Zeeland claimt
120 miljoen m3
Riesboscli-water
Zeeland krijgt rechtstreekse
luchtverbinding op Schiphol
Regering wil rapporten
over Benelux voor
nieuwe conferentie
GEMEENTEBESTUREN WILLEN KROTTEN
BEST OPRUIMEN, MAAR ZEGGEN:
Geef eerst nieuwe huizen
VOLGEND VOORJAAR VLIEGVELD
MIDDEN-ZEELAND OPEN:
Landbouw kan voor
ongeveer 20 miljoen
het loodje leggen
In gesprek met
R. Verhelst
Goes bracht
f 4300-
op voor
zorgenkind
VOOR JAARLIJKSE BEHOEFTE
Oprukkende industrie
in Sloegebied
V)
ter koor maakt
langspeelplaat
MAANDAG
Lex vergat emmer
Zeeuwsch-Vlaanderen
In tivee fasen
Circa 150 miljoen
Gebouwen
Veel
ammo
MOEILIJKHEDEN
TE DUUR
7LM
GESLAAGD
Westbrabantse
brandweer
wedstrijd
een onzer verslaggevers)
T Het Hulster Gemtnti
l.v. Jo Ivens gaat maana^
lagavond zijn zesde langspW|
ialiseren.
mamen geschieden in de W
uw-Naraen. Het verkker mor
omgelegd en dat kan in Huk
gemakkelijk als in Niem»,
waar de politie alle
verleent. Het koor zal op j(.
Nederlandse en international,
deren zingen, begeleid dooi
it -ensemble.
1rpen
nder vandaag
tnder vandaag
LAAS
[jnder vandaag
ïlburg
14.30 uur Double trouble, jj
ir Gunfighters of Red River
ar
NGEN
mbra 15 en 20 uue
harge van de lichte brigade
aar
id 15 en 19 uur
3e man, 14 j.
ur Hoe versier ik zo'n meisje,
oar
tentoonstellingen
slbllrg
shal Multipels en Objekten
ïorpe
rie Troutzaerte Paul Citroen
rellen, portretten, tekeninget
tho's; Frangine Timmers: ke
ek en unica
diversen
DIJKE
De Lozanne 20 uur
[erensociëteit
ACHT
ieleman 15 u. Kermisschietii;
Vliegher 15 uur Kermissehie-
i Bock 15 uur Schieting
PELDIJK
emimmen 15 uur Schieting
C
ijbaart 15 uur Schieting
STERZANDE
van Leuven Bal
em Teil 15 uur Schieting staan-
rip
WAARDE
eijens 15 uur Schieting
N'ENDIJK
Het Wapen van Zeeland
uir Schieting
elbtlrg
20 uur
fighters of Red River, 14 J.
INGEN
imbra 20 uur
charge van de lichte brigadt
aar
id 20 uur
3e man, 14 j.
T
coopgebouw 20 uur
niet met mijn vrouw, 14 j
ERPEN
onder vandaag
onder vandaag
IKLAAS
onder vandaag
TENTOONSTELLINGEN
ELBURG
:sar chief: „Zeeland en de
dtse Synode"
«hal Multipels en objekten
ïws Museum Schilderijen J.
gschaap en keramiek Jo K(i»
d
DORPE
srie Troutzaerte Paul Citro®
irel'len, portretten, tekeningef
itho's; Frangine Timmers'. ke
Iiek en Unica
DIVERSEN
FLIET
!em Beukelszoon 19 uur Al'
Raiffeisenbank
:llebrug
i. Thuye 15 uur
ningsschieting
DE STEM VAN ZATERDAG 10 MEI 1969
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De Goese gemeentel) ode
werd gisteren door burgemeester mr.
F. Huber onmiddellijk uitgestuurd
om een emmer te kopen voor de ac
teur Lex Goudsmit, toen deze in alle
oprechtheid bekende zijn „uitrusting"
voor de emmeractie van Mies verge
ten te zijn.
Zijn metgezellin Carry Tefsen had
er wel aan gedacht een emmertje mee
te nemen naar Goes. Het tweetal
werd door het gemeentebestuur van
Goes op het stadhuis ontvangen, al
vorens de grote stoot te geven aan de
collectes in de Goese straten. Lex en
Carry lieten zich niet afschrikken
door de regen en gingen met hun em
mer, gefilmd door een N.T.S.-ploeg,
van deur tot deur. De Goese bevol
king reageerde zeer enthousiast.
Omdat Goes in een''agrarisch 'ge
bied ligt, werd voor de inzameling
gebruik gemaakt van een tractor met
aanhangwagen. Hierop stond een
grote stembus, waarin de rinkelende
inhoud van de emmers regelmatig
werd leeggeschud. Voor de komst van
Lex Goudsmit en Carry Tefsen werd
er al volop gecollecteerd. De stad
was ingedeeld in mini-wijkjes. De
z.g. wijkhoofden zamelden het geld
in. Lex en Carry gingen deze wijk
hoofden langs om de collectebussen
in ontvangst te nemen. Het opge
haalde geld, bijna f 4300.-, werd door
de artiesten naar de plaats van be
stemming, Carré in Amsterdam, ge
bracht.
I De Mgr. Bekkers-actie in Zeeuwsch-
I Vlaanderen verliep gisteravond bij
zonder voorspoedig. In Kioosterzande
kwamen uit geheel Zeeuwsch-Vlaan-
deren enthousiaste reacties binnen.
Bij het sluiten van deze editie was
er nog geen overzicht. Wel was be
kend, dat in bijna alle plaatsen van
de streek gecollecteerd werd.
foto boven:
Bij de ontvangst op het Goese
stadhuis deden Garry Tefsen (2e van
hnks) en Lex Goudsmit (rechts) ai
™eteen goede zaken. Burgemeester
Huber (2e van rechts) en wethouder
K°ose (links) dragen het hunne bij.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN „Uit het voor
lopig rapport van de werkgroep
basisplannen Zuidwest-Neder
land kan worden afgeleid, dat de
dekking van de Zeeuwse water
behoefte het best als volgt kan
geschieden: tot 1983-1984 aan
sluiting op de Biesbosch (120
miljoen kubieke meter per jaar),
na 1984 spaarbekkens te St. Phi-
lipsland (150 miljoen kubieke
meter per jaar). Een voorlopig
onderzoek naar de aanwezigheid
van kleilagen heeft uitgewezen,
dat de ondergrond bij St. Philips-
land gunstiger is voor het aan
leggen van de spaarbekkens dan
in de Grevelingen het geval is".
Dit zei ir. P. Stoter tijdens de
jaarvergadering van de Vereni
ging voor Waterleidingbelangen
in Vlissingen.
Een meer gedetailleerd onderzoek
naar het geologisch profiel en de mo
gelijkheden, aldus de heer Stoter,
voor de spaarbekkens in de hals
van St. Philipsland wordt door het
Rijksinstituut voor Drinkwatervoor
ziening met voorrang uitgevoerd.
Het spaarbekken te St. Philipsland
kan pas met bruikbaar zoet water
worden gevuld na aisluiting van de
Oosterschelde en verzoeting van het
water. Hiervoor wordt gerekend op
1983-84. De maximale capaciteit van
het te ontwikkelen waterwinnings-
werk wordt op 150 miljoen kubieke
meter per jaar gesteld.
Na benutting van de aanwezige
zestig miljoen kubieke meter produk-
tiecapaciteit inclusief Brabants
grondwater en de uitbouw van het
pompstation in de Braakman moet
a. de behoefte tot 1984 van elders
worden betrokken.
b de voor het jaar 2000 geraamde
hoeveelheid minus zestig miljoen ku
bieke meter van de bestaande bron
nen minus circa 150 miljoen kubieke
meter uit de spaarbekkens te St. Phi
lipsland blijvend van elders worden
aangevoerd.
Ook op grond van deze overweging,
zo zei de heer Stoter, moet circa
120 miljoen kubieke meter per jaar
van de Biesboschproduktie worden
geclaimd voor de provincie Zeeland.
Dewerken, die' nodig zijn voor de
aanvoer en de zuivering van- deze
120 miljoen per jaar, kunnen in twee
fasen, elk zestig miljoen per jaar,
worden uitgevoerd.
Tussen de Biesbosch en 't splitsings-
punt „Midden-ZeelandZeeuwsch-
Vlaanderen", zal een leiding worden
aangelegd, die na de aftakking naar
het industriegebied aan de Moerdijk
circa zestig miljoen kan transporte
ren.
Vanaf dit splitsingspunt zal naar
het nieuw te bouwen zuiveringswerk
in het Sloe en naar het pompstation
Braakman een leiding worden ge
legd, die kleiner kan zijn in diameter.
Het ligt in de bedoeling van de n.v.
Biesbosch om „transportabel" wa
ter in te kopen, dat al naar gelang
de behoefte in het Sloe, of in de
Braakman verder.zal worden behan
deld tot drinkwater, althans voorzo
ver het niet rechtstreeks kan worden
afgezet.
Volgens een globale raming zal
de aanvoer uit de Biesbosch een in
vestering vergen van 125 tot 150
miljoen gulden. De uitvoering van
het project is onder meer afhankelijk
van het nationaal basisplan. Een ver
zoek om 120 miljoen kubieke meter
uit de produktie van de Biesbosch
voor Zeeland te bestemmen is reeds
gericht aan het Rijksinstituut voor
Drinkwatervoorziening.
(Van een onzer redacteuren)
MIDDELBURG De n.v. „Flash
band' te Rotterdam, een luchtvaart
onderneming die zich met charter- en
rondvluchten bezighoudt, zal het al
leenrecht krijgen om vanaf het vlieg
veld Midden-Zeeland, dat volgend
voorjaar feestelijk word) geopend,
rondvluchten uit te voeren, met
vliegtuigjes die vier passagiers kun
nen vervoeren. Bovendien zijn onder
handelingen gaande voor vluchten
met grotere vliegtuigen van het type
Dornier-Servant (2 piloten, 12 passa
giers) tussen het vliegveld Midden-
Zeeland en Schiphol, via Rotterdam.
Deze vluchten zullen aansluiten op
de ochtend-, middag- en avondbloes
op Schiphol.
Dit betekent in feite, zo vernemen
wij van de voorzitter van de stich
ting vliegveld Midden-Zeeland, de
heer D. F. P. Hoegen, dat Zeeland
een luchtverbinding met Schiphol
krijgt, die aansluit op het programa
van nationale en internationale
vluchten. Dit is onder meer van be
lang voor het toerisme. Als het
vliegveld gereed is en de Dornier-
Servant er is, een tweemotorige hoog
dekker van een nieuw type, die
woensdag a.s. aan de belanghebben
den wordt getoond, dan kan men
van elke plaats ter wereld waar zich
een vliegveld bevindt, door de lucht
naar Zeeland en omgekeerd.
Het vliegveld zal in het volgend
voorjaar worden geopend met een
vliegfeest, een zogenaamde interna
tionale „Fly-in". De heer Hoegen
zegt: „Wij maken geen haast. Vol
gens het architectenbureau De We
ger in Rotterdam, dat het vliegveld
heeft ontworpen, is het mogelijk om
nog in het najaar vliegtuigen tot drie
ton startgewicht te ontvangen. Als wij
echter wachten tot de grasmat zich
volledig heeft gevormd, dan kunnen
vliegtuigen tot vijf ton startgewicht
het gewicht van de Dornier-Ser
vant worden ontvangen".
Het grondwerk, waaronder een om
vangrijke drainage, is door de Neder
landse Heidemaatschappij verzorgd,
die ook de grasmat intussen heeft in
gezaaid.
Op dit moment bestaat het vlieg
veld aleen uit een strip van 150 bij
800 meter, maar er komt een trits
van bouwwerken omheen, die bij een
vliegveld horen: 'n hangaar, 'n iafé-
restaurant aan de Schenge, een kan
toortje voor de douane en voor de
havenmeester, etc. De bedoeling is
dat deze bijbehorende voorzieningen
worden gebouwd door de sterk in
het project geïnteresseerde commer
ciële ondernemingen. Zo zal de han
gaar waarschijnlijk voor rekening v.
..Flashband" komen. De stichting
„Vliegveld Midden-Zeeland" beperkt
zich tot haar eigenlijke taak: in sa
menwerking tussen bedrijfsleven en
provinciale overheid, de aanleg van
het vliegveld bevorderen. Daarmee is
een investering van drie ton gemoeid
geweest
De grote bedrijven in de omgeving,
waarbij zich kortelings een hevig ge-
interesseerde Péchiney heeft aange
sloten, hebben een belangrijk deel
van de aanloopkosten voor hun re
kening genomen.
Deze bedrijven, waaronder Hoeehst-
Vlissingen, de Kon. Mij. „De Schelde"
Péchiney en Vitrite-works. kunnen,
zoals in principe iedereen, gebruik
maken van de charterdiensten van
Flashband. Er zal continu een vier-
persoonsvliegtuig op het vliegveld
aanwezig zijn. Dit zal ook voor rond
vluchten gebruikt kunnen worden.
haar thuishaven. De club heeft plan
nen om een afdeling voor motorvlie-
gen op te richten.
Het Sloevliegveld zal daarnaast ge
bruikt kunnen worden voor afhande
ling van landbouwvluchten (sproei-
vliegtuigen), eventueel voor ambu
lancediensten door de lucht en nog
tal van andere activiteiten, welker
omvang nog niet te bepalen is. Zo is
nog niet te zeggen", aldus de heer
Hoegen, „of 't vliegveld ook gebruikt
zal kunnen worden voor luchtver-
bindingen in zuidelijke richting, b.v.
naar het vliegveld Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen. De mogelijkheden zijn
talrijk, speciaal op toeristisch gebied,
hetgeen blijkt uit de zakelijke inte
resse van de Exploitatie Maatschap
pij Scheveningen, eigenaresse van o.a.
„Britannia" in Vlissingen".
Een opname van het Sloe-vliegveld
in het binnenlandse luchtnet van de
KLM zit er voorlopig niet in, al zijn
er zowel met de KLM als de NLM
levendige contacten geweest. Maar de
betrekkelijk zware machines waarvan
de MLN zich bedient, o.a. Fokker-
Friendships, kunnen in Zeeland voor
lopig niet landen, omdat zij te zwaar
zijn. Bovendien is Zeeland voorlopig
als markt voor luchtpassagiers te be
perkt.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De regering gaat
dit jaar alle mogelijkheden voor een
betere samenwerking in het Benelux-
grensgebied onderzoeken. Hierover
worden rapporten samengesteld voor
de eerstvolgende Benelux-regerings-
conferentie van begin volgend jaar.
De Benelux wil daarmee streven
naar het opheffen van de problemen
die de grensbewoners, de instellin
gen, de gemeentelijke en regionale
overheidsinstanties bij hun pogingen
tot samenwerking ondervinden.
Een en ander is reeds in principe
besloten op de Beneluxconferentie
die eind april in Den Haag is gehou
den. Daarbij is nadrukkelijk vastge-
,,De belangstelling voor het vlieg
veld is bijzonder groot", zegt de heer
Hoegen. „Behalve voor zakenvluch-
ten, zal het vliegveld zeker ook ge
bruikt worden voor de sportvliegerij.
De Zeeuwse zweefvliegclub, die ja
renlang een beetje ontheemd was,
maakt van het vliegveld in het Sloe
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De totale produktiewaar-
de van de landbouw rond het Sloe
gebied de akker- en tuinbouw en
de veehouderij die door de indus
triële uitbreiding in het Sloe door
lucht- en waterverontreiniging wordt
bedreigd, bedraagt volgens een pas
bekend geworden taxatie ongeveer
20 miljoen gulden. Voor de akker
bouwsector is deze waarde becijferd
op circa 12.500.000 gulden, voor de
veehouderij op ca. 4.177.000 gulden.
Naast deze schade, die kan worden
toegebracht aan de jaarproduktie, be
staat voor de veehouderij nog de kans,
dat de veestapel er zelf door zal wor
den aangetast, zodat er dieren moeten
worden afgevoerd. De totale kapi-
taalswaarde van de rundveestapel
(exclusief mestkalveren) wordt ge-
what op circa 3.956.400 gulden.
Tot deze conclusie, zo meldt het
Zeeuwsch Land- en Tuinbouwblad,
komt de heer R. Krijger, technisch
medewerker bij de Provinciale Direc
tie voor de Bedrijfsontwikkeling in
Zeeland. Hij heeft deze inventarisatie
opgemakt en in een rapport vastge
legd op besluit van de Provinciale
Raad.
De raad achtte het van groot be
lang om tijdig op de hoogte te zijn
van de omvang van de landbouwpro-
duktie in het gebied, dat grenst aan
het Sloe, zodat daarmee rekening
kan worden gehouden bij het beleid
tijdens verdere industrialisatie ten
aanzien van de schadeloosstelling als
gevolg van luchtverontreiniging.
In bijzonder korte tijd werd het
rapport samengesteld. Het kan, aldus
het Z.L.M.-blad, als grondslag dienen,
wanneer de omvang van eventuele
schade moet worden vastgesteld. Mo-
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG/MIDDELBURG/BREDA „Natuurlijk krijgt het rjjk
tveinig aanvragen. Die 12 miljoen gulden, waarmee het rijk 6000
krotten in Nederland hoopt op te ruimen konden beter besteed
worden aan nieuwbouw. Want daar ligt het eerste knelpunt". Aldus
de mening van verschillende grote en kleine gemeenten in Brabant
en Zeeland, een mening waar we naar vroegen in verband met de
klacht van de directeur-generaal van Volkshuisvesting en Bouw
nijverheid (zie DE STEM van gisteren), dat er tot nu toe maar 262
aanvragen voor krotopruiming zijn binnengekomen.
De „regeling krotvorwerving" da-
eert van eind vorig jaar en biedt de
Seenten een tegemoetkoming van
1,11 gulden bij de aankoop van een
e slopen krotwoning. Deze regeling
rnt, naast van de -regeling re-
dAiwi^U en saneringsplannen"
del' i! D'lden zijn bedoeld voor lan-
yke gebieden en voor gebieden
geldt™01 ^6en saneringsregeling
engens kan ook een gemeente, die
voornemen heeft een bepaalde
on s- gaan saneretl. vooruitlopend
«ie plannen, in aanmerking ko-
i voor die 2000-gulden-regeling
Kleine gemeenten echter, waar geen
reconstructie- of saneringsplan ten
uitvoer kan worden gelegd, kunnen
nu toch een tegemoetkoming krijgen
bij „individuele" krotopruiming. Dat
althans beoogt de nieuwe regeling. En
de directeur-generaal heeft zelfs tien
„krijgsartikelen" opgesteld in de
strijd tegen de krotopruiming. Daar
bij denkt hij o.a. aan inventarisatie
van de krotten per gemeente, aan
een zekere verschuiving van bouw
toezicht naar woningtoezicht en aan
een versnelling van de ontruimings-
orocedure.
In grotere gemeenten, zoals Breda,
Roosendaal, Bergen op Zoom, Mid
delburg, Vlissingen en Terneuzen,
heeft men in hoofdzaak te maken
met de regeling betreffende sane
ringsplannen. Ook in die plaatsen
echter vallen nog genoeg krotten bui
ten een reconstructieplan. En omdat
de - altijd arme - gemeenten met
de nieuwe regeling in elk geval weer
een mogelijkheid hebben om geld bin
nen te krijgen, probeert men overal
wel na te gaan of er „wat in zit" en
of een aanvrage inderdaad financi
eel zin heeft voor een gemeente.
Overal stoot men voora] op deze
moeilijkheid: wie een krot wil oprui
men zal de bewoner aan een nieuw,
betaalbaar huis moeten helpen. De
tweede moeilijkheid: de gemeenten
zullen dus krotten moeten gaan op
kopen, maar de eigenaars worden
door niets gedwongen tot verkoop.
Ze vragen dus heel wat meer dan
die 2000 gulden, die de gemeenten
van het rijk krijgt.
De eerste en de tweede moeilijk
heid hangen nauw samen. Zouden er
voldoende betaalbare nieuwe wonin
gen zijn, dan zou er weinig bezwaar
bestaan tegen het verlaten van een
krotwoning en dan zouden de eige
naars met minder geld tevreden zijn.
in recretatiegebieden blijkt ook nog
een ander probleem de krotverwer-
wing door de gemeenten in de weg
te staan: biedt de gemeente 2000
gulden aan, mensen die een vakan
tiehuis willen, bieden de eigenaar
een meervoud van dat bedrag. Hoe
wel dit dan betekent dat er een huis
aan normale bewoning onttrokken
wordt, men krijgt er in zo'n gemeen
te op die manier in elk geval 'n behoor
lijke woning voor terug. Om enig
idee te geven: vorig jaar werden in
Zeeland tussen de 1100 en 1200 slech
te woningen opgeruimd, waarvan er
300 in de recreatiesector verdwenen.
Maar om tevens enig idee te ge
ven van de gemeentelijke moeilijk
heden: het dorpje Nieuwland is bij
de stad Middelburg gevoegd. In de
Nieuwlandse erfenis bevinden zich
150 krotten. Midelburg ziet geen kans
de bewoners een nieuwe woning aan
te bieden voor een enigszins verge
lijkbare huur. Ziet eigenlijk helemaal
geen kans ze een nieuw huis aan te
bieden, want het komt maandelijks
al zo'n 200 tot 300 woningen te kort
door de industriële uitbreidingen. Het
is een probleem, waar alle industri
aliserende gemeenten mee blijken te
zitten.
i En de kleine gemeenten zonder in
dustrialisatie? Die zeggen: „Wij heb
ben nauwelijks nieuwbouw juist om
dat hier geen industrieën komen en
de nieuwbouw die er is, vinden de
bewoners van slechte woningen te
duur".
Een vicieuze cirkel dus? Ach, het
gaat maar om 6000 woningen en dat
getal zal wel volgeboekt worden. Al
dus de Haagse verwachting. En de
bedoeling van de regeling? „De ge
meenten zullen meer oog moeten krij
gen voor een gaaf woningenbestand
en krotopruiming is een zaak, die de
gemeenten zelf ter hand moeten ne
men", aldus ir. L.D. Huisman, hoofd
ingenieur-directeur Zeeland van
Volkshuisvesting en Bouwnijverheid
menteel zijn de omstandigheden nog
vrijwel normaal.
In de vergadering van het dage
lijks bestuur van de Z.L.M. werd de
vraag gesteld, in hoeverre de vesti
ging van Pechiney in het Sloegebied
uit het oogpunt van ruimtelijke
ordening juist geacht kan worden.
Naar de mening van de Z.L.M. zul
len de nodige stappen moeten worden
ondernomen om eventuele schade
door luchtverontreiniging waar
van de omvang nog moeilijk te over
zien is, maar waarvoor toch wel de
gelijk gevreesd moet worden zo
veel mogelijk te beperken.
Het dagelijks bestuur van de Z.L.M.
stelt, dat de verwachting wel mag
worden gekoesterd, dat hieraan van
de zijnde van het provinciaal bestuur
alle medewerking zal worden gege
ven.
Het bestuur vindt het van groot
belang, dat zonodig naar een interim-
schadevergoedingsregeling gestreefd
dient te worden, zolang de wet op
de luchtverontreiniging nog niet tot
stand is gekomen.
OP KLUWERS gisteren gehouden
algemene vergadering van aandeel
houders heeft het bestuur meege
deeld dat in de tweede helft van juni
de inschrijving zal worden openge
steld op nominaal 961.400 aande
len en op nominaal 4.800.000 in
aandelen converteerbare obligaties.
steld, dat in de grensgebieden een
toenemende behoefte bestaat aan on
derlinge samenwerking „op velerlei
gebied".
De regering schakelt bij dit onder
zoek verschillende overheidsdiensten
in, die direct met deze samenwer
king te maken hebben of nog krijgen.
Dit omvat een groot terrein, zoals de
samenwerking op het gebied van de
ruimtelijke ordening, van de indu
strialisatie, van het verkeer, van cul
turele uitingen en dergelijke.
Dr. G. Brouwers, secretaris-generaal
van het ministerie van Economische
Zaken, die voortdurend te maken
heeft met de economische unie van
de Benelux, noemt in het jongste
nummer van „Economisch-Statisti-
sche Berichten", de Haagste Benelux
conferentie geslaagd, ook al maakt
volgens hem één zwaluw nog geen
lente.
Hij schrijft verder: „Men meent
wel, dat de Benelux in hoofdzaak nog
slechts zin heeft als buurtgenoot
schap in de EEG. Ten onrechte. Ne
derland is nog steeds België's voor
naamste industriële markt, van be
lang zeer in het bijzonder voor de
Waalse nijverheid. Voor ons land
komt de Belgische markt op industri
eel gebied na de Duitse. Er is dus
aanleiding de wederzijdse belangen
met kracht te cultiveren. Maar er is
meer. Niet slechts Rotterdam en Am
sterdam groeien ruimtelijk naar elk
aar. Ook Rotterdam en Antwerpen.
De Schelde is evenzeer deel van de
Delta als de Maas en de Rijn. In een
wijde cirkel ontstaat hier de zwaarste
verkeers- en industriële kem van de
Europese markt. Het aantal zaken dat
de Beneluxlanden onderling te rege
len krijgt, neemt niet af maar toe".
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM Vandaag
wordt in Bergen op Zoom een wed
strijd gehouden voor de Westbra
bantse brandweerkorpsen. Een klei
ne 20 korpsen zuil enaan de wedstrijd
deelnemen.
Voor de deelnemende korpsen zal
het vóór elf uur vanmorgen verza
melen zijn geblazen bij de brand
weerkazerne aan het Geertruidaplein.
De wedstrijd zal om elf uur beginnen
en tot ver in de middag voortduren.
De opdrachten, die de korpsen één
voor één zullen moeten uitvoeren, is
tot vanmorgen geheim gehouden,
evenals trouwens de plaats, waarop
zij zullen worden ingezet.
Om zeven uur 's avonds zal bur
gemeester drs. L. van de Laar van
Bergen op Zoom in de Korenbeurs de
prijzen uitreiken. Daar zullen de
„spuitgasten" ook aanzitten aan een
koffietafel.
„IK ben om precies te zijn 48
jaar en 187 dagen in dienst geweest
van de spoorwegen", zegt de heer R.
Verhelst, gepensioneerd stationschef
in Sas van Gent.
„Het was een mooie tijd, maar toen
ik 12 jaar geleden met pensioen
ging, voelde ik me vrijer dan ooit."
De heer Verhelst ziet men zijn 77
levensjaren beslist niet aan.
,IK heb drie werkgevers gehad. In
1908 trad ik in dienst bij Meche-
len-Terneuzen met als standplaats
Sluiskil-brug. In 1922 werd ik chef
van het station Sas van Gent en in
1948 kwam ik bij de Nederlandse
vervoer op de lijn Terneuzen-Gent
Spoorwegen. Toen het passagiers
vervoer op de lijn Terneuzen-Gent
ingaande 1 mei 1939 werd gestaakt,
kregen we eindelijk geen zondags
dienst meer. Het station Sas van
Gent was een grensstation. Alle pas
sagiers moesten uitstappen om in
een speciale kamer gevisiteerd te
worden door de douane."
HELE toestanden hebben we toen
beleefd, want niemand betaalde na
tuurlijk graag invoerrechten. Vooral
vlak na de eerste wereldoorlog had
den we op de stations in Zeeuwsch-
Vlaanderen en België een drukke
bedoening. De frank stond toen nog
op vijf cent. Voor een gulden kon je
toen nog stomdronken worden. In
die dagen waren er heel wat
Zeeuwsch-Vlamingen die dat ook wis
ten en ernaar handelden ook. Als er
een trein uit Zelzate in Sas van Gent
aankwam, had je de poppen aan het
dansen.
TOEN de N.S. de particuliere spoor-
lijn Mechelen-Terneuzen overnamen,
was dat voor ons oudgedienden een
enorme overgang. Niet alleen op ad-
ministratiegebied, ook de werksfeer
werd heel anders. Het amicale en
joviale dat de spoorlijn Gent-Ter-
neuzen zo kenmerkte, was weg. Mis
schien is dat een van de redenen ge-
weest dat ik geen hartzeer had toen
ik met pensioen ging."
EEN ding moet ik de N.S. achter na
geven. Ze hebben ons, wat de sociale
voorzieningen betreft, zeer goed be
handeld. Ook onze pensioenen mo
gen er zijn." Nu heb ik nog maar een
grote hobby. Dat is de harmonie De
Vereenigde Vrienden, waarvan ik -al
tienallen jaren voorzitter ben. Dat is
echt een fijne vereniging."