sn betere! lkasten Commentaar West-Iriankiezen of praten leren leven met de onmenselijkheid INERL1JK f Potverteren LOT VAN PAPOEA'S HANGT AF VAN DUIZEND KIESMANNEN Ifrag I' ia I - Voorgoed verdwenen Verontrustend vooruitzicht en DR. CORN. VERHOEVEN: I B'jna alle staten beschouwen III Zlc'lze'f a's uitermate vrede- I r»I i Paaru'' ontlenen ze het I w' Z1C> l,cwaPenen om zich I Lr slechtere naties' te I |i'"["weren. De machtige na- I J,, en daarbij heel sterk I «ew»l!füS '1Un °l,vattingen met il L w te drijven. Ze heb- J"nmersc,.vrede als doel. Het I lint e c 'lct tussen de Sovjet- I JL™ J.s,'.ec'los'nvvakije vindt tal i °r 11een tvpisch voor- sIppL- V,atl <lle mentaliteit van de Jïf "den. Het Westen heeft I ster/""' 0l,d°ordacht gerea- I 'Wil Tsiephn i lu.s:sis<,le agressie I !e zaak l/sl<>wakijë is een dwa- I verkeerd» Is een gevolg van een hoosst on- jL 19 *j P^JNGtN, PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN .„PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN.^'yNGEN, PEIUNGEN EILINGEN. PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILIIGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILNGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGfcN Kta pE|L„JGEN E(g PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN .PEILINGEN „..PEILINGENI PEILNGEN PEIUNGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEULINGEN PEILINGEN SS^-I i t goedkoper, maar wel beter ie. ele, Goudseelngel 92, Rotterdam akken of als brief verzenden. am Eindhoven Zwolle 3, tel.:01692-2255 04250-23093 el.: 04700-16841 nuBCEK HEEFT geprobeerd hef communisme „een menselijk gezicht" te U geven. In een systeem, dat gebaseerd is op de almacht van partij en heeft hij gezocht naai een marge van vrijheid voor de individuele L,0»r Het is hem niet gelukt. Rusland heeft de onfwikke'ing van het -jnimunisme tot een modern socialisme hardhandig afgekapt. Eerst met het brute machtsvertoon van tanks, nu door pressie en dreigementen bin- enskamers. Rusland blijft doodsbenauwd, dat het vrijheidsstreven der t echen uiteindelijk de macntspositie van het communisme, in de wereld j ^ar ook in het eigen land, zou ondergraven. Tsjechen en Slowaken hebben maar heel kort van de vrijheid geproefd, liter die smaak zuilen ze nooit meer vergeten. Zij zullen onder Husak veel jmpromissen moeten sluiten maar het geloof in de Partij is verdwenen. I Voorgoed. De nieuwe Russische ingreep in Tsjechoslowakije kan -moeilijk in de nje westerse wereld het vertrouwen versterken in de goede bedoelingen oMoskou. Toch blijft het noodzakelijk verder te gaan met zoeken naar sgen en middelen om de spanning tussen oost en west te verminderen. IEoor nu een „harde lijn" aan te nemen tegenover Moskou zou het westen Ijs haviken onder de Russische leiders alleen maar in de kaart spelen |!5 het knechtschap der Tsjechen nog ondragelijker maken. Volhardend streven naar ontspanning is de enige mogelijkheid om in ITsjechoslowakije een reële hoop te laten voortleven op een betere toekomst. HET IS ONBEGRIJPELIJK, dat een partij als de K.V P., die toch werkelijk al genoeg kopzorgen heeft, zich met een affaire-Steenkamp opnieuw ite moeilijkheden op de hals haalt. Als de K.n/.P. ooit genoodzaakt is [geweest alle beschikbare klachten van enig niveau te mobiliseren dan is dat nu het geval. Toch lijkt opnieuw een man van kaliber ten offer te lullen aan eng, benauwend, voorhistorisch regionalisme. Prof. Steenkamp, afkomstig uit Noord-Holland, nu hoogleraar in Eind- Loven, behoort tof de gematigd progressieven. Degenen, in ae K.V.P., die [een werkelijk vooruitstrevend beleid voorstaan, verwachten veel van them. Prof. Sfeenkamp is nu lid van de Eerste Kamer. De kans is echter |)iool, dat hij daar niet in -terugkeert want de Brabantse Staten zijn van deel, dat Noord-Holland hem kandidaat moet stellen en in Noord-Hol- i verwijzen ze terug naar Brabant met het gevolg dat hij niet op de (lijst komt. En dat alles omdat enkele regionale grootheden zo nodig in Ide Eerste Kamer moeten worden ondergebracht. Het gaat in dit geval natuurlijk niet alleen om prof Steenkamp. Waarom I het gaat is, dat in een partij als de K.V.P. niet de kwaliteit van een kandi- I doorslaggevend is maai het gebied 'waar hij vandaan komt of de Igroepering waaruit hij is voortgekomen. En dat moet er toe leiden, dat liegroep van mannen en vrouwen van enig niveau, die zich voor de K.V.P. lteschikbaar wil stellen, steeds maar kleiner wordt. Dit is voor de K.V.P. leen verontrustend vooruitzicht, zeker nu de verkiezingen naderen. IfjE LAATSTE opiniepeilingen wijzen uit, dat de populariteit van het ka- 1^ binet-De Jong dalende is. De mislukking van het prijsbeleid zal hier liiet vreemd aan zijn. Voor tal van gezinnen wordt het moeilijk de touwtjes lian elkaar geknoopt te krijgen. I Dus roepen velen: „Weg met De Jong, we willen een regering, die meer ■rekening houdt met de belangen van de werknemers". Zo'n regering heeft 1 Engeland, W'isons Labourparjij. Maar wat zien we daar? Een toenemende lowing tussen regering en arbeiders, culminerend nu in een wetsontwerp, huilde stakingen wil tegengaan. Een regering kan nog zo orogressief zijn, van een welvaartsstijging komt Iweinig terecht als niet iedereen bereid is zijn aandeel bij te dragen. Die •sreidheid mist de Engelse vakbeweging. Die wil potverteren Met als ge- I tg dat de Engelse werknemer, zeker op langere termijn gezien, er slech- Iaan toe is dan de Nederlandse. DEN HAAG Op 17 augustus zal bekend zijn wat er met West- Irian, het vroegere Nederlands Nieuw-Guinea, gaat gebeuren. Dit hangt af van de beslissing die rond 1000 papoea-kiesmannen zullen nemen aansluiting bjj In donesië of een vrij West-Irian. Dit laatste hopen vele papoea's. waaronder een aantal in Neder land wonen. Aansluiting bij Indonesië wordt bedongen door die bewoners van West-Irian, die, hetzij direct verbon den zijn met Indonesië, hetzij als Papoea nadrukkelijk kiezen voor de ze aansluiting. En dit alles gaat in de komende weken gebeuren onder toezicht van de Verenigde Naties, die daarvoor als vertegenwoordiger Fernando Ortiz Sanz hebben aange wezen. Nederland, als voormalige bezitter en beheerder van westelijk Nieuw- Guinea heeft op deze keuze geen of nauwelijks invloed! Wij kunnen er hoogstens bij de Indonesische rege ring op blijven aandringen, dat men het befaamde akkoord van New York (15 augustüs 1962) naar letter en geest zal uitvoeren. Indonesië heeft dit in een eerder stadium al enige keren tegenover Nederland bevestigd, maar een groot aantal Nederlandse politici is nogal pessi mistisch over de gang van zaken. De vraag of Nederland werkelijk nog iets te maken heeft met wat in de komende weken op West-Irian gaat gebeuren doet niet eens ter za ke. Want met Indonesië is Nederland gebonden aan het akkoord, dat op 15 augustus 1962 in New York tussen beide landen gesloten werd. In dit akkoord kwamen beiden na jaren van militaire en politieke moeilijkhe den overeen, dat Nederland afstand deed yan westelijk Nieuw-Guinea, dat Indonesië het beheer zou overne men en dat in 1969 een volksstem ming gehouden zou worden over de bestemming van West-Irian. Samen met of los van Indonesië. Deze volksstemming moest, aldus het ak koord, gehouden worden onder toe zicht van de Verenigde Naties. Volgens het akkoord moeten de Papoea's deze keuze kunnen maken door middel van zowel het passief als het actief kiesrecht: kiezen en gekozen kunnen worden dus. Dit recht komt, aldus nog steeds het ak koord, toe aan alle Papoea's, man nelijke zowel als vrouwelijke volwas senen. En hier ligt de vrees, die vele Nederlandse politici bevangen heeft over de eerlijke toepassing van het New Yorks akkoord. De berichten uit Djakarta en uit West-Irian zelf geven deze Nederlandse politici wei nig hoop. De laatste berichten wijzen erop, dat Indonesië geen verkiezing wil houden door de kiesmannen, maar met deze kiesmannen en stamhoof den wil praten: het bekende onder linge overleg over wat er besloten moet worden. De vertegenwoordiger van de Verenigde Naties zal bij de ze besprekingen tussen de kiesman nen uit West-Irian en de Indonesi sche regering aanwezig zijn. Dat wel! Met het kiezen van de ruim dui zend kiesmannen is het althans vol gens Nederlandse begrippen al even opvallend gegaan. Deze kiesmannen werden niet gekozen, maar door dis trictsraden en stamhoofden, aange wezen. Dat Indonesië hierbij ten voorzichtig gezegd nogal belang rijke rol gespeeld heeft, lijdt geen BERGEN OP ZOOM heefl zich een ernstig geval van kinderverwaar- ozing voorgedaan Twee kleuters moesten in zorgwekkende toestand ■n een ziekenhuis worden opgenomen. e zeggen allemaal: hoe is het mogelijk, dat die ouders Maar ragen we ons ook af: hoe kon dit onopgemerkt blijven? Als we dat ook en an moet de eigen persoonlijke verantwoordelijkheid voor de mede- I J® in nood aan de orde komen. Gelooft de mens van nu daar nog in? twijfel. Nog onlangs werden twee opstandige stamhoofden, die zich tenslotte aan Indonesië overgegeven hadden, in volle glorie naar Djakar ta gebracht en daar door middel van militaire bevorderingen en an dere eerbewijzen tot belangrijke ver tegenwoordigers van West-Irian ver heven. Het is van Nederland uit bijzonder moeilijk te beoordelen wat er werke lijk onder de Papoea's als geheel leeft. Als men tenminste al zou kun nen spreken over uitgewogen opvat tingen over de toekomst van West- Irian. Ook de Papoea's zelf schijnen verdeeld te zijn. Er is een vrij gro te aanhang, die aansluiting wil bij Indonesië. Vertegenwoordigers van deze groepen hebben de laatste ja ren vooraanstaande functies in West- Irian gekregen en zij worden na tuurlijk volledig gesteund door de Indonesische beheerders van het land. Het is na de oorlog trouwens nooit anders geweest. Ook tijdens het Nederlandse bestuur toonden vele Papoea's zich voorstander van aan sluiting bij Indonesië, maar zij von den bij het Nederlands bestuur geen gehoor. Ook in die periode moest Nederland meer dan eens optreden tegen opstandige stammen in het binnenland van Nederlands Nieuw- Guinea en in dezelfde periode kre gen Nederlands-gezinde Papoea's belangrijke functies onder Neder lands gezag. Stemmingen echter werden zo de mocratisch mogelijk gehouden, zoals bijvoorbeeld de verkiezing van de le den van kiescollege, dat over de Nieuw-Guinea-Raad moest stem men. En het Nederlands bestuur hééft er in de vijftiger jaren alles aan gedaan, om er zoveel mogelijk democratie te brengen. De grootste grief vanuit Neder land gaat echter uit naar de Indone sische beheerders, die tal van anti- Indonesische Papoea's gevangen hebben gezet en naar de berichten lunden, zelfs vele Papoea's omge bracht hebben of in gevangenschap hebben laten omkomen. Dit maakt de Nederlandse politici, die zich nog steeds verantwoordelijk voelen voor de toekomst van West-Irian zeer pessimistisch over het verloop van de komende volksraadpleging. Nederland is namelijk nog steeds medeverantwoordelijk voor het ak koord van New York, .ook al is dit onder de toenmalige internationale politieke druk tot stand gekomen. Nederland lieeft daarbij onderschre ven, dat in 1969 vrije verkiezingen gehouden moeten worden, v. aarbij de inwoners van West-Irian vrij moeten kunnen beschikken over de toekomst van hun land. Hoe men hier ook zou denken over de kansen, die een zelfstandig West-Irian in het Verre Oosten ooit zou kunnen heb ben. Die kansen zijn naar westerse opvattingen bijzonder klein, maar dat ligt niet (meer) aan ons ter be oordeling. Nederland is gebonden aan een internatiinaal akkoord en zal dit van zijn kant in ieder geval zoveel mogelijk gestand moeten doen. Hoogstens kunnen we betreu ren West-Irian veel te lang als Ne derlands Nieuw-Guinea gehandhaafd te hebben, om met wijlen Robert Kennedy te spreken. TOM V. D. HOUTEN ,erstwk?^nrSa0mDde I?AV0 te saan tas van hS w^fatie Va" de ,ei" •the in, Westen van die Russi- meent overval bewijst," s»vietï„iP essor RolinS- -dat' de htair dan eJfe! ™akke>' Is- 00k mi" Macht in Westen steeds heeft "■'itaire n i voor de veel grotere Mj'ui de NAVO ,det Veren!gdc Srondslatr oNAV0 ligt eraan ten overval L !Veïdien bekent die A'eld een' i ,^0V']et-Unie met ge- ^tschau ila (Jnd8.enoot" binnen het i 'W e'op aan W,'i houden die, als WaPeningnCUef8 voor.de huidige be- J'attin» L f' verankerd in de op- "diifien C? ["ternationale, ver- s|evt «Mam,, osheid een pas- tai. D-. g,Is voor machtige lan- !a"u« de h-Jvlsch sedachl. Ook ie,soev™2»ddt10,nele filosofie van I ffcSto nu," 3ten Maa' die filo- llnB van di TT op De 0intwik- 5® die techniwi? de invloed 6 ^vvapenino u °ntwikkeünS op pftaakt voor ul dp aarde rijp 5*» va„ 7m»e0n, hcel ""der sys fcn. 'nationale betrekk'in- cente gevallen van internationale spanningen hebben militairen steeds het advies gegeven de eigen strijd macht sterker te maken, of erop los te slaan. De Cuba-crisis is er een typisch voorbeeld van, aldus de Gro ningse hoogleraar. „Mensen die macht hanteren, wil len gaarne via het gebruik van de machtsmiddelen conflicten „oplos sen." Verder willen zij gaarne zo machtig zijn dat de anderen zich niet meer durven verzetten. Japan voor de oorlog was er een typisch een opvatting groeiende dat Europa heet machtig moet worden, met kernwapens, om indirect de Sovjet- Unie te dwingen haar satellieten op te geven. Minister Strauss heeft dat in een pas verschenen boek zonder meer gezegd. Hij spreekt daarin van indirecte agressie en van allerlei pressie om het oostblok tot ontbin ding te brengen. Om dat te bereiken moet West-Europa bereid zijn vrijwel tot het uiterste te gaan. Alleen "geen oorlog.Maar wie trekt de grens?" Op het ogenblik, zoekt de mens- Docenten en studenten van de pedagogische afdeling van de Katholieke Leergangen in Til burg hebben zich dezer dagen verdiept in de vele aspecten van de vrede en hoe het onderwijs daarop meer de nadruk zou kun nen leggen. In het kader van die pedagogische studiedagen hield de directeur van het Polemolo- gisch Instituut van de Rijksuni versiteit van Groningen, profes sor mr. B. V. A. Röling, een be schouwing die opviel door de vaak opvallende stellingname en de onomwonden benadering van de problemen van oorlog en vre de. Hierbij een samenvatting van de hoofdpunten van zijn betoog. *d«l leidt tot het ,n 'SS m-tifi* 111 vrij we, alle re- voorbeeld van. „Men sluit allerlei verdragen - zoals het Verdrag van Parijs - omdat men oprecht meent dat mer de wapens nooit zal ge bruiken. Maar het komt meestal an ders uit. Me.i grijpt als het erop aan komt naar de wapens die men heeft gesmeed Die hele mentaliteit uit een tijd perk dat gewqon door de wetenschap pelijke ontwikkeling en de technische kennis-toename „uit de tijd" is, leidt tot een ongebreidelde bewapenings- wëriTo'-,|5 „In West-Du'itsland is duidelijk heid, zoeken de nationale staten, veiligheid in bewapening. Maar het stadium is bereikt dat dit doel on bereikbaar is geworden. Waar ligt de grens van lie bewapening? „We weten dat het machtigste land van de wereld, de Verenigde Staten, nu twee tot zes bommem be zit van enkele tonnen voor iedere mens op aarde. Maar toch gaat de bewapening door. Er zal geen bewa peningsplafond meer zijn, als werke lijk ongebreideld de anti-raket bewa pening wordt doorgezet. Dan is ook de verspreiding van kernwapens niet meer te voorkomen. De vraag is trouwens, of een verdrag van de twee groten - de Sovjet-Unie en de Ver enigde Staten - die verspreiding nog kan voorkomen." Nederand doet daaraan mee, sa men met West-Duitsland, door een heel goedkope methode van kern splitsing tot ontwikkeling te gaan brengen, meent professor Roling. Economische overwegingen - bewa pening is erg duur en men wil wel wat financiële compensatie hebben - hebben geleid tot een enorme wapen handel, waarvan zeker 25 geïndus trialiseerde landen profiteren. Men levert arme landen wapens die mas sale vernietiging mogelijk maken. Wat plaatselijke, onvermijdelijke conflicten hadden kunnen blijven, worden daardoor levensgevaarlijke geweldexplosies die een wereldoor log kunnen ontketenen. De wapenin dustrieën worden steeds machtiger, ook in de nationale economieën. „Duizenden hoge militairen-in-rus- te - zoals dat heet - oefenen op al lerlei plaatsen en in allerlei functies druk uit, manipuleren politici. Toen Eisenhower aftrad als president heeft hij juist hiertegen gewaar schuwd. Mij is gebleken dat juist die zinnen zijn geschrapt uit het film verslag van zijn redevoering. Een veelbetekenend feit!" „Ik geloof dat men het eens als de grootste misdaad van deze eeuw zal zien dat rijke landen arme lan den grote hoeveelheden dodelijke wapens hebben verkocht. En dat zij zich er niet voor schamen. De Brit-- se regering heeft onlangs een hoge ambtenaar benoemd om de wapen verkoop te verhogen. Hij verdient en kele malen meer dan de Britse mi nister voor Ontwapening!" De prijs van nationale soevereini teit in de traditionele zin van het woord is oorlog. Maar die situatie is onmogelijk geworden. „We moeten leren met langer te denken in termen van nationaliteit, maar in die van humaniteit. De studie van alle grote wereldproblemen - armoede, overbe volking. onder-ontwikkeling en voed seltekort - leidt tot die conclusie. Kleine, plaatselijkij conflicten, voor al in Afrika met zijn onlogische sta- ten-indelingen, zullen onvermijdelijk blijven. Ze hoeven echter niet tot grote internationale spanningen te leiden, als die landen niet worden volgestopt met moderne wapens." De mensheid zal moeten leren to lerant te zijn. compromissen aan te gaan, ook met de onmenselijkheid, Omdat zij beseft dat geen enkel pro bleem nog kan worden opgelost door een oorlog. Dat is een te hoge prijs. "We moeten niet spelen met de gedachte dat aan de huidige zeer gevaarlijke internationale politieke situatie van de ene dag op de ande re een einde kan worden gemaakt. Totale ontwapening is nu beslist on mogelijk. Ook zou het dwaas zijn als men de NAVO gaat ontbinden. Overigens, elk NAVO-lid kan vrijwillig bedanken voor dit lidmaatschap De leden van het Warschau-pact kunnen dat niet. Zolang militaire macht nog steeds wordt gebruikt om nationale of ide ologische doeleinden af te dwingen, om anderen een wil op te leggen, kan geen natie zich weerloos maken. Bovendien is totale ontwapening on mogelijk zolang China niet meedoet. En dat zal nog wel even op zich la ten wachten." Plannen om de internationale span ningen te verminderen, om toleran ter te worden tegenover elkaar, moe ten in fases worden uitgevoerd. „Het streden naar vrede moet, om te beginnen, veel duidelijker een functie gaan vervullen in de nati onale politiek van de naties. Daarbij moeten zij heel voorzichtig te werk gaan. Hier 'igt ook een taak voor de kerken, de politieke partijen, de mas- sa-commuoicatie-middelen en de op voeders. „Ons onderwijs staat nog altijd te veel in dienst van de nationaliteits gedachte. Veel meer zou het moeten bijdragen tot de vorming van mensen die hebben geleerd mondiaal te den ken. Dat ismoeilijk. De opvoeders zelf hebben dat immers niet geleerd. Bovendien, echte mondiale helden zouden, dan de plaats moeten gaan innemen van vele nationale histo rische figuren. Dat. zijn heel vaak geweldgebruikers." JACQUES LEVIJ y- - -ff; In ons land wonende Papoea's geven herhaaldelijk uiting aan hun vermoeden, dat „Den Haag" zich niet erg meer bekommert om het lot van hun landgenoten in West-Irian. JTr verandert in onze wereld zo veel en het gebeurt, zegt men, zo snel, dat de verandering zelf een beginsel lijkt te worden. Het gaat dan niet zo zeer meer om de toestand die door de verandering bereikt wordt, als wel om de be reidheid tot veranderen op zich zelf. Wie die bereidheid niet heeft, wordt afgekeurd: afgezien van al le goede kwaliteiten die hij overi gens heeft en de motieven waarom hij wil vasthouden aan wat hij heeft. Wie niet wil veranderen, hoort alleen al daardoor tot een bepaalde, geminachte klasse van mensen die niet werkelijk meer leven. Immers: leven is verande ring. In deze theorie van de veran derlijkheid en de bereidheid tot veranderen wordt aan de verande ring van mentaliteit een bijzon dere betekenis toegekend. Zij wordt vaak als voorwaarde ge zien voor een verandering op praktisch terrein die anders niet tot stand gebracht kan worden, als een soort van bekering die het be gin moet zijn van een nieuw leven. Veel vernieuwers die aanvankelijk proberen op het vlak van de prak tijk een vernieuwing tot stand te brengen, werpen zich, als dat mis lukt, op het prediken van een nieu we mentaliteit, dié zij gewoonlijk alleen maar vaag kunnen om schrijven b.v. als een grotere wak kerheid. Ook dit is in de lijn van een oude traditie onder zeloten. Deze prediking mislukt zo vaak omdat zij min of meer de verhou ding schijnt om te keren. Meestal ontstaat een nieuwe mentaliteit niet op grond van nadrukkelijk gepredikte verplichtingen, maar als gevolg van nieuwe mogelijk heden. Het betere ethische denken over de slavernij is geconditio neerd geweest door de veranderde technische omstandigheden, de verandering van mentaliteit op sexueel gebied is minder een ge volg van de aansporingen tot gro tere vrijheid dan wel van allerlei ontwikkelingen die de vrijheid ook mogelijk maken b.v, welvaart. Verandering van mentaliteit moei een bepaald uitgangspunt hebben Y^/ie de verandering predikt, moei dat uitgangspunt aanwijzen en cultiveren, anders praat hij voor de banken. Daarenboven moet hij een verbinding tot stand brengen tussen de oude en de nieuwe mentaliteit. Wat zo maar „anders" is, is niet aanvaardbaar omdat het geen aanknopingspun ten bevat. Welnu, ik zou dit punt als per manent gegeven, innerlijk leven willen noemen. Daar heeft de in keer en de ommekeer plaats. Men Jpewijst de mensen een slechte dienst door hun die plaats te ont nemen. Elke mentaliteitsverande ring veronderstelt een innerlijk leven, een punt waar de verande ring verantwoord en tot stand ge bracht wordt. Zonder dat leven is er geen contact met welk uitgangs punt in de buitenwereld dan ook en is er geen continuïteit in het menselijk bestaan. Niemand wil veranderen als hij niet 'op een of andere manier zichzelf kan blij ven, dus: de verandering kan over leven, en als hij niet het gevoel heeft dat deze verandering zinvol aansluit bij wat hij al is en heeft. Zonder deze zekerheid zijn zelfs veranderde omstandigheden en nieuwe mogelijkheden niet in staat een verandering van mentaliteit te bewerken. Zonder iets wat wij innerlijk leven noemen, zonder enige gelijktijdigheid van binnen en buiten, is een zogenaamde men taliteitsverandering al gauw niet meer dan kuddegeest en massale naagerij, vorming van nieuwe cli chés en nieuwe dogma's die op hun beurt gedoemd zijn te ver starren en de weerzin van een volgende generatie van predikers te wekken. Laat ik een voorbeeld geven! De meest grondige verandering van'mentaliteit zou bestaan in het aannemen van een belangeloze houding. Nu is het een eeuwen oude overtuiging dat mensen zich in alles door hun .belang laten lei den. Naargelang die overtuiging kritieklozer aanvaard wordt en meer als een dogma geldt, maakt het preken van een nieuwe men taliteit op dit gebied minder kans van slagen. Er zijn maar twee mogelijkheden: ofwel we moeten aantonen dat de gewenste veran dering in ons eigen belang is, zo dat zij bij het oude dogma kan aansluiten ofwel we moeten dat dogma bestrijden en aantonen dat het niet waar is. Deze laatste mo gelijkheid is de meest radicale en veronderstelt het sterkst een in nerlijk leven: Maar mij dunkt dat ze reëel is. De theorie van het eigenbelang is voor het eerst ge formuleerd in de vijfde eeuw voor Christus door Griekse sofisten die in korte tijd een gemakkelijk han teerbare wijsheid wilden opbou wen: zij diende voornamelijk als handleiding voor een sterke gel dingsdrang in een sociaal nog nauwelijks georganiseerde maat schappij. Vooral achttiende-eeuw- se filosofen hebben ze uitgewerkt en .er een hele staatsleer en eco nomie op gebaseerd. Ook Marx heeft er niets aan veranderd. Zo is ze tot de vanzelfsprekendheden van onze eultuur en onze mensbe schouwing gaan behoren. Maar na zoveel eeuwen is de vraag wel ge wettigd of deze theorie juist is. Mijn overtuiging ir dat ze minder juist is naargelang de mens een intenser en onvervreemdbaarder innerlijk leven leidt, niet omdat hij daardoor zo nobel wordt, maar omdat hij dan ervaart dat het be lang een fictie is, ook voor de actieve mens. Ons belang is iets wat op zo lange termijn pas kan blijken dat het niet als beginsel van handelen gebruikt kan wor den. Juist de actieve mens is het meest centrifugaal en het meest avontuurlijk. Menselijke activi teit is tot op zekere hoogte be langeloosheid of de mens dat nu wil of niet. Y^/ie dit inzicht wint, heeft daar mee een stap gezet naar een verandering van mentaliteit die op geen enkele andere manier te bereiken is en waarop vele prak tische veranderingen gemakkelijk ïansluiting vinden. Ik geloof daar om wel in de belangeloosheid van allerlei revolutionairen, maar ik geloof nog meer in de revolutio naire werking van een goed en methodisch onderhouden innerlijk leven, hoe ouderwets dat woord nok klink'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 19