k naar
MUSICAL-STUNT-SHOW OP TOURNEE IN EUROPA
De benen van
kunnen nog
altijd bekoren
tussen haakjes
li m
Eiken
Prijsbewust
Weekend
Fins
Spaarzaam
Myria
Vreemd
Spreekwoordelijk
Zelfspot
Hard werken
te
Avro reageert op
VPRO-protest
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederl.)
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I
DUITSLAND II
Luister naar
DE STEM VAN MAANDAG 21 APRIL 1969
CELSIOR" stofzuigers
;le
iverse werkzaamheden
len-fabricage en mon-
nheden, in een propet
edrijf, tegen een goed
Vooral onze meisjes-
:r gunstig,
arden vergoed,
leding.
tale werkuren bij het
>riek, Industrieweg 17,
BETTY
GRABLE
(Van onze showredactie)
LONDEN, april Ze was aardig, ze was opgewekt, ze was
echt. Of laat me zeggen wat ze niet was. Gewichtig was ze niet.
Berekenend was se niet. Heerszuchtig was ze niet. Ook kwam
ie op de afgesproken tijd, niet een kwartier of een half uur
later. Dat mag gewoon worden opgemerkt omdat Betty Grable
nog altijd voor tientallen tniljoenen mensen herinneringen
oproept die iets waard zijn. Had ze niet de mooiste ogen van
de wereld, zoals het meisje in een Frans toneelstuk dat ge
speeld werd toen Betty pas bij de film was, dan mocht het toch
op s'n Amerikaans heten dat ze de mooiste benen had. De ge
neratie die nu een halve eeuw oud is, was toen vooraan in de
twintig.
Er zijn vijfendertig jaar voorbij
sinds Betty Grable de leeftijd van
wat toen in Amerika een Bobby-
soxer heette. De oorlog lag nog
vh in de toekomst toen ze in
Hollywood haar eerste kansen
kreeg. Haar naam staat in de ve
le boeken over de vele films
waaraan ze heeft meegewerkt. Ze
zou, gesteld dat ze het zou willen,
er geen geheim van kunnen ma
ken dat ze drieënvijftig jaar oud
Dat doet ze ook niet, nu ze einde
lijk de oceaan overgestoken is, zo
veel jaren na de soldaten die van
ontelbare foto's van haar vergezeld
waren. Number one van de pin-ups is
ze geweest.
Of ze het niet erg vindt driemaal
zo oud te zijn als toen ze een aan
komend sterretje was en al die roem
nog voor zich had?
Ze heeft al geglimlacht. „I like
growing old". Het is geen beproe
ving, niet voor een actrice die nog
kan werken en dat graag doet. „I
am happy".
Heeft haar reputatie, de reputatie
van haar benen, nooit op haar zenu
wen gewerkt? Er is een oude uit
spraak van haar bekend. „Ik heb
twee redenen voor mijn succes en
«laar sta ik op", moet ze ooit hebben
geschertst. Dat sluit aan op een an
der stukje zelfspot, ook aan haar toe.
Seschreven. „Ik ben niet mooi ge-
aoeg om een dramatische ster te
worlen en ik kan niet spelen"
Maar dit laatste wil ze nu tegen
spreken. Goed gevormde benen en de
Wiste presentatie waren niet de eni-
i oorzaken van haar faam. Even-
win heeft ze zichzelf beschouwd als
een sex-symbool. Ze leverde roman
tische ontspanning voo, iedereen, ook
voor Ie vrouwen, de meisjes, de moe
ders, niet alleen voor de soldaten.
Nog heeft ze een figuur en benen
die er mogen zijn. „Sommige vrou
wen maken zich zorgen. Zo halen ze
de narigheid naar zich toe. Ik heb dat
nooit gedaan. Mijn benen zijn goed
geweest voor mijn loopbaan en ze
zijn er nog goed voor. Ze horen bij
mij, zoals mijn ogen en alles. Ik
neem mezelf niet al te ernstig. Wie
dat doet, wordt ongelukkig".
Ze droeg een zwart jurkje, elegant
met geen andere versiering dan een
gouden hangertje aan een halsket
ting. „Japans geluksteken" zei ze.
Haar teint mocht er nog zijn, evenals
haar blauwe ogen in een waarschijn
lijk wel iets voller gezicht dan vroe
ger. Te meisjesachtig was alleen het
asblond gekleurde haar, met een
band van blauw fluweel. Uit haar
stem klonk geen tegenzin, verveling
of rots.
De Kamer in haar flat in de Lon-
dense wijk Mayfair was vol met vra
gende en fotograferende journalis
ten. Na een uur te hebben toegeke
ken, geluisterd en meegepraat, kon
ik weinig cynisme opbrengen. Hier
zat een grootmoedertje van onze tijd,
met begrip voor de betrekkelijkheid
van ons aller doen en laten.
„Betty, sla je benen over elkaar";
de camera's Idikten.
„Betty, nog een glimlach". Ze ge
hoorzaamde alsof het niei de tach
tigste keer was sinds ze was gaan
zitten.
„Hoeveel kleinkinderen, Betty?"
Tevreden antwoordde ze: „Drie".
Vermageringskuren?
Nooit nodig geweest. „Ik speel alleen
vreselijk graag golf".
Sinds acht jaar woont ze bij Las
Vegas er er is een golfbaan vijftig
stappen van haar voordeur. Hard
,t
1 ;A
S rjv/
J-
w
"N: Vyt 7
1
'i
-
VU ik
J
i
ff"
'f
I
f
-v
Betty Grable is de vijftig gepasseerd, maar figuur en vooral benen mogen er nog zijn.
werken is een gewoonte van haar. Ze
heeft rollen gehad vaak de zwaar
ste in zevenendertig films, 's Mor
gens om vijf uur op, 's avonds om
tien uur naar bed, week na week,
tien maanden van het jaar of langer.
Een film voor Twentieth Century-
Fox kon vijf tot zes maanden vergen.
De laatste maakte ze 12 jaar geleden.
„Het stemt mij niet weemoedig dat
het voorbij is. Ik had veertien jaar
achter elkaar gewerkt, achtentwintig
musicals gemaakt, nooit een royale
tijd vrij genomen, niet gereisd, ter
wijl ik bovendien een gezin had.
Toen aan dat werk een eind kwam,
vond ik het niet erg dat het over
was. Ik kijk niet naar mijn oude
films op de televisie. Sentimenteel
ben ik, emotioneel, maar ik zou niet
beslist terug willen. Voorbij is voor
bij. Als de kans om mijn soort films
te maken zich weer voordeed, mis
schien zou ik dan met het vroegere
plezier opnieuw in Hollywood aan
de slag gaan. Het is mogelijk. Alles
gaat in golven, verdriet heb ik niet.
Ik bof met mijn gestel. Altijd ge
zond, nog altijd genoeg lust om in
een goed tempo op dreef te blijven.
Vorig jaar begon :k in Hello Dolly,
twee voorstellingen per avond, zeven
avonden van de week, in Las Vegas,
New York en Chicago. In tien maan
den heb ik vijfentwintig voorstellin
gen aan mijn doubluie overgelaten,
meer niet."
Begrijpelijk dus dat ze nu pas voor
het eerst in Engeland is. In al die
jaren sinds ze haar loopbaan begon,
heeft ze maar één periode gehad van
achter elkaar twee jaar dat ze geen
films maakte en evenmin op de plan
ken stond
Haar eerste huwelijk met Jackie
Coogan duurde niet lang. Ze trouw
de daarna met de kapelmeester, of
gebruikelijker gezegd band-leader,
Harry James. Omstreeks deze tijd
zou ze aan haar zilveren bruiloft toe
zijn als ze drie jaar geleden niet was
gescheiden.
De mannelijke ster met wie ze het
liefst heeft samengewerkt was Ty
rone Power. Het overkwam haar
maar één keer. Power is elf jaar ge
leden gestorven, kort nadat Betty
Grable haar laatste film had voltooid.
Ook op: Dan Dailey was ze gesteld.
Haar plaats tussen andere Ameri
kaanse actrices? „Ik kwam tussen
Alice Faye en Marilyn Monroe. Nee,
wij zijn geen rivalen geweest, Mon
roe en ik."
Titels van films die haar het eerst
te binnen schieten: Campus Confes
sion, The Million Dollar Legs, Four
Jills in a Jeep, Mother Wore Tights,
Wabash Avenue, Call me Mister,
Sweet ,tosie O'Grady, The Dolly Sis
ters, Down Argentine Way. En een
paar films uit de tijd toen ze onge
veer twintig jaar was en tussen hon
derden andere ontluikende namen in
Hollywood naar voren begon te ko
men: Thrill of a Lifetime, Man about
Town, That Lady in Ermine.
„Ik heb geen plakboeken met
knipsels over mezelf bijgehouden.
Wel deed mijn moeder dat. Ze is in
Los Angeles". Betty Grable houdt
van „pure comedy" en van „the wild
west". Ze speelde in de Schotse stad
Glasgow op de eerste april de rol
van Belle Starr, eigenares van een
gelegenheid die „The Piecefull Pa
lace" heet, een naam die zowel op
meisjes als op scherven kan slaan.
Het is, zoals zij het noemt, „a musi
cal stuntshow", gesitueerd in Fort
Baker (tegenwoordig Las Vegas) in
het jaar 1869. Nu draait de show in
Londen.
Daarna maakt de Amerikaanse
groep een tournee naar Stockholm,
West-Duitsland, Zwitserland, Austra
lië, Japan, als de onderhandelingen
goed verlopen. De producer, Gerry
Schafer, antwoordt: „Als ik in Ne
derland een schouwburg kan krij
gen, ga ik daar ook graag met de
troep naar toe". Maar het wordt een
dure vertoning.
Heel duur. Jerry Schafer heeft in
vijf jaar tijds negenentwintig succes
stukken in Las Vegas op het toneel
gebracht. Hij zegt dat de produktie
nooit minder dan een kwart miljoen
dollar heeft gekost. Sterren als Judy
Garland, Pat Boone, Jack Benny,
Steve Allen en Polly Bergen hebben
hun shows door hem laten verzorgen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Met betrekking tot
het op 15 april door de omroepver
eniging VPRO uitgegeven persbericht,
betreffende de radio-uitzending „De
ze dag" deelt de AVRp het volgende
mede.
Naar aanleiding van de zendtijd
verdeling in 1966 door de minister
van CRM is toen door de gezamen
lijke omroepen vastgesteld, dat de
VPRO geen recht kan laten gelden
op zendtijd in de ochtenduren bin
nen de aan de andere componenten
toegewezen zendtijd.
Niettemin hebben de AVRO en de
VARA toegestaan dat de VPRO dage
lijks des morgens om 7.55 uur een
korte uitzending zou verzorgen met
dien verstande, dat dit van tijdelijke
aard zou zijn.
De AVRO heeft in mei 1968 de
VPRO meegedeeld, zelf deze zendtijd
te willen vullen en daarbij een com.
pensatie aangeboden.
Tussen de AVRO en de VPRO is in
juni 1968 overeengekomen, dat deze
gewijzigde zendtijd bij de aanvang
van het zomerseizoen 1969 in werking
zou treden.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM In een „Brandpunt
special" zal vanavond aandacht wor
den besteed aan het Nederlandse
Vrijwilligersprogramma, een onder
deel van de Nederlandse ontwikke
lingshulp.
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.07 HERB ALPERT EN ZIJN
TIJUANA BRASS
20.00 JOURNAAL
20.20 BRANDPUNT SPECIAL:
Over ontwikkelingssamenwer
king
20.55 DE DRIE STERREN SHOW
(kleur)
21.35 POLITIE NEW YORK (kleur)
„De aanslag"
22.00 SOLISTENCONCERT: Pianist
Michel Block
22.30 TWEEDE JOURNAAL
22.35 PAUZE
23.00 TELE AC: Filmkunde 1
23.30 SLUITING.
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 HET SPOOK EN MEVR.
MUIR (kleur)
20.00 JOURNAAL
20.20 DE KONINGIN DER BLOE
MEN (kleur) (Over de tulp)
20.45 THE LADYKILLERS (kleur)
22.25 TWEEDE JOURNAAL
22.30 SLUITING
14.05 - 15.15 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 ZORRO. De gouden kelk
19.25 JONGER DAN JE DENKT
19.50 HIER SPREEKT MEN NE
DERLANDS
20.00 NIEUWS
20.25 DE BETOVERDEN. Speelfilm,
van Vincente Minelli
22.10 GASTPROGRAMMA. De ka
tholieke gedachte
22.48 NIEUWS.
13 50 14.20 en 15.05 SCHOOLTELE
VISIE
17.45 SCHOOLTELEVISIE
18.10 VOOR DE KLEUTERS
18.25 CE PAYS EST a VOUS
19.00 ANTENNE-SOIR
19.25 PLUM-PLUM
19.30 SPORTPROGRAMMA
20.00 JOURNAAL
20.30 CONSUMENTENRUBRIEK
21.00 HISTOIRES éTRANGES ET
CONTES FANTASTIQUES
21.30 SEPTIèME ART. MADE IN
USA
22.50 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
20.15 REPORT
21.00 DER KÜRBIS - DAS TRANS-
PORTPROBLEM UND DIE
TRAUMTaNZER (kleur)
Amusementsprogramma
21.45 ROTMORD. Tv-spel van
Tankred Dorst en Peter Zadek
23.15 JOURNAAL.
17.30 NIEUWS
17.35 DIE TINTENFISCHE. Onder
waterdetectives grijpen in
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 WALT DISNEYS BUNTE
WELT (kleur) Over munten
en duiten, tv-film
19.10 KÖNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT (kleur) De
Atheïst, tv-film van Georg
Lohmeier
19.45 HEUTE
20.15 GESUNDHEITSMAGAZIN
PRAXIS
21.00 DIE KAMELIENDAME. Ame
rikaanse speelfilm
22.45 NIEUWS.
Maandag 21 april
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.00 Blauwe maandag:
gevarieerd progr. 12.26 Med. t.b.v.
land- en tuinbouw 12.29 Stereo: Mu
zikale aanwinsten 12.52 Opspraak,
lez. 13.00 Nws. 13.11 Informatie:
ontwikkelingswerk 13.20 Pro memo
rie 13.25 Klassieke kamermuz. (opn.)
14.25 Schoolradio. NRU: 14.45 Pro
menade-orkest semi-klassieke muz.
AVRO: 15.15 Voor de vrouw 15.45
Dixie-time: jazz in oude stijl (gr.)
16.00 Nws. 16.02 Scala: Pianorecital:
moderne muziek 16.30 Voor de jeugd
17.30 Stereo: Volksmuziek (gr.).
Overheidsvoorlichting: 17.40 Samen
werken met ontwikkelingslanden. Re
dactie: Thon Raes. AVRO: 17.55 Med
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal 18.30
Stereo: Orphée aux Enfers, operet
te van Offenbach (verkort), uitge
voerd door Promenade Orkest, Klein
Radiokoor en solisten 19.30 Nws. R.-
V.U.: 19.35 Op het spoor van de oud-
Iraanse beschavingen, door prof. dr.
L. Van den Berghe. NRU: 20.05
Concours vertolkers moderne muz.
20.35 Muziek uit India 21.30 De vo
gels blijven zingen in Newe Ur;
klankbeeld over Israël. Bond zonder
Naam: 22.20 Uitgeschakeld?, lezing.
NRU: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radio
journaal, NRU: Stereo: 22.55 Metro's
Midnight Music: gevarieerd muziek
programma 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma (12.21 Voor boer en tuin
der; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.) 14.05
Schoolradio 14.30 Stereo: Pianoreci
tal: moderne muz. 15.00 Hervorm
de middagdienst. NRU: 15.30 Zoek
licht op Nederland: informatie over
Noord-Brabant, afgewisseld met mu
ziek (16.00-16.02 Nws.) 17.20 Over
heidsvoorlichting: Nationaal Blinden-
project in Suriname vraaggesprek
van J. Simonis met dr. K. Heslinga.
NCRV: 17.30 Voor de kleuters 17.45
Voor de jeugd 18.00 Stereo: Meis
jeskoor en licht instrumentaal sex
tet 18.19 Uitzending van het Gere
formeerd Politiek Verbond, spreker:
de heer W. G. Beeftink, voorzitter
van het G.P.V. 18.30 Nws. en weer-
praatje 18.46 Act. 19.05 Literama:
radiokroniek over boeken, schrijvers
en toneel 19.20 Stereo: Vocaal en
semble: klassieke koorwerken 19.45
Promenade-orkest: lichte muziek
20.25 Op de man af, praatje 20.30
Radiophilharmonisch orkest en so
liste: moderne en klassieke muziek
22.00 Stereo: Lichte grammofoon
muziek 22.20 Avondoverdenking 22.30
Nws. 22.40 Moderne snaarinstrumen
ten, hun voorlopers en oervormen,
muzikale lez. 23.05 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek 23.30 Blaasmuz.
vroeger en nu, muzikale lezing
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
TROS: 12.00 Nws. 12.03 Lynx (of
Los) KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act.
13.08 T.N.T.: licht platenprogramma
14.00 Nws. 14.03 Pop-In: licht pla
tenprogramma 15.00 Nws. 15.03 Hol
ster: pop- en countrymuziek 16.00
Nws. 16.03 lORRRrrr popmagazi
ne 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18.00
Draaij ij of draaiikverzoekplatenpro-
gramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gev. muz. (12.08-
12.15 Landbouwkroniek 12.40-12.48
Weerber., med., programma-over
zicht en SOS-berichten '*oor de schip
pers) ,12.55 Buitenlands persover
zicht i3.00 Nws, weerber. en beurs-
ber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio (15.00-15.03 Nws.) 15.57
Grammofoonmuz. 16.00 Nws. 16.03
Beursber. 16.09 Progr. voor de zie
ken 17.00 Nws., weerber. en med.
17.15 Lichte grammofoonmuz. 18.00
Nws. 18.03 Voor de soldaten 18.30
Lichte muziek 18.45 Sport 18.52 Taai-
wenken 18.55 Grammofoonmuz. 19.00
Nws., weerber. en act. 19.40 Amuse-
mentsmuz. 20.00 Opera-kroniek 22.00
Nws. en ber. 22.15 De Zeven Kra
sten 22.30 Blues, gospels en negro
spirituals 23.00 Nws. 23.10 Koormuz.
23.40 Nws-, 23.45-0.30 Uitzending voor
de zeelieden.
Dinsdag 22 april
HILVERSUM 1 402 M
AVRO. 7.00 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek 7.20 Stereo: Lichte gr.-
muziek VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO
8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20
Stereo: Lichte grammofoonmuziek
(8.30-8.33 De Groenteman) 8.50 Mor
genwijding. NRU: 9.00 Een nacht tot
6 uur nul klankbeeld (dl. 9) 9.35
Waterstanden 9.40 Muz. uit de Mid
deleeuwen en Renaissance (opn.)
AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nws.) 11.30 Stereo: Fragmenten uit
Lucia di Lammermoor, opera van Do
nizetti (gr.) 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM 2 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muziek met nieuws en act.
8.00 Nws. 8.11 Oude en moderne ge
wijde muziek 8.30 Nws. 8.32 Voor de
vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw) 9.35 Schoolradio 10.00
Opstanding en nieuw leven in de Bij
bel, lezing 10.15 Opera-aria's (gr.)
11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 12.55
Med.
HILVERSUM 3 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes
voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws.
11.03 Een opvallend vrolijke geva
rieerde visite (12.00 Nws.).
0MAAR een briefje van een kran
tlezer, voor u geknipt uit D" Nieuwe
umburger: „Is u ook de volgende
Mijsstijging bekend: het beruchte bei-
f baartje als aanmaning, dat voor
in11 ^arts. kostte, is nu gebracht op
zijnde een prijsverhoging van
r,r°cent! Commentaar overbodig".
eie rnorgen, en blijf prijsbewuste
AJIDAAG, maandag 21 april 1969,
j, ,ren wij. vrije burgers in dit vrije
a. ons wederom voor vijf dagen
net arbeidszaam slavenkoor. Bij
ite Van nasmaak en voorproef
e, ®ewetensvraag: hoe vrij was ons
jjjjKond? Doorhalen wat niet klopt
iZ^jJagavond: vergaderd (dus toch
Eert samen uit (buitenshuis
out n'. Sedronken. bios of wat dan
Sepikt) samen thuis (sprook
jes verteld aan de kinderen, week
bladen en tv gekeken, drankjes ge
dronken, pinda's gegeten, een van de
eenenveertig vrije kunsten van de
NVSH beproefd).
Zaterdag: uitgeslapen of vroeg op
gestaan (vanwege de kinderen)
krantje gelezen, koffie gedronken,
auto gewassen en andere heilige in
huis, tuin of tuinhuis vereerd sa
men uit (gewinkeld, gewandeld, ge
speeld in speeltuin of bos) naar de
avondmis geweest samen thuis
(zie boven).
Zondag: naar de kerk geweest (of
niet?) koffie gedronken (alleen,
met z'n tweeëi. met meren, met
meerderen) samen uit (met de
kinderen naar opa en oma geweest,
naar broers en zussen, naar neven en
nichten, in file gereden) samen
thuis (zie boven).
steeds verder voortgaan. ,D,ie TH
Dag weekend van u en van mij,
dag weekend van opa en oma, dag
weekend van vrienden en kennis
sen dag ""programmeerde zaterdag
en zondag. Dag vrijheid. O
Dag vrijheid.
IN West-Duitsland hebben ze, be
halve het „Wirtschaftswunder" en
Von Taddens NPD, ook zeer oude
eiken, zo wordt ons uit Frankfort
aan de Main gemeld. In de Spessart,
een van de mooiste loofbosgebie-
den van Bonns republiek staan vier
honderd exemplaren van de boom
soort eik, die niét minder dan acht
honderd jaar oud zijn. De Duitsers
zijn er zuinig op: de bomen staan
onder bescherming van Natuurmo
numenten.
Van 982 tot 1815 konden zij daar
onbedreigd hun groeizaam leventje
jachtterrein van de aartsboodschap
leiden. In die periode was het ge
bied namelijk koninklijk jachtbos, en
en keurvorst van Mainz. De bewo
ners van het gebied moesten de
reeën en herten van de landheer niet
alleen op hun velden dulden, maar
ook herten van een bepaalde grootte
groeten
Als die eiken eens praten konden
O
Nou, ik had 't niet
meer, weet je wel.
Het was gewoon te
gèk, zeg Die vent
wilde mij écht zijn
postzegels laten
zien, zeg
ersvoeten geweest in mijn wei".
Voor de politierechter te Brugge
kwamen getuigen echter verklaren
dat de vaarzen zelf buurmans wei
en stier hadden bezocht, de brede
sloot en he* prikkeldraad ten spijt.
Boer Clyncke, zo besliste de rechter,
krijgt niet de vijftienhonderd gulden
schadevergoeding die hij vraagt, maar
wordl veroordeeld tot een boete van
dertig gulden, omdat zijn vaarzen in
een vreemde wei zijn gegaan.
Moraal: zie je wel, dat. komt er
nou van. O
wat we anders in maart gekocht zou
den hebben.
Geen red -n dus voor het kabinet-
De Jong om te denken dat ons ge
mor maar flauwe kul is.
Keizerin Myria heet het tiendui
zendste draverveulen dat bij de
stichting Nederlandse Draf- en Ren
sport is ingeschreven. Het paardje
werd op 6 maart bij fokker Jb. On
rust in Oostzaan ter wereld gebracht
door de achttienjarige Sandra, wel
bekend op Duindigt.
De vader is de Duitse draverhengst
Lucien.
Na de beschuiten met muisjes be
gon men zich alom af te vragen hoe
de boreling zou moeten heten. Uit
meer dan driehonderd suggesties ia
dan de naam Myria gekozen, en dat
heeft iets met tienduizend te maken.
Keizerin Myria heeft een bruin vel
letje, een onregelmatig kolletje op
het voorhoofd en vier witte voetjes.
Nu al
EEN verhaal uit het Land van Tijl
Uilenspiegel vertelt u op deze maan
dagmorgen onze correspondent in het
Land van Waes. Boer Clyncke uit St.
Kruis, zo begint het bericht, diende
een eis tot schadevergoeding in te
gen zijn buurman, nadat hij had ont-
dext dat zijn vier jonge vaarzen voor
tijdig in verwachtig waren. „Daar zit
buurmans stier achter", dacht Clync
ke. „Dat beest is natuurlijk op vrij
DE. prijzen stijgen en het volk mort,
maar het blijft spaarzaam. Bij de
spaarbanken, die zijn aangesloten bij
de Nederlandse Spaarbankbond (be
schermvrouwe H M. de Koningin,
zegt het briefhoofd) is in maart 530,2
miljoen gulden ingelegd en 484 milj.
opgenomen. Een spaaroverschot der
halve van 46,2 miljoen, en dat is ruim
tweemaal zoveel als in maart 1968.
Hoe kan dat nou, horen wij u vra
gen. Het l-.f volgens de spaarbank-
bond aan het weer. Dat is z0 slecht
geweest, dat de gebruikelijke voor
jaarsaanlopen achterwege zijn geble
ven. Daar komt dan nog bij dat wij,
pienter als we zijn de BTW hebben
zien aankomen en op het eind van
vorig jaar nog gauw hebben gekocht
EPaj ar j estelmallistyttamattömyksil-
lansakaankohan. Dit is geen zetfout,
maar Fins, en het betekent: „Ik
vraag mij af of hij zelfs zonder dit
geen wanorde zou veroorzaken." Dit
soort tongbrekers schijnen in het
Fins heel normaal te zijn, omdat de
taal geen voorzetsels kent, maar al
leen maar achtervoegsels.
Blij dat wij geen Fins spreken.
Jeroentje werd echt voorgelicht
over pa en ma en eitjes;
„Dan komen kindjes", sprak hij wijs.
„heel eigenlijk van uw beitjes!"
TOINB
Redactie: Kees Bastianen
Bijdragen: Toine de Caluwé