EEN VOOR DE UNDERDOGS Privézwembadstatussymbool //7 /tree jaar tijd voor een waarde van meer dan een miljoen gulden gratis advertentie ruimte. In een oud koffiemolentje kan je de eenzaamheid krakend te barsten malen. föfljfa zoen was onbetaalbaar. «H kostte precies 20& De sudderende karbonaadjes lagen gewoon te neuriën in de pan. succes eerlijk resultaten reacties idee Hmerika Schrijfes iemand Bei'es iemand Bezoek'es iemand Praat'es met iemand ...u weet zelf wel wie eenzaam is in uw omgeving DE STEM VAN ZATERDAG 12 APRIL 1969 7 PUBtlKATlE AANGEBODEN DOOR DIT BLAD IN SAMENWERKING MET DE STICHTING IDEÉLE RECLAME GBOT Eenzame mensen zetten niet vaak verse koffie. Maar vandaag... Een half pond koffie. Goudmerk! Ze nemen een enkel, vlug kopje poederkoffie. Wat moet je ook met zo'n grote, geurende pot als er niemand is om."Nog een bakje?" tegen te zeggen? Allenige mensen houden daarom de bonen in het pak. De koekjes in de trommel. Drie ons allerhande, die dure. Een nieuw waxinepitje in het lichtje. Er komt bezoek. Vanavond blijft de tv uit Er komen échte mensen praten. Over het weer. Over voetbal Over kleinkinderen en AOW. Over niks. Over alles. Er wordt gemalen. Gefilterd. Opgeschonken.Geprutteld. Gek, zo goed een oude kniekoffiemolen het nog doet De koffiemolen krikkrakkraakt er maar zelden. Met elke boon breekt ook een stukje eenzaamheid. Schrijf es, bei'es, bezoek!es, praat'es*. ach u weet zelf wel met wie i een onzer verslaggevers) Als je per advertentie een ac tie voor studentenkamers wilt «jan voeren en je hebt daarbij ije slagzin „Student met kapotte les op hoofd geslagen" voor jen staan, doe je er verstandig „an, even via een marktonder- jioekje te verifiëren, of die tekst pij het Nederlandse volk aantikt. 'Dat is gebeurd met verras- jsend resultaat. Het Nederlandse ieek in grote meerderheid normaal en zelfs passend te vin den, dat beschadigd glaswerk op een student wordt uitgeprobeerd voordat het op de vuilnisbelt belandt. Weg slagzin. ogans als „Je kan niet eens r in je blootje over de gang" en „Je weet niet, wie je in huis jtaait", konden blijkens het marktonderzoek wel en die haal- n dan ook de krant. 'ilpi Met succes? F.O. Baylé, 28, pu blic relations adviseur in Amster dam: „De Stichting reclame zonder commercieel doel is nu ruim twee jaar werkzaam. In die tijd hebben we van de publiciteitsmedia voor een waarde van meer dan een mil joen gulden gratis advertentieruim. te gekregen. En hier heb ik net twe< brieven voor me liggen van de NTS en de NRU. Ze schrijven, dat ze in principe besloten hebben, mee te gaan werken. Het gaat nog om de vorm. Ja, ons succes is van die aard, dat we zeker door zullen gaan, al kost het ons een boel werk in de vrije tijd". Afgekort heet de stichting SIRE, hetgeen vroeger de aanspraaktitel van vorsten was. Van hoe 'n hoge adeldom zijn de doelstellingen, die worden nagestreefd? Initiatiefne- mermer Baylé: „Het klinkt mis schien padvinderig, maar ten eer ste willen wij de kennis en de mo gelijkheden, waarover de Neder landse reclamewereld beschikt, in dienst stellen van goede werken. In de tweede plaats willen we pu blic relations bedrijven voor het re clamevak door te laten zien, hoe je een campagne helemaal rond kunt maken. Ik weet, dat een tandarts al tijd een beul blijft. Op dezelfde ma nier weet ik, dat men ons altijd zal blijven identificeren met verborgen verleiders. De heer F. 0. Baylé, Public relations adviseur te ■"«sterdam, is een van de mensen I™ nu ruim twee jaar geleden initiatief namen tot de ■Witing van de Stichting ele Reclame, kortweg SIRE pnoemd. boel van deze stichting jr!i via advertenties<ampagnes, Irnlt' t'°0' Pub'ic''eits- 9ratis geplaatst zouden "een worden, de aandacht ,JesllRen °P verschijnselen die jj£9 te weinig aandacht Toch hebben we een goed, eerlijk vak en dat willen we de mensen, die ons niet a priori dogmatisch af wijzen, laten zien. We willen laten zien, dat we goede dingen kunnen doen". Meest recente resultaat: een nog lopende serie van vijf advertenties, die het thema „eenzaamheid" tot onderwerp hebben. Aangezien uit een onderzoek naar een eerder ge voerde campagne naar voren is ge komen, dat de advertenties spon taan werden herinnerd door 27 per cent van de ondervraagden en een geholpen herinnering scoorden van 61 percent, mag men aannemen, dat er ook ditmaal veel blijft hangen. Hoeveel? Probeer het zelf uit. Hier volgen de eerste stukken van de vijf slogans, die als blikvanger voor de advertenties dienden. Hij zag het geluid van de deurbel Nog voordat hij het hoorde. De sudderende karbonaadjes Lagen gewoon te neuriën in de pan. In een oud koffiemolentje kan je... De eenzaamheid krakend te barsten malen. „Klap'es in je handjes" Moet je minstens met z'n tweeën doen. Die dikke zoen was onbetaalbaar Hij kostte precies 20 cent. „Toen we de campagne opzetten, wisten we natuurlijk, dat er veel meer eenzamen zijn dan alleen maar de bejaarden", zegt Baylé. „Ik denk aan homofielen, aan meisjes, die naar de stad komen en niet, zoals jongens, gezelschap kunnen zoeken ïs"ietPcrTOtVAn'rfT2cMe" gekust ^'olntet-J t gt ^un brievenbus hct d™<*d, TV-gids, Widen rilcbon of dc krant 'lelijke srrnet 1 ncrgens staat onder: SwS"rrndikkt'a,en:" SCll-n sauw wee"™s W, De d. we*t* be bel gaat w deur komt niet van dc Itnip. PüetfKATIE AANGEBODEN DOOR DIT BLAD IN SAMENWERKING MET DE STICHTING IDEElE RECLAME HES i Eenzame mensen eten niet vaak karbonaadjes. Mensen in hun eentje bakken een eitje. Eten een oud sneetje brood. Want zelfs een half brood duurt lang als je alleen eet. Eenzaamheid is: een punt van de tafel. 1 hord. 1 mes. 1 vork. 1 mens. Maar vandaag... Zelfs de slager had even raar gekeken: m, zo, viér karbonaden? En de braadpan werd bevrijd van een rest ranzige boter - hoe oud al? En het grote tafellaken had seherpe vouwen van het ongebruikt liggen in de kast,- hoe lang al? Maar vandaag komen er bezoekers! (een veis preitje voor de soep) Vandaag komen er eters! (een flesje slagroom voor de pudding) Vandaag komen er praters! Eindelijk eens niet alleen zijn. Kijk die dampwolkjes uit dc volle braadpan. Eten» wat moet 1 mens met 3 gangen? Vier karbonaadjes en een mens staan te neuriën in de keuken, Schrijfes, bei'es, bezoek'es, praat'es... ach u weet zelf wel met wie in de kroeg. Aan huwelijken, die voor het oog van de buitenwereld gelukkig zijn. maar waar geen con tact tussen de partners meer is. Maar je moet in dit vak precies we ten, tot welke deel. en doelgroep je jezelf richt Anders krijg je ongewenste neven effecten. En de slottekst: „Schrijf 'es, bei'es, bezoekt es, praat'es ach, u weet zelf wel met wie" die lsaat natuurlijk niet exclusief op de bejaarden, maar op alle stille eenzamen. Iedereen kent in zijn omgeving wel iemand, die eenzaam is". Ondertussen brainstormt SIRE aan nieuwe campagnes. Baylé: „Die over de eenzaamheid is een groot succes. Er zijn van al le kanten reacties gekomen ook van ouden van dagen zelf, en dat is belangrijk, want als die aktief worden, is er weer een stukje een zaamheid weg. dienst te stellen van de strijd om de vrede. Enige maanden later waren de eerste campagnes er. Ze richtten zich op de verkoop van oorlogsobli gaties, het recruteren van vrouwen voor de oorlogsinspanning, het in zamelen van voedsel- en kerstpak ketten, of ze richtten zich tegen geldverslindende zaken als bosbran den, werkverzuim en zwarte mark ten. We hebben een bejaarde man ge had, die door onze advertenties ge ïnspireerd is, om te gaan helpen in een opvangcentrum voor ouden van dagen. We hebben een pastoor ge had, die om advies kwam vragen. In een gereformeerde kerk in Arn hem zijn onze advertenties tentoon gesteld. In Zaandam hebben ze ge leid tot een buurt-hulpverlening. Een gereformeerde kerk in Zeist heeft heftig positief gereageerd. We krijgen dagelijks telefoontjes van mensen, die vragen: wat kan ik doen? Het blijkt aan alle kanten aan te slaan. Daarom gaan we die een zaamheids-campagne verder uit breiden. In het hoofd hebben we verder een campagne over, zeg maar, het gedragspatroon van Ne derland in en rond de openbare ver voersmiddelen eventueel uit te breiden tot supermarkten en zo. Al dat voordringen en niet in de rij willen staan en we denken aan een campagne, die de mondhygiëne van kleuters tot onderwerp heeft. Dat is een afschuwelijke zaak. Ge bleken is, dat geloof ik 99,2 percent van de kinderen, die wor den ingeschreven op de kleuterscho len, een aangevreten gebit heeft. Kinderen van vier jaar daar uoet iets aan gedaan worden". Al met al kwamen er in de vier oorlogsjaren 150 campagnes klaar, die een gezamenlijke waarde ver tegenwoordigden van 1 miljard dol lar. De resultaten waren ernaar. De tweede oorlogsobligatie-cam pagne leverde 20 percent meer op brengt op dan de eerste en de vier de 50 percent. Na de oorlog werd de War Adver tising Council, die zo verdienstelijk had gestreden, omgezet in een ad vertising council, die de vrede moest gaan dienen. Dit lichaam krijgt jaarlijks voor honderden miljoenen dollar gratis advertentieruimte en zendtijd meer dan alle reclame uitgaven van Nederland bij elkaar. Het heeft bij voorbeeld Smoky de Beer gemaakt tot een van de meest populaire stripfiguren van de tv, de kranten, de weekbladen en de geïl lustreerde bladen. Smokey waar schuwt elke Amerikaan, op te pas sen met vuur. Geen kampeerder, die zijn gulden regels negeert, geen di recteur of huismoeder, die ze in de wind durft te slaan. Om jaloers op te zijn, zou de Ne derlandse heidemaatschappij zeg gen Public relations-man Baylé kwam op het idee van de Stichting Ideële Reclame, toen hij in 1966 in een vakblad over dit Amerikaanse pre cedent las. Daarvoor waren er enkele losse pogingen gedaan. Ze waren mislukt, omdat de Nederlandse publiciteits media er niet van overtuigd waren, dat er voor de advertenties, waar- Maar vandaag... Hij lag half onder het gratis buurtblad. Een envelop. Dicht geplakt Met 'n postzegel. En het nooit te vergeten handschrift. Brieven maken gelukkig als je alleen bent Ze maken de wereld ruimer. Ze maken het harl voller. De dikke zoen van een verre dochter, de stevige pakkerd van een drukke zoon, de duizend kusjes van een kleinkind of de stevige poot van een oude vriend hoeven niet meer te kosten dan een half uurtje schrijven en 20 cent portVoor wie er op wacht zijn ze onbetaalbaar. Schrijfes, bei'es, bezoek'es, praat'es... ach u weet zelf wel met v Welke mogelijkheden er voor een stichting ideële reclame zijn, be- .vijst volgens Baylé de gang van za ken in Amerika, waar het initia tief al een kwart eeuw oud is. „Het begon in 1929", zegt hij, „in de crisis. De kranten kregen stro men van protest over zich heen; Het moest afgelopen zijn met die geldverspillende advertenties. Ook het adverterende bedrijfsleven moest het ontgelden: reclame maakt een produkt overmatig duur, recla memensen zijn oplichters plunde rende partners. De mensen wilden geen goederen, ze wilden werk. Van de weeromstuit vonden de Ameri kaanse reclamensen elkaar, eerst met weining succes, maar dat ver anderde, toen de regering hen twee ge—"»-' dagen, nadat de Japanse bommen op n-^B'-'K^TIEi AANGE^DEN DOOR Pearl Harbour waren gevallen, drin- BLAD IN SAMENWERKING MET DE voor gratis ruimte werd gevraagd, niet ergens een budget te vinden zou zijn. Baylé vindt dat begrijpelijk. „Nie mand steelt uit eigen portemon- naie. De kracht van SIRE in zijn huidige vorm is dan ook, dat het in derdaad onderwerpen aanvat, waar voor geen fondsen zijn. Zo zijn we in mei 1967 van start gegaan met een campagne, gewijd aan het voor bijgaan aan menselijk leed. We ver volgden met een campagne tegen de straatvervuiling en met een cam pagne, gericht op de hoffelijkheid in het moderne verkeer. Uit het on derzoek, dat we aan deze laatste aktie vooraf lieten gaan, kwamen overigens aardige gegevens naar voren. Van de 184 ondervraagde au tomobilisten vonden er slechts twee, dat ze zeer goed reden. 58 ondervraagden daarentegen kwa- er rond voor uit, zichzelf middel matige rijders te vinden. Dan hebben we die campagne voor studentenkamers gehad. Daar zijn we achteraf niet zo blij mee geweest. Wanneer de studenten zelf een ak tie voeren, levert die gemiddeld 800 nieuwe kamers op. Wij haalden er 1600. Honderd percent meer dat klinkt aardig, maar de vraag: was het genoeg? moest negatief beant woord worden, want er is iets in de richting van 16.000 kamers nodig. Onze conclusie was: de markt voor studentenkamers is verzadigd. De studentenhuisvesting is een pro bleem, dat bij de regering thuis hoort Dat vonden de studenten toch wel weer leuk. Ze konden met dit ar gument naar Den Haag stappen en zeggen: nou hoor je het eens van vakmensen. Baylé verdeelt het Nederlandse publiek graag in twee grote groe pen: de categorie, die voor de actie „open het dorp" van Mies Bouman was, en de mensen, die „zo is het toevallig" graag terug zouden zien keren. Hij noemt ze: de menselijke emo- tionelen, en: de kritisch-satirieken. Het doet hem deugd, dat een on derzoek geen verschil aan het licht heeft gebracht in de wijze, waarop deze 2 tegenpolen tegenover SIRE staan. En de publiciteitsmedia, die gratis ruimte moeten afstaan? Daarover zegt Baylé en het komt hoorbaar uit zijn hart „Aan de medewerking van de media mankeert helemaal niets." De eenzamen, en na hen wie weet welke andere maatschap pelijke underdogs, kunnen er zo te zien op rekenen, dat SIRE een behulpzaam blijvertje is. gend verzocht, al hun kunnen in STICHTING IDEELE RECLAME E6ES (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT Zon, een huis, een tuin en daarin een zwembad. Daar weer in een blonde sex- poes of spelende kinderen doorhalen wat niet verlangd wordt. Het is de statusdroom van een grote categorie Nederlanders, gevoed en in stand gehouden door verlokkende plaatjes voor al in Amerikaanse bladen. Plaat jes met azuurblauw water en daarmee in kleur contrasterende bikini's, speciaal voor die gele genheid aangetrokken. Het flesje cola op de achter grond moet er het onschuldige of sportieve kantje aan geven. Bij nader toezien blijkt ter verfijning van de genoegens een drijvende bar aanwezig te zijn. Statusdromen die in een ander land werkelijkheid zijn gewor den, hier, in ons zwemland bij uitstek, nog maar pas voor een enkeling weggelegd. De grootste particuliere-zwembad- bouwer in Nederland, Lucas Pesie in Amersfoort, heeft het ooit zo uit gedrukt: „Ons werk? Je verkoopt levensvreugde, sfeer, status en il lusies". En als iemand de waarde van zo'n uitspraak doop en door be grijpt dan is het juist wel Lucas, Pesie, zoon van een vader (na tuurlijk Lucas Pesie sr.), die ook al een. naam had op het gebied van bouw van zwembaden. Het is niet helemaal ten onrechte iin dit geval van een Lucas Pesiedynastie te spreken: de zonen van Lucas Pe sie, Marco en natuurlijk Lu cas, zitten ook weer in de zwem- badbranche. Lucas Pesie jr. was de pionier in Nederland op het gebied van privézwembaden. In 1959, op de voorjaarsbeurs in Utrecht, stond zijn eerste zwembad dat voor de tuin bedoeld was. Het werd een sensatie. Lucas Pesie had goed gegokt. Er was belangstelling voor het privé zwembad in de tuin. Men begon ook waar het zwemmen betrof naar privacy te verlangen. Het lag er daar in Utrecht nog maar wat kaal en kil bij op het Jaarbeursterrein maar niet zo kaal en kil, of ver scheidene kijkers konden zich het bad indenken in hun eigen belover- de tuin. De eerste bestellingen kwa men binnen en nu, na tien jaar, brengt hij een collectie baden en badjes in de handel waar ook ie dereen wel wat bij is. En dat is geen loze kreet. Wat een statusdroom lijkt is langza merhand voor iedereen te verwe zenlijken geworden. Nee, men koopt nog steeds geen zwembad als een pondje suiker. Al is de suiker dan weer duurder ge worden, het goedkoopste echte bad, van vier bij acht meter, kost toch altijd nog een kleine zevenduizend gulden. Als u met een poeltje van een meter diep kunt volstaan kunt u goedkoper uit zijn: een plas- en plonspoel van 4,5 meter in door snee hebt u al voor duizend gul den. Een simpele waterzuiveringsin stallatie en die hebt u echt no dig, denk eens aan al die blaren in uw bad kunt u voor zo'n poeltje al hebben voor elfhonderd gulden, dus pakweg, een trapje en een ditje en een datje erbij, voor tweeëneenhalfduizend gulden heeft u aan uw hygiënische, zo u wilt statuseisen voldaan. Kijk, wilt u echt zwemmen dan gaat een bad van laten we zeggen zes bij twaalf meter vergis u niet dat is een fors zwembad u bij Lucas Pesie met waterzui veringsinstallatie zo'n veertiendui zend gulden kosten. Wilt u het helemaal mooi maken dam komt er nog een verwar mingsinstallatie van een kleine vierduizend gulden bij. Ja „sta tus" maar u noemt het liever hygiëne wordt duur betaald. Dat vond een technicus in het zuiden, het Belgische Smeermaas, net over de grens bij Maastricht ook. Hij bedacht een systeem waar mee het bouwen van zwembaden aanmerkelijk goedkoper kon wor den. Gebruikmakend van beton met er over heen een bitumen coating kwam zijn calculatie zoveel lager uit, dat het mogelijk wordt een zwembad van zes bij twaalf meter compleet met waterzuiveringsinstal latie voor nog geen tienduizend gul den in uw tuin te hebben. Een wat kleiner bad, van tien bij vijf meter, is al leverbaar voor voor 8300 gulden. De heer A. W. Riemens, de man die dit bouwsys teem bedacht en er patent op aan vroeg, kan met recht voor de kwa liteit ervan instaan. Zijn eerste bad bouwde hij al in 1956. En de eige naar zwemt nog steeds. De heer Riemens is er dan ook trots op dat hij op elk particulier zwembad 10 jaar volledige garantie kan geven. Zelf zegt hij: „Maar over 20 jaar zwemmen ze nog in zo'n bad". Status, levensvreugde, sfeer, illusies. Andere woorden voor een par ticulier zwembad. Eén ding is zeker, in ons waterrijke landje, waar in openbaar water nauwe lijks meer gezwommen kan of mag worden en er een schreeu wend te kort aan zwembaden be staat, is het mogelijk voor wei nig geld aan dat te kort tege moet te komen. De status is mee genomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 17