ENT Een half uurtje gratis Ster-reclame voor üosita JAN ASSELBERGS Het is me wat uit de hond ROSITA BLOOM l n str. mtr Radio Tazelaar prijs: 458,- 878,- 228,- 358,- 288,- 818,- 128,- 188,- 428,- Klassiek stuk Met de paplepel Eigen graadmeter en Oefenen Veelzijdigheid Vijfde keer Reacties Plussen 14 13 DE STEM VAN ZATERDAG 26 APRIL 1969 15 LATIEVE NADERIJ G.A. msttreding lebbend overeenkomende op- gbouw. wenst ieve als technische leeftijd en bekwaam- aarne tegemoet gezien 598,— 518 899,— 778,— JMALE IIJS 528,— 988,— Ni O) 00 "1 428, 343, 388, 158, 238, 548,— „A STAR IS BORN" m Vanavond om 20.20 uur vindt op het tweede net de finale plaats van het tv-programma „A star is born". Wij hadden een gesprek met de jj beide finale-kandidaten Rosita Bloom en Jan Asselbergs. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Tussen de schuif deuren van een bovenwoning in de Haagse Copemicusstraat maakt Ro sita Blom zich gereed voor de laat ste en beslissende slag in de slo pende televisie-marathon, „a star is born". Ze luistert naar nieuwe songs en werpt een been in de richting van het theemeubel: het is een hef fing ineens, die haar zichtbare moeite kost. Een begrijpelijke zaak, want enkele dagen geleden is ze voorover van een trap met 26 tre den gevallen. „Man, man, ik wist niet wat me overkwam, 's avonds had ik opeens twee olifantspoten. Ik heb ze dik in de zwachtels gezet en ben de volgende dag toch naar Helen Ledercf gegaan. Stel je voor, dat ik op krukken de studio was binnengekomen. Dan was wat mij betreft die ster nooit geboren". Een handwarme moederstem uit de achterkamer: „Er moet echt heel wat gebeuren, voordat Rosita het laat afweten meneer, Rosita is een kei harde". Rosita, de keiharde, beloont die spontane aanmoediging met een ho ge, kirrende lach Ze zit ontspannen op de driezitsbank, blond, bleek, de onwaarschijnlijk lange benen haaks onder het smalle lichaam. „Weet je wat de pest is", zegt ze, „dat er elke keer weer wat nieuws van je verwacht wordt. In de eerste vier uitzendingen heb ik gezongen, gedanst, toneel gespeeld, aan de pia no gezeten, Cees de Lange geïnter viewd, noem maar op, heb je me ge ilen als Jantje in dat stuk van Heij- ermans? Dat vond ik nou een gewel dige ervaring Ik heb als kind in de oprette van Chris Holland meege daan, maar daar ben ik nooit ver der gekomen dan het ballet. Daar na heeft mijn neef me nog eens in een televisiespel laten optreden. Walter van de Kamp is mijn neef. Zijn moeder woont boven ons, mijn oma woont aan de overkant. De Co pernicusstraat is een soort familie- ghetto voor ons. Toen ik Jantje had gedaan riepen een paar acteurs: „Zo natuurlijk heb ik het nog nooit ie mand zien doen". Dat is natuurlijk leuk ik vond het trouwens zelf een belevenis. Maar toen kennissen be gonnen te drammen over „Rosita je moet aan het toneel", dacht ik toch, „waar hebben ze hun hersens". Ik ben immers zangeres ik zou de mu ziek missen". Stem uit de achterka mer: „Rosita is een keiharde, neem dat maar van mij aan". Stem van de driezitsbank: „natuur lijk heb ik nog een verrassing achter de hand, wat denk je. Ik heb een speciaal dansje ingestudeerd en nou maar hopen dat het goed valt. Ik heb er nog even over gedacht om een klassiek stuk te brengen. Ik heb twee keer per week les van Mia Hupper- Buff en een fraaie colloratuur pers ik er heus wel uit. Voor mij is niks te gek, maar het moet wel binnen de perken blijven. Ik zou best op een rijdend paard willen springen en er dan zingend met een koprol weer af. Maar ik kan niet eens paard rijden. Dat gaat dus al over. Ik vind sen satie in je optreden geweldig, maar ergens moet 'n einde zijn. Als ik Wil- leke Alberti in een paal zie klimmen dan denk ik toch: „wat kan ze nou de volgende keer nog doen? Mis schien d'r hoofd in een leeuwenbek leggen. Kun je lachen. Dat klassieke zangnummer was fijn geweest, maar dan moet je er wel tien strijkers achter zetten. Nog mooier was het geweest als we er een duet van hadden gemaakt. Met Marco Bakker bijvoorbeeld. Maar zo'n man ziet je aankomen, die heeft wel andere dingen aan zijn kop dan de ambities van juffrouw Blom. Je moet trouwens die hele compe titie nuchter bekijken. Ik heb er van af de eerste uitzending op gerekend, dat ik af zou vallen en als je dat nou maar volhoudt, valt het altijd mee. Goed, ik zal in die finale het loodje leggen, dan is dat nog geen dood wond. Toen ik vorig jaar op de au ditie in Bellevue kwam, wist ik niet beter of het ging om één gastoptre den bij een orkest. Dat had ik al heel mooi gevonden. Ik zong twee liedjes en daarna vroegen ze, of ik ook nog wat Nederlands op m'n repertoire had. Ook daar had ik op gerekend. Na af loop moest ik boven in de regiekamer komen en daar vertelden ze me pas, waar ik nou in feite voor gekomen was. „Een wedstrijd", zeiden ze, „waarbij er een over blijft". Ik heb voor de zekerheid nog wel gevraagd, of het een soort rodeo was, want dan had ik het zonde van mijn tijd ge vonden. Ik ben toch echt niet in dit vak gekomen om me door een stel letje los lopende journalisten te la ten weg hinneken. Een talentenjacht had ik trouwens ook niet interessant gevonden. We zitten nu nog met zijn tweeën in de schuit en een van ons beiden zal er zaterdag toch echt worden uit gewipt. Ik geef Jan Asselbergs voor lopig evenveel kans als mezelf, want die jongen heeft bewezen, dat hij een hoop kan. Hij heeft alleen een slechte stem, maar dat hebben zo veel chansonniers. Je moet eens se rieus naar een Frans plaatje luiste ren, dan weel je ook niet wat je hoort". Weet je wat zo vreemd is? Dat ik het competitie-element nooit zo sterk gevoeld heb. je wist wel, dat er na elke uitzending weer een kandidaat uit zou vliegen, maar tijdens mijn act heb ik daar geen moment aan ge dacht. Ik dacht alleep: „Mens wat ben jij een geweldige spekkoper, dat je als volkomen onbekende zangeres voor een paar miljoen mensen mag optreden. Vertel mij maar eens, hoe je anders aan drie, vier televisie-uit zendingen komt. Man, dat hele we reldje in Hilversum is zo gesloten als de pip en als je niet tot aan je nek in de platenbusiness, zit, dan hebben ze je toch echt niet nodig. Ik heb tot nog toe één singeltje ge maakt, dat verrekte slecht gelopen heeft. Oké dat weten we dan alweer. Een van de nummers heette toepas selijk: „Mijn droom maakt niemand stuk". Dat komt nog steeds uit. Als dat eerste plaatje meteen als een bom was ingeslagen, zou het succes misschien boven mijn hoofd zijn ge groeid. Je hoeft maar om je heen te kijken en je schept de voorbeelden op. Ze maken een tophit en lopen ge lijk met een hoop kapsones. Laat het dan bij maar wat langzamer gaan, ik ben nu 21, ik heb nou nog plenty tijd. Ik heb trouwens een genre geko zen, waarmee je niet zo makkelijk aan de weg timmert. Ik ben geen hit wezentje, ik heb een hekel aan goed koop succes. Ik geloof ook niet, dat ik „ja" zou zeggen, als de een of an dere handige jongen met een dom me meezinger bij me aan kwam. Dat zou dan betekenen, dat ik me in al lerlei bochten zou moeten wringen en daar pas ik voor. De markt is vergeven van zangeressen, die de hit parade op hun repertoire hebben, heus, daar hebben ze Rosita Blom ook nog niet eens bij nodig. Ik houd van goeie Engelse en Ame rikaanse songs, ik moet een beetje kunnen uitpakken. De kant van Bar bara Streisand op, dat is een onge looflijke vakvrouw. Ik houd van een goed arrangement, van een fijne tekst, ik zou het liefst in een musical willen optreden en daarom is het zo jammer, dat de meeste musicals in Nederland zo belabberd lopen. Ik heb ai vanaf mijn zesde jaar balletles, dat was gewoon een brok van mijn op voeding. Mijn vader speelt viool. Die heeft jaren lang in orkesten gespeeld. Hij heeft ook met mijn moeder en zijn broer een varietenummer gehad. Jane, Jack en Johnny Hill. Een beet je tappen, een stukje muziek maken. Ze zijn door heel Europa getrokken, ik heb het vak gewoon met de pap lepel binnen gekregen. Daarom verwacht ik ook geen gou den bergen. Ik droom niet van een roole race-auto of een bungalow met een privé zwembad. Ik heb gewoon thuis gezien, hoe het gaat met ar tiesten. Het ene moment heb je suc ces, geld, te veel aanbiedingen om ze allemaal te kunnen aannemen. Het volgend moment wordt het or kest, waarbij je werkt opgedoekt en kun je met je talenten in de w.w. Ik zou best in een huis met een tuin willen wonen. In de buurt van Utrecht, stukje bos, stukje hed. Dat lijkt me het einde. Ik heb nou 21 jaar op een boven huis gezeten en ik weet nu wel, hoe dat is. Misschien komt dat ook wel, want door die uitzendingen lig ik hoe dan ook wat makkelijker in de markt. Ik heb ook al wat aanbiedingen ge had, maar de meeste zijn nou net niet wat ik zoek. Ik weet zelf precies, wat ik wil, ik heb toevallig vrijwillig een heel wan kel pad gekozen voor mijn carrière. Ik had ook rustig op kantoor kunnen blijven, maar helaas kon ik niet te gen het regiem. Daar komt ook nog bij, dat ik geen ziteelt heb. Ik heb het ook nog ge probeerd bij een uitzendbureau, maar dat is hetzelfde laken een pak. Ik zal echt blij zijn, als ik met dit vak even veel kan verdienen als een kantoorjuffrouw. Dat moet toch mo gelijk zijn. De kunst is alleen, dat je de mooipraters en de slechtpraters van je afhoudt. De mensen, die het zo goed met je menen en achter je rug over je roddelen, die precies we ten, wat je wel en niet moet doen, dat soort mensen kan me gestolen worden. Ik weet heus zelf wel, of ik iets goed heb gedaan. Toevallig is een artiest nog altijd zijn eigen graad meter". Uit de achterkamer komt op hieuw bijval: „Rosita weet wat ze wil meneer. Dacht u dat ze op een stoel ging zitten, als ze van de trap is gevallen? Dan kent u Rosita niet. Gisteren is ze op de dansles bij He len weer gevallen. Ze stond gewoon op en ging door". „Als het allemaal lukt", zegt Ro sita gretig, „dan moet na deze fina le de grote klap vallen. In het gun stigste geval win ik en dan zit ik op fluweel. Lukt het niet, dan is er nog geen man overboord. Dan heb ik nog altijd een half uurtje gratis sterreclame voor Rosita gehad. Ver tel mij maar eens, welke artiest dat ook kan zeggen". Rosita Bloom Jan Asselbergs TILBURG „Wat als een geintje begonnen is, begint nu bittere pro fessionele vormen aan te nemen. Het programma A Star is born is me een beetje uit de hand gelopen". Jan Asselbergs uit Tilburg is uiter aard content met zijn plaats in de finale, maar wat hem wel duidelijk geworden is: „ik ben geen echte Bühne-man; mijn eerste opgave is om een goed beeldend kunstenaar te blijven met show als randgebied". Hij ziet de finale daarom rustig te gemoet; het is geen halszaak voor hem. We bellen aan; Predikherenlaan 34. Een heftige roffel op de trommel. Nog eens bellen. Weer die roffel. Na de derde keer gaat de deur open. Jan in een lichtbruin leren jack. „Sorry, ik zat volop te oefenen." Een volledig drumstel staat in zijn huiskamer naast de vleugel. Met één oog op een artikel over kankerbe strijding en het andere op de stokken had hij zich daar geïnstalleerd. „Ik maak de laatste tijd veel studie van de menselijke hersens en plastische chirurgie (via een vriend van me), omdat dit thema me niet alleen boeit, maar ook omdat het voor mij een ob ject is om te tekenen en te schilderen. Die roffel voor de Star doe ik er in tussen bij. Stel je voor; de man van wie ik dit drumstel leende zei me „Wat dacht je om een échte rof fel te kunnen maken heb je drie jaar conservatorium nodig. Ha. Ik probeer het toch zonder die drie jaar. Kijk, ik maak een nummer van Aznavour; J'ai perdu la tête. Ik duik eerst in het begeleidend orkest (van Henk Eikerbout; mieters orkest) en breng de ritme-seksie op gang; daar na speel ik achtereenvolgens de bas, drumms, gitaar, piano en daarna na tuurlijk zingen. Het gaat allemaal life potpourrie van Nederlandse chansons deze keer. Het tweede nummer is een vanaf Pissuis tot heden; Jules de Corte; Boudewijn de Groot enJan Asselbergs; dit wilde men bij de AVRO. Ja, het gaat om de veelzijdigheid. Puur op dit motief heb ik de finale gehaald. Vraag me trouwens af of de jury wel steeds voor ogen heeft ge houden, dat het primair hierom ging. „Waarom?" Nou, dan zou dacht ik en velen met me José den Burger de vorige keer niet gesneuveld zijn. ZQ ls veelzijdlger dan Rosita Blom. Rosia heeft meer ervaring, omdat ze langer in het vak zit. Nee, neehet programma is niet gemaakt rond amateurs. Dat denken er meer. Rosita is beroeps; zij zong, geloof ik, bij de Skymasters. Ook José is beroeps"... Jan Asselbergs is tekenleraar aan een middelbare school. „Het is een wedstrijd van jonge mensen, die al aan de deur van de show geklopt hebben. Zo zei Cees de Lange het bij de presentatie. De AVRO heeft een nieuw gezicht no dig. En ik heb gemerkt, dat ze daar alles (mensen en geld) voor over hebben". En jij wilt dat nieuwe ge zicht van de AVRO zijn? „Nee, ik wil wel zonder meer een nieuw gezicht zijn." De eerste prijs betekent een eigen show. In ons contract staat dat we ons de eerste zes weken na de finale niet aan een andere tv zuil mogen verkopen. Dit is de vijfde keer, dat ik in dit progromma zit. Tja, wat heb ik ook allemaal weer gedaan in die uitzen dingen De eerste keer kwam ik met een eigen liedje, genaamd Fan tasie (op een kindertekening). In de tweede uitzending een sketch samen met Liesbeth te Slaa (die is uitgeval len) en Orpheu Negro, zingend en mezelf begeleidend op de piano. Ook in der derde uitzending heb ik gezon gen met pianabegelieding One for my baby en vervolgens een tap- dance, die me door John Herder uit Breda ingestudeerd werd. In de laat ste uitzending heb ik weer een liedje van mezelf gebracht, Ode genaamd. Op het tweede nummer in dit pro gramma krijg ik nog steeds reacties. Iedereen vond het poppenspel daarin ontroerend en raak. Je moet er wel bij schrijven, dat dit een stuk was uit een spel van poppentheater „Wereld- jewel" uit Chaam, waar ik ook veel leerde van de techniek van het spel. Weet je, waar ik ook nog veel re acties op krijg. Tijdens de laatste uit zending werden portretten, die ik ge tekend had, even getoond voor de camera. Er zijn verschillende op drachten op gevolgd. Portret-tekenen en schilderen is eigenlijk mijn vak. Deze hele wedstrijd rond de Star heeft me duidelijk gemaakt, dat het een muzikale aanvulling is op mijn beeldende creativiteit. Het waren doorgaans korte perioden, waarin je aan een nieuw programma moest werken, maar tussendoor zat ik da genlang te kwasten. Door het schil deren ik ben van origine tekenaar en graficus zoek ik naar nieuwe vormen. Maar het olieverfschilderij staat op losse schroeven. Ik denk, dat ik ga filmen. En nu naar Knokkezeggen sommigen tegen me. Nee, dankjewel. Die kant wil ik niet op. Ben geen Bühne-jongen. Nee, niet het gladde, de show. Geen Dean Martin of Danny Kay-sfeer. Als ik iets van een show zou willen, dan is het in de stijl van José Feliciano. Dat is knap. We krij gen het hier te weinig te zien. Toch heeft deze Star-strijd w.el plussen voor me opgeleverd. Het is een ervaring om jezelf op het scherm bezig te zien. Je schrikt je rot. Ben ik dat? Doe ik zo? Ja, zegt je omge ving. Leerzaam. Het enige rot-idee, waarmee ik aan de finale begin is de mening van velen, die me zeggen: Rosita moét winnen; dat lijkt een uit gemaakte zaak". Waarop gebaseerd? .Omdat de vorige keer José eruit gegaan is." Moet je dit nog weten? Ik ben 32 jaar. Geboren in Indonesië. Te kenleraar aan het Pauluslyceum in Tilburg. Getrouwd met Tonie; twee zonen. Ben verre familie van „de" Asselbergs. Zelfde tak. Dat vragen ze toch altijd. En het radio- en t.v.- wereldje van Hilversum/Bussum ligt me niet zo. Met andere woorden: ze zullen heel hard aan me moeten trekken, willen ze me er vaker heen halen". De finale zal uitwijzen of er ge trokken moet worden. HENK EGBERS.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 15