Etna houdt fusie aan met Daalderop in Tiel Scheepvaart- en wegverkeer aan grens onder één dak Delta-spoorlijn nog steeds papieren-lijn Plasticzakken voor huisvuil geen oplossing AANDEELHOUDERS VRAGEN BETER' INZICHT IN RENTABILITEIT! Bij Lewedorp groeit rijksweg 58 Waarschuwingsschoten in voormalig Hoilandia Muziek Onmogelijk Zendeling UNIEK' DOUANEKANTOOR TE SAS VAN GENT yMi m Borssele verhoogt subsidie aan VVV Z.-Beveland Fiscaal presentje van Levensschool HEFFING OP KAS- AARDBEIEN In Middelburg: Wijkcentrum Zuiderbaken ge Scholenbouw in raad Terneuzen 22 DE STEM VAN ZATERDAG 19 APRIL 1969 (Van een onzer verslaggevers) BREDA Een beslissende groep aandeelhouders heeft gistermiddag tijdens een nog al sensationele algemene ver gadering van Etna het voorstel aangehouden om te fuseren met de N.V. metaalwarenfabriek Daalderop en Zonen te Tiel. Die fusiebespreking was overbodig geworden doordat het overgrote deel van deze aandeelhouders zich bij stemming tegen de vaststelling verklaarde van de balans en de verlies- en winstrekening. Het werd al spoedig duidelijk dat de bezwaren tegen de jaarcijfers iets te maken hadden met de aangekon digde fusieplannen van Etna. Uit re acties bleek ook dat de tegenstanders van die fusie vooral waren te vinden bij een deel van de familie Klep, die een groot deel van het aandelenpak ket in handen heeft. Toen de stemming uitwees dat 2417 van de 4080 stemmen zich tegen de vaststelling van de jaarcijfers ver klaarden, moest worden teruggegre pen op de statuten van het Bredase bedrijf, die voorschrijven dat in een dergelijke situatie een commissie van drie man moet worden aangewezen, die tot taak heeft om de boeken op nieuw te, bekijken. Voor die com missie zullen worden aangezocht de heer "W. C. Posthumus Meijes, aan deelhouder, de Tilburgse hoogleraar prof. H, Bosman en de heer Th. Ram, oud-hoofdredacteur van het Finan cieel Dagblad. Verwacht wordt dat deze commis sie binnen een maand opnieuw ver slag zai uitbrengen, hetgeen bete kent dat dan opnieuw een aandeel houdersvergadering moet worden uit geschreven. Inmiddels deelde ir. H. B. J. Witte, voorzitter van de raad van commis sarissen mee, dat de aanmeldings termijn voor de fusie met Daalderop wel gehandhaafd blijft. Ir. Witte moet hebben aangevoeld dat deze aandeelhoudersvergadering allerminst in feestelijke stemming zou verlopen. Hij wees de dames en heren op een klein souvenir dat bij de uitgang op allen lag te wachten: „We hadden eerst gedacht aan een grammofoonplaat, maar die muziek is nog niet op zijn plaats" Voor de nodige oppositiemuziek zorgde overigens wel -de in. beleg- gerskriagen gevreesde en geachte heef' Posthumus Meijes, dié zich vooraf weliswaar aankondigde als een loyaal opposant, maar die als aanvoerder van die oppositie toch wel de beslissende hoeveelheid ex plosieven aandroeg. Zijn bezwaren richtten zich vooral op het feit dat aan de vooravond van een dergelijke belangrijke stap, aan de aanheelhou ders zo Weinig inzicht'werd verschaft over do werkelijke rentabiliteit van Etna. „Het gokken met eigen aan delen"; zoals hij het noemde (die in koop steeg van 170:000,naar ƒ330.000,„is geen succes gewor den", ook al probeerde Etna terwille van eigen koersversteviging daardoor bü Daalderop te infiltreren. „Daar zit een klein aantal Daalderop-aandelen bij", gaf dr. A. L. Jongbloed, lid van de Raad van Beheer toe. Kort samengevat luidde de ver oordeling over het gebrekkige in zicht in de vermogenspositie van Et- na uit de mond van de heer Posthu mus Meijes: „Een afgrijselijke ver slaggeving, waar ik onmogelijk ja op kan zeggen" De stemming die daarop volgde en de samenstelling van de onderzoek commissie brachten opnieuw de no dige verwarring. (VERVOLG VAN FAG. 1) De mevrouw in de keurige camel- mantel, beschaafd gekapt hoofd, maar wel met twee uitpuilende weekendtassen vol boodschappen afkomstig uit het cash- and carrybedrijf op de achtergrond, zei zeer terughoudend dat de huidige prijzen het haar niet toestonden op een normale manier haar inkopen te do.en. Normaal was tot eind vo rig jaar althans, vlees bij de keur slager, kruidenierswaren en groen ten in het goed gesorteerde winkel centrum, waar je tenminste de ser vice kreeg die je verwachtte. In feite kan ik, wanneer ik daar mijn boodschappen doe, wel rond komelk, mits ik alle extraatjes die tegenwoordig in het weekend erbij horen, laat vallen. Dus ben ik nood gedwongen prijsbewust geworden. Voor twee andere dames is het cash- and carrybedrijf een ware uit komst. Vroeger deden zij twee buurvrouwen met de beschikking over,een minimuminkomen alles samen, want twee zien meer! Het hele winkelcentrum werd afge stroopt om een hele week rond te kunnen komen. In verschillende zaken iedere keer een paar boodschapjes. Heel tijdrovend hoor, en nu zeker met die b.t.w., maar we zijn toch in een morgen klaar voor de hele week. Vlees, groenten, fruit en de hele rest. We hebben altijd op de kleintjes moeten passen. Dat prijsbewust zijn is zeker een nieuwe kreet voor iets wat we al jaren zijn. Die minister moest zelf eens van een minimumloon een week te eten krijgen, dan kon ie z'n kalfsoesters- tjes wel op zijn buik schrijven. Om van zijn asperges maar niet te spre ken, Er kwamer. stemmen uit de zaal die er voor pleitten in ieder geval een lid van de familie Klep in die commissie te benoemen. De heer Posthumus Meijes: „Als er een lid van de familie Klep in deze commissie komt, trek ik me terug". De heer J Klep: „De familie Klep is wei deskundig op het gebied van het incasseren van dividend. Het is de vraag of zij die deskundigheid ook heeft als het gaat om het nakijken van de boeken". Bij de stemming over dp benoe ming van do heer E. A. M. Klep tot lid van de Raad van Beheer, (hij ver vangt op 4 september de heer A. Klep), roerde zich de heer J. Klep opnieuw: „De nieuwbenoemde moet zich wei realiseren dat hij in de raad van beheer de functie vervult van zendeling. Wat er nu met ons is ge beurd, moet niet meer gebeuren". Ir. Witte: „Wie bedoelt u met „ons"? J. Klep: „De aandeelhouders die voor allerlei overrompelende din gen zijn gesteld. Als deze zaak een meer psychologische aanpak had ge kregen, dan zaten we er nu niet zo voor". „Ik heb vandaag wat losgemaakt. Ik had niet verwacht dat die opposi tie zulke vormen zou aannemen", be kende de heer Posthumus Meijes aan liet slot van de vergadering. Een dag sluiting die deze vergadering gelaten over zich liet komen. (Van een onzer redacteuren) MIDDELBURG-UTRECHT De op gang komende werken ter afslui ting van het Brouwershavensegat en de Oosterschelde vestigen de aan dacht weer eens op een plan dat jaren geleden door de Nederlandsche Spoorwegen is genoemd: het plan voor de aanleg van een Deltaspoor lijn, die het spoorwegnet in de Randstad zou moeten verbinden met het Belgische en Franse spoorweg net, via Zeeland, en aansluiting zou moeten geven op de geprojecteerde tunnel door het Kanaal. De Deltaspoorlijn behoort nog steeds, zo werd o-iis door een woordvoerder van dé NS-dixectie meegedeeld, tot (le „papieren lij nen", evenals de spoorlijn door de Flevopolder en (hoewel in iets min dere mate) de Schiphollijn. Sinds de Deltaspoorlijn voor het eerst als een planologisch gegeven .in de studie- schetsen van de NS. verscheen, is het spoorwegbedrijf met steeds gro tere verliezen gaan werken. In het plan „Spoor naar '75" van dé NS wordt de Delta-spoprlijn dan ook niet een meer genoemd en naar de zelfde Woordvoerder verzekerde het staat dan Ook wel vast dat na dere studies over dit project de eer ste vijf zes jaar niet verwacht be hoeven te worden. Zelfs een tracé is nog niet. vastgesteld en er zijn even min grondreserveringen gepleegd. De te verwachten, krachtige eco nomische opleving van de Zeeuwsch- Vlaamse Kanaalzone heeft, voor zover het de planologen van de NS betreft, al evenmin aanleiding gege ven tot nadere studies over de aan sluiting van het bescheiden spoor wegnet in Zeeuwsch-Vlaanderen op het spoorwegnet in de rest van Ne derland. Zoals bekend vindt het vrachtver voer vanuit de Kanaalzone naar o- verig Nederland via Zelzate-Gent- Antwerpen plaats. Men verwacht bij de NS, dat zelfs een sterke toename van de overslagbedrijvigheid in de Kanaalzone nog niet zal nopen tot het maken van een rechtstreekse verbinding naar bijvoorbeeld de Brabantse wal, of (via de toekom stige vaste oeververbinding) naar de „Zeeuwse spoorlijn" op Zuid-Beve land. In de sector van het goederenver voer ontmoet de NS, zo werd ons medegedeeld, de krachtigste concur rentie van het wegverkeer en van de in ons waterrijke land zo hoog ont wikkelde binnenvaart. De NS probe ren hun marktaandeel in het vracht vervoer te vergroten, door zich in het bijzonder bezig te houden met het containervervoer per rail. LEWEDORP De omgeving achter Lewedorp aan de zijde van de spoorlijn wordt thans beheerst door de wetk zaamheden, die worden uitgevoerd voor de aanleg van de nieuwe Rijksweg 58. Een groot gedeelte van Noord Kraaijertsedijk, een oude boomdijk, is afgegraven, omdat op deze plaats de nieuwe autoweg onder viaduct geleid zal worden. De graafmachine heeft enorme happen uit de dijk genomen. Alles wat er nog te is, zijn een paar grote kleihopen, waaruit de boomstronken steken. Iets verder ligt het beton ai klaar r de constructie van het viaduct. Overal is er modder en zand en via allerlei glibberige omweggetjes, Waar elh snelheid uit den boze is, moet het verkeer worden omgeleid. Overigens verlopen de werkzaamheden in het wenste tempo. Het enige wat hier een vlotte gang van zaken bevordert is en blijft droog weer. (Van onze redactie buitenland) DJAKARTA Ruim 200 personen hebben gisteren in Djajakoera (het voormalige Hoilandia) geprotesteerd tegen de Indonesische uitleg van de „daad van vrije keuze" van het volk van West-Irian. Indonesische troepen hebben de betogers met waarschu wingsschoten verspreid. Het Indonesische ministerie van voorlichting heeft verklaard dat uit gesprekken met zeven van de acht wetgevende districtsraden is geble ken, dat de „daad van vrije keuze" niet populair is in West-Irian. ■if Sr. v. S (Van onze correspondent) SAS VAN GENT Dit is, zoals het officieel het: „de doorlaatpost Sas van Gent", een nieuw douane kantoor, twee kilometer zuidelijker dan de vroegere doorlaatpost te Sas van Gent, gebouwd door de Belgi sche staat. Een uniek douanekantoor voor Zeeland, omdat hier het scheep vaart- em- het wegverkeer gezamen lijk worden hehandelu. (Van een onzer verslaggeefsters) BORSSELE T- De gemeenteraad van Borssele heeft besloten de Ver eniging Voor Vreemdelingenverkeer Zuid-Beveland Voor 1969' een subsidie van 5 cent pér inwoner te geven. Het besluit was overeenkomstig het meerderheidsvoorstel van de raad. Wethouder J. Walhout (G.B.) vond het niet nódig de subsidie aan de ver eniging, die vorig jaar een dubbeltje per inwoner bedroeg, dat jaar te ver hogen tot 15 cent. De Belgen en derlijk, zoals de Beneluxgei voorschrijft, onder één dak gebracht. Voor het wegverkeer een enorme verbetering: men moet nu maar één keer stoppen om de grensformali- teiten te vervullen. Voor de scheep vaart is jiier .Ook nog de veiligheid vergroot. In de oude toestand moest men, komende van Terneuzen, om het douanekantoor te Zelzate te berei ken, het kanaal kruisen om direct na de afvaart te Zelzate opnieuw het .tegemoetkomende verkeer te kruisen alvorens stroomopwaarts te kunnèn varen. Nu,hoeven de schip pers maar één keer 'te stappen, nl. bij het gezamenlijk kantoor. De douanebeambten beschikken o- ver moderne kantoorruimten en bo ven in het gebouw over een kantine. In de oude doorlaatpost te Sas van Gent was een kleine kantoorruimte ondergebracht in een oud woonhuis. Hét nieuwe kantoor heeft alleen aan naakte bouwkosten bijna één miljoen gulden gevergd. De Neder landse kantoren worden van de Bel gische staat gehuurd. Ook dé expe diteurs en douanedeclaranten zijn met de douanebeambten verhuisd; voor hen zijn eveneens nieuwe kan toren gebouwd. Het wegverkeer heeft nu geen en kele hinder meer van geparkeerde en wachtende vrachtwagens aan de doorlaatposten. Voor deze mastodon ten van de weg zijn speciale par keerterreinen aangelegd. De vracht wagenchauffeurs zijn zeer tevreden en de schippers zijn helemaal in hun nopjes met deze nieuwe toestand. Zij hoeven nu maar één keer af te me ren en hebben bij de bruggen te Sas van Gent en Zelzate geen enkel op onthoud meer. Een grote tijdwinst, met als klap op de vuurpijl dat zij continu te Terneuzen kunnen schut ten. (Van onze correspondent) HULST Veel jongens tussen de 14 en 18 jaar die wekelijks-de levens school in Hulst of Sluiskil bezoeken, kunnen in de komende maanden een aardig presentje verwachten in de vorm van een belastingteruggave over de jaren 1967-1968. Het initiatief om als school geza menlijk deze teruggave van belas ting aan te pakken, is het idee van de heer G.Maas, directeur van de Levensschool in, Zeeuwsch-Vlaan deren, die tot de ontdekking kwam, dat velen er niet of nauwelijks van op de hoogte waren dat in bepaalde gevallen teruggave van belastinggel den mogelijk is. De heer Maas had onlangs een gesprek over het een en ander met de inspectie der belasting en te Terneuzen, die alle medewer king toezegde. Deze verstrekte een onbeperkt aantal T-formulieren en gaf verschillende aanwijzingen. Bij het oplossen van moeilijke gevallen was behulpzaam de heer J.v.d.Voor- de, bestuurder van het N.K.V.. Op de Levensschool werden de diverse soor ten belasting uitvoerig behandeld. (Van onze correspondent) GOES Met ingang van maan dag 21 april zal op kasaardbeien die op de Nederlandse veilingen worden aangevoerd, een heffing worden in gehouden van 2 cent per kg ten be hoeve van het reclamefonds voor dit produkt van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen. De hef fing geldt voor de gehele aanvoer van kasaardbeien. De aanvoer van dit produkt is voor wat Zeeland be treft voornamelijk geconcentreerd in KapeUe-Bjezelinge, waar thans drie keer per week wordt geveild. Het aanbod wordt wel groter, maar blijft toch nog tegenvallen. De prijs van de goede kwaliteiten lag vrijdag in Kapelle tussen f. 1,55 en f. 1,65 per doos met een netto inhoud van 200 gram. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Sirenegehuil in de stadswijk Middelburg-Zuid ver kondigde gistermiddag de opening van het nieuwe wijkcentrum: „Het Zuiderbaken,". Het was dr. G. Hen driks, directeur-generaal voor maat schappelijke ontwikkeling van het ministerie van C.R.M., die bij wijze van opening tegelijkertijd aan de touwtjes van de toneelgordijnen trok en ze, wegens een technische storing, met enige moeite open kreeg. Daarvoor had hij in een rede de wijk als een der steunpunten voor onitplooiiin/g van de mens op maat schappelijk 'cultureel terrein geken schetst. Hij zei respect te hebben voor de systefnatische 'wijze, waarop men dit in Middelburg heeft aangepakt. Burgemeester J. Drijber, als voor zitter van de stichting Maatschappe lijke. Opbouw Middelburg schetste verleden ep toekomst van Middel burg-Zuid. Mr. Drijber had één dierbare wens: dat het Meiveld, dat bestemd is voor activiteiten voor de oudere jeugd, spoedig voor gebruik gereed zou zijn. De woordvoerder van <3e wijkver- eniging, de heer F. H. Kuypers bood een klok aan, die van de wandversie ring deel uit maakt. De bijdrage van de Middelburgse kerken aan het wijkcentrum bestaat uit een verhoogd podium met een massieve tafel, bestemd voor de sa cramentele gedeelte van de diensten, en uit een verfraaiing van de kansel. Het nieuwe wijkcentrum van archi tect C. Tuinhof is voor verschillende doeleinden geschikt. Er kunnen to neelvoorstellingen worden gegeven, men kan er vergaderen of ter kerke Baan. De kruisverenigingen hebben hun eigen medisch centrum, et is een hobbyruimite en de jeugd kan er te recht voor beat. (Van onze oorrespondent) TERNEUZEN In de r-aadsw gadering van donderdag 24 april, ri len b. en w. Van Terneuzen de raai opnieuw een voorstel ter goedkeu ring voorleggen tot het bouwen vu drie 3-klassigé kleuterschollen au dé' Handéllaan en een 7-klassig« school voor glo aan het.Edvard Griej. hof. De raad werd in de vergader»! van 5 febrtïari reeds geconfrontem met de noodzakelijkheid op korte ter mijn voorzieningen te treffen ten te- hóeve van bet kleuter- en het basis onderwijs in de bestemmingsplan» „Oudelandse Hoeve" Zuidpolder Katsp'older. Een en ander resulteerde in een prin cipe-medewerking aan de plann® voor debouw v?.n 4 bovenvermeldt scholen in een bóuwstroom eindigen de in .1970 en onder voorbehoud vat het verkrijgen vaii de benodigde ur genties en financieringsmiddelen. Voor deze vier scholen is de aange* -. tegenheid van de' financiering thans geregeld en de benodigde urgent? zijn verkregen. En de plannen li/1 besteksklaar gereed. Het college van b. en w. zal de. raad tenslotte voor stellen de bouw van de scholen o® weer (evenals de bouw van de W®' terschool aan de Dokweg) op te dn; gen aan de N.V. Betonbouw „Dun te Heerlen. m De N.V. Aannemingsbedrijf Gek- Van der Poel te Terneuzen beeft?® I verzoek ingediend om een vtë™* I percelen grond aan te kopen in J I Katspolder voor de bouw van but- galows. De prijs per perceel bedwaf I fl. 20.000,—. Het college zal ook voorstellen pand op het „Java" aan te kopen, ten- einde de saneringsplannen doorga» te doen vinden. Verder zijn er vow stellen- tot herbenoeming wegens pe riodiek aftreden van mej. M. v. Wijck en de heren R. R. Visser en J. Scheele, tot bestuurslid van stichting beschuttende werbP^L. j Midden Zeeuws Vlaanderen, tot nf' ziening van de tegemoetkoming go®" dienstonderwijs en tot wijziging v» diverse begrotingen van 1968 en (Van onze correspondent) BREDA De directeur van het vervoersbedrijf te Breda de heer L. W. van Geel, heett gisteren tijdens het voorjaarscongres van reinigingsdirecteuren in Dor drecht ernstige kritiek geuit op het gebruik van plastic zakken in de huisvuil op haaldienst. Volgens de heer van. Geel zijn de zakken voor de gebruikers veel te duur, en worden problemen als toch nog noodzakelijke handarbeid en vuil op straat hierdoor niet opgelost. Voor een stad als Breda zo rekende de heer van Geel zijn collega's uit Nederland voor, kost een plastic zak per jaar 1,2 miljoen gulden als tenminste op deze wijze in de hele stad het huisvuil zou worden opgehaald. Con tainers zou de Bredase ge zinnen slechts 591.000,— per jaar kosten, de bekende emmer komt neer op een be drag van 855.000. Een con, tainer. hoewel gebruik daar van met name in de binnen stad de nodige problemen oplevert, kost een gezin per week precies 32,5 cent, be langrijk minder dan de 47 cent per emmer en de 66 cent per plastic zak. De heer van Geel heeft verder uitgerekend dat het tele land. als daar op uni orme wijze het huisvuil zou vorden opgehaald, 132 mil ïoen gulden kwijt zou zijn voor de plastic zak, 65 mil joen voor de container, en 94 miljoen voor de conven tionele emmer. De heer van Geel baseerde zijn bew<eriri op de cijfers die in ven zijn verzameld. De J» dase directeur vraagt Z1C_ if of het verantwoord is v 'e miljoenen extra uit te s ven voor een systeem ninder voordelen biedt aau het containersysteem. Van de zijde van rijnc' lega's ondervond.de BreA k directeur krachtige kn»e* op zijn beweringen. L

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 22