Mobil Oü en het blauwtje van Progil een van de vliegtrips aanbiedingen DE ITALIANEN VRAGEN OM RECHT VIA HERVORMINGEN fE MOETEN DE ANGST WEGNEMEN Alia's ballonnenSeest rGOf5 >1 dit Is uw kans dieAlSa uitdeelt bij haar 60 jarig fuhiletsmSeest prijswinnaars ZWITSERLAND PORTUGAL: 0-2 Okker klopte Santana EDEWERKER j '«W niefe Lgral en elke FORD GEBRUIKTE TOMOBIELEN VUURTJE NORMAAL SAMENSPEL VUUR GORDIJN RA INKOMEN „Tanle" Drei I so ID NADEKT )E TIJD OM UIT TE KIJKÖj BETROUWBARE GEBRUIKT15 STEEDS EEN RUIME KEUZE I ENS GEHEEL VRIJBLIJVEND j SS2300 S. 4 drs. m. sclmifdak 61000 KM IS° 1 20M 2 drs. kleur wit 3 20M 4 drs, rood 68000 KM autom. versn. bak, 50000 KM 17M, 2 drs. beige 51000 KM 15M TS Coupé, rood 48000 KM 12M, 1964-1966-1967 en leuren en uitv. „M 2 drs. donkergroen 42000 KM GT 2 drs. grijs, 40000 KM kleur: wit 4600 KM als nieuw Victor Super, kleurwit kleur groen, 50000 KM VX490, 4 drs, kleur: wit gens 17M Stat.car, blauw 12M stat.car, 1964-1965 en FT1500, bestelwagen 49000 KM j FT900, bestelwagen 72000 KM 967 967 967 967 966 965 964 FT900 bestelwagen 64°»^ iestelwagen Pick up m. iestelwagen, groen lestelwagen, geel ,o00o ICM Bestelwagen, beige, 38 ig6g RANTIE - BOVAG GARANT" IIDSKEURING DE STEM VAN VRIJDAG 18 APRIL 1969 NISTRAAT 1 G0ES 'ON 01100-6538 tegenWoor- IRDAG staan onze verteg voor U klaar Directeur B. Akker, Mobil Oil achter zich, Progil nog niet naast zich. (Van onze correspondent) AMSTERDAM „Progil - kanker" staat er in koeien van kalkletters op vele muren in Amsterdam geschreven. De burgerij wil geen zwavelkoolstofindustrie binnen zijn veste, benard als zij is voor luchtvervuiling, waterverontreiniging en explosiegevaar. Officieel zal de gemeenteraad zich op 28 april uitspreken. Officieus leeft de meerderheid van de fracties onder druk van de pu blieke opinie en de komende verkiezingen echter al nee gezegd. Voor het eerst is in Nederland een belangrijk industrieel project gekelderd door openbare inspraak van de bevolking. In het weste lijk havengebied, waar het Amsterdamse gemeentebestuur zich al een tweede Europoort droomde, zullen de schoorstenen van Mobil Oil voorlopig eenzaam blijven roken. Nu is het zo geweest, dat deze raffinaderij indertijd in het moor- concurrentiegevecht met an dere Europese havensteden, door Amsterdam naar de boorden van het Noordzeekanaal is gelokt met de belofte, dat er vestigingsruim te te over was voor allerlei petro- tkemische neven-industrieën. Dat argument gaf toen mede de door- Welnu het eerste chemi- i*ke bedrijf, dat sindsdien heeft sajeklopt, wordt bruut de deur («zen. Voelt Mobil Oil zich daar- ittr niet in zijn hemd gezet? En ta zullen de grote chemische con- reageren op de (al dan niet ^rechtvaardigde) Amsterdamse pietluttigheid? Deze laatste vraag kan zelfs van nationaal belang zijn. Men denke slechts aan de gro te plannen, die er zijn met Moerdijk. enig tegenstribbelen blijkt Mo- bil-directeur Den Akker (43) be- ":id, op de kwestie in te gaan. Hij zegt: „Voor de andere kan- Maten, die zich aan het Noordzee kanaal zouden willen vestigen, ®>et de Amsterdamse afwijzing ran Progil de schrik van hun leven geweest. Het zal het psychise Mg hebben, dat ze naar andere ""gelijkheden uit gaan kijken. Het onze naam geen goed. Er zal «ter een reaktie komen. Het gaat concerns met vertakkingen t»K n ll0^e wareld> die een fan" 5r onderlinge communicatie slechte nieuws uit Ne- zal als een lopend vuurtje j> 7""1' VTaag me af, wat ■til a eel!'e Amsterdam nu verder zins d ksmg. dat de afwij- iarL vft een vertraging van betekent iii de ontwikkeling «westelijk havengebied. We en es ."fokken bij elkaar vegen Pmoiin - meuwe strategie zoeken, sterdm verder nakaarten. Am- oriëntB23 -een Periode van her tel er 8 ln moeten gaan. Ik 4e serneT e eluisterd' dat bepaal- zlenune1 raadsteden juist tegen een klem i,0Ijdat ze Progd maar 'en de i, SJ Je vinden. Ze wil- 'an belae S-i e ruimte liever "at vind tijj industrieën geven, ie naam toch dom> want "iet beet ^mst?rdam zal hierna uit Emi, ®eeï z«p- Ik kom zelf hoet Wei héei m»et zeggen: 3e aan'de S Pr°."Amsterdam zijn tAlWlJZlng nog Positieve Mobil Oh l i" hespeuren", nii et gemeente- ec°nomische motieven naar het Noordzeekanaal gelokt. De afwijzing vai Progil door de gemeenteraad riekt naar politiek. Hoe vindt directeur Den Akker dit? Hij zegt: „Diezelfde mensen hebben indertijd ingestemd met de enorme investeringen die nodig zijn geweest om het westelijk havenge bied te creëren. Het lijkt me een economische noodzaak, om het nu ook zo snel mogelijk te gaan ex ploiteren. Maar ik laat me verre van politiek". „Daar sta ik buiten. Ik ben bang voor politiek. Ik begrijp het niet. Je ziet mensen met een goede op leiding en met een grote intelli gentie de economie helemaal ne geren als het om politiek gaat. Ik ben het eens met u, dat de afwij zing van Progil op deze manier een precendent is, maar ik zie het niet als een gevaarlijk precedent. Er zullen volgens mij positieve re acties op komen in de geest van: tjonge, tjonge, het is nu wel ge beurd maar wat hebben we lelijk in eigen vlees zitten snijden. Am sterdam zal zich realiseren, dat her oriëntatie nodig is, wil de zaak weer op poten komen. De inspraak die de burgerij via de reeks van hearings heeft gehad, vind ik prachtig. Dit is de tijd van in spraak. Het is de ware vorm van democratie. Maar de burgerij moet worden opgevoed. Zij moet leren, dat inspraak ook betekent: mede verantwoordelijkheid voor de eco nomie van.de stad. Och, de mensen worden toch wel wakker. Zelfs de meest radicale elementen kun je meekrijgen. Dat Amsterdam een moeilijke stad is, waardeer ik po sitief. Ik heb gemerkt, dat Amster dammers, als je ze eenmaal mee krijgt, niet stroomopwaarts gaan, maar stroomafwaarts en harder dan de 'stroom. Ik geef de hoop niet op. We gaan gewoon door. Het klinkt misschien lyrisch, maar ik ben ervan overtuigd: er komt een tijd, dat de burgerij voor de petro chemische industrie in de bres springt en zegt: ho, ho. vingers af van Amsterdam". Den Akker, is behalve directeur van de eenzame raffinaderij aan het Noordzeekanaal, ook burger. Hij had op de hearings, waar Pro gil gebombardeerd werd, het af weergeschut van z'n tegenargumen ten kunnen laten sputteren. Hij is er niet geweest. Zat hij niet te pope len om er middenin te springen? Hij zegt: „Wij wilden persé ver mijden, de indruk te wekken, dat Mobil direct betrokken zou zijn bij Progil. Dat is namelijk niet waar. De relatie is hier en daar gelegd, maar wij hebben heel weinig met Progil te maken. Je mag niet stel len, geloof ik, dat we in hetzelfde bed liggen. Wij doen niet aan acqui sitie voor het westelijk havengebied. Dat is een taak van de gemeen te. Wel hoopt Mobil een motor te kunnen zijn, die de zaak op gang zal brengen. Ik zie het zo: wij zijn de basis-industrie. Daar komen an dere industrieën op af. Rotterdam is er een goed voorbeeld van. Het westelijk havengebied van Amster dam is een unicum in West-Euro pa. Zulke faciliteiten zie je maar heel sporadisch. Er is grond in over vloed. Nou ja die terreinen blijven er en Amsterdam blijft doorgaan met verkopen. Op de duur zie ik hier zeker petrochemi sche satellieten van Mobil verrijzen. Dat is de toekomst, zoals je die uit het verleden elders kunt voor spellen. Wij deniken niet op korte termijn. Wij denken in termen van 15 tot 20 jaar en ondertussen draait de raffinaderij gewoon door. Wij kunnen normaal afzetten". Als motor voor de ontwikkeling van het westelijk havengebied draait Mobil ondertussen stroef, zoals de gang van zaken rond Pro gil heeft aangetoond. Hoe „schoon" en veilig de petrochemische indu strie dankzij technologische en an dere ontwikkelingen ook geworden is, de burgerij blijft er een lucht je aan ruiken en gebruikt zijn nieuw verworven mondigheid om ook de politici tot neusophalen te dwin gen. Met succes. Heeft de voorlich ting van Mobil Oil gefaald on danks de ongeveer 150.000 gulden die het bedrijf jaarlijks in rondlei dingen en ontvangsten pompt? Den Akker: „Wat is falen? Wij hebben bij onze raffinaderij getoond: geen woorden maar daden, om het op zijn Rotterdams te zeggen. Ach, misschien hebben we gefaald in het bereiken van bepaalde groepen. Daar gaan we iets aan doen. Ik heb me daarstraks afgevraagd, welke kant de gemeente nu op moet. Ik voegde eraan toe: wij ais industrie moeten de helpende hand bieden. Door naar buiten op te tre den. Door lezingen te houden. Door bepaalde groepen van de bevolking ervan te doordringen, dat een le vende stad alleen kan bestaan bij de gratie van de economische rug- gegraat. De petrochemische indu strieën kunnen een groot effect heb ben op de inkomstenstructuur van de stad. Denk aan het water en de elektriciteit, die ze gaan afnemen. We zijn gewoon een element in het welvaartspatroon. U zegt: de bur gerij vraagt zich af, waarom ze in de stank moeten zitten om een paar mensen een hoop geld te la ten verdienen. Ik zeg: in en om Amsterdam zijn er al een hele boel mensen, die een paar centen verdienen aam ons. Er komen en gaan hier per maand 12.000 tankau to's. En de scheepvaart, de spoor wegen Het is een samenspel". Progil staat bij hem niet te boek als een bijzonder vuil of gevaarlijk bedrijf. Industrieën, „die nog vuiler en gevaarlijker" zijn, kan hij niet noemen. „Ik ben geen chemicus. Ik weet er te weinig van. Maar het is mijn eerlijke mening, dat het gebied rond het Noordzeekanaal niet onleefbaar zal worden. Euro poort is ook niet onleefbaar. Dat is een goed voorbeeld. Europoort is nieuw. Er zijn de allernieuwste ontwikkelingen toegepast. Euro poort levert het bewijs dat het kan. Wat Progil betreft, dacht u nou heus, dat die miljoenen willen inves teren in een fabriek, die het risi co loopt, gesloten te worden om dat niet is voldaan aan de eisen betreffende milieuhygiëne en vei ligheid? Er wordt tegenwoordig economisch heel anders gedacht dan vroeger. Neem die eeuwige vlam van ons. Dat is wel aardig. Die kost 1000 dollar per dag aan energieverlies. We zeggen niet: laat hem maar branden. We vinden het zonde, dat die kostbare ener gie alleen maar de lucht van de vrije natuur verwarmt. We gaan die warmte benutten. Als je een bedrijf kunt ruiken, betekent dat in het algemeen, dat er kostbare produk- tie verloren gaat. De moderne on dernemer pikt dat niet. Die zorgt er wel voor, dat zijn produkten zo vei lig mogelijk in gesloten ruimten zitten opgeborgen. Hij gaat ze echt niet verdampen". Ondanks dit betoog ziet het er nu voor Amsterdams verdere in dustriële ontplooiing somber uit, nu Progil een blauwtje heeft ge lopen, en nationale repercussies zijn niet ondenkbaar zeker niet, wan neer elders de inspraak van de bur gerij langs dezelfde lijnen gaat lo pen. Mobil-directeur Den Akker, wiens werkkamer uitziet over de barre zandvlakten van het weste lijke havengebied en over de zeven magere jaren, die zij beloven: „Daarom herhaal ik, dat we de boer op moeten. Het begrip myste rie moet worden losgeweekt van het woord raffinaderij, en alles wat ermee samenhangt. We moe ten de angst wegnemen, die er (in het verleden niet ongerechtvaar digd) is gegroeid. Er is al een ken tering. Ik constateer bij de burge rij steeds meer een positieve opstel ling tegenover Mobil Oil. Die moet er ook komen tegenover de hele pe trochemische industrie. Onze taak is nog dieper te gaan zoeken naar contacten". „De mensen moeten ons niet als onaantastbare kolossen zien, maar als medeburgers, die net als zij, er het beste van proberen te maken en die zich indentificeren met de gewone maatschappij. De mensen die hier werken, hebben ook belang bij zuiver water en zuivere lucht. We moeten de bur gerij leren, door het gordijn heen te zien, dat er altijd is geweest". (ADVERTENTIE) win ixmden Iedere koper ontvangt een deelnemerskaart. Vul hierop Uw naam en adres in en maak onderstaand zinnetje af, dat op de deelnemerskaart voorkomt. Lever deze gelukskaart vóór zaterdag 31 mei a.s. in bij een van de filialen. De zin luidt: Alfa schoenen Doe mee aan de prijsvraag en win een gratis feestreis naar "SWINGING LONDON". Een leuke vliegreis op zaterdag 27 september a.s met 'n sightseeingtour in een echte Londense dubbeldekker. Een bezoek aan het beroemde wassenbeeldenmuseum van Madame Tussaud, aflossing van de wacht bij Buckingham Palace - een schouwspel op zich. Geniet van een fijne Engelse lunch en een heerlijk feestdiner en... als klap op de vuurpijl een bezoek aan een originele Brittish show Doe mee... win... en geniet van dit evenement. A Een deskundige jury zal de inzendingen beoordelen op rijm, woordspeling of slagvaardigheid. De uitslag van de jury is bindend. Prijswinnaars ontvangen voor 1 juli 1969 schriftelijk bericht en worden tevens in de etalages bekend gemaakt. a.s. Zaterdag is het ook groot feest voor de kinderen. Dan komen de ballonnen- mannen met duizenden ballonnen die ze op straat aan de kindereu zullen uitdelen. Helemaal in is deza 2-kleurigepump metleukewreef- klep. Aparte koper- garnering charmant bewerkt/ neusje. Zwart, blauw, beige Grandioze swinging- loafer met sportieve •wrcefklep. In bruin met shadow- finish Dordrecht Voorstraat 262, Breda Karresfr. 27, Tilburg Heuvelstraat70, Rotterdam Binnen weg 10, Nieuwe Binnenweg 379, Groene Hil- ledijk 262-264, Putselaan 230-234, Katen- drechtse Lagedijk 428, Schiedam Hoogstraat 2. Viaardingen Liesveld 16a, Den Haag Spui straat 14, Leiden Haarlemmerstr. 53. Superlichte auto- loafermet special^ anti-sliphiel. In bruinen zwart LISSABON (A.N.P.) Zwitser land heeft in Lissabon Portugal een verrassende nederlaag toegebracht. In een wedstrijd voor groep I van de voorronden van het toernooi om het wereldkampioenschap voetbal wonnen de Zwitsers met 02, een stand die reeds bij de rust was be reikt. Beide doelpunten werden voor slechts 5000 toeschouwers door Vuileumier gescoord. Portugal, dat in 1966 in het toer nooi om het wereldkampioenschap op de derde plaats eindigde, bezet nu in groep 1 de laatste plaats met twee punten uit drie wedstrijden. De stand in groep 1 luidt: 1 Zwitserland 3 2 0 1 4 3—2 2 Griekenland 3 1113 6—5 3 Roemenië 3 1113 45 4 Portugal 3 1 0 2 2 5—6 MONTE CARLO (A.N.P.) Tom Okker heeft gistermiddag de halve finales bereikt van het open inter nationale tennistoernooi in Montë Carlo. In de kwart-eindstrijden ver sloeg de Nederlandse kampioen de Spanjaard Manuel Santana in twee sets: 104-8, 6— heeft Plaats voor energieke inden per we^kken^s^- n van te verstrek Ul een goede algeme" .„„te dien*{ ,id van aanstelling in aanwezig- gelieven e inlichtingen -^48 fan het e richten onder nr t blad. «01® I Heeft het'v PaB® u!t ziin v»e- I j! ï^'en-demne .aan de greep °P I lta"aans» *"craten verloren? Is li "'"finon rt„ !nunistisehe partij U S'°GteX'rem l'ikse vleu- ■Oiii iVan'ia"-M?arde zefwiize' het op deze V— beves«Send ragen, zou roeke- er grimmig en ttisj, 1961 ook het Was in 1948> «2?5 in he' kih- ders dan een hii"6 situatie' op het"' SeV0lg' el er6 somber k ogenblik zowel de communistische als de katholieke partij weten niet waar ze aan toe zijn zou het voor het land het beste zijn, als de regering nu bang genoeg zou worden om te laten zien, dat ze, zoals ze zegt, links van het centrum staat. Italië kan niet uit zijn voegen barsten, omdat er geen voegen zijn. In theorie werd het land 99 jaar geleden verenigd (plannen om de be vrijding van Rome uit de handen van de paus in 1870 te vieren worden op het ogenblik begrijpelijkerwijs in de doofpot gestopt, omdat alle autori teiten bezorgd zijn over hun eigen gezag), maar het land wordt in wer kelijkheid alleen maar door externe zaken bijeen gehouden, zoals wegen en televisie. Rome is de schuld van de verdeling. De hoofdstad zelf is al 2000 jaar niet produktief meer en het ergste dat modern Italië overkomen is, is dat het slome, zo van het ver leden vervulde Rome als hoofdstad gekozen is. Was Turijn of Florence de hoofdstad gebleven, dan zou Italië nu misschien een land zijn, dat een eenheid vormde en als zodanig zeker een plaats in Europa gevonden zou hebben. Het afgelopen weekeinde kwam de machtige linkse vleugel van de chris ten-democratische partij in Florence bijeen en lonkte naai de communis ten. Ze werden niet afgewezen. Een uiteindelijk huwelijk, binnen drie a vijf jaar, zal afhangen van de bruids schat en de regeling van eigendom men voor het huwelijk. (Het Vati- caan de rijke ongetrouwde tante donderde na het voorstel in Flo rence, dat ze daar nooit en te nim mer mee zou instemmen, maar ge liefden hebben dat verhaaltje al eer der gehoord. Tante komt uiteindelijk meestal wel over de brug als ze zich realiseert, dat het tenslotte ook in haar belang is). De communisten hebben toegege ven, dat ze de trein gemist hebben toen de studentenbeweging zich in beweging zette, maar deze gaan nu te hard om ingehaald te kunnen wor den. De moeilijkheid is, dat de passa giers de jacht leuk vinden en de con ducteur niet waarschuwen. Verleden week nog, in Battipaglla, toen de communistische vakbondsleider op het punt stond om het podium te be klimmen om zijn gebruikelijke rede te houden, werd het podium in brand gestoken. Er zijn minstens vier verschillende en uiteenlopende Mao-gezinde, poli tieke bewegingen in Italië en er be staat nog een andere, steeds groter wordende groep: „de arbeiders macht", die tegen de gevestigde ka tholieke en communistische vakbon den is. Het is dan ook geen wonder dat de voorzitter van de communis tische partij, Longo, zegt, dat zijn partij langs normale parlementaire weg in de regering wil komen. Zijn partij telt zeker nog wel mee, maar is niet meer revolutionair en de Ita liaan, die hier ontevreden over is, ziet naar iets anders uit. £mg Als het idee van een orthodox-com munistische staatsgreep door ieder een, behalve De Gaulle en de extreem rechtse vleugel van Italië van de hand gewezen kan worden, blijft er alleen nog maar een staatsgreep van rechts over. In 1964 had een Italiaan se generaal het belachelijke plan, dat op een „schitterend" idee van Was hington volgde, om het leger de macht in Italië in handen te laten nemen, waarbij politici en intellec tuelen naar eilandjes zouden vluchten enz. (Hetzelfde belachelij ke plan werkte twee jaar geleden in Griekenland wel). Op het ogenblik gaan dezelfde geruchten en het mi nisterie van defensie moest ontken nen, dat een geheime bespreking in het ministerie had plaatsgevonden tussen een lid van de regering en een van de 200 generaals in Italië. Zelfs al vond deze vergadering nooit plaats, bestaat de dreiging. Het zou trouwens op het ogenblik niet werken, want de Italianen vragen om recht via her vormingen en de enige hervormin gen, die doorgevoerd zijn, hebben ze bereikt door te demonstreren. Stu denten hebben verscheidene dagen gedemonstreerd om inlichtingen te krijgen over examenresultaten. Ze kregen wat ze wilden, maar daar wa ren drie dagen oproer voor nodig. Battipaglia kreeg deze week een enorme som gelds voor rioleringen en een voetgangerstunnel onder de spoorbaan, maar er waren een alge mene staking en drie dbden voor no dig. Het systeem schijnt te werken maar ideaal is het niet. (Copyright De Stem/The Guardian) v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7