culina
provinciale waters taat:
met bijzonder gev AARL
Kruispunt „Sint-Anna" in
Terneuzen over de tong
Toeristenplaats Hulst
Kans voor ondernemers
in ambachtsbedrijven
in industrieel klimaat
minder koud
Antwerpen
heeft
zorgen om
haven
heetman
C. Mieras
/at en waar
MORGEN
Vragen aan
G.S. over
kruispunt
't keukencentrum
Vergadering
afcl. Zeeland
V olfederatie
Boeren
Verliespost
Projecten
Sympathie
ROLEX
Provinciale Kerk
vergadering in Goes
3
DE STEM VAN DINSDAG 20 MEI 1969
3
OiiltltHf Töovi ih-u!
O? LUiinurrH or DoUbtlc
|oori 1506
'k Un&sWs !MS
Trr Ouiwtir ï5e »to
I5t WiittMoröus BastUfh
i !3e-|f cr.ino
Ktmnmv'vn 1792
!L, FILM, CONCERT EN?
iuzen z'
>r 20 uur
blok aan mooie benen, 18
ÏURG
1 20 uur
rote afrekening
iXBURG
■ertzaal 20 uur Jubileumcon
TOV en Ver. voor Instr. rnu"
20 uur Karate-killers, 14 j
'erpen
iy 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur
a en Michael 18 jaar
■lome 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u
;rote liefde 14 jaar
on 12, 14.30, 16.30, 19.10 en
1 uur
jeheime Ceremonie 18 jaar
iassades 12, 14, 16, 18, 20 en
lur De ervaring van een ver-
in liefde 18 jaar
ro 12, 14, 16, 18, 20 en 22 UUr
haat van de desperado's 18 j
ens 14, 17.15 en 20.30 uur
oy Girl 14 jaar
10, 12.10, 14.30, 16.50, 19.10 en
uur Pendulum, nacht zonder
igen 18 jaar
ié 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur
brein a.l.
KLAAS
ova: Geschikt voor de dienst
leeftijden
ct: De avontuurlijke metgezel-
a.l.
o: De wereld beeft 14 jaar
ce: Wat gebeurde in het don-
18 jaar
ld: De apenplaneet 14 jaar
De schoenen van de visser
aar
ra: Wacht tot het donker wordt
aar
tury: De vier geweldenaars
aar
TENTOONSTELLINGEN
fELBURG
:shal Stadhuis: World Press
to
sarchief: Zeeland en de
dtse Synode
ïws Museum: Schilderijen van
ongschaap en Keramiek van Jo
saard
iT
gerzaal Stadhuis: Werken van
Kroonder (Zaamslag)
ïdorpe
Brie Troutzaerte: Paul Citroen:
arellen, portretten, tekeningen
litho's; Francine Timmers: ke-
iek en Unica
DIVERSEN
dbouwcentrum, Westsingel
2 en 14-16 uur Spreekuren
rlichtingscentrum Huishouding
Gezin (tel. 01100-6440)
VACHT
J. Thijs 13.30 uur Bejaarden-
eting
llo Dansen
le Guchteneire 13.30 uur
lardenschieting
T
m Helsland 15 uur Schieting
IEL, FILM, CONCERT ENZ,
ELBURG
certzaal 20 uur Jubileumcon-
TOU en Ver. voor Instr. mu-
Verpen
scopen: Als onder vandaag
IKLAAS
scopen: Als onder vandaag
scopen: Als onder vandaag
TENTOONSTELLINGEN
ELBURG
;shal Stadhuis: World Press
to
;sarchief: Zeeland en de
dtse Synode
uws Museum: Schilderijen van
ongschaap en Keramiek van Jo
isaard
T
gerzaal Stadhuis: Werken van
Sroonder (Zaamslag)
'dorpe
erie Troutzaerte: Paul Citroen:
arellen, portretten, tekeningen
litho's; Francine Timmers: ke-
iek en Unica
DIVERSEN
ihuis 19 uur Raadsvergadering
5INGEN
eldekwartier 9-22.30 uur Com-
Ned. Mij. N. en H.
perland
C'asembroothuis 10.30 uur Verg.
Veerse Meer
'gene
Korenbeurs 14 uur Waterschap
rd-Bevelamd
voor deze rubriek: tel. 01180-
of Postbus 116 in Middelburg.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Het kruispunt
St. Annapolder bij Terneuzen is
'de laatste week weer danig over
de tong gegaan. Binnen enkele da
gen deden zich op deze provincia
le weg twee verkeersongevallen
voor. Twee mensen verloren het
leven en verscheidene anderen
werden min of meer ernstig ge
wond. Gedurende het laatste half
jaar zijn hij dit kruispunt tussen
Terneuzen en Axel in totaal ze
ventien personen het slachtoffer
geworden van autobotsingen. Zo
als wij in de krant van gisteren
meldden, is deze serie ongevallen
voor enkele verontruste burgers
raïibui
iifkCttlHUS
mssmam
p"*'***'*™ mms;.
J,-..
7 Vn'"-V,éhm
vrj'tSg
HULST Ten gerieve Van de toeristen zijn op de hoek Grote Markt-
Sleenstraat borden geplaatst waarop de richtingen naar de verschillende
bezienswaardigheden in Hulst zijn aangegven. De borden zijn geel met
zwarte opdruk.
aanleiding geweest door middel
van borden met opschriften de
aandacht op de onderhavige ver
keerssituatie te vestigen.
Het is niet voor het eerst dat het
kruispunt St.-Annapolder onderwerp
van discussie is. In de Terneuzense
gemeenteraad en in de Kamer van
Koophandel is meermalen voor een
grotere beveiliging van het kruis
punt, een zogeheten staphorstkrui
sing, gepleit. De provinciale water
staat heeft, als beheerder van de weg.
na een ingesteld onderzoek naar de
aard en het aantal ongevallen, vast
gesteld dat de wegkruising een ex
tra gevaar opleverde.
Na de recente autobotsingen waar
bij doden vielen en zwaargewonden,
heeft de gemeentepolitie van Terneu
zen, in samenwerking met de pro
vinciale waterstaat, een analyse ge
maakt van het aantal ongevallen
om er achter te komen waarom cn
op welke wijze de onderhavige auto
bestuurders hebben gereden, zoals ze
op het kruispunt hebben gedaan.
Uit die voorlopige analyse van de
Terneuzense gemeentepolitie is ge
bleken, dat sinds 3 januari van dit
jaar op het kruispunt St. Annapolder
21 aanrijdingen ter kennis van de po
litie zijn gebracht. In vijftien geval
len ging dat gepaard met gewonden
en twee gevallen waren met dodelij
ke afloop. Opmerkelijk was, dat tien
aanrijdingen plaatsvonden op de
tweede rijbaan, terwijl vijf aanrij
dingen op de eerste rijbaan gebeur
den.
In twee gevallen deden zich aanrij
dingen vor bij het links aflsaan, één
door het verkeerd voorsorteren, één
als gevolg van verkeerd invoegen
en in twee gevallen waren een brom
fiets of een fietser bij de aanrijdingen
betrokken.
„Het is een heel moeilijke zaak",
zegt de heer B. Boneschansker, wa
terbouwkundige van de provinciale
waterstaat te Axel. „Het laatste jaar
gebeurt er op dit kruispunt nauwe
lijks iets en dan plotseling twee bot
singen met dodelijke afloop. Waar
ligt. dat nu aan 7"
Volgens de heer Boneschansker ligt
een van de hoofdoorzaken hierin dat
men niet weet hoe op dit kruispunt,
gereden moet worden zonder brok
ken te maken. „Er zijn automobi'is-
ten «chp-; -'alvorens de eerst*» .rijvak»
over le steken, goed uitkijkeh' maar
dan zonder of niet voldoende verder
op eventueel naderend verkeer te
letten de tweede rij baan-oversteken.
We hebben het middenplèifi 'tussen
de twee rijbanen daarom zo ruim ge
maakt, dat zelfs grote vrachtauto's
daar gemakkelijk kunnen stoppen tot
oversteken verantwoord is."
Het verkeerskruispunt heeft naar
alle kanten een ruim uitzicht, zodat
men het zowel tegemoetkomend als
kruisend verkeer goed in'het oog kan
houden.
De vraag rijst of mogelijk de kleur
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG In verband
met het kruispunt St.-Annapol
der, waarover nevenstaand arti
kel handelt, hebben de leden
van Provinciale Staten J. F. van
de Voorde (KVP) en P.G. van
den Bosse (CHU), aan het col
lege van Gedeputeerde Staten
de volgende vragen gesteld:
1. Is het college op de hoogte
van de bijzonder gevaarlijke
verkeerssituatie op het kruis
punt St.-Annapolder, waar de
weg Zaamslag-Sluiskii gekruist
wordt door de weg Terneuzen
Axel?
2. Is het college niet in hoge
mate verontrust door K t feit
dat in één week op dit kruis
punt twee ongevallen plaatsvon
den met dodelijke afloop
3. Is het college bereid op de
kortst mogelijke termijn maat
regelen te treffen om aan de
gevaarlijke situatie op genoemd
kruispunt een einde te maken
en zo ja. welke?
van de auto's een rol in de ongeval
lencyclus kan spelen. Tegen de groe
ne of grijze achtergrond van de om
ringende velden en wegen steekt ae
ene auto nu eenmaal scherper af
dan een ander.
Kunnen verkeerslichten hier ver
betering brengen De heer Bone
schansker betwijfelt dat. „De krui
sing kan er mijns inziens alleen maar
gevaarlijker door worden. De ver-
keersfrequentie op dit weggedeelte
is er ook te gering voor.
Een kruising is pas een verkeers
lichteninstallatie waard, als het ver
keersaanbod die rechtvaardigt. Uiter
aard kan men een kruising van we
gen zodanig aanleggen, dat .het gek
vaar voor botsingen tot een minimum
wordt beperkt, maar de 'vraag is of
éeri dergelijke voorziening ook op
economische gronden 1 'verantwoord
is." Provinciale waterstaat zal intus
sen met de ANWB overleg plegen
over een verduidelijking op de voor
lichtingsborden bij het kruispunt St.
Annapolder dat men een kruising
met een dubbele rijbaan nadert.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De vestiging van
grote industriële bedrijven in het
Sloegebied schept ook kansen voor
de ondernemers in de kleine industrie
én in de ambachtsbedrijven. Er zullen
in de toekomst veel toeleveringsbe
drijven nodig zqn. Deze bedrijven,
die op den duur als gevolg van de
marktontwikkelingen steeds minder
inkomen van het zogenaamde „klan-
tenwerk" te verwachten hebben, die
nen zich nu al bezig te houden met
de kansen die er in het industriële
klimaat voor hen worden geboden.
Dit wordt opgemerkt in het jaarver
slag van de Christelijke Ondernemers
Vereniging Middelburg.
Het jaarverslag stelt vast, dat het
voor de kleinere bedrijven die op de
industrie willen inhaken, bijzonder
moeilijk kan zijn om aan een inves
teringsniveau te komen, waarop sub
sidie van de overheid mogelijk wordt.
„Toch zijn de kleinere bedrijven van
veel 'bislang .voor eèncsitari,:. gezien-hét'
aantal arbeidsplaatsen dat' zij te za-
men meebrengen", zo 'wordt ,opge»
paerkt-. e«
Het bestuur vaii de'Christelijke On
dernemers Vereniging acht het dan
ook gewenst, dat de landelijke orga
nisaties (die in 1968 tot samenwer
king met de katholieke organisaties
hebben besloten, welk voorbeeld op
regionaal en plaatselijk niveau wordt
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Europa's
meest exclusieve keuken
Baronielaan 59 Breda
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Op dinsdag 27 mei zal tij-
een algemene ledenvergadering
van de Coöperatieve Wolfederatie
wieling Zeeland (om 14.00 uur) in
e Landbouw te Goes door de heer
Lantinga, hoofdassistent bij de
l' j een inleiding worden ge-
ouden over „Actualiteiten in de
chapenhouderij". Tevens zullen me
edelingen worden gedaan over de
"olmnamé in 1969.
Vooruitzichten
v°or woensdag
ei* donderdag,
JP&esteld door
le' k-n.m.i. op
baandag
18.00 uur:
T>jdelijk
inniger,
vankeMi'u'kminder koud' maar aan-
elijk kans op nachtvorst.
midSvooruitzichten cüfers 86-
0ver Nederland,
tot nr w.oensdag: aantal uren zon: 4
der no^ln ;temp': 2 tot 7 graden on-
den <S max-"temP' 1 tot 5 gra-
Se PeA,rtron0rmaal: kans op een dro"
procent u Vat! m,nst«Ts 12 uur: 90
etWaul:70p?oSce°nPt.een dr°°g
2 toÏÏ; donderdag: aantal uren zon:
der i#rmaai^P': Va" 4 graden on"
toax.-temn- tot4ongeveer normaal;
maai tot o'A„Van gradwi onder nor
een droep yf7ee,r normaa'; kans °P
«><r: 70 proc^tn Va" minstena 12
etmaal 40 ans '1p een geheel
«maal. 40 procent.
(Van onze Belgische
correspondent)
BRUSSEL Vorig jaar is
Antwerpen Londen voorbijge
streefd in de rij van wereldha
vens. Na Rotterdam en New
York bekleedt 't thans de der
de plaats. Dit betekent niet dat
Antwerpen in een bestendige
feestroes verkeert. Men beseft
er zeer wel, dat die derde plaats
vrij spoedig zal worden aange
vochten. Het aantal binnenva
rende zeeschepen stagneert. De
jaarlijkse vooruitgang is nog uit
sluitend te danken aan het alge
mene verschijnsel van de toege
nomen tonnenmaat per eenheid,
en precies daar knelt de schoen.
De Westerschelde is slechts be
vaarbaar voor schepen van hooguit
70.000 ton, zodat supertankers en
grote bulkcarriers de Antwerpse
haven niet kunnen bereiken. Dit
maximum ligt te laag voor de olie
maatschappijen, die in Antwerpen
hun raffinaderijen hebben ge
bouwd. Zodra dé pijpleiding tussen
Rotterdam en Antwerpen is gerea
liseerd, zal het aantal binnenva
rende petroleumtankers in de Ant
werpse haven naar alle waarschijn
lijkheid verminderen en bijgevolg
ook de globale scheepstonnenmaat.
Het is niet uitgesloten dat Antwer
pen dan weer door Londen wordt
voorbijgestreefd. Ook Marseille,
snel in opkomst als petroleum
haven, komt een hartig woordje
meepraten.
Antwerpen heeft nog andere zor
gen dan de bevaarbaarheid van de
Westerschelde. De polders aan de
rechter-Scheldeoever zijn, tot aan
de Nederlandse grens, thans inge
nomen door dokken en industrie
zonen. Een verdere expansie is er
voortaan vrijwel onmogelijk. Ant
werpen kijkt thans naar de linker
oever, waar in de polders nog vol
doende ruimte is voor de bouw van
een haven, tenminste zo groot als
die aan de rechteroever, en toe
gankelijk voor grotere schepen, op
voorwaarde dat Nederland instemt
met de bouw van een kort z.g.
Baalhoekkanaal door het verdron
ken land van Saaftinge. De nieuwe
Antwerpse haven is dan te berei
ken zonder de gevaarlijke elleboog
bocht in het Nauw van Bath. Een
Antwerpse bank is bereid een groot
gedeelte van die nieuwe haven te
financieren, maar er rijzen een
heleboel administratieve en poli
tieke problemen.
In eigen land heeft Antwerpen
heel wat tegenstanders en benij-
ders. Er zijn b.v. de typische belan
gen van de polderboeren in de tra
ditionele landbouwgemeenten KaJ-
lo, Kieildrecht en Doel op de lin
keroever. Zij zullen zich tot het
uiterste verzetten tegen onteige
ning, d.w.z. tegen het lot dat de
boeren in de vroegere rechteroever
gemeenten Oosterweel, Wilmars-
donk, Lillo, Berendrecht en Zand
vliet heeft getroffen, die door de
Antwerpse havenexpansie groten
deels of totaal van de kaart zijn
geveegd. De boeren vinden steun
bij de invloedrijke Belgische boe
renbond. De besturen van de be
dreigde gemeenten lieten weten dat
ze er allesbehalve op gebrand zijn,
door de stad Antwerpên te worden
geannexeerd. Door herhaalde ge
biedsuitbreidingen aan de rechter
oever komt de stad Antwerpen
thans tot aan de Nederlandse grens.
Die territoriale operaties hebben
destijds veel kwaad bloed gezet,
maar nu wordt het nog ingewik
kelder, aangezien Kallo, Kieïdrecht
en Doel tot de provincie Oost-
Vlaanderen behoren. De provinciale
raad van Oost-Vlaanderen is ge-
biedsafstand aan Antwerpen (stad
en provincie) niet gunstig gezind,
niet alleen om prestigeredenen,
maar ook omdat door bevolkings
verschuiving de partijpolitieke ver
tegenwoordiging in de provinciale
raad en zelfs de Oostvl&amse verte
genwoordiging in het parlement
wijzigingen kan ondergaan.
De opposanten vinden verder
steun in Gent en in West-Vlaande-
ren, vooral in Brugge-Zeebrugge,
waar men van mening is, dat de
overheid veel te veel geld blijft
steken in Antwerpen en daardoor
de mogelijkheden ongebruikt laat
die elders, met name vooral in
Zeebrugge voor het grijpen lig
gen. De Westvlaamse oppositie te
gen Antwerpen is de jongste maan
den zelfs uitgegroeid tot een heuse
campagne.
Tamelijk geïrriteerd wordt in
Antwerpen de vraag geopperd, of
kleine gemeenten zoals Doel en
Kallo in staat zijn om havens te
bouwen en om te onderhandelen
met wereldfirma's. Want indien de
haven op de linkeroever er niet
komt, zal dit een blijvende verlies
post zijn voor de nationale econo
mie. Men zoekt nu naar een verge
lijk via het oprichten van een inter
communale vereniging, waarin ver
tegenwoordigers zouden zetelen van
de stad Antwerpen, van de betrok
ken gemeenten en van Oostvlaamse
instanties.
Overigens ontbreekt het in België
niet aan plannen om de bestaande
haveninfrastructuur gevoelig uit
te breiden. De plannen worden mo
menteel bestudeerd door een rege
ringsadviescommissie, die binnen
twee maanden haar verslag zou
kunnen voorleggen.
B. fr. zou kosten, ongeveer 1,1 mil
jard gulden. Op een recente pers
conferentie voorspelde de Leuvense
professor Geuth, dat „Noordzee-
poort" de mogelijkheid zal schep
pen om „Rotterdam eenvoudig van
de kaart te vegen."
4. Het project „Zeestad", d.i. het
bouwen van een schiereiland met
diepzeehaven ter hoogte van Zee-
brugge. Voor een kostprijs van 22
miljard B. fr., ruim 1,5 miljard gul
den, wordt voor de Vlaamse kust
een haven gebouwd die schepen tot
250.000 ton zal kunnen ontvangen,
en zal de Westerschelde meteen be
vaarbaar gemaakt worden voor
schepen tot 125.000 ton. „Zeestad"
zou tevens de toeristische waarde
van de Vlaamse kust aanzienlijk
verhogen. Samen ,met de (op zee te
winnen) haventerreinen van 2400
ha, een oppervlakte tweemaal zo
groot als de stad Luik-, worden ook
ongeveer 2.500 ha gronden voor
woonruimte en recreatie op zee ge
wonnen. Op deze gronden kan een
nieuwe stad worden gebouwd met
zonen voor flatgebouwen bungalows
en atriumwoningen, speel- en sport
terreinen, duinen, bossen, parkings,
hotels en motels. „Zeestad" wordt
gepropageerd door de Bank van Pa
rijs en van de Nederlanden, die be
toogt dat het project in feite zichzelf
zal financieren door het winnen en
de verkoop van nieuwe gronden.
Van particuliere zijde zijn vier
belangwekkende projecten voorge
legd:
1. Het graven van een diepzee
kanaal van Zeebrugge door de pro
vincies West- en Oost-Vlaanderen
naar de linker-Scheldeoever ter
hoogte van Doel, met aanleg van
diverse industriezonen langs het ka
naal. Grote kans maakt dit plan
niet, gezien de hoge uitgaven en de
talrijke nadelen die eraan verbon
den zijn.
2. Het bouwen van havenhoofden
in Zeebrugge vanuit het vasteland.
Zeebrugge zou hierdoor toeganke
lijk worden voor schepen tot
200.000 ton.
3. „Noordzeepoort", het bouwen
van een atol in volle zee, voor de
Belgische kust. Het kunstmatig
eiland zou tankschepen kunnen
ontvangen van 300.000 tot zelfs
500.000 ton. De aardolie zou wor
den overgeslagen in kleinere tan
kers of via buisleidingen naar het
vasteland worden gepompt. Duitse
financiële groepen steunen het pro
ject, dat globaal zowat 15 miljard
In Antwerpen gaat de sympathie
kennelijk naar „Zeestad", omdat
het plan een globale oplossing biedt
voor de havenproblemen van Zee
brugge, Gent en Antwerpen. (Van
zelfsprekend zouden ook Vlissingen
en Terneuzen er hun voordeel aan
doen). Er bestaat meer terughou
dendheid ten aanzien van „Noord
zeepoort" cn men verheelt zijn mis
prijzen niet voor de uitspraak van
de Leuvense professor, dat Rotter
dam daarmee van de kaart kan
worden geveegd.
In Antwerpen weet men even goed
als in Rotterdam, dat een haven
heus wel iets meer veronderstelt
dan het creëren van aanleg- én
overslagmogelijkheden' voor super
tankers. Een wereldhaven veron
derstelt veelzijdigheid,'' vakman
schap en traditie, en het onmiddel
lijk contact met handel en industrie
in het achterland via binnenvaart,
spoor- en autowegen. Dat is onein
dig veel meer dan een atol, een
aantal mijlen uit de kust, kan bie
den.
LUC. VAN GASTEL
gevolgd) bij de regering aan de bel
trekken om hulp te vragen voor de
kleinere bedrijven, die in het indu
striële klimaat hun kansen willen be
nutten. Ook de provinciale en plaat
selijke overheden zouden, zo meent
het verslag, hier aangemoedigd moe
ten worden om de kleine bedrijven
te steunen.
Het verslag wijst ook op de op
komst van de uit Amerika overge
waaide „verbruikersmarkten", die
zich veelal buiten de stadscentra ves
tigen. Het bestuur van de vereniging
acht het denkbaar, dat de plaatselijke
ondernemers hun invloed bij de ge>
meentebesturen aanv enden om „wil
de vestigingen" te verhinderen.
Voorts wijst het verslag op de wen
selijkheid van plaatselijke consumen
tenvoorlichting. Voor wat Middel
burg betreft, wordt gewezen op de
aantrekkelijkheid die het biedt om in
de binnenstad een wandelpromenade
te stichten. De Nieuwe Burg komt
hiervoofj Het -eerst in-aanmerking. Dè-i
hier gevestigde bedrijven hebben hun
instemming al betuigd.
Verontruste burgers hebben bij
het berucht geworden kruispunt
St. Annapolder eigenhandig waar
schuwingsborden geplaatst. De po
litie heeft deze borden, om nog
meer ongevallen door afgeleide au-
fomobUisten te voorkomen, later
weggehaald.
(ADVERTENTIE)
Het meesterstuk van Rolex,
gedragen door vele grote
persoonlijkheden over
de hele wereld.
Een officiële chronometer
met automatische opwinding door
Rolex Perpetual rotor mechanisme.
Gegarandeerd waterdicht
tot op 50 meter door
Oyster kast met Twinlock
opwindknop.
Duidelijke datumaanwijzing
door ingenieuze Cyclops lens.
ROLEX DATEJUST vanaf 635,-
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Op donderdag 5 juni
wordt in de Prins van Oranje te
Goes 's middags om drie uur, de pro
vinciale kerkvergadering van Zee
land gehouden. De leden en adviseurs
van de provinciale kerkvergadering
zullen, na enkele huishoudelijke za
ken te hebben besproken, het filmpje
„Homo homini" zien. Vervolgen»
worden er discussiegroepen gevormd
die enkele vragen welke naar aan
leiding van het filmpje rijzen, zullen
bespreken.
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
Lijnbaan 92-Oostzeedijk 155-157
Tel. 1166 70 Rotterdam
,IK liep 's morgens op de markt en
toen vroegen ze me of ik misschien
iets zou willen zeggen. Dat kwam
wel een beetje onverwacht. Daarom
gei ik, dat ik 's middags even terug
zou komen. Ik ben naar huis gegaan
en heb wat op papier gezet. Ja, je
kunt toch niet helemaal onvoorbereid
iets voor de televisie staan vertellen.
Daar komt niks van in de regel". Dit
vertelt de heer C. J. Mieras (71) in
Goes. Op donderdagavond 22 mei is
hij op het televisiescherm te zien om
21.05 uur, Nederland II, in het pro
gramma „Kijkkijk" samen met enke
le plaatsgenoten en mensen uit de
omgeving van Goes.
DE heer Mieras, die 44 jaar bij de PTT
heeft gewerkt als besteller, is in Goes
een opvallend figuur. „Dat komt door
mijn werk als postbesteller"zegt hij.
„De mensen kennen me allemaal. Ik
heb trouwens nogal wat functies".
,HET is voor de eerste keer, dat ik op
de televisie kom en dan nog wel in
een hoofdrol. Ik zal zorgen, dat ik
het zie, als het er voor komt. Die te
levisiemannen nemen niet iedereen.
Dat heb ik wel ondervonden. Ze kon
den aan me zien, dat ik iets te zeg
gen had. Ja, dat geloof je misschien
niet, maar toch is dat zo. Maar ja,
als ze je zo opeens vragen iets te
zeggen, valt dat toch niet mee. Ik
dacht: Laat ik maar wat vertellen
over de vele reizen, die ik gemaakt
heb. Daar kan ik urenlang over ver
tellen".
,1K ga bijna ieder jaar op reis. In to
taal heb ik al zeven landen bezocht.
Dat is niet mis hè? Ik ben in Enge
land geweest, in België, in Frankrijk,
Duitsland, Italië, Zwitserland en
Oostenrijk. Ik weet nog niet wat ik
dit jaar ga doen. Ja, je ziet eens wat
van de wereld. En het is allemaal
toch zo mooi. Ik heb er veel foto's
van
,HIER in Goes weten de mensen dat
wel. Ze weten ookdat ik nogal wat
doe. Regelmatig vragen ze me, of ik
dit of dat wil doen. En dan doe ik dat
met plezier. Neem bijvoorbeeld col
lectes. Het is gelijk voor wat. Een
tijdje geleden heb ik een collecte ge
daan voor de drankbestrijding. Als
je bij de post hebt gewerkt, ben je
een bekende. De mensen weten, dat
je gewend bent met iedereen om te
gaan".
,ER is geen plekje in Goes, dat ik niet
ken. Als er toeristen komen, dan geef
ik wel eens uitleg. Dat stellen ze erg
op prijs. Pas nog was er èen gezel
schap. Nou, ik heb die mensen z<s
een en ander verteld. Ze waren zd
blij. dat ik een paar flinke sigaren
kreeg. En geloof maar, dat het dure
waren".
IT
ten!