troeven
tussen haakjes
PASHA
Filmfestival Cannes
zonder sex en geweld
HET LIED
ALS WAPEN
groeven
KOFFIE
a
Er zijn
'Ik heb nu
geen tijd'
vaders
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
B
AMATEURS ACTIEF IN
„NUR EINE FAHRT"
Protest (I)
Jeugdsentiment (I)
Amateur
Spreekwoordelijk
Billy Bud
Mendelssohn
Domingo
BILLY BUDD
Jaren vijftig
Deutsch Bachsolisten
Klassiek blijspel
op TROS-t.v.
8
maar er zijn
alleen maar
lieve moeders
en lieve
moeders zijn op
moederdag
een
elektrische
pede
snijmachine
waard
NEDERLAND I
NEDERLAND li
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I
BELGIë (Nederl.)DUITSLAND II
Luister naar
5
DE STEM VAN MAANDAG 5 MEI 1969
9
De opera „Billy Budd" van de
Engelse componist Benjamin Brit
ten heeft op de allereerste plaats
het merkwaardige, dat er geen
vrouw aan te pas komt: of het zou
in de orkestbak moeten zijn. Het
solistische gedeelte is volledig aan
mannenstemmen voorbehouden.
Hetgeen wel begrijpelijk is als
men weet, dat het stuk speelt op
een oorlogsschip.
Het tweede opvallende aan dit
grote werk van Britten is het
puur Engelse; de hele sfeer is van
de eerste tot de laatste noot ty
pisch Brittens' Brits of Britse
Britten zo men wil.
Benjamin Britten heeft vooral
in de na-oorlogse jaren zijn stem
pel volledig op het Engelse mu
ziekleven gedrukt. Vele kennen
hem alleen maar van het onover
troffen „War-requiem". Maar door
de enorme veelzijdigheid en de
grote produktiviteit van Britten
valt er ook veel te genieten van
heerlijke kamermuziek, ziin ont
zettend knappe koorwerken, lie
deren, cantates en niet te ver
geten ziin opera's.
Billy Budd (1951) is een dyna
misch werk met vele dramatische
hoogtepunten. En ofschoon het
verhaal bijzonder droevig is heeft
Britten er tussendoor toch voor
de nodige humoristische trekjes
gezorgd.
Onze Billy dan is een eenvou
dige matroos, nobel van inborst,
plichtsgetrouw en levenslustig.
Zijn enige gebrek hij stottert.
Door een droeve samenloop van
omstandigheden eindigt zijn jon
ge leven bungelend aan een touw
aan een van de masten. De kapi
tein moest hem tot de strop ver
oordelen, hoewel met tegenzin
aangrijpend is zijn slotaria „I
could have saved him, he knew
itO what have I done? En
even later „but he has saved me,
and blessed me"Het drama
op zijn hoogtepunt, ten voeten uit.
Het ïs een bewerking van het ge
lijknamige verhaal van Melville,
die het in 1891 voltooide. De eer
ste uitvoering van „Billy Budd"
in 1951 in Convent Garden onder
leiding van de componist was een
overweldigend succes. Britten gaf
er later een nieuwe versie van uit
en reduceerde de vier actes tot
twee, waarvan de eerste uitvoe
ring wederom onder zijn leiding
in november 1961 plaats vond. De
ze nieuwe versie is door Decca
op een vier-platenset uitgebracht.
We hebben al opgemerkt dat
„Billy Budd" zo'n typisch En
gels werk is. Deze teneur wordt
nog eens extra onderstreept door
de uitvoerenden allemaal Brit
ten.
Als voornaamste solisten noe
men we Petei Glossop, de bijzon
der fraaie bariton, die van de
titelrol een geweldig zanggebeu-
ren maakte. Kapitein Edward
Vere wordt vertolkt door de we
reldberoemde Peter Pears, die
ook in ons land volle zalen in ver
roering heeft gebracht. Pears, die
van 1939 tot 1942 samen met Brit
ten in de V.S. heeft gewerkt, weet
de bedoelingen van de componist
precies te interpreteren. Geen
eenvoudige opgaaf omdat er ge
durende de opera als het ware
twee heren Vere zijn, de humane
zelfs wat weekhartige zolang hij
alleen is en daarnaast de strenge
captain van de Royal Navy op de
brug.
ld
k'iZ
Voorts hebben een groot aan
deel in deze magnifieke uitvoe
ring John Shirley-Quirk als eerste
luitenant en Michael Langdon in
de rol van wapenmeester. Britten
heeft de algehele leiding over het
Ambrosion Opera Chorus en The
London Symphony Orchestra.
Billy Budd, opera van Benja
min Britten met o.a. Glossop,
Pears, Langdon en Shirley-Quirk
onder leiding van de componist.
(Decca SET 379-81)
geformeerd. Eddy Doorenbos werd
uit Torremolinos teruggehaald en
Artone draaide onder supervisie
van Pete Felleman een hele lang
speelplaat van de Miller-successen
van eertijds met Eddy Doorenbos
als middelpunt. Zojuist is deze l.p.
verschenen. In stereo kan men nu
nog eens oude nummers als „Rou
te 66", „Darling", je vous aime
beaucoup", „Just a gigolo" en „My
baby just cares for me" beluiste
ren. 't Is een voor jeugdsenti-
ment-gevoeligen en Miller-fans
fijne plaat geworden. De timing
van de combo is perfect en Eddy's
stem is altijd puur jazzy (hij lijkt
op Mei Torme), maar voor de af
nemer van het meer verdiepte
werk. klinkt het inderdaad alle
maal erg sweet.
Niettemin een prettige plaat
met fijne muzikale soli van o.a.
Schoonderwalt, Frans van Bergen
(viool), Paul Ruys en Rob Madna
(piano). Mat Mathews (accordeon)
en Ab de Molenaar, gitaar. Het
swingt voortreffelijk en Dooren
bos lijkt nog altijd (met Edwin
Rutten) de enige jazz-vocalist van
ons land. Overigens weet de laat
ste meer wat improviseren is,
maar h;i is dan ook geen ballad-
singer zoals Eddy.
..Dit is Eddy Doorenbos" (Ar
tone MAM S-3241)
In de jaren vijftig hadden we in
Nederland de tijd van „Jazz be
hind the dikes". Het waren jaren
van goede Nederlandse jazzmu
ziek, waarin bladen als „Phythme"
vol stonden met foto's en artikel
tjes over Wessel Ilcken en vooral
ook over De Millers van Ab Mole
naar met zanger Eddy Doorenbos,
die fijne, harmonieuze sweet jazz
brachten. De vibrafoon van Coen
van Nassou, de klarinet van Her
man Schoonderwalt en de gitaar
van Ab de Molenaar gaven aan
deze muziek het specifieke, al-
tijk herkenbare Miller-geluid. Na
1961 was het gedaan met deze sa
menwerking, waarin Sanny Day,
Sussi Möller en Pia Beek als zan
geressen hun steentje hadden bij
gedragen. Niemand hoorde meer
van de Millers, de tijden veran
deren en de jazz werd rauwer,
meer gespeeld vanuit het diepste
innerlijk van de musicus, minder
sophisticated. Eddy Doorenbos
vertrok naar het warme Torremo
linos, evenals Pia Beek enkele ja
ren later, om er als zanger-pia
nist-gitarist-bassist voor de radio
op te treden en vooral ook om er
te schilderen. Enkele maanden ge
leden echter, in een tijd van hart
verscheurende soul-music en ex
perimentele jazz, kreeg men het
in Nederland plotseling op de
heupen. Wat in de jaren vijftig
de harten muzikaal had geroerd,
werd plotseling weer populair,
Rock and roll werd weer gespeeld
en de Millers werden opnieuw
Placido Domingo behoort tot het
ras zangers, dat als wonderkin
deren geboren schijnt te zijn. Wat
er ook van waar mag zijn. we vin
den in zijn stem alle beste eigen
schappen biieen van een lyrisch
warm tenorgeluid en Italiaanse
(opera) muzikaliteit. Zijn ster
schiet de laatste jaren snel om
hoog. Laat hem een stel „uitsmij
ters" van Italiaanse opera-aria's
zingen en men is verzekerd van
een fraai stuk muziek. Mama. quel
vino uit de Cavalleria van Mascag-
ni; Ma se mie forza uit Verdis
Maskenbal; Cielo e mar van Po-
chienelli (La Giaconda), Tombe
degl'avi miei van Donizetti (Lam-
mermoor), Celesta Aida (Verdi)
etc. Wat wil je nog meer. Placido
zingt met een Wagneriaanse over
gave, die toch zijn grenzen heeft.
Persoonlijk stoort ons alleen het
wat overdadige vibrato in zijn
stem. die overigens wondermooi
is.
Placido Domingo: Berühmte
tenor-arien aus Italienischen opern
(Royal Sound-Tele funken-Decca-
SAD 22028)
Mendelssohn kan beschouwd
worden als een muzikaal wonder
kind. Op twaalfjarige leeftijd com
poneerde h;j vijf symphonieën en
twee opera's. Een van zijn nog
het meest gespeelde werken, de
ouverture voor de Midzomer-
nachtsdroom, schreef hij, toen hij
zeventien jaar was. Tijdens zijn
kortstondige leven (hij werd op
36-jarige leeftijd door een beroer
te getroffen) genoot hij vooral in
Duitsland een groot aanzien. Na
zijn dood werd hij vooral in En
geland geëerd.
Een in 1829 gemaakte reis naar
Schotland en later een reis naar
Italië inspireerden hem tot een
tweetal symphonieën. Deze zijn
nu. voortreffelijk uitgevoerd door
het Londense symphonieorkest
met een weldadige aandacht voor
deze minutieuze muziek, door
Decca op de plaat gebracht. In
de klassieke discotheek mag, het
werk van Mendelssohn niet ont
breken.
Mendelssohn: Schotse sympho
nic en Italiaanse symphonie. Lon
don Symphony Orchestra o.l.v.
Claud: o Abbado. (Decca SXL
6363)
Een bijzondere presentatie van
twee fraaie werken van J. S. Bach.
Veel composities van J. S. zijn
reeds bewerkingen en reconstruc.
ties van eerder door hem getoon
zette werken.
Het is vaak moeilijk de ba
sis-manuscripten aan te wijzen
(zo ze bestaan). Deze beide con
certen zijn gereconstrueerd in een
mogelijke „originele" bezetting.
Met het beroemde dubbelconcert
d-mol voor twee violen (BWV
1043) als voorbeeld, dat Bach er
een eigen bewerking van maakte
als concert voor twee klavecimbels
in c-mol (BWV 1062) heeft Max
Scheiffert het concert voor 2 kla
vecimbels in c-mol (BWV 1060)
als een concert voor viool en hobo
zijn eigen „originaliteit" terugge
geven. Helmut Winschermann
deed hetzelfde met het Trippel
concert voor drie klavecimbels en
strijkers in c (BWV 1064) door er
een concert voor fluit, hobo en
viool van te maken. Wat men er
ook van denken kan, in ieder
geval is het resultaat, dat deze ge
liefde concerten in een nieuwe
klankkleur op ons afkomen en
weer fris gaan klinken. Bovendien
spelen de Deutsche Bachsolisten
o.l.v. Winschermann met een ac
curate perfectie, dat het een ple
zier is om op deze manier deze
beide concerten opnieuw te beluis
teren. Een „originele" Bachplaat
in een goede en goedkope (f 12,80)
uitgave.
J. S. Bach: Trippelkonzert-
Doppelkonzert; Deutsche Bachso
listen (Musicaphon-Rote Serie BM
SL 1201).
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
in vacu-pak
i FILTER-GEMALEN i
EXCLUSIEF VOOR
(Van onze rtv-redactie)
CANNES (AP) Op het filmfestival van Cannes, dat donderdag 8 mei
begint, verwacht directeur Robert Favre-Lebret geen schandalen, omdat het
festival een beetje tegen de stroom in gaat. Er zullen betrekkelijk weinig
films zijn met sex of geweld.
Vijftien landen hebben ingeschre
ven met 32 lange speelfilms. Nog
tien landen hebben 13 films inge
stuurd voor de week van de critici en
de reeks nationale dagen levert 97
films op uit 17 landen.
Het festival begint met de verto
ning op de gala-avond van de Ame
rikaanse musical .Sweet Charity"
met Shirley McLaine, Sammy Davis
en John McMartin. De Brirten heb
ben ingezonden Vanessa Redgrave in
„Isodora", een film over de danseres
„Isadora', een film over de danseres
„if" en „The prime om Miss Jean
Brodie".
De Amerikanen komen met „Early
Rider", Dennis Hopper's film over
hippies met Peter Fonda in de hoofd
rol, Sydney Lumet's „The appoint
ment" met Anouk Aimé en Omar
Sharif, en „Slaves" van Herbert Bi-
berman.
Eén van de favorieten is de Fran
se film „Z", een politiek verhaal dat
groot suces in Parijs heeft gehad. Ook
de Westduitse film „Michael Kahlass.
de rebel" wordt hoog getaxeerd. De
film met Anna Karina m de noofdrol
en geregisseerd door Wolker Schlon-
dorff, vertelt het verhaal van een
paardenkoopman die vogelvrij wordt
verklaard. Het speelt zich af in de
17de eeuw.
De jury staat onder voorzitterschap
van de Italiaan Luchino Visaconti en
bestaat verder uit Sam Spiegel (V.S.)
Stanley Donen (Gr. Britt.), Ingrid
Thulin, Zweedse actrice, Tsjenvoeiz
Aitnatov (Sovjet-Unie), Veljko Bu-
latic (Joegoslavië), Jaroslav Bovcek
(Tsjechoslowakije), Robert Kanters
(Frankrijk) en J. Glucksman (Zwe
den).
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM
Het blijspel „Je kunt het toch niet
meenemen" van de Amerikanen Moss
Hart en George S. Kaufman heeft
indertijd als film zeven Oscars ge
wonnen. Als toneelstuk mag dit blij
moedige spel zo langzamerhand wel
tot de klassieken worden gerekend
en de TROS heeft er dan ook niet
zonder veel plezier een televisie-
produktie van gemaakt.
De televisie- en toneelregie van
dit blijspel, dat morgenavond te zien
zal zijn van 20.22 tot 21.50 uur op
Nederland 1, heeft Jan Retel en de
voornaamste rollen worden gespeeld
door Mieke Verstraete, Johan Kaart
en Henk Molenberg. De blijmoedige
rol van de sympathieke opa Van der
Hoff wordt uiteraard gespeeld door
Johan Kaart. Het is een produktie
van TROS-producer Coby Schuuring.
1
i
i
i
I
I
1
1
1
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
PIS
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM
Mevrouw W. Prummel uit Leeuwar
den, lid van het koor „Animato"
schrijft al enige jaren opera-libret
to's die met succes worden uitge
voerd. Onlangs heeft zij een nieuw
dat Animato te zijner tijd gaat op
voeren. Zestig leden van het koor
zijn al maandenlang bezig met de
repetities.
Bij de eerste kostuum-repetitie is
een NTS-team geweest en uit de op
namen die toen zijn gemaakt is het
de NTS dinsdagavond 6 mei van
21.40-22.05 uur op Nederland 2 zal
uitzenden, samengesteld.
De opera speelt zich af op een
schip dat verschillende havens aan
doet en tenslotte terecht komt bij de
bey van Algiers. De muziek voor deze
opera is afkomstig uit de meest uit
eenlopende werken, o.a. Wagners
„Vliegende Hollander", een matro-
zenkoor, Meyerbeeks „l'Africain",
Rossini's „l'Italiana in Algerie" en
„Die Czardasfürstin" van Kalman,
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM
Er is vrijwel geen land ter wereld
waar nooit strijd is gevoerd voor een
of andere vorm van menselijke vrij
heid. Een van de middelen waarmee
de onderdrukte of in zijn vrijheid be
laagde mens zich teweer stelde, het
moreel hoog hield of opwekte tot
strijd was het lied.
Verdriet, machteloosheid, haat. Va
derlandsliefde, weerzien tegen bruut
geweld, anti-fascisme, waakzaamheid,
vrijheidsdrang al deze gevoelens
zijn en worden in honderden vrij
heidsliederen uitgedrukt.
Over deze „Zang als wapen in de
strijd voor de vrijheid" zendt de NTS
vanavond van 19.07 tot 19.56 uur op
Nederland 1 een door Loet Steen
bergen samengesteld en geregisseerd
programma uit. Steenbergen heeft
uit ruim 300 liederen uii de hele we
reld een aantal uit de laatste 35 jaar
gekozen, waarin wordt getracht de
waanzin en de zinloosheid van on
derlinge haat, tweespalt, liefdeloos
heid en wapengeweld aan te tonen.
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.07 ZANG ALS WAPEN: In de
strijd voor de vrijheid
20.00 JOURNAAL
20.20 NICHOLAS NICKLEBT: naar
het boek van Charles Dickens
20.45 PER SECONDE WIJZER
21.30 HET VRAAGSTUK VAN DE
RIJKE LANDEN: Speciaal
over het vraagstuk van de ar
me landen.
22.40 TWEEDE JOURNAAL
22.45 PAUZE
23.00 TELEAC: Filmkunde in het
voortgezet onderwijs
23.30 SLUITING.
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 TRISTAN DE CUNHA: Engel
se natuurfilm
20.00 JOURNAAL
20.20 ALLEDAAGS FASCISME
22.30 TWEEDE JOURNAAL
22.35 SLUITING.
17.40 MEDEDELINGEN
17.45 SCHOOLTELEVISIE
18.10 POUM
18.25 LES TRAVAUX ET LES
JOURS
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 SPORTPROGRAMMA VAN
MARC JEUNIAU
20.00 JOURNAAL
20.30 KONSUMENTENRUBRIEK
21.00 HISTOIRES éTRANGES
21.30 KING AND COUNTRY
22.55 JOURNAAL.
20.00 JOURNAAL
20.15 REPORT MÜNCHEN
21.00 ALLES ODER NICHTS (kleur)
Vragenspel met Erioh Hel-
mensdorfer
21.45 DE TV-DISKUSSIE UIT
MÜNCHEN
22.30 JOURNAAL
22.50 MUSIK VON HEUTE
23.35 JOURNAAL.
ia n r 11 7 a CPDAAT rprr viriCTV l/VI I WI-/1I 11^ a«
14.05-14.40 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 ZORRO. Jeugdfeuilleton
19.25 JONGER DAN JE DENKT
19.50 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
20.00 NIEUWS
20.25 JOSEF VON STERNBERG-
RETROSPECTIEVE. Cathari
na II (The Scarlet Empress)
van Josef von Sternberg, met
Mariene Dietrich, John Lodge
en Sam Jaffe
22.10 KENNISMAKING. Met de Ja
panse schrijver Jasunari Kawa-
bata.
22.40 NIEUWS.
17.30
17.35
18.05
18.40
19.10
19.45
20.15
21.00
NIEUWS
DIE TINTENFISCHE. Er
zwemt goud in het water
DIE DREHSCHEIBE
SENSATIONEN ZWISCHEN
HIMMEL UND ERDE (kleur)
Zirkus überall
KöNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT (kleur) De
stroper, tv-film
HEUTE
GESCHIEDENE FRAUEN -
UEBER DIE EHE. Filmrepor-
tage
SPIEL ZU ZWEIT. Ameri
kaanse speelfilm.
Maandag 5 mei
HILVERSUM 1 402 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma (12.21 Voor boer en tuin
der; en.en Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws. 12.41 Act.) 14.05
Stereo: Lichte orkestmuz. (gr.) 14.30
Stereo: Pianorecital: klassieke en
semi-klassieke muziek 15.00 Gere
formeerde middagdienst. NRU: 15.30
Zoeklicht op Nederland: Informatie
over Limburg, afgewisseld met mu
ziek (16.00-16.02 Nws.) Overheids
voorlichting: 17.20 Het Surinaamse
culturele patroon. Spreker: T. Pet-
zoldt. NCRV: 17.30 Voor de kleu
ters 17.45 Voor de jeugd 18.00 Stereo:
Meisjeskoor en licht instrumentaal
sextet 18.19 Uitzending van het Ge
reformeerd Politiek Verbond. Spre
ker: Ing. P. van Leeuwen, lid van
de Verbondsraad. NCRV: 18.30 Nws.
en weerpr. 18.46 Act. 19.05 Litera-
ma: radiokroniek over boeken,schrij
vers en toneel 19.20 NCRV-Vocaal
ensemble: Nederlandse volksliede
ren 19.45 Stereo: Promenade-orkest
en solist: moderne muz. 20.25 Op de
man af, praatje 20.30 Stereo: Om
roep Orkest en solist: klassieke en
moderne muziek 21.20 De zorg voor
het geestelijk gehandicapte kind, re
portage 21.50 Nederlands licht aller
lei (gr.) 22.20 Avondoverdenking
22.30 Nws. 22.40 De Nederlandse Kul
tuurkamer, documentair program
ma 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
VPRO: 12.00 Blauwe maandag:
gevarieerd programma 12.26 Med.
t.b.v. land- en tuinbouw 12.29 Stereo:
Muzikale aanwinsten 12.52 Opspraak
lez. 13.00 Nws. 13.11 Informatie: ont
wikkelingswerk 13.20 Pro memorie
13.25 Moderne kamermuziek (opn.)
14.25 Schoolradio 14.45 Promenade-
Orkest: amusementsmuziek. AVRO:
15.15 Voor de vrouw 15.45 Dizietime:
jazz in oude stijl 16.00 Nws. 16.02
Stereo: Scala: trompet en piano: mo
derne muz. 16.30 Voor de jeugd 17.30
Lichte orgelmuziek (opn.) Overheids
voorlichting 17.40 Den Haag aan de
lijn. AVRO: 17.55 Med. 18.00 Nws.
18.16 Radiojournaal 18.30 Stereo:
Schatten der toonkunst, liederenpro-
gramma 19.15 The Dutch Swing Col
lege Band 19.30 Nws. R.V.U. 19.35
Israël, dat grote andere, door Her
man Emmink NRU: 20.05 Nieuw Ne
derlands Cabaret 21.05 Noordelijk
Rhytmisch Strijkorkest (opn.) 21.30
Jazz in aktie 22.00 Vrijheid - toe
komstmuziek; lichte grammofoon-
muziek Bond zonder Naam: 22.20
Denk Durf Doe, lezing. NRU: 23.30
Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal,
NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight
Music: gevarieerd muziekprogram
ma 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of
los) KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act
13.08 T.N.T.: licht platenprogram-
ma 14.00 Nws. 14.03 Pop-in: licht pla-
tenprogramma 15.00 Nws. 15.03 Hol
ster: pop- en countrymuziek 16.00
Nws. 16.03 lORRRrrr: popmagazine
17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00 Dr
jijofdraaiik: verzoekplatenprogram-
ma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muz.
(12.08-12.15 Landbouwkroniek 12.40-
12.48 Weerber., med., programma-
overzicht en SOS-berichten voor de
schippers) 12.55 Buitenlands pers
overzicht 13.00 Nws. weerber. dag-
klapper, beursber. 13.20 Tafelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Schoolradio 15.00
Nws. 15.03 Schoolradio 15.57 Piano
muziek 16.00 Nws. 16.03 Beursberich
ten 16.09 Voor de zieken 17.00 Nws.,
weerber. en med. 17.10 Jazzmuziek
17.30 Blues, gospels en negro-spiri-
tuals 18.00 Nws. 18.03 Voor de solda
ten 18.28 Paardesportuitslagen 18.30
Lichte muz. 18.45 Sportkroniek 18.52
Taalwenken 18.55 Grammofoonmuz.
19.00 Nws., weerber. en act. 19.40
Lichte muz. 20.00 Operakroniek 22.00
Nws., berichten en De Zeven Kun
sten 22.15 Lichte muziek (23.00 Nws.)
23.40 Nws. 23.45-0.30 Voor de zeelie
den.
Dinsdag 6 mei
HILVERSUM 1 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het leven
de woord 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte grammofoonmuz. met nws. en
act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Klassieke
gewijde muziek 8.30 Nws. 8.32 Voor
de vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw) 9.35 Waterstanden 9.40
Schoolradio 10.00 Opstanding en
nieuw leven in de bijbel, lez. 10.15
Stereo: Promenade-orkest met zang
solisten: operaconcert 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken 11.55 Med.
HILVERSUM 2 298 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gr-
muziek VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO:
8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20
Lichte grammofoonmuz. (8.30-8.33
De Groenteman) 8.50 Morgenwijding
NRU: 9.00 Uitgebreide reportage of
herhaling NRU-programma 9.40 mu
ziek uit de Middeleeuwen en Renais
sance (opn.) QVRO: 10.00 Voor de
kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.)
(11.00-11.02 Nws. 11.30 Stereo: Opera-
aria's (gr.) 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke gevari
eerde visite.
big boss van Playboy, Brice Draper,
een uiteraard zeer boeiende rede over
het onderwerp „sexuele vrijheid en
verantwoordelijkheid".
Tijdens zijn warm betoog kwam
plotseling een groepje studenten de
zaal binnen dat spandoeken boven het
hoofd hield. De meeste leuzen zouden
we zelfs in een vrijdenkende krant
PROFESSOR Jan Pen (dat mag, want
hij noemt zich graag progressief) is
°?s' °P de fluorescerende oranje
rode „stickers", die achter op de
auto's van zo'n kwart miljoen Neder
landers zitten bevestigd en waarop
staat: „PROTEST! Geen zwaardere
lasten op het wegverkeer!"
.De hoogleraar in de economie
vindt, dat de tekst zou moeten lui
den: „PROTEST! Geen zwaardere
lasten op de maatschappij door een
tut zijn krachten gegroeide autocul
tuur!"
uitlaatgassen, bedorven grachten,
ontwrichte steden, verkeersongeval
len. Ook Pernis staat vrijwel alleen
maar zo te rieken om het de wel-
vaartgenieter mogelijk te maken de
weg tot een fileparkeerplaats te de
graderen.
De belastingcentjes zijn niet alleen
bestemd om mooie wegen en klaver
bladen te financieren, maar ook om
verkeersagenten, parkeerborden, lijn
trekkers, ambulances en ziekenhui
zen te betalen.
Pen maakt zich dus kwaad, maar
het zal de autobezitter een zorg zijn.
Hij heeft lekker de kans zich één met
de massa te voelen met zo'n plakker.
Hij blijft toch wel anti-anti-pro
test.
Wat is dat nou, vraagt de „sticke-
rende" Tussen-Haakjes-lezer zich nu /lil
hf. Welnu, Pen vindt de voorgeno- rffltACt fill
"jen belastingverhoging op benzine IwlwJl
(Ja, daar „plakt" U tegen) helemaal
met zo verkeerd. Auto's brengen
veel kosten met zich mee en ze wor
den slechts voor een deel gedragen
door de autobezitters. Een aantal
voorbeelden van die kosten, waaraan
hkt zo snel wordt gedacht: stinkende
DAT ook uitgevers van bladen-met-
blote-dames het niet altijd even ge
makkelijk hebben, bewijst het vol
gende verhaal in het maandblad Stu
dent uit het Amerikaanse universi
teitsstadje Grinnell. Daar hield de
Een stukje (verloren) paradijs in
het hart van Brabant.
als uw lijfblad niet durven cite
ren, maar een tweetal kunnen wij u
toch wel zonder bezwaar geven:
„Playmeat of the month" en „Waar
deer vrouwen als mensen, niet als
stukken vlees".
Tegen de verwachting in, gingen
de studenten rustig zitten. Dat bleek
slechts schijn te zijn, want na een
minuut of tien aandachtig te hebben
geluisterd, begonnen zij zich één voor
één langzaam van hun kledingstuk
ken te ontdoen. Eenmaal naakt, tra
den zij in discussie met de Playboy
boy over zijn filosofie.
Toen gaf Brice Draper zijn sex-
pijp aan Maarten.
ACH, bij de grote schoonmaak op
zolder „Het verkennen voor jongens"
gevonden, u weet wel, dat padvin-
dersboek van lord Robert Baden Po
well of Gilwell met zijn krijgshaftige
knevel. Dat is dan aanleiding tot een
heerlijk stukje jeugdsentiment. Met
rooie oortjes terugdenken aan een
reine jeugd van zes bij negen. Leest
u maar eens mee.
„Roken, drinken en dobbelen zijn
mannelijke ondeugden en trekken
daarom sommige jongens aan, maar
onreinheid is geen mannelijke on
deugd; mannen hebben minachting
voor iemand, die hieraan toegeeft."
Niet doen dus.
„Het lezen van smerige boeken of
het bekijken van ontuchtige platen
brengen vaak jongens tot zelfbevlek
king. Dit is een zeer gevaarlijk ding,
want wordt het een gewoonte, dan
verwoest het op den duur lichaam
en geest; de wilskracht verslapt meer
en meer en je verliest je zelfrespect,
hetgeen ten nauwste verband houdt
met je levensgeluk."
Hoe kom je daar nou toe? „Soms
wordt het verlangen opgewekt door
indigestie, door het eten van te zwaar
voedsel of door constipatie. Je moet
dan dus de oorzaak wegnemen, on
middellijk in koud water baden, het
bovenlichaam beweging geven door
armoefeningen, boksen enz."
De aanhouder wint ook hier. „Den
eerste keer zal het niet meevallen
om de verleiding te weerstaan, doch
ben je hier eenmaal in geslaagd, dan
gaat het daarna gemakkelijker. Heb
je er toch nog moeite mee, maak er
dan geen geheim van, doch spreek
erover met je leider en het zal dan
wel in orde komen."
Slapen is ook al gevaarlijk. „Slech
te dromen zijn ook een vorm van
gebrek aan zelfbeheersing; deze wor
den vaak veroorzaakt door het sla
pen in een zacht bed onder teveel
dekens of het slapen op je rug".
Ferme jongens, stoere knapen, zeg
mij, waar zijn zij ggebleven?
DE Heerlense amateurpoliticus mr.
A. J. Hammerstein heeft een moeilij
ke week achter de rug. De man, die
in dit jaar, Frankrijks jongste revo
lutiejaar, de Nederlandse club voor
gaullist heeft gelanceerd, heeft nu
in zijn geriefelijke huiskamer moeten
verwerken, dat het Franse volk zijn
Charles de Gaulle naar huis heeft ge
stuurd.
De club der gaullisten heeft M Ne
derland een paar honderd sympathi
santen. Volgens de Heerlenaar krijgt
De Gaulle juist de laatste tijd in Ne
derland steeds meer waardering.
Daarom heeft hij de Franse ex-
staatsman een telegram gestuurd,
waarin hij zijn sympathie betuigt en
hem geruststellend voorhoudt, dat
zijn ideeën zullen blijven bestaan.
Zijn mening over de verdere ont
wikkeling: „Als een niet-gaullist
president wordt, dan is de chaos on
vermijdelijk". De meeste kans geeft
hij Pompidou, „echt een joviale man
die kracht uitstraalt" Edgar Faurre
noemt hij „een knap brein", maar
Giscard d'Estaing is in zijn ogen een
playboy. In Mitterand ziet hij hele
maal niets. Couve de Murville is
„een keurige bekwame man, maar
zijn optreden is te gereserveerd om
te boeien."
Mr. Hammerstein, die zich wel wat
aangetrokken voelt tot D'65, al heeft
die partij volgens hem het plan van
een gekozen minister-president niet
goed uitgewerkt (hij gaat het zelf be
ter doen), heeft ook zo zijn mening
over het Nederlandse politieke be
stel.
Voor het geval hij nu de president
van Nederland zou mogen kiezen
heeft hij al verschillende namen in
voorraad.
Uit de socialistische hoek boezemen
hem vooral mannen als Samkalden,
Thomassen en Berger vertrouwen in.
Buiten het socialisme vindt hij Zjjl-
stra en De Pous wel geschikte figu
ren. Voor economische zaken denkt
hij aan een Frits Philips, Diepen of
voor ziin part Verolme. Aan Luns
heeft b'Vals rechtgeaard gaullist, een
grondige hekel.
„Ik zie niet veel in beroepspolitici",
zegt hij. Hij blijft liever amateur.
De sei-pendule is stilgevallen
en niets is nog te vinden
zelfs niet het blootste blote bloot
dat haar nog op kan winden
TOINB
RedactieJosé Toirkens
BjjdragenKees Bastianen
Ton in 't Veld
Toine de Caluwé