Uil
wil
Fiat 124 Special: meer
temperament in motor
FIAT
VANU
Inhaal-tips
Uw FIAT-dealer
Autobedrijf STAAL c.v.
Groef verschil vun mening
©ver part ijvernieuwing
melde
[Technische
gegevens
THEODORUS NIEMEYER
'n kwast miljoen
aan prijzen!
achine constant
il uit uw wasgoed
Kosters maken
lange weken
Unilever bezorgd over
verlaging boterprijs
Maar over Voortrekker Pijptabak zijn ze het eens.
Voortreffelijk! Aan geen generatie gebonden.
Die twee roken er best van.
FIAT-dealer
J. FRANCKE
FIAT - dealer
Lemmens-
Keijenberg
Official
dealer
AUTOBEDRIJF
Nederlander
drinkt per
jaar 48 Itr.
frisdrank
Wie maakt de beste
Seven-Up slagzin
van zeven woorden?
de enige
K273/3
acht van het witte vuil.
heidsgraad van uw water toevallig hoog»
jikt u noodgedwongen veel wasmiddel,
t economisch. Te veel wasmiddel geeft
n 'wit vuil'. Elk wasmiddel heeft Calgon
it kunt uzelf doseren. Calgon bij het
en het witte vuil laat los. Spoelt weg.
dat uw was pas dan echt schoon en
zijn.
it bij dat uw wasmachine
ie profiteert. Hij blijft vrij van
ag. Blijf geen wasmiddel bijgooien als
cht wast. Gebruik Calgon. Dan wast
3an wast u pas werkelijk schoon.
(ADVERTENTIE)
(Van onze autoredactie)
BREDA De Fiat 124 is pas goed in zijn speciale uitvoering. Het
in 1966 uitgebrachte model, dat met een 1.2 liter 60 pk motor en een
sober interieur op straat kwam, is na een grondige fabrieksbehande-
"ing veel aantrekkelijker geworden. De Special heeft een aanmerke
lijk krachtiger motor, die beter bij zijn robuuste figuur past. En het
compartiment maakt een degelijker en keuriger indruk. Hier kan
en iedereen ontvangen. De prijs ligt iets hoger, maar deze is verge-
eken met het toch al voordelige bedrag, dat voor een gewone 124
wordt gevraagd, de moeite wél waard. De Special is eigenlijk bedoeld
oor mensen, die met de 124 niet helemaal ingenomen zijn maar zich
de forse sprong naar de 125 niet kunnen veroorloven. De Special is
en gelukkig compromis, niet alleen met het oog op de prijs maar
iok wat het prestatievermogen en het rij comfort aangaat.
tor met twee nokken-
M assen had gekregen.
Dit is niet gebeurd,
maar met de 1438 cc'er
is de wagen toch ver-
e rassend snel. Met zijn
70 pk bereikt hij een
topsnelheid van r uim
150 km/uur. De acce
leratietijden komen
overeen met die van
I VI een volwaardige mid
denklassewagen.
Na drie metingen, met
Het zou interessant zijn geweest
als de 124 Special evenals de 125 en
de 124 sportcoupé de sportieve mo
tor met twee nokkenassen had ge
kregen. Dit is niet gebeurd, maar
met de 1438 cc'er is de wagen toch
verrassend snel. Met zijn 70 pk be
reikt hij een topsnelheid van ruim
150 km/unr. De acceleratietijden ko
men overeen met die van een vol
waardige middenklassewagen. Na
drie metingen, met twee personen in
de auto, noteerden we de volgende
bemiddelde tijden: 0—60 km/uur in
ivee personen in de auto, noteerden
we de volgende gemiddelde tijden
F—60 km/uur in 6 sec., 080 km/
Our in 9,8 sec., 0100 km/uur in 15,6
x, 0—120 km/uur in 24 sec. Deze
nventionele Fiatmotor heeft be-
'oriijk temperament.
f Bij hogere snelheden is het motor-
jeluid nogal sterk, maar in het al-
fetneen maakt de Special minder la-
fraai dan de 124 standaard. Er is
®eer aandacht besteed aan geluid-
lemping. Ook is de Special elasti
scher waarvoor het gunstiger max.
Joppel verantwoordelijk is. In d-e
fersnellingen is voldoende reserve-
Ibacht beschikbaar, die het mogelijk
naakt bij betrekkelijk lage toeren-
jnen nadrukkelijk op te trekken,
pet is niet beslist nodig de motor op
peren te houden en dit is voor rij-:
r^' die passief en gezellig sturen,
l?, 1Wie wil opschieten en
uinalen, komt in de Special ook goed
a,n zijn trekken. Het maakt de mo-
weinig uit. Als het moet draait
juj meer toeren dan de fabriek lief
De snelheidsnaaM laat zich des-
Motor: 1438 cc
Bormg en slag: 80 - 71.5 mm
compressie: 9 l
"ermogen: 70 pk (DIN) bij 5400
toeren
Koppel: 11.2 kgm/3300 toeren
Draaicirkel: 10.8 meter
wemmen: schijftype rondom
«metingen: 405 bij 161 bij 142
cm
Gewicht: 920 kg
topsnelheid: 152 km/uur
Os: 7784,met kunstleren
bekleding
voor Bergen op Zoom,
e.o.
HALSTERSEWEG 318
BERGEN OP ZOOM
noods wel tiot 160 km/uur doordruk
ken. Een toerenteller ontbreekt op
het dashboard, maar dit instrument
hebben we niet gemist. In de één en
twee trekt men instinctief niet te ver
door, omdat het motorgeluid pene
trerend wordt en de drie en vier het
rustige „vaarwater" zijn, waarin we
graag zo gauw mogelijk zitten.
De versnellingsbak laat zich cor
rect bedienen, maar het schakelen
kon iets soepeler. De pook ligt goed
in de hand en de juiste posities vindt
men vanzelf. Heel effectief zijn de
remmen rondom van het schijf-
type die hun werk gelijkmatig en
met een ruime veiligheidsmarge
doen. Rembekrachtiging en een rem-
krachtregelaar voor de achterwielen
zijn haast vanzelfsprekende elemen
ten van het systeem. De wagen loopt
op Pirelli Cinturato radiaal 150—13,
die ons goed voldeden, maar ter ver
gelijking hadden we wel eens een
ander merk willen proberen, bijvoor
beeld de Kléber-Colombes, waarvan
we juist bij enkele andere testwa
gens een uitstekende indruk hebben
gekregen.
De 124 Special is niet alleen een
vrij snelle maar ook een plezierige
rijwagen. Hij ligt stevig en breed op
de weg, gedraagt zich in het verkeer
voorbeeldig en geeft blijk van een
betrouwbaar rijkarakter. Van nature
is de wagen enigszins onderstuurd,
wat men vooral in een snelle bocht
merkt. De riehlingsstabiliteit, die op
goede wegen niets te wensen over
laat, wordt op oneffenheden en
klinkerwegen een beetje aangetast
door toedoen van de stijve achteras,
die zich dan niet helemaal in be
dwang kan houden, De kleine
koersveranderingen zijn echter met
het stuur gemakkelijk te herstellen.
De vering is tamelijk stug, maar toch
voldoende comfortabel en naar onze
smaak in overeenstemming met het
manlijke karakter van deze wagen.
De 124, die in het Special-geval
vier koplampen, andere achterlich
ten en een vernieuwd interieur heeft
gekregen, is een vierkante, tamelijk
stoere auto, waarbij de stilering
geen enkel probleem moet hebben
opgeleverd. Niet elegant, maar wel
compact, ruim en overzichtelijk. Bin
nen de vier reële portieren een za
kelijk en tamelijk gerieflijk gemeu
bileerd compartiment. De voorzetels,
waarvan ook de rugleuningen ver
stelbaar zijn, zitten goed, maar de
kunstleren bekleding is niet zo be
haaglijk als textiel.
Het instrumentenbard ligt goed in
het blikveld. Een klokje is er niet
bij. De hendels en knoppen zijn niet
allemaal handig geplaatst, bijvoor
beeld de spaak voor de clignoteurs
en de hendels, waarmee het klimaat
wordt geregeld. Het verwarmings- en
ventilatiesysteem is bevredigend, al
moet er af en toe een zijraampje
open om te helpen de ruiten schoon
te krijgen. Dit is alleen nodig bij vol
le bezetting. Voor bergruimte is af
doende gezorgd: handschoenenkastje,
vakken links en rechts in het voor
onder en een bakje op de console.
Conclusie: de 124 Special is in zijn
klasse niet alieen veel auto voor het
geld maar ook iets goeds. Deze wa
gen maakt een veel betere indruk
dan de standaard, ook wat de kwali
teit en de detailafwerking betreft.
Het verbruik is ook meegevallen:
gemiddeld 11 liter op 100 km.
(ADVERTENTIE)
voor Roosendaal e.o.
AUTOBEDRIJF
Burg. Freijterslaan 36
Roosendaal - Tel. 37355
(ADVERTENTIE)
MARKENDAALSEWEG 64
BREDA
Ontsteek de gedimde koplichten
bij minder goed zicht (regen, zwa
re bewolking, schemer, enz.) en
maak uw auto daardoor beter
zichtbaar.
Ga na het inhalen pas naar rechts
als u de voorkant van de inge
haalde auto in de binnenspiegel
kunt zien; dan „snijdt" u niet.
Haal (brom-)fietsen nóóit rake
lings in. Geef motorfietsers en
scooters voldoende ruimte door
van rijstrook te wisselen.
Kijk voor u gaat inhalen een paar
keer naar dezelfde achterligger.
Alleen zó kunt u zijn snelheid
goed schatten.
Het buna vierkante koetswerk van de Fiat 124
Special alleen al geeft een uiterst snelle indruk.
(ADVERTENTIE)
VOOR BREDA EN OMSTREKEN
GINNEKENWEG 271
BREDA
TEL. 45052
ROTTERDAM (ANP) De
Nederlanders drinken per hoofd
van de bevolking 42 I. frisdrank
per jaar, minder dan de Belgen
(48 1.), maar meer dan de Duit
sers (36) de Italianen (18) en
de Fransen (14). Het gemiddelde
in de EEG ligt op 24 1. per
hoofd. De Europese frisdranken
fabrikanten verenigd onder de
naam UNESDA, die dezer dagen
in Rotterdam hun tweejaarlijks
congres houden, verwachten dat
de consumptie per jaar nog met
8 procent zal toenemen en in
1975 het dubbele z&i bedragen
van thans d.w.z. 45 liter per Eu
ropeaan.
DE STEM VAN DONDERDAG 8 MEI 1969
Voortrekker Naturel. Licht en-geurig.
Eerlijke tabak. Puur natuur.
Recht op de man af. 1.45 per pakje.
Een creatie apart: Voortrekker Aromatic!
Dezelfde eerlijke tabak,
iets aromatisch van geur. Ook 1.45.
S\l
^KWALITEIT^
VO 3
U kunt zich gratis abonneren op „Het Nieuwsblad voor Pijprokers".
Briefkaartje aan Postbus 41 N - Groningen, is voldoende.
UTRECHT (ANP) De kosters
van de Net" Hervormde en Gerefor
meerde Kerken in Nederland hebben
met bun loon- en arbeidsvoorwaar
den nog een grote achterstand verge
leken met andere beroepsgroepen.
Uit een door de bij het C.N.V. aan
gesloten Protestants Christelijke Ver
eniging van kosters in Nederland
(P.C.V.K.) ingestelde enquête is ge
bleken, dat 52 procent van de kos
ters meer dan 50 uur per week
werkt.
Er zijn sommigen die zefls 80 uur
en meer werken. De door de vereni
ging van kerkvoogdijen en het lan
delijk verband vain commissie van
beheer in samenwerking met 6e
P.C.V.K. vastgestelde al gei tin
richtlijnen voor de loon- en arbeids
voorwaarden zijn niet van toepas
sing voor 46 procent van de her
vormde kosters en 35 procent van de
gereformeerde kosters.
Voor de kosters in niet volledige
dienst van de hervormde kerk zijn
de cijfers nog ongunstiger: voor 72
procent gelden de algemene richt
lijnen niet en 40 procent krijgt geen
vakantietoeslag.
Aan die enquête hebben 70 pro
cent van de bij de P.C.V.K. georgani
seerde kosters (ruim 800) deelgeno
men. De resultaten zijn vanmiddag
door het bestuur van de P.C.V.K.
bekendgemaakt.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
ROTTERDAM (ANP) Het zal
nog zeker tot eind juni van dit jaar
duren voor Unilever van het Britse
ministerie van handel en nijverheid
uitsluitsel heeft gekregen over de
plannen van het concern om te ko
men tot een nauwe samenwerking
met het Engelse brouwerijconcern
Allied Breweries.
Dit werd gistermorgen door de
heer H. S. A Hartog, voorzitter van
de raad van bestuur van Unilever
n.v., meegedeeld tijdens de in Rot
terdam gehouden jaarvergadering.
Bij Unilever toonde men zich op
nieuw bezorgd over de plannen van
de Europese Commissie om, ter li
quidatie van een 300.000 tons boter-
overschot, de boterprijs te verlagen.
Het concern heeft het vorige jaar
belangrijke bedragen geïnvesteerd
in introductiecampagnes voor nieuwe
enzymatische wasmiddelen. Door de
ze hoge kosten waren het vorige jaar
de winsten in de sector wasmiddelen
lager dan in 1967.
In zijn toespraak tot de jaarverga
dering besteedde de heer H. S. A.
Hartog aandacht aan de wijze waar
op Unilever aan de verlangens van
de consument tegemoetkomt. „Soms
wordt de wet niet ter bescherming
van de consument maar van een be
paalde industrietak gebruikt, maar
de wet dient niet om een bepaalde
industrietak tegen concurrentie te
beschermen, evenmin om nuttige
vernieuwingen tegen te gaan of zon
der noodzaak alles te willen rege
len", aldus de heer Hartog.
DE ALMELOSE gemeenteraad heeft
vanavond een zogenaamd voorberei-
dingsbesluit genomen voor een 40
hectare groot terrein aan de rand
van de stad, waar de fabrieken van
het ultra-centrifugeproject zullen
verrijzen.
M5EUW!
Het interieur van de Fiat 124 Special is zeer ruim en vrfj luxueus uitgevoerd.
Haal nü een fles met deelnemers
formulier en spaar de woorden
onder de doppen, 't Is makkelijk,
't is spannend. En iedereen kan
meedoen, iedereen kan winnen I
'n Koel glas Seven-Up
brengt u allicht op bruisende
ideeën
Seven-Up
"Seven-Up" and "7UP" are the registered
trademarks of the Seven-Up Company,
St. Louis, Missouri, U.S.A.