VORM THANS NOG ONBEKEND
Consortium kerncentrale zal
nu weldra aantreden
Vera (9) doet
aan slagwerk
Principieel akkoord
uitbreiding D.O.W.
BEEKSE BERGEN
Uilenspiegel-wrak
naar de sloper
EEN ACHT VOOR „ROFFEL
VORIG JAAR
LAGERE TOE
OPBRENGST
ZEELANDBRUG
OP STRAND RETRANCHEMENT
Solieldetunnel in
Antwerpen vier
uren versperd
Dekenaal beraad
bisdom-beleid
in Hulst
In gesprek met:
tegen oostelijk
Nieuwe pier
in Sloehaven
STICHTING VASTE
OEVERVERBINDING
Mï RADICAAL
Cijfermateriaal
"<83W via de vaste oever-
Medewerking
Tien procent
Toename
Gewonde
brandweerman
deze week nit
ziekenhuis
D '66 stelt vragen
over kerncentrale
in Zeeland
Scliouwen-Duiveland
krijgt aardgas
DE STEM VAN VRIJDAG 11 APRIL 1969
(ADVERTENTIE)
ize adverteerder^ i tracó
„DE KORENBEURS
De KorenbeuTs" te Goejl
n met zaterdag 12 aprill
ow gehouden. DAF.per.l
worden geëxposeerd door I
ibielbedrijf De Groene!
s en Kapelle.
idaag als morgen wordt I
gisteren is geopend, ge-1
n 's morgens 10 tot|
uur.
:al de coureur David va
e show aanwezig zijn.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG/TERNEUZEN Waarschijnlijk vandaag
zullen de eerste Nederlandse industrieën die te zamen met
Siemens een consortium zullen vormen voor de bouw van een
kernenergiecentrale in het Sloegebied, zich bij de PZEM aan
dienen. Welke vorm het consortium, dat binnenkort „opera
tioneel" moet zijn, zal krijgen is nu nog niet te zeggen.
Wel staat vast dat het uit slechts enkele grote Nederlandse indus
trieën naast Siemens zal bestaan, opdat het een hanteerbaar geheel
l moet worden. Gedacht wordt aan twee of drie Nederlandse indus
trieën.
Het ligt in de lijn der verwach-
tingen dat ook de Rijn-Scheidegroep
zich als kandidaat voor het consor
tium zal aandienen. De PZEM die
zich laat adviseren door de Stichting
Gemeenschappelijke Kernenergie
centrale Nederland, beslist wie er
uiteindelijk in het consortium zullen
deelnemen. Bedrijven met onvoldoen
de ervaring op het speciale terrein
van de bouw van kernenergiecentra
les zullen in elk geval van deelne
ming uitgesloten worden.
Dit vertelde de directeur van de
N.V. PZEM, ir. T. Bogerd, gisteren
op een voorlichtingsbijeenkomst in
Terneuzen. De heer Bogerd, die na
het verwijt van een der inschrijvers
op het project, dat de Nederlandse
industrie zou zijn buitengesloten, de
meest besproken man in de provincie
is, toonde zich nauwelijks geschokt
over de verwijten. „Er is beslist geen
sprake van, dat de minister van Eco
nomische Zaken en de PZEM ver
schillend zouden hebben gedacht
over de belangen die in het geding
zijn", zei de heer Bogerd.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Op het ogenblik
wordt de laatste hand gelegd aan een
rapport van een werkgroep van de
k Stichting Vaste Oeververbinding
IVesterschelde. In dit rapport is een
prognose opgenomen van het te ver
wachten verkeersaanbod via een vas
te oeververbinding over de Wester
schelde. Daarbij is uitgegaan van een
tracé dat globaal genomen loopt van
I een punt ten oosten van Terneuzen
I naar Baarland op Zuid-Beveland.
Dit tracé wordt door de opstellers
(van liet rapport het planologisch
gunstigste genoemd. Wordt er onver
hoopt besloten tot de bouw van een
.oeververbinding volgens het voor
keurstracé van de minister van Ver
teer en Waterstaat (Kruiningen-
Perkpolder) dan klopt de prognose
lin het rapport niet geheel meer, maar
het zal daarbij dan slechts om ver
schillen van enkele procenten gaan.
Hoewel het rapport het tracé van
minister Bakker niet noemt, is men
binnen de stichting bereid te zwich-
I ten voor gegronde technische en f i-
"inciêle argumenten met betrekking
'iet hei: ministeriële voorkeurstracé.
ar dan mag het bij wijze van
sen geen meter oostelijker ko
men te liggen dan Kruiningen-Perk-
Dit vertelde drs. H. J. P. Verschaf-
f bestuurslid van de Stichting Vas-
eüeververbinding, en voorzitter
de kring van werkgevers in de
een persgesprek
kanaalzone, tijdens
I Terneuzen.
Over het cijfermateriaal dat in het
«PPort is verwerkt zei hij, dat men
risleo dat de c'jfers zouden
7 aangetast, heeft willen ver-
.1 D,eskundigen van internatio-
reputatie hebben hun medewer-
,*terkomen°mt0t de Pr°g"
Vergelijking
^een6'™ ™,het raPPort gaa" uit
herland rtr!Taie verkeersgroei in
Wei n 7 dusver verloopt die
T an ,ZJe"wfh-Vlaandercu snel-
tn van pi Nederlands gemiddelde)
WbindinJ1 uwt'ld v0°r de oever-
mraLT Ta zes i**- „In
Werlak' 5?' Verschaffel, zal het
jaar bedi-LÜ V11IJoen eenheden per
met in;™8en>,hetgeen overeenkomt
"®ve'el als het P8r dag' Dat 13
aanbod in Vï ve™achte verkeers-
farpen en °F d<? weg Breda-Ant-
'°PZoom Ak „e W6g G°cs-Bergen
"ng gaf 'rt™ wPersoonlijke me-
■ta de vastó schaffel te kennen
dicht Lae,Ve,rverb.inding liefst
^euwsch Vlaa bi' de enigc
iegen P„~ ?amse agglomeratie ge
il en la?Su°-rtige functie zal
i zal zijn' v»n anh„y geen doublure
ICe oeververbfnrt 01 de Zoomweg.
^Moute heef? a"® V°lgens de mid"
,ïn schakel cl Primaire functie
MndgeblV°™en tussen het
f-dhstriebekken Noordfranse
'•erbindins zal J' e oever-
gke™b«garb|"agmenm?ogt
^vorming bij ^eraeilzèn. agg'°"
Jj'iitziehten
zaterdag C11
door u' "'gesteld
vrlhtt KXMI OP
°m 18.00
i'5rfdaf-gC" en
>eratuurmg Van
Wr-
„Al onze beslissingen zijn met me
deweten van de heer De Block ge
nomen. De minister heeft ons geen
bepaald beleid opgedrongen. Hij heeft
ons, toen de termijn voor het maken
van offertes bijna verstreken was,
wel om uitstel gevraagd om de groep
Westinghouse-Neratoom (gemaks
halve: de groep waarin de groep
Rijn-Schelde geïnteresseerd is) gele
genheid te geven om aanvullende ge
gevens te verschaffen die tot een
lagere inschrijvingsprijs zouden lei
den. Wij hebben dat uitstel gegeven,
maar de prijs die er tenslotte uit
kwam lag nog altijd belangrijk hoger
dan die van Siemens.
„Men moet niet denken", vervolgde
ir. Bogerd, „dat wij vijf blanco en
veloppen hebben opengemaakt, en
gekeken hebben wie er met het laag
ste bedrag te voorschijn kwam. Er
zijn intensieve studies aan onze be
slissing voorafgegaan, die een half
jaar hebben geduurd. Ik wil nadruk
kelijk zeggen dat wij geen enkele
twijfel koesteren aangaande de vraag
of de Westinghouse-Neratoom-reac-
tor van gelijke kwaliteit is als de
Siemens-reactor. Het zijn beide uit
stekende installaties en overigens is
de Siemens-reactor in samenwerking
met Westinghouse ontwikkeld.
Evenmin twijfelen wij aan de tech
nische capaciteiten van het Neder
landse bedrijfsleven. In het contract
met Siemens is trouwens voorzien in
een deelname tot 76 procent van dit
Nederlandse bedrijfsleven. Het is al
leen in Nederland zo, dat je niet naar
b.v. Dodenwaard kunt stappen
om daar een complete kernenergie
centrale te bestellen. Nederland le
vert dergelijke installaties niet kant
en klaar. Siemens heeft er echter al
enkele in de wereld gebouwd, o.a. te
Obrigheim, terwijl er in Stade en in
Argentinië kerncentrales volgens het
Siemensontwerp in aanbouw zijn.
Wij haken nu dan ook in feite in
op een seriebouw van een bepaald
type centrale. Mede daardoor viel de
offerte van Siemens voordeliger uit.
Geëvalueerd kwam het voordeel op
rond tien procent. De verwachting
dat het Nederlandse bedrijfsleven
binnen de scherpe calculaties van
Siemens niet aan zijn trekken zou
kunnen komen, vind ik gezocht. Sie
mens heeft zijn aanbod gebaseerd op
eerdere offertes bij enkele grote Ne
derlandse bedrijven, die voor de toe
levering van belangrijke elementen
moeten zorgen. Het percentage van
de Nederlandse inbreng, 76, ligt naar
mijn mening gunstiger dan b.v. dat
van de toelevering van de Nederland
se zware industrieën voor de door
hen af te leveren produkten", aldus
de heer Bogerd.
^Stan,in gemid-
&,v°°i
V°or zate ?ederla"d-
terdagaantal uren
I I'in.
temp.:
zon; 1 tot
1 tot 6 graden boven
omstreeks normaal.
««maal;
KÏ temp-
itens l^uur^n6 periode van min-
J. ^heej dmnl proc™t: kans op
zondar etnJaal: 30 procent,
7; min. temri uren zon 1
temn mstreeks normaal;
3 Braden onrt0mS'reeks normaal
een droep noi™al; kans
'"lr I 60 Drn? ie Van minstens
tel 'lro°6 etmaal 40 °P nen ge'
e™aal40 procent.
(Van een onzer verslaggevers)
V GISSINGEN Begin volgend
jaar zal een grote nieuwe pier, ge
legen aan de oostkant van de Sloe
haven, voltooid worden. De lengte
van de pier, tot de bouw waarvan
zeer onlangs is besloten, zal 275 me
ter bedragen.
Hij is bestemd om ligplaats te bie
den aan schepen die zich op de repa-
ratiewerf van de n.v. koninklijke
maatschappij De Schelde, Schelde-
poort, aandienen, doch die niet in
dok gerepareerd moeten worden. On
geveer tegelijkertijd zal een nieuw
reparatiedok voor schepen tot 24.000
ton dw. gereed zijn. Dit werd giste
ren meegedeeld door ir. J. W. Hup-
kes, president-directeur van de n.v.
De Schelde.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Een paar da
gen voor haar tiende verjaardag
slaagde Vera Mannaert voor de
eerste graad slagwerk aan de
stichting Terneuzense Muziek
school, waarvan zij sinds 1967
leerlinge is. Volgens haar leraar,
de heer Jan Antonisse, is zij daar
mee ongetwijfeld de jongste vrou
welijke „gegradueerde" in de pro
vincie Zeeland.
Vera vindt dit feit niet om over
naar huis te schrijven, hoewel zij
er wel trots op is met uitstekende
cijfers haar examen te hebben af
gelegd: roffel 8, techniek 7,5, voor
dracht 7,5 cn tenslotte 7,5 voor „al
gemene indruk", liegen er niet om.
De 8 voor roffel vindt zij zelf ook
wel een prestatie, want dat is bij
zonder moeilijk. „Je moet hele
maal rechtop zitten, de trommel
stokken losjes in de handen ne
men en je mag alleen maar de
polsen bewegen. Voor de rest moet
je doodstil zitten, behalve natuur
lijk als je een ander instrument
nodig hebt". Bij dit slagwerk-le
ren komt heel wat te pas, zo heb
ben we uit haar verhaal begrepen:
een trommel, een tamboerijn, een
woodblock, een triangel en een
bekken en natuurlijk komt 't voor
een zeer belangrijk deel aan op
een aangeboren gevoel voor rit
me. Voor een gezond en speels
kind valt dat allemaal niet mee.
Als je piano of een dergelijk in
strument leert bespelen, hoor je
tenminste een melodie, maar Vera
schijnt daarin geen erg te hebben.
Zij repeteert heel veel, niet al
tijd tot groot genoegen van ouders
en zusje. Nu krijgt ze thuis (Axel-
sestraat 16) een aparte kamer,
waar zij zoveel kan repeteren als
zij wil.
De heer Antonisse vindt Vera
Ren goed en ijverig leerlingetje.
Zelf heeft hij ook veel plezier in
haar vorderingen want hij heeft
haar met veel genoegen heel wat
uren extra lessen gegeven. Om
haar voldoende techniek bij te
brengen.
In ons gesprekje met haar
ondertussen zit zij met verlangen
in de ogen naar haar buiten spe
lende zusje en vriendinnetjes te
kijken geeft zij antwoord op
onze vragen, met een duidelijke
tendens van „Moet je nou nog
meer weten?" Als wij vragen:
„Waarom heb je nou precies slag
werk gekozen, dat is toch eigen
lijk voor jongens?", zegt zij: „Dat
is wei waar, maar ik dacht na het
eerste jaar muziekschool, ik ken
geen enkel meisje dat slagwerk
leert en daarom wordt het tijd dat
ik er eens mee begin".
Er zijn nog twee meisjes met
slagwerk begonnen, die hebben nu
een jaar achter de rug en nu zijn
er in totaal zes aan de Terneuzen
se Muziekschool. De heer Anto
nisse heeft met die meisjes een
handje gevormd en er wordt veel
en hard gerepeteerd.
(Van een onzer verslagevers)
TERNEUZEN Er is een princi
pieel akkoord bereikt tussen de di
rectie van DOW-Chemica] en de ge
meente Terneuzen over de uitbrei
ding van het industrieterrein dat
DOW bij Terneuzen in gebruik
heeft. Aan Dow-Chemical werd tot
dusverre 320 ha uitgegeven. Er zijn
nu plannen voor uitbreiding in wes
telijke richting, waardoor een aan
eengesloten fabrieksterrein van 700
ha zal ontstaan.
Dit deelde de burgemeester van
Terneuzen, de heer J. Aschoff, mee
tijdens een gisteren gehouden voor
lichtingsbijeenkomst voor de Neder
landse pers. Om de omvang van de
nieuwe Dow-terreinen aan te geven,
(ADVERTENTIE)
f 42,- zegels
vergeleek de heer Aschoff die met
het terrein dat Shell in Pernis in ge
bruik heeft. Dow-Terneuzen zal
straks qua grootte Shell-Pernis voor
bijgestreefd zijn.
Over de verdere uitbreidingsplan
nen nabij Terneuzen, zei de burge
meester dat er oostelijk van de stad
'n project wordt opgezet dat als ker
nen een handelshaven en een olie
haven heeft, bereikbaar voor schepen
tot 80.000 ton, welk terrein volgens
de voorlopige schets 3000 ha groot is,
en zich uitstrekt tot nabij Perkpol-
der.
Ter hoogte van Sluiskil, aan het
kanaal Gent:Terneuzen, wordt een
nieuw havenbekken gegraven, ter
wijl de bestaande kanaalhavens zul
len moeten worden verlengd.
„Terneuzen wil vaart achter de
plannen zetten", aldus de heer
Aschoff, „en wij wachten dan ook
met spanning op de dag dat het ha
venschap Terneuzen zijn definitieve
vorm zal hebben. De expansie van
haven, en industriële activiteiten op
ons grondgebied, stelt ons voor zware
opgaven", zo besloot hij. .Maar wij
aanvaarden de uitdaging met gretig
heid".
Een goed idee
voor morgen
ONTSPANNINGSPARADUS
tussen Hilvarenbeek en Tilburg
Vergeet niet het safari-leeuwenpark
van deBeekse Bergen te bezoeken.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De tolopbreng-
sten van de Zeelandbrug zijn over
1968 bijna 270.000 lager uitgevallen
dan was geraamd. Het daardoor ont
stane tekort op de exploitatiereke
ning is aangevuld met het restant
van de risicoreserve en door te be
schikken over een deel van het voor
dit doel door de provincie beschik
baar gesteld renteloos voorschot.
Ofschoon vorig jaar voor het eerst
het aamtal de brug gepasseerde een
heden (inclusief fietsen, dienstbussen
enz.) het miljoen passeerde, zijn de
verwachtingen van het bestuur van
de n.v. Provinciale Zeeuwse Brugmij
omtrent de toename van het verkeer
niet bewaarheid, zo wordt in het
jaarverslag opgemerkt. Voor wat be
treft de omvang van het verkeer-
over de brug voor 1969 wordt een
gunstige invloed verwacht van de
ingebruikname van de Heinenoord
tunnel in de loop van dit jaar.
„Op lange termijn gezien", zo
wordt verder opgemerkt, „spelen
gunstige en ongunstige factoren
mee". In dit verband worden ge
noemd het gereedkomen van de ver
keersruit bij Rotterdam en het ge
reedkomen van de Zoomweg.
Uit het jaarverslag blijkt voorts dat
de totale toename van het verkeer
over de brug boven de landelijke
verkeerstoename ligt. De toename
vorig jaar van het verkeer over de
brug op werkdagen bedroeg 12,4 pro
cent. Dit betreft dus zowel personen'
auto's als vrachtauto's. Het aantal
touringcars liep vorig jaar, vergele
ken met 1967 echter aanzienlijk te
rug, n.l. van 6300 naar 5600. Evenals
dat in 1967 het geval was, is over de
gehele linie het verkeer van fietsrs,
bromfietsers en voetgangers over de
brug vrder afgenomen.
Het aantal pechgevallen (99) en
ongevallen (10) is vorig jaar, zo
blijkt tenslotte uit het verslag, met
niet minder dan 18,5 procent toege
nomen. Bij de ongevallen was er een
van zeer ernstige aard (vier doden).
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Door een ernstig on
geval raakte gistermorgen de Ant
werpse voertuigentunnel onder de
Schelde gedurende vier uren ver
sperd. In de tunnel was een 20 tons
vrachtwagen tegen een kleine auto
bus gebotst, waarin verscheidene ar
beiders zaten, die zich naar een bouw
terrein op Antwerpens linkeroever
begaven. Een van de arbeiders werd
zwaar, acht andere minder zwaar ge
wond.
Het verkeer in de tunnel bleef bij
na vier uur lang onderbroken. Het
ongeval gebeurde rond zes uur im de
ochtend. Van een vrachtwagen, die
in de richting van de linkeroever
reed, viel op dat ogenblik een grote
doos. Een personenauto, volgend op
de vrachtwagen, stopte. De chauffeur
wilde de hindernis op de weg verwij
deren. De kleine autobus stopte even
eens, maar de chauffeur van een 20-
tonner, die onmiddellijk daarop volg
de, zag geen kans meer om zijn ge
vaarte tot stilstand te brengen en
ramde het autobusje.
Een complete verkeerschaos wat
het gevolg. Het verkeer moest onmid
dellijk stilgelegd worden om de zie
kenauto's toe te laten tot de gewon
den. Daardoor ontstond een flinke
verkeersopstopping, die eerst om half
tien kon worden opgeheven.
Talrijke internationale vrachtwa
gens, waaronder Nederlandse, zaten
al die tijd geblokkeerd. In afwach
ting werd het verkeer, dat vanuit
de Vlaamse provincies naar Antwer
pen reed, omgeleid via een Schelde-
brug in Temsa.
(Van onze correspondent)
ST-JANSTEEN Bij de noodlot
tige brand te Hulst werd het lid van
de vrijwillige brandweer Cijr. Valke
gewond en opgenomen in het St.-Li-
duinaziekenhuis te Hulst.
Zijn toestand is inmiddels dermate
verbeterd dat hij reeds deze week
het ziekenhuis kan verlaten.
(Van een onzer verslaggevers)
RETRANCHEMENT Na bijna
zeven jaar als toeristische attractie
te hebben gefungeerd zal het wrak
van de voormalige etherpiraat „Ui
lenspiegel" op het strand van Re-
trancliement, worden gesloopt. Het
Waterschap „Het Vrije van Sluis
heeft daartoe besloten, omdat thans
is gebleken, dat het schip een nade
lige invloed uitoefent op de stranden
in de omgeving en op het nabijgele
gen nieuw gebouwde paalhoofd.
De over en langs dit obstakel schu
rende stroom doet namelijk in het
z.g. „natte strand" nieuwe geulen
ontstaan die een ongewenste werking
kunnen uitoefenen op het vol- en
leeglopen van het natuurgebied Het
Zwin. Dat gebeurt met het tij, dus
tweemaal per dag.
Het Vrije Sluis meent daarom, dat
de uitgave, die met het opruimen is
gemoeid, enkele tienduizenden gul
dens, volkomen is verantwoord.
Reeds kort na de stranding, op zon
dagmiddag 16 september 1962, had
het bergingsbedrijf Van den Tak aan
geboden, de „Uilenspiegel" weer zee
waarts te slepen. De kosten van een
dergelijk karwei, het bergingsbedrijf
vroeg 130.000 gulden, waren echter
zo hoog, dat het waterschap niet ver
der op dit aanbod wenste in te gaan.
Vlot slepen is nu niet meer moge
lijk omdat het wrak inmiddels is ge
scheurd. Opblazen kan evenmin om
dat dit merkwaardige vaartuig is ver
vaardigd van gewapend beton. De
„Uilenspiegel" zal daarom stukje
voor stukje kapot moeten worden ge
beukt. Het waterschap wil nu een
aannemer opdracht geven om het
wrak te slopen tot even onder het
zand. Helemaal opruimen zou een
nog te kostbare zaak worden.
DEN HAAG (ANP) De heer A.
de Goede, lid van de Tweede Ka
mer voor D'66, heeft de minister
van Economische Zaken schriftelijk
een overzicht gevraagd naar de gang
van zaken bij de opdracht voor de
bouw van een 400 MW kernenergie
centrale door de Prov. Zeeuwse
Elektricitei Maatschappij aan de
Duitse Siemens-groep en in het bij
zonder welke activiteiten de minis
ter daarbij heeft ontplooid. „Is het
juist", zo vraagt de heer de Goede,
„dat de offerte, uitgebracht door de
Nederlandse combinatie N.V. Nera-
toom, slechts luttele procenten af
week van de Duitse offerte op een
inschrijvingsbedrag van ruim f 200
miljoen".
De heer de Goede informeert of
de minister niet van mening is dat
hier sprake is van het mislukken
van een stuk industriepolitiek, nu de
Nederlandse industrie op een vitaal
punt het ontwerp en de bouw van
complete kernenergiecentrales de
aansluiting mist tussen de besteding
van vele honderdein miljoenen over
heidsgeld in de kernenergieresearch
en de optimale benutting daarvan
via industriële toepassing.
De heer de Goede vraagt zich
verder af of door een actieve over-
heidspolitiek betere omstandigheden
voor de Nederlandse industrie denk
baar zijn geweest, bijvoorbeeld door
tijdige herziening van de elektrici
teitswet enof door andere wettelij
ke maatregelen.
Wie zich precies eigenaar mag noe
men van het overigens waardeloze
wrak is een moeilijk te beantwoorden
vraag. De oorspronkelijke eigenaar,
een bejaarde Antwerpenaar, is in
middels overleden. Zijn maatschappij
die de weidse naam droeg van „Ship
Broadcasting Company", om „moei
lijkheden" te voorkomen gevestigd
in het dwergstaatje Lichtenstein laat
niets meer van zich horen. Dat doet
evenmin de betrokken verzekerings
maatschappij. Om begrijpelijke rede
nen overigens. Bij verkoop van het
„restant" van deze eerste en laatste
„Belgische Veronica" zouden de ba
ten ver beneden de lasten blijven.
De grootste waarde van dit schip,
dat in een storm voor de Belgische
kust van zijn ankers sloeg, werd uit
gemaakt door de radiozendappara-
tuur enz. Deze kostbare spullen zijn
echter reeds in de eerste dagen na
de stranding door strandjutters ge
stolen.
De gemeente Rentranchement heeft
nog wel enige tijd een bewaking in
gesteld, doch dit bleek op den duur
een even kostbare als nutteloze zaak.
De „Uilenspiegel" werd tenslotte
„lclauterobject" voor toeristen. Velen
van hen hebben aan de hellende en
glad.de dekken pijnlijke herinnerin
gen over gehouden. Er zijn er zelfs
die door een ongelukkige val een ge
broken been hebben opgelopen.
(Van een onzer verslaggevers)
WESTERSCHOUWEN Naar ver
wacht zal Schouwen-Duiveland in
het najaar van 1970 op het aardgas-
net kunnen worden aangesloten. De
transportleiding voor het aanvoeren
van het aardgas wordt van Goebee en
Overflakkee door de Grevelingen ge
legd.
Als eerste zal Zierikzee worden
aangesloten waarna de andere ker
nen in 1971 en de eerste helft van
1972 eveneens aardgas kunnen be
trekken.
De N.V. Zeeuwse Gasmaatschappij
„Zegam" heeft zich op het standpunt
gesteld, dat de aansluiting alleen dan
op economische wijze kon geschieden
ais alle gemeenten op Schouwen-
Duiveland bereid zijn om deel te ne
men.
(Van een onzer verstlaggevers)
HULST Tijdens een bijeen
komst op 21 april a.s. om kwart over
zeven in het Klein Patronaat te Hulst
zal het dekenaal beraad Hulst, het
overleg- en beieidsadviserend orgaan
in het dekenaat Hulst, de uitge
brachte beleidsnota van het bisdom
Breda bespreken.
Tevens zal gepraat worden over de
parochiële herindeling van het bis
dom, zoals deze wordt voorgesteld
door het Katholiek Sociaal Kerkelijk
Instituut, het Kaski. Er zal naar alle
waarschijnlijkheid een vertegen
woordiger vain het bisdom komen om
de beleidsnota toe te lichten. De
„Proeve tot parochiële herindeling"
zal worden besproken door de ont
werper. drs. W. J. J. Kusters en mr.
B J. M. Engbersen.
„IEDERE keer dat ik naar een oprich
tingsvergadering van een of andere
vereniging of comité ga, houdt mijn
vrouw haar hart vast, zegt Wim Re-
mery, die bij vrijwel alle grote eve
nementen in Sas van Gent betrokken
is. Het organiseren zit mij schijnbaar
in het bloed. Ik vind dat een gemeen
schap een goed levensniveau heeft
bereikt, als er regelmatig iets te be
leven valt." Het begon allemaal in
1958 toen de Zeeuwsch-Vlaamse Jazz-
sociëteit werd opgericht. Wim Re-
mery werd tot secretaris gekozen, en
organiseerde voor het eerst in
Zeeuwsch-Vlaanderen een echt jazz
concert.
„WE kregen toen de beschikking over
de grote feestzaal van de glasfabriek.
Dat betekende een vol huis, zo'n circa
800 mensen kwamen luisteren naar de
muziek van het kwartet Peter Schil-
peroort. Voor ons een goed startsein
dat voortduurde tot 1964. De belang
stelling begon terug te lopen en het
slot van het liedje was dat het be
stuur van de jazzsociëteit uit eigen
zak de tekorten tijdens het laatste
concert met o.a. vocaliste Milly Scot
kon aanvullen."
DAT is uiteindelijk weer goedgeko-
men, dank zij de organisatie van een
andere amusementsavond, maar een
prettig slot was het beslist niet. Ik
had intussen weer een andere functie
gekregeti. De stichting Sasse carnaval
die immer in financiële zorgen zit,
zag in het succes van de jazzsociëteit
wel iets om middels balavonden de
stichtingskas te versterken. Op een
gegeven moment organiseerde ik zes
amusementsavonden per jaar. Een
leuke tijd."
„TOEN apprecieerde het publiek nog
je werk. De avonden met Anneke
Grönloh, toen zo'n kleine 1400 men
sen in die immense feesthal ademloos
luisterden naar Anneke, waren gran-
dioos. En wij van de stichting Sasse
carnaval maar centen tellen, en nieu
we plannen opstellen. Want die kon
den dank zij dit grote aantal beta
lende bezoekers eindelijk uitgevoerd
worden. De stichting Sasse carnaval
had mij toen reeds gekozen tot secre
taris. Intussen groeiden de plannen
om in Sas van Gent een grote ten
toonstelling via de handeldrijvende
middenstand te organiseren. Begin
oktober 1967 waren we zover. In twee
enorme tenten werden stands inge
richt en gedurende vier avonden een
groot amusementsprogramma afge
werkt."
.UIT deze periode stamt het expo-
comité, waarvan ik ook voorzitter ben
geworden. We hebben veel plannen
opgesteld, maar steeds was er iets
dot deze plannen teniet deed. Nu
hebben we ons eerste plan ten uitvoer
kunnen brengen, de vaart van een
showboot vol kooptoeristen uit Gent
naar Sas van Gent, iedere dinsdag
middag tot half september hopen we
op een volgeboekte boot die de koop
lustigen zal aanvoeren."