Uil wil Fiat 124 Special: meer temperament in motor FIAT VANU Inhaal-tips Uw FIAT-dealer Autobedrijf STAAL c.v. Groef verschil vun mening ©ver part ijvernieuwing melde [Technische gegevens THEODORUS NIEMEYER 'n kwast miljoen aan prijzen! achine constant il uit uw wasgoed Kosters maken lange weken Unilever bezorgd over verlaging boterprijs Maar over Voortrekker Pijptabak zijn ze het eens. Voortreffelijk! Aan geen generatie gebonden. Die twee roken er best van. FIAT-dealer J. FRANCKE FIAT - dealer Lemmens- Keijenberg Official dealer AUTOBEDRIJF Nederlander drinkt per jaar 48 Itr. frisdrank Wie maakt de beste Seven-Up slagzin van zeven woorden? de enige K273/3 acht van het witte vuil. heidsgraad van uw water toevallig hoog» jikt u noodgedwongen veel wasmiddel, t economisch. Te veel wasmiddel geeft n 'wit vuil'. Elk wasmiddel heeft Calgon it kunt uzelf doseren. Calgon bij het en het witte vuil laat los. Spoelt weg. dat uw was pas dan echt schoon en zijn. it bij dat uw wasmachine ie profiteert. Hij blijft vrij van ag. Blijf geen wasmiddel bijgooien als cht wast. Gebruik Calgon. Dan wast 3an wast u pas werkelijk schoon. (ADVERTENTIE) (Van onze autoredactie) BREDA De Fiat 124 is pas goed in zijn speciale uitvoering. Het in 1966 uitgebrachte model, dat met een 1.2 liter 60 pk motor en een sober interieur op straat kwam, is na een grondige fabrieksbehande- "ing veel aantrekkelijker geworden. De Special heeft een aanmerke lijk krachtiger motor, die beter bij zijn robuuste figuur past. En het compartiment maakt een degelijker en keuriger indruk. Hier kan en iedereen ontvangen. De prijs ligt iets hoger, maar deze is verge- eken met het toch al voordelige bedrag, dat voor een gewone 124 wordt gevraagd, de moeite wél waard. De Special is eigenlijk bedoeld oor mensen, die met de 124 niet helemaal ingenomen zijn maar zich de forse sprong naar de 125 niet kunnen veroorloven. De Special is en gelukkig compromis, niet alleen met het oog op de prijs maar iok wat het prestatievermogen en het rij comfort aangaat. tor met twee nokken- M assen had gekregen. Dit is niet gebeurd, maar met de 1438 cc'er is de wagen toch ver- e rassend snel. Met zijn 70 pk bereikt hij een topsnelheid van r uim 150 km/uur. De acce leratietijden komen overeen met die van I VI een volwaardige mid denklassewagen. Na drie metingen, met Het zou interessant zijn geweest als de 124 Special evenals de 125 en de 124 sportcoupé de sportieve mo tor met twee nokkenassen had ge kregen. Dit is niet gebeurd, maar met de 1438 cc'er is de wagen toch verrassend snel. Met zijn 70 pk be reikt hij een topsnelheid van ruim 150 km/unr. De acceleratietijden ko men overeen met die van een vol waardige middenklassewagen. Na drie metingen, met twee personen in de auto, noteerden we de volgende bemiddelde tijden: 0—60 km/uur in ivee personen in de auto, noteerden we de volgende gemiddelde tijden F—60 km/uur in 6 sec., 080 km/ Our in 9,8 sec., 0100 km/uur in 15,6 x, 0—120 km/uur in 24 sec. Deze nventionele Fiatmotor heeft be- 'oriijk temperament. f Bij hogere snelheden is het motor- jeluid nogal sterk, maar in het al- fetneen maakt de Special minder la- fraai dan de 124 standaard. Er is ®eer aandacht besteed aan geluid- lemping. Ook is de Special elasti scher waarvoor het gunstiger max. Joppel verantwoordelijk is. In d-e fersnellingen is voldoende reserve- Ibacht beschikbaar, die het mogelijk naakt bij betrekkelijk lage toeren- jnen nadrukkelijk op te trekken, pet is niet beslist nodig de motor op peren te houden en dit is voor rij-: r^' die passief en gezellig sturen, l?, 1Wie wil opschieten en uinalen, komt in de Special ook goed a,n zijn trekken. Het maakt de mo- weinig uit. Als het moet draait juj meer toeren dan de fabriek lief De snelheidsnaaM laat zich des- Motor: 1438 cc Bormg en slag: 80 - 71.5 mm compressie: 9 l "ermogen: 70 pk (DIN) bij 5400 toeren Koppel: 11.2 kgm/3300 toeren Draaicirkel: 10.8 meter wemmen: schijftype rondom «metingen: 405 bij 161 bij 142 cm Gewicht: 920 kg topsnelheid: 152 km/uur Os: 7784,met kunstleren bekleding voor Bergen op Zoom, e.o. HALSTERSEWEG 318 BERGEN OP ZOOM noods wel tiot 160 km/uur doordruk ken. Een toerenteller ontbreekt op het dashboard, maar dit instrument hebben we niet gemist. In de één en twee trekt men instinctief niet te ver door, omdat het motorgeluid pene trerend wordt en de drie en vier het rustige „vaarwater" zijn, waarin we graag zo gauw mogelijk zitten. De versnellingsbak laat zich cor rect bedienen, maar het schakelen kon iets soepeler. De pook ligt goed in de hand en de juiste posities vindt men vanzelf. Heel effectief zijn de remmen rondom van het schijf- type die hun werk gelijkmatig en met een ruime veiligheidsmarge doen. Rembekrachtiging en een rem- krachtregelaar voor de achterwielen zijn haast vanzelfsprekende elemen ten van het systeem. De wagen loopt op Pirelli Cinturato radiaal 150—13, die ons goed voldeden, maar ter ver gelijking hadden we wel eens een ander merk willen proberen, bijvoor beeld de Kléber-Colombes, waarvan we juist bij enkele andere testwa gens een uitstekende indruk hebben gekregen. De 124 Special is niet alleen een vrij snelle maar ook een plezierige rijwagen. Hij ligt stevig en breed op de weg, gedraagt zich in het verkeer voorbeeldig en geeft blijk van een betrouwbaar rijkarakter. Van nature is de wagen enigszins onderstuurd, wat men vooral in een snelle bocht merkt. De riehlingsstabiliteit, die op goede wegen niets te wensen over laat, wordt op oneffenheden en klinkerwegen een beetje aangetast door toedoen van de stijve achteras, die zich dan niet helemaal in be dwang kan houden, De kleine koersveranderingen zijn echter met het stuur gemakkelijk te herstellen. De vering is tamelijk stug, maar toch voldoende comfortabel en naar onze smaak in overeenstemming met het manlijke karakter van deze wagen. De 124, die in het Special-geval vier koplampen, andere achterlich ten en een vernieuwd interieur heeft gekregen, is een vierkante, tamelijk stoere auto, waarbij de stilering geen enkel probleem moet hebben opgeleverd. Niet elegant, maar wel compact, ruim en overzichtelijk. Bin nen de vier reële portieren een za kelijk en tamelijk gerieflijk gemeu bileerd compartiment. De voorzetels, waarvan ook de rugleuningen ver stelbaar zijn, zitten goed, maar de kunstleren bekleding is niet zo be haaglijk als textiel. Het instrumentenbard ligt goed in het blikveld. Een klokje is er niet bij. De hendels en knoppen zijn niet allemaal handig geplaatst, bijvoor beeld de spaak voor de clignoteurs en de hendels, waarmee het klimaat wordt geregeld. Het verwarmings- en ventilatiesysteem is bevredigend, al moet er af en toe een zijraampje open om te helpen de ruiten schoon te krijgen. Dit is alleen nodig bij vol le bezetting. Voor bergruimte is af doende gezorgd: handschoenenkastje, vakken links en rechts in het voor onder en een bakje op de console. Conclusie: de 124 Special is in zijn klasse niet alieen veel auto voor het geld maar ook iets goeds. Deze wa gen maakt een veel betere indruk dan de standaard, ook wat de kwali teit en de detailafwerking betreft. Het verbruik is ook meegevallen: gemiddeld 11 liter op 100 km. (ADVERTENTIE) voor Roosendaal e.o. AUTOBEDRIJF Burg. Freijterslaan 36 Roosendaal - Tel. 37355 (ADVERTENTIE) MARKENDAALSEWEG 64 BREDA Ontsteek de gedimde koplichten bij minder goed zicht (regen, zwa re bewolking, schemer, enz.) en maak uw auto daardoor beter zichtbaar. Ga na het inhalen pas naar rechts als u de voorkant van de inge haalde auto in de binnenspiegel kunt zien; dan „snijdt" u niet. Haal (brom-)fietsen nóóit rake lings in. Geef motorfietsers en scooters voldoende ruimte door van rijstrook te wisselen. Kijk voor u gaat inhalen een paar keer naar dezelfde achterligger. Alleen zó kunt u zijn snelheid goed schatten. Het buna vierkante koetswerk van de Fiat 124 Special alleen al geeft een uiterst snelle indruk. (ADVERTENTIE) VOOR BREDA EN OMSTREKEN GINNEKENWEG 271 BREDA TEL. 45052 ROTTERDAM (ANP) De Nederlanders drinken per hoofd van de bevolking 42 I. frisdrank per jaar, minder dan de Belgen (48 1.), maar meer dan de Duit sers (36) de Italianen (18) en de Fransen (14). Het gemiddelde in de EEG ligt op 24 1. per hoofd. De Europese frisdranken fabrikanten verenigd onder de naam UNESDA, die dezer dagen in Rotterdam hun tweejaarlijks congres houden, verwachten dat de consumptie per jaar nog met 8 procent zal toenemen en in 1975 het dubbele z&i bedragen van thans d.w.z. 45 liter per Eu ropeaan. DE STEM VAN DONDERDAG 8 MEI 1969 Voortrekker Naturel. Licht en-geurig. Eerlijke tabak. Puur natuur. Recht op de man af. 1.45 per pakje. Een creatie apart: Voortrekker Aromatic! Dezelfde eerlijke tabak, iets aromatisch van geur. Ook 1.45. S\l ^KWALITEIT^ VO 3 U kunt zich gratis abonneren op „Het Nieuwsblad voor Pijprokers". Briefkaartje aan Postbus 41 N - Groningen, is voldoende. UTRECHT (ANP) De kosters van de Net" Hervormde en Gerefor meerde Kerken in Nederland hebben met bun loon- en arbeidsvoorwaar den nog een grote achterstand verge leken met andere beroepsgroepen. Uit een door de bij het C.N.V. aan gesloten Protestants Christelijke Ver eniging van kosters in Nederland (P.C.V.K.) ingestelde enquête is ge bleken, dat 52 procent van de kos ters meer dan 50 uur per week werkt. Er zijn sommigen die zefls 80 uur en meer werken. De door de vereni ging van kerkvoogdijen en het lan delijk verband vain commissie van beheer in samenwerking met 6e P.C.V.K. vastgestelde al gei tin richtlijnen voor de loon- en arbeids voorwaarden zijn niet van toepas sing voor 46 procent van de her vormde kosters en 35 procent van de gereformeerde kosters. Voor de kosters in niet volledige dienst van de hervormde kerk zijn de cijfers nog ongunstiger: voor 72 procent gelden de algemene richt lijnen niet en 40 procent krijgt geen vakantietoeslag. Aan die enquête hebben 70 pro cent van de bij de P.C.V.K. georgani seerde kosters (ruim 800) deelgeno men. De resultaten zijn vanmiddag door het bestuur van de P.C.V.K. bekendgemaakt. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) ROTTERDAM (ANP) Het zal nog zeker tot eind juni van dit jaar duren voor Unilever van het Britse ministerie van handel en nijverheid uitsluitsel heeft gekregen over de plannen van het concern om te ko men tot een nauwe samenwerking met het Engelse brouwerijconcern Allied Breweries. Dit werd gistermorgen door de heer H. S. A Hartog, voorzitter van de raad van bestuur van Unilever n.v., meegedeeld tijdens de in Rot terdam gehouden jaarvergadering. Bij Unilever toonde men zich op nieuw bezorgd over de plannen van de Europese Commissie om, ter li quidatie van een 300.000 tons boter- overschot, de boterprijs te verlagen. Het concern heeft het vorige jaar belangrijke bedragen geïnvesteerd in introductiecampagnes voor nieuwe enzymatische wasmiddelen. Door de ze hoge kosten waren het vorige jaar de winsten in de sector wasmiddelen lager dan in 1967. In zijn toespraak tot de jaarverga dering besteedde de heer H. S. A. Hartog aandacht aan de wijze waar op Unilever aan de verlangens van de consument tegemoetkomt. „Soms wordt de wet niet ter bescherming van de consument maar van een be paalde industrietak gebruikt, maar de wet dient niet om een bepaalde industrietak tegen concurrentie te beschermen, evenmin om nuttige vernieuwingen tegen te gaan of zon der noodzaak alles te willen rege len", aldus de heer Hartog. DE ALMELOSE gemeenteraad heeft vanavond een zogenaamd voorberei- dingsbesluit genomen voor een 40 hectare groot terrein aan de rand van de stad, waar de fabrieken van het ultra-centrifugeproject zullen verrijzen. M5EUW! Het interieur van de Fiat 124 Special is zeer ruim en vrfj luxueus uitgevoerd. Haal nü een fles met deelnemers formulier en spaar de woorden onder de doppen, 't Is makkelijk, 't is spannend. En iedereen kan meedoen, iedereen kan winnen I 'n Koel glas Seven-Up brengt u allicht op bruisende ideeën Seven-Up "Seven-Up" and "7UP" are the registered trademarks of the Seven-Up Company, St. Louis, Missouri, U.S.A.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 11