De fles wodka mocht niet geopend worden ISRAËLS POLITIEK STRANDT OP VLUCHTELINGEN Het bisdom Breda en de „chaos Wflfipffll Bijna twee jaar na de jiini-oorlog 25 stuks 1.75 DE EXPEDITIE NAAR NOORD PEARY LAND (2) Stilte Wodka DALET BALSEM DALET BALSEM Hoge boetes voor prijsovertreders in Arnhemse Horecasector T) Produktiviteit KNSM geremd DE STEM VAN DINSDAG 13 MEI 1969 Ian Cox (links) en Hugh May met de Deense vlag die geplaatst is bij de steenhoop van Peary op Cap Morris Jesup. (Bijzondere correspondentie) ELLESMERE EILAND Als je naar het uiterste puntje van de wereld gaat zul je een fles wodka vinden, maar de kans is groot dat je er geen slok van zal mogen nemen. Dit was althans het lot van de Engelse Groenlandexpeditie, die op weg is naar Noord Peary Land. Het uit twaalf man bestaande team kwam zaterdag op cap Morris Jesup aan, het noordelijkste puntje land ter wereld. Ze waren een dag later dan ze gehoopt hadden, maar in de pool streek is dit een prestatie die boven het gemiddelde uitsteekt. Door een gelukkig toeval hadden zowel het vliegtuig, dat voor het vervoer van de expeditie moest zor gen, als het vliegtuig dat de voorra den moest aanvoeren op een en de zelfde dag, terwijl ze duizenden ki lometers van elkaar verwijderd wa ren, vertraging ondervonden; het een moest uit Resolute Bay in het noordwesten komen, het andere uit Engeland. De voorraden, die de ezpeditie van Peacock met zich meegebracht heeft, zijn indrukwekkend. Op het station Nord stouwde Dick Deblic- quy, van Atlas Aviation, de cabine van zijn eenmotorige „Otter" vol met ijsscooters, een trekslede, krat ten en plunjezaken. Er was nog maar net genoeg plaats voor vier leden van de expeditie. Twee uur later werd op cap Morris Jesup de onwaarschijnlijk grote lading zon der plichtplegingen uitgeladen op een strook sneeuw, die Delbicquy eerst in ogenschouw had genomen, toen hij uit Resolute kwam en even stopte om twee vaten brandstof ach ter te laten. Nadat het team de lading uitge laden had, was de „Otter" binnen een paar minuten hotsend en bot send over de oneffen startbaan al weer op weg om een pendeldienst in stand te houden. In september zal dit alles weer gebeuren, maar dan in tegenovergestelde richting, als de expeditie weer vertrekt. Deze dienst zal, als de rekening gepresenteerd wordt, 13.000 gulden blijken te kos ten. Toen het grootste gedeelte van het team zich al op cap Morris Je sup bevond, verscheen het Hercu les-transportvliegtuig van de RAF om in tien keer 50 kratten voorra den te droppen. Chris Grant, de verbindingsofficier van de expeditie had een draagbaar radiobaken ge ïnstalleerd, waar het vliegtuig zich op kon oriënteren. De Hercules vloog precies over de droppings- plaats. Vier kratten zweefden aan roze parachuten naar beneden en kwamen op de gereedliggende zand zakken terecht. Horrocks, de „jo ker" in de ,stok kaarten" van Pea cock, zegt tegen Grant: „Je moet zeggen dat hij de volgende keer een beetje meer naar links moet mik ken". De volgende lading kwam dan ook prompt meer naar links te recht. Zelfs de lakonieke De- blicque was onder de indruk. „Ze komen steeds weer precies in het miden van de cirkel terecht". De enige schade bestaat uit een paar gebroken palen, die wat har der neergekomen z(jn dan de bedoe ling was, omdat twee parachuten in elkaar verstrikt raakten. Op de vlucht naar cap Morris Je sup waren inderdaad (zoals voor speld) kleine kudden muskusossen waar te nemen. Verstoord door het geluid van de vliegtuigmotor ren den ze naar elkaar toe en gingen naast elkaar in een kring staan de staart naar binnen en de kop naar buiten om op die manier elke aanvaller, uit welke richting die ook mocht komen, het hoofd te kunnen bieden. De schitterende poolzon, op een hoogte van 20 graden boven de ho rizon, de heldere lucht en de grote stilte zijn geen stimulans om vroeg in de slaapzak te kruipen. Om vier uur in de ochtend maakten de ex peditie-leden een wandebngetje over de Poolzee, een enorm grote zee die tijdens een storm bevroren is. Ze hakten zich een weg tussen de steile ijswanden, glanzend blauw en schitterend wit kristal. Maar om terug t.e komen op de fles wodka. Nadat het kamp was opgeslagen, was de eerste plaats waar gestopt werd tijdens de tocht om de cap de steenhoop, die Robert Edwin Peary hier 70 jaar geleden heeft opgericht. Als hij een bood schap heeft achtergelaten, is deze nooit gevonden. Maar er zijn din gen die op meer recente bezoeken wijzen. Er bevindt zich een Deense vlag in een koperen buis, en korte berichtjes van Amerikaanse en Ca nadese teams, die geprobeerd heb ben wat deze expeditie morgen ook hoopt te ondernemen, n.l. het bepa len van de juiste positie van cap Morris Jesup. En dan is daar plotse ling, in een blok bevroren sneeuw, de borrel, achtergelaten door man nen van de koninklijke Deense sle depatrouille, maar het addertje on der het gras schuilt in een begelei dend briefje waarop te lezen staat: „De wodka is alleen bedoeld voor diegenen die per hondeslee komen". De leden van de expeditie hebben hun heil toen maar in de zelf mee gebrachte drank gezocht. (Copyright De Stem/The Guardian) (Van onze correspondent Walter Schwarz) TEL AVIV Bij elke Israëlische poging om de vredesvoorwaarden in het Midden-Oosten te bepalen, zijn de vluchtelingen de rots waartegen deze pogingen te pletter kunnen lo pen. Israël begint nu elke discussie met de Arabieren aan de joden onder de vluchtelingen te herinneren, die zich opnieuw in Israël gevestigd heb ben. Maar de Arabieren zeggen op hun beurt dat dit niet terzake doet, omdat Israël deze immigratie wilde en zelfs aanmoedigde. Elke nieuwe Israëlische beginselverklaring zou repatriëring, compensatie en gelegen heid tot vestiging elders moeten in houden. In het privé-leven zijn de meeste Israëliërs en Arabieren het er echter wel over eens, dat, als de vluchtelingen de vrije keus werd ge laten, minder dan tien procent naar Israël terug zou willen. Om de goe de wil te tonen zou Israël onmiddel lijk een begin kunnen maken met het scheppen van mogelijkheden voor die vluchtelingen, die nu onder de Israë lische rechtspraak vallen, om zich opnieuw in de bezette gebieden te vestigen. Een Israëlische uitspraak inzake vredesvoorwaarden zou niet onmid dellijk in Cairo, Amman of Damas cus tot vredesbesprekingen leiden, maar op die manier zou de weg vrij gemaakt worden voor besprekingen met die Arabieren, die hier zowel voor openstaan als het meest direct betrokken zijn bij het dispuut de bezette Palestijn-en. Na de oorlog toonden de Israëlische autoriteiten hier belangstelling voor. Ze hielden een intensief politiek onderzoek op de westelijke oever en in Gaza. Toen schonk men verder geen aandacht aan dit idee. Mevr. Meir maakte er zich onlangs op een weinig overtui gende manier van af door te zeggen dat ze er het nut niet van inzag om „nog een Arabische staat in het le ven te roepen". Onder vier ogen leggen Israëlische ambtenaren uit dat er onder de Pa lestijnen te grote onenigheid bestaat en dat ze onder te grote invloed van de „andere zijde van de rivier" staan om besprekingen van enige betekenis met Israël te kunnen voeren. Maar ook dit is weinig overtuigend. De Israëliërs zouden een grotere eenheid onder de Palestijnen kunnen schep pen door ze aantrekkelijke voorwaar den voor een Palestijnse staat in het vooruitzicht te stellen. En trouwens de oppositie van de. andere zijde van de Jordaan hoeft ook niet van blij vende aard te zijn. Als koning Hoes sein vred-e wilde, maar voelde dat hij niet direct met de Israëliërs kon onderhandelen, zouden de Palestij nen hem dan niet gewoon links kun nen laten liggen? Hetzelfde geldt voor Nasser. Nu zegt hij dat hij een vreedzame rege ling wil, maar de Palestijnen het recht moet laten om hun eigen strijd te kunnen strijden. Zou het niet mo gelijk zijn dat hij morgen zegt, dat hij geen besprekingen met Israël kan voeren, maar dat hij de Palestijnen het recht moet laten om zelf tot een regeling te komen? Als Amman en Cairo een oogje dichtdoen zou er met de Israëlisch- Palestijnse besprekingen een begin gemaakt kunnen worden en de Fe- dayeen zouden hier weinig tegen kun nen doen. Zolang de Israëliërs de lei ders op de westelijke oever niet toe staan te komen, blijven deze onder Jordaanse invloed staan. Erger nog, hierdoor is de onjuiste, maar wijd verspreide theorie ontstaan dat Israël geen onderhandelingen met de Pa lestijnen wilden voeren, omdat men hierdoor dan snel tot vrede en te rugtrekking zou komen, wat de Israëliërs in feite niet willen. Om aan deze geruchten een eind te maken zou Israël meer van de „nieuwe" vluchtelingen, die in 1967 verdreven werden, terug kunnen ne men. De Israëlische bewering dat het de vluchtelingen zelf zijn die geen genoegen nemen met het aantal men sen dat terug zou mo-gen keren, is misleidend. In feite mochten alleen bepaalde leden van een gezin terug keren, met uitzondering van jonge mannen (en ook meisjes) die van de „El Fatah-leeftijd" waren. Natuurlijk hebben deze gezinnen geweigerd zon der hun kostwinner te komen. De Israëliërs zijn bang, dat, als ze de jon ge mannen toelaten, zo voor grote veiligheidsproblemen komen te staan. Maar niets als dit draagt er toe bij om het gevoel van onveiligheid onder de Arabieren op de westelijke oever te verhogen. Zij zien het als nog een teken dat Israël de westelijke oever, met zo weinig mogelijk Arabieren in bezit wil houden. Ongetwijfeld bestaat er geen ge gronde reden voor deze achterdocht. Maar de Israëliërs moeten nog steeds een manier vinden om dit standpunt en vele and-ere die van even groot belang zijn by de mensen aan de overzijde duidelijk te maken. (copyright De Stem/The Guardian) (ADVERTENTIE) Als modieuze schoenen voor U ondra- 4; geiijk zijn; door knobbels dan helpt Zwellingen aan de grote teen be hoeven U niet langer te kwellen. Verkwikkende DALET BALSEM dringt diep door in de huid, heft de aandoening op en doet de zwelling verminderen,waardoor ook de pijn verdwijnt. Maak Uw voeten weer pijnloos slank met de beroemde Franse bij apotheker en drogist (Van onze correspondent) ARNHEM De economische poli tierechter in Arnhem heeft gisteren verscheidene grote horeca-onderne- mers uit Arnhem berecht wegens overtreding van de prijzenbeschik- king. Onder hen waren de exploitanten van de café-restaurants Rotonde en Royal, Motel Arnhem, Jo's kelder en het buffet van de stadsschouwburg. De boeten varieerden van 100 tot 6000 gulden. In de meeste gevallen ging het om de overpryzing van kop jes koffie of thee. (ADVERTENTIE) SCHOL, SCHAR OFTONG^ ALAMEUNIÈRE i 1 kg vis, zout, 1 ei, 11 lepel melk, bloem, boter of margarine, 2 citroenen, j peterselie. De vis met wat I zout inwrijven en 20 minuten laten intrekken. Door losgeklopt ei met melk en vervolgens door bloem wentelen. Bakken in veel gebruinde boter of margarine op niet te fel vuur. Wat citroensap, fijn gehakte peterselie en de overgebleven boter over de vis doen. Vraag recepten bij uw vishandelaar of bij het Produktschap voor Vis '^en Visprodukten, Wassenaarseweg 20, ft-. Den Haag, „Afoeteu we eerst niet erkennen dat we midden in de chaos, ja, in de put zitten?" Het hoge woord was eruit. Maar de verzamelde af gevaardigde katholieken van het bisdom Breda, samen het diocesaan pastoraal beraad, hebben vorige week woensdag deze vraag van een hunner niet direct beantwoord. Na een hele dag praten op Bouvigne lag het antwoord echter wel zwij gend midden in de zaal: Ja, we zit ten in de put. Met z'n allen. Geen van ons heeft al die andere vragen waarmee we hierheen zijn gekomen, kunnen oplossen. Er zijn alleen maar meer vragen bij gekomen. Oh, er werden oplossingen genoeg aan de hand gedaan. Daar was op ij eerste plaats de beleidsnota 1969- 1973 van de stuurgroep (iets nieuws, want nu heeft de bisschop het niet meer alleen gedaan). En er waren andere constructieve voorstellen. In terkerkelijke toeristenpastoraal in Zeeland. Her. en bijscholingscursus sen voor de priesters. Beter ge- spreksgroepenwerk. Eenvoudiger taalgebruik in de kerk. Betere ver houding met pers, radio en t.v. Catechese voor ouders, enz. enz. Ideeën, waarmee best een aardig stuk progressief beleid op poten ge zet zou kunnen worden, ware het niet.... dat er ook andere voorstel len op tafel kwamen. Minder con structief op het eerste gezicht. Het waren ook vooral vragen. Zoals: Hoe zien wij de kerk buiten de kerk? Staan we als kerk niet buiten de maatschappij? Durven wij opko men tegen de macht van de indus trie? Antwoord op sociaal onrecht in eigen land, streek? Waar praten we eigenlijk over als we het hebben over kerk, pastoraal beled, cate chese, open kerkgemeenschap? Moe ten we niet eerst naar éen menta liteitsvernieuwing toe? Vragen die in een gezelschap dat geacht wordt een beleid, een meer jarenplan uit te stippelen, bijna on gepast klinken. Niet constructief, integendeel. Wie de beleidsnota en de aanvullende of (opbouwend) kri tiserende voorstellen als bouwste nen beschouwen, deze laatste vra gen vormden evenzovele tijdbom men onder het bouwsel, dat een mo dern opgezet bisdom moest worden. Kon men tot voor kort de zaal in zo'n situatie nog indelen in een groep progressieven en een groep behoudenden, dat ging nu niet meer op. In deze zaal kon men nauwe lijks iemand conservatief noemen. Dus: nagenoeg alle aanwezigen wa ren, de een meer de ander minder, de een hier de ander daar, progres sief ingesteld? Ja en nee. Er blijken intussen nl. twee principieel ver schillende soorten christelijke pro gressiviteit te zijn gegroeid. Ook op de jongste zitting van het pastoraal concilie was dat te merken. Het ver schil is misschien het best als volgt te verklaren. De ene groep (nog de grootste) wil moderniseren binnen de be staande structuur (o.a. de lijnen die het episcopaat uitzet, de banden met de wereldkerk, de banden met Ro me. Typerend voor deze mentaliteit is dat ze binnenkerkelijk opereert). De andere groep wil juist buiten de (bestaande) kerk opereren, de bestaande structuur doorbreken of desnoods laten vallen. Niet met de bedoeling uit de kerk te stappen, „af te vallen", maar wel om samen als kerk voorlopig de kerk de kerk te laten en de blik plus de energie te richten op de wereld. D.i. niet de wereld buiten de kerkmuren, maar de wereld waar we allemaal, kerk- en niet kerkleden in leven, en waar de kerk nog veel te veel (krachtens haar organisatie-struc tuur?) boven zweeft. Tijdens de vergadering van het beraad bleken deze laatste gedach ten zo sterk te leven, bij enkelen bewust, bij de meesten onbewust of als een onbehaaglijke kriebel. Maar ze bleken de tijdbommen te zijn, onder zoveel plannen dat niemand meer wist wat te doen met de be leidsnota. Niet aannemen, dan heb ben we helemaal niets meer, wel aannemen, dan plegen we geen wér kelijke, tastbare, vernieuwing. De nota kwam niet in stemming. De voorzitter, die begreep dat iedereen wilde weten waar men aan toe was, stelde toen voor zich althans achter het beleid-tot-nu-toe te stellen, om elkaar zo in ieder geval enig posi tief houvast te geven. Terecht be greep men dat ook dat geen oplos sing zou bieden. Samen daar in die zaal, pastoor, arbeider, bankdirec teur, bisschop, wist men niets meer te zeggen. Sommigen zullen in die stilte de doodsklok over een stervende kerk hebben horen luiden. Maar is dat een wanhopen En als we goed ge luisterd hebben, de hele dag door, dan is daar geen enkele reden voor. Want uit alle suggesties, voorstel len en vragen klonk juist hoop op. Niet meer de zekerheid vanuit 20 eeuwen traditie, maar de hoop op wie-weet-hoeveel eeuwen toekomst. Een van de gespreksthema's was: open kerkgemeenschap. Terwijl de een hierbij dacht aan oecumene, vroeg de ander wat bedoelen we ermee Iets van perspectief van toekomst, waarin het niet meer zo besloten en vastgelegd is, meende de voorzitter. En wie weet al hoe die toekomst eruit zal zien Niemand. En daar om had het ene lid van het beraad niet meer gelijk dan het andere. Binnen de structuren of erbuiten Het zal allebei moeten gebeuren. Samen, en vanuit die ene hoop, dat Christus zijn beloften waar maakt. Een wankel laddertje om uit de put te komen, maar het is de enige uit weg. Een zéééér goede morgen, goed geefse, goedlachse, zonovergoten, aan vakantie-denkende en naar vrije dag en-v erlangende Zuidwest-Neder landers. Weertje, hè! En dan wil ik bij deze ook de Bis schop Bekkers-stichting wel even ge lukwensen met het resultaat v£m de vrijdag gehouden actie. Er zijn al mensen, die een voorzichtige prognose wagen in de richting van de zeven miljoen gulden. Dat het streef bedrag lag rond de 4,5 miljoen is een felicitatie waard. Zeven mil joen gulden voor de gehandicapte kinderen. „Het is," zo drukte een van de medewerkers van de stichting het uit, „te mooi om waar te zijn". Het bedrag inderdaad. Toch zijn er tijdens die uitzending met Mies weer enige feiten opgevallen, die onver brekelijk verbonden lijken te zijn met een massale „actie voor het goede doel" en die wel waar maar echt niet zo mooi zijn. Ik denk hierbij vooral aan die mensen, die zich zeer ver dienstelijk hebben ingespannen voor een actie maar 's avonds gegrepen worden door een soort drang om zich zelf nog eens extra op de borst te slaan. Dat zijn die mensen, die zeer ver ongelijkt zijn als Mies niet meer dan vier seconden aan hen besteedt, lou ter en alleen omdat ze niet meer tqd beschikbaar heeft. Over de reclame, die niet „mag" maar er altijd door komt, kan ik kort zqn. Waarom wel de naam van individueel Albert, maar niet die van firma Simon? Dikwijls genoeg gaat het dan niet meer om het goede doel maar om eigenbelang. En dat is jammer. Hoe wel die zeven miljoen meegenomen zijn. Mi(e)ss Bouw-man! „Het heerlijke van eerste klas rei zen in de trein is dat je er op de duur alle linkse intellectuelen in te gen komt. Dat is erg gezellig. Er heerst daar toch meestal een prettige sfeer: overal om je heen lezen ze Vrij Nederland, soms ook De Groene. Ter wijl in de tweede klas, daar zie ja alleen De Telegraaf. Daar reist het hele reactionaire klootjesvolk waar tegen wij, in de eerste, onze revolutie voorbereiden." (Tamar in VN) Ook een vreemde zaak, met al die heiligen die plotseling moeten ver dwijnen, maar toch mogen blijven, hoewel niet officieel! Met enige spijt heb ik vernomen dat bijvoorbeeld Christoffel, Eusebius, en Bacchus heiligen waarmee je in de loop der jaren toch min of meer bevriend bent geraakt per 1 januari geschrapt zullen worden. Om nog maar te zwij gen over Respicius, Symphorosa en haar zonen, Praxedes en Suzanne. Van één is het me wel duidelijk. Barbara levert mij geen moeilijkhe den op. De oude kathedraal van Bre da heette de Barbara-kerk en die is gesloten en wordt afgebroken. Ergo.... „De manager die zegt, dat hij al jaren geen vakantie heeft kunnen nemen, was vroeger een idool, nu een idioot." (Dr. Ernst Dichter) Die collega van mij, die op vakan te is geweest, rookt nog steeds. tie is geweest, rookt nog De Gaulle: Ierland is tenslotte ook een eiland! Als de ex-president van Frankrijk zich nu maar niet gaat bemoeien met de moeilijkheden in Ulster. Ik hoor het hem al zeggen: Vive le libre Ulster! Ik groet u allen zeer. Houdt het hoofd hoog. Dan wordt het nog bruin ook. MERIJN J.L. AMSTERDAM (ANP) Op de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij n.v. is giste ren van bestuurszijde meegedeeld dat de produktiviteit in de eerste maan den van 1969 nogal geremd is door stakingen in het helé vaargebied. Men is nu bezig de achterstand bij te spij keren. Met algemene stemmen keurde de vergadering de statutenwyziging goed, die o.m. de maatschappij veilig moet stellen tegen „overvallen". De verehiging effectenbescherming was tegen de wijziging, omdat hier door de invloed der risicodragende kapitaalverschaffers ondergraven zou worden. De gezochte beveiliging schaadt volgens de vereniging de vrije verhandelbaarheid en de waarde der effecten, ook bij een bona fide over namebieding. (ADVERTENTIE) caballero toneelspeler en TV-acteur Huib Rooymans

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7