troeven tussen haakjes PASHA Filmfestival Cannes zonder sex en geweld HET LIED ALS WAPEN groeven KOFFIE a Er zijn 'Ik heb nu geen tijd' vaders a a a a a a a a a a a a a a a B AMATEURS ACTIEF IN „NUR EINE FAHRT" Protest (I) Jeugdsentiment (I) Amateur Spreekwoordelijk Billy Bud Mendelssohn Domingo BILLY BUDD Jaren vijftig Deutsch Bachsolisten Klassiek blijspel op TROS-t.v. 8 maar er zijn alleen maar lieve moeders en lieve moeders zijn op moederdag een elektrische pede snijmachine waard NEDERLAND I NEDERLAND li BELGIë (Frans): DUITSLAND I BELGIë (Nederl.)DUITSLAND II Luister naar 5 DE STEM VAN MAANDAG 5 MEI 1969 9 De opera „Billy Budd" van de Engelse componist Benjamin Brit ten heeft op de allereerste plaats het merkwaardige, dat er geen vrouw aan te pas komt: of het zou in de orkestbak moeten zijn. Het solistische gedeelte is volledig aan mannenstemmen voorbehouden. Hetgeen wel begrijpelijk is als men weet, dat het stuk speelt op een oorlogsschip. Het tweede opvallende aan dit grote werk van Britten is het puur Engelse; de hele sfeer is van de eerste tot de laatste noot ty pisch Brittens' Brits of Britse Britten zo men wil. Benjamin Britten heeft vooral in de na-oorlogse jaren zijn stem pel volledig op het Engelse mu ziekleven gedrukt. Vele kennen hem alleen maar van het onover troffen „War-requiem". Maar door de enorme veelzijdigheid en de grote produktiviteit van Britten valt er ook veel te genieten van heerlijke kamermuziek, ziin ont zettend knappe koorwerken, lie deren, cantates en niet te ver geten ziin opera's. Billy Budd (1951) is een dyna misch werk met vele dramatische hoogtepunten. En ofschoon het verhaal bijzonder droevig is heeft Britten er tussendoor toch voor de nodige humoristische trekjes gezorgd. Onze Billy dan is een eenvou dige matroos, nobel van inborst, plichtsgetrouw en levenslustig. Zijn enige gebrek hij stottert. Door een droeve samenloop van omstandigheden eindigt zijn jon ge leven bungelend aan een touw aan een van de masten. De kapi tein moest hem tot de strop ver oordelen, hoewel met tegenzin aangrijpend is zijn slotaria „I could have saved him, he knew itO what have I done? En even later „but he has saved me, and blessed me"Het drama op zijn hoogtepunt, ten voeten uit. Het ïs een bewerking van het ge lijknamige verhaal van Melville, die het in 1891 voltooide. De eer ste uitvoering van „Billy Budd" in 1951 in Convent Garden onder leiding van de componist was een overweldigend succes. Britten gaf er later een nieuwe versie van uit en reduceerde de vier actes tot twee, waarvan de eerste uitvoe ring wederom onder zijn leiding in november 1961 plaats vond. De ze nieuwe versie is door Decca op een vier-platenset uitgebracht. We hebben al opgemerkt dat „Billy Budd" zo'n typisch En gels werk is. Deze teneur wordt nog eens extra onderstreept door de uitvoerenden allemaal Brit ten. Als voornaamste solisten noe men we Petei Glossop, de bijzon der fraaie bariton, die van de titelrol een geweldig zanggebeu- ren maakte. Kapitein Edward Vere wordt vertolkt door de we reldberoemde Peter Pears, die ook in ons land volle zalen in ver roering heeft gebracht. Pears, die van 1939 tot 1942 samen met Brit ten in de V.S. heeft gewerkt, weet de bedoelingen van de componist precies te interpreteren. Geen eenvoudige opgaaf omdat er ge durende de opera als het ware twee heren Vere zijn, de humane zelfs wat weekhartige zolang hij alleen is en daarnaast de strenge captain van de Royal Navy op de brug. ld k'iZ Voorts hebben een groot aan deel in deze magnifieke uitvoe ring John Shirley-Quirk als eerste luitenant en Michael Langdon in de rol van wapenmeester. Britten heeft de algehele leiding over het Ambrosion Opera Chorus en The London Symphony Orchestra. Billy Budd, opera van Benja min Britten met o.a. Glossop, Pears, Langdon en Shirley-Quirk onder leiding van de componist. (Decca SET 379-81) geformeerd. Eddy Doorenbos werd uit Torremolinos teruggehaald en Artone draaide onder supervisie van Pete Felleman een hele lang speelplaat van de Miller-successen van eertijds met Eddy Doorenbos als middelpunt. Zojuist is deze l.p. verschenen. In stereo kan men nu nog eens oude nummers als „Rou te 66", „Darling", je vous aime beaucoup", „Just a gigolo" en „My baby just cares for me" beluiste ren. 't Is een voor jeugdsenti- ment-gevoeligen en Miller-fans fijne plaat geworden. De timing van de combo is perfect en Eddy's stem is altijd puur jazzy (hij lijkt op Mei Torme), maar voor de af nemer van het meer verdiepte werk. klinkt het inderdaad alle maal erg sweet. Niettemin een prettige plaat met fijne muzikale soli van o.a. Schoonderwalt, Frans van Bergen (viool), Paul Ruys en Rob Madna (piano). Mat Mathews (accordeon) en Ab de Molenaar, gitaar. Het swingt voortreffelijk en Dooren bos lijkt nog altijd (met Edwin Rutten) de enige jazz-vocalist van ons land. Overigens weet de laat ste meer wat improviseren is, maar h;i is dan ook geen ballad- singer zoals Eddy. ..Dit is Eddy Doorenbos" (Ar tone MAM S-3241) In de jaren vijftig hadden we in Nederland de tijd van „Jazz be hind the dikes". Het waren jaren van goede Nederlandse jazzmu ziek, waarin bladen als „Phythme" vol stonden met foto's en artikel tjes over Wessel Ilcken en vooral ook over De Millers van Ab Mole naar met zanger Eddy Doorenbos, die fijne, harmonieuze sweet jazz brachten. De vibrafoon van Coen van Nassou, de klarinet van Her man Schoonderwalt en de gitaar van Ab de Molenaar gaven aan deze muziek het specifieke, al- tijk herkenbare Miller-geluid. Na 1961 was het gedaan met deze sa menwerking, waarin Sanny Day, Sussi Möller en Pia Beek als zan geressen hun steentje hadden bij gedragen. Niemand hoorde meer van de Millers, de tijden veran deren en de jazz werd rauwer, meer gespeeld vanuit het diepste innerlijk van de musicus, minder sophisticated. Eddy Doorenbos vertrok naar het warme Torremo linos, evenals Pia Beek enkele ja ren later, om er als zanger-pia nist-gitarist-bassist voor de radio op te treden en vooral ook om er te schilderen. Enkele maanden ge leden echter, in een tijd van hart verscheurende soul-music en ex perimentele jazz, kreeg men het in Nederland plotseling op de heupen. Wat in de jaren vijftig de harten muzikaal had geroerd, werd plotseling weer populair, Rock and roll werd weer gespeeld en de Millers werden opnieuw Placido Domingo behoort tot het ras zangers, dat als wonderkin deren geboren schijnt te zijn. Wat er ook van waar mag zijn. we vin den in zijn stem alle beste eigen schappen biieen van een lyrisch warm tenorgeluid en Italiaanse (opera) muzikaliteit. Zijn ster schiet de laatste jaren snel om hoog. Laat hem een stel „uitsmij ters" van Italiaanse opera-aria's zingen en men is verzekerd van een fraai stuk muziek. Mama. quel vino uit de Cavalleria van Mascag- ni; Ma se mie forza uit Verdis Maskenbal; Cielo e mar van Po- chienelli (La Giaconda), Tombe degl'avi miei van Donizetti (Lam- mermoor), Celesta Aida (Verdi) etc. Wat wil je nog meer. Placido zingt met een Wagneriaanse over gave, die toch zijn grenzen heeft. Persoonlijk stoort ons alleen het wat overdadige vibrato in zijn stem. die overigens wondermooi is. Placido Domingo: Berühmte tenor-arien aus Italienischen opern (Royal Sound-Tele funken-Decca- SAD 22028) Mendelssohn kan beschouwd worden als een muzikaal wonder kind. Op twaalfjarige leeftijd com poneerde h;j vijf symphonieën en twee opera's. Een van zijn nog het meest gespeelde werken, de ouverture voor de Midzomer- nachtsdroom, schreef hij, toen hij zeventien jaar was. Tijdens zijn kortstondige leven (hij werd op 36-jarige leeftijd door een beroer te getroffen) genoot hij vooral in Duitsland een groot aanzien. Na zijn dood werd hij vooral in En geland geëerd. Een in 1829 gemaakte reis naar Schotland en later een reis naar Italië inspireerden hem tot een tweetal symphonieën. Deze zijn nu. voortreffelijk uitgevoerd door het Londense symphonieorkest met een weldadige aandacht voor deze minutieuze muziek, door Decca op de plaat gebracht. In de klassieke discotheek mag, het werk van Mendelssohn niet ont breken. Mendelssohn: Schotse sympho nic en Italiaanse symphonie. Lon don Symphony Orchestra o.l.v. Claud: o Abbado. (Decca SXL 6363) Een bijzondere presentatie van twee fraaie werken van J. S. Bach. Veel composities van J. S. zijn reeds bewerkingen en reconstruc. ties van eerder door hem getoon zette werken. Het is vaak moeilijk de ba sis-manuscripten aan te wijzen (zo ze bestaan). Deze beide con certen zijn gereconstrueerd in een mogelijke „originele" bezetting. Met het beroemde dubbelconcert d-mol voor twee violen (BWV 1043) als voorbeeld, dat Bach er een eigen bewerking van maakte als concert voor twee klavecimbels in c-mol (BWV 1062) heeft Max Scheiffert het concert voor 2 kla vecimbels in c-mol (BWV 1060) als een concert voor viool en hobo zijn eigen „originaliteit" terugge geven. Helmut Winschermann deed hetzelfde met het Trippel concert voor drie klavecimbels en strijkers in c (BWV 1064) door er een concert voor fluit, hobo en viool van te maken. Wat men er ook van denken kan, in ieder geval is het resultaat, dat deze ge liefde concerten in een nieuwe klankkleur op ons afkomen en weer fris gaan klinken. Bovendien spelen de Deutsche Bachsolisten o.l.v. Winschermann met een ac curate perfectie, dat het een ple zier is om op deze manier deze beide concerten opnieuw te beluis teren. Een „originele" Bachplaat in een goede en goedkope (f 12,80) uitgave. J. S. Bach: Trippelkonzert- Doppelkonzert; Deutsche Bachso listen (Musicaphon-Rote Serie BM SL 1201). (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) in vacu-pak i FILTER-GEMALEN i EXCLUSIEF VOOR (Van onze rtv-redactie) CANNES (AP) Op het filmfestival van Cannes, dat donderdag 8 mei begint, verwacht directeur Robert Favre-Lebret geen schandalen, omdat het festival een beetje tegen de stroom in gaat. Er zullen betrekkelijk weinig films zijn met sex of geweld. Vijftien landen hebben ingeschre ven met 32 lange speelfilms. Nog tien landen hebben 13 films inge stuurd voor de week van de critici en de reeks nationale dagen levert 97 films op uit 17 landen. Het festival begint met de verto ning op de gala-avond van de Ame rikaanse musical .Sweet Charity" met Shirley McLaine, Sammy Davis en John McMartin. De Brirten heb ben ingezonden Vanessa Redgrave in „Isodora", een film over de danseres „Isadora', een film over de danseres „if" en „The prime om Miss Jean Brodie". De Amerikanen komen met „Early Rider", Dennis Hopper's film over hippies met Peter Fonda in de hoofd rol, Sydney Lumet's „The appoint ment" met Anouk Aimé en Omar Sharif, en „Slaves" van Herbert Bi- berman. Eén van de favorieten is de Fran se film „Z", een politiek verhaal dat groot suces in Parijs heeft gehad. Ook de Westduitse film „Michael Kahlass. de rebel" wordt hoog getaxeerd. De film met Anna Karina m de noofdrol en geregisseerd door Wolker Schlon- dorff, vertelt het verhaal van een paardenkoopman die vogelvrij wordt verklaard. Het speelt zich af in de 17de eeuw. De jury staat onder voorzitterschap van de Italiaan Luchino Visaconti en bestaat verder uit Sam Spiegel (V.S.) Stanley Donen (Gr. Britt.), Ingrid Thulin, Zweedse actrice, Tsjenvoeiz Aitnatov (Sovjet-Unie), Veljko Bu- latic (Joegoslavië), Jaroslav Bovcek (Tsjechoslowakije), Robert Kanters (Frankrijk) en J. Glucksman (Zwe den). (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM Het blijspel „Je kunt het toch niet meenemen" van de Amerikanen Moss Hart en George S. Kaufman heeft indertijd als film zeven Oscars ge wonnen. Als toneelstuk mag dit blij moedige spel zo langzamerhand wel tot de klassieken worden gerekend en de TROS heeft er dan ook niet zonder veel plezier een televisie- produktie van gemaakt. De televisie- en toneelregie van dit blijspel, dat morgenavond te zien zal zijn van 20.22 tot 21.50 uur op Nederland 1, heeft Jan Retel en de voornaamste rollen worden gespeeld door Mieke Verstraete, Johan Kaart en Henk Molenberg. De blijmoedige rol van de sympathieke opa Van der Hoff wordt uiteraard gespeeld door Johan Kaart. Het is een produktie van TROS-producer Coby Schuuring. 1 i i i I I 1 1 1 i i i i i i i i i i i PIS (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM Mevrouw W. Prummel uit Leeuwar den, lid van het koor „Animato" schrijft al enige jaren opera-libret to's die met succes worden uitge voerd. Onlangs heeft zij een nieuw dat Animato te zijner tijd gaat op voeren. Zestig leden van het koor zijn al maandenlang bezig met de repetities. Bij de eerste kostuum-repetitie is een NTS-team geweest en uit de op namen die toen zijn gemaakt is het de NTS dinsdagavond 6 mei van 21.40-22.05 uur op Nederland 2 zal uitzenden, samengesteld. De opera speelt zich af op een schip dat verschillende havens aan doet en tenslotte terecht komt bij de bey van Algiers. De muziek voor deze opera is afkomstig uit de meest uit eenlopende werken, o.a. Wagners „Vliegende Hollander", een matro- zenkoor, Meyerbeeks „l'Africain", Rossini's „l'Italiana in Algerie" en „Die Czardasfürstin" van Kalman, (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM Er is vrijwel geen land ter wereld waar nooit strijd is gevoerd voor een of andere vorm van menselijke vrij heid. Een van de middelen waarmee de onderdrukte of in zijn vrijheid be laagde mens zich teweer stelde, het moreel hoog hield of opwekte tot strijd was het lied. Verdriet, machteloosheid, haat. Va derlandsliefde, weerzien tegen bruut geweld, anti-fascisme, waakzaamheid, vrijheidsdrang al deze gevoelens zijn en worden in honderden vrij heidsliederen uitgedrukt. Over deze „Zang als wapen in de strijd voor de vrijheid" zendt de NTS vanavond van 19.07 tot 19.56 uur op Nederland 1 een door Loet Steen bergen samengesteld en geregisseerd programma uit. Steenbergen heeft uit ruim 300 liederen uii de hele we reld een aantal uit de laatste 35 jaar gekozen, waarin wordt getracht de waanzin en de zinloosheid van on derlinge haat, tweespalt, liefdeloos heid en wapengeweld aan te tonen. 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.07 ZANG ALS WAPEN: In de strijd voor de vrijheid 20.00 JOURNAAL 20.20 NICHOLAS NICKLEBT: naar het boek van Charles Dickens 20.45 PER SECONDE WIJZER 21.30 HET VRAAGSTUK VAN DE RIJKE LANDEN: Speciaal over het vraagstuk van de ar me landen. 22.40 TWEEDE JOURNAAL 22.45 PAUZE 23.00 TELEAC: Filmkunde in het voortgezet onderwijs 23.30 SLUITING. 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 TRISTAN DE CUNHA: Engel se natuurfilm 20.00 JOURNAAL 20.20 ALLEDAAGS FASCISME 22.30 TWEEDE JOURNAAL 22.35 SLUITING. 17.40 MEDEDELINGEN 17.45 SCHOOLTELEVISIE 18.10 POUM 18.25 LES TRAVAUX ET LES JOURS 19.00 ANTENNE-SOIR 19.25 SPORTPROGRAMMA VAN MARC JEUNIAU 20.00 JOURNAAL 20.30 KONSUMENTENRUBRIEK 21.00 HISTOIRES éTRANGES 21.30 KING AND COUNTRY 22.55 JOURNAAL. 20.00 JOURNAAL 20.15 REPORT MÜNCHEN 21.00 ALLES ODER NICHTS (kleur) Vragenspel met Erioh Hel- mensdorfer 21.45 DE TV-DISKUSSIE UIT MÜNCHEN 22.30 JOURNAAL 22.50 MUSIK VON HEUTE 23.35 JOURNAAL. ia n r 11 7 a CPDAAT rprr viriCTV l/VI I WI-/1I 11^ a« 14.05-14.40 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 ZORRO. Jeugdfeuilleton 19.25 JONGER DAN JE DENKT 19.50 HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS 20.00 NIEUWS 20.25 JOSEF VON STERNBERG- RETROSPECTIEVE. Cathari na II (The Scarlet Empress) van Josef von Sternberg, met Mariene Dietrich, John Lodge en Sam Jaffe 22.10 KENNISMAKING. Met de Ja panse schrijver Jasunari Kawa- bata. 22.40 NIEUWS. 17.30 17.35 18.05 18.40 19.10 19.45 20.15 21.00 NIEUWS DIE TINTENFISCHE. Er zwemt goud in het water DIE DREHSCHEIBE SENSATIONEN ZWISCHEN HIMMEL UND ERDE (kleur) Zirkus überall KöNIGLICH BAYERISCHES AMTSGERICHT (kleur) De stroper, tv-film HEUTE GESCHIEDENE FRAUEN - UEBER DIE EHE. Filmrepor- tage SPIEL ZU ZWEIT. Ameri kaanse speelfilm. Maandag 5 mei HILVERSUM 1 402 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma (12.21 Voor boer en tuin der; en.en Med. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act.) 14.05 Stereo: Lichte orkestmuz. (gr.) 14.30 Stereo: Pianorecital: klassieke en semi-klassieke muziek 15.00 Gere formeerde middagdienst. NRU: 15.30 Zoeklicht op Nederland: Informatie over Limburg, afgewisseld met mu ziek (16.00-16.02 Nws.) Overheids voorlichting: 17.20 Het Surinaamse culturele patroon. Spreker: T. Pet- zoldt. NCRV: 17.30 Voor de kleu ters 17.45 Voor de jeugd 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht instrumentaal sextet 18.19 Uitzending van het Ge reformeerd Politiek Verbond. Spre ker: Ing. P. van Leeuwen, lid van de Verbondsraad. NCRV: 18.30 Nws. en weerpr. 18.46 Act. 19.05 Litera- ma: radiokroniek over boeken,schrij vers en toneel 19.20 NCRV-Vocaal ensemble: Nederlandse volksliede ren 19.45 Stereo: Promenade-orkest en solist: moderne muz. 20.25 Op de man af, praatje 20.30 Stereo: Om roep Orkest en solist: klassieke en moderne muziek 21.20 De zorg voor het geestelijk gehandicapte kind, re portage 21.50 Nederlands licht aller lei (gr.) 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40 De Nederlandse Kul tuurkamer, documentair program ma 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M VPRO: 12.00 Blauwe maandag: gevarieerd programma 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw 12.29 Stereo: Muzikale aanwinsten 12.52 Opspraak lez. 13.00 Nws. 13.11 Informatie: ont wikkelingswerk 13.20 Pro memorie 13.25 Moderne kamermuziek (opn.) 14.25 Schoolradio 14.45 Promenade- Orkest: amusementsmuziek. AVRO: 15.15 Voor de vrouw 15.45 Dizietime: jazz in oude stijl 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Scala: trompet en piano: mo derne muz. 16.30 Voor de jeugd 17.30 Lichte orgelmuziek (opn.) Overheids voorlichting 17.40 Den Haag aan de lijn. AVRO: 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal 18.30 Stereo: Schatten der toonkunst, liederenpro- gramma 19.15 The Dutch Swing Col lege Band 19.30 Nws. R.V.U. 19.35 Israël, dat grote andere, door Her man Emmink NRU: 20.05 Nieuw Ne derlands Cabaret 21.05 Noordelijk Rhytmisch Strijkorkest (opn.) 21.30 Jazz in aktie 22.00 Vrijheid - toe komstmuziek; lichte grammofoon- muziek Bond zonder Naam: 22.20 Denk Durf Doe, lezing. NRU: 23.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal, NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: gevarieerd muziekprogram ma 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of los) KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act 13.08 T.N.T.: licht platenprogram- ma 14.00 Nws. 14.03 Pop-in: licht pla- tenprogramma 15.00 Nws. 15.03 Hol ster: pop- en countrymuziek 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr: popmagazine 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00 Dr jijofdraaiik: verzoekplatenprogram- ma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muz. (12.08-12.15 Landbouwkroniek 12.40- 12.48 Weerber., med., programma- overzicht en SOS-berichten voor de schippers) 12.55 Buitenlands pers overzicht 13.00 Nws. weerber. dag- klapper, beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio 15.00 Nws. 15.03 Schoolradio 15.57 Piano muziek 16.00 Nws. 16.03 Beursberich ten 16.09 Voor de zieken 17.00 Nws., weerber. en med. 17.10 Jazzmuziek 17.30 Blues, gospels en negro-spiri- tuals 18.00 Nws. 18.03 Voor de solda ten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30 Lichte muz. 18.45 Sportkroniek 18.52 Taalwenken 18.55 Grammofoonmuz. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Lichte muz. 20.00 Operakroniek 22.00 Nws., berichten en De Zeven Kun sten 22.15 Lichte muziek (23.00 Nws.) 23.40 Nws. 23.45-0.30 Voor de zeelie den. Dinsdag 6 mei HILVERSUM 1 402 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het leven de woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte grammofoonmuz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Klassieke gewijde muziek 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio 10.00 Opstanding en nieuw leven in de bijbel, lez. 10.15 Stereo: Promenade-orkest met zang solisten: operaconcert 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Med. HILVERSUM 2 298 M AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gr- muziek VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Lichte grammofoonmuz. (8.30-8.33 De Groenteman) 8.50 Morgenwijding NRU: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NRU-programma 9.40 mu ziek uit de Middeleeuwen en Renais sance (opn.) QVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nws. 11.30 Stereo: Opera- aria's (gr.) 11.55 Beursberichten. HILVERSUM 3 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevari eerde visite. big boss van Playboy, Brice Draper, een uiteraard zeer boeiende rede over het onderwerp „sexuele vrijheid en verantwoordelijkheid". Tijdens zijn warm betoog kwam plotseling een groepje studenten de zaal binnen dat spandoeken boven het hoofd hield. De meeste leuzen zouden we zelfs in een vrijdenkende krant PROFESSOR Jan Pen (dat mag, want hij noemt zich graag progressief) is °?s' °P de fluorescerende oranje rode „stickers", die achter op de auto's van zo'n kwart miljoen Neder landers zitten bevestigd en waarop staat: „PROTEST! Geen zwaardere lasten op het wegverkeer!" .De hoogleraar in de economie vindt, dat de tekst zou moeten lui den: „PROTEST! Geen zwaardere lasten op de maatschappij door een tut zijn krachten gegroeide autocul tuur!" uitlaatgassen, bedorven grachten, ontwrichte steden, verkeersongeval len. Ook Pernis staat vrijwel alleen maar zo te rieken om het de wel- vaartgenieter mogelijk te maken de weg tot een fileparkeerplaats te de graderen. De belastingcentjes zijn niet alleen bestemd om mooie wegen en klaver bladen te financieren, maar ook om verkeersagenten, parkeerborden, lijn trekkers, ambulances en ziekenhui zen te betalen. Pen maakt zich dus kwaad, maar het zal de autobezitter een zorg zijn. Hij heeft lekker de kans zich één met de massa te voelen met zo'n plakker. Hij blijft toch wel anti-anti-pro test. Wat is dat nou, vraagt de „sticke- rende" Tussen-Haakjes-lezer zich nu /lil hf. Welnu, Pen vindt de voorgeno- rffltACt fill "jen belastingverhoging op benzine IwlwJl (Ja, daar „plakt" U tegen) helemaal met zo verkeerd. Auto's brengen veel kosten met zich mee en ze wor den slechts voor een deel gedragen door de autobezitters. Een aantal voorbeelden van die kosten, waaraan hkt zo snel wordt gedacht: stinkende DAT ook uitgevers van bladen-met- blote-dames het niet altijd even ge makkelijk hebben, bewijst het vol gende verhaal in het maandblad Stu dent uit het Amerikaanse universi teitsstadje Grinnell. Daar hield de Een stukje (verloren) paradijs in het hart van Brabant. als uw lijfblad niet durven cite ren, maar een tweetal kunnen wij u toch wel zonder bezwaar geven: „Playmeat of the month" en „Waar deer vrouwen als mensen, niet als stukken vlees". Tegen de verwachting in, gingen de studenten rustig zitten. Dat bleek slechts schijn te zijn, want na een minuut of tien aandachtig te hebben geluisterd, begonnen zij zich één voor één langzaam van hun kledingstuk ken te ontdoen. Eenmaal naakt, tra den zij in discussie met de Playboy boy over zijn filosofie. Toen gaf Brice Draper zijn sex- pijp aan Maarten. ACH, bij de grote schoonmaak op zolder „Het verkennen voor jongens" gevonden, u weet wel, dat padvin- dersboek van lord Robert Baden Po well of Gilwell met zijn krijgshaftige knevel. Dat is dan aanleiding tot een heerlijk stukje jeugdsentiment. Met rooie oortjes terugdenken aan een reine jeugd van zes bij negen. Leest u maar eens mee. „Roken, drinken en dobbelen zijn mannelijke ondeugden en trekken daarom sommige jongens aan, maar onreinheid is geen mannelijke on deugd; mannen hebben minachting voor iemand, die hieraan toegeeft." Niet doen dus. „Het lezen van smerige boeken of het bekijken van ontuchtige platen brengen vaak jongens tot zelfbevlek king. Dit is een zeer gevaarlijk ding, want wordt het een gewoonte, dan verwoest het op den duur lichaam en geest; de wilskracht verslapt meer en meer en je verliest je zelfrespect, hetgeen ten nauwste verband houdt met je levensgeluk." Hoe kom je daar nou toe? „Soms wordt het verlangen opgewekt door indigestie, door het eten van te zwaar voedsel of door constipatie. Je moet dan dus de oorzaak wegnemen, on middellijk in koud water baden, het bovenlichaam beweging geven door armoefeningen, boksen enz." De aanhouder wint ook hier. „Den eerste keer zal het niet meevallen om de verleiding te weerstaan, doch ben je hier eenmaal in geslaagd, dan gaat het daarna gemakkelijker. Heb je er toch nog moeite mee, maak er dan geen geheim van, doch spreek erover met je leider en het zal dan wel in orde komen." Slapen is ook al gevaarlijk. „Slech te dromen zijn ook een vorm van gebrek aan zelfbeheersing; deze wor den vaak veroorzaakt door het sla pen in een zacht bed onder teveel dekens of het slapen op je rug". Ferme jongens, stoere knapen, zeg mij, waar zijn zij ggebleven? DE Heerlense amateurpoliticus mr. A. J. Hammerstein heeft een moeilij ke week achter de rug. De man, die in dit jaar, Frankrijks jongste revo lutiejaar, de Nederlandse club voor gaullist heeft gelanceerd, heeft nu in zijn geriefelijke huiskamer moeten verwerken, dat het Franse volk zijn Charles de Gaulle naar huis heeft ge stuurd. De club der gaullisten heeft M Ne derland een paar honderd sympathi santen. Volgens de Heerlenaar krijgt De Gaulle juist de laatste tijd in Ne derland steeds meer waardering. Daarom heeft hij de Franse ex- staatsman een telegram gestuurd, waarin hij zijn sympathie betuigt en hem geruststellend voorhoudt, dat zijn ideeën zullen blijven bestaan. Zijn mening over de verdere ont wikkeling: „Als een niet-gaullist president wordt, dan is de chaos on vermijdelijk". De meeste kans geeft hij Pompidou, „echt een joviale man die kracht uitstraalt" Edgar Faurre noemt hij „een knap brein", maar Giscard d'Estaing is in zijn ogen een playboy. In Mitterand ziet hij hele maal niets. Couve de Murville is „een keurige bekwame man, maar zijn optreden is te gereserveerd om te boeien." Mr. Hammerstein, die zich wel wat aangetrokken voelt tot D'65, al heeft die partij volgens hem het plan van een gekozen minister-president niet goed uitgewerkt (hij gaat het zelf be ter doen), heeft ook zo zijn mening over het Nederlandse politieke be stel. Voor het geval hij nu de president van Nederland zou mogen kiezen heeft hij al verschillende namen in voorraad. Uit de socialistische hoek boezemen hem vooral mannen als Samkalden, Thomassen en Berger vertrouwen in. Buiten het socialisme vindt hij Zjjl- stra en De Pous wel geschikte figu ren. Voor economische zaken denkt hij aan een Frits Philips, Diepen of voor ziin part Verolme. Aan Luns heeft b'Vals rechtgeaard gaullist, een grondige hekel. „Ik zie niet veel in beroepspolitici", zegt hij. Hij blijft liever amateur. De sei-pendule is stilgevallen en niets is nog te vinden zelfs niet het blootste blote bloot dat haar nog op kan winden TOINB RedactieJosé Toirkens BjjdragenKees Bastianen Ton in 't Veld Toine de Caluwé

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5