k naar MUSICAL-STUNT-SHOW OP TOURNEE IN EUROPA De benen van kunnen nog altijd bekoren tussen haakjes li m Eiken Prijsbewust Weekend Fins Spaarzaam Myria Vreemd Spreekwoordelijk Zelfspot Hard werken te Avro reageert op VPRO-protest NEDERLAND I NEDERLAND II BELGIë (Nederl.) BELGIë (Frans): DUITSLAND I DUITSLAND II Luister naar DE STEM VAN MAANDAG 21 APRIL 1969 CELSIOR" stofzuigers ;le iverse werkzaamheden len-fabricage en mon- nheden, in een propet edrijf, tegen een goed Vooral onze meisjes- :r gunstig, arden vergoed, leding. tale werkuren bij het >riek, Industrieweg 17, BETTY GRABLE (Van onze showredactie) LONDEN, april Ze was aardig, ze was opgewekt, ze was echt. Of laat me zeggen wat ze niet was. Gewichtig was ze niet. Berekenend was se niet. Heerszuchtig was ze niet. Ook kwam ie op de afgesproken tijd, niet een kwartier of een half uur later. Dat mag gewoon worden opgemerkt omdat Betty Grable nog altijd voor tientallen tniljoenen mensen herinneringen oproept die iets waard zijn. Had ze niet de mooiste ogen van de wereld, zoals het meisje in een Frans toneelstuk dat ge speeld werd toen Betty pas bij de film was, dan mocht het toch op s'n Amerikaans heten dat ze de mooiste benen had. De ge neratie die nu een halve eeuw oud is, was toen vooraan in de twintig. Er zijn vijfendertig jaar voorbij sinds Betty Grable de leeftijd van wat toen in Amerika een Bobby- soxer heette. De oorlog lag nog vh in de toekomst toen ze in Hollywood haar eerste kansen kreeg. Haar naam staat in de ve le boeken over de vele films waaraan ze heeft meegewerkt. Ze zou, gesteld dat ze het zou willen, er geen geheim van kunnen ma ken dat ze drieënvijftig jaar oud Dat doet ze ook niet, nu ze einde lijk de oceaan overgestoken is, zo veel jaren na de soldaten die van ontelbare foto's van haar vergezeld waren. Number one van de pin-ups is ze geweest. Of ze het niet erg vindt driemaal zo oud te zijn als toen ze een aan komend sterretje was en al die roem nog voor zich had? Ze heeft al geglimlacht. „I like growing old". Het is geen beproe ving, niet voor een actrice die nog kan werken en dat graag doet. „I am happy". Heeft haar reputatie, de reputatie van haar benen, nooit op haar zenu wen gewerkt? Er is een oude uit spraak van haar bekend. „Ik heb twee redenen voor mijn succes en «laar sta ik op", moet ze ooit hebben geschertst. Dat sluit aan op een an der stukje zelfspot, ook aan haar toe. Seschreven. „Ik ben niet mooi ge- aoeg om een dramatische ster te worlen en ik kan niet spelen" Maar dit laatste wil ze nu tegen spreken. Goed gevormde benen en de Wiste presentatie waren niet de eni- i oorzaken van haar faam. Even- win heeft ze zichzelf beschouwd als een sex-symbool. Ze leverde roman tische ontspanning voo, iedereen, ook voor Ie vrouwen, de meisjes, de moe ders, niet alleen voor de soldaten. Nog heeft ze een figuur en benen die er mogen zijn. „Sommige vrou wen maken zich zorgen. Zo halen ze de narigheid naar zich toe. Ik heb dat nooit gedaan. Mijn benen zijn goed geweest voor mijn loopbaan en ze zijn er nog goed voor. Ze horen bij mij, zoals mijn ogen en alles. Ik neem mezelf niet al te ernstig. Wie dat doet, wordt ongelukkig". Ze droeg een zwart jurkje, elegant met geen andere versiering dan een gouden hangertje aan een halsket ting. „Japans geluksteken" zei ze. Haar teint mocht er nog zijn, evenals haar blauwe ogen in een waarschijn lijk wel iets voller gezicht dan vroe ger. Te meisjesachtig was alleen het asblond gekleurde haar, met een band van blauw fluweel. Uit haar stem klonk geen tegenzin, verveling of rots. De Kamer in haar flat in de Lon- dense wijk Mayfair was vol met vra gende en fotograferende journalis ten. Na een uur te hebben toegeke ken, geluisterd en meegepraat, kon ik weinig cynisme opbrengen. Hier zat een grootmoedertje van onze tijd, met begrip voor de betrekkelijkheid van ons aller doen en laten. „Betty, sla je benen over elkaar"; de camera's Idikten. „Betty, nog een glimlach". Ze ge hoorzaamde alsof het niei de tach tigste keer was sinds ze was gaan zitten. „Hoeveel kleinkinderen, Betty?" Tevreden antwoordde ze: „Drie". Vermageringskuren? Nooit nodig geweest. „Ik speel alleen vreselijk graag golf". Sinds acht jaar woont ze bij Las Vegas er er is een golfbaan vijftig stappen van haar voordeur. Hard ,t 1 ;A S rjv/ J- w "N: Vyt 7 1 'i - VU ik J i ff" 'f I f -v Betty Grable is de vijftig gepasseerd, maar figuur en vooral benen mogen er nog zijn. werken is een gewoonte van haar. Ze heeft rollen gehad vaak de zwaar ste in zevenendertig films, 's Mor gens om vijf uur op, 's avonds om tien uur naar bed, week na week, tien maanden van het jaar of langer. Een film voor Twentieth Century- Fox kon vijf tot zes maanden vergen. De laatste maakte ze 12 jaar geleden. „Het stemt mij niet weemoedig dat het voorbij is. Ik had veertien jaar achter elkaar gewerkt, achtentwintig musicals gemaakt, nooit een royale tijd vrij genomen, niet gereisd, ter wijl ik bovendien een gezin had. Toen aan dat werk een eind kwam, vond ik het niet erg dat het over was. Ik kijk niet naar mijn oude films op de televisie. Sentimenteel ben ik, emotioneel, maar ik zou niet beslist terug willen. Voorbij is voor bij. Als de kans om mijn soort films te maken zich weer voordeed, mis schien zou ik dan met het vroegere plezier opnieuw in Hollywood aan de slag gaan. Het is mogelijk. Alles gaat in golven, verdriet heb ik niet. Ik bof met mijn gestel. Altijd ge zond, nog altijd genoeg lust om in een goed tempo op dreef te blijven. Vorig jaar begon :k in Hello Dolly, twee voorstellingen per avond, zeven avonden van de week, in Las Vegas, New York en Chicago. In tien maan den heb ik vijfentwintig voorstellin gen aan mijn doubluie overgelaten, meer niet." Begrijpelijk dus dat ze nu pas voor het eerst in Engeland is. In al die jaren sinds ze haar loopbaan begon, heeft ze maar één periode gehad van achter elkaar twee jaar dat ze geen films maakte en evenmin op de plan ken stond Haar eerste huwelijk met Jackie Coogan duurde niet lang. Ze trouw de daarna met de kapelmeester, of gebruikelijker gezegd band-leader, Harry James. Omstreeks deze tijd zou ze aan haar zilveren bruiloft toe zijn als ze drie jaar geleden niet was gescheiden. De mannelijke ster met wie ze het liefst heeft samengewerkt was Ty rone Power. Het overkwam haar maar één keer. Power is elf jaar ge leden gestorven, kort nadat Betty Grable haar laatste film had voltooid. Ook op: Dan Dailey was ze gesteld. Haar plaats tussen andere Ameri kaanse actrices? „Ik kwam tussen Alice Faye en Marilyn Monroe. Nee, wij zijn geen rivalen geweest, Mon roe en ik." Titels van films die haar het eerst te binnen schieten: Campus Confes sion, The Million Dollar Legs, Four Jills in a Jeep, Mother Wore Tights, Wabash Avenue, Call me Mister, Sweet ,tosie O'Grady, The Dolly Sis ters, Down Argentine Way. En een paar films uit de tijd toen ze onge veer twintig jaar was en tussen hon derden andere ontluikende namen in Hollywood naar voren begon te ko men: Thrill of a Lifetime, Man about Town, That Lady in Ermine. „Ik heb geen plakboeken met knipsels over mezelf bijgehouden. Wel deed mijn moeder dat. Ze is in Los Angeles". Betty Grable houdt van „pure comedy" en van „the wild west". Ze speelde in de Schotse stad Glasgow op de eerste april de rol van Belle Starr, eigenares van een gelegenheid die „The Piecefull Pa lace" heet, een naam die zowel op meisjes als op scherven kan slaan. Het is, zoals zij het noemt, „a musi cal stuntshow", gesitueerd in Fort Baker (tegenwoordig Las Vegas) in het jaar 1869. Nu draait de show in Londen. Daarna maakt de Amerikaanse groep een tournee naar Stockholm, West-Duitsland, Zwitserland, Austra lië, Japan, als de onderhandelingen goed verlopen. De producer, Gerry Schafer, antwoordt: „Als ik in Ne derland een schouwburg kan krij gen, ga ik daar ook graag met de troep naar toe". Maar het wordt een dure vertoning. Heel duur. Jerry Schafer heeft in vijf jaar tijds negenentwintig succes stukken in Las Vegas op het toneel gebracht. Hij zegt dat de produktie nooit minder dan een kwart miljoen dollar heeft gekost. Sterren als Judy Garland, Pat Boone, Jack Benny, Steve Allen en Polly Bergen hebben hun shows door hem laten verzorgen. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Met betrekking tot het op 15 april door de omroepver eniging VPRO uitgegeven persbericht, betreffende de radio-uitzending „De ze dag" deelt de AVRp het volgende mede. Naar aanleiding van de zendtijd verdeling in 1966 door de minister van CRM is toen door de gezamen lijke omroepen vastgesteld, dat de VPRO geen recht kan laten gelden op zendtijd in de ochtenduren bin nen de aan de andere componenten toegewezen zendtijd. Niettemin hebben de AVRO en de VARA toegestaan dat de VPRO dage lijks des morgens om 7.55 uur een korte uitzending zou verzorgen met dien verstande, dat dit van tijdelijke aard zou zijn. De AVRO heeft in mei 1968 de VPRO meegedeeld, zelf deze zendtijd te willen vullen en daarbij een com. pensatie aangeboden. Tussen de AVRO en de VPRO is in juni 1968 overeengekomen, dat deze gewijzigde zendtijd bij de aanvang van het zomerseizoen 1969 in werking zou treden. (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM In een „Brandpunt special" zal vanavond aandacht wor den besteed aan het Nederlandse Vrijwilligersprogramma, een onder deel van de Nederlandse ontwikke lingshulp. 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.07 HERB ALPERT EN ZIJN TIJUANA BRASS 20.00 JOURNAAL 20.20 BRANDPUNT SPECIAL: Over ontwikkelingssamenwer king 20.55 DE DRIE STERREN SHOW (kleur) 21.35 POLITIE NEW YORK (kleur) „De aanslag" 22.00 SOLISTENCONCERT: Pianist Michel Block 22.30 TWEEDE JOURNAAL 22.35 PAUZE 23.00 TELE AC: Filmkunde 1 23.30 SLUITING. 18.50 DE FABELTJESKRANT 19.00 JOURNAAL 19.03 SCALA 19.30 HET SPOOK EN MEVR. MUIR (kleur) 20.00 JOURNAAL 20.20 DE KONINGIN DER BLOE MEN (kleur) (Over de tulp) 20.45 THE LADYKILLERS (kleur) 22.25 TWEEDE JOURNAAL 22.30 SLUITING 14.05 - 15.15 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 ZORRO. De gouden kelk 19.25 JONGER DAN JE DENKT 19.50 HIER SPREEKT MEN NE DERLANDS 20.00 NIEUWS 20.25 DE BETOVERDEN. Speelfilm, van Vincente Minelli 22.10 GASTPROGRAMMA. De ka tholieke gedachte 22.48 NIEUWS. 13 50 14.20 en 15.05 SCHOOLTELE VISIE 17.45 SCHOOLTELEVISIE 18.10 VOOR DE KLEUTERS 18.25 CE PAYS EST a VOUS 19.00 ANTENNE-SOIR 19.25 PLUM-PLUM 19.30 SPORTPROGRAMMA 20.00 JOURNAAL 20.30 CONSUMENTENRUBRIEK 21.00 HISTOIRES éTRANGES ET CONTES FANTASTIQUES 21.30 SEPTIèME ART. MADE IN USA 22.50 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL 20.15 REPORT 21.00 DER KÜRBIS - DAS TRANS- PORTPROBLEM UND DIE TRAUMTaNZER (kleur) Amusementsprogramma 21.45 ROTMORD. Tv-spel van Tankred Dorst en Peter Zadek 23.15 JOURNAAL. 17.30 NIEUWS 17.35 DIE TINTENFISCHE. Onder waterdetectives grijpen in 18.05 DIE DREHSCHEIBE 18.40 WALT DISNEYS BUNTE WELT (kleur) Over munten en duiten, tv-film 19.10 KÖNIGLICH BAYERISCHES AMTSGERICHT (kleur) De Atheïst, tv-film van Georg Lohmeier 19.45 HEUTE 20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN PRAXIS 21.00 DIE KAMELIENDAME. Ame rikaanse speelfilm 22.45 NIEUWS. Maandag 21 april HILVERSUM I 402 M VPRO: 12.00 Blauwe maandag: gevarieerd progr. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw 12.29 Stereo: Mu zikale aanwinsten 12.52 Opspraak, lez. 13.00 Nws. 13.11 Informatie: ontwikkelingswerk 13.20 Pro memo rie 13.25 Klassieke kamermuz. (opn.) 14.25 Schoolradio. NRU: 14.45 Pro menade-orkest semi-klassieke muz. AVRO: 15.15 Voor de vrouw 15.45 Dixie-time: jazz in oude stijl (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Scala: Pianorecital: moderne muziek 16.30 Voor de jeugd 17.30 Stereo: Volksmuziek (gr.). Overheidsvoorlichting: 17.40 Samen werken met ontwikkelingslanden. Re dactie: Thon Raes. AVRO: 17.55 Med 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal 18.30 Stereo: Orphée aux Enfers, operet te van Offenbach (verkort), uitge voerd door Promenade Orkest, Klein Radiokoor en solisten 19.30 Nws. R.- V.U.: 19.35 Op het spoor van de oud- Iraanse beschavingen, door prof. dr. L. Van den Berghe. NRU: 20.05 Concours vertolkers moderne muz. 20.35 Muziek uit India 21.30 De vo gels blijven zingen in Newe Ur; klankbeeld over Israël. Bond zonder Naam: 22.20 Uitgeschakeld?, lezing. NRU: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radio journaal, NRU: Stereo: 22.55 Metro's Midnight Music: gevarieerd muziek programma 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 2 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma (12.21 Voor boer en tuin der; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.05 Schoolradio 14.30 Stereo: Pianoreci tal: moderne muz. 15.00 Hervorm de middagdienst. NRU: 15.30 Zoek licht op Nederland: informatie over Noord-Brabant, afgewisseld met mu ziek (16.00-16.02 Nws.) 17.20 Over heidsvoorlichting: Nationaal Blinden- project in Suriname vraaggesprek van J. Simonis met dr. K. Heslinga. NCRV: 17.30 Voor de kleuters 17.45 Voor de jeugd 18.00 Stereo: Meis jeskoor en licht instrumentaal sex tet 18.19 Uitzending van het Gere formeerd Politiek Verbond, spreker: de heer W. G. Beeftink, voorzitter van het G.P.V. 18.30 Nws. en weer- praatje 18.46 Act. 19.05 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel 19.20 Stereo: Vocaal en semble: klassieke koorwerken 19.45 Promenade-orkest: lichte muziek 20.25 Op de man af, praatje 20.30 Radiophilharmonisch orkest en so liste: moderne en klassieke muziek 22.00 Stereo: Lichte grammofoon muziek 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40 Moderne snaarinstrumen ten, hun voorlopers en oervormen, muzikale lez. 23.05 Stereo: Lichte grammofoonmuziek 23.30 Blaasmuz. vroeger en nu, muzikale lezing 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM 3 240 M EN FM TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of Los) KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 T.N.T.: licht platenprogramma 14.00 Nws. 14.03 Pop-In: licht pla tenprogramma 15.00 Nws. 15.03 Hol ster: pop- en countrymuziek 16.00 Nws. 16.03 lORRRrrr popmagazi ne 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00 Draaij ij of draaiikverzoekplatenpro- gramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.08- 12.15 Landbouwkroniek 12.40-12.48 Weerber., med., programma-over zicht en SOS-berichten '*oor de schip pers) ,12.55 Buitenlands persover zicht i3.00 Nws, weerber. en beurs- ber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00-15.03 Nws.) 15.57 Grammofoonmuz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Progr. voor de zie ken 17.00 Nws., weerber. en med. 17.15 Lichte grammofoonmuz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten 18.30 Lichte muziek 18.45 Sport 18.52 Taai- wenken 18.55 Grammofoonmuz. 19.00 Nws., weerber. en act. 19.40 Amuse- mentsmuz. 20.00 Opera-kroniek 22.00 Nws. en ber. 22.15 De Zeven Kra sten 22.30 Blues, gospels en negro spirituals 23.00 Nws. 23.10 Koormuz. 23.40 Nws-, 23.45-0.30 Uitzending voor de zeelieden. Dinsdag 22 april HILVERSUM 1 402 M AVRO. 7.00 Nws. 7.10 Ochtend gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gr.- muziek VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek (8.30-8.33 De Groenteman) 8.50 Mor genwijding. NRU: 9.00 Een nacht tot 6 uur nul klankbeeld (dl. 9) 9.35 Waterstanden 9.40 Muz. uit de Mid deleeuwen en Renaissance (opn.) AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Fragmenten uit Lucia di Lammermoor, opera van Do nizetti (gr.) 11.55 Beursberichten. HILVERSUM 2 298 M NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muziek met nieuws en act. 8.00 Nws. 8.11 Oude en moderne ge wijde muziek 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.35 Schoolradio 10.00 Opstanding en nieuw leven in de Bij bel, lezing 10.15 Opera-aria's (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 12.55 Med. HILVERSUM 3 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke geva rieerde visite (12.00 Nws.). 0MAAR een briefje van een kran tlezer, voor u geknipt uit D" Nieuwe umburger: „Is u ook de volgende Mijsstijging bekend: het beruchte bei- f baartje als aanmaning, dat voor in11 ^arts. kostte, is nu gebracht op zijnde een prijsverhoging van r,r°cent! Commentaar overbodig". eie rnorgen, en blijf prijsbewuste AJIDAAG, maandag 21 april 1969, j, ,ren wij. vrije burgers in dit vrije a. ons wederom voor vijf dagen net arbeidszaam slavenkoor. Bij ite Van nasmaak en voorproef e, ®ewetensvraag: hoe vrij was ons jjjjKond? Doorhalen wat niet klopt iZ^jJagavond: vergaderd (dus toch Eert samen uit (buitenshuis out n'. Sedronken. bios of wat dan Sepikt) samen thuis (sprook jes verteld aan de kinderen, week bladen en tv gekeken, drankjes ge dronken, pinda's gegeten, een van de eenenveertig vrije kunsten van de NVSH beproefd). Zaterdag: uitgeslapen of vroeg op gestaan (vanwege de kinderen) krantje gelezen, koffie gedronken, auto gewassen en andere heilige in huis, tuin of tuinhuis vereerd sa men uit (gewinkeld, gewandeld, ge speeld in speeltuin of bos) naar de avondmis geweest samen thuis (zie boven). Zondag: naar de kerk geweest (of niet?) koffie gedronken (alleen, met z'n tweeëi. met meren, met meerderen) samen uit (met de kinderen naar opa en oma geweest, naar broers en zussen, naar neven en nichten, in file gereden) samen thuis (zie boven). steeds verder voortgaan. ,D,ie TH Dag weekend van u en van mij, dag weekend van opa en oma, dag weekend van vrienden en kennis sen dag ""programmeerde zaterdag en zondag. Dag vrijheid. O Dag vrijheid. IN West-Duitsland hebben ze, be halve het „Wirtschaftswunder" en Von Taddens NPD, ook zeer oude eiken, zo wordt ons uit Frankfort aan de Main gemeld. In de Spessart, een van de mooiste loofbosgebie- den van Bonns republiek staan vier honderd exemplaren van de boom soort eik, die niét minder dan acht honderd jaar oud zijn. De Duitsers zijn er zuinig op: de bomen staan onder bescherming van Natuurmo numenten. Van 982 tot 1815 konden zij daar onbedreigd hun groeizaam leventje jachtterrein van de aartsboodschap leiden. In die periode was het ge bied namelijk koninklijk jachtbos, en en keurvorst van Mainz. De bewo ners van het gebied moesten de reeën en herten van de landheer niet alleen op hun velden dulden, maar ook herten van een bepaalde grootte groeten Als die eiken eens praten konden O Nou, ik had 't niet meer, weet je wel. Het was gewoon te gèk, zeg Die vent wilde mij écht zijn postzegels laten zien, zeg ersvoeten geweest in mijn wei". Voor de politierechter te Brugge kwamen getuigen echter verklaren dat de vaarzen zelf buurmans wei en stier hadden bezocht, de brede sloot en he* prikkeldraad ten spijt. Boer Clyncke, zo besliste de rechter, krijgt niet de vijftienhonderd gulden schadevergoeding die hij vraagt, maar wordl veroordeeld tot een boete van dertig gulden, omdat zijn vaarzen in een vreemde wei zijn gegaan. Moraal: zie je wel, dat. komt er nou van. O wat we anders in maart gekocht zou den hebben. Geen red -n dus voor het kabinet- De Jong om te denken dat ons ge mor maar flauwe kul is. Keizerin Myria heet het tiendui zendste draverveulen dat bij de stichting Nederlandse Draf- en Ren sport is ingeschreven. Het paardje werd op 6 maart bij fokker Jb. On rust in Oostzaan ter wereld gebracht door de achttienjarige Sandra, wel bekend op Duindigt. De vader is de Duitse draverhengst Lucien. Na de beschuiten met muisjes be gon men zich alom af te vragen hoe de boreling zou moeten heten. Uit meer dan driehonderd suggesties ia dan de naam Myria gekozen, en dat heeft iets met tienduizend te maken. Keizerin Myria heeft een bruin vel letje, een onregelmatig kolletje op het voorhoofd en vier witte voetjes. Nu al EEN verhaal uit het Land van Tijl Uilenspiegel vertelt u op deze maan dagmorgen onze correspondent in het Land van Waes. Boer Clyncke uit St. Kruis, zo begint het bericht, diende een eis tot schadevergoeding in te gen zijn buurman, nadat hij had ont- dext dat zijn vier jonge vaarzen voor tijdig in verwachtig waren. „Daar zit buurmans stier achter", dacht Clync ke. „Dat beest is natuurlijk op vrij DE. prijzen stijgen en het volk mort, maar het blijft spaarzaam. Bij de spaarbanken, die zijn aangesloten bij de Nederlandse Spaarbankbond (be schermvrouwe H M. de Koningin, zegt het briefhoofd) is in maart 530,2 miljoen gulden ingelegd en 484 milj. opgenomen. Een spaaroverschot der halve van 46,2 miljoen, en dat is ruim tweemaal zoveel als in maart 1968. Hoe kan dat nou, horen wij u vra gen. Het l-.f volgens de spaarbank- bond aan het weer. Dat is z0 slecht geweest, dat de gebruikelijke voor jaarsaanlopen achterwege zijn geble ven. Daar komt dan nog bij dat wij, pienter als we zijn de BTW hebben zien aankomen en op het eind van vorig jaar nog gauw hebben gekocht EPaj ar j estelmallistyttamattömyksil- lansakaankohan. Dit is geen zetfout, maar Fins, en het betekent: „Ik vraag mij af of hij zelfs zonder dit geen wanorde zou veroorzaken." Dit soort tongbrekers schijnen in het Fins heel normaal te zijn, omdat de taal geen voorzetsels kent, maar al leen maar achtervoegsels. Blij dat wij geen Fins spreken. Jeroentje werd echt voorgelicht over pa en ma en eitjes; „Dan komen kindjes", sprak hij wijs. „heel eigenlijk van uw beitjes!" TOINB Redactie: Kees Bastianen Bijdragen: Toine de Caluwé

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 5