LUTZ: Waardering voor hel lel van de spro TONEEL ALS „INSTITUUT" VOORBIJ Meerkamp van Embden door honk egbers Het is iets te progressief gegaan en te weinig divergerend ge weest. Natuurlijk waren er toe schouwers, die zeiden: Dat is het. En dan denk ik aan de bijzonder boeiende voorstelling van „Wie wordt er om zeep gebracht". Maar het gros van de mensen kan dit hier nog niet aan. We hebben hier niet het gehele repertoire van Globe gehad. Op de eerste plaats nemen we hier geen stukken in serie en er is onvoldoen de accommodatie om alle produk- ties te brengen. Bovendien zijn we hier ook gebonden aan het toneel plan, waarmee ik niet zo gelukkig ben. Het Nieuw Rotterdams Toneel ligt voor ons veel dichterbij maar dat kunnen we volgens afspraak van het toneelplan maar drie keer krijgen. Globe kunnen we zo vaak krijgen als we willen (en dat zit notabene in Amsterdam). Maar Theater uit Arnhem kan ik bijvoor DE STEM VAN ZATERDAG 17 MEI 1969 NA 1 JAAR GLOBE TONEEL „^1 zijn er vergissingen ge maakt, het is toe te juichen, dat Lutz meer avant-gardistisch te werk is gegaan dan Ensemble. Duidelijk was waarneembaar, dat hij geprobeerd heeft het artistiek niveau hoger te krijgen", aldus di recteur G. Niemeyer van de Bre dase schouwburg. Als directeur kijk je natuurlijk ook naar de kas sa, naar de reactie van het publiek. „Die kassa geeft minder inkomen te zien, dan voorheen bij Ensem ble. Dat betekent, dat het reper toire van Globe bij het publiek nog niet aanslaat", is de voor de hand liggende conclusie. Qe heer Niemeyer is daarom van mening, dat er een directer kontakt met het Brabantse publiek hard nodig is. „Er moet in Brabant een bureau komen voor Globe. Van een noodzakelijke educatieve dienst komt momenteel niets te recht. Bovendien moeten de acteurs hier wonen, waardoor ze meer ver trouwd raken met de provincie, waar ze primair een taak hebben liggen. Ook het kontakt tussen schouwburgdirecties en de directie van Globe zou dan 'wat intenser en gemakkelijker kunnen verlopen. We zien Lutz, die zich nog aan alle kan ten versnippert door neven-activi teiten, te weinig. We zullen toch samen tot een beleid moeten ko men, dat het best aansluit bij het Brabantse publiek." yoor het (landelijke) nieuwe to neelbeleid heelt de directeur niet veel goede woorden over. Door dit beleid wordt het beginsel van verrassing uitgesloten. „Hoe goed j Lutz het ook doet; het blijft het artistieke gezicht van één man. Als je als toneelspeler niet meer wilt I reizen en wat ongerief verdragen, moet je ermee ophouden. Als je ais arts of verpleegster 's nachts je bed niet uit wilt, moet je dit beroep niet kiezen." ^nderzijds is het momenteel zo, dat Globe meer buiten de pro- I vincie, dan erin speelt. Ik weet wel, j dat dit een opgelegde zaak is, maar het betalen van provincie en ge meenten aan Globe zou de sleutel moeten zijn voor het speelplan". De heer Niemeyer gelooft wel in Globe nis Zuidnederlands toneel, maar is I van mening, dat er dan lering ge- I trokken dient te worden uit het eerste seizoen in bovengenoemde I zin. „^lobe heeft het Brabants pu bliek het eerste jaar over schat", zegt Leo de Brabander, di recteur van de Tilburgse schouw burg. Ze zijn verkeerd gestart en ze hebben verkeerd gedoseerd. Toch blijven we achter Globe staan, omdat we erin geloven. Glo be mikt meer bewust op het jonge theaterpubliek en dat is hier 55% (beneden de 35 jaar). Afgezien van de goede begin-periode bracht Ensemble meer het Potasch en Per- lemoer-toneel. En dat is niet de taak van het gesubsidieerde toneel. Globe heeft ook een betere cast en kan momenteel ook meer. T~)e kassa in Tilburg is bij Globe ook minder dan by Ensemble. Dat is begrijpelijk. Het vaste the aterpubliek (boven de 35 jaar) heeft Globe grotendeels de rug toe gekeerd en het jonge publiek zit nog in een groeiperiode. Maar met het repertoire van dit eerste jaar zullen we niet tot een verticale spreiding komen. Als we er een zui delijk toneel van willen maken zal er een andere keuze van stukken moeten komen. Ta, Brecht had een treffer kunnen zijn. Dat is een volksstuk. Dat was bijvoorbeeld „De Jongste Dag" niet; jammer voor een begin. „Wraak" was een complete misser. „Wie wordt er om zeep gebracht" trok wel publiek en „Kleren maken de man", nee Qlobe is wel een team. Er gaat niemand weg. Maar wat de spe lers wel mogen verlangen zijn lang lopende contracten. Ze zijn nu al len voor één jaar gecontracteerd. En onder deze voorwaarde ga je niet in Brabant wonen. We mogen wel verlangen, dat Globe binnen 5 jaar zich in het Zuiden gevestigd heeft. Integratie in de bevolking is nodig. Er liggen hier taken te over voor de acteurs. Ik denk bijvoor beeld aan het studententoneel. Ik ben er niet voor dat Globe en Pro loog samen één groep worden. Er zijn specifieke taken voor ieder. Wel moeten ze het werk op elkaar afstemmen. Maar het begin is er. Noodzakelijk is ook een betere ver zorging van de publiciteit. Dat is enorm belangrijk. Wensen, ja. Maar we blijven in Globe geloven". ^Toals Ensemble in de goede tijd was beantwoorde!-het waar schijnlijk meer aan de regionale behoeften. De artistieke leiding van Globe heeft dit eerste sei zoen de keuze van het repertoire meer afgestemd op de regio Bra bant 1972 dan op '68. Dat is de mening van Luc van Gent, direc teur van de Bossche schouwburg en zelf jari) ing acteur en t.v.-re- gisseur. „De timing en de dosering was te progressief. Het grote pu bliek, dat je theater-minded moet maken heeft moeite met dit reper toire. De vraag is of Globe zich voldoende gerealiseerd heeft met dit soort publiek van doen te krij gen. Het heeft zich wat verkeken op de bewegingen in Brabant, die nog geen achterban heeft. Het be vroren katholicisme is nog overal aanwezig, behalve bij de jeugd. Ja, voor de jeugd is het dit wel". „f-Jet spel der vergissingen" en „Wie wordt er om zeep ge bracht" was misschien nog het best afgestemd. „Wraak" en „De jongste dag" vond ik persoonlijk geweldige voorstellingen. Maar voor het grote publiek? Nee. Ik stel me nadrukke lijk positief op tegenover Globe, maar de jongens zijn te hard van stapel gelopen. Voor dit soort stuk ken heb je eigenlijk een klein. Globe-theater nodig. Voor dit re pertoire zullen we de eerste vijf jaar de grootste moeite hebben om de zaal vol te krijgen. Qlobe is sterk geëngageerd. De in vloed van de jongeren is er groot. Maar hun radicalisme loopt stuk op het publiek. Er is geen spra ke van schuld. Het is een erva ringsfeit. In tegenstelling met het buitenland hebben onze toneelgroe pen ook geen gelegenheden voor echte try-outs. We moeten beïn vloeden, dat dit wel mogelijk wordt naast het repertoire voor het grote publiek. Bovendien moet er rreer mogelijk zijn voor een educatieve dienst. Dat moet bij Globe één man doen. Je kunt niet zeggen, dat de toneelgezelschappen het „volk" moeten opvoeden. Oók. fyjaar de primaire verantwoorde lijkheid ligt bij het onderwijs; en dat wordt nog niet waar ge maakt. Va® daaruit moet er een pu bliek opgebouwd worden. Ik kan hier wel allerlei ideeën over krij gen, maar. Dit gesprek tussen ons hierover is eigenlijk al te ex clusief. Ik heb overigens niet zo gek gedraaid met Globe, maar dat is meer te danken aan extra-activi teiten onzerzijds met groepen. Maar het blijven voorhoede-gevechten als Globe zo zou doorgaan. En de vraag is of je dat alleen vol kunt houden. Globe zal concessies moe ten doen." „Mijn probleem is: hoe kan ik -L'J- de mensen weer liefde voor het toneel bijbrengen, zodat ze er met een brok in de keel naar zitten kijken. En dan lukt me dat niet met een programmering van Globe". Zeeland kent geen schouwburgdirecteuren, maar de gehele provinciale verzorging van onder anderen toneelvoorstel lingen ligt in handen van de Stich ting Cultuurspreiding Zeeland. Haar directeur W. Meerkamp-Van Embden zegt dit. Mijn eerste in druk na één jaar Globe: het gezel schap probeert een vorm te vin den. die ligt tussen traditie en Studio. En de ervaring wijst uit, dat dit niet overal goed is overge komen. ponder het oorspronkelijke uit- gangspunt te verlaten, zul len we in het komende seizoen proberen minder aggressief te spe len, dan het afgelopen jaar gesche nen heeft. Ook uit de keuze van de stukken zal dit blijken". Zo rea geert Globe's directeur Ton Lutz op de reacties en persoonlijke ervaringen na één jaar Globe. „Er zijn twee elementen, die het thea ter maken: gezelschap èn publiek. De sprong, die we gemaakt heb ben, blijkt te ver gericht geweest te zijn. Niet voor het gezelschap, maar wel voor het publiek èn het gezelschap te zamen. Het reper toire had vaak geen aansluiting. Daarom zullen we in de reper- ioire-keuze meer met de ervarin gen met het publiek rekening houden." Ton Lutz, juist voor de tijd van drie jaar herbenoemd als directeur (en Frits Bloemkolk voor dezelfde tijd als zakelijk directeur in plaats van zakelijk leider): „Uit de reacties van een groot deel van het publiek blijkt waardering voor het lef van de sprong". Liet afgelopen seizoen is een we derzijdse verkenning geweest van publiek en acteurs. Daaruit kun je geen wissel op de toekomst trekken, maar wel conclusies trek ken aangaan de formule, die je ge zocht hebt. Een experiment als met het stuk „Kleren maken de man" zullen we bijvoorbeeld niet herha len. Deze poging hoe oprecht ook vond nog geen weerklank. Wij leken de vinger op te heffen, wat niet onze bedoeling was. We wilden samen een vraag stellen. Het is niet onze bedoeling een ge matigder houding aan te nemen, maar willen wel door de vormge ving dieper trachten te graven in een repertoire, dat ogenschijnlijk dichterbij ligt. Het „Spel der ver gissingen" ging bijvoorbeeld in die richting. J-Jet Brabantse publiek is niet an ders dan elders. Als ik bijvoor beeld kijk naar nabesprekingen van het stuk van Arabal, dan was het Brabantse publiek er veel fanatie ker bij betrokken dan het publiek in de Amsterdamse Kleine Come- die. Maar ik geef toedit publiek is nog geen exponent van het pu bliek, dat zegtPraat er toch niet over en vat een pint. Het zou ech ter een misverstand zijn te menen, dat ik de problemen wil. De sociale vraag, zoals wij die proberen te stellen in onze stukken, gaat ieder een aan. De vraag is op welke ma nier. Als resultaat van de discussies zeg ik nu met een zacht lijntje of via een lachspiegel en niet door een atoombom. £)e roep om meer ontspannend to neel betekent voor mij geen Rooie Sien en zelfs geen Virgina Woolf. Dat is spek voor ieders bek. De sociale problematiek van een Arabal kwam bij velen niet over omdat een groot deel van het pu bliek nog niet rijp is voor zijn sur realistische beeldspraak. We moe ten een formule vinden, waarmee we het publiek in dergelijke stuk ken en sociale problematieken we ten te incorporeren, zodat het er niet meer onderuit kan. Ja, dat eist van spelers en regisseur wel een goede kijk op de huidige maat schappij. Maar we moeten niet gaan engageren om het engagement, want dat is een overbodige zaak. Want wat is geëngageerde kunst Dat is kunst zonder meer, want kunst is engagement. Het betekent ook niet dat wij met Globe als een soort vijfde kolonne oprukken om nieuw links te steunen. Het leek er even op, dat men ons dat in de schoenen wilde schuiven. ^ls je het geijkte pad wilt verla ten zul je op een dag te hard schoppen. Maar ik wil niet schop pen. Ik wil me gewoon met acteurs en publiek verdiepen in de sociale problematieken. Het is niet zo'n kunst om bijvoorbeeld met drie prachtig gemonteerde Goldoni's te komen en dan succes te behalen. Maar wat heb ik dan bijgedragen tot de ontwikkeling van het Neder lands theater. Het zijn museum stukken. Begrijpt u wat ik bedoel... Och ja, ik wil ook best de clown uithangen, maar dan wil ik weten waarvoor. Zelf wil ik relaxen op basis van Bonanza (kijk er graag naar, omdat het altijd zo onwaar schijnlijk goed afloopt). Het ont spannende element in het leven waar je geen buikpijn van krijgt. Wil ik iets geestigs op de planken zetten dan moet het tevens waar zijn en niet vrijblijvend. Wanneer Wim Kan een smeer op Luns geeft lacht iedereen zich rot. Maar dat is niet vrijblijvend. Dat voorbeeld van Kan vind ik nog het beste om mijn eigen intenties op dat terrein te illustreren. Wolkstoneel is niet het huisbakken kopjes-thee stuk en het moeilijk hebben van de arbeiders. Volk is iedereen en niet alleen de lagere klassen. Toneel is er daarom voor iedereen, voor alle mensen. Maar zoals „het" volk niet bestaat, zo is er ook geen sprake van „de" mens. Als we op het toneel de mens ab straheren plegen we picturale kunst, maar geen toneel. De moeilijkheid is dat er nu generaties naast elkaar bestaan (zoals in de muziek Stolz en Stockhausen naast elkaar be staan). En mensen veranderen per generatie. ]")e contacten met de schouwburg directies zijn de laatste tijd ver beterd. Opmerkingen daaromtrent kunnen met dezelfde verwijten te ruggespeeld worden. We zijn echt bereid tot veel gesprekken en voor al tot veel luisteren. Deze contacten hebben met plaats van vestiging weinig te maken. En, inderdaad, van acteurs met éénjarige contrac ten kun je niet verlangen, dat ze direct de verhuiswagen pakken. Er zijn in ons team maar weinig ver anderingen. Croiset gaat voor zich zelf werken. Dat is zijn goed recht. Verder zijn er enkele jongeren, die gaan en komen. Ja, ik kan zeggen, dat er dit jaar een echt team gegroeid is. Er is wederzijds gelegenheid geweest om kritisch te zijn en zich uit te spre ken. jyiet Proloog is er een goed kon takt ontstaan en er is weder zijds bereidheid elkaar de bal toe te spelen. Ik ben niet voor het sa mensmelten van beide gezelschap pen, omdat beiden een specifieke eigen opdracht hebben. In verband met. Proloog zou ik willen zeggen, dat de taak van Proloog nog te in cidenteel is, omdat de dramatiek in het onderwijs nog een facultatieve zaak is. Dat moet veranderen. Als men nu een goed verhaal weet af te steken over schaken als vak op school, dan geldt dit toch zeker voor het toneel. Mederlandse auteurs Ze zijn er niet. Ik kan toch moeilijk by iedereen aan de bel gaan trekken. Ik heb indertijd het enige stuk van Van 't Reve gespeeld. Hoornik heb ben we gespeeld en Claus geïntro duceerd. Wat moet ik nog meer doen Mulisch en Willem Frederik Hermans hebben mij stukken toe gezegd, maar ik heb nog niets ont vangen. Ja, ik krijg stukken genoeg van Nederlandse auteurs op tafel. Maar het is niet geschikt. jyjinder belangstelling voor het toneel in een welvaartsstaat is een algemeen verschijnsel. Het ex- beeld niet in Terneuzen krijgen, hoewel ik dat wel zou willen. Als Globe zich wil concentreren op Zuidwest-Nederland moeten ze dit ook maar waar gaan maken. Het is tenslotte hun opdracht om voor Zuidwest-Nederland toneel te bren gen. jyjaar we gaan binnenkort met Globe praten. We willen meer zekerheid. Het afgelopen jaar was er veel onzekerheid over de stuk ken, die we hier konden krijgen. En ook over het komende jaar we ten we nog niet. Globe's directie is te laat met de plannen voor het komende seizoen. In ieder geval hoop ik, dat ze het publiek niet zo schuw meer gaan maken als het afgelopen seizoen. Natuurlijk moe ten ze doorgaan, maar dan via de weg van de geleidelijkheid. Ik ge loof wel in Globe. Ze moeten ech ter niet vergeten dat het overgrote deel van het publiek hier nog is in gesteld op het gezellige blijspel". clusieve van een theaterbezoek is voorbij. Er verschijnen 10 miljoen pockets per jaar en toch wordt er minder gelezen. Zelfs de krant wordt minder gelezen. Maar zoals de radio niet de dood betekende van de concerten, zo zal de t.v. dit niet zijn voor het toneel. Financieel komen we dit jaar uit. Dat wil zeg gen, dat we geen subsidieverlies geleden hebben. Het is de verdien ste van Bloemkolk, dat hij het schip bij de wal heeft gehouden. In Bel gië hebben we nu ook 20 voorstel lingen afgesloten. Het is belangrijk contact te houden met het Vlaamse publiek en de acteurs. Ja, ook in Zeeland zie ik een taak als zuide lijk toneel. Eigenlijk zie ik die taak in alle drie zuidelijke provincies liggen. Maar het feit ligt er dat alleen Brabant subsidieert. J\Ja elf jaar directie bij het toneel meen je er toch wel iets van te weten. Maar steeds weer wordt me duidelijk, dat theater-maken iets ongrijpbaars is. De ene keer denk je raak geschoten te hebben en dan zit je er naast. De andere keer lijkt het een grote gok en dan komt het boven verwachting uit. „En Lutz gaat „incognito" kijken naar de vijftigste voorstelling van Het spel der vergissingen. „Kijken hoe de jongens het doen". \(JC twijfelen niet aan de inzet en de oprechte intentie, waarmee Globe het afgelopen jaar gewerkt heeft en blijkt ook te willen blijven werken. Dat de directie het gezelschap niet wil degraderen tot een van de vele vermaaksmedia, maar zichzelf een maatschappelijke taak in het engagement oplegt getuigt van een gezonde instelling. Hoeveel haken en ogen dit echter heeft is op deze pagina te lezen. Toch geloven we dat het probleem nog dieper ligt dan hier wordt aangetipt. Met de opmerking, dat een welvaartsstaat een dalende belangstelling voor het toneel te zien geeft en door een moderne vormgeving van ogenschijnlijk dichterbij lig gende stukken komen we er, ons inziens, niet. Een vermaakte oude jurk blijft dan het crisisprodukt van welvaartsstaat, die eigenlijk „het toneel" als zelfstandige dramatische vormgeving op de helling gezet heeft. Daarom blijft het lapwerk, zolang we niet weten of „het toneel" in deze vorm nog een taak zal blijven behouden. We hebben het afgelopen jaar van Globe artistieke prestaties gezien, maar het bleef toneel van het „kastje kijken" uit een voorbije periode. J_Joe het dan wel moet? Daar komt Globe alleen en „het publiek" (wat is dat voor een ding?) door schade en schande achter. Daar kom je zelfs door veel te praten alléén niet achter. Het complex van praten, experiment, wetenschappelijk onderzoek en structurele veranderingen in de opbouw van het beroepstheater zal intens getoetst moeten worden aan de nieuwe maatschappelijke structuur, die zich aandient. Daarom is de tijd voorbij, dat de directie van een groep afgezien van incidentele adviseurs en vermeende inzichten vanuit het beperkt reagerende publiek alleen in een soort geheimzinnigheid het repertoire voor het komende seizoen samenstelt. Wij geven hier niet „de" oplossing, maar wel de gedachte, dat er gezocht dient te worden naar vormen of structuren, die het bestaande beroepstoneel tot een echte gemeenschapszaak kan maken, geïntegreerd in een creatieve maatschappij. £)e afstand Amsterdam-Brabant (Zuidwest-Nederland) moge dan in kilo meters gemeten geen belemmering zijn; mentaal is ze dit wel. Dit wordt niet gezegd vanuit een minderwaardigheidscomplex, maar gewoon vanuit de feiten. In de huidige constellatie kunnen we de Globe-mensen niet verwijten, dat ze in Amsterdam blijven zitten; Maar wil denog verantwoordelijke instantie inderdaad een echt zuidelijk toneelgezelschap hebben dan zal er toch iets anders moeten gebeuren. En dan stellen we ons voor, dat dit een groep is, die hier stad en land (vooral) met grote produkties, die alleen maar passen in de paar grote schouwburgen, die we hebben, maar dép. café. Ondanks allerlei acties van extra-busdienst^D schouwburgen toch maar een relatief klein publiek. toneel" zijn, dan zal het echt de boer op moeten van het woord. In nabesprekingen, die de directief prijzenswaardig) na voorstellingen hield is menigmaal de gedachte geuit, dat met dit of dat stuk getracht is de establishment te doorbreken. Ais het beroepstoneel nu eens begon zijn eigen establishment te doorbréken De tijd van het instituut „toneel" is voorbij.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 17