Wagen voor de „familie Doorsnee"
wilt u er werkelijk iets aan doen
FIAT WILDE NU GEEN
CONVENTIONEEL MODEL
tiêbé
U VRAAGT
MAAR
AfrikaAzië en Zuid-Amerika
vragen:
X
Druk op de knop
en dak verdwijnt
l mmm
Kleine maar
ruime auto
NEDERLAND KRIJGT
IN SEPTEMBER
EEN AUTOKRANT
A AM maar dit betekent niet
MSllI dat lle Fiat-leiding aïke-
rig is van geavanceerde
constructies. Dat de 124-
en 125-typen op de oude
beproefde manier worden
gebouwd, is meer een
kwestie van Zakelijk in-
J zicht dan een gebrek aan
f Al belangstelling *aVpor de
9 VI moderne automobieltech
niek. In deze twee geval
len koos men een ontwerp, dat vol
deed aan de eisen van familie Door
snee. De verkoopresultaten bewijzen,
dat de marktanalyse correct is ge
weest.
Ruime vierzitter
Vergelijking
Tips - tips - tips - tips
STICHTING NEDERLANDSE VRIJWILLIGERS
&G VAN 10
01650 34746
DE STEM VAN VRIJDAG 23 MEI 1969
(ADVERTENTIE)
Cr wordt wel beweerd dat Fiat zich
bij konventionele auto's houdt.
Technisch zouden de modellen uit
Turijn weinig nieuws bieden.
m Gedeeltelijk is dit waar.
Nu is Fiat opeens voor de dag ge
komen met een klein model, dat een
dwars geplaatste motor voorin heeft,
die de voorwielen aandrijft. Het is
de 128, die de Fiat 1100 zal vervan-
ten. Deze keer eens niet konventio-
neel opgezet.
Tot nu toe maakte Fiat alleen wa
gens met de motor voor of achter en
achterwielaandrijving. Het program-
na is laconiek uitgebreid met een
voorwielaandriiver. Is men bij Fiat
tot de ontdekking gekomen dat voor-
wielaandrijving allerlei voordelen
toedt? Het is niet waarschijnlijk. In
Turijn wordt gezegd: we wilden een
kleine auto met naar verhouding veel
binnenruimte en daarom dachten we
het maar zo te doen.
Helemaal nieuw was het 128-project
wet, want bij de aanverwante fir
ma Autobianchi wordt al jaren met
'oorwielaandrijving gewerkt bij de
iTjtoula- Het spreekt vanzelf dat de
128 de 124 niet in de wielen mag rij
den. Het nieuwste model is duidelijk
in een klasse lager gemikt. Het komt
terecht in het milieu van voorwiel-
aandrijvers, waarin o.a. de 1100-mo-
dellen van British Leyland, de Sim-
ca 1100, de Citroen Ami 8 en (straks
ook) de nieuwe Renault 6 zich bewe
gen.
Afgezien van de basisopzet is de
128 typisch Fiat. Een kompakte vier-
deurs of tweedeurs, korte motorkap,
bescheiden achtersteven die recht
standig is gecoupeerd, ruim interieur
en 't geheel zakelijk, sober en zonder
opsmuk gebracht. Dat er op de ach
terbank drie personen kunnen zit
ten is wat te optimistisch voorge-
stéld. Dit kan alleen' in geval van
nood. De 128 is een vierzitter, met
voldoende been- en hoofdruimte. De
lage zitpositie heeft de gunstige in
delen ook mogelijk gemaakt.
Met een wielbasis van 245 cm is
de lengte van het compartiment nog
iets voordeliger uitgevallen dan in
de Fiat 124, die 20 cm langer is en
een 3 cm kortere wielbasis heeft. De
koffer heeft een volume van onge
veer 370 dm3, wat voor een wagen
van dit kaliber veel is. Van bumper
tot bumper is hij maar 385 cm. Om
de bagagebak zo groot mogelijk te
maken heeft Fiat een achterwielop
hanging toegepast met een dwarse
bladveer. We hopen alleen dat deze
ruimtebesparende maatregel niet van
invloed zal zijn op de rijeigenschap-
pen, die van nature goed moeten zijn
Overigens heeft de wagen vóór en
achter onafhankelijke vering.
De korteslag motor van 1116 cc
staat dwars in een enigszins hel
lende positie. Deze nieuwe ontworpen
krachtbron heeft een bovenliggende
nokkenas en een vijf maal gelager
de krukas. Onder de kap treffen
we ook een „zelfdenkende" venti
lator aan. De 128 is, als we nog even
vluchtig rond kijken, een modern uit
geruste wagen met zelfs gescheiden
rejncircuits, ontluchtingsopeningen
onder de achterruit en vanzelfspre
kend schijfremmen op de voorwie
len en een renidrukregelaar.
De prestaties zijn voor-.,ee«>-14Jiter
heel goed. De topsnelheid ligt1 bij
140 km/uur. Tot 80 km-ugaat hét in
12 sec. en tot 100 km-u in rond 19
sec. De 128 is dus evenveel rpans als
bijvoorbeeld de Simca llÖÖr De nieu
we Fiat wordt niet alleen een con
current van voorwielaandrijvers zo
als de Austin/Morris 1100, Simca
1100, maar ook van andere populaire
nummers in de kleinste categorie,
o.a. Opel Kadett, Vauxhall Viva, Ford
Escort, Daf 55. NSU 1200 en des
noods de Fiat 124, die gelukkiger is
met een 1.5 liter motor. Het staat vast
dat Fiat van de 128 groot werk maakt.
De onkonventionele nieuweling vormt
een onderdeel van de sterke expansie
politiek. die Fiat over een breed front
voert.
Fiat 128
Fiat 124
Simca 1100
Austin-Morris
1100
Motor:
1116 cc
1197 cc
1118 cc
1098 cc
Vermogen:
55 DIN
60 DIN
56 DIN
50 SAE
Wielbasis:
245 cm
242 cm
252 cm
237 cm
Lengte:
386 cm
405 cm
394 cm
373 cm
Breedte:
159 cm
162 cm
159 cm
153 cm
Hoogte:
142 cm
142 cm
146 cm
135 cm
Gewicht:
785 kg
850 kg
880 kg
750 kg
Koffer:
370 dm3
410 dm3
370 dm3
275 dm3
Topsnelheid:
140 km/u
145 km/u
140 km/u
130 km/u
Acceleratie:
0-100 km/u in:
19 sec.
17 sec.
19.3 sec.
24 sec.
(ADVERTENTIE)
Een huis krijgen is moeilijk. En met de
meubels viel het ook niet mee. Maar dat
was onze eigen schuld. We moesten zo
nodig eigenwijs zijn, toen onze ouders
Zfi' in.' 9a toch kijken bij débé. Dus eerst
allerlei zaken af. toen toch naar débé.
je raadt het aldeze moderne
aaP'kamer vonden we daar.
meubelen breda
Débé's drive-in meubelshow is vèruit de
grootste meubeltoonzaal van
Zuid-Nederland. U kunt er gratis en
zonder enige verplichting ronddwalen
tussen honderden meubels vooralle
smaken en portemonnees. En daarna
rustig uitblazen in een gratis coffée-corner!
Néém dat verstandige besluit:
Eerst bij débé kijken...
dan pas beslissen!
Drive-in meubelshow, Teteringsedijk 89 bis,
Breda. Geopend: weekdagen 8.30 tot
21 uur; zaterdag tot 17 u. Levering via uw
meubeldetaillist en catalogus op aanvraag.
ijiegen het bevriezen van carbura
teurs (komt in de zomer meer
voor dan in de winter) is wel iets
te doen. Sommige constructeurs zijn
namelijk al overgegaan tot het
systeem van voorverwarming. Een
andere oplossing is, aan de benzine
een bepaalde hoeveelheid spiritus
toe te voegen; met 0,5 liter spiritus
op 39 liter benzine houdt u de gas
fabriek a! aardig vorstvrij.
■Js er een scheurtje ontstaan in
uw binnenband? Als u daar zon
der meer een zelfvulcanisarende
pleister opplakt dan loopt u alle
kans, dat de scheur „verder loopt"
en moet u weer aan het plakken.
Om dit te voorkomen hoeft u verder
niets te doen dan aan de beide ein
den van het scheurtje een rond
gaatje te ponsen of te knippen, de
scheur loopt dan dood en kan niet
verder. Hetzelfde geldt overigens
voor metaalscheuren; als deze aan
de einden worden afgeboord lopen ze
ook niet verder.
plaatselijk door accuzuur veroor
zaakte corrosieplekken, meestal
van vuilwit tot geelblauw van kleur,
zijn vrij moeilijk te verwijderen. De
beste methode is, bedoelde plekken
met een krabber of staalborstel tot
op het blanke metaal schoon te ma
ken en die plaatsen daarna af te
wassen met kokend sodawater. Na
deze behandeling afspoelen met
schoon water, droog maken en een
laagje menie opbrengen. Als deze
voldoende gehard is in een passende
kleur bijschilderen.
Clordig aangenaaide wielmoeten
of wielbouten kunnen oorzaak zijn
van een zogenaamde hoogtestage-
ring van de velg. Dit rijdt zeer on
aangenaam en is bovendien niet te
best voor de band die op zo'n velg
ligt. De conische (schuine) kant op
de velgzijde van de wielmoeren of
bouten zijn er dan ook voor, om de
velg volkomen centrisch op de rem-
trommel te kunnen monteren. Dit
bereikt men alleen, door met gerin
ge kracht de conische vlakken op
hun plaats te brengen en pas dan
met het eigenlijke vastzetten te be
ginnen. Ook door normaal vastzet
ten kunnen de velggaten te groot
worden (slijtage); in die gevallen
kunt u overgaan tort het gebruik van
„overmaat" moeren of bouten.
Moet ik, vraagt de heer Van S. tc
Roosendaal, in het bad van het olie
badluchtfilter dezelfde olie gebrui
ken die ik ook voor de smering ge
bruik? Zo nee, kan ik dan volstaat
met een goedkope oliesoort?
De olie in het luchtfilterbad heel
geen enkele smerende taak zodat dt
kwaliteit ervan maar van zeer on
dergeschikt belang is. Èelangrijket
is de viscositeit (mate van vloei
baarheid), deze mag niet te laag
zijn want de kleefkracht van eer
dikkere olie is nu eenmaal groter
dan van een waterdunne olie.
U weet waarschijnlijk wel dat het
stof en zand dat met de lucht door
het filter wordt gezogen op de olie
moet neerslaan. Voor het geval dat
u in een garage 1-aat verversen be
twijfelen we echter of u met twee
soorten olie wel voordeliger uit zult
komen omdat olie meestal in eenhe
den van halve liters wordt geleverd.
Als u het filter zelf altijd van ver
se olie voorziet, dan zit er wel iets
in om hiervoor een goedkopere olie
soort te gebruiken en dit vooral, als
de frequentie hiervan hoger ligt dan
de frequentie van het motoroliever-
versen bijvoorbeeld door het veel
vuldig rijden op zandwegen etc.
U kunt over ontwikkelingswerk praten, u kunt er
ook zelf iets aan doen. Ontwikkelingslanden
doen een beroep op jonge Nederlanders om
mede te werken aan de vooruitgang.
Voor de uitvoering van de plannen in die landen
heeft men behoefte aan vakmensen.
U kunt daarbij zijnals u tussen de 21 en35
jaar bent ...en als u bereid bent om 2 jaar te
leven en te werken midden tussen de mensen
van een ander land en een andere cultuur.
o Landbouw- en Veeteeltdeskundigen
op HLS/MLS niveau Tropische Land
bouwdeskundigen o Tuinbouwdeskun-
digen (groente en fruit) op HTS/MTS
niveau Visserij instructeur Lerares
sen landbouwhuishoudkunde en huis
houdkunde, N12, N19, N21 Leraren
nijverheidsonderwijs hout- en metaal
bewerking Leraar of onderwijzer met
akte M.O.B. of lesbevoegdheid exacte
vakken Technisch tekenaar Auto
monteur-VAM Loodgieter-GAWALO
Grafisch bedrijfsleider Grafisch
deskundige Grafisch vakman Boek
drukker Boekbinder Reprofoto
graaf/lithograaf Meubelmaker Ver
pleegsters A Verpleegsters A met
kraam, wijkaantekening en verloskunde
Medisch-klinisch analiste Maat
schappelijk werkster K. en O. leidster
Administratieve krachten bekend met
coöperatiewezen.
I E$ ace -
Muzenstraat 30, Den Haag
Informatiestrook
Ik heb belangstelling voor het werken als vrijwilliger.
Wilt u mij nader informeren.
geh./ongeh.
NAAM
ADRES
WOONPLAATSgeb. datum
BEROEPOPLEIDING
50057
DATUM WAAROP EVENTUEEL BESCHIKBAAR
UTRECHT (ANP) Tussen de
n.v. uitgeversmaatschappij Inter-
ventura in Den Haag en de n.v.
uitgeverij „Rijdend Nederland" een
dochteronderneming van Wegeners
Krantenconcern N.V. te Apeldoorn,
is overeenstemming bereikt over
een samenwerking met betrekking
tot Het Autoweekblad (oplage 25.000)
„Rijdend Nederland", dat verschijnt
in kranteweekendformaat. „Rijdend
Nederland" zal tot 1 september aan
staande in dezelfde uitvoering en
onder dezelfde tweemansredactie
blijven verschijnen. Na deze datum
zal het blad op het normale krante
formaat worden uitgegeven en on
der een nieuwe redactie. Het ligt in
de bedoeling er dan een wekelijkse
autokrant van te maken.
Tot hoofdredacteur van „Rijdend
Nederland" is met ingang van 1
september benoemd de heer Frank
J. van Haarem, thans hoofdredac
teur van het blad „Beroepsvervoer"
en hoofd pers en publiciteit van
NOB-wegtransport. De nieuwe re
dactie van „Rijdend Nederland" zal
bestaan uit vijf man. De tegenwoor
dige redactie van „Rijdend Neder
land" zal hiervan echter geen deel
uitmaken.
Tot 1 januari vain dit jaar was
„Rijdend Nederland" een gezamen
lijke uitgave op fifty-fifty-basis van
Wegeners in Apeldoorn en de bond
van automobielgarages en aanver
wante bedrijven (BOVAG) in Den
Haag. Het Apeldoornse concern
kocht echter begin dit jaar alle aan
delen op. Interventura, die onder
meer het autoweekblad Auto-visie
uitgeeft, heeft nu de uitgifte en ex
ploitatie van „Rijdend Nederland"
volledig overgenomen. Wegeners zal
in de toe-komst de druk blijven ver
zorgen.
De directeur van Interventura, de
38-jarige Fred van der Vlugt, ver
klaarde dat Nederland zeker behoef
te heeft aan een autokrant voor het
gewone publiek. De oplage zal over
drie jaar waarschijnlijk 50.000 bedra
gen en over vijf jaar 75.000,
Het front van de nieuwe BMW-2800.
De automobielindustrie van de Dnitse bondsrepubliek heeft internationaal
een goede naam de carrosseriebouw echter niet zo zeer. Onverwoest
bare VW-motoren draaien voor de wat „verheven" smaak sinds lang in
sportieve carrosserieën uit Italië.
De laatste tijd laten ook de Bayerische Motorenwerke ten zuiden van de
Alpen werk uitvoeren. De bekende carrosseriebouwer Bertone schiep voor
de BMW-2800 een leuk „pakje"; Op een chassis met verkorte wielbasis is
de tweepersoonswagen daarmee spider en coupé tegelijk. De veiligheids
beugel dient als cassette voor het electrisch inschuifbare stalen dak en ook
de achterruit is door middel van een druk op de knop inschuifbaar. De met
rubberkussens beklede grill maakt de voorste bumper overbodig. Even ori
gineel is het rechthoekig uitgesneden motordeksel voor het luchtfilterhuis.
De schijnwerpers van de BMW-2800 Spicup zijn overdag half ingeklapt,
maar indien nodig (lichtsignaal) geheel uitschuifbaar.
bed gaan om hoofdpijn,
spierpijn, gewrichts-en
matische pijnen te helps
bestrijden. Togal is een jjni
ke combinatie van sneiw
kende middelen die ook n
pen bij griep, koorts en
koudheid. Togal is vanouds
bekend en vertrouwd. 4
tablet- dat U het bij de hasd ne
jd, zo Pijn komt meestal on
ït naar wacht.
en 210 tabletten
■m