kist DE D'IBERVILLE" KOMT ALS DE POOLZOMER IN HET LAND IS ■■SlllBai 1 wjÊÊ^Ry.-- |chillende!) rik orange verschillende!) krst met prik Idrink from California oerbedekking rket Breda 1600-37160* 20 DE STEM WETTIG GEDEE dunvloeren 25,— mozaïek 9 min 29,— stroken 22 mm 42,— per m2 rospectus Bezoekt onze show- dam) ook 's avonds na afspraak. «nu Heel kort duurt de zomer in de poolstreken. En in die korte tijd moet er baanbrekend werk en tevens ijsbrekend werk worden verricht om de afgelegen nederzettingen in het Hoge Noorden van het nodige te voorzien. - i ■•<£.--"£#1 De „d'Iberville" In volle vaart op betrekkelijk open water. Tot vlak bij de Kusten ugt het Os, maar het «chip vindt vastberaden zijn weg door de witte obstakels. ils EVOORRADING BREKER (Van een bijzondere medewerker) RESOLUTE BAY De Eskimo's die in het Hoge Noorden van Canada wonen, behoren tot de alleroudste bewoners van Noord-Amerika. De grote waarde en betekenis van hun ..Heimat" begen men eenter pas kort geleden, eigenlijk eerst na 1945, ten volle te beseffen. Voordien had men weliswaar reeds in kleine kring het Hoge Noorden een grote toekomst voorspeld, doch pas na 1945 werd deze voorspelling algemeen als juist erkend. Dit had tot gevolg dat het aantal stations en nederzettingen van de Canadese luchtmacht, de meteorologische dienst en het binnen lands bestuur na 1945 toenam in het Hoge Noorden. Daar deze voor posten voor hun bestaan afhankelijk zijn van bevoorrading van elders, werd het nodig om de (tot 1945 kleine) „poolvloot' in de loop der latere jaren uit te breiden. De eerste aanwinst was een ijsbreker van 5678 ton, die men de „d'Iberville" doopte en die nog steeds dienst doet in de pool- wateren. Waarom koos men voor het bevoorradingsschip de naam „d'Iber ville"? Omdat deze naam bij alle Canadezen de gedachte wekt aan avonturen, ontdekkingen en successen. Anders gezegd: De man, Pierre Le Moyne d'Iberville, wiens naam de ijsbreker draagt, neemt een voor aanstaande plaats in Canada's heldengalerij in. Ja, hij was de eerste IN CANADA GEBOREN nationale held. Hij aanschouwde in 1661 het levenslicht in Montreal als (derde) zoon van de Franse kolonist Charles Le Moyne de Longueuil. Hij verrichtte dappere dingen in de oeverlan den van de Hudson's Baai. Hij trok zuidwaarts en ontdekte de mond van de Mississippi. Hij bouwde een fort ter plaatse van het huidige New Orleans. Hij werd later de eerste gouverneur-generaal van Louisiana, toen dit land nog een Franse kolonie was. Kortom, zijn naam leeft voort in Canada als die van een nationale held bij uitstek. Pierre Le Moyne d'Iberville was een pionier, een baanbreker in de beste zin des woords. De ijsbreker „d'Iberville' is in zijn type een modelschip. Hij is zeer dikke ijslagen volko men de baas. Hij biedt ruimte aan een bemanning van vijfenze ventig koppen en bovendien aan vijftig passagiers. In zijn ruimen kan vierhonderd ton vracht wor den opgeborgen. Des zomers doet het schip baan- en ijsbrekend werk om het contact tussen de af gelegen, geïsoleerde posten en ne derzettingen in de poolgebieden met de rest van Canada mogelijk te maken. In de winter en in de lente helpt de „d'Iberville" om de havens ter oostkust van Canada open te houden, als zij door wind en ijsgang verstopt dreigen te ge raken. Dit is een taak, die voor de Canadese volkshuishouding van zeer veel betekenis is. De „d'Iberville", schreven wij, is een modelschip in zijn soort. De beste scheepsbouwers en andere deskun digen hebben hun beste krachten aan de bouw gegeven. De schroeven zijn bijzonder sterk. De machines werden speciaal voor het schip ontworpen en gemaakt. Or.geveer 25.000 km kan de „d'Iberville" afleggen zonder ge noodzaakt te zijn om nieuwe brand stof in te nemen. De schuit is voor zien van een vliegdek voor de beide helikopters, die aan boord zijn. Deze „copters" zijn de praktijk bewees het uit en te na belangrijk voor het maken van luchtfoto's (van ge ringe hoogte), voor reddingswerk en, last bot not least, als verkenners, wanneer de „d'Iberville" zich bevindt in nog niet volledig in kaart gebrach te wateren. Dank zij een hangar (aan boord) en een reparatiewerk plaats kan men de helikopters in pri ma conditie houden. Het behoeft wel niet betoogd, dat het schip ook be schikt over radar en alle andere mo derne navigatie-hulpmiddelen en -in strumenten. Zowel ten dienste van de opva renden als, vooral, voor de mensen op de eenzame voorposten is de „d'Iberville" medisch zeer goed uit gerust. Aan boord zijn een zieken zaaltje, een X-ray kamer, een opera tiezaaltje en een welvoorziene apo theek. De tandarts beschikt over alle mogelijke moderne hulpmiddelen en preparaten, zodat menige collega op de wal wel een beetje jaloers van hem is. Er is alles gedaan om de passagiers en de bemanning comfort, ontspan ning en veiligheid te kunnen bieden. In dit opzicht is de ..d'Iberville" wel haast een pleziervaartuig. Maar niet temin en dit mag niet worden ver ten zijn en blijven die „ijsbreek- tochten" rijk aan gevaren en avon tuur, zodat zij van de zeelieden het uiterste vergen wat kennis, vaardig heid, moed en doorzettingsvermogen betreft. De poolzomer duurt maar heel kort. In die korte spanne tijds moe ten aile posten en nederzettingen be zocht en bevoorraad worden door de schepen der poolvloot. Waar zo'n schip komt, heerst opgetogen vreug de. De Eskimo's, de militairen, de bestuursambtenaren, de mannen der Bereden Politie, de handelaren en de wetenschappelijke werkers verwel komen om strijd het schip. Immers, dit brengt hun nieuws, eten, drinken, rookwaren, post, wapens, medica menten en vele andere dingen, die later in het jaar, als de poolwinter en de poolnacht weer heersen, beslist onmisbaar zijn. De dokter en de tandartsen kunnen zich wijden aan de zieke en pijn lijdende mensen. De gezonden praten veel met de be manning. En de gelukkigsten? Dat zijn in de regel zij, voor wie de komst van de "d'Iberville" of een ander schip aflossing betekent. Dat zijn zij, wier „pooltijd" verstreken is en die met het schip terugvaren naar bewoon baarder oorcten. Het is niet zo, dat zij ontevreden zijn over het Hoge Noorden. O neen, zij hebben het leven daar interessant en vaak zelfs boeiend gevonden, maar. Wes terlingen zijn nu eemaal geen es kimo's, die wel écht thuis zijn in de poolgebieden. Eskimo's en Bereden Folltie-mannen begroeten de komst van de „d'Iberville" met bMJfediaJ. normale ihoud verkoop prijs lesje 0,3 Itr. 42 •fles 0,5 Itr. 64 lesje 0,3 Itr. 42 ges 0,5 Itr. 64 les 0,45 Itr. 57 ,3 Itr. 3 voor 79 28 fles 0,5 Itr. I 45 ijn Snel een olieleiding gelegd voor de brandstofvoorziening van het me teorologisch instituut te Eureka. (Noordwestelijk Territorium). Resolute Bay, een afgelegen voorpeet, wordt ven voorreden voor de winter voorzien. o Twee leden van de bemanning meten de dikte van het iis in Norwegian Bay (2 tot V/t meter dik). i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 17