Zeeland claimt 120 miljoen m3 Riesboscli-water Zeeland krijgt rechtstreekse luchtverbinding op Schiphol Regering wil rapporten over Benelux voor nieuwe conferentie GEMEENTEBESTUREN WILLEN KROTTEN BEST OPRUIMEN, MAAR ZEGGEN: Geef eerst nieuwe huizen VOLGEND VOORJAAR VLIEGVELD MIDDEN-ZEELAND OPEN: Landbouw kan voor ongeveer 20 miljoen het loodje leggen In gesprek met R. Verhelst Goes bracht f 4300- op voor zorgenkind VOOR JAARLIJKSE BEHOEFTE Oprukkende industrie in Sloegebied V) ter koor maakt langspeelplaat MAANDAG Lex vergat emmer Zeeuwsch-Vlaanderen In tivee fasen Circa 150 miljoen Gebouwen Veel ammo MOEILIJKHEDEN TE DUUR 7LM GESLAAGD Westbrabantse brandweer wedstrijd een onzer verslaggevers) T Het Hulster Gemtnti l.v. Jo Ivens gaat maana^ lagavond zijn zesde langspW| ialiseren. mamen geschieden in de W uw-Naraen. Het verkker mor omgelegd en dat kan in Huk gemakkelijk als in Niem», waar de politie alle verleent. Het koor zal op j(. Nederlandse en international, deren zingen, begeleid dooi it -ensemble. 1rpen nder vandaag tnder vandaag LAAS [jnder vandaag ïlburg 14.30 uur Double trouble, jj ir Gunfighters of Red River ar NGEN mbra 15 en 20 uue harge van de lichte brigade aar id 15 en 19 uur 3e man, 14 j. ur Hoe versier ik zo'n meisje, oar tentoonstellingen slbllrg shal Multipels en Objekten ïorpe rie Troutzaerte Paul Citroen rellen, portretten, tekeninget tho's; Frangine Timmers: ke ek en unica diversen DIJKE De Lozanne 20 uur [erensociëteit ACHT ieleman 15 u. Kermisschietii; Vliegher 15 uur Kermissehie- i Bock 15 uur Schieting PELDIJK emimmen 15 uur Schieting C ijbaart 15 uur Schieting STERZANDE van Leuven Bal em Teil 15 uur Schieting staan- rip WAARDE eijens 15 uur Schieting N'ENDIJK Het Wapen van Zeeland uir Schieting elbtlrg 20 uur fighters of Red River, 14 J. INGEN imbra 20 uur charge van de lichte brigadt aar id 20 uur 3e man, 14 j. T coopgebouw 20 uur niet met mijn vrouw, 14 j ERPEN onder vandaag onder vandaag IKLAAS onder vandaag TENTOONSTELLINGEN ELBURG :sar chief: „Zeeland en de dtse Synode" «hal Multipels en objekten ïws Museum Schilderijen J. gschaap en keramiek Jo K(i» d DORPE srie Troutzaerte Paul Citro® irel'len, portretten, tekeningef itho's; Frangine Timmers'. ke Iiek en Unica DIVERSEN FLIET !em Beukelszoon 19 uur Al' Raiffeisenbank :llebrug i. Thuye 15 uur ningsschieting DE STEM VAN ZATERDAG 10 MEI 1969 (Van een onzer verslaggevers) GOES De Goese gemeentel) ode werd gisteren door burgemeester mr. F. Huber onmiddellijk uitgestuurd om een emmer te kopen voor de ac teur Lex Goudsmit, toen deze in alle oprechtheid bekende zijn „uitrusting" voor de emmeractie van Mies verge ten te zijn. Zijn metgezellin Carry Tefsen had er wel aan gedacht een emmertje mee te nemen naar Goes. Het tweetal werd door het gemeentebestuur van Goes op het stadhuis ontvangen, al vorens de grote stoot te geven aan de collectes in de Goese straten. Lex en Carry lieten zich niet afschrikken door de regen en gingen met hun em mer, gefilmd door een N.T.S.-ploeg, van deur tot deur. De Goese bevol king reageerde zeer enthousiast. Omdat Goes in een''agrarisch 'ge bied ligt, werd voor de inzameling gebruik gemaakt van een tractor met aanhangwagen. Hierop stond een grote stembus, waarin de rinkelende inhoud van de emmers regelmatig werd leeggeschud. Voor de komst van Lex Goudsmit en Carry Tefsen werd er al volop gecollecteerd. De stad was ingedeeld in mini-wijkjes. De z.g. wijkhoofden zamelden het geld in. Lex en Carry gingen deze wijk hoofden langs om de collectebussen in ontvangst te nemen. Het opge haalde geld, bijna f 4300.-, werd door de artiesten naar de plaats van be stemming, Carré in Amsterdam, ge bracht. I De Mgr. Bekkers-actie in Zeeuwsch- I Vlaanderen verliep gisteravond bij zonder voorspoedig. In Kioosterzande kwamen uit geheel Zeeuwsch-Vlaan- deren enthousiaste reacties binnen. Bij het sluiten van deze editie was er nog geen overzicht. Wel was be kend, dat in bijna alle plaatsen van de streek gecollecteerd werd. foto boven: Bij de ontvangst op het Goese stadhuis deden Garry Tefsen (2e van hnks) en Lex Goudsmit (rechts) ai ™eteen goede zaken. Burgemeester Huber (2e van rechts) en wethouder K°ose (links) dragen het hunne bij. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN „Uit het voor lopig rapport van de werkgroep basisplannen Zuidwest-Neder land kan worden afgeleid, dat de dekking van de Zeeuwse water behoefte het best als volgt kan geschieden: tot 1983-1984 aan sluiting op de Biesbosch (120 miljoen kubieke meter per jaar), na 1984 spaarbekkens te St. Phi- lipsland (150 miljoen kubieke meter per jaar). Een voorlopig onderzoek naar de aanwezigheid van kleilagen heeft uitgewezen, dat de ondergrond bij St. Philips- land gunstiger is voor het aan leggen van de spaarbekkens dan in de Grevelingen het geval is". Dit zei ir. P. Stoter tijdens de jaarvergadering van de Vereni ging voor Waterleidingbelangen in Vlissingen. Een meer gedetailleerd onderzoek naar het geologisch profiel en de mo gelijkheden, aldus de heer Stoter, voor de spaarbekkens in de hals van St. Philipsland wordt door het Rijksinstituut voor Drinkwatervoor ziening met voorrang uitgevoerd. Het spaarbekken te St. Philipsland kan pas met bruikbaar zoet water worden gevuld na aisluiting van de Oosterschelde en verzoeting van het water. Hiervoor wordt gerekend op 1983-84. De maximale capaciteit van het te ontwikkelen waterwinnings- werk wordt op 150 miljoen kubieke meter per jaar gesteld. Na benutting van de aanwezige zestig miljoen kubieke meter produk- tiecapaciteit inclusief Brabants grondwater en de uitbouw van het pompstation in de Braakman moet a. de behoefte tot 1984 van elders worden betrokken. b de voor het jaar 2000 geraamde hoeveelheid minus zestig miljoen ku bieke meter van de bestaande bron nen minus circa 150 miljoen kubieke meter uit de spaarbekkens te St. Phi lipsland blijvend van elders worden aangevoerd. Ook op grond van deze overweging, zo zei de heer Stoter, moet circa 120 miljoen kubieke meter per jaar van de Biesboschproduktie worden geclaimd voor de provincie Zeeland. Dewerken, die' nodig zijn voor de aanvoer en de zuivering van- deze 120 miljoen per jaar, kunnen in twee fasen, elk zestig miljoen per jaar, worden uitgevoerd. Tussen de Biesbosch en 't splitsings- punt „Midden-ZeelandZeeuwsch- Vlaanderen", zal een leiding worden aangelegd, die na de aftakking naar het industriegebied aan de Moerdijk circa zestig miljoen kan transporte ren. Vanaf dit splitsingspunt zal naar het nieuw te bouwen zuiveringswerk in het Sloe en naar het pompstation Braakman een leiding worden ge legd, die kleiner kan zijn in diameter. Het ligt in de bedoeling van de n.v. Biesbosch om „transportabel" wa ter in te kopen, dat al naar gelang de behoefte in het Sloe, of in de Braakman verder.zal worden behan deld tot drinkwater, althans voorzo ver het niet rechtstreeks kan worden afgezet. Volgens een globale raming zal de aanvoer uit de Biesbosch een in vestering vergen van 125 tot 150 miljoen gulden. De uitvoering van het project is onder meer afhankelijk van het nationaal basisplan. Een ver zoek om 120 miljoen kubieke meter uit de produktie van de Biesbosch voor Zeeland te bestemmen is reeds gericht aan het Rijksinstituut voor Drinkwatervoorziening. (Van een onzer redacteuren) MIDDELBURG De n.v. „Flash band' te Rotterdam, een luchtvaart onderneming die zich met charter- en rondvluchten bezighoudt, zal het al leenrecht krijgen om vanaf het vlieg veld Midden-Zeeland, dat volgend voorjaar feestelijk word) geopend, rondvluchten uit te voeren, met vliegtuigjes die vier passagiers kun nen vervoeren. Bovendien zijn onder handelingen gaande voor vluchten met grotere vliegtuigen van het type Dornier-Servant (2 piloten, 12 passa giers) tussen het vliegveld Midden- Zeeland en Schiphol, via Rotterdam. Deze vluchten zullen aansluiten op de ochtend-, middag- en avondbloes op Schiphol. Dit betekent in feite, zo vernemen wij van de voorzitter van de stich ting vliegveld Midden-Zeeland, de heer D. F. P. Hoegen, dat Zeeland een luchtverbinding met Schiphol krijgt, die aansluit op het programa van nationale en internationale vluchten. Dit is onder meer van be lang voor het toerisme. Als het vliegveld gereed is en de Dornier- Servant er is, een tweemotorige hoog dekker van een nieuw type, die woensdag a.s. aan de belanghebben den wordt getoond, dan kan men van elke plaats ter wereld waar zich een vliegveld bevindt, door de lucht naar Zeeland en omgekeerd. Het vliegveld zal in het volgend voorjaar worden geopend met een vliegfeest, een zogenaamde interna tionale „Fly-in". De heer Hoegen zegt: „Wij maken geen haast. Vol gens het architectenbureau De We ger in Rotterdam, dat het vliegveld heeft ontworpen, is het mogelijk om nog in het najaar vliegtuigen tot drie ton startgewicht te ontvangen. Als wij echter wachten tot de grasmat zich volledig heeft gevormd, dan kunnen vliegtuigen tot vijf ton startgewicht het gewicht van de Dornier-Ser vant worden ontvangen". Het grondwerk, waaronder een om vangrijke drainage, is door de Neder landse Heidemaatschappij verzorgd, die ook de grasmat intussen heeft in gezaaid. Op dit moment bestaat het vlieg veld aleen uit een strip van 150 bij 800 meter, maar er komt een trits van bouwwerken omheen, die bij een vliegveld horen: 'n hangaar, 'n iafé- restaurant aan de Schenge, een kan toortje voor de douane en voor de havenmeester, etc. De bedoeling is dat deze bijbehorende voorzieningen worden gebouwd door de sterk in het project geïnteresseerde commer ciële ondernemingen. Zo zal de han gaar waarschijnlijk voor rekening v. ..Flashband" komen. De stichting „Vliegveld Midden-Zeeland" beperkt zich tot haar eigenlijke taak: in sa menwerking tussen bedrijfsleven en provinciale overheid, de aanleg van het vliegveld bevorderen. Daarmee is een investering van drie ton gemoeid geweest De grote bedrijven in de omgeving, waarbij zich kortelings een hevig ge- interesseerde Péchiney heeft aange sloten, hebben een belangrijk deel van de aanloopkosten voor hun re kening genomen. Deze bedrijven, waaronder Hoeehst- Vlissingen, de Kon. Mij. „De Schelde" Péchiney en Vitrite-works. kunnen, zoals in principe iedereen, gebruik maken van de charterdiensten van Flashband. Er zal continu een vier- persoonsvliegtuig op het vliegveld aanwezig zijn. Dit zal ook voor rond vluchten gebruikt kunnen worden. haar thuishaven. De club heeft plan nen om een afdeling voor motorvlie- gen op te richten. Het Sloevliegveld zal daarnaast ge bruikt kunnen worden voor afhande ling van landbouwvluchten (sproei- vliegtuigen), eventueel voor ambu lancediensten door de lucht en nog tal van andere activiteiten, welker omvang nog niet te bepalen is. Zo is nog niet te zeggen", aldus de heer Hoegen, „of 't vliegveld ook gebruikt zal kunnen worden voor luchtver- bindingen in zuidelijke richting, b.v. naar het vliegveld Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen. De mogelijkheden zijn talrijk, speciaal op toeristisch gebied, hetgeen blijkt uit de zakelijke inte resse van de Exploitatie Maatschap pij Scheveningen, eigenaresse van o.a. „Britannia" in Vlissingen". Een opname van het Sloe-vliegveld in het binnenlandse luchtnet van de KLM zit er voorlopig niet in, al zijn er zowel met de KLM als de NLM levendige contacten geweest. Maar de betrekkelijk zware machines waarvan de MLN zich bedient, o.a. Fokker- Friendships, kunnen in Zeeland voor lopig niet landen, omdat zij te zwaar zijn. Bovendien is Zeeland voorlopig als markt voor luchtpassagiers te be perkt. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De regering gaat dit jaar alle mogelijkheden voor een betere samenwerking in het Benelux- grensgebied onderzoeken. Hierover worden rapporten samengesteld voor de eerstvolgende Benelux-regerings- conferentie van begin volgend jaar. De Benelux wil daarmee streven naar het opheffen van de problemen die de grensbewoners, de instellin gen, de gemeentelijke en regionale overheidsinstanties bij hun pogingen tot samenwerking ondervinden. Een en ander is reeds in principe besloten op de Beneluxconferentie die eind april in Den Haag is gehou den. Daarbij is nadrukkelijk vastge- ,,De belangstelling voor het vlieg veld is bijzonder groot", zegt de heer Hoegen. „Behalve voor zakenvluch- ten, zal het vliegveld zeker ook ge bruikt worden voor de sportvliegerij. De Zeeuwse zweefvliegclub, die ja renlang een beetje ontheemd was, maakt van het vliegveld in het Sloe (Van een onzer verslaggevers) GOES De totale produktiewaar- de van de landbouw rond het Sloe gebied de akker- en tuinbouw en de veehouderij die door de indus triële uitbreiding in het Sloe door lucht- en waterverontreiniging wordt bedreigd, bedraagt volgens een pas bekend geworden taxatie ongeveer 20 miljoen gulden. Voor de akker bouwsector is deze waarde becijferd op circa 12.500.000 gulden, voor de veehouderij op ca. 4.177.000 gulden. Naast deze schade, die kan worden toegebracht aan de jaarproduktie, be staat voor de veehouderij nog de kans, dat de veestapel er zelf door zal wor den aangetast, zodat er dieren moeten worden afgevoerd. De totale kapi- taalswaarde van de rundveestapel (exclusief mestkalveren) wordt ge- what op circa 3.956.400 gulden. Tot deze conclusie, zo meldt het Zeeuwsch Land- en Tuinbouwblad, komt de heer R. Krijger, technisch medewerker bij de Provinciale Direc tie voor de Bedrijfsontwikkeling in Zeeland. Hij heeft deze inventarisatie opgemakt en in een rapport vastge legd op besluit van de Provinciale Raad. De raad achtte het van groot be lang om tijdig op de hoogte te zijn van de omvang van de landbouwpro- duktie in het gebied, dat grenst aan het Sloe, zodat daarmee rekening kan worden gehouden bij het beleid tijdens verdere industrialisatie ten aanzien van de schadeloosstelling als gevolg van luchtverontreiniging. In bijzonder korte tijd werd het rapport samengesteld. Het kan, aldus het Z.L.M.-blad, als grondslag dienen, wanneer de omvang van eventuele schade moet worden vastgesteld. Mo- (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG/MIDDELBURG/BREDA „Natuurlijk krijgt het rjjk tveinig aanvragen. Die 12 miljoen gulden, waarmee het rijk 6000 krotten in Nederland hoopt op te ruimen konden beter besteed worden aan nieuwbouw. Want daar ligt het eerste knelpunt". Aldus de mening van verschillende grote en kleine gemeenten in Brabant en Zeeland, een mening waar we naar vroegen in verband met de klacht van de directeur-generaal van Volkshuisvesting en Bouw nijverheid (zie DE STEM van gisteren), dat er tot nu toe maar 262 aanvragen voor krotopruiming zijn binnengekomen. De „regeling krotvorwerving" da- eert van eind vorig jaar en biedt de Seenten een tegemoetkoming van 1,11 gulden bij de aankoop van een e slopen krotwoning. Deze regeling rnt, naast van de -regeling re- dAiwi^U en saneringsplannen" del' i! D'lden zijn bedoeld voor lan- yke gebieden en voor gebieden geldt™01 ^6en saneringsregeling engens kan ook een gemeente, die voornemen heeft een bepaalde on s- gaan saneretl. vooruitlopend «ie plannen, in aanmerking ko- i voor die 2000-gulden-regeling Kleine gemeenten echter, waar geen reconstructie- of saneringsplan ten uitvoer kan worden gelegd, kunnen nu toch een tegemoetkoming krijgen bij „individuele" krotopruiming. Dat althans beoogt de nieuwe regeling. En de directeur-generaal heeft zelfs tien „krijgsartikelen" opgesteld in de strijd tegen de krotopruiming. Daar bij denkt hij o.a. aan inventarisatie van de krotten per gemeente, aan een zekere verschuiving van bouw toezicht naar woningtoezicht en aan een versnelling van de ontruimings- orocedure. In grotere gemeenten, zoals Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom, Mid delburg, Vlissingen en Terneuzen, heeft men in hoofdzaak te maken met de regeling betreffende sane ringsplannen. Ook in die plaatsen echter vallen nog genoeg krotten bui ten een reconstructieplan. En omdat de - altijd arme - gemeenten met de nieuwe regeling in elk geval weer een mogelijkheid hebben om geld bin nen te krijgen, probeert men overal wel na te gaan of er „wat in zit" en of een aanvrage inderdaad financi eel zin heeft voor een gemeente. Overal stoot men voora] op deze moeilijkheid: wie een krot wil oprui men zal de bewoner aan een nieuw, betaalbaar huis moeten helpen. De tweede moeilijkheid: de gemeenten zullen dus krotten moeten gaan op kopen, maar de eigenaars worden door niets gedwongen tot verkoop. Ze vragen dus heel wat meer dan die 2000 gulden, die de gemeenten van het rijk krijgt. De eerste en de tweede moeilijk heid hangen nauw samen. Zouden er voldoende betaalbare nieuwe wonin gen zijn, dan zou er weinig bezwaar bestaan tegen het verlaten van een krotwoning en dan zouden de eige naars met minder geld tevreden zijn. in recretatiegebieden blijkt ook nog een ander probleem de krotverwer- wing door de gemeenten in de weg te staan: biedt de gemeente 2000 gulden aan, mensen die een vakan tiehuis willen, bieden de eigenaar een meervoud van dat bedrag. Hoe wel dit dan betekent dat er een huis aan normale bewoning onttrokken wordt, men krijgt er in zo'n gemeen te op die manier in elk geval 'n behoor lijke woning voor terug. Om enig idee te geven: vorig jaar werden in Zeeland tussen de 1100 en 1200 slech te woningen opgeruimd, waarvan er 300 in de recreatiesector verdwenen. Maar om tevens enig idee te ge ven van de gemeentelijke moeilijk heden: het dorpje Nieuwland is bij de stad Middelburg gevoegd. In de Nieuwlandse erfenis bevinden zich 150 krotten. Midelburg ziet geen kans de bewoners een nieuwe woning aan te bieden voor een enigszins verge lijkbare huur. Ziet eigenlijk helemaal geen kans ze een nieuw huis aan te bieden, want het komt maandelijks al zo'n 200 tot 300 woningen te kort door de industriële uitbreidingen. Het is een probleem, waar alle industri aliserende gemeenten mee blijken te zitten. i En de kleine gemeenten zonder in dustrialisatie? Die zeggen: „Wij heb ben nauwelijks nieuwbouw juist om dat hier geen industrieën komen en de nieuwbouw die er is, vinden de bewoners van slechte woningen te duur". Een vicieuze cirkel dus? Ach, het gaat maar om 6000 woningen en dat getal zal wel volgeboekt worden. Al dus de Haagse verwachting. En de bedoeling van de regeling? „De ge meenten zullen meer oog moeten krij gen voor een gaaf woningenbestand en krotopruiming is een zaak, die de gemeenten zelf ter hand moeten ne men", aldus ir. L.D. Huisman, hoofd ingenieur-directeur Zeeland van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid menteel zijn de omstandigheden nog vrijwel normaal. In de vergadering van het dage lijks bestuur van de Z.L.M. werd de vraag gesteld, in hoeverre de vesti ging van Pechiney in het Sloegebied uit het oogpunt van ruimtelijke ordening juist geacht kan worden. Naar de mening van de Z.L.M. zul len de nodige stappen moeten worden ondernomen om eventuele schade door luchtverontreiniging waar van de omvang nog moeilijk te over zien is, maar waarvoor toch wel de gelijk gevreesd moet worden zo veel mogelijk te beperken. Het dagelijks bestuur van de Z.L.M. stelt, dat de verwachting wel mag worden gekoesterd, dat hieraan van de zijnde van het provinciaal bestuur alle medewerking zal worden gege ven. Het bestuur vindt het van groot belang, dat zonodig naar een interim- schadevergoedingsregeling gestreefd dient te worden, zolang de wet op de luchtverontreiniging nog niet tot stand is gekomen. OP KLUWERS gisteren gehouden algemene vergadering van aandeel houders heeft het bestuur meege deeld dat in de tweede helft van juni de inschrijving zal worden openge steld op nominaal 961.400 aande len en op nominaal 4.800.000 in aandelen converteerbare obligaties. steld, dat in de grensgebieden een toenemende behoefte bestaat aan on derlinge samenwerking „op velerlei gebied". De regering schakelt bij dit onder zoek verschillende overheidsdiensten in, die direct met deze samenwer king te maken hebben of nog krijgen. Dit omvat een groot terrein, zoals de samenwerking op het gebied van de ruimtelijke ordening, van de indu strialisatie, van het verkeer, van cul turele uitingen en dergelijke. Dr. G. Brouwers, secretaris-generaal van het ministerie van Economische Zaken, die voortdurend te maken heeft met de economische unie van de Benelux, noemt in het jongste nummer van „Economisch-Statisti- sche Berichten", de Haagste Benelux conferentie geslaagd, ook al maakt volgens hem één zwaluw nog geen lente. Hij schrijft verder: „Men meent wel, dat de Benelux in hoofdzaak nog slechts zin heeft als buurtgenoot schap in de EEG. Ten onrechte. Ne derland is nog steeds België's voor naamste industriële markt, van be lang zeer in het bijzonder voor de Waalse nijverheid. Voor ons land komt de Belgische markt op industri eel gebied na de Duitse. Er is dus aanleiding de wederzijdse belangen met kracht te cultiveren. Maar er is meer. Niet slechts Rotterdam en Am sterdam groeien ruimtelijk naar elk aar. Ook Rotterdam en Antwerpen. De Schelde is evenzeer deel van de Delta als de Maas en de Rijn. In een wijde cirkel ontstaat hier de zwaarste verkeers- en industriële kem van de Europese markt. Het aantal zaken dat de Beneluxlanden onderling te rege len krijgt, neemt niet af maar toe". (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM Vandaag wordt in Bergen op Zoom een wed strijd gehouden voor de Westbra bantse brandweerkorpsen. Een klei ne 20 korpsen zuil enaan de wedstrijd deelnemen. Voor de deelnemende korpsen zal het vóór elf uur vanmorgen verza melen zijn geblazen bij de brand weerkazerne aan het Geertruidaplein. De wedstrijd zal om elf uur beginnen en tot ver in de middag voortduren. De opdrachten, die de korpsen één voor één zullen moeten uitvoeren, is tot vanmorgen geheim gehouden, evenals trouwens de plaats, waarop zij zullen worden ingezet. Om zeven uur 's avonds zal bur gemeester drs. L. van de Laar van Bergen op Zoom in de Korenbeurs de prijzen uitreiken. Daar zullen de „spuitgasten" ook aanzitten aan een koffietafel. „IK ben om precies te zijn 48 jaar en 187 dagen in dienst geweest van de spoorwegen", zegt de heer R. Verhelst, gepensioneerd stationschef in Sas van Gent. „Het was een mooie tijd, maar toen ik 12 jaar geleden met pensioen ging, voelde ik me vrijer dan ooit." De heer Verhelst ziet men zijn 77 levensjaren beslist niet aan. ,IK heb drie werkgevers gehad. In 1908 trad ik in dienst bij Meche- len-Terneuzen met als standplaats Sluiskil-brug. In 1922 werd ik chef van het station Sas van Gent en in 1948 kwam ik bij de Nederlandse vervoer op de lijn Terneuzen-Gent Spoorwegen. Toen het passagiers vervoer op de lijn Terneuzen-Gent ingaande 1 mei 1939 werd gestaakt, kregen we eindelijk geen zondags dienst meer. Het station Sas van Gent was een grensstation. Alle pas sagiers moesten uitstappen om in een speciale kamer gevisiteerd te worden door de douane." HELE toestanden hebben we toen beleefd, want niemand betaalde na tuurlijk graag invoerrechten. Vooral vlak na de eerste wereldoorlog had den we op de stations in Zeeuwsch- Vlaanderen en België een drukke bedoening. De frank stond toen nog op vijf cent. Voor een gulden kon je toen nog stomdronken worden. In die dagen waren er heel wat Zeeuwsch-Vlamingen die dat ook wis ten en ernaar handelden ook. Als er een trein uit Zelzate in Sas van Gent aankwam, had je de poppen aan het dansen. TOEN de N.S. de particuliere spoor- lijn Mechelen-Terneuzen overnamen, was dat voor ons oudgedienden een enorme overgang. Niet alleen op ad- ministratiegebied, ook de werksfeer werd heel anders. Het amicale en joviale dat de spoorlijn Gent-Ter- neuzen zo kenmerkte, was weg. Mis schien is dat een van de redenen ge- weest dat ik geen hartzeer had toen ik met pensioen ging." EEN ding moet ik de N.S. achter na geven. Ze hebben ons, wat de sociale voorzieningen betreft, zeer goed be handeld. Ook onze pensioenen mo gen er zijn." Nu heb ik nog maar een grote hobby. Dat is de harmonie De Vereenigde Vrienden, waarvan ik -al tienallen jaren voorzitter ben. Dat is echt een fijne vereniging."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3