maar hopen, dat de moderne verkeersmiddelen zo'n echtpaartje voor ons realiseren, b.v. als ze elkaar op vakantie in Parijs ontmoeten. Ondertussen zijn er in streken waar verschillende rassen samen leven, genoeg waarnemingen te verrichten aan toevallige, voor ons doel inte ressante verbintenissen. Met onze kennis van de Mendelse wetten zijn I er dan al heel wat conclusies mo gelijk. Een andere moeilijkheid bij de [nens is, dat hij zo weinig kinderen krijgt ondanks het feit, dat er overbevolking dreigt en boven dien zich zo langzaam ontwikkelt. Meerdere generaties overzien, ook zo belangrijk, kan alleen, indien men beschikt over stambomen van be paalde geslachten. Dan is het pas niogelijk om een bepaald kenmerk m de loop der geschiedenis te vol gen. Die zijn er wel. Vele generaties ang laboreerden de Habsburgers neeh^u10^^ wadhlcn Xoé /iet U is mogelijk geworden In de vorige drie afleveringen van de serie „Het wonder van het leven", die respectievelijk op 3, 10 en 17 mei in De Stem werden gepubliceerd, behandel de de schrijver J. P. H. Hoogen- boom achtereenvolgens een aan tal grondbegrippen uit de erfe lijkheidsleer, de belangrijkheid van de Wetten van Mendel voor de erfelijkheidsleer en de bete kenis van de celdeling. In de vierde aflevering, die u op deze pagina vindt, gaat de schrijver dieper in op de mo gelijkheden en moeilijkheden van het experiment aan een naar voren geplaatste on derkaak, waardoor bijvoorbeeld on ze Karei V niet goed zijn mond kon sluiten. In bepaalde families van kunstenaars (Bach, Pijper, Andries- sen) en geleerden (Darwin, Becque- rel, Cassini, Kapteyn, Eykman) blij ken grote begaafdheden erfelijk. Op Bach komen we nog terug. Met name de bekende geneticus Ashley Montagu wijst er echter te recht op, hoezeer de eigenschappen van de mens ook worden beïnvloed door het milieu. Niemand twijfelt er aan, dat ook de erfschat aan ge nen zal hebben meegewerkt aan be paalde uitzonderlijke eigenschappen. Maar wanneer bijvoorbeeld in de familie Bach niet enkele generaties lang ook een zeer muzikaal „kli maat" had geheerst, we bedoelen een sfeer, die de aanwezige muzikaliteit ook alle kansen gaf om tot ontwik keling te komen, dan hadden we wellicht een geheel ander beeld ge kregen. Meer dan de overerving van „nor male" kenmerken, interesseert ons meestal die van bepaalde ziekten of afwijkingen. Erfelijk bepaalde doof stomheid, bloederziekte, kleuren blindheid, hazelip, tandcaries en vele andere vragen de aandacht, waarbij we toch ergens in ons achterhoofd de vraag hebben: Kan daaraan iets worden gedaan of zijn de meer tra gische gevallen van onvolwaardig heid te voorkomen? Vast staat bijvoorbeeld, dat som mige erfelijke afwijkingen verband houden met het X-chromosoom. Wanneer zo'n afwijking dan een re- cessief gen betreft, is de vrouw met zo'n onvolwaardige X (we zullen die in het vervolg gemakshalve met X' aanduiden).... normaal. Ze heeft im mers het gezonde, dominante gen in haar andere X-chromosoom. Een man met zo'n X' bezit in zijn Y (genetisch grotendeels leeg) niet het dominante gen en heeft dus de af wijking. Dit is nu het geval bij de beruchte bloederziekte of hemofilie. Een bloe der is niet in staat zijn bloed tot stolling te brengen, wanneer de om standigheden, een kleine wond bij- even. voorbeeld, dat vragen. Zo kon tot voor kort zo iemand aan een, op zich weinig betekenende, verwon ding doodbloeden. Gaan we nu uit van een vrouw met de formule XX', zelf gezond, en realiseren we ons, dat een jon gen zijn X-chromosoom altijd ont vangt van moederswege, dan is het duidelijk, dat theoretisch de helft van haar zonen bloeders zullen zijn. Verder krijgt de helft van haar dochters weer het X'-chromosoom mee, waardoor de kleinkinderen de ziekte ook kunnen erven. Wat zal er nu gebeuren, of althans kunnen gebeuren wanneer de vader een bloeder is? Deze vraag behoefde vroeger niet gesteld te worden, we gens de hoge sterftecijfers onder de bloeders. Maar tegenwoordig wor den bloeders wél vader. Men kan weliswaar de afwijking niet gene zen, maar de gevolgen er van we] bestrijden met overigens kostbare behandelingsmethoden. Er bestaat In ons land een instituut wat geheel daaraan is gewijd. Gegeven de bloeders onder ons, is dit heel verheugend en een plicht van de wetenschap en de gemeen schap. Dat zal iedereen onmiddellijk toegeven. Maar niet iedereen zal blijven inzien, dat de geredden hun afwijking roekeloos mogen blijven doorgeven aan hun nageslacht. En dit te minder, naarmate het aantal mensen met dit rampzalige gen gro ter wordt. Dit is voer voor ethici en het is niet het enige probleem waarvoor zij gesteld worden door de zowel fantastische als beangstigende mo gelijkheden die de geleerden aan de mensheid ter beschikking stellen. Want omdat een dochter één X van haar vader erft, zullen alle dochters van een bloeder XX' worden, d.w.z. zelf gezond zijn, maar draagster de ingeburgerde wetenschappelijke term is: carrier) van het recessieve gen. Deze carriers kunnen weer bloeders en dochter-carriers voort brengen (zie fig. B). Kunnen vrou wen nu ook hemofiel zijn? Wanneer een bloeder een dochter zou ver wekken bij een carrier, zou er ook een hemofiele dochter X'X' kunnen ontstaan. Die kans wordt groter wanneer het aantal carriers in de bevolking toeneemt, zoals in feite het geval is. Op volkomen dezelfde wijze erft een andere afwijking over, nl. kleuren blindheid. U leest voor X' nu kleu renblindheid en bent er achter. Elk meisje met een kleurenblinde vader, is een carrier en zij kan haar vaders gebrek doorgeven aan haar zonen. Daar deze afwijking geen tragiek behoeft in te houden, komt zij veel meer voor en zijn kleurenblinde vrouwen ook veelvuldiger. Ook slaat zij een geslacht over. De gezonde (hoewel carrier) dochter, wier even tuele broers ook gezond zijn, geeft haar vaders afwijking door aan een deel van diens kleinkinderen. Carriers zijn dus zelf normaal in die zin, dat zij niet behept zijn met de gevolgen van het recessieve gen in hun erfschat. Ook mannen kun nen carriers zijn als het genen be treft, die niet op het X-chromosoom liggen. Het zal verder duidelijk zijn, dat het aantal recessieve genen on gemerkt zal kunnen toenemen in families, die door omstandigheden van geografische aard (de bevolking van afgelegen eilanden bijvoorbeeld) of religie (sommige Drentse dorpen met extreem gereformeerden), ta boes of andere sociale beletselen (vorstenhuizen tot voor kort) ge- isoleerd zijn en waarin onderling veelvuldig huwelijksbanden worden aangeknoopt. De kans op het samentreffen van mensen, die carrier zijn van het zelfde afwijkende gen en aan hun kinderen allebei zo'n gen meegeven waarmee zich dan bij zo'n kind de afwijking echt openbaart neemt dan ook toe. Dat is de reden waarom verwanten-huwelijken in het algemeen af te raden zijn. De 'cwade kant van inteelt! Natuurlijk kunnen in dergelijke groeperingen ook dominante genen veelvuldiger samentreffen, wat dan leidt tot raszuiverheid voor bepaalde kenmerken. Misschien is de cumu latie van muzikaal genie in de fami lie Bach daarvan een voorbeeld. Met name de muzikale geweldenaar Jo- hann Sebastian blijkbaar niet al leen actief op artistiek gebied want hij kreeg 20 muzikale kinderen, waaronder minstens zes genieën paradeert in alle schoolboeken. In teressant daarbij is, dat zijn eerste vrouw een achternicht van hem was. Eveneens belangwekkend, dat zijn zeer muzikale vader de helft was van een identieke tweeling; de an dere helft was niet minder mu zikaal. Op een bijzonder tragische wijze is de affaire van de carriers actueel geworden in het Japan van na de atoombommen. Het is namelijk niet zo, dat de al zo vaak besproken genen, noch ook de chromosomen zelf zulke onveranderlijke, stabiele structuren zijn, als men wellicht is gaan denken. Genen kunnen door invloeden van buiten een beetje gewelddadig dus veranderen. Chromosomen kunnen door derge lijke invloeden breken, in andere volgorde weer aan elkaar groeien, stukjes verliezen en er te veel krij gen. Zulke veranderingen heten muta ties en openbaren zich meestal in ongunstige zin, afwijkingen, vermin derde weerstandsoms afsterven in een meer of minder vroeg stadium. De oorzaken van het muteren zijn meestal niet bekend en bovendien muteert het ene gen veel gemakke lijker dan het andere. De Amerikaanse geneticus Muller ontdekte, weer met het proef vliegje Drosophila, dat het mogelijk was met behulp van energierijke stralen de natuurlijke, spontane mutatie graad, die voor ieder organisme kan worden geschat, tot het honderd voudige te verhogen. Hij bestraalde de achterlijfjes van de vliegen, waarin de geslachtsklieren zitten, bijvoorbeeld met röntgenstralen en verkreeg dan veel meer mutaties bij de nakomelingen dan normaal. Niet alleen werd het zo mogelijk de mutaties aan een geducht weten schappelijk onderzoek te onderwer pen, maar tevens werd in deze stra len, die immers ook in de natuur actief zijn, een mogelijke bron van de spontane mutaties gevonden. De natuurlijke radioactiviteit van de atmosfeer bijvoorbeeld, moet niet te zeer veranderen of het zou voor het menselijk geslacht op den duur onplezierige gevolgen kunnen heb ben. En uiteraard niet alleen voor de mens maar voor alle levende wezens. Wanneer u nu in de krant leest, dat de geleerden, na de proef explosie van een of andere super atoombom verklaren, dat de tole rantiegrens van de atmosferische radioactiviteit daardoor niet onrust barend is genaderd, dan betekent dat: Er zullen door deze explosie niet veel extra mutaties worden ge ïnduceerd. Een „schone" bom is dan een bom die, minder dan een „vuile", de natuurlijke radioactivi teit van atmosfeer en bodem ver hoogt. Inmiddels wordt met reden ge vreesd, dat over enige generaties (wanneer het aantal carriers vol doende is opgelopen) Japan met een grotere kindersterfte dan normaal rekening moet houden, als gevolg van de atoombom van 1945. Want de overlevenden bezitten een gro tere hoeveelheid gemuteerde genen dan normaal in andere delen van de wereld. Een afgrijselijke en waar schijnlijk onontkoombare realiteit! Victoria ^loec/erxj 'e/cU onc/er c/e £tcropes'c /orSie/i. /rij na.tr ZZcPuiicZc ALep/Z Xi/'f /iet fdhetvra. AlyZci d#.Z Po/i/Aif/h. P/'dioc/a. f/t9/y~ //od.7 darr/èr tdasf roor Aei rededd/êve. yen /oor Ziemo P/Z/ë o^ o/oeoierx/enie- Z)/i moet mot-der yedond/u.deerd Uit Aet feit etaf- X/j eer 6/oecZe/- O/ider haar Xone/I Aa.u. Porder Zslcjki uit ede 6/ocderd onder haar klein k/rderen, cted Zij hei yen aan min iters' i wee va.n. Aaar dodhter/ ni. di/de /an Ziedden, en Seair/de Zeef/ ooeroedmyea i/aar adiierZcZe/'n Xoond 6 ij'Zeen. /oor een cieei meer 6 Zo ede rd, onder Pv/'t ZlZep/d, de en/qe. Zoon van c/e Zaa/dte OzdLar ran TZud/and norma Ze man rroum, norm a a./ vrouhf, öarr/cr d dod/iferd Laten we met een voorbeeld van een meer optimistisch karakter ein digen. Soms wordt er een babytje geboren, waarvan de urine een wat abnormale geur heeft; het hoofdje van zo'n kindje kan wat kleiner zijn, haar. en huidkleur wat lichter. Er ger is, dat het later kan blijken zwakzinnig te zijn. Maar men weet nu, dat de ziekte berust op vrij zeldzame re cessieve genen, waardoor de patiënt niet in staat is een bepaald stof- wisselingsprodukt, het fenylalanine om te zetten in tyrosine. Dit fenyla lanine kan in het eerste levensjaar, wanneer er te veel blijft zitten in bloed en hersenvocht, de zich ont wikkelende hersentjes onherstelbaar beschadigen. Nu is het bij tijdige ontdekking van de ziekte mogelijk zulke kinde ren te redden door een aangepast fenylalanine-arm dieet. Met een eenvoudige test op de natte luier van de baby is de diagnose te stel len. Bovendien is het in dit geval mogelijk de carriers te ontdekken en deze er op te wijzen, dat zij op zo'n kindje bedacht moeten zijn. Daar 1 op de 25.000 baby's deze fenylketonurie meebrengt is het de moeite waard alle kinderen in het eerste levensjaar daarop te onder- y nolc oy? J. P. H. HOOGENBOOM In de volgende aflevering: Wat doen we met de erfelijk heid. Nu, 35 jaar na het componeren van dit vioolconcert door Schön- berg, zitten de meesten nog steeds vreemd aan te kijken tegen deze uitdagende verzameling klanken en tonenreeksen. Een compositie, waarin hij zijn veelbewogen mu zikale leven (a-tonaal), micro-to naal, dodecafonie) samenvattend bespeelt in een wat gefrusteerde romantiek. Als schakel in de mu zikale ontwikkelingen van deze eeuw blijft het grotendeels inter- ressant. Schönberg had de inten tie eigenlijk een (te) zwaar viool concert te schrijven. Dan heeft hij niet gerekend met Hyman Bress, die met de Praagse symfonie schijnbaar moeiteloos vorm aan geeft. Zij staan ook borg voor het vioolconcert van Stravinsky. Dit concert staat niet toevallig bij dat van Schönberg. Speelt Schönberg met gegevens uit de traditionele polyfonie Stravinsky is evenzeer overtuigd van de gegevens, die de traditie hem aandraagt. Hoewel zijn verwerking doorzichtiger, ba rokker is dan die van zijn collega op de plaat. Het verschil in in terpretatie van soortgelijke inten ties bij beiden biedt interessant vergelijkingsmateraal. De uitvoe ringen zijn cordaat gespannen. Schönberg-vioolconcert op 36 en Stravinsky, vioolconcert in d (1931). Hyman Bress, viool en het Praags Symfonieorkest o.l.v. Jin- drich Rohan (Supraphon SUA ST 50878) Si! muzikale plaat van een nog te weinig bekende en gewaardeerde Liszt. John Ogdon spielt Liszt (Electrola - EMI-SML 81103). ■H Zelden hoorden we Liszt zo be heerst gebracht als onder de han den van John Ogdon, de befaamde Engelse pianist (o.a. winnaar van het Tsjaikowski-concours te Mos kou). Liszt is een componist, die vaak aanleiding is tot een bom bastische en overtrokken lyrische weergave. Het lijkt erop of Ogdon daarvoor bijna tè bang is. De werkjes van Liszt, op deze plaat bijeen, zijn een uitstekende bloemlezing uit zijn talrijke piano composities en vertellen van zijn briljante en impressionistische 1 compositie-techniek, van zijn wis selvallige karakter vol spontane effecten en bijna religieuze bezon kenheid. De ène zijde bevat zijn. fantasieën op opera-melodieën van Mozart (Don Juam Fantasie) en Verdi (Boccanegra Fantasie). De andere zijde bevat de Csardas Ma cabre, waarvan de eerste bijna 30 maten uit door beide handen ge speelde lege kwinten bestaan; de derde van de vier Mephisto wal- zen (een van Liszt's beste piano- werken; ritmisch briljant); En rêve, een rustig bezonken stuk muziek en Treurmuziek (voorspel en mars). Zeer trefzeker en genu anceerd werd door Ogdon deze muziek vastgelegd. Een Engelse gereserveerdheid ontneemt ech ter wel wat vam de spontaneïteit deze muziek eigen. Maar een zeer Op de hoes van deze plaat een nogal opvallend gebouw: The Mal- tings. Naar men zegt „het beste concertgebouw van Engeland". Het werd in '67 geopend bij ge legenheid van het 20e Festival van Aldeburgh. Decca zegt, dat de uit stekende akoestische bevindingen van dit gebouw werden aange wend bij de opname van dit Mo- zart-concert o.l.v. Benjamin Brit ten. Vandaar de hoes èn vandaar de goede klankkleur van deze uit voering. Als men wil horen is er sprake van een milde klank, die het puntige spel van het Engelse Kamerorkest wat ronder maakt. Het spel is fijnzinnig, maar nogal nadrukkelijk. Britten laat met de ze gegevens van spel en akoestiek Mozart af en toe bijna swingen. De symfonie no. 40 is een stuk vol muzikale verrassingen en ef fecten, getuigend van een harmo nische rijkdom; sierlijk, feestelijk en tragisch tegelijk. Het werk is een van Mozarts laatste symfoni sche composities en mag er als een bekroning van gezien worden. Het wordt niet gespeeld in de latere versie, waarbij een klarinet is toe gevoegd. De Serenata Notturna (KV 239) voor twee kleine strij kers-ensembles en pauken is een flonkerend stuk muziek, waarin Mozart zijn rijke coloriet en rit mische gevoelens vrij baan geeft. Een afwisselend en prettig stuk zorgeloze muziek. Een fijne Mo- zart-plaat, waarop voortreffelijk gemusiceerd wordt en Mozart een vrij origineel jasje aankrijgt. Mozart: symfonie no. 40 in g klein (KV 550) en Serenade no. 6 in d gr. (KV 239). Het Engels Kamerorkest o.l.v. Benjamin Brit ten (Decca SXL 6372). Deze lyrische sprookjesopera van Dvorak, behoort tot het bes te wat hij als lyrisch dramatisch componist geschreven heeft. Zijn Tsjechische aard leeft zich daar in uit met elementen uit de streek gebonden gegevens. Zeer wisse lende muziek, die enerzijds speelt met het geweld en anderzijds met de ingetogenheid van de natuur. Een element, dat bekend is voor zijn gehele oeuvre, maar hier sprookjesachtig (in de ruimste zin van het woord) vorm krijgt. Op deze plaat zijn fragmenten op genomen. Zij worden uitgevoerd door Tsjechische musici in de landstaal (jammer dat er geen tekst met vertaling bijgevoegd is) Zelfs deze wijze van uitvoering doet ons denken aan de grenslijn tussen oost en west, waarop Tsje- choslowakije ligt. Een getemperde lyriek. Voor Rusalka staat Milada Subrtova, voor de prins Ivo Zidek. De watergeest is Eduard Haken. Verder het Praags nationaal thea ter en orkest o.l.v. Zdenek Cha- labala. Een fijne Dvorak-plaat. Antonin Dvorak: scenes from the opera Rusalka op 114 (Supra phon SUA ST 50802)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 23