kist
DE D'IBERVILLE" KOMT ALS DE POOLZOMER IN HET LAND IS
■■SlllBai
1
wjÊÊ^Ry.--
|chillende!)
rik orange
verschillende!)
krst met prik
Idrink from California
oerbedekking
rket Breda 1600-37160*
20
DE STEM
WETTIG GEDEE
dunvloeren 25,—
mozaïek 9 min 29,—
stroken 22 mm 42,—
per m2
rospectus Bezoekt onze show-
dam) ook 's avonds na afspraak.
«nu
Heel kort duurt de zomer
in de poolstreken. En in
die korte tijd moet er
baanbrekend werk en
tevens ijsbrekend werk
worden verricht om de
afgelegen
nederzettingen in het
Hoge Noorden van het
nodige te voorzien.
-
i ■•<£.--"£#1
De „d'Iberville" In volle vaart op betrekkelijk open water.
Tot vlak bij de Kusten ugt het Os, maar het «chip vindt vastberaden zijn weg door de witte obstakels.
ils
EVOORRADING
BREKER
(Van een bijzondere medewerker)
RESOLUTE BAY De Eskimo's die in het Hoge Noorden van Canada
wonen, behoren tot de alleroudste bewoners van Noord-Amerika. De
grote waarde en betekenis van hun ..Heimat" begen men eenter pas kort
geleden, eigenlijk eerst na 1945, ten volle te beseffen. Voordien had men
weliswaar reeds in kleine kring het Hoge Noorden een grote toekomst
voorspeld, doch pas na 1945 werd deze voorspelling algemeen als juist
erkend. Dit had tot gevolg dat het aantal stations en nederzettingen
van de Canadese luchtmacht, de meteorologische dienst en het binnen
lands bestuur na 1945 toenam in het Hoge Noorden. Daar deze voor
posten voor hun bestaan afhankelijk zijn van bevoorrading van elders,
werd het nodig om de (tot 1945 kleine) „poolvloot' in de loop der latere
jaren uit te breiden. De eerste aanwinst was een ijsbreker van 5678 ton,
die men de „d'Iberville" doopte en die nog steeds dienst doet in de pool-
wateren.
Waarom koos men voor het bevoorradingsschip de naam „d'Iber
ville"? Omdat deze naam bij alle Canadezen de gedachte wekt aan
avonturen, ontdekkingen en successen. Anders gezegd: De man, Pierre
Le Moyne d'Iberville, wiens naam de ijsbreker draagt, neemt een voor
aanstaande plaats in Canada's heldengalerij in. Ja, hij was de eerste
IN CANADA GEBOREN nationale held. Hij aanschouwde in 1661 het
levenslicht in Montreal als (derde) zoon van de Franse kolonist Charles
Le Moyne de Longueuil. Hij verrichtte dappere dingen in de oeverlan
den van de Hudson's Baai. Hij trok zuidwaarts en ontdekte de mond
van de Mississippi. Hij bouwde een fort ter plaatse van het huidige New
Orleans. Hij werd later de eerste gouverneur-generaal van Louisiana,
toen dit land nog een Franse kolonie was. Kortom, zijn naam leeft voort
in Canada als die van een nationale held bij uitstek. Pierre Le Moyne
d'Iberville was een pionier, een baanbreker in de beste zin des woords.
De ijsbreker „d'Iberville' is
in zijn type een modelschip.
Hij is zeer dikke ijslagen volko
men de baas. Hij biedt ruimte
aan een bemanning van vijfenze
ventig koppen en bovendien aan
vijftig passagiers. In zijn ruimen
kan vierhonderd ton vracht wor
den opgeborgen. Des zomers doet
het schip baan- en ijsbrekend
werk om het contact tussen de af
gelegen, geïsoleerde posten en ne
derzettingen in de poolgebieden
met de rest van Canada mogelijk
te maken. In de winter en in de
lente helpt de „d'Iberville" om de
havens ter oostkust van Canada
open te houden, als zij door wind
en ijsgang verstopt dreigen te ge
raken. Dit is een taak, die voor de
Canadese volkshuishouding van
zeer veel betekenis is.
De „d'Iberville", schreven wij, is
een modelschip in zijn soort. De beste
scheepsbouwers en andere deskun
digen hebben hun beste krachten aan
de bouw gegeven. De schroeven zijn
bijzonder sterk. De machines werden
speciaal voor het schip ontworpen
en gemaakt. Or.geveer 25.000 km kan
de „d'Iberville" afleggen zonder ge
noodzaakt te zijn om nieuwe brand
stof in te nemen. De schuit is voor
zien van een vliegdek voor de beide
helikopters, die aan boord zijn. Deze
„copters" zijn de praktijk bewees
het uit en te na belangrijk voor
het maken van luchtfoto's (van ge
ringe hoogte), voor reddingswerk en,
last bot not least, als verkenners,
wanneer de „d'Iberville" zich bevindt
in nog niet volledig in kaart gebrach
te wateren. Dank zij een hangar
(aan boord) en een reparatiewerk
plaats kan men de helikopters in pri
ma conditie houden. Het behoeft wel
niet betoogd, dat het schip ook be
schikt over radar en alle andere mo
derne navigatie-hulpmiddelen en -in
strumenten.
Zowel ten dienste van de opva
renden als, vooral, voor de mensen
op de eenzame voorposten is de
„d'Iberville" medisch zeer goed uit
gerust. Aan boord zijn een zieken
zaaltje, een X-ray kamer, een opera
tiezaaltje en een welvoorziene apo
theek. De tandarts beschikt over alle
mogelijke moderne hulpmiddelen en
preparaten, zodat menige collega op
de wal wel een beetje jaloers van
hem is.
Er is alles gedaan om de passagiers
en de bemanning comfort, ontspan
ning en veiligheid te kunnen bieden.
In dit opzicht is de ..d'Iberville" wel
haast een pleziervaartuig. Maar niet
temin en dit mag niet worden ver
ten zijn en blijven die „ijsbreek-
tochten" rijk aan gevaren en avon
tuur, zodat zij van de zeelieden het
uiterste vergen wat kennis, vaardig
heid, moed en doorzettingsvermogen
betreft.
De poolzomer duurt maar heel
kort. In die korte spanne tijds moe
ten aile posten en nederzettingen be
zocht en bevoorraad worden door de
schepen der poolvloot. Waar zo'n
schip komt, heerst opgetogen vreug
de. De Eskimo's, de militairen, de
bestuursambtenaren, de mannen der
Bereden Politie, de handelaren en de
wetenschappelijke werkers verwel
komen om strijd het schip. Immers,
dit brengt hun nieuws, eten, drinken,
rookwaren, post, wapens, medica
menten en vele andere dingen, die
later in het jaar, als de poolwinter en
de poolnacht weer heersen, beslist
onmisbaar zijn. De dokter en de
tandartsen kunnen zich wijden aan
de zieke en pijn lijdende mensen.
De gezonden praten veel met de be
manning.
En de gelukkigsten? Dat zijn in
de regel zij, voor wie de komst van
de "d'Iberville" of een ander schip
aflossing betekent. Dat zijn zij, wier
„pooltijd" verstreken is en die met
het schip terugvaren naar bewoon
baarder oorcten. Het is niet zo, dat
zij ontevreden zijn over het Hoge
Noorden. O neen, zij hebben het
leven daar interessant en vaak zelfs
boeiend gevonden, maar. Wes
terlingen zijn nu eemaal geen es
kimo's, die wel écht thuis zijn in
de poolgebieden.
Eskimo's en Bereden Folltie-mannen begroeten de komst van de „d'Iberville" met bMJfediaJ.
normale
ihoud
verkoop
prijs
lesje 0,3 Itr.
42
•fles 0,5 Itr.
64
lesje 0,3 Itr.
42
ges 0,5 Itr.
64
les 0,45 Itr.
57
,3 Itr. 3 voor 79 28
fles 0,5 Itr. I 45
ijn
Snel een olieleiding gelegd voor de brandstofvoorziening van het me
teorologisch instituut te Eureka. (Noordwestelijk Territorium).
Resolute Bay, een afgelegen voorpeet, wordt ven voorreden voor de winter voorzien.
o Twee leden van de bemanning meten de dikte van het iis in
Norwegian Bay (2 tot V/t meter dik).
i