Hf Privé-rijders en vervoerders zijn eenzijdige slachtoffers u kunt 20% extra op uw effectenaankoop verdienen NEDERLANDS TRANSPORT" .CIS V Antwerpen sparen... verstandig en handig Markten en veilingen SNELSTE AUTO- SLAAPTKEIN VAN EUROPA amsterdamse effectenbeurs STAATSMIJNEN INVESTEREN JAARLIJKS 200 MILJOEN I katwmji17 te port au prince v. I LOIRFI T n5n16 V Lag0S n Do,uala VtageJ 16 V Duinkerken n I IffiNTTon™18 ee Isle 01 Grain v I SKobeFKEEK 16 V NaS°7a n I ^EcfnnM^?reep0irt; n Nassau I FAILLISSEMENTEN C.A.O.-akkoord taxi-bedrijven n Scheepsberichten I ABBEKEKK 15 v Le Havre n Anit- I werpen I n Santos uoü v San Over grens 1379 miljoen INTERNATIONALS GEDRUKT MS ZV Ter zake Obligatielening 7,5 pet. B.N.G. Waterstanden DE STEM VAN DONDERDAG 17 APRIL 1969 27 etrokken): et eentjes [i House of hand- se lipstick in eur kennen? fVND ISTEN astricht ADBASTUS 16 te Belawain JtGORAB p 15 Fernando Noronha AMSTELSTAD 15 v Dakar n St ATYs" 15 v Singapore n Perz Golf bALI 15 v Pt Swettenham n Penang CHEVRON GORINCHEM 15 te Sun- I derland CKEBBEDIJK 15 v Wilhelmshaven I n Antwerpen I KARACHI 16 te Kaapstad IfflBMGANGSAN p 15 Kaaps+ad I n Chu Njin ISEDEREEMS p 15 Mozambique n Dubai ISCHELDELLOYD p 15 Madagascar 1 nPenang SEPIA 15 ee Mena al Fabel I STAD ZWOLLE 15 v Civitavecchia n Pointenoire I STEVEN 16 te Freetown j STHAAT AMSTERDAM 15 v Dur- I ban n Beira I STRAAT TORRES 16 te Kaapstad I STREEFKERK 15 v Yokohama n ITOGOKUST 17 v Freetown n [zAANKERK 15 v Elisabeth n East London IfflERSKERK 16 te Chalna ICAMEROUNKUST 16 te Baltimore IDAPHNIS 15 v Messina n R'darn IfORESTLAKE 16 te Pto Rico IGIESSENKERK 16 te Bremen IÜEDERLINGE 16 te Hamburg KIEUW AMSTERDAM 15 v New York n Cobh STAD UTRECHT 15 v Pt Sudan n Kp Guardafui ITANA HAIQ 15 v Antw. n Londen ITARA 15 te San Francisco do sal I THEMIS 15 v Paramaribo n R'darn I lïITMARSUM 16 te Cristobal lAXCOSPRAY 15 v Houston n Cristobal |AXDIJK p 16 Gibraltar n Antwer pen lARES 15 v Ptacardon n Cristobal I BAND A 16 te Pascagamayo I CERES 16 te Manta I DIOGENES 15 v Guaiaquil n-Callao I GEESTLAND p 15 Azoren n Bar- I bados IJASON 15 v New Orleans n Aruba IKELLETIA 15 v Stanlow n R'darn JKENNEMERLAND 15 v Rio de Ja neiro n Santos lYADISON LLOYD 15 v Bremerha- 1 ten n Hamburg 1WTFERLAND 15 v Santos n 1 Petto Alegre IWTHENON 15 v Guana n Pt of J Spain I SOLON 16 te New York IVIANA 16 te Aruba IKSTERTOREN 16 te San Fran- I CISCO I "ONORATO 16 te Callao IjAFRA 16 t.a. rede Halul [ZOSNEKERK 16 te Marseille I AMELAND p 16 Wight n Thames- I naven P 16 Ibiza n Genua I ARCHIMEDES 16 v Bremen n Rotterdam IïEMHAVEN p 16 Fernando Noron- i pi.,1 Rio de Janeiro I ILF SWEDE 17 te Bandarmashur I verw MUNTTOREN 16 v Rastanura n I ,,™Sapore ,6 VLO Havre n SCAagl4T°LLE 16 t,a' Baai vaB I ^ONOSARI is v B£m®kok n Sibu AhmadH 16 Dakar 11 Mena al I «ffl CHRISTINA 15 te Antwer- *AsSn 14 V Montevideo a ÏsAn C,>BRt0ERE pass 14 Bos" CARERVV? ?Btantza Yiareggio 14 V La Spezia 11 ter™"- I S 15 te Westonpoint DSmbomST V 15 v Luanda Boston14 30 n° v 0uessant n 5werJRen14 480 n vn A20ren iW nw v KiMPrtad n ™1NA 14 ,-n Jgjj»-r«« ioS? Gentil 14 Tl'anmeTe n 0P SHEEBA 14 80 n v |0SA^70 tH\t5EEBA 14 80 6» NeW Y°'rk CTKAATET0KWf urw Genua 14 700 zw v %SR Bw®tóenham CHARis16i5te'Otterdam iJSNam botterdam n Am- !ohGH 15 v Otterdam n West I Gai?111^16 V R°'Uerdam n (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De betalers van verkeersbelastingen voelen zich niet geroepen om te pas en te onpas op te treden als redders in de nood, wanneer begrotingstekorten gedekt moeten worden. Privé- rijders en vervoerders worden op deze manier het slachtoffer van de eenzijdige, ongenuanceerde, onjuiste en onrechtvaardige belas- tingpolitiek, aldus motiveert „Nederlands Transport" de protestac tie tegen de verhoging van de benzine-accijns op 1 juli en de motorrij tuigenbelasting op 1 januari 1970, die gezamenlijk ondernomen is door de ANWB, de KNAC, de Bovag, het Wegtransport, het Wegvervoer, De EVO, de KNVTO, de KVO. Het protest gaat vooral uit tegen de zware belasting, die privé-rijders in de inkomensgroepen tot 20.000 gul den te verduren krijgen en die de vervoerders opnieuw onder druk zetten. Volgens de berekeningen vam „Nederlands Transport" besteden pri vé-rijders tot een inkomen van 20.000 gulden, die de helft van het totaal aantal personenauto's in handen heb ben, al eenderde tot eenzesde van hun bruto' inkomen aan hun auto. De kl-ap komt bijzonder hard aan bij degenen, die nu reeds 1000 gulden of UTRECHT (ANP) De auto- slaaptreinen vormen het snelst groeiende net van spoorverbindingen in Europa. Ons land kent thans vijf verbindingen met autoslaaptreinen. Daarbij is niet alleen de snelst- groeiende (van Amsterdam naar Nar- bonne), maar met ingang van 2 juli tevens de snelste internationale au- toslaapverbinding. Dat is de verbinding van Hoek van Holland naar Biasca in Zuid-Zwit serland, de laatste uitvalspoort voor het Zwitserse merengebied en Noord- Italië. De verbinding bestaat al, maar van 2 juni af is niet langer Amster dam het beginpunt, maar Hoek van Holland, omdat vooral de belangstel ling van Engelse toeristen steeds gro ter wordt. Deze autoslaaptrein rijdt in 14 uur van Hoek van Holland naar Biasca, waarmee een rijsnelheid van 84 km per uur wordt bereikt. De autoslaaptrein heeft inmiddels proef gereden. Engelse, Duitse en Ne derlandse journalisten waren de pas sagiers. Aan het slot van de retourrit konden de Nederlandse Spoorwegen tot grote tevredenheid vaststellen, dat alles tot in de puntjes klopt. meer aan motorrijtuigenbelasting en accijns moeten afdragen. Hiervan heeft 51 procent een bruto inkomen beneden de 10.000 gulden. Maar wanneer de regering op deze manier kunstmatig de massa-motori sering afremt schaadt zij ook de be langen van alle toeleveranciers en bovendien lijden de benzdmemaat- schappijen schade: een vraagstuk, dat aldus „Nederlands Transport", steeds nijpender wordt door het vei-schil in de benzineprijs tussen Nederland en Duitsland. „Een niet te verwaarlozen aantal klanten gaat nu al de grens over om benzine te tainken." Voor de zoveelste keer raakt de re- gfering door de nieuwe maatregelen opnieuw ook het goederenvervoer op de weg, de toerwagenbedrijven en de taxi-ondememingen. „De belas tingmaatregelen treffen juist deze ondernemers zo haird, omdat hiun auto's bedrijfsmiddelen zijn. Worden op deze sector extra-lasten gelegd dan ondergraaft de overheid de con currentiepositie van het Nederlands beroepsgoederen vervoer." „Nederlands Transport" wijst erop, dat de particuliere wegvervoerders de door hen veroorzaakte kosten van de weg willen betalen, maar niet meer dan deze kosten. „De situatie is nu echter al zo, dat de bedragen voor de verkeersbelasting hoger liggen, dan de overheidskosten die aan de infra structuur besteed worden. Het sur plus aan de verkeersbelastingen bo ven datgene wat het rijk in totaal aan verkeersvoorzienimger. beschikbaar stelit, liep van 589 miljoen in 1963 op tot 1379 miljoen gulden in 1968", al dus „Nederlands Transport." AANDEELHOUDERS van de ko ninklijke fabriek F. W. Braat N.V. zal worden voorgesteld over 1968 een dividend van 25 uit te keren. Uitgesproken: H. Walckiers, Den nenlaan 22, Hoogerheide. Geëindigd: C. J. J. van den Hout, h.o. van den Hout's Wagenbouw, Oos- terhoutseweg 135, Teteringen. Door het verbindend worden van de slot- uitdelingslijst. Aan conc. cred. kon geen uitkering worden gedaan. B. M. Smit, handelaar in olie, Klun- dertseweg 31, Zevenbergen. Idem. In de surséance van betaling ver leend aan N.V. Brabantse Bouwele menten Industrie, Kanaalstraat 100, Dongen is een ontwerp van akkoord gedeponeerd. Bepaald werd, dat de schuldvordering ten aanzien waarvan de surséance werkt uiterlijk op 16-4- 1969 bij de bewindvoerder mr. J. M. Houben, Ba-ronielaan 133, Breda moe ten worden ingediend. Over het aan geboden akkoord zal op 2-5-1969 te 10 uur worden geraadpleegd en be slist. De op 5-1-1969 definitief verleende simséanoe van betaling aan de Ko ninklijke Boomkwekerij Pierre Lom- barts N.V., Bredaseweg 32, Zundert is op 28-3-1969 ingetrokken wegens het hervatten van betalingen. UTRECHT (ANP) Uiterlijk 1 september 1970 zullen de meters van alle taxi's en huurauto's in Ne derland de ritprijs inclusief de fooi aangeven. De drie vervoersbonden hebben daarover met de werkgevers organisaties F.N.O.P. en K.N.V.T.O. overeenstemming bereikt tijdens de onderhandelingen over een nieuwe c.a.o. Andere eisen van de werkne mers onder meer met betrekking tot de arbeidstijd zijn blijven lig gen, maar de bonden zijn toch ak koord gegaan met de nieuwe c.a.o. (waaronder ongeveer 8900 werkne mer inclusief het niet-rijdend per soneel vallen), omdat zij aan de opruiming van het door hen als a-sociaal beschouwde fooiensysteem prioriteit hebben gegeven. Rotterdam en Amsterdam kenden het inclusief-systeem al. Den Haag is van de nieuwe c.a.o. uitgezonderd omdat Haagse taxi- en huurautobe- drijven tot nu toe iedere verbetering weigeren tot de invoering van het fooi-inclusiefsysteem. Hun argument is, dat zij daarvoor geen „ruimte" hebben vanwege de hoge kosten. De bonden achten dit onaanvaardbaar. De nieuwe ca.o. wordt niet voor drie jaar afgesloten, zoals de bon den aanvankelijk wensten, maar voor twee jaar (1 april 1969 - 1 april 1971). Het fooi-inclusiefsysteem wordt vóór 1 september 1970 inge- gevoerd op basis van vijftien procent fooi. Voor de taxi-chauffeurs is geen verhoging van het basisloon over eengekomen. Wel wordt de provisie (over de -ritprijs) per 1 april 1969 verhoogd van 8 tot 10 procent. Het niet rijdend personeel krijgt op 1 april van dit jaar een loonsverho ging van 6 procent en op 1 april 1970 nog eens 6 procent. AMSTERDAM (ANP) Het belangrijkste nieuws voor beursplein 5 is wel geweest de aankondiging van een 7,5 pet. lening ten laste van de Bank voor Nederlandse Gemeenten a pari groot f 100 mnl of f 150 mnl. De inschrijving is op 25 april met als stortingsdatum 2 juni. In de geschiedenis van de BNG is dit de eerste 7,5 pet. lening. Over het wel of niet slagen er van lopen de meningen ter beurze sterk uiteen. Het nog steeds stijgende rentepeil houdt het publiek uit de obligatie-markt. Gisteren werd te vens een 8 pet. ziekenhuislening a pari aangekondigd. Er is de laatste tijd iets mis met de obligatie-markt en in dit licht bezien valt er geen zinnig woord over de kansen van genoemde BNG-lening te zeggen, aldus de beurs. Een feit is dat de staatsfondsenmarkt en de BNG-leningen gisteren weer onder druk stonden. De stemming voor de internationale waarden was ge drukt tot flauw. Ook gisteren waren de activiteiten voor de toonaange vende fondsen ver te zoeken. Men nam grotendeels een gereserveerde houding aan. Gewacht wordt op stimulerende factors. Van aanbod op ruime schaal was echter geen sprake doch de geringe verkopen moesten in een vrijwel lege markt worden verwerkt. Dit bracht Kon. Olie op 192.80, tegen dinsdag 194.60. Philips zakte in tot 179 (181.30). AKU gaf aanvankelijk 1.30 punt prijs op 116.10 om zich daarna iets te herstellen tot 116.30. Hoogovens was opnieuw aangeboden op 108.50 (109.20). Unilever hield zich zeer goed en was slechts een dubbeltje lager op 120.80. De cultures waren licht verdeeld. De scheepvaartsector gaf geen koers verschillen van betekenis te zien. Holland Amerika-Lij.n lag goed gedispo neerd in de markt op de winst ad f 3,3 min. over 1968, tegen vorig jaar een verlies van bijna f 19 min. Later kwam er een draai ten gunste voor enkele internationale waarden. Dit door lokale vraag. Hierdoor steeg AKU tot 117.70 en Hoogovens tot 109.30. Voor Unilever werd bij het slot 121.60 betaald. Philips kwam op 179.80 en Kon. Olie iets boven de 193. In de eerste periode waren, evenals gisteren, de koersverliezen van de lokale waarden wederom sterk in de meerderheid. Alb. Heijn moest we derom terrein prijsgeven, ditmaal met 5 gulden. Amev daalde f 3 en Else vier f 4,-. 15/4 16/4 Actieve obligaties Staatsleningen Kea 1966-1 98 Vs 98 Ned 1966-2 I 97H 97% Ned 1969-7 98ft 98% Ned 1968-6%% 91f8 91% Ned 1968-2 6%% 9113 91% Nederl. 1968-3 91H 91% Nederl. 1968-4 92 91% Ned 1966 5%% 91H 91% Ned. I967.8y4% 90ft 90ft* Nederl. 1967 6 87% 87H Nederl. 1965 1 88ft 88y4 Ned. 65 63/4 88ys 88%b Ned. 64 5% 85% 85« Nederl. 1964 2 5% 85ft 85% Ned. 64 5 83 82% Ned. 58 4% 84%* 84% Ned. 59 4% 81% 81% Nederl. 1960 l 4% 83ft* 83ft Ned. 60.2 4% 81ft 81 y4 Nederl, 1963 4% 78%* 78% Nederl. 1964 4% 94% 94H Ned '59 4% 83ft 83 Nederl I960 4% 78% 78% Ned. 61 4% 79 78% Nederl. 1963-1 4% 77ft 77'/s Nederl. 1963-2 4% 77% 77% Nederl, 1961 4 80% 80ft Ned. 82 4 76% Ned 1953-3%% 74% 74% Ned Staft 47 S% 69ft 68% Nederl 1951 3% 88% 88% Ned 1953 1-2 3% 81 80% Ned 1956 8% 77% 77% Nederl 1948 68% 68ys Ned 50/1-2 3% 69 Vi 69 Ned 54/1-2 3V4 70% 70% Ned 55/1 3% 69% 69% Ned 55/2 3% 76% 76% Ned grootb obi. 3 80% Nederland 37 80% 80% Ned Gr b. 46 8 80% Ned Doll. 47 8 87% 87% Indlë 37a 90% 90% Baiiu- en kredietwezen B Ned. Gem. «7 o 92% 92% Id 30 58/59 4% 80% 80% Id 25 j. 89/1-3 4% 83% 83% Id 25 i 60/3-S 4M> 83y4 83% Actieve aandelen Handel, industrie Petr.-(oleum 15/4 16/4 Bred. tf.b. S Brit. Petr. 66 V/. 97% 98 Brit. Petr 65 90% 90% Bijenkort oeh. 6 97% Co-op Ned agb 7 104 104 Co-op Ned r.!-p 158b 158b Co m.ctr. '66 V/i lOOx 99% Co' m.ctr '67 6% 97x 79x Hoogovens 66 6% 92 Zout-K 65 6 91% 91 M.N. Bak 46 3Va 94b 94b Nat. Gr bez. 56 5 -~- N. Gasunie 66 ?V4 98% 99 91% N. Gasunie 60 6/ 91% Ned Gasunie 5% 90% 90% Nyma 4 58% 58% Overz. Gas 5ya 96 96 Philips dlr 61 4 81 Idem 1948 S% 92% 92% Pegem 1-2 '57 6 90 90% Pegem 58 5% 87 86 Pegem 58 5 92% 92% idem 1-3 52 4% 94% 94% Pegus 1-2 1957 6 98 98b Rott.-Btin 5% 92 92 Rott.-Rim 4% 84% 84 Schiphol 6 85% 85% Scholten-H *15 5% 89% 89% Scholten-H 5% 94% 93 Scholten-H 4s/4 94% 94%b Scholten-H 4% 90 %x 90x Unilever 89 Ver Glas 5 85 85 Ver Mach.1 58 5 89% 89x Ver. machi 62 5 86% 85% V/a Luchtv. spoorw. prem. obl KLM 1968-? 94^. A dam KuDDei HVA Mil en >>ei AKU Dell Ml] i. ceri HeineK bel en beb Heiniekens bier Hoogov n.r.v.a Kon Zout Org Philips Gem. Beï Unilever e v a Dortsche Petr Dortscbe Ptr. 1% Kon Petr 52 91 117.60 74.30 162.60 165.10 109.80§ 195.90 182.20§ 120.70 1048 1048 195.10 53y4 90% 116.50 72,60 160.50 163.50§ 108.30 194 179.40§ 120.70 1030 1029 193 Scheepvaart en Luchtvaart H.A.L. Java-China PaK K L.M t eert K N S.M h.t>. Ml] *Jed Ommeren va Rotterd. Lioyd Scheepv Unie Stv 93* 151 247* 123% 121* 248 145% 131% 93% 151§ 246:50 122% 123% 246 146% 131% 55 4 Handel, industrie en diversen 129% 87 97% 90x Rtd.^NUS lfi vv- ^uLierciam TKAAT ALGOA ?^t,terda"> 15 te Rotterdam A. Heyn w.o AKU 1.000 Blauwh 66 Ëlauwh 67 6% Blauwhoed 5% Blauwhoed 4% Bli.1denst.-W 63 5 Bredero v.g. 65 6 Bred v.b. 85 78%x 91% 97x 89x 87% 85b 78 91% I 7% 98% KLM 15-] ar lg b KLM 20.jarig 4% idem 1962 4% Ned S. 57 1-2 4% Alkmaar 56 2% A'dam 1933 3 ld pr obl *51 2% 2% 2% 2% 2% 54 2% ld 56-1 ld 56-2 ld 56-3 Idem 1959 Breda Dordrecht 58 2% Lindnoven M 2^ Enschede 54 2% s-Gravb 52-1 2% Idem 53-2 2% lotterd 52-1 2% Idem 52-2 2% Idem 57 2Va Ned 1 R 67 2^ Utrecht 52 2% Z.-Holland 57 2% Z.-Holland 69 2% 92 87% 94% 86% 67 128% 64% 65% 82 80 V2 65 70% 64 64 67H 72A 78 67%/ 72% nA iooh 71% 72 95 92A 15/4 16/4 102 126 89% 95 89x 102% 113 87% 90% couverteerbare obligaties 131% ABN «Va AKU 43/4 Berh pap i <t% tterkeJ patent Gelder Zn v 43/4 Grass kunX 5% Hatexna 5% Hoek's mjz. 53/4 Hoogovens Indoheem Indola Inventum Koud 1.1s Kon Zout Org M. N. Bak 66 6% 5%-5 5 4% 95b 100% 87% 113% 108y4 100% 81% 87 80x 84% 109% 100 86% 65 128% 66 65' 81% 80 65 68A 63% 63 65 72 80% 72% 72 71% 100% 71% 72 130% 100% 87 90 113% 108% 100 81% 87 80x 109% 99%x Meteoor bet. 5% v. Ommeren 5% 126 Pont Houth 5% 89% Ri]n-Schelde 7% 95% Scholten Hon 4% Stokvis en Zn 43^ 80% 80% Thom-Or ver 4% Tilburg water 5% 90% Ver Mach. F. 6% 102 Vette winkel 118 VihamiJ 9 87% Wyers Achtergestelde obligaties KLM 53/4 114% N iet-actieve aandelen Banken Alg. Bank Ned. AMEV N.R. eert. Amf as groep AMRO Bank Cultuurbank Delta vera. cert. Eerste N.V M. Gron tnd.-Cr B Kas associatie Nat. Ned. cert. Ned Credtet B Ned Lloyd Ned Mid.st B Slavenburg'B B. Ver. Nlllmij. Handel. Industrie. Alb Heyn Alg Umy. Onr. G A'dam Droog. My A'dam Rl] tuig Ml] AN I EM oat. bez Ball. Nedam Gr. Beers en Zn Begemann Bensdorp Intern Bergh-Jurg. ƒ250 Bergh-Jurg Bergoss Berkei's Patent Biydenst Will Bols, Lucas Borsumxj Wehry Braat Buuwstofl Bredero vastgoed Bredero Ver.bedr Bührmann Tetter Byenkort beheei Caivê Calvé cum. prei Carps Garenfabi Centr Suiker My Cindy - Key K Crane Nederland Cur. Handel My Uaalderop Dagra Uess tapytenfabi Dikkers en Co DJbi.U Duyvls Jzn. Edy emallle Emba Enkes ErdaJ My Flgee machJfabr Fokket Ford Gazelle röw.fabi Gelder-Papier Gelden. Tielens Gero fabr. Cert Geveke en Co. Gist en Brocades 281 280 249 245.50 95,10 92.50 59.50 58.50 56b 56 347 351 622 622 176x 174x 121% 121 906% 900 172 171 151.50 152 106.10 106 197% 198 126 126 diversen 228 222 143 tlQ 140 x 09 140 O 135% 75 y2 75 93.50 263 260V2 114 112 175 176 200 x 107 X 77 x 580 570 188 189% 70 202 '200 158 158 299 298 1713/4 489% 480% 647 630 682 630 878 876 143 146 98 105 460% 452 137 132 89 159 157% 151 149 132 x 130 154 155 120 120 519^4 505 474 471 85% 84% 140 140 221 221 778 x 201 b 200 b 600 595 901 901 148 145 84.10 85.50 115 114.10 1090 1075 15/4 16/4 Grasso mach.fabr 147 x Grinten, v.d. 287.40 Gruyter en Zn 5% 125 b Hagemeyer en Co Halberg m.fabr. Hatéma N.V. v. Hattum Bl.v Hero-cons. Hoek's mach.fabr Holl. Kattenburg Holl Beton My HoU. Melksuiker Homburg Hoogenbosch sch Hooimeyer en Zn Indola I.H.C. Holland Industrleële my Ing. Bur. Bouwn tnternatlo Ent gew betonb Inventum Jongeneel houth Kemo Kempen Begeer Key houthandel Kiene Sulkerw Kluwer Kon fabr vb Alex Kon Paplerfabr K.N Tex Unie Korenschoof Koudys voed Krasnapolsky Kon Ver Tapyt Kwatta choc Leldse Wolsp Llndeteves Lips en Gispen Lijm en gelatine Macintosh Meel Ned Bakk. Mees bouwmat B Meteoor Beton Mosa Mulder's tabr Mulder- Vogem Muller en Co Muller en Co 57, Mynbouw. werk Naarden ChrJTabi Nedap Ned üagbi Unie N. exp. Pap fabr Ned Kabelfabx. Ned Springstof Nelle wed. v. Netam Norit Mutricta Nyverdal Cate Overzeese Gas "ikh hold cert Palemb Ind Mi] Palthe Philips gem, bez Philips g. b. 67r Pleteden auto's •sink en Co. rtelneveld Mach Rlva Kunaak en Co rtt]n-Schelde Rijn Schelde d tft Schev expl. My Schev. expl i960 ■ïcnok beton •^holten Karton ^cholten Honig Simon de Wit 136 50 224 83 239 470 22.30 184 245 258 295 450 140 290 270 118 263 215% 259 67 181% 49 x 126 102% x 61.30 244% 107 217 158 143 x 113% 503 187 112 190 x 340 x 171% 375 92% 339 670 321 103 x 356 423 103 91 453 90 89.50 116.50 71% 39 181.50 57.90 108 141 282 125 135 51 225 89.50 240 480 58 94 260 215 260 99% 22.15 183 245 255 140 285 275 114 270 205 133% 126 91.30 210 226 65.10 361 212% 259 50 63 182% 49 126 101% 60.50 243% 103 223% 155% 140 113 505 x 186 110 185 330 x 107 371% 92% 338 655 140% 318 102 x 357 415 100 92 440 86 88-20 115.30 68 89 178.60 56.90 108 x 147 113 270 203 134 126 31.10 207 224% 64 353 15/4 16/4 Simon's emb.fabr 90% 90% Smit Nijmegen 121 Vi 121 Stokvis Zn. 80 79 63% Stoomsp Twenthe 63% Synres Cbem. 136% 136 Tabak Phil, c.v 70 72% Tech Unie 332 Texoprlnt 223 224 Texoprlnt 5% pr 101% 101 Thom-Dr-Verbltfa 74.50 Unilever 7% 97% Idem 6% Idem 4% 52 Utermöhlen 230 230 Varossieau 138 142 Veenend Stm.sp. Veneco 123 x 122 Ver Glasfabr n.b, 145 143% Ver. h.ond. Schev 54 53 Ver. Mach.fabr. 140 141% Ver. NL.uitg.bedx 283 260 x Ver. Touwfabr. 127 123 Vettewinkel 235 230 Vezel verw. 92% 92% Vihamij 136% 136 Vredestein 228 222 Vulcaansoord 53 53 Wereldhaven 563 552 Wernlnk's Beton 133 137% 94 Wessanen 94.50 Wyers Ind. H. 170% 167% Zaalberg 80 793A IVIijn bouw en petroleum Bllliton le rubr. Billiton 2e rubr 180.50 178 Moeara Enlm Id. cert opr. 1/10 ld. 1 winstbew. 49.50 4775 Id 4 winstbew. 4950 Scheepvaart Oostzee 118 118 Participatie-bewijzen Alg. Fondsen bezit 1290 1285 Converto 1-1 bp 1021 1021 HBBbeidepl 1-2 bp 910 906 Interbonds 1 bp 639 639 Intergas 5 part 448-50 446 Beleggingsfondsen A'dam.beimy 1 50 156 155 Dutch Int 181.50 180.50 [KA belegg.ml] 263.80 262.20 In terunie 50 Nefo 50 104.50 104 rioheco f 5f 249.70 243.90 rtoltnco 218.80 213 Unitas fit 581.50 580 Utllico 121.50 121 Concentla 10 pet 320 320 Europaf t-10 pb 538 540 Buitenlandse fondsen UnioD Mlniére i 1400 1415 Dollarfondsen Anaconda 54% d 54ï2g Bethlehem SteeJ 33% 33% General Electric 94% 95% .eueiaJ Motors SP/s 80% Prot. and Gamble 86% 857/s rtepubllc Stee» 44% 44% Shell OU 65% 65& 'S Steel Lü eert 44% 443% f gedaan en bieden x m laten 9 gedaan en laten b bieden e a ex claim d ex dividend Heel eenvoudig, door met uw vrouw deel te nemen aan het Premie Spaarplan. Als u samen jaarlijks via effec- tenbewijzen voor f 500,— of minder een aandeeltje of obligatie koopt, krijgt u over dat bedrag later per jaar een premie van 20% (maximaal f 100,—). Belastingvrij. Aan het Premie Spaarplan kunnen deelnemen zij die in Nederland wonen, tot de leeftijdsgroep van 21 t/m 59 jaar behoren en in het vorige jaar een belastbaar in komen hadden van ten hoogste f 15.000,—. Het maximum spaarbedrag is f 250,- per deelnemer per jaar en f 500,— voor een echtpaar. Vraag morgen eens inlichtingen over dit spaarsysteem met effectenbewijzen. Banken, Boerenleenbanken,Raiff- eisenbanken, Spaarbanken en Hypotheekbanken zullen u graag helpen. U kunt ook een brochure over alle spaarvormen van het Premie Spaarplan aanvragen bij het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid, afdeling Voorlichting bezitsvorming,/^^\Postbus 51, Den Haag. BERGEN OP ZOOM, 16 april Aardbei (glas) 79 - 124, Andijvie (glas) 90 - 116, Snijbonen (glas) 25. 32 p. ons, Komkom, st. 31 - 67. Kom kom. kg 75 - 88, Waspeen 35 - 46. Prei 20 - 59, Raapstelen 12 - 19. Ra barber 27 - 58, Radijs 18, - 2?. Bos- selderie 22 - 30, Sla 12 - 23, Spinazie 65 - 103, Tomaten 23 - 34 p. ons: Uien 10 - 19. Witlof 112 - 178. Jonathan 15 - 62. Conferencé 11 - 66. 's-HERTOGENBOSCH, 16 april Aanvoer 8484 stuks. 3473 runderen, 827 graskalveren, 331 vette kalveren, 2616 nuchtere kalveren, 256 schapen, 173 lammeren, 30 fokzeugen, 566 slachtvarkens, 212 biggen, 853 slacht- runderen. Prijzen: Melk- en kalf- koeien 1150 - 1750 per stuk, Guste koeien 990 - 1475, Graskalveren 500 - 675, Kalfvaarzen rood 1325 - 1725; zwart 1050 - 1400; Klamvaarzen 1175- 1375; Guste vaarzen 1025 - 1325, Pin ken 775 - 985, Nuchtere kalveren voor fok of mesterij 130 - 280, Wei- deschapen 110 - 130, Ooien met lam meren 240 - 300, Drachtige zeugen 525 - 650, Biggen 85 - 94, Slachtrun deren extra kwaliteit 5.40 - 5.85 per kg geslacht gewicht, Slachtrunderen le kwaliteit 4.80 - 5.30, Slachtrunde ren 2e kwaliteit 4.25 - 4.75, Slacht runderen 3e kwaliteit 3.80 - 4.15, Vette stieren 4.65 - 5.15, Worstkoeien 3.60 - 3.90, Vette kalveren le kwali teit 3.85 4.10 per kg levend ge wicht, Vette kalveren 2e kwaliteit 3.65 - 3.80, Vette kalveren 3e kwali teit 3.50 - 3.60, Nuchtere slachtkalve- ren 1.25 - 1.65, (per stuk 35 - 80), Slachtzeugen le kwaliteit 2.20 - 2.25, Slachtzeugen 2e kwaliteit 2.14 - 2.19, Slachtvarkens 2.40 - 2.50, Vette scha pen 130 - 170 per stuk, Vette lam- (Van onze redactie binnenland) HEERLEN De eerste maanden van 1969 hebben de directie van DSM/Staatsmijnen reden tot vol doening gegeven. Zij verwacht dan ook dat 19G9 niet zal onderdoen voor 1968, met name ook wat betreft de chemie. In de komende jaren gaan de investeringen groeien naar een jaargemiddelde van ongeveer 200 miljoen gulden. De snelle vermindering van de bedrijvigheid in de sector vaste brandstoffen en de expansie op che misch terrein drukken hun stempel op het personeelsbeleid. De totale bezetting daalde in 1968 met onge veer 3700 man tot 20.600 personen. Het aantal buitenlandse arbeids krachten nam verder af tct 550. In de komende jaren zullen de nog res terende arbeidsplaatsen in de sector vaste brandstoffen eveneens weg vallen. De onderneming breidde de activi teiten op het gebied van de exploita tie van aardgas uit door te parti ciperen in nieuwe wingebieden. De totale omzet beliep in 1968 1.086 mil joen gulden. De winst vóór belastin gen en vóór aftrek van buitenge wone uitkering aan de staat inzake aardgas bedroeg 229 miljoen gulden. Beschikbaar is een winst van 87,6 miljoen gulden. meren 85 - 115. Overzicht: Melk- en kalfkoeien, aanvoer: zeer groot, han del: vrij vlot, prijzen: hoog; guste koeien: zeer ruim, onveranderd duur, iets gedrukt; Jongvee: groot, lui tot iets gedrukt, duur; Vette kalveren: minder, „redelijk, ruim prijs(i.; Nuch tere kalveren: flink, kalm, aflopend; Schapen en lammeren: behoorlijk, flauw, nauw. prijsh.; Fokzeugewt ruimer, stroef, duur; Lopers en big gen: beperkt, stug, onv. hoog; Slacht vee: iets ruimer, rustiger, niet ge heel gehandhaafd; Slachtzeugen: normaal, minder vlot, iets lager. ZWIJNDRECHT Andijvie 122- 150, spinazie 82-105, postelein 158-163, uien 11-24, witlof Al 185. A2 133- 172, B2 110-155, veldsla 120-260, ra barber 58-64, sla Al 16-24, Cl 12-15, paprika 19-37, komk. 90 83, 75 82-85, 60 61-65, 50 51-54, 40 40-42, 35 28-31, 30 25-28. krom 56-61, stek 26-38, to maten A 19.20-19.60, C 18.20-18.50, CC 16, radijs rood 31-42, selderij 12- 19, peterselie 41-49. COMMISSARISSEN EN directie van Buehrmann-Tetterode N.V. de len mede, dat de ontwikkelingen in 1968 gunstig zijn geweest. In de aandeelhoudersvergadering zal voorgesteld worden een dividend uit te keren van 22 DEN HAAG (ANP) De N.V. Bank voor Nederl. Gemeenten deelt mede, dat zij voornemens is over te gaan tot de uitgifte van een 71/2 pet. 25-jarige obligatielening 1969, groot f 100 min, tot de koers van 100 pet. Bij overtekening wordt het recht voorbehouden het bedrag der lening te verhogen tot het totaal ingeschreven bedrag of minder, even wel tot geen hoger bedrag dan f 150 min. De lening zal worden afgelost ie 15 jaarlijkse termijnen en wel af wisselend 7-6-7 pet. per jaar, waarvan de eerste termijn vervalt op 1 juni 1980. Vervroegde extra af- los'ing is gedurende de eerste 10 jaar van de looptijd niet toegestaan. Daar na is zij in de jaren 1979 tot en met 1933 alleen mogelijk tot de koers van 101 1/2 pet en gedurende de verdere looptijd van de lening tot de koers van 101 pet. De lening is verdeeld in coupures van f 1000 en f 500. Da tum van inschrijving vrijdag 25 april 1969 en datum van storting maan dag 2 juni 1969, met bijbetaling van 1 datg rente. DEN HAAG (ANP) Konstanz 295 +3, Rheinfelden 247 +24, Straatsburg 274 +28, Plittersdorf 409 +2, Maxau 439 8, Plochingen 173 +5, Mannheim 297 1, Steinbach 250 +55, Mainz 325 +1, Bingen 230 +4, Kaub 250 +4, Trier 354 +2, Ko blenz 284 +10, Keulen 276 +20, Ruhrort 459 +21, Lobith 1074 +17, Nijmegen 858 +12, Arnhem 862 +11, Eefde IJssel 440 +12, Deventer 323 13, Mooisin 5530 +62, Borgharen 4104 +135, Belfeld 1197 +44, Grave beneden de sluis 518 +12.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 15