Mobil
Oü
en
het
blauwtje
van
Progil
een van de
vliegtrips
aanbiedingen
DE ITALIANEN VRAGEN OM RECHT VIA HERVORMINGEN
fE MOETEN DE ANGST WEGNEMEN
Alia's
ballonnenSeest
rGOf5
>1
dit Is
uw kans
dieAlSa
uitdeelt bij haar
60 jarig fuhiletsmSeest
prijswinnaars
ZWITSERLAND PORTUGAL: 0-2
Okker klopte Santana
EDEWERKER
j '«W niefe Lgral en elke
FORD
GEBRUIKTE
TOMOBIELEN
VUURTJE
NORMAAL
SAMENSPEL
VUUR
GORDIJN
RA INKOMEN
„Tanle"
Drei
I
so
ID NADEKT
)E TIJD OM UIT TE KIJKÖj
BETROUWBARE GEBRUIKT15
STEEDS EEN RUIME KEUZE I
ENS GEHEEL VRIJBLIJVEND j
SS2300 S. 4 drs. m. sclmifdak
61000 KM IS° 1
20M 2 drs. kleur wit
3 20M 4 drs, rood 68000 KM
autom. versn. bak, 50000 KM
17M, 2 drs. beige 51000 KM
15M TS Coupé, rood
48000 KM
12M, 1964-1966-1967 en
leuren en uitv. „M
2 drs. donkergroen 42000 KM
GT 2 drs. grijs, 40000 KM
kleur: wit 4600 KM als nieuw
Victor Super, kleurwit
kleur groen, 50000 KM
VX490, 4 drs, kleur: wit
gens
17M Stat.car, blauw
12M stat.car, 1964-1965 en
FT1500, bestelwagen 49000 KM j
FT900, bestelwagen 72000 KM
967
967
967
967
966
965
964
FT900 bestelwagen 64°»^
iestelwagen Pick up m.
iestelwagen, groen
lestelwagen, geel ,o00o ICM
Bestelwagen, beige, 38 ig6g
RANTIE - BOVAG GARANT"
IIDSKEURING
DE STEM VAN VRIJDAG 18 APRIL 1969
NISTRAAT 1 G0ES
'ON 01100-6538 tegenWoor-
IRDAG staan onze verteg
voor U klaar
Directeur B. Akker, Mobil Oil achter
zich, Progil nog niet naast zich.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM „Progil - kanker" staat er in koeien van
kalkletters op vele muren in Amsterdam geschreven. De burgerij
wil geen zwavelkoolstofindustrie binnen zijn veste, benard als zij
is voor luchtvervuiling, waterverontreiniging en explosiegevaar.
Officieel zal de gemeenteraad zich op 28 april uitspreken. Officieus
leeft de meerderheid van de fracties onder druk van de pu
blieke opinie en de komende verkiezingen echter al nee gezegd.
Voor het eerst is in Nederland een belangrijk industrieel project
gekelderd door openbare inspraak van de bevolking. In het weste
lijk havengebied, waar het Amsterdamse gemeentebestuur zich al
een tweede Europoort droomde, zullen de schoorstenen van Mobil
Oil voorlopig eenzaam blijven roken.
Nu is het zo geweest, dat deze
raffinaderij indertijd in het moor-
concurrentiegevecht met an
dere Europese havensteden, door
Amsterdam naar de boorden van
het Noordzeekanaal is gelokt met
de belofte, dat er vestigingsruim
te te over was voor allerlei petro-
tkemische neven-industrieën. Dat
argument gaf toen mede de door-
Welnu het eerste chemi-
i*ke bedrijf, dat sindsdien heeft
sajeklopt, wordt bruut de deur
(«zen. Voelt Mobil Oil zich daar-
ittr niet in zijn hemd gezet? En
ta zullen de grote chemische con-
reageren op de (al dan niet
^rechtvaardigde) Amsterdamse
pietluttigheid? Deze laatste vraag
kan zelfs van nationaal belang
zijn. Men denke slechts aan de gro
te plannen, die er zijn met Moerdijk.
enig tegenstribbelen blijkt Mo-
bil-directeur Den Akker (43) be-
":id, op de kwestie in te gaan.
Hij zegt: „Voor de andere kan-
Maten, die zich aan het Noordzee
kanaal zouden willen vestigen,
®>et de Amsterdamse afwijzing
ran Progil de schrik van hun leven
geweest. Het zal het psychise
Mg hebben, dat ze naar andere
""gelijkheden uit gaan kijken. Het
onze naam geen goed. Er zal
«ter een reaktie komen. Het gaat
concerns met vertakkingen
t»K n ll0^e wareld> die een fan"
5r onderlinge communicatie
slechte nieuws uit Ne-
zal als een lopend vuurtje
j> 7""1' VTaag me af, wat
■til a eel!'e Amsterdam nu verder
zins d ksmg. dat de afwij-
iarL vft een vertraging van
betekent iii de ontwikkeling
«westelijk havengebied. We
en es ."fokken bij elkaar vegen
Pmoiin - meuwe strategie zoeken,
sterdm verder nakaarten. Am-
oriëntB23 -een Periode van her
tel er 8 ln moeten gaan. Ik
4e serneT e eluisterd' dat bepaal-
zlenune1 raadsteden juist tegen
een klem i,0Ijdat ze Progd maar
'en de i, SJ Je vinden. Ze wil-
'an belae S-i e ruimte liever
"at vind tijj industrieën geven,
ie naam toch dom> want
"iet beet ^mst?rdam zal hierna
uit Emi, ®eeï z«p- Ik kom zelf
hoet Wei héei m»et zeggen: 3e
aan'de S Pr°."Amsterdam zijn
tAlWlJZlng nog Positieve
Mobil Oh l i" hespeuren",
nii et gemeente-
ec°nomische motieven
naar het Noordzeekanaal gelokt.
De afwijzing vai Progil door de
gemeenteraad riekt naar politiek.
Hoe vindt directeur Den Akker
dit? Hij zegt: „Diezelfde mensen
hebben indertijd ingestemd met de
enorme investeringen die nodig zijn
geweest om het westelijk havenge
bied te creëren. Het lijkt me een
economische noodzaak, om het nu
ook zo snel mogelijk te gaan ex
ploiteren. Maar ik laat me verre
van politiek".
„Daar sta ik buiten. Ik ben bang
voor politiek. Ik begrijp het niet.
Je ziet mensen met een goede op
leiding en met een grote intelli
gentie de economie helemaal ne
geren als het om politiek gaat. Ik
ben het eens met u, dat de afwij
zing van Progil op deze manier
een precendent is, maar ik zie het
niet als een gevaarlijk precedent.
Er zullen volgens mij positieve re
acties op komen in de geest van:
tjonge, tjonge, het is nu wel ge
beurd maar wat hebben we lelijk
in eigen vlees zitten snijden. Am
sterdam zal zich realiseren, dat her
oriëntatie nodig is, wil de zaak
weer op poten komen. De inspraak
die de burgerij via de reeks van
hearings heeft gehad, vind ik
prachtig. Dit is de tijd van in
spraak. Het is de ware vorm van
democratie. Maar de burgerij moet
worden opgevoed. Zij moet leren,
dat inspraak ook betekent: mede
verantwoordelijkheid voor de eco
nomie van.de stad. Och, de mensen
worden toch wel wakker. Zelfs de
meest radicale elementen kun je
meekrijgen. Dat Amsterdam een
moeilijke stad is, waardeer ik po
sitief. Ik heb gemerkt, dat Amster
dammers, als je ze eenmaal mee
krijgt, niet stroomopwaarts gaan,
maar stroomafwaarts en harder
dan de 'stroom. Ik geef de hoop
niet op. We gaan gewoon door. Het
klinkt misschien lyrisch, maar ik
ben ervan overtuigd: er komt een
tijd, dat de burgerij voor de petro
chemische industrie in de bres
springt en zegt: ho, ho. vingers af
van Amsterdam".
Den Akker, is behalve directeur
van de eenzame raffinaderij aan
het Noordzeekanaal, ook burger.
Hij had op de hearings, waar Pro
gil gebombardeerd werd, het af
weergeschut van z'n tegenargumen
ten kunnen laten sputteren. Hij is
er niet geweest. Zat hij niet te pope
len om er middenin te springen?
Hij zegt: „Wij wilden persé ver
mijden, de indruk te wekken, dat
Mobil direct betrokken zou zijn bij
Progil. Dat is namelijk niet waar.
De relatie is hier en daar gelegd,
maar wij hebben heel weinig met
Progil te maken. Je mag niet stel
len, geloof ik, dat we in hetzelfde
bed liggen. Wij doen niet aan acqui
sitie voor het westelijk havengebied.
Dat is een taak van de gemeen
te. Wel hoopt Mobil een motor te
kunnen zijn, die de zaak op gang
zal brengen. Ik zie het zo: wij zijn
de basis-industrie. Daar komen an
dere industrieën op af. Rotterdam
is er een goed voorbeeld van. Het
westelijk havengebied van Amster
dam is een unicum in West-Euro
pa. Zulke faciliteiten zie je maar
heel sporadisch. Er is grond in over
vloed. Nou ja die terreinen
blijven er en Amsterdam blijft
doorgaan met verkopen. Op de
duur zie ik hier zeker petrochemi
sche satellieten van Mobil verrijzen.
Dat is de toekomst, zoals je die
uit het verleden elders kunt voor
spellen. Wij deniken niet op korte
termijn. Wij denken in termen van
15 tot 20 jaar en ondertussen draait
de raffinaderij gewoon door. Wij
kunnen normaal afzetten".
Als motor voor de ontwikkeling
van het westelijk havengebied
draait Mobil ondertussen stroef,
zoals de gang van zaken rond Pro
gil heeft aangetoond. Hoe „schoon"
en veilig de petrochemische indu
strie dankzij technologische en an
dere ontwikkelingen ook geworden
is, de burgerij blijft er een lucht
je aan ruiken en gebruikt zijn nieuw
verworven mondigheid om ook de
politici tot neusophalen te dwin
gen.
Met succes. Heeft de voorlich
ting van Mobil Oil gefaald on
danks de ongeveer 150.000 gulden
die het bedrijf jaarlijks in rondlei
dingen en ontvangsten pompt? Den
Akker: „Wat is falen? Wij hebben
bij onze raffinaderij getoond: geen
woorden maar daden, om het op
zijn Rotterdams te zeggen. Ach,
misschien hebben we gefaald in
het bereiken van bepaalde groepen.
Daar gaan we iets aan doen. Ik
heb me daarstraks afgevraagd,
welke kant de gemeente nu op
moet. Ik voegde eraan toe: wij ais
industrie moeten de helpende hand
bieden. Door naar buiten op te tre
den. Door lezingen te houden. Door
bepaalde groepen van de bevolking
ervan te doordringen, dat een le
vende stad alleen kan bestaan bij
de gratie van de economische rug-
gegraat. De petrochemische indu
strieën kunnen een groot effect heb
ben op de inkomstenstructuur van
de stad. Denk aan het water en de
elektriciteit, die ze gaan afnemen.
We zijn gewoon een element in het
welvaartspatroon. U zegt: de bur
gerij vraagt zich af, waarom ze
in de stank moeten zitten om een
paar mensen een hoop geld te la
ten verdienen. Ik zeg: in en om
Amsterdam zijn er al een hele
boel mensen, die een paar centen
verdienen aam ons. Er komen en
gaan hier per maand 12.000 tankau
to's. En de scheepvaart, de spoor
wegen Het is een samenspel".
Progil staat bij hem niet te boek
als een bijzonder vuil of gevaarlijk
bedrijf. Industrieën, „die nog vuiler
en gevaarlijker" zijn, kan hij niet
noemen. „Ik ben geen chemicus.
Ik weet er te weinig van. Maar het
is mijn eerlijke mening, dat het
gebied rond het Noordzeekanaal
niet onleefbaar zal worden. Euro
poort is ook niet onleefbaar. Dat
is een goed voorbeeld. Europoort
is nieuw. Er zijn de allernieuwste
ontwikkelingen toegepast. Euro
poort levert het bewijs dat het kan.
Wat Progil betreft, dacht u nou
heus, dat die miljoenen willen inves
teren in een fabriek, die het risi
co loopt, gesloten te worden om
dat niet is voldaan aan de eisen
betreffende milieuhygiëne en vei
ligheid? Er wordt tegenwoordig
economisch heel anders gedacht
dan vroeger. Neem die eeuwige
vlam van ons. Dat is wel aardig.
Die kost 1000 dollar per dag aan
energieverlies. We zeggen niet:
laat hem maar branden. We vinden
het zonde, dat die kostbare ener
gie alleen maar de lucht van de
vrije natuur verwarmt. We gaan die
warmte benutten. Als je een bedrijf
kunt ruiken, betekent dat in het
algemeen, dat er kostbare produk-
tie verloren gaat. De moderne on
dernemer pikt dat niet. Die zorgt er
wel voor, dat zijn produkten zo vei
lig mogelijk in gesloten ruimten
zitten opgeborgen. Hij gaat ze echt
niet verdampen".
Ondanks dit betoog ziet het er
nu voor Amsterdams verdere in
dustriële ontplooiing somber uit,
nu Progil een blauwtje heeft ge
lopen, en nationale repercussies zijn
niet ondenkbaar zeker niet, wan
neer elders de inspraak van de bur
gerij langs dezelfde lijnen gaat lo
pen. Mobil-directeur Den Akker,
wiens werkkamer uitziet over de
barre zandvlakten van het weste
lijke havengebied en over de zeven
magere jaren, die zij beloven:
„Daarom herhaal ik, dat we de
boer op moeten. Het begrip myste
rie moet worden losgeweekt van
het woord raffinaderij, en alles
wat ermee samenhangt. We moe
ten de angst wegnemen, die er (in
het verleden niet ongerechtvaar
digd) is gegroeid. Er is al een ken
tering. Ik constateer bij de burge
rij steeds meer een positieve opstel
ling tegenover Mobil Oil. Die moet
er ook komen tegenover de hele pe
trochemische industrie. Onze taak
is nog dieper te gaan zoeken naar
contacten".
„De mensen moeten ons niet als
onaantastbare kolossen zien, maar
als medeburgers, die net als zij,
er het beste van proberen te
maken en die zich indentificeren
met de gewone maatschappij. De
mensen die hier werken, hebben
ook belang bij zuiver water en
zuivere lucht. We moeten de bur
gerij leren, door het gordijn heen
te zien, dat er altijd is geweest".
(ADVERTENTIE)
win
ixmden
Iedere koper ontvangt een
deelnemerskaart.
Vul hierop Uw naam en
adres in en maak
onderstaand zinnetje af,
dat op de deelnemerskaart
voorkomt. Lever deze
gelukskaart vóór
zaterdag 31 mei a.s. in
bij een van de filialen.
De zin luidt: Alfa schoenen
Doe mee aan de prijsvraag en win een gratis
feestreis naar "SWINGING LONDON". Een leuke
vliegreis op zaterdag 27 september a.s met
'n sightseeingtour in een echte Londense
dubbeldekker. Een bezoek aan het beroemde
wassenbeeldenmuseum van Madame Tussaud, aflossing van de
wacht bij Buckingham Palace - een schouwspel op zich.
Geniet van een fijne Engelse lunch en een heerlijk feestdiner en...
als klap op de vuurpijl een bezoek aan een originele Brittish show
Doe mee... win... en geniet van dit evenement. A
Een deskundige jury zal de
inzendingen beoordelen op
rijm, woordspeling of
slagvaardigheid. De uitslag
van de jury is bindend.
Prijswinnaars ontvangen
voor 1 juli 1969 schriftelijk
bericht en worden tevens
in de etalages bekend
gemaakt.
a.s. Zaterdag is het ook
groot feest voor de kinderen.
Dan komen de ballonnen-
mannen met duizenden
ballonnen die ze op straat
aan de kindereu
zullen uitdelen.
Helemaal in is deza
2-kleurigepump
metleukewreef-
klep. Aparte
koper-
garnering
charmant bewerkt/
neusje. Zwart,
blauw, beige
Grandioze swinging-
loafer met sportieve
•wrcefklep. In bruin
met shadow-
finish
Dordrecht Voorstraat 262, Breda Karresfr. 27,
Tilburg Heuvelstraat70, Rotterdam Binnen
weg 10, Nieuwe Binnenweg 379, Groene Hil-
ledijk 262-264, Putselaan 230-234, Katen-
drechtse Lagedijk 428, Schiedam Hoogstraat
2. Viaardingen Liesveld 16a, Den Haag Spui
straat 14, Leiden Haarlemmerstr. 53.
Superlichte auto-
loafermet special^
anti-sliphiel.
In bruinen
zwart
LISSABON (A.N.P.) Zwitser
land heeft in Lissabon Portugal een
verrassende nederlaag toegebracht.
In een wedstrijd voor groep I van
de voorronden van het toernooi om
het wereldkampioenschap voetbal
wonnen de Zwitsers met 02, een
stand die reeds bij de rust was be
reikt. Beide doelpunten werden
voor slechts 5000 toeschouwers door
Vuileumier gescoord.
Portugal, dat in 1966 in het toer
nooi om het wereldkampioenschap
op de derde plaats eindigde, bezet nu
in groep 1 de laatste plaats met twee
punten uit drie wedstrijden.
De stand in groep 1 luidt:
1 Zwitserland 3 2 0 1 4 3—2
2 Griekenland 3 1113 6—5
3 Roemenië 3 1113 45
4 Portugal 3 1 0 2 2 5—6
MONTE CARLO (A.N.P.) Tom
Okker heeft gistermiddag de halve
finales bereikt van het open inter
nationale tennistoernooi in Montë
Carlo. In de kwart-eindstrijden ver
sloeg de Nederlandse kampioen de
Spanjaard Manuel Santana in twee
sets: 104-8, 6—
heeft Plaats voor energieke
inden per we^kken^s^-
n van te verstrek
Ul een goede algeme"
.„„te dien*{
,id van aanstelling in
aanwezig- gelieven
e inlichtingen -^48 fan het
e richten onder nr
t blad.
«01®
I Heeft het'v PaB® u!t ziin v»e-
I j! ï^'en-demne .aan de greep °P
I lta"aans» *"craten verloren? Is
li "'"finon rt„ !nunistisehe partij
U S'°GteX'rem l'ikse vleu-
■Oiii
iVan'ia"-M?arde zefwiize' het
op deze V— beves«Send
ragen, zou roeke-
er grimmig en
ttisj, 1961 ook het Was in 1948>
«2?5 in he' kih- ders dan een
hii"6 situatie' op het"' SeV0lg'
el er6 somber k ogenblik
zowel de
communistische als de katholieke
partij weten niet waar ze aan toe
zijn zou het voor het land het
beste zijn, als de regering nu bang
genoeg zou worden om te laten zien,
dat ze, zoals ze zegt, links van het
centrum staat.
Italië kan niet uit zijn voegen
barsten, omdat er geen voegen zijn.
In theorie werd het land 99 jaar
geleden verenigd (plannen om de be
vrijding van Rome uit de handen van
de paus in 1870 te vieren worden op
het ogenblik begrijpelijkerwijs in de
doofpot gestopt, omdat alle autori
teiten bezorgd zijn over hun eigen
gezag), maar het land wordt in wer
kelijkheid alleen maar door externe
zaken bijeen gehouden, zoals wegen
en televisie. Rome is de schuld van
de verdeling. De hoofdstad zelf is al
2000 jaar niet produktief meer en het
ergste dat modern Italië overkomen
is, is dat het slome, zo van het ver
leden vervulde Rome als hoofdstad
gekozen is. Was Turijn of Florence
de hoofdstad gebleven, dan zou Italië
nu misschien een land zijn, dat een
eenheid vormde en als zodanig zeker
een plaats in Europa gevonden zou
hebben.
Het afgelopen weekeinde kwam de
machtige linkse vleugel van de chris
ten-democratische partij in Florence
bijeen en lonkte naai de communis
ten. Ze werden niet afgewezen. Een
uiteindelijk huwelijk, binnen drie a
vijf jaar, zal afhangen van de bruids
schat en de regeling van eigendom
men voor het huwelijk. (Het Vati-
caan de rijke ongetrouwde tante
donderde na het voorstel in Flo
rence, dat ze daar nooit en te nim
mer mee zou instemmen, maar ge
liefden hebben dat verhaaltje al eer
der gehoord. Tante komt uiteindelijk
meestal wel over de brug als ze zich
realiseert, dat het tenslotte ook in
haar belang is).
De communisten hebben toegege
ven, dat ze de trein gemist hebben
toen de studentenbeweging zich in
beweging zette, maar deze gaan nu
te hard om ingehaald te kunnen wor
den. De moeilijkheid is, dat de passa
giers de jacht leuk vinden en de con
ducteur niet waarschuwen. Verleden
week nog, in Battipaglla, toen de
communistische vakbondsleider op
het punt stond om het podium te be
klimmen om zijn gebruikelijke rede
te houden, werd het podium in brand
gestoken.
Er zijn minstens vier verschillende
en uiteenlopende Mao-gezinde, poli
tieke bewegingen in Italië en er be
staat nog een andere, steeds groter
wordende groep: „de arbeiders
macht", die tegen de gevestigde ka
tholieke en communistische vakbon
den is. Het is dan ook geen wonder
dat de voorzitter van de communis
tische partij, Longo, zegt, dat zijn
partij langs normale parlementaire
weg in de regering wil komen. Zijn
partij telt zeker nog wel mee, maar
is niet meer revolutionair en de Ita
liaan, die hier ontevreden over is,
ziet naar iets anders uit.
£mg
Als het idee van een orthodox-com
munistische staatsgreep door ieder
een, behalve De Gaulle en de extreem
rechtse vleugel van Italië van de
hand gewezen kan worden, blijft er
alleen nog maar een staatsgreep van
rechts over. In 1964 had een Italiaan
se generaal het belachelijke plan, dat
op een „schitterend" idee van Was
hington volgde, om het leger de
macht in Italië in handen te laten
nemen, waarbij politici en intellec
tuelen naar eilandjes zouden
vluchten enz. (Hetzelfde belachelij
ke plan werkte twee jaar geleden in
Griekenland wel). Op het ogenblik
gaan dezelfde geruchten en het mi
nisterie van defensie moest ontken
nen, dat een geheime bespreking in
het ministerie had plaatsgevonden
tussen een lid van de regering en een
van de 200 generaals in Italië. Zelfs
al vond deze vergadering nooit plaats,
bestaat de dreiging. Het zou trouwens
op het ogenblik niet werken, want
de Italianen vragen om recht via her
vormingen en de enige hervormin
gen, die doorgevoerd zijn, hebben ze
bereikt door te demonstreren. Stu
denten hebben verscheidene dagen
gedemonstreerd om inlichtingen te
krijgen over examenresultaten. Ze
kregen wat ze wilden, maar daar wa
ren drie dagen oproer voor nodig.
Battipaglia kreeg deze week een
enorme som gelds voor rioleringen en
een voetgangerstunnel onder de
spoorbaan, maar er waren een alge
mene staking en drie dbden voor no
dig. Het systeem schijnt te werken
maar ideaal is het niet.
(Copyright De Stem/The Guardian)
v