VORM THANS NOG ONBEKEND Consortium kerncentrale zal nu weldra aantreden Vera (9) doet aan slagwerk Principieel akkoord uitbreiding D.O.W. BEEKSE BERGEN Uilenspiegel-wrak naar de sloper EEN ACHT VOOR „ROFFEL VORIG JAAR LAGERE TOE OPBRENGST ZEELANDBRUG OP STRAND RETRANCHEMENT Solieldetunnel in Antwerpen vier uren versperd Dekenaal beraad bisdom-beleid in Hulst In gesprek met: tegen oostelijk Nieuwe pier in Sloehaven STICHTING VASTE OEVERVERBINDING Mï RADICAAL Cijfermateriaal "<83W via de vaste oever- Medewerking Tien procent Toename Gewonde brandweerman deze week nit ziekenhuis D '66 stelt vragen over kerncentrale in Zeeland Scliouwen-Duiveland krijgt aardgas DE STEM VAN VRIJDAG 11 APRIL 1969 (ADVERTENTIE) ize adverteerder^ i tracó „DE KORENBEURS De KorenbeuTs" te Goejl n met zaterdag 12 aprill ow gehouden. DAF.per.l worden geëxposeerd door I ibielbedrijf De Groene! s en Kapelle. idaag als morgen wordt I gisteren is geopend, ge-1 n 's morgens 10 tot| uur. :al de coureur David va e show aanwezig zijn. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG/TERNEUZEN Waarschijnlijk vandaag zullen de eerste Nederlandse industrieën die te zamen met Siemens een consortium zullen vormen voor de bouw van een kernenergiecentrale in het Sloegebied, zich bij de PZEM aan dienen. Welke vorm het consortium, dat binnenkort „opera tioneel" moet zijn, zal krijgen is nu nog niet te zeggen. Wel staat vast dat het uit slechts enkele grote Nederlandse indus trieën naast Siemens zal bestaan, opdat het een hanteerbaar geheel l moet worden. Gedacht wordt aan twee of drie Nederlandse indus trieën. Het ligt in de lijn der verwach- tingen dat ook de Rijn-Scheidegroep zich als kandidaat voor het consor tium zal aandienen. De PZEM die zich laat adviseren door de Stichting Gemeenschappelijke Kernenergie centrale Nederland, beslist wie er uiteindelijk in het consortium zullen deelnemen. Bedrijven met onvoldoen de ervaring op het speciale terrein van de bouw van kernenergiecentra les zullen in elk geval van deelne ming uitgesloten worden. Dit vertelde de directeur van de N.V. PZEM, ir. T. Bogerd, gisteren op een voorlichtingsbijeenkomst in Terneuzen. De heer Bogerd, die na het verwijt van een der inschrijvers op het project, dat de Nederlandse industrie zou zijn buitengesloten, de meest besproken man in de provincie is, toonde zich nauwelijks geschokt over de verwijten. „Er is beslist geen sprake van, dat de minister van Eco nomische Zaken en de PZEM ver schillend zouden hebben gedacht over de belangen die in het geding zijn", zei de heer Bogerd. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Op het ogenblik wordt de laatste hand gelegd aan een rapport van een werkgroep van de k Stichting Vaste Oeververbinding IVesterschelde. In dit rapport is een prognose opgenomen van het te ver wachten verkeersaanbod via een vas te oeververbinding over de Wester schelde. Daarbij is uitgegaan van een tracé dat globaal genomen loopt van I een punt ten oosten van Terneuzen I naar Baarland op Zuid-Beveland. Dit tracé wordt door de opstellers (van liet rapport het planologisch gunstigste genoemd. Wordt er onver hoopt besloten tot de bouw van een .oeververbinding volgens het voor keurstracé van de minister van Ver teer en Waterstaat (Kruiningen- Perkpolder) dan klopt de prognose lin het rapport niet geheel meer, maar het zal daarbij dan slechts om ver schillen van enkele procenten gaan. Hoewel het rapport het tracé van minister Bakker niet noemt, is men binnen de stichting bereid te zwich- I ten voor gegronde technische en f i- "inciêle argumenten met betrekking 'iet hei: ministeriële voorkeurstracé. ar dan mag het bij wijze van sen geen meter oostelijker ko men te liggen dan Kruiningen-Perk- Dit vertelde drs. H. J. P. Verschaf- f bestuurslid van de Stichting Vas- eüeververbinding, en voorzitter de kring van werkgevers in de een persgesprek kanaalzone, tijdens I Terneuzen. Over het cijfermateriaal dat in het «PPort is verwerkt zei hij, dat men risleo dat de c'jfers zouden 7 aangetast, heeft willen ver- .1 D,eskundigen van internatio- reputatie hebben hun medewer- ,*terkomen°mt0t de Pr°g" Vergelijking ^een6'™ ™,het raPPort gaa" uit herland rtr!Taie verkeersgroei in Wei n 7 dusver verloopt die T an ,ZJe"wfh-Vlaandercu snel- tn van pi Nederlands gemiddelde) WbindinJ1 uwt'ld v0°r de oever- mraLT Ta zes i**- „In Werlak' 5?' Verschaffel, zal het jaar bedi-LÜ V11IJoen eenheden per met in;™8en>,hetgeen overeenkomt "®ve'el als het P8r dag' Dat 13 aanbod in Vï ve™achte verkeers- farpen en °F d<? weg Breda-Ant- '°PZoom Ak „e W6g G°cs-Bergen "ng gaf 'rt™ wPersoonlijke me- ■ta de vastó schaffel te kennen dicht Lae,Ve,rverb.inding liefst ^euwsch Vlaa bi' de enigc iegen P„~ ?amse agglomeratie ge il en la?Su°-rtige functie zal i zal zijn' v»n anh„y geen doublure ICe oeververbfnrt 01 de Zoomweg. ^Moute heef? a"® V°lgens de mid" ,ïn schakel cl Primaire functie MndgeblV°™en tussen het f-dhstriebekken Noordfranse '•erbindins zal J' e oever- gke™b«garb|"agmenm?ogt ^vorming bij ^eraeilzèn. agg'°" Jj'iitziehten zaterdag C11 door u' "'gesteld vrlhtt KXMI OP °m 18.00 i'5rfdaf-gC" en >eratuurmg Van Wr- „Al onze beslissingen zijn met me deweten van de heer De Block ge nomen. De minister heeft ons geen bepaald beleid opgedrongen. Hij heeft ons, toen de termijn voor het maken van offertes bijna verstreken was, wel om uitstel gevraagd om de groep Westinghouse-Neratoom (gemaks halve: de groep waarin de groep Rijn-Schelde geïnteresseerd is) gele genheid te geven om aanvullende ge gevens te verschaffen die tot een lagere inschrijvingsprijs zouden lei den. Wij hebben dat uitstel gegeven, maar de prijs die er tenslotte uit kwam lag nog altijd belangrijk hoger dan die van Siemens. „Men moet niet denken", vervolgde ir. Bogerd, „dat wij vijf blanco en veloppen hebben opengemaakt, en gekeken hebben wie er met het laag ste bedrag te voorschijn kwam. Er zijn intensieve studies aan onze be slissing voorafgegaan, die een half jaar hebben geduurd. Ik wil nadruk kelijk zeggen dat wij geen enkele twijfel koesteren aangaande de vraag of de Westinghouse-Neratoom-reac- tor van gelijke kwaliteit is als de Siemens-reactor. Het zijn beide uit stekende installaties en overigens is de Siemens-reactor in samenwerking met Westinghouse ontwikkeld. Evenmin twijfelen wij aan de tech nische capaciteiten van het Neder landse bedrijfsleven. In het contract met Siemens is trouwens voorzien in een deelname tot 76 procent van dit Nederlandse bedrijfsleven. Het is al leen in Nederland zo, dat je niet naar b.v. Dodenwaard kunt stappen om daar een complete kernenergie centrale te bestellen. Nederland le vert dergelijke installaties niet kant en klaar. Siemens heeft er echter al enkele in de wereld gebouwd, o.a. te Obrigheim, terwijl er in Stade en in Argentinië kerncentrales volgens het Siemensontwerp in aanbouw zijn. Wij haken nu dan ook in feite in op een seriebouw van een bepaald type centrale. Mede daardoor viel de offerte van Siemens voordeliger uit. Geëvalueerd kwam het voordeel op rond tien procent. De verwachting dat het Nederlandse bedrijfsleven binnen de scherpe calculaties van Siemens niet aan zijn trekken zou kunnen komen, vind ik gezocht. Sie mens heeft zijn aanbod gebaseerd op eerdere offertes bij enkele grote Ne derlandse bedrijven, die voor de toe levering van belangrijke elementen moeten zorgen. Het percentage van de Nederlandse inbreng, 76, ligt naar mijn mening gunstiger dan b.v. dat van de toelevering van de Nederland se zware industrieën voor de door hen af te leveren produkten", aldus de heer Bogerd. ^Stan,in gemid- &,v°°i V°or zate ?ederla"d- terdagaantal uren I I'in. temp.: zon; 1 tot 1 tot 6 graden boven omstreeks normaal. ««maal; KÏ temp- itens l^uur^n6 periode van min- J. ^heej dmnl proc™t: kans op zondar etnJaal: 30 procent, 7; min. temri uren zon 1 temn mstreeks normaal; 3 Braden onrt0mS'reeks normaal een droep noi™al; kans '"lr I 60 Drn? ie Van minstens tel 'lro°6 etmaal 40 °P nen ge' e™aal40 procent. (Van een onzer verslaggevers) V GISSINGEN Begin volgend jaar zal een grote nieuwe pier, ge legen aan de oostkant van de Sloe haven, voltooid worden. De lengte van de pier, tot de bouw waarvan zeer onlangs is besloten, zal 275 me ter bedragen. Hij is bestemd om ligplaats te bie den aan schepen die zich op de repa- ratiewerf van de n.v. koninklijke maatschappij De Schelde, Schelde- poort, aandienen, doch die niet in dok gerepareerd moeten worden. On geveer tegelijkertijd zal een nieuw reparatiedok voor schepen tot 24.000 ton dw. gereed zijn. Dit werd giste ren meegedeeld door ir. J. W. Hup- kes, president-directeur van de n.v. De Schelde. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Een paar da gen voor haar tiende verjaardag slaagde Vera Mannaert voor de eerste graad slagwerk aan de stichting Terneuzense Muziek school, waarvan zij sinds 1967 leerlinge is. Volgens haar leraar, de heer Jan Antonisse, is zij daar mee ongetwijfeld de jongste vrou welijke „gegradueerde" in de pro vincie Zeeland. Vera vindt dit feit niet om over naar huis te schrijven, hoewel zij er wel trots op is met uitstekende cijfers haar examen te hebben af gelegd: roffel 8, techniek 7,5, voor dracht 7,5 cn tenslotte 7,5 voor „al gemene indruk", liegen er niet om. De 8 voor roffel vindt zij zelf ook wel een prestatie, want dat is bij zonder moeilijk. „Je moet hele maal rechtop zitten, de trommel stokken losjes in de handen ne men en je mag alleen maar de polsen bewegen. Voor de rest moet je doodstil zitten, behalve natuur lijk als je een ander instrument nodig hebt". Bij dit slagwerk-le ren komt heel wat te pas, zo heb ben we uit haar verhaal begrepen: een trommel, een tamboerijn, een woodblock, een triangel en een bekken en natuurlijk komt 't voor een zeer belangrijk deel aan op een aangeboren gevoel voor rit me. Voor een gezond en speels kind valt dat allemaal niet mee. Als je piano of een dergelijk in strument leert bespelen, hoor je tenminste een melodie, maar Vera schijnt daarin geen erg te hebben. Zij repeteert heel veel, niet al tijd tot groot genoegen van ouders en zusje. Nu krijgt ze thuis (Axel- sestraat 16) een aparte kamer, waar zij zoveel kan repeteren als zij wil. De heer Antonisse vindt Vera Ren goed en ijverig leerlingetje. Zelf heeft hij ook veel plezier in haar vorderingen want hij heeft haar met veel genoegen heel wat uren extra lessen gegeven. Om haar voldoende techniek bij te brengen. In ons gesprekje met haar ondertussen zit zij met verlangen in de ogen naar haar buiten spe lende zusje en vriendinnetjes te kijken geeft zij antwoord op onze vragen, met een duidelijke tendens van „Moet je nou nog meer weten?" Als wij vragen: „Waarom heb je nou precies slag werk gekozen, dat is toch eigen lijk voor jongens?", zegt zij: „Dat is wei waar, maar ik dacht na het eerste jaar muziekschool, ik ken geen enkel meisje dat slagwerk leert en daarom wordt het tijd dat ik er eens mee begin". Er zijn nog twee meisjes met slagwerk begonnen, die hebben nu een jaar achter de rug en nu zijn er in totaal zes aan de Terneuzen se Muziekschool. De heer Anto nisse heeft met die meisjes een handje gevormd en er wordt veel en hard gerepeteerd. (Van een onzer verslagevers) TERNEUZEN Er is een princi pieel akkoord bereikt tussen de di rectie van DOW-Chemica] en de ge meente Terneuzen over de uitbrei ding van het industrieterrein dat DOW bij Terneuzen in gebruik heeft. Aan Dow-Chemical werd tot dusverre 320 ha uitgegeven. Er zijn nu plannen voor uitbreiding in wes telijke richting, waardoor een aan eengesloten fabrieksterrein van 700 ha zal ontstaan. Dit deelde de burgemeester van Terneuzen, de heer J. Aschoff, mee tijdens een gisteren gehouden voor lichtingsbijeenkomst voor de Neder landse pers. Om de omvang van de nieuwe Dow-terreinen aan te geven, (ADVERTENTIE) f 42,- zegels vergeleek de heer Aschoff die met het terrein dat Shell in Pernis in ge bruik heeft. Dow-Terneuzen zal straks qua grootte Shell-Pernis voor bijgestreefd zijn. Over de verdere uitbreidingsplan nen nabij Terneuzen, zei de burge meester dat er oostelijk van de stad 'n project wordt opgezet dat als ker nen een handelshaven en een olie haven heeft, bereikbaar voor schepen tot 80.000 ton, welk terrein volgens de voorlopige schets 3000 ha groot is, en zich uitstrekt tot nabij Perkpol- der. Ter hoogte van Sluiskil, aan het kanaal Gent:Terneuzen, wordt een nieuw havenbekken gegraven, ter wijl de bestaande kanaalhavens zul len moeten worden verlengd. „Terneuzen wil vaart achter de plannen zetten", aldus de heer Aschoff, „en wij wachten dan ook met spanning op de dag dat het ha venschap Terneuzen zijn definitieve vorm zal hebben. De expansie van haven, en industriële activiteiten op ons grondgebied, stelt ons voor zware opgaven", zo besloot hij. .Maar wij aanvaarden de uitdaging met gretig heid". Een goed idee voor morgen ONTSPANNINGSPARADUS tussen Hilvarenbeek en Tilburg Vergeet niet het safari-leeuwenpark van deBeekse Bergen te bezoeken. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De tolopbreng- sten van de Zeelandbrug zijn over 1968 bijna 270.000 lager uitgevallen dan was geraamd. Het daardoor ont stane tekort op de exploitatiereke ning is aangevuld met het restant van de risicoreserve en door te be schikken over een deel van het voor dit doel door de provincie beschik baar gesteld renteloos voorschot. Ofschoon vorig jaar voor het eerst het aamtal de brug gepasseerde een heden (inclusief fietsen, dienstbussen enz.) het miljoen passeerde, zijn de verwachtingen van het bestuur van de n.v. Provinciale Zeeuwse Brugmij omtrent de toename van het verkeer niet bewaarheid, zo wordt in het jaarverslag opgemerkt. Voor wat be treft de omvang van het verkeer- over de brug voor 1969 wordt een gunstige invloed verwacht van de ingebruikname van de Heinenoord tunnel in de loop van dit jaar. „Op lange termijn gezien", zo wordt verder opgemerkt, „spelen gunstige en ongunstige factoren mee". In dit verband worden ge noemd het gereedkomen van de ver keersruit bij Rotterdam en het ge reedkomen van de Zoomweg. Uit het jaarverslag blijkt voorts dat de totale toename van het verkeer over de brug boven de landelijke verkeerstoename ligt. De toename vorig jaar van het verkeer over de brug op werkdagen bedroeg 12,4 pro cent. Dit betreft dus zowel personen' auto's als vrachtauto's. Het aantal touringcars liep vorig jaar, vergele ken met 1967 echter aanzienlijk te rug, n.l. van 6300 naar 5600. Evenals dat in 1967 het geval was, is over de gehele linie het verkeer van fietsrs, bromfietsers en voetgangers over de brug vrder afgenomen. Het aantal pechgevallen (99) en ongevallen (10) is vorig jaar, zo blijkt tenslotte uit het verslag, met niet minder dan 18,5 procent toege nomen. Bij de ongevallen was er een van zeer ernstige aard (vier doden). (Van onze correspondent) BRUSSEL Door een ernstig on geval raakte gistermorgen de Ant werpse voertuigentunnel onder de Schelde gedurende vier uren ver sperd. In de tunnel was een 20 tons vrachtwagen tegen een kleine auto bus gebotst, waarin verscheidene ar beiders zaten, die zich naar een bouw terrein op Antwerpens linkeroever begaven. Een van de arbeiders werd zwaar, acht andere minder zwaar ge wond. Het verkeer in de tunnel bleef bij na vier uur lang onderbroken. Het ongeval gebeurde rond zes uur im de ochtend. Van een vrachtwagen, die in de richting van de linkeroever reed, viel op dat ogenblik een grote doos. Een personenauto, volgend op de vrachtwagen, stopte. De chauffeur wilde de hindernis op de weg verwij deren. De kleine autobus stopte even eens, maar de chauffeur van een 20- tonner, die onmiddellijk daarop volg de, zag geen kans meer om zijn ge vaarte tot stilstand te brengen en ramde het autobusje. Een complete verkeerschaos wat het gevolg. Het verkeer moest onmid dellijk stilgelegd worden om de zie kenauto's toe te laten tot de gewon den. Daardoor ontstond een flinke verkeersopstopping, die eerst om half tien kon worden opgeheven. Talrijke internationale vrachtwa gens, waaronder Nederlandse, zaten al die tijd geblokkeerd. In afwach ting werd het verkeer, dat vanuit de Vlaamse provincies naar Antwer pen reed, omgeleid via een Schelde- brug in Temsa. (Van onze correspondent) ST-JANSTEEN Bij de noodlot tige brand te Hulst werd het lid van de vrijwillige brandweer Cijr. Valke gewond en opgenomen in het St.-Li- duinaziekenhuis te Hulst. Zijn toestand is inmiddels dermate verbeterd dat hij reeds deze week het ziekenhuis kan verlaten. (Van een onzer verslaggevers) RETRANCHEMENT Na bijna zeven jaar als toeristische attractie te hebben gefungeerd zal het wrak van de voormalige etherpiraat „Ui lenspiegel" op het strand van Re- trancliement, worden gesloopt. Het Waterschap „Het Vrije van Sluis heeft daartoe besloten, omdat thans is gebleken, dat het schip een nade lige invloed uitoefent op de stranden in de omgeving en op het nabijgele gen nieuw gebouwde paalhoofd. De over en langs dit obstakel schu rende stroom doet namelijk in het z.g. „natte strand" nieuwe geulen ontstaan die een ongewenste werking kunnen uitoefenen op het vol- en leeglopen van het natuurgebied Het Zwin. Dat gebeurt met het tij, dus tweemaal per dag. Het Vrije Sluis meent daarom, dat de uitgave, die met het opruimen is gemoeid, enkele tienduizenden gul dens, volkomen is verantwoord. Reeds kort na de stranding, op zon dagmiddag 16 september 1962, had het bergingsbedrijf Van den Tak aan geboden, de „Uilenspiegel" weer zee waarts te slepen. De kosten van een dergelijk karwei, het bergingsbedrijf vroeg 130.000 gulden, waren echter zo hoog, dat het waterschap niet ver der op dit aanbod wenste in te gaan. Vlot slepen is nu niet meer moge lijk omdat het wrak inmiddels is ge scheurd. Opblazen kan evenmin om dat dit merkwaardige vaartuig is ver vaardigd van gewapend beton. De „Uilenspiegel" zal daarom stukje voor stukje kapot moeten worden ge beukt. Het waterschap wil nu een aannemer opdracht geven om het wrak te slopen tot even onder het zand. Helemaal opruimen zou een nog te kostbare zaak worden. DEN HAAG (ANP) De heer A. de Goede, lid van de Tweede Ka mer voor D'66, heeft de minister van Economische Zaken schriftelijk een overzicht gevraagd naar de gang van zaken bij de opdracht voor de bouw van een 400 MW kernenergie centrale door de Prov. Zeeuwse Elektricitei Maatschappij aan de Duitse Siemens-groep en in het bij zonder welke activiteiten de minis ter daarbij heeft ontplooid. „Is het juist", zo vraagt de heer de Goede, „dat de offerte, uitgebracht door de Nederlandse combinatie N.V. Nera- toom, slechts luttele procenten af week van de Duitse offerte op een inschrijvingsbedrag van ruim f 200 miljoen". De heer de Goede informeert of de minister niet van mening is dat hier sprake is van het mislukken van een stuk industriepolitiek, nu de Nederlandse industrie op een vitaal punt het ontwerp en de bouw van complete kernenergiecentrales de aansluiting mist tussen de besteding van vele honderdein miljoenen over heidsgeld in de kernenergieresearch en de optimale benutting daarvan via industriële toepassing. De heer de Goede vraagt zich verder af of door een actieve over- heidspolitiek betere omstandigheden voor de Nederlandse industrie denk baar zijn geweest, bijvoorbeeld door tijdige herziening van de elektrici teitswet enof door andere wettelij ke maatregelen. Wie zich precies eigenaar mag noe men van het overigens waardeloze wrak is een moeilijk te beantwoorden vraag. De oorspronkelijke eigenaar, een bejaarde Antwerpenaar, is in middels overleden. Zijn maatschappij die de weidse naam droeg van „Ship Broadcasting Company", om „moei lijkheden" te voorkomen gevestigd in het dwergstaatje Lichtenstein laat niets meer van zich horen. Dat doet evenmin de betrokken verzekerings maatschappij. Om begrijpelijke rede nen overigens. Bij verkoop van het „restant" van deze eerste en laatste „Belgische Veronica" zouden de ba ten ver beneden de lasten blijven. De grootste waarde van dit schip, dat in een storm voor de Belgische kust van zijn ankers sloeg, werd uit gemaakt door de radiozendappara- tuur enz. Deze kostbare spullen zijn echter reeds in de eerste dagen na de stranding door strandjutters ge stolen. De gemeente Rentranchement heeft nog wel enige tijd een bewaking in gesteld, doch dit bleek op den duur een even kostbare als nutteloze zaak. De „Uilenspiegel" werd tenslotte „lclauterobject" voor toeristen. Velen van hen hebben aan de hellende en glad.de dekken pijnlijke herinnerin gen over gehouden. Er zijn er zelfs die door een ongelukkige val een ge broken been hebben opgelopen. (Van een onzer verslaggevers) WESTERSCHOUWEN Naar ver wacht zal Schouwen-Duiveland in het najaar van 1970 op het aardgas- net kunnen worden aangesloten. De transportleiding voor het aanvoeren van het aardgas wordt van Goebee en Overflakkee door de Grevelingen ge legd. Als eerste zal Zierikzee worden aangesloten waarna de andere ker nen in 1971 en de eerste helft van 1972 eveneens aardgas kunnen be trekken. De N.V. Zeeuwse Gasmaatschappij „Zegam" heeft zich op het standpunt gesteld, dat de aansluiting alleen dan op economische wijze kon geschieden ais alle gemeenten op Schouwen- Duiveland bereid zijn om deel te ne men. (Van een onzer verstlaggevers) HULST Tijdens een bijeen komst op 21 april a.s. om kwart over zeven in het Klein Patronaat te Hulst zal het dekenaal beraad Hulst, het overleg- en beieidsadviserend orgaan in het dekenaat Hulst, de uitge brachte beleidsnota van het bisdom Breda bespreken. Tevens zal gepraat worden over de parochiële herindeling van het bis dom, zoals deze wordt voorgesteld door het Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut, het Kaski. Er zal naar alle waarschijnlijkheid een vertegen woordiger vain het bisdom komen om de beleidsnota toe te lichten. De „Proeve tot parochiële herindeling" zal worden besproken door de ont werper. drs. W. J. J. Kusters en mr. B J. M. Engbersen. „IEDERE keer dat ik naar een oprich tingsvergadering van een of andere vereniging of comité ga, houdt mijn vrouw haar hart vast, zegt Wim Re- mery, die bij vrijwel alle grote eve nementen in Sas van Gent betrokken is. Het organiseren zit mij schijnbaar in het bloed. Ik vind dat een gemeen schap een goed levensniveau heeft bereikt, als er regelmatig iets te be leven valt." Het begon allemaal in 1958 toen de Zeeuwsch-Vlaamse Jazz- sociëteit werd opgericht. Wim Re- mery werd tot secretaris gekozen, en organiseerde voor het eerst in Zeeuwsch-Vlaanderen een echt jazz concert. „WE kregen toen de beschikking over de grote feestzaal van de glasfabriek. Dat betekende een vol huis, zo'n circa 800 mensen kwamen luisteren naar de muziek van het kwartet Peter Schil- peroort. Voor ons een goed startsein dat voortduurde tot 1964. De belang stelling begon terug te lopen en het slot van het liedje was dat het be stuur van de jazzsociëteit uit eigen zak de tekorten tijdens het laatste concert met o.a. vocaliste Milly Scot kon aanvullen." DAT is uiteindelijk weer goedgeko- men, dank zij de organisatie van een andere amusementsavond, maar een prettig slot was het beslist niet. Ik had intussen weer een andere functie gekregeti. De stichting Sasse carnaval die immer in financiële zorgen zit, zag in het succes van de jazzsociëteit wel iets om middels balavonden de stichtingskas te versterken. Op een gegeven moment organiseerde ik zes amusementsavonden per jaar. Een leuke tijd." „TOEN apprecieerde het publiek nog je werk. De avonden met Anneke Grönloh, toen zo'n kleine 1400 men sen in die immense feesthal ademloos luisterden naar Anneke, waren gran- dioos. En wij van de stichting Sasse carnaval maar centen tellen, en nieu we plannen opstellen. Want die kon den dank zij dit grote aantal beta lende bezoekers eindelijk uitgevoerd worden. De stichting Sasse carnaval had mij toen reeds gekozen tot secre taris. Intussen groeiden de plannen om in Sas van Gent een grote ten toonstelling via de handeldrijvende middenstand te organiseren. Begin oktober 1967 waren we zover. In twee enorme tenten werden stands inge richt en gedurende vier avonden een groot amusementsprogramma afge werkt." .UIT deze periode stamt het expo- comité, waarvan ik ook voorzitter ben geworden. We hebben veel plannen opgesteld, maar steeds was er iets dot deze plannen teniet deed. Nu hebben we ons eerste plan ten uitvoer kunnen brengen, de vaart van een showboot vol kooptoeristen uit Gent naar Sas van Gent, iedere dinsdag middag tot half september hopen we op een volgeboekte boot die de koop lustigen zal aanvoeren."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1969 | | pagina 3