plannen genoeg maar in de praktijk klopt er niet veel van Wanneer er geen parkeerplaatsen komen, lopen de binnensteden leeg Half ©in bil compromis-steden' onvoldoende veel te deen metro schadelijk redden BREDA/DEN HAAG Sedert de tijd dat we de auto tot onze tweede huid hebben verheven, zouden we er dagelijks het liefst pas weer op het slaapkamerkleed je uitkruipen. Het gevolg van die hardnekkige leefwijze is, dat er op die plaatsen, waar zich veel mensen willen of moeten ophou den enorme opstoppingen ont staan. Onze tweede huis is moei lijk plooibaar en neemt onhandig veel ruimte in, maar wat let ons? Hij is knus, comfortabel en be schermend. Ondertussen hangen we uren in files wurmen en kreukelen we door elkaar in de binnensteden. Rusteloos en bijna stompzinnig op zoek naar een parkeerplaatsje dat er allang niet meer is. We willen pas uit onze blikken huid stappen op het moment dat we bijvoorbeeld, pal voor winkel, kantoor of groot warenhuis staan. Iedere keer proberen we het op nieuw, alsof we nooit parkeer- en stopverboden, blauwe zonen, parkeer- meters, parkeerterreinen tegen - betaling, parkeergarages, parkeerto- rens, parkeerwachters en parkeerbon nen hebben gezien. Ziin we gemotori seerde kuddedieren geworden, die te hoop rijden in de city? „Zo erg is het nu ook weer niet. en mens heeft recht op vrije bewe- 6.ng. Verreweg het grootste deel van de autobezitters wil zijn voer tuig zo lang mogelijk gebruiken. Er staan dan twee dingen te doen: on gelimiteerd ruimte scheppen voor het (parkerende) verkeer of een com promis trachten te vinden". Dit zegt ir J. Barkhof c.i., chef verkeereafdeling van de ANWB in Den Haag. Over het ongelimiteerd ruimte scheppen voor het verkeer zegt hij: „Dit is in een aantal Ameri kaanse steden gedaan. Er liggen enor me verkeerswegen en immense par keerruimten. Deze aan het verkeer aangepaste steden hebben zwaar te lij den van „verkeerserosie"; het zijn na melijk karakter- en sfeerloze beton staal steden geworden, voedingsbo dems voor ruimtevrees. De edities zijn er dood". Over de „compromis-steden": „Dat zijn plaatsen, waar men al vroeg heeft rekening gehouden met de autovloed, maar waar ook sfeer is gehandhaafd voor de winkelende voetgangers. Enkele Engelse, Schotse, Zweedse en Amerikaanse steden zijn daar voorbeelden van. In Nederland hebben we niets vergelijkbaars. Mis schien dat het straks lukt met Em- men". De heer Barkhof vertelt, dat een verkeersbureau in Zürich wel eens heeft onderzocht, wat er daar in het stadscentrum aan oppervlakte no dig was om voldoende ruimte te heb ben voor het verkeer en het parke ren. Dat bleek 150 procent van de ruimte in het centrum te zijn. Men «ad dus anderhalf maai zoveel plaats nodig dan er in werkelijkheid was. Afgezien van het feit, dat zulke voor zieningen niet te betalen zouden zijn, bleek uit het onderzoek, dat de over heid nooit zal kunnen voldoen aan de optimale wensen van het rijdende en Parkerende verkeer. in tien steden met 100.000 tot 200.000 inwoners gevraagd naar de parkeer- omstandigheden in hun stad. Enkele gegevens die een schets van de om standigheden geven volgen hieronder: In Hilversum (op 1 augustus '68 100.817 inwoners) teert men op de beschikbare ruimte, die afbraak-ter- reintjes bieden. Van een wezenlijk parkeerprobleem is in de Hilversum- se binnenstad nog nauwelijks sprake maar „veel van de thans beschikba re ruimte heeft uiteindelijk echter 'n andere bestemming. In hoeverre de gemeente daarvoor op tijd compen satie zal weten te bieden is de vraag", zo deelt de commissaris van politie mee. Het aantal parkeerme- ters in Hilversum zal drastisch wor den uitgebreid. Leiden (102.383) heeft de grootste parkeerproblemen. Deze stad heeft de grootste oude binnenstad. „Er be staat hier een nijpend parkeerpro bleem. Met blauwe zonen, die steeds verder worden uitgebreid en met me ters probeert de politie de langpar- keerders te weren uit de oude bin nenstad". In 1968 zijn in Leiden 16812 parkeerbonnen uitgedeeld. Op bijna alle wegen binnen de par- keerzone in Apeldoorn (119.788) is een éénrichtingsverkeer ingesteld en voor nagenoeg al deze wegen geldt ee,n éénzijdig parkeerverbod. Vorig jaar zijn 7009 foutparkeerders op de Apeldoornse bon gegaan. Volgens de politie in Breda (119.987) is er in de Baroniestad wel sprake van een parkeerprobleem, maar dat wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het onvoldoende en niet effectief be nutten van de ruimten. Er wordt on voldoende gebruik gemaakt van een terrein op korte afstand van het cen trum, waar duizend langparkeerders terecht kunnen. Binnen de city-ring zijn 2270 plaatsen. Daarvan zijn er 254 in een ondergrondse garage, 320 op betaalde terreinen en 270 binnen de blauwe zone. In Breda zullen bin nenkort veel meer meters worden geplaatst, omdat de zonen niet vol doende selectief werken. De langpar- keerder bezet zonen, terwijl de be taalde terreinen juist door de kort- parkeerder wordt benut; een omge keerde wereld. De Bredase politie stopte in '68 onder 4400 ruitenwissers een bonnetje. De gemeente Arnhem (135.177) kent geheel eigen verkeersperikelen. Ze moet aan de overkant van de ri vier gaan bouwen; met de consequen tie, dat de oeververbindingen een be langrijke rol gaan spelen. Arnhem heeft net als bijna alle andere ste den boven de 100.000 inwoners een verzorgende functie met daarnaast een druk buitenlands bezoek. Het heeft een pakket parkeermaatrege- len gemaakt, dat een zo juist moge lijke benutting van de ruimte moet waarborgen. Binnen de blauwe zone zijn 500 plaatsen. Op terreinen, rond om de city zijn driehonderd meters nen zullen voorlopig 500 auto's kun nen herbergen. Arnhem heeft één parkeergarage (300 auto's). Twee an dere garages zijn reeds gepland. Vele andere steden hebben al dan niet ver gevorderde plannen voor pa keergarages. In het centrum van Arn hem zijn in '68 5944 bonnen uitge schreven. In Enschede (135.902) wordt vee'l gedaan voor de toekomst. Grote pro blemen zijn er niet op parkeerge bied. Op vier terreinen in het cen trum kunnen 2.000 auto's worden ge parkeerd Nijmegen (146.229) kan eveneens boigen op 'n vrij ongecompli ceerde parkeerafwikkeling. In het voorjaar zijn in de binnenstad 100 meters geplaatst. Blauwe zonen, par keergarages en -terreinen zijn er niet in Nijmegen. Het Nederlandse voorbeeld op het gebied van parkeervoorzieningen is Tilburg'. (150.736) Hier wordt met voortvarendheid gewerkt aan het le vend houden van de city. Het aan tal parkeerterreinen (nu 1385 plaat sen zal nog verder worden uitge breid. In de binnenstad zijn in totaal 206 plaatsen beschikbaar, waarvan 147 bij meters. Dit aantal zal aan zienlijk worden uitgebreid. Er is een garage in aanbouw. Het aantal par- keerovertredimgen is opvallend laag: slechts 1121 Groningen (156.014) werkt naarstig aan betere parkeervoorzieningen. Momenteel zijn er 375 plaatsen bin nen de zonen en 240 bij meters. Voor 't overige verloop het perkeren vrij- oogecompliceerd. Getuige het aantal parkeerovertredingen in Haarlem (173.529) zouden er nogal wat moei lijkheden zijn. Dat is ten dele ook zo, maar Haarlem heeft parkeercontro- leurs. In '68 constateerden zij 12.520 overtredingen De Haarlemse bin nenstad kan 3.000 auto's op parkeer plaatsen, herbergen. Blauwe zonen of parkeergarages heeft Haarlem niet, wel 800 meters ten behoeve van kort- parkeeröers. Op vier terreinen (400) kan tegen betaling onbeperkt wor den geparkeerd. „Er is in deze steden nog een he leboel te doen voor het particulier vervoer", zegt ir. Barkhof van de ANWB. „We bevinden ons nu echter in een kritieke periode. Nu zal er in de binnensteden ruimte moeten wor den gereserveerd voor het parkeren. Gemeentebesturen zuJlen een harde lijn moeten volgen, wiUen zij hun cities niet zien leeglopen en sterven. Nu zal er overal aan parkeergarages moeten worden gedacht. Op enkele uitzonderingen als Tilburg en Gro ningen na liggen alle steden achter met het uitvoeren van verkeers- c.q. parkeervoorzieningen. Er zullen vast en zeker cities worden genekt. Dat zal mede afhangen van de omstandig heid, dat er een stad in de buurt is die het wel goed doet", aldus de heer Barkhof. Als voorbeeld in een andere cate gorie steden noemt hij Roosendaal en Bergen op Zoom. „Roosendaal doet het uitstekend. Het gemeente bestuur daar durft veel. Met volle kracht is men daar bezig, niet schro mend om van een nog vrij nieuwe laan parkeer stroken te maken en er een nieuwe naast te leggen," aldus ir. Barkhof. Bergen op Zoom daar entegen dreigt de boot mis te lopen, terwijl het volgens de plannen be langrijker moet worden dan Roosen daal." Een ander voorbeeld: Bij Leidschen- dam komt het grootste winkelcen trum van Nederland, Leidschenhage de Haagse binnenstad zal daar dui delijk een veer voor moeten laten. Even buiten Assen wordit gewerkt aan 'n winkelcentrum waarbij maar liefst 5.000 parkeerplaatsen zijn aan gelegd. Rond Rotterdam hebben een aantal discountbedrijven in enkele ja ren tijds hun zaak met enorme ver koophallen uitgebreid. Ze hebben stuk voor stuk parkeerplaats voor honderden auto's. „Men moet er reke ning mee houden dat het zakenpak- ket in de cities zal veranderen. Voor de alledaagse boodschappen zal men zich steeds minder in de cities wagen. Dat winkelcentrum bij Assen zal zelfs zijn weerslag hebben in de Groningse binnenstad", voorspelt de heer Bark hof. „Aan de andere kant zullen de voor zieningen va.n het openbaar vervoer verbeteren. Rotterdam heeft zijn me tro al, Amsterdam zijn plannen voor een stadsspoor en Den Haag voor een semi-metro. Verschillende andere ste den zullen ook aan een tram moeten. Het is jammer dat de trolleybus is afgedankt". Met weemoed bijna den ken verkeersdeskundigen terug aan de tijd, dat er overal lijnen van buurtspoorwegen liepen. Nagenoeg overal zijn deze lijnen opgekomen, maar ook ondergegaan in de eerste helft van deze eeuw. „Wat voor een uitstekend openbaar vervoer zou men nu langs deze lijnen hebben kunnen opzetten, want bij goed openbaar ver- i——II voer denk ik niet aan de bus, maar vooral aan railvervoer met een hoge frequentie", aldus de heer Barkhof. Hoe moeten de moderne cities er uitzien en zullen ze er tijdig komen? Ir. Barkhof: „Als het op de palannen aankomt dan gaat het in Nederland de goede kant uit. Maar als het om de uitvoering zelf gaat, zie ik veel donkere wolken samenpakken. Er is véél te weinig geld. De plannen hebben allemaal een zelfde stramien. Het hart van de city bestaat uit een voetgangersdo mein. Het doorgaande verkeer moet buiten de city heen worden gehouden. Het plaatselijk verkeer moet zo dicht mogelijk bij het cityhart kun nen komen. Het voetgangersgebied moet goed te belopen zijn. De straal er van mag niet groter zijn dan on geveer achthonderd meter. Om de city moet een wegennet zijn opge bouwd in een ruitvorm. Op de bin nenzomen van die cityringweg moe ten de parkeerplaatsen voorkortpar- keerders worden ingericht, liefst par- keertorens. Uiteraard zijn variaties op dit patroon mogelijk. Het woon- werk-verkeer zal, voor zover, dat naar en van de city voert in zeer grote mate gebruik moeten maken van het openbaar vervoer, vindt de heer Barkhof. „Kantoor parkeren in de binnen stad is schadelijk voor het economi sche leven van een stad. In Den Haag - dat is een bekend voorbeeld - ko men kantoormensen, die pas om half negen hoeven te beginnen, al om half acht naar de stad, om vooral toch maar een parkeerplaatsje te hebben. In de tussentijd lezen ze hun krant", zo vertelt de heer Barkhof. „Een absurde toestand". „De middenstanders zijn er nog te weinig van overtuigd, dat bezoekers belangrijker zijn dan hun personeel. Ze vergeten dait hurj laingperkeer- plaats goed is voor acht kortparkeer- ders per dag". Het verkeersbeeld in de city- nieuwe-stijl zal worden bepaald door het gemakkelijker winkelen, het ge makkelijker bereiken van het hart v de stad en het gemiddeld lamger(l) parkeren dichtbij de city. Het blijft evenwel een feit, dat bet aantal auto's dat men in het centrum wil parkeren in verhouding sneller groeit dan de parkeervoorzieningen in die city. „De situatie in de centra zal verbeteren: meer personen zul len er met hun auto's dicht bij kun nen komen, maar de categorie mensen die er niet meer bij zal kun nen komen zal echter steeds groter warden. Die zal op het openbaar ver voer zijin aangewezen. In feite bete kent het dus dat de verhouding - on danks alle verbeteringen - er niet be ter op zal worden. Nu wfi twintig procent van de mensen naar de stad, maar straks veertig, dus de verhou ding tussen vraag en aanbod zal ver slechteren", aldus de niet zo optimis tische kijk van de heer Barkhof. Om te redden wat er nog te red den valt zal „de rijksoverheid op grootscheepse wijze moeten gaan bijpassen", aldus de heer Barkhof. „In vele steden zijn er nu al enorm grote knelpunten in het verkeer. Gelukkig is er de eerste aanzet van een betere aanpak. De rijksoverheid vergoedt de kosten van verkeersonderzoekingen en -plannen en ook voor de uitvoe ring van bepaalde wegen wor den bedragen uitgetrokken. Maar die bijdragen zullen fors moeten groeien, anders voorzie ik de grootste problemen", aldus ir. Barkhof van de ANWB. „Gelukkig is het haast niet te berekenen of er ergens anders niet veel beter en met goedkopere voorzieningen een nieuwe city is te beginnen" PIM GAANDERSE 1 StfttPfkee«e in de vijf groot- grootfi*van land is al bar lertai n s'e^en met een inwo- ziin L Sen,.de 100'000 en 200.000 nóp nal„ ''Ükheden hier en daar d»o j k overzien, maar juist eerstkom j n en in die> welke in de zullenT e decennia de 100.000 sitieve riSen' kan nog veel in po- We» hlïl g worden omgebogen, bben de hoofden van politie en toch één hele gevraagd IN DEZE PUZZEL staan niet minder dan 64 halve silhouetjes, telkens een linker- of rechterhelft, dan wel boven- of onderhelft van een bepaalde afbeelding een mens, dier, worm, voorwerp of plant. WANNEER U TWEE bijeenbehorende halve silhouetten vindt met in beide vakjes dezelfde letter, schrap deze letters dan door en vergeet ze. Maar wanneer twee bijeenbehorende vakjes verschilende letters hebben, zet dan om deze letters een rondje I U VINDT DERTIG LETTERS. Dertig maal zet U op deze wijze een kring om een letter. Uit deze 30 letters vormt U 7 kleine woordjes en daarmee gebruikt U ook al deze 30 letters op. De 7 plaatjes die n.l. niet in een vakje staan, doen U elk denken aan een bepaald woord. Het zijn nu deze 7 woordjes die U moet samenstellen uit de 30 gevonden letters I U schrijft ze in de vakje onder de tekeningen. HEEFT U ZE ALLE ZEVEN Maa.-dan van de beginletters het enige woord dat daarvan is samen te stellen! Om U bij de eindcontrole zekerheid te geven: het gevraagde woord is één der afgebeelde silhouetjes DE OPLOSSING vindt U als gewoonlijk op de financiële pagina. I «Onze stelen hebben bijna alle maal een eigen zeer waardevolle "7 sfeer Het zou een ernstige aantas- tog van die sfeer zijn, als we maar raak zouden breken ten genoege van Parkeerplaatsen", zegt b. Barkhof. ■Als we de democratische verhou dingen in acht nemen, moeten we Jer de parkeerproblemen sprekend "7 deauto als uitgangspunt nemen; «tot t openbaar vervoer. De mensen «uien nu eenmaal die auto in. We vf ,mel onze verkeersplanning zo r dat we kunnen bepalen wat onze zijn We kennen het d, dus kunnen we becijferen hoe oZl tekort zal ziin> wat d°°r het v noaar vervoer zal moeten worden wvangen". Lift u11 hierb« duidelijk stellen, hiLt iP^baar vervoer niet wil iuift ren' Er moet alleen een en salllerisPel zijn tussen particulier nn<Jk aar vervoer. Zouden we het E if v,ervoer buiten beschou- fenfL n, zouden we onze stads- er niLVe °?ien' of bet publiek zou nn- 111661 komen. Een goed open- vervoer is dus onontbeerlijk".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 33