■NBANK
of
üèRIS
,Er zijn genoeg mensen die denken
dat ik een god voor hen ben..."
Dl
ICH
;heden
Kijk naa
tussen haakjes
DE ZANGERES ZONDER NAAM:
irijke
(eld...
Leviezen
kas
I le buiten til"heeft deze eer
Triomf
Molenreservaat
Taal II
Taal I
Spreekwoordelijk
m
a
S
I uur f kwamen we vaak zo'n
Ia!Lzes' zeven 'n de morgen thuis
I beklem m06j- z'n werkB0ed aan-
1 Dik J f rck' weer gaan werken.
het™ i N. op den duur. En
uo ook logisch dat zijn baas
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
I f" 2iin LelasW1?8 we,rken. "et hij
1 Woet ook mil u ,met bl-i' want
BELGIë (Frans):
Luister naar
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
DE STEM VAN MAANDAG 14 APRIL 196.'
Raiffeisenbanlc.
valuta die u nodig
jcht voor die
anciële zaken
Ise reis te maken
BANKZAKEN
tt-Boschkapelle-
h - Heikant - Hengst-
- Hulst - Kloosterzande -
Ossenisse - Overslag-
oppeldijk - Terneuzen -
M.V.
Jviarkt te Etten-Leur ge
vrij al diverse mensen in
oen voor jonge aktieve
filialen.
pociale voorzieningen en
verstrekt en uw reis-
lekt dan onze oriëntatie-
pril 1969, van 18.30 uur
len-Leur. Al uw vragen
I; Jac. Hermans Prijsslag
Ons telefoonnummer
■siding
Ir electronica
jenlijsten van
B
B
(Van onze showredactie)
De Zangeres Zonder Naam, of eigenlijk: mevrouw Mery Servaes-
gey, heeft ons uitgenodigd voor koffie met gebak in haar bungalow
in Stamproy, om daar dan tussen neus en lippen te vertellen dat zij
Ook literair bezig is haar naam te vestigen. In vrije uren, verklapt
ij werkt zij aan haar memoires. „Het wordt het eerlijkste levens-
hoek ter wereld." Zij zegt: „Ik schrijf alles op zoals ik het zou
vertellen. En het is vreemd hoe precies ik me details van vroeger
kan herinneren. Wat er precies gebeurd is toen ik op mijn derde jaar
vjel en mijn bekken brak. Ik moest naar het ziekenhuis en pas op
uijn twaalfde kwam ik er weer uit. In mijn herinnering vormt die
ziekenhuis-tijd een leemte, daar weet ik praktisch niks meer van.
klaar het moment waarop ik dat ziekenhuis verliet, dat staat weer
scherp in mijn gedachten. Toen ik zestien was, kroop ik op eigen
houtje uit mijn bed, het was de eerste keer in mijn leven dat ik
bewust liep. Ik herinner me, dat ik het vreselijk heb gevonden nooit
naar school te kunnen gaan en ik snapte mijn zusje niet als die geen
an had om naar school te gaan. Ik lag altijd maar in bed; in bed
ben ik overgegaan van de ene klas naar de andere klas."
daar geen genoegen mee nam. Mijn
man moest steeds ander werk zoeken
en als een bedrijf inkrimpte of zoiets,
was hij de eerste die werd ontslagen.
Mijn man heeft door die populariteit
van mij een heel hard leven gehad
Zolang u populair bent en veel
geld verdient, lijkt ons dat niet zo'n
groot bezwaar.
ZZN: „Ja juist. Wij zijn toen ook fil-
les op alles gaan zetten. Vooral 'ook
omdat ik er helemaal achter sta mat
ik doe en erg graag zing. Ik hoop het
ook nog erg lang te mogen doen. We
zijn toen alles op alles gaan zetten,
contracten afsluiten, contacten leggen
en die dingen. En toen hebben we
dus ook dat café gepakt. Ik zeg: als
het eens ophoudt, dat zingen, dan
heb je toch een boterham, dan heb
je toch een beroepMaar het houdt
niet opZij glimlacht, haast ver
legen.
Het is even stil in de huiskamer.
Dan zegt zij bevrijdend: „Gisteren
vertelde een impressario me toch een
verhaaltje, zeg. Over een vrouw, die
was bij hem aan de deur geweest, en
had gezegd: O, die zangeres zonder
naam, ze was in Tilburg en ze heeft
naar me gekeken en ik kreeg een
knipoogje van d'rIk bedoel:
dat doe je misschien onwetend op
de bühne, je bent gewoon vriendelijk
tegen iedereen Maar wat het bij
sommige mensen teweeg kan bren
gen En dan heb je ook mensjes
die bij je in de zaak komen en zeg
gen: Als ik alleen maar even uw hand
mag vasthouden
Wat vindt u van dat soort men
sen?
ZZN: „Ik wordt er altijd zo ver
schrikkelijk ontroerd door. Omdat ik
zié dat het écht is. Ik vind het ook
beangstigend hoor. Die mensen die
even je kleren willen aanraken, even
je hand vasthouden, helemaal kapot
zijn van een glimlach van je
Brengt u een soort Geloof voor
ze?
ZZN: Iamisschien wel. Er zijn zo
veel mensen die in de put zitten en
ik haal ze er weer uit... Ik geloof,
er zijn genoeg mensjes die denken
dat ik een God voor hen ben
U denkt niet aan de commercie?
ZZN: „Echt niet. Er zijn mensen die
dat van mij gek vinden, maar het is
gewoon zo, Ik bedoel: we hebben
geen kinderen, waarom moeten wij
rijk worden? Och, als ik een mooie
oude dag met me man kan krijgen en
we kunnen blijven werken, dan hoef
ik me er niet rijk aan te maken. Als
ik maar kan blijven werken. Ik ge
loof, als ik in een hoekje moest gaan
zitten, dan was ik gauw dood, het
werken houdt me jong, het houdt me
op de been Als ik gewoon maar
mijn boterham heb Een bioscoop-
je, of eens leuk ergens gaan eten of
zo, kijk, dat zijn onze duurste uit
gaven. Het zit gewoon niet in ons
om veel uit te geven. Ik ben heel erg
tevreden, met het kleinste ben ik te
vreden Want ik heb thuis nooit
iets anders gezien. Ik kwam uit een
groot gezin, tien kinderen, een arm
Aan de wanden van de huiskamer
hangen wel zes schilderijen. Een groot
portret van de ge-aureoolde Christus
en enkele kleinere olieverf werkjes,
allemaal geschilderd door het fami
lielid N. I Everaerts. En een portret
van de Zangeres, in '54 geschilderd
doer Harry Kranen. Haar man zegt:
Everaerts is een amateur, eigenlijk
'eon huisschilder, maar zijn werk be
valt me beter dan dat portret van
Kranen. Ik weet net wat het is, hij
heeft haar ogen niet goed getroffen,
het zijn niet de ogen van de zangeres
zonder naam".
I Hij praat weinig over „mijn vrouwj'
I maar over „de zangeres zonder naam".
A is wel typisch, zeggen wij.
I ZZif: „Dat doe ik ook. Ik zal nooit
I zeggen: Ik dit of IK dat; wij spreken
I altijd over De Zangeres Zonder Naam.
Isof we over een ander praten, ja,
.at is zo gekIk weet het niet, ik
tob viel eens gedacht dat het mis-
scltien mijn bescheidenheid isof
J ton ik werkelijk
...Een gespleten persoonlijkheid?
I ZZIf: „Ja, dat is vaak gezegdZij
I die me kennen zeggen: als ze op de
bühne staat, kennen we haar niet
I meerZij is echt een vrouw met
I (we persoonlijkheden. Hier is ze ge-
I uioon Mery, maar al ze optreedt dan
I hen IK haar zelfs niet meer".
L Haar man: „Mery kan hier thuis, pri-
1 vè, lachen en gek -doen, zo erg dat
ksoms tegen haar zegt: schei nou
«suit. Maar als ze de bühne opgaat,
lis a sen ander mens".
van dit jaar gedenkt De
ais Zonder Naam haar twaalf
i half-jarige aaneenschakeling
ra successen. Haar man zij zijn
iitig jaar getrouwd heeft het
meegemaakt. De verguisde populari-
t cu de erkenning; de artisticiteit
de smartlapperjj. Is de Zangeres
I zonder Naam nooit bang dat er aan
I die populariteit plots een einde kan
lrnm/\n9
I ffl: „Nee, ik heb die angst nooit
I gekend. Ik heb wel vaak gedacht dat
I lie platenverkoop van mij en die po-
I pulariieit beangstigend is. En dan
I dacht ilc: als het nou eens zou op-
1 «ouden of wat ook, dan moet ik toch
I zorgen dat mijn man een of andere
betrekking heeft of zo. Daarom zijn
I »e vier jaar geleden ons café in Ge-
hen begonnen
1 man is door de populariteit van
Ieigenlijk een hele arme persoon-
1 meid geworden; hij werd op di-
*Wse fabrieken waar hij werkte ont-
J kgen, overal werd-ie snel ontslagen.
I hp meer vrij had dan dat hij
1 T fictie kon verrichten. Hij
I J» met mV mee; aIs ik er~
II uj moest optreden, dan moest hij
I «k natuurlijk rijden.
I Itm» i Ir'" Leeuwarden, Dokkum, al-
I .k™ "ie dingen meer. Daar moest
I J» dari vrÜ v°or ne-
gezinAls je daar een stuk cho
colade kreeg, dan was dat een luxe,
dan was je jarig of iets dergelijks
Ik ben misschien een beetje orthodox
gebleuen, maar ik denk toch echt wel
vaak aan die tijd terug. En waarom
zou ik dan nu ineens de grote piet
gaan uithangen?"
Waaróm denkt u terug?
ZZN: „Dan denk ik: wat ben je dan
nu toch rijk dat je nu zomaar een
stuk chocolade kunt pakken als je
er zin in hebtOf op je boterham
kunt nemen waar je trek in hebt.
Dan ben je toch RIJKNee, wij
gaan nooit overdreven op stap of wat
ook. Door je populariteit heb je na
tuurlijk wel nogal wat verplichtingen,
je hebt een massa urienden
Zijn dat echte vrienden?
Haar man: „Dat weet je natuurlijk
nooit".
Zij is een gevoelsmens. De verlei
ding kan groot zijn voor anderen om
daarvan te profiteren.
ZZN: „Ja, en dat doen er dus veel.
Er zijn mensen die schrijnen een
briefje en vragen gewoon maar effe
of ik meteen duizend gulden wil stu
ren want ze zitten zo in de schul
den Vandaar dus het feit dat we
heel weinig vrienden hebben. We
sluiten ons altijd met ons tweeën hier
op en we gaan niet uit en niet dit
of dat. We hebben kleurentelevisie,
dat is onze afleiding. Dan zijn u>e niet
verplicht om bij dié op visite te gaan
en bij dié. Verplichtingen maken,
daar houdt mijn man al niet zo van.
Wij vinden het fijn om ergens onaan
gekondigd binnen te vallen. Dan kun
je het best weten en voelen en zien
of je welkom bentWij kunnen
best weken of maanden niet bij fa
milie komenDie familie vindt dat
misschien erg, ik weet niet, maar
mijn man zegt vaak: ik wil mijn ei
gen leven leiden, ik wil ergens naar
toe gaan wanneer IK daar zin in
heb. Je wordt tóch al door. zo'n grote
massa geleefd, door je populariteit"
Zij zegt: „Pasgeleden had, ik een man
in de zaak, hij zat aan de bar. Hij
zegt: Mevrouw, wat kan u goed pra
ten, ik heb u in Mies en Scene ge
zien. Ik zeg: O, dacht u ook al dat
ik een debiel vrouwtje was? Hij zegt:
Nou, debiel, ik heb toch altijd wel
een imbeciele indruk van u gehad
Dóór die verguizing. En nu ben
ik in verschillende tv-uitzendingen
geweest, ik heb spontaan geantwoord
op allerlei vragen en de mensen heb
ben opeens gezegd: Wat is dat voor
een vrouw? Ik mag nu ineens overal
komen, ik ben nu ineens een van de
groten, nou komt alles naar me toe
Dat heeft twaalf, dertien jaar ge
duurd. Dan wordt je wel eens agres
sief hè
Als wij met- haar praten, gelo
ven wij niet dat deze vrouw agres
sief kan zijn. Ze drijft zo volledig
op haar gevoel, zonder een spoor
van berekening.
Zij zegt: „Ik wil niet oper mezelf zit
ten roemen, maar ik ben een ver
schrikkelijk eerlijk mens. Ik kan me
ontzettend kwaad maken als iemand
tegen me zit te liegen, dat vind ik
dan zó onrechtvaardig
Als iemand me iets vertelt, vertrouw
ik dat het waar is. Als u nu iets tegen
me zegt, kan ik niet geloven dat u
zit te liegen, dat wit er bij mij ge
woon niet in. En als ik er naderhand
achter kom dat het gelogen is, dan
ben ik een kapotte vrouw, dan kan
je me opvouwen en in een hoekje
leggen, want dan is mijn hart gebro
ken Ze zwijgt even.
„Zó ben ik dan teleurgesteld. Al kan
het maar een -kleinigheidje zijn, of
dat iemand me even in de boot heeft
willen nemen, weet je welIk kan
enorm liefhebben, maar iemand die
tegen me liegt kan ik dan plotseling
zó haten dat ik hem jo dood kan zien
liggenIk kan dat van mezelf niet
verklaren. Zoals ik hem dan heb lief
gehad, zo haat ik hem dan".
En dat is niet meer goed te
maken?
ZZN: „Nee, die ligt er dan helemaal
en voor altijd uit, dat is nooit meer
te lijmen. Want ik voel me dan zó
beschaamd in mijn vertrouwen en in
mijn oprechtheid..., ik voel me ge
woon vernèderd, ik voel me voor de
gek gehoudenIk zit trouwens ei
genlijk toch erg gauw in de put.
Zelfs om kleinigheidjes. Door een be
paald iets kan ik zo verschrikkelijk
in de put zitten, dan ben ik een ge
slagen hond. Ik weet het niet, dan
doen ze me pijn, gewoon, ik weet niet
wat dat is van mezelf
Uw fanmail ademt ook die droe
vige geest; bent u er gauw door ge
roerd?
ZZN: „Het zijn veel sociale proble
men Ook mensen die je voor de
gek willen houdenIk kreeg een
paar weken geleden een brief van een
man uit Amsterdam. Die man zat zó
diep in de put, hij wilde zijn hele
familie en zichzelf vergassen, hij zag
geen uitweg meerIk las tussen de
regels door dat hij het meende, dat
het écht was wat-ie schreef. Ik heb
de politie in Amsterdam gebeld en
die heeft het gezin nog kunnen red
den
Mag ik zo'n bpief eens lezen?
ZZN: „Nee, ik laat niemand die brie
ven lezen. Ze worden aan mij ge
stuurd en er staan altijd privé-dingen
in die iemand anders niet aangaan".
Haar man: „Zelfs ik lees ze niet,
ze zijn van de zangeres zonder naam",
ZZN: „Ik ben wel van plan die bre
ven later eens te laten bundelen tot
een boek, dat zou misschien toch
wel erg leerzaam zijn poor de men
sen. Dan lezen ze eens welke sociale
problemen er nu nog steeds bestaan".
U zingt over de levensproblemen.
Welk probleem zou u nog graag in
een lied willen zien?
ZZN: „Och, er zijn zoveel proble
men. Over het oorlogsleed in de we
reld, al die hongerende kinderen in
de wereldIk geloof dat de hon
ger in de wereld snel zou zijn op
gelost als ze elk mens in de wereld
een adoptie zouden toestaanLaat
mij voor dat kind zorgen dattie te
eten heeft, en mijn man voor dat jon
getje en u neemt' die oude man die
nog maar een paar jaartjes te leven
heeft. Dan is het probleem eerder
opgelost, dan al die miljoenen die
nu bijeen worden geschraapt en waar
van niemand weet waar het blijft
en waar het naartoe gaat
Ons huwelijk is kinderloos ge
bleven. Ik was zes jaar getrouwd,
toen me gezegd werd dat er geen
hulp op was. Toen heb ik alles in
het werk gesteld om een kindje te
adopteren. Ik was er zó van bezeten.
Ik dacht: je bent netjes, je bent eer
lijk, er is niks op je aan te merken,
je man is netjes, je bent proper, dus
aan alle voorwaarden is voldaan, je
hebt récht op een kindje. Instanties
aangeschreven, pastoor op bezoek, ik
was zo bezeten. Ik had al een kamer
tje helemaal als babykamer ingericht,
ik hoefde alleen nog maar meubeltjes
te kopen. Nou, en toen onverwachts,
toen kreeg ik bericht dat ze tot hun
spijt geen kindje konden toewijzen,
ze hadden maar vijftien babietjes om
D'r waren 500 aanvragen per jaar en
te verdelenIk heb het later nooit
meer geprobeerd, ik was zó teleur
gesteld
Zij zegt: „Vaak denk ik weieens: welk
kind of welk mens ga je alles nala
ten. We spreken er nooit hardop over,
we willen allebei honderd jaar wor
den, maar er zal toch wel een tijd
komen dat we moeten zeggen: Adios.
In mijn hart ben ik echt al op zoek
naar een mens waar ik later tegen
zeg: alles is voor jou
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.07 CONCERT VOOR JONGE
MENSEN
20.00 JOURNAAL
20.30 WERELD OP WIELEN
(kleur) Over de East African
safari rallye
20.50 DE OUDE DRAAIDOOS
(Portret van Fritz Lang)
21.35 GRANADA, GRANADA,
MIJN GRANADA. Russische
film gewijd aan de Spaanse
burgeroorlog
23.25 ECHTSCHEIDING
22.40 TWEEDE JOURNAAL
22.45 PAUZE
23.00 TELEAC: Export, les 18
18.50 DE FABELTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
19.03 SCALA
19.30 VADERS TEGEN WIL EN
DANK (kleur) „De beste uit
het nest"
19.56 JOURNAAL
20.30 AVRO'S REGIOVIZIER
20.45 PEYTON PLACE: afl. 100
en 101
21.30 NATIONAAL ALLERLEI (6)
Minifilmpjes
22.00 AVRO'S TELEVIZIER
22.35 TWEEDE JOURNAAL
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 ZORRO
Tv-feuilleton voor de jeugd
19.25 VERGROOTGLAS OP DE
POSTZEGEL
19.40 OPENBAAR KUNSTBEZIT
19.50 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
20.00 JOURNAAL
20.25 HIGH CHAPARRAL
21.15 NATUURBESCHERMING
22.10
22.40
GASTPROGRAMMA
JOURNAAL
^nt-dkertenr Tilli"gllast irt presi-
^nes, is door rtVan .Trans World Air-
I VJn se«etareswn a- u?le vareniSmg
I dwepen tnt k ln ew York uit'
,S^toubhrtVwaenethetiaar''Het
Veel ovetrertin„Z1i,n s?cretar<esse, die
bezit. Deze
I genaamd, zegt- e' "e Zacarese
De baas was niet zo erg verbaasd
over zijn uitverkiezing.-Zijn vrouw
blijkbaar ook niet, want op de vraag
hoe zij erop had gereageerd, ant
woordde Tillinghast: „Zij gaapte".
Wij ook.
zegt:
CJÜaciteiten nl" ,,;ertrouwen in mijn
I voor hem ^lereerste dag waar-
I Hü zei a r?ulieren inv«l"
5S" Daar b&lf1 .kano ka" 5*
I' k°t>en en ztiïe\den. voor haar
I houden. ;m rekemng-courant
kr?gen de se
ll Paroze rt^auSISfenten alleen
i» Sen en W3 D°nbons. Op ver-
5 ak hh len"1!8 Seeft Wj bloe-
brengt f,1" anRe reis heeft
Uvenir mee. V00r ieder reen
„AJAX triomfeerd" is de titel van
een schilderij van de kunstenaar Wal-
dy Vastrick, dat u hiernaast ziet. Het
werk draagt de ondertitel „De spe
lende mens in het tijdperk van de
ruimtevaart".
De vooruitziende visie die de kun
stenaar op het schilderslinnen toont,
uit hij ook op een ander terrein.
De prijs bedraagt namelijk per spe
Ier f 1000,- (in totaal dus f 11.000,-),
maar slechts tot de halve finale.
Daarna komt er voor ieder Ajax-
doelpunt f 1000,- bij. Hij blijft echter
we] eerliik: voor ieder Spartak-doel-
punt gaat er weer f 1000,- af.
Vastrick gelooft ook, dat Ajax het
eerste op de maan voetballende elf
tal zal zijn.
Die wens wordt door een groot
aantal Feüenoord-supporters gedeeld.
O
EEN meer dan enthousiaste werk
groep wil van de Schermerpolder in
Noord-Hollamid een nationaal water
staatkundig reservaat maken. Hier
toe ontvouwden ednid vorige week de
initiatiefnemers, waaronder oud-mi
nister-president prof. dr. ir. W. Scher-
merhorn, op een persconferentie in
Schermerhorn een groots plan, dat de
naam „Schermerland" meekreeg. Zij
willen de enige nog niet door het
woningbouw- en verkeersmonster op
geslokte inpoldering van Leeghwater
ongeschonden voor klein- en achter
kleinkinderen bewaren.
In dit „Schermerland" moeten vol
gens het plan drie molens, een oud-
Hollandse molenwerf (bedoeld ais
koffieruimte), een molenmakershuis
en een oud-vaderlandse scheepswerf
worden gebouwd. Om de ongetwij
feld grote stroom „dagjesmensen" op
te vangen, zijn er grote parkeerruim
ten gepland en een tweetal houten
bruggen om de polder beter bereik
baar te maken. De oude Buishaven
van Schermerhorn zal, na herstel
gaan dienen als aanlegplaats voor
roradvaartboten.
De totaal geraamde kosten bedra
gen 2 miljoen gulden. Er is een oud-
Hollands liedje, waarvan de eerste
regel luidt: „Wie zal dat betalen?"
WIJ zijn een lui volkje. We hebben
jgfonze mond vol over taalverarming,
ito.maar doen er niets aan. Integendeel.
„ONZE taal" meldt ook met vreugde
de opdracht, die drs. Diemer van de
gemeente Enschede heeft gekregen
om in een cursus van acht weken de
ambtenaren zo te leren schrijven, dat
de burgers traks hun brieven en for-
13.50,
17.40
18.10
18.25
19.00
19.25
19.30
20.00
20.30
21.00
21.30
22.55
14.20 en 15.05 SCHOOL
TELEVISIE
SCHOOLTELEVISIE
POUM HOUDT VAN
KERSEN
LES TRAVAUX ET
LES JOURS
ANTENNE-SOIR
ZANDMANNETJE
SPORTPROGRAMMA
JOURNAAL
SOVIéTIQUES
HISTOIRES éTRANGES ET
CONTES FANTASTIQUES
KING AND COUNTRY
JOURNAAL
Maandag 14 april
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.00 Blauwe maandag: ge
varieerd programma. 12.26 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29
Stereo: Muzikale aanwinsten. 12.52
Opspraak, lezing. 13.00 Nieuws. 13.11
Informatie; ontwikkelingswerk. 13.20
Pro memorie. 13.25 Klasssieke en mo
derne kamermuziek (opn). 14.25
Schoolradio. NRU14.45 The Tom Jo
nes Show. AVRO: 15.15 Voor de
vrouw. 15.45 Dixietime: jazzmuziek
in oude stijl (gr). 16.00 Nieuws. 16.00
Nieuws. 16.02 Scala: kerkorgeleon-
cert: klassieke en .moderne muziek.
16.30 Voor de jeugd. 17.30 Brabant
journaal. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Ik
verbind u door. -., praatje. 18.30 Ste
reo: Promenade orkest: amusements
muziek. 19.05 Stereo: Licht instru
mentaal ensemble. 19.30 Nieuws.
RVU: 19.35 Stichting Comité Zomer-
postzegels. Zomerpostzegels: Hulp op
sociaal pn cultureel vlak, door me
vrouw L. E. Roest Crollius-van
Doorn. NRU: 20.05 Stichting Geweld
loze Weerbaarheid, klankbeeld. Orde
v-ain Vrijmetselaren: 20.20 Lezing en
muziek. NRU: 20.30 De gouden tijd
van de Republiek, klankbeeld. 21.30
Met alle plezier: klankbeeld over
MARVA, MIL VA, LUVA. 22.00 Brood
op de planik, programma over be
roepskeuze. 22.20 Visueel gehandicap
ten: De blinde telefonist. 22.30 Nws.
AVRO: 22.40 Radiojournaal. NRU:
22.55 Jazz in aktie (opn). 23.5524.00
Nieuws.
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 12.00 Los-vast: gevarieerd
programma. (12.21 Voor boer en tuin
der; 12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws. 21.41 Ac
tualiteiten). 14.05 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 14.30 Stereo: Ba
riton en piano: klassieke en moderne
liederen. 15.00 Christelijk gerefor
meerde middagdienst. NRU: 15.30
Zoeklicht op Nederland: informatie
over Friesland, afgewisseld met mu
ziek. (16.00-16.02 Nieuws) 17.20
17.30 Overheidsvoorlichting: Gouver
neur Kielstra in Suriname. Spreker:
F. J. van Wel. NCRV: 17.30 Voor de
kleuters. 17.45 Voor de jeugd. 18.00
Stereo: Meisjeskoor met instrumen
taal sextet. 18.19 Uitzending van de
Katholieke Volkspartij: Kaarten op
tafel, een uitzending over politieke
zaken die de aandacht verdienen.
18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46
Actualiteiten. 19.05 Literama: radio
kroniek over boeken, schrijvers en
20.00 JOURNAAL
20.15 PANORAMA
21.00 ALLES ODER NICHTS
21.45 DE TELEVISIE-DISCUSSIE
UIT MÜNCHEN
22.40 JOURNAAL
22.50 DE STUDIO-FILM
Der Hagere und die anderen,
0.25 JOURNAAL
17.30 NIEUWS
17.35 UNSERE KLEINE SHOW
18.05 DIE DREHSCHEIBE
18.40 ALADIN UND DIE
WUNDERLAMPE
Puppen aus 1001 Nacht (kelur)
19.10 KöNIGLICH BAYERISCHES
AMTSGERICHT
De aanspreker (kleur)
19.45 HEUTE
20.15 EIN LEBEN IN GOLD
21.00 KALTE TAGE
Hongaarse speelfilm
22.45 NIEUWS
22.55 LIEBE ZU BOCHUM
toneel. 19.20 Muziek en dienst: pro
gramma met informatie over kerk
lied en kerkmuziek in klank en ge
schrift. 19.50 Stereo: Metropole or
kest: amusementsmuziek. 10.10 Phi-
lippijnse volksliedren (opn). 20.25 Op
de man af, praatje. 20.30 Stereo: Ra-
diophilharmonisch orkest: moderne
muziek. 21.05 Er zit een luchtje aan,
klankbeeld over de toekomst van de
luchtvaart, 21.30 Stereo: Balletmu
ziek (gr). 21.50 Licht orkest met
zangsolist (gr). 22.10 Lichte grammo
foonmuziek. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nieuws. 22.40 Moderne snaar
instrumenten, hun voorlopers en oer
vormen muzikale lezing. 23.05 Lichte
grammofoonmuziek (gr.). 23.10 Ste
reo: korteks, een verbosonisch hoor
spel. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek. (12.0812.15 Landbouwkro-
niek. 12.4012.48 weerbericht, mede
delingen, programmaoverzicht en
SOS-berichten voor de schippers).
12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht, mededelingen,
programmaoverzicht, SOS-berichten
voor de schippers en beursberichten.
13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Haagschool. 15.00 Nieuws. 15.03 Klas
sieke muziek. 15.37 Blaasmuziek.
16.00'Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15
Lichte grammofoonmuziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Protestants-godsdienstige uitzending.
18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws, weerbericht en actualiteiten.
19.40 Amusementsmuziek. 19.45 Mis
sie-klankbeeld. 20.00 Operakroniek.
22.00 Nieuws en berichten. 22.15 De
Zeven Kunsten. 22.30 Blues, gospel
songs en negrospirituals. 23.00 Nws.
23.10 Concert. 23.40 Nieuws. 23.45
0.30 Voor de zeelieden.
Dinsdag 15 april
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag
AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour
naal. 8.20 Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. (8.30—8.33 De groente
man). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00
Drie retour Suez: klankbeeld. 9.35
Waterstanden. 9.40 Muziek uit de
Middeleeuwen en Renaissance (opn).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.). (11.0011.02
Nieuws). 11.30 Stereo: Het Brabants
Barok-ensemble: klassieke en moder
ne muziek. 11.55 Beursberichten.
We kiezen de gemakkelijkste weg en
gebruiken buitenlandse uitdrukkin
gen zonder ons druk te maken over
eventueel goede Nederlandse verta
lingen.
Het maandblad van het genootschap
„Onze taal" signaleert regelmatig (ge
lukkig) taaiaanwinsten.
Wat dacht u van een wasmachine met
(inplaats van centrifuge) droogzwier-
der. Een taai-vondst zegt „Onze taal".
En de komende, aan de muur han
gende platte teevee: plattebuis-tele-
visie.
De nieuwste-ette willen we u .ook niet
onthouden: technisette, Een techni-
sette maakt onderdelen voor telefoon,
apparatuur.
Er zijn ook Nederlandse woorden,
die plaats maken voor andere Ne
derlandse woorden. Een verzame
laar heeft voor dat museum van ver
dwenen woorden in „Onze Taal" bv.:
parochie (wordt: gemeente), pastoor
(wordt: pastor), mis (wordt: eucha
ristieviering), preek (wordt verkon
diging).
Ook kerk verdwijnt volgens hem.
Dat wordt dan ecclesia.
muiieren zonder moeite zullen be
grijpen. Voorbeelden over de ambte
naarstijl zijn er te over. Maar dit is
een hele mooie:
„Bij het door u aan het met de
behandeling van de uw dienst be
treffende aangelegenheden belaste lid
van ons college ter parafering aan
bieden van uw verlofkaart behoort
bij het door u te genieten vakantie
verlof uiteraard eveneens ten minste
verlof voor de aaneengesloten periode
ongesplitst te worden aangevraagd".
Wij hebben hier zelfs tussen
haakje niets aan toe te voegen.
Een appelboom had al zijn geld
aan alcohol vermorst
dus groeiden al zijn kleintjes op
als appeltjes voor de dorst
TOINE
Redactie: José Toirkens.
Bijdragen: Ton in 't Veld,
Frans Wetzels en Toine de
Caluwé.