Hf
Privé-rijders en vervoerders
zijn eenzijdige slachtoffers
u kunt
20%
extra op uw
effectenaankoop
verdienen
NEDERLANDS TRANSPORT"
.CIS V Antwerpen
sparen...
verstandig
en
handig
Markten en veilingen
SNELSTE
AUTO-
SLAAPTKEIN
VAN EUROPA
amsterdamse
effectenbeurs
STAATSMIJNEN
INVESTEREN
JAARLIJKS
200 MILJOEN
I katwmji17 te port au prince v.
I LOIRFI T n5n16 V Lag0S n Do,uala
VtageJ 16 V Duinkerken n
I IffiNTTon™18 ee Isle 01 Grain v
I SKobeFKEEK 16 V NaS°7a n
I ^EcfnnM^?reep0irt; n Nassau
I
FAILLISSEMENTEN
C.A.O.-akkoord
taxi-bedrijven
n
Scheepsberichten
I ABBEKEKK 15 v Le Havre n Anit-
I werpen
I n Santos
uoü v San
Over
grens
1379 miljoen
INTERNATIONALS GEDRUKT
MS
ZV
Ter zake
Obligatielening
7,5 pet. B.N.G.
Waterstanden
DE STEM VAN DONDERDAG 17 APRIL 1969
27
etrokken):
et
eentjes
[i House of
hand-
se lipstick in
eur kennen?
fVND
ISTEN
astricht
ADBASTUS 16 te Belawain
JtGORAB p 15 Fernando Noronha
AMSTELSTAD 15 v Dakar n St
ATYs" 15 v Singapore n Perz Golf
bALI 15 v Pt Swettenham n Penang
CHEVRON GORINCHEM 15 te Sun-
I derland
CKEBBEDIJK 15 v Wilhelmshaven
I n Antwerpen
I KARACHI 16 te Kaapstad
IfflBMGANGSAN p 15 Kaaps+ad
I n Chu Njin
ISEDEREEMS p 15 Mozambique n
Dubai
ISCHELDELLOYD p 15 Madagascar
1 nPenang
SEPIA 15 ee Mena al Fabel
I STAD ZWOLLE 15 v Civitavecchia
n Pointenoire
I STEVEN 16 te Freetown
j STHAAT AMSTERDAM 15 v Dur-
I ban n Beira
I STRAAT TORRES 16 te Kaapstad
I STREEFKERK 15 v Yokohama n
ITOGOKUST 17 v Freetown n
[zAANKERK 15 v Elisabeth n East
London
IfflERSKERK 16 te Chalna
ICAMEROUNKUST 16 te Baltimore
IDAPHNIS 15 v Messina n R'darn
IfORESTLAKE 16 te Pto Rico
IGIESSENKERK 16 te Bremen
IÜEDERLINGE 16 te Hamburg
KIEUW AMSTERDAM 15 v New
York n Cobh
STAD UTRECHT 15 v Pt Sudan n
Kp Guardafui
ITANA HAIQ 15 v Antw. n Londen
ITARA 15 te San Francisco do sal
I THEMIS 15 v Paramaribo n R'darn
I lïITMARSUM 16 te Cristobal
lAXCOSPRAY 15 v Houston n
Cristobal
|AXDIJK p 16 Gibraltar n Antwer
pen
lARES 15 v Ptacardon n Cristobal
I BAND A 16 te Pascagamayo
I CERES 16 te Manta
I DIOGENES 15 v Guaiaquil n-Callao
I GEESTLAND p 15 Azoren n Bar-
I bados
IJASON 15 v New Orleans n Aruba
IKELLETIA 15 v Stanlow n R'darn
JKENNEMERLAND 15 v Rio de Ja
neiro n Santos
lYADISON LLOYD 15 v Bremerha-
1 ten n Hamburg
1WTFERLAND 15 v Santos n
1 Petto Alegre
IWTHENON 15 v Guana n Pt of
J Spain
I SOLON 16 te New York
IVIANA 16 te Aruba
IKSTERTOREN 16 te San Fran-
I CISCO
I "ONORATO 16 te Callao
IjAFRA 16 t.a. rede Halul
[ZOSNEKERK 16 te Marseille
I AMELAND p 16 Wight n Thames-
I naven
P 16 Ibiza n Genua
I ARCHIMEDES 16 v Bremen n
Rotterdam
IïEMHAVEN p 16 Fernando Noron-
i pi.,1 Rio de Janeiro
I ILF SWEDE 17 te Bandarmashur
I verw
MUNTTOREN 16 v Rastanura n
I ,,™Sapore
,6 VLO Havre n
SCAagl4T°LLE 16 t,a' Baai vaB
I ^ONOSARI is v B£m®kok n Sibu
AhmadH 16 Dakar 11 Mena al
I «ffl CHRISTINA 15 te Antwer-
*AsSn 14 V Montevideo a
ÏsAn C,>BRt0ERE pass 14 Bos"
CARERVV? ?Btantza
Yiareggio 14 V La Spezia 11
ter™"-
I S 15 te Westonpoint
DSmbomST V 15 v Luanda
Boston14 30 n° v 0uessant n
5werJRen14 480 n vn A20ren
iW nw v KiMPrtad n
™1NA 14 ,-n
Jgjj»-r««
ioS? Gentil 14 Tl'anmeTe n
0P SHEEBA 14 80 n v
|0SA^70
tH\t5EEBA 14 80
6» NeW Y°'rk
CTKAATET0KWf urw Genua
14 700 zw v
%SR Bw®tóenham
CHARis16i5te'Otterdam
iJSNam botterdam n Am-
!ohGH 15 v Otterdam n
West I
Gai?111^16 V R°'Uerdam n
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De betalers van verkeersbelastingen voelen zich
niet geroepen om te pas en te onpas op te treden als redders in de
nood, wanneer begrotingstekorten gedekt moeten worden. Privé-
rijders en vervoerders worden op deze manier het slachtoffer van
de eenzijdige, ongenuanceerde, onjuiste en onrechtvaardige belas-
tingpolitiek, aldus motiveert „Nederlands Transport" de protestac
tie tegen de verhoging van de benzine-accijns op 1 juli en de motorrij
tuigenbelasting op 1 januari 1970, die gezamenlijk ondernomen is door
de ANWB, de KNAC, de Bovag, het Wegtransport, het Wegvervoer,
De EVO, de KNVTO, de KVO.
Het protest gaat vooral uit tegen
de zware belasting, die privé-rijders
in de inkomensgroepen tot 20.000 gul
den te verduren krijgen en die de
vervoerders opnieuw onder druk
zetten. Volgens de berekeningen vam
„Nederlands Transport" besteden pri
vé-rijders tot een inkomen van 20.000
gulden, die de helft van het totaal
aantal personenauto's in handen heb
ben, al eenderde tot eenzesde van
hun bruto' inkomen aan hun auto.
De kl-ap komt bijzonder hard aan bij
degenen, die nu reeds 1000 gulden of
UTRECHT (ANP) De auto-
slaaptreinen vormen het snelst
groeiende net van spoorverbindingen
in Europa. Ons land kent thans vijf
verbindingen met autoslaaptreinen.
Daarbij is niet alleen de snelst-
groeiende (van Amsterdam naar Nar-
bonne), maar met ingang van 2 juli
tevens de snelste internationale au-
toslaapverbinding.
Dat is de verbinding van Hoek van
Holland naar Biasca in Zuid-Zwit
serland, de laatste uitvalspoort voor
het Zwitserse merengebied en Noord-
Italië. De verbinding bestaat al, maar
van 2 juni af is niet langer Amster
dam het beginpunt, maar Hoek van
Holland, omdat vooral de belangstel
ling van Engelse toeristen steeds gro
ter wordt. Deze autoslaaptrein rijdt
in 14 uur van Hoek van Holland naar
Biasca, waarmee een rijsnelheid van
84 km per uur wordt bereikt.
De autoslaaptrein heeft inmiddels
proef gereden. Engelse, Duitse en Ne
derlandse journalisten waren de pas
sagiers. Aan het slot van de retourrit
konden de Nederlandse Spoorwegen
tot grote tevredenheid vaststellen, dat
alles tot in de puntjes klopt.
meer aan motorrijtuigenbelasting en
accijns moeten afdragen. Hiervan
heeft 51 procent een bruto inkomen
beneden de 10.000 gulden.
Maar wanneer de regering op deze
manier kunstmatig de massa-motori
sering afremt schaadt zij ook de be
langen van alle toeleveranciers en
bovendien lijden de benzdmemaat-
schappijen schade: een vraagstuk, dat
aldus „Nederlands Transport", steeds
nijpender wordt door het vei-schil in
de benzineprijs tussen Nederland en
Duitsland. „Een niet te verwaarlozen
aantal klanten gaat nu al de grens
over om benzine te tainken."
Voor de zoveelste keer raakt de re-
gfering door de nieuwe maatregelen
opnieuw ook het goederenvervoer op
de weg, de toerwagenbedrijven en
de taxi-ondememingen. „De belas
tingmaatregelen treffen juist deze
ondernemers zo haird, omdat hiun
auto's bedrijfsmiddelen zijn. Worden
op deze sector extra-lasten gelegd
dan ondergraaft de overheid de con
currentiepositie van het Nederlands
beroepsgoederen vervoer."
„Nederlands Transport" wijst erop,
dat de particuliere wegvervoerders de
door hen veroorzaakte kosten van de
weg willen betalen, maar niet meer
dan deze kosten. „De situatie is nu
echter al zo, dat de bedragen voor de
verkeersbelasting hoger liggen, dan
de overheidskosten die aan de infra
structuur besteed worden. Het sur
plus aan de verkeersbelastingen bo
ven datgene wat het rijk in totaal aan
verkeersvoorzienimger. beschikbaar
stelit, liep van 589 miljoen in 1963 op
tot 1379 miljoen gulden in 1968", al
dus „Nederlands Transport."
AANDEELHOUDERS van de ko
ninklijke fabriek F. W. Braat N.V.
zal worden voorgesteld over 1968 een
dividend van 25 uit te keren.
Uitgesproken: H. Walckiers, Den
nenlaan 22, Hoogerheide.
Geëindigd: C. J. J. van den Hout,
h.o. van den Hout's Wagenbouw, Oos-
terhoutseweg 135, Teteringen. Door
het verbindend worden van de slot-
uitdelingslijst. Aan conc. cred. kon
geen uitkering worden gedaan.
B. M. Smit, handelaar in olie, Klun-
dertseweg 31, Zevenbergen. Idem.
In de surséance van betaling ver
leend aan N.V. Brabantse Bouwele
menten Industrie, Kanaalstraat 100,
Dongen is een ontwerp van akkoord
gedeponeerd. Bepaald werd, dat de
schuldvordering ten aanzien waarvan
de surséance werkt uiterlijk op 16-4-
1969 bij de bewindvoerder mr. J. M.
Houben, Ba-ronielaan 133, Breda moe
ten worden ingediend. Over het aan
geboden akkoord zal op 2-5-1969 te
10 uur worden geraadpleegd en be
slist.
De op 5-1-1969 definitief verleende
simséanoe van betaling aan de Ko
ninklijke Boomkwekerij Pierre Lom-
barts N.V., Bredaseweg 32, Zundert is
op 28-3-1969 ingetrokken wegens het
hervatten van betalingen.
UTRECHT (ANP) Uiterlijk
1 september 1970 zullen de meters
van alle taxi's en huurauto's in Ne
derland de ritprijs inclusief de fooi
aangeven. De drie vervoersbonden
hebben daarover met de werkgevers
organisaties F.N.O.P. en K.N.V.T.O.
overeenstemming bereikt tijdens de
onderhandelingen over een nieuwe
c.a.o. Andere eisen van de werkne
mers onder meer met betrekking
tot de arbeidstijd zijn blijven lig
gen, maar de bonden zijn toch ak
koord gegaan met de nieuwe c.a.o.
(waaronder ongeveer 8900 werkne
mer inclusief het niet-rijdend per
soneel vallen), omdat zij aan de
opruiming van het door hen als
a-sociaal beschouwde fooiensysteem
prioriteit hebben gegeven.
Rotterdam en Amsterdam kenden
het inclusief-systeem al. Den Haag is
van de nieuwe c.a.o. uitgezonderd
omdat Haagse taxi- en huurautobe-
drijven tot nu toe iedere verbetering
weigeren tot de invoering van het
fooi-inclusiefsysteem. Hun argument
is, dat zij daarvoor geen „ruimte"
hebben vanwege de hoge kosten. De
bonden achten dit onaanvaardbaar.
De nieuwe ca.o. wordt niet voor
drie jaar afgesloten, zoals de bon
den aanvankelijk wensten, maar
voor twee jaar (1 april 1969 - 1 april
1971). Het fooi-inclusiefsysteem
wordt vóór 1 september 1970 inge-
gevoerd op basis van vijftien procent
fooi.
Voor de taxi-chauffeurs is geen
verhoging van het basisloon over
eengekomen. Wel wordt de provisie
(over de -ritprijs) per 1 april 1969
verhoogd van 8 tot 10 procent. Het
niet rijdend personeel krijgt op
1 april van dit jaar een loonsverho
ging van 6 procent en op 1 april
1970 nog eens 6 procent.
AMSTERDAM (ANP) Het belangrijkste nieuws voor beursplein 5 is
wel geweest de aankondiging van een 7,5 pet. lening ten laste van de
Bank voor Nederlandse Gemeenten a pari groot f 100 mnl of f 150 mnl. De
inschrijving is op 25 april met als stortingsdatum 2 juni. In de geschiedenis
van de BNG is dit de eerste 7,5 pet. lening. Over het wel of niet slagen er
van lopen de meningen ter beurze sterk uiteen. Het nog steeds stijgende
rentepeil houdt het publiek uit de obligatie-markt. Gisteren werd te
vens een 8 pet. ziekenhuislening a pari aangekondigd. Er is de laatste tijd
iets mis met de obligatie-markt en in dit licht bezien valt er geen zinnig
woord over de kansen van genoemde BNG-lening te zeggen, aldus de beurs.
Een feit is dat de staatsfondsenmarkt en de BNG-leningen gisteren weer
onder druk stonden. De stemming voor de internationale waarden was ge
drukt tot flauw. Ook gisteren waren de activiteiten voor de toonaange
vende fondsen ver te zoeken. Men nam grotendeels een gereserveerde
houding aan. Gewacht wordt op stimulerende factors.
Van aanbod op ruime schaal was echter geen sprake doch de geringe
verkopen moesten in een vrijwel lege markt worden verwerkt. Dit bracht
Kon. Olie op 192.80, tegen dinsdag 194.60. Philips zakte in tot 179 (181.30).
AKU gaf aanvankelijk 1.30 punt prijs op 116.10 om zich daarna iets te
herstellen tot 116.30. Hoogovens was opnieuw aangeboden op 108.50 (109.20).
Unilever hield zich zeer goed en was slechts een dubbeltje lager op 120.80.
De cultures waren licht verdeeld. De scheepvaartsector gaf geen koers
verschillen van betekenis te zien. Holland Amerika-Lij.n lag goed gedispo
neerd in de markt op de winst ad f 3,3 min. over 1968, tegen vorig jaar
een verlies van bijna f 19 min.
Later kwam er een draai ten gunste voor enkele internationale waarden.
Dit door lokale vraag. Hierdoor steeg AKU tot 117.70 en Hoogovens tot
109.30. Voor Unilever werd bij het slot 121.60 betaald. Philips kwam op
179.80 en Kon. Olie iets boven de 193.
In de eerste periode waren, evenals gisteren, de koersverliezen van de
lokale waarden wederom sterk in de meerderheid. Alb. Heijn moest we
derom terrein prijsgeven, ditmaal met 5 gulden. Amev daalde f 3 en Else
vier f 4,-.
15/4
16/4
Actieve obligaties
Staatsleningen
Kea 1966-1
98 Vs
98
Ned 1966-2 I
97H
97%
Ned 1969-7
98ft
98%
Ned 1968-6%%
91f8
91%
Ned 1968-2 6%%
9113
91%
Nederl. 1968-3
91H
91%
Nederl. 1968-4
92
91%
Ned 1966 5%%
91H
91%
Ned. I967.8y4%
90ft
90ft*
Nederl. 1967 6
87%
87H
Nederl. 1965 1
88ft
88y4
Ned. 65 63/4
88ys
88%b
Ned. 64 5%
85%
85«
Nederl. 1964 2 5%
85ft
85%
Ned. 64 5
83
82%
Ned. 58 4%
84%*
84%
Ned. 59 4%
81%
81%
Nederl. 1960 l 4%
83ft*
83ft
Ned. 60.2 4%
81ft
81 y4
Nederl, 1963 4%
78%*
78%
Nederl. 1964 4%
94%
94H
Ned '59 4%
83ft
83
Nederl I960 4%
78%
78%
Ned. 61 4%
79
78%
Nederl. 1963-1 4%
77ft
77'/s
Nederl. 1963-2 4%
77%
77%
Nederl, 1961 4
80%
80ft
Ned. 82 4
76%
Ned 1953-3%%
74%
74%
Ned Staft 47 S%
69ft
68%
Nederl 1951 3%
88%
88%
Ned 1953 1-2 3%
81
80%
Ned 1956 8%
77%
77%
Nederl 1948
68%
68ys
Ned 50/1-2 3%
69 Vi
69
Ned 54/1-2 3V4
70%
70%
Ned 55/1 3%
69%
69%
Ned 55/2 3%
76%
76%
Ned grootb obi. 3
80%
Nederland 37
80%
80%
Ned Gr b. 46 8
80%
Ned Doll. 47 8
87%
87%
Indlë 37a
90%
90%
Baiiu- en kredietwezen
B Ned. Gem. «7 o
92%
92%
Id 30 58/59 4%
80%
80%
Id 25 j. 89/1-3 4%
83%
83%
Id 25 i 60/3-S 4M>
83y4
83%
Actieve aandelen
Handel, industrie Petr.-(oleum
15/4
16/4
Bred. tf.b. S
Brit. Petr. 66 V/.
97%
98
Brit. Petr 65
90%
90%
Bijenkort oeh. 6
97%
Co-op Ned agb 7
104
104
Co-op Ned r.!-p
158b
158b
Co m.ctr. '66 V/i
lOOx
99%
Co' m.ctr '67 6%
97x
79x
Hoogovens 66 6%
92
Zout-K 65 6
91%
91
M.N. Bak 46 3Va
94b
94b
Nat. Gr bez. 56 5
-~-
N. Gasunie 66 ?V4
98%
99
91%
N. Gasunie 60 6/
91%
Ned Gasunie 5%
90%
90%
Nyma 4
58%
58%
Overz. Gas 5ya
96
96
Philips dlr 61 4
81
Idem 1948 S%
92%
92%
Pegem 1-2 '57 6
90
90%
Pegem 58 5%
87
86
Pegem 58 5
92%
92%
idem 1-3 52 4%
94%
94%
Pegus 1-2 1957 6
98
98b
Rott.-Btin 5%
92
92
Rott.-Rim 4%
84%
84
Schiphol 6
85%
85%
Scholten-H *15 5%
89%
89%
Scholten-H 5%
94%
93
Scholten-H 4s/4
94%
94%b
Scholten-H 4%
90 %x
90x
Unilever
89
Ver Glas 5
85
85
Ver Mach.1 58 5
89%
89x
Ver. machi 62 5
86%
85%
V/a
Luchtv. spoorw. prem. obl
KLM 1968-? 94^.
A dam KuDDei
HVA Mil en >>ei
AKU
Dell Ml] i. ceri
HeineK bel en beb
Heiniekens bier
Hoogov n.r.v.a
Kon Zout Org
Philips Gem. Beï
Unilever e v a
Dortsche Petr
Dortscbe Ptr. 1%
Kon Petr
52
91
117.60
74.30
162.60
165.10
109.80§
195.90
182.20§
120.70
1048
1048
195.10
53y4
90%
116.50
72,60
160.50
163.50§
108.30
194
179.40§
120.70
1030
1029
193
Scheepvaart en Luchtvaart
H.A.L.
Java-China PaK
K L.M t eert
K N S.M h.t>.
Ml] *Jed
Ommeren va
Rotterd. Lioyd
Scheepv Unie
Stv
93*
151
247*
123%
121*
248
145%
131%
93%
151§
246:50
122%
123%
246
146%
131%
55 4
Handel, industrie en diversen
129%
87
97%
90x
Rtd.^NUS lfi vv- ^uLierciam
TKAAT ALGOA ?^t,terda">
15 te Rotterdam
A. Heyn w.o
AKU 1.000
Blauwh 66
Ëlauwh 67 6%
Blauwhoed 5%
Blauwhoed 4%
Bli.1denst.-W 63 5
Bredero v.g. 65 6
Bred v.b.
85
78%x
91%
97x
89x
87%
85b
78
91%
I 7% 98%
KLM 15-] ar lg b
KLM 20.jarig 4%
idem 1962 4%
Ned S. 57 1-2 4%
Alkmaar 56 2%
A'dam 1933 3
ld pr obl *51 2%
2%
2%
2%
2%
54 2%
ld 56-1
ld 56-2
ld 56-3
Idem 1959
Breda
Dordrecht 58 2%
Lindnoven M 2^
Enschede 54 2%
s-Gravb 52-1 2%
Idem 53-2 2%
lotterd 52-1 2%
Idem 52-2 2%
Idem 57 2Va
Ned 1 R 67 2^
Utrecht 52 2%
Z.-Holland 57 2%
Z.-Holland 69 2%
92
87%
94%
86%
67
128%
64%
65%
82
80 V2
65
70%
64
64
67H
72A
78
67%/
72%
nA
iooh
71%
72
95
92A
15/4 16/4
102
126
89%
95
89x
102%
113
87%
90%
couverteerbare obligaties
131%
ABN «Va
AKU 43/4
Berh pap i <t%
tterkeJ patent
Gelder Zn v 43/4
Grass kunX 5%
Hatexna 5%
Hoek's mjz. 53/4
Hoogovens
Indoheem
Indola
Inventum
Koud 1.1s
Kon Zout Org
M. N. Bak 66 6%
5%-5
5
4%
95b
100%
87%
113%
108y4
100%
81%
87
80x
84%
109%
100
86%
65
128%
66
65'
81%
80
65
68A
63%
63
65
72
80%
72%
72
71%
100%
71%
72
130%
100%
87
90
113%
108%
100
81%
87
80x
109%
99%x
Meteoor bet. 5%
v. Ommeren 5% 126
Pont Houth 5% 89%
Ri]n-Schelde 7% 95%
Scholten Hon 4%
Stokvis en Zn 43^ 80% 80%
Thom-Or ver 4%
Tilburg water 5% 90%
Ver Mach. F. 6% 102
Vette winkel 118
VihamiJ 9 87%
Wyers
Achtergestelde obligaties
KLM 53/4 114%
N iet-actieve aandelen
Banken
Alg. Bank Ned.
AMEV N.R. eert.
Amf as groep
AMRO Bank
Cultuurbank
Delta vera. cert.
Eerste N.V M.
Gron tnd.-Cr B
Kas associatie
Nat. Ned. cert.
Ned Credtet B
Ned Lloyd
Ned Mid.st B
Slavenburg'B B.
Ver. Nlllmij.
Handel. Industrie.
Alb Heyn
Alg Umy. Onr. G
A'dam Droog. My
A'dam Rl] tuig Ml]
AN I EM oat. bez
Ball. Nedam Gr.
Beers en Zn
Begemann
Bensdorp Intern
Bergh-Jurg. ƒ250
Bergh-Jurg
Bergoss
Berkei's Patent
Biydenst Will
Bols, Lucas
Borsumxj Wehry
Braat Buuwstofl
Bredero vastgoed
Bredero Ver.bedr
Bührmann Tetter
Byenkort beheei
Caivê
Calvé cum. prei
Carps Garenfabi
Centr Suiker My
Cindy - Key K
Crane Nederland
Cur. Handel My
Uaalderop
Dagra
Uess tapytenfabi
Dikkers en Co
DJbi.U
Duyvls Jzn.
Edy emallle
Emba
Enkes
ErdaJ My
Flgee machJfabr
Fokket
Ford
Gazelle röw.fabi
Gelder-Papier
Gelden. Tielens
Gero fabr. Cert
Geveke en Co.
Gist en Brocades
281
280
249
245.50
95,10
92.50
59.50
58.50
56b
56
347
351
622
622
176x
174x
121%
121
906%
900
172
171
151.50
152
106.10
106
197%
198
126
126
diversen
228
222
143
tlQ
140 x
09
140
O
135%
75 y2
75
93.50
263
260V2
114
112
175
176
200 x
107 X
77 x
580
570
188
189%
70
202
'200
158
158
299
298
1713/4
489%
480%
647
630
682
630
878
876
143
146
98
105
460%
452
137
132
89
159
157%
151
149
132 x
130
154
155
120
120
519^4
505
474
471
85%
84%
140
140
221
221
778 x
201 b
200 b
600
595
901
901
148
145
84.10
85.50
115
114.10
1090
1075
15/4 16/4
Grasso mach.fabr 147 x
Grinten, v.d. 287.40
Gruyter en Zn 5% 125 b
Hagemeyer en Co
Halberg m.fabr.
Hatéma N.V.
v. Hattum Bl.v
Hero-cons.
Hoek's mach.fabr
Holl. Kattenburg
Holl Beton My
HoU. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch sch
Hooimeyer en Zn
Indola
I.H.C. Holland
Industrleële my
Ing. Bur. Bouwn
tnternatlo
Ent gew betonb
Inventum
Jongeneel houth
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Kiene Sulkerw
Kluwer
Kon fabr vb Alex
Kon Paplerfabr
K.N Tex Unie
Korenschoof
Koudys voed
Krasnapolsky
Kon Ver Tapyt
Kwatta choc
Leldse Wolsp
Llndeteves
Lips en Gispen
Lijm en gelatine
Macintosh
Meel Ned Bakk.
Mees bouwmat B
Meteoor Beton
Mosa
Mulder's tabr
Mulder- Vogem
Muller en Co
Muller en Co 57,
Mynbouw. werk
Naarden ChrJTabi
Nedap
Ned üagbi Unie
N. exp. Pap fabr
Ned Kabelfabx.
Ned Springstof
Nelle wed. v.
Netam
Norit
Mutricta
Nyverdal Cate
Overzeese Gas
"ikh hold cert
Palemb Ind Mi]
Palthe
Philips gem, bez
Philips g. b. 67r
Pleteden auto's
•sink en Co.
rtelneveld Mach
Rlva
Kunaak en Co
rtt]n-Schelde
Rijn Schelde d tft
Schev expl. My
Schev. expl i960
■ïcnok beton
•^holten Karton
^cholten Honig
Simon de Wit
136
50
224
83
239
470
22.30
184
245
258
295
450
140
290
270
118
263
215%
259
67
181%
49 x
126
102% x
61.30
244%
107
217
158
143 x
113%
503
187
112
190 x
340 x
171%
375
92%
339
670
321
103 x
356
423
103
91
453
90
89.50
116.50
71%
39
181.50
57.90
108
141
282
125
135
51
225
89.50
240
480
58
94
260
215
260
99%
22.15
183
245
255
140
285
275
114
270
205
133%
126
91.30
210
226
65.10
361
212%
259 50
63
182%
49
126
101%
60.50
243%
103
223%
155%
140
113
505 x
186
110
185
330 x
107
371%
92%
338
655
140%
318
102 x
357
415
100
92
440
86
88-20
115.30
68
89
178.60
56.90
108 x
147
113
270
203
134
126
31.10
207
224%
64
353
15/4
16/4
Simon's emb.fabr
90%
90%
Smit Nijmegen
121 Vi
121
Stokvis Zn.
80
79
63%
Stoomsp Twenthe
63%
Synres Cbem.
136%
136
Tabak Phil, c.v
70
72%
Tech Unie
332
Texoprlnt
223
224
Texoprlnt 5% pr
101%
101
Thom-Dr-Verbltfa
74.50
Unilever 7%
97%
Idem 6%
Idem 4%
52
Utermöhlen
230
230
Varossieau
138
142
Veenend Stm.sp.
Veneco
123 x
122
Ver Glasfabr n.b,
145
143%
Ver. h.ond. Schev
54
53
Ver. Mach.fabr.
140
141%
Ver. NL.uitg.bedx
283
260 x
Ver. Touwfabr.
127
123
Vettewinkel
235
230
Vezel verw.
92%
92%
Vihamij
136%
136
Vredestein
228
222
Vulcaansoord
53
53
Wereldhaven
563
552
Wernlnk's Beton
133
137%
94
Wessanen
94.50
Wyers Ind. H.
170%
167%
Zaalberg
80
793A
IVIijn bouw en petroleum
Bllliton le rubr.
Billiton 2e rubr
180.50
178
Moeara Enlm
Id. cert opr. 1/10
ld. 1 winstbew.
49.50
4775
Id 4 winstbew.
4950
Scheepvaart
Oostzee
118
118
Participatie-bewijzen
Alg. Fondsen bezit
1290
1285
Converto 1-1 bp
1021
1021
HBBbeidepl 1-2 bp
910
906
Interbonds 1 bp
639
639
Intergas 5 part
448-50
446
Beleggingsfondsen
A'dam.beimy 1 50
156
155
Dutch Int
181.50
180.50
[KA belegg.ml]
263.80
262.20
In terunie 50
Nefo 50
104.50
104
rioheco f 5f
249.70
243.90
rtoltnco
218.80
213
Unitas fit
581.50
580
Utllico
121.50
121
Concentla 10 pet
320
320
Europaf t-10 pb
538
540
Buitenlandse fondsen
UnioD Mlniére i
1400
1415
Dollarfondsen
Anaconda
54% d
54ï2g
Bethlehem SteeJ
33%
33%
General Electric
94%
95%
.eueiaJ Motors
SP/s
80%
Prot. and Gamble
86%
857/s
rtepubllc Stee»
44%
44%
Shell OU
65%
65&
'S Steel Lü eert
44%
443%
f gedaan en bieden
x m laten
9 gedaan en laten
b bieden
e a ex claim
d ex dividend
Heel eenvoudig, door met uw vrouw deel te nemen aan
het Premie Spaarplan. Als u samen jaarlijks via effec-
tenbewijzen voor f 500,— of minder een aandeeltje of
obligatie koopt, krijgt u over dat bedrag later per jaar
een premie van 20% (maximaal f 100,—). Belastingvrij.
Aan het Premie Spaarplan kunnen deelnemen zij die in
Nederland wonen, tot de leeftijdsgroep van 21 t/m 59
jaar behoren en in het vorige jaar een belastbaar in
komen hadden van ten hoogste f 15.000,—. Het maximum
spaarbedrag is f 250,- per deelnemer per jaar en f 500,—
voor een echtpaar.
Vraag morgen eens inlichtingen over dit spaarsysteem
met effectenbewijzen. Banken, Boerenleenbanken,Raiff-
eisenbanken, Spaarbanken en Hypotheekbanken zullen
u graag helpen. U kunt ook een brochure over alle
spaarvormen van het Premie Spaarplan aanvragen bij
het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
afdeling Voorlichting bezitsvorming,/^^\Postbus 51,
Den Haag.
BERGEN OP ZOOM, 16 april
Aardbei (glas) 79 - 124, Andijvie
(glas) 90 - 116, Snijbonen (glas) 25.
32 p. ons, Komkom, st. 31 - 67. Kom
kom. kg 75 - 88, Waspeen 35 - 46.
Prei 20 - 59, Raapstelen 12 - 19. Ra
barber 27 - 58, Radijs 18, - 2?. Bos-
selderie 22 - 30, Sla 12 - 23, Spinazie
65 - 103, Tomaten 23 - 34 p. ons: Uien
10 - 19. Witlof 112 - 178. Jonathan
15 - 62. Conferencé 11 - 66.
's-HERTOGENBOSCH, 16 april
Aanvoer 8484 stuks. 3473 runderen,
827 graskalveren, 331 vette kalveren,
2616 nuchtere kalveren, 256 schapen,
173 lammeren, 30 fokzeugen, 566
slachtvarkens, 212 biggen, 853 slacht-
runderen. Prijzen: Melk- en kalf-
koeien 1150 - 1750 per stuk, Guste
koeien 990 - 1475, Graskalveren 500 -
675, Kalfvaarzen rood 1325 - 1725;
zwart 1050 - 1400; Klamvaarzen 1175-
1375; Guste vaarzen 1025 - 1325, Pin
ken 775 - 985, Nuchtere kalveren
voor fok of mesterij 130 - 280, Wei-
deschapen 110 - 130, Ooien met lam
meren 240 - 300, Drachtige zeugen
525 - 650, Biggen 85 - 94, Slachtrun
deren extra kwaliteit 5.40 - 5.85 per
kg geslacht gewicht, Slachtrunderen
le kwaliteit 4.80 - 5.30, Slachtrunde
ren 2e kwaliteit 4.25 - 4.75, Slacht
runderen 3e kwaliteit 3.80 - 4.15,
Vette stieren 4.65 - 5.15, Worstkoeien
3.60 - 3.90, Vette kalveren le kwali
teit 3.85 4.10 per kg levend ge
wicht, Vette kalveren 2e kwaliteit
3.65 - 3.80, Vette kalveren 3e kwali
teit 3.50 - 3.60, Nuchtere slachtkalve-
ren 1.25 - 1.65, (per stuk 35 - 80),
Slachtzeugen le kwaliteit 2.20 - 2.25,
Slachtzeugen 2e kwaliteit 2.14 - 2.19,
Slachtvarkens 2.40 - 2.50, Vette scha
pen 130 - 170 per stuk, Vette lam-
(Van onze redactie binnenland)
HEERLEN De eerste maanden
van 1969 hebben de directie van
DSM/Staatsmijnen reden tot vol
doening gegeven. Zij verwacht dan
ook dat 19G9 niet zal onderdoen voor
1968, met name ook wat betreft de
chemie. In de komende jaren gaan
de investeringen groeien naar een
jaargemiddelde van ongeveer 200
miljoen gulden.
De snelle vermindering van de
bedrijvigheid in de sector vaste
brandstoffen en de expansie op che
misch terrein drukken hun stempel
op het personeelsbeleid. De totale
bezetting daalde in 1968 met onge
veer 3700 man tot 20.600 personen.
Het aantal buitenlandse arbeids
krachten nam verder af tct 550. In
de komende jaren zullen de nog res
terende arbeidsplaatsen in de sector
vaste brandstoffen eveneens weg
vallen.
De onderneming breidde de activi
teiten op het gebied van de exploita
tie van aardgas uit door te parti
ciperen in nieuwe wingebieden. De
totale omzet beliep in 1968 1.086 mil
joen gulden. De winst vóór belastin
gen en vóór aftrek van buitenge
wone uitkering aan de staat inzake
aardgas bedroeg 229 miljoen gulden.
Beschikbaar is een winst van 87,6
miljoen gulden.
meren 85 - 115. Overzicht: Melk- en
kalfkoeien, aanvoer: zeer groot, han
del: vrij vlot, prijzen: hoog; guste
koeien: zeer ruim, onveranderd duur,
iets gedrukt; Jongvee: groot, lui tot
iets gedrukt, duur; Vette kalveren:
minder, „redelijk, ruim prijs(i.; Nuch
tere kalveren: flink, kalm, aflopend;
Schapen en lammeren: behoorlijk,
flauw, nauw. prijsh.; Fokzeugewt
ruimer, stroef, duur; Lopers en big
gen: beperkt, stug, onv. hoog; Slacht
vee: iets ruimer, rustiger, niet ge
heel gehandhaafd; Slachtzeugen:
normaal, minder vlot, iets lager.
ZWIJNDRECHT Andijvie 122-
150, spinazie 82-105, postelein 158-163,
uien 11-24, witlof Al 185. A2 133-
172, B2 110-155, veldsla 120-260, ra
barber 58-64, sla Al 16-24, Cl 12-15,
paprika 19-37, komk. 90 83, 75 82-85,
60 61-65, 50 51-54, 40 40-42, 35 28-31,
30 25-28. krom 56-61, stek 26-38, to
maten A 19.20-19.60, C 18.20-18.50,
CC 16, radijs rood 31-42, selderij 12-
19, peterselie 41-49.
COMMISSARISSEN EN directie
van Buehrmann-Tetterode N.V. de
len mede, dat de ontwikkelingen in
1968 gunstig zijn geweest.
In de aandeelhoudersvergadering
zal voorgesteld worden een dividend
uit te keren van 22
DEN HAAG (ANP) De N.V.
Bank voor Nederl. Gemeenten
deelt mede, dat zij voornemens is
over te gaan tot de uitgifte van een
71/2 pet. 25-jarige obligatielening
1969, groot f 100 min, tot de koers
van 100 pet. Bij overtekening wordt
het recht voorbehouden het bedrag
der lening te verhogen tot het totaal
ingeschreven bedrag of minder, even
wel tot geen hoger bedrag dan f 150
min. De lening zal worden afgelost
ie 15 jaarlijkse termijnen en wel af
wisselend 7-6-7 pet. per jaar,
waarvan de eerste termijn vervalt op
1 juni 1980. Vervroegde extra af-
los'ing is gedurende de eerste 10 jaar
van de looptijd niet toegestaan. Daar
na is zij in de jaren 1979 tot en met
1933 alleen mogelijk tot de koers van
101 1/2 pet en gedurende de verdere
looptijd van de lening tot de koers
van 101 pet. De lening is verdeeld
in coupures van f 1000 en f 500. Da
tum van inschrijving vrijdag 25 april
1969 en datum van storting maan
dag 2 juni 1969, met bijbetaling van
1 datg rente.
DEN HAAG (ANP) Konstanz
295 +3, Rheinfelden 247 +24,
Straatsburg 274 +28, Plittersdorf 409
+2, Maxau 439 8, Plochingen 173
+5, Mannheim 297 1, Steinbach
250 +55, Mainz 325 +1, Bingen 230
+4, Kaub 250 +4, Trier 354 +2, Ko
blenz 284 +10, Keulen 276 +20,
Ruhrort 459 +21, Lobith 1074 +17,
Nijmegen 858 +12, Arnhem 862 +11,
Eefde IJssel 440 +12, Deventer 323
13, Mooisin 5530 +62, Borgharen
4104 +135, Belfeld 1197 +44, Grave
beneden de sluis 518 +12.