CS. adviseren statenleden: Kies voor voorkeurtracé van minister Bakker FUSIE TUSSEN V.L.N. EN N.W.P. Plan voor nieuwe „zeskamp" Kloosterzande centrum van Z.-Vlaamse actie PlanZeestad' schakelt ook Z.-Vlaanderen in Dit jaar geen fruitcorso In gesprek mét Verhoogde activiteiten in haven Sas van Gent van Roode Goes NDAAG ORGEN Commentaai Voor twijfel geen reden Warmbloedpaar denstamboeken Veranderlijk weer Ad nsl ui ten de wegen Twee kandidaten Zonder Middelburg? Commissie pleit voor contactraad Benelux- middengebied Voor Mgr. Bekkersstichting Lijk van verdronken Belg gevonden CONCURRENTIE OP BELGISCHE SUPER-HA VENMARKT KOSTEN Snel gewerkt 3 DE STEM VAN WOENSDAG 7 MEI 1969 3 ïzer verslaggevers) G De gewestelijk» de kring Zeeland van :he Roode Kruis zuj. J 10 mei worden ge" Prins van Oranje tè en ploegen „helpers1 deelnemen uit Arne. Krabbendijke, Sou- rg, Terneuzen en Zie. M, CONCERT ENZ, van St. Tropez, 14 j efdeskunst, 18 j. mdairme gaat trouwen, girl, 14 j. spion met de groene inden vallen aan, 18 j, joemeltrein, a.l. en man in mama's bed, lan voor Ivy, 14 j, alome en ballet La Peri Major Barata onderd geweren, 18 50, 19.10 en 21.30 uur lesgeschiedenis van ton, 18 j. 30, 16.50, 19.10 en 21.30 itrouwe vrouw, 18 j. 50, 19.10 en 21.30 uur prisonnière, 18 j. 50, 19.10 en 21.30 uur Bamse, 18 j. i, 20 en 22 uur en Michael, 18 j. 20 en 22 uur INSTELLINGEN JT Zeeland en de Dordtse iltipels en objekten seum Schilderijen J. en keramiek Jo Rijn- utzaerte: Paul Citroen portretten, tekeningen rangine Timmers: kera- HVERSEN E 5 uur Eerste steenleg- il/zwembad KERKE lis 19.30 uur Raadsverg. LM, CONCERT ENZ. erk 20 uur Concert irkest 20 uur Zangavond Bij- ereniging Driebergen ,1s onder vandaag i ils onder vandaag 4 als onder vandaag ONSTELLINGEN G Zeeland en de node" rltipels en Objekten seum Schilderijen J. en keramiek Jo Bijn- >utzaerte Paul Citroen: portretten, tekeningen Frangine Timmers: ke- mica JIVERSEN ...19 uur Leden verga- ffeisenbank ree 19.30 uur Vergade ractie V itrixschool 13.45 uur Tentoonstelling werl1" rlingen _ze rubriek: tel. MM*" jus 116 in Middelburg. De minister van Verkeer en Wa terstaat, drs. Bakker, heeft G.S. van Zeeland blijkbaar kunnen over tuigen van de grondige redenen, die er zijn cm Zeelands meest be geerde vaste-oeververbinding niet bij Terneuzen-Baarland te projecte ren, maar bij Kruiningen-Perkpolder. Het college heeft zich bij deze de finitieve voorkeur van de minister neergelegd. De brief, waarin het college dit aan de staten mededeelt, gloeit niet bepaard van blijdschap en enthousiasme. Wil het college de statenleden, die en bloc en nog wel per motie, hun voorkeur voor de z.g. middenroute hebben uitgespro ken, niet voor het hoofd stoten, of gaat het hier werkelijk om een hou ding van: „Hier staan wij, wij kun nen niet anders"? Als dit laatste het geval zou zi|n, dan zouden wij dat betreuren. Er is n.l. geen reden voor teleurstelling. Bij de tracé-keuze spreekt in feite de natuur, die de grillige gedragin gen van de Westerschelde heeft be paald, het laatste woord. Zij is de enige „partij" in het spel, die ten slotte haar wil kan doordrijven. Dat is hier gebeurd en het kan niemands reputatie schaden, dit gewoon toe te geven en oprechte blijdschap te tonen, dat er eindelijk gesproken kan worden over „de" oeververbin ding in plaa's van over „een" oever verbinding. Wij gunnen het minister Bakker graag, dat later van hem getuigd zal worden, dat in zijn ministeriële pe riode de kogel eindelijk door de kerk ging. Dat is feitelijk nu nog het enige politieke aspect aan de zaak. Voor het overige heeft Zeeland on der het motto dat het betere vaak de vijand van het goede is, alleen maar reden tot vreugde. (Van een onzer redacteuren MIDDELBURG/DEN HAAG De aanvankelijke voor keur" van de minister van Verkeer en Waterstaat, drs. J. Bakker, voor een tracé voor de vaste-oeververbinding over de Westerschelde, heeft zicli gewijzigd in een definitieve voorkeur. Een briefwisseling tussen G.S. van Zeeland fin de rug gesteund door een mo tie van de Staten) en een be zoek van het college van G.S. aan Den Haag hebben geleid tot een toetsing van argumen ten voor en tegen een tracé, zoals minister Bakker dat, op grond van een rapport van rijkswaterstaat, als het ideale ziet. Het tracé van de minister gelegen tussen Kruiningen en Perkpolder, heeft daarbij het pleit gewonnen. In een brief aan de Staten geven G.S. de raad om de ministeriële voor keur te volgen. „Wij stemmen er mee in", zeggen G.S., „dat thans, zo moge lijk met voortvarendheid, met het technisch onderzoek naar de verbin ding bij Kruiningen-Perkpolder wordt begonnen. Met dit onderzoek zal, in. clusief het bestedin-gsgereed maken van het project, twee a drie jaar ge moeid zijn". G.S. delen mee, dat de minister bereid is aan het project mee te werken. In overleg met de minister is be sloten, dat rijk en provincie een stuurgroep zullen vormen, die leiding geeft aan een projectgroep, bestaan de uit deskundigen van het rijk, pro vincie en de bij de bouw te betrek ken aannemerscombinatie. Voor de studie op verschillende on derdelen, zoals de verkeersprognoses, de financiering, de toltarieven en de voorwaarden, waaronder de verbin ding te zijner tijd aan het rijk zal worden overgedragen, zullen werk groepen worden gevormd. Gehoopt wordt op de medewerking van het waterloopkundig laboratorium te Borgerhout (België), waar een stroommodel van het deel van de Westerschelde waar de vaste verbin ding moet komen, aanwezig Is. De nautische en technische argu- (Van onze correspondent) UTRECHT De beide warmbloed paardenstamboeken V.L.N. (Vereni- Sing tot bevordering der Landbouw- tuigpaardfokkerij in Nederland) en N.W.P. (Noordelijk Warmbloed Paar denstamboek) hebben te Utrecht be sloten tot een grondige reorganisatie van de warmbloedpaardenstamboek- bedoening in ons land en zijn een insie aangegaan onder de benaming „Warmbloed Paardenstamboek - Ne derland' (W.P.N.). Tegen deze benaming was in ver schillende afdelingen verzet gere zen; men wilde de letters V.L.N. (Va- no Labori Natus tot veelzijdige arbeid geboren) toch in ieder geval graag behouden zien in het nieuwe embleem. Uit een paar afdelingen kwam nog de aandrang om door de nieuwe gro te vereniging een hoofdinspecteur in vaste dienst te doen aanstellen. Ge doemd werd de naam P B. v. Bins- bergen. In de concept-statuten werd een Kleine wijziging aangebracht: stem ming over personen moet altijd schriftelijk geschieden. Dit gebeurde in de eerste vergade- ring, van de V.L.N., onder leiding van voorzitter drs. D. Rempt, dieren arts te Alkmaar, die er zijn voldoe- mng over uitsprak dat de fusieplan- unaniem een zo goed onthaal 'adelen gevonden. Hij noemde het tot fusie een historisch ge- 4 Weersvooruit- w zichten voor donderdag en vrijdag opge steld door het KNMI dinsdag om 18.00 uur Veranderlijk ■j» weer met voor uJ I van ket jaar normale of iets neden normale temperaturen. m:sle,r!vooruitzichten in cijfers ge dag. over Nederland voor donder- -Ï«W urer' zon: 1 tot 7; min. temp.: nmï nunmaal; max. temp.: van no™6? ?ormaal tot 4 graden onder s op een droge periode on „?lnstfns 12 uur: 70 procent; kans cent ge droog etmaal: 40 pro- tiiiV7-°r .VT1idag: aantal uren zon: 1 may't""1' temP-: omstreeks normaal: tot i „?p,: van ongeveer normaal pan Braden onder normaal; kans op uur 70°ge Peri0de van minstens 12 'lrn„ Procent; kans op een geheel K etmaal. 40 procent. beuren in de Nederlandse warm bloedfokkerswereld. De letters V.L. N. waren als benaming wellicht niet meer helemaal toepasselijk, want het type tuigpaard is al goeddeels ver drongen door het rij- en sportpaard. Spreker hoopte dat het thans zich manifesterende centrum in Utrecht opvangcentrum zal worden van alle paarden- en ponyfokkers. Na de V.L.N.-vergadering was er de gezamenlijke vergadering van V.L.N. en N.W.P. onder leiding van mr. C. Th. E. graaf van Lynden van Sandenburg, erevoorzitter van de V. L.N. Deze zei dat de V.L.N. nog leeft. Het bestuur van de nieuwe vereni ging zal tot het najaar worden uit geoefend door de beide besturen van de oude stamboeken met spreker als voorzitter, de heer Waalkens (voorz. NW.P.) als vice-voorzitter en de heer A. J. Vermond (secretaris V.L. N.) als secretaris. In de algemene najaarsvergadering zal een definitief bestuur gekozen worden en zullen de technische com missie, de jury enz. gevormd worden. In de loop van het jaar 1969 gaat alles nog zijn oude gang. Niemand verzette zich tegen de suggestie dat stemming over perso nen steeds schriftelijk zal moeten plaatshebben. Het voorlopige bestuur werd ge machtigd de koninklijke goedkeuring op de statuten aan te vragen en om nadere voorzieningen te treffen t.a.v. het huishoudelijk reglement. Ir. Hoogschagen van het departe ment noemde de beslissing tot fusie een historisch besluit dat door de overheid van harte wordt toege juicht; de minister heeft zich eerder al in deze geest uitgelaten. Namens de overheid bood spreker de geluk wensen aan en ook namens de di recteur van net veeteeltwezen, ir. Th. C. J. M. Rijssenbeek, adviserend lid van de V.L.Ndie tot zijn leedwe zen niet ter vergadering kon zijn. Graaf van Lynden van Sanden burg dankte voor de gelukwensen en hij beval de vereniging aan in de belangstelling van de minister. Hij hoopte dat de goede verstandhouding gecontinueerd zal worden. DE TWEEDE KAMER heeft gisteren het initiatiefvoorstel van de heer Verlaan (Boerenpartij) tot wijziging van het successierecht verworpen Het voorstel beoogde een eind te ma ken aan het verschil in behandeling tussen ongehuwde en gehuwde kin tieren bij tl» vrijstelling van het suc cessierecht. menten van rijkswaterstaat en van de minister, die de adviezen heeft gevolgd spreken alle ten gunste van het tracé Kruiningen- Perkpolder. 1. Bij de bouw van een brug-tunnel- combinatie (een alternatief in de vorm van een zeer hoge brug is er niet) behoeft tussen Kruiningen en Perkpolder minder ingrijpend bag- gerwerk te worden verricht. 2. Tussen Terneuzen en Baarland (het tracé, dat in Zeeland om pla nologische redenen werd verde digd) bevinden zich zeer diepe putten. 3. De brug-tunnelcombinatie ter hoog te van Kruiningen-Perkpolder kost naar raming 200 miljoen gulden minder dan een dergelijke verbin ding in de middenroute, 4. Er is met minister Bakkers tracé een kortere bouwtijd gemoeid, om dat de voorstudies ten dele al ln Borgerhout zijn verricht. 5. Het kunstmatige eiland, dat dient om de tunnel in de brug te laten overgaan, kan op een stabiele zandbank worden gebouwd. Een woordvoerder van het depar tement van Verkeer en Waterstaat deelde ons gistermorgen mee, dat ook de omstandigheid dat de op de ver binding aansluitende wegen (rijks weg 58 door Zuid-Beveland en het Zeeuwsch-Vlaamse wegennet) dich ter bij de Scheldeoevers liggen, een veelbetekenend argument was, even als de aanwezigheid van vastliggen de oevers op de plaats, waarvoor de minister thans definitief heeft geko zen. Gedeelten van de veerpleinen te Kruiningen en Perkpolder en de on langs verdubbelde aan- en afvoer- wegen vormen feitelijk al elementen, die in de route kunnen worden opge nomen. Minister Bakker heeft zich bereid verklaard aan de voorberei ding van het project mee te werken. Financiële gevolgen voor de provin cie Zeeland zijn er niet aan verbon den. Wanneer de officiële tracé-vaststel ling zal plaatsvinden, kon men ons op het departement nog niet zeggen. De minister zal met belangstelling kennis nemen van het rapport, dat door een werkgroep van de stichting Vaste-oeververbinding is opgesteld en dat een verkeersprognose en een rentabiliteitsberekening geeft. Men gaf ons van bevoegde zijde te ver staan, dat dit rapport, dat dinsdag a.s. wordt gepubliceerd, feitelijk liiets zal bewijzen, als het zich alleen zou bezighouden met prognoses die be trekking hebben op het tracé in de middenroute en niet op alternatieve routes. Zoals bekend zijn er twee grote aannemerscombinaties in Nederland, die het karwei, zowel wat de bouw als wat de voorfinanciering betreft, aandurven. Het is echter mogelijk, dat voor dit nationale prestigeproject een geheel nieuwe combinatie zal worden gevormd. In competitie liggen op dit moment: de combinatie onder de naam „Dutch United Contractors" te Rotterdam, die met het plan-Lievense in zee is gegaan en de ICUST-groep, bestaande uit tien Nederlandse en Belgische (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De burgemees ters van vijf van de zes gemeenten, die vorig jaar aan de „TV-Zeskamp" hebben deelgenomen, hebben in Middelburg een bespreking gevoerd om het aldus ontstane contact voort te zetten. De steden, drie Belgische en drie Nederlandse, die aan deze behendig heidsspelen deelnamen waren respec tievelijk Halle, Zelzate, Veurne, Aal ten, Sliedrecht en Middelburg. Aan het jongste gesprek, nog wel op eigen grondgebied, heeft het ge meentebestuur van Middelburg niet deelgenomen. De initiatiefnemer tot het nieuwe contact, burgemeester C. van Hofwe gen van Sliedrecht, deelde mee, dat Middelburg reeds eerder een derge lijke nieuwe uitwisseling, wegens de daaraan verbonden kosten, in prin cipe zou moeten afwijzen, vooral ook omdat de Zeeuwse hoofdstad reeds sinds lang uitwisselingen onderhoudt met de Engelse plaats Folkestone. Burgemeester Van Hofwegen zal echter binnenkort opnieuw contact opnemen met zijn collega van Mid delburg om te trachten het zestal als nog compleet te krijgen. De uitwisseling zal dit jaar op 10 augustus plaatsvinden in de Belgi sche plaats Veurne. Men is afgestapt van de vorig jaar door NCRV en BRT georganiseerde „behendigheids spelen". Ofschoon een definitief pro gramma nog moet worden samenge steld, wordt nu reeds gedacht aan voetbal, atletiek, basketbal, volley bal, tennis, zwemmen terwijl zo mo gelijk ook hersengymnastiek zal wor den beoefend. Burgemeester Van Hofwegen ver zekerde overigens, dat de bespreking in Middelburg daar niet om „takti- sche", doch om zuiver geografische redenen, heeft plaatsgevonden. aannemersbedrijven, die een exploi tatieopzet hebben gemaakt op grond waarvan financiering van de bouw met particulier kapitaal mogelijk blijkt. Wat de technische uitvoering be treft wacht deze combinatie totdat door de rijkswaterstaat na de tracé vaststelling een bouwplan is uitge werkt. In alle gevallen wordt uitge gaan van tolheffing op de nieuwe verbinding. De beide groepen wachten, naar zij ons meedeelden, met spanning of hun aanbod door het rijk zal worden aan vaard en of zij in de projectgroep zul len worden opgenomen. De „Dutch 'Tnited Contractors", die het plan- Lievense hebben geadopteerd, reke nen met een kortere voorbereidings periode dan de ICUST-groep doet. Het plan-Lievense, in 1967 gelan ceerd, geeft een principiële mogelijk heid voor een brug-tunnelcombina tie in het middentracé. Naar men ons van de zijde van het ingenieursbu reau Lievense te Breda mededeelde, wil dit geenszins zeggen, dat het re volutionaire bouwprocédé, dat be rust op het door een gebaggerde sleuf trekken van aan de wal ge bouwde tunnelkokers, alleen tussen Terneuzen en Baarland kan worden toegepast. „In principe kan dit nro- cêdé op elke plaats worden gebruikt", zei men ons. Bij ICUST neemt men aan dat, de belangstelling van de mi nister voor het aanbod dat deze com binatie heeft gedaan, is gewekt. Als studieperiode geeft ICUST twee jaar op. (Van een onzer verslaggevers) MAASTRICHT De werkgroep ad hoc, door minister dr. M. Klompé van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk en de Belgische minister voor het Gezin en Huisves ting voor de Nederlandse cultuur in het leven geroepen, heeft in een rap port aan de betrokken minister ge pleit voor het in 't leven roepen van een contactraad voor het Berielux- middengebied op het gebied van wel zijnsbevordering. In deze raad zouden zitting moeten krijgen o.a. een iid van Gedeputeer de Staten uit de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg en een lid van de bestendige deputatie uit elk der Belgische provincies Lim burg, Oost- en West-Vlaanderen en Antwerpen. De contactraad zal aldus uit zeven gedeputeerden bestaan. Ds commissie ad hoe waarvan geputeer- de G. Heiligers de voorzitter is, kreeg tot opdracht vormen te vinden voor een samenwerking tussen de Belgi sche en Nederlandse grensprovincies in de sector van de welzijnsbevorde ring. De Limburgse deputatie heeft bepleit dit begrip zo ruim mogelijk te nemen. De toekomstige samen werking zal volgens haar ook be trekking moeten hebben op de eco nomische, de recreatieve en de plano logische sector. Om de samenwerking een goed uitgangspunt te geven en later zo doeltreffend mogelijk te ma ken, heeft de commissie tevens voor gesteld aan de in het leven te roepen contactraad een vast secretariaat te verbinden, bestaande uit ambtenaren van de betrokken provinciale bestu ren. Dat secretariaat zal dan moeten zorgen voor het verzamelen van de wederzijdse informaties, van de on derlinge communicatie en voor de rechtstreekse contacten met de mi nisteries in Den Haag en Brussel. (Van een onzer verslaggevers) KLOOSTERZANDE In Kloosterzande is vrijdagavond het verzamelpunt Zeeuwsch- Vlaanderen van de actie voor het gehandicapte kind gevestigd. oZ- als bekend, benadert op die avond de Mgr. Bekkersstichting het Ne derlandse publiek via de televi sie. De actie moet een verbeter de versie worden van „open het dorp" Daartoe heeft t.v.-regisseur Fred Oster in samenwerking met Mies Bouwman o.a. 200 bekende Neder landers benaderd, die allen „ergens in Nederland" zullen collecteren met behulp van een emmer. In Nederland zullen verder centrale posten worden gevestigd waar het geld, afkomstig uit de regio, wordt verzameld. Het Kloosterzandse hotel De Linden één van deze hulpposten. De eigenaar van de Linden, de heer A. Raas, kwam op het idee zijn bedrijf in te schakelen bij de actie, toen hij enkele weken geleden be sefte, dat deze ongetwijfeld door ve len bekeken t.v.-uitzending gelijk zou vallen met het optreden van de bekende imitator André van Duin in .zijn zaak. De hotelhouder bedacht de (Van een onzer verslaggeefsters) WEMELDINGE Opvarenden van het rijksvaartuig „Raaf" van het mi nisterie van Landbouw en Visserij van de directie Visserijen hebben dinsdag in de Oosterschelde het stof felijk overschot gevonden van een Belgische sportvisser, die op zondag 2 november van het vorig jaar met een open roeiboot op de Oosterschei de is verongelukt. Het is het lichaam van de dertig jarige ongehuwde H. E. Verbaenen uit Eekeren. Aan boord van het vaar tuigje bevonden zich drie sportvissers uit Eekeren. De stoffelijke overschot ten van de andere twee opvarenden werden op 7 november van het vorig jaar geborgen. I-let stoffelijk overschot, dat dinsdag werd gevonden, is overgebracht naar het lijkenhuisje op de begraafplaats in Yerseke. Daar is het, aan de hand van kledingstukken, door familiele den van het slachtoffer geïdentifi ceerd. Het is vervolgens naar Ant werpen overgebracht. (Van onze correspondent) BRUSSEL In Brussel is gisteren de concurrentiestrijd tussen twee or ganisaties, die elk een verschillende haven voor supertankers in de Noordzee willen bouwen, goed op gang gekomen. Tijdens een perscon- ierentie lichtten de promotors van het project „Zeestad", hun plan toe om de Schelde uit te diepen en voor Zeebrugge en Knokke tot bijna in Cadzand een schiereiland aan te leggen. Prof. Van Brussel opende de con ferentie met de opmerking„België moet een expansieve havenpolitiek voeren. Ofwel wij moeten de be staande havens uitbreiden, een plan dat ondanks al onze inspanningen achterop dreigt te raken, ofwel wij moeten een radicale oplossing zoe ken: het bouwen van een zeestad." De bouw van die zeestad, een ont werp van ir. De Meijer, bestaat uit twee delen: in de eerste plaats het baggeren van een diepe vaargeul van uit de Noordzee door de Schelde tot Baalhoek, waardoor de linkeroever van de Schelde (dus ook Zeeuwsch- Vlaanderen) bereikbaar zou worden voor schepen tot 125.000 bw. In de tweede plaats het aanleggen van een schiereiland voor de Belgi sche kust van Zeebrugge tot voorbij Knokke, dus tot aan de Nederlandse grens. De kusthaven die daar zou worden aangelegd, kan bereikbaar zijn voor schepen tot 225.000 bw. Buiten het havengebied (2400 ha) zou er op bet schiereiland een residentieel gebied zijn van 2500 ha en' een recreatie gebied van 2000 ha. Twee studiegroepen onderzochten ln opdracht van de Bank van Parijs en de Nederlanden,-, de verschillende aspecten van het project. De studie groep zeewerken berekende dat het hele ding infrastructuur op het schiereiland niet inbegrepen 22,5 miljard franken zou kosten. Een tweede studiegroep, die het economische aspect bekeek, meende dat men (optimistisch geschat) zou werken met een batig saldo van 10,5 miljard franken, in het slechtste ge val zou men nog altijd een batig heb ben van anderhalf miljard franken. volgende oplossing voor zijn pro bleem: laat van Duin toch optreden, maar geef de opbrengst aan de Mgr. Bekkersstichtinig die zich tot doel heeft gesteld een levend monument voor de overleden bisschop op te richten, door deze actie voor het ge handicapte kind. Na contact met en kele andere inwoners van Klooster zande werd een comité gevormd, waarin behalve de hotelhouder zit ting namen baron Collot, gemeente secretaris F. de Waal, ambtenaar van de burgerlijke stand C. Roctus en de heren C. Roelands en J. Menu. Zo snel werden beslissingen geno men, dat het comité Kloosterzande zich als eerste (hulppost) aanmeld de bij regisseur Oster. Toegezegd werd dat twee t.v.-omroepsters vrij dagavond naar hotel de Linden zou den komen. De namen van de dames zijn nog niet bekend. Kloosterzande zal vrij dag via een speciale telefoonlijn ver bonden worden met het Amsterdamse Carré, waar de t.v.-uitzending plaats heeft. En waarschijnlijk zal in hotel de Linden een filmploeg komen die de activiteiten in de Zeeuwsch- Vlaamse centrale post zal registre ren. De ambtenaar van de burgerlij ke stand Roctus is druk bezig geweest de organisatie verder af te ronden. Hij heeft uit geheel Zeeuwsch-Vlaan- deren berichten ontvangen, dat zal worden meegewerkt. Vrijdagavond zal in Kloosterzande vroeg met de actie worden begonnen. Om half acht zal de plaatselijke brandweer uitrukken om, begeleid door de har monie St.-Cecilia, te collecteren. In Walsoorden gebeurt iets dergelijks door de sportvereniging S.D.O. en de harmonie Vrijheid Eendracht. (Van onze correspondent) SAS VAN GENT Sinds enkele weken meren regelmatig coasters af bij de drijvende graanelevator van de Nederlandse Elevatormaatschappij die in de middelste kanaalarm te Sas van Gent afgemeerd ligt. Met kleine Franse en Belgische binnenvaart schepen wordt graan aangevoerd uit noord-oost-Frankrijk. Dit graan wordt via de elevator in gereedlig gende coasters geladen en verscheept naar Engeland en de Scandinavische landen. (Van een onzer verslaggeefsters) GÖËS Het Algemeen be- sfuur van de- Stichting Zeeuws ÉYÜitcorso heetf gisteravond be sloten geen verdere voorbereidin gen te treffen voor een fruitcorso in 1969. De voornaamste reden die het bestuur genoopt heeft dit moeilijke besluit te nemen, is de beneden de verwachting geble ven aanmelding van deelnemers voor liet corso in 1969. „HET zit er gelukkig weer op. Het is een zware rit geweest. Zwaarder dan in '67 en '68. Die nacht van de Vogezen en de Alpen zal ik niet gauw vergeten. Het was een ver schrikking". Dat zegt de 34-jarige Cees Poppelaars uit Ulvenhout, die zojuist zijn derde Tulpenrally ach ter de rug heeft, waarvan de vele bloemen natuurlijk tulpen in zijn woning aan de Molenstraat ge tuigen. „Ja, vrienden en kennissen hebben geweldig met ons meege leefd", vertelt hij, terwijl hij kenne lijk nog door slaap uiordt geplaagd, omdat een slordige 3600 kilometer aan één stuk rijden je niet in je kou- we kleren gaat zitten. „IK ben wel tevreden over het re sultaat. Vijfde in de cilinder-klasse en 22e in het algemeen klassement is niet zo gek als je weet dat maar 49 van de 89 deelnemers de rit heb ben uitgereden. Maar ik wil mijn kaartlezer Peter v. d. Ree, die vooi het eerst meeging, volledig in dat succes laten delen. In de nacht van de Vogezen b.v. heb ik blind op hem moeten vertrouwen. We hebben een uitstekend samenspel gehad. Nee, pech van betekenis is er niet bij ge weest deze keer. Eén lekke band. dat was alles". „IK doe het zuiver voor mijn lief hebberij. Als ik voor prijzen moest gaan rijden, dan zou ik er morgen mee stoppen. Och, nee, autosport is in doorsnee niet duurder dan duiven houden of postzegels verzamelen. Tenminste als je geen erge brokken maakt. Dat kan natuurlijk gebeuren. Maar zolang je met een stuk ijzer- draad en een zaag en een hamer wat kleine mankementen kunt verhel pen, valt het echt mee. Natuurlijk kun je ook profiteren van de door je wagenmerk geboden service en die is deze keer voortreffelijk geweest". „OVERIGENS ben je natuurlijk te gen die fabrieksteams toch kansloos. Die gaan rustig de route een week of drie lang verkennen en ze heb ben een materiaalwaar je als een voudige Ulvenhoutse jongen natuur lijk niet tegen opkunt. Ik ben trou wens iemand die niet heel veel ri sico's neemt. Ik ben er echt wel op uit mijn wagen weer heelhuids thuis te krijgen. Maar het is geweldig om er tussen te zitten. Jonge, wat een sfeer, daar krijg je nooit genoeg van" ,DIT jaar mocht er voor het eerst in de Tulpenrally worden gespon sord. Maar het valt hier in het zui den niet mee een sponsor te vin den. Er is nauwelijks belangstelling voor. Dat is boven de rivieren an ders. Het kan zijn dat ik te beschei den ben om er achter heen te trek ken. Om de kosten wat te drukken is een sponsor natuurlijk wel een uitkomst. Ja, bij de volgende Tulpenrally ben ik zeker weer van de partij". ,OVER 14 dagen rij ik trouwens al weer een rit: de Scheveningen - Lu xemburg - Schevehingen-rit, een soort kleine Tulpenrally. Deze rit telt mee voor het kampioenschap van Nederland. Het vorig jaar werd ik zevende in het algemeen klas sement. Na de SLS-rit krijgen we nog de Eindhoven-Luik-Eindhoven- rit en de Sauerland-rit. Het zit erin, dat we het Nederlands kampioen schap onder de eerste vijf eindigen. Maar laat ik het maar gauw afklop pen, want een klein foutje kan al les bederven".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3