Wagen voor de „familie Doorsnee" wilt u er werkelijk iets aan doen FIAT WILDE NU GEEN CONVENTIONEEL MODEL tiêbé U VRAAGT MAAR AfrikaAzië en Zuid-Amerika vragen: X Druk op de knop en dak verdwijnt l mmm Kleine maar ruime auto NEDERLAND KRIJGT IN SEPTEMBER EEN AUTOKRANT A AM maar dit betekent niet MSllI dat lle Fiat-leiding aïke- rig is van geavanceerde constructies. Dat de 124- en 125-typen op de oude beproefde manier worden gebouwd, is meer een kwestie van Zakelijk in- J zicht dan een gebrek aan f Al belangstelling *aVpor de 9 VI moderne automobieltech niek. In deze twee geval len koos men een ontwerp, dat vol deed aan de eisen van familie Door snee. De verkoopresultaten bewijzen, dat de marktanalyse correct is ge weest. Ruime vierzitter Vergelijking Tips - tips - tips - tips STICHTING NEDERLANDSE VRIJWILLIGERS &G VAN 10 01650 34746 DE STEM VAN VRIJDAG 23 MEI 1969 (ADVERTENTIE) Cr wordt wel beweerd dat Fiat zich bij konventionele auto's houdt. Technisch zouden de modellen uit Turijn weinig nieuws bieden. m Gedeeltelijk is dit waar. Nu is Fiat opeens voor de dag ge komen met een klein model, dat een dwars geplaatste motor voorin heeft, die de voorwielen aandrijft. Het is de 128, die de Fiat 1100 zal vervan- ten. Deze keer eens niet konventio- neel opgezet. Tot nu toe maakte Fiat alleen wa gens met de motor voor of achter en achterwielaandrijving. Het program- na is laconiek uitgebreid met een voorwielaandriiver. Is men bij Fiat tot de ontdekking gekomen dat voor- wielaandrijving allerlei voordelen toedt? Het is niet waarschijnlijk. In Turijn wordt gezegd: we wilden een kleine auto met naar verhouding veel binnenruimte en daarom dachten we het maar zo te doen. Helemaal nieuw was het 128-project wet, want bij de aanverwante fir ma Autobianchi wordt al jaren met 'oorwielaandrijving gewerkt bij de iTjtoula- Het spreekt vanzelf dat de 128 de 124 niet in de wielen mag rij den. Het nieuwste model is duidelijk in een klasse lager gemikt. Het komt terecht in het milieu van voorwiel- aandrijvers, waarin o.a. de 1100-mo- dellen van British Leyland, de Sim- ca 1100, de Citroen Ami 8 en (straks ook) de nieuwe Renault 6 zich bewe gen. Afgezien van de basisopzet is de 128 typisch Fiat. Een kompakte vier- deurs of tweedeurs, korte motorkap, bescheiden achtersteven die recht standig is gecoupeerd, ruim interieur en 't geheel zakelijk, sober en zonder opsmuk gebracht. Dat er op de ach terbank drie personen kunnen zit ten is wat te optimistisch voorge- stéld. Dit kan alleen' in geval van nood. De 128 is een vierzitter, met voldoende been- en hoofdruimte. De lage zitpositie heeft de gunstige in delen ook mogelijk gemaakt. Met een wielbasis van 245 cm is de lengte van het compartiment nog iets voordeliger uitgevallen dan in de Fiat 124, die 20 cm langer is en een 3 cm kortere wielbasis heeft. De koffer heeft een volume van onge veer 370 dm3, wat voor een wagen van dit kaliber veel is. Van bumper tot bumper is hij maar 385 cm. Om de bagagebak zo groot mogelijk te maken heeft Fiat een achterwielop hanging toegepast met een dwarse bladveer. We hopen alleen dat deze ruimtebesparende maatregel niet van invloed zal zijn op de rijeigenschap- pen, die van nature goed moeten zijn Overigens heeft de wagen vóór en achter onafhankelijke vering. De korteslag motor van 1116 cc staat dwars in een enigszins hel lende positie. Deze nieuwe ontworpen krachtbron heeft een bovenliggende nokkenas en een vijf maal gelager de krukas. Onder de kap treffen we ook een „zelfdenkende" venti lator aan. De 128 is, als we nog even vluchtig rond kijken, een modern uit geruste wagen met zelfs gescheiden rejncircuits, ontluchtingsopeningen onder de achterruit en vanzelfspre kend schijfremmen op de voorwie len en een renidrukregelaar. De prestaties zijn voor-.,ee«>-14Jiter heel goed. De topsnelheid ligt1 bij 140 km/uur. Tot 80 km-ugaat hét in 12 sec. en tot 100 km-u in rond 19 sec. De 128 is dus evenveel rpans als bijvoorbeeld de Simca llÖÖr De nieu we Fiat wordt niet alleen een con current van voorwielaandrijvers zo als de Austin/Morris 1100, Simca 1100, maar ook van andere populaire nummers in de kleinste categorie, o.a. Opel Kadett, Vauxhall Viva, Ford Escort, Daf 55. NSU 1200 en des noods de Fiat 124, die gelukkiger is met een 1.5 liter motor. Het staat vast dat Fiat van de 128 groot werk maakt. De onkonventionele nieuweling vormt een onderdeel van de sterke expansie politiek. die Fiat over een breed front voert. Fiat 128 Fiat 124 Simca 1100 Austin-Morris 1100 Motor: 1116 cc 1197 cc 1118 cc 1098 cc Vermogen: 55 DIN 60 DIN 56 DIN 50 SAE Wielbasis: 245 cm 242 cm 252 cm 237 cm Lengte: 386 cm 405 cm 394 cm 373 cm Breedte: 159 cm 162 cm 159 cm 153 cm Hoogte: 142 cm 142 cm 146 cm 135 cm Gewicht: 785 kg 850 kg 880 kg 750 kg Koffer: 370 dm3 410 dm3 370 dm3 275 dm3 Topsnelheid: 140 km/u 145 km/u 140 km/u 130 km/u Acceleratie: 0-100 km/u in: 19 sec. 17 sec. 19.3 sec. 24 sec. (ADVERTENTIE) Een huis krijgen is moeilijk. En met de meubels viel het ook niet mee. Maar dat was onze eigen schuld. We moesten zo nodig eigenwijs zijn, toen onze ouders Zfi' in.' 9a toch kijken bij débé. Dus eerst allerlei zaken af. toen toch naar débé. je raadt het aldeze moderne aaP'kamer vonden we daar. meubelen breda Débé's drive-in meubelshow is vèruit de grootste meubeltoonzaal van Zuid-Nederland. U kunt er gratis en zonder enige verplichting ronddwalen tussen honderden meubels vooralle smaken en portemonnees. En daarna rustig uitblazen in een gratis coffée-corner! Néém dat verstandige besluit: Eerst bij débé kijken... dan pas beslissen! Drive-in meubelshow, Teteringsedijk 89 bis, Breda. Geopend: weekdagen 8.30 tot 21 uur; zaterdag tot 17 u. Levering via uw meubeldetaillist en catalogus op aanvraag. ijiegen het bevriezen van carbura teurs (komt in de zomer meer voor dan in de winter) is wel iets te doen. Sommige constructeurs zijn namelijk al overgegaan tot het systeem van voorverwarming. Een andere oplossing is, aan de benzine een bepaalde hoeveelheid spiritus toe te voegen; met 0,5 liter spiritus op 39 liter benzine houdt u de gas fabriek a! aardig vorstvrij. ■Js er een scheurtje ontstaan in uw binnenband? Als u daar zon der meer een zelfvulcanisarende pleister opplakt dan loopt u alle kans, dat de scheur „verder loopt" en moet u weer aan het plakken. Om dit te voorkomen hoeft u verder niets te doen dan aan de beide ein den van het scheurtje een rond gaatje te ponsen of te knippen, de scheur loopt dan dood en kan niet verder. Hetzelfde geldt overigens voor metaalscheuren; als deze aan de einden worden afgeboord lopen ze ook niet verder. plaatselijk door accuzuur veroor zaakte corrosieplekken, meestal van vuilwit tot geelblauw van kleur, zijn vrij moeilijk te verwijderen. De beste methode is, bedoelde plekken met een krabber of staalborstel tot op het blanke metaal schoon te ma ken en die plaatsen daarna af te wassen met kokend sodawater. Na deze behandeling afspoelen met schoon water, droog maken en een laagje menie opbrengen. Als deze voldoende gehard is in een passende kleur bijschilderen. Clordig aangenaaide wielmoeten of wielbouten kunnen oorzaak zijn van een zogenaamde hoogtestage- ring van de velg. Dit rijdt zeer on aangenaam en is bovendien niet te best voor de band die op zo'n velg ligt. De conische (schuine) kant op de velgzijde van de wielmoeren of bouten zijn er dan ook voor, om de velg volkomen centrisch op de rem- trommel te kunnen monteren. Dit bereikt men alleen, door met gerin ge kracht de conische vlakken op hun plaats te brengen en pas dan met het eigenlijke vastzetten te be ginnen. Ook door normaal vastzet ten kunnen de velggaten te groot worden (slijtage); in die gevallen kunt u overgaan tort het gebruik van „overmaat" moeren of bouten. Moet ik, vraagt de heer Van S. tc Roosendaal, in het bad van het olie badluchtfilter dezelfde olie gebrui ken die ik ook voor de smering ge bruik? Zo nee, kan ik dan volstaat met een goedkope oliesoort? De olie in het luchtfilterbad heel geen enkele smerende taak zodat dt kwaliteit ervan maar van zeer on dergeschikt belang is. Èelangrijket is de viscositeit (mate van vloei baarheid), deze mag niet te laag zijn want de kleefkracht van eer dikkere olie is nu eenmaal groter dan van een waterdunne olie. U weet waarschijnlijk wel dat het stof en zand dat met de lucht door het filter wordt gezogen op de olie moet neerslaan. Voor het geval dat u in een garage 1-aat verversen be twijfelen we echter of u met twee soorten olie wel voordeliger uit zult komen omdat olie meestal in eenhe den van halve liters wordt geleverd. Als u het filter zelf altijd van ver se olie voorziet, dan zit er wel iets in om hiervoor een goedkopere olie soort te gebruiken en dit vooral, als de frequentie hiervan hoger ligt dan de frequentie van het motoroliever- versen bijvoorbeeld door het veel vuldig rijden op zandwegen etc. U kunt over ontwikkelingswerk praten, u kunt er ook zelf iets aan doen. Ontwikkelingslanden doen een beroep op jonge Nederlanders om mede te werken aan de vooruitgang. Voor de uitvoering van de plannen in die landen heeft men behoefte aan vakmensen. U kunt daarbij zijnals u tussen de 21 en35 jaar bent ...en als u bereid bent om 2 jaar te leven en te werken midden tussen de mensen van een ander land en een andere cultuur. o Landbouw- en Veeteeltdeskundigen op HLS/MLS niveau Tropische Land bouwdeskundigen o Tuinbouwdeskun- digen (groente en fruit) op HTS/MTS niveau Visserij instructeur Lerares sen landbouwhuishoudkunde en huis houdkunde, N12, N19, N21 Leraren nijverheidsonderwijs hout- en metaal bewerking Leraar of onderwijzer met akte M.O.B. of lesbevoegdheid exacte vakken Technisch tekenaar Auto monteur-VAM Loodgieter-GAWALO Grafisch bedrijfsleider Grafisch deskundige Grafisch vakman Boek drukker Boekbinder Reprofoto graaf/lithograaf Meubelmaker Ver pleegsters A Verpleegsters A met kraam, wijkaantekening en verloskunde Medisch-klinisch analiste Maat schappelijk werkster K. en O. leidster Administratieve krachten bekend met coöperatiewezen. I E$ ace - Muzenstraat 30, Den Haag Informatiestrook Ik heb belangstelling voor het werken als vrijwilliger. Wilt u mij nader informeren. geh./ongeh. NAAM ADRES WOONPLAATSgeb. datum BEROEPOPLEIDING 50057 DATUM WAAROP EVENTUEEL BESCHIKBAAR UTRECHT (ANP) Tussen de n.v. uitgeversmaatschappij Inter- ventura in Den Haag en de n.v. uitgeverij „Rijdend Nederland" een dochteronderneming van Wegeners Krantenconcern N.V. te Apeldoorn, is overeenstemming bereikt over een samenwerking met betrekking tot Het Autoweekblad (oplage 25.000) „Rijdend Nederland", dat verschijnt in kranteweekendformaat. „Rijdend Nederland" zal tot 1 september aan staande in dezelfde uitvoering en onder dezelfde tweemansredactie blijven verschijnen. Na deze datum zal het blad op het normale krante formaat worden uitgegeven en on der een nieuwe redactie. Het ligt in de bedoeling er dan een wekelijkse autokrant van te maken. Tot hoofdredacteur van „Rijdend Nederland" is met ingang van 1 september benoemd de heer Frank J. van Haarem, thans hoofdredac teur van het blad „Beroepsvervoer" en hoofd pers en publiciteit van NOB-wegtransport. De nieuwe re dactie van „Rijdend Nederland" zal bestaan uit vijf man. De tegenwoor dige redactie van „Rijdend Neder land" zal hiervan echter geen deel uitmaken. Tot 1 januari vain dit jaar was „Rijdend Nederland" een gezamen lijke uitgave op fifty-fifty-basis van Wegeners in Apeldoorn en de bond van automobielgarages en aanver wante bedrijven (BOVAG) in Den Haag. Het Apeldoornse concern kocht echter begin dit jaar alle aan delen op. Interventura, die onder meer het autoweekblad Auto-visie uitgeeft, heeft nu de uitgifte en ex ploitatie van „Rijdend Nederland" volledig overgenomen. Wegeners zal in de toe-komst de druk blijven ver zorgen. De directeur van Interventura, de 38-jarige Fred van der Vlugt, ver klaarde dat Nederland zeker behoef te heeft aan een autokrant voor het gewone publiek. De oplage zal over drie jaar waarschijnlijk 50.000 bedra gen en over vijf jaar 75.000, Het front van de nieuwe BMW-2800. De automobielindustrie van de Dnitse bondsrepubliek heeft internationaal een goede naam de carrosseriebouw echter niet zo zeer. Onverwoest bare VW-motoren draaien voor de wat „verheven" smaak sinds lang in sportieve carrosserieën uit Italië. De laatste tijd laten ook de Bayerische Motorenwerke ten zuiden van de Alpen werk uitvoeren. De bekende carrosseriebouwer Bertone schiep voor de BMW-2800 een leuk „pakje"; Op een chassis met verkorte wielbasis is de tweepersoonswagen daarmee spider en coupé tegelijk. De veiligheids beugel dient als cassette voor het electrisch inschuifbare stalen dak en ook de achterruit is door middel van een druk op de knop inschuifbaar. De met rubberkussens beklede grill maakt de voorste bumper overbodig. Even ori gineel is het rechthoekig uitgesneden motordeksel voor het luchtfilterhuis. De schijnwerpers van de BMW-2800 Spicup zijn overdag half ingeklapt, maar indien nodig (lichtsignaal) geheel uitschuifbaar. bed gaan om hoofdpijn, spierpijn, gewrichts-en matische pijnen te helps bestrijden. Togal is een jjni ke combinatie van sneiw kende middelen die ook n pen bij griep, koorts en koudheid. Togal is vanouds bekend en vertrouwd. 4 tablet- dat U het bij de hasd ne jd, zo Pijn komt meestal on ït naar wacht. en 210 tabletten ■m

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11