Etna houdt fusie aan
met Daalderop in Tiel
Scheepvaart- en wegverkeer
aan grens onder één dak
Delta-spoorlijn nog
steeds papieren-lijn
Plasticzakken voor huisvuil geen oplossing
AANDEELHOUDERS VRAGEN BETER'
INZICHT IN RENTABILITEIT!
Bij Lewedorp groeit rijksweg 58
Waarschuwingsschoten
in voormalig Hoilandia
Muziek
Onmogelijk
Zendeling
UNIEK' DOUANEKANTOOR
TE SAS VAN GENT
yMi
m
Borssele verhoogt
subsidie aan
VVV Z.-Beveland
Fiscaal presentje
van Levensschool
HEFFING OP
KAS-
AARDBEIEN
In Middelburg:
Wijkcentrum
Zuiderbaken
ge
Scholenbouw in
raad Terneuzen
22
DE STEM VAN ZATERDAG 19 APRIL 1969
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Een beslissende groep aandeelhouders heeft
gistermiddag tijdens een nog al sensationele algemene ver
gadering van Etna het voorstel aangehouden om te fuseren
met de N.V. metaalwarenfabriek Daalderop en Zonen te Tiel.
Die fusiebespreking was overbodig geworden doordat het
overgrote deel van deze aandeelhouders zich bij stemming
tegen de vaststelling verklaarde van de balans en de verlies-
en winstrekening.
Het werd al spoedig duidelijk dat
de bezwaren tegen de jaarcijfers iets
te maken hadden met de aangekon
digde fusieplannen van Etna. Uit re
acties bleek ook dat de tegenstanders
van die fusie vooral waren te vinden
bij een deel van de familie Klep, die
een groot deel van het aandelenpak
ket in handen heeft.
Toen de stemming uitwees dat 2417
van de 4080 stemmen zich tegen de
vaststelling van de jaarcijfers ver
klaarden, moest worden teruggegre
pen op de statuten van het Bredase
bedrijf, die voorschrijven dat in een
dergelijke situatie een commissie van
drie man moet worden aangewezen,
die tot taak heeft om de boeken op
nieuw te, bekijken. Voor die com
missie zullen worden aangezocht de
heer "W. C. Posthumus Meijes, aan
deelhouder, de Tilburgse hoogleraar
prof. H, Bosman en de heer Th. Ram,
oud-hoofdredacteur van het Finan
cieel Dagblad.
Verwacht wordt dat deze commis
sie binnen een maand opnieuw ver
slag zai uitbrengen, hetgeen bete
kent dat dan opnieuw een aandeel
houdersvergadering moet worden uit
geschreven.
Inmiddels deelde ir. H. B. J. Witte,
voorzitter van de raad van commis
sarissen mee, dat de aanmeldings
termijn voor de fusie met Daalderop
wel gehandhaafd blijft.
Ir. Witte moet hebben aangevoeld
dat deze aandeelhoudersvergadering
allerminst in feestelijke stemming
zou verlopen. Hij wees de dames en
heren op een klein souvenir dat bij
de uitgang op allen lag te wachten:
„We hadden eerst gedacht aan een
grammofoonplaat, maar die muziek is
nog niet op zijn plaats"
Voor de nodige oppositiemuziek
zorgde overigens wel -de in. beleg-
gerskriagen gevreesde en geachte
heef' Posthumus Meijes, dié zich
vooraf weliswaar aankondigde als
een loyaal opposant, maar die als
aanvoerder van die oppositie toch
wel de beslissende hoeveelheid ex
plosieven aandroeg. Zijn bezwaren
richtten zich vooral op het feit dat
aan de vooravond van een dergelijke
belangrijke stap, aan de aanheelhou
ders zo Weinig inzicht'werd verschaft
over do werkelijke rentabiliteit van
Etna. „Het gokken met eigen aan
delen"; zoals hij het noemde (die in
koop steeg van 170:000,naar
ƒ330.000,„is geen succes gewor
den", ook al probeerde Etna terwille
van eigen koersversteviging daardoor
bü Daalderop te infiltreren. „Daar zit
een klein aantal Daalderop-aandelen
bij", gaf dr. A. L. Jongbloed, lid van
de Raad van Beheer toe.
Kort samengevat luidde de ver
oordeling over het gebrekkige in
zicht in de vermogenspositie van Et-
na uit de mond van de heer Posthu
mus Meijes: „Een afgrijselijke ver
slaggeving, waar ik onmogelijk ja op
kan zeggen"
De stemming die daarop volgde en
de samenstelling van de onderzoek
commissie brachten opnieuw de no
dige verwarring.
(VERVOLG VAN FAG. 1)
De mevrouw in de keurige camel-
mantel, beschaafd gekapt hoofd,
maar wel met twee uitpuilende
weekendtassen vol boodschappen
afkomstig uit het cash- and
carrybedrijf op de achtergrond, zei
zeer terughoudend dat de huidige
prijzen het haar niet toestonden op
een normale manier haar inkopen
te do.en. Normaal was tot eind vo
rig jaar althans, vlees bij de keur
slager, kruidenierswaren en groen
ten in het goed gesorteerde winkel
centrum, waar je tenminste de ser
vice kreeg die je verwachtte.
In feite kan ik, wanneer ik daar
mijn boodschappen doe, wel rond
komelk, mits ik alle extraatjes die
tegenwoordig in het weekend erbij
horen, laat vallen. Dus ben ik nood
gedwongen prijsbewust geworden.
Voor twee andere dames is het
cash- and carrybedrijf een ware uit
komst. Vroeger deden zij twee
buurvrouwen met de beschikking
over,een minimuminkomen alles
samen, want twee zien meer! Het
hele winkelcentrum werd afge
stroopt om een hele week rond te
kunnen komen.
In verschillende zaken iedere
keer een paar boodschapjes. Heel
tijdrovend hoor, en nu zeker met
die b.t.w., maar we zijn toch in een
morgen klaar voor de hele week.
Vlees, groenten, fruit en de hele
rest.
We hebben altijd op de kleintjes
moeten passen. Dat prijsbewust zijn
is zeker een nieuwe kreet voor iets
wat we al jaren zijn.
Die minister moest zelf eens van
een minimumloon een week te eten
krijgen, dan kon ie z'n kalfsoesters-
tjes wel op zijn buik schrijven. Om
van zijn asperges maar niet te spre
ken,
Er kwamer. stemmen uit de zaal
die er voor pleitten in ieder geval
een lid van de familie Klep in die
commissie te benoemen.
De heer Posthumus Meijes: „Als er
een lid van de familie Klep in deze
commissie komt, trek ik me terug".
De heer J Klep: „De familie Klep
is wei deskundig op het gebied van
het incasseren van dividend. Het is
de vraag of zij die deskundigheid ook
heeft als het gaat om het nakijken
van de boeken".
Bij de stemming over dp benoe
ming van do heer E. A. M. Klep tot
lid van de Raad van Beheer, (hij ver
vangt op 4 september de heer A.
Klep), roerde zich de heer J. Klep
opnieuw: „De nieuwbenoemde moet
zich wei realiseren dat hij in de raad
van beheer de functie vervult van
zendeling. Wat er nu met ons is ge
beurd, moet niet meer gebeuren".
Ir. Witte: „Wie bedoelt u met
„ons"?
J. Klep: „De aandeelhouders
die voor allerlei overrompelende din
gen zijn gesteld. Als deze zaak een
meer psychologische aanpak had ge
kregen, dan zaten we er nu niet zo
voor".
„Ik heb vandaag wat losgemaakt.
Ik had niet verwacht dat die opposi
tie zulke vormen zou aannemen", be
kende de heer Posthumus Meijes aan
liet slot van de vergadering. Een dag
sluiting die deze vergadering gelaten
over zich liet komen.
(Van een onzer redacteuren)
MIDDELBURG-UTRECHT De
op gang komende werken ter afslui
ting van het Brouwershavensegat en
de Oosterschelde vestigen de aan
dacht weer eens op een plan dat
jaren geleden door de Nederlandsche
Spoorwegen is genoemd: het plan
voor de aanleg van een Deltaspoor
lijn, die het spoorwegnet in de
Randstad zou moeten verbinden met
het Belgische en Franse spoorweg
net, via Zeeland, en aansluiting zou
moeten geven op de geprojecteerde
tunnel door het Kanaal.
De Deltaspoorlijn behoort nog
steeds, zo werd o-iis door een
woordvoerder van dé NS-dixectie
meegedeeld, tot (le „papieren lij
nen", evenals de spoorlijn door de
Flevopolder en (hoewel in iets min
dere mate) de Schiphollijn. Sinds de
Deltaspoorlijn voor het eerst als een
planologisch gegeven .in de studie-
schetsen van de NS. verscheen, is
het spoorwegbedrijf met steeds gro
tere verliezen gaan werken. In het
plan „Spoor naar '75" van dé NS
wordt de Delta-spoprlijn dan ook niet
een meer genoemd en naar de
zelfde Woordvoerder verzekerde
het staat dan Ook wel vast dat na
dere studies over dit project de eer
ste vijf zes jaar niet verwacht be
hoeven te worden. Zelfs een tracé is
nog niet. vastgesteld en er zijn even
min grondreserveringen gepleegd.
De te verwachten, krachtige eco
nomische opleving van de Zeeuwsch-
Vlaamse Kanaalzone heeft, voor
zover het de planologen van de NS
betreft, al evenmin aanleiding gege
ven tot nadere studies over de aan
sluiting van het bescheiden spoor
wegnet in Zeeuwsch-Vlaanderen op
het spoorwegnet in de rest van Ne
derland.
Zoals bekend vindt het vrachtver
voer vanuit de Kanaalzone naar o-
verig Nederland via Zelzate-Gent-
Antwerpen plaats. Men verwacht bij
de NS, dat zelfs een sterke toename
van de overslagbedrijvigheid in de
Kanaalzone nog niet zal nopen tot
het maken van een rechtstreekse
verbinding naar bijvoorbeeld
de Brabantse wal, of (via de toekom
stige vaste oeververbinding) naar de
„Zeeuwse spoorlijn" op Zuid-Beve
land.
In de sector van het goederenver
voer ontmoet de NS, zo werd ons
medegedeeld, de krachtigste concur
rentie van het wegverkeer en van de
in ons waterrijke land zo hoog ont
wikkelde binnenvaart. De NS probe
ren hun marktaandeel in het vracht
vervoer te vergroten, door zich in
het bijzonder bezig te houden met
het containervervoer per rail.
LEWEDORP De omgeving achter Lewedorp aan de zijde van de spoorlijn wordt thans beheerst door de wetk
zaamheden, die worden uitgevoerd voor de aanleg van de nieuwe Rijksweg 58. Een groot gedeelte van
Noord Kraaijertsedijk, een oude boomdijk, is afgegraven, omdat op deze plaats de nieuwe autoweg onder
viaduct geleid zal worden. De graafmachine heeft enorme happen uit de dijk genomen. Alles wat er nog te
is, zijn een paar grote kleihopen, waaruit de boomstronken steken. Iets verder ligt het beton ai klaar r
de constructie van het viaduct. Overal is er modder en zand en via allerlei glibberige omweggetjes, Waar elh
snelheid uit den boze is, moet het verkeer worden omgeleid. Overigens verlopen de werkzaamheden in het
wenste tempo. Het enige wat hier een vlotte gang van zaken bevordert is en blijft droog weer.
(Van onze redactie buitenland)
DJAKARTA Ruim 200 personen
hebben gisteren in Djajakoera (het
voormalige Hoilandia) geprotesteerd
tegen de Indonesische uitleg van de
„daad van vrije keuze" van het volk
van West-Irian. Indonesische troepen
hebben de betogers met waarschu
wingsschoten verspreid.
Het Indonesische ministerie van
voorlichting heeft verklaard dat uit
gesprekken met zeven van de acht
wetgevende districtsraden is geble
ken, dat de „daad van vrije keuze"
niet populair is in West-Irian.
■if Sr.
v. S
(Van onze correspondent)
SAS VAN GENT Dit is, zoals
het officieel het: „de doorlaatpost
Sas van Gent", een nieuw douane
kantoor, twee kilometer zuidelijker
dan de vroegere doorlaatpost te Sas
van Gent, gebouwd door de Belgi
sche staat. Een uniek douanekantoor
voor Zeeland, omdat hier het scheep
vaart- em- het wegverkeer gezamen
lijk worden hehandelu.
(Van een onzer verslaggeefsters)
BORSSELE T- De gemeenteraad
van Borssele heeft besloten de Ver
eniging Voor Vreemdelingenverkeer
Zuid-Beveland Voor 1969' een subsidie
van 5 cent pér inwoner te geven.
Het besluit was overeenkomstig het
meerderheidsvoorstel van de raad.
Wethouder J. Walhout (G.B.) vond
het niet nódig de subsidie aan de ver
eniging, die vorig jaar een dubbeltje
per inwoner bedroeg, dat jaar te ver
hogen tot 15 cent.
De Belgen en
derlijk, zoals de Beneluxgei
voorschrijft, onder één dak gebracht.
Voor het wegverkeer een enorme
verbetering: men moet nu maar één
keer stoppen om de grensformali-
teiten te vervullen. Voor de scheep
vaart is jiier .Ook nog de veiligheid
vergroot.
In de oude toestand moest men,
komende van Terneuzen, om het
douanekantoor te Zelzate te berei
ken, het kanaal kruisen om direct
na de afvaart te Zelzate opnieuw
het .tegemoetkomende verkeer te
kruisen alvorens stroomopwaarts te
kunnèn varen. Nu,hoeven de schip
pers maar één keer 'te stappen, nl.
bij het gezamenlijk kantoor.
De douanebeambten beschikken o-
ver moderne kantoorruimten en bo
ven in het gebouw over een kantine.
In de oude doorlaatpost te Sas van
Gent was een kleine kantoorruimte
ondergebracht in een oud woonhuis.
Hét nieuwe kantoor heeft alleen
aan naakte bouwkosten bijna één
miljoen gulden gevergd. De Neder
landse kantoren worden van de Bel
gische staat gehuurd. Ook dé expe
diteurs en douanedeclaranten zijn
met de douanebeambten verhuisd;
voor hen zijn eveneens nieuwe kan
toren gebouwd.
Het wegverkeer heeft nu geen en
kele hinder meer van geparkeerde
en wachtende vrachtwagens aan de
doorlaatposten. Voor deze mastodon
ten van de weg zijn speciale par
keerterreinen aangelegd. De vracht
wagenchauffeurs zijn zeer tevreden
en de schippers zijn helemaal in hun
nopjes met deze nieuwe toestand. Zij
hoeven nu maar één keer af te me
ren en hebben bij de bruggen te Sas
van Gent en Zelzate geen enkel op
onthoud meer. Een grote tijdwinst,
met als klap op de vuurpijl dat zij
continu te Terneuzen kunnen schut
ten.
(Van onze correspondent)
HULST Veel jongens tussen de
14 en 18 jaar die wekelijks-de levens
school in Hulst of Sluiskil bezoeken,
kunnen in de komende maanden een
aardig presentje verwachten in de
vorm van een belastingteruggave
over de jaren 1967-1968.
Het initiatief om als school geza
menlijk deze teruggave van belas
ting aan te pakken, is het idee van
de heer G.Maas, directeur van de
Levensschool in, Zeeuwsch-Vlaan
deren, die tot de ontdekking kwam,
dat velen er niet of nauwelijks van
op de hoogte waren dat in bepaalde
gevallen teruggave van belastinggel
den mogelijk is. De heer Maas had
onlangs een gesprek over het een en
ander met de inspectie der belasting
en te Terneuzen, die alle medewer
king toezegde. Deze verstrekte een
onbeperkt aantal T-formulieren en
gaf verschillende aanwijzingen. Bij
het oplossen van moeilijke gevallen
was behulpzaam de heer J.v.d.Voor-
de, bestuurder van het N.K.V.. Op de
Levensschool werden de diverse soor
ten belasting uitvoerig behandeld.
(Van onze correspondent)
GOES Met ingang van maan
dag 21 april zal op kasaardbeien die
op de Nederlandse veilingen worden
aangevoerd, een heffing worden in
gehouden van 2 cent per kg ten be
hoeve van het reclamefonds voor dit
produkt van het Centraal Bureau
van de Tuinbouwveilingen. De hef
fing geldt voor de gehele aanvoer
van kasaardbeien. De aanvoer van
dit produkt is voor wat Zeeland be
treft voornamelijk geconcentreerd in
KapeUe-Bjezelinge, waar thans drie
keer per week wordt geveild. Het
aanbod wordt wel groter, maar blijft
toch nog tegenvallen. De prijs van
de goede kwaliteiten lag vrijdag in
Kapelle tussen f. 1,55 en f. 1,65 per
doos met een netto inhoud van 200
gram.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Sirenegehuil in
de stadswijk Middelburg-Zuid ver
kondigde gistermiddag de opening
van het nieuwe wijkcentrum: „Het
Zuiderbaken,". Het was dr. G. Hen
driks, directeur-generaal voor maat
schappelijke ontwikkeling van het
ministerie van C.R.M., die bij wijze
van opening tegelijkertijd aan de
touwtjes van de toneelgordijnen trok
en ze, wegens een technische storing,
met enige moeite open kreeg.
Daarvoor had hij in een rede de
wijk als een der steunpunten voor
onitplooiiin/g van de mens op maat
schappelijk 'cultureel terrein geken
schetst.
Hij zei respect te hebben voor de
systefnatische 'wijze, waarop men dit
in Middelburg heeft aangepakt.
Burgemeester J. Drijber, als voor
zitter van de stichting Maatschappe
lijke. Opbouw Middelburg schetste
verleden ep toekomst van Middel
burg-Zuid.
Mr. Drijber had één dierbare wens:
dat het Meiveld, dat bestemd is voor
activiteiten voor de oudere jeugd,
spoedig voor gebruik gereed zou zijn.
De woordvoerder van <3e wijkver-
eniging, de heer F. H. Kuypers bood
een klok aan, die van de wandversie
ring deel uit maakt.
De bijdrage van de Middelburgse
kerken aan het wijkcentrum bestaat
uit een verhoogd podium met een
massieve tafel, bestemd voor de sa
cramentele gedeelte van de diensten,
en uit een verfraaiing van de kansel.
Het nieuwe wijkcentrum van archi
tect C. Tuinhof is voor verschillende
doeleinden geschikt. Er kunnen to
neelvoorstellingen worden gegeven,
men kan er vergaderen of ter kerke
Baan. De kruisverenigingen hebben
hun eigen medisch centrum, et is een
hobbyruimite en de jeugd kan er te
recht voor beat.
(Van onze oorrespondent)
TERNEUZEN In de r-aadsw
gadering van donderdag 24 april, ri
len b. en w. Van Terneuzen de raai
opnieuw een voorstel ter goedkeu
ring voorleggen tot het bouwen vu
drie 3-klassigé kleuterschollen au
dé' Handéllaan en een 7-klassig«
school voor glo aan het.Edvard Griej.
hof.
De raad werd in de vergader»!
van 5 febrtïari reeds geconfrontem
met de noodzakelijkheid op korte ter
mijn voorzieningen te treffen ten te-
hóeve van bet kleuter- en het basis
onderwijs in de bestemmingsplan»
„Oudelandse Hoeve" Zuidpolder
Katsp'older.
Een en ander resulteerde in een prin
cipe-medewerking aan de plann®
voor debouw v?.n 4 bovenvermeldt
scholen in een bóuwstroom eindigen
de in .1970 en onder voorbehoud vat
het verkrijgen vaii de benodigde ur
genties en financieringsmiddelen.
Voor deze vier scholen is de aange*
-. tegenheid van de' financiering thans
geregeld en de benodigde urgent?
zijn verkregen. En de plannen li/1
besteksklaar gereed. Het college van
b. en w. zal de. raad tenslotte voor
stellen de bouw van de scholen o®
weer (evenals de bouw van de W®'
terschool aan de Dokweg) op te dn;
gen aan de N.V. Betonbouw „Dun
te Heerlen. m
De N.V. Aannemingsbedrijf Gek-
Van der Poel te Terneuzen beeft?® I
verzoek ingediend om een vtë™* I
percelen grond aan te kopen in J I
Katspolder voor de bouw van but-
galows. De prijs per perceel bedwaf I
fl. 20.000,—.
Het college zal ook voorstellen
pand op het „Java" aan te kopen, ten-
einde de saneringsplannen doorga»
te doen vinden. Verder zijn er vow
stellen- tot herbenoeming wegens pe
riodiek aftreden van mej. M. v.
Wijck en de heren R. R. Visser en
J. Scheele, tot bestuurslid van
stichting beschuttende werbP^L. j
Midden Zeeuws Vlaanderen, tot nf'
ziening van de tegemoetkoming go®"
dienstonderwijs en tot wijziging v»
diverse begrotingen van 1968 en
(Van onze correspondent)
BREDA De directeur
van het vervoersbedrijf te
Breda de heer L. W. van
Geel, heett gisteren tijdens
het voorjaarscongres van
reinigingsdirecteuren in Dor
drecht ernstige kritiek geuit
op het gebruik van plastic
zakken in de huisvuil op
haaldienst. Volgens de heer
van. Geel zijn de zakken
voor de gebruikers veel te
duur, en worden problemen
als toch nog noodzakelijke
handarbeid en vuil op straat
hierdoor niet opgelost.
Voor een stad als Breda
zo rekende de heer van Geel
zijn collega's uit Nederland
voor, kost een plastic zak
per jaar 1,2 miljoen gulden
als tenminste op deze wijze
in de hele stad het huisvuil
zou worden opgehaald. Con
tainers zou de Bredase ge
zinnen slechts 591.000,—
per jaar kosten, de bekende
emmer komt neer op een be
drag van 855.000. Een con,
tainer. hoewel gebruik daar
van met name in de binnen
stad de nodige problemen
oplevert, kost een gezin per
week precies 32,5 cent, be
langrijk minder dan de 47
cent per emmer en de 66
cent per plastic zak.
De heer van Geel heeft
verder uitgerekend dat het
tele land. als daar op uni
orme wijze het huisvuil zou
vorden opgehaald, 132 mil
ïoen gulden kwijt zou zijn
voor de plastic zak, 65 mil
joen voor de container, en
94 miljoen voor de conven
tionele emmer. De heer van
Geel baseerde zijn bew<eriri
op de cijfers die in
ven zijn verzameld. De J»
dase directeur vraagt Z1C_
if of het verantwoord is v
'e miljoenen extra uit te s
ven voor een systeem
ninder voordelen biedt aau
het containersysteem.
Van de zijde van rijnc'
lega's ondervond.de BreA k
directeur krachtige kn»e*
op zijn beweringen.
L