ikist DERK DE VRIES Perfekt tot de laatste trek Katechismus-affaire verhaal van een mislukte dialoog AMRO-spaarders profiteren van de volgende rentepercentages: 4% 5% 6% AMRO BANK n een Raad van Kerken: voorschot van vertrouwen raakt onderhand op De liefdesbrieven van de 18 „Rome" kreeg toch nog laatste woord Toenemend gevaar voor besmettelijke ziekten MAN Nieuwe manager voor Beatles citron, grapefruit rink from California JWSTE IeAVEI 1IE NO 15 5 ga je winke- eek voordelig prettig bij de en die je kent. i die veel geld bovendien de isvrouw recht vrij man, lid altijd zélf ver- 'S 'f, 1 Vakmanschap is meesterschap Bierkenners vragen Vto&cd Onschuldige 40 dagen opgesloten Dr. Kruisinga: AMSTERDAM - ROTTERDAM BANK DE STEM VAN DONDERDAG 22 MEI 1969 19 WETTIG GEDER (ADVERTENTIE) ROMANCE 30 ct BREDA-UTRECHT Vjjf maanden geleden stelden wij in deze krant de vraag: Waar staan nu eigenlijk de Nederlandse bisschoppen in de zaak rond de te wijzigen Nieuwe Katechismus? Deze vraag leek gewettigd nadat eind november 1968 de kardinalencommissie oordeel over de katechismus publiek had gemaakt, waarop zijn prompt de Nederlandse bisschoppen lieten weten, spoedig een reeks wijzigingen op de katechismus te zullen publiceren. Als afzonderlijke bijlage, wel te verstaan. Maar wat de bisschoppen nu zelf over deze wijzigingen dachten, zeiden ze niet. Het leek er even op dat er duide lijkheid kwam, toen nauwelijks twee weken later (10 dec. '68) het Neder lands episcopaat de hele discussie - met Home - over de Katechismus staakte. Verder praten heeft geen zin schenen de bisschoppen te willen zeggen met de mededeling dat als de wijzigingen straks zijn gepubliceerd, iedere deskundige zal kunnen zien dat men over verschillende punten wel kan blijven discussiëren. Met an dere woorden: wij blijven op ons standpunt staan (dat de Katechismus zo „een veilige gids" is) en Rome blijft op het hare staan (en dat kan men lezen in de wijzigingen) Mogen we deze conclusie trekken? Maar goed, die wijzigingen. Waar zijn ze? Ze zijn niet gepubliceerd en ze zullen nooit worden gepubliceerd, tenzij door een historicus of archiva ris. Deze wijzigingen staan in het zo genaamde rapport Dhanis/Visser Fortmann. De twee eerste, professo ren uit Rome, zijn in februari van het vorige jaar in Nederland geweest met de opdracht samen met twee Ne derlandse theologen de door de kar dinalencommissie voorgestelde wijzi gingen uit te werken. Dr. G. Mulders, die samen met prof. Herman Fort- mann werd aangewezen om de Ne derlandse deputatie te vormen, trok zich al na twee dagen terug, omdat hij vond dat de wijzigingen onaan vaardbaar waren en gewoon als be vel op tafel kwamen. Prof. Fort- mann heeft toen samen met de twee Romeinse theologen de wijzigingen uitgewerkt. Hij is in de loop van het vorige jaar gestorven. Plotseling kreeg kardinaal Alfrink. nu alweer drie maanden geleden, vanuit Rome een 90 pagina's dik pak wijzigingsvoorstellen op de wijzigin gen van de kardinalencommissie, c.q. van de commissie Dhanis/Visser Fortmann. in de brievenbus. Uitgever Paul Brand die op het punt stond de eerste wijzigingen in een brochure voor f2,50 op de markt te brengen, heeft het zetsel moeten vernietigen. Twee maanden later, medio april, lieten de Nederlandse bisschoppen weten: „Binnenkort zal de aanvulling bü de Nieuwe Katechismus verschij nen, die in opdracht van de kardi nalencommissie is samengesteld door de theologen E. Dhanis sj. en J. Vis ser cssr., en vanuit Rome aan de Nederlandse bisschoppen is toegezon den." Deze aanvulling, (die naar wij deze week vernamen, definitief rond de 15e juni in de boekwinkels zal verschijnen), vervangt aldus de bis schappen, de wijzigingen en aanvul lingen die vorig jaar waren vastge steld door de theologen Dhanis, Vis ser en Fortmann. „De bisschoppen hebben besloten de aanvulling onge wijzigd te laten publiceren." Dat in deze verklaring niet meer van „wijzigingen", maar alleen van „aanvullingen" wordt gesproken, lijkt minder te wijzen op een veranderde, gunstiger kijk vanuit Rome op de katechismus, dan wel op de wijze waarop de Nederlandse bisschoppen deze bijlage willen zien. In de zin van: in die bijlage kunt u de mening van „Rome" lezen, indien u dit wenst. Of en in hoeverre de bisschoppen zich echter van deze aanvullingen „iwuvo- wijzigingsvoorstellen op ae wijzigin- ut en in Hoeverre de Disscnoppen ris. Deze wijzigingen staan in het zo- gen van de kardinalencommissie, c.q. zich echter van deze aanvullingen (Van een onzer redacteuren) christeneenheid nog iets ander: (Van een onzer redacteuren) Wat je tot dusver alleen maar mocht fluisteren dat het met de Nederlandse Raad van Kerken „ergens" niet goed zat heeft een gezaghebbend man nu eindelijk eens heel duidelijk in het open baar gezegd. Ds. L. H. Ruitenberg, perspredikant der Ned. Hervorm de Kerk, deed dat in een artikel in het ook door hem geleide „Her vormd Nederland" „Malaise der oecumene" noemde hij dat artikel. Ds. Ruitenberg herinnert aan de oprichting, verleden jaar sep tember, van de Raad van Kerken. Die kwam in ons land in de plaats van de oude en verouderd geachte Oecumenische Raad. Die Oecumenische Raad hinkte nogal: twee belangrijke kerkgenoot schappen in Nederland waren er namelijk niet bij aangesloten. De Gereformeerde Kerken niet en de Rooms-Katholieke Kerk niet. Ze konden er niet bij horen, omdat ze geen lid waren van de Wereld raad van Kerken (te Genève). Van die Wereldraad was de Neder landse Oecumenische Raad zoveel als het filiaal. Vandaar dus! Om gereformeerden en katholie- Ken nu toch bij ons vaderlandse oecumenische overleg te betrekken en een orgaan te scheppen waarin alle bestaande en toekomstige interkerkelijke samenwerking zou worden gebundeld, heeft men het rankende paard naar de slachter 611 een nieuw paard ge wed, een paard waaraan geen poot ontbreken zou. Dat werd de Raad van Kerken, •aarin behalve de hervormden, lu- meranen, doopsgezinden en noem VaivfvP,' °°k gereformeerden en Katholieken mochten meedoen. Dat Sfflg wel ten koste van de officiële banden met de Wereldraad, en het (ADVERTENTIE) woord „oecumenisch" verdween weliswaar uit de naam, terwijl ook de eertijds nagestreefde éénheid (bepaald nog iets anders dan alleen maar wat „bundeling" en „samen werking") naar een vrijblijvende toekomst werd verschoven, maar goed: men zat tenminste aan één ta fel, en het was zelfs een zéér illuster gezelschap dat zich om die tafel schaarde. Niet maar zo'n paar oecu menisch geïnteresseerden zonder feitelijke macht, doch de leiders der aangesloten kerken zélf: aan het hoofd, namens het r.-k. episcopaat, mgr. Ernst, van Breda, en als vice- voorzitter de praeses van de Her vormde synode. En nu, zoveel maanden later? Laat ds. Ruitenberg het maar zeg gen: „De Raad van Kerken is er. Ik ken het adres: Maliebaan 88, Utrecht. Bij de oprichting van deze raad hebben wij gezegd: geef de raad een groot voorschot van ver trouwen. Maar helaas, dat voorschot raakt op... En dan memoreert hij een paar „met bitterheid omgeven" zaken: de opheffing van de oecumenische jeugdraad, de „sterilisatie" van het maandblad van wijlen de Oecumeni sche Raad, om vervolgens te con stateren, dat er verder niets of niet veel is gebeurd. Men buigt zich kennelijk nog over allerlei organisa torische vragen, maar verder laat de Raad van Kerken niets van zich horen. „Die zwijgzaamheid is zo griezelig dat de stemmen luider worden die zeggen: ze hoeven niet meer". Weer ds. Ruitenberg: En het zijn vooral de jongeren die dat zeggen. Opnieuw ds. Ruiten berg: „Er groeit een geslacht op en het is snel volwassen, dat bij het plech tig noemen van het woord „kerk" denkt aan de kleren van de keizer uit het sprookje van Andersen: iedereen dacht dat die keizer ln een fonkelend gewaad liep, maar hij liep in zijn hemd". Of ontbreekt zelfs dat hemd? is men geneigd te vragen. Als ds. Rui tenberg nóg iets verder had doorge redeneerd dan hij al deed, had hij wellicht moeten toegeven, diat echte christeneenheid nog iets anders is dan een optelsommetje van bestaan de kerken, die, en daar zijn het nu eenmaal „instituten" voor, stuk voor stuk wel aan hun eigen historische en dus dierbare bestaan moeten vasthouden. Zodat degenen die op de Maliebaan 88 komen vergaderen, na afloop van zo'n vergadering telkens toch maar weer,naar huis gaan. Naar het eigen huis, wel te ver staan. Ergens voelt ook ds. Ruitenberg, dat vooral daar de oecumenische schoen wringt. „Van tweeën een: of wij schrijven de oecumene af en leggen ons neer bij de verscheurdheid, eigen aan de ze bedeling, of wij aanvaarden de eenheid in de wortel, die Christus is, als opdracht en gaan speelser staan tegenover onze eigen institu ten, kerkorden, canones". Nog hoopt ds. Ruitenberg dat de Raad van Kerken t'e eniger tijd „die speelsheid zichtbaar gaat maken". Het zou „een reden tot blijdschap" zijn, besluit hij zijn artikel. Is het meer dan alleen maar een stichtelijk slot, deze hoop-tegen-hoop? distantiëren, blijft tot op heden on gezegd. Het is hoogstens min of meer gesuggereerd. Het meest opvallende punt bij de ze nieuwste aanvullingen is toch wel dat aan de samenstelling ervan he lemaal geen vertegenwoordiger van het Nederlands episcopaat meer te pas is gekomen. Het is nu een ge heel „Romeinse" aangelegenheid: de twee Romeinse theologen Dhanis en Visser, die in opdracht van de, in Rome samengestelde, commissie van kardinalen (zes man, gemiddelde leeftijd 70 jaar) veranderingen heb ben aangebracht in de oorspronke lijke wijzigingsvoorstellen, die al thans nog met enige Nederlandse in spraak (Fortmann) tot stand waren gekomen. (Hoe groot die inspraak was, leze men overigens (hierboven) uit het motief van Mulders om zich terug te trekken). Mag er dan de laatste maanden van overleg, van een gesprek over de katechismus tussen grofweg aangeduid „Rome" en „Neder land", geen sprake meer zijn, in feite is er van een werkelijk ge sprek, van een dialoog in al die ja ren al geen sprake geweest. Dit blijkt pagina na pagina uit het onlangs in Nederland uitgegeven boek „Het dos sier van de Nederlandse Katechis mus" (x), dat vorig jaar bij zijn ver schijnen in Italië voor een flinke op schudding heeft gezorgd. De eerder genoemde kardinalencommissie sprak er zelfs zijn afkeuring over uit. Dat boek. waarin alle toen beschikbare documentatie van de Katechismus- affaire is gebundeld, was voor de Ita lianen een openbaring, omdat zij de katechismus zelf niet hadden gelezen en door het grootste deei van de Ita liaanse pers eenzijdig (negatief) was voorgelicht. „Het dossier" (het Hoger Kateche- tisch Instituut in Nederland) min of meer de auteurs van de katechis mus bereidt overigens zelf een, on getwijfeld vollediger, witboek voor) brengt in ons land echter geen stor men meer teweeg. Wij kennen hier het verhaal al, waarschijnlijk mede dankzij een andere voorlichting. Al leen het verslag van de Romeins- Nederlandse besprekingen in Gazzada was nog niet volledig gepubliceerd. Maar ook dat is hetzelfde verhaal: het verhaal van een mislukte dialoog. De Nederlandse Katechismus staat intussen in zeer veel gezinnen in binnen- en buitenland in de boeken kast. In zoverre heeft het boek dub bel en dwars zijn dienst al bewezen. Alleen.... er is een zorg bijgekomen: hii wordt te weinig, om niet te zeg gen slecht gelezen. En men moet op schieten, want ook een katechismus blijft tegenwoordig niet lang meer nieuw.... J. LANDMAN (x) Het dossier van de Nederlandse Katechismus. Documentatie verza meld door Aldo Chiaruttini. Met een inleiding en historische en theolo gische aantekeningen van dr. L. Alting von Geuzau. secretaris-generaal van het IDO-C. en dr. Fernando Vitto- rino Joannes. NederL bewerking Jeanne van Tol. Uitg. A. W. Bruna en Zoon, Utrecht. (Van onze parlementaire redactie) AMSTERDAM „Het is hard no dig, dat de partijen van K.V.P., A-R. en C.H.U. dit najaar een intentie verklaring over het werk in de Groep van 18" afleggen en aange ven welke concrete stappen ln de toekomst zullen volgen. Het gesprek van de 18 moet dan worden afge rond en op andere wijze worden voortgezet". Dit zei het K.V.P.-eedste kamerlid prof. dr. P. J. A. M. Steenkamp op een bijeenkomst van de K.V.P- Amsterdam. Prof. Steenkamp vroeg zich af of middels de rapporten van de 18 in tussen niet voldoende liefdesbrieven zijn geschreven en of er nog meer „politieke erotiek" nodig is alvo rens tot een „verloving" van de drie christelijke partijen kan wor den gekomen. De gedachte aan een C.D.U. als partij die zoveel mogelijk mensen wil omvatten, moet volgens prof. Steenkamp opgegeven worden. „Onze evangelische opdracht moet leiden tot kleur bekennen. Dat zal kiezers en zetels kosten, maar dat is de prijs die wij moeten betalen, omdat we niet iedereen te vriend kunnen houden", zo zei prof. Steen kamp. De Eindhovense hoogleraar is voor een christelijke partij maar dan zonder het etiket christelijk in de naamgeving, omdat het woord chris telijk niet te gemonopoliseerd mag worden. De naam C.D.U. is een vies woord geworden omdat men het be schouwd ais het stoppen van zoveel mogelijk schapen in een hok en het voeren van een compromissenpoli tiek, aldus prof. Steenkamp. Hij prees met name de houding van de C.H.U. in de „Groep van 18": „het beeld van de C.H.U. als een wat conservatief gezelschap is ver keerd. Mijn ervaring is heel anders". Hij gaf toe dat het overleg in de „Groep van 18" naar buiten toe lijkt op een springprocessie van Echter- nacli: telkens twee stappen vooruit en dan weer een achteruit. Intussen moet de K.V.P. ook re kening houden met en zich bezin nen op een geheel eigen opstelling, indien in het najaar zou blijken dat de 18 niet verder willen en een „verloving" zou uitblijven. „Het ge vaar bestaat dan dat we te veel mankracht en outillage in de 18 blij ven stoppen", aldus prof. Steen kamp. Hij zei ook een val van het kabi net De Jong niet uitgesloten te ach ten en vond dat de K.V.P- nu reeds haar politieke opstelling ten aanzien van het kabinet De Jong zal moeten herzien. De K.V.P. zou ook rqoeten gaan zorgen voor ministerskandida ten „buiten het geijkte groepje". Prof. Steenkamp zei voorts dat de K.V-P. in navolging van andere partijen meer acties in het parle ment moet ondernemen via inter pellatie-aanvragen en het „lossen van schoten voor de boeg". Prof. Steenkamp „ik sta links van het centrum" zei dat het beeld van de K.V.P. nu en in de toekomst be paald zal worden door haar politie ke taktiek nn, haar politieke opstel ling straks, haar programma voor de zeventiger jaren en haar menta liteit. De Eindhovense hoogleraar be pleitte ook de totstandkoming van veel snellere wijzigingen in de in komens- en vermogensverhoudingen en een snellere democratisering van het bedrijfsleven. Hij laakte het scherp dat op dit gebied nog zo wei nig is gebeurd, doordat zoveel zaken in de studiemolens blijven steken. De vermogensaanwasdeling moet eindelijk van de grond komen, als mede een bredere samenstelling van de raden van commissarissen in het bedrijfsleven. (ADVERTENTIE) BRUSSEL Dinsdag is in Brussel uitspraak gedaan in een kort geding dat een Antwerpse familie tegen de Belgische staat had aangespannen. De familie eiste 35.000 gulden schadevergoeding, omdat de oudste zoon 40 dagen onschuldig in de gevangenis had gezeten. Raf van Deeren, toen 17, werd aangehouden in januari 1965, verdacht van moord op zijn grootmoeder Ida V. uit Antwerpen. Aanvankelijk loochende hij, maar na enkele dagen legde hij bekentenissen af, die hij kort daarna weer introk. Hij werd vrijgesproken door de Antwerpse correctionele rechtbank, maar de officier van justitie ging daartegen in beroep. Het hof van beroep in Brussel sprak hem nogmaals vrij, omdat intussen de ware dader ontmaskerd was. DEN HAAG (ANP) „Er moet voortdurend rekening worden ge houden met het opnieuw uitbreken van veie besmettelijke ziekten, voor al ten gevolge van het moderne ver keer, waardoor in vergelijking met enkele decennia geleden de kansen op import verveelvoudigd is. Zo blijft voor Nederland nationale waakzaamheid geboden ten aanzien van de import van pokken. Ook het nationaal handhaven van een goede vaccinatietoestand van de bevolking tegen kinderverlamming, kinkhoest, difterie en tetanus is van groot be lang. Dit zei de staatssecretaris van So- ciale Zaken en Volksgezondheid, dr. R. J. H. Kruisinga, gistermorgen bij de opening van het seminar over „toezicht, beheersing en controle van besmettelijke ziekten", georganiseerd door het Europese bureau van de wereldorganisatie. De staatssecretaris merkte op dat in menig land de bestrijding van be smettelijke ziekten nog te veel op de eigen volksgezondheidsadministra- tie is aangewezen. Desondanks zijn markante successen bereikt: In Ne derland bijvoorbeeld komt difterie en kinderverlamming slechts spora disch voor. Maar ten aanzien van besmettelijke ziekten, zoals geel zucht, paratyfus en salmonellose zijn er nog onbekende factoren die de bestrijding en zeker de uitroeiing sterk blijven belemmeren. (Van onze show-redactie) LONDEN De Beatles hebben tot hun zakelijk leider aangesteld de Amerikaanse advocaat Allan Klein. Klein vervulde tot nu toe eenzelfde functie bij de rivalen van de Beat les, de Rolling Stones. H;j werd door de Beatles in janu ari benaderd toen gebleken was dat de financiële omstandigheden van het vermaarde viertal nogal „wanor delijk" waren, hoewel de jongelui stuk voor stuk miljonair zijn. (ADVERTENTIE) i rente op een AMRO- renteboekje of {spaarrekening. rente op een AMRÖ-spaarrekening met een opzegtermijn van 3 maanden. rente op een AMRO- spaarrekening meteen opzegtermijn van 6 maanden. rente op een AMRO- spaarrekening met een opzegtermijn van 12maanden. rente op een AMRO-spaarrekening H met een vaste termijn van 24 maanden. J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11