CS. adviseren statenleden:
Kies voor voorkeurtracé
van minister Bakker
FUSIE TUSSEN
V.L.N. EN N.W.P.
Plan voor
nieuwe
„zeskamp"
Kloosterzande centrum
van Z.-Vlaamse actie
PlanZeestad' schakelt
ook Z.-Vlaanderen in
Dit jaar
geen
fruitcorso
In gesprek mét
Verhoogde
activiteiten
in haven
Sas van Gent
van Roode
Goes
NDAAG
ORGEN
Commentaai
Voor twijfel
geen reden
Warmbloedpaar denstamboeken
Veranderlijk weer
Ad nsl ui ten de wegen
Twee kandidaten
Zonder Middelburg?
Commissie pleit
voor
contactraad
Benelux-
middengebied
Voor Mgr. Bekkersstichting
Lijk van verdronken
Belg gevonden
CONCURRENTIE OP BELGISCHE
SUPER-HA VENMARKT
KOSTEN
Snel gewerkt
3
DE STEM VAN WOENSDAG 7 MEI 1969
3
ïzer verslaggevers)
G De gewestelijk»
de kring Zeeland van
:he Roode Kruis zuj.
J 10 mei worden ge"
Prins van Oranje tè
en ploegen „helpers1
deelnemen uit Arne.
Krabbendijke, Sou-
rg, Terneuzen en Zie.
M, CONCERT ENZ,
van St. Tropez, 14 j
efdeskunst, 18 j.
mdairme gaat trouwen,
girl, 14 j.
spion met de groene
inden vallen aan, 18 j,
joemeltrein, a.l.
en man in mama's bed,
lan voor Ivy, 14 j,
alome en ballet La Peri
Major Barata
onderd geweren, 18
50, 19.10 en 21.30 uur
lesgeschiedenis van
ton, 18 j.
30, 16.50, 19.10 en 21.30
itrouwe vrouw, 18 j.
50, 19.10 en 21.30 uur
prisonnière, 18 j.
50, 19.10 en 21.30 uur
Bamse, 18 j.
i, 20 en 22 uur
en Michael, 18 j.
20 en 22 uur
INSTELLINGEN
JT
Zeeland en de Dordtse
iltipels en objekten
seum Schilderijen J.
en keramiek Jo Rijn-
utzaerte: Paul Citroen
portretten, tekeningen
rangine Timmers: kera-
HVERSEN
E
5 uur Eerste steenleg-
il/zwembad
KERKE
lis 19.30 uur Raadsverg.
LM, CONCERT ENZ.
erk 20 uur Concert
irkest
20 uur Zangavond Bij-
ereniging Driebergen
,1s onder vandaag
i
ils onder vandaag
4
als onder vandaag
ONSTELLINGEN
G
Zeeland en de
node"
rltipels en Objekten
seum Schilderijen J.
en keramiek Jo Bijn-
>utzaerte Paul Citroen:
portretten, tekeningen
Frangine Timmers: ke-
mica
JIVERSEN
...19 uur Leden verga-
ffeisenbank
ree 19.30 uur Vergade
ractie
V
itrixschool 13.45 uur
Tentoonstelling werl1"
rlingen
_ze rubriek: tel. MM*"
jus 116 in Middelburg.
De minister van Verkeer en Wa
terstaat, drs. Bakker, heeft G.S.
van Zeeland blijkbaar kunnen over
tuigen van de grondige redenen,
die er zijn cm Zeelands meest be
geerde vaste-oeververbinding niet
bij Terneuzen-Baarland te projecte
ren, maar bij Kruiningen-Perkpolder.
Het college heeft zich bij deze de
finitieve voorkeur van de minister
neergelegd. De brief, waarin het
college dit aan de staten mededeelt,
gloeit niet bepaard van blijdschap
en enthousiasme. Wil het college de
statenleden, die en bloc en nog wel
per motie, hun voorkeur voor de
z.g. middenroute hebben uitgespro
ken, niet voor het hoofd stoten, of
gaat het hier werkelijk om een hou
ding van: „Hier staan wij, wij kun
nen niet anders"?
Als dit laatste het geval zou zi|n,
dan zouden wij dat betreuren. Er is
n.l. geen reden voor teleurstelling.
Bij de tracé-keuze spreekt in feite
de natuur, die de grillige gedragin
gen van de Westerschelde heeft be
paald, het laatste woord. Zij is de
enige „partij" in het spel, die ten
slotte haar wil kan doordrijven. Dat
is hier gebeurd en het kan niemands
reputatie schaden, dit gewoon toe
te geven en oprechte blijdschap te
tonen, dat er eindelijk gesproken
kan worden over „de" oeververbin
ding in plaa's van over „een" oever
verbinding.
Wij gunnen het minister Bakker
graag, dat later van hem getuigd zal
worden, dat in zijn ministeriële pe
riode de kogel eindelijk door de
kerk ging. Dat is feitelijk nu nog het
enige politieke aspect aan de zaak.
Voor het overige heeft Zeeland on
der het motto dat het betere vaak
de vijand van het goede is, alleen
maar reden tot vreugde.
(Van een onzer redacteuren
MIDDELBURG/DEN HAAG
De aanvankelijke voor
keur" van de minister van
Verkeer en Waterstaat, drs. J.
Bakker, voor een tracé voor
de vaste-oeververbinding over
de Westerschelde, heeft zicli
gewijzigd in een definitieve
voorkeur. Een briefwisseling
tussen G.S. van Zeeland fin
de rug gesteund door een mo
tie van de Staten) en een be
zoek van het college van G.S.
aan Den Haag hebben geleid
tot een toetsing van argumen
ten voor en tegen een tracé,
zoals minister Bakker dat, op
grond van een rapport van
rijkswaterstaat, als het ideale
ziet. Het tracé van de minister
gelegen tussen Kruiningen en
Perkpolder, heeft daarbij het
pleit gewonnen.
In een brief aan de Staten geven
G.S. de raad om de ministeriële voor
keur te volgen. „Wij stemmen er mee
in", zeggen G.S., „dat thans, zo moge
lijk met voortvarendheid, met het
technisch onderzoek naar de verbin
ding bij Kruiningen-Perkpolder wordt
begonnen. Met dit onderzoek zal, in.
clusief het bestedin-gsgereed maken
van het project, twee a drie jaar ge
moeid zijn". G.S. delen mee, dat de
minister bereid is aan het project
mee te werken.
In overleg met de minister is be
sloten, dat rijk en provincie een
stuurgroep zullen vormen, die leiding
geeft aan een projectgroep, bestaan
de uit deskundigen van het rijk, pro
vincie en de bij de bouw te betrek
ken aannemerscombinatie.
Voor de studie op verschillende on
derdelen, zoals de verkeersprognoses,
de financiering, de toltarieven en de
voorwaarden, waaronder de verbin
ding te zijner tijd aan het rijk zal
worden overgedragen, zullen werk
groepen worden gevormd. Gehoopt
wordt op de medewerking van het
waterloopkundig laboratorium te
Borgerhout (België), waar een
stroommodel van het deel van de
Westerschelde waar de vaste verbin
ding moet komen, aanwezig Is.
De nautische en technische argu-
(Van onze correspondent)
UTRECHT De beide warmbloed
paardenstamboeken V.L.N. (Vereni-
Sing tot bevordering der Landbouw-
tuigpaardfokkerij in Nederland) en
N.W.P. (Noordelijk Warmbloed Paar
denstamboek) hebben te Utrecht be
sloten tot een grondige reorganisatie
van de warmbloedpaardenstamboek-
bedoening in ons land en zijn een
insie aangegaan onder de benaming
„Warmbloed Paardenstamboek - Ne
derland' (W.P.N.).
Tegen deze benaming was in ver
schillende afdelingen verzet gere
zen; men wilde de letters V.L.N. (Va-
no Labori Natus tot veelzijdige
arbeid geboren) toch in ieder geval
graag behouden zien in het nieuwe
embleem.
Uit een paar afdelingen kwam nog
de aandrang om door de nieuwe gro
te vereniging een hoofdinspecteur in
vaste dienst te doen aanstellen. Ge
doemd werd de naam P B. v. Bins-
bergen.
In de concept-statuten werd een
Kleine wijziging aangebracht: stem
ming over personen moet altijd
schriftelijk geschieden.
Dit gebeurde in de eerste vergade-
ring, van de V.L.N., onder leiding
van voorzitter drs. D. Rempt, dieren
arts te Alkmaar, die er zijn voldoe-
mng over uitsprak dat de fusieplan-
unaniem een zo goed onthaal
'adelen gevonden. Hij noemde het
tot fusie een historisch ge-
4 Weersvooruit-
w zichten voor
donderdag en
vrijdag opge
steld door het
KNMI dinsdag
om 18.00 uur
Veranderlijk
■j» weer met voor
uJ I van ket jaar normale of iets
neden normale temperaturen.
m:sle,r!vooruitzichten in cijfers ge
dag. over Nederland voor donder-
-Ï«W urer' zon: 1 tot 7; min. temp.:
nmï nunmaal; max. temp.: van
no™6? ?ormaal tot 4 graden onder
s op een droge periode
on „?lnstfns 12 uur: 70 procent; kans
cent ge droog etmaal: 40 pro-
tiiiV7-°r .VT1idag: aantal uren zon: 1
may't""1' temP-: omstreeks normaal:
tot i „?p,: van ongeveer normaal
pan Braden onder normaal; kans op
uur 70°ge Peri0de van minstens 12
'lrn„ Procent; kans op een geheel
K etmaal. 40 procent.
beuren in de Nederlandse warm
bloedfokkerswereld. De letters V.L.
N. waren als benaming wellicht niet
meer helemaal toepasselijk, want het
type tuigpaard is al goeddeels ver
drongen door het rij- en sportpaard.
Spreker hoopte dat het thans zich
manifesterende centrum in Utrecht
opvangcentrum zal worden van alle
paarden- en ponyfokkers.
Na de V.L.N.-vergadering was er
de gezamenlijke vergadering van
V.L.N. en N.W.P. onder leiding van
mr. C. Th. E. graaf van Lynden van
Sandenburg, erevoorzitter van de V.
L.N. Deze zei dat de V.L.N. nog leeft.
Het bestuur van de nieuwe vereni
ging zal tot het najaar worden uit
geoefend door de beide besturen van
de oude stamboeken met spreker als
voorzitter, de heer Waalkens (voorz.
NW.P.) als vice-voorzitter en de
heer A. J. Vermond (secretaris V.L.
N.) als secretaris.
In de algemene najaarsvergadering
zal een definitief bestuur gekozen
worden en zullen de technische com
missie, de jury enz. gevormd worden.
In de loop van het jaar 1969 gaat
alles nog zijn oude gang.
Niemand verzette zich tegen de
suggestie dat stemming over perso
nen steeds schriftelijk zal moeten
plaatshebben.
Het voorlopige bestuur werd ge
machtigd de koninklijke goedkeuring
op de statuten aan te vragen en om
nadere voorzieningen te treffen t.a.v.
het huishoudelijk reglement.
Ir. Hoogschagen van het departe
ment noemde de beslissing tot fusie
een historisch besluit dat door de
overheid van harte wordt toege
juicht; de minister heeft zich eerder
al in deze geest uitgelaten. Namens
de overheid bood spreker de geluk
wensen aan en ook namens de di
recteur van net veeteeltwezen, ir. Th.
C. J. M. Rijssenbeek, adviserend lid
van de V.L.Ndie tot zijn leedwe
zen niet ter vergadering kon zijn.
Graaf van Lynden van Sanden
burg dankte voor de gelukwensen
en hij beval de vereniging aan in de
belangstelling van de minister. Hij
hoopte dat de goede verstandhouding
gecontinueerd zal worden.
DE TWEEDE KAMER heeft gisteren
het initiatiefvoorstel van de heer
Verlaan (Boerenpartij) tot wijziging
van het successierecht verworpen
Het voorstel beoogde een eind te ma
ken aan het verschil in behandeling
tussen ongehuwde en gehuwde kin
tieren bij tl» vrijstelling van het suc
cessierecht.
menten van rijkswaterstaat en
van de minister, die de adviezen
heeft gevolgd spreken alle ten
gunste van het tracé Kruiningen-
Perkpolder.
1. Bij de bouw van een brug-tunnel-
combinatie (een alternatief in de
vorm van een zeer hoge brug is er
niet) behoeft tussen Kruiningen en
Perkpolder minder ingrijpend bag-
gerwerk te worden verricht.
2. Tussen Terneuzen en Baarland
(het tracé, dat in Zeeland om pla
nologische redenen werd verde
digd) bevinden zich zeer diepe
putten.
3. De brug-tunnelcombinatie ter hoog
te van Kruiningen-Perkpolder kost
naar raming 200 miljoen gulden
minder dan een dergelijke verbin
ding in de middenroute,
4. Er is met minister Bakkers tracé
een kortere bouwtijd gemoeid, om
dat de voorstudies ten dele al ln
Borgerhout zijn verricht.
5. Het kunstmatige eiland, dat dient
om de tunnel in de brug te laten
overgaan, kan op een stabiele
zandbank worden gebouwd.
Een woordvoerder van het depar
tement van Verkeer en Waterstaat
deelde ons gistermorgen mee, dat ook
de omstandigheid dat de op de ver
binding aansluitende wegen (rijks
weg 58 door Zuid-Beveland en het
Zeeuwsch-Vlaamse wegennet) dich
ter bij de Scheldeoevers liggen, een
veelbetekenend argument was, even
als de aanwezigheid van vastliggen
de oevers op de plaats, waarvoor de
minister thans definitief heeft geko
zen. Gedeelten van de veerpleinen te
Kruiningen en Perkpolder en de on
langs verdubbelde aan- en afvoer-
wegen vormen feitelijk al elementen,
die in de route kunnen worden opge
nomen. Minister Bakker heeft zich
bereid verklaard aan de voorberei
ding van het project mee te werken.
Financiële gevolgen voor de provin
cie Zeeland zijn er niet aan verbon
den.
Wanneer de officiële tracé-vaststel
ling zal plaatsvinden, kon men ons
op het departement nog niet zeggen.
De minister zal met belangstelling
kennis nemen van het rapport, dat
door een werkgroep van de stichting
Vaste-oeververbinding is opgesteld
en dat een verkeersprognose en een
rentabiliteitsberekening geeft. Men
gaf ons van bevoegde zijde te ver
staan, dat dit rapport, dat dinsdag
a.s. wordt gepubliceerd, feitelijk liiets
zal bewijzen, als het zich alleen zou
bezighouden met prognoses die be
trekking hebben op het tracé in de
middenroute en niet op alternatieve
routes.
Zoals bekend zijn er twee grote
aannemerscombinaties in Nederland,
die het karwei, zowel wat de bouw
als wat de voorfinanciering betreft,
aandurven. Het is echter mogelijk,
dat voor dit nationale prestigeproject
een geheel nieuwe combinatie zal
worden gevormd.
In competitie liggen op dit moment:
de combinatie onder de naam „Dutch
United Contractors" te Rotterdam,
die met het plan-Lievense in zee is
gegaan en de ICUST-groep, bestaande
uit tien Nederlandse en Belgische
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De burgemees
ters van vijf van de zes gemeenten,
die vorig jaar aan de „TV-Zeskamp"
hebben deelgenomen, hebben in
Middelburg een bespreking gevoerd
om het aldus ontstane contact voort
te zetten.
De steden, drie Belgische en drie
Nederlandse, die aan deze behendig
heidsspelen deelnamen waren respec
tievelijk Halle, Zelzate, Veurne, Aal
ten, Sliedrecht en Middelburg.
Aan het jongste gesprek, nog wel
op eigen grondgebied, heeft het ge
meentebestuur van Middelburg niet
deelgenomen.
De initiatiefnemer tot het nieuwe
contact, burgemeester C. van Hofwe
gen van Sliedrecht, deelde mee, dat
Middelburg reeds eerder een derge
lijke nieuwe uitwisseling, wegens de
daaraan verbonden kosten, in prin
cipe zou moeten afwijzen, vooral ook
omdat de Zeeuwse hoofdstad reeds
sinds lang uitwisselingen onderhoudt
met de Engelse plaats Folkestone.
Burgemeester Van Hofwegen zal
echter binnenkort opnieuw contact
opnemen met zijn collega van Mid
delburg om te trachten het zestal als
nog compleet te krijgen.
De uitwisseling zal dit jaar op 10
augustus plaatsvinden in de Belgi
sche plaats Veurne. Men is afgestapt
van de vorig jaar door NCRV en
BRT georganiseerde „behendigheids
spelen". Ofschoon een definitief pro
gramma nog moet worden samenge
steld, wordt nu reeds gedacht aan
voetbal, atletiek, basketbal, volley
bal, tennis, zwemmen terwijl zo mo
gelijk ook hersengymnastiek zal wor
den beoefend.
Burgemeester Van Hofwegen ver
zekerde overigens, dat de bespreking
in Middelburg daar niet om „takti-
sche", doch om zuiver geografische
redenen, heeft plaatsgevonden.
aannemersbedrijven, die een exploi
tatieopzet hebben gemaakt op grond
waarvan financiering van de bouw
met particulier kapitaal mogelijk
blijkt.
Wat de technische uitvoering be
treft wacht deze combinatie totdat
door de rijkswaterstaat na de tracé
vaststelling een bouwplan is uitge
werkt. In alle gevallen wordt uitge
gaan van tolheffing op de nieuwe
verbinding.
De beide groepen wachten, naar zij
ons meedeelden, met spanning of hun
aanbod door het rijk zal worden aan
vaard en of zij in de projectgroep zul
len worden opgenomen. De „Dutch
'Tnited Contractors", die het plan-
Lievense hebben geadopteerd, reke
nen met een kortere voorbereidings
periode dan de ICUST-groep doet.
Het plan-Lievense, in 1967 gelan
ceerd, geeft een principiële mogelijk
heid voor een brug-tunnelcombina
tie in het middentracé. Naar men ons
van de zijde van het ingenieursbu
reau Lievense te Breda mededeelde,
wil dit geenszins zeggen, dat het re
volutionaire bouwprocédé, dat be
rust op het door een gebaggerde
sleuf trekken van aan de wal ge
bouwde tunnelkokers, alleen tussen
Terneuzen en Baarland kan worden
toegepast. „In principe kan dit nro-
cêdé op elke plaats worden gebruikt",
zei men ons. Bij ICUST neemt men
aan dat, de belangstelling van de mi
nister voor het aanbod dat deze com
binatie heeft gedaan, is gewekt. Als
studieperiode geeft ICUST twee jaar
op.
(Van een onzer verslaggevers)
MAASTRICHT De werkgroep
ad hoc, door minister dr. M. Klompé
van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk en de Belgische
minister voor het Gezin en Huisves
ting voor de Nederlandse cultuur in
het leven geroepen, heeft in een rap
port aan de betrokken minister ge
pleit voor het in 't leven roepen van
een contactraad voor het Berielux-
middengebied op het gebied van wel
zijnsbevordering.
In deze raad zouden zitting moeten
krijgen o.a. een iid van Gedeputeer
de Staten uit de provincies Zeeland,
Noord-Brabant en Limburg en een
lid van de bestendige deputatie uit
elk der Belgische provincies Lim
burg, Oost- en West-Vlaanderen en
Antwerpen. De contactraad zal aldus
uit zeven gedeputeerden bestaan. Ds
commissie ad hoe waarvan geputeer-
de G. Heiligers de voorzitter is, kreeg
tot opdracht vormen te vinden voor
een samenwerking tussen de Belgi
sche en Nederlandse grensprovincies
in de sector van de welzijnsbevorde
ring. De Limburgse deputatie heeft
bepleit dit begrip zo ruim mogelijk
te nemen. De toekomstige samen
werking zal volgens haar ook be
trekking moeten hebben op de eco
nomische, de recreatieve en de plano
logische sector. Om de samenwerking
een goed uitgangspunt te geven en
later zo doeltreffend mogelijk te ma
ken, heeft de commissie tevens voor
gesteld aan de in het leven te roepen
contactraad een vast secretariaat te
verbinden, bestaande uit ambtenaren
van de betrokken provinciale bestu
ren. Dat secretariaat zal dan moeten
zorgen voor het verzamelen van de
wederzijdse informaties, van de on
derlinge communicatie en voor de
rechtstreekse contacten met de mi
nisteries in Den Haag en Brussel.
(Van een onzer verslaggevers)
KLOOSTERZANDE In
Kloosterzande is vrijdagavond
het verzamelpunt Zeeuwsch-
Vlaanderen van de actie voor het
gehandicapte kind gevestigd. oZ-
als bekend, benadert op die avond
de Mgr. Bekkersstichting het Ne
derlandse publiek via de televi
sie. De actie moet een verbeter
de versie worden van „open het
dorp"
Daartoe heeft t.v.-regisseur Fred
Oster in samenwerking met Mies
Bouwman o.a. 200 bekende Neder
landers benaderd, die allen „ergens
in Nederland" zullen collecteren met
behulp van een emmer. In Nederland
zullen verder centrale posten worden
gevestigd waar het geld, afkomstig
uit de regio, wordt verzameld. Het
Kloosterzandse hotel De Linden
één van deze hulpposten.
De eigenaar van de Linden, de
heer A. Raas, kwam op het idee zijn
bedrijf in te schakelen bij de actie,
toen hij enkele weken geleden be
sefte, dat deze ongetwijfeld door ve
len bekeken t.v.-uitzending gelijk
zou vallen met het optreden van de
bekende imitator André van Duin in
.zijn zaak. De hotelhouder bedacht de
(Van een onzer verslaggeefsters)
WEMELDINGE Opvarenden van
het rijksvaartuig „Raaf" van het mi
nisterie van Landbouw en Visserij
van de directie Visserijen hebben
dinsdag in de Oosterschelde het stof
felijk overschot gevonden van een
Belgische sportvisser, die op zondag
2 november van het vorig jaar met
een open roeiboot op de Oosterschei
de is verongelukt.
Het is het lichaam van de dertig
jarige ongehuwde H. E. Verbaenen
uit Eekeren. Aan boord van het vaar
tuigje bevonden zich drie sportvissers
uit Eekeren. De stoffelijke overschot
ten van de andere twee opvarenden
werden op 7 november van het vorig
jaar geborgen.
I-let stoffelijk overschot, dat dinsdag
werd gevonden, is overgebracht naar
het lijkenhuisje op de begraafplaats
in Yerseke. Daar is het, aan de hand
van kledingstukken, door familiele
den van het slachtoffer geïdentifi
ceerd. Het is vervolgens naar Ant
werpen overgebracht.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL In Brussel is gisteren
de concurrentiestrijd tussen twee or
ganisaties, die elk een verschillende
haven voor supertankers in de
Noordzee willen bouwen, goed op
gang gekomen. Tijdens een perscon-
ierentie lichtten de promotors van
het project „Zeestad", hun plan toe
om de Schelde uit te diepen en voor
Zeebrugge en Knokke tot bijna in
Cadzand een schiereiland aan te
leggen.
Prof. Van Brussel opende de con
ferentie met de opmerking„België
moet een expansieve havenpolitiek
voeren. Ofwel wij moeten de be
staande havens uitbreiden, een plan
dat ondanks al onze inspanningen
achterop dreigt te raken, ofwel wij
moeten een radicale oplossing zoe
ken: het bouwen van een zeestad."
De bouw van die zeestad, een ont
werp van ir. De Meijer, bestaat uit
twee delen: in de eerste plaats het
baggeren van een diepe vaargeul van
uit de Noordzee door de Schelde tot
Baalhoek, waardoor de linkeroever
van de Schelde (dus ook Zeeuwsch-
Vlaanderen) bereikbaar zou worden
voor schepen tot 125.000 bw.
In de tweede plaats het aanleggen
van een schiereiland voor de Belgi
sche kust van Zeebrugge tot voorbij
Knokke, dus tot aan de Nederlandse
grens.
De kusthaven die daar zou worden
aangelegd, kan bereikbaar zijn voor
schepen tot 225.000 bw. Buiten het
havengebied (2400 ha) zou er op bet
schiereiland een residentieel gebied
zijn van 2500 ha en' een recreatie
gebied van 2000 ha.
Twee studiegroepen onderzochten
ln opdracht van de Bank van Parijs
en de Nederlanden,-, de verschillende
aspecten van het project. De studie
groep zeewerken berekende dat het
hele ding infrastructuur op het
schiereiland niet inbegrepen 22,5
miljard franken zou kosten.
Een tweede studiegroep, die het
economische aspect bekeek, meende
dat men (optimistisch geschat) zou
werken met een batig saldo van 10,5
miljard franken, in het slechtste ge
val zou men nog altijd een batig heb
ben van anderhalf miljard franken.
volgende oplossing voor zijn pro
bleem: laat van Duin toch optreden,
maar geef de opbrengst aan de Mgr.
Bekkersstichtinig die zich tot doel
heeft gesteld een levend monument
voor de overleden bisschop op te
richten, door deze actie voor het ge
handicapte kind. Na contact met en
kele andere inwoners van Klooster
zande werd een comité gevormd,
waarin behalve de hotelhouder zit
ting namen baron Collot, gemeente
secretaris F. de Waal, ambtenaar van
de burgerlijke stand C. Roctus en de
heren C. Roelands en J. Menu.
Zo snel werden beslissingen geno
men, dat het comité Kloosterzande
zich als eerste (hulppost) aanmeld
de bij regisseur Oster. Toegezegd
werd dat twee t.v.-omroepsters vrij
dagavond naar hotel de Linden zou
den komen.
De namen van de dames zijn nog
niet bekend. Kloosterzande zal vrij
dag via een speciale telefoonlijn ver
bonden worden met het Amsterdamse
Carré, waar de t.v.-uitzending plaats
heeft. En waarschijnlijk zal in hotel
de Linden een filmploeg komen die
de activiteiten in de Zeeuwsch-
Vlaamse centrale post zal registre
ren. De ambtenaar van de burgerlij
ke stand Roctus is druk bezig geweest
de organisatie verder af te ronden.
Hij heeft uit geheel Zeeuwsch-Vlaan-
deren berichten ontvangen, dat zal
worden meegewerkt. Vrijdagavond
zal in Kloosterzande vroeg met de
actie worden begonnen. Om half
acht zal de plaatselijke brandweer
uitrukken om, begeleid door de har
monie St.-Cecilia, te collecteren. In
Walsoorden gebeurt iets dergelijks
door de sportvereniging S.D.O. en de
harmonie Vrijheid Eendracht.
(Van onze correspondent)
SAS VAN GENT Sinds enkele
weken meren regelmatig coasters af
bij de drijvende graanelevator van de
Nederlandse Elevatormaatschappij
die in de middelste kanaalarm te Sas
van Gent afgemeerd ligt. Met kleine
Franse en Belgische binnenvaart
schepen wordt graan aangevoerd uit
noord-oost-Frankrijk. Dit graan
wordt via de elevator in gereedlig
gende coasters geladen en verscheept
naar Engeland en de Scandinavische
landen.
(Van een onzer verslaggeefsters)
GÖËS Het Algemeen be-
sfuur van de- Stichting Zeeuws
ÉYÜitcorso heetf gisteravond be
sloten geen verdere voorbereidin
gen te treffen voor een fruitcorso
in 1969. De voornaamste reden
die het bestuur genoopt heeft dit
moeilijke besluit te nemen, is de
beneden de verwachting geble
ven aanmelding van deelnemers
voor liet corso in 1969.
„HET zit er gelukkig weer op. Het
is een zware rit geweest. Zwaarder
dan in '67 en '68. Die nacht van de
Vogezen en de Alpen zal ik niet
gauw vergeten. Het was een ver
schrikking". Dat zegt de 34-jarige
Cees Poppelaars uit Ulvenhout, die
zojuist zijn derde Tulpenrally ach
ter de rug heeft, waarvan de vele
bloemen natuurlijk tulpen in
zijn woning aan de Molenstraat ge
tuigen. „Ja, vrienden en kennissen
hebben geweldig met ons meege
leefd", vertelt hij, terwijl hij kenne
lijk nog door slaap uiordt geplaagd,
omdat een slordige 3600 kilometer
aan één stuk rijden je niet in je kou-
we kleren gaat zitten.
„IK ben wel tevreden over het re
sultaat. Vijfde in de cilinder-klasse
en 22e in het algemeen klassement
is niet zo gek als je weet dat maar
49 van de 89 deelnemers de rit heb
ben uitgereden. Maar ik wil mijn
kaartlezer Peter v. d. Ree, die vooi
het eerst meeging, volledig in dat
succes laten delen. In de nacht van
de Vogezen b.v. heb ik blind op hem
moeten vertrouwen. We hebben een
uitstekend samenspel gehad. Nee,
pech van betekenis is er niet bij ge
weest deze keer. Eén lekke band. dat
was alles".
„IK doe het zuiver voor mijn lief
hebberij. Als ik voor prijzen moest
gaan rijden, dan zou ik er morgen
mee stoppen. Och, nee, autosport is
in doorsnee niet duurder dan duiven
houden of postzegels verzamelen.
Tenminste als je geen erge brokken
maakt. Dat kan natuurlijk gebeuren.
Maar zolang je met een stuk ijzer-
draad en een zaag en een hamer wat
kleine mankementen kunt verhel
pen, valt het echt mee. Natuurlijk
kun je ook profiteren van de door je
wagenmerk geboden service en die
is deze keer voortreffelijk geweest".
„OVERIGENS ben je natuurlijk te
gen die fabrieksteams toch kansloos.
Die gaan rustig de route een week
of drie lang verkennen en ze heb
ben een materiaalwaar je als een
voudige Ulvenhoutse jongen natuur
lijk niet tegen opkunt. Ik ben trou
wens iemand die niet heel veel ri
sico's neemt. Ik ben er echt wel op
uit mijn wagen weer heelhuids thuis
te krijgen. Maar het is geweldig om
er tussen te zitten. Jonge, wat een
sfeer, daar krijg je nooit genoeg van"
,DIT jaar mocht er voor het eerst
in de Tulpenrally worden gespon
sord. Maar het valt hier in het zui
den niet mee een sponsor te vin
den. Er is nauwelijks belangstelling
voor. Dat is boven de rivieren an
ders. Het kan zijn dat ik te beschei
den ben om er achter heen te trek
ken.
Om de kosten wat te drukken is een
sponsor natuurlijk wel een uitkomst.
Ja, bij de volgende Tulpenrally ben
ik zeker weer van de partij".
,OVER 14 dagen rij ik trouwens al
weer een rit: de Scheveningen - Lu
xemburg - Schevehingen-rit, een
soort kleine Tulpenrally. Deze rit
telt mee voor het kampioenschap
van Nederland. Het vorig jaar werd
ik zevende in het algemeen klas
sement. Na de SLS-rit krijgen we
nog de Eindhoven-Luik-Eindhoven-
rit en de Sauerland-rit. Het zit erin,
dat we het Nederlands kampioen
schap onder de eerste vijf eindigen.
Maar laat ik het maar gauw afklop
pen, want een klein foutje kan al
les bederven".