VERLICHTEN EN VERKRAMPTEN Kleine apart heid doet Laat gemeenten zelf van onderaf gewest opbouwen ORGELSHOW-DEMONSTRATIES venen 'EN GEVEN ZUiD-AFRIKA tussen kraal en wolkenkrabber (4) OPGEDEELD BESCHAVING GROTE APARTHEID RECHT DOEN VLOED VERENIGING NEDERL. GEMEENTEN 19e eeuws Geruisloos Negeren inhaalverbod Bon voor Pieter van Vollenhoven Met roken ophouden is gemakkelijker ge worden en bespaart 750- Schut opent Bouwbeurs Vinger verloren in Groningen Door rechtstreekse import en directe verkoop aan u honderden guldens voordeel! - Toegang vrij - Kom luisteren - Kom spelen DE STEM VAN VRIJDAG 11 APRIL 1969 9 Mn, it te llkunde in Den Haag Sin zeggen heeft hij recht te en wie hij wil. Mr. Kramer legen hoopt via een klacht In slachtoffers bij de maat Ij door middel van een proces pen laten onderzoeken oi een eigenlijk de hem door bnds toegeschoven patiënt wel teigeren. I Algemeen Ziekenfonds Alk-I len Helder en omstreken! er zelf geen probleem van. pek in 1965 wel even vreemdB bekend werd, dat de heer» een behaarde patiënt wei-j I maar moeilijkheden z«n erl jen nooit geweest. Volgens de| pr laten patiënten, die heer Kokkes laten behandej genwoordig eerst hun baai n, voordat zij bij hem op 1 kan. Voor zover bekend I om deze reden bij het zie- i verzocht zich bij een andere t Is te laten inschrijven. pijn voornamelijk de nieuwko- de stad, die bij de tandarts us „stoten", omdat zij de pnn- weigering van de heer Kok- pt kennen. sturen de nieuwe ingezetenen I h bij ons hebben aangemeld, st met tandartsen. Velen heb-1 en overbezette praktijk, maar och altijd een keuze uit twee ie tandartsen mogelijk. Nee, iaat niet op, dat de heer Kok-1 riënten met een baard weigert lat dat niet aan. staan op het standpunt, dat zekerde recht op een vrije keu- ft, de tandarts dus ook. B°' n kan de heer Kokkes er t el anders over denken..." al' heer L. v. d. Wolf van het ds. Veldbiologisch Onderzoek ien behoeve van het uurbehoud (RlVON)h iet verdwijnen vaIV. ekhoorn totaal ve let RIVON stelt o.a.J lerzoeken in op de ^ame diersoorten en /ensgemeenschappen, bescherming nodig h Zoals het hoofd van de «a Zoölogie dr. A. van ;aarden mu heeft het RIY?",„in- nooit met dee,ekb tot gelaten, omdat d voor ca. acht jaar zeer Temeen was. Daarna zijn de dieren genlijk sterk in aantal ter g pen. Toen men zich het RIVON JYfJ om was het al te laa derZOek een diepgaand ond aan te wijden. Wel meent dr. Van vv'^" gaarden te mogen aa men, dat het M/f* thans is gepasseerd. enkele gebieden tree herstel op en eekhoorn weer t toe. Laten we hope# dit herstel algemee worden, want niem dit mooie diertje missen. ^oals ons land progressieven en conservatieven kent en rekkelijken en preciezen, zo kent Zuid-Afrika verkrampten en verlichten. Verkrampten zijn mensen, die voortdurend praten over Afrikanerdom, lotsverbon denheid en HET VADERLAND. Zij houden vast aan „onveran derlijke normen" en zij zijn nauwkeurig op de hoogte van Ms bedoelingen ten aanzien m klank en zwart. Alles wat bloot is, is hun een gruwel be- it/re zwart naakt dan, want plaatjes en ansichten met blote iantoemeisjes worden overal te koop aangeboden. De verkramp ten staan voor honderd procent achter de apartheidspolitiek. Kritiek daarop beschouwen ze als een ondermijning, zo niet als verraad van Volk en Vader land. De verlichten noemen zich „li beraal in de goede betekenis van het woord." Het is niet al tijd duidelijk wat daarmee be doeld wordt, maar in ieder ge val kom je in die groep een meer kritische instelling tegen. Zo rijn niet alle verlichten ervan overtuigd, dat de Bijbel toestaat de niet-blanke te behandelen zoals hij behandeld wordt. Deze mensen staan wat meer open voor contacten met de buiten wereld. Vernieuwing is voor hen niet altijd identiek met afbraak. De hoofdredacteur van het in vloedrijke Afrikaanse blad Die Bur- fr' de heer P. Cillié, wordt gere end tot de verlichten. Hij vertel- e me„Een jaar of tien geleden werd een niet-blanke abonnee van ps m correspondentie of anders- ws nooit aangesproken met „ge- e heer", of „geachte mevrouw" was ondenkbaar toen. Nu w We dat wel. Dat is een ge- eiikje verandering. Daaruit kunt dat er bij ons heel duidelijk j,„ men'a'iteitsverandering gaande '^soortgelijks vertelde me een KT??»™ van de ZuidafH- 's'aats)omroep. Sen'' m»0ft. "geweldige veranderin- ler geen gf ?P ?ij a!s .^'^nstaan- meer te dlePe indruk. Veel vlieeveWS°n al bb aankomst op het ingang voo? hl Jobannesburg een 2anrr blanken en een in- Ujkl toüeunietAbianken- Afzonder- 'n de n lv zonderliike balies- met-blank n u". V00r blank en den ziin 'J?^ d^ Prachtige stran- en niet-blank in blanke en "doet het ke sect°ren. Niet-blank 'e komen loPen om aan zee den aparte'ta6" niet-blanken rij den niet hianv'S bussen en treinen, 'el voor wlu e "?ag niet in een h0" een restaura logeren of eten in halve dan^aü V00r blanken. Be- din ook OD aPr^?neru ma3r Zb d°en 2uid-A(rika p. ?cbaal zaken met ben bun eioan u ,en zwart beb" 2en en kerken n' ziekenhui- wordt rigouro,, buidskleur-barrière De Bantoes uafi hand Seh°uden. "toes vallen er onder, de In diërs, de kleurlingen15 miljoen mensen in totaal. En niet alleen de primitieve Bantoe of de kleur ling, die in een achterbuurt woont. Ik heb kleurlingen gesproken van hoog academisch niveau, pro fessoren, artsen, leraren. Ik heb Indiërs gesproken, miljonairs, men sen van verfijnde beschaving. En zeer ontwikkelde Bantoes. Maar zij allen worden met die 15 miljoen andere niet-blanken door 3,5 mil joen blanken als tweederangs bur. gers behandeld. Overal bordjes, zoals bij deze openbare toiletgelegenheid voor „blanke mans" en voor „niet-blanke mans". Kleine ver nederingen, die veel kwaad bloed zetten. Sommigen van hen zeiden „Och, je went er aan." Maar de meesten gaven eerlijk toe„Het doet pijn als je als een minderwaardig soort mens wordt beschouwd." Een schrijnend voorbeeld Een Indische dame, die een zware operatie had ondergaan, moest voor controle naar haar arts. De lift voor niet- blanken was buiten werking. Haar verzoek om dan voor één keer de lift voor blanken te mogen gebrui ken werd afgewezen. Ze heeft toen maar de trap genomen. Onderweg is zjj in elkaar gezakt. Dit verhaal werd me verteld door een vooraanstaand Indisch zaken man, wiens grootvader al in Preto ria als handelaar was gevestigd. Hij vertelde zijn verhaal met gebal de vuisten. Deze rassendiscriminatie in het leven van alle dag wordt de „klei ne apartheid" genoemd. Voor de verkrampte Zuidafrikaan is deze kleine apartheid het logische, on vermijdelijke gevolg van de grote apartheid, het beleid dat gericht is op een volstrekt gescheiden (ook geografisch) ontwikkeling van de onderscheidene kleurgroepen in Zuid-Afrika3,5 miljoen blanken, bijna 13 miljoen Bantoes, 1,7 mil joen kleurlingen en een half mil joen Indiërs. In de praktijk betekent dit dat de blanken, in het bezit van 87% van alle grond, de Bantoes probeert te rug te dringen in een achttal re servaten, in zgn. Bantoestans. De kleurlingen en Indiërs worden sa mengebracht in eigen, aparte woon wijken in en rond de grote steden. En in die Bantoestans, in die apar te wijken moet iedereen dan poli tiek, sociaal, cultureel en econo misch zijn eigen leven leiden. Aan het eind van die ontwikkelingsgang wacht de niet-blanke groepen au tonomie en zelfs „volledige onaf hankelijkheid". Maar binnen een samenleving, die economisch, poli tiek en militair geheel door blan ken wordt beheerst. De eerste apartheidswetten zijn reeds ver vóór de Tweede Wereld oorlog ingevoerd. Het huidige apartheidsbeleid is echter het werk van de Nationale Partij, die sedert 1948 aan de macht is. Deze apartheidspolitiek is door de tegenwoordige minister-president dr. John Vorster als volgt toege licht „Ik geloof in de politiek van gescheiden ontwikkeling, niet al leen als filosofie, maar ook als de enig mogelijke manier om ficties weg te nemen en om recht te doen Rond de Indische markt in Durban, een van de gezelligste plekjes van deze belangrijke ha venstad. Bruin en zwart in een bonte mengeling. Knappe Indi sche vrouwen in elegante sari, breedheupige Bantoevrouwen met zware lasten op het hoofd. Heel weinig blanke Zuidafrika- aan iedere bevolkingsgroep en aan ieder individu. Deze politiek geeft iedere bevolkingsgroep, iedere man en vrouw gelegenheid om zich zo goed mogelijk in eigen verband te ontwikkelen." Dit is de officiële lezing. Een er kenning van gelijkwaardigheid Het lijkt erop maar daarvan is in werkelijkheid geen sprake. De meeste blanken in Zuid-Afrika ge loven nog steeds in de superiori teit van het blanke ras. Voor hen zijn de Bantoes onbeschaafde wil den, die niet passen in het westerse cultuurpatroon. En er lopen nog steeds mensen rond, die in de Bijbel een rechtvaardiging menen te vin den voor de positie van tweede rangs-burgers, waarin de niet-blan ke zich bevindt. Angst is echter de allesoverheer sende drijfveer voor de apartheids politiek. Het is begonnen bij de „Grote Trek", toen kleine groep jes blanken terecht kwamen in een vloed van moordende, plunderende Bantoes- Die vloed is getemd maar de angst is gebleven. De 3,5 miljoen blanken van nu hebben dan ook niet alleen rekening te houden met de bijna 13 miljoen Bantoes in het eigen land. Ten noorden van de 4.000 km lange grenslijn wonen nog eens 220 miljoen (vijandige) ne gers. Rond 800.000 Bantoes zijn er al in geslaagd illegaal het land binnen te komen. Wij kunnen niet anders, zeggen de Zuidafrikanen. Onze apartheids politiek is historisch bepaald. Onze apartheidspolitiek is een vorm van geoorloofde zelfbescherming. Na een verhitte discussie zei een jonge blanke Afrikaner me „Wij hebben eigenlijk maar twee mogelijkheden: alle Bantoes over de kling jagen, zo als de Amerikanen met de India nen hebben gedaan. Maar dat wil len we niet. Of de Bantoes gelijke rechten geven, maar dan worden wij in zee gedreven en dat kunnen wij ook niet accepteren. Daarom is de apartheidspolitiek nu voor ons de enige oplossing. Doe me, zei de jonge Zuidafrikaan, een andere haalbare oplossing aan de hand en ik ben morgen minister-president." L. LEIJENDEKKER (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Voor een spoedige realisering van de zo noodzakelijke gewestelijke samenwerking biedt een uitbouw van de wet gemeenschappe lijke regelingen voor het moment de beste perspectieven. De deelnemende gemeenten kunnen de nieuwe structuur dan zelf van onderen opbouwen en in onderling overleg de doeleinden daarvan vaststellen. Dit is de kern van een rapport over de bestuurlijke organisatie van Nederland, dat door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is uitgebracht aan minister Beernink van Binnenlandse Zaken. De maatschappelijke ontwikkeling speelt zich volgens dit rapport in toe nemende mate af in de regio. Daar komt in de toekomst het zwaartepunt te liggen van de lokale bestuurstaak. Daar moeten ook de taken van de individuele gemeenten op elkaar wor den afgestemd, gecoördineerd en ge ïntegreerd. De bestaande wettelijke middelen zijn volgens het rapport onvoldoende om te bereiken dat de bestuurlijke organisatie op de eisen van de maat schappelijke ontwikkeling zal zijn af gestemd. Naast de mogelijkheid tot wijziging van gemeentegrenzen zijn nog andere middelen nodig. Intussen zit Nederland volgens het rapport met een uit het midden van de 19e eeuw stammende bestuurlijke rijk, provincies, gemeenten die bij de maatschappelijke ontwikkeling is achtergebleven. Geen enkele be stuurslaag is nog in staat haar taak geheel zelfstandig te vervullen. Het wordt volgens het rapport dan ook steeds duidelijker, dat alleen het gewest een gebied dat meerdere gemeenten omvat het kader kan bieden waarin de lokale bestuurstaak vervuld moet worden. Pas in dat grotere verband kan men bereiken dat de verschillende taken van indi viduele gemeenten op elkaar wor den afgestemd, gecoördineerd en ge ïntegreerd. Daarom zal de wetgever met een regeling moeten komen, die de tot standkoming van stads- en streek- gewesten mogelijk maakt. Elke ge meente zal daarbij voor zichzelf moe ten nagaan van welke maatschappe lijke regio zij deel uitmaakt. Elke gemeente zal ook moeten onderzoe ken wat er voor gezamenlijke rege ling in aanmerking komt om het ver- zorgingspeil en de efficiency van het bestuur te kunnen verhogen. in deze opzet veel soepeler en ge ruislozer kunnen gebeuren dan tot nu toe gebruikelijk is. De opstellers van het rapport heb ben er bewust van af gezien te be pleiten, dat aan een gewest van bo venaf een nieuwe structuur zal wor den opgelegd. „Om psychologische redenen vooral is dat geen aantrek kelijk middel, zo wordt opgemerkt, „men moet rekening houden met een algemeen menselijke weerstand te gen vernieuwingen." Tijdens een persconferentie ter toe lichting van het rapport zei de voor zitter van de VNG mr. H. J. Wytema, dat de gemeenten vooral zelf moeten komen tot een gewestbestuur. „Als zij zich daarvoor niet tot het uiterste inspannen, worden de bakens wei door anderen verzet." (ADVERTENTIE) Het gewest, aldus het VNG-rapport moet worden gezien als een vorm van lokaal bestuur, dat functioneert in samenhang met de gemeenten. Als daarbij blijkt dat bepaalde ge meentegrenzen geen reële functie meer hebben, dan moeten die gren zen kunnen vervallen. Dat zal dan (Van onze correspondent) UTRECHT „Een gewone rou tinezaak, niet meer of minder. We kunnen moeilijk uitzonderingen gaan maken. Elke verkeersovertreder be hoort zijn straf te krijgen." Dat is de reactie van de Porschegroep van de rijkspolitie die woensdagavond een proces-verbaal heeft opgemaakt te gen mr. P. van Vollenhoven, echtge noot van prinses Margriet en directie secretaris van de Nederlandse Heide Mij. in Arnhem, omdat hij een dui delijke verkeersovertreding beging. Rond kwart voor zeven gister avond vormde zich bij de opbrekin gen in de rijksweg Arnhem-Utrecht tussen Maarsbergen-Maarn een flin ke file. Mr. Van Vollenhoven negeer de het inhaalverbod en passeerde de file met zijn rode Mustang AA-28 rechts over de vluchtstrook. Twee wachtmeesters hielden hem staande met bovengenoemd gevolg. Commentaar van mr. Van Vollenho ven: „Zo'n haast dat aansluiten ach ter de file onmogelijk was." NEW YORK Het „Anti-Tobacco Propaganda Centre" deelt mede dat men thans het verlangen om te ro ken kwijt kan raken zonder er zich rekenschap van te geven, dank zij een tablet (Nicocortyl) dat geleide lijk de behoefte aan nicotine doet verdwijnen Dank zij dit tablet zijn duizenden Amerikaanse, Duitse, Zwitserse en andere rokers, waaronder artsen, de finitief met roken opgehouden. Dit tablet werd getest op 95.526 ver stokte rokers, waaronder talrijke artsen. Resultaat 88.648 van hen (of tewel 92,8%) hielden op met roken na 6 tot 22 dagen. Door geen siga retten meer te hoeven kopen be spaart men jaarlijks 750, Rokers die op hun beurt het roken zouden willen laten, worden uitge nodigd zich rechtstreeks te richten tot het Anti-Tabak Propaganda Cen trum (Afd. 260/W), Burg. Prinsen singel 15, Postbus 123, Roosendaal N.-Br. Zij behoeven hiertoe slechts een envelop met hun naam en adres aan deze organisatie te zenden. Het is geheel gratis. UTRECHT (ANP) „De regering zal niet alleen de liberalisatie van het bouwen en wonen met kracht voortzetten, maar wil tegelijkertijd haar dirigerende werkzaamheid ver vangen door een grotere activiteit ten aanzien van stimulering en. ser vice. Service, door het ter beschik king stellen van studie, ervaring en hulp bij research, ontwikkeling en organisatie." Dit verklaarde gisteren minister ir. W. F. Schut (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) bij de opening van de vakbeurs „Bouw en verwar ming" in de Jaarbeurshallen in Utrecht. „De ontwikkeling in de processen van het bouwen en uitrusten van gebouwen wordt in toenemende mate gekenmerkt door een groeiend kwa liteitsbesef en door het streven naar een zo groot mogelijke differentiatie. Daarnaast legt zij getuigenis af van een kostenbesef, dat hand in hand moet gaan met dat kwaliteitsbesef", aldus minister Schut. In dit verband achtte hij de marktinformatie nog lang niet ideaal. Men herinnert zich ongetwijfeld nog de enquête onder Nederlandse katholieken door de KRO, die een week of twee geleden publiek werd gemaakt, en de Elsevier-enquête, waarvan de resultaten deels voor, deels na die van de KRO werd ge publiceerd. Dezer dagen deed de Nieuwe Linie een duit in het kerk zak je met een mini-enquête. De hamvraag luidde: „Kan naar uw persoonlijke mening een dominee ook voorgaan bij de eucharistie-viering in een r.k. gemeente en omgekeerd: kan een priester voorgaan in een pro testants-christelijke avondmaalsvie ring? Ja?.... Nee?Geen me ning. Het is „in", het enquêteren van ons katholieke volksdeel. En, zeg nu zelf, er is stof genoeg. Daarom, heren uit gevers, sier uw blad op met een pi kant vragenlijstje voor katholieken, en succes is verzekerd. Hierbij een paar suggesties voor de volgende omroep of weekblad dat er brood in ziet. Het is trouwens ook leuk voor een spelletje of een feest je. U kunt b.v. vragen: mag een domi nee die voorgaat bij een eucharistie viering in een katholieke kerk, ge trouwd z(jn? Ja?Nee?Weet niet. En dan: Zo ja, waarom mag een r.k. priester dan niet getrouwd zijn als hij voorgaat in een protestants-chris telijke avondmaalsviering? Ja? Nee?Weet niet. En dan deze,' met de vrouw in het ambt erbij: Mogen een priester en een vrouwelijke predikant, die weekeind in weekeind uit samen voorgaan in een gemengde eucharistische avond maalsviering, trouwen? Ja?Nee? Weet het niet meer. Hoe waar zijn dan de woorden van dr. J. Ozinga, voorzitter van de ver eniging van predikanten van de ge reformeerde kerken, deze week ge zegd op een algemene ledenvergade ring: „Geloven is altijd een zeer ze nuwachtige aangelegenheid". De KVP-jongeren vinden dat pre mier De Jong een grote populariteit geniet. Dat blijkt uit hun blad Jon geren Voorop. Op de vraag waaraan hij zijn grote populariteit toeschrijft, zegt De Jong: Door mijn achtergrond (marine-officier) val ik buiten het normale patroon, beschouwt men mij wellicht als een on-orthodoxe figuur". Orthodox is volgens Van Dale: „rechtzinnig, streng vasthoudend aan de overgeleverde kerkleer". En de huidige minister-president zou dan on-orthodox zijn? Als hij nu eens in een spiegel keek. Maar dan door een HELE bril. Als ge vandaag naar de hemel kijkt, lezers, ziet het er somber uit. Troost u dan met de illusie dat er aan onze politieke hemel geen wolkje (meer) te bekennen is. MERIJN (Van onze correspondent) GRONINGEN De Groningse me vrouw J. Havinga-Wijgerts deed de zer dagen een heel vreemde ontdek king, toen ze bij thuiskomst in haar woonkamer een complete vinger zag liggen. Hot lichaamsdeel was, bleek spoe dig, eigendom van de heer D. Smits (65), een buurman, die even voordat de vrouw thuis kwam, de kramt had gebracht. Daarbij is hij waarschijnlijk met zÜn ring achter een scherp voorwerp blijven haken. De man kon zijn vinger echter niet zo gauw terugvinden en rende daar op naar het academisch ziekenhuis in Groningen, waar hij verder werd behandeld. (ADVERTENTIE) Het WURLITZER electronische orgel en diverse andere merken worden DAGELIJKS VAN 10 UUR TOT 6 UUR N.M. VRIJDAGAVOND TOT 21 UUR (Zondags gesloten) GEDEMONSTREERD OP DE CENTRUM - PARKING I, HOEK GINNEKENSTR. - HOUT MARKT TE BREDA ■■■■HBBBBBBB BBBBBfl B Bijzondere mogelijkheden voor finan ciering, o.a. huur met recht van koop, v.a. 20,gld. per mnd, zonder eerste storting. Bij aanschaffing gratis unieke cursus volgens het aanwijssysteem, Alleen bij ons verkrijgbaar. Ook gedemonstreerd wordt de ver maarde Tchaika-piano Westersingel 42-44 Rotterdam tel. (010) 136400

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 7